Acties:
  • 0 Henk 'm!
immo_msk schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:43:
Domme vraag waarschijnlijk maar waar bestellen jullie de remotes die compatible zijn met XBMC (Linux)?
Ik ben al de hele tijd rond aan het kijken naar een nieuwe case de veel kleiner moet zijn dan de Antec Fusion Remote (die heb ik nu) inclusief remote, maar deze cases zijn schaars.
Nu wil ik deze gewoon een kleine case kopen en een losse remote + ir ontvanger.
Je kunt zoals mcDavid al voorstelt gewoon gebruik maken van een logitech harmony afstandsbediening en die zo programmeren zoals je zelf wilt. De afstandsbediening van je antec fusion gaat ook gewoon werken. Waar je alleen op moet letten is dat je een Ir ontvanger koopt als hij niet in je behuizing zit. Ir ontvangers zijn erg goedkoop te bestellen op Dealextreme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 18:51
mcDavid schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 14:29:
Inderdaad voor een Linux-systeem zou ik toch een ION-systeem aanraden. Hoewel ze vooral bij XBMC wel keihard bezig zijn met de hardwareversnelling voor AMD, werkt dat voor zover ik weet toch nog lang niet vlekkeloos.
Na wat onderzoek lijkt het erop dat de mainline drivers van AMD voor Linux nog geen support voor hardware-matige decodering van codes ondersteunen (zie hier). Er zijn wel patches voor de VA API zodat je een XvBA backend krijgt. Aangezien XMBC wel weer libva ondersteuning heeft, kun je het wel werkend krijgen, al is het wel wat werk.

Aan de andere kant heb je bij een ION systeem waarbij de mainline drivers gewoon wel netjes hardware decodering doen via VA API (met een VDPAU backend). Met VDPAU heb ik wel goede ervaringen.

Zijn er hier überhaupt mensen die een Brazos chipset en Linux werkend hebben? Dat hercompilen is geen probleem, als het maar werkt. Je zou toch verwachten dat je tegenwoordig daar netjes ondersteuning voor hebt onder Linux. Voor mijn oude NVidia kaart heb ik al een jaartje of twee ondersteuning voor hardware-matige decodering.

Onder Windows werkt het wel overigens, althans als je dit leest.

[ Voor 5% gewijzigd door gibraltar op 05-04-2011 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostp1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 16:41
Ben ik ook zeer benieuwd naar. Zit nog steeds te twijfelen om te switchen naar Ubuntu, maar dan moet de hardware acceleratie wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gm3ij3r
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-06 17:53
Leuk forum dit! Hierbij even een korte inleiding wat ik hier doe. :O

Ik had al een tijdje een Mediaplayer op het oog (Xtreamer Prodigy), maar daar wacht ik niet langer op.
Dus dan maar op zoek naar een goed/beter alternatief. Graag iets wat uiteraard media kan afspelen in HD en het zou leuk zijn als het een zuinig systeem wordt om deze ook als (download)server in te kunnen zetten.
Hier op dit forum had ik al een paar mooie ideeën op gedaan, dus tijd om een HTPC te gaan samen stellen.

Na een paar avondjes zoeken op de pricewatch ben ik met het volgende systeem op de proppen gekomen.
De benodigde onderdelen zouden na het lezen van verschillende reviews van deze Gigabyte MIB T5140 (Behuizing incl. 65W voeding) allemaal moeten passen.

1x MSI E350IA-E45 (Fusion ITX-Board) € 109,03
1x Gigabyte MIB T5140 (Behuizing incl. 65W voeding) € 50,03
1x Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB (3,5 Inch) € 67,-
1x Samsung Spinpoint MP4 HM500JJ,500GB SATA-300,16MB,7200rpm (3,5 Inch) € 45,-
1x Fractal Design Silent Series , 60mm (Fan) € 6,06
1x Keysonic KSK-5200 RFM (Media Keyboard + Trackball) € 43,95
1x Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) - (Blu-Ray) € 46,40
1x Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G (1x4GB Geheugen) € 34,99
================================================================================
Totaal € 402,46 / (Totaal bedrag incl. bezorgkosten bij Zercom € 419.95)

De keuze voor de MSI E350IA-E45 is voor mij de goede prijs/kwaliteit verhouding en het aanwezig zijn van alles wat ik voor een HTPC nodig heb (http://www.msi.com/product/mb/E350IA-E45.html#/?div=Basic).
Als opstartschijf is een 500GB-2.5 inch meegenomen en voor de opslag een 2TB-3.5 inch schijf.
Om alles af te maken nog is er een blu-ray speler en een draadloos toesenbord met een trackball voor de besturing van het "monster" toegevoegd.
Nu wachten tot alles binnen is, dan kunnen we gaan testen.
8)
* De bestelling is inmiddels bevestigd door http://www.zercom.eu: :P

Nu op zoek naar de juiste software om alles lekker en zuinig te laten lopen.
Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben benieuwd naar hoe die voeding het gaat trekken, normaal gebruik zal het wel goed zitten maar bij het booten komt er wel een aardige load.
Iemand trouwens enig idee hoeveel zo'n Fusion chipje dan verbruikt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gm3ij3r
Tsurany schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 22:36:
Ben benieuwd naar hoe die voeding het gaat trekken, normaal gebruik zal het wel goed zitten maar bij het booten komt er wel een aardige load.
Iemand trouwens enig idee hoeveel zo'n Fusion chipje dan verbruikt?
40W misschien 45W max. zoals ik uit de reviews heb kunnen halen.
Blijft uiteraard even afwachten.
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben benieuwd naar je ervaring, zou mooi zijn als zulke voedingen gewoon prima geschikt zijn. 40 a 45 watt bij booten zou niet slecht zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 18:51
gm3ij3r schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 22:59:
40W misschien 45W max. zoals ik uit de reviews heb kunnen halen.
Blijft uiteraard even afwachten.
:*)
Volgens metingen van 't c't magazine doet dat MSI moederbord 38 watt onder load, waarmee hij de zuinigste is uit de serie. Die van Asus verstookt 47 watt en de Gigabyte zelfs 48 watt, allemaal tijdens load. Ik ben wel benieuwd naar het OS wat je gaat draaien overigens. Daarnaast is het welliswaar een zuinig beestje die CPU, maar niet een echt performance monster als je hem als desktop gaat gebruiken.

Overigens: die MSI maakt, vergeleken met concurenten, wel wat herrie dankzij z'n fan. Stomme 40 mm fans maken nogal wat herrie op bijna alle AMD E-350 mobo's (behalve die Asus: passief).

[ Voor 12% gewijzigd door gibraltar op 05-04-2011 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Joostp1 schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 21:41:
Ben ik ook zeer benieuwd naar. Zit nog steeds te twijfelen om te switchen naar Ubuntu, maar dan moet de hardware acceleratie wel goed werken.
Ligt eraan watvoor hardware je hebt. Alle Nvidia hardware werkt gewoon subliem. ATI hardware werkt tegenwoordig ook subliem, alleen de hardwareversnelling voor HD-video is dus nog een heikel punt. Maar ik heb me wel laten vertellen dat de 880-chipset en hoger het zonder hardwareversnelling ook prima doen.
gibraltar schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 17:33:
[...]

Na wat onderzoek lijkt het erop dat de mainline drivers van AMD voor Linux nog geen support voor hardware-matige decodering van codes ondersteunen (zie hier). Er zijn wel patches voor de VA API zodat je een XvBA backend krijgt. Aangezien XMBC wel weer libva ondersteuning heeft, kun je het wel werkend krijgen, al is het wel wat werk.

Aan de andere kant heb je bij een ION systeem waarbij de mainline drivers gewoon wel netjes hardware decodering doen via VA API (met een VDPAU backend). Met VDPAU heb ik wel goede ervaringen.

Zijn er hier überhaupt mensen die een Brazos chipset en Linux werkend hebben? Dat hercompilen is geen probleem, als het maar werkt. Je zou toch verwachten dat je tegenwoordig daar netjes ondersteuning voor hebt onder Linux. Voor mijn oude NVidia kaart heb ik al een jaartje of twee ondersteuning voor hardware-matige decodering.

Onder Windows werkt het wel overigens, althans als je dit leest.
Ik ben inderdaad ook erg benieuwd naar reviews wat dat betreft. Ik zit met smart te wachten op het moment dat er gewoon berichtjes verschijnen met: "ik heb XBMC geinstalleerd op mijn Fusion-systeem en het werkt gelijk als een malle". Maar ik heb ze nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Morgen komt mijn MS-Tech mc-1200 htpc case binnen met een Scythe Big shuriken, sony dvd brander, 2 x 14 db scythe fans etc. Dan kan ik de AMD x2 7750 icm foxconn a7gm-s 2.0 gaan inbouwen. Ben benieuwd! Het mooie is dat ik maar 180euries kwijt ben en er straks een machine staat die prima 1080P kan afspelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gm3ij3r
Mooie kast (MS-Tech mc-1200) met afstandsbediening, alleen jammer dat de voeding niet geweldig zuinig/stil is.
Voor de rest een leuk systeem, zeker lekker voor 180 euro als de rest van de onderdelen al op de plank liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
gm3ij3r schreef op woensdag 06 april 2011 @ 10:18:
Mooie kast (MS-Tech mc-1200) met afstandsbediening, alleen jammer dat de voeding niet geweldig zuinig/stil is.
Voor de rest een leuk systeem, zeker lekker voor 180 euro als de rest van de onderdelen al op de plank liggen.
Dat schijnt idd zo te zijn dat die voeding niet heel erg stil is. Daarom die alternatieve fans. Heb ook nog een aantal voedingen liggen dus. Is handig dat ik genoeg spareparts heb. Het duurste is toch de kast. Heb die gekozen omdat het formaat precies goed is voor een tv-meubel. De Antec fusion bv is veel te lang en ook redelijk hoog. Dat vind ik meer op een desktop atx kast lijken. Die display is niet echt boeiend, ik bedoel wie kijkt er nu op. Ik niet iig. Het staat misschien wel leuk maar dat is ook alles mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 10:21
Arsenius schreef op woensdag 06 april 2011 @ 10:31:
[...]

Dat schijnt idd zo te zijn dat die voeding niet heel erg stil is. Daarom die alternatieve fans. Heb ook nog een aantal voedingen liggen dus. Is handig dat ik genoeg spareparts heb. Het duurste is toch de kast. Heb die gekozen omdat het formaat precies goed is voor een tv-meubel. De Antec fusion bv is veel te lang en ook redelijk hoog. Dat vind ik meer op een desktop atx kast lijken. Die display is niet echt boeiend, ik bedoel wie kijkt er nu op. Ik niet iig. Het staat misschien wel leuk maar dat is ook alles mijns inziens.
Let op! de voeding in die kast is geen standaardmaat. Daar moet een kleiner formaat als een [Be quiet SFX] in. Handig om rekening mee te houden tijdens het vervangen ;-)

Ik heb zelf ook de ms-tech kast, en vindt het jammer dat ie 42 CM ipv 44 CM breed is. Daardoor past ie niet zo mooi bij de overige 44 CM componenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:25
Heeft er iemand ook ervaringen met de MS-Tech MC-380? Deze is namelijk net een stukje goedkoper dan de 1200. Daarnaast is ie natuurlijk wel iets groter ook, maar dat maakt voor mij persoonlijk weinig uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gm3ij3r
FabianNL schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:10:
Heeft er iemand ook ervaringen met de MS-Tech MC-380? Deze is namelijk net een stukje goedkoper dan de 1200. Daarnaast is ie natuurlijk wel iets groter ook, maar dat maakt voor mij persoonlijk weinig uit...
De Techsolo 380 (http://www.hardware-infos.com/berichte.php?bericht=52) is volgens mij dezelfde kast en ook nog goedkoper. Deze kost € 56,50 (http://www.afuture.nl/pro...solo_Techsolo_TC-380.html)

MS-Tech MC-380 = € 63,70 (http://www.afuture.nl/pro...-Tech_MS-Tech_MC-380.html)

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:25
Volgens mij bevat de Techsolo alleen geen voeding, als ik de website van Afuture mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Lumics schreef op woensdag 06 april 2011 @ 11:23:
[...]

Let op! de voeding in die kast is geen standaardmaat. Daar moet een kleiner formaat als een [Be quiet SFX] in. Handig om rekening mee te houden tijdens het vervangen ;-)

Ik heb zelf ook de ms-tech kast, en vindt het jammer dat ie 42 CM ipv 44 CM breed is. Daardoor past ie niet zo mooi bij de overige 44 CM componenten...
Ja een kleiner formaat, daar dacht ik al aan. Maar goed. Ik heb 80mm 14db scythe fans aangeschaft. Dus hopelijk is dat een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gm3ij3r
FabianNL schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:58:
[...]
Volgens mij bevat de Techsolo alleen geen voeding, als ik de website van Afuture mag geloven.
De MS-Tech heeft ook geen voeding!
Geen verschil dus met de Techsolo.

De Techsolo TC-380 € 56,50 (http://www.afuture.nl/pro...solo_Techsolo_TC-380.html)
MS-Tech MC-380 = € 63,70 (http://www.afuture.nl/pro...-Tech_MS-Tech_MC-380.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
FabianNL schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:10:
Geen ervaring maar wel uitgebreid bekeken. Het lijkt me een rottig formaat. 44 CM diep en 36 cm breed. De voeding moet aan de voorzijde gemonteerd worden. Moet maar net bij de rest van je apparatuur passen. Maar zoals Gmeijer zegt, techsolo biedt hetzelfde kastje voor minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Al mijn spul is nu binnen, ben nu aan het knutselen. De Case is wel mooi. Maar potver, die schroeven zitten wel erg vast zeg. Ben al tijdje bezig om de hdd/ dvd drive rack eruit te halen. Ook de caseschroeven was even lastig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Arsenius schreef op woensdag 06 april 2011 @ 14:24:
Al mijn spul is nu binnen, ben nu aan het knutselen. De Case is wel mooi. Maar potver, die schroeven zitten wel erg vast zeg. Ben al tijdje bezig om de hdd/ dvd drive rack eruit te halen. Ook de caseschroeven was even lastig. ;)
Wel goed gereedschap? Of een kleine schroevendraaier waarmee je geen druk kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Bijna alles in elkaar gezet. Nu heb ik 2 stekkertjes in de case met power switch. eentje rood/zwarte draad en één die naar de grote powerbutton loopt met de wit en geel. Welke is het nou??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon testen? De gene die je pc niet aan laat gaan is de verkeerde. Anders een handleiding erbij pakken?
Oh en dit is niet het "help mij een pc in elkaar zetten" topic of het "verslag van mijn nieuwe HTPC" topic he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Tsurany schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 23:08:
Ben benieuwd naar je ervaring, zou mooi zijn als zulke voedingen gewoon prima geschikt zijn. 40 a 45 watt bij booten zou niet slecht zijn.
Ik heb een max gemeten van 52W voor de Asrock en 49W voor de MSI. Dit is zowel tijdens full CPU (Cinebench) en GPU load (Kombustor) met Windows 7, tijdens het booten zal het dus nog wel een stuk minder zijn. MSI is over de algehele linie altijd wel iets zuiniger, maar ik heb niet zo'n groot verschil van 38<->48 watt gemeten. Vaak was het verschil iets van 3-4 watt.

Ook is de GPU de grootste stroomvreter, bij de CPU @ full load merk je weinig van, keer 3 watt meer dan idle volgens mij (ik heb de gegevens zo niet bij de hand).

Dat is dus al wat uit het stopcontact wordt getrokken en met een veel zwaardere voeding. Efficiëntie van de voeding heb je dan dus nog niet meegerekend. Dit was dan met één 7200 RPM schijf.

De MSI maakt inderdaad standaard best een lawaai. Hij wordt dan ook niet onwijs warm met een max van 59 graden. Fan draait volgens mij op iets van 5800 RPM.

[ Voor 17% gewijzigd door Bolletje op 06-04-2011 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gm3ij3r
Heb je meer info betreft de setup? (- type voeding?, 80 plus?, Wattage ? / - type geheugen? / - Type HDD?, 2.5/3.5 inch?, Green-model? / - DVD-rom?, Brander? / - Extra koelers?)
Dit maakt natuurlijk nog best veel uit.

Ik verwacht dat het totale systeem van mij idle 25W & load 40W moet kunnen halen.

Max. verbruik per component (rekening houden met piekstromen):
22W - Max. - (MSI E350IA-E45)
2w - verlies ?- (Gigabyte MIB T5140)
14W - Max.- (Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS)
4W - Max.- (1x Samsung Spinpoint MP4 HM500JJ,500GB)
1W - Max. ??- (Fractal Design Silent Series , 60mm)
1W - Max. ??- (Keysonic KSK-5200 RFM)
12W - Max. ??- (Lite-On IHOS104-Blu-Ray)
3W - Max. ??- (Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G - 1x4GB Geheugen)
-----------------------------------------------------------------------
59 Watt totaal (Maximaal volgens de gegevens die ik heb kunnen achterhalen uit reviews)
* zou moeten lukken met een 60W voeding :*)

Hier is ook een leuke review (http://rutten.me/tag/htpc/) - verbruik bij startup, HD movie via HDD of Blu-Ray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
gm3ij3r schreef op woensdag 06 april 2011 @ 17:24:
Heb je meer info betreft de setup? (- type voeding?, 80 plus?, Wattage ? / - type geheugen? / - Type HDD?, 2.5/3.5 inch?, Green-model? / - DVD-rom?, Brander? / - Extra koelers?)
Dit maakt natuurlijk nog best veel uit.
HX520 (520W) , één module 2GB OCZ (wel op 1,5V), 7200 RPM Seagate 7200.10 (3,5"). Voor de rest geen DVD-speler, brander of andere koelers. Dit is allemaal spul van mijn testbench, niet echt met in het achterhoofd voor een mini-PC die zuinig is :P

Ik zal van het weekend nog wel even testen met een voeding met een lager vermogen (250W), 2GB Kingston en een 5400 RPM Green (Samsung F2EG).

PicoPSU (of equivalenten) heb ik zo snel niet voor handen.
gm3ij3r schreef op woensdag 06 april 2011 @ 17:24:
Hier is ook een leuke review (http://rutten.me/tag/htpc/) - verbruik bij startup, HD movie via HDD of Blu-Ray.
Ik hoop dat hij dit toch niet ziet als 40W, maar zo staat het wel aangegeven in z'n review.

[ Voor 31% gewijzigd door Bolletje op 06-04-2011 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Ik heb mijn eigen atomsysteem even aan zo'n zelfde energiemeter (maar dan wél op de "watt" stand) gehangen. Tijdens boot ging hij even naar 53 watt tijdens de spinup van de harde schijf. Daarna naar ca 40 watt. Eenmaal opgestart en idle (ubuntu desktop) verbruikt hij ongeveer 32 watt. XBMC die de birds-scene afspeelt haalt dat omhoog naar 40 watt.

Het is natuurlijk appels met peren vergelijken maar in vergelijking met mijn laptop valt het me eigenlijk nogal tegen. Die verbruikt namelijk maar 25 watt ongeveer, maar dan wel met een C2D en inclusief scherm.

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 06-04-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verkeerd topic

[ Voor 98% gewijzigd door Dreamvoid op 06-04-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex0r
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 11:45
Hebben jullie nog tips aangaande mijn toekomstige htpc?(weinig ruimte in tv meubel vandaar een zo plat mogelijke case)
Ik heb nog een Intel E6850 en wil deze dus graag hergebruiken vandaar socket 775.

#ProductPrijsSubtotaal
1Terratec Cinergy C PCI HD CI€ 90,30€ 90,30
1Sony Optiarc AD-7670S Zwart€ 44,98€ 44,98
1Silverstone SST-ML02B-MXR€ 216,40€ 216,40
1Asus P5G41TD-M PRO€ 59,27€ 59,27
1Silverstone NT07-775 Low Profile€ 18,80€ 18,80
1Logitech diNovo Mini€ 76,95€ 76,95
1OCZ Gold DDR3 PC3-8500 Low Voltage Dual Channel€ 33,08€ 33,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,78

Waar ik een beetje mee zit is de 120 watt voeding die bij de silverstone kast zit, ik heb sterk het idee dat dat niet voldoende zal zijn en dat ik alles in MoDT moet doen of op zoek moet naar een andere behuizing.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze behuizing?

PSN: Flexman | STEAM: Flex0r[GoT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assioso
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2024
Hoi, ik ben van plan voor de eerste keer een HTPC te kopen maar aangezien ik weinig tot niets van hardware ken laat ik het toch maar eens Tweakers passeren voor ik de beslissing maak...

MSI E350IA-E45
4gb duo Patriot 1333mhz
2tb HDD (zal wrs een green 5400 Rpm worden)

Lijkt jullie dit al ok voor een low budget setup?

Dan, voor de case ben ik er helemaal nog niet uit, de persoon die men HTPC in elkaar gaat steken raadde me deze aan LC 1360mi, http://www.maxict.nl/product/2639648/lc-power-lc-1360mi maar is dit wel een degelijke case?
Iemand anders heeft me aangeraden een PICO PSU te kopen (http://www.picco.nl/produ...h=21_176&products_id=5957) omdat deze veel zuinig zou omgaan met de stroom en dan ook voor een andere case te kiezen ... Iemand enig advies?

Verder ga ik de HTPC met men Harmony One bedienen, de beste manier om dit te doen werken is gwn een andere afstandsbediening en IR ontvanger kopen (zoiets http://cgi.ebay.co.uk/Wir...es_RL&hash=item43985dc6b4)

Ben ik op de goede weg qua config of moet het allemaal nog eens herzien worden? Wordt wrs gekocht van http://www.boracomputer.net/ (momenteel down)
Thanks !!

[ Voor 3% gewijzigd door Assioso op 07-04-2011 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ Flex0r: 120watt gaat wel genoeg zijn lijkt mij, zolang je er verder geen zware hardware bij gooit.

@Assioso: Als je low budget wilt kan je er beter 2GB ram in gooien, 4GB voegt niet echt wat toe. Ik zou geen PICO PSU nemen, een normale ATX voeding is net zo praktisch en een stukje goedkoper. Je moet hem heel wat uren laten draaien voordat je de meerprijs van een PICO PSU er uit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ Flex0r Bedenk ook of de onboard VGA kaart van die G41 chipset voldoende is om HD materiaal te ondersteunen. Ik kan je wel vertellen dat een socket 775 met geforce 9300 chipset beter gaat zijn (hoewel die lastig te verkrijgen waren volgens mij). Misschien een idee om dat ocz geheugen te vervangen met kingston value ram. Werkt gewoon op 1.5 volt ipv 1.65 van die OCZ "low volgage" modules. (kijk ook even naar de qvl van het moederbord). IR ontvanger is erg goedkoop op dealextreme.

@Assioso: Het is handig om de QVL van het moederbord te gebruiken om geheugen uit te kiezen dat gegarandeerd compatibel is. Pico PSU is vooral efficiënt omdat deze een vermogen levert wat in bij energiezuinige setups in de goede range valt. Voedingen zijn grofweg tussen de 20% en 80% het efficiëntst. Wanneer je HTPC ongeveer tussen de 30W en 50W verstookt is een picopsu van rond de 80W à 90W op zijn efficiëntst. Als je bijvoorbeeld een BeQuiet van 300W neemt (overigens een prima voeding) dit hij rond een belasting van (40/300*100=) 13.33%. Niet zo efficiënt dus. De voeding die in de door jou aangehaalde case zit levert ook een gunstig vermogen (75W), maar of de voeding erg goed is zou ik niet weten.

[ Voor 32% gewijzigd door jaapsander op 07-04-2011 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 08:41
iemand zin om mij eens aan te raden wat ik het beste zou kopen? Twijfel momenteel nog tussen een zotac zbox (ad-02) en zelf een htpc samenstellen. Enige probleem is dat ik langs geen kanten weet wat er compatibel is met elkaar, en ik ook geen idee heb hoe ik eraan moet beginnen om het allemaal samen te stellen.

Belangrijkste vereisten;
- E350 processor, gezien die zover ik merkte het best presteert
- Geen blue-ray/dvd speler nodig (heb al blue ray speler + 5.1 home cinema)
- afstandsbediening, hoeft niet al te speciaal zijn (dus IR ingebouwd)
- 3,5" HD van 2TB
- 4 GB DDR3 geheugen
- verder kwa voeding, koeling enz heb ik geen gedacht wat er mogelijk nog nodig is. Enige reden waarom ik deze zou kiezen en geen zbox is dat het waarschijnlijk iets goedkoper uitkomt en ik er een grotere HD in kan passen
budget: 300-400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je al hier rondgekeken? Komen zo enorm veel builds langs met een E-350 processor er in, daar zou je toch wel inspiratie uit moeten kunnen halen.
Enige waar je op moet letten is of de kast compatible is met mini itx en of je geheugen ondersteund wordt door je moederbord (QVl is altijd handig). Waarom je perse 4GB geheugen wilt snap ik niet, maar dat moet je zelf weten.
Qua voeding moet je meer dan genoeg informatie hier kunnen vinden, dan kan je zelf wel uitvinden hoeveel watt je nodig hebt aangezien dat in de laatste paar pagina's besproken is. Qua koeling moet je zorgen dat je kast een vorm van airflow heeft, zeker als je een passieve E-350 neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gm3ij3r
jaapsander schreef op donderdag 07 april 2011 @ 11:24:
@Assioso: Als je bijvoorbeeld een BeQuiet van 300W neemt (overigens een prima voeding) dit hij rond een belasting van (40/300*100=) 13.33%. Niet zo efficiënt dus.
Dit is het percentage van de maximaal waarde van de voeding.
Zo reken je de efficiëntie niet uit. Hiervoor zijn hele mooie tabellen met waardes die daadwerkelijk gemeten zijn. Als je beneden de 20% van de maximale capaciteit vraagt, dan worden de meeste PSU's inderdaad minder efficiënt. Je kan bij een afname van 40 Watt (met deze Be-Quiet-300W-L7) altijd nog tussen de 70% en 80% uitkomen betreft efficiëntie.

Als je totaal 3-5 Watt wilt besparen met een Pico PSU, dan scheelt je dat 6-10 euro per jaar (24/7 gebruik). Een goede Pico PSU is vaak weer een paar tientjes duurder, dus die verdient zich niet zo heel snel terug.
* Grootste voordeel van een Pico PSU is dat de behuizing lekker klein kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
Tsurany schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:22:
Heb je al hier rondgekeken? Komen zo enorm veel builds langs met een E-350 processor er in, daar zou je toch wel inspiratie uit moeten kunnen halen.
Enige waar je op moet letten is of de kast compatible is met mini itx en of je geheugen ondersteund wordt door je moederbord (QVl is altijd handig). Waarom je perse 4GB geheugen wilt snap ik niet, maar dat moet je zelf weten.
Qua voeding moet je meer dan genoeg informatie hier kunnen vinden, dan kan je zelf wel uitvinden hoeveel watt je nodig hebt aangezien dat in de laatste paar pagina's besproken is. Qua koeling moet je zorgen dat je kast een vorm van airflow heeft, zeker als je een passieve E-350 neemt.
Heb het hier inderdaad al wat gevolgd, en er zijn inderdaad al enkele interessante setups gepaseerd. Voeding is hier inderdaad veel over verteld, net als koeling, maar dat betekent niet dat ik er veel van begrijp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laten we heel simpel beginnen dan. Wat je nodig hebt:
E-350
Geheugen
IR ontvanger
Opslag
Voeding
Kast

E-350
Ik zou de pricewatch: Asus E35M1-M aanraden, deze is passief (minder geluidsproductie) en enkel de MSI is nog goedkoper maar dat scheelt niet veel.

Geheugen
Je hebt natuurlijk geheugen nodig, het moederbord ondersteunt enkel DDR3 geheugen dus dat zul je moeten kopen. Ik zou zelf 2GB nemen aangezien dat genoeg is, wil je perse 4GB kan dat ook.

IR ontvanger
Voor een afstandsbediening heb je een IR ontvanger nodig. Je kan een kast uitzoeken waar dit in zit, maar dat limiteert wel je keuze soms. Je kan een afstandsbediening uitzoeken die een IR ontvanger mee levert, maar dat kan ook je keuze beperken. Je kan ook een losse ontvanger kopen (heel goedkoop op dealextreme, maar vast ook wel ergens in Nederland) en dan kan je qua kast en remote makkelijker een keuze maken.

Opslag
Opslag is simpel, je wilt 2TB opslag dus je neemt gewoon de goedkoopste groene schijf die je kan vinden die 2TB groot is.

Voeding
Uit de discussie hierboven blijkt dat in principe een 65watt voeding genoeg is aangezien die waarde bij piekmomenten niet gehaald wordt, elke 65+ watt voeding zou dus moeten voldoen.

Kast
Je kan uit HTPC kasten kiezen of juist uit speciale Mini-ITX kasten. De HTPC kasten zijn zo gemaakt dat ze dezelfde formaten hebben als HiFi apparatuur, zo passen ze mooi in je setup. De Mini-ITX kasten zijn gewoon erg kleine kasten waar enkel Mini-ITX hardware in past. Als je een kast met een voeding vind die je leuk vind moet die voeding minimaal 65watt leveren, vind je een kast zonder voeding moet er een ATX voeding in passen en dan kan je het beste een BeQuiet 300watt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assioso
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2024
Tsurany schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:41:
E-350
Ik zou de pricewatch: Asus E35M1-M aanraden, deze is passief (minder geluidsproductie) en enkel de MSI is nog goedkoper maar dat scheelt niet veel.
Waarom zou je eerder voor de asus e35m1-M gaan als de MSI ?
En voor een 2TB hdd moet hij uitkijken naar een case met 3,5 inch bay, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De MSI heeft een fan en een fan maakt herrie, zeker zulke kleine fans. Dan zou ik eerder voor een passieve gaan en koelen met casefans, die zijn groter waardoor ze vaak stiller zijn en ze zijn makkelijk te vervangen voor stillere.

En inderdaad, 2TB schijven zijn er enkel nog in 3,5" formaat. Maar je kan ook een kast nemen waar een 5,25" bay in kan en dan een bracket gebruiken om er een 3,5" kast in te stoppen, ideaal als je geen dvd/blu-ray speler wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafnold
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als ik een Asrock Ion330 moederbord neem, heb ik dan nog een extra videokaart(HD5450) nodig om alles(720p/1080p mkv's) vloeiend af te kunnen spelen? Ik weet dat de iON330 onboard video heeft, maar is dat wel sterk genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Google stuk? Zoek eens op ion330 full hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gm3ij3r schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:27:
[...]

Dit is het percentage van de maximaal waarde van de voeding.
Zo reken je de efficiëntie niet uit. Hiervoor zijn hele mooie tabellen met waardes die daadwerkelijk gemeten zijn. Als je beneden de 20% van de maximale capaciteit vraagt, dan worden de meeste PSU's inderdaad minder efficiënt. Je kan bij een afname van 40 Watt (met deze Be-Quiet-300W-L7) altijd nog tussen de 70% en 80% uitkomen betreft efficiëntie.

Als je totaal 3-5 Watt wilt besparen met een Pico PSU, dan scheelt je dat 6-10 euro per jaar (24/7 gebruik). Een goede Pico PSU is vaak weer een paar tientjes duurder, dus die verdient zich niet zo heel snel terug.
* Grootste voordeel van een Pico PSU is dat de behuizing lekker klein kan blijven.
Ondanks dat mijn uitleg kort door de bocht was en alleen een beeld probeerde te schetsen waarom een pico psu in sommige gevallen zuiniger is, probeer ik ook helemaal niet om efficiëntie uit te rekenen. Wat ik bedoel in mijn illustratieve voorbeeld dat bijvoorbeeld een bequiet 300W voeding voor het grootste deel rond de 13% belast wordt. Over het algemeen zijn voedingen dan niet op hun meest efficiëntst. Het kan dan handiger zijn om een lichtere voeding te nemen die bij een belasting van ~40W rond de 50% belasting zit. Zo kan een voeding die wat certificaten (80+ bijvoorbeeld) op papier minder zuinig is toch zuiniger uitvallen in de praktijk. Het kan dus lonen om bij energiezuinige systemen/systemen die 24h per dag aan staan een voeding te kiezen die aansluit bij het verbruik van het systeem.
Rafnold schreef op donderdag 07 april 2011 @ 13:16:
Als ik een Asrock Ion330 moederbord neem, heb ik dan nog een extra videokaart(HD5450) nodig om alles(720p/1080p mkv's) vloeiend af te kunnen spelen? Ik weet dat de iON330 onboard video heeft, maar is dat wel sterk genoeg?
Wanneer je gebruik maakt van DXVA (of linux equivalent) of Cuda is de onboard video sterk genoeg.

[ Voor 66% gewijzigd door jaapsander op 07-04-2011 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD04B€ 90,45€ 90,45
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1AMD Athlon II X2 255€ 48,60€ 48,60
1LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 57,07€ 57,07
1Seasonic S12II-Bronze 330W€ 42,-€ 42,-
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 100,-€ 100,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 19,-€ 19,-
1Asrock 880GMH/USB3 R2.0€ 62,34€ 62,34
1Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2€ 55,10€ 55,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 496,50

Op basis van de BBG heb ik deze HTPC samengesteld, waar ga ik hem voor gebruiken:
-Internet streaming media
-audio/video streamen vanaf m'n NAS
-BD regio A en B
-Draaiend op Win 7 Pro en XBMC

Alleen gaat hij op dit moment boven m'n budget uitkomen van 500 euro. Heeft iemand tips om m'n HTPC goedkoper te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een hardeschijf erin stoppen en standby gebruiken? Scheelt aardig wat geld en start net zo snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
De 5570 eruit laten en twee weken wachten op de 6450. Die kost 30 euro en heeft precies dezelfde prestaties.

nieuws: AMD introduceert HD 6450 voor htpc's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan de HD5570 weglaten, zolang geavanceerde post-processing geen harde eis is. Onboard IGP is sterk genoeg voor afspelen. anders zou ik voor de nieuwe 6450 gaan. Is goedkoper (hoewel nog beschikbaar moet worden) en kan ook post processing als ik het artikel op de frontpage mag geloven.

Overigens heb je een gewone shuriken koeler, waarom geen big shuriken? 12 cm fan is fluisterstil (wel een paar euro duurder)

edit: Budget is er om opgerekt te worden! ;)

[ Voor 23% gewijzigd door jaapsander op 07-04-2011 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02:56
Binnenkort ga ik ook een HTPC bestellen.
Heb zelf al een redelijk idee wat ik ermee wil gaan doen:
- Films/series kijken
- Muziek luisteren/streamen
- Downloadbak
- Hele lichte spelletjes spelen, ik heb nog een xbox controller dus kan ik lekker makkelijk vanaf de bank simpele games spelen
- Eventueel 1á2 VM's draaien
- Webserver

Het grootste gedeelte wordt de htpc gebruikt om films e.d. te kijken, en om te downloaden.
En de laatste 2 punten zijn van minder belang. Deze zijn puur bedoelt, zodat ik een beetje kan klooien. Dat is ook de reden waarom ik voor 4GB kies.

De Seagate harde schijf heb ik hier nog liggen, dus die gebruik ik voor de muziek en films op te slaan.
Ik wil er nog wel een SSD in plaatsen voor het OS, echter wacht ik nog eventjes tot ik een leuk geprijsde 30GB vind.

Moederbord + processor zijn lekker zuinig, en door het minieme prijsverschil tussen de normale 2100 en de 2100T, heb ik toch maar voor de 2100T gekozen.
Het is even afwachten hoe stil en koel de standaard koeler is, anders komt er waarschijnlijk een scythe big shuriken op. Zover ik heb gezien moet dit ook goed passen in de MS-Tech.

Ik zat verder wel erg te twijfelen tussen de Antec Fusion Remote, en de MS-Tech MC-1200. Maar vindt een display niet belangrijk, en de MS-Tech is wat lager, wat ik zelf ook mooier vindt. En het is nogal een groot prijs verschil.

Aangezien de standaard voeding nogal een herrie maakt, en de be quiet behoorlijk zuinig is, heb ik daarvoor gekozen.

En verder komt de blu-ray speler van m'n pc, in de htpc, en gaat de dvd-brander naar m'n pc.

Budget ligt rond de € 450 excl. SSD.
Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 49,88€ 49,88
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,90€ 16,90
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 79,70€ 79,70
1MS-Tech MC-1200€ 80,44€ 80,44
1Intel Core i3 2100T€ 107,40€ 107,40
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 40,30€ 40,30
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 36,63€ 36,63
1Intel Desktop Board DH67BL (B3)€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 485,25

[ Voor 1% gewijzigd door Remy!!!! op 07-04-2011 17:17 . Reden: Kleine toevoeging ]

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 13:17

jacobras

Developer

Ik heb zojuist mijn Xtreamer Ultra geannuleerd, ga ook een htpc bouwen :). Moederbord is een Gigabyte GA-E350N-USB3 die ik al besteld heb, komt morgen binnen. Geheugenkeuze ligt ook al vast, twijfel nu alleen nog over de kast dus daar ben ik nog even naar 't kijken.

@Tsurany: dat Asus moederbord is Micro-ATX (μATX) en de kast Mini-ATX. Gaat dat wel passen (zonder dat hij de kast hoeft te mishandelen ;) )?

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over welke setup heb je het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Deze post van jou bedoelde ik, je verwijst daarin naar het Asus-moederbord en de categorie Mini-ITX kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja het Asus moederbord is micro ATX dus dat gaat inderdaad niet passen. Wil je perse zo'n kleine behuizing zul je dus een mini ITX moederbord moeten nemen, de duurdere Asus. Die micro ATX van Asus past enkel in HTPC behuizingen aangezien die micro ATX en mini ITX kunnen huisvesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleBatzZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-08 14:06
Remy!!!! schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:59:
Heel verhaal...

Aangezien de standaard voeding nogal een herrie maakt, en de be quiet behoorlijk zuinig is, heb ik daarvoor gekozen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 49,88€ 49,88
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,90€ 16,90
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 79,70€ 79,70
1MS-Tech MC-1200€ 80,44€ 80,44
1Intel Core i3 2100T€ 107,40€ 107,40
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 40,30€ 40,30
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 36,63€ 36,63
1Intel Desktop Board DH67BL (B3)€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 485,25
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de "be quiet! SFX Power 300 Watt" niet in de "MS-Tech MC-1200" case past... :?

[ Voor 81% gewijzigd door KaleBatzZ op 07-04-2011 18:43 ]

Ik lust geen rotte appels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank-NL schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:26:
De 5570 eruit laten en twee weken wachten op de 6450. Die kost 30 euro en heeft precies dezelfde prestaties.

nieuws: AMD introduceert HD 6450 voor htpc's
Ik moet toch wachten tot eind mei, dan komt het vakantiegeld pas los :)
Hopelijk is er t.z.t. dan een passief gekoelde versie, maar het is idd een betere kaart voor een betere prijs.
Tsurany schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:24:
Een hardeschijf erin stoppen en standby gebruiken? Scheelt aardig wat geld en start net zo snel op.
Standby is niet echt een optie, aangezien ik de stroom van mijn apparatuur afhaal als ik het niet gebruik.
jaapsander schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:26:
Je kan de HD5570 weglaten, zolang geavanceerde post-processing geen harde eis is. Onboard IGP is sterk genoeg voor afspelen. anders zou ik voor de nieuwe 6450 gaan. Is goedkoper (hoewel nog beschikbaar moet worden) en kan ook post processing als ik het artikel op de frontpage mag geloven.

Overigens heb je een gewone shuriken koeler, waarom geen big shuriken? 12 cm fan is fluisterstil (wel een paar euro duurder)

edit: Budget is er om opgerekt te worden! ;)
Die paar euro gaat het niet om en die nieuwe kaart is een stuk goedkoper. Meestal hebbem de onboard IGPs geen ondersteuning voor 23,976 FPS of heeft deze onboard dat wel? Ik weet niet of ik er last van ga krijgen, maar ik geef liever een paar tientjes meer uit voor iets beters dan voor iets wat net niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 18:59:
Standby is niet echt een optie, aangezien ik de stroom van mijn apparatuur afhaal als ik het niet gebruik.
Master/slave geen optie? SSD is vrij prijzig, levert natuurlijk ook veel snelheid bij het opstarten, maar is daardoor wel een ideaal bespaarpunt omdat het puur snelheid levert bij opstarten, is je OS geladen dan zal je hem eigenlijk niet merken.
terrorvogel schreef op donderdag 07 april 2011 @ 18:36:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de "be quiet! SFX Power 300 Watt" niet in de "MS-Tech MC-1200" case past... :?
Zit een standaard voeding in volgens mij en dat is geen ATX voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 16:52
Tsurany schreef op donderdag 07 april 2011 @ 19:08:

[...]

Zit een standaard voeding in volgens mij en dat is geen ATX voeding.
Klopt, dat is een micro atx.

Wat mij betreft doet de standaard voeding goed zijn werk. Het enige nadeel is de geluidsproductie. Dit heb ik verholpen door de standaard fan in de voeding te vervangen voor een stiller exemplaar. Dit werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 16:36
Hoi,

Ik ben al even dit forum aan het volgen maar bij iedere setup die iemand laat zien worden er weer heel veel vragen gesteld.

ik ben opzoek een een htpc (uiterlijk maakt me niet uit). Die 1080p kan afspelen + downloaden op windows 7 met XBMC met daarloos toetsenbord.... Iemand die al een dergelijke setup heeft gekocht en uitgetest?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, pak elke setup hier en voila, klaar ;) Windows 7 met XBMC betekent dat zowel een Fusion setup als een iets krachtigere AMD/Intel setup prima zal werken. Je moet zelf kijken of je veel interne opslag wilt of dat opslag juist extern is. Wil je hem nog voor andere taken gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
Tsurany schreef op donderdag 07 april 2011 @ 21:43:
Nou, pak elke setup hier en voila, klaar ;) Windows 7 met XBMC betekent dat zowel een Fusion setup als een iets krachtigere AMD/Intel setup prima zal werken. Je moet zelf kijken of je veel interne opslag wilt of dat opslag juist extern is. Wil je hem nog voor andere taken gebruiken?
Ik lees wel vaak dat de pc geen 1080 vloeiend kan afspelen dus dat wil ik wel voorkomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, waar lees je dat dan? Want zolang je geen rare codecs hebt wordt door een Fusion elke normale codec gewoon prima hardwarematig afgehandeld door de GPU en is 1080p geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Ik heb vanmiddag een aantal onderdelen besteld om morgen mijn htpc in elkaar te knutselen :D. Hieronder een overzichtje van mijn bestellijst (link naar inventaris 'htpc'):

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-E350N-USB3€ 128,16€ 128,16
1Antec ISK 300-65€ 64,13€ 64,13
1Noctua NF-R8-1800 , 80mm€ 11,90€ 11,90
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 32,88€ 32,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 237,07

Eerste is een Gigabyte moederbord met AMD Fusion, dus een E350 cpu en HD6310 grafische kaart on-board. Verder een Antec ISK 300-65 kast (niet een van de mooiste, maar htpc gaat toch uit het zicht) met 65W ingebouwde voeding en een Noctua NF-R8 koeler die wat stiller is. Daarnaast 2x 2GB Corsair intern geheugen. 4GB zou minder kunnen, maar met mijn internetgebruik (veel, erg veel tabs als ik wat zoek) zit ik op mijn laptop al snel boven de 2GB intern geheugen in gebruik. Verder is het niet zo heel erg duur.

Wat mist er nog?
  • Harde schijf. Ik ga eerst kijken hoe XBMC vanaf een usb-3.0-stick draait (heb ik al) en anders gaat er een mooie SD in.
  • Infrarood ontvanger voor de Logitech Harmony One
  • Draadloos toetsenbordje
Ik denk in ieder geval dat dit voldoende is en dat we hier heel wat plezier mee gaan beleven :).

[ Voor 0% gewijzigd door jacobras op 07-04-2011 22:00 . Reden: Typefoutje! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
jacobras schreef op donderdag 07 april 2011 @ 21:59:
Ik heb vanmiddag een aantal onderdelen besteld om morgen mijn htpc in elkaar te knutselen :D. Hieronder een overzichtje van mijn bestellijst (link naar inventaris 'htpc'):

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-E350N-USB3€ 128,16€ 128,16
1Antec ISK 300-65€ 64,13€ 64,13
1Noctua NF-R8-1800 , 80mm€ 11,90€ 11,90
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 32,88€ 32,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 237,07

Eerste is een Gigabyte moederbord met AMD Fusion, dus een E350 cpu en HD6310 grafische kaart on-board. Verder een Antec ISK 300-65 kast (niet een van de mooiste, maar htpc gaat toch uit het zicht) met 65W ingebouwde voeding en een Noctua NF-R8 koeler die wat stiller is. Daarnaast 2x 2GB Corsair intern geheugen. 4GB zou minder kunnen, maar met mijn internetgebruik (veel, erg veel tabs als ik wat zoek) zit ik op mijn laptop al snel boven de 2GB intern geheugen in gebruik. Verder is het niet zo heel erg duur.

Wat mist er nog?
  • Harde schijf. Ik ga eerst kijken hoe XBMC vanaf een usb-3.0-stick draait (heb ik al) en anders gaat er een mooie SD in.
  • Infrarood ontvanger voor de Logitech Harmony One
  • Draadloos toetsenbordje
Ik denk in ieder geval dat dit voldoende is en dat we hier heel wat plezier mee gaan beleven :).
Zo iets ziet er wel leuk uit, alleen jammer dat er geen 3.5 HDD in gaan. Als dit voldoende is om 1080p goed af te spelen dan lijkt mij het ook wel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
degranulatie, doe je dit nou om ons te pesten?

@ jacobras: Ben benieuwd naar USB stick prestaties, zal denk ik niet veel uitmaken dat het USB 3.0 is, moet de eerste USB stick nog tegenkomen die USB 2.0 al kan voltrekken :P Maar als je veel standby gebruikt zal het prima werken, zit toch praktisch alles in RAM. Vraag is hoe goed XBMC live gaat werken met de Fusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02:56
terrorvogel schreef op donderdag 07 april 2011 @ 18:36:
[...]

Dit is niet de standaard be quiet! maar de SFX versie, die zou er juist wel in moeten passen?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleBatzZ
Remy!!!! schreef op donderdag 07 april 2011 @ 22:28:
[...]
Dit is niet de standaard be quiet! maar de SFX versie, die zou er juist wel in moeten passen?
.... Sorry je hebt gelijk... :X

Verder ben ik gewoon eens benieuwd wat jullie hier van vinden. Een htpc die niet alleen geschikt is voor film maar ook een kleine game.
#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech MC-1200€ 85,25€ 85,25
1Scythe Big Shuriken € 26,-€ 26,-
1AMD Athlon II X4 640€ 80,90€ 80,90
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 40,78€ 40,78
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 19,-€ 38,-
1MSI 880GM-E41€ 56,79€ 56,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,72

Of hebben jullie betere suggesties?

Ps. Ik heb al een 2TB schijf en een Keysonic KSK-3202 BT dus die heb ik er niet bijberekend.

[ Voor 83% gewijzigd door KaleBatzZ op 07-04-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gm3ij3r
terrorvogel schreef op donderdag 07 april 2011 @ 22:33:
[...] Of hebben jullie betere suggesties?

Ps. Ik heb al een 2TB schijf en een Keysonic KSK-3202 BT dus die heb ik er niet bijberekend.
Dit is een goedkope optie lijkt mij:

* Deze wordt morgen bij mij bezorgt door TNT :*)
1x MSI E350IA-E45 (Fusion ITX-Board) € 109,03
1x Gigabyte MIB T5140 (Behuizing incl. 65W voeding) € 50,03
1x Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB (3,5 Inch) € 67,-
1x Samsung Spinpoint MP4 HM500JJ,500GB SATA-300,16MB,7200rpm (3,5 Inch) € 45,-
1x Fractal Design Silent Series , 60mm (Fan) € 6,06
1x Keysonic KSK-5200 RFM (Media Keyboard + Trackball) € 43,95
1x Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) - (Blu-Ray) € 46,40
1x Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G (1x4GB Geheugen) € 34,99
================================================================================
Totaal € 402,46 / (Totaal bedrag incl. bezorgkosten bij Zercom € 419.95)

Totaal dus ongeveer: € 200,-- (naast je 2 TB & Keysonic uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ Terrorvogel: Wat voor soort games? Mis een beetje en videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleBatzZ
Als ik Alternate mag geloven zit er een onboard ATI Radeon HD4250 in.

Verder niet echt boeiende games. COD2,4 & MW zou leuk zijn, daarnaast sims3 of Starcraft 2. Het gaat me eigenlijk meer om de HD films en veel internetten met flash elementen. Maar als er games op kunnen worden gedaan is het mooi meegenomen.
Wilde gewoon eens wat anders als een Fusion setup, aangezien ik net iets meer wil dan alleen film. Of kan ik wat ik wil ook met een Fusion setup?
Verder was ook gewoon benieuwd wat mede tweakers hiervan zouden vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat is niet echt een videokaart he ;) Vraag me af in hoeverre de AMD 6310 zich verhoud tot die 4250. Als je wilt gamen is een Fusion setup inderdaad niet geschikt, echter zo'n baggere onboard kaart is dat ook zeker niet. Stop er dan een losse kaart in met gewoon wat echt grafisch vermogen. Kan je voor zo'n 80-100 euro voor een videokaart wel klaar zijn, dan kan je echt gamen. Je kan ook kijken naar wat goedkopere kaartjes, voor 40 a 50 euro heb je sowieso een kaart die sneller is dan die onboard chips.
Wil je dat niet dan zou een Fusion prima met HD om kunnen gaan en internetten met flash sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleBatzZ
Oke das duidelijk,bedankt! Wordt het dat iig niet voor mij. Ik bedoel mijn setup hiermee.
Gamen is niet belangrijk. En voor die extra 40 - 100 euro vind ik het al helemaal niet waard.
Waarschijnlijk dus toch een fusion of een Sandy bridge :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gm3ij3r
Als je wilt gamen met een zuinige PC, dan zal de fusion (of atom) al snel afvallen.
- Bubbleshooter op de bank zal niet snel een probleem geven... :P
Met een fusion systeem + losse (fatsoenlijke) videokaart zal de processor het uiteindelijk niet kunnen bijbenen. Een zuinig desktop-CPU van AMD of Intel zal beter zijn als basis hiervoor.

Leuke optie is eventueel nog de Sandy bridge i3-2100(t) met een losse videokaart. Deze CPU (i3 2100T) heeft een TDP van 35Watt, maar zal sneller werken met een losse videokaart dan een Fusion-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleBatzZ
gm3ij3r schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 09:28:
...
Leuke optie is eventueel nog de Sandy bridge i3-2100(t) met een losse videokaart. Deze CPU (i3 2100T) heeft een TDP van 35Watt, maar zal sneller werken met een losse videokaart dan een Fusion-systeem.
Ik dacht dat een Sandy Bridge zo wie zo sneller is dan een Fusion setup. Ook zonder losse videokaart erbij? :?
Of bedoel je dat je een losse videokaart erbij moet nemen voor het gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sandy Bridge is grofweg 4-5x sneller als cpu en iets sneller als gpu (SB is min of meer HD5450 niveau), maar vergeet niet dat daar een behoorlijk prijsverschil zit, en veel hoger verbruik onder load. Je kan van een (18W TDP!) Zacate/Brazos niet echt verwachten dat hij equivalent is aan een 65W Sandy Bridge (of Llano!), dat is appels en peren - Zacate is een 10-20% verbetering in cpu en gpu ten opzichte van de (even dure en iets onzuinigere) Atom D525 + ION2, en dat is al heel wat.

Dit alles natuurlijk zonder losse videokaart, die je voor moderne games sowieso nodig hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 08-04-2011 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een simpele Sandy Bridge is gelukkig ook geen 65 watt onder full load, dat scheelt ook weer. Qua energieverbruik tijdens idle en HTPC taken zijn de i3's en Fusion enorm aan elkaar gewaagd, het scheelt misschien een paar watt, misschien nog niet eens, een i3 kan prima net zo zuinig werken als een Fusion setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
hier ben ik met een nieuw vraagje. Ik wil dus een htpc waar ik ook wel wat op kan gamen (moet nu ook niet overdreven bijzonder zijn), dus ik kijk al snel naar een andere processor dan de fusion en de atom. Ik kom dan uit bij een intel core i3/5/7 processor.
Gezien ik hem zelf niet echt kan samenstellen, heb ik de voorbije dagen al behoorlijk wat rondgezocht naar samengestelde systemen. Heb nu een linkje gevonden met een vrij grote diversiteit aan compacte pc's die aan mijn vereisten voldoen.
Budget is pakweg 500€, HD ga ik sowieso met de verkoper regelen om er 2TB ipv 1TB (bij sommige pc's) van te maken, voor pakweg 30€
hier staat het lijstje: http://stores.benl.ebay.b...4/_i.html?_fsub=748738010

Iemand enig advies waar ik het beste voor ga? Momenteel twijfel ik tussen:
KOMPLETT MINI PC Core i5 2500K 4GB 1TB SATA BAREBONE
KOMPLETT MINI PC Core i3 2120 8GB 2TB SATA3 BAREBONE

Prijs (met 2TB) zal voor beide ongeveer 500€ zijn. Mijn opzoekwerk levert me op dat de i5 kwa gaming wel een pak beter presteert, dus ik denk dat ik best voor die kies.
Bron: http://nl.hardware.info/r...-2300-sandy-bridge-review

Zie ik verder mogelijk iets over het hoofd (want zo overdreven veel ken ik nu ook weer niet van pc's). Lijkt me toch wel een interessante prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 18:59:

Die paar euro gaat het niet om en die nieuwe kaart is een stuk goedkoper. Meestal hebbem de onboard IGPs geen ondersteuning voor 23,976 FPS of heeft deze onboard dat wel? Ik weet niet of ik er last van ga krijgen, maar ik geef liever een paar tientjes meer uit voor iets beters dan voor iets wat net niet werkt.
Amd IGP's kunnen prima 23,976 fps afspelen. Alleen de intel core i IGP's hebben hier last van. Indien je geen geavanceerde post processing wil is de IGP meer dan voldoende. Overigens kun je altijd later nog een videokaart bijplaatsen wanneer je de nieuwe functies nodig hebt.
Tsurany schreef op donderdag 07 april 2011 @ 22:11:
degranulatie, doe je dit nou om ons te pesten?

@ jacobras: Ben benieuwd naar USB stick prestaties, zal denk ik niet veel uitmaken dat het USB 3.0 is, moet de eerste USB stick nog tegenkomen die USB 2.0 al kan voltrekken :P Maar als je veel standby gebruikt zal het prima werken, zit toch praktisch alles in RAM. Vraag is hoe goed XBMC live gaat werken met de Fusion.
Grapje zeker?
http://nl.hardware.info/r...es---bestanden-van-256-mb
Dat een usb2.0 stick niet de theoretische maximale snelheid van usb2.0 benut heeft niets met de snelheid van de drive te maken. Dit is puur overhead van usb2.0. Externe schijven halen ook nooit veel meer dan 30 MB/s terwijl deze schijven op zichzelf prima 50 à 60 MB/s kunnen leveren (en dat ook doen over (e-)sata)

[ Voor 39% gewijzigd door jaapsander op 08-04-2011 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je wilt gamen en gaat voor een onboard crappy videokaart? Je moet het zelf weten maar verwacht er maar helemaal niks van, kan het enkel meevallen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 62,-
1Silverstone SST-SG06B€ 89,-€ 89,-
1Intel Core i3 2100€ 99,50€ 99,50
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 32,03€ 32,03
1Gigabyte GA-H67N-USB3-B3€ 91,57€ 91,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,10

Heb je nog geld over voor een videokaart die wel wat kan in plaats van die onboard crap.

@ jaapsander: Dan heb je het wel over een totaal andere klasse USB stick, denk niet dat hij ook die USB stick er voor gaat gebruiken want anders kan je veel beter een simpele SSD halen. En dat praktisch elke USB stick de snelheid van USB 3.0 niet vol krijgt heeft juist alles met de drive te maken, praktisch alle USB sticks zijn gewoon te traag. Hier en daar wel een paar uitzonderingen maar thats it.

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 08-04-2011 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
Tsurany schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:18:
Je wilt gamen en gaat voor een onboard crappy videokaart? Je moet het zelf weten maar verwacht er maar helemaal niks van, kan het enkel meevallen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 62,-
1Silverstone SST-SG06B€ 89,-€ 89,-
1Intel Core i3 2100€ 99,50€ 99,50
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 32,03€ 32,03
1Gigabyte GA-H67N-USB3-B3€ 91,57€ 91,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,10

Heb je nog geld over voor een videokaart die wel wat kan in plaats van die onboard crap.
zoals ik al eerder zei; echt veel ken ik er niet van. Dus verwacht ook niet dat ik zelf een pc ga samenschroeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan laat je dat doen? Je kan al die onderdelen makkelijk bij een enkele webwinkel halen, assemblage a 40 euro erbij en voila.

[ Voor 71% gewijzigd door Tsurany op 08-04-2011 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
Tsurany schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:22:
Dan laat je dat doen? Je kan al die onderdelen makkelijk bij een enkele webwinkel halen, assemblage a 40 euro erbij en voila.
Je mag altijd een voorbeeld van dergelijke winkels geven met een deftige klantenservice :) ik verwacht trouwens geen mirakels inzake gaming, als het draait (met al dan niet lage/middelmatige kwaliteit) ben ik al tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet van Afuture en Azerty dat ze allebei aan assemblage doen, zullen er vast wel meer zijn. Deze hele config is zo bij Afuture te halen (druk op bekijk collectie en dan bestelkosten berekenen), geen ervaring met deze winkel maar in de pricewatch doet hij het niet slecht.

Zelfs als je geen mirakels in gaming verwacht zal een onboard videokaart gewoon niet goed presteren, een extra videokaart zal echt het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 09:34

Flotter

Pelipper!

Na een paar weken dit topic gevolgd te hebben heb ik gisteren de volgende setup besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I DELUXE€ 138,-€ 138,-
1Cooler Master Elite 100€ 64,90€ 64,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 19,-€ 19,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 221,90

Plus een Sony AD-7690H dvd-speler die (nog) niet in de pricewatch staat en een WD Caviar Green van 2TB die ik uit m'n desktop haal lijkt me dit wel een aardige htpc :)
Enige nadeel is de levertijd van het mobo... Weet iemand wat de gemiddelde levertijd ongeveer is?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaapsander schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:10:
[...]

Amd IGP's kunnen prima 23,976 fps afspelen. Alleen de intel core i IGP's hebben hier last van. Indien je geen geavanceerde post processing wil is de IGP meer dan voldoende. Overigens kun je altijd later nog een videokaart bijplaatsen wanneer je de nieuwe functies nodig hebt.
Nu is dan mijn vraag: is de AMD IGP op het moederbord van de Asrock 880GMH/USB3 R2.0 daarvoor voldoende? of moet er een ander mobo komen met een beter IGP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi beste tweakers,

Ik ben sinds enkele dagen aan het uitzoeken welke onderdelen ik nodig heb voor mijn HTPC maar ik geraak er niet echt uit (door te beperkte kennis van hardware)
Heb volgende 'eisen' voor mijn HTPC:

- zo stil mogelijk met verbruik zo laag mogelijk
- hot swapable 3,5" hard drive
- wordt uitsluitend gebruikt voor HTPC en downloaden. Zou dus geschik moeten zijn voor downloaden en ondertussen full-HD kunnen afspelen zonder problemen
- mogelijkheid tot in/uitschakelen via remote control (mag met IR-receiver afzonderlijk maar liefst intern in case)
- 1 of 1,5 Tb aan interne hard drive
- Gigabit-ethernet optie
- kaartlezer (optioneel)
- DVD/BR lezer (schrijven moet niet)

USB 3.0 hoeft nog niet daar ik vermoedelijk weinig via usb ga overzetten.

Iemand een idee? Budget zou tussen de 500 en 1000 euro liggen.
Afmetingen van de case: ongeveer 45x17x45 (BxHxD).

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:08:
[...]

Nu is dan mijn vraag: is de AMD IGP op het moederbord van de Asrock 880GMH/USB3 R2.0 daarvoor voldoende? of moet er een ander mobo komen met een beter IGP?
Ja is voldoende.
Tsurany schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:18:

@ jaapsander: Dan heb je het wel over een totaal andere klasse USB stick, denk niet dat hij ook die USB stick er voor gaat gebruiken want anders kan je veel beter een simpele SSD halen. En dat praktisch elke USB stick de snelheid van USB 3.0 niet vol krijgt heeft juist alles met de drive te maken, praktisch alle USB sticks zijn gewoon te traag. Hier en daar wel een paar uitzonderingen maar thats it.
Er zijn genoeg usb 2.0 sticks die 30 MB/s kunnen doen. Lees maar eens na:
http://nl.hardware.info/r...-bestanden-van-2-mb-lezen
Genoeg doen er 30 MB/s wat de practische (niet theoretische) limiet van USB 2.0 is. Kortom wat je op de vorige pagina beweert klopt niet. Overigens kan het best een goed idee zijn om een usb 3.0 stick te gebruiken om van te booten.

[ Voor 61% gewijzigd door jaapsander op 08-04-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:34:
Hoi beste tweakers,

Ik ben sinds enkele dagen aan het uitzoeken welke onderdelen ik nodig heb voor mijn HTPC maar ik geraak er niet echt uit (door te beperkte kennis van hardware)
Heb volgende 'eisen' voor mijn HTPC:

- zo stil mogelijk met verbruik zo laag mogelijk
- hot swapable 3,5" hard drive
- wordt uitsluitend gebruikt voor HTPC en downloaden. Zou dus geschik moeten zijn voor downloaden en ondertussen full-HD kunnen afspelen zonder problemen
- mogelijkheid tot in/uitschakelen via remote control (mag met IR-receiver afzonderlijk maar liefst intern in case)
- 1 of 1,5 Tb aan interne hard drive
- Gigabit-ethernet optie
- kaartlezer (optioneel)
- DVD/BR lezer (schrijven moet niet)

USB 3.0 hoeft nog niet daar ik vermoedelijk weinig via usb ga overzetten.

Iemand een idee? Budget zou tussen de 500 en 1000 euro liggen.
Afmetingen van de case: ongeveer 45x17x45 (BxHxD).

Alvast bedankt
Wil je perse een hotswappable hardeschijf? Dat zal namelijk de keuze qua kast een heel stuk lastiger maken aangezien praktisch geen enkele HTPC kast een hotswappable drive heeft. Wat je wel zou kunnen doen is een behuizing nemen met twee maal 5,25" bays en dan in een van die een hot swap bay stoppen.

Verder kan je gewoon een standaard Fusion setup nemen met 2GB ram, aparte schijf voor het OS en het behandelen van de downloads en dat vervolgens kopiëren naar de opslagschijf. Dan een Blu-Ray lezer er in en klaar.
jaapsander schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:47:
Er zijn genoeg usb 2.0 sticks die 30 MB/s kunnen doen. Lees maar eens na:
http://nl.hardware.info/r...-bestanden-van-2-mb-lezen
Genoeg doen er 30 MB/s wat de practische (niet theoretische) limiet van USB 2.0 is. Kortom wat je op de vorige pagina beweert klopt niet. Overigens kan het best een goed idee zijn om een usb 3.0 stick te gebruiken om van te booten.
Dat is zo'n klein aandeel van alle USB sticks die er te krijgen zijn. En dan zit je in de veel hogere prijsklasse waarbij USB sticks niet meer interessant zijn voor zulk gebruik.

[ Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 08-04-2011 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsunary,

bedankt voor de feedback.
Hot swap bay in een 5,25" bay is ook in orde voor mij maar moet inderdaad wel aanwezig zijn.
Welke componenten kan je mij aanraden (of wat bedoel je met de 'standaard fusion setup')?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsurany schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:01:
Een simpele Sandy Bridge is gelukkig ook geen 65 watt onder full load, dat scheelt ook weer. Qua energieverbruik tijdens idle en HTPC taken zijn de i3's en Fusion enorm aan elkaar gewaagd, het scheelt misschien een paar watt, misschien nog niet eens, een i3 kan prima net zo zuinig werken als een Fusion setup.
O ja, begrijp me niet verkeerd - in idle zijn ze gewoon gelijk, en met het afspelen van een filmpje verbruiken ze ook min of meer evenveel. Een SB heeft gewoon veel meer reserve voor als het nodig is voor games/etc - daarvoor koop je 'm ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsurany schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:58:

Dat is zo'n klein aandeel van alle USB sticks die er te krijgen zijn. En dan zit je in de veel hogere prijsklasse waarbij USB sticks niet meer interessant zijn voor zulk gebruik.
Ik snap nog steeds niet waar je het weg haalt... Je claimt dat er voor zover jij weet geen usb2.0 usb sticks zijn die de bandbreedte van usb2.0 vol kunnen trekken. In die test staan genoeg betaalbare usb2.0 sticks die 30 MB/s doen!

v.b.: pricewatch: Verbatim Store'n'Go Store'n'Go Micro Drive 16GB Zwart

USB 3.0 sticks die langzamerhand steeds betaalbaarder worden gaan overigens nog veel sneller.
IMHO zijn deze stick prima geschikt om bijvoorbeeld xbmc live van te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaapsander schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:09:
[...]

Ik snap nog steeds niet waar je het weg haalt... Je claimt dat er voor zover jij weet geen usb2.0 usb sticks zijn die de bandbreedte van usb2.0 vol kunnen trekken. In die test staan genoeg betaalbare usb2.0 sticks die 30 MB/s doen!

v.b.: pricewatch: Verbatim Store'n'Go Store'n'Go Micro Drive 16GB Zwart

USB 3.0 sticks die langzamerhand steeds betaalbaarder worden gaan overigens nog veel sneller.
IMHO zijn deze stick prima geschikt om bijvoorbeeld xbmc live van te draaien
Misschien dat ik dan te lang geen USB sticks heb gekocht. Maar als je toch geld uit geeft voor een USB 3.0 stick, waarom dan niet voor dat bedrag een interne SSD?
Dreamvoid schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 14:21:
[...]

O ja, begrijp me niet verkeerd - in idle zijn ze gewoon gelijk, en met het afspelen van een filmpje verbruiken ze ook min of meer evenveel. Een SB heeft gewoon veel meer reserve voor als het nodig is voor games/etc - daarvoor koop je 'm ook.
Oke, dan zitten we op dezelfde lijn :) SB (of elke i3 eigenlijk) heeft inderdaad gewoon een gigantische reserve.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 14:19:
Tsunary,

bedankt voor de feedback.
Hot swap bay in een 5,25" bay is ook in orde voor mij maar moet inderdaad wel aanwezig zijn.
Nou als jij een kast kiest met ruimte voor twee 5,25" bays dan kan je een losse hotswapbay kopen. Dus een pricewatch: Antec Easy SATA Hot Swap Hard Drive Caddy of een pricewatch: Raidsonic MB877SK-B bijvoorbeeld.
Alleen waar je wel tegenaan loopt, wat tegenwoordig bijna elke HTPC kast heeft is dat je niet direct de interne bay opent maar dat je een knop op de kast indrukt die dan weer druk zet op de drive bay knop waarna je laatje een klepje naarvoren duwt bij het er uit komen. Dat betekent dus dat een hotswapbay niet zou passen. Daar moet je qua kast wel op letten.
Welke componenten kan je mij aanraden (of wat bedoel je met de 'standaard fusion setup')?
Standaard Fusion setup is een Fusion moederbord, daar zit een geïntegreerde AMD processor bij met een geïntegreerde videochip.
Op zo'n moederbord dump je dus 2GB geheugen, prop je in een kast met een voeding en je sluit nog een hardeschijf aan en klaar.

[ Voor 53% gewijzigd door Tsurany op 08-04-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Hm, het zit een beetje tegen. Heb alles aangesloten. Alle koelers gaan draaien maar ik krijg geen beeld (niet over VGA maar ook niet over HDMI). Ik hoor geen piepjes tijdens opstarten en gebruik geheugen dat op de compatibility list stond. Iemand enige tips waar het aan zou kunnen liggen? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Loop even Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.
Dat je geen piepjes hoort hoeft niks te betekenen, immers als je geen speaker daarvoor hebt zal je geen piepjes horen. Probeer je geheugen eens in een ander slot te schuiven, loop alle kabels eens na.

[ Voor 56% gewijzigd door Tsurany op 08-04-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Bedankt, zal er naar kijken. Ik begin nu wel te twijfelen of ik het goede intern geheugen heb... Ik heb de CMV4GX3M2A1333C9 die in de compatibility list staat. Echter staat er in die lijst onder 'single-channel' een vinkje, terwilj volgens de Pricewatch het geheugen dual-channel is.

Oh ja: usb-powered toetsenbord gaat geen lampjes op branden.

[ Voor 10% gewijzigd door jacobras op 08-04-2011 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is omdat Fusion geen dual channel geheugen ondersteund, maar dat zou niks uit mogen maken, beiden zullen gewoon als single channel werken. Ik zou eens gaan afwisselen met geheugenbankjes en geheugensloten, kijken of daar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Al geprobeerd, maar daar lag het helaas niet aan. Kan er toch niet aan liggen dat ik geen harde schijf erin heb?

[ Voor 39% gewijzigd door jacobras op 08-04-2011 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou dan op z'n minst het biosscherm moeten krijgen die de foutleding 'no bootable medium' geeft. Als je zowel VGA als HDMI aansluit krijg je dan op geen van beide aansluitingen beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Ik heb beeld! Op aanraden van m'n neef geprobeerd elk reepje in elk slot af te wisselen, nu heb ik beeld. Ga nu enkel de andere proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is precies wat ik zeg muts, afwisselen met geheugenbankjes en geheugensloten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Heb ik ook gedaan: ik heb ze omgewisseld :P. Geheugenreepje A in slot 1 werkt prima. A in slot 2 werkt ook prima. Geheugenreepje B in slot 1 werkt prima.B in slot 2 werkt ook prima.

Samen = fail.

Nu ik nogmaals naar de compatibility list kijk zie ik dat er SS staat, wat blijkbaar 'single slot' betekent. Ik voel me nu wel een muts ja :+

[ Voor 26% gewijzigd door jacobras op 08-04-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach, 4GB heb je toch niet nodig of wel?

Pagina: 1 ... 28 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.