Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Nog even afgezien van wat anderen zeggen; dit is niet helemaal de manier om in een topic te reageren als je advies probeert in te winnen.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 09:35

kevinr1

Dude?

Helemaal helder allemaal.
Heb toevallig net gekeken in m'n contract, staat dat ik geen nevenactiviteiten mag uitvoeren.

Dus het lijkt me idd geen goed plan om dit door te zetten. :+

Life is meant to be experienced

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50
kevinr1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:15:
Heb toevallig net gekeken in m'n contract, staat dat ik geen nevenactiviteiten mag uitvoeren.

Of in overleg natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 07:37

tomtom901

Moderator General Chat

Nouja, kan wel natuurlijk, want je kan gewoon in overleg gaan om dat beding te laten schrappen met een addendum. Maar dan is het ook ineens in overleg en hoef je je een stuk minder zorgen te maken dat je achteraf een deksel op je neus krijgt.

Edit: @Schmitzel was me voor.

[ Voor 3% gewijzigd door tomtom901 op 16-08-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Je kan altijd gaan ZZP'en. Dan kan je in overleg met opdrachtgevers beslissen om zo veel uren te werken als je zelf wil.

Werk samen met iemand die 3 opdrachten heeft. 2 daarvan zijn fulltime en de ander doet hij er bij.
Zelf heb ik het ook vorig jaar gedaan op 2 opdrachten. Opdrachtgevers wisten van elkaar en ik heb tijd streng bewaakt door dagen te reserveren voor ze. Meerdere opdrachten als ZZP'er is dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Alles kan in overleg. Wat als je werkgever nou aangeeft om een dag minder te werken voor 10% minder salaris om op die vrije dag nevenactiviteiten te ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:39:
[...]

Alles kan in overleg. Wat als je werkgever nou aangeeft om een dag minder te werken voor 10% minder salaris om op die vrije dag nevenactiviteiten te ondernemen?
20% minder werken voor 10% minder salaris :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 07:37

tomtom901

Moderator General Chat
Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:16:
[...]

Goeie deal toch :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-09 21:42
Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:16:
[...]
In de praktijk voert ie al geen fluit uit (mijn interpretatie van zijn woorden), dus die dag minder werken merkt ie wss niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
figlio del comm schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:30:
[...]

In de praktijk voert ie al geen fluit uit (mijn interpretatie van zijn woorden), dus die dag minder werken merkt ie wss niet.
Ik zie het nog niet helemaal voor mij. Hij gaat naar zijn baas en zegt dat hij eigenlijk niets te doen heeft, of hij niet 32 ipv 40 uur kan gaan werken voor 10% minder salaris.

Dus effectief zegt hij 'Ik heb niets te doen maar ben wel bereid om dat te blijven doen tegen een 10% hoger salaris". Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:36:
[...]

Ik zie het nog niet helemaal voor mij. Hij gaat naar zijn baas en zegt dat hij eigenlijk niets te doen heeft, of hij niet 32 ipv 40 uur kan gaan werken voor 10% minder salaris.

Dus effectief zegt hij 'Ik heb niets te doen maar ben wel bereid om dat te blijven doen tegen een 10% hoger salaris". Zoiets?
Het “heb niets te doen” zou ik weglaten als dat nog niet bekend is (bijv al langer om meer verantwoordelijkheden vragen), maar zou het prima kunnen verpakken in dat je verwacht de werkzaamheden ook wel in 4 dagen denkt te kunnen realiseren. Voorheen was wellicht daar de motivatie niet voor (moet toch 40 uur schrijven en niemand wil inleveren).

Kom op, zijn ondernemers hier, beetje stoute schoenen aan en gewoon vragen. In het ergste geval hoor je nee en verandert er niets. Vaak komt er op zulke vragen wel een tegenbod en ieder 10% winst lijkt mij een mooie verdeling. De vrijheid voor nevenactiviteiten is vervolgens een cadeautje en kan je nog spelen op meer verantwoordelijkheden of andere uitdagingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 16-08-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1

kevinr1

Dude?

Ik ben “consultant” en word gedetacheerd bij een ander bedrijf; en daar dus weggezet voor 40u per week.

Volgens mij moeten beide bedrijven dan een OK geven. Niet onmogelijk, maar wel een lastig verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door kevinr1 op 16-08-2023 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
kevinr1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:34:
Ik ben “consultant” en word gedetacheerd bij een ander bedrijf; en daar dus weggezet voor 40u per week.

Volgens mij moeten beide bedrijven dan een OK geven. Niet onmogelijk, maar wel een lastig verhaal.
Wat houdt je tegen om full time te gaan freelancen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 15:35
init6 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Je kan altijd gaan ZZP'en. Dan kan je in overleg met opdrachtgevers beslissen om zo veel uren te werken als je zelf wil.

Werk samen met iemand die 3 opdrachten heeft. 2 daarvan zijn fulltime en de ander doet hij er bij.
Zelf heb ik het ook vorig jaar gedaan op 2 opdrachten. Opdrachtgevers wisten van elkaar en ik heb tijd streng bewaakt door dagen te reserveren voor ze. Meerdere opdrachten als ZZP'er is dus geen probleem.
Als je 36u als fulltime ziet zou dat 72u p/week + nog een opdracht zijn? Dat is dan dus gemiddeld > 10u op een dag en dan elke dag van de week. Respect hoor _/-\o_

Verder is het wel lastig als je te weinig werk hebt. Persoonlijk probeer ik altijd alles gevoelsmatig voor een 8 af te leveren, en er dus dusdanig het aantal uren in te steken. Voor de 9 gaan is vaak tijd/kosten technisch niet optimaal, tenzij je bij de nasa werkt dan moet je voor de 10 gaan lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
zwaanenberg schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:52:
[...]

Als je 36u als fulltime ziet zou dat 72u p/week + nog een opdracht zijn? Dat is dan dus gemiddeld > 10u op een dag en dan elke dag van de week. Respect hoor _/-\o_

Verder is het wel lastig als je te weinig werk hebt. Persoonlijk probeer ik altijd alles gevoelsmatig voor een 8 af te leveren, en er dus dusdanig het aantal uren in te steken. Voor de 9 gaan is vaak tijd/kosten technisch niet optimaal, tenzij je bij de nasa werkt dan moet je voor de 10 gaan lijkt me.
Weet niet hoe hij het doet, naja... ik zie hoe hij het doet. Hij werkt avonden door, krijg nog berichten om 2 uur snachts van hem. Als ik samen iets wil bekijken dan het liefste in het weekend. We werken samen al een paar jaar en hij blijft doorgaan. Is iemand die je alles kan vragen.

Heb zelf 60 uur per week gedraaid met op hoogtepunt 72 uur, maar toen ik destijds de IB teruggave zag dacht ik: Wacht ff...

[ Voor 4% gewijzigd door init6 op 16-08-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinr1

kevinr1

Dude?

Archiebald schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

Wat houdt je tegen om full time te gaan freelancen?
Huis kopen/hypotheek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Als je gaat freelancen, ga meteen voor een BV. Zet je DGA salaris zo laag mogelijk als kan, zodat er (veel) geld overblijft in je BV. Als je dat een paar jaar doet, kun je vanuit de BV jezelf een hypotheek verstrekken of je bestaande hypotheek overnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 23:40
Archiebald schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Als je gaat freelancen, ga meteen voor een BV. Zet je DGA salaris zo laag mogelijk als kan, zodat er (veel) geld overblijft in je BV. Als je dat een paar jaar doet, kun je vanuit de BV jezelf een hypotheek verstrekken of je bestaande hypotheek overnemen.
Of je gaat voor een eenmanszaak, knalt 3 jaar geen geld in je pensioen voor een zo hoog mogelijk bruto salaris en koopt een huis. Drie jaar mooie cijfers geeft je wel een hypotheek.

Als je - even uitgaande van de 400k hypotheek, 400k in je bv wil hebben moet je wel wat langer dan 3 jaar knallen - denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door ZveenT op 16-08-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1

kevinr1

Dude?

M’n plan is eerder huis kopen, paar maanden wachten, dan zzp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 15:35
Ik denk dat het niet perse onverstandig is om even (1 tot 3 jaar) te wachten met het kopen van onroerend goed. Vanuit prijsontwikkeling dan.

Disclaimer: contrair handelen tov mijn advies is vaak winstgevender

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-09 23:04
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-09 21:42
Wie gaat deze ondernemerscheck doen ? En waar staat precies dat je meer dan 1 opdrachtgever moet hebben ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52
Nuance: 70% uren.
Niet inkomsten of omzet.

Bron: ondernemerscheck bd.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
figlio del comm schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:45:
Wie gaat deze ondernemerscheck doen ? En waar staat precies dat je meer dan 1 opdrachtgever moet hebben ?
Ik heb m net voor de grap gedaan en het lijkt wel of hij strakker is geworden.
Als ik hem naar waarheid invul maar met slechts 1 opdrachtgever (ik heb er meerdere) dan geeft de check aan dat je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent. Ondanks financiële verantwoording/risico, investeringen enz enz.
Zou voor best veel personen van hier best een issue kunnen zijn :?

edit: zelfs met meerdere opdrachtgevers maar meer dan 70% bij 1 opdrachtgever is de uitkomst hetzelfde. Blijven dan weinig ondernemers over :X

Volgorde van de afbeeldingen niet goed, maar als je hiermee geen ondernemer bent is dus de 70% regel een knockout :? :X

Edit 2:
Aan het einde staat er "waarschijnlijk" geen ondernemer met de verwijzing naar onderstaande pagina:

https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

Als ik dat lees dan zijn "we" wel weer ondernemer, ondanks dat je meer dan 70% van de omzet bij een opdrachtgever scoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urEFMqQUl0UOA4zSmNyLI0AH7-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jK6kTscbB046u3d2Yc42X27U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6yBfK9rGsehDULUInr1adtlCCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jjZHGr7qHz4wPQsdcCTlcog9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zewCiLDxGIzUy1o_krbHzdy-8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iEbrPiCxO28cXJJxkPbBBqL3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uzrv_jFpg5FnM6pHu1IIrI_g7Go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9DrZgL1e8v2gJmWQLB4Mq3jf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL-oSEfp19nIyWE2glkl25VX5-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dieh5eB3woAkKGj96yVPCKGh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKCCe0csC6cJrtiYXSBSjfPFmtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GAdzOHKHgdbACzRLQfFrXkje.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door ybos op 17-08-2023 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 23:08
Tip
Zoek 2 of 3 andere zzp'ers en verricht werkzaamheden voor elkaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-09 14:38
Nog een tip: doe geen ondernemerscheck.
Ik ben ooit gevraagd bij de Belastingdienst als ZZP-er en die wilde me wel hebben mits ik voor tenminste 3 jaar wilde blijven voor tenminste 36 uur/week.
Ook wilde ik ooit een extra klus doen toen ik voor het UWV werkte. Dat "mocht niet want ik heb jou voor 40 uur ingehuurd". (nog even afgezien dat het in theorie wel passend te maken is).

Meest onbetrouwbaar in deze is en blijft de overheid. alleen jammer dat een inspecteur daar geen boodschap aan heeft.

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-09 23:04
figlio del comm schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:45:
Voor het contract van volgend jaar wordt dit onderdeel van de criteria.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:25
groezle schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:07:
[...]

Eruit onderhandelen dus.. Je zit al meerdere jaren op dezelfde plek of hoe moet ik dit interpreteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-09 15:56
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:59:
Meest onbetrouwbaar in deze is en blijft de overheid. alleen jammer dat een inspecteur daar geen boodschap aan heeft.
En dat blijft imo het meest kromme in dit hele verhaal.
Hoe kan je als inspecteur nou geloofwaardig overkomen terwijl je eigen werkgever de regels ook aan de laars lapt.
Rules for thee but not for me.

• Wolly
  • Niet online
yoga schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:43:
Tip
Zoek 2 of 3 andere zzp'ers en verricht werkzaamheden voor elkaar
Daar prikken ze heus doorheen, net als dat je er een tussenpartij tussen zet voor een deel van de werkzaamheden.

• RonaldHeirbaut
groezle schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:07:
[...]

Begrijp ik dat je opdrachtgever van je eist dat je meerdere opdrachtgevers regelt? Dus, zo ja, ze willen de aansprakelijkheid van schijnzelfstandigheid naar jou verplaatsen?!
Wat nou als ze je een contract aanbieden van 20u/w, dus 50% zodat je die andere 50% zelf invult met andere opdrachten, en als dat nou niet lukt, wie is er dan verantwoordelijk voor de schijnzelfstandigheid en meerdere opdrachtgevers?
Raar verhaal...

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat een raar gebeuren met die voorwaarden, dus eigenlijk zou iedereen die nu wil starten het niet moeten doen en in loondienst moeten blijven?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
DennusB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:22:
Wat een raar gebeuren met die voorwaarden, dus eigenlijk zou iedereen die nu wil starten het niet moeten doen en in loondienst moeten blijven?
Dat is wat onze overheid wil, inderdaad. Meer arbeidszekerheid. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Er zijn helemaal geen normen dat je meer dan 1 opdrachtgever moet hebben, of dat niet meer dan 70% van je geld afkomstig moet zijn van 1 opdrachtgever. Dat is een verkeerde interpretatie van de regels wat betreft risicospreiding.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:59:
En ondertussen is er niemand hier die hier last van heeft gehad en zijn er helemaal geen inspecteurs die ons zeggen dat we meerdere opdrachtgevers moeten hebben.

Maargoed. Als mensen hier bang van worden; toedels! Minder concurrentie op de markt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpyroTechnik
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-03 22:31
De ondernemerscheck is wellicht de meest nutteloze tool die ik tot nu toe ben tegengekomen. De meerderheid zal niet voldoen, terwijl de realiteit toch anders is. Ik had een gesprek voor een opdracht bij de belastingdienst, ook voor 1-3 jaar 36 uur per week. Voor minder lijken ze überhaupt geen aanbod te hebben, dus dan wordt het toch knap lastig om aan de <70% uren per opdrachtgever te voldoen.

Zo lang de belastingdienst dit zelf niet eens handhaaft, zou ik er niet te veel waarde aan hechten. Wel vreemd dat een opdrachtgever deze eisen dan wel stelt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jacketti
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 02:38
SpyroTechnik schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:37:
De ondernemerscheck is wellicht de meest nutteloze tool die ik tot nu toe ben tegengekomen. De meerderheid zal niet voldoen, terwijl de realiteit toch anders is. Ik had een gesprek voor een opdracht bij de belastingdienst, ook voor 1-3 jaar 36 uur per week. Voor minder lijken ze überhaupt geen aanbod te hebben, dus dan wordt het toch knap lastig om aan de <70% uren per opdrachtgever te voldoen.

Zo lang de belastingdienst dit zelf niet eens handhaaft, zou ik er niet te veel waarde aan hechten. Wel vreemd dat een opdrachtgever deze eisen dan wel stelt.
Je zou maar als freelance ondernemer bij de belastingdienst zitten en vervolgens door de belastingdienst aangepakt worden voor schijnzelfstandigheid bij de belastingdienst

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Het maakt niet uit hoeveel opdrachtgevers je hebt, zolang je maar geen gezagsverhouding hebt. In het kader van de wet DBA heeft de overheid dit document online gezet over wanneer er wel/geen gezagsverhouding is (dezelfde inhoud staat ook in het handboek loonheffingen).
https://open.overheid.nl/...b8e3bf705dd22e333c7c7/pdf

De toetsing is altijd individueel en kijkt naar alle feiten en omstandigheden. Als je wilt weten of je enig risico loopt dan moet je jouw contract nalopen en kijken naar hoe jij in de praktijk werkt.

Een concurrentie- of relatiebeding beperkt jou als ondernemer om andere opdrachten te verkrijgen, dat soort dingen wil je dus liever niet in een contract hebben.

Er kan pas sprake zijn van schijnzelfstandigheid als er wordt voldaan aan de vereisten van een arbeidsovereenkomst (waaronder een gezagsverhouding).

De ondernemerstoets van de BD geeft alleen indicatoren (geen rechtszekerheid) of je IB ondernemer bent of resultaatgenieter voor de IB zou kunnen zijn. Het is geen schijnzelfstandigheidstoets, dat is echt te kort door de bocht.

Als deze check aangeeft dat je geen ondernemer bent, geef je freelance resultaten aan als resultaat uit overige werkzaamheden. Ik zou dit trouwens nooit doen zonder even langs een goede belastingadviseur te gaan, zodat je niet onnodig de aftrek voor ondernemers misloopt.

Er is geen vereiste om meer dan 1 opdrachtgever te hebben, in sommige branches is dat niet ongebruikelijk. Deze paprikatopper was volgens het gerechtshof een IB ondernemer met 1 hoofdzakelijke (90%) opdrachtgever:

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHDHA:2018:1184

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
SpyroTechnik schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:37:
De ondernemerscheck is wellicht de meest nutteloze tool die ik tot nu toe ben tegengekomen.
Het is de standard tool-geilheid die je bij veel overheden zit. Jaren terug kwam ik als consultant regelmatig bij het UWV over de vloer en daar moest ook opeens voor alles een 'tool' gemaakt worden.

Dit zijn vaak van die projecten waar een hoge ambtenaar zich hard voor maakt maar die dan uiteindelijk behoorlijk ruk uitgewerkt worden, want de realiteit is vaak veel te complex voor wat simpele if statements. Maarja, ga je dan dat ding niet online zetten en uitleggen dat je 3 ton (want het is gebouwd door Cap Gemini) weggegooid hebt? Tuurlijk niet.

De grote onderliggende fout in de tool is dat er een aantal criteria zijn wat betreft schijnzelfstandigheid, waarvan het beperken van je ondernemersrisico er een van is. Dit wordt in de regels beschreven als dat je risico beperkt door bijvoorbeeld meerdere opdrachtgevers te hebben. Dit is 1 op 1 overgezet in een tool die elke vraag, die letterlijk overgenomen is, als knock-out criteria ziet. Er zitten dus 2 denkfouten achter elkaar in. Maarja, volgens Cap Gemini is de tool 'af' want hij voldoet aan het functioneel ontwerp en alle 'wijzigingen' zijn meerwerk en kosten weer 3 ton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:18
Maar is er op dit forum niemand die een controle heeft gehad en maar b.v. 1 opdrachtgever had? Ben benieuwd wat daar dan uit kwam, dat is waarheid (op dat moment), al die accountants, online tools e.d. niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
bertuslambertus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:07:
Maar is er op dit forum niemand die een controle heeft gehad en maar b.v. 1 opdrachtgever had?
Ik ken een ZZPer persoonlijk die een controle heeft gehad waar het feit dat 'ie maar 1 opdrachtgever had een non issue was, dit was in 2020 als ik het me goed herinner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 15:01

RaseriaN

So much choices..

Vind het zelf zo overdreven gedoe allemaal. Ze kunnen wel roepen dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben en dus maximaal 70% inkomsten hebt vanuit 1 opdrachtgever, maar dat gaat binnen mijn werk/kennisgebied amper. Alle opdrachten zijn 6+ maanden en hebben vaak verlengingen voor een jaar of langer, puur door de doorlooptijden van de projecten.

Als mensen nou eens beseffen dat deze regels vooral bedoeld zijn om mensen/organisaties af te schrikken die uitgebuit worden door een DHL, PostNL, Deliveroo en weet ik allemaal, dan is die storm in het glas water zo weg.

[ Voor 5% gewijzigd door RaseriaN op 17-08-2023 15:32 ]

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:34

R.G

sebasd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 07:05:
[...]

Ja, dat platform heet ‘je netwerk’.

Verder is deze vraag al weet ik veel hoe vaak voorbij gekomen, en staat de link naar inhuurkaart.nl zelfs in de topicstart.
Oke, maar wat als ik dit doe ( is dat gewenst of slim)

Ik ga vacatures zoeken en stuur dan een zakelijk brief naar een desbetreffende werkgever. Waarbij ik vermeld dat ik zie dat hij of zij hulp of mensen zoekt. Waarbij ik zeg: u treft het, ik ben op zoek naar werk en een opdracht alleen ik ben wel een ZZPER geworden. Zouden wij eens een kopje koffie of kopje thee kunnen doen en eens zien of wij wat voor mekaar kunnen betekenen?

Kan ik zoiets doen? Of krijg ik dan een slechte naam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 18:52
RaseriaN schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:32:
Als mensen nou eens beseffen dat deze regels vooral bedoeld zijn om mensen/organisaties af te schrikken die uitgebuit worden door een DHL, PostNL, Deliveroo en weet ik allemaal, dan is die storm in het glas water zo weg.
Dit is volgens mij het hele eieren eten. Uiteindelijk is die wet er om te voorkomen dat mensen worden uitgebuit, als jij 100k omzetwinst draait lijkt mij dat niet het geval ;) .

Je kan namelijk prima beargumenteren waarom je maar voor 1 opdrachtgever werkt:
- De markt wil graag mensen die zich volledig focussen op het project (dus geen andere opdrachten / projecten tussendoor)
- Risico vermindering doe je door grote (meerjarige) projecten op te pakken - vanzelfsprekend zit je dan het hele jaar bij 1 opdrachtgever.
- In de markt is dusdanig veel vraag dat je binnen no-time en nieuwe opdrachtgever hebt gevonden.
- Door bovenstaande is je inkomen dusdanig hoog dat je zonder risico's meerdere maanden zonder opdrachtgever kan zitten, en die tijd kan gebruiken om zelf projecten te ondernemen.
- Je eigen projecten (stel je ontwikkeld nog een appje ofzo) zijn nooit zo winstgevend als het fulltime werken aan een groot project voor een groot bedrijf.

Daarnaast; ik ben wel benieuwd hoe een rechter gaat oordelen als zowel een opdrachtgever als opdrachtnemer graag een overeenkomst willen doorzetten - en de belastinginspecteur dat door deze wet niet goed vind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43
TheJVH schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Dit is volgens mij het hele eieren eten. Uiteindelijk is die wet er om te voorkomen dat mensen worden uitgebuit, als jij 100k omzetwinst draait lijkt mij dat niet het geval ;) .

Je kan namelijk prima beargumenteren waarom je maar voor 1 opdrachtgever werkt:
- De markt wil graag mensen die zich volledig focussen op het project (dus geen andere opdrachten / projecten tussendoor)
- Risico vermindering doe je door grote (meerjarige) projecten op te pakken - vanzelfsprekend zit je dan het hele jaar bij 1 opdrachtgever.
- In de markt is dusdanig veel vraag dat je binnen no-time en nieuwe opdrachtgever hebt gevonden.
- Door bovenstaande is je inkomen dusdanig hoog dat je zonder risico's meerdere maanden zonder opdrachtgever kan zitten, en die tijd kan gebruiken om zelf projecten te ondernemen.
- Je eigen projecten (stel je ontwikkeld nog een appje ofzo) zijn nooit zo winstgevend als het fulltime werken aan een groot project voor een groot bedrijf.

Daarnaast; ik ben wel benieuwd hoe een rechter gaat oordelen als zowel een opdrachtgever als opdrachtnemer graag een overeenkomst willen doorzetten - en de belastinginspecteur dat door deze wet niet goed vind?
Ik denk dat je mist dat een grote factor in het verhaal ook is dat schijnzelfstandigheid een constructie is om belasting te ontwijken. En het daarmee - voor de belastingdienst - juist ook een probleem is voor mensen die veel meer geld binnenharken.

• bertuslambertus
Even een boekhoudkundige vraag, ik heb facturen die ik moet betalen. Gebruik e-boekhouden, en voor sommige zaken die ik moet betalen maak ik een relatie aan (en boek ik de factuur in).
Andere, worden maandelijks afgeschreven en zet ik onder een grootboekrekening. De factuur zweeft ergens in mijn mail.

Maakt het nog iets uit of je de factuur in je boekhouding verwerkt en betaalt of gewoon betaalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52
bertuslambertus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:25:
Even een boekhoudkundige vraag, ik heb facturen die ik moet betalen. Gebruik e-boekhouden, en voor sommige zaken die ik moet betalen maak ik een relatie aan (en boek ik de factuur in).
Andere, worden maandelijks afgeschreven en zet ik onder een grootboekrekening. De factuur zweeft ergens in mijn mail.

Maakt het nog iets uit of je de factuur in je boekhouding verwerkt en betaalt of gewoon betaalt?
Als jij aan de bd bij controle de factuur kan laten zien is er geen probleem.

Je bent dan wellicht wat langer aan het zoeken als je je facturen niet direct onder de post hebt staan. Enneh, 7 jaar bewaren he!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-09 10:32

Al veel meegelezen hier, nu toch maar eens reageren: een factuur is de bewijslast van je uitgave (datum, adres, bedrag, BTW, etc.), die wil je toch gewoon in je boekhouding hebben opgenomen? Ik denk niet dat een inspecteur het accepteert dat de originelen ergens in de mail zweven en er stuk voor stuk bijgezocht moeten worden, net zo min als een schoenendoos vol facturen niet acceptabel is.

Het is toch niet zo idioot veel werk een factuur vanuit je mail direct in je boekhouding te uploaden en verwerken?

• bertuslambertus
Tomoth schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:53:
[...]

Ik denk niet dat een inspecteur het accepteert dat de originelen ergens in de mail zweven en er stuk voor stuk bijgezocht moeten worden, net zo min als een schoenendoos vol facturen niet acceptabel is.

Het is toch niet zo idioot veel werk een factuur vanuit je mail direct in je boekhouding te uploaden en verwerken?
Zou verwachten eerlijk gezegd dat de inspecteur niks anders kan dan accepteren.
Als ondernemer sta je compleet vrij hoe je je administratie doet bij mijn weten.
Hoe en in wat voor vorm je ze aanlevert maakt volgens mij niet uit. Of het handig is is een ander verhaal.

Zie trouwens dat ik ze niet in mijn mail heb maar in online omgeving. Zal ze eens gaan downloaden, 1 per 2 weken.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 11:05

Crazy D

I think we should take a look.

In e-boekhouden kun je facturen automatisch laten inboeken (mail naar juiste adres sturen). Gebruik het zelf niet, moet vaak genoeg wachten om in die tijd even iets in te boeken maar dat hoef je dus niet per handmatig te doen.

Verder, de factuur zoals je die hebt ontvangen, moet je bewaren (7 jaar). Dat hoeft zeker niet per se in e-boekhouden zelf, maar is natuurlijk wel makkelijk. Dan heb je alles bij de hand daar waar het hoort (en ook makkelijk als je accountant de factuur even wil zien). Zelf bewaar ik ze ook per jaar/kwartaal op Dropbox en ik hernoem ze naar "jaar-maand-dag Leveranciernaam OrigineleNaam" zodat als ik een factuur zoek ik makkelijk op datum de factuur kan vinden.

Exact expert nodig?

• Tomoth
bertuslambertus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:59:
[...]

Zou verwachten eerlijk gezegd dat de inspecteur niks anders kan dan accepteren.
Als ondernemer sta je compleet vrij hoe je je administratie doet bij mijn weten.
Hoe en in wat voor vorm je ze aanlevert maakt volgens mij niet uit. Of het handig is is een ander verhaal.

Zie trouwens dat ik ze niet in mijn mail heb maar in online omgeving. Zal ze eens gaan downloaden, 1 per 2 weken.
Euh nee, je bent niet helemaal vrij, de Belastingdienst stelt de regels op:

https://www.belastingdien...en_facturen_administreren

Daar staat overigens het bewaren van de factuur en het administreren van de verplichte gegevens los van elkaar, dus misschien dat het in de mail laten zweven wel goed is. Maar vraag me af of een inspecteur ermee akkoord gaat, die wil makkelijk kunnen controleren of de administratie op orde is voor zover ik weet.

Als het alleen aan een grootboek wordt gekoppeld, welke datum gebruik je dan voor de BTW, waar laat je het factuurnummer en adres van de afzender?

• bertuslambertus
Tomoth schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

Euh nee, je bent niet helemaal vrij, de Belastingdienst stelt de regels op:

https://www.belastingdien...en_facturen_administreren

Daar staat overigens dat het bewaren van de factuur en het administreren van de verplichte gegevens los van elkaar, dus misschien dat het in de mail laten zweven wel goed is. Maar vraag me af of een inspecteur ermee akkoord gaat, die wil makkelijk kunnen controleren of de administratie op orde is voor zover ik weet.

Als het alleen aan een grootboek wordt gekoppeld, welke datum gebruik je dan voor de BTW?
Ik importeer mijn mutaties automatisch (koppeling bank en eboekhouden).
Dan wordt er b.v. 100 euro afgeschreven (in mijn geval gaat het om brandstof), die boek ik dan onder de bijbehorende grootboekrekening.
De datum is de datum dat het afgeschreven is.

• Tomoth
bertuslambertus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

Ik importeer mijn mutaties automatisch (koppeling bank en eboekhouden).
Dan wordt er b.v. 100 euro afgeschreven (in mijn geval gaat het om brandstof), die boek ik dan onder de bijbehorende grootboekrekening.
De datum is de datum dat het afgeschreven is.
En dat is fout, de datum relevant voor de BTW-aangifte is de factuurdatum, niet de betalingsdatum.

• bertuslambertus
Tomoth schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

En dat is fout, de datum relevant voor de BTW-aangifte is de factuurdatum, niet de betalingsdatum.
Dat is waar, 8)7

Ik ga even kijken hoe ik mijn administratie kan bijwerken / corrigeren (datum ga ik niet aan beginnen, dat is m.i. ondoenlijk).
Maar wel kijken hoe ik de facturen kan toevoegen aan de mutaties. Zie zo 123 niet hoe.
En per direct het wel goed doen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Als facturen in je mail zweven, hoe plak je er dan een volgnummer op?

• bertuslambertus
jadjong schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:34:
[...]

Ontvangen facturen van tankpas. Verzonden facturen gaan gewoon via eboekhouden

• jadjong
  • Niet online
bertuslambertus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:35:
[...]

Ontvangen facturen van tankpas. Verzonden facturen gaan gewoon via eboekhouden
Wat heeft een tankpas met een volgnummer te maken?

• Wolly
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:34:
[...]

Waarom moeten ontvangen facturen een volgnummer hebben?

• jadjong
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:37:
[...]

Waarom moeten ontvangen facturen een volgnummer hebben?
Zodat je weet welk bonnetje bij welke boeking hoort. :?

• bertuslambertus
jadjong schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Op basis van datum. Geen exacte wetenschap. Maar ben al aan het kijken hoe te fixen :)

• Wolly
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Kan je gewoon het factuurnr van de leverancier voor gebruiken.

• Tomoth
bertuslambertus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

Dat is waar, 8)7

Ik ga even kijken hoe ik mijn administratie kan bijwerken / corrigeren (datum ga ik niet aan beginnen, dat is m.i. ondoenlijk).
Maar wel kijken hoe ik de facturen kan toevoegen aan de mutaties. Zie zo 123 niet hoe.
En per direct het wel goed doen.
Dan zou ik toch een accountant raadplegen. Geen idee hoe je zoiets in je administratie moet corrigeren en wat de gevolgen kunnen zijn als je dat niet (volledig) doet. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de correcte administratie, als je de aanname doet dat er geen regels zouden zijn, is natuurlijk niet het probleem van de Belastingdienst, dat is jouw probleem.

• bertuslambertus
Tomoth schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:01:
[...]

Dan zou ik toch een accountant raadplegen. Geen idee hoe je zoiets in je administratie moet corrigeren en wat de gevolgen kunnen zijn als je dat niet (volledig) doet. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de correcte administratie, als je de aanname doet dat er geen regels zouden zijn, is natuurlijk niet het probleem van de Belastingdienst, dat is jouw probleem.
Mwa, het gaat over zeg een half jaar aan tankpas facturen. Denk dat een accountant duurder is dan een eventuele correctie/boete. Daarnaast de kans dat je gecontroleerd wordt is al zwaar klein. En ga een beetje uit van een normale inspecteur ipv iemand die op iedere slak zout leg, of voor alles een stok zoekt om te slaan.
Nu ik er langer over nadenk zal er misschien 1 of 2 facturen in het verkeerde kwartaal geboekt zijn. Non-issue m.i. Niet eens onterechte boekingen, maar verkeerde kwartaal (bij btw aangifte) en het gaat om iets van 2 tientjes

• Wolly
  • Niet online
bertuslambertus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:11:
[...]

Mwa, het gaat over zeg een half jaar aan tankpas facturen. Denk dat een accountant duurder is dan een eventuele correctie/boete. Daarnaast de kans dat je gecontroleerd wordt is al zwaar klein. En ga een beetje uit van een normale inspecteur ipv iemand die op iedere slak zout leg, of voor alles een stok zoekt om te slaan.
Nu ik er langer over nadenk zal er misschien 1 of 2 facturen in het verkeerde kwartaal geboekt zijn. Non-issue m.i. Niet eens onterechte boekingen, maar verkeerde kwartaal (bij btw aangifte) en het gaat om iets van 2 tientjes
Niks aan de hand inderdaad.
Een correctiebedrag tot per saldo € 1.000,- of minder, mag u opnemen in de eerstvolgende btw-aangifte.
https://www.mijntipsenadv...-wat-nu-NLTATAAR_EU190402

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 20:01

sebasd

loopt op espresso

R.G schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

Oke, maar wat als ik dit doe ( is dat gewenst of slim)

Ik ga vacatures zoeken en stuur dan een zakelijk brief naar een desbetreffende werkgever. Waarbij ik vermeld dat ik zie dat hij of zij hulp of mensen zoekt. Waarbij ik zeg: u treft het, ik ben op zoek naar werk en een opdracht alleen ik ben wel een ZZPER geworden. Zouden wij eens een kopje koffie of kopje thee kunnen doen en eens zien of wij wat voor mekaar kunnen betekenen?

Kan ik zoiets doen? Of krijg ik dan een slechte naam?
Dat is ook al zeker weer een dag geleden dat deze vraag voorbij is gekomen:

Heath in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Ik heb er geen ervaringen mee, maar ik acht de kans op succes klein. Maar goed, als je niets onderneemt (let goed op de woordkeuze hier) dan gebeurt er zeker niets.

• Deveon
  • Niet online
bertuslambertus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:07:
Maar is er op dit forum niemand die een controle heeft gehad en maar b.v. 1 opdrachtgever had? Ben benieuwd wat daar dan uit kwam, dat is waarheid (op dat moment), al die accountants, online tools e.d. niet.
Geen één opdrachtgever maar wel een waarschuwing dat meer dan 70% van de grootste klant kwamen, rest waren allemaal kleine klantjes.

• Deveon
  • Niet online

Hoe denk je dat de inspecteur jou administratieve vaardigheden inschat? Zorg gewoon dat het duidelijk en makkelijk inzichtelijk is. Dan ziet die dat je professioneel bezig bent en gaat die door naar de volgende zonder elke factuur apart op te vragen. Veel stress voor jou en je hangt als die ene factuur ontbreekt.

• Tomoth
bertuslambertus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:11:
[...]

Dan lijkt het mee te vallen en als het goed is zal het boekhoudprogramma ook aangeven of er correcties nodig zijn bij een volgende aangifte nadat je de facturen goed hebt ingeboekt (doet MoneyMonk tenminste wel, ik ben ook wel eens een factuur vergeten te boeken nadat de aangifte al was ingediend, dan wordt er bij de volgende aangifte een suppletie ingediend).

Omdat je zei dat "sommige facturen worden ingeboekt" kreeg ik een beetje de indruk dat een heel aantal betalingen alleen aan een grootboek werden gekoppeld zonder factuur, dat was mijn verkeerde aanname dus.

En ja, een accountant is duur, maar sommige Belastingregels zijn zó complex dat ik het wel fijn vindt dat zij af en toe meekijkt.

• bertuslambertus
Facturen van e-boekhouden zelf (of ander boekhoudpakket), bankkosten en boekhoudkoppeling met bank die boeken jullie ook apart in? :X :X
Even wat achterstallig onderhoud plegen |:( |:(

[ Voor 19% gewijzigd door bertuslambertus op 17-08-2023 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 14:48

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Werving is niet toegestaan.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 17-08-2023 23:13 ]

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 16:14
bertuslambertus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:31:
Facturen van e-boekhouden zelf (of ander boekhoudpakket), bankkosten en boekhoudkoppeling met bank die boeken jullie ook apart in? :X :X
Ja, zijn losse rekeningen en afschrijvingen en dien je dus appart in te boeken. Zo zit er bijvoorbeeld geen btw op bankkosten maar wel op boekhoudkosten en koppelingen.

• Tomoth
Ja natuurlijk!

• Tomoth
Hatsjoe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:19:
[...]

Ja, zijn losse rekeningen en afschrijvingen en dien je dus appart in te boeken. Zo zit er bijvoorbeeld geen btw op bankkosten maar wel op boekhoudkosten en koppelingen.
Bankkosten is inderdaad ook zo'n fijne, de bankkosten zelf zijn zonder BTW, maar de kosten van het klantonderzoek (staan op zelfde factuur), zijn weer met BTW :O

• Hatsjoe
Tomoth schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:22:
[...]

Bankkosten is inderdaad ook zo'n fijne, de bankkosten zelf zijn zonder BTW, maar de kosten van het klantonderzoek (staan op zelfde factuur), zijn weer met BTW :O
Kosten voor klantonderzoek? Heb dat nog nooit gezien. Ik zit bij Knab en krijg daar ook geen factuur voor de bankkosten.

Parkeerkosten (via bijvoorbeeld Parkmobile) is ook een leuke. De parkmobile kosten zit btw op, parkeerbelasting niet (want: belasting) maar parkeergarages dan weer wel. Altijd leuk om die kosten te verwerken... not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomoth
Hatsjoe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:26:
[...]

Kosten voor klantonderzoek? Heb dat nog nooit gezien. Ik zit bij Knab en krijg daar ook geen factuur voor de bankkosten.
In mijn geval bij ING en ik heb een BV, eenmanszaken betalen geloof ik niets. Vanwege de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme zijn banken verplicht klanten te onderzoeken en de ING rekent die kosten dus door.

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 21:43
Gebruik ook e-boekhouden incl bankkoppeling.
Er zijn m.i. 2 processen: de fysieke papierwinkel en de administratieve afhandeling.
Geld bij en geld af: af en bijschrijvingen zonder factuur (bankkosten, prive ontrekkingen).
Dit zijn kosten dus uiteraard worden deze netjes geboekt zodat ze aftrekbaar zijn van de winst.
Dan de factuurbetalingen: alle facturen die binnenkomen/eruit gaan worden uiteraard geboekt incl relatie.
De fysieke factuur zwerft ook ergens in de mail. Die komt bij mij nimmer bij de mutatie, mij teveel werk. Als er om gevraagd wordt, kan ik deze leveren, dat vind ik het meest belangrijk.
En purist als ik ben: boekingen tussen rekeningen gaan bij mij via de kruisposten rekening (2000)... 8)

• Tomoth
De fysieke factuur maakt het voor mij juist makkelijker: die mail ik naar het boekhoudprogramma en bij het verwerken worden veel gegevens van de boeking al automatisch ingevuld of zijn heel makkelijk uit de originele factuur over te nemen.

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:40
KNAB heeft sinds een tijdje een samenwerking met DigiBTW qua boekhouden. Ik gebruik dit sinds een paar maanden en het werkt echt fijn. Omdat het een KNAB product is is de integratie ook al aanwezig (ik heb mn zakelijke rekening daar) Automatische import van facturen, btw aangifte e.d. Iemand anders al ervaring er mee?

• bertuslambertus
bekkerm schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:25:
[...]

Gebruik ook e-boekhouden incl bankkoppeling.
Er zijn m.i. 2 processen: de fysieke papierwinkel en de administratieve afhandeling.
Geld bij en geld af: af en bijschrijvingen zonder factuur (bankkosten, prive ontrekkingen).
Dit zijn kosten dus uiteraard worden deze netjes geboekt zodat ze aftrekbaar zijn van de winst.
Dan de factuurbetalingen: alle facturen die binnenkomen/eruit gaan worden uiteraard geboekt incl relatie.
De fysieke factuur zwerft ook ergens in de mail. Die komt bij mij nimmer bij de mutatie, mij teveel werk. Als er om gevraagd wordt, kan ik deze leveren, dat vind ik het meest belangrijk.
En purist als ik ben: boekingen tussen rekeningen gaan bij mij via de kruisposten rekening (2000)... 8)
ja zo doe/deed ik het ook.
En die kruisposten moet wel wil je de saldo's overeen laten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Helaas mijn auto is totallos.

Auto van 1,5 jaar oud. Wat er gebeurt is? Hegel stenen zo groot als tennis ballen. In Italië Gardameer.

De auto staat zakelijk. Nu is het zo dat ik voor nieuw waarde verzekerd ben. Dus ik krijg de catalogus waarde van de auto zoals deze nu zou kosten. Ex BTW

Iemand bekend hoe dit fiscaal in elkaar zit?

Uit eindelijk moet er een nieuwe auto komen. Ik denk alleen dat de volgende auto niet meer op de zaak komt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

In e-boekhouden kun je tenminste vrij makkelijk de regels met en zonder BTW boeken. Hiervoor gebruikte ik Acumulus, heel makkelijk in gebruik maar dus niet voor facturen met meerdere BTW percentages...

Als je e-boekhouden gebruikt is het ook handig om eens te kijken naar de regels. Bankkosten worden bij mij met wat rules automatisch geboekt, en als ik consequent ben in omschrijvingen die ik geef aan overboekingen tussen verschillende rekeningen heb ik daar ook geen omkijken naar. Prive opnames geef ik als omschrijving bij de bank altijd Prive opname, en de import-regels zorgen ervoor dat dat direct goed geboekt wordt. Kost me al met al misschien 2 minuten per dag om de boekhouding even bij te houden.

Overboekingen tussen bankrekeningen horen ook via kruisposten te gaan, dat is precies waar kruisposten voor zijn... en die horen dus ook altijd op 0 te lopen (tenzij je tussen 2 banken overboekt waar een dag overheen gaat, maar als de overboeking volledig afgerond is, is de kruispost weer 0).

@To_Tall Ik vind zo snel deze:
https://help.asperion.nl/...atie/activa-afboeken.aspx
Afschrijving -> boekwinst/verlies (verlies in dit geval)
Maar, je krijgt geld terug van de verzekering. Dat zou je dan ook als boekwinst/verlies (winst in dit geval) moeten boeken.
Of, je zou het kunnen zien als dat je de auto verkoopt aan de verzekeringsmaatschappij en hun uitkering als betaling ervan zien (maar dan zit je met BTW, BPM, en wat andere ellende). Maar misschien moet je met BPM toch wel iets ook al is de auto total loss...
Kortom: ik zou deze echt bij een accountant navragen. Ik weet zeker dat je de auto moet afschrijven (want dat is de situatie) en dat het verzekeringsgeld zakelijk is (want het was een zakelijke auto), Maar hoe precies... 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
De verzekering is ook zakelijk. Zij keren de nieuwwaarde uit exclusief de BTW. Inc BPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 19:17

Matis

Rubber Rocket

To_Tall schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:59:
De verzekering is ook zakelijk. Zij keren de nieuwwaarde uit exclusief de BTW. Inc BPM
Ik kom dit tegen: https://www.higherlevel.n...uitkering-vd-verzekering/

Dat impliceert dat je de auto ineens mag afschrijven, maar dat het geld (de uitkering) van de verzekering dan wel belast moet worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Matis op 18-08-2023 09:12 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
kouk schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:35:
KNAB heeft sinds een tijdje een samenwerking met DigiBTW qua boekhouden. Ik gebruik dit sinds een paar maanden en het werkt echt fijn. Omdat het een KNAB product is is de integratie ook al aanwezig (ik heb mn zakelijke rekening daar) Automatische import van facturen, btw aangifte e.d. Iemand anders al ervaring er mee?
Werkt als een trein voor mij, simpel maar lijkt alle functionaliteit te hebben. Documentatie ook goed op orde voor als je wat exotische boekingen tegenkomt. BTW aangifte supersimpel ook
. Wel benieuwd of iemand ervaring heeft met IB aangift via DigiBTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Hatsjoe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:19:
[...]

Tomoth schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:22:
[...]

Vind allemaal wel bijzonder. Hier wordt aangegeven dat ook voor bankkosten en de boekhoudkoppeling de factuur ingeboekt worden door mensen.

Op de site van KNAB:
https://www.knab.nl/conta...r-mijn-zakelijke-rekening
We verstrekken geen facturen voor de kosten van je zakelijke rekening bij Knab. De pakketkosten voor je rekening zijn namelijk vrijgesteld van btw. De kosten vind je terug in het overzicht van je bij- en afschrijvingen en je rekeningafschriften.
Zit mij rot te zoeken naar die boekhoudkoppeling factuur, nergens te vinden.
Zie wel dat in de omschrijving de btw staat, maar geen factuur.

Dus hoe boeken jullie deze "spook" facturen in?
Crazy D schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:49:

Als je e-boekhouden gebruikt is het ook handig om eens te kijken naar de regels. Bankkosten worden bij mij met wat rules automatisch geboekt,
Inboeken is het koppelen aan een GrootBoekRekening en niet factuur inkloppen haal ik uit jou woorden?

[ Voor 10% gewijzigd door bertuslambertus op 18-08-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 26-09 16:18
Worden jullie ook gebeld door een robot van Headfirst? Naast dat ik daar niet om gevraagd heb en het telefoonnummer nu geblokkeerd heb, blijft dat ding mijn voicemail maar inspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Natuurlijk. Ik gebruik zelf moneymonk en daar is het heel simpel (de meeste gegevens worden automatisch uit de PDF gelezen) maar ik voer dus elke inkoopfactuur (tankpas, verzekeringen, etc.) in en koppel deze daarna aan de bankbetaling van de rekening waar deze kosten vanaf gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Zucht, sommige opdrachtgevers.. Even een beetje frustratie van me afschrijven.

Ik zit bij opdrachtgever A, wordt nu overgenomen door organisatie B. Mijn inzet willen ze graag verlengen, en ik ook, maar opdrachtgever A werkt met broker bA, maar B met broker bB, dus nieuw contract en de hele rambam.

Nu krig ik van broker bB een 'integriteitsverklaring' om te ondertekenen als onderdeel van de fucking Amazone aan papierwinkel die ik moet inleveren (die ik een paar maanden geleden ook al aan bA heb moeten inleveren, maar goed).

Daarin staat de volgende briljante passage:
Hierbij verklaar ik,

- Dat ik voorafgaand aan het uitvoeren van werkzaamheden bij <opdrachtgever B> elke nevenactiviteit, zowel betaalde als onbetaalde, heb gemeld.
- Dat ik tijdens het uitvoeren van werkzaamheden bij <opdrachtgever B> elke (nieuwe) nevenactiviteit of wijziging in bestaande activiteiten, zowel betaalde als onbetaalde, vooraf (schriftelijk) zal melden bij mijn leidinggevende.
- Dat ik zonder voorafgaande schriftelijke toestemming geen werkzaamheden voor anderen zal verrichten of zaken zal doen voor eigen rekening.
Echt, wat denk je zelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 26-09 16:18
Dat klinkt als iets uit een contract voor een vaste medewerker, niet voor externen. Moet er dus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Matis schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Ik kom dit tegen: https://www.higherlevel.n...uitkering-vd-verzekering/

Dat impliceert dat je de auto ineens mag afschrijven, maar dat het geld (de uitkering) van de verzekering dan wel belast moet worden.
Ik krijg geen credit factuur van de verzekering alleen een uitbetaling. En een mailtje dat er een geldbedrag wordt overgemaakt. De opkoper krijgt wel een factuur naar gelang de veiling gaat opbrengen maar dan van de verzekering. Met het veiling bedrag.
Ik ben in deze alleen een ontvangende partij van de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-09 11:24
To_Tall schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

Ik krijg geen credit factuur van de verzekering alleen een uitbetaling. En een mailtje dat er een geldbedrag wordt overgemaakt. De opkoper krijgt wel een factuur naar gelang de veiling gaat opbrengen maar dan van de verzekering. Met het veiling bedrag.
Ik ben in deze alleen een ontvangende partij van de verzekering.
Volgens mij moet je nog wel de BTW van de verkoop van het "wrak" afdragen aan de belastingdienst. Dat zal dan via die factuur van de opkoper moeten denk ik? Hier ook op 24 juli schade aan het gardameer, maar mag nog wel worden gerepareerd van de verzekering (1 jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:33
bertuslambertus schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:44:
Dus hoe boeken jullie deze "spook" facturen in?
Heb ook Knab. Ik boek de bankkosten als kosten zonder BTW en de kosten van de bankkoppeling met BTW direct op het grootboek voor bankkosten en dus zonder factuur, in de beschrijving staat inderdaad dat het 0,27 BTW is dus die trek ik af, ik ga er vanuit dat dat dan maar genoeg moet zijn voor de BD.

Ga er niet vanuit dat een eventuele controle dit soort kosten gaat betwisten...

[ Voor 3% gewijzigd door HeldereM op 18-08-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
To_Tall schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:03:
Helaas mijn auto is totallos.

Auto van 1,5 jaar oud. Wat er gebeurt is? Hegel stenen zo groot als tennis ballen. In Italië Gardameer.

De auto staat zakelijk. Nu is het zo dat ik voor nieuw waarde verzekerd ben. Dus ik krijg de catalogus waarde van de auto zoals deze nu zou kosten. Ex BTW

Iemand bekend hoe dit fiscaal in elkaar zit?

Uit eindelijk moet er een nieuwe auto komen. Ik denk alleen dat de volgende auto niet meer op de zaak komt.
Op basis van wat pagina's die ik tegenkom met de zoekopdracht 'uitkering verzekeraar belast zakelijk -aov -letselschade' lijkt het alsof je de uitkering van de verzekeraar kan boeken als negatieve kosten. Per saldo is dan alleen het verschil tussen de boekwaarde (die je daarna volledig afschrijft) en de uitkering belast.

O.a.:
https://www.vergelijk-boe...ling-van-een-verzekering/
https://www.belastingdien...nemingsvermogen%20behoort. (gaat over aardbevingsschade, maar ik vermoed dat dit de algemene 'denkwijze' over schade-uitkeringen van de BD is.
Schade-uitkering belast. Gaat het om een schade aan zakelijke roerende of onroerende goederen en heb je hiervoor een zakelijke verzekering afgesloten? Dan is de verschuldigde verzekeringspremie aftrekbaar voor de winstbelasting. Dit betekent echter dat de uitkering bij schade (zoals bij hagel, brand, wateroverlast of storm) dan ook zakelijk belast wordt met winstbelasting.
https://www.onlineaccount...-is-dat-te-voorkomen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
kwaazaar schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:12:
Worden jullie ook gebeld door een robot van Headfirst? Naast dat ik daar niet om gevraagd heb en het telefoonnummer nu geblokkeerd heb, blijft dat ding mijn voicemail maar inspreken.
Ik vroeg me al af wat dat was... Ik kreeg een SMS van HeadFirst:
Beste Rob. Dit is Sam, de digitale assistent van HeadFirst Group. Ik bel je zo om je beschikbaarheid te bespreken. Tot zo!
En toen ik later gebeld werd door een 088 nummer zei mijn telefoon "mogelijk spam" en heb dus niet opgenomen. Dat was dan dus HeadFirst :+ Wel geniaal dat ze dat nummer nu al zo verkloot hebben dat het als spam gemarkeerd wordt.

Wat een idiote praktijken dit.... 8)7

Edit: even een Google gedaan op het nummer, inderdaad HeadFirst. Het nummer is +31883278492 voor iedereen die het ook wilt blokkeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Hatsjoe op 18-08-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
kwaazaar schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:12:
Ik ben een keer gebeld ( en kreeg er eerst een SMS over ), maar heb gewoon opgehangen, want veel frustrerender dan een telefoonbot bestaat niet. Ik ben daarna echter niet meer terug gebeld.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
kwaazaar schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:24:
Dat klinkt als iets uit een contract voor een vaste medewerker, niet voor externen. Moet er dus uit.
Idd. Hier kun je Wet DBA ook gebruiken als stok door aan te geven dat dat soort clausules de kans dat opdrachtgever als werkgever gezien gaat worden een stuk groter gemaakt. Heb iets soortgelijks gedaan bij m'n vorige contract waar ook wat clausules in het contract stonden die beter passen in het contract van een werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

bertuslambertus schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:44:
Inboeken is het koppelen aan een GrootBoekRekening en niet factuur inkloppen haal ik uit jou woorden?
Klopt. Binnen e-boekhouden een "afschrift/bonnetje". Zoe doe ik meestal etentjes en parkeerkosten ook (alleen dan wel met een bijlage erbij). Bankkosten en de boekhoudkoppeling dus zonder want daar is geen factuur voor.

Het maakt de belastingdienst niet uit of je die wel of niet aan een crediteur koppelt, die kijkt niet naar de crediteur KNAB om je bankkosten te bekijken, die kijkt naar de betreffende grootboekrekening(en). Als die er sowieso al naar kijkt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

kwaazaar schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:24:
Dat was dan ook precies mijn reactie.

Het mooiste is nog dat dit een klus is voor 1 dag in de week, alsof ik toestemming ga vragen om die andere vier dagen ook geld te mogen verdienen. Pleur op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo12392
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 16:35
Jacketti schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

Je zou maar als freelance ondernemer bij de belastingdienst zitten en vervolgens door de belastingdienst aangepakt worden voor schijnzelfstandigheid bij de belastingdienst
Ik zie zojuist op Between een vacature voor Data Engineer met de volgende tekst:
Als data engineer bij de Belastingdienst Directie Centraal Administratieve Processen (CAP) [...]
en
Voor deze opdracht mogen wij geen ZZP’ers aanbieden.
en ik zie bij vrijwel alle andere interim vacatures bij de Belastingdienst op Between nu ook
Opdracht is minder geschikt voor ZZP’ers ivm wet DBA
Zouden ze zichzelf ook willen beschermen voor hun eigen tegenstrijdigheid? Geen idee of dit relatief nieuw is of al veel langer zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@flo12392 En dan bedoelen ze ook de BV met één persoon erin? Want de Belastingen kennen alleen eenmanszaken en BV's (en maatschappen enz..., dat weet ik). Wat nou met een tussenpartij? Moet de eindklant (lees: Belastingdienst) dan weten dat de tussenpartij een ZZP-er levert? Of moet je dan ook in dienst zijn van die tussenpartij?
Ze waren al schimmig en het wordt er alleen maar onduidelijker van.

Voor mij overigens niet: ik wil niet meer naar de Belastingdienst.
Pagina: 1 ... 430 ... 645 Laatste