• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

TMC

RichieB schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:59:
[...]

Jazeker. Welkom in 2026. Je hoeft een programmeertaal niet meer machtig te zijn om er in te kunnen/laten programmeren. Eventuele foutmeldingen en functionele issues laat je het LLM ook zelf weer oplossen.
Naar mijn mening hoef je de 'tools' niet of nauwelijks te leren, het is gewoon een LLM die antwoord geeft op prompts.

Je moet de fundamenten leren, zoals:
1. Scherp krijgen wat het doel is en wat de gewenste functionaliteit en manier is om dat te doel te behalen. Dit lijkt triviaal, alleen in de praktijk zie ik dat héél veel mensen hier al de mist in gaan. In het AI-tijdperk kan elk idee moeiteloos worden ontwikkeld, dus de kwaliteit van je ideeën wordt onderscheidend.
2. Begrijpen hoe je een applicatie opzet (datamodellering, separation of concerns, architectuur, wat high level patterns zoals dependency inversion) voor zowel backend als frontend.
3. Implementatie van feedback loops: (integratie)tests, type checking, linting.

Je kan blijven experimenteren met allerlei agents, skills en MCP servers, maar als je de basis niet beheerst loop je alsnog (snel) vast.

[ Voor 5% gewijzigd door TMC op 05-04-2026 16:12 ]

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:21

coldasice

business intelligence redesign

TMC schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:10:
[...]
Naar mijn mening hoef je de 'tools' niet of nauwelijks te leren, het is gewoon een LLM die antwoord geeft op prompts.

Je moet de fundamenten leren, zoals:
1. Scherp krijgen wat het doel is en wat de gewenste functionaliteit en manier is om dat te doel te behalen. Dit lijkt triviaal, alleen in de praktijk zie ik dat héél veel mensen hier al de mist in gaan. In het AI-tijdperk kan elk idee moeiteloos worden ontwikkeld, dus de kwaliteit van je ideeën wordt onderscheidend.
2. Begrijpen hoe je een applicatie opzet (datamodellering, separation of concerns, architectuur, wat high level patterns zoals dependency inversion) voor zowel backend als frontend.
3. Implementatie van feedback loops: (integratie)tests, type checking, linting.

Je kan blijven experimenteren met allerlei agents, skills en MCP servers, maar als je de basis niet beheerst loop je alsnog (snel) vast.
100% eens, context is alles.... en dus worden requirements, contact met de klant/gebruiker nog veel belangrijker. De toetsenbord krijger op zolder en de indier die enkel uitvoeren krijgen het moeilijk

business-intelligence.info/freelance

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:38
coldasice schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:26:
[...]

Tja, ik neem aan dat jij ook geen assembler meer geleerd hebt en de vertaling van C naar assembler ook vertrouwd? Je checkt het resultaat (debuggen) en als dat goed is, hoef je weinig code meer zelf te checken.... ja, ik weet dat dit hier vloeken in de kerk, maar de wereld is echt aan het veranderen...
Wel de kanttekening dat een assembler C, Java of welke taal dan ook altijd op dezelfde manier compileert naar dezelfde set instructies voor een processor.
Bij AI heb ik op dit moment echt nog niet het vertrouwen dat dit hier ook geldt.

Maar de functie van software engineer is rap aan het veranderen van code-klopper naar agent-herder en dat is niet persé verkeerd naar mijn mening. Want zoals jij ook al zegt: je bouwt ook niet meer in assembly en ook talen als Java is vooral het kennen en kunnen toepassen van frameworks voor die taal.

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
Die code mag je best delen hoor, anders DM.
Binnenkort moet ik ook e-herkenning regelen namelijk 🙏😇😅
ColeJ schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:07:
[...]

Die kende ik nog niet, thanks. Ik ga nog wel even kijken naar een eHerkenning aanvraag zonder fysieke post. Is ook gewoon een principe dingetje…

EDIT: Inmiddels geregeld via Digidentity volledig vanuit de (luie) stoel. Inclusief een online gevonden kortingcoupon nog goedkoper ook :)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
coldasice schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:26:
[...]

Tja, ik neem aan dat jij ook geen assembler meer geleerd hebt en de vertaling van C naar assembler ook vertrouwd?
Ik ben geen ontwikkelaar, maar ik heb wel degelijk assembly geleerd. En wat een ander zei: met een compiler kan je er op aan dat dezelfde hogere taal instructies elke keer leiden tot dezelfde asm instructies. Taalmodellen zijn niet deterministisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 05-04-2026 23:45 ]

Liege, liege, liegebeest!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:59:
[...]

Jazeker. Welkom in 2026. Je hoeft een programmeertaal niet meer machtig te zijn om er in te kunnen/laten programmeren. Eventuele foutmeldingen en functionele issues laat je het LLM ook zelf weer oplossen.
Zonder dis naar jou en jullie, maar ik haat dit. Oprecht.

Larry Garfield verwoordde het welbespraakter dan ik kan - https://www.garfieldtech.com/blog/selfish-ai

Maar nog liever een stuk antiek zijn dan dat ik hier aan meedoe.

EDIT: het was al onbegonnen werk om AppSec programma’s te runnen, als handjevol security mensen tegen 100-1000+ ontwikkelaars waarvan het leeuwendeel weinig tot niets weet van security. Dweilen met de kraan open. Maar nu die honderden lui steeds vaker het stuur loslaten en blind varen op wat een LLM ze voert, is het einde zoek.

En beeld je geen seconde in dat al die “winst” die jij behaalt jou ten goede komt. Eerst ga ik er uit, jij volgt snel genoeg.

[ Voor 32% gewijzigd door Liegebeest op 05-04-2026 23:41 ]

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1 ... 667 668 Laatste