• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:33
Matched: een
sebasd schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Het wordt met reden regelmatig het afvoerputje van de freelance opdrachtportalen genoemd.
Hmm niet helemaal mee eens. Ik vind de portal van Brainnet bijv helemaal k*t. Freelance.nl bestaat wel voornamelijk uit recruiters die er een 'leuke' marge tussen zetten. Eigen netwerk is natuurlijk beter om een opdracht te vinden.

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:45
mrbones92 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:00:
[...]

Hmm niet helemaal mee eens. Ik vind de portal van Brainnet bijv helemaal k*t. Freelance.nl bestaat wel voornamelijk uit recruiters die er een 'leuke' marge tussen zetten. Eigen netwerk is natuurlijk beter om een opdracht te vinden.
Dit dus. Freelance kun je gebruiken maar wees sterk in je onderhandeling.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:40
Tekst van freelance.nl door google halen (of een ai tool) en zo achterhalen welke eindklant het is. Soms kom je bij de originele recruiter/broker uit en dat scheelt dan weer 1 of meerdere lagen.

Zodra je op freelance.nl dezelfde rol ziet staan in 3 verachillende aanbieders geplaatst op dezelfde dag, dan weet je dat ze gescraped zijn van andere aanbieders die dichter bij de eindklant zitten.

Freelance.nl is niet slecht, je moet gewoon weten hoe je het moet gebruiken.

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-02 20:21
Matched: een, wat
gem-p schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:21:
Tekst van freelance.nl door google halen (of een ai tool) en zo achterhalen welke eindklant het is. Soms kom je bij de originele recruiter/broker uit en dat scheelt dan weer 1 of meerdere lagen.

Zodra je op freelance.nl dezelfde rol ziet staan in 3 verachillende aanbieders geplaatst op dezelfde dag, dan weet je dat ze gescraped zijn van andere aanbieders die dichter bij de eindklant zitten.

Freelance.nl is niet slecht, je moet gewoon weten hoe je het moet gebruiken.
Ik vond het wel lame dat ik een abonnement daar had en ze van de een op andere dag de helft van de opdrachten achter een duurder abonnement gezet hadden. En wat overbleef waren alleen maar opdrachten van recruitment partijen die gewoon alles van magnit en striive herplaatsten.

Sindsdien opgezegd.

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:40
Leejjon schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:13:
[...]

Ik vond het wel lame dat ik een abonnement daar had en ze van de een op andere dag de helft van de opdrachten achter een duurder abonnement gezet hadden. En wat overbleef waren alleen maar opdrachten van recruitment partijen die gewoon alles van magnit en striive herplaatsten.

Sindsdien opgezegd.
Oh is dat wat ze gedaan hebben. Dacht dat mijn abbo gewoon verlopen was. Geen toffe actie dus.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41
Matched: een, wat, zzp
CasGas schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:59:
Nou, toch maar eens hier opgooien.

Zelf ben ik al 12 jaar zzp'r in de sys admin hoek, voornamelijk infra/netwerk/storage.
Altijd vanuit mijn netwerk kunnen doorschuiven naar een volgende opdracht, maar nu lijkt het een beetje droog te vallen.
Dus nu maar eens kijken om dit via bemiddelaars wat opdrachten te krijgen, maar dit is een beetje nieuw terrein voor mij.

Inschrijven via freelance.nl, komt daar uberhaubt wat uit? (Ik heb wel wat zoekopdrachten, maar je ziet dan 4x dezelfde opdracht via andere bureau's?)

Zijn er nog (betrouwbare) tussenpersonen op dit vlak?
Ik ben lid van een whatsapp community met meer dan 1000 leden waarin opdrachten gedeeld worden. Die groep heet ZZP Nederland en heeft een aantal subkanalen zoals ICT discussies maar ook opdrachten. Ik kan alleen geen link delen zou niet weten hoe, kan dit alleen door jou toe te voegen als contact. Maar zitten zeker bruikbare leads tussen.

Misschien dat iemand anders hier ook lid is van die whatsappgroep en wel weet hoe die de link naar deze community moet delen.

discogs

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Matched: een, zzp
loewie1984 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:39:
[...]

Ik ben lid van een whatsapp community met meer dan 1000 leden waarin opdrachten gedeeld worden. Die groep heet ZZP Nederland en heeft een aantal subkanalen zoals ICT discussies maar ook opdrachten. Ik kan alleen geen link delen zou niet weten hoe, kan dit alleen door jou toe te voegen als contact. Maar zitten zeker bruikbare leads tussen.

Misschien dat iemand anders hier ook lid is van die whatsappgroep en wel weet hoe die de link naar deze community moet delen.
Toevallig ben ik de oprichter van die community! Joinen kan via deze link : https://chat.whatsapp.com/EZOcUWynQLZ43V9EC9CkRi?mode=gi_t

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Leejjon
Geen matches
DennusB schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:45:
[...]

Toevallig ben ik de oprichter van die community! Joinen kan via deze link : https://chat.whatsapp.com/EZOcUWynQLZ43V9EC9CkRi?mode=gi_t
Ik heb geprobeerd te joinen. Kan je mij toegang geven?

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-02 17:48
Geen matches
DennusB schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:45:
[...]

De groep is vol , dus kan helaas niet joinen .

• DennusB
  • Niet online
Leejjon schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Ik heb geprobeerd te joinen. Kan je mij toegang geven?
De groep is idd vol, whatsapp heeft een max van 1025 mensen in de groep. We zijn nog aan het nadenken over een eventuele migratie naar een ander platform …

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

DennusB schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:15:
[...]

De groep is idd vol, whatsapp heeft een max van 1025 mensen in de groep. We zijn nog aan het nadenken over een eventuele migratie naar een ander platform …
Ik kan zo een recruiter en een loondienster opnoemen die erin zitten ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DennusB
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Ik kan zo een recruiter en een loondienster opnoemen die erin zitten ;)
Recruiters mogen in de opdrachten groep :)

• RichieB
  • Laatst online: 21:59
DennusB schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:15:
[...]

Waarom moet je daar over "nadenken"? Telegram heeft een limiet van 200.000 leden per groep.. welkom in de toekomst. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Tylen

Tylen

Geen matches
DennusB schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Recruiters mogen in de opdrachten groep :)
Zodat ze opdrachten kunnen stelen en hun eigen medewerkers voorstellen??

• DennusB
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Waarom moet je daar over "nadenken"? Telegram heeft een limiet van 200.000 leden per groep.. welkom in de toekomst. :+
Omdat het nogal een klus is om 1600+ mensen juist te informeren, alle groepen opnieuw aan te maken en mensen te helpen met de overstap ;)

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:46
RichieB schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Dat komt omdat Telegram geen end-to-end encryptie toepast, en WhatsApp en Signal wel. De telefoon moet client-side de boel versleutelen, en dat wordt in grotere groepen steeds intensiever. Telegram kan dus alle communicatie zien, waarbij het nogal schimmig is wie er achter Telegram zit. Wellicht voor een ZZP groep minder relevant, maar encryption by default is in ieders belang.

[ Voor 4% gewijzigd door Aftansert op 19-02-2026 18:38 ]

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:20
Geen matches
Lijkt me idd niet vanzelfsprekend om naar iets als telegram over te stappen... Ik heb 0 behoefte om zo'n leipe app op mijn mobiel erbij te hebben. Wil al jaren van whatsapp af, maar dat gaat toch moeilijk (mede door dit soort groepen)

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:56
Heh, inderdaad.

Die groep lijkt me interessant en nuttig, maar ik ben nooit lid geworden, omdat ik uit principe geen Whatsapp gebruik. Telegram is inderdaad een schimmige bende met slechte encryptie, dus die zou ik dan ook overslaan.

Zo blijf je vanzelf binnen de limieten :)

Is overigens wel een interessant discussiepunt: hoe ver ga je om opdrachtgevers te vinden en je netwerk te onderhouden? Ik had bijvoorbeeld ooit mijn LinkedIn-profiel verwijderd, omdat het gewoon een baggersite is die al jaren gestaag bergafwaarts gaat. Echter, toen ik besloot te gaan ZZP'en heb ik toch maar een nieuw profiel aangemaakt en ben ik weer vanaf nul begonnen. Professioneel heeft me dat zeker een aantal goede dingen opgeleverd. En daar baal ik best van.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:04
DJ Henk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:50:
Heh, inderdaad.

Die groep lijkt me interessant en nuttig, maar ik ben nooit lid geworden, omdat ik uit principe geen Whatsapp gebruik. Telegram is inderdaad een schimmige bende met slechte encryptie, dus die zou ik dan ook overslaan.

Zo blijf je vanzelf binnen de limieten :)

Is overigens wel een interessant discussiepunt: hoe ver ga je om opdrachtgevers te vinden en je netwerk te onderhouden? Ik had bijvoorbeeld ooit mijn LinkedIn-profiel verwijderd, omdat het gewoon een baggersite is die al jaren gestaag bergafwaarts gaat. Echter, toen ik besloot te gaan ZZP'en heb ik toch maar een nieuw profiel aangemaakt en ben ik weer vanaf nul begonnen. Professioneel heeft me dat zeker een aantal goede dingen opgeleverd. En daar baal ik best van.
Soms is het ook gewoon handig om iets wel te gebruiken en dan alleen waarvoor jij het nodig hebt. Je kunt wel, uit principes, Whatsapp, Telegram en eventueel LinkedIn gaan verwijderen maar hoe wil je dan nog een beetje exposure hebben, via SMS?

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:26
Ik heb hier een oude telefoon (backuptelefoon) met whatsapp liggen die eens in de week aan de wifi gaat. Wellicht is dat een idee. Prepaid simkaartje erin voor alle spamnummers en sites waar je verplicht een telnr moet opgeven.

Verder in mijj zakelijk netwerk gebruikt 75% denk ik Signal.

[ Voor 12% gewijzigd door FitTiv op 20-02-2026 08:58 ]

• DJ Henk
ColeJ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:52:
Soms is het ook gewoon handig om iets wel te gebruiken en dan alleen waarvoor jij het nodig hebt. Je kunt wel, uit principes, Whatsapp, Telegram en eventueel LinkedIn gaan verwijderen maar hoe wil je dan nog een beetje exposure hebben, via SMS?
In het geval van LinkedIn heb ik dat inderdaad gedaan. Maar in het geval van Whatsapp is dat (bij mijn weten) niet mogelijk. Als ik dat installeer, weet meteen iedereen die mij in zijn contacten heeft staan het. Iedereen, dus ook alle niet-professionele contacten, en dan kan ik een hoop berichten gaan wegswipen waar ik geen zin in heb, maar waarbij mensen wel antwoord verwachten. (Ik zit bijvoorbeeld in het bestuur van de VvE van het appartementencomplex waar ik in woon, ik zie de stroom aan berichten als "Die lift doet het niet!" "Oh, wacht, hij doet het wel" al komen.)

Een oplossing is om twee telefoons te gebruiken, maar daar heb ik ook weinig zin in.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:04
DJ Henk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:59:
[...]

In het geval van LinkedIn heb ik dat inderdaad gedaan. Maar in het geval van Whatsapp is dat (bij mijn weten) niet mogelijk. Als ik dat installeer, weet meteen iedereen die mij in zijn contacten heeft staan het. Iedereen, dus ook alle niet-professionele contacten, en dan kan ik een hoop berichten gaan wegswipen waar ik geen zin in heb, maar waarbij mensen wel antwoord verwachten. (Ik zit bijvoorbeeld in het bestuur van de VvE van het appartementencomplex waar ik in woon, ik zie de stroom aan berichten als "Die lift doet het niet!" "Oh, wacht, hij doet het wel" al komen.)

Een oplossing is om twee telefoons te gebruiken, maar daar heb ik ook weinig zin in.
My god, zoals jij het je voorstelt gaat het in de praktijk echt niet zijn. Mensen gaan je echt niet zomaar overspoelen met berichten. Ik heb zelf ook in het bestuur van een VvE gezeten en ben nog nooit ongevraagd lastiggevallen. Mijn advies is om het gewoon eens te proberen; je kunt altijd nog terug. Waarschijnlijk zal het je meevallen.

• DJ Henk
ColeJ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:07:
My god, zoals jij het je voorstelt gaat het in de praktijk echt niet zijn. Mensen gaan je echt niet zomaar overspoelen met berichten. Ik heb zelf ook in het bestuur van een VvE gezeten en ben nog nooit ongevraagd lastiggevallen. Mijn advies is om het gewoon eens te proberen; je kunt altijd nog terug. Waarschijnlijk zal het je meevallen.
Misschien heb je gelijk, misschien ook niet. De ene VvE is de andere niet. Maar dat was de praktische kant, waardoor het lastiger is om het compromis te vinden dat je suggereerde (gebruik dingen waar je op tegen bent of een hekel aan hebt alleen waar het echt noodzakelijk is). Er is ook nog de principele.

Ik noem mezelf overigens weleens een herstellende privacy-fundamentalist. Jaren geleden was ik veel erger, ik weigerde zelfs een vaste internetverbinding te hebben. (Jaren remote gewerkt op losse sims, jahoor dat kan best.) Ik kwam tot de conclusie dat het weinig opleverde. Je zondert je inderdaad steeds meer af van de wereld, maar de wereld interesseert dat geen biet en raast gewoon verder zonder jou. Dus heb ik het roer omgegooid en probeer meer mee te doen.

Waar ik soms mee worstel is hoever ik daarin moet gaan. Sommige dingen ben ik nog steeds fel op tegen en weet ik dat het slecht voor mijn welzijn is. Maar ja, als dat is waar de opdrachten zijn... waar trek je de grens?

• FitTiv
Interessant standpunt @DJ Henk.
Zeker als ondernemer lijkt me dat een lastig snijvlak.
Oprechte vraag: ga je dan wel naar seminars, congressen, cursussen enz?
Hoe doe.je dat met je kvk inschrijving, postbus?
Ik heb de ervaring dat als je je opgeeft voor congres X, er opeens allerlei nieuwe spam mails verschijnen in mijn mailbox

• DJ Henk
FitTiv schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:48:
Oprechte vraag: ga je dan wel naar seminars, congressen, cursussen enz?
Hoe doe.je dat met je kvk inschrijving, postbus?
Ik heb de ervaring dat als je je opgeeft voor congres X, er opeens allerlei nieuwe spam mails verschijnen in mijn mailbox
Spam mails zijn niet zo'n probleem, die kun je makkelijk automatisch filteren. Bij dat LinkedIn bijvoorbeeld: ik heb mijn browser zo ingesteld dat hij alle cookies weggooit bij afsluiten. Dat betekent dat je automatisch uitlogt. Inloggen is met een passwordmanager een enkele toetsencombinatie, maar tegenwoordig krijg je dan zo'n paniekmailtje dat er is ingelogd van een nieuw device. Dit krijg ik dus elke dag. (LinkedIn denkt zeker dat ik schatrijk ben. Elke dag een nieuwe computer!) Maar dankzij een automatische regel zie ik die nooit.

Meer in het algemeen: ik zie het zakelijke deel van mijn leven los van mijn persoonlijke. De Belastingdienst moet toch alles al weten, dus kan ik net zo goed een cloudservice gebruiken voor mijn boekhouding. Mijn c.v. staat ook online (zonder telefoonnummer), maar die site is dan weer niet gehost bij WordPress of zo. Het is een static site op een OpenBSD-server. Eigenlijk onzin, de enige informatie die er staat heb ik zelf al openbaar gemaakt. Zo zwalk ik weleens heen en weer.

Overigens is het niet allemaal kommer en kwel hoor. Dankzij mijn persoonlijkheid ben ik een stuk feller op security-zaken dan mijn collega's. Ik ben creatief in het bedenken van manieren waarop informatie gestolen kan worden en systemen worden gehackt. Dat waarderen opdrachtgevers, dus daar kun je je dan weer mee onderscheiden :)

• RichieB
@DJ Henk Ik heb WhatsApp verwijderd op de dag dat het werd verkocht aan Facebook. Daarna heb ik het een jaar of 2 weer gebruikt ivm sociale druk op het werk. Ik heb WhatsApp toen geen toestemming gegeven tot mijn contacten. Dat werkte prima. Je zag dan alleen de telefoonnummers en geen namen, maar dat went snel. Volgens mij heeft WhatsApp nu ook de mogelijkheid contacten zelf namen te geven in de app, zonder dat die ook in de contacten van je telefoon hoeven te staan. Maar ik gebruik het al jaren niet meer omdat ik nu voor werk ben overgestapt op Signal.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:46
FitTiv schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:48:
Interessant standpunt @DJ Henk.
Zeker als ondernemer lijkt me dat een lastig snijvlak. ... ... Hoe doe.je dat met je kvk inschrijving, postbus?
Dat is oprecht de eerste beweegreden geweest om een kantoor te huren.

Origineel wilde ik alleen een werkplek / flexplek ergens huren, maar die mag je voor de registratie niet gebruiken; het moet een vaste eigen locatie zijn. Dus daarom huur ik nu een kantoor, wat ik heerlijk naar eigen smaak en believen heb kunnen inrichten... en waar ik als bonus de post ontvang en mijn KvK registratie op heb staan. #SilverLining

Liege, liege, liegebeest!

• devrunner
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
DJ Henk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:23:
[...]
Bij dat LinkedIn bijvoorbeeld: ik heb mijn browser zo ingesteld dat hij alle cookies weggooit bij afsluiten.
........
Meer in het algemeen: ik zie het zakelijke deel van mijn leven los van mijn persoonlijke. De Belastingdienst moet toch alles al weten, dus kan ik net zo goed een cloudservice gebruiken voor mijn boekhouding.
........
Zo zwalk ik weleens heen en weer.
Misschien een beetje cherry-picken, maar als ik dit lees vind ik het wel enigszins arbitrair. De boekhouding bij 'een cloudservice' is geen probleem, maar ingelogd blijven bij LinkedIn is uit den boze? ;)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Liegebeest schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:30:
[...]

Dat is oprecht de eerste beweegreden geweest om een kantoor te huren.

Origineel wilde ik alleen een werkplek / flexplek ergens huren, maar die mag je voor de registratie niet gebruiken; het moet een vaste eigen locatie zijn. Dus daarom huur ik nu een kantoor, wat ik heerlijk naar eigen smaak en believen heb kunnen inrichten... en waar ik als bonus de post ontvang en mijn KvK registratie op heb staan. #SilverLining
Bij de virtuele kantoorverkopers kan je (volgens hun website) ook de KVK inschrijving op doen. Dus vestigingsadres en postadres. Zelf geen ervaring mee maar kan interessant zijn.
Voorbeeldje (maar er zijn er meer).

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 20-02-2026 11:40 ]

• DJ Henk
devrunner schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Misschien een beetje cherry-picken, maar als ik dit lees vind ik het wel enigszins arbitrair. De boekhouding bij 'een cloudservice' is geen probleem, maar ingelogd blijven bij LinkedIn is uit den boze? ;)
Dat is het ook. Daarom schreef ik ook dat ik heen en weer zwalk en dat ik het erg moeilijk vind om de grens te bepalen. In de moderne wereld is alles zo enorm met elkaar vervlochten dat het onmogelijk is om per geval een redelijk midden te kiezen. Het is eigenlijk altijd alles of niks. Dus het hangt van mijn bui af of ik er op dat moment wel of niet een punt van maak. Verval ik in oude reflexen, of denk ik: Nee, DJ Henk, je moet de wereld in. (En geld verdienen.)

[ Voor 4% gewijzigd door DJ Henk op 20-02-2026 12:12 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Bij de virtuele kantoorverkopers kan je (volgens hun website) ook de KVK inschrijving op doen. Dus vestigingsadres en postadres. Zelf geen ervaring mee maar kan interessant zijn.
Beetje boekhouder of accountant kan dit volgens mij ook voor je voorzien. Komen de blauwe brieven ook gelijk waar ze horen.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-02 16:47
Elkaar als echte ZZPer helpen ben ik grote voorstander van. Zulke APP groepen is natuurlijk top.

ik zelf help ook graag mede (IT) ZZPers, waar ik kan. Ik ben 100% overtuigd dat de echte ZPPers in welke branch dan ook goed werk afleveren en met veel meer plezier en motivatie hun werk doen.

Is er geen Linkedin groep? Dacht zoiets gelezen te hebben?

• Liegebeest
Wolly schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:39:
[...]
Dat kon, maar ging ook niet altijd van harte. En in 2025 zijn de regels veranderd -> https://www.knb.nl/actuee...gels-vestigingsadres-aan/

Je moet echt een huurovereenkomst of eigendomsakte hebben voor het adres dat je opgeeft. "Toestemmingsverklaringen" mogen niet meer. En bij een virtueel kantoor huur je geen onroerend goed.

• Liegebeest
Deveon schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Beetje boekhouder of accountant kan dit volgens mij ook voor je voorzien. Komen de blauwe brieven ook gelijk waar ze horen.
Dat was hoe ik mijn eerste maand overbrugde, totdat de accountant er niets meer van wilde weten. Wederom omdat ze dan een toestemmingsverklaring hadden moeten afgeven. En een huurcontract konden ze al helemaal niet doen. ... bovendien, als het pand waarin zij zitten niet hun eigendom is, mogen ze die toestemming niet eens afgeven!

[ Voor 11% gewijzigd door Liegebeest op 20-02-2026 12:51 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Liegebeest schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:49:
[...]

Dat kon, maar ging ook niet altijd van harte. En in 2025 zijn de regels veranderd -> https://www.knb.nl/actuee...gels-vestigingsadres-aan/

Je moet echt een huurovereenkomst of eigendomsakte hebben voor het adres dat je opgeeft. "Toestemmingsverklaringen" mogen niet meer. En bij een virtueel kantoor huur je geen onroerend goed.
De grote partijen (zoals Regus) stellen dan ook gewoon een huurovereenkomst op voor een virtueel kantoor.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-02 16:31
Ik heb zelf 2 telefoons en dingen als Whatsapp staat alleen op de zakelijke telefoon.
Prive gebruik ik alleen Signal.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:12

Crazy D

I think we should take a look.

https://postadres.nl/zakelijk-postadres-bij-postadres/ ?
Of je huurt gewoon echt een kantoorruimte ergens. Als je niet wilt dat je prive adres is gekoppeld als bedrijfsadres mag je daar ook wel wat moeite voor doen zeg maar.

Exact expert nodig?

• Liegebeest
Crazy D schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 07:37:
https://postadres.nl/zakelijk-postadres-bij-postadres/ ?
Of je huurt gewoon echt een kantoorruimte ergens. Als je niet wilt dat je prive adres is gekoppeld als bedrijfsadres mag je daar ook wel wat moeite voor doen zeg maar.
Dat kantoortje bevalt me uitstekend. Geen servers thuis en ook nog eens een stille studeer en werkplek.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:01
Over een week begin ik weer bij mijn laatste opdrachtgever na 3 maand thuis klussen.

Door omstandigheden is dit nu een payroll constructie, maar dit is verder geen punt van aandacht. De echte vraag is wat ik met mijn eenmanszaak aan moet. Ik laat m nog wel slapen, maar ben zelf erg negatief of het echte zzpen in de nabije toekomst er nog in zit, er zijn bijna geen opdrachten te vinden die nog zzp aannemen.

Wat dus te doen met mijn bedrijf
- Mijn aov is nu overbodig, pauzeren kost 10%. Opzeggen niks, maar als ik dan over een jaar weer een aov wil moet ik opnieuw door de molen.
- Voor de btw kan ik 0 aangiften doen had ik al begrepen.
- Nu er geen omzet meer is, neem ik aan dat ik ook geen kosten (telefoon, etc) meer kan aftrekken?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Crazy D

Crazy D

ConQuestador schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:41:
Over een week begin ik weer bij mijn laatste opdrachtgever na 3 maand thuis klussen.

Door omstandigheden is dit nu een payroll constructie, maar dit is verder geen punt van aandacht. De echte vraag is wat ik met mijn eenmanszaak aan moet. Ik laat m nog wel slapen, maar ben zelf erg negatief of het echte zzpen in de nabije toekomst er nog in zit, er zijn bijna geen opdrachten te vinden die nog zzp aannemen.

- Mijn aov is nu overbodig, pauzeren kost 10%. Opzeggen niks, maar als ik dan over een jaar weer een aov wil moet ik opnieuw door de molen.
- Nu er geen omzet meer is, neem ik aan dat ik ook geen kosten (telefoon, etc) meer kan aftrekken?
Je kunt verliezen verrekenen met winst in de jaren erna, alleen als je geen winst meer verwacht (want je gaat niet meer zzp'en), heeft dat weinig zin. Heb je het dus enkel over een paar centen aan BTW die je nu zou kunnen terugvragen. Ik zou 'm wel lekker aanhouden, dat kost niets en kan toch handig zijn.

Je AOV is wel terecht. Als je zeker denkt te weten dat je de komende jaren niet meer als zzp'er aan de slag gaat is aanhouden weggegooid geld. Maar goed ik zou ook goed naar de criteria kijken, en vooral uitzoeken welke ziektes je toch moet doorgeven. Anders zou pauzeren wel een handige manier zijn om "opeens" een bepaalde ziekte te hebben waarop ze je normaal zouden uitsluiten... (zeg niet dat jij dat doet maar bedoel te zeggen, dat er vast wel wat voorwaarden voor zijn om weer te her-activeren).

Exact expert nodig?

• Wolly
  • Niet online
Crazy D schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:50:
[...]

Je kunt verliezen verrekenen met winst in de jaren erna, alleen als je geen winst meer verwacht (want je gaat niet meer zzp'en), heeft dat weinig zin. Heb je het dus enkel over een paar centen aan BTW die je nu zou kunnen terugvragen. Ik zou 'm wel lekker aanhouden, dat kost niets en kan toch handig zijn.
Kan je verliezen verrekenen als je feitelijk niets doet met je bedrijf? Zelfde geldt voor BTW, kan je dat terugvragen, er is immers geen bedrijf wat gerund wordt?

• ConQuestador
[...]

Je AOV is wel terecht. Als je zeker denkt te weten dat je de komende jaren niet meer als zzp'er aan de slag gaat is aanhouden weggegooid geld. Maar goed ik zou ook goed naar de criteria kijken, en vooral uitzoeken welke ziektes je toch moet doorgeven. Anders zou pauzeren wel een handige manier zijn om "opeens" een bepaalde ziekte te hebben waarop ze je normaal zouden uitsluiten... (zeg niet dat jij dat doet maar bedoel te zeggen, dat er vast wel wat voorwaarden voor zijn om weer te her-activeren).
Thnx, deze opdracht heeft voor nu een contract tot december. Ik denk dat ik de aov pauzeer tot dan. In december kan ik dan kijken wat er dan op mijn pad komt.

In de tussentijd mijn kosten dus wel gewoon inboeken (dus ook kosten boelhoudpakket), en dan later maar kijken wat ik er mee kan. Worst case zijn het prive kosten, maar dat is te overzien.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• RichieB
[...]
Door omstandigheden is dit nu een payroll constructie,
[...]
- Mijn aov is nu overbodig,
[...]
Kan je uitleggen waarom bij payroll constructie een AOV overbodig is? Stel je wordt tijdens je payroll klus langduring arbeidsongeschikt, wie gaat dan je inkomen aanvullen?

• ConQuestador
RichieB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:08:
[...]

Kan je uitleggen waarom bij payroll constructie een AOV overbodig is? Stel je wordt tijdens je payroll klus langduring arbeidsongeschikt, wie gaat dan je inkomen aanvullen?
Payroll is gewoon een vorm van loondienst, dus heb je dezelfde rechten (en plichten) als iedere andere werknemer, dus ook recht op ziektewet en wia

• RichieB
Geen matches
Ah, dus payroll is duidelijk off-topic hier dan. :+

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:21
Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:00:
[...]

Kan je verliezen verrekenen als je feitelijk niets doet met je bedrijf? Zelfde geldt voor BTW, kan je dat terugvragen, er is immers geen bedrijf wat gerund wordt?
Fiscaal recht is niet mijn specialisme, maar je mag een verlies uit je slapende eenmanszaak (en het is verlies want je hebt wel kosten maar geen inkomsten) toch verrekenen met inkomsten uit loondienst? Dat moeten dan wel redelijke kosten zijn (dus niet een auto op de zaak kopen) en er moet enig zicht zijn op toekomstige inkomsten (een redelijkerwijs te verwachten voordeel) maar ik verwacht niet dat je hiermee problemen krijgt.

• Wolly
  • Niet online
ZXRY schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:31:
[...]

Fiscaal recht is niet mijn specialisme, maar je mag een verlies uit je slapende eenmanszaak (en het is verlies want je hebt wel kosten maar geen inkomsten) toch verrekenen met inkomsten uit loondienst? Dat moeten dan wel redelijke kosten zijn (dus niet een auto op de zaak kopen) en er moet enig zicht zijn op toekomstige inkomsten (een redelijkerwijs te verwachten voordeel) maar ik verwacht niet dat je hiermee problemen krijgt.
Even verder gezocht, na 6 maanden moet je je uitschrijven als je niets doet in je onderneming.
https://www.kvk.nl/over-h...rijf-dit-moet-je-regelen/

• ZXRY
Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:37:
[...]

Even verder gezocht, na 6 maanden moet je je uitschrijven als je niets doet in je onderneming.
Dat moet niet :)

Genoeg situaties te bedenken waarin je je eenmanszaak 1-2 jaar niet gebruikt, maar er in alle redelijkheid wel in de toekomst weer inkomsten te verwachten zijn. Zie bijv. ook het kopje 'Geen omzet, wel actief', daar vallen genoeg activiteiten onder te plaatsen.

Uiteindelijk is het de Belastingdienst die oordeelt over box 1 verrekeningen.

• Wolly
  • Niet online
Ik lees dit toch als gebiedende wijs.
Verwacht je dat je bedrijf langer dan een half jaar niet actief is? Of weet je niet zeker hoe lang de tijdelijke stop zal duren? Dan schrijf je je bedrijf uit.
Genoeg situaties te bedenken waarin je je eenmanszaak 1-2 jaar niet gebruikt, maar er in alle redelijkheid wel in de toekomst weer inkomsten te verwachten zijn. Zie bijv. ook het kopje 'Geen omzet, wel actief', daar vallen genoeg activiteiten onder te plaatsen.
Dat is dan ook exact waarom ik zeg "als je niets doet".

[ Voor 35% gewijzigd door Wolly op 22-02-2026 23:50 ]

• ZXRY
Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:49:
[...]

[...]

[...]

Dat is dan ook exact waarom ik zeg "als je niets doet".
Leuk dat ze het zeggen, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand door de KVK gesommeerd is zijn of haar onderneming uit te schrijven. Met een slapende eenmanszaak kun je in een dergelijke situatie alleen met de Belastingdienst problemen krijgen indien zij van mening zijn dat je geen IB-ondernemer bent, en je onterecht bijv. e.e.a. hebt verrekend in box 1.

• Wolly
  • Niet online
ZXRY schreef op maandag 23 februari 2026 @ 00:01:
[...]

Leuk dat ze het zeggen, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand door de KVK gesommeerd is zijn of haar onderneming uit te schrijven. Met een slapende eenmanszaak kun je in een dergelijke situatie alleen met de Belastingdienst problemen krijgen indien zij van mening zijn dat je geen IB-ondernemer bent, en je onterecht bijv. e.e.a. hebt verrekend in box 1.
Jouw n=1 zegt natuurlijk weinig.

Er zijn gewoon regels. Je kan ervoor kiezen ze niet te volgen maar dat betekent niet dat het dan niet geldt.
KVK controleert of bedrijven die zijn ingeschreven in het Handelsregister nog actief zijn. We vergelijken inschrijvingen in het Handelsregister met een bestand van de Belastingdienst. Als uit deze vergelijking blijkt dat een bedrijf niet meer actief is, dan sturen we dit bedrijf een brief. Komt er binnen 4 weken geen reactie op deze brief? Dan schrijven we het bedrijf uit. Dit proces heet deregistratie.
https://www.kvk.nl/wijzigen/deregistratie/

• ZXRY
Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 00:08:
[...]

Jouw n=1 zegt natuurlijk weinig.

Er zijn gewoon regels. Je kan ervoor kiezen ze niet te volgen maar dat betekent niet dat het dan niet geldt.

[...]

https://www.kvk.nl/wijzigen/deregistratie/
Mooie bron, maar andere situatie dan waar de oorspronkelijke discussie over ging. Lees het nog eens terug zou ik zeggen.

• Wolly
  • Niet online
ZXRY schreef op maandag 23 februari 2026 @ 00:18:
[...]

Mooie bron, maar andere situatie dan waar de oorspronkelijke discussie over ging. Lees het nog eens terug zou ik zeggen.
Zo werkt dat in een forum, iemand post iets en de ander reageert erop.
Jouw N=1 voorbeeld dat je nog nooit had gehoord dat iemand door de KvK werd uitgeschreven is precies dat. Er is nl gewoon een proces, zie link, waar ze exact dat doen: Bedrijven uitschrijven die daadwerkelijk geen onderneming meer drijven. Er is daar geen signaal van de BD, de KvK doet zelf onderzoek.

• ZXRY
Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 00:21:
[...]

Jouw N=1 voorbeeld dat je nog nooit had gehoord dat iemand door de KvK werd uitgeschreven is precies dat. Er is nl gewoon een proces, zie link, waar ze exact dat doen: Bedrijven uitschrijven die daadwerkelijk geen onderneming meer drijven. Er is daar geen signaal van de BD, de KvK doet zelf onderzoek.
Ze schrijven je uit als je niet binnen 4 weken reageert volgens jouw bron. Dan doe je toch een reactie de deur uit dat je nog bezig bent met activiteiten?

Ik zal het zelfs voor je concretiseren want dit wordt een beetje een sneue discussie: als je net gestopt bent met (actief) zzp'en kun je prima nog je eenmanszaak aanhouden naast je baan in loondienst. Dat kun je ook langer dan een half jaar doen, ook als je geen werkzaamheden uitvoert en dus geen omzet behaalt, want je kunt nog andere activiteiten uitvoeren vanuit je eenmanszaak.

Dus is er geen noodzaak voor uitschrijven, ook niet voor de KVK. Kan mij goed voorstellen dat menig zzp'er die nu door de DBA is gestopt daarmee, graag in de toekomst weer wil zzp'en en actief bezig is met bijv. voorbereiding. Waarom zou je dan je eenmanszaak, die waarschijnlijk al jaren actief is en een bepaalde staat van dienst heeft, zelf opheffen? Je hebt immers een legitieme reden om je eenmanszaak aan te houden.

Een ondernemer voor de IB (discussie w.b.t. verrekenen) is iets anders dan een ondernemer voor de KVK.

• Wolly
  • Niet online
ZXRY schreef op maandag 23 februari 2026 @ 00:26:
[...]

Ze schrijven je uit als je niet binnen 4 weken reageert volgens jouw bron. Dan doe je toch een reactie de deur uit dat je nog bezig bent met activiteiten?

Ik zal het zelfs voor je concretiseren want dit wordt een beetje een sneue discussie: als je net gestopt bent met (actief) zzp'en kun je prima nog je eenmanszaak aanhouden naast je baan in loondienst. Dat kun je ook langer dan een half jaar doen, ook als je geen werkzaamheden uitvoert en dus geen omzet behaalt, want je kunt nog andere activiteiten uitvoeren vanuit je eenmanszaak.

Dus is er geen noodzaak voor uitschrijven, ook niet voor de KVK. Kan mij goed voorstellen dat menig zzp'er die nu door de DBA is gestopt daarmee, graag in de toekomst weer wil zzp'en en actief bezig is met bijv. voorbereiding. Waarom zou je dan je eenmanszaak, die waarschijnlijk al jaren actief is en een bepaalde staat van dienst heeft, zelf opheffen? Je hebt immers een legitieme reden om je eenmanszaak aan te houden.

Een ondernemer voor de IB (discussie w.b.t. verrekenen) is iets anders dan een ondernemer voor de KVK.
Het begint een herhaling van zetten te worden. Ik heb duidelijk aangegeven, twee keer inmiddels, als je niets meer doet in je onderneming.

En “dan doe je toch een reactie dat je nog bezig bent met je activiteiten” terwijl dat in zo’n geval niet zo is lijkt mij geen wijs advies. Dat is gewoon liegen tegen een instantie.

Natuurlijk zijn er redenen waarom de activiteiten op een lager pitje staan en je toch ingeschreven kan blijven staan, dat is echter een andere casus.

• ZXRY
Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 00:31:
[...]

En “dan doe je toch een reactie dat je nog bezig bent met je activiteiten” terwijl dat in zo’n geval niet zo is lijkt mij geen wijs advies. Dat is gewoon liegen tegen een instantie.
Nee, want er zijn legio activiteiten die je voor je eenmanszaak kunt uitvoeren naast concrete werkzaamheden die geld in het laatje brengen? Waarmee er dus activiteit in je eenmanszaak is.

Ik snap oprecht niet hoe je daarbij van slechte intenties uit gaat. Die discussie is bij IB-ondernemerschap wellicht een andere, maar voor een simpele KVK inschrijving met verder nul gevolgen?

• Crazy D

Crazy D

Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:37:
[...]

Dan ontwikkel je op zondagmiddag een saas-oplossing, die helaas nooit het daglicht gaat zien O-) Je mag gewoon naast loondienst een eenmanszaak hebben, en je mag ook gewoon dingen doen die niet direct geld opleveren.

Exact expert nodig?

• ConQuestador
RichieB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:07:
Ah, dus payroll is duidelijk off-topic hier dan. :+
Het payrollen zelf wellicht wel, maar de gevolgen voor het bedrijf niet ;)

Los daarvan is payrollen puur een administratief ding, want je moet nog steeds zelf je opdrachten zoeken. En zonder opdracht heb je ook geen contract (en dus werk) meer

• Tylen

Tylen

ConQuestador schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:10:
[...]

Los daarvan is payrollen puur een administratief ding, want je moet nog steeds zelf je opdrachten zoeken. En zonder opdracht heb je ook geen contract (en dus werk) meer
Dat is denk ik wat genuanceerder. Als je na x jaar (ik weet niet wat het wettelijk is) nog steeds in loondiesnt bent bij de payroller dan heb je gewoon een vast contract.

• ConQuestador
Tylen schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:12:
[...]

Dat is denk ik wat genuanceerder. Als je na x jaar (ik weet niet wat het wettelijk is) nog steeds in loondiesnt bent bij de payroller dan heb je gewoon een vast contract.
Daarom schoppen payrollers je er ook uit na x jaar.. ze hebben geen zin in dat gedoe.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 00:21:
[...]

Ik heb jarenlang niks gedaan met mijn eenmanszaak, en ook steeds nulaangiftes gedaan. Alleen de Belastingdienst kwam op enig moment met een brief waarin ze stelden dat ik vermoedde dat ik niks met mijn eenmanszaak deed. Daar heb ik op gereageerd, en sindsdien (minimaal twee jaar later) heb ik, ondanks alleen maar nulaangiftes, niks gehoord.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:36
Matched: wat
Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:49:
[...]

Bij mijn inschrijving doorgevraagd aan de medewerker en die begon uiteindelijk over administratie bij KVK.

Dus ik denk dat ze het zo formuleren dat mensen geneigd zijn om zich uit te schrijven of 2x nadenken voordat ze inschrijven. Maakt de administratie en de talloze 'cijfers' die ze publiceren natuurlijk zuiverder. Gok dat ze ook wel wat brieven/mails gaan sturen om te vragen of je nog actief bent.

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 23-02-2026 09:35 ]

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:52

In welke tak van sport zit je eigenlijk? Ik heb zelf namelijk het gevoel dat de markt juist weer flink aantrekt. De afgelopen weken zie ik veel aanvragen voorbij komen. Toegegeven, vaak tegen lagere tarieven dan waar ik normaal voor werk, maar als ik echt omhoog zat om opdrachten, had ik dat alsnog liever aangenomen dan via een payroll-constructie.

Ik heb dus juist het idee dat de markt weer een beetje aan het normaliseren is. En met de hoop op betere wetgeving in de nabije toekomst zie ik die toekomst ook wel positief in.

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:22
Je AOV is wel terecht. Als je zeker denkt te weten dat je de komende jaren niet meer als zzp'er aan de slag gaat is aanhouden weggegooid geld.
Bedenk wel dat als je over een paar jaar wel weer wilt zzp'en de kans groot is dat je dan onder de nieuwe regels een verplichte verzekering bij de overheid moet gaan afsluiten.
Die accepteert iedereen, en elk beroep, dus heeft een premie die vele malen hoger zal zijn dan je nu betaald.

Houd je je bestaande AOV domweg aan, dan zou je wel eens onder een uitzonderingsregel kunnen vallen voor bestaande gevallen...

• FitTiv
maxnl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Bedenk wel dat als je over een paar jaar wel weer wilt zzp'en de kans groot is dat je dan onder de nieuwe regels een verplichte verzekering bij de overheid moet gaan afsluiten.
Die accepteert iedereen, en elk beroep, dus heeft een premie die vele malen hoger zal zijn dan je nu betaald.

Houd je je bestaande AOV domweg aan, dan zou je wel eens onder een uitzonderingsregel kunnen vallen voor bestaande gevallen...
Je kan tegen die tijd toch gewoon weer voor een commerciele AOV gaan? Plus die verplichte AOV regels zijn geloof ik nog niet zeker.

• Shinji
  • Nu online
maxnl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Waar heb je dit vandaan? Voor zover ik weet komt er mogelijk een verplichte AOV voor ZZPers vanaf 2030 maar is nergens genoemd dat dit door de overheid gedaan zou worden en onder welke voorwaarden.

Ik verwacht eerder dat ze het 'aan de markt overlaten' met eventueel een bare minimum regeling via het UWV voor wie niet bij de commerciële terecht kan.

• maxnl
FitTiv schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:42:
Je kan tegen die tijd toch gewoon weer voor een commerciele AOV gaan?
Voor nieuwe verzekeringen gelden er onder de nieuwe regels aanvullende voorwaarden, o.a. dat die nieuwe verzekering minimaal even duur moet zijn als de verplichte variant.
Voor bestaande gevallen is dat geen eis.
Plus die verplichte AOV regels zijn geloof ik nog niet zeker.
Klopt.
Maar het is wel de verwachting dat die er binnenkort doorheen geramt worden anders loopt Nederland een miljarden subsidie van de EU mis.

• maxnl
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:46:
Waar heb je dit vandaan? Voor zover ik weet komt er mogelijk een verplichte AOV voor ZZPers vanaf 2030 maar is nergens genoemd dat dit door de overheid gedaan zou worden en onder welke voorwaarden.
https://www.higherlevel.n...az/page/6/#comment-695753

Behandeling 2 april.
Maar als je onder de uitzonderingsregel wilt vallen is het verstandig daar nu al rekening mee te houden, want de peildatum voor bestaande gevallen zal wel eens rond diezelfde datum kunnen zijn.
Wacht je tot alles definitief is dan ben je te laat.

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:20
In dat artikel staat "Iedere IB-ondernemer". Wat is een IB ondernemer? Bedoelen ze hier een eenmanszaak?

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:04
Keyb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:39:
[...]

In dat artikel staat "Iedere IB-ondernemer". Wat is een IB ondernemer? Bedoelen ze hier een eenmanszaak?
Precies wat er staat. IB ondernemer. Dus eenmanszaak ja. Maar ook zelfstandig beroeps beoefenaren (die als eenmanszaak worden behandeld altijd)

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:31
Ik heb ook jaren mijn eenmanszaak aangehouden. Ook omdat ik anders mijn spullen moest afschrijven naar privé.

Enig nadeel nadat ik ben gaan freelancen is dat startersvoordelen niet meer toegepast konden worden, tenzij het echt (ik meen) drie jaar inactief zou zijn, dan zou dat bij controle bespreekpunt kunnen worden.

• Keyb
fry77 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Precies wat er staat. IB ondernemer. Dus eenmanszaak ja. Maar ook zelfstandig beroeps beoefenaren (die als eenmanszaak worden behandeld altijd)
Precies wat er staat? IB ondernemer is voor mij een nieuwe term en ik ben ruim 20 jaar zelfstandig ondernemer.

• Shinji
  • Nu online
Keyb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:14:
[...]

Precies wat er staat? IB ondernemer is voor mij een nieuwe term en ik ben ruim 20 jaar zelfstandig ondernemer.
Niet elke ondernemer is voor de belastingdienst ondernemer. Iemand die af en toe paar uurtjes bijklust is wel ondernemer, maar geen ondernemer voor de belastingdienst (inkomstenbelasting).

Volgens mij wel echt een heel gangbare term in elk geval. Hoe zou jij het noemen?

https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:21:
[...]

Niet elke ondernemer is voor de belastingdienst ondernemer. Iemand die af en toe paar uurtjes bijklust is wel ondernemer, maar geen ondernemer voor de belastingdienst (inkomstenbelasting).

Volgens mij wel echt een heel gangbare term in elk geval. Hoe zou jij het noemen?

Deze pagina beantwoord de vraag of je ondernemer bent of een uit de hand gelopen hobby hebt. :+ In mijn interpretatie is een IB ondernemer eentje die een onderneming heeft en dat op persoonlijke titel uitvoert en daarmee ook persoonlijk belastingaangifte doet, andere ondernemers doen belastingaangifte namens het bedrijf en daarnaast nog op persoonlijke titel voor hun eigen salaris. Eenmanszaak <> BV.

• Keyb
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:21:
[...]

'wanneer u ondernemer voor de inkomstenbelasting bent'? Is voor mij toch duidelijker dan IB ondernemer. IB ondernemer is imo ambigu.

• Shinji
  • Nu online
Keyb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:30:
[...]

'wanneer u ondernemer voor de inkomstenbelasting bent'? Is voor mij toch duidelijker dan IB ondernemer. IB ondernemer is imo ambigu.
Wat is er ambigu aan? Het is in mijn beleving exact hetzelfde alleen wat korter opgeschreven.

IB ondernemer = inkomstenbelasting ondernemer = ondernemer voor de inkomstenbelasting

[ Voor 3% gewijzigd door Shinji op 23-02-2026 14:44 ]

• Shinji
  • Nu online
jadjong schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Deze pagina beantwoord de vraag of je ondernemer bent of een uit de hand gelopen hobby hebt. :+ In mijn interpretatie is een IB ondernemer eentje die een onderneming heeft en dat op persoonlijke titel uitvoert en daarmee ook persoonlijk belastingaangifte doet, andere ondernemers doen belastingaangifte namens het bedrijf en daarnaast nog op persoonlijke titel voor hun eigen salaris. Eenmanszaak <> BV.
Wat is de titel van de pagina? 8)7

• Keyb
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:43:
[...]
Agree to disagree.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:43:
[...]

Deze pagina slaat de vraag over wanneer je wel ondernemer bent (en dan bedoel ik niet voor de BTW) maar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Wat feitelijk ook niet beantwoord kan worden want in het geval van een BV is de DGA niet de ondernemer, maar de BV een onderneming. Alleen noemt, en dan gok ik een beetje, 99% van de DGA zich een ondernemer waardoor ik er op uit kom dat een IB ondernemer eentje is met een succesvolle eenmanszaak en een niet-IB ondernemer eentje met een succesvolle BV.
Degene met een niet zo succesvolle BV noem ik failliet :+ en de gene met een niet zo succesvolle eenmanszaak is de eerder genoemde uit de hand gelopen hobby.

• Skamba
  • Laatst online: 21:47
Keyb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Ja, maar bijv ook VOF.

• Shinji
  • Nu online
Nee, dat is niet de titel van de pagina, de titel is "Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting? :>

Maar kan je mij uitleggen waarom je de term "IB-ondernemer" verwarrender / anders vind dan "ondernemer voor de inkomstenbelasting". Ik zie echt met de allerbeste wil in mij echt geen enkel verschil in behalve dat in de een een afkorting is gebruikt.
Deze pagina slaat de vraag over wanneer je wel ondernemer bent (en dan bedoel ik niet voor de BTW) maar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Wat feitelijk ook niet beantwoord kan worden want in het geval van een BV is de DGA niet de ondernemer, maar de BV een onderneming.
Waarom kan dat niet beantwoord worden? DGA is gewoon geen IB-ondernemer.

Dat in spreektaal iemand ondernemer kan zijn staat los van of de IB je als ondernemer ziet. Volgens mij hangen jullie deze twee dingen teveel aan elkaar op of iets dergelijks.

• ConQuestador
Faust1946 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:18:
[...]

In welke tak van sport zit je eigenlijk? Ik heb zelf namelijk het gevoel dat de markt juist weer flink aantrekt. De afgelopen weken zie ik veel aanvragen voorbij komen. Toegegeven, vaak tegen lagere tarieven dan waar ik normaal voor werk, maar als ik echt omhoog zat om opdrachten, had ik dat alsnog liever aangenomen dan via een payroll-constructie.

Ik heb dus juist het idee dat de markt weer een beetje aan het normaliseren is. En met de hoop op betere wetgeving in de nabije toekomst zie ik die toekomst ook wel positief in.
Java developer.

Ik heb wel een tarief bedongen die 8% hoger is dan ik had. Als ik kijk naar de gedaalde tarieven van andere opdrachten zit ik bruto 20% hoger dan ik elders zou kunnen krijgen nu.

Onder de streep denk ik dat ik netto niet veel inleveren ten opzichte van een andere zzp opdracht nu aannemen.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:48
maxnl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Behandeling 2 april.
Maar als je onder de uitzonderingsregel wilt vallen is het verstandig daar nu al rekening mee te houden, want de peildatum voor bestaande gevallen zal wel eens rond diezelfde datum kunnen zijn.
Betekent dit nou dat de BAZ eerder dan 2030 ingaat, terwijl het UWV de acceptatieplicht niet kan uitvoeren? Hoe moet ik dan als chronisch zieke ondernemer aan de verplichte aov komen? :? Of moet ik dan 4 jaar stoppen tot dit kabinet de zaakjes op orde krijgt?

Maak me dan wel echt zorgen. Ik wil echt niet 4 jaar in loondienst.

• sverzijl
  • Laatst online: 23:28
maxnl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Behandeling 2 april.
Een van de voorwaarden voor de opt-out is een commerciele AOV die :
periodiek uitkeert tot een eindleeftijd van minimaal 55 jaar (m.a.w. geen max 2, 5 of 10 jaar, en dus ook geen schenkkring/broodfonds)
Zou dit dan ook betekenen dat je na je 55e geen verplichte AOV meer hoeft af te sluiten ?

• RichieB
@sverzijl Ik denk dat je dan een speciale AOV polis krijgt met een negatieve looptijd. Wellicht met een kleine korting op de premie. ;-)

• maxnl
Dennisweb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:53:
Betekent dit nou dat de BAZ eerder dan 2030 ingaat
Nee.
Wel dat als je liever niet van de BAZ gebruik wilt maken in 2030, maar van de uitzonderingsregeling voor bestaande gevallen die al een verzekering hebben, je voor de peildatum al een verzekering moet regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door maxnl op 23-02-2026 22:33 ]

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:48
maxnl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:20:
[...]

Nee.
Wel dat als je liever niet van de BAZ gebruik wilt maken in 2030, maar van de uitzonderingsregeling voor bestaande gevallen die al een verzekering hebben, je voor de peildatum al een verzekering moet regelen.
Aha. Ik moét via de BAZ want ik word nergens geaccepteerd. Dus we zien het wel. Chronisch ziek zijn is in Nederland niet geweldig. Je zou zeggen dat de zorg geweldig is, maar ik ervaar dagelijks veel problemen. Ik voer een gevecht tegen het zorgsysteem waarin veel doktoren mij ondanks een diagnose niet willen helpen. Dat er ook voor chronisch zieke zzp’ers nog niets geregeld is, is niet zo gek. Verzekeraars zijn er immers niet om uit te keren ;).

Maar als ik dan kijk naar een land als Tsjechië waar je voor een paar honderd euro per maand pensioen, zorgverzekering en AOV opbouwt. Zo’n systeem had ik hier ook wel willen hebben. Wij zijn gewend alle kosten op elkaar te stapelen en dat wordt echt een kostbare zaak.

• Leejjon

10% is wel fors. Bij Centraal beheer is pauzeren 15 euro per maand. Normaal mocht dit maximaal een jaar, maar toen ik hierover belde mocht ik dit nog een jaar verlengen. 180 euro voor een jaar betalen om niet de hele aov molen en medische keuring opnieuw door te hoeven is het dan nog net wel waard (ook al heb ik nooit wat).

Ik heb zelf mijn eenmanszaak gehouden en zet alles op 0 bij de btw aangifte. Wel trek ik dus geen telefoon kosten enzo meer af want ik heb geen inkomsten (op een klein klusje na).

Ik hoop stiekem dat de ZZP opdrachten volgend jaar weer wat aantrekken als duidelijker is dat die zelfstandigenwet er gaat komen. Vooral zodat dat stomme inbedding criteria dan van de baan is.

[ Voor 8% gewijzigd door Leejjon op 24-02-2026 13:58 ]

• fry77

die kosten kun je volgens mij gewoon aftrekken. Er staat geen omet tegenover, maar dat betekend alleen een verlies jaar. En als je volgend jaar weer omet hebt kun je nog eea verrekenen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:11
fry77 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:33:
[...]

die kosten kun je volgens mij gewoon aftrekken. Er staat geen omet tegenover, maar dat betekend alleen een verlies jaar. En als je volgend jaar weer omet hebt kun je nog eea verrekenen.
Nu ben ik geen belastingexpert. Maar als je geen zakelijke bezigheden hebt, hoe kun je dan telefoonkosten zakelijk aftrekken als je niets doet voor je bedrijf? Daarnaast als je geen zakelijke inkomsten hebt, van welke inkomsten trek je die dan vanaf?
(en wil je zoveel moeite doen voor die hoogstens paar tientjes per maand)

• fry77
jongetje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Nu ben ik geen belastingexpert. Maar als je geen zakelijke bezigheden hebt, hoe kun je dan telefoonkosten zakelijk aftrekken als je niets doet voor je bedrijf? Daarnaast als je geen zakelijke inkomsten hebt, van welke inkomsten trek je die dan vanaf?
(en wil je zoveel moeite doen voor die hoogstens paar tientjes per maand)
domeinnaam? telefoon abbo? dat soort zaken lopen door. Wil je dat prive gaan betalen dan? Je kunt dat geen jaren doen nee, maar zo'n eerste jaar kun je gewoon de kosten blijven aftrekken.

En het is wel meer dan tientjes per maand, want als je stopt, krijg je ook nog stakingswinst om je oren.

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-02 21:04
Op het moment dat je langere tijd geen omzet boekt dan zal de belastingdienst vanzelf contact met je opnemen. Zij spreken dan uit dat er twijfel bestaat of de onderneming nog als onderneming gezien kan worden. Ze vragen dan bewijs waaruit blijkt dat er nog sprake is van ondernemerschap. Je moet dus objectief kunnen aantonen dat je nog probeert deel te nemen aan het economische verkeer.

Je mag alleen kosten in aftrek nemen als je deze gebruikt voor voorgenomen activiteiten in het economische verkeer. Is dit niet het geval? Dan zal de belastingdienst de aftrek weer terugvorderen.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:48
Jeffrey schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:23:
Op het moment dat je langere tijd geen omzet boekt dan zal de belastingdienst vanzelf contact met je opnemen. Zij spreken dan uit dat er twijfel bestaat of de onderneming nog als onderneming gezien kan worden. Ze vragen dan bewijs waaruit blijkt dat er nog sprake is van ondernemerschap. Je moet dus objectief kunnen aantonen dat je nog probeert deel te nemen aan het economische verkeer.

Je mag alleen kosten in aftrek nemen als je deze gebruikt voor voorgenomen activiteiten in het economische verkeer. Is dit niet het geval? Dan zal de belastingdienst de aftrek weer terugvorderen.
Tenzij je vooraf een besluit hebt vastgelegd b.v. naar accountant waarin je aangeeft dat je een sabbatical neemt. Het is wel verstandig om een klein loon door te betalen, bijtelling en LH. Dan is er niet veel aan de hand. Ik spreek uit ervaring.

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:58
Rustig hier. Is iedereen over naar Whatsapp?

• Keyb
Montifaud schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:42:
We zijn murw geslagen door overheidsbeleid.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:34
Montifaud schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:42:
Tja, geen YT-regeling meer hè. 😜

Ben wel benieuwd wat Aartsen gaat brengen als staatssecretaris voor de zzp’er. In ieder geval mogen de jonkies straks nog even door tot hun 71e!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:38
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:35:
[...]
In ieder geval mogen de jonkies straks nog even door tot hun 71e!
Als je als freelance IT-er door moet tot je 71e dan heb je toch wat verkeerds gedaan hoor. Freelancen in onze sector geeft bij uitstek de mogelijkheid om (veel) eerder te stoppen met werken. Tenzij je niet met geld kom kan gaan.

• Wolly
  • Niet online
Ascension schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Als je als freelance IT-er door moet tot je 71e dan heb je toch wat verkeerds gedaan hoor. Freelancen in onze sector geeft bij uitstek de mogelijkheid om (veel) eerder te stoppen met werken. Tenzij je niet met geld kom kan gaan.
Ik denk niet dat de jonkies tot hun 71e in de IT zullen zitten, mag toch wel aannemen dat AI in 10-20 jaar de wereld heeft veranderd.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:34
Noem eens een behoorlijke baan die je wel kan doen tussen je 65e en 71e, in loondienst danwel als eenmanszaak. Noem dan niet president van Amerika, want dan moet je bijna dement en ouder dan 75 zijn.

• Wolly
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:28:
Noem eens een behoorlijke baan die je wel kan doen tussen je 65e en 71e, in loondienst danwel als eenmanszaak. Noem dan niet president van Amerika, want dan moet je bijna dement en ouder dan 75 zijn.
AI compliance officer >:)
Pagina: 1 ... 664 665 Laatste