Sefyu schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:16:
[...]
Dan snap je denkt ik nog steeds niet hoe het werkt? Het is namelijk niet
een one-size-fits-all-aanpak. Er wordt naar het
geheel gekeken. Dat wil zeggen dat in twee gevallen waarbij evenveel punten gescoord worden, de uitkomst/beoordeling bij de ene situatie kan zijn dat de persoon niet schijnzelfstandig is, en de andere persoon wel.
Het is dus niet relevant dat bepaalde criteria voor sommige sectoren/situaties minder relevant.
Hoe zou je
een maatregel willen noemen die voor
een hele groep geldt zonder onderscheid tussen unieke factoren bij verschillende sub-groepen? Als dat niet 'one-size-fits-all' is, dan ben ik benieuwd hoe je dat dan typeert? Wellicht praten we langs elkaar en is het daarmee all
een een semantische discussie als we het hebben over de term 'one-size-fits-all'. In dat geval zijn we het waarschijnlijk meer met elkaar
eens dan we nu denken

Want ik onderken hier al meerdere malen dat er
een grote mate van subjectiviteit zit in de beoordeling n.a.v. dat puntensysteem. Dat is de kracht maar ook het grote gevaar in dit verhaal.
Mijn punt is in ieder geval dat het wellicht beter is om modulair bepaalde criteria toe te passen voor specifieke groepen, in plaats van alle criteria op de gehele populatie te richten. Op die manier kun je de criteria gerichter inzetten om de specifieke problemen van bepaalde groepen
zzp'ers aan te pakken. Dit sluit ook beter aan bij het evenredigheidsbeginsel binnen het recht.
Als je dan toch zegt dat ik niet begrijp hoe het werkt, ben ik benieuwd hoe jij zo zeker weet hoe het precies zal verlopen. De handhaving gaat immers pas in per 1 januari 2025, dus tot die tijd blijft het speculeren. Je geeft terecht aan dat er veel ruimte is voor subjectiviteit in de beoordeling, zelfs met
een gelijke puntentelling. Dat maakt duidelijk dat er nog veel ruimte is voor interpretatie,
wat weer voor onrust en onzekerheid zorgt. Op dit forum wordt dat grijze gebied door
een aantal gezien als
een vorm van onzekerheid en onrust en ik heb daar begrip voor. De Belastingdienst heeft niet bepaald de beste track-record als het gaat om de interpretatie van subjectieve criteria...