• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:01
MazzHead schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:40:
[...]

Dan voor de duidelijkheid uit persoonlijke ervaring.

Ik weet niet bij welke maatschappij jij kijkt, bij die van mij (CB) werd er niets uitgesloten en keren nu ook netjes uit.

Maar als jij denkt dat jij wel geluk gaat hebben, sluit gerust niet af 8)7

Daarbij wel zorgen voor genoeg buffer/reserve, want je zal verbaasd staan hoe snel die pot daalt, ondanks een AOV uitkering. Want ten opzichte van je salaris wordt een uitkering veel hoger belast door ontbreken van de arbeidskorting, en natuurlijk de 80% arbeidsongeschikt van de 80% van je inkomen die verzekerd wordt. Dus van je (bv DGA) 56K salaris, netto 41K blijft bruto uitkering van 36K over, dat is dan net geen 24K netto. Die 17K moet dan uit je reserves komen.

Broodfonds is meestal op basis van schenkingen, maar schenking is geen inkomen, zonder inkomen geen hypotheekrenteaftrek, bruto=netto, haal het maar uit je reserves. En na twee jaar, zoek het uit.

Ik weet niet hoe lang je nog wil werken, hoelang kan jij van je reserves leven als morgen dat bloedvat scheurt en je die AOV niet hebt afgesloten?

Succes
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
CB verzerkert ook terwijl de aanvraag loopt, helaas bij mij een onredelijke uitsluiting dus ben voor Klaverblad gegaan zonder uitsluitsels.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:52
https://www.workingrebelz.nl/vacature/1903/promotor-jbl-2

:X Kennis van mij krijgt te horen dat hij niet meer voor dit bedrijf mag werken vanwege ‘persoonlijke sores’.

Eerlijk gezegd lijkt mij dat flauwekul. Zo’n bedrijf weet heel goed dat je dit werk niet als zzp’er kan doen. Een hongervergoeding van nog geen 19 euro per uur, in het shirtje van het bedrijf, ingeroosterd worden en compleet onder gezag van deze inhuurder. Er is letterlijk helemaal niets dat erop wijst dat je zzp’er bent. Ze maken zelfs de fout om ‘loon’ en ‘vergoeding’ door elkaar te halen.

Zullen inmiddels wel inzien dat het per 1 januari uit met de pret is. ;)

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
@Dennisweb: voor een bedrijf met no-nonsens recruitment staat er sowieso wel redelijk veel nonsens op ;)

Dat zit wel Schnorr.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:06
Dennisweb schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:02:

:X Kennis van mij krijgt te horen dat hij niet meer voor dit bedrijf mag werken vanwege ‘persoonlijke sores’.

Eerlijk gezegd lijkt mij dat flauwekul. Zo’n bedrijf weet heel goed dat je dit werk niet als zzp’er kan doen. Een hongervergoeding van nog geen 19 euro per uur, in het shirtje van het bedrijf, ingeroosterd worden en compleet onder gezag van deze inhuurder. Er is letterlijk helemaal niets dat erop wijst dat je zzp’er bent. Ze maken zelfs de fout om ‘loon’ en ‘vergoeding’ door elkaar te halen.

Mwah, als ik het zo lees is het volledig ingevuld voor een (tijdelijk) loondienstverband. Maar ZZP kan ook. Een beetje zelfstandige gaat natuurlijk meteen een fatsoenlijk tarief vragen van tenminste 35 euro. Zo zou het moeten zijn.

Afgezien dat ik als klant weiger om de MediaMarkt nog in te gaan, zal ik er zeker niet gaan werken in welke vorm dan ook. En mijn (klein)kinderen verbied ik het ook op straffe van onterving en een familieban 😜

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31

Wat zijn persoonlijke sores?
Los daarvan zijn dit gewoon een studentenbijbaantjes.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tja dit is toch gewoon een studentenbaantje. 19 euro per uur op 40 uur per week is ongeveer 3420 euro per maand. Ander gaat hij in loondienst voor dat salaris.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-01 00:40
Tylen schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:50:
[...]

Tja dit is toch gewoon een studentenbaantje. 19 euro per uur op 40 uur per week is ongeveer 3420 euro per maand. Ander gaat hij in loondienst voor dat salaris.
Ik wilde net zeggen… Ik heb altijd gewerkt, maar voor zulke lage bedragen werken als freelancer... begin er niet aan. Dan zit ik liever in een uitkering, of gewoon (zoals het hoort) in loondienst.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:43

Destruction

(ex-)Automonteur

19 euro per uur? Da's leuk voor een student in loondienst, een zichzelf serieus nemende ZZP'er komt voor dit geld zijn bed niet uit lijkt me.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-01 11:37
Is er al iemand (of opdrachtgever) hier voorbij gekomen die is gecontroleerd op wet dba?

[ Voor 3% gewijzigd door NEOeo op 08-12-2025 10:19 ]

• Faust1946
NEOeo schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:19:
Is er al iemand (of opdrachtgever) hier voorbij gekomen die is gecontroleerd op wet dba?
Even de search gebruiken. Er is hier wel eens iets voorbijgekomen, maar volgens mij nooit specifiek voor de IT. Ik ken ook geen voorbeelden uit de sectoren waarin wij vooral zitten; waarschijnlijk omdat die er gewoon niet zijn. Wel zie je genoeg brokers die de meest vreemde dingen doen om het risico maar te verleggen.

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 18:27
Bij een vriend van mij controle (hij zit bij HR), ze flikkeren iedereen er uit waarvan de belastingdienst zegt dat ze schijnzelfstandig zijn. Uiteraard deden ze dit pas op 28 november zodat geen enkele freelancer de tijd had om iets nieuws te zoeken (2 weken werk, dan is iedereen 3 weken met vakantie).

Als het mijn bedrijf was had ik de mensen meegenomen in het hele proces, maar grote organisaties zijn er zoals altijd niet voor de medewerkers/kleine bedrijfjes.

Van wat ik mee heb gekregen was er een zeer grote nadruk op mensen die er lang zaten (een omgevinsconsultant die er al 14 jaar zat bijvoorbeeld) en viel het redelijk mee met de mensen die echt opdrachtgestuurd werken (dus 1 of 2 opdrachten, duidelijk afgekaderd en niet deelnemen aan teambuilding of beoordelingen o.i.d., dan weer verder)

• RonaldHeirbaut
Niet deelnemen aan teambuilding of beoordelingen. Wat een ontzettend dom argument om schijnzelfstandigheid aan te tonen, Ik WIL zelf graag met het team iets doen zodat ik de mensen beter leer kennen, iets vieren, ergens bij stilstaan. Linksom of rechtsom heb ik toch met ze te maken, Ik wil ook beoordeeld worden; waar ben ik goed in en wat kan ik beter?

Maar moet ik het ook? Nou nee, ik moet niks. Waar ligt het zwaartepunt van het argument schijnzelfstandigheid?

• Dennisweb
RonaldHeirbaut schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:32:
Niet deelnemen aan teambuilding of beoordelingen. Wat een ontzettend dom argument om schijnzelfstandigheid aan te tonen, Ik WIL zelf graag met het team iets doen zodat ik de mensen beter leer kennen, iets vieren, ergens bij stilstaan. Linksom of rechtsom heb ik toch met ze te maken, Ik wil ook beoordeeld worden; waar ben ik goed in en wat kan ik beter?

Maar moet ik het ook? Nou nee, ik moet niks. Waar ligt het zwaartepunt van het argument schijnzelfstandigheid?
Je moet er alles aan doen om geen schijn tegen te hebben, blijkbaar. Het probleem ligt niet bij de zzp’er, maar bij een overheid die zijn burgers niet vertrouwt.

Ik zou zeggen dat je schijnzelfstandig bent als je een Roemeen bent die getekend heeft om zzp’er te worden, zonder te begrijpen wat hem te wachten staat.

Toen bleek dat dat niet zoveel oplevert, zijn we gaan bedenken dat iedereen van wie je zou kunnen zeggen dat je het werk ook in loondienst kan doen, schijnzelfstandige is. Levert meer sociale premies op. Plus een coronapotje.

We zijn en blijven als zzp’er wisselgeld bij onderhandelingen. Dat was bij het pensienakkoord zo en dat zal waarschijnlijk ook zo zijn bij het regeerakkoord.

Voor de Volkskrantabonnee: je moet volgens Evert Verhulp gewoon weer in loondienst. Het gaat namelijk om wat de samenleving van je wil, niet wat je zelf wil.

https://www.volkskrant.nl...ract-te-tekenen~be47e623/

[ Voor 9% gewijzigd door Dennisweb op 08-12-2025 21:31 ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Een en ander is ook afhankelijk van je risico-profiel. Toen ik nog alleenstaand was vond ik het prima om het risico te lopen, ik had een enorme buffer, en ja dat zou mogelijk betekenen dat ik mijn huis zou moeten verkopen e.d. als ik de rest van mijn leven niet meer zou kunnen werken, maar dat was een risico dat ik bereid was om te lopen.

Nu ik een gezin heb is mijn risico-profiel enorm veranderd, en is de optie om uit huis te moeten heel anders.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• NEOeo
jesselhh schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:27:
Bij een vriend van mij controle (hij zit bij HR), ze flikkeren iedereen er uit waarvan de belastingdienst zegt dat ze schijnzelfstandig zijn. Uiteraard deden ze dit pas op 28 november zodat geen enkele freelancer de tijd had om iets nieuws te zoeken (2 weken werk, dan is iedereen 3 weken met vakantie).

Als het mijn bedrijf was had ik de mensen meegenomen in het hele proces, maar grote organisaties zijn er zoals altijd niet voor de medewerkers/kleine bedrijfjes.

Van wat ik mee heb gekregen was er een zeer grote nadruk op mensen die er lang zaten (een omgevinsconsultant die er al 14 jaar zat bijvoorbeeld) en viel het redelijk mee met de mensen die echt opdrachtgestuurd werken (dus 1 of 2 opdrachten, duidelijk afgekaderd en niet deelnemen aan teambuilding of beoordelingen o.i.d., dan weer verder)
Dus ze krijgen alleen een waarschuwing? Of hebben ze ook boetes gekregen?

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:58

Dat geneuzel over teambuilding, kerstpakketen en bloemetjes. Gaat echt nergens over dat dat niet zou "mogen", tientjeswerk. Ik ben zzp'er op het gebied van Finance&Controlling en ga gewoon naar de winterbbq. Ik kreeg overigens geen kerstpakket omdat ik zzp'er ben. Ik vind het allemaal prima :).

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-01 16:06

mwa

ColeJ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:35:
[...]

Dat geneuzel over teambuilding, kerstpakketen en bloemetjes. Gaat echt nergens over dat dat niet zou "mogen", tientjeswerk. Ik ben zzp'er op het gebied van Finance&Controlling en ga gewoon naar de winterbbq. Ik kreeg overigens geen kerstpakket omdat ik zzp'er ben. Ik vind het allemaal prima :).
Neem je wel je eigen vlees en drankjes mee? Voorzien van logo uiteraard.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Als ik uitgenodigd word op een team event zie ik dat als mijn netwerk verder onderhouden, zal dus gaan. Zal voor bepaalde dingen misschien afhaken, of zoals ik in verleden nog wel eens gedaan heb: De rekening oppakken in het restaurant. Meteen van het hele gezeik af.

En als een opdrachtgever dan daar nog moeite mee heeft: Hey, dan gaan we een paar weken later ergens een borrel doen met mensen uit het team.

Op dit moment ben ik echter al mijn binnenlandse opdrachten aan het afstoten, heb daarnaast ook te maken met een scheiding (dat is echt een feest als ZZP'er). Speel met idee om eindelijk die droom van emigratie waar te gaan maken, ik zie steeds minder kansen hier en wel in het buitenland.

[ Voor 4% gewijzigd door init6 op 09-12-2025 10:04 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennisweb schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:24:
[...]

Je moet er alles aan doen om geen schijn tegen te hebben, blijkbaar. Het probleem ligt niet bij de zzp’er, maar bij een overheid die zijn burgers niet vertrouwt.
Dat laatste is op zichzelf al heel bijzonder, want in werkelijkheid is het juist de overheid die alles behalve betrouwbaar is. Iets dat niet eens alleen ons ZZP'ers raakt maar al voor meer grote problemen gezorgd heeft...
Ik zou zeggen dat je schijnzelfstandig bent als je een Roemeen bent die getekend heeft om zzp’er te worden, zonder te begrijpen wat hem te wachten staat.
De Wet DBA is er vooral vanwege al die PostNL/DHL/Deliveroo bezorgers die (toen onder Rutte I alles flexibel moest worden en juist minder vaste contracten) min of meer zijn gedwongen zelfstandige te worden, om vervolgens nog steeds geen klap zelf te mogen bepalen. Daar is het ondernemerschap inderdaad niet voor bedoeld.

En ja de uitwas daarvan is dat het voor een ZZP'er erg onverstandig is om jarenlang bij één en dezelfde opdrachtgever te blijven werken. Ik las een voorbeeld van iemand die al 14 jaar bij hetzelfde bedrijf hetzelfde werk uitvoert. Dan wil je imo alleen de lusten van het ondernemerschap (meer inkomsten) maar niet de lasten (want vrijwel 0 risico, geen andere opdrachten zoeken, etc). Ondertussen wil je weten of je die bureaustoel nou wel of niet kunt boeken en lees je hier mee :+
Toen bleek dat dat niet zoveel oplevert, zijn we gaan bedenken dat iedereen van wie je zou kunnen zeggen dat je het werk ook in loondienst kan doen, schijnzelfstandige is. Levert meer sociale premies op. Plus een coronapotje.
Dat iemand ooit deze voorwaarden heeft gesteld om geld uit een corona fonds dat de lidstaten zelf gevuld hebben te kunnen krijgen is natuurlijk belachelijk. IMO zouden we politici privé aansprakelijk moeten gaan stellen bij dit soort wanbestuur, vergelijkbaar met een DGA in een BV.

Ook blijft natuurlijk de meest simpele oplossing om ook ZZP'ers die premies te laten adragen. Maar zoals dat de overheid betaamt, aan simpele en goedkopere oplossingen doen we niet. Dat zou efficient zijn. Stel je voor zeg 8)7
We zijn en blijven als zzp’er wisselgeld bij onderhandelingen. Dat was bij het pensienakkoord zo en dat zal waarschijnlijk ook zo zijn bij het regeerakkoord.
Tsja... De overheid is er voor de overheid. Niet voor iets of iemand anders. Zolang hun eigen natje en droogje maar geregeld is. De rest gooit men zonder enige moeite voor de bus. Ons ZZP'ers maar bijvoorbeeld ook al die slachtoffers van het Toeslagenschandaal. En uiteraard hebben de mensen die dat hebben veroorzaakt nog niet een cent van hun salaris gemist. Daarom is er ook 0,0 prioriteit om iets aan de problemen te doen. Voor hen maakt het allemaal toch niks uit.
Voor de Volkskrantabonnee: je moet volgens Evert Verhulp gewoon weer in loondienst. Het gaat namelijk om wat de samenleving van je wil, niet wat je zelf wil.
Maar je wordt juist zelfstandige omdat je in grotere mate zelf wil bepalen wat je doet en hoe je het doet.

Ik ben geen abonnee en kan het dus niet lezen. Maar als ik deze samenvatting zo lees dan weet ik ook al wel genoeg. Aan mij verkoopt de volkskrant geen abbonement ;)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 16:36

TMC

Mee eens. Net zoals het argument dat de aamwezigheid van een gezagsverhouding een indicator is voor schijnzelfstandigheid. Dat slaat nergens op, er is altijd een machtsverhouding en dus een vorm van gezag. Opdrachtgevers kunnen gezag uitoefenen op basis van opdrachtbeschrijving. Dat is normaal en wenselijk.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
Is is een subtiel verschil tussen gezag van een opdrachtgever en dat van een werkgever.

Ook in een B2B opdracht worden eisen gesteld:
* wat er moet gebeuren
* wanneer het klaar moet
* kwaliteitseisen
* compliancy zaken

In de eerste drie zal niemand een arbeidsovereenkomst zien. Je bestelt een schildersbedrijf, zeg dat al het houtwerk op je gebouw geschilderd moet worden, in welke kleur, in welk soort lak, hoeveel lagen en einde van de maand klaar.

Compliancy is soms iets vager. Als je gaat werken in de industrie, zul je moeten voldoen aan het veiligheidssysteem van de opdrachtgever. Dat betekent bijvoorbeeld een VCA VOL voor leidinggevenden op de site en een VCA Basis voor iedereen die komt. Het betekent geen drugs of alcohol en het recht van de opdrachtgever om dat te controleren. En het betekent dat je de armleuning moet vasthouden als je de trap op loopt. Soms gata het nog iets verder. Bijvoorbeeld in de defensie-industrie moeten de opdrachtnemer en alle ingezette uitvoerenden middels een VOG kunnen aantonen dat ze geen relaties hebben risico's voor staatsveilgheid behelsen.

Dat zijn zaken die al iets persoonlijker worden dan het "wat, wanneer en in welke kraliteit", en toch is het nog geen indicatie van een werkgever/werknemer relatie.

Waar je wel over de lijn gaat is met zaken die het "hoe" van de uitvoering
* opdrachtgever bepaalt waar en wanneer er gewerkt wordt (ook als daar geen inherente, compliancy of veiligheids noodzaak toe is)
* opdrachtgever bepaalt dat ze ingeleende mensen herkenbaar moeten zijn als behorende bij het inlenende bedrijf
* opdrachtgever doet aan functioneringsgsgesprekken en loopbaanplanning voor de ingeleende krachten
etc.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:02:
[...]
Ik ben geen abonnee en kan het dus niet lezen. Maar als ik deze samenvatting zo lees dan weet ik ook al wel genoeg. Aan mij verkoopt de volkskrant geen abbonement ;)
Wat de OP aanhaalt was geen samenvatting van het VK stuk, maar een citaat van een prof in Amsterdam die in het stuk wordt aangehaald. Het stuk zelf is uitgebreid en evenwichtig.

Liege, liege, liegebeest!

• TMC

TMC

t_captain schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:46:
Is is een subtiel verschil tussen gezag van een opdrachtgever en dat van een werkgever.

Ook in een B2B opdracht worden eisen gesteld:
* wat er moet gebeuren
* wanneer het klaar moet
* kwaliteitseisen
* compliancy zaken

In de eerste drie zal niemand een arbeidsovereenkomst zien. Je bestelt een schildersbedrijf, zeg dat al het houtwerk op je gebouw geschilderd moet worden, in welke kleur, in welk soort lak, hoeveel lagen en einde van de maand klaar.

Compliancy is soms iets vager. Als je gaat werken in de industrie, zul je moeten voldoen aan het veiligheidssysteem van de opdrachtgever. Dat betekent bijvoorbeeld een VCA VOL voor leidinggevenden op de site en een VCA Basis voor iedereen die komt. Het betekent geen drugs of alcohol en het recht van de opdrachtgever om dat te controleren. En het betekent dat je de armleuning moet vasthouden als je de trap op loopt. Soms gata het nog iets verder. Bijvoorbeeld in de defensie-industrie moeten de opdrachtnemer en alle ingezette uitvoerenden middels een VOG kunnen aantonen dat ze geen relaties hebben risico's voor staatsveilgheid behelsen.

Dat zijn zaken die al iets persoonlijker worden dan het "wat, wanneer en in welke kraliteit", en toch is het nog geen indicatie van een werkgever/werknemer relatie.

Waar je wel over de lijn gaat is met zaken die het "hoe" van de uitvoering
* opdrachtgever bepaalt waar en wanneer er gewerkt wordt (ook als daar geen inherente, compliancy of veiligheids noodzaak toe is)
* opdrachtgever bepaalt dat ze ingeleende mensen herkenbaar moeten zijn als behorende bij het inlenende bedrijf
* opdrachtgever doet aan functioneringsgsgesprekken en loopbaanplanning voor de ingeleende krachten
etc.
Dat een opdrachtgever bepaalt "hoe" en "wanneer" er gewerkt wordt is naar mijn idee volkomen normaal. Waarom zou je daar als opdrachtgever niks over mogen vinden? Als ik een vloer laat leggen wil ik wel graag dat ze langskomen als ik thuis ben. Zeer normale, redelijke eis.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

TMC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:24:
[...]
Dat een opdrachtgever bepaalt "hoe" en "wanneer" er gewerkt wordt is naar mijn idee volkomen normaal. Waarom zou je daar als opdrachtgever niks over mogen vinden? Als ik een vloer laat leggen wil ik wel graag dat ze langskomen als ik thuis ben. Zeer normale, redelijke eis.
Het verschil is dat je die vloer inderdaad kunt en moet laten leggen als het je uit komt en dat je inderdaad ook nog een voorkeur kan en mag hebben hoe die vloer precies moet komen te liggen.

In de situatie van een bedrijf dat een ZZP'er inhuurt mag het bedrijf niet exact net zoveel over jou als ZZP'er te zeggen hebben als over degene die in loondienst vergelijkbaar werk doet. Jij bent daar immers niet in dienst, jij bent zelfstandig ondernemer.

Ik heb een korte tijd werk gehad op ~100km afstand van huis. Daar werkte men tot 17:00u. Ik gaf achter aan dat ik het om 16:00 mooi geweest vond ivm de reistijd. Dat kan ik als ZZP'er doen. In loondienst gaat heb je je aan de werktijden te houden. Als zelfstandige kan ik bepalen dat iets incl. woon-werk verkeer niet in mijn "openingstijden" past en iets anders doen. Uiteraard bespreek je dat vooraf, maar bepaal jij welke uren je beschikbaar bent ipv dat het bedrijf bepaald wanneer jij er moet zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 09-12-2025 11:31 ]

• ColeJ
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:29:
[...]

Het verschil is dat je die vloer inderdaad kunt en moet laten leggen als het je uit komt en dat je inderdaad ook nog een voorkeur kan en mag hebben hoe die vloer precies moet komen te liggen.

In de situatie van een bedrijf dat een ZZP'er inhuurt mag het bedrijf niet exact net zoveel over jou als ZZP'er te zeggen hebben als over degene die in loondienst vergelijkbaar werk doet. Jij bent daar immers niet in dienst, jij bent zelfstandig ondernemer.

Ik heb een korte tijd werk gehad op ~100km afstand van huis. Daar werkte men tot 17:00u. Ik gaf achter aan dat ik het om 16:00 mooi geweest vond ivm de reistijd. Dat kan ik als ZZP'er doen. In loondienst gaat heb je je aan de werktijden te houden. Als zelfstandige kan ik bepalen dat iets incl. woon-werk verkeer niet in mijn "openingstijden" past en iets anders doen. Uiteraard bespreek je dat vooraf, maar bepaal jij welke uren je beschikbaar bent ipv dat het bedrijf bepaald wanneer jij er moet zijn.
Verschil is ook dat ZZP'ers vaak veel mondiger zijn dan mensen in loondienst. Veel loondiensters slikken het maar als (zoete) koek.

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:37
[...]
De Wet DBA is er vooral vanwege al die PostNL/DHL/Deliveroo bezorgers die (toen onder Rutte I alles flexibel moest worden en juist minder vaste contracten) min of meer zijn gedwongen zelfstandige te worden, om vervolgens nog steeds geen klap zelf te mogen bepalen.
De wet DBA regelde primair de afschaffing van de VAR. Opdrachtgever en opdrachtnemer werden toen samen verantwoordelijk voor het aangaan van de juiste arbeidsrelatie. Een beoogd doel was het bestrijden van schijnzelfstandigheid en daar aan gerelateerd, dat zzp-ers die eigenlijk werknemer zijn de juiste bescherming genoten.

Wet DBA richtte zich niet specifiek op een bepaalde sector of laag van de markt.

Er wordt veel verwezen naar de 'wet DBA' maar ergens is dat onlogisch. Maar het bekt wel lekkerder dan Burgerlijk Wetboek artikel 7:610.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

ColeJ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:16:
[...]

Verschil is ook dat ZZP'ers vaak veel mondiger zijn dan mensen in loondienst. Veel loondiensters slikken het maar als (zoete) koek.
Ja, dat heb ik vroeger ook wel gehad. Dat heeft de baas een flink hogere omzet en heel veel tevreden klanten opgeleverd.

Ik zal je gelijk vertellen wat mij dat opgeleverd heeft: Een burn-out met depressies en mijn rug naar de klote, waardoor ik een paar jaar afgekeurd thuis heb gezeten. No f*cking way dat ik mij ooit weer op zo'n manier ga inzetten voor een werkgever, als hij mij niet op zijn minst hetzelfde salaris uitbetaald als hij aan zichzelf geeft ;) Die tijd is echt voorbij.
MacDennis76 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:01:
[...]

De wet DBA regelde primair de afschaffing van de VAR. Opdrachtgever en opdrachtnemer werden toen samen verantwoordelijk voor het aangaan van de juiste arbeidsrelatie. Een beoogd doel was het bestrijden van schijnzelfstandigheid en daar aan gerelateerd, dat zzp-ers die eigenlijk werknemer zijn de juiste bescherming genoten.

Wet DBA richtte zich niet specifiek op een bepaalde sector of laag van de markt.
Maar de hele situatie van (strenge) handhaving op schijnzelfstandigheid is wel ontstaan door die nep zelfstandigen bij PostNL/DHL/Deliveroo. Dat dan weer wel. Want als jij zzp'er moet worden om vervolgens geen kloot te vertellen te hebben over jouw eigen tarief en werktijden, dan is van zzp'er schap helemaal geen sprake.
Er wordt veel verwezen naar de 'wet DBA' maar ergens is dat onlogisch. Maar het bekt wel lekkerder dan Burgerlijk Wetboek artikel 7:610.
Tsja, zo noemen we een voertuig dat rupsbanden heeft altijd een tank. Maar het is lang niet altijd een tank.

Vanuit mijn (vroegere) vak hoor ik ook vaak mensen die een 4x4 altijd een Jeep noemen.... Maar lang niet elke 4x4 is een Jeep uiteraard.

[ Voor 22% gewijzigd door Destruction op 09-12-2025 13:24 ]

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
NEOeo schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:17:
[...]

Dus ze krijgen alleen een waarschuwing? Of hebben ze ook boetes gekregen?
Dit jaar zoals gezegd een waarschuwing, daarom gooien ze ook iedereen met maar een beetje twijfel er uit. Vanaf volgend jaar een boete neem ik aan maar dat kan de belastingdienst beter vertellen dan ik.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TMC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:24:
[...]
Het wordt pas vervelend als de klant gaat vertellen welke soort zaag je moet gebruiken, dan begint het op een werkgever te lijken. Die 'hoe' is het probleem.
Wanneer je iets doet is uiteraard in samenspraak, is jouw klant echter geen particulier maar een tussenpersoon(bouwbedrijf) die op dinsdag meldt dat je woensdag en donderdag even tussendoor naar een andere particulier moet dan wordt het 'wanneer' misschien wel een probleem. Een slim bouwbedrijf vraagt voor dat spoedje tussendoor een tweede onderaannemer, dan kan die eerste bezig blijven met de originele klus en wordt zo geen onderdeel van de dagelijkse planning.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:35

Yucon

*broem*

[...]
Het gaat nog een slagje verder. We worden van collectieve fraude beschuldigd..
Ook is de belastingdruk voor zzp’ers lager. ‘Bij een modaal inkomen van 46.500 euro scheelt dit zo’n 8 procent, maar als je bedenkt dat zzp’ers ook nog allerlei aftrekmogelijkheden hebben en hier soms ruimhartig mee omspringen door bijvoorbeeld ook de computer van de dochter af te trekken, is dat nog meer’, aldus Verhulp. ‘Eigenlijk is schijnzelfstandigheid zo een verkapte manier van grijs werken.’

• Duke_Jay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 13:18
Yucon schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:40:
[...]

[...]
Uit welke tekst komt die quote?

• TMC

TMC

Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:29:
[...]

Jij introduceert nu een nieuw criterium, namelijk de mate van gezag in vergelijking met werknemers in loondienst. Zeer logisch, alleen dat is niet wat in de wet/Deliveroo-critera etc. staat. Die toetst op of er sprake is van gezag en vergelijkt niet met werknemers in loondienst.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 14:30

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

TMC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:50:
[...]
Jij introduceert nu een nieuw criterium, namelijk de mate van gezag in vergelijking met werknemers in loondienst. Zeer logisch, alleen dat is niet wat in de wet/Deliveroo-critera etc. staat. Die toetst op of er sprake is van gezag en vergelijkt niet met werknemers in loondienst.
Ik introduceer geen nieuw criterium, ik geef aan dat er altijd wel sprake is van gezag. Alleen er bestaat een verschil tussen werken in loondienst (gewoon doen wat je gevraagd wordt) en werken als ZZP'er op inhuur (na overleg doen wat vooraf is afgesproken) bestaat.

Als je gezag breed wil trekken kan die timmerman ook geen schuttingen van particulieren meer vervangen, want als de particulier aangeeft hoe hij de schutting graag wil hebben en wanneer hem dat het beste uit komt kun je dat ook gezag noemen natuurlijk..

In dat licht bezien moet je dus wel definiëren wat gezag is en wat niet in de zin van schijnzelfstandigheid. Waarbij ik dus aangeef dat ik in de tijd dat ik nog aan inhuur deed als ZZP'er desgevraagd aangaf op welke tijden ik beschikbaar was, en welke werkzaamheden ik wel en niet voor dat bedrijf kon/wilde doen. Werk ik bij datzelfde bedrijf in loondienst, dan bepaal ik niet wat de werktijden zijn en wat ik die dag moet doen maar dan is dat de beslissing van de werkgever.

Al bepaal ik dat nu als parttime loonslaaf nog steeds voor een groot gedeelte zelf :+

[ Voor 18% gewijzigd door Destruction op 09-12-2025 16:17 ]

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-01 18:38
Over Evert Verhulp is al (terecht) het nodige geschreven in dit topic. Die graven ze altijd op als er weer een anti-ZZP stukje geschreven moet worden.

• Bockelaar
  • Laatst online: 19-01 12:54
jesselhh schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:27:

iedereen piept over de BBQ/teambuilding whatever.
Maar: ze vallen vooralover de "ZZP"-er die er al 14 (!) jaar zit. Ik denk dan: terecht, goed gedaan!

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• TMC

TMC

Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:12:
[...]

Ik introduceer geen nieuw criterium, ik geef aan dat er altijd wel sprake is van gezag. Alleen er bestaat een verschil tussen werken in loondienst (gewoon doen wat je gevraagd wordt) en werken als ZZP'er op inhuur (na overleg doen wat vooraf is afgesproken) bestaat.

Als je gezag breed wil trekken kan die timmerman ook geen schuttingen van particulieren meer vervangen, want als de particulier aangeeft hoe hij de schutting graag wil hebben en wanneer hem dat het beste uit komt kun je dat ook gezag noemen natuurlijk..

In dat licht bezien moet je dus wel definiëren wat gezag is en wat niet in de zin van schijnzelfstandigheid. Waarbij ik dus aangeef dat ik in de tijd dat ik nog aan inhuur deed als ZZP'er desgevraagd aangaf op welke tijden ik beschikbaar was, en welke werkzaamheden ik wel en niet voor dat bedrijf kon/wilde doen. Werk ik bij datzelfde bedrijf in loondienst, dan bepaal ik niet wat de werktijden zijn en wat ik die dag moet doen maar dan is dat de beslissing van de werkgever.

Al bepaal ik dat nu als parttime loonslaaf nog steeds voor een groot gedeelte zelf :+
Ja je kan allerlei onderscheid maken, maar het gaat erom wat de wet zegt en in dit staat nergens beschreven voor de relevante juridische criteria. Daarom zie ik het als een nieuw criterium.

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-01 11:33
Bockelaar schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:20:
[...]

iedereen piept over de BBQ/teambuilding whatever.
Maar: ze vallen vooralover de "ZZP"-er die er al 14 (!) jaar zit. Ik denk dan: terecht, goed gedaan!
Maar waarom dan? Ondermijnt die ZZP'er de staat? Gun je het hem/haar niet? Is zij/hij de reden dat al die postbodes worden uitgebuit? Ga jij het makkelijker krijgen als hij in loondienst gaat? Of zijn/haar opdrachtgever?

Echt, laat iedereen gewoon lekker werken zoals 'ie wil. En zorg gewoon dat je mee kunt doen in sociale lasten.
Daarmee bedoel ik dus zowel qua wet en administratie als met het uurtarief; dat je dat als zelfstandige ook daadwerkelijk kunt betalen.

Waar ik nl. bang voor ben is dat straks zo iemand in een soort detacheringsconstructie moet gaan stappen.
Betaalt 'ie straks keurig mee aan de sociale voorzieningen in dit land, komt er over 5 jaar een golf aan reorganisaties en hij is een dure jongen, dus *poef* En dan krijgt 'ie helemaal niks, want geen arbeidsjaren opgebouwd als ZZP'er. Dan sta je met je solidariteit bij de soos.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

TMC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:45:
[...]
Ja je kan allerlei onderscheid maken, maar het gaat erom wat de wet zegt en in dit staat nergens beschreven voor de relevante juridische criteria. Daarom zie ik het als een nieuw criterium.
Dat men gezag niet gedefinieerd heeft is wanbestuur aan de kant van de politiek natuurlijk. Een vorm van gezag is er altijd dus dat zou betekenen dat we morgen massaal naar de KvK moeten om onze inschrijving te beëindigen. Want als je bij een particulier staat en deze geeft aan hoe hij e.e.a graag wil hebben, kun je dat ook gezag noemen. Dan is inderdaad helemaal niets meer mogelijk.

• Liegebeest
Frash schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:20:
Over Evert Verhulp is al (terecht) het nodige geschreven in dit topic. Die graven ze altijd op als er weer een anti-ZZP stukje geschreven moet worden.
Het mooie is dat t stuk zelf niet anti-ZZP is, maar redelijk gebalanceerd. Ook over alle onduidelijkheid en over wat de gevolgen dit jaar, al dan niet, zijn geweest.

• Bockelaar
  • Laatst online: 19-01 12:54
proatjeboksem schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:08:
[...]

Maar waarom dan? Ondermijnt die ZZP'er de staat? Gun je het hem/haar niet? Is zij/hij de reden dat al die postbodes worden uitgebuit? Ga jij het makkelijker krijgen als hij in loondienst gaat? Of zijn/haar opdrachtgever?

Echt, laat iedereen gewoon lekker werken zoals 'ie wil. En zorg gewoon dat je mee kunt doen in sociale lasten.
Daarmee bedoel ik dus zowel qua wet en administratie als met het uurtarief; dat je dat als zelfstandige ook daadwerkelijk kunt betalen.

Waar ik nl. bang voor ben is dat straks zo iemand in een soort detacheringsconstructie moet gaan stappen.
Betaalt 'ie straks keurig mee aan de sociale voorzieningen in dit land, komt er over 5 jaar een golf aan reorganisaties en hij is een dure jongen, dus *poef* En dan krijgt 'ie helemaal niks, want geen arbeidsjaren opgebouwd als ZZP'er. Dan sta je met je solidariteit bij de soos.
om te beginnen omdat dat geen ondernemer is en dus een FTE invult en bezet houdt. 14 jaar heeft ook niets met flexibele schil te maken, dat is echt gewoon verkapte loondienst en dat is precies wat de wet wil tegengaan.
Natuurlijk ben ik 100% voorstander van lekker zelfstandig zijn, lekker ZZP-en en ondernemen, maar daar zitten gewoon ook spelregels aan.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Bockelaar schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:34:
[...]

om te beginnen omdat dat geen ondernemer is en dus een FTE invult en bezet houdt. 14 jaar heeft ook niets met flexibele schil te maken, dat is echt gewoon verkapte loondienst en dat is precies wat de wet wil tegengaan.
Natuurlijk ben ik 100% voorstander van lekker zelfstandig zijn, lekker ZZP-en en ondernemen, maar daar zitten gewoon ook spelregels aan.
Maar dit is geen antwoord op de vraag waarom het een probleem is, je zegt alleen de regels zijn de regels en dus mag het niet.

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:44
Bockelaar schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:34:
[...]

om te beginnen omdat dat geen ondernemer is en dus een FTE invult en bezet houdt.
Nou en?
14 jaar heeft ook niets met flexibele schil te maken, dat is echt gewoon verkapte loondienst en dat is precies wat de wet wil tegengaan.
Maar als iemand 14 jaar via een detacheerder ergens werkt in een flexibele schil dan is dat wel prima toch?
Maar wat nou als die spelregels niet kloppen of zelfs oneerlijk zijn?

• MacDennis76
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:08:
[...]
Dat men gezag niet gedefinieerd heeft is wanbestuur aan de kant van de politiek natuurlijk.
Zie o.a. Handboek Loonheffingen.
Want als je bij een particulier staat en deze geeft aan hoe hij e.e.a graag wil hebben, kun je dat ook gezag noemen. Dan is inderdaad helemaal niets meer mogelijk.
Niet relevant. Een particulier is geen (potentiële) werkgever met bijbehorende plichten.

• MacDennis76
Bockelaar schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:20:
[...]
Nee hoor, er wordt nergens gesteld dat het vooral zou gaan om die groep.

Sterker nog, 15 jaar ondernemen voor een opdrachtgever? Als de omstandigheden kloppen kan dat gewoon.
https://www.zipconomy.nl/...-een-arbeidsovereenkomst/

• Hielko
MacDennis76 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:51:
[...]

Zie o.a. Handboek Loonheffingen.

[...]

Niet relevant. Een particulier is geen (potentiële) werkgever met bijbehorende plichten.
Waarom niet? Als ik als particulier nou voor 40h per week een tuinman inhuur, 40h per week een butler en 40h per week een huishoudster?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-01 18:05

Crazy D

I think we should take a look.

gem-p schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:56:
[...]

Nou en?

[...]

Maar als iemand 14 jaar via een detacheerder ergens werkt in een flexibele schil dan is dat wel prima toch?

[...]

Maar wat nou als die spelregels niet kloppen of zelfs oneerlijk zijn?
Je zou het als oneerlijke concurrentie kunnen zien voor mensen die een vast dienstverband zoeken. Zo iemand houdt die FTE vast, en vanwege de "niet doorbetalen bij ziekte, geen vakantiegeld" en dat soort argumenten, is die zzp'er op jaarbasis wellicht zelfs wel goedkoper (en je zou iig veel makkelijker van 'm kunnen, al is dat een slecht argument als iemand er zolang zit :D) De ZZP'er is vooral degene die de regels oneerlijk vind, omdat die zich in z'n "vrijheid" (lees: dikke factuur elke maand en diverse belastingvoordelen) aangetast voelt. Het is maar net met welke je bril je er naar kijkt. Waarom is het oneerlijk dat loondienst de standaard is? Of dat er bepaalde regels zijn dat een opdrachtgever je niet mag behandelen als een medewerker?
Yucon schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:40:
[...]

[...]
Hoewel beetje populistisch, is dat ook niet helemaal 'niet waar'. Hier natuurlijk niet, hier is iedereen eerlijk. Worden laptops netjes afgeschreven en tegen eerlijke prijs verkocht aan prive om daarna pas aan de kids of wederhelft te geven om te gebruiken, maar dat is niet helemaal een correcte afspiegeling van de werkelijkheid. En natuurlijk is dat allemaal kruimelwerk als je het voor de BV Nederland ziet en levert het meer op als Starbucks en Shell gewoon eerlijk belasting gaan betalen, maar goed, het feit dat er mensen met een mes gestoken worden maakt niet dat een dreun op de neus daarom maar ok is :+

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

Hielko schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:57:
[...]

Waarom niet? Als ik als particulier nou voor 40h per week een tuinman inhuur, 40h per week een butler en 40h per week een huishoudster?
Dan heb je een dusdanig inkomen dat je met een financieel adviseur daar wel uitkomt (en wellicht tot de conclusie komt dat een Thuis BV met die mensen als personeel de slimste oplossing is, en hoppa dan heb je ineens personeel :+ En anders maakt het toch niet uit hoeveel uur je ze inhuurt? Jij als prive persoon hebt gewoon geen arbeidsrelatie met mensen die je inhuurt, of dat nu voor 1 uur per jaar is of 24 uur per dag.

Exact expert nodig?

• Hielko
MacDennis76 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:56:
[...]

Nee hoor, er wordt nergens gesteld dat het vooral zou gaan om die groep.

Sterker nog, 15 jaar ondernemen voor een opdrachtgever? Als de omstandigheden kloppen kan dat gewoon.
https://www.zipconomy.nl/...-een-arbeidsovereenkomst/
Ik vraag me wel af hoe zo'n uitspraak gaat vallen als het de belastingdienst is versus de werkgever/zzp'er. Het staat er natuurlijk niet letterlijk, maar ik kan me toch wel voorstellen dat de rechter niet direct heel sympatisch staat tov de zzp'er die hier van beide walletjes probeert te eten.
Crazy D schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:03:
[...]

Dan heb je een dusdanig inkomen dat je met een financieel adviseur daar wel uitkomt (en wellicht tot de conclusie komt dat een Thuis BV met die mensen als personeel de slimste oplossing is, en hoppa dan heb je ineens personeel :+ En anders maakt het toch niet uit hoeveel uur je ze inhuurt? Jij als prive persoon hebt gewoon geen arbeidsrelatie met mensen die je inhuurt, of dat nu voor 1 uur per jaar is of 24 uur per dag.
Volgens mij is dat gewoon niet waar. Als eenmanszaak kan je ook gewoon personeel inhuren, en dus als prive persoon. Dat het wellicht niet handig is met aansprakelijkheid en dergelijke doet daar niks aan af.

En die 40 uur is relevant, omdat je er dan redelijkerwijs van uit kan gaan dat je de enige opdrachtgever bent. en dat is een extra punt op de schijnzelfstandigheidscorekaart (3x woordwaarde).

PS. Ik zal geen ChatGPT kopieren in mijn post, maar die is ook van mening dat je iemand in loondienst moet nemen als je hem meer dan 3 dagen per week in dienst hebt. Bij minder dagen is er de "regeling dienstverlening aan huis".

[ Voor 12% gewijzigd door Hielko op 09-12-2025 22:11 ]

• Crazy D

Crazy D

Hielko schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:06:
[...]

Ik vraag me wel af hoe zo'n uitspraak gaat vallen als het de belastingdienst is versus de werkgever/zzp'er. Het staat er natuurlijk niet letterlijk, maar ik kan me toch wel voorstellen dat de rechter niet direct heel sympatisch staat tov de zzp'er die hier van beide walletjes probeert te eten.
[...]

Volgens mij is dat gewoon niet waar. Als eenmanszaak kan je ook gewoon personeel inhuren, en dus als prive persoon. Dat het wellicht niet handig is met aansprakelijkheid en dergelijke doet daar niks aan af.

En die 40 uur is relevant, omdat je er dan redelijkerwijs van uit kan gaan dat je de enige opdrachtgever bent. en dat is een extra punt op de schijnzelfstandigheidscorekaart (3x woordwaarde).
Zodra je als prive persoon mensen in dienst neemt zul je een bedrijf moeten worden. Een ZZP'er (wat geen formele benaming is, meestal wordt eenmanszaak bedoelt) _is_ een bedrijf. Je moet immers loonbelasting en dergelijke gaan afdragen en dat kan alleen als bedrijf. Bij mijn weten ;) Grap is als je hierop zoekt je direct uitkomt bij hits over mensen in dienst nemen als zzp'er dus een sluitend antwoord vind ik niet zo snel (maar vind ik persoonlijk ook niet zo heel relevant).

Die 40 uur maakt niet uit, want wij als IT'ers kunnen toch ook gewoon 14 jaar, 36 of 40 uur per week bij 1 opdrachtgever werken? En net als in ons vak kan de tuinman prima komen wanneer hij wil, alleen is ons kantoor (de tuin) open van 7 - 19 dus graag tijdens die tijden :) En af en toe overleg, zodat hij geen vijver met fontijn neerzet op de plek waar jij een paddel-veldje bedacht had. Of een zwembad waar jij eigenlijk wilde tennissen (zou watertennis iets zijn? :+)

Ah dat heet "regeling dienstverlening aan huis". Dat moet je ook maar net even weten :D

Exact expert nodig?

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:44
Crazy D schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:00:
[...]

Je zou het als oneerlijke concurrentie kunnen zien voor mensen die een vast dienstverband zoeken. Zo iemand houdt die FTE vast, en ......
.......
Waarom is het oneerlijk dat loondienst de standaard is?
Die FTE is er niet in vast dienstverband in dit geval waar het om ging, want er werd ook door de opdrachtgever iemand bewust ingehuurd ipv in vast dienstverband aangenomen.

Loondienst mag wat mij betreft best de standaard zijn, maar met loondienst bij een detacheerder heb ik wel een probleem. Dat zou namelijk dan een keuze moeten zijn, dus als een opdracht uitgevoerd mag worden door een werknemer van een detacheerder dan zou dat ook moeten mogen door een zzp'er. Die vrije keus zou de opdrachtgever moeten hebben en ook de persoon die uiteindelijk de opdracht uitvoert. Die keus is er nu niet altijd, want schijnzelfstandigheid en niet meebetalen aan sociale potjes en meer van dat soort argumenten die heel simpel opgelost kunnen worden door het verschil tussen werknemer en zelfstandige te verkleinen op het gebied van belastingafdrachten.

• Dennisweb
@Hielko1 Mwoh, ik heb ook opdrachtgevers die dagelijks nieuwe teksten bestellen. Ik zie een nieuwe mail met daarin de vraag of ik twee teksten wil schrijven gewoon als nieuwe bestelling. Die werk ik vandaag af en dat ze morgen dan weer teksten willen, tja.. Het is geen verplichting.

Heb ook net zo goed opdrachtgevers die twee maanden niets van zich laten horen en dan weer teksten nodig hebben. Je zou die dagelijkse opdrachtgevers als werkgevers kunnen zien, maar daar staat tegenover dat ik niets betaald krijg als ze niets voor mij te doen hebben.

Neem bijvoorbeeld morgen: ik heb erg last van mijn Ménière en moet weer naar het ziekenhuis vanwege aanhoudende oorpijn. Ik heb gisteren en vandaag extra werk ingepland, zodat ik morgen een dag weg kan. Het resultaat blijft overeind staan: ik moet voor het einde van de week weer 16 teksten leveren. Dat is de resultaatverplichting.

Volgende week krijg ik prikken en schrijf ik woensdag niet. Dus loop ik die dag aan inkomsten volledig mis. Ik ben weleens een week ziek geweest. Dan heb ik een week geen inkomsten. Dat geldt ook voor de aankomende kerstvakantie en de week in de zomer dat ik in het buitenland vakantie houd.

Wat dat betreft is het maar goed dat het vaststellen van schijnzelfstandigheid een weging is. In mijn geval zijn er meer argumenten om aan te nemen dat ik ondernemer ben dan dat er argumenten zijn dat ik twee werkgevers en wat bijbaantjes heb (om het even heel kwaad neer te zetten).

De Zelfstandigenwet wordt daarentegen wel een ding, want mijn opdrachten hebben geen begin of eind. Ik krijg een batch onderwerpen, daar schrijf ik teksten over en dan is de bestelling klaar. Zie volgende maand maar weer of er weer een order ligt. Is immers niets over afgesproken.

Dat valt trouwens ook wel dicht te timmeren. Dan maken we voor elke bestelling van die maand een OvO met als begin: begin deze maand en als einde: eind deze maand. Resultaatverplichting: het tijdig leveren van de teksten. Kan allemaal.

• Tylen

Tylen

Tylen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:16:
[...]

Lijstjes :)

2024: 1910.

Maar heb niet de uren van trainingen geven erbij gedaan en heb nog wat extra inkomsten uit het verhuren van clusters. Al met al weer een mooi jaar geweest. :P
Einde jaar (bijna) dus hier komen de lijstjes weer ;)

2017: Ergens in Augustus begonnen dus weinig uren.
2018: 1610
2019: 1761
2020: 2449
2021: 2290
2022: 1924
2023: 2353
2024: 1910
2025: 1995 (inclusief de facturabele uren van december)

2025 is inclusief trainingen. Mijn "side project" (Clusters verhuur voor trainingen) is een beetje uit de klauwen gegroeid. Volgend jaar zou dat (als de prognose klopt) wel eens 1/3 van de totale winst kunnen zijn. _/-\o_

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennisweb schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:18:
De Zelfstandigenwet wordt daarentegen wel een ding, want mijn opdrachten hebben geen begin of eind. Ik krijg een batch onderwerpen, daar schrijf ik teksten over en dan is de bestelling klaar. Zie volgende maand maar weer of er weer een order ligt. Is immers niets over afgesproken.
Maar mensen bestellen teksten bij je? Dan is het begin en eind toch duidelijk? Het begint bij de bestelling en het eindigt bij de levering met factuur?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:12
Merk wel dat de markt weer begint aan te trekken.. Zit al behoorlijk langer bij mijn klant dan de bedoeling was, daar gaat t ook boven verwachting, kreeg een persoonlijke uitnodiging op naam van een oud opdrachtgever en vanuit recruiters gaat er ook steeds meer lopen.. Vooralsnog geen enkele last gehad van dba, hoewel er altijd wel wat mogelijk is (vraag is alleen of de wil er ook is vanuit de opdrachtgever)..

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:31
Hielko schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:06:
[...]

Een jaar geleden woonde ik een info sessie WetDBA bij door een huisjurist van een intermediair. Zij gaf aan dat als zij procederen dat ze vaak een bepaalde rechtbank kiezen omdat deze meer welwillend is op het gebied van arbeidsrecht dan andere rechtbanken in het land. Als je dat als advocaat weet en er gebruik van kunt maken.

Dus er is ook nog eens verschil per rechter/rechtbank. Ja de wet is de wet, maar je kunt gewoon niet op een briefje krijgen hoe er geoordeeld zal worden. Iedere zaak is anders, de context is anders.

discogs

• jongetje
ID-College schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:03:
Merk wel dat de markt weer begint aan te trekken..
Dan is dat misschien een specifieke markt?
Ik krijg nog steeds terug van partijen dat ze minimaal 30 a 40 cv's per opdracht krijgen en hier juist veel tijd in kwijt zijn om een selectie te doen. Ik vind het enorm lastig om daar doorheen te komen zeker als de eisen steeds specifieker worden (en dan ben ik in loondienst dus hoor eigenlijk niet thuis in dit topic, maar zelfs dan is er enorm veel concurrentie).

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
jongetje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:29:
[...]

Ik krijg nog steeds terug van partijen dat ze minimaal 30 a 40 cv's per opdracht krijgen en hier juist veel tijd in kwijt zijn om een selectie te doen. Ik vind het enorm lastig om daar doorheen te komen zeker als de eisen steeds specifieker worden (en dan ben ik in loondienst dus hoor eigenlijk niet thuis in dit topic, maar zelfs dan is er enorm veel concurrentie).
Klopt als je een klein beetje afwijkt word je opzij gelegd. Hopelijk schept het nieuwe kabinet wat duidelijkheid, vvd, cda, d66 geeft wel wat hoop. Maar je kunt er niet op wachten natuurlijk.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:00
[...]

Welke sector/discipline is dat dan? Zeker in loondienst hoor ik enkel signalen dat het moeilijk is om aan personeel te komen. In de IT wil nog wel eens een handje off-shore met verhuis ambities reageren. Maar 99% daarvan kun je meteen in de shredder duwen. Als je al in de positie bent om niet NL-sprekend personeel aan te nemen.

Grz D.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:12
Als je wat langer mee draait krijg je wel een netwerkje. Ik zit ook aan de product / business kant dus daar kan je makkelijker specfieke opdrachten maken i.r.t. wet dba. Ook zit ik al bijna mijn hele carriere in dezelfde markt, dat maakt dat je behoorlijk wat ervaring hebt in die markt.. Als er dus zo'n opdracht voorbij komt, wordt het lastig om die ervaring te evenaren..

Zie veel mensen 'zwabberen' over markt (retail, dan vastgoed, dan finance, dan energiesector, etc). Ben je wel breed inzetbaar, maar leg je het wel weer sneller af tegen mijn soort profielen.. Tis een keuze, tot nu toe speelt die ruime ervaring vaak mee in de aanvraag. Bij binnenkomst kan je ook direct meedraaien want je kent t allemaal wel.. Dat is anders als je die sector matig kent..

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 10-12-2025 10:07 ]

• Tylen

Tylen

[...]

Zorg dat je in een niche markt zit. Zorg dat je een netwerk hebt. Zorg dat je veel voor de community betekend. etc etc. Mand: Self Promotion....

• ColeJ
Tylen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:48:
[...]

Zorg dat je in een niche markt zit. Zorg dat je een netwerk hebt. Zorg dat je veel voor de community betekend. etc etc. Mand: Self Promotion....
Het gaat allemaal om branding :). Ik ben in die zin wel wat conservatief maar je ziet wel diegene die op de "socials" actief zijn heel snel gevonden worden door opdrachtgevers.

• Faust1946
ID-College schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:03:
Merk wel dat de markt weer begint aan te trekken.. Zit al behoorlijk langer bij mijn klant dan de bedoeling was, daar gaat t ook boven verwachting, kreeg een persoonlijke uitnodiging op naam van een oud opdrachtgever en vanuit recruiters gaat er ook steeds meer lopen.. Vooralsnog geen enkele last gehad van dba, hoewel er altijd wel wat mogelijk is (vraag is alleen of de wil er ook is vanuit de opdrachtgever)..
Ik herken dit (InfoSec). Hoewel ik niet actief ben op social media of in communities, krijg ik de afgelopen weken opvallend veel potentiële opdrachten aangeboden. Ik ben momenteel niet op zoek, maar het is wel prettig om te merken dat zelfs een normaal rustige maand als december ineens behoorlijk druk is. De wet DBA zorgt natuurlijk voor wat ruis, maar ik zie genoeg partijen die zich er weinig van aantrekken of simpelweg een paar hoepeltjes door springen om formeel te voldoen. Of dat in de praktijk standhoudt, is dan weer een tweede.

• jongetje
DomiGijzen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:56:
[...]

Welke sector/discipline is dat dan? Zeker in loondienst hoor ik enkel signalen dat het moeilijk is om aan personeel te komen.
Project/implementatiemanagement vooral. En dan bij voorkeur maatwerk/bedrijfsspecifieke applicaties.
Heb ook naar loondienst intern gekeken maar dat betaald vaak een stuk slechter voor dezelfde rol intern.

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-01 14:38
Hielko schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:57:
[...]

https://www.rijksoverheid...erk.-wat-kan-ik-afspreken

Je kunt het ook gewoon realistisch houden natuurlijk. Maar het toont wel aan dat er een grijs gebied is en je zelfs als prive persoon een zeker risico loopt

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-01 15:52
Tylen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:35:
[...]

Einde jaar (bijna) dus hier komen de lijstjes weer ;)

2017: Ergens in Augustus begonnen dus weinig uren.
2018: 1610
2019: 1761
2020: 2449
2021: 2290
2022: 1924
2023: 2353
2024: 1910
2025: 1995 (inclusief de facturabele uren van december)

2025 is inclusief trainingen. Mijn "side project" (Clusters verhuur voor trainingen) is een beetje uit de klauwen gegroeid. Volgend jaar zou dat (als de prognose klopt) wel eens 1/3 van de totale winst kunnen zijn. _/-\o_
Meh, karig, ik zit op 1728 uur dit jaar. Iets te veel vrije tijd gepakt dus :+

K to the KillaZ

• Tylen

Tylen

KillaZ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:02:
[...]

Zou ik ook moeten doen. :X Alsnog mooi aantal

• KillaZ
Tylen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:03:
[...]

Zou ik ook moeten doen. :X Alsnog mooi aantal
Inkoppertje: Ik doe natuurlijk nog trackdays :+

Zonder grappen; in Augustus "maar" 20 uur gemaakt, in Juni 2 weken een motor vakantie, veel studiedagen van de kids gewoon geen omzet gedraaid en er op uit gegaan, heerlijk. De 18e van deze maand mijn spullen inleveren en rustig op zoek naar een nieuwe klus, anders ram ik de december maand ook altijd wel vol.

Top dat ondernemerschap 8)

K to the KillaZ

• Tylen

Tylen

KillaZ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:36:
[...]

Ik ook ;) COTA volgend jaar ;)

• Liegebeest
Tylen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:35:
[...]
Heb je mooi gedaan! Volgens mij moet ik jou eens vragen koffie te doen om iets van je te leren, want ik ben daarin nog veel te ad-hoc. As we write loopt er een Bash script met azcli gerommel om het DevSecOps lab voor de komende vijf dagen op te bouwen.

• Liegebeest
KillaZ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:02:
[...]
1509 hier, omdat ik heel het jaar lang er voor heb gekozen om de Donderdag voor mijzelf te houden. Studie, of soms een klein dagje voor een klant, of gewoon vrij. Dus ja karige uren en mogelijk zelf nauwelijks winst gedraaid, maar het was het waard. :)

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-01 14:38
mmmm 1560 esx december, dus zal tussen 1650 - 1700 uitkomen qua facturabele uren. De laaste keer dat ik zoveel facturabel gewerkt heb was in loondienst..... Kan merken dat de kids ouder worden :D

• NEOeo
Liegebeest schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:20:
[...]

1509 hier, omdat ik heel het jaar lang er voor heb gekozen om de Donderdag voor mijzelf te houden. Studie, of soms een klein dagje voor een klant, of gewoon vrij. Dus ja karige uren en mogelijk zelf nauwelijks winst gedraaid, maar het was het waard. :)
Dan ben ik wel benieuwd naar je kosten

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

KillaZ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:36:
[...]

Op dat onderwerp inhakend, het ziet er naar uit dat je moet zorgen dat je een paar keer per jaar een klus heb in de omgeving van een circuit :+

Of is die Vivaro per ongeluk al oud genoeg?

• Faust1946
k heb een kleine correctie moeten doorvoeren voor het overzicht hier, omdat ik ook een paar fixed-price klusjes heb gedaan. Maar als ik mijn omzet deel door mijn gemiddelde uurtarief, kom ik uit op een bizarre 2.580 uur dit jaar. Het waren veel leuke projecten en het was zakelijk een uitstekend jaar.

Voor 2026 wil ik in ieder geval proberen wat minder te werken. Ondanks dat het eigenlijk een vrij relaxed jaar voelde voor de hoeveelheid uren, ben ik gaan zzp’en om meer tijd over te houden voor mijn hobby’s. Werken kan altijd nog; voor de inkomsten hoef ik het in ieder geval niet te laten; ik kan er hoe dan ook prima van leven.

• Liegebeest
Dusss... SZW maken ook posts op Reddit. :)

https://www.reddit.com/us...ionid=5749277717338098473

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dvr5Rcnn_U-U2Wz3KdZMxNnQcVc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LbHhxzuPYwPpoTJI37lQSjlK.png?f=user_large

Met in de thread body de duidelijke uitleg die we ook al kennen van hun Libelle-test website.

• Liegebeest
NEOeo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:28:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd naar je kosten
Die zijn niet laag. :)

Ik betaal mezelf een nette management fee, ik koop elk jaar fiks wat boeken en studiematerialen, ik heb een eigen kantoortje, heb een auto in de BV, geen supergoedkope accountant, enz. En ik doe door het jaar heen best wat donaties aan goede doelen, volgend jaar ook twee grotere bedragen om o.a. de NLUUG te helpen het hoofd boven water te houden.

In het jaar er voor was m'n bedrijfsresultaat heel netjes, bijna 25% winst. In 2024 en 2025 heb ik veel minder uren gemaakt, maar 2024 was nog steeds een positief resultaat... dat zal dit jaar ook wel zo zijn.

• Liegebeest
Uit het rijtje "die snappen het verschil ook niet helemaal" -> https://careers.saltagrou...r-comptia-security-997359

Kreeg ik doorgestuurd door een vriendin van me. Op zich leuk: freelance cursussen geven voor Computrain. Maar ze hebben het wel over "solliciteren" en "werken bij Salta Groep". ... het klinkt echt als zo'n half-om-half wel/niet "we verwachten dat je echt freelancer bent".

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:53
c-nan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:59:
[...]

2020: 1954 uur
2021: 1632 uur
2022: 1870 uur
2023: 1604 uur
2024: 1738 uur
2020: 1954 uur
2021: 1632 uur
2022: 1870 uur
2023: 1604 uur
2024: 1738 uur
2025: 1806 uur waarvan 1511 bij klant 1 en 295 bij klant 2, beide klanten mag ik in 2026 blijven bedienen.

In 2025 met minder uren tov 2020 een hogere omzet *O*

[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 10-12-2025 22:21 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• coldasice
  • Laatst online: 21:07
coldasice schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:37:

2024 quote: Volgend jaar toch proberen met minder uren mijn omzetdoelstelling te halen, ik denk dat ik die maar gelijk ga houden aan 2024, met 10% tariefstijging tov vorig jaar moet dat goed haalbaar zijn..
2024: 2050uur (nieuwe schatting op basis van omzet vorig jaar )..
coldasice schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:48:
2022: 820 (per 1 juli fulltime begonnen)
2023: 1970 (schatting inclusief de facturabele uren van december)
2024: 2050uur (schatting)
2025: 1920uur (schatting op basis van omzet)

Mijn doel was omzet gelijk en minder uren en meer vakantie dagen en dat is ruimschoots gelukt.... 2026 komt er mss iets meer focus op het ontwikkelen van een product, dat zou erg mooi zijn....

• KillaZ
Destruction schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:37:
[...]

Op dat onderwerp inhakend, het ziet er naar uit dat je moet zorgen dat je een paar keer per jaar een klus heb in de omgeving van een circuit :+

Of is die Vivaro per ongeluk al oud genoeg?
Ik kan altijd nog een tweaker helpen op Assen en een 0-factuur sturen.
Pats, hele trackday zakelijk :o :+

Die Vivaro is stokoud (2008) en staat voor 2k op de balans, dus wat bedoel je daarmee? :D

K to the KillaZ

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

KillaZ schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:34:
[...]

Dat dus :P
Die Vivaro is stokoud (2008) en staat voor 2k op de balans, dus wat bedoel je daarmee? :D
Dat 2008 vanaf '27 ineens niet meer oud genoeg is voor de youngtimerregeling. Je zou dus bijna zeggen dat je na de Vivaro een oude T4 Transporter moet kopen of zo.

Als je dat doet overigens, pak een 2.5TDI 100pk. Die 5 cilinders waren in die T4 heel degelijk en tenminste niet zo traag als de meeste busjes uit die tijd.

* Destruction is blij de motortrailer nog te hebben... Motoren achterin meenemen was makkelijker maar ik wil ook eigenlijk niet meer in een diesel investeren dus de kans dat ik weer een bus koop is een stuk kleiner geworden. Dan de trailer maar achter de auto knopen :)

Uren? In de tijd dat ik nog "fulltime" ZZP'er was zat ik rondom de 1500 uur. Sinds dit jaar weer een werkgever en omdat ik 't eigenlijk wel ff prima vond zo heb ik dit jaar als zelfstandige maar weinig uren gemaakt, al heb ik ook niet stil gezeten. Dat moet komend jaar wel weer iets meer worden :)

[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 11-12-2025 10:56 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:31
Ik zit op 1475 en dat vind ik helemaal prima, twee jonge kids, 1tje gaat komende week naar de basisschool. Maandag papadag. Begin dit jaar 5,5 week niet gewerkt vanwege geboorte dochtertje en in de zomer nog 2 weken er tussenuit geweest.

Voor komend jaar staat al 400 uur getekend dus ga er vanuit dat 2026 nog beter wordt als 2025. Ook al mooi mijn jaarruimte afgestort dus ga een hoop minder IB betalen (vorig jaar een mooie auto overgemaakt naar de belastingdienst)

discogs

• Bezulba
  • Registratie: November 2000

Bezulba

Formerly known as Eendje

Waarschijnlijk zitten hier niet de mensen die hier last van hebben maar ik ga het toch vragen;

Hoe gaan jullie om met afnemen van opdrachten als je in een sector zit die het al zwaar heeft met lage-lonen concurrentie, google translate en nu AI? Mijn vriendin is vertaalster van games etc en zit nu heel erg in dubio over hoe ze verder moet. Het water staat nog niet aan d'r lippen, er is nog werk, maar de prijs gaat omlaag en het aanbod wordt kariger. Zijn er mensen hier die rigoureus zijn overgestapt naar een andere sector of zelfs weer terug in loondienst? Ze is al 15 jaar vertaalster en heeft het idee dat ze geen enkele marketable skill heeft om "iets" anders te doen...

Ze werkt nu makkelijk 12 uur per dag, 6/7 dagen per week om maar een beetje omzet te draaien en dan is het eindresultaat wel iets beter dan vorig jaar maar ik durf niet te vragen hoeveel uren daar tegenover staan en of het überhaupt de inflatieverhoging dekt. :X

blup

• coldasice
  • Laatst online: 21:07
KillaZ schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:34:
[...]

Ik werk nu een aantal maanden voor dat motorbedrijfje uit Milwaukee, mss dat ik ook nog even aanhaak, uiteraard 100% declarabel ;)

• RonaldHeirbaut
@Bezulba De wereld is in een constante ontwikkeling. Ik zit nu 40 jaar in de IT. Ooit deed ik nog wel wat programmeren in assembler op een Philips P4000. Je snapt, daar ben ik niet in blijven hangen. Ook mijn floppies kan ik nergens meer instoppen.

Het beroep vertaler (<> tolk) is een van die dingen die, net als de secretaresse van weleer, gaat verdwijnen. Een enkele is er nog en dat geldt straks ook voor vertalers. Een enkeling blijft over.

Als ik haar was, wist ik het wel. Omscholen...

[ Voor 2% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 11-12-2025 12:09 . Reden: Verduidelijking ]

• Dennisweb
@Bezulba Ik denk dat copywriting wel dichtbij het vertalen ligt. Als copywriter heb ik nog wel genoeg werk, want er zijn genoeg opdrachtgevers die geen AI willen. Copywriting is wel creatief werk. Vertaalwerk is dat toch een stuk minder.

Ik vrees dat het vechten tegen de bierkaai wordt. Mijn vermoeden is dat werk als vertaalster wel volledig zal verdwijnen door AI. Dat zeg ik met pijn in het hart, want ik vind het jammer als mensen werkloos worden door nieuwe technologie.

Wat mij betreft zou ik lichtelijk omscholen naar werk als tolk. Dan ben je toch met taal bezig en ik meende dat instanties als het CBR wel goed betalen. Of de politie doet een beroep op je diensten om een dronken Roemeen/Pool uit een auto te trekken en het gesprek aan te gaan.

Denk overigens wel dat het werk in loondienst wordt. Maar als je nu al weet dat je amper werk krijgt en je zelfs je tarief moet verlagen in tijden van inflatie, zie ik het somber in.

• RonaldHeirbaut
Dennisweb schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:12:
Mijn vermoeden is dat werk als vertaalster wel volledig zal verdwijnen door AI. Dat zeg ik met pijn in het hart, want ik vind het jammer als mensen werkloos worden door nieuwe technologie.
Dat hoeft niet per se. If you cannot beat them, join them. Dus probeer iets toe te voegen aan AI terwijl je er zelf gebruik van maakt. Vertaal met AI, verbeter met Humint.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000

Bezulba

Formerly known as Eendje

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:37:
[...]

Dat hoeft niet per se. If you cannot beat them, join them. Dus probeer iets toe te voegen aan AI terwijl je er zelf gebruik van maakt. Vertaal met AI, verbeter met Humint.
Dat is inderdaad een stukje wat nu meer werk heeft, maar dat is gewoon verkapt nakijkwerk en dat is een partij saai.

blup

• KillaZ
Destruction schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:34:
[...]

[...]

Dat 2008 vanaf '27 ineens niet meer oud genoeg is voor de youngtimerregeling. Je zou dus bijna zeggen dat je na de Vivaro een oude T4 Transporter moet kopen of zo.

Als je dat doet overigens, pak een 2.5TDI 100pk. Die 5 cilinders waren in die T4 heel degelijk en tenminste niet zo traag als de meeste busjes uit die tijd.
Oh zo bedoel je, dat zie ik dan wel weer. Enige manier om hem te verkopen is toch naar het Oostblok/Turkije, dan maakt een jaar meer of minder ook niet uit met 4 ton op de teller :+

K to the KillaZ

• lost95
  • Laatst online: 22:29
loewie1984 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:49:
Ik zit op 1475 en dat vind ik helemaal prima, twee jonge kids, 1tje gaat komende week naar de basisschool. Maandag papadag. Begin dit jaar 5,5 week niet gewerkt vanwege geboorte dochtertje en in de zomer nog 2 weken er tussenuit geweest.

Voor komend jaar staat al 400 uur getekend dus ga er vanuit dat 2026 nog beter wordt als 2025. Ook al mooi mijn jaarruimte afgestort dus ga een hoop minder IB betalen (vorig jaar een mooie auto overgemaakt naar de belastingdienst)
Hier ook op 1480 uur. Mijn partner was bang dat ik veel meer ging werken als ZZP' er. Maar tegendeel is waar, geen 5 dagen per week meer, gewoon 32-36 uur. Lekker vakanties nemen. En toch meer geld overhouden terwijl het werk interessanter is (tot nu toe tenminste :)).

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-01 16:06

mwa

Hier 1976 uur gemaakt dit jaar, waarvan 1864 declarabel (bij 1 klant). Winst is ook aardig gestegen, mede door het verlagen van de kickback fee richting recruiter. Ik maak mij toch wel enigszins zorgen om komend jaar qua zzpschap, zeker in de hoek waarin ik zit (voornamelijk overheid). We gaan het beleven!

• Dennisweb
Tot nu toe staan er 900 uren genoteerd. Dat is minder dan de vereiste 1225 uren. Ik heb nog nooit in mijn zzp-bestaan de zzp-aftrek gekregen. Alleen de mkb-aftrek. Daardoor betaal ik verhoudingsgewijs meer belasting dan jullie.

Zoals jullie weten ben ik chronisch ziek, dus ik werk niet fulltime (al is dit wel het enige inkomen dat ik heb) en er gaan ook nog wat ziekteweken af. Dus ja, chronisch zieken draaien zoals altijd op voor de kosten.

Die uren zijn overigens verdeeld over meerdere opdrachtgevers, waarbij de tijd per opdrachtgever nooit over de 50% van de totaaltijd komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisweb op 11-12-2025 16:23 ]

• jadjong
  • Niet online
Bezulba schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:42:
Waarschijnlijk zitten hier niet de mensen die hier last van hebben maar ik ga het toch vragen
Ik denk dat de combinatie van bouwfraude en financiële crisis uit 2008 het meeste in de buurt komt en toen was het van den Helder naar Vaals reizen om voor 20 euro in het uur te werken, reistijd is eigen tijd. Een plan-b met omscholing gaat je altijd geld kosten, maar misschien lever je minder in dan door gaan op de huidige manier en onderling elkaar wegconcurreren.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hmm ik zal maar meedoen:

[ Voor 77% gewijzigd door Mirabis op 12-12-2025 09:39 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennisweb schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:23:
Zoals jullie weten ben ik chronisch ziek, dus ik werk niet fulltime (al is dit wel het enige inkomen dat ik heb) en er gaan ook nog wat ziekteweken af. Dus ja, chronisch zieken draaien zoals altijd op voor de kosten.
Ja, dat is hier ook. Zonder lichamelijke (o.a rugklachten na 2 hernia's) problemen had ik ook echt wel meer uren gewerkt, maar door de bank genomen 32uur per week heb ik imo niet slecht gedaan. Het was een balanceer act op gebied van belasten en ontlasten (alsin, na een wat zwaardere klus alleen licht werk inplannen of de agenda even leeg laten om bij te komen).

Normaliter had ik liever nog fulltime met m'n handen gewerkt maar dat is geen realistische optie en of ik nog ~30 jaar fysiek werk kan volhouden met mijn wat brakke lijf is ook de vraag. Zeker als je regelmatig de grens op zoekt en daar soms ook overheen gaat (want als ik het niet probeer, weet ik zeker dat het me niet (meer) lukt). Daarom maar weer deels loonslaaf geworden met fysiek amper belastend werk. Ik heb nu zelfs al weekend :+

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 11-12-2025 16:39 ]

• RonaldHeirbaut
Ach. Die urenstaatjes komen elk jaar langs. Ik geloof dat mijn omzet weer ergens rond de 140K zit. Gooi in de supermarkt alles in mijn wagentje waar ik zin in heb. Spaar whiskey en LEGO. Rij nog steeds in mijn Focus uit 2010 met ruim 400.000 op de teller. Heb genoeg vrije dagen gehad en vaak weg geweest. Heb lol in mijn werk. Prima zo…

Oh ja, en een “nieuwe” Triumph Tiger 1200 onder de kont geschoven. Dat dan weer wel 😃

• Daimonie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-01 10:46
Dennisweb schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:23:
Tot nu toe staan er 900 uren genoteerd. Dat is minder dan de vereiste 1225 uren. Ik heb nog nooit in mijn zzp-bestaan de zzp-aftrek gekregen. Alleen de mkb-aftrek. Daardoor betaal ik verhoudingsgewijs meer belasting dan jullie.

Die uren zijn overigens verdeeld over meerdere opdrachtgevers, waarbij de tijd per opdrachtgever nooit over de 50% van de totaaltijd komt.
Vergeet je de 325 uur aan sales activiteiten en boekhouding niet? Die tellen ook zwaar mee ...

(Er is mij verteld dat het gaat om uren in je onderneming, niet uren die je kunt factureren.)

• RonaldvT
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09-01 12:42
Daimonie schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 00:17:
[...]

Vergeet je de 325 uur aan sales activiteiten en boekhouding niet? Die tellen ook zwaar mee ...

(Er is mij verteld dat het gaat om uren in je onderneming, niet uren die je kunt factureren.)
Ja precies, en je tijd in dit topic, LinkedIn, filmpjes kijken/inlezen wet DBA of VBAR, verzekeringen, omzetten naar een BV of toch maar niet etc. Het is wel steeds minder de moeite waard. Dit jaar nog maar max. 926 euro netto, volgend jaar 450 en in 2027 iets van 338. Dan gaat het om een netto voordeel van nog geen drie tientjes per maand.
Pagina: 1 ... 655 ... 662 Laatste