• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:46
Daimonie schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 00:17:
[...]

Vergeet je de 325 uur aan sales activiteiten en boekhouding niet? Die tellen ook zwaar mee ...

(Er is mij verteld dat het gaat om uren in je onderneming, niet uren die je kunt factureren.)
De sales actviteiten zijn er gewoon in meegenomen. Boekhoudtijd niet, want ik gebruik MoneyMonk. Het enige wat ik hoef te doen is elke tekst die ik schrijf op een factuur te zetten. Ik denk niet dat de BD dat gelooft als ik daar uren voor ga schrijven.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:14
Dennisweb schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 02:16:
[...]

De sales actviteiten zijn er gewoon in meegenomen. Boekhoudtijd niet, want ik gebruik MoneyMonk. Het enige wat ik hoef te doen is elke tekst die ik schrijf op een factuur te zetten. Ik denk niet dat de BD dat gelooft als ik daar uren voor ga schrijven.
Vakliteratuur lezen, bijhouden vakgebied, zelfstudie, auto aftanken, computer schoonmaken, werkplekbeheer, windows updaten/opnieuw installeren, backups maken, restore testen..., alles wat je niet voor je hobby doet en niet in je huishouden hoort.

Het is amper te controleren en het enige wat jij moet doen is een vinkje zetten bij 1225 uur. En dingen noteren in je agenda.

Maar ik gun je gewoon 1225 facturabele uren natuurlijk.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:31
Uren zijn toch niet echt interessant om naar te kijken als je je uiteindelijke omzet er niet bij zet? Ik zou niet geïnteresseerd zijn om 2000+ uur te werken per jaar als het niet minimaal een ruime 2.5 ton oplevert.

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:09
Zinloos1 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:25:
Uren zijn toch niet echt interessant om naar te kijken als je je uiteindelijke omzet er niet bij zet? Ik zou niet geïnteresseerd zijn om 2000+ uur te werken per jaar als het niet minimaal een ruime 2.5 ton oplevert.
Ik vind het ook een beetje een hoog "kijk mij eens hoeveel uren en omzet ik heb gedraaid!"-gehalte hebben. Niet echt relevant voor dit topic.

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-12 09:46
Eens, ik zou ook niet voor minder mijn nest uit komen ;)!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-12 13:07
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:45:
[...]

Vakliteratuur lezen, bijhouden vakgebied, zelfstudie, auto aftanken, computer schoonmaken, werkplekbeheer, windows updaten/opnieuw installeren, backups maken, restore testen..., alles wat je niet voor je hobby doet en niet in je huishouden hoort.

Het is amper te controleren en het enige wat jij moet doen is een vinkje zetten bij 1225 uur. En dingen noteren in je agenda.

Maar ik gun je gewoon 1225 facturabele uren natuurlijk.
In aanvulling op Ronald; de KVK heeft ook gewoon beschreven wat je wel en niet mag meerekenen, maar ook hoe je dit aantoonbaar moet kunnen maken als je een controle zou krijgen: https://www.kvk.nl/starte...es-over-het-urencriterium

• Faust1946
Montifaud schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:07:
[...]

Ik vind het ook een beetje een hoog "kijk mij eens hoeveel uren en omzet ik heb gedraaid!"-gehalte hebben. Niet echt relevant voor dit topic.
Tsja, ik vind het zelf ook niet enorm boeiend, net als sommige andere posts over bijvoorbeeld youngtimers. Je kunt het dan natuurlijk gewoon overslaan 😉. Voor sommigen is het echter wél een interessante benchmark om te zien hoe hun uren en omzet zich verhouden tot andere eenpitters in de IT. Als je het als opschepperij ervaart, zegt dat misschien meer over jouw interpretatie dan over de mensen die het delen.

[ Voor 3% gewijzigd door Faust1946 op 12-12-2025 09:39 ]

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:31
Faust1946 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:38:
[...]

Tsja, ik vind het zelf ook niet enorm boeiend, net als sommige andere posts over bijvoorbeeld youngtimers. Je kunt het dan natuurlijk gewoon overslaan 😉. Voor sommigen is het echter wél een interessante benchmark om te zien hoe hun uren en omzet zich verhouden tot andere eenpitters in de IT. Als je het als opschepperij ervaart, zegt dat misschien meer over jouw interpretatie dan over de mensen die het delen.
Ik ben neutraal of het wel of geen toegevoegde waarde heeft in dit topic, maar ik denk dat enkel je uren opgeven al helemaal niets toevoegt aangezien je ook voor drie kwartjes en een knikker zestig uur per week kan werken. De combinatie van uren met omzet is wel interessant aangezien je dan inderdaad nog kan kijken of je uurtarief een beetje meekomt met de rest en of er voor een bepaald uurtarief ook echt volledige projecten te draaien zijn. Maar ook daar zijn natuurlijk weer andere topics voor beschikbaar.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:18
Die lijstjes met uren roepen bij mij vooral meewarigheid op. Er is meer in het leven dan werken, hoe leuk werken ook kan zijn. De belofte aan mezelf was toen ik in 2008 ging freelancen: niet minder vrij nemen. Dat is goed gelukt. Ik werk elk jaar minder, maar de omzet stijgt nog steeds.

2021: 1655
2022: 1653
2023: 1577
2024: 1498
2025: 1482

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:13
Zou die Zelfstandigenwet in 2026 nog komen? Ik vraag het mij af...

https://open.overheid.nl/...f0-a0aa-6bce31cb1b09/file
Het wetsvoorstel Vbar is onderdeel van het Nederlandse HVP. Het kabinet is voornemens om voor het einde van dit jaar een wijzigingsverzoek in te dienen bij de Europese Commissie. Daarin wordt voorgesteld om de wet Vbar te verplaatsen naar het vijfde betaalverzoek, waarvoor indiening gepland staat in 2026. De minister van Financiën heeft u hierover op 4 november jl. geïnformeerd.

Zoals bekend is de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit (HVF) eindig: per eind augustus 2026 moeten alle mijlpalen zijn behaald. Dit betekent dat de Wet Vbar op zijn
laatst op 31 augustus 2026 gepubliceerd moet zijn in het Staatsblad om een korting (oplopend tot € 600 miljoen) te vermijden. Spoedige parlementaire behandeling is daarom van groot belang.

• RonaldHeirbaut
Zinloos1 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:09:
[...]Ik ben neutraal of het wel of geen toegevoegde waarde heeft in dit topic
Dat is het mooie van dit topic. Elke levensfase en elke ervaring in het leven maakt dat je prioriteiten, belangstelling en "pochfactor" anders is. Waar ik twintig jaar geleden in een gezin van 5 alleen maar heel veel wilde werken met een zo hoog mogelijk tarief, wil ik nu gewoon leuk werk hebben met een marktconform tarief. Of dat nou 80 of 130 per uur is, ik krijg het redelijkerwijs niet echt op (alles is op te maken) als alleenwonende zestiger. En nee, ik hoef ook niet nu al met pensioen want ik heb gewoon lol in mijn werk. Bij Defensie voeg ik wat toe aan de maatschappij, vind ik. Dat is mijn pochfactor ;)

Waar de een spaart voor een pensioenPOT van miljoenen, zal de ander al blij zijn als hij redelijk gezond de 67 haalt.

• RonaldHeirbaut
MacDennis76 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:58:
Zou die Zelfstandigenwet in 2026 nog komen? Ik vraag het mij af...

https://open.overheid.nl/...f0-a0aa-6bce31cb1b09/file

[...]
Het gaat nu wel offtopic, maar eerlijk gezegd vind ik niet dat een komend kabinet zich hier druk om moet gaan maken. Volgens mij kan je nu beter die ZZP-ers hun gang laten gaan en vooral gaan werken aan een sterker Nederland. Dit land moet, vind ik, naar een oorlogseconomie-light. We hebben wat op te leiden, we hebben wat te innoveren anders zitten we er over 10 jaar niet meer zo goed bij.

https://nos.nl/artikel/25...eren-of-we-raken-achterop

• Faust1946
Zinloos1 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:09:
[...]

Ik ben neutraal of het wel of geen toegevoegde waarde heeft in dit topic, maar ik denk dat enkel je uren opgeven al helemaal niets toevoegt aangezien je ook voor drie kwartjes en een knikker zestig uur per week kan werken. De combinatie van uren met omzet is wel interessant aangezien je dan inderdaad nog kan kijken of je uurtarief een beetje meekomt met de rest en of er voor een bepaald uurtarief ook echt volledige projecten te draaien zijn. Maar ook daar zijn natuurlijk weer andere topics voor beschikbaar.
Ik denk ook dat omzet meer context kan geven, maar ik vermoed dat de meeste mensen vooral de uren interessant vinden om te kunnen benchmarken wat ‘normaal’ is qua inzet in je bedrijf, zeker als je twijfelt over meer of minder werken. Mijn eigen omzet heb ik bewust niet genoemd, omdat dat in mijn ogen weinig toevoegt voor een vergelijk: skills, vakgebied, werkervaring en allerlei andere factoren bepalen immers je tarief, en daarmee je omzet en die zijn niet 1-1 te vergelijken. Maar goed, zoals ik al zei: ik hecht er niet zoveel waarde aan; voor elk onderwerp hier zijn er altijd mensen die meer of minder aanslaan; dat maakt het forum juist wel leuk.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:52

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Die uurtjes lijstjes zijn gewoon grappig. Gewoon voor de lol. Niets pocherig. Ik zet mijn omzet er ook niet bij omdat totaal niet te vergelijken is met de andere freelancers hier in het topic.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
2023 (gestart) : 468
2024 : 1863
2025 : 1798

En de 2025 uren zijn dan nog zonder m'n DJ Gigs (sidehustle die een beetje uit de hand loopt O-) ) en zonder trainingen, administratie etc

[ Voor 4% gewijzigd door DennusB op 12-12-2025 13:19 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• MFM101
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:58
Volgend jaar starten met mijn eerste klus als zzp'er medio eind q1
Verwachting
2026 (start): ~ 1500 uren

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:31

Destruction

(ex-)Automonteur

Als ik in mijn sector een tarief hanteer dat een omzet van 2.5ton moet opleveren, gaat mijn omzet vrijwel zeker heel erg laag zijn.

Als je in mijn wereld fulltime kunt door buffelen moet je eerder rekenen op rondom de 100k aan omzet. Daar bleef ik zelf (door lichamelijke klachten en dus niet fulltime kunnen werken) nog een flink eind onder. En nu zit ik zelfs daar weer onder :+ Geen vetpot, maar er valt prima van te leven en ik heb de vrijheid om als ondernemer naast m'n werk nog e.e.a te doen waarmee ik m'n inkomen verder kan opkrikken.

In de loop der jaren wel "rijke" tijden gehad maar ook tijden dat er amper een kwartje binnen kwam en je dus je buffers snel ziet verdampen omdat je toch je vaste lasten moet betalen... Op dat vlak zegt 't me ook niet zoveel meer, dat geld. Zolang ik maar rond kan komen en nog wat kan sparen vind ik het wel prima.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Dennisweb
Nou. Woei. 1000 bedrijven kregen een bezoekje van de Belastingdienst. Op meer dan 1 miljoen zzp’ers. https://www.nu.nl/economi...chijnzelfstandigheid.html

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33

Yucon

*broem*

Dennisweb schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:18:
Nou. Woei. 1000 bedrijven kregen een bezoekje van de Belastingdienst. Op meer dan 1 miljoen zzp’ers. https://www.nu.nl/economi...chijnzelfstandigheid.html
Dit zijn inhurende bedrijven. Als je een beetje grote hebt, dan heb je een paar honderd tot een paar duizend freelancers per bedrijf.

• Dennisweb
Yucon schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:12:
[...]

Dit zijn inhurende bedrijven. Als je een beetje grote hebt, dan heb je een paar honderd tot een paar duizend freelancers per bedrijf.
Die je met 80 fte niet allemaal kan controleren. Nu gaan ze voor 2026 wel uitbreiden en nog sneller iemand schijnzelfstandig noemen, maar toch. Al leest het handhavingsplan wel een beetje als ‘we noemen iedereen schijnzelfstandig en dan vecht je het voor de rechter maar uit.’

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:11
Dennisweb schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:18:
Dat werd ook al op Reddit aangehaald. En ook op Reddit op dezelfde manier onderuit gehaald: de 1000 controles zijn bij de opdrachtgevers, niet bij de ZZP-ers. Die 1000 controles kunnen best eens een factor tien, of honderd ZZP-ers raken.

EDIT: @Yucon was me voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Liegebeest op 12-12-2025 22:12 ]

Liege, liege, liegebeest!

• MacDennis76
Yucon schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:12:
[...]

Met bijbehorende schade ..
https://www.accountancyva...heffingen-op-voor-zzpers/
De Belastingdienst heeft meerdere ondernemingen in de bouw- en infrasector naheffingen opgelegd vanwege de handhaving op schijnzelfstandigheid, meldt Aannemersfederatie Nederland (AFNL).

Volgens de brancheorganisatie lopen de naheffingen uiteen van ongeveer 1 miljoen tot 10 miljoen euro.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:57
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Dennisweb
Tja, ik weet zeker dat ik vrij compliant ben, maar ik zie wel op tegen het punt waar we straks altijd de schijn tegen hebben. Dan is ondernemen in Nederland niet meer te doen. Heb al eens vaker gezegd dat ik me daar wel zorgen over maak.

@ Hierboven: Dat had ik niet helemaal begrepen. Er zijn dus 1000 onderzoeken bij opdrachtgevers geweest en daardoor zijn nu zo’n 100 zzp’ers x 1000 opdrachtgevers = 100.000 zzp’ers de sjaak?

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

aex351

I am the one

Dennisweb schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 00:54:
[...]

Tja, ik weet zeker dat ik vrij compliant ben, maar ik zie wel op tegen het punt waar we straks altijd de schijn tegen hebben. Dan is ondernemen in Nederland niet meer te doen. Heb al eens vaker gezegd dat ik me daar wel zorgen over maak.

@ Hierboven: Dat had ik niet helemaal begrepen. Er zijn dus 1000 onderzoeken bij opdrachtgevers geweest en daardoor zijn nu zo’n 100 zzp’ers x 1000 opdrachtgevers = 100.000 zzp’ers de sjaak?
Het is een simpele rekensom. Pak grote opdrachtgevers aan en je hebt direct een heleboel potentiële schijnzelfstandigen te pakken.

Eindstand vermoed ik dat de meeste zich er wel aan gaan houden. Waardoor de overgebleven plekken voor schijnzelfstandigen steeds minder worden en onderhevig aan concurrentie.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Faust1946
Ik ben vooral benieuwd wanneer de eerste rechtszaken van start gaan. Iedereen lijkt nu sterk mee te bewegen met het oordeel en narratief van de Belastingdienst, terwijl juist nieuwe jurisprudentie het hele verhaal zomaar op z’n kop kan zetten.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:22

Matis

Rubber Rocket

Faust1946 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:07:
Ik ben vooral benieuwd wanneer de eerste rechtszaken van start gaan. Iedereen lijkt nu sterk mee te bewegen met het oordeel en narratief van de Belastingdienst, terwijl juist nieuwe jurisprudentie het hele verhaal zomaar op z’n kop kan zetten.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Maar wie gaat zo'n rechtszaak starten? Ik neem aan de opdrachtgever, omdat hij degene is die de boete ontvangt. Als freelancer/schijnzelfstandige ben je daarin (in eerste instantie) toch geen partij?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:59
Matis schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:10:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Maar wie gaat zo'n rechtszaak starten? Ik neem aan de opdrachtgever, omdat hij degene is die de boete ontvangt. Als freelancer/schijnzelfstandige ben je daarin (in eerste instantie) toch geen partij?
Als jij ineens je hele jarenoude boekhouding moet gaan herzien alsof je in loondienst was wil je wel een paar rechtzaakjes proberen denk ik.

• Yucon

Yucon

*broem*

Dennisweb schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 00:54:
[...]
De sjaak is een beetje te snel, er zijn er op deze manier indirect 100.000 gecontroleerd. Al is dat getal niet keihard natuurlijk. Maar misschien ben jij of ik zelfs een van die spreekwoordelijke 100.000 zonder dat we het weten. Er zullen immers ook genoeg mensen tussen gezeten hebben waar alles ok is.

• Yucon

Yucon

*broem*

De belastingdienst is erg goed in het presenteren van de eigen interpretatie als feit. "En als je er anders over denkt ga je het maar aan de rechter vragen". }:|

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
jesselhh schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:12:
[...]

Als jij ineens je hele jarenoude boekhouding moet gaan herzien alsof je in loondienst was wil je wel een paar rechtzaakjes proberen denk ik.
De rechtzaken incl. HB kunnen zomaar jaren duren.

• MacDennis76
Moet je wel het idee hebben dat je een zaak hebt? Een en ander wordt vanuit BD natuurlijk toegelicht bij een heffing. Een zaak kost tijd, geld etc.

Daarnaast zijn er natuurlijk al vele Deliveroo/arbeidsrelatie zaken geweest. Waar wellicht BD geen partij was maar het is wel relevante jurisprudentie.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:31

Destruction

(ex-)Automonteur

Yucon schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:17:
[...]

De belastingdienst is erg goed in het presenteren van de eigen interpretatie als feit. "En als je er anders over denkt ga je het maar aan de rechter vragen". }:|
En omdat het een overheidsinstantie is komen ze weg met deze houding, helaas.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:22
Nou lees ik in de posts hier en in de artikelen online dat er 1000 bedrijven gevontroleerd zijn. Blijkbaar vond iemand het nodig om dit in de media te brengen en ik lees daarin dan dat er 3 of 4 bedrijven uit de bouw een naheffing hebben gekregen waarvan 1 er een omzet van 1 miljard euro heeft.
Vindt niemand dit dan een raar bericht? Dat er benoemd moet worden in de media dat er slechts 4 bedrijven een naheffing hebben gekregen van die 1000 gecontroleerde bedrijven? En notabene in de bouw. Ik lees nergens iets over de zorg, het onderwijs en al helemaal niks over de IT of de zakelijke dienstverlening. Speelt schijnzelfstandigheid dan misschien helemaal niet zo'n grote rol als men doet voorkomen? Of is dit een laatste waarschuwing vanuit de BD dat over een paar maanden de pleuris echt uit gaat breken.

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:59
gem-p schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:26:
Nou lees ik in de posts hier en in de artikelen online dat er 1000 bedrijven gevontroleerd zijn. Blijkbaar vond iemand het nodig om dit in de media te brengen en ik lees daarin dan dat er 3 of 4 bedrijven uit de bouw een naheffing hebben gekregen waarvan 1 er een omzet van 1 miljard euro heeft.
Vindt niemand dit dan een raar bericht? Dat er benoemd moet worden in de media dat er slechts 4 bedrijven een naheffing hebben gekregen van die 1000 gecontroleerde bedrijven? En notabene in de bouw. Ik lees nergens iets over de zorg, het onderwijs en al helemaal niks over de IT of de zakelijke dienstverlening. Speelt schijnzelfstandigheid dan misschien helemaal niet zo'n grote rol als men doet voorkomen? Of is dit een laatste waarschuwing vanuit de BD dat over een paar maanden de pleuris echt uit gaat breken.
Zou me niks verbazen als ik dat bedrijf aanhaalde laatst (omzet net boven de miljard....).

Hopelijk gaan deze bedrijven in beroep en is er snel jurisprudentie over wat wel en niet mag, in plaats van de huidige onduidelijkheid.

• RonaldHeirbaut
Matis schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:10:
[...]

Zeker wel word jij als zzp’er partij. Want jouw omzet wordt ineens loon, dus volledig IB. BTW verrekenen, IB opnieuw berekenen, premies opnieuw berekenen, grondslag pensioen opnieuw berekenen, al je onkosten komen voor privé… succes ermee zeg ik

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:24
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:35:
[...]

Zeker wel word jij als zzp’er partij. Want jouw omzet wordt ineens loon, dus volledig IB. BTW verrekenen, IB opnieuw berekenen, premies opnieuw berekenen, grondslag pensioen opnieuw berekenen, al je onkosten komen voor privé… succes ermee zeg ik
Dat kon wel eens genuanceerder liggen. Als de opdrachtgever in bezwaar en dan beroep gaat, is de vaststelling van de belastingdienst nog niet definitief. Als je dan toch aangeslagen wordt kun jij ook weer in bezwaar, dan beroep, en dat zal dan eventueel aangehouden worden tot in de zaak van de opdrachtgever een definitieve uitspraak ligt, want als die positief voor de opdrachtgever uitvalt eindigt het daar. En als die er ligt kun je nog steeds na uitspraak in beroep, in hoger beroep en cassatie voor dat ene, specifieke geval. Dus dat duurt wel even, kun je vast sparen :+

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:35
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:35:
[...]

en 5 jaar terug.

Oftewel, dan moeten ze bij een stuk of 8 klanten langs om te gaan vorderen. Met 5 jaar terug zit je in de periode dat ik al een boekenonderzoek heb gehad ongeveer. En voor elk jaar dat ter discussie staat ga ik naar de rechter.

Dit is niet waar ik mij zorgen om maak. HEt is de ongefundeerde angst die bij opdrachtgevers word aangewakkerd. Geholpen door een pensioenlobby en hoogleraren de nog nooit een broek versleten hebben

• MacDennis76
Vindt niemand dit dan een raar bericht? Dat er benoemd moet worden in de media dat er slechts 4 bedrijven een naheffing hebben gekregen van die 1000 gecontroleerde bedrijven? En notabene in de bouw.
De conclusie dat het 'slechts' om 4 bedrijven gaat wordt nergens getrokken. Dat van die 1000 bedrijfsbezoeken betreft puur informatie uit een voortgangsbrief van de BD gericht aan de Tweede Kamer.

De ander is een bericht vanuit Aannemersfederatie Nederland (AFNL) dat er 4 bouwbedrijven zijn geweest met een naheffing. Maar de andere sectoren?

• MacDennis76
fry77 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:35:
[...]
Dit is niet waar ik mij zorgen om maak. HEt is de ongefundeerde angst die bij opdrachtgevers word aangewakkerd. Geholpen door een pensioenlobby en hoogleraren de nog nooit een broek versleten hebben
Er heeft 1 bouwbedrijf zojuist een naheffing gehad van 10 miljoen Euro. Oftewel: schade gelopen. Hoezo zou de angst ongefundeerd zijn? Die is gefundeerd! Dan komen in 2026 de boetes er nog boven op en als je er een potje van had gemaakt kan die boete oplopen tot 50% van 10 miljoen wat er dus bovenop komt. Dan was er dus sprake van schijnzelfstandigheid en dan hebben al die zzp-ers opeens de mogelijkheid om met terugwerkende kracht een dienstverband te claimen met alle bijbehorende werkgevers plichten en dus aanvullende schadepost voor de opdrachtgever.

• Liegebeest
Bij deze overigens de originele bron, die jouw gelinkte artikel aanhaalt -> https://www.aannemersfede...andhaving-zzp-is-een-feit

• Liegebeest
Het originele artikel zegt niet hoeveel bedrijven naheffingen hebben gekregen; die "drie of vier" worden niet genoemd.

Waarom noemt het originele artikel niets over de zorg of IT? Omdat het artikel komt uit de koker van de Aannemers Federatie Nederland. :) Zij traceren niet wat er in de andere sectoren speelt.

Pagina: 1 ... 655 656 Laatste