poehee schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:25:
[...]
Ik wel.
Ik vind 65,- per uur veel geld. Mijn tarief ligt
een stuk hoger - ik sla het niet af...
De reden dat de tarieven zo hoog liggen is omdat wij toevallig
een truukje kunnen dat anderen niet kunnen. Maar als ik in het ziekenhuis kom word ik verzorgd door verplegers/verpleegsters die op 30/40 euro zitten. Ik kan dat niet oplossen, maar het stoort me wel. Zeker als
zzp-ers zichzelf die hoge tarieven goedpraten. G
een misverstand, het is je van harte gegund, maar
een beetje perspectief kan g
een kwaad...
Probleem is dat dit complexer is dan je nu schetst
Realiteit is dat als IT personeel er niet is, bepaalde functionalteit of niet ontworpen wordt of niet onderhouden wordt. Er is dus
een financiele prikkel voor bedrijven om meer te betalen: Betaal ik niet, dan betaald de concurrent wel en wint deze marktaandeel. Het is puur
een markt van vraag en aanbod die niet gereguleerd is. Ben ook niet van mening dat je moet willen reguleren.
Gaat er iemand dood als bedrijf A de capaciteit niet heeft? Meestal niet.
Heb ik de keuze om maar g
een iphone te kopen bijvoorbeeld? Meestal wel.
Bij zorgpersoneel is die prikkel er niet om tarieven te verhogen, we hebben wel
wat geprivatiseerd maar het is altijd weer
een beetje half: We privatiseren wel, maar we zetten tarieven op handelingen zodat het niet de klauwen uit loopt.
Als de zorg de capaciteit niet heeft gaan er mensen dood, vervolgens gaan we door met bezuinigen
wat we niet bezuinigen mogen noemen, gaan we de samenleving op slot gooien... Alles om maar g
een extra capaciteit te moeten inkopen. Daarnaast kiest de overheid er voor om de kosten /salaris prikkel te minimaliseren dmv het reguleren van tarieven voor handelingen (mijn tandards mocht heel even hogere tarieven vragen voor het zetten van
een kroon en dat werd snel gecorrigeerd).
Ik denk dat onze tarieven het probleem niet zijn, zoals de we de hele corona crisis hebben kunnen zien word er alles aan gedaan om
een vijandbeeld te schetsen. Het zijn de ongevaccineerden, het waren de chinezen, het waren ieder
een behalve de beleidsmakers en de rijksten van de wereld die hun vermogen zagen verdubbelen tijdens
een pandemie... Dit terwijl de zorg kraakt, de straten verloederen door leegstand van winkels en Jan met de pet er op achteruit gaat omdat gasprijzen door het dak gaan.
ZZP'ers zijn de reden niet dat de zorg onderbetaald word, mensen die dit beleid steunen zijn mede verantwoordelijk.