Dat laatste is op zichzelf al heel bijzonder, want in werkelijkheid is het juist de overheid die alles behalve betrouwbaar is. Iets dat niet eens alleen ons ZZP'ers raakt maar al voor meer grote problemen gezorgd heeft...
Ik zou zeggen dat je schijnzelfstandig bent als je een Roemeen bent die getekend heeft om zzp’er te worden, zonder te begrijpen wat hem te wachten staat.
De Wet DBA is er vooral vanwege al die PostNL/DHL/Deliveroo bezorgers die (toen onder Rutte I alles flexibel moest worden en juist minder vaste contracten) min of meer zijn gedwongen zelfstandige te worden, om vervolgens nog steeds geen klap zelf te mogen bepalen. Daar is het ondernemerschap inderdaad niet voor bedoeld.
En ja de uitwas daarvan is dat het voor een ZZP'er erg onverstandig is om jarenlang bij één en dezelfde opdrachtgever te blijven werken. Ik las een voorbeeld van iemand die al 14 jaar bij hetzelfde bedrijf hetzelfde werk uitvoert. Dan wil je imo alleen de lusten van het ondernemerschap (meer inkomsten) maar niet de lasten (want vrijwel 0 risico, geen andere opdrachten zoeken, etc). Ondertussen wil je weten of je die bureaustoel nou wel of niet kunt boeken en lees je hier mee

Toen bleek dat dat niet zoveel oplevert, zijn we gaan bedenken dat iedereen van wie je zou kunnen zeggen dat je het werk ook in loondienst kan doen, schijnzelfstandige is. Levert meer sociale premies op. Plus een coronapotje.
Dat iemand ooit deze voorwaarden heeft gesteld om geld uit een corona fonds dat de lidstaten zelf gevuld hebben te kunnen krijgen is natuurlijk belachelijk. IMO zouden we politici privé aansprakelijk moeten gaan stellen bij dit soort wanbestuur, vergelijkbaar met een DGA in een BV.
Ook blijft natuurlijk de meest simpele oplossing om ook ZZP'ers die premies te laten adragen. Maar zoals dat de overheid betaamt, aan simpele en goedkopere oplossingen doen we niet. Dat zou efficient zijn. Stel je voor zeg

We zijn en blijven als zzp’er wisselgeld bij onderhandelingen. Dat was bij het pensienakkoord zo en dat zal waarschijnlijk ook zo zijn bij het regeerakkoord.
Tsja... De overheid is er voor de overheid. Niet voor iets of iemand anders. Zolang hun eigen natje en droogje maar geregeld is. De rest gooit men zonder enige moeite voor de bus. Ons ZZP'ers maar bijvoorbeeld ook al die slachtoffers van het Toeslagenschandaal. En uiteraard hebben de mensen die dat hebben veroorzaakt nog niet een cent van hun salaris gemist. Daarom is er ook 0,0 prioriteit om iets aan de problemen te doen. Voor hen maakt het allemaal toch niks uit.
Voor de Volkskrantabonnee: je moet volgens Evert Verhulp gewoon weer in loondienst. Het gaat namelijk om wat de samenleving van je wil, niet wat je zelf wil.
Maar je wordt juist zelfstandige omdat je in grotere mate zelf wil bepalen wat je doet en hoe je het doet.
Ik ben geen abonnee en kan het dus niet lezen. Maar als ik deze samenvatting zo lees dan weet ik ook al wel genoeg. Aan mij verkoopt de volkskrant geen abbonement
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.