ATI Radeon 6990 vs 6970 (mobile)

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop met redelijk wat GPU-kracht maar heb twijfels over welke GPU..
Het systeem zal bestaan uit een Full HD scherm, Core i7 CPU, 8GB RAM, SSD + HDD enzovoort. Wordt op gesurft, filmpjes bekeken, maar uiteraard ook op gegamed en dat icm het Full HD scherm gewoon vlot lopen...

Er is keuze tussen de ATI Radeon 6990 2GB GDDR5 of de ATI Radeon 6970 2GB GDDR5... verschil €65,00
Statische benches zijn leuk en het is fijn om te zien dat de 6990 meer punten scoort in 3D Mark mja...
Zelf ben ik altijd van het nieuwste, snelste, dikste, maar voor €65,00 kan ik ook genoeg andere dingen doen.

Vragen die in mij opkomen:
- Zal het veel frames schelen in een game of echt hoogstens maar 2/3 and that's it?
Of is het echt zo dat Full HD + 6970 een stuk lastiger wordt dan Full HD + 6990?

- Hoe is het met de powerconsumptie van beide GPU's, veel verschil?
Slurpt de ene stroom en de ander een stuk minder? Hoe zit het met de kloksnelheden van deze GPU's?
Worden deze automatisch aangepast naargelang de functie die ze moeten uitoefenen (officen of gamen?)

- Hoe is het met de warmte(afvoer) van de GPU's, veel verschil? (ook al ligt dat aan de laptop natuurlijk)

- Zijn er duidelijke voor- en / of nadelen van beide GPU's

En natuurlijk de mainquestion, wat krijg ik eigenlijk voor €65,00 extra... Veel meer genot of verwaarloosbaar?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 23:03
Hoe kom jij uit op 2/3?

Het verschil zal tot 15% zijn in de gunstige gevallen, daarmee gelijk aan het aantal toegevoegde shaders.
Technisch gezien is het dezelfde kaart en chip (Barts) met een ander BIOS.
De reden kan zijn dat de chip een te hoog verbruik had om als 6990m door te gaan.
Beide kennen een TDP van 100W dus dat lijkt me een prima verklaring.

Resumerend kun je dus stellen dat het exact gelijke kaarten zijn met gelijke koeling.
In theorie gelijk aan temperatuur al zal de 6970m iets lager KUNNEN zijn.
Voor en nadelen zijn er dus eigenlijk niet.

Of het de moeite is, lijkt me moeilijk voor een ander te zeggen.
Het is vrij simpel, ben jij bereid 65,- te betalen voor 15% performance?
Of het een verschil gaat maken op FHD kun je prima zien op je eigen links die verwijzen naar NBC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind 15% wel redelijk veel, dat is hetzelfde als het verschil tussen de GTX570m en HD6970m terwijl je die eerste al voor nog veel minder hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Gewoon een voorbeeldje :)
Het verschil zal tot 15% zijn in de gunstige gevallen
Okee thanks, ongeveer wat ik dacht dus aan de hand van NoteBookCheck
Resumerend kun je dus stellen dat het exact gelijke kaarten zijn met gelijke koeling.
In theorie gelijk aan temperatuur al zal de 6970m iets lager KUNNEN zijn.
Voor en nadelen zijn er dus eigenlijk niet.
En overclocken van de 6970, zodat hij 6990 performance krijgt?
Of het een verschil gaat maken op FHD kun je prima zien op je eigen links die verwijzen naar NBC ;)
Het was meer de vraag of de 6990 echt stukken beter presteert... Zoals jij zei, om en nabij die 15% dus.

Dankje!
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:57:
Ik vind 15% wel redelijk veel, dat is hetzelfde als het verschil tussen
de GTX570m en HD6970m terwijl je die eerste al voor nog veel minder hebt.
Maar niet in een mooie laptop / barebone die ook aan al mn andere eisen voldoet :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Double-X-L schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:53:

En waar zit die 15% extra performance in? Als dat gaat om een verschil van 100fps naar 115fps... dat verschil ga je amper merken omdat in principe alles boven de 60fps toch wel als vloeiend beschouwd kan worden. Op een enkel 1080p scherm ga je qua prestaties het verschil eigenlijk alleen maar echt zien als je daar de diverse benchmarktools e.d. voor gebruikt, qua game-ervaring zal je het verschil amper merken als je de getalletjes niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Volgens mij loop jij lang genoeg rond op GoT om te weten dat we dit soort aankoopvraagjes niet op deze manier behandelen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.