Daarom gebruikt ik dan ook een USB stick om distro's te installeren. Installeert nog sneller ook.Kanseleur schreef op maandag 03 mei 2010 @ 21:10:
Ben toch niet geheel een n00b met linux-distro's en Ubuntu in het bijzonder, maar 10.04 had een aparte start: netjes DVD-iso gedown'd, gebrand met de laagste snelheid op een kwaliteits-DVD-tje, data geverifieerd. Boot met DVD-tje en vervolgens kreeg ik netjes het installatie-menu, met o.a. de optie om de DVD nog eens op integriteit te controleren. Dit leverde geen fouten op, dus leek mij een go.![]()
Enkele seconden na de start van de installatie kreeg ik doodleuk de melding dat de DVD niet goed was, graag een restart. Vervolgens grub kapot (kreeg een prompt met grub rescue> (waar je dus precies niets mee kan)).![]()
Gelukkig nog een N900 om manuals te bekijken, dus het is uiteindelijk allemaal gelukt. Ik merk alleen nog niet heel veel van de 'nieuwigheid', omdat ik /home op een aparte partitie had en 10.04 alles w.b. KDE heeft overgenomen. Geen nieuw Plymouth-theme voor mij (vooralsnog). Even verder googlen...
Ik zie trouwens bij shutdown standaard nog een pagina tekst, iets met checking updates ofzo. Is dat normaal?
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Zou kunnen, aardige tip...Als je dan toch van Arch komt, doe een commandline-install en apt-get alles wat je nodig hebt, dat is wat ik binnenkort weer ga doen
Of je doet niet zo moeilijk en de-installeert de paar programma's die je niet nodig hebt....
Vicariously I live while the whole world dies
Kwam net dit tegen, erg handig voor mijn nieuwe install: http://blog.thesilentnumb...nstall-guide-what-to.html
Een aantal dingen die ik tegengekomen ben na de upgrade van 9.10 naar 10.04 (verse install btw) op mijn laptop:
- zodra ik de proprietary drivers installeer zijn het boot scherm en afsluit scherm (ubuntu met die puntjes) in lage resolutie in tegenstelling tot wanneer ik de standaard 2D drivers gebruik. Niet onoverkomelijk, maar vind het wel raar (had 9.10 bij mij trouwens ook last van)
- mijn Fn combi om de helderheid van mijn laptopscherm te veranderen werken niet. Tevens wanneer ik de laptop van de stroom afhaal dan zie je dat de helderheid naar beneden gaat terwijl ingesteld staat dat hij gewoon 100% moet blijven. Even met slider naar links en dan weer naar rechts bij power management verhelpt dit, maar irritant is het wel
- soms worden icoontjes bovenin het panel niet goed weergegeven (alsin: NIET), waarbij het per keer verschilt. De ene keer is het de datum+tijd+weer, de andere keer je speaker-icoon, dan weer je netwerk-icoon en soms zelfs een combi
- sommige icoontjes van lopende programma's die bovenin je notificatie-panel gaan staan worden met weergegeven met een witte achtergrond (VLC bv.)
- Ubuntu dropt de wireless verbinding om de zoveel tijd. Opnieuw proberen te verbinden gaat niet meer, zelfs na het opnieuw ingeven van de netwerksleutel. Rebooten is dan de enige optie om je wireless weer aan de praat te krijgen zonder van network-manager te veranderen. Dit had ik trouwens ook al in 9.10. Installeren van WICD en verwijderen van de standaard network-manager verhelpt dit.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Kan iemand mij vertellen of ik de "backspace - knop" weer aan de praat kan krijgen in FireFox of Chrome onder Ubuntu 10.04?
Zodat ik met de backspace 1 pagina terug kan? Zoals onder Windows
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Google 1e hitDennusB schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 09:11:
Kan iemand mij vertellen of ik de "backspace - knop" weer aan de praat kan krijgen in FireFox of Chrome onder Ubuntu 10.04?
En anders gebruik je hiervoor alt + pijltje links. En alt + pijltje rechts gaat vooruit in je geschiedenis.
Luctor et Emergo || specs
Als je er alleen problemen mee hebt dat bijvoorbeeld Empathy of een movie-editor wordt meegeïnstalleerd is dat natuurlijk de betere optie. Ikzelf wil echter een zo kaal mogelijk systeem (inclusief weglaten overbodige daemons bijvoorbeeld) waarbij de winst vooral te behalen is in de tonnen dependencies.. Als je maar weinig geïnstalleerd wilt hebben is de manier die ik noem denk ik te prefereren. Minder werk met beter resultaat.Vicarious schreef op maandag 03 mei 2010 @ 23:46:
Of je doet niet zo moeilijk en de-installeert de paar programma's die je niet nodig hebt....
Dat is niet linux-specifiek volgens mij, maar afhankelijk van de versie van firefox (en uiteindelijk van de versie van firefox waaronder je profiel voor het eerst gemaakt is).DennusB schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 09:11:
Maar zou je een beetje op "NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic" willen letten, en zeg nou zelf, als het met zoeken op "firefox backspace" al de eerste hit is, had je dat op z'n minst eerst zelf kunnen intikken in google
Juist 10.04 geïnstalleerd. Ziet er wel goed uit IMO. Ook de ATi Catalyst 10.4 driver werkte in 1 keer (dat ik dat nog mag mee maken
). Maar wat is die volume control irritant zeg... Als ik 5.1 geluid selecteer speelt hij alle stereo audio over alle speakers i.p.v. gewoon de front speakers. Ik dacht ok dan zet ik de volume van de center + rear speakers op 0. Nou mooi niet dus, zodra ik de volume van één van de speakers verlaag schuiven alle ander volume controls mee, zelfs als die niet samen "gelocked" zijn
. Redelijk irritant zo.
Asus P8P67 EVO | i5 2500k (4.8 GHz) | Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Ed. | 8 GB DDR3 1600 | 1 TB HDD
Verwijderd
Misschien een te windows vraag. Bij mij vroeg hij alleen om de installatie van de modem-driver. Houdt dit in dat de overige drivers gewoon geïnstalleerd zijn?
Ja 
Standaard worden zoveel mogelijk drivers direct al meegeleverd en gebruikt.
Standaard worden zoveel mogelijk drivers direct al meegeleverd en gebruikt.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Waarschijnlijk wel. lspci en lsusb vanaf de terminal geeft een listing van al je peripherals. Geen garantie echter dat de drivers geladen zijn of van de kwaliteit van je drivers.
Bedoel je dingen als usb-controllers, chipset, maw de zaken die je bij een windows-install via het www of een moederbord cd'tje nog moet installeren? Kan je ook voor in dmesg ( sudo cat var/log/dmesg.log ) kijken. Ook terrminal natuurlijk.
Bedoel je dingen als usb-controllers, chipset, maw de zaken die je bij een windows-install via het www of een moederbord cd'tje nog moet installeren? Kan je ook voor in dmesg ( sudo cat var/log/dmesg.log ) kijken. Ook terrminal natuurlijk.
Ik heb een paar dagen terug ook een upgrade gedaan naar 10.4 en ik kreeg weer leuk alle pulseaudio packages erbij. Gebruik jij die ook nog? Ik had namelijk ook wat issues met geluid en heb dat opgelost door gewoon alles van pulseaudio weg te gooien zodat het oude epd weer gebruikt wordt. At least it works.Hyperz schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:09:
Juist 10.04 geïnstalleerd. Ziet er wel goed uit IMO. Ook de ATi Catalyst 10.4 driver werkte in 1 keer (dat ik dat nog mag mee maken). Maar wat is die volume control irritant zeg... Als ik 5.1 geluid selecteer speelt hij alle stereo audio over alle speakers i.p.v. gewoon de front speakers. Ik dacht ok dan zet ik de volume van de center + rear speakers op 0. Nou mooi niet dus, zodra ik de volume van één van de speakers verlaag schuiven alle ander volume controls mee, zelfs als die niet samen "gelocked" zijn
. Redelijk irritant zo.
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
10.04 net onder Vmware geinstalleerd. Installatie gaat prima (met vmware's easy install), maar helaas werkt het toetsenbord niet en krijg ik bij de inlog een foutmelding in XKB ...
Iemand een idee hoe ik óf mijn tobo weer aan de praat krijg óf hoe ik xkb kan configuren zonder tobo?
Iemand een idee hoe ik óf mijn tobo weer aan de praat krijg óf hoe ik xkb kan configuren zonder tobo?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Verwijderd
Ja die en dan de grafische kaart, geluidskaart et cetera.neeroeter schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:45:
Waarschijnlijk wel. lspci en lsusb vanaf de terminal geeft een listing van al je peripherals. Geen garantie echter dat de drivers geladen zijn of van de kwaliteit van je drivers.
Wel, het was een fresh install in mijn geval dus de meeste settings en packages zijn gewoon standaard (inc. pulseaudio). Verder geen idee wat epd is, ben niet zo'n Linux guru als de meesten hier denk ikWernerL schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:47:
[...]
Ik heb een paar dagen terug ook een upgrade gedaan naar 10.4 en ik kreeg weer leuk alle pulseaudio packages erbij. Gebruik jij die ook nog? Ik had namelijk ook wat issues met geluid en heb dat opgelost door gewoon alles van pulseaudio weg te gooien zodat het oude epd weer gebruikt wordt. At least it works.

Asus P8P67 EVO | i5 2500k (4.8 GHz) | Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Ed. | 8 GB DDR3 1600 | 1 TB HDD
PulseAudio is een soundserver. Zeg maar een soort proxy voor applicaties. Geluid wordt naar Pulseaudio gestuurd, pulseaudio mixt het geluid en stuurt het door naar de geluidskaart. Alleen werkt het bij mij nooit zoals het moet. En bij jouw blijkbaar ook niet. EPD doet gewoon hetzelfde.
Je zou nog wel kunnen proberen een .asoundrc file aan te maken welke je in de root van je homedir zet met ongeveer dit erin:
Zo fix ik mijn 5.1 audio altijd. Mocht dat niet werken volg dan mijn advies op. Gooi Pulseaudio weg.
Je zou nog wel kunnen proberen een .asoundrc file aan te maken welke je in de root van je homedir zet met ongeveer dit erin:
code:
1
2
3
4
5
6
| pcm.!default { type pulse slave.pcm "surround51" slave.channels 6 route_policy duplicate } |
Zo fix ik mijn 5.1 audio altijd. Mocht dat niet werken volg dan mijn advies op. Gooi Pulseaudio weg.
Bij mij werkt PulseAudio vooralsnog gelukkig wel prima. Wat bij de upgrade wel gesloopt werd was LikeWise (om active directory te joinen). Hiervan alle packages weggegooid, ook handmatig alle achtergebleven files weggegooid (deed Ubuntu niet zelf
) en een nieuwe installatie uit een deb file van de site gedaan, nu werkt het tenminste weer.
Afgelopen zondag naar veel moeite met de Refit bootloader heb ik Ubuntu 10.04 op mijn Mac Mini 3.1 werkende gekregen. Hij werkte zowaar out-of-the-box, op het geluid na. Netjes compiz, en toch maar de closed source drivers van Nvidia geinstalleerd, maar voor de rest liep alles als een zonnetje!
Voor mensen die Ubuntu 10.04 willen installeren maar geen geluid hebben pas het volgende aan:
Edit de file /etc/modprobe.d/alsa-base.conf en voeg de onderstaande regel toe:
reboot en je geluid zal gelijk werken
Voor mensen die Ubuntu 10.04 willen installeren maar geen geluid hebben pas het volgende aan:
Edit de file /etc/modprobe.d/alsa-base.conf en voeg de onderstaande regel toe:
code:
1
| options snd-hda-intel model=imac24 |
reboot en je geluid zal gelijk werken
http://connect-utb.com/in...id=36:technology#commentswoutur schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 12:09:
10.04 net onder Vmware geinstalleerd. Installatie gaat prima (met vmware's easy install), maar helaas werkt het toetsenbord niet en krijg ik bij de inlog een foutmelding in XKB ...
Enige tijd geleden ik ongeveer een maand met 9.10 gedraaid op mijn asus ul30 laptop. Deze laptop bedoeld om mee on the road te zijn en heeft daarom een flinke accu aanboord. Ook is de hardware super zuinig. In windows 7 haal ik 7.5 watt verbuik. De grootste reden waarom ik 9.10 deinstalleerde was dat ubuntu ongeveer 2 watt meer consumeerde. Met powertop was daar nog wel wat af te snoepen, maar niet je van het. Met de release van 10.04 wil ik wel weer overwegen om opnieuw te installeren, maar ik wil wat betreft energie wel dichter in de buurt van w7 komen. Is dit haalbaar? Overigens verdenk ik grotendeels het stroomverbruik van de intel 4500mhd igp.
Ten tweede was mijn webcam omgekeerd doormiddel van webcamwrapper en een workarround was dit wel te flippen, maar deze oplossing vond ik een beetje houtje touwtje. Overigens is in windows de webcam wel met de beentjes op de grond. Ziet iemand dit probleem oplossen?
Ten tweede was mijn webcam omgekeerd doormiddel van webcamwrapper en een workarround was dit wel te flippen, maar deze oplossing vond ik een beetje houtje touwtje. Overigens is in windows de webcam wel met de beentjes op de grond. Ziet iemand dit probleem oplossen?
[ Voor 4% gewijzigd door Orcie op 04-05-2010 14:42 ]
Ahzo. Heb het even getest en het helpt niet. Nuja, ik zal voorlopig gewoon stereo gebruiken. Voor media en de meeste andere dingen gebruik ik toch Win7WernerL schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:06:
PulseAudio is een soundserver. Zeg maar een soort proxy voor applicaties. Geluid wordt naar Pulseaudio gestuurd, pulseaudio mixt het geluid en stuurt het door naar de geluidskaart. Alleen werkt het bij mij nooit zoals het moet. En bij jouw blijkbaar ook niet. EPD doet gewoon hetzelfde.
code:
1 2 3 4 5 6 pcm.!default { type pulse slave.pcm "surround51" slave.channels 6 route_policy duplicate }
[ Voor 11% gewijzigd door Hyperz op 04-05-2010 14:40 ]
Verwijderd
Type in het adres menu:config en zoek dan naar backspace verander 2 in 0DennusB schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 09:11:
En je mag weer backspacen
Héé! Bedankt. Ik had al lopen klooien met het onscreen tobo, maar deze kwam niet tevoorschijn. Blijkbaar helpt een reboot dan. Ga ik als ik thuiskom even proberen.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Verwijderd
@Lizard:
Also, Citrix only offers a 32-bit client, but it will work fine on 64-bit Ubuntu. Just open a terminal and type "dpkg -i –force-all <packageName>.deb".
Alleen aan bij het commando -forge-all gaan al mijn haren overeind staan! Zo ga ik echt niet mijn Citric 32bits versie op mijn 64bits Ubuntu erop knallen.
Ik wacht gewoon af totat Citrix de 64 bits versie beschikbaar stellen. Ik heb ze wel een mailtje gestuurd. Laten we het hopen dat er velen na mij dat ook doen
Also, Citrix only offers a 32-bit client, but it will work fine on 64-bit Ubuntu. Just open a terminal and type "dpkg -i –force-all <packageName>.deb".
Alleen aan bij het commando -forge-all gaan al mijn haren overeind staan! Zo ga ik echt niet mijn Citric 32bits versie op mijn 64bits Ubuntu erop knallen.
Ik wacht gewoon af totat Citrix de 64 bits versie beschikbaar stellen. Ik heb ze wel een mailtje gestuurd. Laten we het hopen dat er velen na mij dat ook doen
Het stroomverbruik zal denk ik niet aanzienlijk verminderd zijn, voor zover ik weet is hier niets noemenswaardig aan veranderd. Misschien dat het wat minder is door de donkere themeOrcie schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:38:
Enige tijd geleden ik ongeveer een maand met 9.10 gedraaid op mijn asus ul30 laptop. Deze laptop bedoeld om mee on the road te zijn en heeft daarom een flinke accu aanboord. Ook is de hardware super zuinig. In windows 7 haal ik 7.5 watt verbuik. De grootste reden waarom ik 9.10 deinstalleerde was dat ubuntu ongeveer 2 watt meer consumeerde. Met powertop was daar nog wel wat af te snoepen, maar niet je van het. Met de release van 10.04 wil ik wel weer overwegen om opnieuw te installeren, maar ik wil wat betreft energie wel dichter in de buurt van w7 komen. Is dit haalbaar? Overigens verdenk ik grotendeels het stroomverbruik van de intel 4500mhd igp.
Dat je webcam ondersteboven stond kwam waarschijnlijk doordat je laptop nieuwer was dan de versie van libv4l, had ik ook met 9.10. libv4l updaten en alles is in orde. In 10.04 zit uiteraard weer een nieuwere versie dus zal het ongetwijfeld direct goed gaan.
Heb even jou webcam oplossing getest in de livecd, maar dit lost het probleem bij mij niet op.mcDavid schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 22:19:
[...]
Het stroomverbruik zal denk ik niet aanzienlijk verminderd zijn, voor zover ik weet is hier niets noemenswaardig aan veranderd. Misschien dat het wat minder is door de donkere theme
Dat je webcam ondersteboven stond kwam waarschijnlijk doordat je laptop nieuwer was dan de versie van libv4l, had ik ook met 9.10. libv4l updaten en alles is in orde. In 10.04 zit uiteraard weer een nieuwere versie dus zal het ongetwijfeld direct goed gaan.
Qua power opties zal het vooral neerkomen op het doen van eigen tweaks.
Hoe zijn jullie ervaringen met office 2k7 onder Wine?
http://appdb.winehq.org/o...p?sClass=version&iId=4992 
Het moet werken dus. Maar de afzonderlijke applicaties krijgen niet meer dan een silver rating, dus perfect is het niet.
Het moet werken dus. Maar de afzonderlijke applicaties krijgen niet meer dan een silver rating, dus perfect is het niet.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Mensen die een Razor Diamondback 3G muis hebben en willen dat de linker side-buttons hetzelfde doen als in Windows (namelijk pagina vooruit/achteruit). In een console:
Dacht dit even te melden aangezien ik me redelijk aan het ergeren was aan de default button config
.
code:
1
| xmodmap -e "pointer = 1 2 3 4 5 6 7 9 10 8 11 12 13 14 15" |
Dacht dit even te melden aangezien ik me redelijk aan het ergeren was aan de default button config
Sinds de update naar ubuntu 10.4 duurt het bij mij heel lang voordat er bij het opstarten de splashscreen komt. Meer mensen last van?
Ik krijg grub, ik ram op enter en vervolgens kijk ik 5 tot 10 seconden tegen een zwart scherm. Vervolgens komt het splashscreen inbeeld voor enkele seconden en dan ineens het inlog scherm.
Het lijkt wel of hij eerst alles gaat starten, daarna pas het splash screen weergeeft en dan nog even de laatste dingen inlaadt ofzo..
Ik krijg grub, ik ram op enter en vervolgens kijk ik 5 tot 10 seconden tegen een zwart scherm. Vervolgens komt het splashscreen inbeeld voor enkele seconden en dan ineens het inlog scherm.
Het lijkt wel of hij eerst alles gaat starten, daarna pas het splash screen weergeeft en dan nog even de laatste dingen inlaadt ofzo..
Bij mij geeft hij helemaal geen splashscreen, hij boot wel sneller. Ik vind het prima dus
Volgens de website van LibV4L is de enige andere optie het ondersteboven houden van je laptop...Orcie schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 10:38:
[...]
Heb even jou webcam oplossing getest in de livecd, maar dit lost het probleem bij mij niet op.
mcDavid schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 23:01:
[...]
Volgens de website van LibV4L is de enige andere optie het ondersteboven houden van je laptop...

Hmm ik merk nu dat Ubuntu geen hpn patch op het openssh package los laat. Zit je op je homenetwork met max 1MB/s files over te gooien 
Loopt al sinds 2007 een bug over, maar ze wachten op upstream

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Kan je de behavior van de "Show Desktop"-button ook aanpassen ergens? Zodra hij overspringt op compiz wordt het een toggle button ipv altijd een "Show Desktop"-button. Heel irritant.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Verwijderd
Ik heb even een van de Debian devs. op mijn werk gesproken wanneer de hpn-ssh patch in Debian komt. Zijn antwoord is als volgt:Theimon schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 12:46:
Hmm ik merk nu dat Ubuntu geen hpn patch op het openssh package los laat. Zit je op je homenetwork met max 1MB/s files over te gooien
ik denk dat het niet zo snel gaat gebeuren zolang openssh-upstream die patch niet overneemt
Dus tsja dat wordt zelf patchen
Maar upstream hebben ze 'm wel beschikbaar en toegepast. Tot en met 5.3 enniehoe (zoekt bron...net nog gelezen) en laat Ubuntu 10.04 nu juist die versie gebruiken.....
M'n Gentoo desktop heeft 5.5 en door simpelweg een USE flag eraan te hangen heeft die de HPN patch al draaien. Maar de client (m'n Ubuntu laptop) dus niet
M'n Gentoo desktop heeft 5.5 en door simpelweg een USE flag eraan te hangen heeft die de HPN patch al draaien. Maar de client (m'n Ubuntu laptop) dus niet
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
hehe, fresh install van lynx vanuit karmic met een mounted alternate cd: laatste woorden van het stappenplan:
8. Install ubuntu-desktop
apt-get install ubuntu-desktop ubuntu-standard
9. Reboot and keep those fingers crossed.
Overigens kan met het programma Video4Linux Control Panel de webcam naar wens ingesteld worden, onder andere kan het beeld verticaal gespiegeld worden.mcDavid schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 22:19:
[...]
Het stroomverbruik zal denk ik niet aanzienlijk verminderd zijn, voor zover ik weet is hier niets noemenswaardig aan veranderd. Misschien dat het wat minder is door de donkere theme
Verwijderd
En toch zitten er wel weer wat kleine eigenaardigheidjes in die het geheel niet perfect maken. Ik ben erg gecharmeerd van de communicatietool in het Gnome panel, maar je kunt je dan weer niet aanmelden bij je chataccounts vanuit het panel. Daar moet je dan weer Gwibber voor opstarten. Je status kun je vervolgens wel weer instellen. Beetje vaag.
Ook het fullscreen weergeven van presentaties werkt niet helemaal goed. De gnome panels zitten in de weg. Da's gelukkig wel op te lossen, maar het is wel raar dat dat onder Karmic goed werkte en nu niet meer. Verder blijf ik maar klooien met Evolution. Soms moet ik'm een keer of drie opstarten, afsluiten en weer opstarten voor hij verbinding maakt met de exchange server. Ook het verversen van de de folders in mijn inbox duurt vaak eindeloos. Het werkt wel, maar het is duidelijk (nog) geen outlook.
Net als bij Karmic deed de ingebouwde microfoon het op mijn Vaio in eerste instantie niet. Dat was gelukkig vrij snel op te lossen. Blijft over dat ik de screen brighness niet meer kan instellen met de Fn toetsen. Het werkte prima onder Karmic en nu niet meer. Zo'n beetje iedereen met een Vaio schijnt het probleem te hebben. Verder loopt het hier inmiddels een week of twee als een zonnetje. Heerlijk stabiel.
Ook het fullscreen weergeven van presentaties werkt niet helemaal goed. De gnome panels zitten in de weg. Da's gelukkig wel op te lossen, maar het is wel raar dat dat onder Karmic goed werkte en nu niet meer. Verder blijf ik maar klooien met Evolution. Soms moet ik'm een keer of drie opstarten, afsluiten en weer opstarten voor hij verbinding maakt met de exchange server. Ook het verversen van de de folders in mijn inbox duurt vaak eindeloos. Het werkt wel, maar het is duidelijk (nog) geen outlook.
Net als bij Karmic deed de ingebouwde microfoon het op mijn Vaio in eerste instantie niet. Dat was gelukkig vrij snel op te lossen. Blijft over dat ik de screen brighness niet meer kan instellen met de Fn toetsen. Het werkte prima onder Karmic en nu niet meer. Zo'n beetje iedereen met een Vaio schijnt het probleem te hebben. Verder loopt het hier inmiddels een week of twee als een zonnetje. Heerlijk stabiel.
Dacht gisteren van 9.10 over te stappen op 10.04, dus ik ging lekker installeren op desktop nr 1(Athlon64/Radeon 3450). Krijg tijdens installatie proces de melding van de tv dat de input niet wordt ondersteund, dus ik het nog maar een x proberen maar dan met een 17" tft. Dit helaas met hetzelfde resultaat. Zwaar balen, maar vol goede moed dan maar op de laptop(Core2Duo 5500/Radeon X2300) proberen. De boel installeert wel maar het beeld flipt als een malle... ...9.10 installeert op beide machines zonder probleem, maar was bij die release nog niet geheel overtuigd om over te stappen van windows. Nu dus al helemaal
Straks nog maar even op een 3de computer proberen...
Inmiddels weer tijdelijk terug op 9.10, maar wel met de Ambience Theme van 10.04JaJoah schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 08:16:
Een aantal dingen die ik tegengekomen ben na de upgrade van 9.10 naar 10.04 (verse install btw) op mijn laptop:Intussen heb ik het systeem al voor de 2e keer geinstalleerd en kijk ik het nog even aan, maar ik denk dat ik binnenkort weer op 9.10 terugval. Vooral het gekloot met de standaard icoontjes in het panel rechtsboven verveelt me mateloos.
- zodra ik de proprietary drivers installeer zijn het boot scherm en afsluit scherm (ubuntu met die puntjes) in lage resolutie in tegenstelling tot wanneer ik de standaard 2D drivers gebruik. Niet onoverkomelijk, maar vind het wel raar (had 9.10 bij mij trouwens ook last van)
- mijn Fn combi om de helderheid van mijn laptopscherm te veranderen werken niet. Tevens wanneer ik de laptop van de stroom afhaal dan zie je dat de helderheid naar beneden gaat terwijl ingesteld staat dat hij gewoon 100% moet blijven. Even met slider naar links en dan weer naar rechts bij power management verhelpt dit, maar irritant is het wel
- soms worden icoontjes bovenin het panel niet goed weergegeven (alsin: NIET), waarbij het per keer verschilt. De ene keer is het de datum+tijd+weer, de andere keer je speaker-icoon, dan weer je netwerk-icoon en soms zelfs een combi
- sommige icoontjes van lopende programma's die bovenin je notificatie-panel gaan staan worden met weergegeven met een witte achtergrond (VLC bv.)
- Ubuntu dropt de wireless verbinding om de zoveel tijd. Opnieuw proberen te verbinden gaat niet meer, zelfs na het opnieuw ingeven van de netwerksleutel. Rebooten is dan de enige optie om je wireless weer aan de praat te krijgen zonder van network-manager te veranderen. Dit had ik trouwens ook al in 9.10. Installeren van WICD en verwijderen van de standaard network-manager verhelpt dit.
Zie ook hier voor uitleg om hem via PPA toe te voegen aan je Karmic (even naar onderen scrollen)
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Dat eerst snap ik niet helemaal.Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:02:
En toch zitten er wel weer wat kleine eigenaardigheidjes in die het geheel niet perfect maken. Ik ben erg gecharmeerd van de communicatietool in het Gnome panel, maar je kunt je dan weer niet aanmelden bij je chataccounts vanuit het panel. Daar moet je dan weer Gwibber voor opstarten. Je status kun je vervolgens wel weer instellen. Beetje vaag.
Als ik op het envelopje druk kan ik:
Chat > MSN enzo
Broadcast > Twitter enzo
Of snap ik je niet goed.
Ik kan helemaal niks met dat envelopje (gebruik aMSN voor betere compatibiliteit met MSN en smileys etc. en heb evolution niet nodig), maar als ik het weghaal heb ik ook geen volumeregelaar meer... erg handig
volgens mij moet jij hetvolgende doenVicarious schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 12:50:
Ik kan helemaal niks met dat envelopje (gebruik aMSN voor betere compatibiliteit met MSN en smileys etc. en heb evolution niet nodig), maar als ik het weghaal heb ik ook geen volumeregelaar meer... erg handig
code:
1
| sudo aptitude remove indicator-messages |
en weg is je envelopje zonder dat je het hele notification deel wegflikkert (oftewel je behoudt je volumeregelaar
Done, maar het icoontje verdwijnt helaas niet...
Even de notification uit en weer inschakelen. Waarschijnlijk draait ie nu nog vanuit het geheugen door.
Heeft er trouwens al iemand UVD2 acceleration aan de praat gekregen met de fglrx driver?
Duh, dat had ik kunnen wetenDirk schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:20:
Even de notification uit en weer inschakelen. Waarschijnlijk draait ie nu nog vanuit het geheugen door.

Het dingetje heet trouwens indicator applet, voor degenen die zich de tyfus zoeken naar waar we het over hebben.
Wordt dat inmiddels al ondersteund?Hyperz schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:40:
Heeft er trouwens al iemand UVD2 acceleration aan de praat gekregen met de fglrx driver?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik dacht van wel: http://www.phoronix.com/s...item=amd_xvba_vaapi&num=1
Voor OpenFTD zijn nieuwe pakketten gereleased, zonder bugbuddy, waardoor die ook weer onder Lucid werkt. Zie https://launchpad.net/~openftd/+archive/ppa
Heeft iemand een de naam van een goeie utility om NTFS te kunnen formatteren? Ik heb GpartED en de standaard disk utility van 9.10 maar die kunnen het beide niet helaas. Moet een schijf leegmaken voor toekomstig gebruik in een windows bak.
QTparted kan wel ntfs partities resizen en createn volgens de site: http://qtparted.sourceforge.net/features.en.html
Dan moet je op je gnome installatie wel QT willen. (Ik ga er vanuit dat je gnome gebruikt gezien je GpartED wel hebt)
Dan moet je op je gnome installatie wel QT willen. (Ik ga er vanuit dat je gnome gebruikt gezien je GpartED wel hebt)
na upgrade van 9.10 naar 10.04 heeft ie ook mijn NVIDIA drivers meegenomen (185) waardoor ik dus continu crash naar CLI
ben echt niet blij, nu weer diep graven hoe je ook alweer wifi up krijgt vanaf cli en dan de nvidia drivers maar eens opnieuw installen
ben echt niet blij, nu weer diep graven hoe je ook alweer wifi up krijgt vanaf cli en dan de nvidia drivers maar eens opnieuw installen
Only dead fish go with the flow
Verwijderd
Vandaag had ik een extern scherm aan mijn laptop gehangen en met uitvoer naar beide bleef video playback op beide zwart. Blijkbaar kan ubuntu dat niet aan ofzo... 1 scherm, extern danwel vast, werkte wel gewoon.
Gewoon vanuit windows formatteren? Zowel de installatie-cd als windows zelf heeft daar afdoende tools voor aan boord.HTT-Thalan schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 21:25:
Heeft iemand een de naam van een goeie utility om NTFS te kunnen formatteren? Ik heb GpartED en de standaard disk utility van 9.10 maar die kunnen het beide niet helaas. Moet een schijf leegmaken voor toekomstig gebruik in een windows bak.
Verwijderd
GParted kan gebruikt worden om naar NTFS formateren, maar daarvoor moet ntfsprogs geinstalleerd zijn.
Ik heb los van jouw probleem ook inderdaad altijd dat wifi niet werkt als je gedropt wordt naar de terminal. Dat hoort dus zo? Omdat eth0 namelijk wel gewoon werkt.Escrimador schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 21:44:
na upgrade van 9.10 naar 10.04 heeft ie ook mijn NVIDIA drivers meegenomen (185) waardoor ik dus continu crash naar CLI
@Escrimador:
of of
@MsG
Wifi is niet afhankelijk van je X omgeving. Headless servers zouden dan ook niet functioneel zijn. Misschien ligt het probleem ergens anders?
man ifconfig
man iwconfig
man ifupdown
@MsG
Wifi is niet afhankelijk van je X omgeving. Headless servers zouden dan ook niet functioneel zijn. Misschien ligt het probleem ergens anders?
[ Voor 51% gewijzigd door Theimon op 08-05-2010 07:55 ]
De lynx boot lekker snel zeg, scheelt me een seconde of 5 tot 10 met karmic. alleen jammer dat mijn bootscreen (en ook shutdownscreen) enorm corrupt is. maar goed dat ik automatisch inlog want anders zou ik niet eens kunnen inloggen. irritant ook, want de shutdown loopt weer niet door, maar ik kan nu dus niet zien welke melding ik krijg zodat ik dat ook niet op kan lossen.
Zag op het web dat er ook nvidia en ati kaarten met corruptie zitten, maar de oplossingen daar helpen mij niet in ieder geval. Maar goed, lynx boot zeer snel en eenmaal op de desktop beland ziet alles er piekfijn uit. ik mis nu alleen het mint-menu nog.
thema is ook mooi strak. heb wel gelijk de knoppen rechts gegooid, heb het even geprobeerd om aan links te wennen maar ik heb eigenlijk gewoon geen zin om daaraan te wennen.
edit:
lol ik heb perongeluk mijn corrupte opstartscherm opgelost. ik heb startupmanager gebruikt om de grub wachttijd te verkorten en gelijk de resolutie van het opstartscherm hoger gezet. no corruption anymore. nu alleen nog die bij het afsluiten....
edit2:
hey wat is dit, een nieuw soort beveiliging? (het is de diablo II multiresmod)
Zag op het web dat er ook nvidia en ati kaarten met corruptie zitten, maar de oplossingen daar helpen mij niet in ieder geval. Maar goed, lynx boot zeer snel en eenmaal op de desktop beland ziet alles er piekfijn uit. ik mis nu alleen het mint-menu nog.
thema is ook mooi strak. heb wel gelijk de knoppen rechts gegooid, heb het even geprobeerd om aan links te wennen maar ik heb eigenlijk gewoon geen zin om daaraan te wennen.
edit:
lol ik heb perongeluk mijn corrupte opstartscherm opgelost. ik heb startupmanager gebruikt om de grub wachttijd te verkorten en gelijk de resolutie van het opstartscherm hoger gezet. no corruption anymore. nu alleen nog die bij het afsluiten....
edit2:

[ Voor 27% gewijzigd door Mar2zz op 08-05-2010 16:05 ]
je moet rechtsklikken op de .exe dan eigenschappen en dan volgens mij bij permissions een vinkje zetten.
Ik zal eens kijken. Of is het normaal dat je dan nog handmatig in de cli moet connecten met wlan0?Theimon schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 07:52:
@Escrimador:
ofman ifconfigofman iwconfigman ifupdown
@MsG
Staat keurig in de melding wat er mis is. Even de executable bit zetten:Mar2zz schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 15:06:
edit2:
[afbeelding]
chmod +x Game.exe
Kan natuurlijk ook via de GUI (al heeft de terminal mijn voorkeur). Rechtermuisknop, Properties, Permissions en dan vinkje bij "Allow executing file as program".
[ Voor 6% gewijzigd door maxjuh op 08-05-2010 17:06 ]
Ik weet wel hoe dat moet, dat executable maken, maar ik heb die melding nog nooit eerder gezien. wellicht krijg ik deze nu omdat ie karmic is geinstalled, en ik via lucid de karmic-partitie heb gemount en daar de file dubbelklikte. was compleet nieuw voor mij, maar misschien altijd al in linux aanwezig geweest?
wlan0 is the available wireless interface in the example.
* Bring the interface up with /sbin/ifconfig <interface> up.
An example using the wlan0 interface:
# ifconfig wlan0 up
(Remember, your interface may be named something else, depending on your module (driver) and chipset: wlan0, eth1, etc.)
* If the essid has been forgotten or is unknown, use /sbin/iwlist <interface> scan to scan for nearby networks.
# iwlist wlan0 scan
* Associate your wireless device with the access point you want to use. Depending on the encryption (none, WEP, or WPA), the procedure may differ. You need to know the name of the chosen wireless network (ESSID), e.g. 'linksys' in the following examples:
* An example using a non-encrypted network:
# iwconfig wlan0 essid "linksys"
* An example using WEP and a hexadecimal key:
# iwconfig wlan0 essid "linksys" key 0241baf34c
# dhcpcd wlan0
* Bring the interface up with /sbin/ifconfig <interface> up.
An example using the wlan0 interface:
# ifconfig wlan0 up
(Remember, your interface may be named something else, depending on your module (driver) and chipset: wlan0, eth1, etc.)
* If the essid has been forgotten or is unknown, use /sbin/iwlist <interface> scan to scan for nearby networks.
# iwlist wlan0 scan
* Associate your wireless device with the access point you want to use. Depending on the encryption (none, WEP, or WPA), the procedure may differ. You need to know the name of the chosen wireless network (ESSID), e.g. 'linksys' in the following examples:
* An example using a non-encrypted network:
# iwconfig wlan0 essid "linksys"
* An example using WEP and a hexadecimal key:
# iwconfig wlan0 essid "linksys" key 0241baf34c
# dhcpcd wlan0
@Mar2zz
Het ligt er niet aan dat je je karmic partitie gemount hebt, gebeurt ook bij executable files in je home bijvoorbeeld. Heb hem ook nog niet in eerdere versies van Ubuntu langs zien komen, zal dus wel met Lucid Lynx geïntroduceerd zijn.
Het ligt er niet aan dat je je karmic partitie gemount hebt, gebeurt ook bij executable files in je home bijvoorbeeld. Heb hem ook nog niet in eerdere versies van Ubuntu langs zien komen, zal dus wel met Lucid Lynx geïntroduceerd zijn.
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
In principe, als jij je systeem boot, zal wlan0 opkomen. Ubuntu is als distro zo ingesteld dat het automatisch aanwezige NIC's aanzwengelt. Als jij van een X omgeving naar de cli gaat en jij merkt dat je geen internet meer hebt zou ik even /var/log/syslog en /var/log/messages nakijken of daar melding wordt gemaakt van problemen met wlan0.MsG schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 16:36:
[...]
Ik zal eens kijken. Of is het normaal dat je dan nog handmatig in de cli moet connecten met wlan0?
De verbinding zou namelijk gewoon moeten doordraaien ook al heb je geen X. De X server is slechts een grafische schil, het werkende systeem zit eronder.
Is dat zo? Het is niet networkmanager die standaard de boel opstart?
Wicd doet dat iig wel....
Wicd heeft ook een curses en een cli interfaceneeroeter schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:46:
Is dat zo? Het is niet networkmanager die standaard de boel opstart?
[ Voor 21% gewijzigd door Theimon op 08-05-2010 17:58 ]
Als ik bij GRUB kies voor recovery mode Ubuntu en dan root terminal kies, en dan apt-get update doe (met een laptop op wifi normaal gesproken), dan krijg ik timeouts, oftewel geen wifi automatisch. Misschien omdat je dan network-manager niet hebt?Theimon schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:41:
[...]
In principe, als jij je systeem boot, zal wlan0 opkomen. Ubuntu is als distro zo ingesteld dat het automatisch aanwezige NIC's aanzwengelt. Als jij van een X omgeving naar de cli gaat en jij merkt dat je geen internet meer hebt zou ik even /var/log/syslog en /var/log/messages nakijken of daar melding wordt gemaakt van problemen met wlan0.
De verbinding zou namelijk gewoon moeten doordraaien ook al heb je geen X. De X server is slechts een grafische schil, het werkende systeem zit eronder.
Je network-manager wordt al vroeg in het boot-proces opgestart, niet pas bij het aanmelden. Kijk eens in je system.log, misschien dat je daar bruikbare informatie uit kunt halen.
Owkaaaaaaaay.
Ik kreeg zojuist tijdens het spelen van een potje WoW een zwart scherm (naja, 2 zwarte schermen in mijn geval) maar na 2 seconden kwam het beeld weer terug en ik kon doorspelen. Nadat ik WoW afsloot had ik een extra icoon rechtsonder:
http://blogs.gnome.org/hu...anking-removal-of-bodges/
Deze website werd in de tooltip genoemd.
Hun 'fix' is een lap code waarvan ik niet weet wat ik ermee moet doen. Wat gaat er mis? Mijn beeld lijkt gewoon te werken...
Ik kreeg zojuist tijdens het spelen van een potje WoW een zwart scherm (naja, 2 zwarte schermen in mijn geval) maar na 2 seconden kwam het beeld weer terug en ik kon doorspelen. Nadat ik WoW afsloot had ik een extra icoon rechtsonder:
http://blogs.gnome.org/hu...anking-removal-of-bodges/
Deze website werd in de tooltip genoemd.
Hun 'fix' is een lap code waarvan ik niet weet wat ik ermee moet doen. Wat gaat er mis? Mijn beeld lijkt gewoon te werken...
vraagje over de nieuwe Gnome / Nautilus versie in Ubuntu 10.04.
ligt het aan mij of kan je de adres bar niet meer veranderen van tabjes naar gewoon invul veld (adres bar). Dan bedoel ik dus dan je manueel kan intikken waar je heen wilt navigeren. Nu kan ik alleen nog maar op de tabjes klikken maar als je "omhoog" wilt -ik zeg maar iets- dan is dat nu knap lastiger dan eerder.
eerder kon je met een knopje ervoor schakelen.
<compleet offtopic> sinds vanavond is mijn laptop Ubuntu only ;-) no more dualboot on my pc.</compleet offtopic>
ligt het aan mij of kan je de adres bar niet meer veranderen van tabjes naar gewoon invul veld (adres bar). Dan bedoel ik dus dan je manueel kan intikken waar je heen wilt navigeren. Nu kan ik alleen nog maar op de tabjes klikken maar als je "omhoog" wilt -ik zeg maar iets- dan is dat nu knap lastiger dan eerder.
<compleet offtopic> sinds vanavond is mijn laptop Ubuntu only ;-) no more dualboot on my pc.</compleet offtopic>
Hier had een inspirerende tekst kunnen staan.
Verwijderd
Geen idee of het een nuttige bijdrage (voor dit topic) van mijn kant is, maar wat de 'looks' betreft zijn er 13 mooie themes te downloaden, met behulp van de terminal van de volgende website: http://www.webupd8.org/20...u-1004-lucid-testing.html
Om de nieuwe Bisigi themes voor Ubuntu 10.04, die ondertussen al reeds als stabiel en geteste PPA te downloaden en te installeren is, simpel plak de volgende regel in de terminal:
sudo add-apt-repository ppa:bisigi/dev && sudo apt-get update
De themes, separate installatie via de terminal :
sudo apt-get install bisigi-themes
Om de nieuwe Bisigi themes voor Ubuntu 10.04, die ondertussen al reeds als stabiel en geteste PPA te downloaden en te installeren is, simpel plak de volgende regel in de terminal:
sudo add-apt-repository ppa:bisigi/dev && sudo apt-get update
De themes, separate installatie via de terminal :
- Balanzan ( sudo apt-get install balanzan-theme )
- Infinity ( sudo apt-get install infinity-theme )
- Wild shine ( sudo apt-get install wild-shine-theme )
- Exotic ( sudo apt-get install exotic-theme )
- Tropical ( sudo apt-get install tropical-theme )
- Step into Freedom ( sudo apt-get install step-into-freedom-theme )
- Bamboo Zen ( sudo apt-get install bamboo-zen-theme )
- Ubuntu sunrise ( sudo apt-get install ubuntu-sunrise-theme )
- Aqua Dreams ( sudo apt-get install aquadreams-theme )
- Show Time ( sudo apt-get install showtime-theme )
- Orange ( sudo apt-get install orange-theme )
- Ellana ( sudo apt-get install ellanna-theme )
- Airlines ( sudo apt-get install airlines-theme )
sudo apt-get install bisigi-themes
Volgens mij ondervond ik dat laatst ook, maar herinner ik me dat je gewoon kan beginnen met typen van het pad. Klopt dat? Kan het nu niet verifieren want zit op Windows.DummyXL schreef op zondag 09 mei 2010 @ 00:28:
Ja dat klopt. Niet het meest intuïtief, maar als je even een van de knoppen aanklikt kun je gewoon typen waar je heen wil.
Ik heb de lynx up and running, alles werkt prima, al mijn issues solved. Nu heb ik geen reden meer om nog in Karmic te booten. Nu heb ik wel 2 besturingssystemen op mijn laptop staan en ik wil alles aan de lynx geven. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
situatie volgens gparted:
SDA1 - Karmic op ext4 en is boot flagged (62GB waarvan 45GB vrij)
SDA2 - extended (50GB)
- SDA6 Lynx op ext 4 (43 GB waarvan 37 GB vrij)
- SDA7 Lynx Swap (2 GB)
- SDA5 Karmic Swap (5GB)
Ik wil SDA1 en 5 teruggeven aan lynx en de boel natuurlijk bootable houden. Heeft iemand een pointer? kan dit vanuit lynx of moet ik een bootcd branden?
Done!
Heeft iemand ook een idee hoe de repo van de nieuwe RC van Mint (Isadora) aan ubuntu toegevoegd kan worden? ik mis mintmenu, het lekkerste gnome-menu around. (ik kan wel losse .debs vinden, maar liever via repo voor updates enzo). Ik weet wel hoe je een repo toevoegt, maar niet hoe de repo van isadora heet.
dam gpgkey nodig voor die repo. waar haal je die nou weer vandaan...
SDA2 - extended (50GB)
- SDA7 Lynx Swap (2 GB)
- SDA5 Karmic Swap (5GB)
Ik wil SDA1 en 5 teruggeven aan lynx en de boel natuurlijk bootable houden. Heeft iemand een pointer? kan dit vanuit lynx of moet ik een bootcd branden?
Done!
Heeft iemand ook een idee hoe de repo van de nieuwe RC van Mint (Isadora) aan ubuntu toegevoegd kan worden? ik mis mintmenu, het lekkerste gnome-menu around. (ik kan wel losse .debs vinden, maar liever via repo voor updates enzo). Ik weet wel hoe je een repo toevoegt, maar niet hoe de repo van isadora heet.
[ Voor 25% gewijzigd door Mar2zz op 09-05-2010 10:29 ]
deb http://packages.linuxmint.com/ gloria main upstream toevoegen en mintmenu eruit rukken?
ATI Gets Dynamic Power Management & Profiles Too
For years we have been talking about open-source ATI Radeon power management for their Linux driver and it's finally all coming to fruition.
http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=ODIyOA
Als je deze kernel installeert http://kernel.ubuntu.com/...rm-next/2010-05-08-lucid/ en deze PPA toevoegt https://launchpad.net/~xorg-edgers/+archive/ppa kan je met de Radeon driver gebruik maken van dynamisch of profiled powermanagement.
Een uitkomst voor mij omdat zonder KMS mijn suspend/resume niet werkt en omdat voorheen mijn GPU altijd op volle snelheid liep met de opensource driver!
Zie voor een uitgebreide howto: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1238129&page=1
For years we have been talking about open-source ATI Radeon power management for their Linux driver and it's finally all coming to fruition.
http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=ODIyOA
Als je deze kernel installeert http://kernel.ubuntu.com/...rm-next/2010-05-08-lucid/ en deze PPA toevoegt https://launchpad.net/~xorg-edgers/+archive/ppa kan je met de Radeon driver gebruik maken van dynamisch of profiled powermanagement.
Een uitkomst voor mij omdat zonder KMS mijn suspend/resume niet werkt en omdat voorheen mijn GPU altijd op volle snelheid liep met de opensource driver!
Zie voor een uitgebreide howto: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1238129&page=1
De gpgkey heb je niet perse nodig, het levert alleen een stel waarschuwingen op als je hem niet hebt. Verder boeit het niet. Het is alleen een extra zekerheid als je de key wel hebt.Mar2zz schreef op zondag 09 mei 2010 @ 07:23:
Ik heb de lynx up and running, alles werkt prima, al mijn issues solved. Nu heb ik geen reden meer om nog in Karmic te booten. Nu heb ik wel 2 besturingssystemen op mijn laptop staan en ik wil alles aan de lynx geven. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
SDA2 - extended (50GB)
- SDA7 Lynx Swap (2 GB)
- SDA5 Karmic Swap (5GB)
Done!
Verder zou het ook wel handig zijn als je aangeeft hoe jij je problemen hebt opgelost, zodat anderen er ook wat aan hebben.
Welke problemen, bedoel je dat herpartitioneren? dat is compleet misgegaan. bootflag volgens mij verkeerd, wou in ieder geval niet meer normaal starten. maar ik had de gparted livecd voor de zekerheid van te voren gedowned en gebrand, maar niet getest... jaja lekker slim, die deed het dus niet.
heb een reinstall gedaan wat zo klaar was (en ik denk sneller en safer dan herpartitioneren vanuit bestaande install of livecd, ik heb andere pc waar ik wel weer gparted had kunnen regelen enzo, maar ik zat lekker lui achter de laptop) omdat ik nu weet waar ik wat weg moest halen. dus reinstall, update, alle tweaks en klaar. (veel /home teruggezet vanuit een backup)....
Hier heb ik overigens een topic lopend gehad over een S3 Mirage onboard videokaart en de bijbehorende linux troubles. Oplossing staat erbij.
Deze kaart geeft ook corrupte output in bootscreen en shutdownscreen, maar dat is op te lossen door met startupmanager de resolutie van de bootscreen te verhogen en de drivers eerder te laden door volgende in terminal te typen:
Gek genoeg fixed dat ook het shutdownscreen.
That's about it. en wat boot ie lekker snel!
heb een reinstall gedaan wat zo klaar was (en ik denk sneller en safer dan herpartitioneren vanuit bestaande install of livecd, ik heb andere pc waar ik wel weer gparted had kunnen regelen enzo, maar ik zat lekker lui achter de laptop) omdat ik nu weet waar ik wat weg moest halen. dus reinstall, update, alle tweaks en klaar. (veel /home teruggezet vanuit een backup)....
Hier heb ik overigens een topic lopend gehad over een S3 Mirage onboard videokaart en de bijbehorende linux troubles. Oplossing staat erbij.
Deze kaart geeft ook corrupte output in bootscreen en shutdownscreen, maar dat is op te lossen door met startupmanager de resolutie van de bootscreen te verhogen en de drivers eerder te laden door volgende in terminal te typen:
sudo su echo FRAMEBUFFER=y > /etc/initramfs-tools/conf.d/splash update-initramfs -u exit
Gek genoeg fixed dat ook het shutdownscreen.
That's about it. en wat boot ie lekker snel!
Verwijderd
Ctrl+L... Of, zoals eerder al werd aangegeven, gewoon beginnen met typen werkt nu ook.DummyXL schreef op zondag 09 mei 2010 @ 00:28:
@Mar2zz
Gouden tip: gooi /home op een aparte partitie met een eigen mountpoint. Kan je de hele boel opnieuw installeren zonder al die meuk te verliezen. Of een andere distro erop smijten etc.
Gouden tip: gooi /home op een aparte partitie met een eigen mountpoint. Kan je de hele boel opnieuw installeren zonder al die meuk te verliezen. Of een andere distro erop smijten etc.
Dat heb ik al eens geprobeerd. maar ik vervuil de boel zo gauw omdat ik nog veel uitprobeer/pruts etc. maar dat lijkt me wel een ideale setup als ik eenmaal uitgeprutst ben. kan dan beter /boot ook niet apart gemount worden?
Ik heb nu ook Diablo II in 1280x800 draaien (me happy, met PlugY erbij). Lucid is aanmerkelijk sneller dan Karmic, op mijn ouwe beestje trok Karmic die resolutie helemaal niet met diablo, maar gaat nu soepeltjes. (of de drivers zijn beter?).
Ik heb nu ook Diablo II in 1280x800 draaien (me happy, met PlugY erbij). Lucid is aanmerkelijk sneller dan Karmic, op mijn ouwe beestje trok Karmic die resolutie helemaal niet met diablo, maar gaat nu soepeltjes. (of de drivers zijn beter?).
Beginnen met typen werkte niet maar de Ctrl+l werkt wel, super bedankt. Mogelijk werkt de eerste optie niet doordat ik een mod gebruikCtrl+L... Of, zoals eerder al werd aangegeven, gewoon beginnen met typen werkt nu ook.
bedankt voor de tip nu kan ik er weer mee werken. Waarom maakt Gnome sommige basis dingen toch zo moeilijk
ps bedankt voor de mint menu tip, heb hem manueel geïnstalleerd zonder de ppa toe te voegen maar werkt prima super mooi menu inderdaad. en ben eindelijk van dat domme pijltje af op het menu icoon. Meteen het icoontje wel veranderd want een mint logo is misplaatst op een Ubuntu systeem... vind ik dan...
[ Voor 30% gewijzigd door DummyXL op 09-05-2010 22:21 ]
Verwijderd
Beginnen met typen werkt denk ik alleen als het venster focus heeft, én als je met een '/' begint.DummyXL schreef op zondag 09 mei 2010 @ 22:09:
[...]
Beginnen met typen werkte niet maar de Ctrl+l werkt wel, super bedankt.
yup inderdaad / deed te truc... wonder wereld Linux
Thanks.
Thanks.
[ Voor 5% gewijzigd door DummyXL op 09-05-2010 23:03 ]
Ik heb net even een CD'tje gebrand met Ubuntu 10.04, en nu maar kijken wat het wordt
Van Kubuntu heb ik ook 10.04 geprobeerd, maar dat bleef om de een of andere reden hangen op het bootscreen...
Van Kubuntu heb ik ook 10.04 geprobeerd, maar dat bleef om de een of andere reden hangen op het bootscreen...
Ik heb geen leuke ondertitel.
Eindelijk een prog gevonden die mijn foto's snel importeert vanaf mijn digitale camera. gThumb. Leest heel snel in en doet gewoon wat 't moet doen, alleen zie ik zo gauw nog geen optie om 'm foto's te verdelen over mappen met de month created als naam, maar nog niet echt in verdiept ook.
als je de topics erop na leest dan is foto-import nog toe aan veel verbetering in ubuntu.
als je de topics erop na leest dan is foto-import nog toe aan veel verbetering in ubuntu.
Verwijderd
F-Spot voldoet niet? Die maakt toch ook ~/Fotos/[jaar]/[maand]/[dag] aan?Mar2zz schreef op maandag 10 mei 2010 @ 21:31:
Eindelijk een prog gevonden die mijn foto's snel importeert vanaf mijn digitale camera. gThumb. Leest heel snel in en doet gewoon wat 't moet doen, alleen zie ik zo gauw nog geen optie om 'm foto's te verdelen over mappen met de month created als naam, maar nog niet echt in verdiept ook.
Fspot gaat mank op mijn video's in de camera en is tergend langzaam. gThumb is echt veel sneller, maar mogelijk alleen voor mijn type camera (canon ixus 80) en geldt dat niet voor iedereen, maar ik lees er wel positieve dingen over op andere forums.
gthumb kan ingesteld worden zoals ik wil, ik had alleen in mijn ijver niet eerst gthumb opgestart om in te stellen, maar gelijk geassocieerd met mijn camera en mijn camera eraan gehangen.
gthumb kan ingesteld worden zoals ik wil, ik had alleen in mijn ijver niet eerst gthumb opgestart om in te stellen, maar gelijk geassocieerd met mijn camera en mijn camera eraan gehangen.
Net naar volle tevredenheid mijn asus ul30 laptop geïnstalleerd. Wat in karmic niet lukte via http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1333961&page=2 mijn elantouch pad aan de praat. Nu wil ik alleen wat settings in synclient permanent maken in mijn xorg.conf. Nu heb ik die alleen niet en om deze te recreaten moet ik booten in recovery mode. Dit lukt echter niet, want als ik tijdens het booten SHIFT ingedrukt hou dan boot hij gewoon normaal door. Geen grub menu dus.. Iemand?
Moest je niet juist ESCAPE indrukken? En wat als je met de pijltjes beweegt de hele tijd voor het booten?
Volgens mij is dat grub legacy en ubuntu 10.04 gebruikt grub2 als ik het goed heb. Overigens een andere manier om xorg.conf te rebuilden is ook welkom.MsG schreef op maandag 10 mei 2010 @ 23:48:
Moest je niet juist ESCAPE indrukken? En wat als je met de pijltjes beweegt de hele tijd voor het booten?
Shift werkt bij mij wel.Orcie schreef op maandag 10 mei 2010 @ 22:55:
Net naar volle tevredenheid mijn asus ul30 laptop geïnstalleerd. Wat in karmic niet lukte via http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1333961&page=2 mijn elantouch pad aan de praat. Nu wil ik alleen wat settings in synclient permanent maken in mijn xorg.conf. Nu heb ik die alleen niet en om deze te recreaten moet ik booten in recovery mode. Dit lukt echter niet, want als ik tijdens het booten SHIFT ingedrukt hou dan boot hij gewoon normaal door. Geen grub menu dus.. Iemand?
Waarsch moet je je menu aanzetten met een optie in Grub, kijk hier eens. Dan zou shift moeten werken.
Overigens, kun je vanuit de desktop omgeving niet terugvallen op recovery mode met ctrl-alt-backspace? Of is dat ooit gedisabled? Ik heb het ook al zo lang niet meer nodig gehad...
/edit: ik lees in mijn linkje dit:
Caution: Holding down the "SHIFT" key will not display the menu if "GRUB_TIMEOUT=" is set to "0" . To always have this interrupt capability, the keystatus check in /etc/grub.d/30_os-prober can be copied to /etc/grub.d/40_custom or to another script in the same folder. The keystatus check introduces a short timeout interruptible by the ESC key if the key status cannot be determined.
[ Voor 18% gewijzigd door bas-r op 11-05-2010 00:03 ]
Ik heb ook grub2, en ik krijg gewoon even een menu'tje. Als je dus pijl omhoog of naar beneden doet kan ik een andere kiezen. Op hoelang staat de time-out? Per ongeluk op 0 gezet?
Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!