Omdat ik wat berichten zie mbt het omzetten naar en oprichten van BV:
Voor degene die een BV oprichten (al dan niet door overgang vanuit eenmanszaak) enkele tips:
Omzetten EMZ naar BV en bankrekening mee?
Als je je huidige zakelijke bankrekening wilt meenemen, stem dat dan vooraf heel duidelijk af met je bank of ze dat accepteren. Heb het in de praktijk (bij een klant) gezien dat de bank (ABN in dit geval) de omzetting van EMZ naar BV in eerste instantie zag als reden om de rekening (en het bijbehorende rekening-courant krediet) per direct op te zeggen. Dat is geen fijne boodschap als je vol aan het ondernemen bent.
Doorlooptijd openen zakelijke bankrekening
Geen idee of de doorlooptijd voor zakelijke rekeningen bij de grotere partijen nog steeds zo lang zijn (tijd gelden werd rustig 3 maanden aangegeven) maar houd daar rekening mee.
Uit eigen ervaring (ben wat aan het testen) kan ik vertellen dat zowel bunq als GoDutch erg snel zijn, binnen een (of enkele) dag(en) heb je een bruikbare bankrekening.
Dit zou je natuurlijk ook tijdelijk kunnen doen als de rekening bij een grootbank lang duurt.
Bijkomende kosten
Als je erg kostenbewust bent, vergeet dan niet in je afweging mee te nemen dat veel (groot)banken maandelijkse “KYC kosten” bereken bovenop het maandelijkse bedrag voor het aanhouden van de rekening. Iets dat je als EMZ niet hebt, maar voor iedere BV wel.
De “neobanken” hebben dit vaak niet.
Loonadministratie
Omdat je jezelf een salaris moet betalen ontkom je hier niet aan. Er zijn “excelmodellen” om het zelf te doen, maar als je ziet wat er bij komt kijken zou ik daar ver van weg blijven.
Voor het geld dat je betaalt aan een serviceprovider heb je het gewoon goed geregeld en weinig omkijken naar. Er zijn er veel, een fijne partij uit eigen ervaring is BoomLoon. Deze werkt op een systeem zoals vele anderen dat doen: NMBRS (nu Visma meen ik). Kosten voor een DGA iets van 100/jaar.
Boekhoudprogramma
Enige tijd geleden zelf overgestapt naar Gravita, een offline programma (eenmalige aanschaf) waar je zelf “onder de motorkap” kunt kijken. Nog altijd erg tevreden over.
Zie
hier m’n eerdere post.
Als je het niet zelf doet, stem vooral af met je boekhouder welk programma te gebruiken.
[
Voor 23% gewijzigd door
Yorro op 05-12-2025 11:01
]