Daar zie je idd dat de route heel anders is, en dus ook de requirements. Ik heb nog nooit een CV laten zien... inmiddels meer dan 10 klanten gehad, van multinationals tot MKB. Dus als je jouw route blijft bewandelen, zul je daar zeker profijt van hebben. Wel zul je merken dat je steeds meer een netwerk opbouwt van mensen die je kennen en je rechtstreeks benaderen, dan veranderen die requirements ook, en dan wordt je netwerk steeds belangrijker en dus ook je naam.Renzmeister schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:59:
[...]
Ik ben het hier volledig mee eens hoor. Ik vind persoonlijk de fundamentals ook veel belangrijker dan een specifieke tech stack. Maar in de praktijk merk ik toch dat ik niet word uitgenodigd voor een gesprek als ik Databricks niet op m'n cv heb staan, om maar een voorbeeld te noemen. Dan is er bij die opdrachtgever al een keuze gemaakt wat betreft platform en cloud provider en dan zoeken ze daar aansluiting bij.
Ik heb een holding en werkmaatschappij opgericht en ben op zoek naar een accountant. Ik ben werkzaam in software ontwikkeling en advies. Ik verwacht geen complexe adminstratie. Waar moet ik opletten bij de zoektocht naar een accountant? Welke accountant maken jullie gebruik van en wat zijn de kosten?
Ik heb er eentje lokaal, eigenlijk op fietsafstand zelfs. Puur gekozen op professioneel uitstraling, formaat van het buro en klantenbestand en het zijn van registeraccountant. Fijn dat ik bij ze langs kan komen, twee keer per jaar, om de cijfers en plannen door te nemen.Kadon123 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:36:
Ik heb een holding en werkmaatschappij opgericht en ben op zoek naar een accountant. Ik ben werkzaam in software ontwikkeling en advies. Ik verwacht geen complexe adminstratie. Waar moet ik opletten bij de zoektocht naar een accountant? Welke accountant maken jullie gebruik van en wat zijn de kosten?
Volgens sommigen in deze thread betaal ik ze veel te veel, maar het ontzegt me ook gewoon een berg dus is het mijn waard
Liege, liege, liegebeest!
AA, geen RA, en boekhouder.Kadon123 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:36:
Doe bonnetjes etc zelf, laatste btw aangifte doen zij, eindejaarscheck en salarisadmin etc doen zij.
(2x BV)
Ca 3-3.5k / jr
Hoe gaan jullie om met een rare opdrachtgever met mensen die op jouw stoel gaan zitten en niks wil aannemen? Wanneer trekken jullie de stekker eruit ondanks de huidige markt?
Sinds oktober bij een nieuwe klant aan de slag, zij hadden naar eigen zeggen een slechte ervaring met een andere freelancer die slecht afstemde en kwamen hier een jaar later achter, en kozen ervoor om het contract per direct te beëindigen , op zich al apart. De afdeling waar hij in werkte (security) vond dat hij goed werkte, maar soms beter kon afstemmen en voor dat team hoefde hij niet per se weg.
Nu (na 6 weken) langzaam de organisatie verkend en met hoor en wederhoor een concreet beeld gevormd bij de opdracht en al het een en ander opgeleverd. Tegelijkertijd zegt een deel van de opdrachtgevers dat ik A moet doen en belangrijk is, de anderen B. Een meeting om tot een waarheid te komen heb ik al ingepland, maarja agenda's he dus dat is nog wat weken weg... Op zich geen ramp, maar een deel gaat ook mijn stoel zitten betreffende de werkwijze zitten en zeggen dingen als "simpel houden" en "anders moeten we het maar door AI laten schrijven". De eerste paar keer moest ik lachen, want waarom huur je anders een expert in aan de requirements namelijk niet niet worden gesleuteld en moet aan worden voldaan.
Helaas zijn ze serieus en zien ze zelf niet dat de opdracht niet zo simpel is. Problematisch wordt het wel als ze ook weinig aan van mij aan nemen (als externe en ook subject matter expert), ook in combinatie met steun van expertisegenoten in de organisatie die ik heb. Dat hoewel zij zelf opdrachtgever zijn, met door hun gewenste methode leidt tot een resultaat waarbij de producten goed genoeg zijn voor de audit lijkt niet te landen: het zou allemaal wel mee vallen, het stelt niet zo veel voor en ik moet vooral downsizen en feitelijk pleisters plakken.
In een updategesprek van vandaag kreeg ik een veeg uit de pan en werd haast gediscrediteerd omdat ik niet zou leveren, maar er is echt duidelijk vooruitgang dus dat beeld klopt niet, dus dat ligt aan hun eigen inhoudelijke onbegrip en eigenwijsheid. Men is ook ongeduldig met een plan van aanpak wat alles op zijn plek zou moeten laten vallen plus dat gaat van mijn tijd voor de deliverables af.
Sinds oktober bij een nieuwe klant aan de slag, zij hadden naar eigen zeggen een slechte ervaring met een andere freelancer die slecht afstemde en kwamen hier een jaar later achter, en kozen ervoor om het contract per direct te beëindigen , op zich al apart. De afdeling waar hij in werkte (security) vond dat hij goed werkte, maar soms beter kon afstemmen en voor dat team hoefde hij niet per se weg.
Nu (na 6 weken) langzaam de organisatie verkend en met hoor en wederhoor een concreet beeld gevormd bij de opdracht en al het een en ander opgeleverd. Tegelijkertijd zegt een deel van de opdrachtgevers dat ik A moet doen en belangrijk is, de anderen B. Een meeting om tot een waarheid te komen heb ik al ingepland, maarja agenda's he dus dat is nog wat weken weg... Op zich geen ramp, maar een deel gaat ook mijn stoel zitten betreffende de werkwijze zitten en zeggen dingen als "simpel houden" en "anders moeten we het maar door AI laten schrijven". De eerste paar keer moest ik lachen, want waarom huur je anders een expert in aan de requirements namelijk niet niet worden gesleuteld en moet aan worden voldaan.
Helaas zijn ze serieus en zien ze zelf niet dat de opdracht niet zo simpel is. Problematisch wordt het wel als ze ook weinig aan van mij aan nemen (als externe en ook subject matter expert), ook in combinatie met steun van expertisegenoten in de organisatie die ik heb. Dat hoewel zij zelf opdrachtgever zijn, met door hun gewenste methode leidt tot een resultaat waarbij de producten goed genoeg zijn voor de audit lijkt niet te landen: het zou allemaal wel mee vallen, het stelt niet zo veel voor en ik moet vooral downsizen en feitelijk pleisters plakken.
In een updategesprek van vandaag kreeg ik een veeg uit de pan en werd haast gediscrediteerd omdat ik niet zou leveren, maar er is echt duidelijk vooruitgang dus dat beeld klopt niet, dus dat ligt aan hun eigen inhoudelijke onbegrip en eigenwijsheid. Men is ook ongeduldig met een plan van aanpak wat alles op zijn plek zou moeten laten vallen plus dat gaat van mijn tijd voor de deliverables af.
Gewoon de eer aan jezelf houden en opstappen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
ik zou wat anders gaan zoeken. Per direct opzeggen of per einde van de maand zou ik van stemming aten afhangen en het potentiele reputatieverlies Na een jaar vertrekken of na 6 weken geeft een ander beeld.DR.V schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:48:
Hoe gaan jullie om met een rare opdrachtgever met mensen die op jouw stoel gaan zitten en niks wil aannemen? Wanneer trekken jullie de stekker eruit ondanks de huidige markt?
het enige correct antwoord, daar ben je ook ZZP'er voor. om er zelf de brui aan te geven als je in je eer wordt aangetast.Tylen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:54:
Gewoon de eer aan jezelf houden en opstappen.
tijdje terug ook gedaan, hoppa en de dag erna 'was ie weg'
heb wel betere dingen te doen dan mijn voor lul te laten zetten
A wise man's life is based around fuck you
Wat bedoel je hier mee? Was iemand bij de opdrachtgever weggestuurd omdat jij door hem weg ben gegaan?Zwelgje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:02:
[...]
ow haha, nee met 'weg was ie' doelde ik op mezelfShinji schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:14:
[...]
Wat bedoel je hier mee? Was iemand bij de opdrachtgever weggestuurd omdat jij door hem weg ben gegaan?
A wise man's life is based around fuck you
Hadden we dat samen ook niet gedaan bij dat ene bedrijf wat we opgezet hadden 😅😅Zwelgje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:02:
[...]
het enige correct antwoord, daar ben je ook ZZP'er voor. om er zelf de brui aan te geven als je in je eer wordt aangetast.
heb wel betere dingen te doen dan mijn voor lul te laten zetten
Hier nog een stem voor 'opstappen'. Het leven is echt veel te kort voor dit soort theater.
Inderdaad. Gewoon mee stoppen. Mijn algemene voorwaarden zijn als schrijver duidelijk: we hebben als beide partijen het recht om dagelijks de samenwerking op te zeggen. Dat is in het verleden een paar keer gebeurd. Zo moest ik eens dagelijks schrijven voor een Shownieuws-achtige site. Dat was wat mij verteld werd. Maar toen ik eenmaal aan het werk was, moest ik vooral flauwekul (nepnieuws) over BN’ers schrijven. Binnen drie dagen heb ik de samenwerking opgezegd.sebasd schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:46:
Hier nog een stem voor 'opstappen'. Het leven is echt veel te kort voor dit soort theater.
En je hebt natuurlijk altijd opdrachtgevers die buitengewoon arrogant zijn en zich niet kunnen/willen verplaatsen in hun opdrachtnemer. Die mensen houd ik gewoon buiten de deur. Geld verdienen is mooi, maar zelfs een miljoen is geen burn-out waard.
Je zou ook eens kunnen spreken met de leidinggevende van deze twee afdelingen. Lijkt me sterk dat ze op dat niveau afweten van dit soort praktijken. Wellicht kun je je opdracht laten aanpassen naar het opzetten van één nieuwe afdeling zonder rotte appels.
Grz D.
Klinkt als een opdrachtgever waarbij meerdere stakeholders zichzelf en hun positie nogal belangrijk vinden en heel bang zijn om hun positie kwijt te raken. En ergens proef ik dat de persoon (manager) die jou ingehuurd heeft en die wellicht jouw uren/facturen accordeert niet zo heel erg betrokken is?DR.V schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:48:
Heb iets soortgelijks meegemaakt jaren geleden. Er waren partijen en zelfs personen echt op uit om zo snel mogelijk van mij af te komen. Heb dit ook te lang geaccepteerd totdat de bom barste en er van mijn kant uit geen redden meer aan was.
Mijn advies in de huidige markt in chronologische stappen:
1. Zoek zo snel mogelijk een andere opdracht. Deze slangenkuil werkt als een energiespons en dat hou je echt maar kort vol. Laat noet merken dat je iets anders zoekt en ga ook niet dreigen met opstappen.
2. Ga in gesprek met de persoon die jou ingehuurd heeft. Leg uit wat de opdracht inmiddels volgens jou inhoudt. Wat je al opgeleverd hebt. Wat je verdere plan van aanpak is om het eindresultaat te behalen. En wat jou tegenwerkt om dit eindresultaat te halen, noem hierbij geen namen en tast af hoever je kunt gaan met het benoemen van teams, afdelingen of personen.
3. Hoe het ook loopt, probeer er voor jezelf toch een goed einde aan te maken. Kunnje er nog een referentie uit slepen om mee te nemen naar andere opdrachtgevers. Of kun je er een mooi verhaal van maken als andere opdrachtgevers vragen waarom je opdracht korter duurde dan gepland.
Succes en vooral ook sterkte
IIn dit verhaal mis ik één duidelijke opdrachtgever, terwijl die in mijn ogen een sleutelrol vervult. Wanneer een organisatie complex is en vanuit onwetendheid onrealistische eisen stelt, zorg ik er altijd voor dat ik rechtstreeks met één eindverantwoordelijke opdrachtgever in gesprek ga. Het kunnen en mogen er nooit meerdere zijn, want dan ontstaat onvermijdelijk gedoe over smaakverschillen, werkwijzen, deliverables, prioriteiten en dergelijke. Uiteindelijk is maar één persoon die mij betaalt en verantwoordelijk is voor mijn (wan)prestaties en met diegene stem ik af. Als zij zich er niet van bewust zijn dat dit een specifieke persoon moet zijn, dan zou ik blijven doorvragen totdat die daadwerkelijk is aangewezen.DR.V schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:48:
Met deze opdrachtgever maak ik vervolgens SMART-afspraken over de deliverables, zodat er geen misverstanden ontstaan over verwachtingen, deadlines en eindproducten. Dit hoeft gelukkig niet bij elke organisatie, maar soms is dat inderdaad nodig.
Als de opdrachtgever desondanks voortdurend de lat verlegt of niet meewerkt, zou ik één keer escaleren en duidelijk aangeven dat je onder zulke omstandigheden niet kunt leveren of functioneren. Helpt dat niet, dan is het inderdaad verstandig om de opdracht terug te geven met een vriendelijk en professioneel advies dat dit in de toekomst anders aangepakt kan worden door een ander. Je hoeft je niet te laten piepelen, maar dan is er nog steeds een manier om 'zakelijk' en waardig eruit te stappen en professioneel het achter te laten.
Denk dat het ook hier mis gaat. Je moet zorgen dat er 1 iemand is die bepaald waar jij je op focused, wat je exacte opdracht is. Als anderen dat graag anders zien, moeten ze maar eerst daar aankloppen. Deze persoon moet inhoudelijk voldoende weten wat jij zou moeten doen, en hoe complex dat kan zijn, maar blijkbaar zelf het niet kunnen oplossen. En dus niet alleen maar je uurtjes goedkeuren en roepen dat het niet goed isDR.V schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:48:
een deel van de opdrachtgevers
Meerdere kapiteins op 1 schip gaat niet werken.
Advies zou dus zijn om dit beter af te stemmen (als in vandaag nog, niet wachten tot die meeting over paar weken) of inderdaad wat anderen zeggen opstappen.
Ik heb een vergelijkbaar verhaal gehad bij een klant van mij. Ik werkte heel fijn samen met finance en verkoop en goed contact met de directeur. Vervolgens wordt er een finance man aangesteld als IT manager die mijn eerste contactpersoon zou worden. Totale control freak die over ieder wissewasje begon inclusief facturen. Een paar weken aangekeken en diverse waarschuwingen aan de andere stakeholders afgegeven, totdat ik het moe was. Toen heb ik gezegd dat als we zo doorgaan, ik er mee stop. Daarna hebben ze me een andere contactpersoon gegeven en nu is weer alles goed... en die control freak, die zit er nog steeds, en nu hebben andere er last van
Ik zou zeker een finale waarschuwing geven....het is lang niet altijd bekend bij iedereen dat dit speelt...
Ik zou zeker een finale waarschuwing geven....het is lang niet altijd bekend bij iedereen dat dit speelt...
Ik zie her en der weer wat opdrachten verschijnen op de portals. Ik heb zelf ook per januari een nieuwe opdracht, direct getekend bij de eindklant zonder tussenkomst van een bureau.
Ik heb het idee dat de bodem is bereikt in de b2b markt, voor de overheid weet ik het niet. Ben werkzaam als technisch business analist in finance/data.
Ik heb het idee dat de bodem is bereikt in de b2b markt, voor de overheid weet ik het niet. Ben werkzaam als technisch business analist in finance/data.
Als ik het verhaal van @DR.V zo lees zou ik ook zeggen: Andere opdracht zoeken, en dan opstappen bij deze opdrachtgever(s). Als men je daar niet weet te waarderen, zijn ze je niet waard ook.
Vanuit zo'n bedrijf snap ik het ook niet, je huurt iemand in om diens expertise en wil daar vervolgens niet echt gebruik van maken
Nee, een andere opdracht zoeken en daar (als je al een nieuwe opdracht hebt) aankondigen dat je gaat stoppen. Laat ze maar een ander zoeken die ze de hele dag kunnen afzeiken.
Oh en wat @Neal zegt. Ik werkte ook altijd met één contactpersoon bij zo'n bedrijf. Wil Pietje dan iets anders dan ik met Klaas had afgesproken? Ga maar overleggen met Klaas en als hij e.e.a dan wil bespreken hoor ik het wel en dan kunnen we evt. in overleg iets veranderen. Immers, ik ben zelfstandig ondernemer dus van een machtsverhouding ("jij moet") kan geen sprake zijn.
* Destruction heeft alweer bijna een jaar geen opdrachten meer. Dat is ook niet meer nodig, terwijl ik wel ondernemer blijf. Een soort van dubbele parttimer is wat ik ben geworden
Vanuit zo'n bedrijf snap ik het ook niet, je huurt iemand in om diens expertise en wil daar vervolgens niet echt gebruik van maken
Nee, een andere opdracht zoeken en daar (als je al een nieuwe opdracht hebt) aankondigen dat je gaat stoppen. Laat ze maar een ander zoeken die ze de hele dag kunnen afzeiken.
Oh en wat @Neal zegt. Ik werkte ook altijd met één contactpersoon bij zo'n bedrijf. Wil Pietje dan iets anders dan ik met Klaas had afgesproken? Ga maar overleggen met Klaas en als hij e.e.a dan wil bespreken hoor ik het wel en dan kunnen we evt. in overleg iets veranderen. Immers, ik ben zelfstandig ondernemer dus van een machtsverhouding ("jij moet") kan geen sprake zijn.
* Destruction heeft alweer bijna een jaar geen opdrachten meer. Dat is ook niet meer nodig, terwijl ik wel ondernemer blijf. Een soort van dubbele parttimer is wat ik ben geworden
[ Voor 36% gewijzigd door Destruction op 26-11-2025 12:58 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Je kunt ook het gesprek aangaan. Een open gesprek. Je wordt er allicht als mens beter van, leermoment, als het gesprek niet naar verwachting is, kun je alsnog opstappen.Destruction schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:49:
Als ik het verhaal van @DR.V zo lees zou ik ook zeggen: Andere opdracht zoeken, en dan opstappen bij deze opdrachtgever(s). Als men je daar niet weet te waarderen, zijn ze je niet waard ook.
Vanuit zo'n bedrijf snap ik het ook niet, je huurt iemand in om diens expertise en wil daar vervolgens niet echt gebruik van maken![]()
Vind wel dat iedereen erg vlot roept "opstappen".
Ook hiervoor ben je ZZP'er toch? Ook voor de lastige dingen. Is toch ook een uitdaging om juist in die situaties de boel in goede banen te leiden, de neuzen dezelfde kant op te krijgen en iets moois neer te zetten?
Ik kan de situatie onvoldoende beoordelen of dat hier ook (nog) tot de mogelijkheden behoort, maar na een maand de handdoek in de ring gooien vind ik ook wat vlot en spreekt ook niet direct in je voordeel lijkt mij.
Als je vandaag op morgen zo bij een andere opdracht kan starten dan wordt de keuze wel wat makkelijker, maar die luxe heeft ook lang niet iedereen op dit moment.
Ook hiervoor ben je ZZP'er toch? Ook voor de lastige dingen. Is toch ook een uitdaging om juist in die situaties de boel in goede banen te leiden, de neuzen dezelfde kant op te krijgen en iets moois neer te zetten?
Ik kan de situatie onvoldoende beoordelen of dat hier ook (nog) tot de mogelijkheden behoort, maar na een maand de handdoek in de ring gooien vind ik ook wat vlot en spreekt ook niet direct in je voordeel lijkt mij.
Als je vandaag op morgen zo bij een andere opdracht kan starten dan wordt de keuze wel wat makkelijker, maar die luxe heeft ook lang niet iedereen op dit moment.
Uiteraard kun je het gesprek aangaan. Maar als ik zo lees hoe het er aan toe gaat binnen dat bedrijf én in het verhaal mee weeg dat ze al eerder gedoe hebben gehad met een externe inhuur kracht, dan geeft dat weinig vertrouwen.Montifaud schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:10:
[...]
Je kunt ook het gesprek aangaan. Een open gesprek. Je wordt er allicht als mens beter van, leermoment, als het gesprek niet naar verwachting is, kun je alsnog opstappen.
En persoonlijk wil ik met plezier naar en aan het werk gaan. Niet met frustratie omdat ik weet dat het weer een dag wordt waarop allerlei mensen die het kennelijk niet snappen op mijn stoel gaan zitten roepen hoe ik het werk (dat zij kennelijk zelf niet kunnen, want anders zat ik daar niet) gedaan moet worden. En dan ook weigeren in te zien dat ze zelf de juiste kennis van zaken niet hebben
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
@B-Real
In de 10 jaar als zzp'er 2x bij een opdrachtgever gezeten waar de opdracht wel helder geformuleerd kon worden bij de intake gesprekken, maar dat na mijn start het met de week onduidelijker werd. Neem daar een paar gevalletjes van backstabbing bij en wat onrealistische verwachtingen van mensen die niet weten waar ze het over hebben. En daar bovenop nog wat politiek gedoe. In beide gevallen ben ik te lang gebleven om er nog wat van proberen te maken. En daar liep mijn energie ook helemaal op leeg.
Nou is de huidige markt niet zoals een paar jaren geleden natuurlijk, maar ik ga ook niet meer allerlei reparatie gesprekken voeren met teams of mensen die vooral tegenwerken. Uiteraard ga ik eerst een gesprek aan, maar niet meer dan dat.
Ook dit is 1 van de redenen dat ik zzp'er ben geworden. Zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen en ook zelf een opdracht opzeggen indien nodig, zonder dat er een werkgever (detacheerder) boven zit die je verplicht nog een tijd te blijven zitten daar.
In de 10 jaar als zzp'er 2x bij een opdrachtgever gezeten waar de opdracht wel helder geformuleerd kon worden bij de intake gesprekken, maar dat na mijn start het met de week onduidelijker werd. Neem daar een paar gevalletjes van backstabbing bij en wat onrealistische verwachtingen van mensen die niet weten waar ze het over hebben. En daar bovenop nog wat politiek gedoe. In beide gevallen ben ik te lang gebleven om er nog wat van proberen te maken. En daar liep mijn energie ook helemaal op leeg.
Nou is de huidige markt niet zoals een paar jaren geleden natuurlijk, maar ik ga ook niet meer allerlei reparatie gesprekken voeren met teams of mensen die vooral tegenwerken. Uiteraard ga ik eerst een gesprek aan, maar niet meer dan dat.
Ook dit is 1 van de redenen dat ik zzp'er ben geworden. Zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen en ook zelf een opdracht opzeggen indien nodig, zonder dat er een werkgever (detacheerder) boven zit die je verplicht nog een tijd te blijven zitten daar.
Ik zit op een leuk opdracht, contract loopt eind 2025 af. Ze willen verlengen, maar vanwege WetDBA is dat nog steeds niet gebeurd (HR zegt: alle ZZP'ers moeten eruit). Maar afdelingshoofd wilt mij behouden. Ze zijn bezig om de opdracht WetDBA proof te maken, maar is nog steeds niet rond, dus ik heb nog steeds geen verlenging.
Aan de ene kant denk ik dat het wel goed komt, aan de andere kant is er een onzekere factor. Hoelang wacht je met het zoeken met een nieuw opdracht?
Aan de ene kant denk ik dat het wel goed komt, aan de andere kant is er een onzekere factor. Hoelang wacht je met het zoeken met een nieuw opdracht?
EU DNS: 86.54.11.100
Ik zou in jouw geval wachten tot ongeveer 3 weken geleden....c-nan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:10:
Zoeken, kijken en parten kan altijd met ook een potentieel nieuwe opdrachtgever. Zou namelijk vervelend zijn als je tóch niet verlengd gaat worden, en je moet dan nog op zoek gaan.
Opdrachtgevers weten ook dat als jij voor een eerste gesprek kennis komt amken dat je mogelijk meer van dat soort gesprekken kunt voeren en dus zij niet de enige zijn. Doen ze ook met jou: zij nodigen meerderen uit mogelijk om uit te kiezen. Waarom jij dan niet?
Kan overiegsn ook druk leggen bij je huidige klant om het geregeld te krijgen
Ik zou niet wachten:c-nan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:10:
Ik zit op een leuk opdracht, contract loopt eind 2025 af. Ze willen verlengen, maar vanwege WetDBA is dat nog steeds niet gebeurd (HR zegt: alle ZZP'ers moeten eruit). Maar afdelingshoofd wilt mij behouden. Ze zijn bezig om de opdracht WetDBA proof te maken, maar is nog steeds niet rond, dus ik heb nog steeds geen verlenging.
Gewoon actief op zoek gaan naar een nieuwe opdracht en duidelijk aangeven dat, als er vóór een bepaalde deadline niets is geregeld, je mogelijk elders gaat tekenen. Als je tegen die tijd nog niets nieuws hebt gevonden, hebben ze geluk en kunnen ze je alsnog verlengen; heb je wél iets nieuws, dan heb je tijdig en netjes aangegeven dat je niet stil kunt blijven zitten en dat de kans aanwezig is dat je weg bent en je afdelingshoofd voor niks aan het werk is. Vaak gaan sommige zaken dan al wat sneller dan gedacht.
Goed om te weten: meestal heb je in dit deel van het jaar nog maar ongeveer twee weken om iets te vinden. De ervaring leert dat vanaf half december alles grotendeels stilvalt vanwege de feestdagen. Als je dan nog niets hebt, is de kans groot dat je pas vanaf februari ergens kunt starten.
Ik zie wel veel meer payroll voorbijkomen. En heb vernomen dat o.a. banken uitsluitend nog op payroll-basis inhuren, en dat die trend in 2026 zal doorzetten. Mijn nieuwe opdracht is ook maar voor 6 maanden ZZP, en waarschijnlijk daarna payroll. Ik kijk wel even hoe de vlag erbij hangt medio 2026, want zit niet zo op payroll te wachten. Hopelijk kan ik mijn opdrachtgever t.z.t. overtuigen om er nog een half jaartje ZZP aan vast te plakken.mrbones92 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:30:
Ik zie her en der weer wat opdrachten verschijnen op de portals. Ik heb zelf ook per januari een nieuwe opdracht, direct getekend bij de eindklant zonder tussenkomst van een bureau.
Ik was persoonlijk in oktober al begonnen met zoeken.c-nan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:10:
Waarom zo afwachtend? Vraag aan je manager hoe het er mee staat omdat je graag duidelijkheid wil.c-nan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:10:
De schrijfklussen liggen ook lang niet altijd voor het oprapen. Maar klanten die zich totaal niet kunnen verplaatsen in mij en onmogelijke dingen vragen, daar ben ik snel klaar mee.B-Real schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:03:
Dan kun je zeggen: “je bent toch zzp’er om het op te lossen?”, maar ik ben ingehuurd om teksten te schrijven. Niet om bedrijven hun bedrijfsprocessen te gaan fiksen.
Als je als programmeur wordt ingehuurd, dan is het niet aan jou om dit soort dingen voor ze af te handelen. Je kunt jezelf ook een burn-out werken, dan kun je he aov ook nog eens gebruiken.
Ben je ook betrokken bij het "opdracht Wet DBA proof" maken? Zoals ik het bericht nu lees lijk je af te wachten tot zij zeggen "Ja, op deze manier mag het". Zoals de anderen aangeven zou ik z.s.m. de zoektocht naar een vervangende opdracht starten, duidelijk zijn naar je opdrachtgever EN proberen mee te denken in hoe je de opdracht (anders) kan inrichten.c-nan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:10:
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ik heb een opdrachtomschrijving met een concreet start en eind aangeleverd. Hiermee zijn ze aan de slag gegaan, 2 keer per week vraag ik om een update. Maar meer dan het komt goed en we zitten er bovenop krijg ik niet terug.Montifaud schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:59:
[...]
Waarom zo afwachtend? Vraag aan je manager hoe het er mee staat omdat je graag duidelijkheid wil.
Tevens heb ik wat gesprekken lopen.
Het ging er mij meer om hoe de rest in de wedstrijd zou zitten. Is het fair om in dit stadium bijv rond te kijken. Want je weet, afdelingshoofd wilt je niet kwijt.
Als iemand jou niet kwijt wil dan regelt die maar dat het naar jouw wens is zonder zich te verschuilen achter interne processen en/of politiek. Hoeveel tijd ik daar voor accepteer hangt een beetje af van de complexiteit en omstandigheden, maar meer dan een week moet het niet zijn, Onder druk wordt alles vloeibaar, of je willen je toch niet zo graag als je denkt.
Naar mijn mening ben je zelfstandig zodat je zelf het werk kan selecteren, voor mij dan ook zo min mogelijk politiek of psychische ondersteuning.B-Real schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:03:
Muitende afdelingen die geen zin hebben in verandering heb ik ook alle begrip voor, maar ga lekker je baas lastig vallen met je frustraties en laat mij gewoon mijn ding doen,
Kan je niet zelf een project omschrijving maken op basis wat je nu doet?c-nan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:10:
Ja dat die manager zegt komt wel goed: Is natuurlijk omdat die je nog tot eind dit jaar wil aanhouden.c-nan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:10:
Dan kan die manager in Januari weer kijken maar hoeft die over de kerst zich niet druk te maken.
Alle overheid is dat verlengen via een payrol aan de hand. Dat is opeens wel veilig ofzo ? gelijk de IB / premies over je omzet direct aftikken..
Be nice, You Assholes :)
Er is toch een contract tot aan het eind van het jaar? Het is niet dat je eenzijdig het contract vervroegd kan stoppen en per direct kan opstappen omdat je denkt dat het contract niet wordt verlengd.3DDude schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:16:
[...]
Ja dat die manager zegt komt wel goed: Is natuurlijk omdat die je nog tot eind dit jaar wil aanhouden.
Dan kan die manager in Januari weer kijken maar hoeft die over de kerst zich niet druk te maken.
Alle overheid is dat verlengen via een payrol aan de hand. Dat is opeens wel veilig ofzo ? gelijk de IB / premies over je omzet direct aftikken..
Klopt en dat moet OP ook niet doen. Maar het is wet verstandig voor te bereiden op het geval dat je na 31/12 een andere klus nodig hebt.Squ1zZy schreef op donderdag 27 november 2025 @ 02:18:
[...]
Er is toch een contract tot aan het eind van het jaar? Het is niet dat je eenzijdig het contract vervroegd kan stoppen en per direct kan opstappen omdat je denkt dat het contract niet wordt verlengd.
Dit is trouwens wel een mooie illustratie waarom het loont om meerdere opdrachtgevers te hebben. Je komt misschien niet rond met die ene andere, maar het verlies wordt beperkt.
Sterker nog, het kan niet eens. Ik wilde aangeven dat dit niet de reden is waarom de manager roept dat het wel goed komt omdat zijn manager wil dat hij aanblijft tot het einde van het jaar. Ik hanteer zelf 6 weken alvorens het contract verloopt dat ik een handtekening wil, anders ga ik ergens anders iets zoeken. Ik heb wel minimaal 6 maanden contracten.Liegebeest schreef op donderdag 27 november 2025 @ 06:47:
[...]
Klopt en dat moet OP ook niet doen. Maar het is wet verstandig voor te bereiden op het geval dat je na 31/12 een andere klus nodig hebt.
Dit is trouwens wel een mooie illustratie waarom het loont om meerdere opdrachtgevers te hebben. Je komt misschien niet rond met die ene andere, maar het verlies wordt beperkt.
Een opdracht DBA-proof maken zonder werkinhoudelijk te veranderen slaat natuurlijk nergens op - dat is meer een papieren tijger.
Dat ligt er toch net aan? Als je al DBA proof werkt maar het staat niet dusdanig op papier is dat toch ook "DBA proof maken"?ColeJ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:31:
Een opdracht DBA-proof maken zonder werkinhoudelijk te veranderen slaat natuurlijk nergens op - dat is meer een papieren tijger.
Ik heb dit ook wel eens gehad. Als ze zeggen dat het goed komt dat zou ik daar ook van uit gaan. Soms hangt het proces ergens en moet er een vinkje worden gezet door iemand die er even niet is. Vooral bij grote bedrijven. Stroperige processen etc.c-nan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:23:
[...]
Ik heb een opdrachtomschrijving met een concreet start en eind aangeleverd. Hiermee zijn ze aan de slag gegaan, 2 keer per week vraag ik om een update. Maar meer dan het komt goed en we zitten er bovenop krijg ik niet terug.
Tevens heb ik wat gesprekken lopen.
Het ging er mij meer om hoe de rest in de wedstrijd zou zitten. Is het fair om in dit stadium bijv rond te kijken. Want je weet, afdelingshoofd wilt je niet kwijt.
Ik had het laatst ook ivm Wet DBA, er gebeurde weinig en ineens kreeg ik een document dat ik moest invullen. Wet DBA vragen (meerdere opdrachtgevers, wat doe ik aan acquisitie etc). En binnen een week was het geregeld.
Elke situatie is anders natuurlijk maar het lijkt er op dat je manager er vertrouwen in heeft, dat zegt ie niet zo maar, lijkt me.
page404 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:11:
***members only***
Members only:
Ja, het zijn spannende tijden in ZZP land. Er zijn wel wat vacatures voorbij gekomen, sommige kunnen nog leiden tot een opdracht, andere zijn afgeschreven. Opdracht in Zwolle met 100% aanwezigheid op locatie: nee. Opdracht bij ministerie bleek een "warme stoel". Business analist rol, sowieso niet mijn ding en tarief 60-85€ per uur? Nee. We kijken rustig verder.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Via een tussenpartij (preferred supplier) werk ik momenteel bij een klant. Helaas lijkt het erop dat die tussenpartij serieuze cashflowproblemen heeft. In hun voorwaarden staat al dat ze standaard te laat betalen (de eerste dinsdag of donderdag na het verlopen van de betaaltermijn), maar zelfs die uitgestelde datum halen ze bijna nooit.
Laatst gaven ze zelfs aan dat ze niet konden betalen omdat er “geen ruimte” was. Toen ik aangaf dat dit niet acceptabel is, heeft de administratie uiteindelijk gewoon de hoorn erop gegooid.
Gelukkig is het contact met mijn vaste contactpersoon wel goed; hij baalt er zelf ook enorm van, en blijkbaar ben ik niet de enige die hiermee te maken heeft.
Met de klant wil ik ook nog rond de tafel om te zien of dit op een andere manier kan worden opgelost (bv via een andere preferred supplier verder gaan).
De klant is een overheidsinstantie en ik heb begrepen dat ze enorm laat zijn met het betalen van facturen. Maar dat vind ik niet mijn probleem aangezien ik een contract hebt met de tussenpartij en niet direct met de klant (en ze een behoorlijk uurtarief vangen voor deze "diensten").
Nu vraag ik me af hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie dit uiteindelijk opgelost?
Laatst gaven ze zelfs aan dat ze niet konden betalen omdat er “geen ruimte” was. Toen ik aangaf dat dit niet acceptabel is, heeft de administratie uiteindelijk gewoon de hoorn erop gegooid.
Gelukkig is het contact met mijn vaste contactpersoon wel goed; hij baalt er zelf ook enorm van, en blijkbaar ben ik niet de enige die hiermee te maken heeft.
Met de klant wil ik ook nog rond de tafel om te zien of dit op een andere manier kan worden opgelost (bv via een andere preferred supplier verder gaan).
De klant is een overheidsinstantie en ik heb begrepen dat ze enorm laat zijn met het betalen van facturen. Maar dat vind ik niet mijn probleem aangezien ik een contract hebt met de tussenpartij en niet direct met de klant (en ze een behoorlijk uurtarief vangen voor deze "diensten").
Nu vraag ik me af hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie dit uiteindelijk opgelost?
1. Laat dit een les zijn. Als er in hun voorwaarden al staat dat ze standaard pas na de vervaldatum betalen, dan zijn het gewoon eikels. Zeker als ze ook nog de hoorn erop gooien als je met ze in gesprek wil. En ik doe geen zaken met eikels.UrbanSnEAky schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:05:
Via een tussenpartij (preferred supplier) werk ik momenteel bij een klant. Helaas lijkt het erop dat die tussenpartij serieuze cashflowproblemen heeft. In hun voorwaarden staat al dat ze standaard te laat betalen (de eerste dinsdag of donderdag na het verlopen van de betaaltermijn), maar zelfs die uitgestelde datum halen ze bijna nooit.
2. Wat staat er in datzelfde contract over het debiteurenrisico? Sommige tussenpartijen zeggen dat ze pas betalen als de opdrachtgever aan hen heeft betaald. Als je daarvoor hebt getekend heb je geen poot om op te staan.
3. Wat staat er in je contract over een relatiebeding? Mag je zomaar via een andere preferred supplier voor diezelfde opdrachtgever gaan werken? Het zou me verbazen. Ook hier weer: waar heb je voor getekend?
1. Voor het aangaan van het contract heb ik geprobeerd dit aangepast te krijgen, maar dit was allemaal niet mogelijk. Erg stroef hoe dat ging, maar het is wat het is. Ik blijf het stom vinden, maar goed, als ze maar betalen dan is dat niet zo erg. Moeten ze dat wel doen.sebasd schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:14:
[...]
1. Laat dit een les zijn. Als er in hun voorwaarden al staat dat ze standaard pas na de vervaldatum betalen, dan zijn het gewoon eikels. Zeker als ze ook nog de hoorn erop gooien als je met ze in gesprek wil. En ik doe geen zaken met eikels.
2. Wat staat er in datzelfde contract over het debiteurenrisico? Sommige tussenpartijen zeggen dat ze pas betalen als de opdrachtgever aan hen heeft betaald. Als je daarvoor hebt getekend heb je geen poot om op te staan.
3. Wat staat er in je contract over een relatiebeding? Mag je zomaar via een andere preferred supplier voor diezelfde opdrachtgever gaan werken? Het zou me verbazen. Ook hier weer: waar heb je voor getekend?
Er is trouwens wel betaald, maar ruim anderhalve week later.
2. Er staat niets over een debiteurenrisico, ook niet dat de klant eerst moet betalen. Dus in die zin, vervelend voor ze dat de klant te laat betaald, maar daar heb ik niets mee te maken.
3. Voor zover ik kan zien is er geen relatiebeding opgenomen in het contract. Naast hun eigen voorwaarden refereren ze ook aan de ARBIT-2022 over.
Nou lekker nieuws ook weer over de youngtimer regeling, zat er net naar te kijken voor eind 2026/2027. Uiteindelijk gaat het naar 25 jaar. Dus dan mag je in een daewoo gaan rondrijden of wat?
Nu had ik zelf een range rover classic op het oog van niet eerder dan 1992, maar er waren wel serieus leuke auto's te rijden uit 2011/2012
Nu had ik zelf een range rover classic op het oog van niet eerder dan 1992, maar er waren wel serieus leuke auto's te rijden uit 2011/2012
loewie1984 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:48:
Nou lekker nieuws ook weer over de youngtimer regeling, zat er net naar te kijken voor eind 2026/2027. Uiteindelijk gaat het naar 25 jaar. Dus dan mag je in een daewoo gaan rondrijden of wat?
offtopic:
Wel goed voor de luchtkwaliteit
- zelf heb ik langs een drukke snelweg gewoond en het is veel slechter gesteld met de luchtkwaliteit in NL dan veel mensen denken, ook vooral door wegverkeer, dus ik snap dat het persoonlijk erg vervelend kan zijn als je net aan het zoeken was, en ik vind automobiliteit ook veel te duur in NL, maar ik denk dat we beter nieuwe schone auto's kunnen subsidieren dan youngtimers.
Wel goed voor de luchtkwaliteit
- zelf heb ik langs een drukke snelweg gewoond en het is veel slechter gesteld met de luchtkwaliteit in NL dan veel mensen denken, ook vooral door wegverkeer, dus ik snap dat het persoonlijk erg vervelend kan zijn als je net aan het zoeken was, en ik vind automobiliteit ook veel te duur in NL, maar ik denk dat we beter nieuwe schone auto's kunnen subsidieren dan youngtimers.
[ Voor 29% gewijzigd door Ecological op 27-11-2025 19:30 ]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Erg vervelende situatie. Als het preferred supplier is dan zou ik zeker je contactpersoon met contractmanagement laten praten. Dit is natuurlijk niet okay - en er is een risico dat er zomaar een maand kwijt kan zijn als ze wel failliet gaan. Erg lelijke situatie.UrbanSnEAky schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:23:
[...]
1. Voor het aangaan van het contract heb ik geprobeerd dit aangepast te krijgen, maar dit was allemaal niet mogelijk. Erg stroef hoe dat ging, maar het is wat het is. Ik blijf het stom vinden, maar goed, als ze maar betalen dan is dat niet zo erg. Moeten ze dat wel doen.
Er is trouwens wel betaald, maar ruim anderhalve week later.
2. Er staat niets over een debiteurenrisico, ook niet dat de klant eerst moet betalen. Dus in die zin, vervelend voor ze dat de klant te laat betaald, maar daar heb ik niets mee te maken.
3. Voor zover ik kan zien is er geen relatiebeding opgenomen in het contract. Naast hun eigen voorwaarden refereren ze ook aan de ARBIT-2022 over.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ja, voor mij stopt het freelancen op korte termijn. Ik ga over naar een job in vaste dienst. Hoe lang weet ik niet, ik hoop dat met een jaar het tij gekeerd is en dat het niet meer “vies” is om freelancers in te huren.
Volledige verhaal: op 1 juli 2025 geëindigd bij de laatste klant. Geen verlenging meer wegens korten op budgetten. Opdracht was DBA proof op papier gezet en werd DBA proof uitgevoerd. Maar er was dus geen geld meer.
In juli 3 weken met vakantie geweest en als een gek aan het zoeken gegaan naar een nieuwe klus. Twee keer een proces in gegaan voor een freelance opdracht. 1x geen klik met de klant, de andere keer had de tussenpartij zich “vergist” en kon het toch niet als freelancer gedaan worden.
Vervolgens de ene na de andere aanbieding geschreven. Behalve op Striive, het is me oprecht de eer te na om mee te doen naar de race to the bottom en de opdracht te winnen op het laatste tarief.Brokers benaderd, kofffie gedronken met iedereen en zijn moeder. Met wie niet. Want dat zou de graal moeten zijn, netwerken netwerken. Oud collega’s ingezet om mee te zoeken naar een opdracht.
Allemaal nul op het rekest. een business analisten-opdracht kan niet meer als freelancer worden uitgevoerd. De tussenpersoon roept het als eerste en stelt voor om detavast of payrolling te doen. Zouden ze er een slaatje uit slaan of niet?
Vervolgens ook nog lokale recruiters of tussenpersonen benaderd, hier uit de regio of voor een specifieke markt. Te horen gekregen “houd vertrouwen, het komt goed, met een week heb ik wat voor je”. Het lukte hen niet. Het lukte ze ook niet om je op de hoogte te houden. Zelfs een appje is teveel gevraagd. Telkens maar nabellen. Om de band te verstevigen, zullen we dan een kopje koffie doen, om elkaars gezicht ook eens te zien, was mijn vraag? Nee was het antwoord, want men heeft het druk of we doen het wel als we richting opdracht gaan.
Fijn dat netwerken met mensen die niet willen netwerken. Fijn dat je een bak ervaring hebt waar niemand wat mee wil in freelance verband.
Mijn partner ziet me gefrustreerder worden. Mn dochter vraagt zich af waarom ik toch altijd thuis ben. Ze is 4 maar ze weet het donders goed.
Ik ben moe of lamgestreden. Telkens maar verantwoorden waarom je freelancer wil zijn. Telkens maar het gevoel hebben dat je een loer gedraaid wordt omdat ze je op de payroll willen hebben.
Ik wil gewoon werken en m’n cv opbouwen. Ik ben een gast van 40 en ik wil niet thuis zitten. Ik hoef ook niet thuis te zitten. Dat blijkt wel uit het feit dat ik met 3 weken solliciteren twee aanbiedingen voor een vaste job heb.
Ergens voelt het als falen. Dat ik als ondernemer gezakt ben voor de toets. Ik hoop dat dat gevoel wegebt.
Met een jaar maar eens verder kijken. Hopende dan op niet zo angstige opdrachtgevers, die gewoon werk willen uitbesteden aan een capabele freelancer. Hopende op een regering die duidelijk beleid maakt wat misstanden aanpakt bij PostNL freelancers en niet iedereen over één kam scheert.
Volledige verhaal: op 1 juli 2025 geëindigd bij de laatste klant. Geen verlenging meer wegens korten op budgetten. Opdracht was DBA proof op papier gezet en werd DBA proof uitgevoerd. Maar er was dus geen geld meer.
In juli 3 weken met vakantie geweest en als een gek aan het zoeken gegaan naar een nieuwe klus. Twee keer een proces in gegaan voor een freelance opdracht. 1x geen klik met de klant, de andere keer had de tussenpartij zich “vergist” en kon het toch niet als freelancer gedaan worden.
Vervolgens de ene na de andere aanbieding geschreven. Behalve op Striive, het is me oprecht de eer te na om mee te doen naar de race to the bottom en de opdracht te winnen op het laatste tarief.Brokers benaderd, kofffie gedronken met iedereen en zijn moeder. Met wie niet. Want dat zou de graal moeten zijn, netwerken netwerken. Oud collega’s ingezet om mee te zoeken naar een opdracht.
Allemaal nul op het rekest. een business analisten-opdracht kan niet meer als freelancer worden uitgevoerd. De tussenpersoon roept het als eerste en stelt voor om detavast of payrolling te doen. Zouden ze er een slaatje uit slaan of niet?
Vervolgens ook nog lokale recruiters of tussenpersonen benaderd, hier uit de regio of voor een specifieke markt. Te horen gekregen “houd vertrouwen, het komt goed, met een week heb ik wat voor je”. Het lukte hen niet. Het lukte ze ook niet om je op de hoogte te houden. Zelfs een appje is teveel gevraagd. Telkens maar nabellen. Om de band te verstevigen, zullen we dan een kopje koffie doen, om elkaars gezicht ook eens te zien, was mijn vraag? Nee was het antwoord, want men heeft het druk of we doen het wel als we richting opdracht gaan.
Fijn dat netwerken met mensen die niet willen netwerken. Fijn dat je een bak ervaring hebt waar niemand wat mee wil in freelance verband.
Mijn partner ziet me gefrustreerder worden. Mn dochter vraagt zich af waarom ik toch altijd thuis ben. Ze is 4 maar ze weet het donders goed.
Ik ben moe of lamgestreden. Telkens maar verantwoorden waarom je freelancer wil zijn. Telkens maar het gevoel hebben dat je een loer gedraaid wordt omdat ze je op de payroll willen hebben.
Ik wil gewoon werken en m’n cv opbouwen. Ik ben een gast van 40 en ik wil niet thuis zitten. Ik hoef ook niet thuis te zitten. Dat blijkt wel uit het feit dat ik met 3 weken solliciteren twee aanbiedingen voor een vaste job heb.
Ergens voelt het als falen. Dat ik als ondernemer gezakt ben voor de toets. Ik hoop dat dat gevoel wegebt.
Met een jaar maar eens verder kijken. Hopende dan op niet zo angstige opdrachtgevers, die gewoon werk willen uitbesteden aan een capabele freelancer. Hopende op een regering die duidelijk beleid maakt wat misstanden aanpakt bij PostNL freelancers en niet iedereen over één kam scheert.
Schone auto's subsidiëren gebeurd al veelvuldig? Korting op de MRB, aankoopsubsidies, etc.. Bij een youngtimer was dat nooit het geval. Bovendien is het ook zo dat een 15+ jaar oude auto vaak wat meer onderhoud nodig heeft dan een jonge auto, en daarvoor krijg je geen subsidie uiteraardEcological schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:04:
[...]
ik vind automobiliteit ook veel te duur in NL, maar ik denk dat we beter nieuwe schone auto's kunnen subsidieren dan youngtimers.
Dankzij de youngtimer bijtelling was het voor mij een no-brainer om de auto van de zaak ook gewoon privé te gebruiken en niet nog een 2e auto aan te schaffen, want die moet je ook weer ergens parkeren uiteraard.. Mijn bus was zakelijk. De huidige auto heb ik in privé gehouden omdat ik eerst eens wil kijken wat ik nog/weer ga doen en wat daar dan het beste bij past, maar als deze regeling verdwijnt of ongunstig gaat worden zal de gemeente hier me toch maar een 2e parkeervergunning moeten verstrekken, want dan komt die aparte (bijtellingsvrije) bedrijfsauto er.
Nou heb ik ook recht op één particuliere en één zakelijke parkeervergunning, maar het lijkt me niet wenselijk. Ik voel er alleen niets voor om naast het betalen van alle autokosten (EMZ, dus mijn eigen persoon handelend onder de naam ....) ook nog een aanzienlijk bedrag aan bijtelling te betalen. Bij een auto van een werkgever zou ik het nog iets anders vinden, daar worden de autokosten immers door de WG betaald.
De buren zullen er ook niet heel blij mee zijn overigens. Maar ja.... Niet bij mij klagen. Ik heb dit beleid niet bedacht
Mooi *knip* met die youngtimer regeling aanpassing. Mijn auto is 15.5 .... kan ik 6 maanden weer de volle bijtelling aftikken... over 100k..... of ik moet hem weer prive halen... *knip*
Gevloek is niet nodig.
Gevloek is niet nodig.
[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 30-11-2025 20:09 ]
Je mag hem niet naar privé halen toch? Of is dat een uitzondering vanwege de veranderende regeling?coldasice schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:28:
Mooi *knip* met die youngtimer regeling aanpassing. Mijn auto is 15.5 .... kan ik 6 maanden weer de volle bijtelling aftikken... over 100k..... of ik moet hem weer prive halen... *knip*
[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 30-11-2025 20:07 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Niet privé rijden dit jaar.coldasice schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:28:
[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 30-11-2025 20:08 ]
Hallo allemaal,
Momenteel ben ik in loondienst en ik wil mij verder kunnen ontwikkelen naar een fulltime, volwaardige IT project manager, maar mijn werkgever kan dat mij nu en de komende jaren helaas niet bieden.
En daarom denk ik eraan om een ZZPer te worden en mijzelf aanbieden als een IT coördinator of een IT projectleider, want dat doe ik nu ook al, om mij op deze manier verder te kunnen ontwikkelen.
Vorig jaar heb ik de IPMA D training gedaan.
Ik heb alleen geen idee of het nog loont om als ZZPer aan het werk te gaan met de nieuwe regelingen zoals verplichte pension, arbeidsongeschiktheidverzekering, diverse opdrachtgevers per jaar, etc. Ook heb ik geen hoeveel kan ik per uur vragen en hoe kom ik aan mijn opdrachten of gaat dat via een bureau? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en als jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen, zou ik dat erg op prijs stellen.
Momenteel ben ik in loondienst en ik wil mij verder kunnen ontwikkelen naar een fulltime, volwaardige IT project manager, maar mijn werkgever kan dat mij nu en de komende jaren helaas niet bieden.
En daarom denk ik eraan om een ZZPer te worden en mijzelf aanbieden als een IT coördinator of een IT projectleider, want dat doe ik nu ook al, om mij op deze manier verder te kunnen ontwikkelen.
Ik heb alleen geen idee of het nog loont om als ZZPer aan het werk te gaan met de nieuwe regelingen zoals verplichte pension, arbeidsongeschiktheidverzekering, diverse opdrachtgevers per jaar, etc. Ook heb ik geen hoeveel kan ik per uur vragen en hoe kom ik aan mijn opdrachten of gaat dat via een bureau? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en als jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen, zou ik dat erg op prijs stellen.
[ Voor 3% gewijzigd door lawkexarib op 27-11-2025 23:34 ]
Dit is niet vervelend bedoeld, maar als je op dit moment nog met veel van deze basisvragen zit, dan is zelfstandig ondernemerschap als ZZP’er misschien nog niet de beste stap. De ‘nieuwe regelingen’ waar je naar verwijst zijn bovendien momenteel niet van kracht. Veel van de onderwerpen die je noemt zoals AOV, pensioen en andere voorzieningen, zouden eigenlijk standaard onderdeel moeten zijn van hoe je het als zelfstandige organiseert.lawkexarib schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:15:
Hallo allemaal,
En daarom denk ik eraan om een ZZPer te worden en mijzelf aanbieden als een IT coördinator of een IT projectleider, want dat doe ik nu ook al.
Uit je verhaal krijg ik ook de indruk dat je nog weinig inzicht hebt in je marktwaarde, hoe je acquisitie zou aanpakken, of welk netwerk je kunt benutten. Zonder die basis wordt het in de huidige markt lastig om succesvol en zelfstandig opdrachten te vinden.
Mijn advies zou zijn om eerst ervaring op te doen bij een detacheerder. Zo kun je leren hoe de markt werkt, wat jouw inzet waard is en hoe het commerciële gedeelte van het vak eruitziet. Mocht je toch meer zelfstandigheid willen, dan kan een midlance-constructie een tussenstap zijn (nooit gedacht dat ik dit ooit als advies zou geven).
Het klinkt alsof je beter naar een nieuwe functie/bedrijf kan solliciteren, waar ze je wel wat perspectief kunnen bieden.lawkexarib schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:15:
Hallo allemaal,
Niet vervelend bedoeld, maar ipma-d is niet lastig (heb m zelf ook ooit gedaan) en het klinkt alsof je nog niet zo veel werkervaring hebt.
Bij een BV wel.... alternatief is idd niet prive rijden... maar dat zou ik dan 6 maanden doen, en dat kan natuurlijk ook weer niet, lekker betrouwbare overheid weer_eLMo_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:27:
[...]
Je mag hem niet naar privé halen toch? Of is dat een uitzondering vanwege de veranderende regeling?
Tja je kunt m ook privé kopen en 23 cent per km doorbelasten aan jezelf. Je bent niet verplicht m zakelijk te rijden.coldasice schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:28:
[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 30-11-2025 20:08 ]
Exact expert nodig?
Klote man. Ik heb dit jaar ook al veel geprobeerd, waarvan het meeste is mislukt. Je hebt in ieder geval het maximale gegeven, soms zijn er gewoon externe omstandigheden waarop je geen invloed hebt. Het is inderdaad te hopen dat het nieuwe kabinet duidelijkheid schept. Daarop wachten zou ik persoonlijk ook niet doen. Veel succes met je nieuwe baan.badkuip schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:58:
EN met de pseudo eindheffing voor brandstof auto's, gaan er straks helemaal geen youngtimers meer gereden worden. Dan praat je over 22% IB bijtelling en 12% via het bedrijf.....Destruction schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:21:
[...]
Schone auto's subsidiëren gebeurd al veelvuldig? Korting op de MRB, aankoopsubsidies, etc.. Bij een youngtimer was dat nooit het geval. Bovendien is het ook zo dat een 15+ jaar oude auto vaak wat meer onderhoud nodig heeft dan een jonge auto, en daarvoor krijg je geen subsidie uiteraard
Dankzij de youngtimer bijtelling was het voor mij een no-brainer om de auto van de zaak ook gewoon privé te gebruiken en niet nog een 2e auto aan te schaffen, want die moet je ook weer ergens parkeren uiteraard.. Mijn bus was zakelijk. De huidige auto heb ik in privé gehouden omdat ik eerst eens wil kijken wat ik nog/weer ga doen en wat daar dan het beste bij past, maar als deze regeling verdwijnt of ongunstig gaat worden zal de gemeente hier me toch maar een 2e parkeervergunning moeten verstrekken, want dan komt die aparte (bijtellingsvrije) bedrijfsauto er.
Nou heb ik ook recht op één particuliere en één zakelijke parkeervergunning, maar het lijkt me niet wenselijk. Ik voel er alleen niets voor om naast het betalen van alle autokosten (EMZ, dus mijn eigen persoon handelend onder de naam ....) ook nog een aanzienlijk bedrag aan bijtelling te betalen. Bij een auto van een werkgever zou ik het nog iets anders vinden, daar worden de autokosten immers door de WG betaald.
De buren zullen er ook niet heel blij mee zijn overigens. Maar ja.... Niet bij mij klagen. Ik heb dit beleid niet bedacht
Helaas 2003 hieryrew schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:41:
Ik kom net goed weg met bouwjaar 2002.
Maar het is nog geen 2027 dus er kan nog van alles veranderen
Het enige wat ik terug vind over de pseudo eindheffing icm ZZP'ers is dat wij ons daar kennelijk weinig zorgen om hoeven maken, we zijn immers geen werknemer en ik heb ook niet 2 of meer mensen in dienstfry77 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:27:
[...]
EN met de pseudo eindheffing voor brandstof auto's, gaan er straks helemaal geen youngtimers meer gereden worden. Dan praat je over 22% IB bijtelling en 12% via het bedrijf.....
Dat laatste is natuurlijk ook wel jammer, maar als ik mijn huidige auto (die ik privé bezit) doorreken komt dat neer op een 2.500 euro per jaar voor de zaak extra onkosten. Sneu geld maar echt problemen opleveren doet het niet. Voor dat geld kan ik in ieder geval geen EV kopen. En uiteraard gaat het door die heffing langer duren voor ik een EV bij elkaar gespaard kan hebben. De Staatskas vaart er wel bij, het milieu iets minder
Ik vind er iets van dat men dit soort push beleid voert. Het maakt namelijk een EV niet ineens veel geschikter of beter betaalbaar. Het brengt het bij elkaar sparen van zo'n auto alleen maar verder weg voor heel veel mensen.
[ Voor 26% gewijzigd door Destruction op 28-11-2025 10:45 ]
gaat volgens mij puu rom een zakelijke auyto die je prive gebruikt. Dus binnen de bijtelling valt. Dan maakt de rechtsvorm van je eiegn bedrijf toch niet uit,Destruction schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:35:
[...]
Het enige wat ik terug vind over de pseudo eindheffing icm ZZP'ers is dat wij ons daar kennelijk weinig zorgen om hoeven maken, we zijn immers geen werknemer en ik heb ook niet 2 of meer mensen in dienstEn als we dan toch moeten betalen, onkosten op de zaak zijn ook weer aftrekbaar toch? Betalen we dus eigenlijk minder belasting, want we maken minder winst.
Dat laatste is natuurlijk ook wel jammer, maar als ik mijn huidige auto (die ik privé bezit) doorreken komt dat neer op een 2.500 euro per jaar voor de zaak extra onkosten. Sneu geld maar echt problemen opleveren doet het niet. Voor dat geld kan ik in ieder geval geen EV kopen. En uiteraard gaat het door die heffing langer duren voor ik een EV bij elkaar gespaard kan hebben. De Staatskas vaart er wel bij, het milieu iets minder![]()
Ik vind er iets van dat men dit soort push beleid voert. Het maakt namelijk een EV niet ineens veel geschikter of beter betaalbaar. Het brengt het bij elkaar sparen van zo'n auto alleen maar verder weg voor heel veel mensen.
Los daarvan, wij hebben hier in huis bv's, dus daar speelt het wel degelijk (oftewel, de zakelijke brandstof auto wordt niet meer prive gereden en er komt een extra benzine auto bij voor prive gebruik)
Ik lees overal dat de eindheffing betrekking heeft op ZZP'ers of BV's met 2 of meer mensen in loondienst. Wmb is een ZZP'er met personeel dus geen ZZP'er meer, maar soit. Het lijkt er dus sterk op dat je die heffing (nog) niet krijgt als je alleen bent in je bedrijf.fry77 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:01:
[...]
gaat volgens mij puu rom een zakelijke auyto die je prive gebruikt. Dus binnen de bijtelling valt. Dan maakt de rechtsvorm van je eiegn bedrijf toch niet uit,
Gelukkig is er wel nog een overgangsregeling voor de pseudo eindheffing waardoor je pas in 2030 moet lappen (mits auto ter beschikking gesteld is voor 1 januari 2027)
https://www.rendement.nl/...eze-auto-van-de-zaak.html
https://www.rendement.nl/...eze-auto-van-de-zaak.html
Athlon: De maatregel geldt niet voor zzp’ers met een eenmanszaak.Destruction schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:02:
[...]
Ik lees overal dat de eindheffing betrekking heeft op ZZP'ers of BV's met 2 of meer mensen in loondienst. Wmb is een ZZP'er met personeel dus geen ZZP'er meer, maar soit. Het lijkt er dus sterk op dat je die heffing (nog) niet krijgt als je alleen bent in je bedrijf.
Idd dus niet als je een eenmanszaak hebt. Maar zoals ik al zei, wij hebben BV's
Ook weer iets om rekening mee te houden als je van EMZ naar BV zou willen gaan.....
[ Voor 7% gewijzigd door fry77 op 28-11-2025 12:29 ]
Heel vervelend, maar het was ook een vreemde regeling. Het stimuleert namelijk geen wenselijk gedrag en gezien er maar een kleine groep van profiteert is het makkelijk voor de politiek om daar een paar stuivers te halen zonder de achterban dwars te bomen.coldasice schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:28:
Oh en voor wie de youngtimer als marge voertuig gekocht heeft komt waarschijnlijk ook tot de verrassing dat je die alleen als handelaar ook als marge voertuig mag verkopen. Ben je ITer en handel je niet in auto’s dan mag je ook nog eens BTW afdragen over de inruil of verkoop (volgens de belastingdienst).
Bron: https://www.jongbloed-fis...g/bv_verkoopt_marge_auto/
[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 30-11-2025 20:09 ]
Het is natuurlijk lomp van de overheid om de afschaffing/aanpassing op deze manier te regelen. Met de aanpassing zelf ben ik het wel eens, al vind ik in het grotere geheel dat het om te beginnen al niet redelijk is om bijtelling op de nieuwwaarde te bepalen. Dat doet geen recht aan de iets oudere auto's van bijvoorbeeld 7 jaar oud. Maar die regeling was een gegeven en binnen die regeling was het gewoon vreemd dat een auto van 15 jaar oud ineens veel goedkoper in bijtelling werd.Deveon schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:31:
[...]
Heel vervelend, maar het was ook een vreemde regeling. Het stimuleert namelijk geen wenselijk gedrag en gezien er maar een kleine groep van profiteert is het makkelijk voor de politiek om daar een paar stuivers te halen zonder de achterban dwars te bomen.
Oh en voor wie de youngtimer als marge voertuig gekocht heeft komt waarschijnlijk ook tot de verrassing dat je die alleen als handelaar ook als marge voertuig mag verkopen. Ben je ITer en handel je niet in auto’s dan mag je ook nog eens BTW afdragen over de inruil of verkoop (volgens de belastingdienst).
Maar je kon wel zien aankomen dat het bij een aanpassing met de botte bijl zou gaan. Met de oldtimerregeling en grijs kentekens voor particulieren is het op dezelfde manier gegaan en bleven mensen ook met een enorme afschrijving en een vrijwel onverkoopbare auto zitten. In die zin heb ik niet veel medelijden met de struisvogels van de afgelopen jaren. Het is wel weer de zoveelste flinke smet op het ideaalbeeld van een betrouwbare overheid.
Je mag van onze overheid verwachten dat ze betrouwbaar zijn en blijven. Het is niet zo netjes om tijdens een spel de regels te veranderen op zo’n manier dat het spel niet eerst uitgespeeld kan worden. Dat geldt voor de Wet DBA, de youngtimerregeling, de hypotheekrenteaftrek, Box3 en vul maar aan. Recent hoorde ik ook nog iets over opgebouwde pensioenen bij een verzekeraar die ineens toch bij de IB geteld moeten gaan worden… (moet ik nog uitzoeken)
Hoe kan ik als ondernemer hier op anticiperen? En dan ben ik nog maar een emz…
Niet om het een of ander maar dan mag er toch nooit meer iets worden aangepast? Wanneer eindigd het spel dan?RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:29:
Je mag van onze overheid verwachten dat ze betrouwbaar zijn en blijven. Het is niet zo netjes om tijdens een spel de regels te veranderen op zo’n manier dat het spel niet eerst uitgespeeld kan worden. Dat geldt voor de Wet DBA, de youngtimerregeling, de hypotheekrenteaftrek, Box3 en vul maar aan. Recent hoorde ik ook nog iets over opgebouwde pensioenen bij een verzekeraar die ineens toch bij de IB geteld moeten gaan worden… (moet ik nog uitzoeken)
In het voorbeeld van de youngtimer regeling zou je ook kunnen zeggen dat iedereen die voor 2027 zo'n auto koopt nog van die regeling gebruik kan maken, en daarna niet meer. Of het percentage verhogen van 35% naar bijvoorbeeld 50%Shinji schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:38:
[...]
Niet om het een of ander maar dan mag er toch nooit meer iets worden aangepast? Wanneer eindigd het spel dan?
Als iedereen die nu een youngtimer heeft de huidige situatie houdt totdat de auto een keer vervangen word (moet worden), dan kun je daar op anticiperen en goed berekenen en kijken wat de beste keuze is voor een volgende auto. Als ik mijn huidige auto zakelijk had gekocht rijdt ik die dus dit jaar en komend jaar nog voor 35% van de dagwaarde maar moet ik vanaf 2027 gaan betalen alsof het ding net splinternieuw bij de dealer vandaan komt... Dat is toch kwatsch?
Dit beleid vraagt er eigenlijk juist om dat je voor de goedkope bijtelling in een of andere euro 0 Range Rover diesel gaat rijden uit de vorige eeuw. Moeten we dat willen? Een euro 5 benzine auto uit 2011 als youngtimer aanbieden zou een stuk meer helpen de uitstoot omlaag te brengen dan deze regeling die eigenlijk juist een zwaar antieke diesel aanmoedigd.
Ze hebben het met bijtelling op de EV's ook zo gedaan. Kocht jij hem voor een bepaalde datum, dan had je nog de lagere bijtelling. En die afbouw had ook wat rustiger aan gekund dan ze nu doen.
Ik had dan ook liever gezien dat ze de bijtelling zouden verdelen in schalen, bijvoorbeeld:
Nieuw tot ~10 jaar oud: 25% cataloguswaarde
~10 tot 20 jaar oud: 15% cataloguswaarde
20 jaar en ouder: 50% van dagwaarde
Dan versober je de boel ook maar dan ben je iets redelijker bezig.
Het is al jaren zo maar @RonaldHeirbaut heeft gewoon gelijk. Op dit soort gezwabber kun je niet anticiperen.
[ Voor 33% gewijzigd door Destruction op 29-11-2025 19:56 ]
Ik denk dat je terug moet naar de vraag, waarom is er bijtelling in het leven geroepen. En wat zou je doen als je die auto van de zaak niet hebt. Ik denk dat ze de bijtellingpercentages sowieso moeten laten aflopen zodat het interessanter is om een auto langer te rijden. Waarom zou je een auto 7 jaar rijden als je na 4 jaar een nieuwe kunt bestellen en net zo veel moet betalen? Dat is wel goed voor de doorstroming en zorgt ervoor (mits ze niet allemaal op transport naar hoetiefloetieland gaan) dat je het algehele wagenpark van NL wat verjongt (wat qua veiligheid en milieutechnisch vast goed is), maar het idee van bijtelling is een betaling in natura. Die auto van 7 jaar is by far niet meer waard want die is na 1 jaar. Dus gek dat daar sowieso geen verloop in zit.Destruction schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:50:
Ik had dan ook liever gezien dat ze de bijtelling zouden verdelen in schalen, bijvoorbeeld:
Nieuw tot ~10 jaar oud: 25% cataloguswaarde
~10 tot 20 jaar oud: 15% cataloguswaarde
20 jaar en ouder: 50% van dagwaarde
Ik denk alleen ook dat youngtimers helemaal niet zo'n groot voordeel moeten hebben. Dat maakt het voor vooral zzp'ers superinteressant (weer een belastingvoordeel), en dan hou je nog steeds oude voortuigen. Nu weet ik dat die oudere auto's toch wel ergens de weg op gaan, is het niet als youngtimer dan is het gewoon een oudere 2e hands. Maar waarom zou daar een belastingvoordeel op moeten staan? Nu is 15% wat jij zegt al een stuk minder groot voordeel natuurlijk dan op basis van dagwaarde. Die categorie mag er wat mij aangaat helemaal uit. Dan ga je maar lekker 23 cent per km rekenen. De "belastingen" hoeven niet mee te betalen aan wat leuke hobby auto's, dan schrijf je maar een extra bureaustoel af en rij je je hobby prive.
Het lastige in het verhaal is dat dit soort wijzigingen vrij abrupt komen. Maar, we roepen altijd ook: het moet minder complex. Nou, een afbouwregeling voor mensen die nu zo'n auto rijden maar als je m volgend jaar koopt niet meer, maakt het er weer niet eenvoudiger op. Weer extra regeltjes en uitzonderingen. Ik heb er ook niet zo'n probleem mee dat het abrupt doorgevoerd op een bepaalde datum. Als dat ver genoeg vooruit is (en op zich is iets meer dan een kalenderjaar best een eindje vooruit) kun je daar nu op acteren. Als ze het door deze regelwijziging ook toestaan dat je als eenmanszaak de auto naar prive over mag hengelen zonder gedoe, kun je ook zonder problemen vanaf 1-1-2027 de auto prive gaan rijden.
Exact expert nodig?
Dit haakt wat meer in op ZZP'ers die een oude hele dure bak zakelijk kopen en op die manier vooral privé goedkoop in hun hobby auto kunnen rijden. Maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo. Ik zou het eerste gebruik van de youngtimerregeling ook liever misbruik noemen.Crazy D schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:53:
[...]
Ik denk dat je terug moet naar de vraag, waarom is er bijtelling in het leven geroepen. En wat zou je doen als je die auto van de zaak niet hebt. Ik denk dat ze de bijtellingpercentages sowieso moeten laten aflopen zodat het interessanter is om een auto langer te rijden. Waarom zou je een auto 7 jaar rijden als je na 4 jaar een nieuwe kunt bestellen en net zo veel moet betalen? Dat is wel goed voor de doorstroming en zorgt ervoor (mits ze niet allemaal op transport naar hoetiefloetieland gaan) dat je het algehele wagenpark van NL wat verjongt (wat qua veiligheid en milieutechnisch vast goed is), maar het idee van bijtelling is een betaling in natura. Die auto van 7 jaar is by far niet meer waard want die is na 1 jaar. Dus gek dat daar sowieso geen verloop in zit.
Ik denk alleen ook dat youngtimers helemaal niet zo'n groot voordeel moeten hebben. Dat maakt het voor vooral zzp'ers superinteressant (weer een belastingvoordeel), en dan hou je nog steeds oude voortuigen. Nu weet ik dat die oudere auto's toch wel ergens de weg op gaan, is het niet als youngtimer dan is het gewoon een oudere 2e hands. Maar waarom zou daar een belastingvoordeel op moeten staan? Nu is 15% wat jij zegt al een stuk minder groot voordeel natuurlijk dan op basis van dagwaarde. Die categorie mag er wat mij aangaat helemaal uit. Dan ga je maar lekker 23 cent per km rekenen. De "belastingen" hoeven niet mee te betalen aan wat leuke hobby auto's, dan schrijf je maar een extra bureaustoel af en rij je je hobby prive.
Ik kan in ieder geval niet zeggen dat een Berlingo en daarna een Transit mijn hobby of droom auto's zijn. Nee, die waren gewoon handig (en nodig) voor de zaak en dankzij de youngtimerregeling voordelig privé te rijden voor die verdwaalde privé autorit die ik maak. Door het verdwijnen van deze regeling heb ik 2 opties die allebei als resultaat hebben dat ik in de toekomst 2 auto's zal bezitten. In een woonwijk die niet berekend is op meerdere auto's per huishouden is dat niet wenselijk te noemen, maar de wetgever wil niet anders zo blijkt. Voordeel is dat je bij een auto op grijs kenteken (nu nog) een "verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto" kunt indienen. Dat zal dan ook gaan gebeuren. 0km privé, maar geen bijtelling en geen administratie.
Ja, maar dat gaan ze natuurlijk niet doen. Stel je voor, zetten ZZP'ers hun oudere auto allemaal naar privé en dan ontvangen ze die bedragen aan bijtellingen niet.Als ze het door deze regelwijziging ook toestaan dat je als eenmanszaak de auto naar prive over mag hengelen zonder gedoe, kun je ook zonder problemen vanaf 1-1-2027 de auto prive gaan rijden.
M'n huidige auto rijd ik inderdaad privé, omdat ik niet meer fulltime ondernemer ben en ik even wil bekijken hoe e.e.a loopt, om daarna te bepalen hoe de volgende bedrijfsauto er het beste uit kan zien en wat deze in ieder geval moet kunnen. Deels kan ik dat al wel invullen en normaal gezien zou een andere bus voor de hand liggen, maar gezien het uitsterf beleid wil ik niet meer investeren in een diesel. Elektrisch is nog niet realistisch, en als men zaken als een eindheffing etc. gaat invoeren komt het moment dat een EV wél realistisch wordt ook alleen maar verder in de toekomst te liggen ipv dichterbij. Hoe die logica vanuit politici werkt is mij dan ook een raadsel.
Voor nu lijkt het een realistisch scenario dat ik er een kar trekker (~2000kg trekgewicht) op grijs kenteken (of om te bouwen naar..) bij ga kopen en dat de huidige auto dan mijn privé auto blijft. Zullen de buren niet heel blij mee zijn, maar die moeten dan maar gaan klagen bij de overheid. Ik heb dit beleid niet bedacht tenslotte.
Ook met oudere auto's kun je vergroenen, zo geef ik al aan geen diesel meer te willen, waarmee ik het mezelf een stuk lastiger maak een goede vervanger voor mijn vorige bedrijfsauto te vinden. Ook rijdt ik geen 50k per jaar, maar wel vooral vaak met aanhangers. Mét youngtimerregeling zou ik aan 1 auto ruimschoots genoeg hebben
Sowieso is het mobiliteits beleid erg krom IMHO, als je als werknemer je auto ter beschikking stelt aan de werkgever is de maximale fiscale waarde 23 cent per km, als je werkgever een auto beschikbaar stelt voor prive is die waarde opeens een stuk hoger.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
En dan moet je je bedenken dat je maar heel weinig auto's kunt rijden voor die 23ct/km. Eigenlijk kan dat helemaal niet uit en zou die vergoeding voor werknemers (of ZZP'ers die hun privé auto inzetten voor de onderneming) verhoogd moeten worden zodat deze op zijn minst de TCO van een gemiddelde auto dektWoy schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:13:
Sowieso is het mobiliteits beleid erg krom IMHO, als je als werknemer je auto ter beschikking stelt aan de werkgever is de maximale fiscale waarde 23 cent per km, als je werkgever een auto beschikbaar stelt voor prive is die waarde opeens een stuk hoger.
Want als jouw privé auto groot genoeg moet zijn voor je gezin bijvoorbeeld, kom je al vrij snel over die 23ct/km heen en is een 35-40ct/km realistischer. Dat zou dan ook de vergoeding moeten zijn.
En wat is dan een gemiddelde auto? Laten we zeggen, klein en licht is een Aygo en groot en zwaar is een XC90. Wat is dan het gemiddelde, een Golf of Astra?
Ik stel een gemiddelde voor omdat het nou ook weer niet volledig het probleem van je WG mag zijn dat jij privé grote zware bak met hoge TCO hebt. Bij dit idee zou het dus zo werken dat als jij in een klein zuinig hokje gaat rijden je wat aan de vergoeding verdient en je bij die grote zuipschuit wat toelegt, net zoals wanneer je bij een leaseauto een eigen bijdrage moet lappen omdat je een duurdere auto wilde dan eigenlijk begroot. Rijdt je in die gemiddelde auto, dat je dan kostenneutraal uit komt.
Ondertussen hoor ik dat D66 van plan is rekeningrijden in te voeren (dat is eerder geprobeerd en mislukt, ik weet het), als dat er echt door komt verwacht ik dat meer werknemers hun werkgever om auto's gaan vragen omdat ze hun eigen auto daar niet meer voor willen inzetten, zeker niet tegen de huidige maximale (onbelaste) vergoeding.
Misschien is hobby een groot woord, maar de woorden "dikke bak" en "youngtimer" zijn in dit topic wel voorbij gekomen. En dan denk ik dat de meesten hier ook nog wel vrij netjes zijn en niet 3 leuke cabrio's op de zaak hebben (en omdat zij als enige in het huishouden een rijbewijs hebben maar voor 1 auto bijtelling betalen). Maar een net-even wat dikkere bak omdat een BMW 7 uit 2009 nou eenmaal goedkoper is in aanschaf dan een 3 serie van 5 jaar oud, vind ik ook wel een beetje in die categorie vallen. Misschien geen hobby, maar wel flink gebruik maken van de regels. En prima als je dat al die tijd hebt kunnen doen, maar dat wil niet zeggen dat je dat dus maar tot in de eeuwigheid moet kunnen blijven doen.Destruction schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:03:
[...]
Dit haakt wat meer in op ZZP'ers die een oude hele dure bak zakelijk kopen en op die manier vooral privé goedkoop in hun hobby auto kunnen rijden. Maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo. Ik zou het eerste gebruik van de youngtimerregeling ook liever misbruik noemen.
Niet?Ik kan in ieder geval niet zeggen dat een Berlingo en daarna een Transit mijn hobby of droom auto's zijn.
Tjah het vervelende van zo'n beetje alle regelingen is dat er altijd een soort grensgevallen zijn waarbij het op zich gewoon overduidelijk is dat die precies de lul is, zoals jij eigenlijk in jouw voorbeeld. Ik denk echter dat dat een klein deel van de zzp'ers is. En sowieso enkel die zzp'ers die een typische bedrijfsauto nodig hebben. De IT'ers uit dit topic in ieder geval niet dusNee, die waren gewoon handig (en nodig) voor de zaak en dankzij de youngtimerregeling voordelig privé te rijden voor die verdwaalde privé autorit die ik maak. Door het verdwijnen van deze regeling heb ik 2 opties die allebei als resultaat hebben dat ik in de toekomst 2 auto's zal bezitten. In een woonwijk die niet berekend is op meerdere auto's per huishouden is dat niet wenselijk te noemen, maar de wetgever wil niet anders zo blijkt. Voordeel is dat je bij een auto op grijs kenteken (nu nog) een "verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto" kunt indienen. Dat zal dan ook gaan gebeuren. 0km privé, maar geen bijtelling en geen administratie.
Nou ja hoe flauw ook, je zou ook kunnen stellen dat als je een speciaal soort voertuig nodig hebt voor je beroep, je dan ook maar zo'n wagen moet zakelijk kopen. Maar ik snap dat er gewoon altijd situaties zijn die eigenlijk heel vervelend uitkomen, jouw use case met een wat specifieker type auto die je nu heel af en toe een keer prive rijdt is er daar eentje van. Er zullen er vast meer te bedenken zijn.Ook met oudere auto's kun je vergroenen, zo geef ik al aan geen diesel meer te willen, waarmee ik het mezelf een stuk lastiger maak een goede vervanger voor mijn vorige bedrijfsauto te vinden. Ook rijdt ik geen 50k per jaar, maar wel vooral vaak met aanhangers. Mét youngtimerregeling zou ik aan 1 auto ruimschoots genoeg hebbenMaar dat gaat nu dus om zeep, want een auto die geschikt is voor hetgeen ik nodig heb privé rijden en dan 23ct/km verrekenen is niet interessant aangezien ik die auto vooral voor de onderneming koop.
Exact expert nodig?
Het vervelende van NL is dat het natuurlijk en-en gaat worden. En MRB, en rekening rijden. Op zich ben ik best voorstander van tol op de snelwegen. Laat niet alleen veel-gebruikers maar ook meer betalen, maar laat buitenlandse voertuigen ook maar meebetalen. En, een maand niet rijden is (behalve je verzekering) ook geen kosten. Ik ben voor. Alleen, dit zal gewoon bovenop de MRB komen. En met allemaal staffels, niet om mensen meer thuis te laten werken of vaker te laten fietsen, maar om wat te spreiden. Dus betaal je tussen 7 en 9 straks meer dan tussen 10 en 12. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker al helemaal niet.Destruction schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:25:
Ondertussen hoor ik dat D66 van plan is rekeningrijden in te voeren (dat is eerder geprobeerd en mislukt, ik weet het), als dat er echt door komt verwacht ik dat meer werknemers hun werkgever om auto's gaan vragen omdat ze hun eigen auto daar niet meer voor willen inzetten, zeker niet tegen de huidige maximale (onbelaste) vergoeding.
Exact expert nodig?
Je mag ook werkelijke kosten rekenen.coldasice schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:28:
Gezien je afschrijving laag is
Wel km bijhouden % prive
https://www.belastingdien...ekening_privegebruik_auto
Volgens mij kom je dan stuk lager uit met je bijtelling
[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 30-11-2025 20:09 ]
Dat geldt volgens mij niet als je een bv hebt.yoga schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:24:
[...]
Je mag ook werkelijke kosten rekenen.
Gezien je afschrijving laag is
Wel km bijhouden % prive
https://www.belastingdien...ekening_privegebruik_auto
Volgens mij kom je dan stuk lager uit met je bijtelling
Eens, maar het is vooral een onbetrouwbare overheid.... prima dat ze per 1 jan 2027 de hele regeling stoppen, maar net voor december het hele verhaal voor 2026 veranderen is natuurlijk bedroevend.... verder is het nergens genoemd in een verkiezingsprogramma, ze zijn vooral op zoek naar geld, dat zie je nu overal, zodat ze zelf makkelijker kunnen gaan regeren. Laten we nu overal alvast geld ophalen, dan kunnen we een mooi programma samenstellen.... de overheid dijt al jaren uit en daar komt voorlopig geen einde aan...Deveon schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:31:
[...]
Heel vervelend, maar het was ook een vreemde regeling. Het stimuleert namelijk geen wenselijk gedrag en gezien er maar een kleine groep van profiteert is het makkelijk voor de politiek om daar een paar stuivers te halen zonder de achterban dwars te bomen.
Volgens mij wordt er vanuit Den Haag continue gekeken naar de balans van belasting betalen. Het (weer zon belastingvoordeel) waar we het hier over hebben gaat erover dat we 80k per jaar afdragen en middels deze regeling er mss 78k van kunnen maken.... net als de hypotheek aftrek. Stond laatste een linkse gast op twitter die verkondigde dat 80% van de hypotheek aftrek naar 10% van de rijkste mensen gaat en dat dit oneerlijk was. Dit is wel heel subjectieve berichtgeving. 80% van alle belastingen worden door diezelfde mensen betaald 10% betaald. Het gros van Nederland denkt belasting te betalen en bij te dragen, maar feitelijk zijn belastingen bij hun gelijk aan alle toeslagen die ze ontvangen, en dragen ze heel weinig bij. Ik vind het niet erg dat ik heel veel meer dan andere bijdraag, maar als mensen het terecht vinden dat ik ergens een voordeeltje verlies omdat ik toch al zoveel voordeeltjes heb (dat is overigens niet jouw mening), dan begin ik wel te stuiteren....[b]Crazy D schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:53
Dat maakt het voor vooral zzp'ers superinteressant (weer een belastingvoordeel), en dan hou je nog steeds oude voortuigen. Nu weet ik dat die oudere auto's toch wel ergens de weg op gaan, is het niet als youngtimer dan is het gewoon een oudere 2e hands. Maar waarom zou daar een belastingvoordeel op moeten staan?
In het menu staat ondernemersTylen schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:36:
[...]
Dat geldt volgens mij niet als je een bv hebt.
Check bij je boekhouder
Ik rij priveyoga schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:51:
[...]
In het menu staat ondernemers
Check bij je boekhouder
[Afbeelding]
Als je daar aan begint, moet je ook terug naar de vraag waarom er vroeger zoveel vraag was naar zzp’ers en flexwerkers, waarom men is begonnen met het toeslagenvehikel, enz.Crazy D schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:53:
[...]
Ik denk dat je terug moet naar de vraag, waarom is er bijtelling in het leven geroepen.
Die bijtelling begon lang geleden omdat de vraag naar ICTers zo groot was maar men geen hoger salaris kon bieden, dat men begon met secundaire voorwaarden zoals een auto van de zaak. Later kwam de bijtelling.
Zo gaat dat met vrijwel alles bij de overheid. Altijd reactief. Alles (bijna dan) mocht met drones en nu is het een paria. Vuurwerk was prima maar nu het met cobras uit de hand loopt… fatbikes idem.
En dat is waar we als zzp’ers ook last van hebben. Er kraaide geen haan naar, totdat er misbruik ontstond aan de “onderkant van de markt”.
Ergo, een reactieve overheid die spelregels aanpast tijdens het spelletje. Het gaat me te ver om te zeggen dat ze niet tegen hun verlies kunnen maar betrouwbaar vind ik het niet overkomen.
De overheid moet terug naar de vraag met wat ze willen met inkomsten, vermogen en afdracht van belastingen daarover. Als het spel niet meer te spelen is, prima, pas dan het spel aan maar niet de regels waardoor het spel niet meer te spelen is.
De overheid wil steeds meer, heul veul plannen liggen, investeren noemen ze het, en daar is geld voor nodig. Hoe effectief dat is, is natuurlijk nooit de vraag, ambtenaren hebben vaak niet in het bedrijfsleven gewerkt en zijn niet gewend dat het hun eigen geld is.... en dat geld eindig is.... ze krijgen een budget en dat moet opRonaldHeirbaut schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:12:
[...]
Als je daar aan begint, moet je ook terug naar de vraag waarom er vroeger zoveel vraag was naar zzp’ers en flexwerkers, waarom men is begonnen met het toeslagenvehikel, enz.
Die bijtelling begon lang geleden omdat de vraag naar ICTers zo groot was maar men geen hoger salaris kon bieden, dat men begon met secundaire voorwaarden zoals een auto van de zaak. Later kwam de bijtelling.
Zo gaat dat met vrijwel alles bij de overheid. Altijd reactief. Alles (bijna dan) mocht met drones en nu is het een paria. Vuurwerk was prima maar nu het met cobras uit de hand loopt… fatbikes idem.
En dat is waar we als zzp’ers ook last van hebben. Er kraaide geen haan naar, totdat er misbruik ontstond aan de “onderkant van de markt”.
Ergo, een reactieve overheid die spelregels aanpast tijdens het spelletje. Het gaat me te ver om te zeggen dat ze niet tegen hun verlies kunnen maar betrouwbaar vind ik het niet overkomen.
De overheid moet terug naar de vraag met wat ze willen met inkomsten, vermogen en afdracht van belastingen daarover. Als het spel niet meer te spelen is, prima, pas dan het spel aan maar niet de regels waardoor het spel niet meer te spelen is.
De overheid moest maar eens beginnen met het schrappen van de honderden errata op de spelregels. Begin maar eens met nieuwe spelregels. Zo moeilijk is het spelletje belasting heffen nou ook weer niet toch?
Al eerder schreef ik over de wet op de loonbelasting uit mijn geboortejaar. Intussen is de arbeidsmarkt veranderd maar spelen we het spelletje nog met oude regels.
Regel inkomstenbelasting in de breedste zin en stop met loonbelasting. Dan boeit het niet meer onder welk contract ik werk. Of ben ik te dom?!
Al eerder schreef ik over de wet op de loonbelasting uit mijn geboortejaar. Intussen is de arbeidsmarkt veranderd maar spelen we het spelletje nog met oude regels.
Regel inkomstenbelasting in de breedste zin en stop met loonbelasting. Dan boeit het niet meer onder welk contract ik werk. Of ben ik te dom?!
[ Voor 43% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 30-11-2025 19:55 ]
Dit komt natuurlijk regelrecht voort aan de geitenpaadjes en omweggetjes die ondernemers in Nederland zo graag makenRonaldHeirbaut schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:52:
De overheid moest maar eens beginnen met het schrappen van de honderden errata op de spelregels. Begin maar eens met nieuwe spelregels. Zo moeilijk is het spelletje belasting heffen nou ook weer niet toch?
...
Wij hadden dat liever dan "bredere" regels en dan alles naar de rechtbank voor de interpretatie. Maar goed, dat gebeurd nu alsnog, dus misschien wel een goed punt
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Op papier alle wetten en belasting aanpassen is een hels karwei, waar men zeker twintig jaar over zal steggelen . Zie ook het pensioenstelsel.RonaldHeirbaut schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:52:
Zo moeilijk is het spelletje belasting heffen nou ook weer niet toch?
Daarna komt het implementeren in software en bedrijfsprocessen. Ik durf je te wedden dat er geen bedrijf of organisatie is die dat binnen vijf jaar rond krijgt.
Zie ook vraag 8 uit deze brief van de Kamer -> https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vme1ksfbtqz5.pdf
En dat gaat “maar” om het vervangen van een fysiek beveiligingssysteem. De behoeftestelling stamt uit minstens 2013 en de implementatie loopt ook al minstens zes jaar. EDIT: Correctie, al bijna tien jaar. https://connect.thalesgro...erlandse-defensielocaties
[ Voor 32% gewijzigd door Liegebeest op 01-12-2025 05:40 ]
Alleen ben je in dienst van je BV = werknemer.yoga schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:51:
[...]
Check bij je boekhouder
[Afbeelding]
Exact expert nodig?
De overheid reageert op situaties. Ze hadden moeilijk 20 jaar geleden al kunnen bedenken dat fatbikes een issue wordenRonaldHeirbaut schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:12:
Exact expert nodig?
als over 2 jaar de yountimer regeling pas vanaf 25 jaar geld, dan is het 2027. Dat betekend dat een 2002 auto daar onder valt. Toen begonnen auto's toch wel serieus een stuk leuker te worden....
Met een B.V. ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (box 1). Je betaalt wel inkomstenbelasting over je salaris (box 1) en divididendbelasting over je dividend (box 2).yoga schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:51:
[...]
Check bij je boekhouder
[Afbeelding]
Dat klopt, maar als men graag wil dat we die oudere auto's weg doen moeten ze het niet interessanter gaan maken om juist in nog oudere auto's te gaan rijden.fry77 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:13:
als over 2 jaar de yountimer regeling pas vanaf 25 jaar geld, dan is het 2027. Dat betekend dat een 2002 auto daar onder valt. Toen begonnen auto's toch wel serieus een stuk leuker te worden....
Laat dan de regeling zoals hij is, maar verhoog het bijtellingspercentage. Bijvoorbeeld van 35% naar 50% Dan vang je meer geld maar pak je niets af en dan schuift het nog steeds mooi op, want die euro 5 benzine stationwagen uit 2011 is dan vanaf '26 ook gewoon een youngtimer.
Nu "moet" je een euro 0 auto gaan rijden uit de vorige eeuw. Daar heb ik op zichzelf niet heel veel op tegen, maar als men zegt dat de youngtimerregeling op de schop moet om oude auto's weg te krijgen, dan is dit bepaald niet de manier. Ik merkte al eerder op: Dit is een maatregel, de Staatskas vaart er wel bij. Het milieu niet
Zoals het er nu voor staat zou iemand als ik dus eigenlijk op zoek moeten naar een 40+ jaar oude diesel. Goedkoop in de bijtelling en MRB- en milieuzone vrijgesteld. Nou zit ik daar zelf niet heel erg op te wachten, maar er zullen zzp'ers zijn die dit becijferen en ook echt gaan doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 01-12-2025 12:46 ]
Die youngtimer regeling zorgt echt voor exorbitante prijzen op de markt van tweedehands auto’s. 50-60k voor een g klasse van 20 jaar oud 🤡 en dan een lagere waarde opgeven bij de belasting. Van mij mag deze regeling helemaal afgeschaft worden, totaal ondoelmatig.
Van mij mag de regeling ook afgeschaft worden, maar schaf het dan af voor auto's waarvan de laatste overschrijfdatum op of na 1 december 2025 ligt. Beetje zuur als je net een auto van 20k hebt gekocht en nu plots misschien nog maar de helft kost.mrbones92 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:37:
Die youngtimer regeling zorgt echt voor exorbitante prijzen op de markt van tweedehands auto’s. 50-60k voor een g klasse van 20 jaar oud 🤡 en dan een lagere waarde opgeven bij de belasting. Van mij mag deze regeling helemaal afgeschaft worden, totaal ondoelmatig.
De afschaffing zoals deze nu gebeurt is ook behoorlijk ondoelmatig anders.mrbones92 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:37:
En wmb, als je 50-60k wil neerleggen voor een auto van 20 jaar oud heb je een gaatje in je hoofd, én je hand.
En ja, je kunt een auto lager laten taxeren maar een auto van 60k gaat niet ineens naar 20k dus 35% over laten we zeggen 45k blijft een groot bedrag.