Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-05 12:17
Dennis Lammers schreef op donderdag 29 april 2010 @ 23:32:
Enne is XBMC ook op Linux het beste voor .mkv files e.d. af te spelen? (met ondertiteling)
De Totem Movie player doet het hier prima in 10.04 met .mkv's, dat was in 9.10 nog wel anders. De ondertitels worden niet bij elke film opgepikt (nog geen idee waarom), maar handmatig selecteren werkt dan weer wel (de film begint dan wel opnieuw).

Maar XBMC is imho de beste afspeelomgeving, ondertiteling is prima in te stellen. Die werkte in 9.04 al uitstekend. Eens kijken of dat in 10.04 ook zo is. VLC zal best werken maar bediening is weer te spartaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-05 12:17
Anoniem: 122960 schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 09:38:
[...]
Ja, werkt probleemloos. Nog specifieke vragen?
Nee, niet echt. Ik was nog even afwachtend in het geval van mogelijke compatibility-troubles in 10.04. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Helaas. .mkv files stotteren nog steeds als een gek hier (vanaf externe USB en de HDD van laptop zelf)
Aan mijn videokaart moet het denk ik niet liggen, die kan het prima afspelen... (ATI Radeon Mobility 4500HD) heb 4GB werkgeheugen Intel Core 2 Duo P8600.... en ja de niet vrije extra;s van Ubuntu zijn al geïnstalleerd.

XBMC geïnstalleerd, dat is helemaal om te huilen, die speelt de files niet eens af (nouja, wit stotterende schermen...)

Dus weet iemand anders nog een oplossing?

.mkv afspelen is voor mij een must op een OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140896

Bij mij heeft de update de hele nacht geduurd :) ik heb zelf geslapen en had verwacht dat hij ondertussen wel door zou lopen, maar bij een stuk of 3 programma's vroeg hij om userinput: moet het configuratiebestand worden geüpdate of niet? Beetje jammer dat je hem niet gewoon alleen kan laten en dan de volgende dag weer een werkend systeem hebt na wat initiële vragen ofzo.
Maargoed, nu hebben we dus een upgrade van 9.10 naar 10.04. En alles werkt gewoon, net als het deed bij 9.10 eigenlijk.

Enkele noemenswaardige verbeteringen:
De opstarttijd is ook met zo'n 10 seconden verkort. (nadeel: langer een knipperend streepje ipv mooie graphics)
hi-res films worden met minder schokken afgespeeld
drie geluidknopjes op mijn toetsenbord doen het nu ook (fn-f7/f8/f9)

op een msi megabook S262YA

Ook wel grappig. Zit ik hier met 2GB geheugen, gebruikt ubuntu maar net iets meer dan 300mb. Swappen doet hij zo goed als nooit. Heb eens alle programma's die ik had opengezet en toen had ik enkele mb's aan swapgebruik. Super, maar 2GB is dus niet echt nodig.

edit: helaas nog geen suspend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zelfde hier: heb m'n server geupgrade, via SSH ook nog. Moest dus 's nachts 2 computers aan laten staan. Kon niet eens slapen ook, hij vroeg idd om de haverklap wat. En bij mij wel vaker dan 3 keer.

Het is nog mislukt ook, door een oud monitoring-progje dat ik ooit eens heb geinstalleerd. Die kon ie niet upgraden of zo, waardoor de upgrade is geannuleerd.
Er stond dat ik nu een instabiel systeem heb, maar dat 10.04 er wel op staat. Dat is ook het geval.
Maar hoe complete ik de installatie nou? Tenminste, ik neem aan dat een deel van mijn systeem nog 9.10 is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Compizfox schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 10:49:
Zelfde hier: heb m'n server geupgrade, via SSH ook nog. Moest dus 's nachts 2 computers aan laten staan. Kon niet eens slapen ook, hij vroeg idd om de haverklap wat. En bij mij wel vaker dan 3 keer.

Het is nog mislukt ook, door een oud monitoring-progje dat ik ooit eens heb geinstalleerd. Die kon ie niet upgraden of zo, waardoor de upgrade is geannuleerd.
Er stond dat ik nu een instabiel systeem heb, maar dat 10.04 er wel op staat. Dat is ook het geval.
Maar hoe complete ik de installatie nou? Tenminste, ik neem aan dat een deel van mijn systeem nog 9.10 is.
Ik zou kijken of je sources goed staan in /etc/apt/sources.list en daarna
sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade 

doen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Thanks, zal ik proberen.

Sources staan goed.

Waarom eigenlijk aptitude ipv apt-get? Nooit geweten waarom sommigen zeggen dat aptitude beter is, maar dat meestal apt-get wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Aptitude zou beter moeten zijn in het oplossen van dependencies.
aptitude is a package manager for Debian GNU/Linux systems that provides a frontend to the apt package management infrastructure. aptitude is a text-based interface using the curses library, it can be used to perform management tasks in a fast and easy way.

aptitude provides the functionality of dselect and apt-get, as well as many additional features not found in either program:
  • aptitude offers access to all versions of a package.
  • aptitude logs all its actions in /var/log/aptitude.
  • aptitude makes it easy to keep track of obsolete software by listing it under "Obsolete and Locally Created Packages".
  • aptitude includes a fairly powerful system for searching particular packages and limiting the package display. Users familiar with mutt will pick up quickly, as mutt was the inspiration for the expression syntax.
  • aptitude tracks which packages have been installed due to dependencies and removes them automatically when the packages that needed them are removed from the system.
  • aptitude can automatically install Recommended: packages[6].
  • aptitude can be used to install the predefined tasks available. For more information see tasksel, Section 8.1.5.
  • aptitude in full screen mode has su functionality embedded and can be run by a normal user. It will call su (and ask for the root password, if any) when you really need administrative privileges
You can use aptitude through a visual interface (simply run aptitude) or directly from the command line. The command line syntax used is very similar to the one used in apt-get. For example, to install the foo package, you can run aptitude install foo.

Note that aptitude is the preferred program for package management from console both for package installations and package or system upgrades.

[ Voor 93% gewijzigd door Sallin op 30-04-2010 11:02 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

OK. Hij heeft wat geupgrade, nu even een reboot. (Bij de MOTD stond ook "Reboot required".)

Ik ben trouwens Ubuntu aan het seeden, maar ik heb helemaal geen peers meer. Is er een nieuwe versie uitgekomen door die dual-boot bug?

[ Voor 43% gewijzigd door Compizfox op 30-04-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:15
Net m'n laptop gereboot na een upgrade naar 10.04, maar de bootsplash is bijvoorbeeld text only en bevat geen mooi logo. Ziet er niet uit.

Iemand een idee hoe ik dat fix? :)
Miste een Plymounth theme dus.. 8)7

Daar ga ik binnenkort mooi mijn eigen thema voor bouwen :P

[ Voor 23% gewijzigd door Sypher op 30-04-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-04 20:16
Mplayer blijft de beste performance en ondersteuning hebben.
XBMC is meer voor media-centers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 17:34

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Cave_Boy schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 07:33:

(...)

Doe ik echter een nieuw draadloos netwerk aanmaken en vul ik hierbij het SSID etc van in (dus niet aanklikken) dan gaat alles wel goed.
ik had steeds ruzie met mijn Netbook met de wifi, maar misschien ben ik er achter wat het is: ik keek bij de netwerkinstellingen (edit connections) bij de wifi en bij WPA/WPA2 stond ie op "Ad Hoc" bij de tab "Wireless", terwijl bij mijn nog niet geupgrade compu ie op "Infrastructure" staat. Misschien dat daar het probleem zit. Vooralsnog doet de wifi het ;) hopelijk was dat het probleem. Toch vreemd.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Zit er in Ubuntu ook een schermtoetsenbord netzoals in Windows?
Handig als je de laptop op je TV hebt aangesloten... :)

VLC werkt prima met MKV files nou, alleen blijf ik daar de ondertiteling altijd belachelijk groot vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dennis Lammers schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 13:16:
Zit er in Ubuntu ook een schermtoetsenbord netzoals in Windows?
Handig als je de laptop op je TV hebt aangesloten... :)

VLC werkt prima met MKV files nou, alleen blijf ik daar de ondertiteling altijd belachelijk groot vinden...
Bij Preferences zit een menuutje voor de subtitles waar je het font zelf kan selecteren :)

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:45
Ben nu de iso van Xubuntu 64bit aan het downloaden :). Al flink gespeeld met de RC van Ubuntu en Xubuntu in VirtualBox. Wil me desktop overzetten naar Linux. Vind Xubuntu wel mooi, licht en snel vandaar die keuze. Is echt weer een stap verder vergeleken met versie 9.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Elke keer als ik mijn laptop deksel (scherm) sluit, dan springt mijn TV (die via HDMI met de laptop verbonden is) ook op zwart... dit wil ik uiteraard niet. Dat is behoorlijk irritant. In de energie opties voor laptop deksel sluiten kan ik alleen maar ´Op Zwart zetten´ vinden. Niet een optie als ´doe niets´...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik heb Ubuntu nu een tijdje op mijn laptop staan en dat werkt perfect. Dus wilde ik het ook op mijn (oude) desktop installeren, maar die wil niet starten. Hij loopt vast met de volgende melding:

soft lockup - CPU#0 stuck for 61s

Iemand een idee wat dit kan zijn? Moet ik misschien de live CD met een bepaalde optie starten (en zo ja, hoe doe ik dat? :P )

Het gaat om een AMD Athlon 3000+, nForce 2 Ultra chipset, anderhalf gig geheugen en een Ati Radeon x1650, voor als het wat uitmaakt.

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Neko Koneko schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 14:14:
Ik heb Ubuntu nu een tijdje op mijn laptop staan en dat werkt perfect. Dus wilde ik het ook op mijn (oude) desktop installeren, maar die wil niet starten. Hij loopt vast met de volgende melding:

soft lockup - CPU#0 stuck for 61s

Iemand een idee wat dit kan zijn? Moet ik misschien de live CD met een bepaalde optie starten (en zo ja, hoe doe ik dat? :P )

Het gaat om een AMD Athlon 3000+, nForce 2 Ultra chipset, anderhalf gig geheugen en een Ati Radeon x1650, voor als het wat uitmaakt.
Misschien de foutmelding googlen, de md5 hash van de cd controleren, op het ubuntu forum zoeken, en anders je eigen topic openen :)?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:20
Dennis Lammers schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 10:21:
Helaas. .mkv files stotteren nog steeds als een gek hier (vanaf externe USB en de HDD van laptop zelf)
Aan mijn videokaart moet het denk ik niet liggen, die kan het prima afspelen... (ATI Radeon Mobility 4500HD) heb 4GB werkgeheugen Intel Core 2 Duo P8600.... en ja de niet vrije extra;s van Ubuntu zijn al geïnstalleerd.

XBMC geïnstalleerd, dat is helemaal om te huilen, die speelt de files niet eens af (nouja, wit stotterende schermen...)

Dus weet iemand anders nog een oplossing?

.mkv afspelen is voor mij een must op een OS.
Heb nu diverse lichte en zware MKV files via netwerk en lokaal op de harde schijf getest maar dit gaat echt vloeiend. Heb dit gedaan met een Via Eden C7 1,8Ghz en een Sapphire 4550 512MB (passief versie) en heb ook 4GB hierin (3,5 herkend).

Heb geen XBMC erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:11
Is het mogelijk om een script te maken of om ergens in te stellen dat ik niet telkens het wachtwoord hoef in te voeren om verbinding met het draadloos netwerk te maken bij het opstarten?

Snap dat dit ter beveiliging is, maar ik vind het niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Sallin schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 14:20:
[...]

Misschien de foutmelding googlen, de md5 hash van de cd controleren, op het ubuntu forum zoeken, en anders je eigen topic openen :)?
Als ik de melding google krijg ik niet echt iets waarmee ik kan. Heb dezelfde CD gebruikt als op mijn laptop, dus daar ligt het niet aan lijkt me. Heb sowieso 2 CD's geprobeerd zonder resultaat

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 09:53
Enkele maanden geleden heb ik op mijn HTPC Ubuntu 9.10 geinstalleerd op een Core i3 530 2,93ghz dit ging niet vlekkeloos en aan de hand van deze tutorial was het uiteindelijk toch gelukt.

Vervolgens heb ik nu op mijn HTPC de upgrade uitgevoerd van 9.10 > 10.04 LTS en nu start mijn PC alleen nog maar op in Low Graphics Mode. Ik krijg de mogelijkheid om de configuratie te herstellen maar dat levert niets op. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de juiste driver wordt geladen? XBMC is namelijk niet meer vooruit te branden.

Het gaat om een Intel Core i530, 2.93ghz met ingebouwde grafische chip.

Ik heb zelf geprobeerd om de ppa van xorg-edgers te adden via add-apt-repository en vervolgens apt-get update && apt-get upgrade -y uitgevoerd. Dit heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 09:53
Ik heb de oplossing gevonden ik heb het volgende commando uitgevoerd.

sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade. Die heeft een behoorlijk aantal ongebruikte packages verwijderd.

Vervolgens een sudo Xorg -configure uitgevoerd en wat bleek de intel driver was niet (meer) op mijn HTPC aanwezig. Dus die driver geinstalleerd met apt-get install xserver-xorg-intel-video

Met Xorg -configure nu wel een werkende config gemaakt en die verplaatst naar /etc/X11/xorg.conf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-03 12:24
Ik heb Ubuntu Server (10.04) geïnstalleerd en daarna Gnome zonder extra software geïnstalleerd. Dit omdat ik voor sommige taken een GUI nodig heb.

Nu wil ik dat de rest van de tijd in de terminal werken en niet in Gnome. Echter wanneer ik Ubuntu Server opstart krijg ik een login venster te zien en daarna de volledige GUI. Ik heb via Sysv-rc-conf GDM al uitgeschakeld maar dit werkt niet.

Wat moet ik doen om standaard in de terminal terecht te komen?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-04 21:44
STIMPPYYY schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 14:37:
Is het mogelijk om een script te maken of om ergens in te stellen dat ik niet telkens het wachtwoord hoef in te voeren om verbinding met het draadloos netwerk te maken bij het opstarten?

Niet automatisch inloggen, of het wachtwoord van de keyring-manager verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 12:01
Hallo!

(Ik ben dus echt totaal noob met ubuntu)

Ik heb het zojuist geinstalleerd (10.04) en ik kom er maar niet uit.

Met de standaard graphic driver kan hij elke resolutie aan, zelfs 1920x1200 en 2048x1536 op mn laptop (1920x1080 scherm)

Het probleem alleen is, een kwart van het scherm valt buiten mn scherm zeg maar.
Ik zie dus alleen het rode vlak bij dit plaatje; http://img571.imageshack.us/img571/8971/schermafdruk.png
(Ook met kleinere resoluties zoals 650x340 ofzo)

Als ik de nVidia driver installeer en daarna dus reboot gaat hij in veilige grafische modus draaien met de volgende foutmelding.
(EE) NVIDIA(0): No display devices found for this X screen.
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.

Daarna kan ik heel wat opties selecteren maar de helft valt weer buiten het scherm.
De laptop is net nieuw, heb nog geen oudere ubuntu versies geprobeerd om te kijken of 't aan de nieuwe versie ligt.
De grafische kaart is een 330m.

Als iemand een oplossing kan bedenken zou dat fijn zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-04 16:33
Joshua schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 19:29:
[...]
Niet automatisch inloggen, of het wachtwoord van de keyring-manager verwijderen.
Je kan via eigenschappen van de verbinding voor alle gebruikers aanvinken en dan vervolgens nog eenmaal het wachtwoord opgeven, aangeven dat ie er niet meer om moet vragen en dan moet het klaar zijn. is idd vreselijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 17:19
DaanHetEendje schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 19:37:
Hallo!

(Ik ben dus echt totaal noob met ubuntu)

Ik heb het zojuist geinstalleerd (10.04) en ik kom er maar niet uit.

Met de standaard graphic driver kan hij elke resolutie aan, zelfs 1920x1200 en 2048x1536 op mn laptop (1920x1080 scherm)

Het probleem alleen is, een kwart van het scherm valt buiten mn scherm zeg maar.
Ik zie dus alleen het rode vlak bij dit plaatje; http://img571.imageshack.us/img571/8971/schermafdruk.png
(Ook met kleinere resoluties zoals 650x340 ofzo)

Als ik de nVidia driver installeer en daarna dus reboot gaat hij in veilige grafische modus draaien met de volgende foutmelding.
(EE) NVIDIA(0): No display devices found for this X screen.
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.

Daarna kan ik heel wat opties selecteren maar de helft valt weer buiten het scherm.
De laptop is net nieuw, heb nog geen oudere ubuntu versies geprobeerd om te kijken of 't aan de nieuwe versie ligt.
De grafische kaart is een 330m.

Als iemand een oplossing kan bedenken zou dat fijn zijn :)
Installeer eens een externe monitor.
Installeer de nvidia driver, reboot.
Stel in dat je alleen de laptop scherm wilt gebruiken.
Reboot. Checken of het goed is.
Dan externe monitor verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Ik heb de CD-rom met de text based installer gedownload, de installatie start tenminste, eens kijken wat hij straks gaat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roller12358
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-07-2024
STIMPPYYY schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 14:37:

Vroeg hij niet om een keyring (bij de installatie van Ubuntu volgens mij al)? Het wachtwoord van je wifi verbinding wordt ook weggeschreven naar die keyring en dus hoef je deze daarna niet meer in te typen want wordt automatisch van de keyring gehaald.

De keyring is een wachtwoordkluisje op je pc en wordt door diverse programma's gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:34
Goed... net toch maar is begonnen met linux in de vorm van ubuntu netbook remix op mijn aspire one. Maar ik ben denk ik iets te enthousiast geweest met klikken. Dus heb nu mijn network connecties (zowel draadloos als bedraad) om zeep geholpen. Google wil ook niet echt helpen dan krijg ik alleen maar guides over hoe ik thuisnetwerkjes moet configgen.

Iemand een tip over waar ik kan beginnen met troubleshooten. Zat al te kijken naar de logs maar dat zijn er nogal veel.

edit: :') omg uber linux noobness hiero... rechtermuisknop op het netwerkicoontje en dan "enable networking" 7(8)7
Nu doet het bedrade netwerk het wel maar draadloos nog niet. Dat vinkje is grijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Craven op 30-04-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:43
Had ik ook op men Aspire One. Heb hem toen ff aan het draad gehangen, alle beschikbare updates verwerkt, rebooten en toen kon ik wel met men eigen WiFi netwerk connecten.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Ik heb trouwens dat mijn wifi niet automatisch connect. Ik moet na opstarten handmatig mijn SSID aanklikken uit het rijtje, dan pas werkt het, dit was voorheen niet zo met een oudere 10.04 (op andere laptop) en vind het best irritant. Is dit een instelling ergens?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03 18:44
Mentox schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 18:21:
Ik heb Ubuntu Server (10.04) geïnstalleerd en daarna Gnome zonder extra software geïnstalleerd. Dit omdat ik voor sommige taken een GUI nodig heb.

Nu wil ik dat de rest van de tijd in de terminal werken en niet in Gnome. Echter wanneer ik Ubuntu Server opstart krijg ik een login venster te zien en daarna de volledige GUI. Ik heb via Sysv-rc-conf GDM al uitgeschakeld maar dit werkt niet.

Wat moet ik doen om standaard in de terminal terecht te komen?
Bash:
1
update-rc.d -f gdm remove

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 08:17
Gisteren 10.04 vers geinstalleerd op een nieuw i3 530/P75H55-M Pro/2GB/40GB SSD machientje dat als HTPC gaat dienen. Vlekkeloze installatie, ding start als een dolle op (binnen enkele seconden op de desktop).

Enige probleem dat ik nu heb is dat ik enkel stereo geluid krijg. Idealiter wil ik AC3/DTS passthrough gebruiken naar een Z-5500 setje. Een beetje googlen wijst uit dat dat er niet in zit met Pulse Audio. Maar ook analoog geen succes. Channels ophogen in /etc/pulse/daemon.conf zoals veel fora/sites aangeven lost het probleem niet op. Ook in alsamixer staan maar 2 sliders (Master/PCM) en een S/PDIF toggle.

Ik gok dat er een paar parameters nodig zijn in /etc/modprobe.d/alsa-base.conf om deze chip aan te sturen.
Helaas kan ik weinig vinden over deze chip (bv. /usr/share/doc/alsa-base/driver/HD-Audio-Models.txt.gz en Google). Iemand die dit herkent/een tip heeft?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
#lscpi -v | grep Audio
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset High Definition Audio (rev 06)

#cat /proc/asound/card0/codec* | grep Codec
Codec: Realtek ID 892
Codec: Intel G45 DEVIBX

#aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: HDA Generic [HDA Generic]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Intel [HDA Intel], device 3: INTEL HDMI [INTEL HDMI]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

#aplay -L
pulse
    Playback/recording through the PulseAudio sound server
front:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, HDA Generic
    Front speakers
surround40:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, HDA Generic
    4.0 Surround output to Front and Rear speakers
surround41:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, HDA Generic
    4.1 Surround output to Front, Rear and Subwoofer speakers
surround50:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, HDA Generic
    5.0 Surround output to Front, Center and Rear speakers
surround51:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, HDA Generic
    5.1 Surround output to Front, Center, Rear and Subwoofer speakers
surround71:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, HDA Generic
    7.1 Surround output to Front, Center, Side, Rear and Woofer speakers
hdmi:CARD=Intel,DEV=0
    HDA Intel, INTEL HDMI
    HDMI Audio Output

De ellende is dat aplay wel degelijk surround opties weergeeft.

Edit: for future reference, de audiochip op de ASUS P7H55-M Pro wordt door Ubuntu gezien als een ALC892. De support daarvoor zit pas in kernel 2.6.33. Met Linux 2.6.33.3 uit de kernel ppa had ik meteen 5.1 te pakken (analoog weliswaar, via s/pdif enkel stereo, maar dit schijnt pulse audio gerelateerd te zijn).

[ Voor 41% gewijzigd door d3vlin op 02-05-2010 01:23 ]

Leaping Lab Rats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 12:01
jan99999 schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 20:19:
[...]

Installeer eens een externe monitor.
Installeer de nvidia driver, reboot.
Stel in dat je alleen de laptop scherm wilt gebruiken.
Reboot. Checken of het goed is.
Dan externe monitor verwijderen.
Bedankt voor je reactie,

Als ik mn monitor er op aansluit functioneert die wel gewoon goed. Maar Nvidias eigen configuratiescherm en het monitorbeheer kan mijn laptop scherm niet detecteren.

Bedankt voor je reactie,
Ben erachter gekomen dat er geen linux drivers zijn voor de 300m series. Ik heb een 330m dus ik wacht nog maar even met ubuntu.

[ Voor 13% gewijzigd door DaanHetEendje op 01-05-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:34
JKratos schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 20:58:
Had ik ook op men Aspire One. Heb hem toen ff aan het draad gehangen, alle beschikbare updates verwerkt, rebooten en toen kon ik wel met men eigen WiFi netwerk connecten.
mmh geen updates gevonden maar na de 3e reboot doet hij het wel ineens weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:43
Raar dat die geen updates vond maar goed, als het nu werkt.. prima natuurlijk ;)

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Mijn probleem is opgelost door het gebruiken van de text installer :) Heb nu Ubuntu op allebei mijn computers draaien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Laatst online: 31-03 12:24
lammert schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 21:11:
[...]

Bash:
1
update-rc.d -f gdm remove
Gek genoeg helpt dit niet, Het commando word zonder problemen uitgevoerd (zowel met als zonder Sudo).

Echter na een herstart krijg ik het login venster te zien en na het inloggen krijg ik de GUI te zien.

Mijn installatie is Ubuntu Server 10.04 LTS met LAMP en Gnome. Gnome heb ik op de volgende manier geïnstalleerd: "sudo aptitude install --without-recommends ubuntu-desktop"

Verder heb ik er nog niets opstaan.

EDIT:
*O* Got it! *O*
Terminal: Sudo vi /etc/init/gdm.conf
Verander de waarde achter "start on" naar "(runlevel [3]". Dus "start on (runlevel [3]".

Ubuntu start nu standaard op in textmode en na te hebben ingelogd kan je door "startx" in te typen in de GUI terecht komen.

[ Voor 41% gewijzigd door Mentox op 01-05-2010 00:48 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Teleurstelling, verse install 10.04 op een Dell Mini 10. Broadcom wireless, verrast dat de 2 drivers automatisch opgepikt worden ++, probeer de STA driver die in 9.10 werkte, maar pakt het netwerk niet na een reboot. Probeer de B43 driver dan, nu krijg ik mn netwerk maar een raar 10.42 IP adres. Lijkt op deze bug: https://bugs.launchpad.ne...anager-applet/+bug/446394
Even het netwerk veranderen naar broadcasting, maar geen verschil. Dan maar terug naar 9.10 mij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Beste Tweakers,

Even een vraagje van mij kant, ik heb net de laatste versie geinstalleerd, geupdate en wat software geinstalleerd.

Alles gaat perfect totdat ik bij schermbeveiliging iets wil veranderen, beeld springt op zwart met witte strepen bovenin.

Het systeem draait op een P$ 2.6 met 2g mem.
Verder heb ik al op google gezocht maar niets gevonden, wel een aantal over blank screen maar dat is het niet.

↓ volgende bericht hieronder ↓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
De standaard gnome-screensaver is sowieso een buggy stuk software. x-screensaver is een stuk beter en uitgebreider. op de site van x-screensaver staat zelfs dat gnome-screensaver een rewrite is van x-screensaver maar slecht implemented.

quote uit faq:
I'm running GNOME, and everything's broken! What's wrong?

Possibly you are not running xscreensaver at all, but but are running "gnome-screensaver" instead. You should stop.

XScreenSaver is secure, stable, and mature; whereas gnome-screensaver is brand new, bug-ridden, unreliable, and a security disaster waiting to happen (for all the reasons outlined in the On Toolkits page).

Gnome-screensaver was created in 2005 by people who thought it was a better idea to rewrite all of xscreensaver from scratch instead of sending me patches for the changes they desired in xscreensaver itself.

They are, of course, welcome to shoot themselves in the foot in this way, but there's no reason you should. I don't support gnome-screensaver, and I encourage you to run xscreensaver instead.
sudo apt-get uninstall gnome-screensaver
sudo apt-get install xscreensaver

Denk er wel om dat je x-screensaver aan je bootende programs toevoegt anders start ie niet automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mar2zz schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 08:20:
sudo apt-get uninstall remove gnome-screensaver
sudo apt-get install xscreensaver
Correctie :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:24
Weet iemand hoe je de brightness van een laptopscherm vast kunt zetten? Mijn scherm staat heel errg fel als ik opstart. gelukkig werken mijn fn toetsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 30-04 04:04
Teleurstelling, verse install 10.04 op een Dell Mini 10. Broadcom wireless, verrast dat de 2 drivers automatisch opgepikt worden ++, probeer de STA driver die in 9.10 werkte, maar pakt het netwerk niet na een reboot. Probeer de B43 driver dan, nu krijg ik mn netwerk maar een raar 10.42 IP adres. Lijkt op deze bug: https://bugs.launchpad.ne...anager-applet/+bug/446394
Even het netwerk veranderen naar broadcasting, maar geen verschil. Dan maar terug naar 9.10 mij denkt.
Niet zo snel..

Kijk eens even wat er gebeurt als je de sta driver gebruikt icm het blacklisten van b43 en ssb
MODULES=(lib80211_crypt_tkip wl !b43 !ssb !net-pf-10 !snd_pcsp !pcspkr loop p4-clockmod cpufreq_ondemand cpufreq_powersave)
Verder zijn de lib80211_crypt_tkip en wl modules degenen die daadwerkelijk voor de verbinding zorgen..
Omgekeerd kan ook.
Dit is op Arch en waar je naar kijkt zijn de modules die automatisch geladen worden en automatisch bij boot geblacklisted worden. Dat zijn degenen met de bang (!) ervoor.
Ik weet niet meer waar je op ubuntu je modules laadt of niet laadt bij het booten. Wellicht /etc/modules? Da's wel te vinden ergens of iemand moet dat hier ff melden....

Onder Arch moet ik dan ook nog de firmware installeren voor de sta driver, maar ik denk dat die onder ubuntu al geladen is.Dat je uberhaupt al beide aangeboden krijgt, dat beide modules ws. al geladen zijn, kan voor problemen zorgen denk ik.
Het is het proberen waard als je toch al van plan bent om terug te gaan naar 9.10, toch.....

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Nou, de grote Lubuntu-testmiddag: is het al klaar voor lekengebruik?

Helaas nog net niet. Begrijpelijk dat ie dan ook niet als officiële *buntu versie is gelanceerd. Het voelt een beetje zoals een paar jaar terug met 7.04-8.10.
Veel basisdingen installeren niet makkelijk omdat er nog geen 'simpel' softwarecentrum bij zit. Geen Firefox, wel Chromium. Op zich begrijpelijke keus, maar Chromium wil dan weer veel plugins die in de standaard pluginfolder van Mozilla staan.. dus eerst via de CLI dan maar hele bubs aan gstreamer010-X plugins installeren, waarvan je dus ook de namen moet weten.
Flash via de flashplugin-nonfree... nou ja, goed.

Verder: retesnel op ouwe desktop (nforce2 bordje), dus dat is lekker. Maar wat mijn eerste indruk betreft nog niet klaar voor het achterliggende idee:
Lubuntu is targeted at "normal" PC users running on low-spec hardware. Such users may not know how to use command line tools, and in most cases they just don't have enough resources for all the bells and whistles of the "full-featured" mainstream distributions.
ben ik het dus nog net niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:11
roller12358 schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 20:40:
[...]

Vroeg hij niet om een keyring (bij de installatie van Ubuntu volgens mij al)? Het wachtwoord van je wifi verbinding wordt ook weggeschreven naar die keyring en dus hoef je deze daarna niet meer in te typen want wordt automatisch van de keyring gehaald.

De keyring is een wachtwoordkluisje op je pc en wordt door diverse programma's gebruikt.
Achzo... dat is natuurlijk ook wel logisch :) hiermee unlock je meerdere dingen dan enkel de wifi verbinding dus. Toch maar weer een boek over Linux openslaan wat hier ligt.

Vind het wel prettig werken. Geen virusscanners, geen gezeik met registers en troep die niet verwijderd wilt worden etc etc...

Zoek nog wel een plug-in of equalizer voor het afspelen van muziek. Gebruik namelijk voor Windows 7 Ozone Izotope.

[ Voor 16% gewijzigd door STIMPPYYY op 01-05-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Ik wil graag vanaf mijn laptop printen op de beneden staande printer die via het netwerk is aangesloten (Canon Pixma MP520).... stuurprogramma kan ie vinden, ik dacht mooi dus.

Printen kan ook, alleen tot ie de opracht ontvangen heeft, want dan verschijnt de printer als ´Inactief' met als fout NT_STATUS_UNSUCCESFUL ....

De printer staat toch echt aan hoor...

Iemand een oplossing om toch te printen vanuit Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 21:20
Wordt op http://www.openprinting.org/printers ook aangegeven dat ie goed werkt?

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DummyXL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-03 12:18
@ STIMPPYYY
kan je instellen bij het wifi icoon.
rechter muisklik > verbindingen bewerken >draadloos tap selecteren . selecteer je netwerk en klik op de knop >bewerken. vinkje aanzetten bij automatisch verbinden. dat was hem volgens mij.

Had ik al gemeld hoe geweldig ik ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05-2022

Firestone

$ su - vuursteen

Kijk ook even hier [url]http://localhost:631/[/url]. Vooral bij Adding Printers and Classes en manage of er errors staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinitronic
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dennis Lammers schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 18:49:
Ik wil graag vanaf mijn laptop printen op de beneden staande printer die via het netwerk is aangesloten (Canon Pixma MP520).... stuurprogramma kan ie vinden, ik dacht mooi dus.

Printen kan ook, alleen tot ie de opracht ontvangen heeft, want dan verschijnt de printer als ´Inactief' met als fout NT_STATUS_UNSUCCESFUL ....

De printer staat toch echt aan hoor...

Iemand een oplossing om toch te printen vanuit Ubuntu?
Canon printers zijn een crime onder linux, wellicht kan je op diverse forums nog wat tips vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:36

knakworst

Get more sats!

DummyXL schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:48:
@ STIMPPYYY

[...]

kan je instellen bij het wifi icoon.
rechter muisklik > verbindingen bewerken >draadloos tap selecteren . selecteer je netwerk en klik op de knop >bewerken. vinkje aanzetten bij automatisch verbinden. dat was hem volgens mij.
En een vinkje bij "voor alle gebruikers".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167472

Ook ik heb op 30 april een verse install gemaakt van Ubuntu 10.04. Daarvoor had ik de Hardy.

Ik heb er hele positieve ervaringen aan overgehouden. in de tijd dat ik de Hardy Heron installeerde was het een hoop punnikwerkje om mijn Lexmark (laserprinter), webcam (logitech), en de graka goed te zetten.

Nu bij de nieuwe Ubuntu werkte nu voor het eerst voor mij helemaal out-of-the-box! In dat opzicht hebben ze zeker vooruitgang geboekt! Wel heb ik via de terminal de sluitkruisjes van links naar rechts verplaatst. Vind het maar een vervelende plek!

Het enige nadeel is dat ik helaas wel de 32Bit heb moeten nemen, omdat Citrix geen packages aanbiedt voor 64 bit. Ik heb dat nodig vanwege mijn werk. Maar ik houd goede moed dat de 64 bits versie van Citrix er zal komen.

Met al dat is Ubuntu zeker al een goed volwaardig systeem aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
kan je dan niet dat citrix gedeelte virtualiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:45

Theimon

Snapte!?

In principe kan 32bits software op 64bits software draaien. Kwestie van proberen :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:06
knakworst schreef op zondag 02 mei 2010 @ 08:43:
[...]

En een vinkje bij "voor alle gebruikers".
Tja, alleen in multi-user-environments natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hoi allemaal :)
Ik ben redelijk nieuw met Ubuntu en draai nu sinds gisteren op 10.04 :) Werkt erg fijn moet ik zeggen.
Ik loop alleen tegen 1 probleem aan waar ik op Google echt geen oplossing voor kan vinden.
De streams van bijvoorbeeld www.radiokeuze.nl of www.nederland.fm kan hij niet afspelen i.v.m. het missen van een plugin ofzo?
Als ik hem vervolgens die plugin laat zoeken kent hij hem ook niet :( Is er wel een manier om dit aan de praat te krijgen?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33436

Afgelopen vrijdag heb ik mijn netbook geupgrade. Deze heeft nu de volgende weg afgelegd: Jaunty -> Karmic -> Lucid en dat werkt behoorlijk goed. Geen problemen tegengekomen. Ben benieuwd hoe vaak ik 'm nog kan upgraden zonder clean install te hoeven doen.

Vandaag op mijn desktop een clean install van Lucid gedaan. Verliep problematischer omdat de opensource ATI drivers geen beeld gaven. Volledig zwart scherm dus, op een 4350 (en idem op andere computers met een soortgelijke kaart waarop ik getest heb). Beetje slordig, maar goed. LiveCD gestart met de -nomodesetting geloof ik, dat hielp. Na de installatie via de terminal FGLRX geïnstalleerd, waarna ik wel beeld kreeg maar geen compositing. Die drivers heb ik toen uitgeschakeld via de System>Administration>Hardware Drivers GUI, en daarna opnieuw ingeschakeld. Toen werden kennelijk andere fglrx drivers geïnstalleerd, want nu werkt compositing wel. Enige probleem: een zeer lelijk bootscherm in lage resolutie, wat opgelost kon worden a.d.h.v. deze pagina.

Ehm, los daarvan heb ik nu een briljant draaiende Lucid op m'n desktop. Alles werkt vlekkeloos en hij loopt echt als een trein. Ubuntu Software Center werkt fantastisch, en de default theme ziet er nog verdomd goed uit ook. * Anoniem: 33436 is zeer gelukkig.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 33436 op 02-05-2010 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:26
Net 10.4 geinstalleerd op mijn amd x64 pc.
Alle hardware werkte meteen.
Moet alleen nog een driver voor mijn samsung sync T220 monitor installeren.
Ubuntu ziet nu een samsung 17"monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik kom er zojuist achter dat ik helemaal geen bootscherm heb :D Alleen een wit knipperende cursor, e ndaarna verschijnt mijn GDM met login prompt in beeld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:15
Vicarious schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:13:
Ik kom er zojuist achter dat ik helemaal geen bootscherm heb :D Alleen een wit knipperende cursor, e ndaarna verschijnt mijn GDM met login prompt in beeld :D
Moet je even kijken of je Plymounth (en de ubuntu themes ervoor) wel hebt geïnstalleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sypher schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:25:
[...]

Moet je even kijken of je Plymounth (en de ubuntu themes ervoor) wel hebt geïnstalleerd :)
Staat er zo te zien gewoon bij, vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
DennusB schreef op zondag 02 mei 2010 @ 13:32:
De streams van bijvoorbeeld www.radiokeuze.nl of www.nederland.fm kan hij niet afspelen i.v.m. het missen van een plugin ofzo?
Als ik hem vervolgens die plugin laat zoeken kent hij hem ook niet :( Is er wel een manier om dit aan de praat te krijgen?
Als je Firefox gebruikt installeer dan de add-on MediaPlayerConnectivity, en stel deze zo in dat media wordt afgespeeld door VLC.

Disclaimer: Ik heb natuurlijk niet iedere stream getest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:45

Theimon

Snapte!?

died_laughing schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:09:
Net 10.4 geinstalleerd op mijn amd x64 pc.
Alle hardware werkte meteen.
Moet alleen nog een driver voor mijn samsung sync T220 monitor installeren.
Ubuntu ziet nu een samsung 17"monitor.
Drivers voor je monitor? Kan je niet gewoon de modes aangeven in xorg.conf?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140896

Vicarious schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:33:
[...]

Staat er zo te zien gewoon bij, vreemd.
Ik heb ook 'geen bootscherm' Eerst een knipperend streepje en dan een split-second komt het 'mooie' schermpje die je ook ziet bij het afsluiten langs, voordat ik het inlogscherm krijg. Vind het wel prima eigenlijk. Start-ie lekker snel mee op zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Beuzelarij schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:31:
[...]

Als je Firefox gebruikt installeer dan de add-on MediaPlayerConnectivity, en stel deze zo in dat media wordt afgespeeld door VLC.

Disclaimer: Ik heb natuurlijk niet iedere stream getest ;)
Of natuurlijk gewoon:
sudo aptitude install gecko-mediaplayer flashplugininstaller

Dit zou de juiste Firefox en de Flash plugin plugin moeten installeren.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167472

Theimon schreef op zondag 02 mei 2010 @ 12:36:
In principe kan 32bits software op 64bits software draaien. Kwestie van proberen :)
Dat dacht ik eerst ook :) Niet dus |:( Ik heb op mijn andere pc ook Ubuntu 10.04 64bit erop gezet. En daar al een poging gewaagd om de 32bits versie van Citrix erop te knallen. Resultaat, de package manager kan het niet installeren, omdat de architectuur niet overeenkomt met de OS.

Ik had in de eerste instantie ook gedacht dat het toch altijd mogelijk moet zijn dat 64bits OS'en backward compatible zijn. Net zoals in Windows.

Anieweee, het is geen ramp, maar had graag 64bits willen hebben. Zo maak je tenminste echt volledig gebruik van je processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
DutchNutcase schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:10:
Of natuurlijk gewoon:
sudo aptitude install gecko-mediaplayer flashplugininstaller

Dit zou de juiste Firefox en de Flash plugin plugin moeten installeren.
Ik ging er vanuit dat het een codec-probleem betreft, omdat hij geen melding maakt dat de pagina niet goed wordt weergegeven, maar dat de streams niet afspelen. Vandaar VLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:43

fjs

PSN: ftltc

Ik heb een ati 4770 kaart en als ik de restricted drivers installeer is mijn bootscherm/afsluitscherm opgeblazen, met lelijke grote letters en logo. Verder werkt alles goed. Is dit in te stellen?

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Nu online

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Volg de link van Anoniem: 33436 in "Het Grote Ubuntu Topic Deel 11", die zou moeten werken. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-05 11:45
DennusB schreef op zondag 02 mei 2010 @ 13:32:
Hoi allemaal :)
Ik ben redelijk nieuw met Ubuntu en draai nu sinds gisteren op 10.04 :) Werkt erg fijn moet ik zeggen.
Ik loop alleen tegen 1 probleem aan waar ik op Google echt geen oplossing voor kan vinden.
Ubuntu restricted extra's al geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:44
Anoniem: 167472 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:11:
[...]

Dat dacht ik eerst ook :) Niet dus |:( Ik heb op mijn andere pc ook Ubuntu 10.04 64bit erop gezet. En daar al een poging gewaagd om de 32bits versie van Citrix erop te knallen. Resultaat, de package manager kan het niet installeren, omdat de architectuur niet overeenkomt met de OS.

Ik had in de eerste instantie ook gedacht dat het toch altijd mogelijk moet zijn dat 64bits OS'en backward compatible zijn. Net zoals in Windows.

Anieweee, het is geen ramp, maar had graag 64bits willen hebben. Zo maak je tenminste echt volledig gebruik van je processor.
Volgens deze link:

How To Install Citrix ICA Client In Ubuntu 10.04 Lucid Lynx

Daar staat bij de commentaren het volgende:
I wasn't prompted to install the certificate part. I think if you install the "ubuntu-restricted-extras" package, it takes care of that.

Also, Citrix only offers a 32-bit client, but it will work fine on 64-bit Ubuntu. Just open a terminal and type "dpkg -i –force-all <packageName>.deb".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Wat irritant, zowel in Chrome als in FireFox kan ik op enkele site's die Flash gebruiken niks aanklikken....
Echt mega irritat.... ik gebruik Ubuntu. Zal dat in Kubuntu beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Dennis Lammers schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:03:
Wat irritant, zowel in Chrome als in FireFox kan ik op enkele site's die Flash gebruiken niks aanklikken....
Echt mega irritat.... ik gebruik Ubuntu. Zal dat in Kubuntu beter zijn?
Als je je muis niet opgeladen hebt niet waarschijnlijk... :P

Geef de pagina's even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerBas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-07-2024
Dennis er is hier een oplossing voor:

Open je terminal en typ:

gksudo gedit /usr/lib/nspluginwrapper/i386/linux/npviewer

En dan vul je dit boven de laatste regel in:

export GDK_NATIVE_WINDOWS=1

En dan ziet het er zo uit(bij mij iniedergeval):

#!/bin/sh
TARGET_OS=linux
TARGET_ARCH=i386
export GDK_NATIVE_WINDOWS=1
. /usr/lib/nspluginwrapper/noarch/npviewer

Ik werk met 10.04 64bit, maar dit moet ook voor 32bit werken.

Hiermee moet het probleem opgelost zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Beuzelarij schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:13:
[...]

Als je je muis niet opgeladen hebt niet waarschijnlijk... :P

Geef de pagina's even.
Ik noem de folder van de Media Markt, Saturn

en http://europe-nikon.com/nl_NL/products/digitutor/d3000.page?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

Topicstarter
Is dit een grap? Volg TweakerBas z'n instructies, dat is de oplossig.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

TweakerBas schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:14:
Dennis er is hier een oplossing voor:

(...)
Ahh wat relaxed! Ik werd er echt gek van dat ik steeds bij elk embedded youtube filmpje 'Play in Youtube' moest klikken.. Oplossing was Compiz uitzetten, maar dit werkt natuurlijk veel fijner :)

Iets anders: iemand een Wacom Bamboo Touch al aan de praat in Lucid? Hij werkte prima (na het volgen van dit topic in karmic, maar nu dus niet meer :| )

Edit: het resulteert er ook in dat de HTML 5 knoppen in Youtube weer aanklikbaar zijn! Vreemde zaak... maar wel fijn.

[ Voor 9% gewijzigd door letatcest op 03-05-2010 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 17:03
Heb hier de Citrix client ook prima werken onder 64bits.
Als je die ene link die hierboven al gepost is volgt ging het zonder problemen.
Citrix heeft in ieder geval al deb packages gemaakt, dat maakt het nog makkelijker.
Voorheen moest je het zelf compileren en daar was ik altijd mee aan het hannessen.
Wat ik wel graag werkend zou willen zien (en wellicht is dat alleen bij mij) is dat je kan inloggen op de Citrix Access Gateway. Ik kan de pagina vanuit huis openen (maar gaat moeizaam) en inloggen maar daar houdt het een beetje op. De Gateway staat op uitrollen ActiveX client en zo niet gebruik dan de Java versie.
Zou toch geen probleem moeten zijn (heb java geinstalleerd) maar het werkt al niet vanaf 6.04. (jawel zo lang ben ik alweer met Ubuntu bezig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Flash werkt weer! Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakuin
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:43
Ik heb een medion E1315 netbook en heb er Ubuntu 10.04 op geinstalleerd. Nu heb ik een probleem: Het draadloze gedeelte werkt niet en ik krijg het niet aan de praat. Hij ziet wel de speedtouchmodems van de buren, maar niet mijn eigen zyxelmodem. Op andere forums werkte de speedtouch soms zonder beveiliging.
Wie weet de op de oplossing?

Bij Ubuntu 9.10 werkte dit, maar bij 10.04 werkt het niet.
cd rtl8192se_linux_2.6.0010.1012.2009
make
sudo su
enter password
make
make install
exit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:36

knakworst

Get more sats!

hakuin schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:01:

Bij Ubuntu 9.10 werkte dit, maar bij 10.04 werkt het niet.
cd rtl8192se_linux_2.6.0010.1012.2009
make
sudo su
enter password
make
make install
exit
Ik heb ook de akoya e1315, bij mij werkt het wel. Je moet wel de nieuwe driver installeren. Zo te zien gebruik jij versie 12 maar er is al een versie 15.

https://bugs.launchpad.ne.../+bug/401126?comments=all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Wat ik eigenlijk niet snap. Een .deb installeert zichzelf. Een tarball met een source niet.

maar als het altijd dat sudo make /.configure en install e.d. is. Waarom is er dan geen knop die dat doet met een tarball met een source er in? Dan wordt het voor velen ook een stuk minder consolewerk en lijkt het voor de meesten alsnog een automatisch installeerbaar pakket.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Omdat ./configure && make && make install niet altijd voldoende/gewenst is met de defaults? Omdat je vaak alsnog handmatig dependency's moet fixen omdat make anders niet eens werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
afraca schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:33:
Is dit een grap? Volg TweakerBas z'n instructies, dat is de oplossig.
Ik snap die eerste opmerking niet? Jij doet alsof dit zo ongeveer het domste is wat je kunt vragen, terwijl ik me niet kan herinneren dit ooit zo ingesteld te hebben, maar de Mediamarkt folder toch gewoon kan bekijken onder Kubuntu met zowel Firefox, Chromium als Opera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

Topicstarter
Mijn excuses, zo bedoelde ik het niet. Het was alleen de opmerking:

"M'n muis doet het in flash niet" -> "Je batterijen zijn op" ..... Dan zou de muis het toch voor de rest ook niet doen XD

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Ja, dat gedeelte was natuurlijk een grapje. Daarna vroeg ik om pagina's om te verifiëren (ik gebruik Kubuntu, daar werd naar gevraagd) en/of te helpen. Maar goed, probleem is dus opgelost.

edit:

Ik heb zelf ook nog een kleine vraag die een eigen topic eigenlijk niet rechtvaardigt:
Zijn er native (dus niet via Adobe Air) Linux Twitter-applicaties die meerdere 'decks' ondersteunen? Waarbij je dus naast elkaar bijvoorbeeld een algemene tijdslijn, directe berichten en lijsten kunt weergeven. Ik kan wel een hele trits applicaties opnoemen die ik heb bekeken en die dat niet kunnen, maar dat voegt weinig toe denk ik.

[ Voor 55% gewijzigd door Beuzelarij op 03-05-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gwibber is de standaard app in Lucid en heeft precies die functionaliteit.

@DigitalTux hieronder: en de toegevoegde waarde van die tabel is?

[ Voor 31% gewijzigd door Frank-NL op 03-05-2010 15:07 . Reden: comment ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321370

Frank-NL schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:38:
Gwibber is een microblogging app. om b.v. mee te twitteren

Supported platforms
Platform Gwibber 1 Gwibber 2
Twitter Yes Yes
identi.ca/StatusNet Yes Yes
Facebook Yes Yes
Flickr Yes Yes
Digg Yes Yes
FriendFeed No Yes
Brightkite No Yes
OCS No Yes
Qaiku No Yes
Ping.fm Yes No
RSS/Atom Yes No
Google Reader Yes No
Pidgin Yes No

@Frank-NL
Dit is een overzicht van wat er wel en niet ondersteund word door gwibber En de link verwijst naar wikipedia

Zie het als aanvulling ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 321370 op 03-05-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Frank-NL schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:38:
Dankjewel. Het zit niet standaard in Kubuntu, en in mijn zoektocht op internet heb ik die blijkbaar over het hoofd gezien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakuin
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:43
knakworst schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:13:
[...]

Ik heb ook de akoya e1315, bij mij werkt het wel. Je moet wel de nieuwe driver installeren. Zo te zien gebruik jij versie 12 maar er is al een versie 15.

https://bugs.launchpad.ne.../+bug/401126?comments=all
Zou ik ook deze kunnen gebruiken? Is een deb bestand.

https://launchpad.net/~ma.../mattprice/+build/1582980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Tadream schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:38:
Heb hier de Citrix client ook prima werken onder 64bits.
Als je die ene link die hierboven al gepost is volgt ging het zonder problemen.
Citrix heeft in ieder geval al deb packages gemaakt, dat maakt het nog makkelijker.
Voorheen moest je het zelf compileren en daar was ik altijd mee aan het hannessen.
Wat ik wel graag werkend zou willen zien (en wellicht is dat alleen bij mij) is dat je kan inloggen op de Citrix Access Gateway. Ik kan de pagina vanuit huis openen (maar gaat moeizaam) en inloggen maar daar houdt het een beetje op. De Gateway staat op uitrollen ActiveX client en zo niet gebruik dan de Java versie.
Zou toch geen probleem moeten zijn (heb java geinstalleerd) maar het werkt al niet vanaf 6.04. (jawel zo lang ben ik alweer met Ubuntu bezig)
Bij mij werkt het prima, maar wij hebben wel een Citrix Access Gateway Enterprise Edition (CAGEE), jij waarschijnlijk de Advanced Edition? Hij herkent niet altijd dat ik al citrix geinstalleerd heb staan, maar ik kan dan alsnog doorklikken en daarna werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117508

Net Ubuntu geinstalleerd. Als ik mijn laptop uit de pauze stand haal dan krijgt de laptop via wifi geen ip adres toegewezen. Dat had ik onder windows ook en ff wifi-adapter aan en uit en klaar. Nu is dat een softwareknopje en die doet het niet onder ubuntu. Hoe kan ik daar even de wifi-adapter aan en uitzetten?

Verder werkt het echt prima. Aangename verrassing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Anoniem: 117508 schreef op maandag 03 mei 2010 @ 17:38:
Net Ubuntu geinstalleerd. Als ik mijn laptop uit de pauze stand haal dan krijgt de laptop via wifi geen ip adres toegewezen. Dat had ik onder windows ook en ff wifi-adapter aan en uit en klaar. Nu is dat een softwareknopje en die doet het niet onder ubuntu. Hoe kan ik daar even de wifi-adapter aan en uitzetten?

Verder werkt het echt prima. Aangename verrassing!
Rechtermuisknop op wireless icoontje, vinkje voor enable wireless weghalen. Daarna weer aanzetten.

Verder natuurlijk even uitzoeken waarom je knoppies niet werken. Zoeken op ubuntu + modelnummer laptop levert al heel wat nuttige resultaten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117508

Vicarious schreef op maandag 03 mei 2010 @ 17:49:
[...]

Rechtermuisknop op wireless icoontje, vinkje voor enable wireless weghalen. Daarna weer aanzetten.

Verder natuurlijk even uitzoeken waarom je knoppies niet werken. Zoeken op ubuntu + modelnummer laptop levert al heel wat nuttige resultaten op.
Nee dat hoeft niet! Die knopjes starten media player en draadloos internet! Maar je tip heeft geholpen! _/-\o_ Het verbaast me nog steeds hoe kant en klaar het geheel is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 30-04 04:04
Ik heb zojuist een half uurtje met de live-cd van lynx gestoeid...ik heb nl. het idee om een laptop weer eens in te richten met ubuntu ( komend van Arch ).Ik ben blij verrast met de theme, erg modern. Compiz lijkt te draaien met mijn intel-chippie...de sta-driver stuurt mijn wifi aan op een broadcom bcm4312 ( een bekende probleem-chip )...kernel .32 en alsa 1.0.21 zijn vrij up to date.
Toch twijfel ik, ik heb een goed draaiend systeem...wel wat tijd vanavond...

Wat me tegenstaat is de bloat echter die automatisch wordt meegestuurd. IM-client, ubuntu-one, hoeft van mij allemaal niet. Hmmmm. lastig.

Nou ja, ik wacht nog wel ff. Wel blij met de voortganf van mijn eerste distro! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Laatst online: 01-05 21:26
Als je dan toch van Arch komt, doe een commandline-install en apt-get alles wat je nodig hebt, dat is wat ik binnenkort weer ga doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-03 09:10
Ben toch niet geheel een n00b met linux-distro's en Ubuntu in het bijzonder, maar 10.04 had een aparte start: netjes DVD-iso gedown'd, gebrand met de laagste snelheid op een kwaliteits-DVD-tje, data geverifieerd. Boot met DVD-tje en vervolgens kreeg ik netjes het installatie-menu, met o.a. de optie om de DVD nog eens op integriteit te controleren. Dit leverde geen fouten op, dus leek mij een go. ;)

Enkele seconden na de start van de installatie kreeg ik doodleuk de melding dat de DVD niet goed was, graag een restart. Vervolgens grub kapot (kreeg een prompt met grub rescue> (waar je dus precies niets mee kan)). :/

Gelukkig nog een N900 om manuals te bekijken, dus het is uiteindelijk allemaal gelukt. Ik merk alleen nog niet heel veel van de 'nieuwigheid', omdat ik /home op een aparte partitie had en 10.04 alles w.b. KDE heeft overgenomen. Geen nieuw Plymouth-theme voor mij (vooralsnog). Even verder googlen... :X
Pagina: 1 2 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!