inventaris: HTPC E350 Fusion
HTPC E350 Fusion voor in de woonkamer.
Het hele systeem besteld op 4-4-2011 bij Zercom voor 420 euro (Incl. bezorgkosten).
Op 8 april (na de 2e keer aanbieden door TNT) de HTPC in elkaar geschroefd en getest.
* Onder full-load nog niet boven de 41Watt gekomen en in idle ongeveer 18-20 Watt.
HD-Materiaal gaat perfect met de juiste software. Ook 1080p via YouTube (
YouTube: Big Buck Bunny animation (1080p HD)) loopt goed met google-chrome & internet-explorer9.
Met XBMC loopt nog niet alles vlekkeloos, maar die gebruik ik verder ook niet. Gewoon het bestand aanklikken in Windows verkenner en vervolgens afspelen met media player classic werk als een tierelier.
De fan op het moederbord van MSI is inderdaad een redelijk irritant, maar daar kan je prima wat aan doen in de bios. Ik heb nu ingesteld dat de fan standaard ongeveer 20% draait (silence) en pas boven de 60 graden (in load) harder gaat, maar die hoor ik niet meer tijdens het afspelen van een film. Wellicht in de toekomst toch nog een tweak uitvoeren d.m.v. een grotere fan.
MSI E350IA-E45 : Algemene beoordeling - 8/10
* Top-bordje met veel mogelijkheden
* Minpunten: de kleine fan, ...
Gigabyte MIB T5140 : Algemene beoordeling - 8/10
* Top behuizing welke goed tussen andere hifi-apparatuur past en niet veel te diep is zoals vele andere behuizingen / mogelijkheid voor 2x 3,5 inch + 1x 5,25 inch / voeding potent genoeg voor een compleet E350-systeem (65Watt) / De behuizing iets moeten tweaken om een 2,5inch schijf kwijt te kunnen, deze is nu op de kop bevestigd in de HDD-bay
* Minpunten: matige koeling, geen standaard bevestiging voor een 2.5inch
WD GreenPower WD20EARS-2TB : Algemene beoordeling - 8/10
* Wordt alleen gebruikt voor opslag van bestanden (films, muziek, foto's) / grote opslag capaciteit voor relatief weinig geld
* Minpunten: maakt redelijk wat geluid tijdens gebruik
Samsung Spinpoint MP4 HM500JJ : Algemene beoordeling - 9/10
* Wordt gebruikt als opstart-/windowsschijf (voorkeur was een SSD, maar deze voldoet) / verbruikt minder dan een 3,5inch, dus beter om 24/7 te kunnen draaien / Maakt wel geluid, maar valt mee in vergelijking tot de WD-2TB / redelijk vlotte schijf (t's een gevoel - niet ge-benched)
* Minpunten: maakt geluid (niet veel)
Fractal Design Silent Series , 60mm : Algemene beoordeling - 8/10
* Erg stil standaard (19dB), maar op 50% gezet in bios om nog stiller te zijn / werkt goed voor een kleine fan / hangt in meegeleverde rubberen bevestiging / mooi (voor een fan)
* Minpunten: ...
Keysonic KSK-5200 RFM : Algemene beoordeling - 7/10
* Prima prijs-kwaliteit toetsenbord met trackball / werkt naar behoren, maar wil wel graag de HTPC "zien", achter de tafel werkt minder goed / geheel van plastic, maar voelt degelijk aan
* Minpunten: matig bereik
Lite-On IHOS104 (blu-ray) : Algemene beoordeling - __/10
* Nog geen problemen gehad, maar ook nog niet goed kunnen testen (geen blu-ray's in huis) / DVD's en CD's speelt t'ie af...
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G : Algemene beoordeling - 10/10
* Geheugen die standaard wordt herkend als 1333Mhz en 4GB door het moederbord / verwacht geen wonderen, maar deze doet wat t'ie moet doen voor "weinig" / heel smal geheugenbankje (handig voor gebruik bij grote koelers)
Om het hele systeem als TOP te kunnen bestempelen, moet er eigenlijk een SSD in (ipv een 2,5inch) en een grote stille koeler boven het moederbord. Voor de rest heb ik met dit setje een hele zuinige HTPC in huis staan die vooral doet wat deze hoort te doen: Films afspelen en een beetje internetten op het grote beeld in de woonkamer (gezellig samen een nieuwe vakantie boeken op het internet of een youtube bekijken). Als sinterklaas alvast gaat sparen voor een SSD in december, dan ga ik binnenkort eens aan de slag met een 120mm koeler...
Of de koeler er gewoon afslopen (

-> hoe lang zou een fusion-cpu het uithouden op +/- 90graden.

)