aex351 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Ook met
een verkeersboete voor te hard rijden zit
een marge ingebouwd. Maar dat wil niet zeggen dat omdat er
een marge is, of omdat er uitzonderingen gegeven kunnen worden, dat het allemaal zo onduidelijk is.
En dat is precies het punt dat veel schijnzelfstandigen gebruiken in deze discussie. Er zijn uitzonderingen (sommige die nog via jurisprudentie gedefineerd worden) er is marge en dus is het onduidelijk. Want zij willen zelf graag allemaal in de categorie van marge en uitzondering horen. Maar feitelijk kan je nu al makkelijk stellen dat ze daar niet onder horen. Maar daar willen ze natuurlijk niets van horen. En dus terug naar het argument dat het allemaal zo onduidelijk is. Als het daadwerkelijk zo onduidelijk is voor je eigen situatie, dan vermoed ik dat de kans groot is dat je
een schijnzelfstandige bent. Dan kan je wel het kromme recht willen blijven praten, maar zo zit het. In elk geval maakt het voorlopig voor de schjinzelfstandige zelf nu in eerste instantie weinig uit, aangezien de opdrachtgevers aangepakt worden. Maar de zinloze discussie van schijnzelfstandigen die het kromme recht willen blijven praten, ik mag hopen dat het nu wel
een beetje over is.
edit: voor de schijnzelfstandige zijn er overigens over het jaar 2025 dan wel gevolgen, omdat je opnieuw belastingaangifte moet doen.
Ik snap best dat de belastingdienst het allemaal heel duidelijk vind. Die hebben hun vinklijstje uit het arrest en daarmee
een eerste opzet voor hun controle. Tijdens het rondetafelgesprek gaven ze aan dat de rest wel uit de jurisprudentie zou blijken. Jij noemt het uitzonderingen maar dat was niet de exacte verwoording. Het is ook niet in hun belang om hier
een eerlijke discussie over te voeren en eventueel tot de conclusie te komen dat handhaving niet gewenst is.
Een grote corporate zal de situatie overigens niet als duidelijk ervaren.. als ik aan
een compliance medewerker vraag: op basis van
een hollistische afweging van de volgende punten in combinatie met het oordeel van de inspecteur.. denk je dan dat we op deze positie g
een risico lopen? Daarop is het antwoord nooit
een volmondig ja. Daarmee blijft de situatie de facto onduidelijk vanuit het perspectief van de inhurende partij. En dan krijg je in het geval van grote organisaties die over het algem
een risico avers zijn
een reactie die men onder de IR35 in Engeland noemen
een "blanket ban". Oftewel, dan stoppen we maar helemaal met
ZZPers want we weten niet zeker of we wel compliant zijn en hebben ook g
een zin om dit uit te zoeken. Die beweging in de markt is nu ook te zien, en dat is wederom
een teken dat alles niet zo zwart-wit en helder is als de belastingdienst schetst. Fun-fact: bij onze buren liet de engelse belastingdienst weten dat de IR35
een daverend succes is. 4.2 miljard extra inkomsten voor de staat!! Daarnaast hebben bedrijven g
een enkele moeite om compliant te zijn. Bij dat laatste punt vergeet men wel even te vermelden dat dit niet komt door de duidelijkheid van de eisen gesteld onder IR35, maar door het algeheel stoppen met contractors. Het is moeilijk door rood rijden als je g
een auto voor de deur hebt staan.
Naast de discussie duidelijk/onduidelijk, kun je wel afvragen of deze handhaving wel past binnen onze liberale cultuur. Alle argumenten om de wet te handhaving worden langzamerhand afgestreept. Zelfs als dit enkel vooroordelen betreft.
Een ZZPer heeft legio fiscale voordelen en heeft daarmee
een oneerlijke positie ten opziche van
een medewerker -> die voordelen worden al jaren structureel afgebouwd.
Een ZZPer draagt niet z'n st
eentje bij aan de pensioen pot -> onder het nieuwe pensioen stelsel is dit g
een issue meer.
Een ZZPer is niet goed verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en dat is
een gevaar voor de samenleving -> men werkt aan
een verplicht AOV. De meeste
ZZPers kopen duren spullen en hebben hun pensioen niet goed geregeld (
een afbetaald koophuis is niet genoeg!) -> ik betwijfel of dit laatste waar is maar als dit het enige argument is zou ik daar wel
wat meer gedegen onderzoek naar willen zien. Lijkt tot nu toe vooral koffiedikkijken door de waarzegers bij de bond of pvda/gl. Ooit werd geroepen dat we met de wet dba de onderkant van de markt zouden beschermen, maar inmiddels is het effect juist
een hoger risico voor zelfstandige omdat inhurende bedrijven contractueel zoveel mogelijk risico bij de
ZZPer proberen neer te leggen. Waarom willen we dan mensen in
een arbeidsover
eenkomst duwen en ze de vrijheid ontnemen om zich in het economisch verkeer te presenteren zoals zij dat zelf willen? Als het antwoord op die vraag enkel is "dat is de wet en die is duidelijk", dan is die wet aan
een fikse herziening toe. Maar ik ben benieuwd
wat voor goede redenen voor handhaving jij weet als ware kruisvaarder tegen de schijnzelfstandige.