Double check, criteria van KNAB doorgenomen? https://www.knab.nl/zakelijk/acceptatiecriteriaFitTiv schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:50:
[...]
Ik heb daar persoonlijke redenen voor.
Wel leuk dat Triodos 6 weken pakt om ''nee'' te zeggen, na ASN's 4 weken om ''nee'' te zeggen. Dan is KNAB in ieder geval een verbetering, daar werd ik geweigerd in de app na 10sec.
Ja.mgizmo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:03:
[...]
Double check, criteria van KNAB doorgenomen? https://www.knab.nl/zakelijk/acceptatiecriteria
Behalve de sanctielijst, dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Inmiddels bij de 6e poging tot verificatie GoDutch via Swan
[ Voor 9% gewijzigd door FitTiv op 10-02-2026 20:23 ]
Ze lijken hun beleid wel recent te hebben aangepast, want de vorige keer dat ik erover schreef begin december was een holding + werkmaatschappij nog niet mogelijk volgens de voorwaarden. Blijkbaar is de praktijk anders. Wanneer heb je het geprobeerd? Misschien dat de app hiervoor nog niet geüpdatet is.
6e keer verificatie? Weet je ook wat er iedere keer mis gaat?FitTiv schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:07:
[...]
Ja.
Behalve de sanctielijst, dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Inmiddels bij de 6e poging tot verificatie GoDutch via Swan
Ik kan me herinneren dat het vrij soepel ging. Wat wel handig was om direct de UBO handel die je vanuit de KVK zou moeten hebben ontvangen meteen mee te sturen.
@FitTiv
Iets dat ik me nu bedenk:
Als ik het goed heb begrepen wil jij een bankrekening openen voor jouw holding BV. Is het misschien zo dat die als SBI code 64210 “financiële holding” heeft gekregen? Zo ja, dan is dat zeer waarschijnlijk de verkeerde code en zou dat moeten worden aangepast naar 70102 “holding, geen financiële”
Het zou zomaar kunnen dat de verschillende afwijzingen daarmee te maken hebben. Gevalletje “computer says no”
Als je inderdaad de verkeerde SBI code hebt zou ik direct contact opnemen met de KvK en dit laten wijzigen.
Overigens een mooie blunder van je notaris dan, maar je bent niet de eerste (mij is het ook gebeurd)
Als ik het goed heb begrepen wil jij een bankrekening openen voor jouw holding BV. Is het misschien zo dat die als SBI code 64210 “financiële holding” heeft gekregen? Zo ja, dan is dat zeer waarschijnlijk de verkeerde code en zou dat moeten worden aangepast naar 70102 “holding, geen financiële”
Het zou zomaar kunnen dat de verschillende afwijzingen daarmee te maken hebben. Gevalletje “computer says no”
Als je inderdaad de verkeerde SBI code hebt zou ik direct contact opnemen met de KvK en dit laten wijzigen.
Overigens een mooie blunder van je notaris dan, maar je bent niet de eerste (mij is het ook gebeurd)
Vandaag, met een nieuw geinstalleerde app.Aftansert schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:31:
[...]
Ze lijken hun beleid wel recent te hebben aangepast, want de vorige keer dat ik erover schreef begin december was een holding + werkmaatschappij nog niet mogelijk volgens de voorwaarden. Blijkbaar is de praktijk anders. Wanneer heb je het geprobeerd? Misschien dat de app hiervoor nog niet geüpdatet is.
Dit is inderdaad begin januari voor nieuwe KNAB klanten nu wel mogelijk...mits je dus door de app heenkomt.
Zie ook: https://www.knab.nl/zakelijk/bv
De eerste paar keer kreeg ik nog een soort van feedback (slecht internet, kan natuurlijk, daarna wifi uitgezet (daar zit een pihole op dus dat zou het kunnen blokken). De front side sloeg al nergens op, want dat was mn paspoort. Uiteindelijk lijkt het nu met mn rijbewijs gelukt te zijn, hebben ze in ieder geval AL mn gegevensYorro schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:03:
[...]
6e keer verificatie? Weet je ook wat er iedere keer mis gaat?
Ik kan me herinneren dat het vrij soepel ging. Wat wel handig was om direct de UBO handel die je vanuit de KVK zou moeten hebben ontvangen meteen mee te sturen.
:strip_exif()/f/image/SBdeaOouzUNUPZXECwUxgleg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor de tip, code is echter gewoon 70102.Yorro schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:11:
@FitTiv
[ Voor 16% gewijzigd door FitTiv op 10-02-2026 20:22 ]
Lekker dan! Ik hoor net van een recruiter dat bedrijven in Nederland nu liever freelancers uit andere EU landen aannemen om veilig te zijn van de Nederlandse wetgeving. Hebben meer mensen ervaring hiermee of is dit een hoax?
[RashMatash]
Het is vooral goedkoperrashmatash schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:56:
Lekker dan! Ik hoor net van een recruiter dat bedrijven in Nederland nu liever freelancers uit andere EU landen aannemen om veilig te zijn van de Nederlandse wetgeving. Hebben meer mensen ervaring hiermee of is dit een hoax?
Tja die hoor ik wel vaker. Op een spreadsheet zie je dat niet, de offshoring trend zet nog steeds door. De Nederlander is gewoon duur in vergelijking met andere Europese landen.
Heb je ook iets om dat te staven?
Als NL bedrijven nu ineens BE/DE/FR/DK freelancers inhuren omdat ze op die manier hun risico beter afdekken, zijn het dan nog steeds pinda's/apen? Of is dat enkel als de freelancers van verder weg zijn (nearshoring of offshoring)?
N=1, maar ik werk met best veel Franse zzp'ers die inderdaad voor een lager tarief aanbieden en ik ben niet echt onder de indruk van het niveau.. dus hoewel deze uitspraak een grove generalisatie is, is mijn ervaring met FR niet best.Tarkin schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:03:
[...]
Heb je ook iets om dat te staven?
Als NL bedrijven nu ineens BE/DE/FR/DK freelancers inhuren omdat ze op die manier hun risico beter afdekken, zijn het dan nog steeds pinda's/apen? Of is dat enkel als de freelancers van verder weg zijn (nearshoring of offshoring)?
En die recruiter zei er waarschijnlijk ook bij dat jij daarom moest zakken met je tarief?rashmatash schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:56:
Ik geloof recruiters al heel lang niet meer. Het zijn auto/keuken/huis-verkopers 2.0...
Vertrouwen heb ik ze sowieso nooit gedaan, maar bij dit gesprek waren we nog niet eens aangekomen bij mijn tariefgem-p schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:16:
[...]
En die recruiter zei er waarschijnlijk ook bij dat jij daarom moest zakken met je tarief?![]()
Ik geloof recruiters al heel lang niet meer. Het zijn auto/keuken/huis-verkopers 2.0...
[RashMatash]
Maar zou het niet zo zijn dat de toppers wel goede klussen binnen FR zelf hebben. Of lekker in loondienst een flink salaris pakken en veel vrijheid hebben afgedwongen? Je leest hier nooit de verhalen van iemand die lekker bij booking.com (random voorbeeld) 150k per jaar pakt, 45 vakantiedagen, en niet de verplichte kennisdelingssessies "in eigen tijd"Faust1946 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:29:
[...]
N=1, maar ik werk met best veel Franse zzp'ers die inderdaad voor een lager tarief aanbieden en ik ben niet echt onder de indruk van het niveau.. dus hoewel deze uitspraak een grove generalisatie is, is mijn ervaring met FR niet best.
Ik denk wel dat het een risico is voor mensen in NL. Lokale kennis van markt en gebruikers is soms erg handig, maar ook in genoeg situaties niet relevant en dan is het werken met locals niet per se meer een voordeel. Helemaal niet als de bedrijven makkelijk in het buitenland ook mensen kunnen inzetten (die soms goed, soms niet zullen zijn).
Exact expert nodig?
Je kan ook verder niks concluderen met mijn voorbeeld, want (zoals ik zei) N=1. Wilde gewoon mijn ervaring delen. Ook in Frankrijk zullen goede ZZP'ers zitten. Overigens hebben deze mensen uit mijn voorbeeld een goede klus bij een grote multinational; alleen ze leveren nietCrazy D schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:33:
[...]
Maar zou het niet zo zijn dat de toppers wel goede klussen binnen FR zelf hebben. Of lekker in loondienst een flink salaris pakken en veel vrijheid hebben afgedwongen? Je leest hier nooit de verhalen van iemand die lekker bij booking.com (random voorbeeld) 150k per jaar pakt, 45 vakantiedagen, en niet de verplichte kennisdelingssessies "in eigen tijd"![]()
Ik denk wel dat het een risico is voor mensen in NL. Lokale kennis van markt en gebruikers is soms erg handig, maar ook in genoeg situaties niet relevant en dan is het werken met locals niet per se meer een voordeel. Helemaal niet als de bedrijven makkelijk in het buitenland ook mensen kunnen inzetten (die soms goed, soms niet zullen zijn).
Ik heb voor 2027 een istqb foundation certificering nodig, ben zzp software tester. Heb zelf gegoogled naar examens, geen idee of dat een handige manier is. Kan iemand iets of een leverancier aanraden om op een goedkope manier dat certificaat ergens te scoren?
De training op Udemy volgen, dat zal een stuk goedkoper zijn dan een training van 2 dagen. En het examen los ergens boeken. De kosten van het examen kom je niet onderuit.ReconE schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:01:
Ik heb voor 2027 een istqb foundation certificering nodig, ben zzp software tester. Heb zelf gegoogled naar examens, geen idee of dat een handige manier is. Kan iemand iets of een leverancier aanraden om op een goedkope manier dat certificaat ergens te scoren?
Zoals al gezegd, zelfstudie is prima te doen voor CTFL. Ik heb toentertijd gewoon de syllabus gedownload (zie https://istqb.org/certifi...undation-level-ctfl-v4-0/) en dacht ik via iSQI een online examen gedaan: https://isqi.org/ISTQB-Ce...vel-4.0-CTFL/CT-FL-4.1643.ReconE schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:01:
Goedkoper dan dat wordt het denk ik niet.
Superbedankt voor jullie tips! Ik ga aan de zelfstudie met de syllabi, daarna een examen boeken. Leuk mijn cv weer oppoetsen. Istqb wordt toch vaak als eis neergelegd bij vacatures.
In mijn ervaring zijn het vooral de developers uit Oost-Europa die stevige concurrentie opleveren. Vooral Polen en Oekrainers. Die zijn inderdaad beduidend goedkoper en er is echt niks mis met hun niveau of mentaliteit. Sterker nog, ik denk dat ze gemiddeld gezien het winnen van een Nederlander, maar dat is misschien omdat je over de grens alleen de goeden tegenkomt. Qua cultuur staan ze ook behoorlijk dichtbij.
Als ik reageer op een remote opdracht zet ik 10 tot 15 euro lager in dan wanneer het een puur Nederlande opdracht is.
Edit: waarschijnlijk ervaren de meesten hier het anders omdat Nederland een echt Microsoft-land is en daar leeft dat niet zo. Maar als je daarbuiten kijkt kom je ze echt wel tegen hoor.
Als ik reageer op een remote opdracht zet ik 10 tot 15 euro lager in dan wanneer het een puur Nederlande opdracht is.
Edit: waarschijnlijk ervaren de meesten hier het anders omdat Nederland een echt Microsoft-land is en daar leeft dat niet zo. Maar als je daarbuiten kijkt kom je ze echt wel tegen hoor.
[ Voor 14% gewijzigd door DJ Henk op 13-02-2026 16:27 ]
Ken ook een aantal developers uit Roemenië die echt top zijn en een werkmentaliteit hebben waar je u tegen zegt. Mocht ik ooit een team in moeten huren dan gaat mijn voorkeur echt wel uit naar een groep uit oost europa ipv nederlanders en niet alleen vanwege de kosten.
Nou dit was een top tip @Yorro. Dinsdag aangevraagd, vandaag een rekeningnummer. Het hoeft ook allemaal niet zo moelijk te zijn..Yorro schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:57:
[...]
Al naar GoDutch gekeken? Voor een simpele holding meer dan voldoende, snelle openingsprocedure.
Bedankt!
Nog niet van GoDutch eerder gehoord. Even gekeken op de website zoals bankvergunning. Maar begrijp ik het goed dat ze de api van Swan gebruiken om een eigen frontend van de franse BNP Paribas te kunnen zijn? Werkt dat zo “makkelijk” ? https://explorer.swan.io/
[ Voor 3% gewijzigd door mgizmo op 14-02-2026 00:05 ]