Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Fotovergelijk tussen de N8 en de iPhone4

http://www.engadget.com/p...ameraphone-fight/#3421837

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 01-10-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
Die foto waar je naar linkt lijkt het alsof ze gewoon met een smerige lens(cover) hebben gefotografeerd met de N8. Sowieso in de 9Mpix breedbeeldstand ipv de 12Mpix. Lekker objectief zo :/

Het contrast van de iPhone is te hoog. IMO is de N8 duidelijk de betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fuzzillogic schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:40:
[...]

Die foto waar je naar linkt lijkt het alsof ze gewoon met een smerige lens(cover) hebben gefotografeerd met de N8. Sowieso in de 9Mpix breedbeeldstand ipv de 12Mpix. Lekker objectief zo :/

Klopt, de N8 komt natuurlijker over in de kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• made
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 18:54

made

.. made by made ..

Wel grappig om te zien dat Samsung en Sony hun best doen om te zorgen dat niemand deze telefoon koopt, door te melden dat ze Symbian niet meer gaan gebruiken.

Ben benieuwd. Ben wel toe aan een nieuwe nokia met symbian want mijn N96 is echt aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323506

Fuzzillogic schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:40:
[...]

Klopt, je moet even die Zip file onderaan het artikel binnenhalen, uitpakken en bekijken. Dan kijk je N8-foto's op betere kwaliteit. En ze zijn zeker goed voor een donkere, bewolkte dag in Londen! Contrast en saturation van de iPhone is bijna lachwekkend overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 21:48
Ziet er goed uit. Foto's en video zien er veel prettiger uit dan van de iPhone. Bij de foto's komen de kleuren van de N8 veel beter / rustiger over, die van de iPhone schreeuwen je af en toe tegemoet. Ook bij weinig licht zie je dat de N8 een betere camera heeft, bijvoorbeeld bij de foto's van de Mini herken je bij de iPhone niks meer op de achtergrond terwijl bij de N8 alles nog goed te zien is. Bij de video valt me vooral op dat de N8 bewegingen beter volgt, het beeld van de iPhone is veel onrustiger. (Zie met name het tweede deel van video.)

Al met al lijkt de N8 een waardige vervanger van een point and shoot camera, waarbij afspelen via HDMI een leuke bonus is. De camera van de iPhone zal van pas komen als je je point and shoot camera vergeten bent, maar een echte vervanger is het zo te zien niet. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Tweade op 01-10-2010 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-11-2021
Die metro foto is ook grappig, n8 geeft een witte muur en scherpe letters, zowel op de display
«
die de metrotijden aangeven als op de muur en de iphone zorgt voor een gele muur, lelijke letters op het display en onscherp op de muur.
heb de mijne besteld, 1-3 dagen was de melding :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 19:24
Sharkys schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 08:40:
[...]

Bij de Nokia Shop kan je een code invullen (10% korting, google is je kortingsbonvriend), heb zelf daar €431,10 eurie betaald incl verzendkosten.
'tijdelijk niet op voorraad' bij de nokia shop :)
nog maar even wachten.
iig bedankt voor de tip

een ander vraagje:
bij heel veel sites staat dat de N8 bluetooth 2.1 heeft, maar bij nokia staat 3.0
zijn er verschillende versies?

[ Voor 3% gewijzigd door Webjunkie op 01-10-2010 14:44 ]

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Struik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-08-2022
Webjunkie schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 14:42:
[...]

nog maar even wachten.
iig bedankt voor de tip

een ander vraagje:
bij heel veel sites staat dat de N8 bluetooth 2.1 heeft, maar bij nokia staat 3.0
zijn er verschillende versies?
Naar mijn weten heeft ie ook gewoon 3.0. Dat wordt hier bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40
De N8 is dualstack met bluetooth, hij ondersteunt zowel 2.1 als 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z_Jr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik had de N8 ge-preorderd op 5 september bij Nokia's online shop. Eerst stond er nog bij de status dat het nog op reservering stond. Nu staat er helemaal niks, gewoon blanco. Heeft iemand enig idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Z_Jr schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 19:17:
Ik had de N8 ge-preorderd op 5 september bij Nokia's online shop. Eerst stond er nog bij de status dat het nog op reservering stond. Nu staat er helemaal niks, gewoon blanco. Heeft iemand enig idee waarom?
[ABO] Nokia N8 levertijden- en abonnementen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 22:19

M.E.Amrani

...heeft honger

@ Z_Jr: Vorige week hebben ze gesleuteld aan de website, en sindsdien is de status onzichtbaar. Gewoon een klein foutje waarschijnlijk. In ieder geval niet iets om zorgen over te maken : )

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suntoro
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09-2022
Na nu bijna 2 jaar een E71 gebruikt te hebben toch maar zo langzamerhand naar een toekomstig mobieltje aan het kijken.

Beetje in dubio of het een HTC Desire / HTC Desire Z gaat worden. Toch trekt de N8 of E7 me ook wel weer, want ben toch wel gewend geraakt met dat Symbian. Ach ja, na een maandje weet je toch wel weer blindelings hoe alles werkt.

Als ik mijn Gmail, Hotmail, Facebook, Hyves, Youtube en andere apps als internetradio kan gebruiken vind ik het al lang best. Dat gaat goed genoeg met mijn E71. Zo simpel als alles ingesteld kon worden op mijn E71 verwacht ik ook wel op de N8, denk ik.

Extra toevoeging van de N8 vind ik toch wel de HD film mogelijkheid. En de overstap naar een touchscreen, maar hoop niet dat ik het fysieke qwerty toetsenbord ga missen bij de N8. Vraag me verder af of er goede houders zijn voor op de mountainbike op het stuur. Vind het wel leuk om af en toe wat te filmen tijdens het biken in afdelingen. Is er er wat te zeggen over de film kwaliteit van bewegende beelden. Lijkt me dat er geen bewegende delen in de telefoon zelf zitten. Bestaan er degelijke telefoonhouders voor op de fiets (voor op de mountainbike). Wil hem niet met ducktape vastplakken.

[ Voor 4% gewijzigd door Suntoro op 02-10-2010 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-12-2020
Ok, na een jaar de N96 gebruikt te hebben en daarna de N97, allebei niet echt goede toestellen met veel problemen, zit ik nu te kijken naar de N8/E7.

Ben erg gehecht geraakt aan het toetsenbordje van de N97, dus denk dat het de E7 zal worden. De E7 heeft alleen een wat minder goede camera en mist een MicroSD slot. Verder heeft de N8 maar 130MB intern geheugen, dit is ongeveer net zo groot als dat van de N97, waar veel problemen bij zijn. Bij de N97 zit het geheugen vanzelf al erg vol, wat ten koste gaat van de snelheid en voor veel foutmeldingen zorgt. Zal de N8 hier geen last van hebben? De E7 heeft nl. 350MB aan intern geheugen.

Verder is het scherm van de E7 met 4" iets groter als dat van de N8. Helaas is de resolutie wel hetzelfde gebleven.

@RobertWebbe, weet je misschien wanneer we de E7 zouden kunnen verwachten?

Edit: Interessant artikel met duidelijke foto's: http://www.gadgetsblog.nl...4/Nokia_E7_first_hands_on

[ Voor 6% gewijzigd door Masis op 02-10-2010 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Masis schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 01:01:
Verder heeft de N8 maar 130MB intern geheugen, dit is ongeveer net zo groot als dat van de N97, waar veel problemen bij zijn. Bij de N97 zit het geheugen vanzelf al erg vol, wat ten koste gaat van de snelheid en voor veel foutmeldingen zorgt. Zal de N8 hier geen last van hebben? De E7 heeft nl. 350MB aan intern geheugen.
hier staat dat de N8 256mb RAM heeft.
http://www.gsmarena.com/nokia_n8-3252.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masis
Klopt,dat is het RAM geheugen. Zowel de E7 als de N8 hebben 256MB. Ik had het echter over het intern geheugen, dus de C: schijf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132336

Ik lees hier dat er 512MB in zit:
http://www.allaboutsymbia...part_1_hardware_and_m.php

Ik heb het niet op de Nokia site kunnen vinden, maar Steve Litchfield is doorgaans goed geinformeerd en hij heeft zelf een N8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masis
Anoniem: 132336 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 12:22:
Ik lees hier dat er 512MB in zit:
http://www.allaboutsymbia...part_1_hardware_and_m.php

Ik heb het niet op de Nokia site kunnen vinden, maar Steve Litchfield is doorgaans goed geinformeerd en hij heeft zelf een N8.
Hmm, op de Nokia.com site (http://events.nokia.com/NokiaN8/) staat 135MB internal memory. Even klikken op Nokia N8 Highlights en dan N8 Tech Specs...

Zal wel jammer zijn, 135MB C: schijf. Kan iedereen ongetwijfeld dezelfde problemen verwachten als bij de N97. Begrijp overigens niet waarom ze niet alles koppelen aan de Massageheugen, net zoals Apple dat netjes doet... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Vergelijken van toestellen en specificaties kun je het beste doen op http://www.forum.nokia.com/ dat is de developers site van Nokia en hier staan vaak net iets meer specificaties.

Zie hier een vergelijking tussen de N8, E71 en de E7 (zelf nog even de onderwerpen naar keuze uitvouwen).

[ Voor 51% gewijzigd door robertwebbe op 02-10-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zit 512mb storage in waarvan 135mb voor de user. Interne ram is 256mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Als we toch over het geheugen praten, zie http://thenokiaguide.com/...mooth-just-like-the-n900/.
Dit geldt voor alle Symbian^3 toestellen dus zowel de N8 als de E7.

@Masis; het enige dat ik over de E7 durf te zeggen is ergens in het 1e kwartaal volgend jaar.
Tegen de tijd dat ik een demo unit krijg zal ik het laten weten in het E7 forum.

[ Voor 36% gewijzigd door robertwebbe op 02-10-2010 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masis
robertwebbe schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 13:34:
Als we toch over het geheugen praten, zie http://thenokiaguide.com/...mooth-just-like-the-n900/.
Dit geldt voor alle Symbian^3 toestellen dus zowel de N8 als de E7.
Mooi! :) :)

Nog even een vraagje over de browser, is het nu wel mogelijk om te surfen in tabbladen met de standaard browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na het zien van deze foto's blijkt maar weer hoe groot de belangstelling voor de N8 is. Sinds gister ligt ie in winkels in Helsinki, Moskou, Peking en Sjanghai. De foto's zijn ongetwijfeld zo geschoten dat de belangstelling (nog) groter lijkt, maar het doet toch aan de release van een iPhone denken. Goed nieuws voor Nokia. Nokia is niet dood, Symbian leeft ook nog.

Afbeeldingslocatie: http://admin.conversations.nokia.com/wp-content/uploads/2010/10/N8-sales-1-337x450.jpg

Afbeeldingslocatie: http://admin.conversations.nokia.com/wp-content/uploads/2010/10/N8-sales-6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://admin.conversations.nokia.com/wp-content/uploads/2010/10/N8-sales-3.jpg

Bron: Conversations.nokia blog

Plus een interview met de nieuwe Nokia topman over de N8 en het begin van de leveringen.

En met de Ovi Store lijkt het ook goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Masis schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 13:54:
[...]
Nog even een vraagje over de browser, is het nu wel mogelijk om te surfen in tabbladen met de standaard browser?
De standaard browser niet. Je kunt in de OVI Store gratis de Opera browser downloaden, die ondersteunt dat wel. In de instellingen kun je tegenwoordig ook je standaard browser kiezen (Menu > Instellingen > Toepassingsinstellingen > Standaard toepassingen > Surfen op internet > Opera Mobile).

Zeker! Iedere dag weer nieuwe apps. Zojuist zag ik weer wat nieuwe toevoegingen: Skype, The Sims 3, Need For Speed Shift en Track and Protect.

[ Voor 27% gewijzigd door robertwebbe op 02-10-2010 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323506 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 14:00:
Na het zien van deze foto's blijkt maar weer hoe groot de belangstelling voor de N8 is. Sinds gister ligt ie in winkels in Helsinki, Moskou, Peking en Sjanghai. De foto's zijn ongetwijfeld zo geschoten dat de belangstelling (nog) groter lijkt, maar het doet toch aan de release van een iPhone denken. Goed nieuws voor Nokia. Nokia is niet dood, Symbian leeft ook nog.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Bron: Conversations.nokia blog

Plus een interview met de nieuwe Nokia topman over de N8 en het begin van de leveringen.

En met de Ovi Store lijkt het ook goed te gaan.
Vaak worden er ook acteurs en figuranten ingehuurd om in de rijen te gaan staan en met de pers te praten over hoe enthousiast ze wel niet zijn. Google er maar eens op. Dus echt zeker weten doe je nooit bij dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Verschillen tussen de Nokia N8 en de E7:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OkGZYyibiNfGWLDcj0stqtXi/full.jpg

Eventuele discussies specifiek over de E7 kunnen het beste in Nokia E7-00 topic.

[ Voor 32% gewijzigd door robertwebbe op 02-10-2010 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

robertwebbe schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:21:
Verschillen tussen de Nokia N8 en de E7:

[afbeelding]
Het is zeer jammer dat de E7 geen Auto-Focus heeft. Daarmee is het toestel eigenlijk niet zo interessant als je veel foto's wilt gaan maken.

Op Mobiletechreview.com inmiddels een videoreview verschenen van de N8

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 02-10-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 10-06-2024
Anoniem: 69767 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:24:
[...]
Op Mobiletechreview.com inmiddels een videoreview verschenen van de N8

[video]
Ohh typisch nietszeggend weer voor de geïnteresseerde tweaker. Jeuj 3 homescreens met jeuj facebook. En wauw hij kan muziek afspelen! En pinch to zoom! :O

Zou toch mooi zijn als ze zich eens richten op features waarin het uitblinkt (of juist niet) tov de concurrentie. En dan bedoel ik de tech-features. Is bluetooth goed ondersteund? (itt de iPhone en Android-toestellen) Werkt DLNA soepel? Is SIP VoIP makkelijk te gebruiken? Kun je deze keer wel eens je eigen code-signing certificaten importeren? Wordt FLAC eens ondersteund door de standaard muziekspeler? WebM?

Oftewel: ik ben en nerd en ik doe meer met m'n smartphone dan de gemiddelde non-tech-user. Iemand al een review gespot met de interessantere stukjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik denk dat de meeste phone website niet meer durven om snoeihard commentaar te leveren. Als ze dat doen snijden ze zichzelf in de vingers omdat ze dan geen review toestellen mee geleverd krijgen, geen uitnodigingen voor special events of zelfs inkomsten zullen mislopen uit advertising...

Mocht je van plan zijn om zelf een film te maken met je N8, zie hier een voorbeeld van hoe het ook kan:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=CD7eagLl5c4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:30
@robertwebbe:
het zwarte thema met de zwarte menu knoppen is dat een standaard thema op de N8?

Het is zeker een mooie vervanging voor die lelijke blauwe balk onderaan in de homescreens

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Het thema met de zwarte knoppen kun je gratis downloaden via Software-update. Hij heet Midnight en er zijn 4 varianten: Aqua (die vind ik het mooist), Copper, Lime en Silver.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4133/5046225873_e2d46c27c2.jpg Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4128/5046216143_5eba1b70be.jpg

Standaard staat Nokia theme Black aan, die ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4150/5046850566_3ce441f456.jpg Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4107/5046853308_634b52e6c3.jpg

De screenshots zijn trouwens gemaakt met de gratis app ScreenSnap die sinds gisteren beschikbaar is gekomen in de OVI Store voor de N8.

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 03-10-2010 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®Otto
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:41
Volg dit topic al een tijdje en ben erg onder de indruk tot nu toe van de N8, ik kan dan ook niet wachten om het toestel live te zien en te ervaren.

Aan Robertwebbe heb ik nog een paar vragen. Mijn huidige X6 en ook mijn vorige Nokia's zijn/waren erg traag met bestanden overzetten via USB, is de N8 daar sneller mee? En ik meen ergens gelezen te hebben, dat er geen stereo speakers in de N8 zitten, is dit correct? En heb je de FM-transmitter al geprobeerd, hoe is de geluidskwaliteit daarvan?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan ook *Spark installeren voor Symbian, als je een andere (mooiere) homescreen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:30
Dankjewel dat ziet er erg goed uit!!! Ik ga zeker die Midnight als eerste proberen.

Ik zie zojuist in mijn email dat mijn nokia n8 is verzonden naar me vanuit de nokia shop. Ik ben benieuwd :)

Daarnaast ben ik nu alvast aan het kijken naar een geschikte autohouder compatible met de N8 zodat vooral mijn usb connector en volume knoppen beschikbaar blijven. Een waarmee ik hem in landscape zowel als in portait kan kantelen.

En een goede case waar ik mijn toestel helemaal in kan verbergen en aan mijn riem kan hangen.(voor activiteiten op vakantie)

@robertwebbe:
Kan je ons enigzins misschien al iets vertellen over een goede auto houder en case? zulke details als dit zijn echt nog bijna nergens te vinden op internet.
eventueel nog andere accessoires die compatible zijn wat nog niet publiekelijk bevestigd is? dan ben je nog meer dan je nu al bent onze held _/-\o_

EDIT: zojuist heb ik toch een heel erg handige link kunnen vinden met daarin accessoires speciaal compatible met de N8. Hier staan een hele hoop dingen op van in alle categorie iets. Namelijk:
http://www.nokian8accessories.co.uk/nokia-n8-car-kits

[ Voor 13% gewijzigd door SpitfireNL op 03-10-2010 12:10 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpitfireNL schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 11:54:
Dankjewel dat ziet er erg goed uit!!! Ik ga zeker die Midnight als eerste proberen.

Ik zie zojuist in mijn email dat mijn nokia n8 is verzonden naar me vanuit de nokia shop. Ik ben benieuwd :)

Daarnaast ben ik nu alvast aan het kijken naar een geschikte autohouder compatible met de N8 zodat vooral mijn usb connector en volume knoppen beschikbaar blijven. Een waarmee ik hem in landscape zowel als in portait kan kantelen.

En een goede case waar ik mijn toestel helemaal in kan verbergen en aan mijn riem kan hangen.(voor activiteiten op vakantie)

@robertwebbe:
Kan je ons enigzins misschien al iets vertellen over een goede auto houder en case? zulke details als dit zijn echt nog bijna nergens te vinden op internet.
eventueel nog andere accessoires die compatible zijn wat nog niet publiekelijk bevestigd is? dan ben je nog meer dan je nu al bent onze held _/-\o_
Spitfire, misschien handig ff een topic hiervoor aan te maken @ Accessoires en GPS-Navigatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Webjunkie schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 14:42:
[...]

nog maar even wachten.
iig bedankt voor de tip
krijg net een mailtje van nokia: ze hebben hem weer op voorraad! :) alleen is hij nu 2 tientjes duurder :(

de kortingscodes die ik heb gevonden zijn inmiddels allemaal verlopen.
heeft iemand er nog eentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puringa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-04-2022
Het lijkt er op dat (sommige) reviewsites toch nog niet de 100% definitieve versie van de Nokia N8 hebben gekregen. Bij techradar.com staat namelijk het volgende:
Due to problems with the status of the review kit (see comments below) we are in the process of moving this article to a 'Hands on review' status (see our Reviews Guarantee for more information). Therefore we have taken the score off this review. The verdict should be read as provisional. We will update this review as soon as we can.
Verderop staat bij de reacties:
15. OK - I can give you an update. Despite Nokia UK giving us (and others) this phone and saying it was a review unit, they are now saying it isn't actally representative of the release version.

As we only do full reviews of final products, we will move this article to a 'hands on review' status and take off the score.

When we do finally see a reviewable model, we will update and republish as a scored review.

Our apologies for this. We review stuff in good faith so you can imagine how pleased we are at the moment.

Nick,

Editor in Chief
Zie ook hier

Ze hadden eerst 3,5 ster gegeven, misschien dat de uiteindelijke versie toch nog wat beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Jammerlijk, zodra ze begint over: "...the 1Ghz processor.." wordt de waarde van deze review alweer teniet gedaan. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Viel me ook op. Dat klopt dus niet.
Verder valt hier wel weer te zien dat het OS naar mijn mening echt achterloopt op de rest..
Vind het maar lelijk en haperend. En het ontbreken van "simpele" features zoals het rechtstreeks uploaden van een gemaakte foto naar Facebook/Twitter/etc. kan anno 2010 echt niet meer vind ik.
Maar iedereen heeft zo zijn eigen prioriteiten natuurlijk, voor anderen kan dit toestel wel fantastisch zijn. Voor mij wordt mijn volgende toestel (in dec.) vrijwel zeker een Android of WP7-toestel though..
Toch jammer, vind het toestel er qua hardware-looks echt fantastisch uitzien, en had graag mijn jarenlange Nokia-ownership verlengd. Maar met deze software gaat hem dat toch niet worden ben ik bang.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperioN op 03-10-2010 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En eindelijk wat leuk nieuws te melden! Gemaakt met de Nokia N8 !!!
(Studio Aardman = bekend van Wallace & Gromit).

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=CD7eagLl5c4&feature=player_embedded#!]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=XTbzSiwbRfg&feature=player_embedded#!]

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 03-10-2010 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Puringa schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 16:17:
Het lijkt er op dat (sommige) reviewsites toch nog niet de 100% definitieve versie van de Nokia N8 hebben gekregen. Bij techradar.com staat namelijk het volgende:
Ik hoop het inderdaad. Wel stom dat Nokia dan foutieve toestellen aflevert aan reviewsites.

CHIP Online (.de) heeft ook al problemen met hun (retail) toestel:
Das N8 reagiert flott auf Eingaben, bleibt aber beim Surf-Speed hinter Konkurrenten wie dem Galaxy S von Samsung oder dem Apple iPhone 4 zurück. Grund: Speziell beim Surfen reagiert das Handy nicht so, wie es soll. Eingaben werden erst mit Verspätung angenommen.Auch der Zweifinger-Zoom (Multitouch) klappt nur mit Verzögerung. Unser Seriengerät scheint nicht ausgereift zu sein. Grund: Besonders bei der Fotofunktion bleibt das Handy oft „hängen“ und friert regelrecht ein. Das Öffnen der Fotogalerie klappt überhaupt nicht. Die Kamerafunktion lässt sich selbst per Taskmanager nicht schließen. Woran dies liegt, ist noch unklar. CHIP Online geht dem Bug auf den Grund und hält Sie diesbezüglich auf dem Laufenden.

CHIP Online meint:
Das Nokia N8 befindet sich bereits in Auslieferung. Sollten Sie eines der ersten Seriengeräte erhalten, kontrollieren Sie die Funktionen des Handys, insbesondere das Kameramenü. Schließlich ist die 12-Megapixel-Kamera ein großer Kaufgrund für das Nokia N8. Nehmen Sie einige Testbilder auf und rufen Sie diese im Fotoalbum auf. Bei Problemen wenden Sie sich umgehend an Nokia. Den Volltest vom Nokia N8 finden Sie in Kürze bei uns. (ls)
http://www.chip.de/news/A...ingetroffen_44991369.html

Ik hoop dat het idd een foute batch is.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 03-10-2010 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Anoniem: 69767 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 19:57:
En eindelijk wat leuk nieuws te melden! Gemaakt met de Nokia N8 !!!
(Studio Aardman = bekend van Wallace & Gromit).

[video]
[video]
Dude, die staat 10 posts boven je ook al hoor |:(
robertwebbe schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:23:
Ik denk dat de meeste phone website niet meer durven om snoeihard commentaar te leveren. Als ze dat doen snijden ze zichzelf in de vingers omdat ze dan geen review toestellen mee geleverd krijgen, geen uitnodigingen voor special events of zelfs inkomsten zullen mislopen uit advertising...

Mocht je van plan zijn om zelf een film te maken met je N8, zie hier een voorbeeld van hoe het ook kan:

[video]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Los van het feit dat sommige review sites misschien nog niet de uiteindelijke versie van het toestel hebben, zijn er zijn ook sites die wel heel erg duidelijk anti-N8 zijn. Neem bijvoorbeeld de camera vergelijking van Engadget tussen de N8 de iPhone4, welke Apple fanboy heeft dat uitgevoerd? GSM Arena viel het in ieder geval ook op:
Nokia N8 gets lots of stick in early reviews, we wonder why
03 October, 2010 | Comments (10) | Post your comment

The Nokia N8 started shipping this week and reviews of the Finnish company's latest flagship are spreading like wildfire. Checking out the first batch of those we noticed a certain trend, which we cannot quite explain. It seems that for some reason most of the reviewers don’t give the handset a fair chance and go a bit too far with their criticisms.

If you have been keeping track of our review comments section you would know that we are often accused of having an anti-Nokia bias. Well, we don't - we just try to give each phone an equal chance and then call it as we see it. And that is exactly what didn't happen in those early N8 reviews.

To illustrate our point, we'll give you a few examples. Gizmodo made a video, which is supposed to show the level of usability the Nokia N8 offers. Three users (one armed with an N8, one with the iPhone 4 and one with BlackBerry Bold) are asked to perform similar tasks to see which of the handsets lets them do it the fastest.

Now, the thing is the iPhone 4 and Bold users have obviously had their handsets for a while, but the guy with N8 is obviously not perfectly familiar with its interface just yet. There is some hesitation on his side here and there, which we feel affects the result unfairly. Not to mention the slower typing speed, which is at least as much down to the lack of practice as it is to keyboard imperfection.

Also for the second task (mapping directions) three completely different applications are ran on the devices, which doesn’t make up for a fair comparison. Let alone the "take a photo" challenge where the N8 takes north of nine seconds to start its camera. Well, having played with several N8 units already we never saw one that takes so much time to get in shooting mode.

Next up, Engadget and their Nokia N8 vs iPhone 4 shootout, which also happens to have a rather major flaw that works against the N8. We are talking about the obvious camera shake in several of the Nokia N8 shots.

Camera shake is a natural part of photography but it depends on so many factors outside the handset that we don’t think it has a place in a shootout. The camera shake results in a huge resolution loss for the N8 and renders all conclusions based on those shots pointless.

Finally, we stumbled upon Eldar Murtazin's blog post, comparing the N8 to the Pixon12. The are taken at completely different ISO settings, however that isn't taken into account when judgment is passed, despite its huge significance. If a handset can give you the same quality at higher ISO (it's 50 vs 150 in one of the shots) it’s actually a vastly better performer and not on the same level as the post claims.

Nokia N8 Nokia N8
Nokia N8 and Samsung Pixon12 samples, as presented by Eldar Murtazin

We all know about the trouble that the Mobile Review guru has had with Nokia recently and we feel he is justified if he is pissed at them, but those things should be put aside when reviewing a handset. Of course, everyone is free to publish anything in their own blog but chances are we will be seeing more of the same tomorrow when the full review appears at Mobile-review.com.

We can go on but you should have gotten the idea by now. Just to be clear – we don’t have anything against any those sites. On the contrary, we feel like they are all pretty great and are daily reads for all of us here at GSMArena. It’s just that we feel they are not being perfectly fair on this particular occasion and the N8 is much too important to just let that slip.

Now, we are not trying to play devil’s advocates here and try to convince you that the N8 is perfect. It certainly isn’t without its flaws and those should be criticized. All we are saying is that the device should be given a fair chance and not be punished for the shortcomings of its predecessors or just because the reviewers aren’t having much love for Nokia as a brand.

Or are we the ones in the wrong? Feel free to share your opinion on the matter in the comments section below.

Volledig artikel met plaatjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

^^ Engadget (zeker Josh) zijn Apple fanboys (naast de Droids van Nilay, Chris, Miriam). Ze hebben wel fantastische podcasts tho (Engadget/Engadget Mobile).

Waarom hebben ze die spatiebalk zo klein gemaakt in landscape?? Die pop-up info rechtsbovenin is trouwens super cool gedaan! Maar waarom ze idd voor T9 ipv Qwerty hebben gekozen in portrait is echt raar. Zelfs m'n G1 (Android) met 3,2" scherm had virtual qwerty in portrait en dat werkte prima. Geef users anders in ieder geval de optie om zelf te kiezen (dus niet qwerty er geheel uitslopen in portrait).Ook raar dat auto-spelling / correction wel werkt in portrait (T9) maar niet in landscape als je fouten maakt. Maar goed ben blij dat ik 'm niet gekocht heb, de UI is gewoon te lelijk imho. Lijkt wel EGA 16 kleuren allemaal met vanalles bij elkaar geraapt zonder dat het mooi op elkaar aansluit. Je moet er van houden.

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 03-10-2010 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Laatst online: 25-02 13:00
Ik begin steeds meer te twijfelen.............. Maar die camera die maakt de hele telefoon voor mij

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prachtig, een reactie van iemand op die blog van Gizmodo. Zie m'n post hiervoor voor meer info. N8 werkt gewoon snel en soepel, ongelooflijk hoe die camera zo snel weer klaarstaat voor een nieuwe foto!

YouTube: Video answer to Gizmodo (How Usable Is Nokia's New N8?)

Edit:

Ik weet niet wat voor N8's wij gaan krijgen, maar op verschillende consumenten sites verschijnen de eerste 'echte' gebruikers reviews. Op deze Finse consumenten site krijgt ie van tientallen mensen de maximale score van 5 sterren. Punten die ik eruit haal met Google Translate zijn:
- Symbian^3 blijkt opvallend snel en gemakkelijk
- Aluminium voelt goed
- Navigatie/GPS werkt perfect
- N97-flop meteen vergeten
- Echte aanrader
- Mail makkelijk in te stellen
- Camera ongelooflijk
- Geen bugs

- Batterij gaat lang mee
- Mooi scherm

Op GSM Arena wordt nu flink gediscussieerd over het artikel wat ze geschreven hebben. Leuk om te zien hoeveel mensen nog vertrouwen in Nokia hebben :).
Ik moet zeggen dat ik nu wel erg benieuwd ben naar de N8, gaat het mee- of toch tegenvallen?

Edit 2:

Deze site geeft een eerlijke foto vergelijking met dezelfde foto's als Engadget heeft gebruikt voor hun "review". Kijk en zie het echte (gigantische) verschil in kwaliteit. N8 heeft echt een topcamera.

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 323506 op 03-10-2010 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210077

Je pakt gelijk 2 extremen. Op gsm-arena zitten alleen maar nokia fanboys. En op engadget zijn de bloggers voornamelijk pro apple.

Op gsm-arena worden wel ontzettend veel onwaarheden verteld door deze fans van nokia. Ze zeggen bijvoorbeeld dat de n97 zuiniger is en niet gelijk binnen een dag op is. Nou mijn vriendin heeft de n97 mini en ik heb veel ervaring ermee en ik kan gewoon zeggen als je hem de hele dag gebruikt dan moet je hem zeker aan het einde van de dag weer opladen. Net zoals de blackberry, iphone en de android gebruikers.

Of ze zeggen bijvoorbeeld dat android en ios wel 1ghz processoren nodig hebben omdat hun OS inefficient is. Maar ios draait gewoon hardstikke goed op de oudere iphones die geen 1ghz processoren hebben. En android draait ook gewoon als een trein op bijv een telefoon als de htc legend.

Er worden gewoon heleboel dingen gezegd over andere OSes die gewoon niet waar zijn. Dus blind op posts van users vertrouwen zou ik zeker niet doen. Het zijn trouwens voornamelijk indieers en russen die op gsm-arena zijn. Vind je het gek dat ze pro nokia zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
OS verhaal blijft een heikel punt, daarom maar het design van de buitenkant even bekijken.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=rwyc4Yn2R_Q]

Blijft de mooiste kleur dat zilver/grijs. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
Als Nokia zelf al stelt dat Symbian^3 een tussenversie is (update van Symbian^2, wat weer het oude Symbian van de N95/N82 is, maar dan met touchscreen), en dat de daadwerkelijke verbeteringen in Symbian^4 en Meego komen, dan moet je niet verwachten dat Symbian^3 een volwaardige concurrent voor Androïd is. De vergelijking met de IPhone is al helemaal nonsens. Dat is het zelfde als een Opel met een Mercedes vergelijken. Natuurlijk is de Mercedes beter. Daar betaal je dan ook 1,x zo veel voor.

Zelf zit ik nog in dubio wat ik moet gaan kiezen: N8, toekomstige N9 (waar nog erg weinig van bekend is), of de E7. Als het klopt dat de E7 maar 1 GB opslaggeheugen heeft en geen slot voor een externe geheugenkaart, gaat die het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyals
  • Laatst online: 17-05 22:04
pegagus schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 10:05:
Als Nokia zelf al stelt dat Symbian^3 een tussenversie is (update van Symbian^2, wat weer het oude Symbian van de N95/N82 is, maar dan met touchscreen), en dat de daadwerkelijke verbeteringen in Symbian^4 en Meego komen, dan moet je niet verwachten dat Symbian^3 een volwaardige concurrent voor Androïd is. De vergelijking met de IPhone is al helemaal nonsens. Dat is het zelfde als een Opel met een Mercedes vergelijken. Natuurlijk is de Mercedes beter. Daar betaal je dan ook 1,x zo veel voor.

Zelf zit ik nog in dubio wat ik moet gaan kiezen: N8, toekomstige N9 (waar nog erg weinig van bekend is), of de E7. Als het klopt dat de E7 maar 1 GB opslaggeheugen heeft en geen slot voor een externe geheugenkaart, gaat die het niet worden.
die heeft 16 GB (zie Nokia E7-00) of de nokia specs.

Samsung Note 4 (Omegarom V4, android 6.0.1) Samsung Galaxy Note 3, Android 5.0 lollipop alexndr devbase (custom rom)/Asus transformer tab TF300T, Katkiss Nougatella 7.1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Wilcoholic: Uiteraard, ik ga nooit alleen af op een bron, maar het is goed om wat (valide) argumenten vóór de N8 te lezen. Zeker na de (opzettelijk of niet) negatievere reviews van grote blogs als Engadget en Gizmodo. Die twee kraken de N8 wel heel doorzichtig af. Een tegengeluid, of in ieder geval iets wat dichter bij de waarheid zit, is dan wel gewenst. Zo bewijzen ook de linkjes en filmpjes die ik gisteravond nog postte. De pluspunten die ik in m'n post vermeldde waren daarbij van echte gebruikers zelf dus nmm aardig betrouwbaar (al zal enig Fins chauvinisme wel een rol spelen).

Neem bijvoorbeeld ook weer deze review van de camera van de N8 vergeleken met een Canon 550D. Qua kleuren en detail is de N8 soms gewoon beter. Maar ik denk ook, ik had soms ook betere foto's kunnen maken met de 550D. De camera van de N8 mist het optische zoom effect (digitale zoom zit namelijk wel goed), verder is het een prima vervanger van een compact camera. Met dit soort foto's kun je prima thuiskomen van vakantie:

(Klik voor groter)
Afbeeldingslocatie: http://thehandheldblog.com/wp-content/uploads/2010/10/Nokia-N8-v-Canon-550D-N8-13.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• businka19
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-01 16:13
Anoniem: 210077 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 23:30:
Het zijn trouwens voornamelijk indieers en russen die op gsm-arena zijn. Vind je het gek dat ze pro nokia zijn.
Jeez! Wat heeft dat nou ermee te maken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• businka19
robertwebbe schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 14:06:
[...]

De standaard browser niet. Je kunt in de OVI Store gratis de Opera browser downloaden, die ondersteunt dat wel. In de instellingen kun je tegenwoordig ook je standaard browser kiezen (Menu > Instellingen > Toepassingsinstellingen > Standaard toepassingen > Surfen op internet > Opera Mobile).

[...]

Zeker! Iedere dag weer nieuwe apps. Zojuist zag ik weer wat nieuwe toevoegingen: Skype, The Sims 3, Need For Speed Shift en Track and Protect.
Bester Robbert, bedankt voor alle verschafte info to nu toe, echt top d:)b
Mijn vraag is hoe is je ervaring met gps/navigatie op N8, dus dingen zoals:

-tijd nodig voor de fix (hot/cold)
-nauwkeurigheid
-stabiliteit
etc.

En ook nauwkeurigheid van de touchscreen, vooral bij het typen van berichten. Ik heb nu Satio en dat is echt drama, sta minimaal 3 keer per dag op het punt om dat dat ding tegen de muur te smijten. |:(

Alvast bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door businka19 op 04-10-2010 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223056

Beanie schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 00:01:
OS verhaal blijft een heikel punt, daarom maar het design van de buitenkant even bekijken.

[video]

Blijft de mooiste kleur dat zilver/grijs. :*)
Met die zwarte is ook niets mis mee hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is de camera van de N8 echt zo goed is het vooral PR en Marketing? Ik was ook verbaast, maar lees dit:
Conclusies over de camera in de Nokia N8
Problemen in het bedrijf hebben betrekking op alle gebieden en het gebrek aan investeringen in camera's in mobiele telefoons - is een van de richtingen van de crisis. Ik hoop dat de voorbeelden die duidelijk, ik was in staat om aan te tonen dat de camera in de Nokia N8 niet iets buitengewoons, ondanks de verzekering van Nokia en de marketing, PR-specialisten aan te bieden. Deze camera - een doorbraak voor Nokia, maar voor de markt - net een gewone camera, die niet bepaalt normen, biedt niet iets nieuws. Middelmatig. Ik begrijp dat veel van het beledigen van een dergelijk product, dat ze beschouwd als de beste in de fotografische gebied horen. Maar foto's kunnen niet liegen, en ze goed begrepen. Ik begrijp ook dat de fans N8 zal opstaan om de laatste voor de hand liggende te ontkennen. Het is hun recht.

Camera in N8 - een weerspiegeling van de situatie in de Nokia in een notendop. Bevestig een uitstekende ijzer (een goede camera module), de onderneming geen raakte een vinger naar haar mogelijkheden tikt, maakte het weinig mogelijk. Gezien het feit dat Nokia ontwikkelingen wordt in raadkamer, ten minste voor een tijd, het is onthullend. Investering was niet eens in de fotografische producten, het model dat het bedrijf het vlaggenschip gelooft. Aankondiging van Nokia C7/E7 bleek dat dure producten van Nokia plotseling beroofd van autofocus camera's, die leidt tot een trieste conclusie: de economie heeft bereikt aan hen. In de Nokia N8 opgeslagen als taaie: geen extra camera-instellingen, geen extra instellingen en algoritmen. In deze camera geïnvesteerd zeer weinig tijd en dus geld. Het bedrijf heeft besloten dat magische aantal van 12 megapixels, een grote sensor zal de basis werk te doen.

Om de puntjes op de i, wil ik dit zeggen: het is de beste camera op de Nokia. Het is ook een goede camera voor de markt als geheel, iets boven het gemiddelde voor een gewone product. Maar dit is geen fotografische vlaggenschip, niet een beslissing die laat concurrenten een kans. Bijvoorbeeld oudere modellen zoals Pixon12 van Samsung en Sony Ericsson Satio, schiet beter. Niet op keer beter, maar veel beter, en het verschil is met het blote oog. Het probleem is software, en het zal niet opgelost worden door Nokia, want het is duur, en het bedrijf is al bezig in een andere richting. Tot het laatste moment hoopte ik dat inhoudelijke, zoveel promotiruemuyu in Nokia nog steeds te verkopen aan de "uitstekend". Dit gebeurde niet. Een typisch middelmatig en stof in de ogen. Gezien het feit dat de kosten van het product kamer is ongeveer 70 euro, dit is een grote overbetaling voor standaard functionaliteit. Ik heb medelijden met Nokia, Ik vind het jammer dat ze hun technologische middelen verloren.
http://www.mobile-review.com/review/nokia-n8-camera.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
Anoniem: 69767 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:04:
Is de camera van de N8 echt zo goed is het vooral PR en Marketing? Ik was ook verbaast, maar lees dit:

[...]

Geen neutrale reviewer ook die Eldar, de beste man wordt verdacht van spionage oid binnen Nokia. Logisch dat die niet neutraal meer een review kan schrijven. Enige geloofwaardigheid heeft ie al lang niet meer.
En daarbij, zoek gewoon zelf wat samples pics van de N8, dan zie je dat die zeer goede foto's maakt en ook beter dan de toestellen die Eldar noemt.
Media; niet meer te vertrouwen tegenwoordig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361244

Ik heb de indruk dat veel revieuwsites de N8 zien als de "poor man's iphone". De N8 is gewoon een toestel dat op een ander publiek mikt dan Iphone. Who cares dat de ovistore van nokia geen miljarden minigames en gadgets bevat. Who cares dat je, indien je hard genoeg kijkt hogere pixel density hebt op een iphone. Who cares dat de icoontjes van iphone er mooier uit zien. Who cares dat je alleen in landscape querty toetsenbord hebt? Who cares dat de camera van de N8 er een beetje uit steekt. N8 heeft gewoon gekozen voor functionaliteit. Mensen die een N8 kopen willen dit toestel omdat je gewoon altijd je compactcamera, een echte + gratis GPS, een fotoviewer, een manier om snel ff online te komen, je persoonlijke opslag van gegevens en muziek en een telefoon bij de hand hebt. Niet omdat iedereen zou zien dat je een telefoon hebt waarvoor je 800 euro betaald hebt.

Over de camera heb ik maar 1 opmerking: De mooiste momenten van je leven maak je meestal onverwacht mee, en als je dit kan vastleggen op foto dan wil je dit zo goed mogelijk doen zodat je er later nog van kan genieten. de camera van de N8 is gewoon de beste. Zelf al was die 'slechts' even goed als die van de Iphone, dan nog is de xenon flits voldoende argument om de N8 te kiezen boven Iphone imho.

Wat ik heb gezien van de N8 is dat dit toestel momenteel het potentieel heeft om een verlengde van mijzelf te worden. Bij iphone (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• businka19
Beanie schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:35:
[...]

Geen neutrale reviewer ook die Eldar, de beste man wordt verdacht van spionage oid binnen Nokia. Logisch dat die niet neutraal meer een review kan schrijven. Enige geloofwaardigheid heeft ie al lang niet meer.
En daarbij, zoek gewoon zelf wat samples pics van de N8, dan zie je dat die zeer goede foto's maakt en ook beter dan de toestellen die Eldar noemt.
Het klopt wel dat Eldar niet helemaal neutraal is. Een beetje bitterheid loopt als een rode draad door zijn hele vergelijking. Maar dat is slechts een stukje emotie die in zijn review voorkomt, zijn feitelijke onderbouwing is daardoor niet gekleurd en mag absoluut niet verwaarloosd worden. Google translate doet zijn camera review echt geen eer aan, je leest het al gauw als "afkraak-stukje", in het Russisch heeft het veel minder negatieve tint. De foto's (aangenomen dat ze echt met N8 gemaakt zijn en niet met 1 of andere 3 mpx camera) spreken daarbij boekdelen. D.w.z. N8 heeft wel een goede camera maar uitzonderlijk...Satio van mij is een flutphone op alle gebieden maar camera is echt top, zowel foto als video, en N8 steekt er, naar mijn mening, niet ver boven uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke63
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-06-2024
Eindelijk mailtje gekregen dat de N8 is opgestuurd... waarvandaan eigenlijk??
Hoe lang gaat dat duren??? geen idee... we zine wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
peerke63nl schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 16:01:
Eindelijk mailtje gekregen dat de N8 is opgestuurd... waarvandaan eigenlijk??
Hoe lang gaat dat duren??? geen idee... we zine wel :)
Voor levertijden moet je Hier zijn.
Daar is er al een die hem binnen heeft.

P.s zou binnen een dag of 3 moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-11-2021
Al het gespeculeer zal binnen enkele dagen voorbij zijn, meerdere tweakers hebben de mail gekregen dat het toestel inmiddels is verzonden, ik kreeg mijn mailtje op zondag en hoop dat ie dinsdag of woensdag binnen is. Ik zal mijn eerste ervaringen vrij snel delen. Zaken waar ik specifiek op zal letten zijn de vele missers die de n97 heeft. Ik begrijp zelf nog niet hoe ik ervoor heb kunnen kiezen om toch weer een nokia te kiezen, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-05 18:30
Al die tegenstrijdige berichten van de camera doen mij geen goed.
Als ik hoor dat de N8 amper betere foto's schiet dan de SE Satio of de Samsung Pixon 12 dan weet ik niet of ik het geld er nu al voor wil uitgeven.
Als ik hier boven echter lees dat de N8 word vergeleken met een Canon 550D en op sommige punten beter is, en het andere verhaal verteld mij iets anders dan breng je mij aan het twijfelen !
pegagus schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 10:05:
Als Nokia zelf al stelt dat Symbian^3 een tussenversie is (update van Symbian^2, wat weer het oude Symbian van de N95/N82 is, maar dan met touchscreen), en dat de daadwerkelijke verbeteringen in Symbian^4 en Meego komen, dan moet je niet verwachten dat Symbian^3 een volwaardige concurrent voor Androïd is.
Dus deze enorm goede hardware word in feite aangestuurd door een gammele tussenversie om niet te veel achter te lopen op Android ? Ik heb gehoord dat Symbian^4 begin 2011 uitkomt. Maar er is zeker nog geen bevestiging of deze update ook voor de N8 beschikbaar is neem ik aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Beanie schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:35:
[...]

Ik vind het wel meevallen, Eldar heeft al eerder kritiek geuit op een beta model dus ik kijk er niet van op dat zijn eind conclusie niet veel anders is dan eerst. Die man(Eldar) is al zo vaak beschuldigd van partijdigheid dat je je gaat afvragen of hij het echt niet bij het rechte eind heeft. Eldar zeek bijvoorbeeld ook al de iPhone af en is ook al in het verleden voor SE fanboy uitgemaakt. Dat Nokia er nu weer een andere PR spin aangeeft boeit me eerlijk gezegd niet meer. Ik denk dat de meeste opmerkingen van Eldar wel degelijk hout snijden.
Daarnaast denk ik dat je N97 saga er nog eventjes bij moet pakken, daar werd het toestel door vele reviewssites de hemel in geprezen. Achteraf gezien kun je concluderen dat dit een doorgestoken kaart bleek te zijn. Het geen zich ook voordoet in de games wereld waarin bij early review exemplaren hoge cijfers worden geëist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeffrey88 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 17:44:
Als ik hoor dat de N8 amper betere foto's schiet dan de SE Satio of de Samsung Pixon 12 dan weet ik niet of ik het geld er nu al voor wil uitgeven.
Als ik hier boven echter lees dat de N8 word vergeleken met een Canon 550D en op sommige punten beter is, en het andere verhaal verteld mij iets anders dan breng je mij aan het twijfelen !
Heb de ontwikkeling van de camera van de N8 met grote belangstelling gevolgd. De kracht zit 'm in de goede lens en grote sensor (grootste ooit in een cameraphone). Daarnaast zitten er talloze algoritmes in verstopt die de foto's natuurlijk laten ogen met veel detail. Vergeleken met andere high end cameraphones blinkt ie uit in contrast en dynamic range. De foto's spreken voor zich. Je kunt hier een interview lezen met Damian Dinning, de man achter de N8-camera, voor meer achtergrond info. Op zijn Flickr profiel kun je foto's zien van het testen van de N8 (laatste pagina meest definitieve versie).

Neem nou ook dit, van iemand die net het definitieve retail model heeft gekocht, dat neemt je zorgen toch weg? (klik voor groter):
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4092/5051391222_d548354758_z.jpg

Ik ga even eten, post zo nog wel meer linkjes voor je als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Beste tweaker vrienden, voor de meeste mobiele platformen geldt: you love it or you hate it. Je hebt fanboys en flamers. Als je van het Symbian platform houdt vanwege ervaring uit het verleden zul je bij de N8 zeker positief verast zijn! Als je meer hebt met andere platformen en dit wordt je eerste Nokia smartphone (3310 telt dus niet), dan zul je waarschijnlijk met andere ogen kijken. Ieder platform heeft zijn voor- en nadelen!

Over de camera wil ik nogmaals zeggen dat dit voor mij persoonlijk een van de belangrijkste onderdelen is van een mobiele telefoon. Als de camera van een (test)toestel niet goed is, dan heb ik er een 2e toestel naast speciaal voor de foto's. Ik heb bijvoorbeeld nog tijden lang mijn Nokia N86 naast mij iPhone 3GS meegenomen. En de N8 is echt de beste camera die ik tot nu toe in een mobiel heb mogen ervaren. Nog iedere dag ben ik aangenaam verast hoe goed de foto's zijn. Van het weekend maakte ik bijvoorbeeld een foto in een winkel van een laptop. Ernaast stond een prijskaartje met hele kleine letters. Door in Flickr de maximale grootte van de foto te bekijken kon ik zelfs de kleinste lettertjes op het kaartje lezen.

Ik zal later vanavond nog even de openstaande vragen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z_Jr
Ik heb net de N8 binnen maar heb toch een vraag over iets. Hoe kan ik mijn mobiel zo instellen, dat het alleen gebruik maakt van WIFI voor alle internet toepassingen? Want ik heb thuis een draadloze router waarvan ik gebruik wil maken ZONDER dat ik dalijk een groot bedrag moet betalen omdat mobiel internet (nog) niet in mijn abonnement zit?

[ Voor 18% gewijzigd door Z_Jr op 04-10-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
@Ryffa

Die foto hier boven is zeer indrukwekkend. Op de volledige grootte is het natuurlijk niet scherp.Maar als je de foto iets verkleind ziet het er echt goed uit. Zelfs de blauwe lucht ziet er goed uit wat meestal behoorlijk onmogelijk is met een compact camera.

Maar kun je uitleggen hoe een spiegelreflexcamera van velen honderden euro's op het niveau van een telefoon kan staan ? In het verleden ben ik vaak genoeg bedonderd met mooie beloftes van de breinen achter de telefoon/camera. Dus dat interview durf ik niet blindelings te geloven. Ik heb het interview al eerder gelezen en had toen ook al mijn twijfels (Vaste gsmarena bezoeker)

Trouwens zit er een vergelijkbare best pic in zo als Sony-Ericsson vaak heeft ? Je schiet meerdere foto's tegelijk in de volle resolutie en kiest vervolgens welke je wilt hebben. Ik ben best nieuwsgierig naar de camera opties.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeffrey88 op 04-10-2010 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:51
http://www.mobile-review.com/review/nokia-n8-camera-en.shtml

Engelse review. Ik vind de lens distortion aan de randen van N8-foto's echt storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Z_Jr schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:33:
Hoe kan ik mijn mobiel zo instellen, dat het alleen gebruik maakt van WIFI voor alle internet toepassingen?
Alleen zal niet lukken. Of je moet al je toegangspunten wissen maar dat is niet handig, dan kun je buiten ook niets meer. Bij je Bestemmingen kun je prioriteiten instellen, zet hier je wifi netwerk bovenaan en onderaan de toegangspunten.

[ Voor 44% gewijzigd door robertwebbe op 04-10-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z_Jr
robertwebbe schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:17:
[...]

Alleen zal niet lukken. Of je moet al je toegangspunten wissen maar dat is niet handig, dan kun je buiten ook niets meer. Bij je Bestemmingen kun je prioriteiten instellen, zet hier je wifi netwerk bovenaan en onderaan de toegangspunten.
Oke thanks, maar als ik buiten het bereik ben van wifi, zal het dan zodra verbinding proberen te maken met mobiel internet (provider, weet niet hoe deze term heet) ? Omdat ik bang ben dat het toestel dan (misschien) probeert om internet te gebruiken om mijn email inbox up-to-date te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Z_Jr op 04-10-2010 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Z_Jr schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:19:
[...]

Oke thanks, maar als ik buiten het bereik ben van wifi, zal het dan zodra verbinding proberen te maken met mobiel internet (provider, weet niet hoe deze term heet) ?
Ja. En als je weer binnen bereikt komt, schakel die weer terug naar wifi. Niet als je in een actieve sessie bent maar de eerst volgende sessie.

Ik heb ook een vraag aan jou. Welke softwareversie heb je? Via *#0000# kun je dat zien. Ik neem aan dat je 011.012 hebt?

[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 04-10-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z_Jr
robertwebbe schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:21:
[...]

Ja. En als je weer binnen bereikt komt, schakel die weer terug naar wifi. Niet als je in een actieve sessie bent maar de eerst volgende sessie.

Ik heb ook een vraag aan jou. Welke softwareversie heb je? Via *#0000# kun je dat zien. Ik neem aan dat je 011.012 hebt?
Dus het toestel zal altijd proberen om een internet connectie te krijgen? En er is geen mogelijkheid om dat te veranderen? (tenzij je alles verwijdert = niet handig) Sorry dat ik zoveel vraag :P maar heb echt geen zin om dalijk zo'n hoge rekening te betalen. O-)
Oh iets schiet me overigens net binnen. Als je verbinding hebt met internet via provider/abonnement, maar er geen gebruik van maakt, moet je er dan nog voor betalen?

En ja ik heb softwareversie 011.012, heb zodra ik het toestel binnenkreeg, meteen alles geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Z_Jr schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:32:
[...]

Dus het toestel zal altijd proberen om een internet connectie te krijgen? En er is geen mogelijkheid om dat te veranderen? (tenzij je alles verwijdert = niet handig) Sorry dat ik zoveel vraag :P maar heb echt geen zin om dalijk zo'n hoge rekening te betalen. O-)
Oh iets schiet me overigens net binnen. Als je verbinding hebt met internet via provider/abonnement, maar er geen gebruik van maakt, moet je er dan nog voor betalen?
Wat voor creapy abonnement heb je dan? Je koopt een smartphone met allemaal geweldige mogelijkheden en vervolgens wil je het niet gebruiken. Is toch vergelijkbaar met een Audi A8 met een Prius motor :)
Nee maar zonder gekheid, als je het zelf niet aanzet, verstook je geen data. Let wel op zaken zoals widgets, die zijn tegenwoordig bijna allemaal internet connected. En ook als je GPS aanzet, dan gaat die via mobiel internet de A-GPS data ophalen. Allemaal enkele kilobytes iedere keer. Pas als je video gaat bekijken of uploaden, dan gaat het in 100MB+ per keer.

businka19 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 12:04:
[...]
Mijn vraag is hoe is je ervaring met gps/navigatie op N8, dus dingen zoals:

-tijd nodig voor de fix (hot/cold)
-nauwkeurigheid
-stabiliteit
etc.

En ook nauwkeurigheid van de touchscreen, vooral bij het typen van berichten. Ik heb nu Satio en dat is echt drama, sta minimaal 3 keer per dag op het punt om dat dat ding tegen de muur te smijten. |:(
De time to fix vind ik erg snel. Er zijn verschillende bronnen die geraadpleegd worden zoals A-GPS (er wordt dan via mobiel internet enkele kilobytes data gedownload waardoor de plaatsbepaling sneller berekend kan worden), er wordt een kruismeting gedaan met de zendmasten van je netwerkprovider (maar dat werkt niet in Nederland) en XPS, dan wordt er gezocht naar wifi netwerken (aan de hand van MAC adressen wordt via een internetverbinding gezocht op in de database bekend is waar deze gespot is door Google-streetview-achtige diensten). Buiten heb ik meestal in enkele seconden een koude start en binnenshuis is het afhankelijk of er wifi is en of die bekend is. Als dat het geval is dan heb je ook binnen enkele seconden binnenshuis een fix.
Voor meer info over XPS zie de website van de grootse leverancier http://www.skyhookwireless.com/howitworks/.

De nauwkeurigheid van het toetsenbord bevalt mij persoonlijk erg goed. Het is even wennen maar dat is bij ieder toestel natuurlijk.

[ Voor 39% gewijzigd door robertwebbe op 04-10-2010 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Ben het niet mee eens. Ikzelf heb ook een n8 besteld, en heb geen internetabo. Ik ben gewoon niet geinteresseerd in facebook, twitter en alle andere online bezigheden. Daar heb ik mijn pc voor. De n8 zie ik meer als multimedia toestel met camera, gps en de mogelijkheid om bestanden te lezen onderweg.

Kortom, ook ik ben benieuwd hoe internet is uit te zetten.

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
Robert,

Allereerst bedankt voor alle informatie die je tot dusverre gegeven hebt.

Waar ik zelf een vraag over heb is of er bij de N8 meer mogelijkheden zijn om standaard applicaties in te stellen dan bij S^1. Zelf heb ik een N97 mini (S60v5), daarmee is het bijvoorbeeld niet mogelijk een andere dan de standaard e-mailapplicatie als standaard in te stellen. Lastig als je bijvoorbeeld een foto wilt e-mailen vanuit de foto-browser. Hetzelfde geldt voor het openen van pdf bestanden: standaard wordt Adobe reader gebruikt, zelf een andere pdf reader als standaard instellen kan niet.

Ter illustratie, bij de N97 mini kan het volgende ingesteld worden:

Standaard toepassingen:
- Sufen op internet
- Muziek afspelen
- Videoclips afspelen
- Afbeeldingen weergeven

Geavanceerde opties:
- aplication xthml + xml openen
- text html
- text plain openen
- text x-opml openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Uitzetten mobiel internet:

Menu > Instellingen > Connectiviteit > Instellingen >

Gegevens gebruiken in thuisnetwerk > Alleen WLAN
Gegevens gebruik bij roaming > Alleen WLAN

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4088/5051430317_423f13fcd4.jpg

[ Voor 74% gewijzigd door robertwebbe op 04-10-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Tweade;

Onveranderd, is nog precies hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4104/5051425709_ae03d474ab.jpg

Jeffrey88 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:38:
@Ryffa
Trouwens zit er een vergelijkbare best pic in zo als Sony-Ericsson vaak heeft ? Je schiet meerdere foto's tegelijk in de volle resolutie en kiest vervolgens welke je wilt hebben. Ik ben best nieuwsgierig naar de camera opties.
Nee, dat heeft de Nokia N8 niet, hij maakt gewoon in 1 keer een geweldige foto ;)
In theorie vond ik het goed bedacht alleen in de praktijk heb ik Best Shot amper gebruikt.

Jeffrey88 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 17:44:
[...]
Dus deze enorm goede hardware word in feite aangestuurd door een gammele tussenversie om niet te veel achter te lopen op Android ? Ik heb gehoord dat Symbian^4 begin 2011 uitkomt. Maar er is zeker nog geen bevestiging of deze update ook voor de N8 beschikbaar is neem ik aan ?
Ik heb ook de SE Satio en de Samsung Pixon 12 getest. Buiten bij mooi weer deden deze camera's het ontzettend goed maar in donkere omgevingen werd het een stuk minder. Juist hier onderscheid de N8 zich zeer positief. Om nu direct te vergelijk met een D-SLR vind ik te ver gaan, hij maakt mooie foto's voor een mobiel.

Om de N8 nu "een gammele tussenversie" te noemen is denk ik niet fair, het is voor Symbian al een grote stap vooruit en het toestel is NU actueel. Je kunt altijd wel wachten op een nieuwe aankondiging.
En ik kan met grote zekerheid zeggen dat de N8 niet geupgrade zal worden naar Symbian^4, dat is ongebruikelijk bij Nokia. Tegen die tijd zal er wel een N8-01 of N8-02 uitkomen.

[ Voor 164% gewijzigd door robertwebbe op 04-10-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Ow, het instellen gaat heel simpel dus :). Dank je wel!

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeffrey88 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:38:
@Ryffa

Die foto hier boven is zeer indrukwekkend. Op de volledige grootte is het natuurlijk niet scherp.Maar als je de foto iets verkleind ziet het er echt goed uit. Zelfs de blauwe lucht ziet er goed uit wat meestal behoorlijk onmogelijk is met een compact camera.

Maar kun je uitleggen hoe een spiegelreflexcamera van velen honderden euro's op het niveau van een telefoon kan staan ? In het verleden ben ik vaak genoeg bedonderd met mooie beloftes van de breinen achter de telefoon/camera. Dus dat interview durf ik niet blindelings te geloven. Ik heb het interview al eerder gelezen en had toen ook al mijn twijfels (Vaste gsmarena bezoeker)

Weet ik eigenlijk niet, die burstfunctie die je bedoelt. Die camera reageert snel genoeg om het aan te kunnen, maar ik ga het even youtuben.

Tja een vegelijking met een spiegelreflex is ook wel erg gewaagd hoor. Ik denk dat in die review eerder slecht is omgegaan met die Canon dan dat de N8 eenzelfde niveau haalt. Aan de andere kant, de kwaliteit van de foto's van beide apparaten is gewoon indrukwekkend. Ik weet niet hoe sommige review sites, zoals ook die MarcoS aanhaalt (die site is overigens van een gast die anti-Nokia is na een ruzie met het bedrijf), tot zulke bescheiden conclusies komen. Het zal wel aan óf een geheime agenda liggen, óf dat de gebruiker niet goed met de mogelijkheden omgaat. Het moge duidelijk zijn, gezien de foto's, dat de potentie zeer, zeer hoog ligt!

Verder heeft een spiegelreflex veel meer mogelijkheden in moeilijker omstandigheden. Let op sluitertijden, ISO waarden instellen, diafragma. Dan kun je als fotograaf zelf een kunstwerk in elkaar knutselen. Zelfde geldt voor macro (bij N8 maximaal 10 cm afstand voor focus), met spiegelreflex kom je nog veel dichterbij. Ook mogelijkheden als scherptediepte zijn onmogelijk omdat optische zoom ontbreekt. Maar, zoals in die review te zien is, in een eerlijke vergelijking (met het oog op de maximale prestatie van de N8), kan hij (zeker als het om vergezichten gaat) een dergelijke camera benaderen of zelfs overtreffen. Het zal per situatie en per gebruiker verschillen uiteraard. Ik hoop dat ik morgen mijn N8 in mn handen heb, ik zal mijn eerste ervaringen uiteraard zeker hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ryffa,

Is dit een voorbeeld van een scherpte / diepte foto?

http://www.flickr.com/pho...in/set-72157624981669112/

HyperioN schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 19:23:
Viel me ook op. Dat klopt dus niet.
Verder valt hier wel weer te zien dat het OS naar mijn mening echt achterloopt op de rest..
Vind het maar lelijk en haperend. En het ontbreken van "simpele" features zoals het rechtstreeks uploaden van een gemaakte foto naar Facebook/Twitter/etc. kan anno 2010 echt niet meer vind ik.
Maar iedereen heeft zo zijn eigen prioriteiten natuurlijk, voor anderen kan dit toestel wel fantastisch zijn. Voor mij wordt mijn volgende toestel (in dec.) vrijwel zeker een Android of WP7-toestel though..
Toch jammer, vind het toestel er qua hardware-looks echt fantastisch uitzien, en had graag mijn jarenlange Nokia-ownership verlengd. Maar met deze software gaat hem dat toch niet worden ben ik bang.
Net zoals bij andere platformen liggen veel oplossingen in de apps. Voor de N8 kun je met ShoZu direct de foto's na het maken uploaden (er verschijnt pro-actief een popupje met de vraag) en met PixelPipe kun je vanuit de bibliotheek makkelijk uploaden. Ik gebruik ze allebei.

[ Voor 79% gewijzigd door robertwebbe op 04-10-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robert echt top hoe netjes en behulpzaam jij blijft. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
[trots modus]
Geen dank, koop je N8 maar bij degene die vanavond de ING Retail Jaarprijs 2010 heeft gewonnen :)
[/trots modus]

[ Voor 63% gewijzigd door robertwebbe op 04-10-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
robertwebbe schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 21:02:
@Tweade;

Onveranderd, is nog precies hetzelfde.

...
Jammer, vooral ook omdat er standaard geen pdf /office software aanwezig is. Staan er weer trial versies op?

Wel mooi dat wireless intellingen beter zijn geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
robertwebbe schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 21:02:
Om de N8 nu "een gammele tussenversie" te noemen is denk ik niet fair, hij is voor Symbian al een grote stap vooruit en het toestel is NU actueel. Je kunt altijd wel wachten op een nieuwe aankondiging.
En ik kan met grote zekerheid zeggen dat de N8 niet geupgrade zal worden naar Symbian^4, dat is ongebruikelijk bij Nokia. Tegen die tijd zal er wel een N8-01 of N8-02 uitkomen.
Bedankt voor het eerlijke antwoord. Ik heb nog 2(3) maanden voor mijn provider mij een nieuwe telefoon aanbied dus ik zal het in mijn overweging opnemen. Ik zal geduldig moeten wachten op (lange termijn) Symbian^3 gebruikers ervaringen misschien is het OS toch zeer stabiel en is wachten op een upgrade niet nodig.
Echter wat kan ik dan van dit artikel verwachten ?
http://www.electricpig.co...ymbian-4-n-series-phones/

@Ryffa bedankt voor de uitleg , ik ben er een flink stuk wijzer op geworden.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeffrey88 op 04-10-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z_Jr
Bedankt Robert :)

@OT, iets wat ik me erger aan de N8 is het feit dat portrait mode alleen aan 1 kant werkt. Hier merk je overigens weinig van MAAR als je iets op de 3.5mm jack aansluit, dan kan je niet (normaal) typen op het ding omdat de aansluiting van je oortjes in de weg zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door Z_Jr op 04-10-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Tweade schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 21:38:
[...]
Jammer, vooral ook omdat er standaard geen pdf /office software aanwezig is.
Staan er weer trial versies op?
Toch wel hoor. Je kunt gewoon PDF en Office bestanden openen. Alleen zijn het viewers, als je wilt bewerken zul je de pro versie moeten kopen. Quickoffice Premiere 6 for Symbian kost je € 10,36.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4145/5051562887_9733648cc9.jpg

Z_Jr schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 21:38:
@OT, iets wat ik me erger aan de N8 is het feit dat portrait mode alleen aan 1 kant werkt. Hier merk je overigens weinig van MAAR als je iets op de 3.5mm jack aansluit, dan kan je niet (normaal) typen op het ding omdat de aansluiting van je oortjes in de weg zitten.
Dat valt reuze mee hoor, het is wel te doen, zie maar: YouTube: Met plug

[ Voor 33% gewijzigd door robertwebbe op 04-10-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat is een simpel voorbeeld ervan. In de fotografie wordt het vaker gebruikt met flinke zoom, zodat er verschillende 'lagen' op de foto te zien zijn. De focus ligt dan heel precies nét op je onderwerp waardoor die er echt uit springt. Jouw voorbeeld laat zien hoe het kan met de N8, het effect wat spiegelreflex camera's wél kunnen en de N8 niet, is meer dit. Ik zie echter veel foto's opduiken met een mooie scherptediepte (o.a. veel van wss op macro stand) van de N8. Het zorgt er al snel voor dat een foto er heel professioneel uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
Anoniem: 69767 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:04:

[...]

Ik begrijp die negatieve ondertoon van Eldar Murtarzin niet. Wellicht zijn ze daar in het noorden per definitie wat somberder, maar ik herken zijn klacht niet dat Nokia achter loopt. Ik bedoel, er zijn niet veel toestellen die het zo lang volhouden op één batterij, zo'n goede camera hebben, een hdmi uitgang hebben (waarbij je het toestel als afstandbediening kan gebruiken, dus dual screen), mooie video-editing software hebben (Robert, al ervaringen mee? :) ) en waar je ook nog eens een USB stick op aan kan sluiten. En met standaard navigatie en mooi app platvorm (Qt), waar ik persoonlijk veel van verwacht.

Wat betreft de foto's, afgaande op de foto's en video op Engadget is de camera van de N8 zeker beter dan die van de iPhone (zie mijn eerdere reactie). De vergelijkingen van Eldar kan ik helaas niet serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Videobewerking is echt basic. Gewoon even knippen, filmpjes aan elkaar plakken, overgangetje er tussen, muziekje eronder en dat is het. O ja, je kunt ook nog een stijlvolle diapresentatie maken van foto's. Vergelijkbaar met iMovie maar dan gratis, standaard aanwezig.

[ Voor 21% gewijzigd door robertwebbe op 04-10-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z_Jr
@Nokia/N8 users
1. Heeft er iemand trouwens al ervaring met het overzetten van bestanden op de nokia (N8)? Bijvoorbeeld een pdf. zetten op je N8. Ik zelf doe het gewoon door naar mijn computer te gaan en gewoon het bestand te plakken ergens in een map. Heeft er iemand een betere manier?
2. Het overzetten van video's via OVI-suite duurt me toch een tijdje, een video van 700MB duurde bij mij ongeveer 15-20 minuten. Is er een snellere manier mogelijk waarbij je de video ook daadwerkelijk kan bekijken? Met andere woorden, kan je een video met de juiste codec ondersteuning gewoon kopieren en plakken via Mijn Computer->Nokia N8 zodat je je video op het toestel kan bekijken?

Misschien is het beter als ik mijn ervaringen per dag gewoon in 1 post plaats i.p.v. elke keer dat ik iets opmerk, het post. (Wat overigens meer activity add :P )

[ Voor 10% gewijzigd door Z_Jr op 04-10-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
Tweade schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:04:
[...]
Wat betreft de foto's, afgaande op de foto's en video op Engadget is de camera van de N8 zeker beter dan die van de iPhone (zie mijn eerdere reactie). De vergelijkingen van Eldar kan ik helaas niet serieus nemen.
Persoonlijk snap ik niet waarom de i-Phone er telkens word bij gepakt als het gaat om de foto kwaliteit. Het is toch appels met peren vergelijken op dat gebied ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Z_Jr schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:13:
@Nokia/N8 users
1. Heeft er iemand trouwens al ervaring met het overzetten van bestanden op de nokia (N8)? Bijvoorbeeld een pdf. zetten op je N8. Ik zelf doe het gewoon door naar mijn computer te gaan en gewoon het bestand te plakken ergens in een map. Heeft er iemand een betere manier?
Kleine bestandjes push ik meestal via bluetooth. Grotere bestanden gaan sneller door even de geheugenkaart uit het toestel te halen en deze in de laptop te steken. Standaard niet meegeleverd maar ik heb er zelf een 8GB (Class6 = 6 megabyte/sec) in gedaan. Dan heb je er een film van 700 MB op staan er binnen 2 minuten opstaan.
2. Het overzetten van video's via OVI-suite duurt me toch een tijdje, een video van 700MB duurde bij mij ongeveer 15-20 minuten. Is er een snellere manier mogelijk waarbij je de video ook daadwerkelijk kan bekijken? Met andere woorden, kan je een video met de juiste codec ondersteuning gewoon kopieren en plakken via Mijn Computer->Nokia N8 zodat je je video op het toestel kan bekijken?
Films zet ik zoals ik hierboven post over via de micro SD. Ik heb in een eerdere post al gemeld dat de meeste AVI's (SD) prima werken. MKV's (HD) niet altijd, het is afhankelijk waarmee de video is gecodeerd. Zie robertwebbe in "Nokia N8".

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 04-10-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeffrey88 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:22:
[...]

Persoonlijk snap ik niet waarom de i-Phone er telkens word bij gepakt als het gaat om de foto kwaliteit. Het is toch appels met peren vergelijken op dat gebied ?
Tja, Apples met Nokia's vergelijken kan wel. De vergelijking wordt gemaakt omdat Apple fanboys bang zijn dat hun geliefde iPhone4 in de schaduw staat. De iPhone4 heeft een 5 MP camera en een zeer trieste nabewerking. Veel te aggresieve saturatie en contrast. Daardoor lijken de foto's op het iPhone scherm er wel levendig uit enzo, maar details en (normale) kleuren zijn definitief verleden tijd. De iPhone heeft een prima camera voor een snapshotje af en toe, voor een TwitPic ofzo. Hij is ook niet bedoeld om 'echte' foto's mee te maken (alhoewel Apple dat wel pretendeert). iPhone heeft verder wel mooie HD video, maar ook daar grote moeite met contrast en kleuren.

Een echte vergelijking kun je beter tussen de Pixon12 of Satio. Maar ook daar wint de N8 gewoon. Ik kan ongetwijfeld een hele goede foto maken met de Pixon12 en met de N8 toevallig in dezelfde setting een mindere, maar in het algemeen ligt de maximale kwaliteit die de N8 kán leveren gewoon veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
^^ Je verwoord precies wat ik bedoel. Een telefoon met een mooie snapper kun je nooit vergelijken met een die munt op de hoogwaardige lens. De Pixon 12 en Satio zijn inderdaad eerlijker om in het rijtje te zetten. Trouwens zijn er maar 3 toestellen met een 12MP lens ? Blijkbaar wilt de concurrentie hun vingers niet branden en speelt het dus maar safe op meestal 5MP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Megapixels zeggen helemaal niets over de kwaliteit, alleen het formaat. Ik heb liever een goede 5 Mp foto dan een slechte 12 Mp. Het valt en staat voornamelijk met de lens en de sensosrchip. Hier heeft Nokia een goede keuze in gemaakt. Zie voor meer info http://conversations.noki...photography-all-the-faqs/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Jeffrey: Nou ja, óf je doet mee met de megapixel/cameraphone race, of je focust op andere kwaliteiten. Het kost zeer veel geld om zo'n goede, snelle camera te ontwikkelen. Edit: Plus wat Robert zegt natuurlijk, alhoewel de N8 haar 12 MP prima aankan! Andere telefoons hebben nogal eens veel ruis door een te hoge resolutie.

Toevallig heeft vorige week Altek (onbekend Chinees merk) gezegd een 14MP cameraphone mét 3x optische zoom én Android 2.1 naar Europa te brengen eind dit jaar. Helaas slechts 3,2 inch scherm en onbekende fabrikant.
Ook Panasonic lanceert toevallig morgen een 13MP Lumix Phone. Maar ook die heeft een slechter en kleiner scherm helaas. Samsung bracht vorig jaar nog een leuke telefoon uit met optische zoom en 12MP, maar die was alleen voor de Koreaanse markt.

Anyway, de ontwikkeling gaat gewoon door. Volgend jaar moeten de eerste 3D camera's erop zitten en in 1080p filmen wordt geen uitzondering meer.

Wat ik me trouwens afvroeg. De XPRERIA serie van SE krijgt een firmware update waaronder een upgrade naar 720p HD filmen. Kan de N8 (in de toekomst) niet een update krijgen naar bijvoorbeeld 1080p of 30fps? Zou fantastisch zijn natuurlijk, het is kennelijk slechts een software kwestie. Pixels zijn er genoeg!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 323506 op 04-10-2010 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323506 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:31:
[...]

Een echte vergelijking kun je beter tussen de Pixon12 of Satio. Maar ook daar wint de N8 gewoon. Ik kan ongetwijfeld een hele goede foto maken met de Pixon12 en met de N8 toevallig in dezelfde setting een mindere, maar in het algemeen ligt de maximale kwaliteit die de N8 kán leveren gewoon veel hoger.
Bewijs? Kijk Eldar mag dan wel anti-Nokia zijn op z'n minst probeert hij het overtuigend aan te tonen, ipv "daar wint de N8 gewoon". Volgens Eldar owns de veel oudere Pixon12 de N8 op fotocamera kwaliteit.

http://www.mobile-review.com/review/nokia-n8-camera-en.shtml

Hij kan het fout hebben, maar iig beter dan maar wat roepen dat de N8 veel betere kwaliteit levert, dan de minimaal 1 jaar oude Satio/Pixon. Het is een high-end vlaggenschip toch de N8? De Satio had 12MP een jaar geleden al, ook een 640x360 resolutie en een 600Mhz proc.

Coverflow Nokia N8 vs iPhone4:

En het laatste deel van de Mobile Burn review:

En nog een nieuwe camera test N8 vs Satio (hier wint de N8 itt tot in Eldars, en zelfs van gewone midrange digicams):

http://hi-tech.mail.ru/review/misc/Nokia_N8-camera.html

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 04-10-2010 23:33 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 92 Laatste

Let op:
Discussie over levertijden, abonnementen en aanbiedingen mag in [ABO] Nokia N8 levertijden- en abonnementen topic