• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Inderdaad, ik snap dat het een bittere pil is maar jongetje heeft gelijk. Ik heb er ook nog een heel gesprek over gevoerd met mijn accountant. :+

Ik vond het ook stom.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03:44
Ecological schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:07:
Inderdaad, ik snap dat het een bittere pil is maar jongetje heeft gelijk. Ik heb er ook nog een heel gesprek over gevoerd met mijn accountant. :+
Maar ging dat dan wel om een geheel zelfstandige werkruimte? Want als je het aanpakt zoals @_pix voorstelt dan kan dit gewoon, dat is namelijk precies waar de wet expliciet een mogelijkheid voor heeft gecreëerd. Of je accountant zit ernaast, dat zou natuurlijk ook kunnen.

• Ecological
  • Nu online
Aftansert schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:35:
[...]

Maar ging dat dan wel om een geheel zelfstandige werkruimte? Want als je het aanpakt zoals @_pix voorstelt dan kan dit gewoon, dat is namelijk precies waar de wet expliciet een mogelijkheid voor heeft gecreëerd. Of je accountant zit ernaast, dat zou natuurlijk ook kunnen.
Zeker. Vorige eigenaar was een hypotheek adviseur die het helemaal netjes had gedaan met eigen wc etc. Maar de regels zijn aangescherpt.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03:44
Ecological schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:48:
[...]

Zeker. Vorige eigenaar was een hypotheek adviseur die het helemaal netjes had gedaan met eigen wc etc. Maar de regels zijn aangescherpt.
Nou, dan is er óf een detail wat jij hier nu niet vertelt, óf hij doet het compleet verkeerd. Als je een zelfstandige werkruimte maakt met sanitair enzo en je maakt daar je primaire zakelijke werkruimte van, dan ben je zelfs verplicht om het allemaal zakelijk af te rekenen, inclusief gedoe met de TBS-regeling als je DGA bent en niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Dat is geen keuze.

Verder is er volgens mij weinig aangescherpt sinds 2003 (!) rond zelfstandige werkruimten, ook niet echt in jurisprudentie. Wel is er iets verduidelijkt een paar jaar terug rond kostenaftrek en niet-zelfstandige werkruimten, maar daar gaat het hier niet over.

[ Voor 16% gewijzigd door Aftansert op 26-04-2026 21:10 ]

• Ecological
  • Nu online
Aftansert schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:55:
[...]

Nou, dan is er óf een detail wat jij hier nu niet vertelt, óf hij doet het compleet verkeerd. Als je een zelfstandige werkruimte maakt met sanitair enzo en je maakt daar je primaire zakelijke werkruimte van, dan ben je zelfs verplicht om het allemaal zakelijk af te rekenen, inclusief gedoe met de TBS-regeling als je DGA bent en niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Dat is geen keuze.

Verder is er volgens mij weinig aangescherpt sinds 2003 (!) rond zelfstandige werkruimten, ook niet echt in jurisprudentie. Wel is er iets verduidelijkt een paar jaar terug rond kostenaftrek en niet-zelfstandige werkruimten, maar daar gaat het hier niet over.
Ah klopt. Als je het zakelijk gebruikt dan is het inderdaad die regeling maar daar komt ook veel administratie bij kijken en wordt het aardig gecompliceerd. Ik gebruik de kantoorruimte nu privé. Maar dat betekent geen fiscale voordelen.

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 18:26
Ik vind het een wonderlijke regeling, dat je een zelfstandige ruimte die privé in eigendom is maar zakelijk gebruikt wordt ook zou MOETEN opnemen in je boeken. Ik lees ook dat het zo moet hoor, en het zij zo; als het moet dan zal ik het doen. Maar het is wel administratief gedoe waar ik de gevolgen niet direct van kan overzien, met een eenvoudige eenmanszaak en dito administratie zit ik niet persé te wachten op die move.

Zal van de week eens eens wat advies inwinnen bij iemand die ervoor gestudeerd heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door _pix op 27-04-2026 13:35 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:09
_pix schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:22:
Ik vind het een wonderlijke regeling, dat je een zelfstandige ruimte die privé in eigendom is maar zakelijk gebruikt wordt ook zou MOETEN opnemen in je boeken.
Dat hoeft niet, maar jij wilt de inrichting aftrekken van de belasting. En wat nu als je de woning zou verkopen? Dan is die inrichting betaald door je bedrijf, verkoop je dat dan eerst aan jezelf en je vrouw zodat het privé verkocht kan worden?

Maargoed, ik zou me hier als je meer dan 100euro per uur verdient niet zo druk om maken... echt zonde van je tijd. Een week werken en je inrichting is verdiend...

• _pix
Tja, wat zal ik zeggen. Het zal om pakweg 7500 euro gaan (airco, stuccen, vloertje leggen). Zeg drie weken werken. Als ik dat privé neer moet leggen dan kun je er makkelijk 6 weken werken van maken (inkomstenbelasting, btw). Wel de moeite waard om even over na te denken.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Ik vind het een wonderlijke regeling, dat je een zelfstandige ruimte die privé in eigendom is maar zakelijk gebruikt wordt ook zou MOETEN opnemen in je boeken. Ik lees ook dat het zo moet hoor, en het zij zo; als het moet dan zal ik het doen. Maar het is wel administratief gedoe waar ik de gevolgen niet direct van kan overzien, met een eenvoudige eenmanszaak en dito administratie zit ik niet persé te wachten op die move.

Zal van de week eens eens wat advies inwinnen bij iemand die ervoor gestudeerd heeft.
Waarom is dat wonderlijk? Het wordt dan toch een _zakelijke_ ruimte? Verhuren aan jezelf lijkt me trouwens ook niet per se makkelijker/minder opvallend.

Exact expert nodig?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
init6 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:42:
[...]
Ben mijn EMZ aan het omzetten naar een Holding omdat ik verwacht uit Nederland te vertrekken
Check goed de belastingverdragen, want ander riskeer je dubbele belastingen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Indien u een zelfstandige werkruimte heeft in de eigen woning die u voor 10% of meer, maar minder dan 90% gebruikt voor de onderneming, mag u kiezen of u de werkruimte aanmerkt als privé- of ondernemingsvermogen. Wilt u de werkkamer aanmerken als privévermogen, dan is kostenaftrek alleen mogelijk als er sprake is van een kwalificerende werkruimte. (art. 3.16 lid 1 wet IB 2001) .
https://mnadviseurs.nl/ni...n-eigen-woning-aftrekbaar
Het is dus een keuze afhankelijk van gebruik. Verbouwingskosten zijn in mijn ogen ook prima aftrekbaar.

En als je voor prive kiest kan je mooi een gedeelte van de hypotheekrente declareren ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 28-04-2026 08:27 ]

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 16:18

coldasice

business intelligence

Wolly schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:25:
[...]

https://mnadviseurs.nl/ni...n-eigen-woning-aftrekbaar
Het is dus een keuze afhankelijk van gebruik. Verbouwingskosten zijn in mijn ogen ook prima aftrekbaar.

En als je voor prive kiest kan je mooi een gedeelte van de hypotheekrente declareren ;)
Krijg je wel woz box3 vermogen voor terug...

business-intelligence.info/freelance

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-05 15:31
Aftansert schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:21:
[...]

Dat klopt niet perse. Je kan ook handelen als fiscale eenheid voor de omzetbelasting, zonder dat de Belastingdienst dat voor je vaststelt. Als het heel duidelijk een fiscale eenheid is omdat het een holding en werkmaatschappij betreft, is zo'n beschikking niet echt nodig. Ik zou dan vooral de volgende maand factureren, en niet op de beschikking wachten.
Je hebt gelijk. Ik heb het wel aangevraagd en nu ook de beschikking binnen. Ergens ook wel wat spijt van. Jortt faciliteert geen fiscale jaarrekening maar wel heel eenvoudig enkelvoudige jaarrekeningen. Zelfde voor de aangifte VPB.

Ergens denk ik zelfs om de fiscale eenheid weer op te heffen maar de managementfee zonder btw te blijven factureren.

• Ecological
  • Nu online
ColeJ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:19:
[...]

Je hebt gelijk. Ik heb het wel aangevraagd en nu ook de beschikking binnen. Ergens ook wel wat spijt van. Jortt faciliteert geen fiscale jaarrekening maar wel heel eenvoudig enkelvoudige jaarrekeningen. Zelfde voor de aangifte VPB.

Ergens denk ik zelfs om de fiscale eenheid weer op te heffen maar de managementfee zonder btw te blijven factureren.
Heb je een fiscale eenheid voor de VPB + omzetbelasting aangevraagd? De VPB is inderdaad lastiger, de omzetbelasting werkt voor mij goed in Jorrt. Waar loop je tegenaan of is het puur voor de VPB?

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-05 15:31
Ecological schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:29:
[...]

Heb je een fiscale eenheid voor de VPB + omzetbelasting aangevraagd? De VPB is inderdaad lastiger, de omzetbelasting werkt voor mij goed in Jorrt. Waar loop je tegenaan of is het puur voor de VPB?
Ik heb hem voor de VPB aangevraagd maar had het voor de OB moeten doen, foutje.

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:31
_pix schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:36:
[...]

Is dat niet wat kort door de bocht? Ik lees nergens dat de Belastingdienst als eis aan een kwalificerende kantoorruimte stelt dat je er huur voor betaalt. Wel de eigen opgang, sanitair etc.
Ik vind het helemaal niet zo gek om die ruimte op zakelijke kosten in te richten - of toch in ieder geval niet gekker dan dat ik dat privé ga betalen, met mijn partner, terwijl het alleen zakelijk gebruikt wordt 8)7
Maar wel (algemeen) dat er zakelijk gehandelt word. En geen zakelijke organisatie gaat een ruim,te verhuren zonder huur te rekenen.

Volgens die 10/90 % regeling is het wel een kwestie van moeten. Net als met auto's. Maar goed, flikker een Playstation in die ruimte voor 'weekend gamen' en dan is niet meer aan te tonen dat er geen prive gebruik is. Bestemmings plan helpt dan ook.
_pix schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:20:
Tja, wat zal ik zeggen. Het zal om pakweg 7500 euro gaan (airco, stuccen, vloertje leggen). Zeg drie weken werken. Als ik dat privé neer moet leggen dan kun je er makkelijk 6 weken werken van maken (inkomstenbelasting, btw). Wel de moeite waard om even over na te denken.
Dan moet je ook wel naar het hele plaatje kijken, niet alleen het nu. Bij omzetting naar BV bijvoorbeeld word het al lastiger. Stoppen met werken en je hebt te maken met stakingswinst.

Met een eenmanszaak zou ik denk ik echt de moeite niet nemen.

• Ecological
  • Nu online
ColeJ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:41:
[...]

Ik had hetzelfde gedaan overigens maar de Belastingdienst belde me of ik het wel goed had gedaan. :+

Blijkbaar meer mensen die de fout maken! haha, you are not alone.

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:41
ColeJ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:41:
[...]

Als een entiteit in hetzelfde boekjaar voegt én ontvoegt in/uit dezelfde fiscale eenheid vennootschapsbelasting dan heeft de FE VPB geen effect voor die entiteit.

Dus mocht je bijvoorbeeld per 1/1/2026 (of later*) de FE VPB hebben laten ingaan dan kun je nog dit jaar dmv een verzoek voor ontvoeging de FE VPB ongedaan maken.

*stel dat je zowel holding-BV als werk-BV (ik ga er vanuit dat dat je situatie is) beiden in 2025 hebt opgericht en beiden met een verlengd eerste boekjaar dan zou je zelfs nog langer kunnen teruggaan.

Voorbeeld:

Op 10/2/2026 zowel holding als werk BV opgericht (boekjaar is kalenderjaar, eerste hoe jaar eindigt 31/12/2026), verzoek FE VPB per die datum ingediend. Beschikking FE VPB ontvangen, dus er is een FE VPB vanaf start.

Als je vóór einde van het eerste boekjaar het verzoek tot ontvoeging FE VPB indient, dan heeft de FE VPB nooit bestaan. Je kunt dat in dit geval dus tot 31/12/2026 doen. Daarna ben je te laat en heb je het eerste boekjaar een FE VPB

[ Voor 26% gewijzigd door Yorro op 28-04-2026 18:39 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:30
Het is toch eig van de zotte :? Je zou bijna huur betalen voor een kantoorruimte bij de buurman en de buurman bij jou (in het geval van ook een zelfstandige).
Dan heb je alle lusten én de lasten. Doe je het thuis, alle voordeeltjes vervallen terwijl het op hetzelfde neerkomt.

het mag niet, maar ik had je kantoortje dat je huurt nog een maandje aangehouden en daar alles laten verbouwen O-) Dat er daarna een mooi huis met kantoor op je pad kwam, net na die verbouwing, tja... Dat kon niemand weten.

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 29-04-2026 12:14 ]

• jongetje
ybos schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:14:
[...]

Het is toch eig van de zotte :? Je zou bijna huur betalen voor een kantoorruimte bij de buurman en de buurman bij jou (in het geval van ook een zelfstandige).
Dan heb je alle lusten én de lasten. Doe je het thuis, alle voordeeltjes vervallen terwijl het op hetzelfde neerkomt.
Wat schiet je daarmee op, dan moet je het privé verhuren en zijn de verbouwingskosten alsnog privé.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:30
jongetje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:16:
[...]

Wat schiet je daarmee op, dan moet je het privé verhuren en zijn de verbouwingskosten alsnog privé.
Huurinkomsten netto, betaalde huur is bruto (want zakelijk).

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Ik kreeg zowaar 3 opdrachtaanvragen in mijn mailbox van Striive, waarin met dikgedrukte letters stond:

ZZP mogelijk

Een zwaluw maakt nog geen zomer, maar dit is wel een interessant teken. Zijn we op de goede weg terug uit deze ellende?

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 12:17
Mogelijk. Ik heb een ZZP-klus binnen gehaald en ook nog voor een mooi tarief.
Voor nu voor 6 maanden, mogelijke verlenging

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

ybos schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:14:
[...]

het mag niet, maar ik had je kantoortje dat je huurt nog een maandje aangehouden en daar alles laten verbouwen O-) Dat er daarna een mooi huis met kantoor op je pad kwam, net na die verbouwing, tja... Dat kon niemand weten.
Je geeft al ean beetje aan waarom de regels zijn zoals ze zijn.... Misbruik proberen te voorkomen, zoals de complete woning laten verbouwen om ergens een werkkamer van 2 x 2 zakelijk te gaan gebruiken :X

Je kunt natuurlijk ook 'gewoon' de verbouwing zakelijk boeken, en bij een eventuele controle verbaast zijn dat het niet mag 8)7

Exact expert nodig?

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:47
Montifaud schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:42:
Ik kreeg zowaar 3 opdrachtaanvragen in mijn mailbox van Striive, waarin met dikgedrukte letters stond:

ZZP mogelijk

Een zwaluw maakt nog geen zomer, maar dit is wel een interessant teken. Zijn we op de goede weg terug uit deze ellende?
Daar lijkt het op inderdaad. Ik zag zojuist ook een BZK opdracht waar ZZP toegestaan is: Adviseur Cybersecurity voor 36u pw
En als ik dan naar de omschrijving kijk, dan bevat het juist weer elementen waarvan ik zou verwachten dat het dus niet toegestaan is (of in ieder geval zo naar gehandeld werd; participatie, teamspeler, ed).
Er staat alleen niet bij dat ze de boetes zullen betalen :+

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 30-04-2026 10:07 ]

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-05 13:46

cka

Hier is veel over te schrijven, maar als je een deel van je woning als zakelijk etiketteert mag je ook inkomstenbelasting over de winst betalen bij verkoop van de woning. Vermoedelijk is dat meer dan het voordeel wat je behaalt door een verbouwing en wat lopende kosten af te trekken.

• _pix
Daarom zou ik ook gewoon huur willen betalen. Ik wil helemaal niet zakelijk etiketteren. Privé eigendom op privé kosten verbouwen en dan zakelijk voor een schappelijk bedrag huren lijkt me veel zuiverder.

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-05 13:46

cka

Dat is dan weer geen optie.

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 23:45
_pix schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:38:
Daarom zou ik ook gewoon huur willen betalen. Ik wil helemaal niet zakelijk etiketteren. Privé eigendom op privé kosten verbouwen en dan zakelijk voor een schappelijk bedrag huren lijkt me veel zuiverder.
Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar hoe is dat zuiverder? Het is eigenlijk vrij simpel: je kan een werkruimte bij je woning zakelijk rekenen, maar dan hoort de overwaarde die je op dat deel opbouwt ook fiscaal mee te tellen.

Als je ‘gewoon’ huur wil betalen, betaal je jezelf huur uit je eigen BV of eenmanszaak waarmee je alsnog privékosten zakelijk verrekent, alleen via een omweg. En daarmee ontloop je nog steeds de verplichting om die overwaarde uiteindelijk ook zakelijk af te rekenen met de fiscus. Andere verpakking, zelfde constructie.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:33
Ook een mijlpaal hier. Voor het eerst zelf een freelance contract opzeggen.

Gaat om een toko die mij benaderde voor werk wat vrij niche is, en waar ze heel snel hulp bij nodig hadden. Uiteindelijk allemaal beperkingen o.a. qua budget en nu de 2e factuur die ruim te laat is qua betalen. Herinneren werkte bij de eerste factuur al slecht, uiteindelijk pas betaald gekregen nadat ik een kinderachtig ultimatum had gesteld ("kan dit wel doen zodra de factuur is betaald", waarna het binnen een dag betaald is).

Anagezien het feestje zich weer gaat herhalen geloof ik het wel, kinderachtig gedoe :X

K to the KillaZ

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:53

Destruction

(ex-)Automonteur

KillaZ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:31:
Ook een mijlpaal hier. Voor het eerst zelf een freelance contract opzeggen.

Gaat om een toko die mij benaderde voor werk wat vrij niche is, en waar ze heel snel hulp bij nodig hadden. Uiteindelijk allemaal beperkingen o.a. qua budget en nu de 2e factuur die ruim te laat is qua betalen. Herinneren werkte bij de eerste factuur al slecht, uiteindelijk pas betaald gekregen nadat ik een kinderachtig ultimatum had gesteld ("kan dit wel doen zodra de factuur is betaald", waarna het binnen een dag betaald is).

Anagezien het feestje zich weer gaat herhalen geloof ik het wel, kinderachtig gedoe :X
Zo'n opdrachtgever heb ik ook gehad. Facturen werden standaard te laat betaald. Zo danig te laat dat ze nog nét op tijd waren om te voorkomen dat ik 't naar de incasso zou sturen. Daar was ik ook snel klaar mee :/

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• KillaZ
Destruction schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:46:
[...]

Zo'n opdrachtgever heb ik ook gehad. Facturen werden standaard te laat betaald. Zo danig te laat dat ze nog nét op tijd waren om te voorkomen dat ik 't naar de incasso zou sturen. Daar was ik ook snel klaar mee :/
Ja joh, gedoe. Het begon al met het beschikbaar stellen van een laptop ivm security policies (BYOD was geen optie). De laptop was te duur, dus werd een virtuele PC. Prima, ik pas mij wel aan. Wat krijg ik? De goedkoopste tier, die nog niet eens een teams call aankon..... 8)7

Daar moet je dan financiële modellen mee draaien en aanpassen voor klanten :+

K to the KillaZ

• jongetje
KillaZ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:24:
[...]
De laptop was te duur, dus werd een virtuele PC. Prima, ik pas mij wel aan. Wat krijg ik? De goedkoopste tier, die nog niet eens een teams call aankon..... 8)7
De laptop was te duur en ze huren je wel in voor 80 a 100euro per uur? Ik zou naar de manager daar gaan en uitleggen dat dit op deze manier nog veel duurder is dan een managed laptop van 100 a 150euro per maand...

Bij een overheidsinstelling gezeten mocht ook geen managed laptop want kostte 100euro per maand. Vervolgens uren lopen klooijen met de virtuele omgeving en 2 dagen niet kunnen werken. Hadden meer dan een jaar die managed laptop van kunnen betalen. Ik schrijf mij uren wel... is niet mijn probleem dat ze euros willen besparen en er niet bij stilstaan dan mij 1uur inhuren netzoveel kost als een maand een laptop...

[ Voor 30% gewijzigd door jongetje op 03-05-2026 11:36 ]

• Tylen
  • Laatst online: 11:24

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

KillaZ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:24:
[...]

Ja joh, gedoe. Het begon al met het beschikbaar stellen van een laptop ivm security policies (BYOD was geen optie). De laptop was te duur, dus werd een virtuele PC. Prima, ik pas mij wel aan. Wat krijg ik? De goedkoopste tier, die nog niet eens een teams call aankon..... 8)7

Daar moet je dan financiële modellen mee draaien en aanpassen voor klanten :+
O dat vind ik altijd heerlijk. Ik doe wel rustig aan hoor. Uurtje factuurtje ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:59
Ondertussen vraag ik me af of ik er na 15 jaar niet mee moet stoppen en voor het eerst in mijn leven in loondienst moet. Ik had in de jaren hiervoor makkelijk 50 teksten per maand staan. Van diezelfde opdrachtgever krijg ik er nu nog maar 8. Zijn klant heeft ook niet meer te doen. Ik weet niet of het komt door de spanningen in de wereld of doordat ik gewoon helemaal vervangen ben door AI. Snap ook niet waarom bedrijven doorgaan met rotzooi op het internet rondpompen. Ze betalen méér dan bij mijn opdrachtgever voor linkbuilding en krijgen er slechtere AI-teksten voor terug. Er komen wel al soms aanvragen binnen om AI-slop om te toveren naar leesbare teksten.

Maar al met al kun je hier niet van leven. Als dit zo doorgaat, kan ik beter het zzp'er als side-gig doen en dan de rest van de tijd in loondienst. Geen idee hoe dat samengaat met mijn Meniere, want ik blijf regelmatig zware klachten houden. Lijkt me niet dat ze zitten te wachten op een ziek iemand op kantoor. Iemand hier ervaring mee? Gewoon nog even aankijken, toch maar alvast gaan solliciteren en werken met een chronische ziekte, of wat zouden jullie doen?

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:36
Als ze freelancers vervangen door AI, wat heb je dan überhaupt te zoeken in jouw vakgebied. Over pak en beet 3 maanden gaan de loondiensters er ook uit.
Tijd om je carrière te pivotten!

• Dennisweb
Stefangrp schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:32:
Als ze freelancers vervangen door AI, wat heb je dan überhaupt te zoeken in jouw vakgebied. Over pak en beet 3 maanden gaan de loondiensters er ook uit.
Tijd om je carrière te pivotten!
Ik ben opgeleid journalist. Met andere woorden: ik kan niks. Journalistiek zal ook helemaal vervangen worden door AI, net als alle communicatie. We zien straks robots het journaal presenteren. Simpel zat.

Dat zou betekenen dat ik eerst weer een studie moet doen. En wat dan? De zorg in? Zorgen voor anderen terwijl je zelf zorg nodig hebt? :?

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:36
Nou ik ben geen jobcoach. Maar ik denk wel dat er een vraag gaat ontstaan naar experts die AI weer authentiek en persoonlijk kunnen maken, AI teksten kunnen verbeteren, door AI 'heen prikken' enz.

Ik zit in de IT hoek. Code schrijven doen we straks ook niet meer zelf, maar business requirements vertalen naar code en AI meuk reviewen wordt des te meer belangrijker

• Faust1946
Dennisweb schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Ik ben opgeleid journalist. Met andere woorden: ik kan niks. Journalistiek zal ook helemaal vervangen worden door AI, net als alle communicatie. We zien straks robots het journaal presenteren. Simpel zat.

Dat zou betekenen dat ik eerst weer een studie moet doen. En wat dan? De zorg in? Zorgen voor anderen terwijl je zelf zorg nodig hebt? :?
Tsja, ik zou toch serieus nadenken over een bredere heroriëntatie. Want loondienst gaat het probleem niet oplossen.. Ik hoor van mensen die communicatie doen in loondienst dat het copywriting-deel (en verwante werkzaamheden) van hun functie ook daar grotendeels door AI wordt overgenomen. Ze zijn inmiddels bezig andere vaardigheden te ontwikkelen, juist omdat de conclusie is dat dit deel van het vak aan het verdwijnen is. Niet prettig om te horen, maar het verandert helaas weinig aan de realiteit.

• Dennisweb
Faust1946 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Tsja, ik zou toch serieus nadenken over een bredere heroriëntatie. Want loondienst gaat het probleem niet oplossen.. Ik hoor van mensen die communicatie doen in loondienst dat het copywriting-deel (en verwante werkzaamheden) van hun functie ook daar grotendeels door AI wordt overgenomen. Ze zijn inmiddels bezig andere vaardigheden te ontwikkelen, juist omdat de conclusie is dat dit deel van het vak aan het verdwijnen is. Niet prettig om te horen, maar het verandert helaas weinig aan de realiteit.
Ik zou er bijna een activistisch boek over kunnen schrijven. De teksten die ik nu op LinkedIn lees en op blogs, het is allemaal dezelfde eenheidsworst. Allemaal van die teksten die:

Iedere zin een enter plaatsen.

En dan ook nog steeds ‘en eerlijk?’ schrijven.

En het steeds over ‘ruis’ hebben.

Zie je hoe hinderlijk dit soort rotzooi leest? Maar goed, het is goedkoop en op korte termijn zijn de resultaten goed. Uit onderzoeken blijkt al dat de langetermijnresultaten juist een kentering laten zien. In de gloriedagen had een klant van mijn opdrachtgever alle hoge posities in Google te pakken. Ze werken nu ook met een andere broker en 3 van de 4 sites zijn in elkaar geklapt. Voegen niets meer toe, staan niet meer in Google, hebben geen bezoekers meer. Dat er dan toch geen lampje gaat branden, vind ik vreemd.

Ben overigens zelf bezig met een radio automatisering te vibecoden. Dat is - ondanks dat het coden voor je gedaan wordt - toch een hoop denkwerk en debugging. Ik denk maar zo: ik kan beter leren hoe deze grote machine bediend moet worden, want het gaat toch niet meer weg. Wellicht dat dit project nog wat oplevert.

Heb ook nog een shownieuws-site in mijn portfolio. Gaat vooral over Nederlandse reality tv. 6000 bezoekers per maand en de site bestaat nog maar drie maanden. Dus wellicht dat daar ook nog wat te halen valt.

Ben overigens niet tot IT’er opgeleid, maar kan wel veel. Kan prima met alle besturingssystemen over weg, netwerken opzetten en dergelijke. Heb brede interesses, dus ergens zal het toch wel goed moeten komen?

• Dennisweb
Stefangrp schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:59:
Nou ik ben geen jobcoach. Maar ik denk wel dat er een vraag gaat ontstaan naar experts die AI weer authentiek en persoonlijk kunnen maken, AI teksten kunnen verbeteren, door AI 'heen prikken' enz.

Ik zit in de IT hoek. Code schrijven doen we straks ook niet meer zelf, maar business requirements vertalen naar code en AI meuk reviewen wordt des te meer belangrijker
Zeker. Die vraag is er nu deels al. We krijgen wel aanvragen binnen om AI-meuk weer leesbaar te maken. Of nog erger: om de tekst maar helemaal opnieuw te schrijven, omdat er geen redden meer aan is. Ik verwacht wel meer van dit soort aanvragen te krijgen. Mijn broer schrijft ook teksten met AI, omdat de opdrachtgever dat zo wil. Maar toch krijgt hij van diezelfde opdrachtgever de vraag om teksten fors te verbeteren of helemaal opnieuw te doen, want bij sommige AI-teksten is er geen doorkomen meer aan.

Dus daar heb je gelijk in.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik neem aan dat je andermans door AI geproduceerde meuk niet leesbaar gaat maken maar dan per definitie opnieuw begint conform je eigen standaard?

• Faust1946
Dennisweb schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:10:
[...]

Ik zou er bijna een activistisch boek over kunnen schrijven. De teksten die ik nu op LinkedIn lees en op blogs, het is allemaal dezelfde eenheidsworst. Allemaal van die teksten die:

Iedere zin een enter plaatsen.

En dan ook nog steeds ‘en eerlijk?’ schrijven.

En het steeds over ‘ruis’ hebben.

Zie je hoe hinderlijk dit soort rotzooi leest? Maar goed, het is goedkoop en op korte termijn zijn de resultaten goed. Uit onderzoeken blijkt al dat de langetermijnresultaten juist een kentering laten zien. In de gloriedagen had een klant van mijn opdrachtgever alle hoge posities in Google te pakken. Ze werken nu ook met een andere broker en 3 van de 4 sites zijn in elkaar geklapt. Voegen niets meer toe, staan niet meer in Google, hebben geen bezoekers meer. Dat er dan toch geen lampje gaat branden, vind ik vreemd.

Ben overigens zelf bezig met een radio automatisering te vibecoden. Dat is - ondanks dat het coden voor je gedaan wordt - toch een hoop denkwerk en debugging. Ik denk maar zo: ik kan beter leren hoe deze grote machine bediend moet worden, want het gaat toch niet meer weg. Wellicht dat dit project nog wat oplevert.

Heb ook nog een shownieuws-site in mijn portfolio. Gaat vooral over Nederlandse reality tv. 6000 bezoekers per maand en de site bestaat nog maar drie maanden. Dus wellicht dat daar ook nog wat te halen valt.

Ben overigens niet tot IT’er opgeleid, maar kan wel veel. Kan prima met alle besturingssystemen over weg, netwerken opzetten en dergelijke. Heb brede interesses, dus ergens zal het toch wel goed moeten komen?
Overigens zit er geen waardeoordeel van mijn kant in, ik denk zelf ook dat AI her en der de ziel uit een tekst haalt. Maar het lijkt me verstandig om breder te kijken dan puur tekstschrijven, want het lijkt een kwestie van tijd voordat AI-teksten niet meer van echt te onderscheiden zijn. Zo te zien ben je daar al mee bezig, dus ik denk dat het wel goed komt!

• Dennisweb
B-Real schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:19:
Ik neem aan dat je andermans door AI geproduceerde meuk niet leesbaar gaat maken maar dan per definitie opnieuw begint conform je eigen standaard?
Zeker. Dat was vóór AI ook al zo. Heb wel vaker teksten in de inbox gehad van opdrachtgevers die goedkoop teksten van andere schrijvers hadden ingekocht. Dan was mijn advies: "Begin maar gewoon opnieuw, if you don't pay nice, you'll pay twice." Een dure les voor de opdrachtgever en ook meteen een les dat je beter meteen bij mij had kunnen bestellen.

Dat is met AI nu net zo. Ik ga slop niet redigeren en verbeteren. Dan moet het gewoon opnieuw, in mijn stijl. Dan krijg je tenminste een product waar ik ook achter kan staan. Ben geen dinosaurus qua AI, maar ik zie nog wel steeds meerwaarde in een echte schrijver.

• Ecological
  • Nu online
Dennisweb schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:03:
[...]

Zeker. Dat was vóór AI ook al zo. Heb wel vaker teksten in de inbox gehad van opdrachtgevers die goedkoop teksten van andere schrijvers hadden ingekocht. Dan was mijn advies: "Begin maar gewoon opnieuw, if you don't pay nice, you'll pay twice." Een dure les voor de opdrachtgever en ook meteen een les dat je beter meteen bij mij had kunnen bestellen.

Dat is met AI nu net zo. Ik ga slop niet redigeren en verbeteren. Dan moet het gewoon opnieuw, in mijn stijl. Dan krijg je tenminste een product waar ik ook achter kan staan. Ben geen dinosaurus qua AI, maar ik zie nog wel steeds meerwaarde in een echte schrijver.
Ik durf te wedden als je een ai-model die op jouw teksten is getraind je een gat in de markt hebt gevonden :)

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 11:23

ralpje

Deugpopje

Dennisweb schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:10:
[...]

Als je kijkt naar de prijzen van (functioneel behoorlijk complete) pakketten als PlayItLive en mAirlist weet ik niet of daar nog veel te halen valt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Dennisweb
ralpje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:53:
[...]

Als je kijkt naar de prijzen van (functioneel behoorlijk complete) pakketten als PlayItLive en mAirlist weet ik niet of daar nog veel te halen valt.
Daar maak ik me geen zorgen om. PlayItLive voldoet niet als je een systeem als OmniPlayer gewend bent. mAirList heb ik persoonlijke problemen mee. Eén: het ziet er niet uit (ook niet als je een skin maakt). Twee: de ontwikkelaar en zijn rechterhand kunnen onwijs lullig reageren op hun klanten. Drie: de ontwikkelaar kijkt met je mee op je computer. Ik ken de verhalen van mensen die de versie illegaal hebben geïnstalleerd. Verwerpelijk, maar het is wel heel bijzonder dat de ontwikkelaar vervolgens screenshots naar je e-mailt van wat je op je computer aan het doen bent.

Dus ja, ik heb zo mijn redenen om zelf wat te maken. Ik zag van de week een screenshot van andere software die in de kinderschoenen stond. Zag er nog niet mooi uit, maar er waren wel 45(!) mensen die het wilden testen.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:53

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennisweb schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:23:

Als dit zo doorgaat, kan ik beter het zzp'er als side-gig doen en dan de rest van de tijd in loondienst. Geen idee hoe dat samengaat met mijn Meniere, want ik blijf regelmatig zware klachten houden. Lijkt me niet dat ze zitten te wachten op een ziek iemand op kantoor. Iemand hier ervaring mee? Gewoon nog even aankijken, toch maar alvast gaan solliciteren en werken met een chronische ziekte, of wat zouden jullie doen?
Je kunt altijd kijken hoe dat gaat in loondienst natuurlijk :) Geen idee in hoeverre het door AI komt of inderdaad de onrust in de wereld en de mogelijke economische gevolgen ervan.

Misschien is inzetten op parttime gezien je gezondheid wel verstandig :) * Destruction doet dat tegenwoordig ook. En inderdaad het ondernemen is nu een side-gig. Lukt het allemaal even niet? Tsja... Dan niet. IIn tijden dat mijn belastbaarheid minder is hoef ik me geen zorgen te maken zonder inkomsten te zitten :) Zonder zzp activiteit is het financieel wat krapper maar zolang ik kan rond komen vind ik het ook eigenlijk wel best.

Natuurlijk, veel bedrijven zitten minder tot helemaal niet op parttimers te wachten maar als dat fatsoenlijk vol te houden is... Ook kan het een puntje worden als je naast je baan als ZZP\'er exact hetzelfde werk wil blijven doen, dat moet je natuurlijk goed bespreken. * Destruction wilde die vrijheid ook behouden en dat kostte wat extra overleg zeg maar. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 04-05-2026 20:01 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Dennisweb
@Destruction Ik zou het inderdaad achter de hand kunnen houden. Ik ben nog nooit in loondienst geweest en dan moet het ook nog eens iets zijn dat niet door AI wegbezuinigd gaat worden. Wereldwijd zijn er grote ontslagrondes en 'instapfuncties' liggen niet meer voor het oprapen. Ik ben al 15 jaar zzp'er, maar daar zullen ze in loondienst geen boodschap aan hebben. Ik ben natuurlijk gewoon weer 'zo groen als gras'. Ze zullen dus niet op mij zitten te wachten, vrees ik.

Dat er over sommige dingen extra overleg nodig is begrijp ik wel. In overleg is veel mogelijk. In Amerika is er zelfs een Twitch-streamer die onder werktijd wiet zit te roken en whisky zit te drinken. Dat mag allemaal gewoon, want hij werkt thuis. Bij GitKraken zijn ze blijkbaar heel flexibel. Dan is het wel verwonderlijk dat sommige dingen zo lastig te regelen zijn. ;)

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet alleen AI is. * Dennisweb zit namelijk grotendeels in de gokindustrie. Als je moet kiezen tussen eten en gokken, dan is de keuze snel gemaakt. Het leven is in rap tempo duurder geworden, dus dan is het persoonlijk budget om eens wat geld bij het casino in te leveren ook niet meer zo groot.

• coldasice

coldasice

business intelligence

Dennisweb schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:18:
@Destruction Ik zou het inderdaad achter de hand kunnen houden. Ik ben nog nooit in loondienst geweest en dan moet het ook nog eens iets zijn dat niet door AI wegbezuinigd gaat worden. Wereldwijd zijn er grote ontslagrondes en 'instapfuncties' liggen niet meer voor het oprapen. Ik ben al 15 jaar zzp'er, maar daar zullen ze in loondienst geen boodschap aan hebben. Ik ben natuurlijk gewoon weer 'zo groen als gras'. Ze zullen dus niet op mij zitten te wachten, vrees ik.

Dat er over sommige dingen extra overleg nodig is begrijp ik wel. In overleg is veel mogelijk. In Amerika is er zelfs een Twitch-streamer die onder werktijd wiet zit te roken en whisky zit te drinken. Dat mag allemaal gewoon, want hij werkt thuis. Bij GitKraken zijn ze blijkbaar heel flexibel. Dan is het wel verwonderlijk dat sommige dingen zo lastig te regelen zijn. ;)

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet alleen AI is. * Dennisweb zit namelijk grotendeels in de gokindustrie. Als je moet kiezen tussen eten en gokken, dan is de keuze snel gemaakt. Het leven is in rap tempo duurder geworden, dus dan is het persoonlijk budget om eens wat geld bij het casino in te leveren ook niet meer zo groot.
Wat me opvalt is dat je dit al sinds 2023 roept, opdrachten drogen op, je maakt je zorgen, ook in combinatie met je ziekte. Alle begrip voor, heb je het idee dat dit steeds sterker wordt? Want dan is het idd goed om wat anders te gaan doen en te verkennen wat je leuk vind en waar je waarde aan toevoegt...

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 19:28
Is hier iemand die een excelbestand of applicatie heeft waarin je vooruit kan kijken op uitgaven, investeringen, etc.?

Ik zoek een soort forecast. - op basis van (aanname) omzet waarop ik kan sturen.
Ik werk met Yuki - wellicht dat ik het daar ook in kan maken als ik facturen klaar zet? Maar met Excel wellicht handig te maken?

Ik zie via internet dat je tools hebt als bv Dryrun of Cashflow Frog, maar is allemaal voor bedrijven.

Of zelf maar iets bouwen?

Groet

• KillaZ
ZveenT schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:34:
Is hier iemand die een excelbestand of applicatie heeft waarin je vooruit kan kijken op uitgaven, investeringen, etc.?

Ik zoek een soort forecast. - op basis van (aanname) omzet waarop ik kan sturen.
Ik werk met Yuki - wellicht dat ik het daar ook in kan maken als ik facturen klaar zet? Maar met Excel wellicht handig te maken?

Ik zie via internet dat je tools hebt als bv Dryrun of Cashflow Frog, maar is allemaal voor bedrijven.

Groet
Waar wil je op sturen dan? Wat is je doel van de forecast?

Weet je vakgebied niet hoor, maar als je als 1-pitter meer winst wil maken moet je meer uren draaien, dan is een forecast toch ook niet heel spannend? Uurtarief x verwachte uren en in kaart brengen wat je kosten zijn voor een jaar. Ook dat laatste is als 1-pitter niet heel spannend als je niet zoveel zooi op je balans hebt staan?

K to the KillaZ

• ZveenT
KillaZ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:38:
[...]

Waar wil je op sturen dan? Wat is je doel van de forecast?

Weet je vakgebied niet hoor, maar als je als 1-pitter meer winst wil maken moet je meer uren draaien, dan is een forecast toch ook niet heel spannend? Uurtarief x verwachte uren en in kaart brengen wat je kosten zijn voor een jaar. Ook dat laatste is als 1-pitter niet heel spannend als je niet zoveel zooi op je balans hebt staan?
Klopt. Wil iets van een document maken met prognose omzet, belasting, buffers, uitgaven, investeringen, maar ook afschrijving auto of huis onderhoud. niet heel spannend ;).

Maar wordt hier nog wel eens wat gedeeld; dat misschien heeft iemand iets wat hij/zij gebruikt of wil delen.

Niet perse ICT gerelateerd. Maar ga zelf wel wat fabriceren.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die van @Hmmbob doet het goed voor het gedeelte inkomstenbelasting als de winst bekend is.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Groet
Ik denk dat je zelf iets moet bouwen. Ik ben hier ook ooit op zoek naar geweest, maar er lijkt niet echt iets (simpels) te bestaan waar een beetje kan spelen met omzet, wanneer je bepaalde uitgaven/betalingen doet etc en ziet wat het doet met je banksaldo.

Het is natuurlijk niet al te lastig om in Excel iets in elkaar te zetten, maar gek dat iedereen zelf opnieuw het wiel moet uitvinden.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:20
jadjong schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:22:
Die van @Hmmbob doet het goed voor het gedeelte inkomstenbelasting als de winst bekend is.
Die sheet bevat in de prive-versie ook een cashflow tool. Eigenlijk gewoon een grote sheet waarin ik inkomsten en uitgaven bij houdt, inclusief alle verwachte grote kosten, en wat dat dan doet met mijn banksaldo. Een soort kasboek dus.

Kan die wel een keer online slingeren voor degene die interesse hebben. Wordt niet in de komende 48u weliswaar.

Edit: zoiets dus, maar dan voor het hele jaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcEgLWWZCFCxEV0m8CgflkAGSuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9i2hJEJU8zfJxnmIfk6dQeo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Hmmbob op 05-05-2026 22:02 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• ZveenT
Hmmbob schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:58:
[...]

Die sheet bevat in de prive-versie ook een cashflow tool. Eigenlijk gewoon een grote sheet waarin ik inkomsten en uitgaven bij houdt, inclusief alle verwachte grote kosten, en wat dat dan doet met mijn banksaldo. Een soort kasboek dus.

Kan die wel een keer online slingeren voor degene die interesse hebben. Wordt niet in de komende 48u weliswaar.

Edit: zoiets dus, maar dan voor het hele jaar
[Afbeelding]
Ah, zoiets inderdaad. Prima hoor, kijk maar wat je wil delen.

• B-Real
  • Nu online
Ik heb meer een treasury overzicht in elkaar geknutseld.

Eerst van elke factuur uren x tarief = omzet.
BTW bepalen. 35% opzij voor IB. w bedrag naar prive als "salaris". x bedrag buffer. y pensioen. z bedrag sparen/beleggen. Wat overblijft gaat ook naar sparen/beleggen. Allereest naar de diverse spaarrekeningen op mijn zakelijke rekening.

Op mijn zakelijke rekening zijn de bedragen zo laag mogelijk. Ik heb daarnaast o.a. een spaarrekening met een betere rente waar eigenlijk al het geld heen gaat. Alles op een hoop dus, daar niet de mogelijkheid tot uitsplitsen in meerdere rekeningen.

Met het treasury overzicht houd ik bij welk deel van de hoop waaruit bestaat. Staat er op mijn zakelijke rekening genoeg om bijv de BTW te betalen op dat moment? Dan schuif ik in het overzicht de saldo's heen en weer, zonder dat ik daadwerkelijk over en weer boek.

Elke datum dat ik iets muteer is een nieuwe regel, zo houd ik ook overzicht in de historie. Geeft ook de mogelijkheid tot controle berekeningen. Kolom sociale lasten moet altijd 35% van de omzet (betaalde facturen) zijn en de kolom BTW moet 21% zijn (minus wat afronding, al reken ik dat elke kwartaal af).

Een forecast zit er niet in, voor mij niet echt van toepassing. Obv de opdrachten die ik heb weet ik wat ik nog kan verwachten, dus af en toe maak ik eens een berekening wat er nog aan zit te komen maar meer niet.
Qua kosten is het ook allemaal niet zo spannend, dus niet nodig om daar een forecast voor te maken.

• B-Real
  • Nu online
Ik ben eigenlijk nog wel opzoek naar een goede tool om een prive auto middels 23 cent of een zakelijke auto met bijtelling te vergelijken, rekening houdend met alle facetten die daar bij horen.

Ben daar zelf wel eens mee begonnen. Heb ChatGPT het vuur al eens aan de schenen gelegd. Die laatste mist wel eens info. Dat pik ik er wel uit en met doorvragen kom ik er wel, maar is bewerkelijk en heb ook nog niet de tijd/zin gevonden om zelf iets in Excel te knutselen.

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:41
B-Real schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:15:
Ik ben eigenlijk nog wel opzoek naar een goede tool om een prive auto middels 23 cent of een zakelijke auto met bijtelling te vergelijken, rekening houdend met alle facetten die daar bij horen.

Ben daar zelf wel eens mee begonnen. Heb ChatGPT het vuur al eens aan de schenen gelegd. Die laatste mist wel eens info. Dat pik ik er wel uit en met doorvragen kom ik er wel, maar is bewerkelijk en heb ook nog niet de tijd/zin gevonden om zelf iets in Excel te knutselen.
Ken je deze al?
https://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html

Sowieso een handige site met heel aardige tools

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:35

Ik denk niet dat een tool gaat vinden vanwege de vele persoonlijke variabelen.

Als je een eenmanszaak heb is er ook optie werkelijke kosten. 50% prive en 50% zakelijk.

Als je de goedkoopste 2e hands tesla pakt en thuis kan laden blijf je ruim onder de 23 cent.

Ik ken een taxi ondernemer zzp en zijn tesla kost prive 20cent per km verrekend 23 cent

100000 km zakelijk x 3 cent = 3000 netto pj en geen cent bijtelling

De restwaarde vd auto is ook prive

Succes

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:07

Laatste Claude Code wat laten bouwen om wat financiele zaken met een hoop variabelen uit te zoeken en dat werkte verrassend goed. Claude kan ook Excel bouwen maar als het wat complexer wordt dan is Python beter.

• coldasice

coldasice

business intelligence

Ascension schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:48:
[...]

Laatste Claude Code wat laten bouwen om wat financiele zaken met een hoop variabelen uit te zoeken en dat werkte verrassend goed. Claude kan ook Excel bouwen maar als het wat complexer wordt dan is Python beter.
In dat geval kies ik altijd voor een website.... Php...

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Sowieso inmiddels 25 ct toch? Of was dat toch niet doorgegaan?

Bla bla bla...

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Een taalmodel moet je niet laten rekenen, zeker niet zulke complexe opgaven. Voor dit soort complexe berekening wil je gewoon losse tool, die tool kan je dan weer wél laten bouwen met AI als dat je ding is.

Maar veel completer dan Yorro in "Het freelance (ICT-ers) discussie topic" ga je ze niet vinden, in mijn ervaring loont zakelijk alleen wanneer je hoge privé* kosten hebt aan de auto buiten de cataloguswaarde om (veel kilometers, tol, buitenland, ect). Hoe meer je zakelijk rijdt, hoe interessanter privé auto wordt. Echter hoeft financieel niet altijd de doorslag te zijn en kan je ook gewoon die nieuwe auto volledig ontzorgt zakelijke leasen en maak je toch stuk minder zorgen om brandstofprijzen. Private lease heeft soms wel veel scherpere aanbiedingen dan zakelijk, maar dat heeft wel impact op je hypotheek.

*Edit: Vergat haast dat parkeerkosten ook inbegrepen zitten in de 23-25ct/km. In mijn project in de ring van Amsterdam was ik meer kwijt aan parkeren dan ik uberhaupt mocht opvoeren. Met shortlease rond de vakantieperiode en doorlopend parkeerabonnement kon ik daar deels omheen werken, daarnaast ook vaak elektrische deelauto's gebruikt. Die kosten per dag minder dan 8 uur parkeren en geen bijtelling.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 07-05-2026 09:57 ]

• coldasice

coldasice

business intelligence

Deveon schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Een taalmodel moet je niet laten rekenen, zeker niet zulke complexe opgaven. Voor dit soort complexe berekening wil je gewoon losse tool, die tool kan je dan weer wél laten bouwen met AI als dat je ding is.

Maar veel completer dan Yorro in "Het freelance (ICT-ers) discussie topic" ga je ze niet vinden, in mijn ervaring loont zakelijk alleen wanneer je hoge privé kosten hebt aan de auto buiten de cataloguswaarde om (veel kilometers, tol, buitenland, ect). Hoe meer je zakelijk rijdt, hoe interessanter privé auto wordt. Echter hoeft financieel niet altijd de doorslag te zijn en kan je ook gewoon die nieuwe auto volledig ontzorgt zakelijke leasen en maak je toch stuk minder zorgen om brandstofprijzen. Private lease heeft soms wel veel scherpere aanbiedingen dan zakelijk, maar dat heeft wel impact op je hypotheek.
Andere optie is youngtimer...of mogelijk binnenkort de e-timer regeling maar dat is nog onbekend

• ChefRopes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:28
Elfjes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:49:
Sowieso inmiddels 25 ct toch? Of was dat toch niet doorgegaan?
Nog niet officieel doorgevoerd, maar zit er wel aan te komen ja. En dan wordt het met terugwerkende kracht doorgevoerd vanav 1 januari 2026.

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:31
ChefRopes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Nog niet officieel doorgevoerd, maar zit er wel aan te komen ja. En dan wordt het met terugwerkende kracht doorgevoerd vanav 1 januari 2026.
Ik zou toch eerst meer zekerheid willen hebben voor ik iets aanschaf. En wat meer duidelijkheid over die 5 tot 8 jaar oud. Wat na 8 jaar? Weer volle pond? Dan moet je elke 3 jaar een andere kopen

• coldasice

coldasice

business intelligence

fry77 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Ik zou toch eerst meer zekerheid willen hebben voor ik iets aanschaf. En wat meer duidelijkheid over die 5 tot 8 jaar oud. Wat na 8 jaar? Weer volle pond? Dan moet je elke 3 jaar een andere kopen
Voor nu is het even afwachten, maar over geen enkele huidige regel krijg je 8 jaar garantie...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hooguit 7 jaar als je een Kia koopt. Helaas wordt bij het aanpassen van de belastingregels voornamelijk rekening gehouden met lease vanuit de werkgever en dat gaat in stapjes van vier jaar.

[ Voor 68% gewijzigd door jadjong op 07-05-2026 17:24 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:20

Hmmbob schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:58:
[...]

Hierbij: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xQam-S24fV4-O195TH9M6qRt_QS2BCWY/edit?usp=sharing&ouid=110548061212465365646&rtpof=true&sd=true

Werking is vrij simpel:
  • IN: Alles wat bijgeboekt wordt op je rekening
  • BTW: Overboekingen naar BTW spaarrekening
  • Belasting: Overboekingen naar Belasting spaarrekening
  • Salaris: Uitbetaling 'salaris' naar prive rekening
  • Winst: Overboekingen naar Winst spaarrekening
  • Kosten: Alle kosten
Veel kosten zijn 'vaste' kosten die op een bepaald moment in de maand terug komen. Heb er een voorbeeldje van 150 euro ingezet. 'Salaris' betaal ik altijd op de 23e of ervoor - die kan je er dus ook al voor het hele jaar inzetten.
Etc etc etc. Kleurtjes geven aan of ik een cashflowprobleem ga krijgen.

Mijn IB sheet staat hier, incl koffie/bier linkje: Hmmbob in "Het freelance (ICT-ers) discussie topic"

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 08-05-2026 19:38 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 669 670 Laatste