-Copyrighted by CLB-
Het was tijd voor een nieuwe laptop... M'n 'oude' laptop functioneerde nog perfect, maar het kon beter...
Specs van m'n vorige laptop waren een i5 CPU, 4GB RAM, 500GB HDD, 1680x1050 glare scherm en 'n ATI5850. Een i7, 8GB RAM, SSD, Full HD mat scherm en een 6990 klonk mij erg top in de oren...
Ik heb een beetje gerekend, laptops bekeken, laptops op een rijtje gezet, voor- en nadelen van elk van deze laptops benoemd, reviews gelezen, benchmarks opgezocht, filmpjes bekeken, gebeld met verschillende leveranciers en uiteindelijk heb ik een Xnotebooks Destiny SA15 aangeschaft via www.xnotebooks.nl.

-Inhoudsopgave review XNB Destiny SA15 by CLB-Waarom een Xnotebooks Destiny SA15?
De door mij aangeschafte XNB Destiny SA15 is eigenlijk een Clevo P150HM, een zogenaamde barebone. Oftewel simpel gezegd een behuizing, waarin alle hardware nog aangepast kan worden. Verschillende soorten optische drives, verschillende soorten schermen, verschillende soorten geheugenmodules, verschillende soorten harde schijven, verschillende soorten toetsenborden enzovoort enzovoort. Deze P150HM is bij verschillende leveranciers verkrijgbaar, onder verschillende namen. Zo zijn er in het buitenland bijvoorbeeld een 'Schenker XMG P501', een 'Sager NP8150' of een 'Deviltech Fragbook' te koop die allemaal gebaseerd zijn op de barebone. In Nederland zijn er echter twee spelers op de markt die deze barebone aanbieden, te weten Xnotebooks en BTO. Bij beide ben ik natuurlijk de website opgedoken om te kijken wat ik kon configureren, wat de prijzen van beide laptops zouden worden en of ik andere op- of aanmerkingen had. Xnotebooks kwam vrij snel als 'winnaar' uit de bus, dit omdat zij hardware aanbieden die BTO niet kon leveren (zoals het 95% matte gamut scherm of de HDD-caddy van Clevo zelf) en ook waren zij enkele tientjes goedkoper. De keuze op papier was al snel gemaakt, maar voordat ik tot aanschaf over zou gaan, wilde ik de laptop toch in het echt bekijken. Dus ik ben eind maart naar Den Bosch getogen om daar de XNB Destiny SA15 te bekijken (en eventueel gelijk aan te schaffen) en ik was gelijk positief verrast over deze unit! Op 19 maart 2012 schreef ik hierover:Vandaag naar Den Bosch getogen om daar de Destiny SA15. De Destiny stond al klaar, met de hardware die ik in overleg met Richard had gekozen / samengesteld. Stond netjes in de doos te wachten, Destiny werd eruit gehaald en in 1 woord 'wholy moly' wat een ding. Strak, compact, dun, klein... Had niet verwacht dat het zo'n mooi, degelijk apparaat zou zijn eerlijk gezegd. Dacht dat het bulky, log, groot en zwaar zou worden maar het tegendeel was waar. snel wat foto's gemaakt:
toon volledige bericht Eerste indrukken
De laptop zelf is een strak vormgegeven apparaat, maar daarover later meer...
De doos is echt een shabby ding, van bruin karton, met een algemeen plaatje van een notebook erop.
Niks interessants te zien, niks interessants op aan te merken, alleen dat het er erg tokkie-achtig uitziet.
Het is dat ik wist wat ik zou krijgen (de laptop had ik immers al gezien) maar anders wordt je er niet blij van.
Niet heel erg natuurlijk, want het gaat immers om de laptop zelf, maar besteed er wat aandacht aan, wat kleuren erop, mooie print van de laptop zelf enzovoort. Denk niet dat dit de fabrikant erg veel zou kosten...
Na deze uitgepakt te hebben vind je twee compartimenten in de doos. Eentje waar de laptop zelf inzit en een kartonnen doos, waar de voedingsadapter & DVI-VGA adapter inzitten. Een Engelstalige manual en de driver-cd zitten netjes in een zakje bijgeleverd. Bij mijn vorige laptop, een MSI GX640, werden er een mooie rugzak,
MSI-muis en een HDMI-kabel bijgeleverd, hier dus slechts een DVI-VGA adapter van een hele welgetelde euro.
Niet erg veel extra accesoires die meegeleverd worden dus de focus van mij lag gelijk op de laptop.
En dat is maar goed ook! De laptop heeft een heel donkerbruine afgewerkte finish, wat op het eerste oog of met een bepaalde lichtval niet eens te zien is (je denkt dan dat hij donkergrijs / zwartachtig is) en heeft een softe rubbercoating waarmee de gehele laptop is afgewerkt. De bezel rondom het scherm heeft dit niet en deze bestaat uit een zwarte pianolak finish. Zelf ben ik hier nooit zo van, omdat het stof aantrekt en vingerafdrukgevoelig is. Bij de XNB Destiny SA15 zorgt het er wel voor dat het scherm er nog meer uitspringt (net zoals bij onze Sony televisie die ook zo'n bezel heeft) Een kwestie van elke week het stof afnemen en klaar, vingerafdrukken op een schermbezel krijg je toch niet gauw. Voor de rest heeft de laptop een strakke afwerking qua vormgeving, is er veel gewerkt met strakke lijnen, heeft een normaal gewicht en is niet echt onwijs dik* (ik kom hier later op terug bij het kopje 'Mobiliteit') Wat me ook direct opviel is de fingerprintreader, de aanwezigheid van vele aansluitmogelijkheden en het 95% matte gamut scherm... maar daar kom ik op terug!
Ga terug naar de inhoudsopgave
Featureset
Xnotebooks staat inmiddels wel bekend als een reseller waarbij je zelf je eigen hardware kan kiezen die jij in je laptop wilt hebben, oftewel Built To Order fabrikant. Je kunt hierbij kiezen uit bijvoorbeeld verschillende soorten schermen (qua resolutie, glans / mat), verschillende processoren, verschillende harde schijven (qua opslaggrootte / qua RPM / SSD of HDD) en qua geheugen (qua grootte en hoeveelheid van de dimms) Ook zijn er verschillende mogelijkheden qua batterijen, voedingsadapters, turbomodules en wireless-lan kaarten. Zodoende kun je deze XNB Destiny SA15 samenstellen vanaf een prijs (op moment van dit schrijven) van €1185,- tot een prijs van ver boven de €5000,- (bijv. videokaarten of SSD's kunnen de prijs flink opdrijven)
De hardware die in het door mij aangekochte model bestaat uit:
- Intel Core i7 - 2630QM Quad Core (2.0GHz -2.9GHz Turbo, 6MB)
- 8GB DDR3-1600 * KINGSTON HYPER X * ( 2 x 4GB ) EXTREME PERFORMANCE
- 750 GB 7200rpm S-ATA 16Mb cache
- 15.6" FULL HD (1920 x 1080) GAMUT ONTSPIEGELD HIGH CONTRAST SCHERM met 95% kleurechtheid
- ATI HD 6990 / 2.0GB GDDR5 * DIRECT X11
- Intel WiFi 300Mbps (N 6230) + Bluetooth 2.1, 2,1+EDR, 3.0, 3.0+HS
- Windows 7 Home Premium 64bit Nederlands
en is te koop voor een bedrag van een kleine €1650,-
Zelf heb ik een Samsung 830 series - 512GB SSD geleverd, die fungeert als primaire HDD.
Voor de rest bevat de laptop erg veel ingebouwde features die in de datasheet te vinden zijn.
Denk hierbij aan: ingebouwde webcam, fingerprintreader, BlueTooth module, HDMI-out enzovoort...
Poorten en aansluitingen:
Bovenkant:
Geheel logo-vrij
Top-view:
Webcam / Scherm / Powerbutton / Toetsenbord / Touchpad / Fingerprintreader / Microfoon / Speakers / Touchpadbutton / Ledbars
Webcam
Scherm:
15,6" Full HD - mat 95% gamut scherm / Bright pixel garantie
Powerbutton:
Toetsenbord:
Bruine backplate met zwarte toetsen met blauwe en rode kleuraccenten
Touchpad en fingerprintreader:
Speakers:
Ledbars:
Ledbar: numlock, capslock & scrolllock
Ledbar: HDD, WiFi & BlueTooth
Onderkant:
Batterij met sluitingingsmechanisme
6 cells, 5200mAh, 14,8volt, 76,96Wh
Voorkant: geheel vrij van aansluitingen, alleen twee ledjes voor power & adapter
Linkerkant: TV-aansluiting, internetaansluiting, USB 3.0, USB 3.0, USB 2.0, FireWire, Cardreader
Rechterkant: HDD-caddy, geluid (hoofdtelefoon, microfoon, optisch), USB 2.0, Kensington lock
Achterkant: eSata/USB 2.0, HDMI, DVI, power
Windows-installatie
Aangezien ik al een hele tijd Windows 7 HP draaide op m'n vorige laptop(s) wilde ik dit ook weer op mijn XNB Destiny SA15 installeren. Samen met de 'gekregen' Samsung 830 series - 512GB SSD was dit een kwestie van installeren via USB en dat was echt binnen een tiental minuten gebeurd. De installatie verliep snel en vlekkeloos. Alle drivers zijn bijgeleverd op de bijgeleverde driver-cd. De drivers staan genummerd, zodat je precies weet welke volgorde van drivers je moet aanhouden om te installeren. Alles werd gelijk herkend en er stonden geen onbekende apparaten meer in apparaatbeheer. Totaal een minuutje of 25 tot 30, supersnel dus!!
Momenteel start de laptop binnen 14 seconden op, vanaf de tijd dat je op de powerbutton drukt tot en met het klaar zijn van het laden van het homescreen. Komt natuurlijk ook door de 512GB Samsung Series 830 SSD!
Prestaties
En toen werd het tijd om de XNB Destiny SA15 is aan de tand te gaan voelen... Uiteraard eerst alle Windows updates gedraaid en andere software geinstalleerd (virusscanner, Office) en alle data overgezet, waarna het tijd was om is verschillende benchmarks te doen, evenals het installeren van verschillende soorten games om te kijken hoe goed deze draaien.. Benchmarks van games volgen in de loop der week / weken, kost veel tijd!
De Windows prestatie-index beloofde alvast veel goeds:
Even CPU-Z geinstalleerd wat met de volgende informatie kwam:
Ook GPU-Z geinstalleerd:
Daarna is SuperPi geinstalleerd en gedraaid:
Ook 3D Mark Vantage kwam aan de beurt:
Driver ati 8.950.0.0 catalyst 12.3, met standaard clockspeeds van de CPU & GPU
Ook werd 3D Mark 11 gedraaid:
Driver ati 8.950.0.0 catalyst 12.3, met standaard clockspeeds van de CPU & GPU
Prestaties van games volgen zo snel mogelijk..
In de vorm van benchmarks, screenshots, filmpjes, frame-rates enzovoort....
Beeldkwaliteit
Ik heb gekozen voor een mat 95% gamut scherm en dat is 1 woord ge-wel-dig!
De kleuren zijn erg vibrant, de resolutie is met 1920x1080 pixels op 15,6" erg fijn en de matte finish: nice
code: 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| Monitor
Manufacturer............. Lenovo
Plug and Play ID......... LEN40B2
Data string.............. B156HW01 V4
Serial number............ n/a
Manufacture date......... 2009, ISO week 1
Filter driver............ None
-------------------------
EDID revision............ 1.3
Input signal type........ Digital
Color bit depth.......... Undefined
Display type............. RGB color
Screen size.............. 340 x 190 mm (15,3 in)
Power management......... Standby, Suspend, Active off/sleep
Extension blocs.......... None
-------------------------
DDC/CI................... Not supported
Color characteristics
Default color space...... Non-sRGB
Display gamma............ 2,20
Red chromaticity......... Rx 0,676 - Ry 0,314
Green chromaticity....... Gx 0,215 - Gy 0,665
Blue chromaticity........ Bx 0,141 - By 0,069
White point (default).... Wx 0,313 - Wy 0,329
Additional descriptors... None
Timing characteristics
Range limits............. Not available
GTF standard............. Not supported
Additional descriptors... None
Preferred timing......... Yes
Native/preferred timing.. 1920x1080p at 60Hz (16:9)
Modeline............... "1920x1080" 139,000 1920 1980 2028 2050 1080 1090 1100 1130 -hsync -vsync
Detailed timing #1....... 1920x1080p at 50Hz (16:9)
Modeline............... "1920x1080" 115,830 1920 1980 2028 2050 1080 1090 1100 1130 -hsync -vsync
Standard timings supported
Report information
Date generated........... 20-3-2012
Software revision........ 2.60.0.972
Data source.............. Real-time 0x0051
Operating system......... 6.1.7601.2.Service Pack 1
Raw data
00,FF,FF,FF,FF,FF,FF,00,30,AE,B2,40,00,00,00,00,01,13,01,03,80,22,13,78,EA,21,35,AD,50,37,AA,24,
11,50,54,00,00,00,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,4C,36,80,82,70,38,32,40,3C,30,
AA,00,58,C1,10,00,00,18,3F,2D,80,82,70,38,32,40,3C,30,AA,00,58,C1,10,00,00,18,00,00,00,0F,00,D1,
09,32,D1,09,28,1B,19,00,06,AF,56,34,00,00,00,FE,00,42,31,35,36,48,57,30,31,20,56,34,20,0A,00,D6 |
Er bestaan ook glare 95% gamut schermen, maar ik prefereer toch mat. Heb 1,5 jaar een Zepto Znote 6224W gehad met een mat scherm, daarna zo'n 1,5 jaar een MSI GX640 met een glare-scherm. En ik was aan dat laatste scherm wel gewend, maar het schoonmaken, de vingerafdrukken of de fietsende buurvrouw door m'n scherm (als ze achter me langs fietste door de straat) was ik meer dan zat. Standaard wordt er een glare scherm geleverd op de XNB Destiny SA15, een mat scherm kost €69,00 meer en een 95% gamut scherm nog €30,00 meer, totaal dus €99,00, maar dat is het imho meer dan waard. De kleuren zijn echt vibrant, een klein simpel logo'tje van Google Chrome ziet er wonderbaarlijk mooi uit en het neigt een beetje naar AMOled (wat ik ken van mobiele telefoons) Het gebruikte scherm is een B156HW01 V4, dat wereldwijd geprezen wordt en wordt gebruikt in de beste notebooks. De horizontale kijkhoeken van het scherm zijn groot en de kleurweergave van het scherm vervaagt nauwelijk. De verticale kijkhoeken zijn een stuk slechter, maar imho ook minder belangrijk dan de horizontale. Zie onderstaande foto's voor een duidelijke weergave van wat ik bedoel:
Ik was een hele tijd 1680x1050 pixels op een 15,4" scherm gewend, maar 1920x1080 op 15,6" is toch wel fijn! De schermhelderheid is in te stellen in 8 stappen (dit met de FN knop icm de F8 en F9 knop) varierend van erg donker tot erg erg helder (doet 's avonds gewoon pijn aan mijn ogen. Ik weet dat dit uiteraard weer subjectief is, maar zo ervaar ik het zeker) Hij staat overdag op 2 a 3, s' avonds op 1 of 2.. Buiten werken met dit scherm kan dus makkelijk.
Bouwkwaliteit en robuustheid
Is erg, erg goed te noemen! Scherm is te openen met 1 hand, terwijl de laptop dan netjes recht op tafel blijft staan. Scharnieren lopen wat stroef, maar dit getuigd niet van cheape makelij. Laptop voelt robuust en stevig aan en is goed mee te nemen onder de arm (door het gewicht van zo'n 3,0kg met 1 HDD / 1 SSD en geen optical)

Erg mooi qua styling vind ik deze laptop, met zijn bruine koperachtige kleur, zijn hoekige looks en zijn rubberfinish. De aan-uit knop is een stevige button die gewoon goed functioneert, een blauwe led bevat en is geïntegreerd in de speakerbar. Toetsenbordje tikt lekker weg en geeft lekkere feedback. Toen ik de laptop op ging halen kon ik kiezen voor twee kleuren toetsenborden. Eentje met dezelfde bruine koperachtige backplate als de kleur van de laptop, met zwarte toetsen en rode en blauwe kleuraccenten of een volledig zwart toetsenbord. Het mocht wel wat speels van mij dus ik heb gekozen voor het toetsenbord met wat kleur erop. Aan de linkerkant van de laptop zijn naast de powerbutton 3 blauwkleurige, rechthoekige ledjes te vinden die aangeven of numlock, capslock of scrolllock aan- of uitstaan. Aan de rechterkant van de laptop naast zijn drie ledjes te vinden voor activiteit van de HDD, aan- of uitstaan van WiFi en aan- of uitstaan van BlueTooth. Voor de rest weinig poespas a la tig knopjes en dergelijke. Opzich erg mooi natuurlijk, maar ik mis eigenlijk wel een knop om bijvoorbeeld een programma of website aan te linken. Kwestie van 1x klikken en het programma start op.. Erg handig en gebruikte dat op mijn vorige laptops nagenoeg dagelijks om bijvoorbeeld iTunes op te starten. Ook ontbreken er aparte knoppen om een muzieknummer te skippen of om een vorig nummer af te spelen. De enige mogelijkheid / button voor muziek is een combinatie van FN + ~, waarmee je de muziek kunt pauzeren en weer laten spelen. Graag had ik dus wat mediabuttons gezien, maar helaas, jammer dus.
Ook is het erg handig dat er verschillende panelen op de onderkant van de laptop zit die te openen is
(door het verwijderen van enkele schroeven) waarna je zelf gemakkelijk bij bepaalde hardware kunt komen.
Zo kun je gemakkelijk zelf de harde schijf vervangen of bijvoorbeeld een extra geheugenmodule plaatsen.
Er zit momenteel 2x 4GB RAM in, maar als de prijzen wat zakken, wil ik er nog 2x 4GB RAM bijkopen.
Ergonomie
Toetsenbordje is een chicletversie (bekend van Sony en Apple) tikt lekker weg en geeft een lekkere feedback. Omdat de backplate van metaal is, is er werkelijk waar nergens op het gehele keyboard ook maar iets van keyboardflex te merken en dat is erg fijn. De control-knop zit echt linksonder aan het toetsenbord en daarnaast vind je de FN-knop. Bij sommige laptops (of in ieder geval die ik gehad heb) was het zo, dat de FN-knop linksonder zat, erg onhandig met gamen dus!
Een goedwerkende touchpad is een kwestie van de goede Synaptics-instellingen instellen dus daar heb ik geen op of aanmerkingen over. Ikzelf maak altijd gebruik van een losse muis (Logitech Marathon M705) dus de touchpad staat eigenlijk ook altijd uit. De knoppen onder de touchpad werken erg lekker. Klik, klik, klik en je bent al ergens in 'n menu'tje. Zien er ook mooi uit, bevat dezelfde finish als de gehele laptop en in het midden van de twee knoppen bevindt zich de fingerprintreader (die overigens goed werkt)
Via het toetsenbord en de FN-knop, hebben de F1 tot en met de F12 knop ook een functie onder zich:
F1: In- en uitschakelen touchpad
F2: In- en uitschakelen van display backlight
F3: Mute aan en uit
F4: Slaapstand
F5: Volume omlaag
F6: Volume omhoog
F7: Scherm-keuze: Laptop/ extern/ Laptop+ extern
F8: Displayhelderheid omlaag
F9: Displayhelderheid omhoog
F10: Webcam aan en uit
F11: WiFi aan en uit
F12: BlueTooth aan en uit
~ : muziek pauzeren en spelen

Het muziek / films pauzeren en spelen heb ik getest met Windows Media Player en iTunes en werkt perfect.
Het is het dus alleen gemis dat er geen hardwarebuttons meer aanwezig zijn om apps / sites op te starten.
De cardreader zit ook aan de linkerkant van de laptop en werkt gewoon goed, maar een klein nadeeltje is dat hij een geheugenkaartje niet helemaal opslokt. Het kaartje blijft zo'n centimeter uit de laptop steken. Het had handiger geweest als het hele geheugenkaartje in de laptop zou kunnen blijven zitten: makkelijker met transport, is beschermd, kan niet afbreken en je kunt 'm er zodoende gewoon in laten zitten, maarja ach...
Het geheugenkaartje steekt zo'n centimeter uit de laptop Ga terug naar de inhoudsopgave
Warmte- en geluidsproductie
Zijn erg goed te noemen. De warmte-exhausts zitten aan de achterkant van de laptop wat erg fijn is.
Er zitten twee aparte koelsystemen in, eentje voor de GPU en eentje voor de CPU. Handig ivm het betere kunnen koelen van deze componenten, waardoor de hardware snel zijn warmte vrij kan, wat erg fijn is.
maar dit merk je eigenlijk niet tijdens normaal werk a la 'n Word-documentje typen, surfen via internet of 'n filmpje kijken. Ga je gamen, dan is 't merkbaar dat er 'n warme luchtstroom uit de laptop wordt geblazen. Ik zeg warme lucht, omdat het bij lange na geen hete luchtstroom is. De hoogste temperatuur van de videokaart die ik gezien heb, was tijdens een twee uur durende sessie van Call of Duty - MW3 en bedroeg slecht 68°C.
Als ik dit vergelijk met m'n 6224W die onder load makkelijk de 100 graden aantikte, of mijn MSI, die de 80°C weleens bereikte, vind ik dit wel een heel verschil... Dit kan natuurlijk verschillende factoren hebben: Andere behuizing, andere hardware, betere koeling enzovoort enzovoort. Maar een spel spelen onder full load met een maximum temperatuur van 70 graden bevalt me wel heel goed! Soms hoor je de fan draaien, maar dit is ook niet storend en echt onder hele hoge load (bijvoorbeeld bij zware games of tijdens het draaien van een 3D Mark benchmark) De fan werkt goed, is uiteraard hoorbaar bij GPU-intensieve taken, maar niet storend en geeft een rustig en kalm geluid, ook als die op full staat dus dat werkt tot nu toe ook erg goed en dat is fijn. De fan werkt in stappen en gaat harder draaien naarmate de temperaturen hoger en / of lager worden, wat goed werkt.
De voedingsadapter wordt ook niet echt warm, ook al is het een 180Watt exemplaar. De connectoren, zowel die van het stopcontact als die van de oplader bevatten hoek-connectoren, om kabelbreuk te voorkomen.
Ook wil ik hier nog even de ingebouwde boxjes bespreken... Zijn erg mooi weggewerkt en het lijkt alsof er een hele speakerbar zit, terwijl het slechts twee boxjes zijn. Aan de onderkant van de laptop is er wel een subwoofertje geïntegreerd. Het geluid hiervan is verbazingwekkend goed, het klinkt vol, als het volume harder staat, vervormd het geluid niet en er komt warempel wat bass uit. Ik wil nog een kleine vergelijking amken met de Dell XPS15 van m'n meisje, want het geluid wat daar uit komt is werkelijk fenominaal. De XNB Destiny SA15 haalt het daarbij niet denk ik, maar voor een filmpje, muziekje, YouTube of wat dan ook is het geluid meer dan goed! Geluid via aangesloten hoofdtelefoon werkt ook erg goed, klinkt vol en heeft een goede bass.
Mobiliteit
De dimensies van de laptop zijn: 376x256x35~43mm.
Goed te noemen dus en volgens mij niet echt heel speciaal in vergelijking met andere 15,6" laptops.
Misschien een tandje dikker, maar wat wil je met twee aparte koelingsystemen voor zowel de CPU als GPU.
De laptop zelf weegt slechts 3,00kg met 1 HDD, 1 SSD, geen optical en accu van 5200mAh.
Accuduur
De XNB Destiny SA15 wordt standaard geleverd met een 6 cells accu van 5200mAh / 76.96WH.
Met deze accu kan ik (tot nu toe) zo'n twee uur op de bank zitten, wat surfen en wat Office'n, genoeg imho.
Als je gaat gamen is het natuurlijk nodig om de bijgeleverde adapter te gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
Prijs
Zoals ik in het begin al heb gezegd variëren de prijzen erg aangezien Xnotebooks een Built To Order fabrikant is, waarbij je zelf de hardware kan kiezen die jij in jou geconfigureerde laptop wilt hebben. Het instapmodel kost je een kleine €1200,- terwijl een van de duurste configuraties zo boven de €5000,- kan kosten gaan kosten.
De behuizing blijft uiteraard hetzelfde en voor het geld wat je aan je XNB Destiny SA15 besteed, krijg je echt een groot plezier en een fantastisch mooi apparaat terug. Een high-end model (zoals getest in deze review) kost je zo'n 1650,- (daar zit dan nog geen SSD bij van 512GB zoals ik heb, of je moet gaan voor een kleiner model van bijvoorbeeld 128GB) Misschien wat duurder dan een standaard MSI of Asus, maar de geboden kwaliteit compenseert dat gemakkelijk! Ook de standaard 2 jaar garantie, die Xnotebooks standaard geeft, vind ik een erg goed gegeven.
Pro’s & Cons
Dan nog even een korte opsomming van de plus- en de minpunten van deze XNB Destiny SA15:- [u]Pluspunten:[/u]
- Zeer aparte rubberfinish over de gehele laptop
- Strak design zonder tig knopjes en veel poespas
- Built To Order concept, dus kies de hardware die jij in je laptop wilt hebben
- Compleet afgeleverd: 2.0MP webcam, BlueTooth, HDMI-out, fingerprintreader
- Keuze om er wel of geen OS bij te nemen en zoja welk OS en welke taal
- Goede prestaties qua benchmarks
- ATI Radeon 6990 2GB GDDR5 videokaart
- 4 geheugenslots, voor maximaal 32GB RAM
- Goede prestaties op gamegebied
- Temperaturen komen nooit boven de 70°C
- Airflow is gelijkmatig en alleen onder full load hoor je de fan
- Mooi mat 95% gamut scherm
- FN en Control knoppen zitten eindelijk 'goed'
- Volume, helderheid, bass van de ingebouwde speakers
- [u]Minpunten:[/u]
- Bevat geen enkele hardwarebutton meer om een applicatie / internetsite aan te linken
- Bevat geen media-buttons om naar het volgende en / of vorige nummer te skippen
- Geheugenkaartje steekt uit de laptop, dus tijdens vervoer moet deze er altijd uit
- Adapter is een bakbeest qua grootte en weegt maar liefst 800 gram
- Had graag een optie gezien voor een backlit keyboard, maar die is er helaas niet
Conclusie
Een erg mooie en veelzijdige laptop, die gebaseerd is op de laatste hardware en technieken en waar voor iedereen wel een keuze te maken is tussen prijs en de geboden hardware die men dan krijgt. Prachtig staaltje van kwaliteit en design, waarbij veel mensen even hun hoofd zullen omdraaien om te kijken, wat voor laptop je nou voor je hebt. Wat mij betreft een zeer mooie en goede laptop op alle fronten, met wat kleine minpunten die uiteindelijk bij lange na niet opwegen tegenover de voordelen van deze Xnotebooks Destiny SA15. C'est super!
Disclaimer
Deze gehele review is gebaseerd op m'n eigen benchmarks, eigen footage en eigen meningen...
Heb je vragen over een bepaald aspect van de laptop (wat ik vergeten ben), heb je een andere mening of nog enkele suggesties? Gooi 't hier in 't topic, want dat is er namelijk om hier over Xnotebooks te discussieren.
Gamebenchmarks, screenshots, filmpjes volgen as soon as possible...
-Review- is made by CLB-
|