Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:13:
[...]

https://download.belastin...heffingen-lh0221t22fd.pdf

Ik ben in augustus gestart in de bv, daarvoor had ik geen onderneming. Betekent dit dat ik het DGA salaris naar rato van het jaar mag berekenen? Op zich verwacht ik wel dat ik voldoende omzet haal om boven de 48k uit te komen.

Hoe hebben anderen dit aangepakt bij de start van de bv?
Je moet je salaris, bij een eventuele controle, kunnen verantwoorden aan de belastinginspecteur. Als je in 5 maanden 50k omzet draait, zit je dus op een managementfee van 10k per maand. Ald je dan jezelf 4k per maand salaris gaat geven, kom je daar waarschijnlijk niet weg mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:44
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:13:
[...]

https://download.belastin...heffingen-lh0221t22fd.pdf

Ik ben in augustus gestart in de bv, daarvoor had ik geen onderneming. Betekent dit dat ik het DGA salaris naar rato van het jaar mag berekenen? Op zich verwacht ik wel dat ik voldoende omzet haal om boven de 48k uit te komen.

Hoe hebben anderen dit aangepakt bij de start van de bv?
Skyaero schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:37:
[...]

Je moet je salaris, bij een eventuele controle, kunnen verantwoorden aan de belastinginspecteur. Als je in 5 maanden 50k omzet draait, zit je dus op een managementfee van 10k per maand. Ald je dan jezelf 4k per maand salaris gaat geven, kom je daar waarschijnlijk niet weg mee.
Dit is onzin.

Omzet staat los van je DGA salaris. Uitgangspunt is dat je minimaal 48k per jaar aan DGA salaris moet uitbetalen. Dat is 48 / 12 = 4k per maand. Echter nu geldt ook de regel dat je minimaal 75% van een vergelijkbaar loondienst salaris moet uitbetalen. (Vanaf volgend jaar gaat dat wel veranderen in negatieve zin.) Dus is een vergelijkbaar loondienst salaris 80k dan moet je jezelf 60k DGA salaris uitkeren zonder bij controle heel moeilijke vragen te krijgen.

Dat je in 4 maanden 50k omzet maakt geen joker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:11

dlmh

Lo-Fi

Kawa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:19:
[...]

[...]

Dit is onzin.

Omzet staat los van je DGA salaris. Uitgangspunt is dat je minimaal 48k per jaar aan DGA salaris moet uitbetalen. Dat is 48 / 12 = 4k per maand. Echter nu geldt ook de regel dat je minimaal 75% van een vergelijkbaar loondienst salaris moet uitbetalen. (Vanaf volgend jaar gaat dat wel veranderen in negatieve zin.) Dus is een vergelijkbaar loondienst salaris 80k dan moet je jezelf 60k DGA salaris uitkeren zonder bij controle heel moeilijke vragen te krijgen.

Dat je in 4 maanden 50k omzet maakt geen joker uit.
Ik ben erg benieuwd naar hoe dit er volgend jaar uit gaat zien. Ik verdien al jaren het minimum DGA salaris en heb daar voldoende aan (ook geen winstuitkering). Nou werk ik zelf gemiddeld maar 30u per week en neem ik 6 - 8 weken per jaar vakantie. Wellicht kan ik op basis daarvan nog wat schuiven met m'n salaris, tenslotte zou ik in loondienst ook geen 80K verdienen met 30u per week en zoveel vrije dagen.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
dlmh schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:41:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar hoe dit er volgend jaar uit gaat zien. Ik verdien al jaren het minimum DGA salaris en heb daar voldoende aan (ook geen winstuitkering). Nou werk ik zelf gemiddeld maar 30u per week en neem ik 6 - 8 weken per jaar vakantie. Wellicht kan ik op basis daarvan nog wat schuiven met m'n salaris, tenslotte zou ik in loondienst ook geen 80K verdienen met 30u per week en zoveel vrije dagen.
Ik denk dat je bij controle vooral moet kunnen aantonen dat je daadwerkelijk maar 30 uur per week maakt. Als een inspecteur moeilijk wil doen zal hij aangeven dat je als DGA/ondernemer vast meer uren maakt dan je aan de klant offreert. Ik werk nu zelf ook maar 36 uur voor een klant, maar heb 40 op mijn salarisstrook staan. Die 4 uur maak ik ook wel vol en zelfs een beetje meer dus kan wel aannemelijk maken dat mijn DGA salaris comform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Laatst online: 10:51
dlmh schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:41:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar hoe dit er volgend jaar uit gaat zien.
Zo:
https://ondernemersplein....egeling-voor-dgas-omhoog/

Dus potentieel 25% hoger, of meer als loon van andere medewerkers heel hard gestegen zijn. Voor ZZP-ers met een B.V. is dat laatste niet relevant natuurlijk.
Als freelance software ontwikkelaar vind ik het trouwens best lastig om te bepalen wat een gebruikelijk loon zou moeten zijn. Pak ik terug naar mijn verdiensten in loondiest bij een detacheerder, precies wat ik nu voor mijzelf doe, dan zou ik met die 48K nog goed zitten (zelfs met inflatiecorrectie). Alleen denk ik niet dat ik er zo naar mag kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:55
Kwistnix schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:15:
[...]

Zo:
https://ondernemersplein....egeling-voor-dgas-omhoog/

Dus potentieel 25% hoger, of meer als loon van andere medewerkers heel hard gestegen zijn. Voor ZZP-ers met een B.V. is dat laatste niet relevant natuurlijk.
Als freelance software ontwikkelaar vind ik het trouwens best lastig om te bepalen wat een gebruikelijk loon zou moeten zijn. Pak ik terug naar mijn verdiensten in loondiest bij een detacheerder, precies wat ik nu voor mijzelf doe, dan zou ik met die 48K nog goed zitten (zelfs met inflatiecorrectie). Alleen denk ik niet dat ik er zo naar mag kijken :+
zo kijk ik er ook naar. 7 jaar geledne in loondienst was mijn salaris + bonussen 60K. Nu kreeg ik gemiddeld per 1200 erbij, dus zou ik op 70 zitten. Dan kom ik met 53K nog steeds wel weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Laatst online: 10:51
fry77 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:48:
zo kijk ik er ook naar. 7 jaar geledne in loondienst was mijn salaris + bonussen 60K. Nu kreeg ik gemiddeld per 1200 erbij, dus zou ik op 70 zitten. Dan kom ik met 53K nog steeds wel weg
In 2023 dus niet meer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:47
Kwistnix schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:15:
[...]
Pak ik terug naar mijn verdiensten in loondiest bij een detacheerder, precies wat ik nu voor mijzelf doe, dan zou ik met die 48K nog goed zitten (zelfs met inflatiecorrectie). Alleen denk ik niet dat ik er zo naar mag kijken :+
Zo doe ik het ook hoor. Ik verdiende X bij mijn laatste werkgever. Vervolgens vermenigvuldig ik X met de gemiddelde jaarlijkse stijging van personeelskosten etc. Gaat de inspecteur klagen dat dat niet goed is, dan is mijn tegenargument dat ik destijds een budgetverantwoordelijkheid had waar ik nu alleen maar van kan dromen (een getal met 6 nullen), en ik destijds 10-15 man aanstuurde, en nu hoogstens 2.

Desalniettemin kom ik gewoon ieder jaar uit op het omslagpunt tussen de 2 schijven van de inkomstenbelasting (na de aftrekposten).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:07
Freeaqingme schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:07:
[...]

Zo doe ik het ook hoor. Ik verdiende X bij mijn laatste werkgever. Vervolgens vermenigvuldig ik X met de gemiddelde jaarlijkse stijging van personeelskosten etc. Gaat de inspecteur klagen dat dat niet goed is, dan is mijn tegenargument dat ik destijds een budgetverantwoordelijkheid had waar ik nu alleen maar van kan dromen (een getal met 6 nullen), en ik destijds 10-15 man aanstuurde, en nu hoogstens 2.

Desalniettemin kom ik gewoon ieder jaar uit op het omslagpunt tussen de 2 schijven van de inkomstenbelasting (na de aftrekposten).
Oprechte vraag van mijn kant: Wat je vorige baan was, is dat relevant voor de Belastingdienst in deze?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Roet schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:29:
[...]

Oprechte vraag van mijn kant: Wat je vorige baan was, is dat relevant voor de Belastingdienst in deze?
In de basis niet, maar als je vergelijkbaar werk doet is het natuurlijk wel een prima benchmark om vergelijkbaar loon aan te tonen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Je moet om die kwetsbaarheid te benutten wel eerst fysiek toegang tot de hardware hebben, en de gebruiker moet wel daarna nog een keer zijn wachtwoord invoeren.

Als iemand fysiek toegang tot de hardware heeft, kan die ook gewoon een fysieke USB keylogger in je computer installeren...
Of een aangepast OS installeren, dat om het wachtwoord vraagt en dit doorstuurt.

[ Voor 5% gewijzigd door maxnl op 22-11-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eternia16
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 16:10
maxnl schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:53:
[...]

Je moet om die kwetsbaarheid te benutten wel eerst fysiek toegang tot de hardware hebben, en de gebruiker moet wel daarna nog een keer zijn wachtwoord invoeren.

Als iemand fysiek toegang tot de hardware heeft, kan die ook gewoon een fysieke USB keylogger in je computer installeren...
Of een aangepast OS installeren, dat om het wachtwoord vraagt en dit doorstuurt.
En laten we eerlijk wezen, als we gericht gaan zoeken vinden we altijd wel een kwetsbaarheid uit het verleden. Nogmaals, hou je software up to date.

Want nu kan ik ook stellen:

"Ze hebben niet veel succes nodig om bitlocker te ontwijken" :+

https://portswigger.net/d...dows-full-disk-encryption

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ik gebruik je reactie even als kapstok, maar zojuist heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie in de gevoegde zaken C‑37/20 et C‑601/20 een streep gezet door de verplichting voor lidstaten om het UBO-register publiekelijk toegankelijk te maken. Zie update onderaan:

https://www.privacyfirst....m-afscherming-vragen.html

Dat is dus pontificaal een andere beslissing dan de wijze waarop de rechtbank en het gerechtshof eerder hebben geoordeeld. Waarna de minister dus voort is gegaan met de uitvoering. De uitspraak is behalve voor de lidstaten en de EC ook een gevoelige tik op de vingers van de Nederlandse rechtspraak die niet heeft willen wachten op het antwoord op de prejudiciële vragen door het EU HvJ.

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:GHDHA:2021:2176

Ik begrijp dat er een kort geding is aangekondigd als de minister niet per direct de openbare link naar het UBO-register uit de lucht haalt.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nipnip
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-11-2022
Misschien een domme vraag of niet het juiste topic;

maar als een recruiter zegt dat het tarief 400/dag is, of ik vind op een site het tarief terug van 400-650/dag. Hoe moet ik dat dan zien?

Als je als freelancer (met btwnummer, toch?) zou werken, dan zou je inderdaad dit dagtarief krijgen.

Mijn vraag is nu, stel dat je gewoon als werknemer daar wilt werken, met hoeveel per maand kan ik dan die tarieven van 400-650 per dag vergelijken? Zodoende ik weet wat mijn marge is om te onderhandelen en wat ik mag verwachten.

Het gaat om een IT Support Officer vacature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eternia16
nipnip schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:25:
Misschien een domme vraag of niet het juiste topic;

maar als een recruiter zegt dat het tarief 400/dag is, of ik vind op een site het tarief terug van 400-650/dag. Hoe moet ik dat dan zien?

Als je als freelancer (met btwnummer, toch?) zou werken, dan zou je inderdaad dit dagtarief krijgen.

Mijn vraag is nu, stel dat je gewoon als werknemer daar wilt werken, met hoeveel per maand kan ik dan die tarieven van 400-650 per dag vergelijken? Zodoende ik weet wat mijn marge is om te onderhandelen en wat ik mag verwachten.

Het gaat om een IT Support Officer vacature.
De recruiter zal altijd voor de laagste prijs gaan, het is aan jou om het tarief omhoog te praten. Als jij als werknemer in dienst gaat daar, moet je het bruto maand loon vergelijken met jouw maandwinst, maar het is wel appels met peren vergelijken.

Een werknemer heeft voor de baas overige kosten, terwijl dit voor een freelancer beduidend minder is, maar jij houdt onderaan minder over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@nipnip Dus je wilt in loondienst gaan werken, en hoopt een freelancetarief te kunnen gebruiken om je onderhandelingsruimte te bepalen?

In dat geval heb ik slecht nieuws voor je: Dat kan niet. Zo'n werkgever heeft namelijk op korte termijn iemand tijdelijk nodig totdat die werkgever een permanent iemand voor die positie vindt. De vraag wat zo'n iemand op korte termijn is bereid te betalen zegt niet zo veel over de ruimte die er op lange termijn is.

Dat gezegd hebbende, stel dat iemand een tarief van 400 euro / dag hanteert. Dan kost dat die opdrachtgever zo'n 400*20.5 dagen = 8200 euro ex. btw per maand. Uitgaande van ~50% werkgeverskosten, zou de werkgever evenveel kosten hebben als die iemand zou inhuren voor 8200/1.5 = 5467 euro bruto / maand.

Maargoed, daar in mis je dan dus nog de factor van dat je personeel niet zomaar kan ontslaan, en freelancers wel. 400/8 = 50 euro / uur. Dat zit qua kantoorbanen wel een beetje aan de onderkant van de IT-markt, dus daar zou ik dan ook verwachten dat je als werknemer ongeveer terecht komt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 21:50
/

[ Voor 99% gewijzigd door nLs90 op 22-11-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

maxnl schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:53:
[...]

Als je die acties wel toestaat op een encrypted laptop kan je net zo goed niet de disk encrypten. Doel van encrypted disk is juist voor het ontvreemden.

Het was een reactie op "veel succes" met een bepaalde encryptie. Verder niet echt een discussie voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Iemand die hier goed kan inschatten hoeveel de freelance tarieven tussen de Nederlandse en Belgische markt uit elkaar liggen bijvoorbeeld als (Senior) Java Developer of (Senior) DevOps Engineer?

Mijn beeld is dat de tarieven in België lager liggen dan in Nederland, maar ik durf niet goed te staven hoeveel dat dan gemiddeld is aangezien ik daar geen data van heb of kan vinden.

Er is namelijk vanuit een Vlaamse organisatie interesse richting mij geuit om daar aan de slag te gaan. Het is me al langer bekend dat in België gerekend wordt met dagtarieven in plaats van uurtarieven.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:59

Yucon

*broem*

RomeoJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:48:
Iemand die hier goed kan inschatten hoeveel de freelance tarieven tussen de Nederlandse en Belgische markt uit elkaar liggen bijvoorbeeld als (Senior) Java Developer of (Senior) DevOps Engineer?

Mijn beeld is dat de tarieven in België lager liggen dan in Nederland, maar ik durf niet goed te staven hoeveel dat dan gemiddeld is aangezien ik daar geen data van heb of kan vinden.

Er is namelijk vanuit een Vlaamse organisatie interesse richting mij geuit om daar aan de slag te gaan. Het is me al langer bekend dat in België gerekend wordt met dagtarieven in plaats van uurtarieven.
Aan percentages brand ik me niet, maar het beeld dat je noemt herken ik wel. De reden daarvan is me niet duidelijk. Wel wil ik je een boekentip meegeven: dit is echt een must-read als je daar gaat werken én het is ook nog eens heel leuk geschreven.

https://www.bol.com/nl/nl...UPFGpg.2_6.7.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nipnip
  • Laatst online: 22-11-2022
Freeaqingme schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:08:
@nipnip Dus je wilt in loondienst gaan werken, en hoopt een freelancetarief te kunnen gebruiken om je onderhandelingsruimte te bepalen?

In dat geval heb ik slecht nieuws voor je: Dat kan niet. Zo'n werkgever heeft namelijk op korte termijn iemand tijdelijk nodig totdat die werkgever een permanent iemand voor die positie vindt. De vraag wat zo'n iemand op korte termijn is bereid te betalen zegt niet zo veel over de ruimte die er op lange termijn is.

Dat gezegd hebbende, stel dat iemand een tarief van 400 euro / dag hanteert. Dan kost dat die opdrachtgever zo'n 400*20.5 dagen = 8200 euro ex. btw per maand. Uitgaande van ~50% werkgeverskosten, zou de werkgever evenveel kosten hebben als die iemand zou inhuren voor 8200/1.5 = 5467 euro bruto / maand.

Maargoed, daar in mis je dan dus nog de factor van dat je personeel niet zomaar kan ontslaan, en freelancers wel. 400/8 = 50 euro / uur. Dat zit qua kantoorbanen wel een beetje aan de onderkant van de IT-markt, dus daar zou ik dan ook verwachten dat je als werknemer ongeveer terecht komt.
Mijn vraag was misschien niet zo duidelijk. Uiteraard kan ik niet aan een freelance tarief gaan in loondienst gaan werken :-D. Maar 400 euro dag/tarief zou dus ongeveer hetzelfde zijn als iemand 5467 euro betalen in loondienst? Dat gaan ze nooit doen hé, toch niet voor een simpele IT support. Terwijl 400/dag nog redelijk laag is. Dus eigenlijk zegt dat dagtarief niets aan wat je eventueel zou kunnen verdienen in loondienst voor die eenzelfde job. En dat probeerde ik wel af te leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Gekke vraag, maar is de thuiskopie heffing van een factuur ook aftrekbaar? Ik vraag dit, omdat het bedrag zonder die heffing namelijk net onder de 450 euro zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
kwaazaar schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:26:
Gekke vraag, maar is de thuiskopie heffing van een factuur ook aftrekbaar? Ik vraag dit, omdat het bedrag zonder die heffing namelijk net onder de 450 euro zit.
Zou je het willen afschrijven dan? Het voordeel van niet afschrijven is dat je minder belasting (over dit jaar) hoeft te betalen. Wil je 'm juist wel graag afschrijven, dan zou ik zeker niet te veel uitzoekwerk doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Juist wel volledig dit jaar. Mn omzet is relatief hoog, dus probeer zo de belasting nog wat te temperen. Over 5 jaar (tablet) heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 15:40
com2,1ghz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:57:
[...]

Niet veel mensen zitten in loondienst boven een ton. Ook niet veel mensen hebben een pensioen van 15k per jaar.
Of je hebt er een verschrikkelijk dure AOV, Beroepsaansprakeljksheidsverzekering en een Urus als leaseauto in je berekening.
Een urus ook :) Er rijdt er hier wel es eentje in de buurt, maar de eigenaar is geen zzper ;)

Ik lees hier wel verhalen over X5-en enzo, is dat net niet een tikkeltje te om mee voor te komen rijden, waardoor dit een verkeerd signaal geeft? Een opel vectra uit 1995 staat dan ook weer niet professioneel, maar toch.
Ik kom wel op mn moof. Weer of geen weer :F

[ Voor 3% gewijzigd door zwaanenberg op 22-11-2022 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stubsub
  • Laatst online: 24-09-2024
Weer een auto gerelateerde vraag.. Onderwerp is al regelmatig voorbij gekomen. Heb al wel het één en ander terug gelezen en uitgezocht, maar info is wat verspreid. Wil het ook nog voorleggen aan mijn adviseur. Toch benieuwd naar jullie mening.

Huidige situatie in cijfertjes voor de komende 2 jaar:
24k leasekosten (aftrekbaar van omzet)
2x2.7% van catalogus omdat ik geen km-registratie bij hou = ongeveer 2200
9k netto aan bijtelling

30.0000km per jaar, verhouding prive/zakelijke km's is ongeveer 50/50. Destijds meegenomen vanuit loondienst. Wilde de afkoopsom niet betalen en niet het geld om de auto over te kopen. Vind het een fijne auto, had toch een auto nodig dus toch maar de lease overgenomen. Nu heb ik financieel wel de ruimte om de keuze te heroverwegen.

Opties:
1. Neem ik de auto zakelijk over? Aanschaf naar verwachting ong 27k exc btw
Voordelen: Kan nog steeds alle kosten zakelijk aftrekken (mrb, verzekering, onderhoud, brandstof en afschrijvingen). Daarnaast kan ik ook de btw verrekenen. De auto is dan ook van mij.
Nadelen: Aanschafkosten en betaal nog steeds bijtelling

2. Neem ik de auto prive over? Aanschaf naar verwachting ong 33k inc btw
Voordelen: Geen bijtelling meer. 0.19ct per km. Auto is eigen bezit.
Nadelen: Aanschafkosten. Alle lasten zijn voor eigen rekening.

3. Gewoon lekker in de lease houden
Voordelen: Kostenplaatje staat vast/aftrekbaar
Nadelen: Bijtelling en auto na afloop weer inleveren

Bij overname verwacht ik dan de auto nog minimaal 2 jaar te rijden, waarschijnlijk nog langer. Enerzijds gaat het mij om wat voordeliger is. Maar als het niet veel scheelt, dan ga ik voor gemak en hou ik hem gewoon in de lease.

Ben ook vooral benieuwd wat bij jullie de doorslag heeft gegeven voor de uiteindelijke keuze. Mocht iemand een mooie rekentooltje hebben dan zou dat ook erg tof zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:49
NLKornolio schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:38:
[...]

Het was een reactie op "veel succes" met een bepaalde encryptie. Verder niet echt een discussie voor dit topic.
De argumentatie is niet zo relevant, maar je hebt evident ongelijk. Het is voor dit topic relevant dat LUKS prima is voor een zakelijke laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kawa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:52:
[...]

Ik denk dat je bij controle vooral moet kunnen aantonen dat je daadwerkelijk maar 30 uur per week maakt. Als een inspecteur moeilijk wil doen zal hij aangeven dat je als DGA/ondernemer vast meer uren maakt dan je aan de klant offreert. Ik werk nu zelf ook maar 36 uur voor een klant, maar heb 40 op mijn salarisstrook staan. Die 4 uur maak ik ook wel vol en zelfs een beetje meer dus kan wel aannemelijk maken dat mijn DGA salaris comform is.
Eerder andersom, als jij bij een omzet van 70k jezelf 50k als loon doneert is het vrij aannemelijk dat je halve dagen werkt. :+ Met 150k omzet en geen noemenswaardige kosten gaat dat een stuk moeilijker. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Laatst online: 09:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Aftansert schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:46:
[...]

De argumentatie is niet zo relevant, maar je hebt evident ongelijk. Het is voor dit topic relevant dat LUKS prima is voor een zakelijke laptop.
Encryptie toepassen op je byod zakelijke laptop ja. Hoe, wat en waarmee lijkt mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:22
stubsub schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:32:
Weer een auto gerelateerde vraag.. Onderwerp is al regelmatig voorbij gekomen. Heb al wel het één en ander terug gelezen en uitgezocht, maar info is wat verspreid. Wil het ook nog voorleggen aan mijn adviseur. Toch benieuwd naar jullie mening.

9k netto aan bijtelling

30.0000km per jaar, verhouding prive/zakelijke km's is ongeveer 50/50. Destijds meegenomen vanuit loondienst. Wilde de afkoopsom niet betalen en niet het geld om de auto over te kopen. Vind het een fijne auto, had toch een auto nodig dus toch maar de lease overgenomen. Nu heb ik financieel wel de ruimte om de keuze te heroverwegen.

Opties:
1. Neem ik de auto zakelijk over? Aanschaf naar verwachting ong 27k exc btw
Voordelen: Kan nog steeds alle kosten zakelijk aftrekken (mrb, verzekering, onderhoud, brandstof en afschrijvingen). Daarnaast kan ik ook de btw verrekenen. De auto is dan ook van mij.
Nadelen: Aanschafkosten en betaal nog steeds bijtelling

3. Gewoon lekker in de lease houden
Voordelen: Kostenplaatje staat vast/aftrekbaar
Nadelen: Bijtelling en auto na afloop weer inleveren

Bij overname verwacht ik dan de auto nog minimaal 2 jaar te rijden, waarschijnlijk nog langer. Enerzijds gaat het mij om wat voordeliger is. Maar als het niet veel scheelt, dan ga ik voor gemak en hou ik hem gewoon in de lease.

Ben ook vooral benieuwd wat bij jullie de doorslag heeft gegeven voor de uiteindelijke keuze. Mocht iemand een mooie rekentooltje hebben dan zou dat ook erg tof zijn _/-\o_
Ik heb hier ook naar zitten kijken, en overnemen prive is nog altijd het meest aantrekkelijk.
Vreemde is zelfs dat private lease nu goedkoper is dan zakelijk lease (als je de BKR melding even niet meeneemt).

Rekentool staat ook op berekenhet, maar merk dat die niet alle cijfers mee neemt die je zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
9k netto aan bijtelling
Als je die 24k aan kosten als winst zou op voeren moet je, uit mijn hoofd (1/3), ongeveer 8k als IB ondernemer afdragen. Nu ben je 9k extra kwijt aan IB, wanneer je privé rijdt kan je ook nog 19ct/km opvoeren (volgend jaar 21ct/km).

Gezien ik vermoed dat het een elektrisch auto uit 2019 of 2020 betreft is de kosten voor onderhoud en energie waarschijnlijk laag. Daarvan zou je nog de helft (15dkm zakelijk) van de BTW kunnen verrekenen.

Beste gewoon even spelen met dit tooltje: https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html
Als je cataloguswaarde en restwaarde gelijk zet kan je bij onderhoud het leasebedrag incl btw opvoeren om de vergelijking compleet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:16
Deveon schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:58:
[...]

Gezien ik vermoed dat het een elektrisch auto uit 2019 of 2020 betreft is de kosten voor onderhoud en energie waarschijnlijk laag. Daarvan zou je nog de helft (15dkm zakelijk) van de BTW kunnen verrekenen.
Dat lijkt me met een bijtelling van 9000 netto toch niet.

@stubsub , kun je iets meer achtergrond geven ? 2K lease per maand, wat rijden we dan ? Met deze bijtelling van 9K/jaar zal het iets op benzine of diesel zijn van rond de 80K nieuw. Dat is na 2-3 jaar nog 33K waard ? Even los van de berekening wat er nou netto voordeliger is, kan ik me moeilijk voorstellen dat met dit soort bedragen je ook waar voor je geld krijgt. Welke auto van 27K heeft operationele leasekosten van 24K ? Ben erg benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-09 21:07
...

...
Dat is dus niet zo. Je kan van het zakelijk gereden deel ook de BTW en onderhoudskosten terugvragen.
Bovendien, per 1 januari gaat de vergoeding naar 21 cent. Dat is toch 10% extra. Waar krijg je dat nog, 10%... :+

Oh, of je leest even wat beter en dan lees ik dat dit antwoord al gegeven is 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 23-11-2022 08:06 . Reden: Post blijkt overbodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
figlio del comm schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:34:
[...]

Ah, ik rekende netto bijtelling als bruto bijtelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

zwaanenberg schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:17:
[...]

Ik lees hier wel verhalen over X5-en enzo, is dat net niet een tikkeltje te om mee voor te komen rijden, waardoor dit een verkeerd signaal geeft? Een opel vectra uit 1995 staat dan ook weer niet professioneel, maar toch.
Typisch Nederlands dat afgunst over auto's en zo. Maar bij de meeste klanten sta je toch op een parkeerplaats ver weg of garage onder de grond. En al zou 't voor de deur zijn, ik maak me er geen zorgen om. Ik ben gewoon liefhebber.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 04:57
Ik zit binnenkort met dezelfde 'struggle'. December 2023 verloopt mijn lease contract (overgenomen uit loondienst), betreft een elektrische auto die ongeveer 1000 EUR p/m kost bruto. Ik mag de auto nog een jaartje langer doorrijden om een extra jaar te genieten van 4% bijtelling, maar dat 'jaartje' kost mij wel bruto bijna 12K.

Ik ben aan het overwegen om zelf een auto te kopen, financial lease (prive/zakelijk?) maar zie ook door de bomen het bos niet meer, zoveel keus.. Hybrid.. Benzine?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• figlio del comm
Wat is je concrete vraag ? Begin met jezelf af te vragen wat je belangrijk vind. Lage kosten, of altijd al een V8 willen rijden, veel prive rijden of veel zakelijk... Moet het perse een nieuwe zijn, of mag het ook een ' oud bakkie' zijn. Wil je perse een vaste prijs pm zonder verrassingen, of calculeer je met een risico.. Er is op deze vraag gewoon geen één antwoord.

Als je weet wat je wil, kun je middels een aantal sites die hiervoor vaker genoemd zijn gaan berekenen of het 'past'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stubsub
  • Laatst online: 24-09-2024
Deshmir schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:37:
[...]

Ik heb hier ook naar zitten kijken, en overnemen prive is nog altijd het meest aantrekkelijk.
Vreemde is zelfs dat private lease nu goedkoper is dan zakelijk lease (als je de BKR melding even niet meeneemt).

Rekentool staat ook op berekenhet, maar merk dat die niet alle cijfers mee neemt die je zou willen hebben.
Thanks. Het lijkt inderdaad die kant op te gaan. Als ik deze rekentool gebruik, dan is prive duurder. Waarschijnlijk omdat ik prive ook nog wat kilometers maak en de verhouding prive/zakelijke kms nu ongeveer 50/50 is. Daar tegenover valt wel 9k netto bijtelling weg, dus dat is een grote hap.
Deveon schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:58:
[...]

Als je die 24k aan kosten als winst zou op voeren moet je, uit mijn hoofd (1/3), ongeveer 8k als IB ondernemer afdragen. Nu ben je 9k extra kwijt aan IB, wanneer je privé rijdt kan je ook nog 19ct/km opvoeren (volgend jaar 21ct/km).

Beste gewoon even spelen met dit tooltje: https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html
Als je cataloguswaarde en restwaarde gelijk zet kan je bij onderhoud het leasebedrag incl btw opvoeren om de vergelijking compleet te maken.
Dank je. Gister beetje lopen pielen. Kreeg in eerste instantie hele gekke bedragen eruit. Waarschijnlijk in de haast/op mobiel iets verkeerd ingevoerd. Zit nu op laptop en nu krijg ik wel de verwachte bedragen.
figlio del comm schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:34:
[...]

@stubsub , kun je iets meer achtergrond geven ? 2K lease per maand, wat rijden we dan ? Met deze bijtelling van 9K/jaar zal het iets op benzine of diesel zijn van rond de 80K nieuw. Dat is na 2-3 jaar nog 33K waard ? Even los van de berekening wat er nou netto voordeliger is, kan ik me moeilijk voorstellen dat met dit soort bedragen je ook waar voor je geld krijgt. Welke auto van 27K heeft operationele leasekosten van 24K ? Ben erg benieuwd.
My bad, wat onduidelijk neergezet, maar ik had de totale kosten over 2 jaar neergezet. Omgerekend: leasetarief van ongeveer 1000 per maand, netto bijtelling ongeveer 375 per maand. Het is een benzine auto met cataloguswaarde iets boven de 40000. Niks exotisch verder :P

Volgens de rekentool is zakelijk rijden ongeveer 2000 euro per jaar voordeliger. Dus over 2 jaar gezien 4000 euro. Echter omdat ik ook prive rij komt er dus 9000 euro netto bijtelling bij. Onderaan de streep is prive overnemen dus de moeite waard. Zelfs met onvoorspelbare gekke onderhoudskosten zou ik dan nog minimaal gelijk uitkomen + de auto is dan in eigen bezit.

Ik ga het nog een keer voorleggen aan mijn adviseur. Bedankt voor het meedenken allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Landon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:53:
Ik zit binnenkort met dezelfde 'struggle'. December 2023 verloopt mijn lease contract (overgenomen uit loondienst), betreft een elektrische auto die ongeveer 1000 EUR p/m kost bruto. Ik mag de auto nog een jaartje langer doorrijden om een extra jaar te genieten van 4% bijtelling, maar dat 'jaartje' kost mij wel bruto bijna 12K.

Ik ben aan het overwegen om zelf een auto te kopen, financial lease (prive/zakelijk?) maar zie ook door de bomen het bos niet meer, zoveel keus.. Hybrid.. Benzine?
Ik vind het vrij simpel tegenwoordig: zakelijk kan maar moeilijk uit (tenzij je een youngtimer koopt). Zeker gezien het feit je maar 1 of 2 dagen thuis werkt per week (ik althans), moet je wel heel veel rijden om het zakelijk aantrekkelijk te houden/maken. Dat gebeurt hier niet iig, dus ik rij liever prive.. Ja je hebt aanschaf, maar maandelijkse kosten zijn hier maar 120 euro netto (all risk verzekerd + MRB). De kosten declareer ik tegen 19 cent per km, wat per 1 januari naar 21 cent gaat geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 04:57
ID-College schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:20:
[...]

Ik vind het vrij simpel tegenwoordig: zakelijk kan maar moeilijk uit (tenzij je een youngtimer koopt). Zeker gezien het feit je maar 1 of 2 dagen thuis werkt per week (ik althans), moet je wel heel veel rijden om het zakelijk aantrekkelijk te houden/maken. Dat gebeurt hier niet iig, dus ik rij liever prive.. Ja je hebt aanschaf, maar maandelijkse kosten zijn hier maar 120 euro netto (all risk verzekerd + MRB). De kosten declareer ik tegen 19 cent per km, wat per 1 januari naar 21 cent gaat geloof ik.
De dingen die ik in overweging neem

plus;
Vast tarief per maand voor lease
Geen gezeur in onderhoudskosten / banden
Goedkope brandstof (laadpaal thuis)
Kosten aftrekbaar van winst

minus;
actieradius 350km
auto wordt nooit van mij
redelijk duur

Ik rij daar in tegen op dit moment maximaal 3 dagen naar de klant, maar het meest werk ik thuis. Ik gok toch dat ik richting een jonge (max 3 jaar oude) hybrid gaat, zodat ik kan genieten van de laadpaal in combinatie met de zonnepanelen, maar ook de range heb van een benzine auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eternia16
zwaanenberg schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:17:
[...]

Een urus ook :) Er rijdt er hier wel es eentje in de buurt, maar de eigenaar is geen zzper ;)

Grotendeels eens, luxe auto's zijn gewoon geld verspilling in mijn optiek. Ik rij gewoon een praktische i10, maar bij voorkeur ga ik met de fiets of met het OV. Sommige locaties zijn gewoon niet te doen in Limburg, dus als het niet anders kan, dan pak ik de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
eternia16 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:41:
[...]
Grotendeels eens, luxe auto's zijn gewoon geld verspilling in mijn optiek. [..] Ik rij gewoon een praktische i10, maar bij voorkeur ga ik met de fiets of met het OV.
Ik snap je gedachte, afgelopen week stond er een artikeltje (waar je alles van kunt vinden hoor) op nos.nl waarbij in 3 situaties het OV met eigen vervoer (middenklasse auto) werd vergeleken op tijd, milieu en kosten.
Mijn conclusie was in elke geval dat eigen vervoer zo gek nog niet is (mn kostentechnisch). Eigenlijk natuurlijk wel slecht dat OV zo duur is geworden vergeleken met eigen vervoer…. Anyway: on topic maar weer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

figlio del comm schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:48:
[...]

Ik snap je gedachte, afgelopen week stond er een artikeltje (waar je alles van kunt vinden hoor) op nos.nl waarbij in 3 situaties het OV met eigen vervoer (middenklasse auto) werd vergeleken op tijd, milieu en kosten.
Mijn conclusie was in elke geval dat eigen vervoer zo gek nog niet is (mn kostentechnisch). Eigenlijk natuurlijk wel slecht dat OV zo duur is geworden vergeleken met eigen vervoer…. Anyway: on topic maar weer.
Kosten is 1 ding, maar ik zit liever in m'n eigen schone auto zonder lastig/smerig/... volk naast me.

En ik vind het fijn dat ik van A naar B kan rijden ipv eerst een bus naar het station te moeten nemen, vervolgens een trein en weer een bus en dan nog tig minuten lopen. Totaal omslachtig wat mij betreft. Als je geen rijbewijs/auto hebt moet het wel maar anders...

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 23-11-2022 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Ik ook. Wat mij verbaasde was dat het (de auto) in sommige situaties ook nog eens de goedkoopste variant was…..

[ Voor 4% gewijzigd door figlio del comm op 23-11-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Yucon schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:21:
[...]

Aan percentages brand ik me niet, maar het beeld dat je noemt herken ik wel. De reden daarvan is me niet duidelijk. Wel wil ik je een boekentip meegeven: dit is echt een must-read als je daar gaat werken én het is ook nog eens heel leuk geschreven.

https://www.bol.com/nl/nl...UPFGpg.2_6.7.ProductTitle
Bedankt voor de tip, gelijk besteld! :D

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
eternia16 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:41:
[...]

Grotendeels eens, luxe auto's zijn gewoon geld verspilling in mijn optiek. Ik rij gewoon een praktische i10, maar bij voorkeur ga ik met de fiets of met het OV. Sommige locaties zijn gewoon niet te doen in Limburg, dus als het niet anders kan, dan pak ik de auto.
Dat is per situatie verschillend.

Ik ben blij dat ik geen i10 heb.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OsOwPnoZ-96ty166taQ9l0nqdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EN6JjFptptJQeERwydoZrXZE.jpg?f=fotoalbum_large

Auto achter caddy is met minimaal 80 op mijn vrouw ingereden. terwijl ze stilstond voor de file.
Ze ging de kids ophalen bij opa en oma zoontje van toen 5 en dochter van 6 maanden.
Met een i10 zou in het beste geval blijvende invalide vrouw hebben gehad.

Gelukkig gebeurde dit op de weg naar opa en oma, en heeft mijn vrouw er niets aan over gehouden.

Grote auto kan luxe aan doen dat begrijp ik heel goed. Maar met 2 kinderen wil je toch wel een auto die wat steviger is. Daarnaast gaan wij ook met de auto wat verder weg en dan is veiligheid toch wel iets wat ik mee neem in de beslissing van het kiezen van een auto.

Als je alleen van huis naar de Appie rijd, dan is een i10 een slimme keuze. Heb je twee kinderen en pak je ook de auto om midweekje winterberg te pakken. Dan is een wat luxere grotere maar voornamelijke veiligere auto dan een i10 slimmer.

Maar dit is mijn optiek.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
TommyGun schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:52:
[...]

Kosten is 1 ding, maar ik zit liever in m'n eigen schone auto zonder lastig/smerig/... volk naast me.

En ik vind het fijn dat ik van A naar B kan rijden ipv eerst een bus naar het station te moeten nemen, vervolgens een trein en weer een bus en dan nog tig minuten lopen. Totaal omslachtig wat mij betreft. Als je geen rijbewijs/auto hebt moet het wel maar anders...
OV kan fijn zijn hoor. Zelf 3 jaar vanuit Den haag in Amsterdam gewerkt.

Maar Trein was op 2 minuten van mijn woning verwijderd.
Even overstappen op de metro op trein station en, dan nog 2 minuten lopen.

Met de auto deed ik er 1,5 uur over en met de trein een uurtje. het kan dus wel lonen. Echter dit is ook de enige opdracht waar dit mogelijk was in de tijd dat ik werk. De rest was en is gewoon makkelijker en vaak ook sneller met de auto. Zelfs met files.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TommyGun schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:52:
[...]

Eerste klas valt dat echt wel mee en gezien ik kan werken in de trein is het sneller en levert meer op dan het kost. Qua kosten scheelt het enorm dat wij hierdoor maar één auto nodig hebben ipv twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 09:26
NLKornolio schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:38:
[...]

Als je die acties wel toestaat op een encrypted laptop kan je net zo goed niet de disk encrypten. Doel van encrypted disk is juist voor het ontvreemden.

Buiten dat die kwetsbaarheid allang gepatched is vereiste het het invoeren van het wachtwoord na de aanpassing.
Als je mijn laptop pikte had je er nog niks aan omdat stap 2 ontbrak (opnieuw invoeren van het wachtwoord).
Maar goed waar wil je tegen beschermen? De gauwdief of state-actors?

Beetje fatsoenlijke encryptie zal de gauwdief tegenhouden. Ik laat expres de external boot optie open zodat de machine makkelijk te whipen is. De machine krijg ik toch niet terug en dat de data is zo veilig.
Krijg je de NSA achter je aan, well geen idee hoe veilig het is ook is.

Maar gezien je recovery-mogelijkheden hebt bij bitlocker en bij LUKS niet (verlies de sleutel is bye-bye data) neig ik naar data LUKS veiliger is.

[ Voor 29% gewijzigd door hackerhater op 23-11-2022 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eternia16
To_Tall schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:42:
[...]

Dat is per situatie verschillend.

Ik ben blij dat ik geen i10 heb.. [Afbeelding]

Auto achter caddy is met minimaal 80 op mijn vrouw ingereden. terwijl ze stilstond voor de file.
Ze ging de kids ophalen bij opa en oma zoontje van toen 5 en dochter van 6 maanden.
Met een i10 zou in het beste geval blijvende invalide vrouw hebben gehad.

Gelukkig gebeurde dit op de weg naar opa en oma, en heeft mijn vrouw er niets aan over gehouden.

Grote auto kan luxe aan doen dat begrijp ik heel goed. Maar met 2 kinderen wil je toch wel een auto die wat steviger is. Daarnaast gaan wij ook met de auto wat verder weg en dan is veiligheid toch wel iets wat ik mee neem in de beslissing van het kiezen van een auto.

Als je alleen van huis naar de Appie rijd, dan is een i10 een slimme keuze. Heb je twee kinderen en pak je ook de auto om midweekje winterberg te pakken. Dan is een wat luxere grotere maar voornamelijke veiligere auto dan een i10 slimmer.

Maar dit is mijn optiek.
Leuke anecdote, maar zo kan je auto gebruik altijd verantwoorden en mis je eigenlijk ook het punt. Bij voorkeur gebruik de fiets en het OV, omdat 1. ik niet van suiker ben en niet vies ben van een beetje regen of kou en 2. omdat luxe auto's in mijn optiek geld verspilling zijn. Bovendien, door steeds een grotere en zwaardere auto te kopen in het nom van veiligheid maakt het niet meer dan een arms race, waardoor men maar steeds grotere auto's koopt.

En ja sorry, maar ik vind jouw post niet meer dan een stukje bangmakerij en probeer je in te spelen op de menselijke emotie van angst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
eternia16 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:38:
[...]

Leuke anecdote, maar zo kan je auto gebruik altijd verantwoorden en mis je eigenlijk ook het punt. Bij voorkeur gebruik de fiets en het OV, omdat 1. ik niet van suiker ben en niet vies ben van een beetje regen of kou en 2. omdat luxe auto's in mijn optiek geld verspilling zijn. Bovendien, door steeds een grotere en zwaardere auto te kopen in het nom van veiligheid maakt het niet meer dan een arms race, waardoor men maar steeds grotere auto's koopt.

En ja sorry, maar ik vind jouw post niet meer dan een stukje bangmakerij en probeer je in te spelen op de menselijke emotie van angst.
Hij geeft gewoon zijn persoonlijke ervaring en mening, daar zit geen onnodige bangmakerij in wat mij betreft. Het is juist een heel valide punt dat een grote luxe auto niet alleen maar dat zou zijn. Dat is tenslotte wat te kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eternia16
theHoff schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:45:
[...]

Hij geeft gewoon zijn persoonlijke ervaring en mening, daar zit geen onnodige bangmakerij in wat mij betreft. Het is juist een heel valide punt dat een grote luxe auto niet alleen maar dat zou zijn. Dat is tenslotte wat te kort door de bocht.
Het is onnodige bangmakerij omdat een zekere shock value aan gehangen wordt. De kans op een dodelijk autoongeluk neemt al jaren af. Bovendien, is het ook een punt van egoïsme. Men neemt een grotere en zwaardere auto om zichzelf te bschermen, maar verhoogt de kans op een dodelijk afloop voor de ander die betrokken is in een auto ongeluk.

Nogmaals, met veiligheid als noemer om een steeds grotere auto te kopen is een arms race en uiteindelijk een neerwaards spiraal. Het is gewoon geldverspilling en dat is ook het laatste wat ik erover zeg, want uiteindelijk is dit topic freelancen en niet je geld verspillen aan een luxe auto of een goedkope auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• To_Tall
[...]

Onnodig bang maken?? Uhh nee. Dit is een ervaring die ik heb. Waarbij ik blij ben dat ik een grotere auto had dan een i10.

Ik ben ook niet van suiker, maar met 50km naar mijn opdracht doe ik er met de auto 45 minuten over en met de fiets dik 3 uur. Nu werk ik veel vanaf huis. Maar ik heb ook ritten naar Groningen. Dan doe ik er liever met een luxere auto en voor mij veiligere auto de rit.

Met het OV doe ik er zelfs langer over.

Daarnaast heb ik een veilige auto nodig, niet alleen voor mij zelf maar ook voor de kids.

Ik heb een ruimere auto nodig omdat we ook op vakantie gaan met de auto.

Ik rij geen auto van een dikke ton of duurder.

Als je kinderen hebt, dan kijk je ook anders naar een vervoersmiddel. Ja ik kan ook in een i10 rijden. Maar een aanrijding daarmee kan andere gevolgen hebben dan met een wat grotere auto.

Daarnaast kinderwagen en de campingbedje en alle spullen die je nodig hebt voor de kleintjes passen er niet in voor een vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
eternia16 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:55:
[...]

Het is onnodige bangmakerij omdat een zekere shock value aan gehangen wordt. De kans op een dodelijk autoongeluk neemt al jaren af. Bovendien, is het ook een punt van egoïsme. Men neemt een grotere en zwaardere auto om zichzelf te bschermen, maar verhoogt de kans op een dodelijk afloop voor de ander die betrokken is in een auto ongeluk.

Nogmaals, met veiligheid als noemer om een steeds grotere auto te kopen is een arms race en uiteindelijk een neerwaards spiraal. Het is gewoon geldverspilling en dat is ook het laatste wat ik erover zeg, want uiteindelijk is dit topic freelancen en niet je geld verspillen aan een luxe auto of een goedkope auto.
Ik ben wel van mening dat dit onderwerp over auto’s ook hier thuis horen.

Juist omgaan met je geld behoort bij freelancen.

Voor mij is de auto ook een werk tool. Ik kan veel vanuit huis. Maar OV is niet te doen als ik een DL380 moet mee nemen :+. Of afspraken bij leveranciers aan de andere kant van het land.

Mede hierdoor kies ik voor een luxere auto dan een i10 maar niet voor een BMW van een ton.

Daarnaast speelt ook levens fases in mee. Ik ben getrouwd en heb twee kinderen. we pakken de auto voor een vakantie, mijn ouders en haar ouders wonen dik 45 km verder op. Dat doe je niet even met het OV. Snel tram naar Den Haag, trein naar Rotterdam centraal. Tram naar Barendrecht. En dan een bus die eens per uur rijd. Plus nog dik 15 minuten lopen.

Zelf ben ik 10k per jaar kwijt aan de auto maar levert mij 90/100k per jaar op.

[ Voor 15% gewijzigd door To_Tall op 23-11-2022 20:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-09 21:07
[...]
Angst is iets persoonlijks. Zo wil de een een buffer van tenminste 100K op de bank. De ander voelt zich safe met 20K. De een voelt zich veilig in een BMW X5, de ander rijdt op een naked bike (bij voorkeur met korte broek en teenslippers 8)7 ). En toch zag die 40 tons vrachtwagen mij niet komen van rechts, of het rode verkeerslicht tegen de ondergaande zon... De een kiest wel voor een AOV, de ander niet. En pensioenen zijn ook al geen garantie meer voor een zorgeloze oude dag.

Veiligheid creëer je voor jezelf. Maar uiteindelijk loop je altijd risico. 100K kan zo op zijn. Een X5 is ook geen Leopard2 (waar overigens ook weer doden in vallen, maar dat zijn vaak andere tijden).

Niemand kan mij bang maken. Ik kan mezelf bang laten maken. Maar dat doe ik uiteindelijk zelf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:13:
[...]
Zelf ben ik 10k per jaar kwijt aan de auto maar levert mij 90/100k per jaar op.
En je hebt er maar één? Ik zou er gelijk tien aanschaffen! :+

Overigens snap ik wel dat je wat meer auto nodig hebt voor je gezin. Ik weet alleen niet wat dat met freelancen te maken heeft. Die DL380 past in bijna elke auto met de bank plat en zou persoonlijk niet regelmatig met hardware willen rijden. Couriers zijn daar beter verzekerd voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Om de discussie over de auto's weer eens te doorbreken:

Wat doen jullie met relatiegeschenken rond de kerst? Doen jullie daar aan, wie stuur je wat (de manager, je team, de unit etc)?

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:08
init6 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:17:

Wat doen jullie met relatiegeschenken rond de kerst? Doen jullie daar aan, wie stuur je wat (de manager, je team, de unit etc)?
Toen ik wegging bij een vorige klant kreeg iedereen een fles(je) Beerenburg (want ik Fries in Brabant en cultuur).
Voor de rest neh.

Ik heb een zut "branded" Parker pennen die ik af en toe kwijtraak op kantoor, geld dat ook?

- Spes consilium non est -

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:59
Ik doe (zo goed als) niet aan relatiegeschenken, maar dit jaar krijgt de manager wel een goed fles wijn, maar dat is meer omdat ik hem al jaren ken.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:12

Ik start per 1 december. Als de eerste weken goed verlopen geef ik de beslissingsbevoegden een goed fles wijn. Mijn vader heeft een wijnhandel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:55
Rijdt gewoon de auto die je wilt of wilt veroorloven. Als het om de fiscaliteit gaat moet je of prive rijden of een youngtimer nemen. En echt, nog nooit heeft een klant iets over mijn auto gezegd. Hoogstens valt het op dat ik nu in een 10 jaar oude V70 rijd als ie tussen de tesla's en eqd's van mijn concurrenten staat :) Het is echt je reinste onzin dat een opdrachtgever daar iets van vind. Speelt hoogstens bij ondernemers die particulieren als klant hebben.

En relatiegeschenken doe ik niet. Pennen en schrijfbloken blijven geregeld achter en dan is het. En ik betaal regelmatig een team lunch (80% aftrekbaar ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door fry77 op 24-11-2022 12:48 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:59
Roodey schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:42:
[...]

Ik start per 1 december. Als de eerste weken goed verlopen geef ik de beslissingsbevoegden een goed fles wijn. Mijn vader heeft een wijnhandel.
Dan weet jij vast wel wat een goede wijn is? :P

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13

Ik ben niet van de wijn, dus heb nog ieder jaar mooie flessen bier gekocht als relatiegeschenk. Ik ben alleen de afgelopen jaren door Covid niet aan uitdelen toegekomen, dus zelf maar opgedronken :9B

Sometimes you need to plan for coincidence

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:12
c-nan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:58:
[...]

Dan weet jij vast wel wat een goede wijn is? :P
Ik drink zelf geen wijn, maar de mening van mijn vader is niet erg objectief ;) . Alleen die van hem is nog goed genoeg. Ik vind het dan ook wel lastig om dit als niet wijndrinker te geven als geschenk. Wellicht geef ik een verschrikkelijke bocht aan een opdrachtgever haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 22:16

Zeker icm de komende dagen (blackfriday/cybermonday) ben ik ook nog opzoek naar leuke relatiegeschenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Bij een lokale brouwerij een stapeltje bierpakketten gekocht om uit te delen deels aan zakenrelaties... maar ook gewoon aan oud collega's / andere zzp'ers / kennissen / vrienden.

Verder ga ik nog een kerstpakket en/of cadeaubon weggeven waarschijnlijk aan mezelf...

Vandaag nog wat gepersonaliseerde stressballen uitgedeeld op kantoor (einde opdracht) maar dat zijn geen relatiegeschenken.

[ Voor 15% gewijzigd door TommyGun op 24-11-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:49

Hier in Denemarken en Zweden mag je maximaal 30 euro per item aan relatiegeschenken geven, geen alcohol. Daar koop je hier alleen maar troep van, dus relatiegeschenken bestaan hier bijna niet. Het cultuurverschil is zelfs zo groot dat wanneer je alcohol geeft, dit als een belediging opgepakt kan worden (zie je mij aan voor alcoholist?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eternia16

Eigenlijk nog niet over nagedacht, maar na dit topic zeker een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt. Veelal was het 31 december relatie geschenken loterij. :+.

Ik koop dus geen relatie geschenken meer, wel koop ik een knuffel en een spenen kort voor een collega als er een kleintje geboren is.

[ Voor 4% gewijzigd door To_Tall op 24-11-2022 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
To_Tall schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:21:
Ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt. Veelal was het 31 december relatie geschenken loterij. :+.
Dat is omdat vaak de managers, directeur en vooral inkoop afdeling veel relatiegeschenken krijgen en veel bedrijven willen dat deze netjes worden verdeeld. Ik mocht als externe ook eens meedoen met zo'n loterij maar dat heb ik geweigerd, voelde voor mij niet goed.

Wat je kunt doen is of het heel erg persoonlijk maken en anders voor je team gewoon wat lekkers rond de feestdagen bij de koffie automaat / op de afdeling zeten.

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 25-11-2022 07:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AdmiralOneTwo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 15:21
jongetje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:41:
[...]

Wat je kunt doen is of het heel erg persoonlijk maken en anders voor je team gewoon wat lekkers rond de feestdagen bij de koffie automaat / op de afdeling zeten.
Dat is ook meer mijn aanpak, ook bijvoorbeeld bij een laatste fysieke dag bij een opdracht. Meestal nodig ik dan de collega's waar ik het meest mee samenwerk uit voor een lunch op mijn kosten.

Liefde gaat tenslotte door de maag.. :9~

Network security is not a choice; it’s a must!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Geen relatiegeschenk voor mijn opdrachtgever, het is mij zelfs verboden dat te doen. Ik vond de suggestie hier iets te kopen en op kantoor neer te zetten een leuke, ga ik rond de kerst eens doen.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:44

mwa

Roodey schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:32:
[...]

Ik drink zelf geen wijn, maar de mening van mijn vader is niet erg objectief ;) . Alleen die van hem is nog goed genoeg. Ik vind het dan ook wel lastig om dit als niet wijndrinker te geven als geschenk. Wellicht geef ik een verschrikkelijke bocht aan een opdrachtgever haha.
Helemaal offtopic, maar je vader heeft een wijnhandel en zelf drink je geen wijn? :D Zo he, ik zou denk ik half tegen het alcoholisme aanzitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:10

Matis

Rubber Rocket

Ik stuur mijn opdrachtgever (twee dames) ieder een doosje bonbons van de patisserie uit het dorp. Zo ondersteun ik én de lokale ondernemer en bedank ik de opdrachtgever voor het in mij gestelde vertrouwen.

In mijn ogen een win-win. Maar ik snap heel goed dat er ook opdrachtgevers zijn die daar niet op zitten te wachten. Ik hoop dat ze het bij mij wel kunnen waarderen :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik vind relatiegeschenken en kerstpakketten altijd een beetje cringe en overkomen als een cadeau uit eigen zak.

Er is al genoeg troep op de wereld, laten we nou niet nog meer plastic, vies eten van de Makro of drank die net niemands smaak is uitdelen.

En ja, ik ben wél gezellig op feestjes. Dan geef ik daar wel een rondje. Niet aftrekbaar.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lixis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:16
Aftansert schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:14:
[...]

Hierover specifiek een tip: als je een afspraak bij de KVK maakt, is de eerste mogelijkheid vaak pas over een maand. Maar na het maken van de afspraak, kan je 'm heel makkelijk wijzigen. Als je de pagina van de KVK open houdt en gedurende de dag refresht, is het vaak mogelijk om dezelfde dag of de dag erna al een afspraak te krijgen omdat iemand anders heeft afgezegd.
Dit trucje lijkt niet meer te werken. Je kunt nu alleen nog je afspraak wijzigen door de oorspronkelijke afspraak te annuleren en een nieuwe afspraak te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

De portals van de startpost lijken vrijwel verlaten. Ik ben iOS developer en zoek een klus vanaf januari. De portals Politie, UWV en Rotterdam Port portaal zijn helemaal leeg. Alleen NS, Jobcatcher, Sevenstars staat wel iets op, maar toevallig niet voor iOS.

Alleen op Brainnet heb ik nog wel iets gevonden, maar dat is het enige.

*knip*

Wat betekent het op Brainnet als daar staat "Zzp'er toegestaan: Nee". Betekent dat, dat je niet jezelf kunt aanbieden?
Nog andere tips dan bovenstaande?

[ Voor 48% gewijzigd door tweakduke op 28-11-2022 09:32 . Reden: Naam behandelaar staat in screenshot. ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
  • Laatst online: 05-09 00:04
DomiGijzen schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:58:
Zouden dit de daadwerkelijk kosten zijn? Zou me verbazen maar dat zou betekenen dat ze op dit moment ca. 50% meer kosten maken voor KYC dan voor het hele product. Doe je toch iets fout denk ik.
De daadwerkelijke kosten van KYC zijn nog vele malen hoger dan wat Rabo in rekening brengt. Een onderzoek naar een BV kan een aantal uren tot zelfs dagen in beslag nemen, afhankelijk van hoe ingewikkeld de structuur is (Denk aan analyse, verslag schrijven, controle check etc). En die medewerkers werken niet voor 8 euro per uur...

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
TucanoItaly schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:16:
De portals van de startpost lijken vrijwel verlaten. Ik ben iOS developer en zoek een klus vanaf januari. De portals Politie, UWV en Rotterdam Port portaal zijn helemaal leeg. Alleen NS, Jobcatcher, Sevenstars staat wel iets op, maar toevallig niet voor iOS.

*knip*
Wat betekent het op Brainnet als daar staat "Zzp'er toegestaan: Nee". Betekent dat, dat je niet jezelf kunt aanbieden?
Gaat idd niet lukken als zzp. Heb je linkedin al geprobeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 28-11-2022 09:32 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

CodeCaster schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:20:
En ja, ik ben wél gezellig op feestjes. Dan geef ik daar wel een rondje. Niet aftrekbaar.
Als je daar dan nu een relatiegeschenk van maakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:08

AJM

TucanoItaly schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:16:

*knip*

Ik zie nog wel opdrachten staan in de portal van de politie: https://app.inhuurdeskpolitie.nl/published

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 28-11-2022 09:32 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:15
Royeboi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:43:
[...]

De daadwerkelijke kosten van KYC zijn nog vele malen hoger dan wat Rabo in rekening brengt. Een onderzoek naar een BV kan een aantal uren tot zelfs dagen in beslag nemen, afhankelijk van hoe ingewikkeld de structuur is (Denk aan analyse, verslag schrijven, controle check etc). En die medewerkers werken niet voor 8 euro per uur...
Mijn vraag is meer retorisch (ben redelijk bekend met fin/risk).
Dit neigt, in mijn optiek, naar een manier om de druk van de overheid/toezichthouder bij de klant neer te leggen. In de hoop dat zij gaan klagen.

Grz D.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Misschien meer persoonlijke ervaring, maar de maand december is typisch zo'n maand waarin de helft niet werkt en de andere helft geen tijd heeft. Niet om alles over een kam scheren, maar dat zie je juist bij de partijen die jij ook nog eens opnoemt :+

M.a.w. mijn tip is; eerder beginnen of later.

(maar ik ben ook maar één mening hierin).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:24
https://fd.nl/bedrijfslev...cht-te-halen-n0k2aaA1btme

Het gaat hier wel eens over schijnzelfstandigheid. Op de zuid-as lijkt dat op wat duurdere schaal misbruikt te worden.
Hij heeft eerder de rechter gevraagd te oordelen over zijn arbeidscontract. Was hij ondernemer of toch een gewone werknemer, met overeenkomstige juridische bescherming bij ontslag? Dat zou grote impact hebben op het lucratieve partnermodel met werk-bv's.

Honderden adviseurs, accountants en advocaten hebben zo'n persoonlijke bv. Zij krijgen als partner geen salaris uitbetaald, maar een winstdeel. Dat is fiscaal enorm voordelig. De fiscus belast salaris met een toptarief van 49,5%. Voor inkomsten die als vergoeding naar een werk-bv zijn overgemaakt, rekent de Belastingdienst een heel ander tarief: slechts 15%. Dat kan op jaarbasis zo meer dan een ton schelen.

Van Gelderen stelt: ik was de facto in dienst van EY. Dit was verkapt werkgeverschap. Die argumentatie en zeker straks ook de uitspraak worden nauwgezet gevolgd op de Zuidas, waar talloze mensen zo'n werk-bv hebben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Mijn thuiswerkplekje even een upgrade gegeven, was ook wel nodig met enkel een keukenblad op verf schragen. Vond dat ik mezelf wel mocht belonen na een succesvolle lancering van mijn bedrijfje. Hoofdsteun van de stoel zit nog niet helemaal goed, kleinigheidje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHjzYmBKRy4JhRG-4G7EKoNFoZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fwRvWtyCTQz1g7pzPjfVfu0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTVPXmC9t4VvnDYNNRP6bri_-Zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAk0MoezhPCLPqlRHabJ5wD8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
Netjes hoor.
Nu ook zo houden. :+

Merk zelf al snel dat lades met hangmappen niet zo’n slecht idee zijn. Om papieren in op te slaan. Waarna op een rustige dag ze netjes in een multomap op datum worden gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:45:

Het gaat hier wel eens over schijnzelfstandigheid. Op de zuid-as lijkt dat op wat duurdere schaal misbruikt te worden.

[...]
Toch lastig serieus nemen als ze voorspiegelen dat je via deze constructie slechts 15% belasting betaald. Als je er privé iets mee wilt doen betaal je zeker meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
To_Tall schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:12:
Netjes hoor.

Merk zelf al snel dat lades met hangmappen niet zo’n slecht idee zijn. Om papieren in op te slaan. Waarna op een rustige dag ze netjes in een multomap op datum worden gelegd.
Er komt idd nog een ladekastje bij en er staat nog een grote kast, maar merk dat hoe groter de kast hoe langer het duurt voordat ik ga opruimen.

Mijn financien zitten gelukkig allemaal in snelstart dus bonnetjes zijn al gearchiveerd.

Nu nog een andere app om meteen de rest te archiveren. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
coldasice schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:18:
[...]

Er komt idd nog een ladekastje bij en er staat nog een grote kast, maar merk dat hoe groter de kast hoe langer het duurt voordat ik ga opruimen.

Mijn financien zitten gelukkig allemaal in snelstart dus bonnetjes zijn al gearchiveerd.

Nu nog een andere app om meteen de rest te archiveren. Iemand tips?
Fysieke bonnetjes moet je ook bewaren. Alleen in SnelStart zal niet afdoende zijn volgens mij.

Zelf gooi ik alle ingescande documenten op datum in sharepoint online. Laatste zondag van de maand is bij administratie dag. Boekhouding in SnelStart bij werken en alle bonnetjes en andere documenten inscannen en daarna in een map doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

[...]
Wel humor dat dit bij EY speelt. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
To_Tall schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:25:
[...]

Fysieke bonnetjes moet je ook bewaren. Alleen in SnelStart zal niet afdoende zijn volgens mij.

Zelf gooi ik alle ingescande documenten op datum in sharepoint online. Laatste zondag van de maand is bij administratie dag. Boekhouding in SnelStart bij werken en alle bonnetjes en andere documenten inscannen en daarna in een map doen.
Nee joh, boekhouding mag volledig digitaal zolang je maar goede kwaliteit scans/foto's maakt.

https://www.belastingdien...%20fiscale%20bewaarplicht.

[ Voor 18% gewijzigd door jadjong op 27-11-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:27:
[...]

Wel humor dat dit bij EY speelt. :P
Mwah, dat soort grote bedrijven schijnen nog al eens de grootste boeven te zijn, niet?

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Liegebeest schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:47:
[...]

Mwah, dat soort grote bedrijven schijnen nog al eens de grootste boeven te zijn, niet?
Niet boeven, maar gewoon heel goed en zo lang mogelijk op het randje kunnen balanceren binnen de wettelijke regels :)

Totdat dit soort casussen de rand weer verplaatsen en ze weer iets nieuws ontdekken / zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
To_Tall schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:25:
[...]

Hier groot fan van de Adobe Scan app. Scans zien er niet uit als foto’s maar echt als documenten en incl OCR. Al ben ik er recent achtergekomen dat iOS zelf ook “scan document” ondersteund.

Mijn administratie zit met name in Yuki maar belangrijkere zaken staan ook in iCloud. Voor de afgeronden jaren moet in eigenlijk even iets offline in eigen beheer opzetten (ben nog starter).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Vorkie schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:51:
[...]

Niet boeven, maar gewoon heel goed en zo lang mogelijk op het randje kunnen balanceren binnen de wettelijke regels :)

Totdat dit soort casussen de rand weer verplaatsen en ze weer iets nieuws ontdekken / zoeken.
Ik kan hier nog wel een anecdote vertellen. Ik heb bij een niet nader te noemen assurantiekantoor gewerkt. Als het gaat om bepaalde regels over hoe je verzekeringen mag aanbieden en welke kosten je bij de consument mocht plaatsen werd er vrij creatief gewerkt. Op een gegeven moment mocht er geen 'fee' meer gevraagd worden over de verzekeringen heen. Dus werden dit advieskosten en weer een soort andere herberekening.

Uiteindelijk werd er altijd iets gekozen waarbij het onder de streep precies identiek werd maar niet meer direct viel onder wat niet meer mocht volgens de AFM.

Ik heb dat ooit eens gevraagd, waarom doen we dit terwijl je eigenlijk weet dat de AFM het niet leuk vind. Concreet het antwoord was: De AFM heeft zo weinig mensen en zoveel werk, het gaat 1-2 jaar duren voordat hier een uitspraak over is en tegen die tijd doen we het wel weer anders.

Wat mij betreft nog steeds de defienitie van boeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:24
To_Tall schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:12:
Netjes hoor.

Ik ben echt volledig paperless. Jullie niet dus? Is dat als archief voor de belastingdienst oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:10

Matis

Rubber Rocket

Ik sla al mijn bonnetjes en inkoopfacturen op in het boekhoudpakket. Als de Belastingdienst ze echt allemaal hardcopy wil, print ik het hele zutje wel uit 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 27-11-2022 16:28 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]
Mooi, aanpakken die hap. Er zijn daar naar mijn mening twee redenen voor, die op hetzelfde neerkomen: ondermijning van de verzorgingsstaat.

Of je dat nu doet door personeel uit te buiten door ze niet in dienst te willen nemen (dus geen verzekering tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid, noch pensioen, én ze te weinig te betalen zodat ze dat ook niet zelf kunnen regelen), of belastingontduiking door jarenlang voor dezelfde opdrachtgever te werken vanuit een bv.

Hertog_Martin schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:59:
[...]

Ik ben echt volledig paperless. Jullie niet dus? Is dat als archief voor de belastingdienst oid?
Ik vind het erg fijn om een offline archief te hebben, en print dus al m'n facturen aan het eind van het jaar. Eén insteekhoes voor al m'n inkoopfacturen, en één voor al m'n verkoopfacturen per jaar, dus voor de ruimte en de bomen hoef ik het ook niet te laten.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Hertog_Martin schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:59:
[...]

Same here. Foto of inscannen en weg met het papier :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35
Hier ook volledig paperless. Meteen een foto maken van een bonnetje met factuursturen.nl APP , zodat het meteen in de boekhouding staat.
Verder bijna alle inkopen komen digitaal binnen. Apart e-mailadres bij factuursturen,nl factuur@ waar bijlages meteen worden ingescand en herkend worden via OCR.
Helaas kent nog niet elke leverancier een apart e-mailadres voor enkel de facturen.
Pagina: 1 ... 354 ... 643 Laatste