ConQuestador schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:59:
[...]
Dit dus.. midlance is gewoon verkapte detachering waar je een deel van de omzet kan krijgen. Maar wat ik van midlance "collega's " heb gehoord is de werkelijkheid zelfs nog een stuk slechter dan de al niet al te beste proforma.
Je hebt gewoon de nadelen als verplicht opdrachten aan de andere kant van nl accepteren, en gewipt worden als je te lang op de bank zit. (Uiteraard zit er wel verschil tussen de diverse midlance bedrijven)
Kortom: het slechtste van beide werelden, alleen detachering is nog erger.
Na een tijdje niet meer dit forum te hebben gevolgd toch maar weer eens flink wat bijgelezen, en ergens vond ik toch dat ik hier even op moest reageren. Veel mensen lijken een vrij sterke mening te hebben over de voordelen/nadelen van (de meest gangbare) arbeidsconstructies (lees; intern in loondienst, als midlancer in loondienst of freelancer), al betwijfel ik of diezelfde mensen ook daadwerkelijk ervaring hebben met al deze constructies.
Zelf heb ik in de loop der jaren zowel in loondienst gezeten, alsook als midlancer gewerkt, en ook als freelancer gewerkt. Alle vormen meerdere jaren gedaan. En (mijn) simpele conclusie is: alle vormen hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Het is daarom wat mij betreft volledig afhankelijk van je persoonlijke situatie wat het meest geschikt is voor jou. Een van die vormen zomaar afschieten als 'de slechtste optie' zou ik dan ook niet doen, wat voor jou wellicht de slechtste optie is kan zomaar de beste optie zijn voor een ander.
Een korte brainstormsessie met mezelf levert even snel het volgende op (al mis ik geheid nog zaken):
1) Loondienst (intern)
Grootste voordelen zijn (gemiddeld genomen) een stabiel inkomen, stabiele jaarlijkse stijging van dat inkomen, vaste werkplek, vaste collega's, redelijk vaste materie waar je mee werkt, betaalde verlofdagen, eventueel 13e maand o.i.d., pensioenopbouw, vaak ruimte voor betaalde opleidingsmogelijkheden.
Grootste nadelen zijn (gemiddeld genomen) dat je al snel vastroest in je functie, minder snel aan ontwikkeling doet (want; geen noodzaak toe), en dingen als verplichte beoordelingsgesprekken hebt die bepalend zijn voor je verdere groei. En aan het eind van de streep is het salaris het laagst van deze 3 opties.
2) Loondienst (midlance)
Grootste voordelen zijn (gemiddeld genomen) dat je ook hier een relatief stabiel inkomen hebt, en die ligt hoger dan bij optie 1. Je zult 1 of 2 keer per jaar terugvallen naar je basisinkomen als midlancer (want; vakantie, of even 'op de bank') maar de resterende 10 maanden pak je gewoon die (doorgaans) 70% van je tarief, voor IT'ers is dat al gauw 8-10k (op basis van 40u). Bij een goede werkgever heb je daarnaast wel degelijk invloed op de opdrachten waar ze je eventueel aanbieden. Mijn minimale tarief, en maximale reistijd, heb ik bekend gemaakt. Moet natuurlijk wel bespreekbaar zijn, maar dat ging iig altijd netjes in overleg. Elk jaar (of 2 jaar) zal het tijd zijn voor een nieuwe opdracht, dus dit is goed voor je ontwikkeling. Ook is er doorgaans gewoon ruimte voor opleidingen, betaald door werkgever.
Grootste nadelen zijn (gemiddeld genomen) dat je geen echte doorgroei mogelijkheden hebt, je bouwt als het ware niets op binnen een bedrijf. Verplichte performance/ontwikkelings-gesprekken zijn ook hier aan de orde, al hebben die in de praktijk weinig impact. Ook je pensioenregeling is doorgaans vrij summier en zul je dus (deels) prive aan moeten vullen. Vrij nemen kost geld, want je salaris wordt bepaald door je omzet en dat gaat natuurlijk eerst van je variabel salaris deel af. Ook kun je niet zomaar na 2 weken besluiten te stoppen als een opdracht niet bevalt, wat bv als freelancer wel kan.
3) Freelance
Grootste voordelen zijn (gemiddeld genomen) dat dit by far de beste keuze is vanuit financieel oogpunt. Daarnaast heb je met deze optie natuurlijk ook volledige zeggenschap over de opdrachten die je wel of niet aanneemt; tarief, werklocatie, werktijden, je hoeft niets te overleggen. Kortom veel meer vrijheid.
Grootste nadelen zijn (gemiddeld genomen) dat je het risico loopt om zonder opdracht te komen zitten, en dus 0 inkomen hebt. Je moet meer tijd/energie steken in netwerken. Je bent (vooral ten tijde van een opdrachtwissel) veel tijd en energie kwijt aan gesprekken met recruiters (zeker als je nog geen heel uitgebreid netwerk heb opgebouwd waardoor je die hele recruitersbullshit kunt skippen). Verzekeringen en pensioen moet je natuurlijk zelf goed regelen. En uiteraard is het hele gedoe rondom schijnzelfstandigheid en mogelijke boetes voor enkelen die als zodanig zullen worden gekenmerkt wel een dingetje. Ook is het aantal opdrachten dat wordt aangeboden daadwerkelijk flink gedaald door de handhaving wet DBA. Waar ik eerder nooit iets tegenkwam over het specifiek uitsluiten van ZZP'ers, staat dit nu regelmatig in de vacatures die rondgaan.
Om toch maar eens deze post af te sluiten, want hij is al veel te lang geworden... voor een ieder zal een ander format het beste passen. Ik laat zelf bewust even in het midden onder welke van de 3 opties ik momenteel val, want dat is irrelevant. Wat ik wel mee wil geven is; elke variant die ik heb geprobeerd was voor mij de beste optie om te hanteren gedurende die specifieke tijd. Er is dus geen 'beste' optie die altijd geldt. Maak je keuzes op basis van je eigen situatie, en op basis van de risico's die je bereid bent te nemen (en kunt dragen als het mis gaat).
Cheers & sorry for the long post