• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Faust1946 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Die opdracht van 24 uur doe je in verloning, dus je bent daar geen zzp'er en de Wet DBA kan daar per definitie niet spelen. Dat is dus geen probleem. En voor je ondernemerschap zelf bestaat geen urennorm: er is geen minimum aantal uren of omzet waaraan je moet voldoen om ondernemer te zijn. Die 1225 uur waar het hier eerder over ging is iets anders, dat gaat (zoals reeds gezegd) over de zelfstandigenaftrek. Voor je auto en de andere kosten op de zaak is dat niet de toets.

Wat wel kan gebeuren is dat de fiscus op een gegeven moment vragen gaat stellen als je over meerdere jaren vooral in loondienst of verloning werkt en ondertussen met klusjes van 60 uur per jaar wel forse kosten wegschrijft op je bedrijf. Dan riekt het naar belastingvoordelen pakken tegenover nauwelijks omzet en dan is de vraag of er nog een echte onderneming is. Dat kost je dan meer dan een lastig gesprek: als het ondernemerschap wegvalt moet je afrekenen over wat er op de balans staat, die auto dus. Maar één jaartje met minder zzp-omzet is geen enkel punt, het gaat om het patroon over meerdere jaren.

In jouw geval is dat totaal niet aan de orde: je hebt dit jaar meerdere opdrachtgevers gehad, ruim 800 uur gedraaid en gewoon omzet. Verlengen kan prima. Zorg alleen dat je er een tweede opdrachtgever naast houdt als die 8 uur wegvalt en plan grote investeringen wellicht even in een jaar waarin je zzp-kant stevig staat.

Eén ding wat ik me nog afvraag: die 8 uur als zzp'er, doe je die bij dezelfde eindklant of bij een andere klant via dezelfde tussenpartij? Bij dezelfde eindklant zou ik daar toch even scherp op zijn, want als zij vinden dat het leidinggevende deel niet als zzp kan dan ligt de vraag voor de hand of dat losse stukje echt totaal los staat. Verder wat mij betreft 0 reden om je zorgen te maken.
Top! Dit is een duidelijk antwoord.

Alle voorgaande 10 jaren heb ik 1600+ uren gedraaid dus ja dit is mijn eerste jaar dat het wat minder wordt.

Die andere klus die ik heb van 8 uur per week is dezelfde eind klant maar wel totaal iets anders. Dat wordt ook echt op een lang lopend project geschreven en de taak omschrijving is ook wel duidelijk hoor. Daar maak ik mij geen zorgen om

Maar goed ik hoop dat ik dit dan nog een half jaartje in het nieuwe jaar zo door kan zetten en inderdaad wat je zegt misschien nog een andere klus er bij zoeken is zeker geen slecht idee.

Grote investeringen staan niet echt op stapel hoor. De auto gaat nog vele jaren mee en dit jaar wel wat dingen gedaan al. Hoogstens nog een laptop maar die doe ik dan nog wel net voor het einde van het jaar mocht het nodig zijn.

Blijft wel lastig want ik heb vaker klussen gehad in het verleden waar je deels in projecten draait maar vaak ook een stukje productie. Merk dat veel non-profit organisaties dan al snel huiverig gaan worden van dit kan echt niet als freelance.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

Faust1946 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:08:
Die opdracht van 24 uur doe je in verloning, dus je bent daar geen zzp'er en de Wet DBA kan daar per definitie niet spelen. Dat is dus geen probleem. En voor je ondernemerschap zelf bestaat geen urennorm: er is geen minimum aantal uren of omzet waaraan je moet voldoen om ondernemer te zijn. Die 1225 uur waar het hier eerder over ging is iets anders, dat gaat (zoals reeds gezegd) over de zelfstandigenaftrek. Voor je auto en de andere kosten op de zaak is dat niet de toets.
Hoewel ik het nu natuurlijk even niet kan vinden, heb ik wel gelezen dat ze een limiet hebben voor aantal uur zzp. Als je 24 uur per week in loondienst bent, is het niet geloofwaardig als je daarnaast nog 80 uur per week zzp't. Maar als je het binnen het normale en geloofwaardige houdt (24 uur zzp naast 24 uur loondienst vind ik bv wel zo ongeveer het maximale wat nog geloofwaardig is) is dat geen enkel probleem.

Exact expert nodig?

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:34
Crazy D schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:53:
[...]

Hoewel ik het nu natuurlijk even niet kan vinden, heb ik wel gelezen dat ze een limiet hebben voor aantal uur zzp. Als je 24 uur per week in loondienst bent, is het niet geloofwaardig als je daarnaast nog 80 uur per week zzp't. Maar als je het binnen het normale en geloofwaardige houdt (24 uur zzp naast 24 uur loondienst vind ik bv wel zo ongeveer het maximale wat nog geloofwaardig is) is dat geen enkel probleem.
Arbeidstijdenwet geldt ook voor de uren in dienst. En daarbij moet je de uren in zzp meetellen.

Grz D.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ZZP uren tellen niet mee voor de arbeidstijdenwet, op enkele uitzonderingen na.
https://www.rijksoverheid...tijdenwet-en-zelfstandige

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 14-08-2026 08:16 ]

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 01:19
Ik werk 34 uur per week in loondienst op papier en daarnaast werk ik als ZZP'er. Die constructie heb ik nu sinds 2024 en ik geef ook al twee jaar aan dat ik gewoon m'n urencriterium haal (want dat is ook zo). Heb de BD er nog niet voor over de vloer gehad.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:32
jadjong schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:46:
[...]

Tenzij deze werkzaamheden zo ver uit elkaar liggen als auto's wassen en een cursus mindfulness geven zou ik mij eerder druk maken om het sturen van facturen aan je werkgever dan de hoeveelheid uren die je jaarlijks weet te verkopen in ruil voor tijd. Als jij in drie uur tijd anderhalf miljoen om weet te zetten vind de fiscus dat prachtig, je krijgt alleen geen zelfstandigenaftrek van ze. :P
ik gok dat je dan ook geen eenmanszaaks hebt, maar een bv...

• Ernemmer
  • Niet online
page404 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:37:
maar het ergste nog is dat je soms als risco gezien wordt omdat je ZZP-er bent (geweest), of dat je een start-up hebt opgericht. Echt jongens, wat is dat voor cultuur in Nederland?
Veel werkgevers willen geen ondernemende medewerkers, maar gewoon FTE's die een kunstje doen per uur op een kantoor volgens de manier die hun verteld wordt. Eigen inzet of innitiatief wordt niet gewaardeerd want dat wrijft altijd met een manager.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
ducoquelicot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:16:
Ik werk 34 uur per week in loondienst op papier en daarnaast werk ik als ZZP'er. Die constructie heb ik nu sinds 2024 en ik geef ook al twee jaar aan dat ik gewoon m'n urencriterium haal (want dat is ook zo). Heb de BD er nog niet voor over de vloer gehad.
Dit is toch een kwetsbaar standpunt , want je moet behalve 1225 uur ook meer dan 50% aan je onderneming besteden. Dat betekent bij een loondienstverband van 34 uur dat de belastingdienst alleen maar aan jou hoeft te vragen aan te tonen dat jij structureel meer dan 68 uur per week maakt. Dus jouw urencriterium (bij 45 productieve weken) ligt ongeveer op 1550 uur. En als dit bij de rechter komt zal die daar toch kritisch naar kijken, ook in relatie tot de arbeidstijdenwet. Want je mag eigenlijk niet meer dan 60 uur per week werken. En dan kun je wel zeggen dat de arbeidstijdenwet niet geldt voor jou als zelfstandige maar dan nog zul je aan moeten tonen dat je >50% aan je eigen zaak besteed om de aftrekpost te kunnen incasseren.

[ Voor 12% gewijzigd door Afas op 14-08-2026 08:54 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als (potentiele) opdrachtgever voor een C# ZZP-klus op projectbasis. Op welke website(s) zou ik het best kunnen adverteren en bij welke zou ik zeker weg moeten blijven?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:51
Ernemmer schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:14:
ZZP uren tellen niet mee voor de arbeidstijdenwet, op enkele uitzonderingen na.
https://www.rijksoverheid...tijdenwet-en-zelfstandige
Da's opmerkelijk... de bedrijven waar ik kom willen ook weten van je nevenactiviteiten, niet alleen vanwege belangenverstengeling maar ook ivm arbeidstijden.

Liege, liege, liegebeest!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:51
Afas schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:50:
[...]

Dit is toch een kwetsbaar standpunt , want je moet behalve 1225 uur ook meer dan 50% aan je onderneming besteden.
State your sources.

Of licht toe in welke context je dit stelt: aftrekposten, wet DBA, arbeidstijden of nog iets anders.

Liege, liege, liegebeest!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20
Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:25:
Als (potentiele) opdrachtgever voor een C# ZZP-klus op projectbasis. Op welke website(s) zou ik het best kunnen adverteren en bij welke zou ik zeker weg moeten blijven?
Interessant, eens vanaf de andere kant van de tafel te kijken.

Ik heb zelf het idee dat er bijna geen websites meer zijn waar je opdrachten goed kan posten. De markt is redelijk kapot gemaakt door recruiters.
Ik zou zelf wellicht een post doen op LinkedIn, iets in de trant van "Wie kent nog een goede C# developer die een freelance klus voor xx uur wil doen". Mijn ervaring is dat dat soort posten snel gerepost worden, en je vanzelf aanbiedingen van mensen krijgt die indirect in je netwerk zitten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Afas
  • Niet online
Liegebeest schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:49:
[...]

State your sources.

Of licht toe in welke context je dit stelt: aftrekposten, wet DBA, arbeidstijden of nog iets anders.
Het urencriterium (1225 uur en >50%) gaat specifiek over de zelfstandigenaftrek. Dat heeft op zich niets met de wet DBA te maken. En de bron is de belastingdienst. Neemt niet weg dat als jij om structureel het urencriterium te halen meer moet werken dan volgens de arbeidstijdenwet toegestaan is, je wel een heel goed verhaal moet hebben. Want ook als die wet niet geheel van toepassing is, lijkt het moeilijk vol te houden dat je al jarenlang 70 uur per week werkt.

Zie tweede bullit:

https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium

Zoals te lezen is kun je de 50% regel als starter een paar jaar omzeilen maar daarna zul je daar toch gewoon aan moeten voldoen

[ Voor 28% gewijzigd door Afas op 14-08-2026 10:26 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:39

page404

Website says no

Ernemmer schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:26:
[...]

Veel werkgevers willen geen ondernemende medewerkers, maar gewoon FTE's die een kunstje doen per uur op een kantoor volgens de manier die hun verteld wordt. Eigen inzet of innitiatief wordt niet gewaardeerd want dat wrijft altijd met een manager.
Ja dat merk ik heel sterk. En zelfs als ze zeggen: ondernemerschap waarderen we enorm! zie je gewoon aan alles dat ze ongerust worden. Er zijn gelukkig uitzonderingen.

Nou, nog steeds voor 2 opdrachten in de race en 2 cv’s op het bureau bij de manager. En nog wat plan B’s lopen. Idee is toch wel dat ik half september weer aan de slag moet zijn. Maar ik merk dat er veel concurrentie blijft.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-08 13:42
Heb de BD er nog niet voor over de vloer gehad.
Die kan ook pas over 5 jaar over de vloer komen en dan 7 jaar cumulatief terugvorderen.

• Skyaero
  • Niet online
ConQuestador schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:10:
[...]

Interessant, eens vanaf de andere kant van de tafel te kijken.

Ik heb zelf het idee dat er bijna geen websites meer zijn waar je opdrachten goed kan posten. De markt is redelijk kapot gemaakt door recruiters.
Dus websites als freelance en Malt zou ik moeten vermijden?
Ik zou zelf wellicht een post doen op LinkedIn, iets in de trant van "Wie kent nog een goede C# developer die een freelance klus voor xx uur wil doen". Mijn ervaring is dat dat soort posten snel gerepost worden, en je vanzelf aanbiedingen van mensen krijgt die indirect in je netwerk zitten.
oof, LinkedIn heb ik de afgelopen jaren sterk afgebouwd. Het is een gierput geworden dat dieper is dan Facebook. Ik weet niet wat mijn bereik tegenwoordig is. En met betaalde advertenties/jobs heb ik zeer slechte ervaringen op LinkedIn.

• ChefRopes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:47
Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:49:
[...]

Dus websites als freelance en Malt zou ik moeten vermijden?

[...]

oof, LinkedIn heb ik de afgelopen jaren sterk afgebouwd. Het is een gierput geworden dat dieper is dan Facebook. Ik weet niet wat mijn bereik tegenwoordig is. En met betaalde advertenties/jobs heb ik zeer slechte ervaringen op LinkedIn.
Gebruik je dan andere middelen/tools om je netwerk te vergroten of nieuwe opdrachten te krijgen? Of al een netwerk wat groot genoeg is?

Ik ben pas 1 jaar ZZP'er, dus ben nog op zoek naar alternatieven. Dacht dus aan LinkedIn ads te gaan maken op een gegeven moment, maar nog niet aan hoeven te starten.

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:02
Eerst in je eigen netwerk proberen lijkt mij

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb een Whatsapp Community met 1000+ mensen, daar worden ook opdrachten gedeeld. Misschien dat dat ook een optie is voor je?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:21
Wat je zou kunnen doen is op bijvoorbeeld op GoT een post plaatsen in het Freelance topic. Omdat je niet zomaar mag zeggen "Ik zoek iemand die [...]" kan je het verpakken als vraag waar je moet adverteren, in de hoop dat freelancers die aan het profiel voldoen je vraag zien en je een DM sturen. Maarja, is maar een idee he. :+

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Freeaqingme schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Wat je zou kunnen doen is op bijvoorbeeld op GoT een post plaatsen in het Freelance topic. Omdat je niet zomaar mag zeggen "Ik zoek iemand die [...]" kan je het verpakken als vraag waar je moet adverteren, in de hoop dat freelancers die aan het profiel voldoen je vraag zien en je een DM sturen. Maarja, is maar een idee he. :+
Denk dat zijn DM al overloopt :+

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het urencriterium is misschien nog wel te verantwoorden, maar je moet ook minstens 50% van je totale werktijd aan je onderneming besteden, dus dan kom je op minimaal 68 uur per week, niet totaal onmogelijk, maar wel onrealistisch IMHO. Nou gaat dat natuurlijk alleen op voor ondernemersaftrek, ook zonder die aftrek kun je prima ondernemen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

Je krijgt ook niet direct de BD over de vloer als je op bewaren klikt 8)7 Je _kunt_ er gewoon uitgepikt worden, en dan _kan_ een inspecteur vinden dat die hoeveelheid uren niet realistisch is. En dan kun jij daar vervolgens weer tegenin gaan. Bv door te zeggen dat je je 26 vakantiedagen hebt gebruikt om als zzp'er te werken.

Exact expert nodig?

• Ernemmer
  • Niet online
Liegebeest schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:47:
[...]

Da's opmerkelijk... de bedrijven waar ik kom willen ook weten van je nevenactiviteiten, niet alleen vanwege belangenverstengeling maar ook ivm arbeidstijden.
Veel bedrijven weten inderdaad niet waar ze me bezig zijn en vragen vaak onzin aan een eventuele opdrachtnemer.

• Skyaero
  • Niet online
Freeaqingme schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
Beetje flauw antwoord dit. Ik heb mijn bericht bewust vaag gehouden zodat ik geen DM's ging krijgen (en die heb ik ook niet gekregen).

Een beetje een WTF voor mij is dat het antwoord op mijn vraag is "zoeken in je netwerk". Ik lees hier ellenlange posts, al klagend over tussenpersonen, recruiters en midlance partijen en nu gaan je mij vertellen dat er geen (betrouwbaar) platform is in de stijl van Fiverr, AirBnb of Uber waar ik freelancers kan vinden?

• ducoquelicot
Afas schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:50:
[...]

Dit is toch een kwetsbaar standpunt , want je moet behalve 1225 uur ook meer dan 50% aan je onderneming besteden. Dat betekent bij een loondienstverband van 34 uur dat de belastingdienst alleen maar aan jou hoeft te vragen aan te tonen dat jij structureel meer dan 68 uur per week maakt. Dus jouw urencriterium (bij 45 productieve weken) ligt ongeveer op 1550 uur. En als dit bij de rechter komt zal die daar toch kritisch naar kijken, ook in relatie tot de arbeidstijdenwet. Want je mag eigenlijk niet meer dan 60 uur per week werken. En dan kun je wel zeggen dat de arbeidstijdenwet niet geldt voor jou als zelfstandige maar dan nog zul je aan moeten tonen dat je >50% aan je eigen zaak besteed om de aftrekpost te kunnen incasseren.
Dat 50% criterium is pas vanaf 3 5 jaar, daar zit ik nog niet aan.

• ducoquelicot
Woy schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Het urencriterium is misschien nog wel te verantwoorden, maar je moet ook minstens 50% van je totale werktijd aan je onderneming besteden, dus dan kom je op minimaal 68 uur per week, niet totaal onmogelijk, maar wel onrealistisch IMHO. Nou gaat dat natuurlijk alleen op voor ondernemersaftrek, ook zonder die aftrek kun je prima ondernemen.
Zoals gezegd, die 50% regel is pas vanaf 3 5 jaar. Maar op papier werk ik inderdaad zo'n 70 uur in de week.

• ducoquelicot
ColeJ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

Die kan ook pas over 5 jaar over de vloer komen en dan 7 jaar cumulatief terugvorderen.
Lijkt me stug, ik lieg namelijk niet en kan gewoon aantonen dat ik die uren maak.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20
Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

Beetje flauw antwoord dit. Ik heb mijn bericht bewust vaag gehouden zodat ik geen DM's ging krijgen (en die heb ik ook niet gekregen).

Een beetje een WTF voor mij is dat het antwoord op mijn vraag is "zoeken in je netwerk". Ik lees hier ellenlange posts, al klagend over tussenpersonen, recruiters en midlance partijen en nu gaan je mij vertellen dat er geen (betrouwbaar) platform is in de stijl van Fiverr, AirBnb of Uber waar ik freelancers kan vinden?
zo flauw vind ik het antwoord niet, want als ik C# developer was geweest zonder opdracht, had ik dit zeker als uitnodiging gezien om je een DM te sturen. Dus het was je bedoeling wellicht niet, maar het is wel hoe het werkt.

En dan over dat platform: Dat is dus het enorm frustrerende, er zijn de afgelopen jaren meerdere pogingen geweest van mensen op dergelijke platformen op te zetten, maar ik ken er niet 1 die echt van de grond gekomen is. Dingen als Freelance wordt volledig overspoelt met recruiters. Dezelfde opdracht staat er vaak 5x op met verschillende cryptische omschrijvingen.

Uiteraard, als ik op zoek ben naar een opdracht, hou ik freelance desondanks toch wel in de gaten, want je moet toch iets.

Kortom: Als je geen netwerk hebt waar je kan vragen "wie kent nog een goede C# dev" dan zou je zeker freelance.nl kunnen overwegen. De andere optie is een tweaker een paar post eerder, die gaf aan in een app groep te zitten met duizenden mensen. Ik zit zelf ook in een dergelijke groep met alleen java developers. We weten van elkaar dat er alleen "goede" mensen in zitten, aangezien het op uitnodiging was om in die groep te komen.
Je kan dus overwegen hem te vragen daar je opdracht te posten, dan krijg je vrij eenvoudig waarschijnlijk wel meerdere CV's toegestuurd die in ieder geval enigszins matchen. (Want geloof me: Freelance gaat je waarschijnlijk 100 cv's opleveren waarvan de eerste 80 meteen de prullenbak in kunnen, aangezien het van beide kanten met hagel schieten is).

Oja, laatste ding dat ik wilde zeggen: Ik waardeer het wel dat je het "direct" probeert te regelen, en niet gewoon klakkeloos een recruiter opbelt, zoals ik vaak genoeg mee gemaakt heb.

[ Voor 4% gewijzigd door ConQuestador op 14-08-2026 13:38 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Skyaero
  • Niet online
ConQuestador schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:37:
[...]
Oja, laatste ding dat ik wilde zeggen: Ik waardeer het wel dat je het "direct" probeert te regelen, en niet gewoon klakkeloos een recruiter opbelt, zoals ik vaak genoeg mee gemaakt heb.
Helder antwoord. Dank je wel.
Ik ben overigens allergisch voor recruiters.

• Afas
  • Niet online
ducoquelicot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

Dat 50% criterium is pas vanaf 3 5 jaar, daar zit ik nog niet aan.
Ook zonder het 50% criterium zit je met de urennorm al lastig. 34 uur per week x 46 weken = 1565 uur + 1225 uur als zelfstandige = in totaal 2780 uur. Als je daarbij meeneemt dat je in loondienst minimaal 2 weken aaneengesloten vrij MOET nemen en je minimaal een week verliest aan verplichte feestdagen dan kun je met nog wat losse vrije dagen erbij maximaal 48 weken per jaar werken. Dan ga ik er vanuit dat je voor je loondienstverband volledig thuis kan werken of naast je werk woont. Anders komt de reistijd daar nog bij. Dan zit je op gemiddeld 58 uur per week (zelfs zonder lunchpauze die ook verplicht is).

En hoewel zoals hier al gememoreerd de arbeidstijdenwet niet geldt voor je ZZP werkzaamheden kom je gevaarlijk dicht tegen de grens van 60 uur per week die ook alleen maar toegestaan is voor kortere periodes. Die wet is er niet voor niets, dat is ter bescherming! Aangezien de zelfstandigenkorting elk jaar minder wordt zou ik in jouw geval sterk overwegen om gewoon aan te geven dat je niet aan het urencriterium voldoet. En belangrijker: ik adviseer je om echt structureel wat minder uren te gaan maken want ik heb te veel mensen gezien die een paar jaar extreem veel uren maakten om vervolgens afgebrand thuis te zitten. Het is het niet waard op langere termijn.

Tenslotte nog iets over je werkzaamheden in loondienst: Als ik je werkgever was en ik hier achter zou komen, zou ik een stevig gesprek met je voeren. Je hebt verlof zodat je arbeids-rust verhouding op orde is. Als jij daar structureel zo mee om gaat en je valt onverhoopt uit dan zou ik als werkgever daar toch het gevoel bij krijgen dat ik de lasten mag dragen van de keuze die jij maakt om jezelf zo over te belasten (of dat nu fysiek of mentaal is maakt niet uit). Ik zet het bewust scherp neer omdat overbelasting en/of psychische klachten zo ongeveer de meest voorkomende beroepsziekte is.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vind die uren tegenstrijdig. Als ik vijf dagen per week voor de baas aan de slag ga en in het weekend modeltreintjes restaureer voor de hobby klaagt er niemand over, behalve mijn directe collega's die de verhalen van de modeltreinenclub zat zijn. Maar als ik vijf dagen voor de baas werk en vervolgens in het weekend betaald als ski-instructeur of php-virtuoos aan de slag ga is het opeens een probleem....
Een (jong) kind wat niet helemaal meewerkt kan een grotere aanslag op zijn op je mentale welzijn dan een uit de hand gelopen hobby waar je plezier en energie uit haalt. Die hobby kan je in ieder geval nog pauzeren als je merkt dat het allemaal te veel wordt.

• jadjong
  • Niet online
[...]

Precies, anders hadden zij daar wel werk gevonden.... Het zijn allemaal voorbeelden van legitieme platformen die ten onder gaan aan hun eigen drang naar omzet. Zet als beheerder de criteria iets strakker en de grootste stapel bullshit ben je kwijt, alleen betaalt die bullshit nou net de rekening....

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:21
[...]

Hold your horses! Het was echt bedoeld als grapje. Zelfs al zouden mensen dit topic op die manier gebruiken heb ik er persoonlijk niet zo veel moeite mee, maar ik had uberhaupt niet de indruk dat dat je intentie was.

Mijn bericht was echt bedoeld als grapje. Maarja, een grapje is natuurlijk minder sterk als je er al direct bij zet dat het een grap is. Daarom had ik mij beperkt tot een clownsmile. Zelf doe ik geen C#, dus kan je niet helpen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Timdows
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:01
Er is/was hier toch een gebruiker die werkenmetdotnet heeft opgezet.

https://werkenmet.net/

Ik zou dat zeker overwegen

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:38
Lees ik hier nou serieus dat er gewaarschuwd wordt voor de arbeidstijdenwet voor zzp'ers?! Dat is echt alleen van toepassing als er gevaar dreigt voor anderen of als er heel specifiek risicovol werk gedaan wordt. Kan bij ict'ers die als zzp'er werken vrijwel niet van toepassing zijn.

En wat betreft die 60 uren per week, dat is helemaal niet zo raar toch. Vroeger werd ik gedetacheerd op 2 uren rijden enkele reis vanaf mijn huis, dus 12 uren per dag van huis. Nu werk ik vanuit huis, maar dan kan ik nog steeds zonder veel moeite 12u per dag maken.
En als ik nou een klus of project aan neem met een strakke deadline, dan kan ik er toch ook voor kiezen om 3 weken te knallen om de boel af te maken op tijd. Dat ik dan 80 uren die weken werk, dat bepaal ik toch zelf dan.
Lijt wel het werknemers (ict) topic geworden hier ipv freelance....

• jadjong
  • Niet online
Als zelfstandige gelden die regels inderdaad niet, al zijn er voldoende partijen die ook van hun onderaannemers eisen dat zij zich aan de ATW houden om zo weer aan een ISO-norm te voldoen. Sommige zijn daar erg streng in en dan wordt je na een lange dag verplicht om de volgende dag vrij te nemen, simpelweg door de toegang te ontzeggen.
Als je thuis werkt en niet in hoeft te loggen via een of andere tool die jouw aanwezigheid controleert dan zal er geen haan kraaien naar jouw werktijden.
Dat de hele ATW voor werknemers genegeerd kan worden zodra die boven een bepaald bedrag verdienen blijft voor mij ook nog 8)7.

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:25
zapure schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:31:
[...]

Moet je dan ook pensioen opbouwen bij stipp?
Ja, maar wel tegen een minimaal redelijk loon ipv over de volle 'verloning'.
Wij willen dan ook even niks schimmigs of grijs doen maar gewoon volgens het boekje.

Met WTTA en de NEN-4400-1 om de hoek ben ik bang dat er sowieso weinig opties gaan komen.

• ducoquelicot
Afas schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:57:
[...]

Ook zonder het 50% criterium zit je met de urennorm al lastig. 34 uur per week x 46 weken = 1565 uur + 1225 uur als zelfstandige = in totaal 2780 uur. Als je daarbij meeneemt dat je in loondienst minimaal 2 weken aaneengesloten vrij MOET nemen en je minimaal een week verliest aan verplichte feestdagen dan kun je met nog wat losse vrije dagen erbij maximaal 48 weken per jaar werken. Dan ga ik er vanuit dat je voor je loondienstverband volledig thuis kan werken of naast je werk woont. Anders komt de reistijd daar nog bij. Dan zit je op gemiddeld 58 uur per week (zelfs zonder lunchpauze die ook verplicht is).

En hoewel zoals hier al gememoreerd de arbeidstijdenwet niet geldt voor je ZZP werkzaamheden kom je gevaarlijk dicht tegen de grens van 60 uur per week die ook alleen maar toegestaan is voor kortere periodes. Die wet is er niet voor niets, dat is ter bescherming! Aangezien de zelfstandigenkorting elk jaar minder wordt zou ik in jouw geval sterk overwegen om gewoon aan te geven dat je niet aan het urencriterium voldoet. En belangrijker: ik adviseer je om echt structureel wat minder uren te gaan maken want ik heb te veel mensen gezien die een paar jaar extreem veel uren maakten om vervolgens afgebrand thuis te zitten. Het is het niet waard op langere termijn.

Tenslotte nog iets over je werkzaamheden in loondienst: Als ik je werkgever was en ik hier achter zou komen, zou ik een stevig gesprek met je voeren. Je hebt verlof zodat je arbeids-rust verhouding op orde is. Als jij daar structureel zo mee om gaat en je valt onverhoopt uit dan zou ik als werkgever daar toch het gevoel bij krijgen dat ik de lasten mag dragen van de keuze die jij maakt om jezelf zo over te belasten (of dat nu fysiek of mentaal is maakt niet uit). Ik zet het bewust scherp neer omdat overbelasting en/of psychische klachten zo ongeveer de meest voorkomende beroepsziekte is.
Ik heb hier goede afspraken over gemaakt met m'n werkgever, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ik ben eerder te snel verveeld dan andersom :) En ik werk in de praktijk geen absurde uren, ik heb het gewoon te rustig in m'n baan in loondienst dus ik krijg de vrijheid om daar werk naast op te pakken. Dat is een prima afspraak tussen mijn werkgever en mij en daar gaan we aan beide kanten in goed vertrouwen mee om. Ik doe wat ik moet doen, wanneer ik het moet doen. Daarmee zijn we allebei beter af.

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:37
Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Helder antwoord. Dank je wel.
Ik ben overigens allergisch voor recruiters.
it-contracts.nl zou ik proberen, daar ziet iedereen de opdracht. Ik heb geen idee wat dat kost als opdrachtgever. Maar ik heb hier zelf wel een opdracht gevonden.

Freelance.nl heeft bijna alles achter een paywall, dus alleen freelancers (en recruiters) die betalen kunnen jouw opdrachten zien, en het lijkt mij juist dat je wil dat zoveel mogelijk freelance developers je opdracht zien. Malt ben ik al een paar jaar op geregistreerd maar heb ik nog nooit ook maar 1 software development opdracht gezien, dus ik beschouw dat platform als dood.

[ Voor 21% gewijzigd door Leejjon op 14-08-2026 22:35 ]

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:13

aex351

I am the one

[...]

Omdat iedereen van A tot Z geld eraan wilt verdienen. Zelfs de freelancer die zijn warme stoel doorschuift naar de volgende freelancer voor een paar procent is daar een voorbeeld van. Of je loopt simpelweg tegen het probleem aan dat bepaalde bedrijven/organisaties slechts met een x-aantal payroll/midlance/detacherings bedrijf werken. Omdat ze dat efficienter vinden.

< dit stukje webruimte is te huur >

Pagina: 1 ... 674 675 Laatste