[BBG] HTPC mei 2011

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:49

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter

HTPC mei 2011

De HTPC bleek de vorige keer wel in trek te zijn. Genoeg reden dus om hem weer terug te laten komen. :)
We hebben hierbij één model, aangezien er in de tussentijd niet veel veranderd is aan het SFF-model van de vorige keer. Er is weer een budget van omstreeks de 500 euro.

De eisen:
- 1080p60 H.264
- FLAC + ASS subs
- Vele (de)interlacing opties
- Mogelijkheid tot 3D (Blu-ray)
- Snel converteren van media-bestanden

Hierdoor valt het populaire Brazos buiten de boot, aangezien die op die punten te kort schiet:
- Hij kan 1080p60 simpelweg niet aan.
- FLAC + ASS subs zorgen voor een hoge CPU-load. De E-350 schiet dan te kort.
- De HD6310 is op veel punten qua prestaties gelijk aan de HD5450 discrecte videokaart. Deze kunnen interlacing-opties op hoog niveau niet bolwerken.
- Brazos z'n GPU kan MVC niet decoderen. Dit is een beperking van de GPU zelf. Daarom is het niet mogelijk om 3D video te bekijken. Een andere videokaart biedt dan uitkomst (de HD6450 heeft de decodering ingebouwd in de GPU).
- Het converteren van media-bestanden wordt op veel punten nog niet ondersteund door de GPU. Dit kenmerkt zich dus door een hoge CPU-load. Een Athlon II X2 wint dan veel tijd.

Standaard is de reguliere HTPC opgetrokken rond een Athlon II X2 processor en heeft hij een moederbord met een IGP (de HD4250). Voor heel wat mensen volstaat dit al wel.

Voor de mensen die wat meer GPU-kracht (voor de genoemde eisen) willen zijn er twee opties:
- De AMD HD6450 (deze komt omstreeks 19 april en is handig met zijn 160 SP's omdat die dan wel alles kan afspelen waar de HD5450 nog moeite mee had)
- De NVIDIA GT430 (mensen die gebruik willen maken van Linux waarderen deze optie meer ivm betere ondersteuning).

Edit: De NVIDIA GT520 is ook een keuze. Deze kaart is echter nog niet overal op voorraad.

Dan is er nog wat voor mensen die wat meer CPU-kracht wensen:
- Een upgrade naar een Intel i3 2100 met bijpassend moederbord.

Een i3 heeft alleen één probleem: hij heeft moeite met 23.976 FPS content. Een heel groot deel van de video tegenwoordig maakt daar deel van uit terwijl het als 24 FPS wordt bestempeld. Desalniettemin een interessante keuze voor sommige mensen.

Hier even de lijstjes:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 62,-
1Silverstone SST-ML03B€ 51,94€ 51,94
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 56,01€ 56,01
1AMD Athlon II X2 255€ 48,20€ 48,20
1LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 58,-€ 58,-
1Seasonic S12II-Bronze 330W€ 42,49€ 42,49
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 18,65€ 18,65
1Asrock 880GMH/USB3 R2.0€ 63,90€ 63,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 423,13

Zoals te zien geen grote veranderingen. Wel is er nu een lager model HTPC-behuizing dan de vorige versie. Dit is mogelijk omdat de HD6450 en GT430 in LP-formaten te verkrijgen zijn waarbij het de vorige keer niet gewenst was met de passief gekoelde HD5570. De behuizing is een heel klein beetje (17 mm) langer dan het vorige model.
Ook is er nog 2GB RAM (één module). We moeten even kijken hoe het uitkomt op het laatst, want dat kan nog worden gewijzigd naar 4GB.

En hier de i3 upgrade:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 99,37€ 99,37
1Asrock H67M-GE€ 73,71€ 73,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 173,08

Met dus de i3 2100, een dual-core maar wel met HT. i3 2100T is in mijn opzicht niet geheel interessant omdat de gewone 2100 al koel genoeg blijft en ook nog eens sneller is. Ook het verbruik tussen beide in idle-toestand is niet zo groot.
Moederbord is gekozen omdat die zowel USB 3.0 als optische audio heeft.

Er moet dus nog even worden gewacht op de HD6450.

Opmerkingen? Brand los! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 16-04-2011 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 13 april 2011 @ 20:16:
nVidia heeft gister btw de GT520 gelanceerd. ;)
Klopt, scherp van je.

Die is ook ruim voldoende en er zijn mooie passief gekoelde varianten van.

Anders nog opmerkingen :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik was nog maar bij de inleiding, maar dat viel mij op, maar omdat de kaarten er nog niet zijn wacht ik nog even.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:44
Waarom heb je eigenlijk gekozen voor de Seasonic S12II-Bronze 330W?
Niet dat ik er echt heel veel verstand van heb, maar de Nexus 430W is in ieder geval wel erg stil!

Last.FM | Trakt.TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De Seasonic is in principe ook onhoorbaar, maar van betere kwaliteit en efficiënter.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
En waarom geen big shuriken ipv een gewone shuriken? Scheelt maar een paar euro en heeft een grotere fan.
pricewatch: Scythe Big Shuriken

[ Voor 60% gewijzigd door jaapsander op 14-04-2011 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juronymous
  • Laatst online: 29-08 13:55
Wat me opvalt, is dat er in het reguliere HTPC topic momenteel eigenlijk alleen nog Fusion systemen voorbij komen en slechts sporadisch nog een regulier Intel of AMD systeem. Zelf kijk ik al enkele maanden rond voor aanschaf van een HTPC en neig toch meer naar een regulier AMD systeem zoals hier. Echter wel opvallend dus dat er hier geen melding wordt gemaakt van de Fusion systemen.

En waarom geen 245e proc.? (Geloof dat dit al een keer in de vorige BBG voor HTPC's is uitgelegd, maar wellicht hier ook nog een keer vermelden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je GPU acceleratie gebruikt is een snelle processor in praktisch alle gevallen niet nodig. Fusion is dan goedkoper, eenvoudig passief te krijgen, kan zuiniger zijn en in zeer kleine formaten beschikbaar. Een reguliere processor is vaak wat sneller, echter in veel gevallen is die snelheid totaal overbodig. Als je ziet dat enkel moederbord en processor van het systeem in de TS al net zo duur zijn als een Fusion systeem is het enkel interessant als je de extra snelheid nodig hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Tsurany schreef op donderdag 14 april 2011 @ 10:33:
Als je GPU acceleratie gebruikt is een snelle processor in praktisch alle gevallen niet nodig. Fusion is dan goedkoper, eenvoudig passief te krijgen, kan zuiniger zijn en in zeer kleine formaten beschikbaar. Een reguliere processor is vaak wat sneller, echter in veel gevallen is die snelheid totaal overbodig. Als je ziet dat enkel moederbord en processor van het systeem in de TS al net zo duur zijn als een Fusion systeem is het enkel interessant als je de extra snelheid nodig hebt.
Op zich is een Fusion platform (MB + CPU) ongeveer 100 euro. AM3 setup met MB en CPU zit ook ongeveer rond die prijs. Ik zou prijs niet als argument gebruiken. Stroomverbruik is bijvoorbeeld wel iets waar Fusion sterk in is, samen met klein formaat, weinig warmte productie (en dus makkelijk stil te krijgen). Maar de Fusion setup uit de vorige BGG is nog redelijk recent, dus niet nodig om om te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
jaapsander schreef op donderdag 14 april 2011 @ 10:09:
En waarom geen big shuriken ipv een gewone shuriken? Scheelt maar een paar euro en heeft een grotere fan.
pricewatch: Scythe Big Shuriken
Mwa, echt veel verschil zit er niet tussen beide, maar de Big Shuriken vind ik ook goed hoor. ;)
Juronymous schreef op donderdag 14 april 2011 @ 10:23:
Wat me opvalt, is dat er in het reguliere HTPC topic momenteel eigenlijk alleen nog Fusion systemen voorbij komen en slechts sporadisch nog een regulier Intel of AMD systeem. Zelf kijk ik al enkele maanden rond voor aanschaf van een HTPC en neig toch meer naar een regulier AMD systeem zoals hier. Echter wel opvallend dus dat er hier geen melding wordt gemaakt van de Fusion systemen.
Klopt, en de Brazos-systemen zijn ook wel leuk. In de inleiding heb ik een verwijzing naar het SFF-systeem van maart. Dat was een Fusion-systeem.
Het Brazos-systeem dat daar wordt besproken is nog gewoon up-to-date.

Ik zal bij de BBG van mei dan ook een duidelijk verwijzing er naar toe doen ;)
En waarom geen 245e proc.? (Geloof dat dit al een keer in de vorige BBG voor HTPC's is uitgelegd, maar wellicht hier ook nog een keer vermelden?)
Het idle-verbruik verschilt maar weinig tussen die processoren. In deze toestand verkeren ze dan ook vaak.
Tsurany schreef op donderdag 14 april 2011 @ 10:33:
Voor de één is het voldoende, de andere wenst gewoon wat meer CPU-kracht. Ik heb beide systemen (twee Brazos en één 785G met Athlon 250) en het verschil is wel zeker te merken. Bij de simpelste taken schiet de CPU-load van de E-350 al naar de 100% (bijv. het openen van een mapje).
Ook kunnen de 80 SP's van de HD6310 soms tekort schieten als je veel interlacing-opties aan zet.
jaapsander schreef op donderdag 14 april 2011 @ 11:33:
[...]

Op zich is een Fusion platform (MB + CPU) ongeveer 100 euro. AM3 setup met MB en CPU zit ook ongeveer rond die prijs. Ik zou prijs niet als argument gebruiken. Stroomverbruik is bijvoorbeeld wel iets waar Fusion sterk in is, samen met klein formaat, weinig warmte productie (en dus makkelijk stil te krijgen). Maar de Fusion setup uit de vorige BGG is nog redelijk recent, dus niet nodig om om te gooien.
Dat van weinig warmteproductie kan misschien wel waar zijn, maar er zijn wel onwijs kleine koelblokjes gebruikt waarbij de koelpasta te wensen over laat (bij de MSI en Asrock dan). De temperatuur is dus allerminst laag te noemen. Zo'n kleine ventilator die al op circa 4000 toeren per minuut draait en er dan nog steeds temperaturen van 65 graden Celcius uit rollen is nou ook weer niet zo denderend.

[ Voor 15% gewijzigd door Bolletje op 14-04-2011 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
nieuws: Scythe presenteert Big Shuriken-koeler
Hier worden wat verschillen besproken tussen de big shuriken en de shuriken. Grappig om te zien dat de 2e reactie het in 2009 al ideaal leek om alles te integreren in de CPU zodat er nog maar 1 chip gekoelt hoeft te worden. Hij had het ook al over HDD via dlna en een keine SSD erin.

Zelf doelde ik meer op het asus bordje die passief gekoeld is waardoor je met een stille casefan een stil en zuinig systeem kan bouwen. Maar was bedoeld als reactie op Tsurany om aan te geven dat er terecht in deze BGG een am3/1155 systeem komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bolletje92 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 11:38:
Voor de één is het voldoende, de andere wenst gewoon wat meer CPU-kracht. Ik heb beide systemen (twee Brazos en één 785G met Athlon 250) en het verschil is wel zeker te merken. Bij de simpelste taken schiet de CPU-load van de E-350 al naar de 100% (bijv. het openen van een mapje).
Ook kunnen de 80 SP's van de HD6310 soms tekort schieten als je veel interlacing-opties aan zet.
Hangt inderdaad heel erg van de use case af. Maar ik denk dat als het puur voor XBMC is dat Fusion daar prima zal presteren, tot nu toe geen negatieve ervaringen over gehoord.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Mijn AM3 setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 67,-€ 67,-
1Silverstone LC10-E€ 81,80€ 81,80
1Scythe Big Shuriken€ 26,-€ 26,-
1AMD Athlon II X2 255€ 48,20€ 48,20
1LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 57,06€ 57,06
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 36,63€ 36,63
1Asrock 880GMH/USB3 R2.0€ 61,82€ 61,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,01

En een i3 setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 67,-€ 67,-
1Silverstone LC10-E€ 81,80€ 81,80
1Intel Core i3 2100€ 99,37€ 99,37
1LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 57,06€ 57,06
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 36,63€ 36,63
1Asrock H67M-GE€ 73,77€ 73,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,13

De i3 setup kan nog een geforce 520 of ati HD 6450 bijgeplaats worden ivm "24p" bug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

persoonlijk begrijp ik niet goed waarom je voor een 6450 wil gaan, buiten het feit dat hij LP is?

De 5570 scoort in alle benchmark zo'n 50% beter dan de 6450 en kost passief gekoeld ook maar 54 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik snap het enthousiasme rond Fusion in dit topic niet zo. Vorig jaar hadden we Atom + ION2, en dat werd alom als veel te traag afgeserveerd, en werd de low-end HTPC telkens met een 3x snellere Athlon II uitgerust. Nu, een jaar later, is er een 10-15% snellere E-350 en die wordt ineens overal als ruim voldoende snel beoordeeld. Huh? Die Zacate IGP decodeert dezelfde videoformaten en met dezelfde beperkingen qua deinterlacing/postprocessing als de ION2 (sterker nog, onder Linux zelfs minder stabiel/volwassen). Dus wat is er veranderd?

Ik beschouw beide platforms eigenlijk meer als 'net genoeg' platform voor in nettops, waar je door het superkleine formaat (1-liter-kastjes) nou eenmaal concessies moet doen. Zacate nettops (en netbooks) zijn dan ook een prima koop denk ik, beter dan Atom - als je rekening houdt met de beperkingen. Maar in mITX of grotere zelfbouw systemen zoals in de BBG, voor volwaardig HTPC gebruik (dus ook met een beetje vloeiende menu's, zwaardere skins, toekomstgericht) is IMO de prijs-performance-verbruik verhouding helemaal niet zo gunstig. Daarvoor heb je Athlon II, Llano of Sandy Bridge. Met evt een krachtiger videokaart er nog bij voor alle postprocessing opties.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 16-04-2011 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog een kleine opmerking, waarom wordt er als harde schijf niet de hitachi deskstar genomen? Volgens de uitgebreide review die verschenen is hier op tweakers is hij een stuk stiller dan de samsungs, toch wel een belangrijk criterium voor een HTPC.

voor de rest ook spotgoedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Als ik het goed begrijp dus de volgende dingen:
- Andere CPU-koeler
- Andere harde schijf
- Andere behuizing
- En nog eens 2GB -> 4GB

Andere CPU-koeler is goed, harde schijf maakt volgens mij weinig uit (beetje lood om oud ijzer; zie verhaal hieronder).

De behuizing is dan nog wel een heikelpunt. Deze is met zijn ~425 mm een stuk langer dan die in de TS. Ook is hij nog eens hoger. Nu is dat wel handig want je kan zo veel inbouwen, maar bij de vorige keer met het samenstellen van de BBG kwam naar voren dat veel TV-meubels zoveel ruimte niet hebben (in de diepte).

Daarnaast is een behuizing vaak erg afhankelijk van persoonlijke voorkeur. De één vindt hem wel of niet mooi en de ander kan hem wel of niet makkelijk plaatsen in zijn huidige meubels. Vandaar dat de keuze voor een behuizing met een beperkte diepte (dan past hij in veel gevallen bij mensen) en met redelijk strak-design.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 23:33:
persoonlijk begrijp ik niet goed waarom je voor een 6450 wil gaan, buiten het feit dat hij LP is?

De 5570 scoort in alle benchmark zo'n 50% beter dan de 6450 en kost passief gekoeld ook maar 54 EUR.
De reden dat er voor de HD5570 werd gekozen zit hem in dat het simpelweg de volgende stap is. Je had de HD5450 dan met 80 SP's, maar die schoot soms net iets te kort. Een volgende stap was dan gelijk de HD5570 met 400 SP's. Dat is eigenlijk veel te krachtig voor wat er gevraagd wordt. De nieuwe HD6450 met 180 SP's zit in dat opzicht er mooi tussenin.

Het voordeel daarvan is inderdaad dat hij in LP-formaten en passief gekoeld te verkrijgen is. Ook is het energieverbruik geringer en zal hij waarschijnlijk nog iets goedkoper zijn dan de HD5570.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 01:24:
nog een kleine opmerking, waarom wordt er als harde schijf niet de hitachi deskstar genomen? Volgens de uitgebreide review die verschenen is hier op tweakers is hij een stuk stiller dan de samsungs, toch wel een belangrijk criterium voor een HTPC.

voor de rest ook spotgoedkoop!
Je bedoeld deze review?

Er zijn daar geen concrete getallen te zien, dus het is allemaal maar relatief. Niet per se verkeerd, maar dat maakt het wel lastig om te vergelijken met andere schrijven.

Hierboven wordt een Western Digital dan weer aangeraden. Volgens mij maakt het weinig uit welke 2TB Green-schijf je neemt; ze verschillen maar lichtelijk in energieverbruik en geluidsproductie van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
zijn de 24p problemen nu opgelost met de nieuwere i3 (>2000 serie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
marz01 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 11:47:
zijn de 24p problemen nu opgelost met de nieuwere i3 (>2000 serie)?
Naar mijn weten zijn die nog aanwezig. Dat wordt dan pas bij Ivy Bridge (2012) opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je de eisen voor de htpc niet scherper omschrijft, heeft dit systeem geen enkele meerwaarde boven een Brazos systeempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Edmin schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 13:50:
Als je de eisen voor de htpc niet scherper omschrijft, heeft dit systeem geen enkele meerwaarde boven een Brazos systeempje.
Voor de meeste mensen waren ze denk ik al duidelijk; desalniettemin toegevoegd in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> MSH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
verglijking meerdere videokaarten
http://nl.hardware.info/r...-intel-review-totaalscore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Is er wel genoeg airflow in de Silverstone SST-ML03B om alles koel te houden (met alleen de shuriken en de fan van de voeding)? Zou je niet nog extra 80mm fans moeten monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Hades.NL schreef op zondag 17 april 2011 @ 11:12:
Is er wel genoeg airflow in de Silverstone SST-ML03B om alles koel te houden (met alleen de shuriken en de fan van de voeding)? Zou je niet nog extra 80mm fans moeten monteren?
De Big Shuriken heeft al een ontwerp dat hij ook andere delen (zoals RAM) voorziet van wat koude lucht.

De harde schijf kan het in principe zonder airflow af. Enkel voor de passief gekoelde videokaart zou het dan nog wel handig zijn, maar voor de rest van de onderdelen is het niet zo erg. Er kunnen aan de zijkant vier 80 mm ventilatoren geïnstalleerd worden . Twee moet dan meer dan genoeg zijn. Heb je bepaalde 80 mm ventilatoren op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 23:33:

Hij is 50% beter maar hij is ook 55% duurder dan een 6450 van 35 euro. Dus minder bang voor de bucks en een 6450 is sowieso al ruim voldoende voor al het werk, dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bolletje92 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 14:41:
[...]

Voor de meeste mensen waren ze denk ik al duidelijk; desalniettemin toegevoegd in de TS.
En veel mensen hebben last van een bijgeluid met Brazos, ook niet erg handig bij een HTPC. Schijnt iets met het moederborden te zijn...

Edit: oeps sorry, 2x achter elkaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2011 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Bolletje92 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 01:40:
[...]

Als ik het goed begrijp dus de volgende dingen:
- Andere CPU-koeler
- Andere harde schijf
- Andere behuizing
- En nog eens 2GB -> 4GB

Andere CPU-koeler is goed, harde schijf maakt volgens mij weinig uit (beetje lood om oud ijzer; zie verhaal hieronder).

De behuizing is dan nog wel een heikelpunt. Deze is met zijn ~425 mm een stuk langer dan die in de TS. Ook is hij nog eens hoger. Nu is dat wel handig want je kan zo veel inbouwen, maar bij de vorige keer met het samenstellen van de BBG kwam naar voren dat veel TV-meubels zoveel ruimte niet hebben (in de diepte).

Daarnaast is een behuizing vaak erg afhankelijk van persoonlijke voorkeur. De één vindt hem wel of niet mooi en de ander kan hem wel of niet makkelijk plaatsen in zijn huidige meubels. Vandaar dat de keuze voor een behuizing met een beperkte diepte (dan past hij in veel gevallen bij mensen) en met redelijk strak-design.

[...]

De reden dat er voor de HD5570 werd gekozen zit hem in dat het simpelweg de volgende stap is. Je had de HD5450 dan met 80 SP's, maar die schoot soms net iets te kort. Een volgende stap was dan gelijk de HD5570 met 400 SP's. Dat is eigenlijk veel te krachtig voor wat er gevraagd wordt. De nieuwe HD6450 met 180 SP's zit in dat opzicht er mooi tussenin.

Het voordeel daarvan is inderdaad dat hij in LP-formaten en passief gekoeld te verkrijgen is. Ook is het energieverbruik geringer en zal hij waarschijnlijk nog iets goedkoper zijn dan de HD5570.

Hierboven wordt een Western Digital dan weer aangeraden. Volgens mij maakt het weinig uit welke 2TB Green-schijf je neemt; ze verschillen maar lichtelijk in energieverbruik en geluidsproductie van elkaar.
Zelf vind ik de lengte van een kast niet zo'n probleem, heb zelf een fusion remote black die alleen paste door even de zaag in het achterwandje van m'n tv meubel te zetten. Vind ik zelf niet zo'n probleem om te doen (tv meubel is toch maar van Ikea ;) ). Verder bevalt die kast er goed. Had de silverstone gekozen omdat deze naar mijn zeer persoonlijke mening erg strak is. Er zit geen display op zoals op de fusion remote, maar deze zal ik zelf absoluut niet missen. Verder heeft hij ook genoeg koelingsmogelijkheden wanneer van een passieve gpu gebruikt gaat worden.

Maar is het niet veel te persoonlijk om in een HTPC bgg een behuizing te adviseren? Is het niet beter om voor elke form factor een aantal goede en populaire kasten aan te raden? Met een klein stukje erbij wat de voor en nadelen zijn (zoals goede/slechte koeling, lengte die mogelijk een probleem kan zijn, slechte/luidruchtige meegeleverde voeding)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2011 @ 00:37:
[...]

En veel mensen hebben last van een bijgeluid met Brazos, ook niet erg handig bij een HTPC. Schijnt iets met het moederborden te zijn...

Edit: oeps sorry, 2x achter elkaar.
Klopt, die kleine ventilator moet aardig wat toeren maken (zowel bij de MSI als Asrock, bij de Asrock in elk geval boven de 3500 RPM) wilt hij het nog aardig koel houden (< 70 graden).
jaapsander schreef op maandag 18 april 2011 @ 10:11:
[...]

Zelf vind ik de lengte van een kast niet zo'n probleem, heb zelf een fusion remote black die alleen paste door even de zaag in het achterwandje van m'n tv meubel te zetten. Vind ik zelf niet zo'n probleem om te doen (tv meubel is toch maar van Ikea ;) ). Verder bevalt die kast er goed. Had de silverstone gekozen omdat deze naar mijn zeer persoonlijke mening erg strak is. Er zit geen display op zoals op de fusion remote, maar deze zal ik zelf absoluut niet missen. Verder heeft hij ook genoeg koelingsmogelijkheden wanneer van een passieve gpu gebruikt gaat worden.

Maar is het niet veel te persoonlijk om in een HTPC bgg een behuizing te adviseren? Is het niet beter om voor elke form factor een aantal goede en populaire kasten aan te raden? Met een klein stukje erbij wat de voor en nadelen zijn (zoals goede/slechte koeling, lengte die mogelijk een probleem kan zijn, slechte/luidruchtige meegeleverde voeding)?
Heb je gelijk aan; maar dat is bij een HTPC niet anders dan bij de overige BBG's.

De BBG is slechts een richtlijn hè; er zullen maar weinig systemen worden gekocht die identiek aan die van de BBG zijn. Je zit dan niet alleen met formfactor; ook met indeling. De ene behuizing is een stuk breder dan de andere en heeft bijvoorbeeld de voeding op een andere plek zitten.

Wat ik dan wel gewoon kan doen is de SST-ML03B behouden (omdat die in de meeste eisen gewoon voldoet en ook nog eens goedkoper is; een ATX-bord komt er volgens mij toch niet in) en dan gewoon bij het klein stukje tekst er gewoon bij zetten dat een behuizing zeer persoonlijk is (wat ik eigenlijk sowieso wel van plan was er bij te zetten) en dat men goed moet kijken naar hun eisen. Dan maak ik ook nog wel een verwijzing naar de LC10-E indien men een grote behuizing met meer uitbreidingsmogelijkheden wenst.

Akkoord? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Daar kan ik me helemaal in vinden ;) Vooral het aangeven van wat alternatieve kasten vind ik een goed idee.
P.s. Waarom staat dit topic eigenlijk niet meer in CSL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Omdat dit het subforum is voor mediaspelers en HTPCs ;)

Mediaspelers en HTPC's

[ Voor 29% gewijzigd door Edmin op 20-04-2011 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Bolletje92 schreef op zondag 17 april 2011 @ 22:04:
[...]

De Big Shuriken heeft al een ontwerp dat hij ook andere delen (zoals RAM) voorziet van wat koude lucht.

De harde schijf kan het in principe zonder airflow af. Enkel voor de passief gekoelde videokaart zou het dan nog wel handig zijn, maar voor de rest van de onderdelen is het niet zo erg. Er kunnen aan de zijkant vier 80 mm ventilatoren geïnstalleerd worden . Twee moet dan meer dan genoeg zijn. Heb je bepaalde 80 mm ventilatoren op het oog?
Niet echt, heb geen verstand (noch ervaring) met 80mm fans.
Maar je zou deze kunnen overwegen:
pricewatch: Cooler Master SAF-S84-E1 , 80mm
pricewatch: Sharkoon Silent Eagle 2000 , 80mm
pricewatch: Noctua NF-R8-1800 , 80mm
Maar mogelijk zijn er nog betere keuzes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bolletje92 schreef op maandag 18 april 2011 @ 20:25:
[...]

Klopt, die kleine ventilator moet aardig wat toeren maken (zowel bij de MSI als Asrock, bij de Asrock in elk geval boven de 3500 RPM) wilt hij het nog aardig koel houden (< 70 graden).
Ja dat ook, maar het moederbord zelf schijnt ook herrie te maken. Dus zelfs als je die passieve Asus variant hebt, dan nog hoor je een vervelend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ach, inderdaad, er kan dan net zo goed de i3 als basis worden genomen.

Alleen jammer dat dat moederbord geen USB 3.0 heeft.
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 15:12:
[...]

Ja dat ook, maar het moederbord zelf schijnt ook herrie te maken. Dus zelfs als je die passieve Asus variant hebt, dan nog hoor je een vervelend geluid.
Oo, daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb alleen de MSI en de ASRock hier gehad.

Ik denk dat je coil-whine bedoeld; naja, dat is ei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 61,14€ 61,14
1Silverstone SST-ML03B€ 52,17€ 52,17
1Intel Core i3 2100€ 97,90€ 97,90
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 52,-€ 52,-
1Seasonic S12II-Bronze 330W€ 44,90€ 44,90
1Sapphire HD 6450 512MB DDR3€ 36,90€ 36,90
1Asus P8H61-M PRO (B3)€ 69,41€ 69,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,02

Mobo met optische audio uitgang en USB 3.0, alleen moet er eigenlijk een andere behuizing deze is bijna niet meer leverbaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ziet er goed uit.

We kunnen dan de pricewatch: Silverstone Grandia GD04B misschien weer meenemen. Die heeft in principe alles wel en is ook wel goed leverbaar.

Dan zal ik wel een verwijzing naar zowel de SST-ML03B als LC10-E doen. :)

Verder nog opmerkingen mensen? Laat het dan nu weten, want het is al bijna mei.

[ Voor 11% gewijzigd door Bolletje op 24-04-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ok mensen, dit is nu de uitkomst geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 60,68€ 60,68
1Silverstone Grandia GD04B€ 85,39€ 85,39
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 56,72€ 56,72
1Intel Core i3 2100€ 97,90€ 97,90
1Seasonic S12II-Bronze 330W€ 44,90€ 44,90
1Sapphire HD 6450 512MB DDR3€ 36,45€ 36,45
1Asus P8H61-M PRO (B3)€ 68,90€ 68,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 543,53

Dus nu met de, wel goed leverbare, GD04.
(De SST-ML03B en LC10-E neem ik dan mee als alteratief)

En ik zal de GT520 als alternatief voor de HD6450 nemen, voor de mensen die liever NVIDIA willen.

Dan zien jullie het artikel wel verschijnen op 1 mei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N97
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 14:06

N97

Zou je met het bovenstaande i3 HTPC ook Games kunnen spelen zoals NFS Hot Pursuit, Fall Out New Vegas of Battlefield?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je een euro of 50 extra in de videokaart stopt gaat dat zeker prima lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N97

N97

Tsurany schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:12:
Als je een euro of 50 extra in de videokaart stopt gaat dat zeker prima lukken.
Deze bijvoorbeeld?
Sapphire HD6790 1GB GDDR5 PCI-e
Of
Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE
Of is dit weer overkill?

[ Voor 15% gewijzigd door N97 op 29-04-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bolletje92 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 22:22:
En ik zal de GT520 als alternatief voor de HD6450 nemen, voor de mensen die liever NVIDIA willen.
Waarom wordt er hier voor de HD6450 de 512MB versie gekozen, ipv de 1GB versie voor een paar euro's meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 17:06:
[...]

Waarom wordt er hier voor de HD6450 de 512MB versie gekozen, ipv de 1GB versie voor een paar euro's meer?
Want dat extra geheugen voegt niets toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

N97 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:28:
Deze bijvoorbeeld?

Of is dit weer overkill?
Dat zal prima werken, zal geen overkill zijn want die i3 is toch aardig vlot. Let dan wel op dat je de i3 2100 neemt en niet de i3 2100T.
Bolletje92 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 13:11:
[...]

Want dat extra geheugen voegt niets toe :)
Indeed, die kaart is uberhaupt al te traag om die 1GB geheugen nuttig te kunnen gebruiken, laat staan dat je meer dan 128MB zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, bedankt voor de info. Scheelt toch weer een paar euro's :)
Ik dacht dat met het afspelen van 3D bestanden (in de toekomst) misschien een handige bijkomstigheid zou zijn, maar als jullie zeker weten dat dit geen enkel nut heeft, zal ik me ook niet laten verleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou niet weten hoe 3D blu-ray meer dan 512MB videokaart geheugen nodig gaat hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naveci
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2022
Graag zou ik toch even terug komen op dat hele Fusion e-350 platform.
Ik maak namelijk nu gebruik van de popcornhour c-200.
Ik vind het ding alleen soms log door de menu's gaan, niet customizable (crappy GUI) en ik speel liever meer met harde waren.
In ieder geval, dit ding heeft tot nu toe wel alles kunnen afspelen wat ik er naartoe gegooid heb (incl. 1080p).
En dat is het grote pluspunt omdat deze wel stil is (op de HDDs na) en lekker zuinig.

Aangezien de drijvende kracht in deze c200 een cpu is geklokt op 500 mhz zou je toch zeggen dat amd e-350 toch makkelijk alles zou draaien wat die nmt ook aankan?

Welke content zou ik namelijk nu moeten missen door gebrek aan extra paarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik denk niet dat je perse content moet missen. Geen idee wat die c200 allemaal kan maar als er nu niks is wat je niet kan afspelen dan mis je ook niks. Het zijn voornamelijk de wat meer bijzondere codecs (die niemand heeft) en subtitles, maar dat doet de Popcorner ook goed volgens mij.
Denk dat je het verschil vooral in GUI kan zoeken.

Staar je niet blind op cpu kracht he, video decoden gaat met speciaal daarvoor ontwikkelde chips, die hoeven niet snel te zijn qua mhz als ze maar effectief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Mooi nieuw topic!
Ik ga het op de voet volgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha, hij staat erop :)

Wat was nou de reden dat voor de Scythe Shuriken Rev. B werd gekozen en niet voor de Big Shuriken? Alleen de prijs, of qua ruimte in de behuizing?

Ik lees net een review van een Tweaker over nagenoeg dezelfde case, de Grandia GD05. De meegeleverde fans schijnen nogal lawaai te maken. Dit omdat er niet altijd 3 fancontrollers op het moederbord aanwezig zijn en je dus allemaal truuks moet doen om ze zachter te laten draaien. Maar volgens mij lost dit apparaatje pricewatch: Xigmatek Mono Cool Fan Controller (3fans) alles op zonder geklooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpri
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2023
Wat ik nu niet terug kan vinden is waarom er nu voor een I3 is gekozen i.p.v. een AMD XII.
Aangezien deze een stuk goedkoper is en niet perse een een externe graka nodig heeft.
Kortom de AMD setup kost een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Vjenne-ICT schreef op zondag 01 mei 2011 @ 10:57:
Mooi nieuw topic!
Ik ga het op de voet volgen....
Dit is niet het nieuwe topic hè ;) Dit was voor discussie voor de BBG die vandaag is verschenen.
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 17:45:
Ha, hij staat erop :)

Wat was nou de reden dat voor de Scythe Shuriken Rev. B werd gekozen en niet voor de Big Shuriken? Alleen de prijs, of qua ruimte in de behuizing?
De Big Shuriken is iets groter in de breedte en lengte en iets minder hoog. De normale Shuriken is iets hoger. Nu was het zo bij de GD04 dat er al enkele ventilatoren zijn geïnstalleerd. Hierbij zitten de bevestigingsgaten voor het moederbord erg dichtbij deze ventilatoren waardoor er bij de Big Shuriken, die in enkele gevallen dus nog iets over het moederbord uitsteekt, kans was dat hij in aanraking zou komen met die ventilator.

In de hoogte is er ruimte genoeg, vandaar de gewone Shuriken.

Better safe than sorry... :)
Ik lees net een review van een Tweaker over nagenoeg dezelfde case, de Grandia GD05. De meegeleverde fans schijnen nogal lawaai te maken. Dit omdat er niet altijd 3 fancontrollers op het moederbord aanwezig zijn en je dus allemaal truuks moet doen om ze zachter te laten draaien. Maar volgens mij lost dit apparaatje pricewatch: Xigmatek Mono Cool Fan Controller (3fans) alles op zonder geklooi?
Is een lastig aspect ja; irritatie aan een geluidsniveau is nogal relatief.

Ik heb nog wel enkele reviews opgezocht van de GD04 en GD05 en daar kwam naar voren dat de reviewer ze wel stil vond.
Even when running all three fans that are included with the GD04, the system was very quiet and we ran into no thermal issues.
Bron
The supplied stock fans are remarkably quiet compared to most.
Bron

Het kan zijn dat er toch net wat andere ventilatoren in de GD04 zitten.
Cpri schreef op zondag 01 mei 2011 @ 18:21:
Wat ik nu niet terug kan vinden is waarom er nu voor een I3 is gekozen i.p.v. een AMD XII.
Aangezien deze een stuk goedkoper is en niet perse een een externe graka nodig heeft.
Kortom de AMD setup kost een stuk minder.
De i3 was oorspronkelijk bedoeld als upgrade, maar uiteindelijk bleek dat hij nog wel redelijk in het budget past. Hij is net wat sneller bij het converteren en andere bezigheden.

Stond volgens mij wel op de FP dat de mensen met meer geduld en een beperkter budget ook wel voor de Athlon konden gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N97

N97

Tsurany schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 13:40:
[...]

Dat zal prima werken, zal geen overkill zijn want die i3 is toch aardig vlot. Let dan wel op dat je de i3 2100 neemt en niet de i3 2100T.
Bedankt voor je tips, aangezien me vakantiedagen bijna op zijn (ja, i know :F ) geef ik mijn vakantiegeld maar uit aan nieuwe hardware, waaronder een HTPC waar je ook wat games in de voorkamer op kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naveci
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2022
Tsurany schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 21:52:
Denk dat je het verschil vooral in GUI kan zoeken.

Staar je niet blind op cpu kracht he, video decoden gaat met speciaal daarvoor ontwikkelde chips, die hoeven niet snel te zijn qua mhz als ze maar effectief zijn.
Kort door de bocht. Simpel decode werk en dus filmpjes kijken heb je wel genoeg aan een e-350 systeempje.
Het is alleen voor het extra werk als zware youtube filmpjes en games draaien dat je dus meer wilt?

Overigens ziet het i3 systeem er inderdaad ook interessant uit.
Waar ik wel tegen aanloop is het OS/mediasoftware die je wilt draaien. Booten naar windows en dan nog je software opstarten is ook wel suf =P
maar dat is een compleet ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Segura schreef op maandag 02 mei 2011 @ 17:48:
[...]

Kort door de bocht. Simpel decode werk en dus filmpjes kijken heb je wel genoeg aan een e-350 systeempje.
Het is alleen voor het extra werk als zware youtube filmpjes en games draaien dat je dus meer wilt?
Het was vooral bedoeld over die mediaspelers, waarom die met simpele processoren prima draaien, maar het is ook van toepassing op pc's inderdaad. Je hebt geen hele snelle processor nodig als je GPU alles kan decoden. Pas als de GPU niet fatsoenlijk ingezet kan worden heb je een snellere processor nodig.
Games is weer totaal wat anders, daar is de zowel de GPU als de CPU te zwak voor.
Overigens ziet het i3 systeem er inderdaad ook interessant uit.
Waar ik wel tegen aanloop is het OS/mediasoftware die je wilt draaien. Booten naar windows en dan nog je software opstarten is ook wel suf =P
maar dat is een compleet ander topic.
Autostarten van XBMC bij booten en alle bootschermen disablen. Standby gebruiken. XBMC live gebruiken (nvidia GPU nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N97

N97

Tsurany schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:22:

Autostarten van XBMC bij booten en alle bootschermen disablen. Standby gebruiken. XBMC live gebruiken (nvidia GPU nodig).
Waarom heb je speciaal een nvidia GPU nodig?
De minimum eisen van XBMC Live geeft aan dat dit niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpri
Hierbij mijn setup.
Wijkt een klein beetje af van het originele systeem.
Graag jullie meningen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus My Cinema P7131€ 26,-€ 26,-
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 60,-€ 60,-
1Silverstone SST-ML03B€ 52,17€ 52,17
1be quiet! Silent Wings , 80mm€ 9,47€ 9,47
1AMD Athlon II X2 250E€ 50,10€ 50,10
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,30€ 34,30
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 18,24€ 18,24
1Asrock 880GMH/USB3 R2.0€ 60,70€ 60,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 388,98

Ik heb de voeding vervangen door een iets kleiner (en goedkopere) versie, is deze nog afdoende ?
Daarnaast ben ik voor de AMD Athlon II X2 250E processor gegaan aangezien deze goedkoper is in gebruik (het is de bedoeling dat het 24/7 draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Prima, maar misschien is een Fusion mobo ook een leuke optie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpri
Lang getwijfeld tussen een Fusion setup en bovenstaande.
Uiteindelijk ben ik toch voor een wat deze setup gegaan zeker met het oog op de toekomst.
Ik zal de setup idd veelal gebruiken voor HTPC doeleinden maar ook als NAS/FTP server en bittorrent client

Wellicht heb ik nu wat overkill, maar het prijsverschil (30 Euro) met de Fusion setup is ook niet erg groot.
Daarnaast nu zijn de kinderen nog klein en worden en er nog geen spelletjes gespeelt op de PC, dat zal zeker in de toekomst wel anders zijn

Overigens weet ik nog niet of de case fan echt nodig aangezien ik nu een Scythe Big Shuriken genomen heb.
(voor de fusion setup was deze wel nodig)

Wat de afstandbediening betreft; ik wil eerst kijken of de meegeleverde AB (en IR module) van het ASUS TV kaartje goed genoeg werkt in bijv XBMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10
Heb nu dit luxe HTPC setje samen gesteld. Ik ben op zoek gegaan naar een kleine en mooie m-itx behuizing en dan kom je al snel uit op de Origenae M10. Er is een leverancier die deze behuizing incl dvd drive levert ivm weinig geschikte drives voor dit type behuizing. De Origenae werkt met een externe voeding die max 150w kan leveren, dat is ruim voldoende voor mijn onderstaande setup. En mede door die contructie kan alles mooi klein en stil blijven.

Voor de rest heb ik gekozen voor de i3 2100T ivm het lage verbruik, dat scheelt best watt (snap je hem :+ ) De onboard gpu van de intel voldoet voor mij ondank de verhalen over het probleem met 24p. En icm een SSD is het een stil en snel kastje geworden.

Als je hier TV mee wilt gaan kijken en/of browsen dan is het enkel een tuner toevoegen en toetsenbord/muis combinatie. Voor mij is dat even lage prio. Ik gebruik het voornamelijk voor video, foto's en muziek.

#ProductPrijsSubtotaal
1Origen AE M10 (Zwart)€ 330,-€ 330,-
1Intel Core i3 2100T€ 105,51€ 105,51
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 91,-€ 91,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,43€ 35,43
1Asus P8H67-I€ 83,40€ 83,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 645,34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het verschil in Watt tussen de 2100 en de 2100T komt puur voort uit het feit dat de 2100T niet zo snel kan lopen als de 2100, Idle gebruiken ze even veel (of even weinig) energie en als ze beiden een belasting krijgen waarbij de 2100 niet boven de snelheid van de 2100T uit komt zullen ze ook evenveel verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10
Vraag me af of dat werkelijk zo is. Het verschil is 30 watt. Het verschil in MHz is 600. Ik denk niet dat als de 2100T op 100% @ 2,5GHz en de 2100 @ 2,5GHz ook 35 watt doet.
Pagina: 1