calander outlook doet het prima op de n97 (mini). Dan krijg je al je afspraken en memo's in je widget te zien.peerke63nl schreef op woensdag 22 september 2010 @ 01:14:
[...]
Hallo robert. Ik heb een vraagje over een instelling die ik in het homescreen van de N8 zag. De widget met de agenda-functie die meerdere afspraken laat zien in de toekomst.
Ik heb nu N97Mini en kan maar 1 afspraak ind etoekomst laten zien in de widget...
Is dat een instelling die N8 wel kan hebben en de N97 niet? odf is dta een agendafunctie die ik nog niet ondekt heb???
Kan je me meer vertellen?
Al vast bedankt.
Verwijderd
@robertwebbe kun je misschien antwoorden op de volgende vragen?
-kun je op de n8 ook bv rtlgemist.nl kijken? Op mijn 5800 lukt dit niet en kan ik alleen uitzendinggemist.nl kijken
-hoeveel snelkoppelingen naar applicaties kun je maximaal op het homescreen zetten? Een stuk of 10 vind ik zeker belangrijk...
-heb je het krasbestendige scherm al goed uitgetest met een sleutel oid? Op mijn 5800 kreeg ik al krassen door gebruik vd stylus of plectrum, zou toch niet mogen. Ook beschermfolies geve krassen en laten ook minder licht door.
Alvast bedankt.
-kun je op de n8 ook bv rtlgemist.nl kijken? Op mijn 5800 lukt dit niet en kan ik alleen uitzendinggemist.nl kijken
-hoeveel snelkoppelingen naar applicaties kun je maximaal op het homescreen zetten? Een stuk of 10 vind ik zeker belangrijk...
-heb je het krasbestendige scherm al goed uitgetest met een sleutel oid? Op mijn 5800 kreeg ik al krassen door gebruik vd stylus of plectrum, zou toch niet mogen. Ook beschermfolies geve krassen en laten ook minder licht door.
Alvast bedankt.
Verwijderd
Only by Bobwarley: Als iPhone4* gebruiker hoef je na dit filmpje denk ik niet je toestel om te ruilen voor de N8.
(* heb ik overigens niet)
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 16:18 ]
Verwijderd
Ik denk ( aan deze filmpjes te zien ) dat Nokia wel wat voorzichtiger had kunnen zijn met de uitspraak dat de N8 een iphone killer zal worden. Dat ding is zo sloom als wat. Maar goed het is altijd nog beter dan de symbian v3 en v5Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:02:
Only by Bobwarley: Als iPhone4* gebruiker hoef je na dit filmpje denk ik niet je toestel om te ruilen voor de N8.
[video]
[video]
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 18:52 ]
Ik word zo moe van die vergelijkingen met de iPhone. Is appels met peren vergelijken.
*offtopic* :
Alsof de iPhone het referentiepunt is voor de ultieme phone. Collega's hebben 'em en dat ding moet je compleet inpakken in een beschermende case omdat bij het minste of geringste dat 'ooh zo mooie design' bekrast of beschadigd is. Ik bedoel: als je een telefoon maakt, zorg dan ook dat hij ergens tegen kan en maak er niet een fragiel stuk glas van wat je continu moet beschermen. Wat blijft er dan nog over van het design.
*offtopic* :
Alsof de iPhone het referentiepunt is voor de ultieme phone. Collega's hebben 'em en dat ding moet je compleet inpakken in een beschermende case omdat bij het minste of geringste dat 'ooh zo mooie design' bekrast of beschadigd is. Ik bedoel: als je een telefoon maakt, zorg dan ook dat hij ergens tegen kan en maak er niet een fragiel stuk glas van wat je continu moet beschermen. Wat blijft er dan nog over van het design.
[ Voor 5% gewijzigd door BoXie op 22-09-2010 18:57 ]
Het is ook een beetje oneerlijk vergeleken met elkaar.....Op de N8 zie ik dat nfs shift op de achtergrond aanstond toen hij bezig was met de browser en email. Pas daarna heeft ie hem uitgedaan. En de email was ook nie echt goed ingesteld, waardoor je steeds een melding erdoorheen zag komen.
Master_A
Verwijderd
Ik irriteer me aan het filmpje, maar krijg toch ook mijn twijfels over de N8. Het lijkt alsof hij niet goed veegt over het scherm van de N8, expres, en dat het daardoor niet goed scrollt. Toch heb ik dit zelf ook vaak met mijn nokia 5800 dus vraag me af of het misschien toch aan de N8 ligt.
Het trage, ja dat zie ik zeker wel en stoort me.
...twijfel twijfel twijfel...
Het trage, ja dat zie ik zeker wel en stoort me.
...twijfel twijfel twijfel...
Ik heb zowel de N8 als de iPhone 4. En beide hebben hun sterke en zwakke kanten. Zo maakt iedereen de keuze voor die dingen die hij of zij belangrijk vindt. Als je bijvoorbeeld de camera belangrijk vindt, dan is de N8 daar toch echt aanzienlijk beter in. En zo kun je van alle toestellen en platformen voordelen en nadelen vinden.
En zolang de finale versie van de N8 nog niet op de markt is kun je, vind ik, geen goede keuze maken.
Ik vind het filmpje best wel slecht gemaakt, hij is er nog niet echt handig in, alsof hij nog maar net een uurtje de N8 heeft. Daarnaast (zoals eerder gezegd) heeft hij zijn Mail for Exchange niet goed ingesteld waardoor je telkens irritante foutmeldingen door het beeld krijgt. Aangezien het een N8 fanpage is, vind ik het niet bijzonder.
Edit: Ik heb zelf maar even een video gemaakt van hoe het ook kan:
En zolang de finale versie van de N8 nog niet op de markt is kun je, vind ik, geen goede keuze maken.
Ik vind het filmpje best wel slecht gemaakt, hij is er nog niet echt handig in, alsof hij nog maar net een uurtje de N8 heeft. Daarnaast (zoals eerder gezegd) heeft hij zijn Mail for Exchange niet goed ingesteld waardoor je telkens irritante foutmeldingen door het beeld krijgt. Aangezien het een N8 fanpage is, vind ik het niet bijzonder.
[ Voor 35% gewijzigd door robertwebbe op 23-09-2010 09:33 ]
Ik vind de Nokia N8 qua hardware er echt fantastisch uitzien.
Lekker anders, degelijk en strak.
Maar wat is het toch jammer dat Symbian^3 de onwijs verouderde look van haar voorgangers heeft meegekregen.. Ik bedoel, als ze toch een compleet nieuw OS ontwikkelen kunnen ze de boel toch ook wel een likje verf geven?
De blauwe knoppen op het homescreen, de vierkante half-transparante blokjes met lelijk-afgeronde hoekjes, het lettertype, noem maar op. Leg een Nokia N97 ernaast en je ziet amper verschil.
Het argument van Nokia hiervoor? "Familiarity".
Sorry, maar dat ik een slap kul-argument. Dan zou Windows 7 er nu ook nog net zo uitzien als Windows 95 omdat mensen daar "bekend" mee zijn. Natuurlijk, de basis blijft hetzelfde maar je moet toch mee met de markt en het OS er modern uit laten zien.
Is persoonlijk hoor.. sommigen zullen alleen maar naar de functionaliteit van het OS kijken en daarin zit het misschien wel helemaal snor, maar ik wil toch ook wel een leuke look and feel.
En, naar de foto's/filmpjes/screenshots te oordelen moet ik toch zeggen dat Symbian het hierop verliest van concurrenten iOS, Android en WP7.
Lekker anders, degelijk en strak.
Maar wat is het toch jammer dat Symbian^3 de onwijs verouderde look van haar voorgangers heeft meegekregen.. Ik bedoel, als ze toch een compleet nieuw OS ontwikkelen kunnen ze de boel toch ook wel een likje verf geven?
De blauwe knoppen op het homescreen, de vierkante half-transparante blokjes met lelijk-afgeronde hoekjes, het lettertype, noem maar op. Leg een Nokia N97 ernaast en je ziet amper verschil.
Het argument van Nokia hiervoor? "Familiarity".
Sorry, maar dat ik een slap kul-argument. Dan zou Windows 7 er nu ook nog net zo uitzien als Windows 95 omdat mensen daar "bekend" mee zijn. Natuurlijk, de basis blijft hetzelfde maar je moet toch mee met de markt en het OS er modern uit laten zien.
Is persoonlijk hoor.. sommigen zullen alleen maar naar de functionaliteit van het OS kijken en daarin zit het misschien wel helemaal snor, maar ik wil toch ook wel een leuke look and feel.
En, naar de foto's/filmpjes/screenshots te oordelen moet ik toch zeggen dat Symbian het hierop verliest van concurrenten iOS, Android en WP7.
Maar aangezien het hele OS skinnable is, en ook een ander fontje geen probleem is dan trek je het ding toch aan ander velletje aan?..
(disclaimer: ik baseer dit op Symbian S60v3)
Ik ga het bekijkenrobertwebbe schreef op woensdag 22 september 2010 @ 07:55:
Hi Peerke, standaard staan er 2 regels en zover ik weet kun je niets wijzigen aan de manier hoe de widget het weergeeft. Ik denk dat de oplossing voor meer regels moet gaan liggen in een widget die een ontwikkelaar heeft gemaakt, je bent vast niet de enige met die wens.
Wellicht kun je voor je huidige toestel ook al een vinden in de OVI store.
Bedankt voor de reactie en ik zag al een voorstel voor calandar of zoiets....
Greetzz
[small]Off topic.
ik meende ook dat er een besluit was in europa om meer dezelfde connectie voor laders te gebruiken... micro-usb?
Geloof niet dat Apple zich er iets van aan trekt... met die lelijke grote afwijkende connector[/small]
[ Voor 17% gewijzigd door peerke63 op 23-09-2010 00:49 ]
Verwijderd
Toch denk ik ook dat je met andere tnema's dezelfde ouwelijke look blijft houden, net als s60v5. Hooguit halflijkende apple of adroidachtige ikonen. Als ik het mis heb hoor ik het ook graag.Fuzzillogic schreef op woensdag 22 september 2010 @ 22:47:
Maar aangezien het hele OS skinnable is, en ook een ander fontje geen probleem is dan trek je het ding toch aan ander velletje aan?..
Gisteren al even bij een medeforummer kunnen spelen met de N8. ik ben er helemaal enthousiast van geworden. Het loopt echt heerlijk. Ik moet er wel bij bekennen dat mijn huidige toestel een N82 is. Alles zou in mijn ogen dus een verbetering zijn wat een beetje modern is
. De oude icoontjes storen mij zeker niet. Ik had het toestel in handen en wist gelijk de weg. Ik vind het ook minder belangrijk of het er gelikt uit ziet. Als het toestel maar doet wat ik er mee wil doen. En oh...wat zijn de foto's en filmpjes mooi.
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Dank, dat is echt een enorm snelheidsverschil t.o.v. wat ik twee maanden geleden tijdens een N8-demo heb ervaren!robertwebbe schreef op woensdag 22 september 2010 @ 20:13:
Heb je ook zo'n filmpje over het starten van de browser en openen van een pagina met CSS (of zou je dat willen maken)? Dat was toen nog stroop vgl met de andere platforms; scheelde factor 3 in tijd. Wellicht is die functionaliteit ook zo'n stap vooruit gegaan ...
Draadloos laden op onze Zon
Heb je een pagina met wat voorbeelden wat je graag zou willen zien?emmerx schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:14:
[...]
Dank, dat is echt een enorm snelheidsverschil t.o.v. wat ik twee maanden geleden tijdens een N8-demo heb ervaren!
Heb je ook zo'n filmpje over het starten van de browser en openen van een pagina met CSS (of zou je dat willen maken)? Dat was toen nog stroop vgl met de andere platforms; scheelde factor 3 in tijd. Wellicht is die functionaliteit ook zo'n stap vooruit gegaan ...
Ik ben eigenlijk voornamelijk benieuwd naar de kwaliteit (software / hardware) van het touchscreen. Is dit qua response, gevoeligheid e.d. vergelijkbaar met de hedendaagse concurrentie (iPhone, Androidjes) ?
Ik ben altijd voorstander geweest van hardware toetsen. Wil graag naar touchscreen, maar hij moet wel goed werken. Heeft Symbian dit nu goed voor elkaar ?
Ik ben altijd voorstander geweest van hardware toetsen. Wil graag naar touchscreen, maar hij moet wel goed werken. Heeft Symbian dit nu goed voor elkaar ?
@robertwebbe
Als ik het goed begrepen heb ondersteund de N8 nu ook een soort Push notification! Heb je daar misshien een kort filmpje erover hoe dat werkt? Bijvoorbeeld een demo met whatsapp, weet niet of de N8 versie al hiermee werkt?
Als ik het goed begrepen heb ondersteund de N8 nu ook een soort Push notification! Heb je daar misshien een kort filmpje erover hoe dat werkt? Bijvoorbeeld een demo met whatsapp, weet niet of de N8 versie al hiermee werkt?
Ik heb hier nog een filmpje gemaakt van de Nokia N8 waar ik een bluetooth keyboard connect:
YouTube: Nokia N8 connected to a Bluetooth qwerty keyboard
YouTube: Nokia N8 connected to a Bluetooth qwerty keyboard
Vanwaar het uitroepteken? Symbian heeft altijd multitasking gekend, dus de "noodzaak" om op platformniveau push-berichten te ondersteunen om quasi-multitasking te simuleren zoals bij iPhone is er nooit geweest. Een Symbian-app kan gewoon een lijntje ophouden met zijn *eigen* (wel zo fijn voor privacy) server om updates te ontvangen.Maite schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:24:
@robertwebbe
In mijn herinnering zaten de grootste verschillen bij bv weeronline.nl (niet de mobiele versie) en ook bij dit forum.robertwebbe schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:55:
[...]
Heb je een pagina met wat voorbeelden wat je graag zou willen zien?
Klopt maar er is nog wel een verschil tussen de ene push en de andere push. BlackBerry heeft dit als best geregeld, ze hebben een eigen APN in het netwerk en je connecteert dus direct met de BlackBerry server in plaats van via het internet naar een derde partij server. Groot voordeel hiervan is dat de (super)apps er voor zorgen dat het toestel de verbinding kunnen sluiten (slaapstand) en de server onderhoudt de verbinding met de server van de derde partij. Als er iets binnenkomt dan maakt de BB server het BB toestel wakker en pushed het bericht. Voordeel van dit mechanisme is dat het veel energiezuiniger is. De BB is het enige toestel met push die het gewoon een aantal dagen uithoudt in plaats van uren zoals gebruikelijk bij smartphones. Voorwaarde is wel dat het een zogenaamde super-app is (= ontwikkeld samen met RIM). WhatsApp op de BB is bijvoorbeeld geen super-app maar een gewone app. Deze maakt dus gewoon een internet verbinding en gebruikt niet het voordeel van energiebesparing.Fuzzillogic schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:55:
[...]
Vanwaar het uitroepteken? Symbian heeft altijd multitasking gekend, dus de "noodzaak" om op platformniveau push-berichten te ondersteunen om quasi-multitasking te simuleren zoals bij iPhone is er nooit geweest. Een Symbian-app kan gewoon een lijntje ophouden met zijn *eigen* (wel zo fijn voor privacy) server om updates te ontvangen.
@Maite: u vraagt, wij draaien. Hier staat een filmpje van WhatsApp op de N8. Op dit moment nog in de beta fase (text only) maar het werkt. De implementatie is super gedaan, de app gedraagt zich zoals een SMS.
YouTube: WhatsApp (beta) on Nokia N8
Het gaat mij niet zozeer om Multitasking, maar meer om dat ik op de iPhone (via push notificaties) berichten binnen krijg van verschillende Apps (whatsapp, Nimbuzz, gmail, weeralarm etc.) zonder dat de app hiervoor open moet zijn of konstant online.Fuzzillogic schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:55:
[...]
Vanwaar het uitroepteken? Symbian heeft altijd multitasking gekend, dus de "noodzaak" om op platformniveau push-berichten te ondersteunen om quasi-multitasking te simuleren zoals bij iPhone is er nooit geweest. Een Symbian-app kan gewoon een lijntje ophouden met zijn *eigen* (wel zo fijn voor privacy) server om updates te ontvangen.
Gebruik ik bijvoorbeeld alleen maar Whatsapp op mijn N97 mini is de accu binnen een halve dag leeg, omdat de app continue een interne verbinding nodig heeft
@RobertWebbe, top, heel erg bedankt!
De N8 houdt het bij mij ongeveer 3 dagen vol. Dan heb ik pushverbindingen met de Exchange server, WhatsApp en de SIP server open staan. Bij de oudere Symbian^1 generatie was je batterij in 3-6 uur compleet leeg, zonder iets gedaan te hebben. Goed hè?Maite schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:21:
[...]
Gebruik ik bijvoorbeeld alleen maar Whatsapp op mijn N97 mini is de accu binnen een halve dag leeg, omdat de app continue een internet verbinding nodig heeft
Dat is zeker goed!robertwebbe schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:28:
[...]
De N8 houdt het bij mij ongeveer 3 dagen vol. Dan heb ik pushverbindingen met de Exchange server, WhatsApp en de SIP server open staan. Bij de oudere Symbian^1 generatie was je batterij in 3-6 uur compleet leeg, zonder iets gedaan te hebben. Goed hè?
Bij weeronline.nl draait er een browser header herkenning script dat er voor zorgt dat ik alleen de mobiele versie kan bekijken.emmerx schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:12:
[...]
In mijn herinnering zaten de grootste verschillen bij bv weeronline.nl (niet de mobiele versie) en ook bij dit forum.
Tweakers.net ging wel perfect. Alles werkt, het enige dat wat moeilijk is, is om te wisselen tussen de pagina's. Omdat de cijfers zo klein zijn en dichtbij elkaar, klik je al snel op 2 cijfers (links) tegelijk. Je moet flink inzoomen om te kunnen wisselen. Zie demo hier:
YouTube: Tweakers.net forum browser weergave op Nokia N8
p.s. let niet op het achtergrond lawaai, ik heb het filmpje tijdens de luch even snel voor je geschoten.
[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 23-09-2010 13:28 ]
ben nu een weekje of wat aan het spelen met de galaxy s van m'n vrouw en moet zeggen dat de app market wel grappig is.
is (of komt) er zoiets ook voor de N8?
of draait hij ook oudere software, want op internet kan ik eigenlijk maar weinig N8 programma'tjes vinden.
ze moeten iig wel opschieten met dat ding want m'n N82 voelt erg gedateerd aan nu ik de SGS in m'n handen heb gehad
of draait hij ook oudere software, want op internet kan ik eigenlijk maar weinig N8 programma'tjes vinden.
ze moeten iig wel opschieten met dat ding want m'n N82 voelt erg gedateerd aan nu ik de SGS in m'n handen heb gehad
Voor zover ik weet draait alle S60v5 software of apps gewoon op de N8. Alleen de N8 specifieke apps (Qt based) zullen niet draaien op S60v5. Maar daar schijnt ook aan gewerkt te worden door Qt ook beschikbaar te maken voor dat platform. De N8 is dus backwards compatible met oude apps.Webjunkie schreef op donderdag 23 september 2010 @ 13:28:
ben nu een weekje of wat aan het spelen met de galaxy s van m'n vrouw en moet zeggen dat de app market wel grappig is.
Ben overigens helemaal niet zo blij met dat Whatsapp. Op de E71 blijft het proces actief verbinden nadat je de applicatie afsluit, dit is echt not-done. Toen ik daarover klaagde bij de ontwikkelaars kreeg ik een arrogante reactie als 'is our proprietary server-client communication and expected behaviour'. Nou .. dank je de koekoek, ik hou liever controle. Voor mij geen whatsapp meer voorlopig.
Dank. Ook dit ziet er een stuk beter er sneller uit!robertwebbe schreef op donderdag 23 september 2010 @ 13:27:
[...]
Tweakers.net ging wel perfect. Alles werkt, het enige dat wat moeilijk is, is om te wisselen tussen de pagina's. Omdat de cijfers zo klein zijn en dichtbij elkaar, klik je al snel op 2 cijfers (links) tegelijk. Je moet flink inzoomen om te kunnen wisselen.
Ik word 'langzaam' weer wat enthousiaster voor de N8
mocht die leverbaar gaan worden....
Touch screen zorgt er voor dat alle web developers dadelijk een certificaat moeten halen: touch screen approved. Voelt een beetje als de Options for Disabled in Windows met magnification.
Ik opteer voor de sensor in mijn hersenen, zodat de mobiel voelt wat ik wil.
Dankzij dit topic ben ik langzaam maar zeker overtuigd van de N8.
De reden voor mij is voornamelijk dat ik een weer een Tel. toestel wil hebben met een 'perfecte' camera erin.
Mijn huidgie SE c905 is al van een hoge standaard, en wil niet meer slechter.
Daarom is de iphone voor mij nooit een optie geweest.
De foto's en filmpjes hebben me overtuigd dat het er goed uitziet.
Enige wat ik me nog afvraag is hoe goed zijn de geluidsopnames bij de filmpjes ? Kan deze veel aan of mag het geluid niet al te hard staan om fatsoenlijk terug te kunnen horen ?
met m'n SE c905, kan ik bv. op housefeesten redelijk filmen, maar het geluid is perfect, alles is goed te horen, geen gekraak, gepiep of door de bass vervormde geluiden....
Is er ergens een filmpje online die dit enigszins test ?
Of kan iemand dit eens proberen te testen ?
je hoeft natuurlijk niet naar een feest maar zet je radio eens hard aan met veel bass enzo
Tnx
De reden voor mij is voornamelijk dat ik een weer een Tel. toestel wil hebben met een 'perfecte' camera erin.
Enige wat ik me nog afvraag is hoe goed zijn de geluidsopnames bij de filmpjes ? Kan deze veel aan of mag het geluid niet al te hard staan om fatsoenlijk terug te kunnen horen ?
met m'n SE c905, kan ik bv. op housefeesten redelijk filmen, maar het geluid is perfect, alles is goed te horen, geen gekraak, gepiep of door de bass vervormde geluiden....
je hoeft natuurlijk niet naar een feest maar zet je radio eens hard aan met veel bass enzo
Tnx
[ Voor 0% gewijzigd door Ashaman op 23-09-2010 15:31 . Reden: Typo ]
Verwijderd
Je bedoelt "veranderen om het veranderen"? Nee, liever niet. Ik draai op m'n laptop o.a. windows 7 maar heb die gewoon op classic ingesteld, al die effecten kosten maar extra beeldruimte die je op laagbeeldbreedbeeld schermen in de hoogte toch al te weinig hebt.HyperioN schreef op woensdag 22 september 2010 @ 21:13:
Goed werkende Flash
Ziet er mooi uit, en best wel soepel
Ik heb geen leuke ondertitel.
Hmmm, ziet er echt goed uit die laatste filmpjes.
Wil em ook
Gaat dus een sinterklaas feestje worden
Wil em ook
Gaat dus een sinterklaas feestje worden
My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330
Verwijderd
http://www.mobilecowboys.nl/toestellen/12762Ashaman schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:28:
Dankzij dit topic ben ik langzaam maar zeker overtuigd van de N8.
je hoeft natuurlijk niet naar een feest maar zet je radio eens hard aan met veel bass enzo![]()
Tnx
Bekijk het (review ) filmpje en het wordt duidelijk hoe goed of slecht het geluid is tijdens het video opnemen.
De grootste verschil tussen iPhone 4g en nokia N8 is de aanwezigheid van TapTap. Echt een gruwelijk verslavend spel, jammer dat het niet verkrijgbaar is op de nokia. Persoonlijk vind ik TapTap het beste mobiele spel dat ooit gemaakt is.
[ Voor 17% gewijzigd door Z_Jr op 24-09-2010 23:02 ]
Err... dat is een DDR-kloon? Als je dat als grootste verschil ziet, doe jezelf een plezier en koop een PSP/DSi en een goedkope dumbphone
TJa, kloon, het spel is tegewoordig zo populair dat je het niet echt een kloon meer kunt noemen. Het was meer een mededeling dat ik het jammer vond.
Ik zou wel willen dat ik een PSP/DSi overal mee kon slepen, maar heb simpelweg niet de ruimte om zoiets mee te nemen.
Met een a twee weken wordt de Foursquare app ook gereleased voor de N8.
Op Nokia World was er al een demo te zien:
Ik heb ook nog een video gevonden waar Dr. Hubert Nasse van Carl Zeiss op de photokina 2010 beurs in Cologne verteld over de speciale Tessar lens in de N8:
"Let me tell you some amazing facts about the camera module in the new Nokia N8 mobile phone. In the volume of a small sugar cube, it contains not only a 12 megapixel sensor but also a very fine Carl Zeiss lens made out of 5 single optical elements, all with aspherical surfaces, hardly very complex shape as we have never seen in large scale optics. This guarantees in excellent image quality. In fact, the resolution of this tiny machine is about 3 times higher than that of a grown up SLR lens. One of the best things for daily life is certainly that it will even survive if you drop it to the ground. This might be the most important feature of the machine."
Op Nokia World was er al een demo te zien:
Ik heb ook nog een video gevonden waar Dr. Hubert Nasse van Carl Zeiss op de photokina 2010 beurs in Cologne verteld over de speciale Tessar lens in de N8:
"Let me tell you some amazing facts about the camera module in the new Nokia N8 mobile phone. In the volume of a small sugar cube, it contains not only a 12 megapixel sensor but also a very fine Carl Zeiss lens made out of 5 single optical elements, all with aspherical surfaces, hardly very complex shape as we have never seen in large scale optics. This guarantees in excellent image quality. In fact, the resolution of this tiny machine is about 3 times higher than that of a grown up SLR lens. One of the best things for daily life is certainly that it will even survive if you drop it to the ground. This might be the most important feature of the machine."
[ Voor 83% gewijzigd door robertwebbe op 26-09-2010 10:20 ]
Verwijderd
voor 100 euro heb je ook een behoorlijke digitale camera en geen gedoe dat je accu opraakt van je telefoon omdat je te veel staat te fotograferen. Ik zou het geen probleem vinden om af en toe een digicam mee te slepen, wanneer ik weet dat ik veel ga fotograferen. Van andere telefoon-toestellen is de camera vaak goed genoeg voor daily use. En als je telefoon of camera stuk gaat ben je ook niet gelijk alles in 1x kwijt ter reparatie.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2010 10:23 ]
Ik begrijp wat je zegt maar bij mij is de praktijk dat zowel mijn kleine, compacte Canon als ook mijn Nikon DSLR camera het afgelopen jaar nagenoeg niet uit de kast zijn geweest.
Voordelen losse camera: betere zoom, betere flits, langere gebruiksduur op 1 accu.
Nadelen: nog een apparaat meenemen, foto's moet je handmatig overzetten naar PC of internet, geen geotag.
Ik upload alle (goed gelukte) foto's die ik maak direct naar Flickr. Afhankelijk van de inhoud zet ik ze openbaar, alleen zichtbaar voor vrienden en of familie of prive. Ook voorzie ik ze zoveel mogelijk van een titel en tag zodat ik ze later snel weer kan terugvinden. Bij de N8 gebruik ik hier de PixelPipe app voor:
Eigenlijk gebruik ik de Nikon alleen nog maar voor de traditionele "Kodak moments" zoals feesten, partijen of andere evenementen waar ik van te voren weet dat ik mooie foto's wil gaan maken. Tijdens de vakantie neem ik hem ook al niet meer mee want daar is die gewoon te groot en te zwaar voor geworden.
Voordelen losse camera: betere zoom, betere flits, langere gebruiksduur op 1 accu.
Nadelen: nog een apparaat meenemen, foto's moet je handmatig overzetten naar PC of internet, geen geotag.
Ik upload alle (goed gelukte) foto's die ik maak direct naar Flickr. Afhankelijk van de inhoud zet ik ze openbaar, alleen zichtbaar voor vrienden en of familie of prive. Ook voorzie ik ze zoveel mogelijk van een titel en tag zodat ik ze later snel weer kan terugvinden. Bij de N8 gebruik ik hier de PixelPipe app voor:
Eigenlijk gebruik ik de Nikon alleen nog maar voor de traditionele "Kodak moments" zoals feesten, partijen of andere evenementen waar ik van te voren weet dat ik mooie foto's wil gaan maken. Tijdens de vakantie neem ik hem ook al niet meer mee want daar is die gewoon te groot en te zwaar voor geworden.
[ Voor 23% gewijzigd door robertwebbe op 26-09-2010 10:41 ]
Hmm, voor de vakantie afgelopen mei heb ik een Sony HX5V gekocht. Past prima in een broekzak, geotagging, adequate flits, 10x optische zoom, 1080i50 video (hoge fps!), optische stabilisatie en ook nog wat softwaregrappen in de vorm van multi-shots om bewegingsonscherpte danwel ruis aanzienlijk te verminderen. Het zijn toch dingen die je in een mobiel vooralsnog zult missen. Als je geek/nerd-gehalte met fotografie verder gaat "ik zet hem op auto en druk op de knop" dan zul je toch al snel meer willen dan een mobiel. Zo heeft de N8 een 28mm-equivalent lens, wat toch redelijk groothoek is. In veel gevallen is dat fijn, en de 12Mpix biedt genoeg ruimte om nog wat digitaal in te zoomen maar het haalt het niet met een 250mm optisch gestabiliseerde zoom.
Neemt niet weg dat je met een mobiel ontzettend leuk dingen kunt doen. Ik heb tijdens een eerdere familievakantie alles met m'n N95 gedaan, foto's en videootjes, inclusief montage ervan tot één vakantiefilmpje met muziekje eronder. Bij thuiskomst kon ik dus al direct tonen op TV tot grote verbazing van de aanwezigen (ze wisten niet dat ik ermee bezig was
) en niet in de laatste plaats over de kwaliteit.
Ik wil maar zeggen: een goede foto/videokwaliteit voor je mobiel is heel leuk en ik wil ook niet meer zonder, maar tov dedicated apparaten loop je toch al snel tegen beperkingen aan.
Neemt niet weg dat je met een mobiel ontzettend leuk dingen kunt doen. Ik heb tijdens een eerdere familievakantie alles met m'n N95 gedaan, foto's en videootjes, inclusief montage ervan tot één vakantiefilmpje met muziekje eronder. Bij thuiskomst kon ik dus al direct tonen op TV tot grote verbazing van de aanwezigen (ze wisten niet dat ik ermee bezig was
Ik wil maar zeggen: een goede foto/videokwaliteit voor je mobiel is heel leuk en ik wil ook niet meer zonder, maar tov dedicated apparaten loop je toch al snel tegen beperkingen aan.
Verwijderd
Luistert! :-)
Ik word een beetje geplaagd door vrienden ( met IPH/HTC ), omdat ik wacht op de N8 en daar is/komt geen Pingchat ( gratis app t.o. de Whatsapp die er wel voor de N8 is ) voor
Weet iemand of dat ooit nog komt?
Niet dat ik de N8 hierom niet zou nemen hoor.....ik ben genoeg overtuigd door de uitleg; foto/video van o.a. Robert Webbe ( thanks )
Zou mooi zijn als ik weer een 'zet' terug kan zetten met bewijs ofzo :-)
Ik word een beetje geplaagd door vrienden ( met IPH/HTC ), omdat ik wacht op de N8 en daar is/komt geen Pingchat ( gratis app t.o. de Whatsapp die er wel voor de N8 is ) voor
Niet dat ik de N8 hierom niet zou nemen hoor.....ik ben genoeg overtuigd door de uitleg; foto/video van o.a. Robert Webbe ( thanks )
http://www.whatsapp.com/nokia/ zou volgens mij gewoon moeten werken.Verwijderd schreef op zondag 26 september 2010 @ 14:33:
Oh, je had al door dat die er is. Wat is nou 2 USD per jaar die je pas over 2 jaar moet betalen?
[ Voor 11% gewijzigd door pven op 26-09-2010 15:41 ]
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
PingChat is alweer zo 2009Verwijderd schreef op zondag 26 september 2010 @ 14:33:
Luistert! :-)
Verwijderd
PixelPipe? Is dat net zoiets als Shozu? Beter? Voordelen?robertwebbe schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:30:
Ik heb de vraag al meerdere malen gesteld maar tot op heden hier geen antwoord gekregen; kun je de verhouding van de te nemen foto's instellen op de N8? Ik zie zowel 4:3 als 16:9 (gokje?) voorbij komen in de diverse postings/ threads alhier en online.
Verwijderd
Kijk, met dit antwoord kan ik wel wat! :-)robertwebbe schreef op zondag 26 september 2010 @ 20:29:
[...]
PingChat is alweer zo 2009Het aantal WhatsApps gebruikerts is vele malen groter dan PingChat gebruikers. In de begintijd was dat andersom maar inmiddels is dat omgedraaid. Voornaamste reden is dat PingChat veel trager is bij de aflevering (ze hebben te weinig in servercapaciteit geinversteerd denk ik) en voor minder platformen beschikbaar is. WhatApps rulez in deze kwestie.
Thanks! En keep on doing the good work!!
PixelPipe is inderdaad vergelijkbaar met ShoZu, het is een middleware app die je foto's en video's upload naar een of meerdere bekende bestemmingen. Het is tot nu toe de enige app die ik kunnen vinden waarmee ik simpel kan uploaden. Bij ShoZu kreeg je pro-actief de vraag na het maken van de foto of video, bij PixelPipe moet je Opties > Zenden > via PixelPipe kiezen > Titel (optioneel), beschrijving (optioneel), bestemmingen (indien afwijkend t.o.v. standaard bestemming) > Zenden. Ik heb nog alternatieven gezien dus je hebt tot nu toe nog geen keuze. Gezien Nokia nogal aan het promoten is met Symbian^3 denk ik dat andere aanbieders zoals ShoZu snel zullen komen.Verwijderd schreef op zondag 26 september 2010 @ 22:06:
[...]
PixelPipe? Is dat net zoiets als Shozu? Beter? Voordelen?
Ik heb de vraag al meerdere malen gesteld maar tot op heden hier geen antwoord gekregen; kun je de verhouding van de te nemen foto's instellen op de N8? Ik zie zowel 4:3 als 16:9 (gokje?) voorbij komen in de diverse postings/ threads alhier en online.
De verhouding kun je niet los instellen, het enige dat er mee samenhangt is de instellingen van de afbeeldingskwaliteit, hier kun je uit de volgende waarden kiezen:
- Hoog - 12 Mp - 4000p x 3000p (4:3)
- Groot - 9 Mp - 4000p x 2248p (16:9)
- Normaal - 3 Mp - 2048p x 1536p (16:9)(4:3)
- Klein - 1.3 Mp - 1280p x 960p (16:9)(4:3)
- MMS - 0.3 Mp - 640p x 480p (4:3)(4:3)
Fixed that for youVerwijderd schreef op zondag 26 september 2010 @ 22:24:
[...]
Kijk, met dit antwoord kan ik wel wat! :-)
Thanks! En keep on doing up the good work!!
2048*1536 en 1280*960 zijn ook 4:3. Dus alleen 4000*2248 is 16:9 in dat rijtje.robertwebbe schreef op zondag 26 september 2010 @ 23:32:
[...]
De verhouding kun je niet los instellen, het enige dat er mee samenhangt is de instellingen van de afbeeldingskwaliteit, hier kun je uit de volgende waarden kiezen:
- Hoog - 12 Mp - 4000p x 3000p (4:3)
- Groot - 9 Mp - 4000p x 2248p (16:9)
- Normaal - 3 Mp - 2048p x 1536p (16:9)
- Klein - 1.3 Mp - 1280p x 960p (16:9)
- MMS - 0.3 Mp - 640p x 480p (4:3)
Je hebt gelijk... De verhouding staat er ook standaard niet achter, die heb ik er zelf achter gezet. En op dit uur is mijn mathematische processor al in slaapstand 
Eigenlijk gebruik ik alleen de 8 Mp stand.
Begin toch steeds meer geïnteresseerd te raken in de N8. Enige wat me zorgen baart is het on screen TOBO en dan met name die in landscape. Heb nu een N97 en die fysieke QWERTY is toch wel erg lekker.
Is er al wat bekend over Swype dat ook snel op de N8 zou komen?
Swype heeft duidelijk een beter toetsenbord dan standaard op een Nokia.
@Robert: Goed bezig, ware Nokia profeet zou ik willen zeggen.
Ben je al op de hoogte van de Nokia E7? Dat is het iets grotere broertje van de N8 met fysiek qwerty-keyboardBeanie schreef op maandag 27 september 2010 @ 00:21:
Begin toch steeds meer geïnteresseerd te raken in de N8. Enige wat me zorgen baart is het on screen TOBO en dan met name die in landscape. Heb nu een N97 en die fysieke QWERTY is toch wel erg lekker.
http://europe.nokia.com/f...ices/nokia-e7-00/features
Zeker, volg Nokia nieuws haast op de voet. Maar ondanks dat zeer mooie 4" CBD scherm denk ik dat die net te groot is. En de EDoF camera die erin zit staat me ook niet echt aan, heb voornamelijk AF camera's gehad en die zijn net even wat beter imho. En laat nu net de camera zijn waar ik verliefd op ben met de N8.HyperioN schreef op maandag 27 september 2010 @ 00:35:
[...]
Ben je al op de hoogte van de Nokia E7? Dat is het iets grotere broertje van de N8 met fysiek qwerty-keyboard
http://europe.nokia.com/f...ices/nokia-e7-00/features
Het liefst had ik ook een N8 met QWERTY. Dat die dan iets dikker of groter wordt maakt mij niet zo uit, zolang die maar human-curved is en nog in mijn achterzak past.
Vandaag heb ik een nieuwe softwareversie ontvangen 011.012. Het is een nieuwe build, welliswaar met minor updates. Deze versie is de nieuwe release candidate waar de problemen uit de vorige versies uit zijn weggepoetst. Ik heb er nog geen releasenotes van ontvangen maar gezien de tijdsdruk denk ik dat alleen de betreffende shop-stopper bug is opgelost.
Vandaag heb ik een nieuwe softwareversie ontvangen 011.012. Het is een nieuwe build, welliswaar met minor updates. Deze versie is de nieuwe release candidate waar de problemen uit de vorige versies uit zijn weggepoetst. Ik heb er nog geen releasenotes van ontvangen maar gezien de tijdsdruk denk ik dat alleen de betreffende shop-stopper bug is opgelost.
Swype komt naar N8. Zie ook:Beanie schreef op maandag 27 september 2010 @ 00:21:
http://betalabs.nokia.com/apps/swype-for-symbian
Tijdens het N8-event van Tweakers meldde een medewerkster van Nokia dat je de keyboard-driver zou mogen vervangen. Tevens werd gemeld dat ze met swype aan het experimenteren waren. Ik gok dus dat swype ook voor de N8 zal verschijnen.Beanie schreef op maandag 27 september 2010 @ 00:21:
Uhmz, met hierboven dus.
[ Voor 3% gewijzigd door pven op 27-09-2010 19:49 ]
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ik heb hem net geinstalleerd en herstart maar helaas, ik vind niets terug van Swype. Hij is ook bedoeld voor Symbian^1 S60v5 toestellen. Blijkbaar nog iets meer geduld hebben.
Edit: Bij het deinstalleren lijkt het alsof het toestel compleet hangt (zelfs de powerknop reageert niet meer) maar na een minuut of 10 is alles weer gewoon. Advies: don't try this at home!
Edit: Bij het deinstalleren lijkt het alsof het toestel compleet hangt (zelfs de powerknop reageert niet meer) maar na een minuut of 10 is alles weer gewoon. Advies: don't try this at home!
[ Voor 122% gewijzigd door robertwebbe op 27-09-2010 23:22 ]
Had idd ook al die van Betalabs gezien een tijdje terug, maar daar werd dus niks vermeld over een eventuele release. En zoals Robert al zegt, puur voor S60v5 bedoeld.
Het zal vast wel komen voor S3, dus heb wel geduld. Was alleen leuk geweest nu al wat zekerheid te hebben.
Het zal vast wel komen voor S3, dus heb wel geduld. Was alleen leuk geweest nu al wat zekerheid te hebben.
N8 nieuwtjes van vandaag:
- Foursquare is nu beschikbaar (http://store.ovi.com/content/56750), werkt perfect. Ik zal binnenkort even een filmpje maken en plaatsen.
- Er is een beta beschikbaar van WhatsApp (2.1) (http://www.whatsapp.com/nokia/). Major change in 2.1 is custom notifications and profile support; even contact custom tone supported if set in the address book.
- Er is een beta beschikbaar van OVI Maps (3.0.6) (http://betalabs.nokia.com/apps/ovi-maps-306). Belangrijkste verbetering is Pinch to zoom. Ik ging er al vanuit dat het er standaard in zou zitten maar dat was niet het geval. Nu dus wel.
- Foursquare is nu beschikbaar (http://store.ovi.com/content/56750), werkt perfect. Ik zal binnenkort even een filmpje maken en plaatsen.
- Er is een beta beschikbaar van WhatsApp (2.1) (http://www.whatsapp.com/nokia/). Major change in 2.1 is custom notifications and profile support; even contact custom tone supported if set in the address book.
- Er is een beta beschikbaar van OVI Maps (3.0.6) (http://betalabs.nokia.com/apps/ovi-maps-306). Belangrijkste verbetering is Pinch to zoom. Ik ging er al vanuit dat het er standaard in zou zitten maar dat was niet het geval. Nu dus wel.
[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 28-09-2010 07:43 ]
Verwijderd
12 Mp neem ik aan?robertwebbe schreef op zondag 26 september 2010 @ 23:57:
Je hebt gelijk... De verhouding staat er ook standaard niet achter, die heb ik er zelf achter gezet. En op dit uur is mijn mathematische processor al in slaapstand
Anyway, goed nieuws. 16:9 is voor mij enkel interessant bij een enkele landscape foto.
Shozu nog niet beschikbaar? Ik dacht dat de N8 sowieso backwards compatible was met de huidige Symbian versie??
Nee, ik gebruik standaard de 8 Mp.... Ik vind 16:9 weer mooier voor internet.
Ik zal de ShoZu app voor S60v5 inderdaad eens proberen, morgen.
[ Voor 59% gewijzigd door robertwebbe op 27-09-2010 23:38 ]
Ja, je hebt gelijk, 9 Mp. Je bent scherper dan ik op dit uur
Verwijderd
16:9 vind ik persoonlijk voor staande foto's echt geen pan, de "verhouding" is compleet zoekrobertwebbe schreef op maandag 27 september 2010 @ 23:15:
[...]
Nee, ik gebruik standaard de 8 Mp.... Ik vind 16:9 weer mooier voor internet.
Ben benieuwd hoe/ of ShoZu draait..
enige grote nadeel van shozu is dat het geen gratis prgramma is. kost tegenwoordig 5 $, en pixelpipe is gewoon gratis en heeft het voordeel dat je niet met aparte spftware hoeft te werken, maar gewoon een bestemming toevoegt.Verwijderd schreef op maandag 27 september 2010 @ 23:40:
[...]
16:9 vind ik persoonlijk voor staande foto's echt geen pan, de "verhouding" is compleet zoek![]()
Ben benieuwd hoe/ of ShoZu draait..
Samsung Note 4 (Omegarom V4, android 6.0.1) Samsung Galaxy Note 3, Android 5.0 lollipop alexndr devbase (custom rom)/Asus transformer tab TF300T, Katkiss Nougatella 7.1.2
Ik heb inmiddels even met Foursquare gespeeld en hij is inderdaad wat trager in vergelijking met bijvoorbeeld de iPhone 4. Vooral bij het zoeken naar locaties duurt het een paar seconden langer, bij het scrollen happert het soms een beetje en het kan soms even duren voordat er iets gebeurd als je op een knopje hebt gedrukt. Dit zal ongetwijfeld in een update nog wel verbeterd worden. Voor een eerste versie ben ik al helemaal blij, alle functionaliteiten zitten erin. Absolute aanrader!
Video is hier te vinden: YouTube: Nokia N8 with Foursquare app
Video is hier te vinden: YouTube: Nokia N8 with Foursquare app
Ik maak nog maar zeer weinig staande foto's, dat ziet er op het beeldscherm inderdaad niet echt mooi uit. Alleen als ik weet dat ik ze ga printen (om bijvoorbeeld naar oma op te sturen ofzo) dan doe ik het nog wel en dan is 3:4 inderdaad een betere verhouding.Verwijderd schreef op maandag 27 september 2010 @ 23:40:
[...]
16:9 vind ik persoonlijk voor staande foto's echt geen pan, de "verhouding" is compleet zoek
[ Voor 29% gewijzigd door robertwebbe op 28-09-2010 10:53 ]
Scherm vergelijking tussen E7 (Clear Black Display, CBD) Samsung Galaxy S (Super Amoled) en de N8

Via: http://mynokiablog.com/20...s-super-amoled-vs-amoled/

Via: http://mynokiablog.com/20...s-super-amoled-vs-amoled/
[ Voor 10% gewijzigd door Beanie op 28-09-2010 11:00 ]
Goed nieuws: ShoZu werkt op de Nokia N8!
Hij staat in de OVI Store nog niet gekoppeld voor de N8, je zult hem nog even zelf handmatig moeten downloaden vanaf deze locatie: http://www.shozu.com/d/s60v5/shozu.sisx.
Vervolgens installeer je de app en bij de eerste opstart kies je aanmelden of inloggen. Aangezien je het betaalmoment overgeslagen hebt zullen er nog geen foto's of videos geplaatst worden. Je moet eerst nog even betalen via www.shozu.com. Log in en hier kun je betalen (wordt gekoppeld aan het IMEI nummer). Het kost je USD 4.99 (= EUR 3,70). Ik ken de app en het is zeker de moeite waard! Het zorgt ervoor dat je automatisch een popupje in het scherm krijgt na het maken van een foto en een video waarin je wordt gevraagd of je het wilt uploaden naar je favoriete bestemming. Je kunt kiezen uit heel veel bestemming waaronder ook Flickr, Picasa en Hyves. Als je meerdere foto bestemming hebt kies je er 1 als standaard bestemming. Deze wordt dan aangeboden bij de popup, je hoeft dan alleen nog maar 1x te klikken en vervolgens wordt deze op de achtergrond geupload.
Deze video is hier te vinden: YouTube: Nokia N8 with ShoZu app.
De foto die ik gemaakt hebt staat hier: http://www.flickr.com/photos/robertwebbe/5032282529/
Hij staat in de OVI Store nog niet gekoppeld voor de N8, je zult hem nog even zelf handmatig moeten downloaden vanaf deze locatie: http://www.shozu.com/d/s60v5/shozu.sisx.
Vervolgens installeer je de app en bij de eerste opstart kies je aanmelden of inloggen. Aangezien je het betaalmoment overgeslagen hebt zullen er nog geen foto's of videos geplaatst worden. Je moet eerst nog even betalen via www.shozu.com. Log in en hier kun je betalen (wordt gekoppeld aan het IMEI nummer). Het kost je USD 4.99 (= EUR 3,70). Ik ken de app en het is zeker de moeite waard! Het zorgt ervoor dat je automatisch een popupje in het scherm krijgt na het maken van een foto en een video waarin je wordt gevraagd of je het wilt uploaden naar je favoriete bestemming. Je kunt kiezen uit heel veel bestemming waaronder ook Flickr, Picasa en Hyves. Als je meerdere foto bestemming hebt kies je er 1 als standaard bestemming. Deze wordt dan aangeboden bij de popup, je hoeft dan alleen nog maar 1x te klikken en vervolgens wordt deze op de achtergrond geupload.
Deze video is hier te vinden: YouTube: Nokia N8 with ShoZu app.
De foto die ik gemaakt hebt staat hier: http://www.flickr.com/photos/robertwebbe/5032282529/
offtopic:
Bij de weg, als het waardeert wat ik publiceer, klik dan even hier.
Bij de weg, als het waardeert wat ik publiceer, klik dan even hier.
[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 28-09-2010 12:21 ]
@Beanie Die N8 is veel mooier, of ben ik nou gek. Misschien dat het iets te maken heeft met Pixel Density, voor zover ik me kon herinneren had de N8 een hogere density.
Ik heb geen leuke ondertitel.
Verwijderd
Aangezien mijn sony ericsson xperia x1 (ja met die scheur..maaar dan zonder) is gestolen ben ik op zoek naar een leuke vervanger. Nu vond ik de fysieke toetsenbord erg handig en merk ik tijdens het gebruik van de MDA Copact IV dat het typen niet zo snel en goed gaat als dat ik zelf wil. Misschien komt het wel door de toetsenbord of door de calibratie, maar hoe kom ik erachter of deze N8 wel een bruikbare softwarematige toetsenbord heeft? Anders vrees ik dat ik naar de N900 moet terugvallen. Hoewel ik deze weer erg complext over komt. Tja ik hou niet zo van gedoe en vind de windows mobile wel handig. Als dat andere ook gewoon plug and play is dan hoor je mij niet 
Zal ik wat missen als ik bijvoorbeeld op de e7 wacht? Hoewel ik die toch weer iets te groot lijkt (1.4 cm in de lengte groter dan X1. Een maandje extra met de MDA trek ik nog wel..
Andere suggesties zijn ook welkom
Alvast bedankt!
Zal ik wat missen als ik bijvoorbeeld op de e7 wacht? Hoewel ik die toch weer iets te groot lijkt (1.4 cm in de lengte groter dan X1. Een maandje extra met de MDA trek ik nog wel..
Andere suggesties zijn ook welkom
Verwijderd
Apple iPhone 4: 326 ppithijsje66 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 17:42:
@Beanie Die N8 is veel mooier, of ben ik nou gek. Misschien dat het iets te maken heeft met Pixel Density, voor zover ik me kon herinneren had de N8 een hogere density.
LG KM900 Arena: 311 ppi
Samsung S8000 Jet: 301 ppi
Canon EOS 550D (T2i): 289 ppi
HTC Touch Diamond: 286 ppi
Samsung S8500 Wave: 283 ppi
HTC Desire: 252 ppi
Google Nexus One: 252 ppi
Sony Ericsson XPERIA X10: 245 ppi
Samsung I9000 Galaxy S: 233 ppi
HTC HD2: 217 ppi
Nokia N8: 210 ppi
(Ook wel logisch had je daar achter kunnen komen..640x360 is resolutie op 3,5" betekent dus een crappy ppi in vergelijking met toestellen met evengroot display maar hogere resolutie; vgl eens met de iPhone4 960x640...die kickt dus N8 ass met veel meer realestate op het scherm).
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2010 18:39 ]
N8 is wat natuurlijker, de E7 is net iets té kleurrijk (oversaturatie) en de Galaxy S is iets te koel (blauw tinten die overheersen)thijsje66 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 17:42:
Al is dat allemaal min perceptie, daarbij is het lastig oordelen via een beeldscherm. Maar inderdaad vind de N8 zeker niet tegenvallen, terwijl de berichten eerst waren dat het een matig scherm zou zijn.
Wat ik tot zover heb gehoord komt de E7 pas in januari. De prijs zal ook aardig stevig worden, varieert tussen de € 150 en de € 250 duurder dan de N8. Echter zijn het allemaal geruchten.Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 18:17:
Aangezien mijn sony ericsson xperia x1 (ja met die scheur..maaar dan zonder) is gestolen ben ik op zoek naar een leuke vervanger. Nu vond ik de fysieke toetsenbord erg handig en merk ik tijdens het gebruik van de MDA Copact IV dat het typen niet zo snel en goed gaat als dat ik zelf wil. Misschien komt het wel door de toetsenbord of door de calibratie, maar hoe kom ik erachter of deze N8 wel een bruikbare softwarematige toetsenbord heeft? Anders vrees ik dat ik naar de N900 moet terugvallen. Hoewel ik deze weer erg complext over komt. Tja ik hou niet zo van gedoe en vind de windows mobile wel handig. Als dat andere ook gewoon plug and play is dan hoor je mij niet
Andere suggesties zijn ook welkomAlvast bedankt!
Mocht je het nogmaals willen proberen...robertwebbe schreef op maandag 27 september 2010 @ 20:21:
Ik heb hem net geinstalleerd en herstart maar helaas, ik vind niets terug van Swype. Hij is ook bedoeld voor Symbian^1 S60v5 toestellen. Blijkbaar nog iets meer geduld hebben.
"Swype will only be available if your writing language is set to one of the four supported languages (English, Spanish, French, Portuguese). You can change your writing language via General Settings > Phone Settings > Language > Writing Language. Swype is actively working on additional language support so be sure to check back."
Nadeel is dat het met andere taal niet echt lekker Swypen zijn.
Ik heb hem op Engels gezet, toestel herstart maar helaas werkt het nog steeds niet... Voordeel was wel dat ik hem nu kon deinstalleren nu die in het Engels stond.
Ik heb vandaag ook nog Angry Birds op de N8 gedownload uit de OVI Store, werkt erg leuk:
YouTube: Angry Birds on Nokia N8
Ik heb vandaag ook nog Angry Birds op de N8 gedownload uit de OVI Store, werkt erg leuk:
YouTube: Angry Birds on Nokia N8
@Robert: Waar ik erg benieuwd naar ben is je algehele experience met de N8 of eigenlijk met S3. En dan bedoel ik met name lag in sommige toepassingen en de algemene snelheid van het OS en toestel.
M'n N97 Mini doet er bijvoorbeeld 20-30sec om de galerij te openen
Nu verwacht ik dat niet van de N8, maar heb je ergens nog irritante haperingen zitten? Buiten 3rd party software dan, gaat me met name om het core OS.
M'n N97 Mini doet er bijvoorbeeld 20-30sec om de galerij te openen

@Beanie,
Ik kan je geruststellen, de (irritante) wachttijden die je kent van de N97 zijn voorbij. Nu werkt het zoals je verwacht. Speciaal voor jou heb ik even een kort filmpje geschoten om je overtuigen:
YouTube: Voor Beanie
Ik kan je geruststellen, de (irritante) wachttijden die je kent van de N97 zijn voorbij. Nu werkt het zoals je verwacht. Speciaal voor jou heb ik even een kort filmpje geschoten om je overtuigen:
Verwijderd
@robert,
Nou, mij heb je overtuigd!
Goeie bijdragen die je plaatst, en dat allemaal onder werktijd ;-)
Nou, mij heb je overtuigd!
Goeie bijdragen die je plaatst, en dat allemaal onder werktijd ;-)
Verwijderd
@robert.
een heel duidelijk filmpje. Ik raak steeds verder overtuigd dat de N8 mijn huidige e71 gaat opvolgen.
Ik heb een vraag tav de foto's. In het filmpje voor Beanie zoom je 10x in op een foto. Is het dan ook mogelijk alleen dit ingezoomde gedeelte te uploaden naar bijvoorbeeld facebook? En zo niet, is daar standaard software aanwezig?
een heel duidelijk filmpje. Ik raak steeds verder overtuigd dat de N8 mijn huidige e71 gaat opvolgen.
Ik heb een vraag tav de foto's. In het filmpje voor Beanie zoom je 10x in op een foto. Is het dan ook mogelijk alleen dit ingezoomde gedeelte te uploaden naar bijvoorbeeld facebook? En zo niet, is daar standaard software aanwezig?
Verwijderd
Net als Robert Webbe wil ik ook graag de N8 met Qwerty, de Xenon flash (die de N82 ook heeft en de N8 dus ook, geloof ik) mis ik nog altijd bij mijn N97. Veel mensen hebben (negatieve) commentaar op het feit dat bij de N97 de spatiebalk meer richting de rechterduim is gepositioneerd. Ik vind het juist fijn werken net zoals de vierpuntsdruktoets aan de linkerkant. Maar goed, ik heb dan ook 'Playstation handen'. 
Maar de snelheid lijkt dik in orde gezien de in ruime mate aanwezig youtube filmpjes van de werking van S3 OS.
Maar de snelheid lijkt dik in orde gezien de in ruime mate aanwezig youtube filmpjes van de werking van S3 OS.
robertwebbe schreef op woensdag 29 september 2010 @ 09:49:
@Beanie,
Top, een van de betere, al dan niet de beste, overviews van de N8. Mooi (extra) snel door alle menu's en galerij heen. Juist daardoor kun je goed zien hoe het toestel omgaat met die in mijn ogen zwaardere dingen.
Ik ben overtuigd, de N8 (of Symbian 3) is wat Nokia ook zegt.
Valt me trouwens ook op dat de UI wel degelijk is bijgewerkt. Het zijn geen schokkende veranderingen, maar het ziet er wel een stuk aantrekkelijker uit en het geeft ook een betere feedback zoals met laadtijden van een nieuwe applicatie.
[ Voor 15% gewijzigd door Beanie op 29-09-2010 11:57 ]
Is het zo als je bij de N8 de wekker zet en de telefoon uitzet gaat de wekker gewoon af?
Hoe lang gemiddeld gaat de batterij mee van N8.
Hoe lang gemiddeld gaat de batterij mee van N8.
[ Voor 22% gewijzigd door nftk op 29-09-2010 13:48 ]
@ robert: Fijn dat je alle vragen van ons beantwoordt en de moeite neemt om filmpjes te maken!!
Ben onder de indruk van de snelheid, al helemaal als je het vergelijkt met de eerdere firmware versies die te zien waren in het beginstadium. In mijn ogen reageerden ze toen niet al te soepel, en kon je zeker een vertraging waarnemen
Ben onder de indruk van de snelheid, al helemaal als je het vergelijkt met de eerdere firmware versies die te zien waren in het beginstadium. In mijn ogen reageerden ze toen niet al te soepel, en kon je zeker een vertraging waarnemen
robertwebbe schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:28:
[...]
De N8 houdt het bij mij ongeveer 3 dagen vol. Dan heb ik pushverbindingen met de Exchange server, WhatsApp en de SIP server open staan. Bij de oudere Symbian^1 generatie was je batterij in 3-6 uur compleet leeg, zonder iets gedaan te hebben. Goed hè?
Verwijderd
batterijduur is hoopgevend. Geluid was prima in orde. Radio zat er bij geloof ik. Enkel twijfelpunt voor mij is nu het gebruik van de on screen toetsenbord. Om me heen wordt ook de de HTC disere geroepen. Leuk dingetje, maar net iets te groot. Zijn er nog plussen en minnen tussen deze twee toestellen?
Verwijderd
Nog een vraag over de email client; in hoeverre is die verbeterd?
Wat ik heel irritant vind bij de n86 is dat je niet in je sent items kunt kijken op het moment dat er geen email in je inbox zit...
Wat ik heel irritant vind bij de n86 is dat je niet in je sent items kunt kijken op het moment dat er geen email in je inbox zit...

En wordt IMAP en IMAP IDLE fatsoenlijk ondersteund? Bij de N95 valt dat tegen, met de desktop-client verwijderde berichten (spam) blijven op de telefoon nog vaak langere tijd zichtbaar. Pas als ik met mobiel zelf een (ander) bericht verwijder wordt de boel eens bijgewerkt.Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 23:41:
Is het zo als je bij de N8 de wekker zet en de telefoon uitzet gaat de wekker gewoon af?
En hoe is het met de levertijd? Omdat het een AMOLED is daar waren de levertijden toch een beetje aan de lange kant.
En hoe is het met de levertijd? Omdat het een AMOLED is daar waren de levertijden toch een beetje aan de lange kant.
Denk van wel, Symbian 1 doet dat ook, neem aan dat die functionaliteit gewoon is gebleven.nftk schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:53:
Nokia heeft eerder al gezegd dat het geen last zou hebben van een eventuele AMOLED schaarste, iets met andere fabrikant oid.nftk schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:53:
[ Voor 35% gewijzigd door Beanie op 30-09-2010 12:01 ]
als je op YouTube dit filmpje bekijkt.
zegt die rond 0:48 Symbian OS 4 ?!?
volgens mij klopt dit niet
zegt die rond 0:48 Symbian OS 4 ?!?
volgens mij klopt dit niet

op nu.nl staat dat hij nu word uitgeleverd.
@Webjunkie
Adviesprijs zal 499,- zijn
Adviesprijs zal 499,- zijn
Klopt, hier het bewijs:Velga schreef op donderdag 30 september 2010 @ 16:18:
op nu.nl staat dat hij nu word uitgeleverd.
http://conversations.noki...ia-n8-is-shipping-photos/

Ja, je kunt een foto ook bewerken. In de bewerkingstool zit o.a. zoom en crop.Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:15:
@robert.
Originele foto: http://www.flickr.com/photos/robertwebbe/5001489704/
Eendje links onder uitgeknipt: http://www.flickr.com/photos/robertwebbe/5038807574/
Uploaden is nog niet standaard, ik denk dat Online delen (Share Online) nog toegevoegd zal worden in een update. Tot die tijd kun je PixelPipe (gratis) of ShoZu (USD 4.99) gebruiken.
Ik heb het even voor je getest en het werkt.nftk schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:40:
Ik had vurig gehoopt dat er, net als bij iOS4, multiple Exchange Active Sync support in zou zitten maar helaas, nog steeds slechts een account. Daarnaast kun je nog wel Gmail, Hotmail, etc toevoegen. Gelukkig niet meer verplicht via die crapy OVI mail service maar direct. Gmail gaat standaard via IMAP en Hotmail via POP3. Als je de Exchange niet gebruikt adviseer ik iedereen om je Gmail of Hotmail via Exchange op te halen, zo hoort email te werken. Ik hoop echt dat Nokia dit snel in een update gaat implementeren.Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 23:41:
[ Voor 106% gewijzigd door robertwebbe op 30-09-2010 20:16 ]
Verwijderd
Review verschenen op TechRadar:
http://www.techradar.com/...es/nokia-n8-692448/review
En op Cnet is ook de review verschenen:
http://reviews.cnet.co.uk...nokia-n8-review-50000971/
(...)We don't want to keep comparing the operating systems, but we need to see more from Nokia, as Symbian^3 in its current iteration is starting to feel as convoluted as Windows Mobile in its operation - and that's NEVER, EVER a good thing for a mobile phone.
For lower-end phones, Symbian^3 might be OK - but the Nokia N8 feels like the phone the X6 or 5800 XpressMusic should have been, but with better hardware. Symbian^3's capabilities should have been shown then, not now with this high-end, flagship phone.
Hij scoort maar 3,5 out of 5.Symbian^3. Everything that we didn't like about this phone can be traced back to the operating system and Nokia's ridiculously stubborn approach to updating its ageing platform.
Basically, Symbian^3 is the old version of S60 with a spot of spit-and-shine and some new features on top – more home screens, added widgets and multi-touch do not suddenly make it a decent smartphone platform.
Essentially, the Nokia N8 works in the same way as the Nokia N97 and the Nokia X6 should have worked when they were released, offering swift operation and a bevy of cooler features, instead of the bug-filled handsets we were given.
The internet browser still feels like a throwback to phones of yesteryear, and the lack of QWERTY keyboard in portrait mode beggars belief.
No decent games included from the start mean many won't get to realise the full power of the GPU – and to be honest, the iPhone 4's performance would probably far outstrip it anyway, when you consider the range on offer and the addition of the gyroscope.
http://www.techradar.com/...es/nokia-n8-692448/review
En op Cnet is ook de review verschenen:
3 sterren out of 5The Nokia N8 looks fantastic on paper, but Symbian 3 is frustrating to use compared to competing smart-phone operating systems. A slick case and great camera help to make this the best Nokia touchscreen phone ever, but it's just not fun to use.
http://reviews.cnet.co.uk...nokia-n8-review-50000971/
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2010 21:46 ]
Beide helemaal gelezen, en grootste tegenvaller is volgens hun de UI. Totaal niet verrassend dat dat als negatief punt werd aangemerkt.
Verder, browser is crap, sociale media is niet goed geïntegreerd. Browser komt een nieuwe voor en anders Opera Mobile. En de hele hetze rond sociale media heb ik helemaal nooit begrepen dus 'meh'
Samenvattend; geen verrassingen in de reviews precies zoals je vooraf kon verwachten.
Verder, browser is crap, sociale media is niet goed geïntegreerd. Browser komt een nieuwe voor en anders Opera Mobile. En de hele hetze rond sociale media heb ik helemaal nooit begrepen dus 'meh'
Samenvattend; geen verrassingen in de reviews precies zoals je vooraf kon verwachten.
[ Voor 36% gewijzigd door Beanie op 30-09-2010 22:42 ]
Bij de Nokia Shop kan je een code invullen (10% korting, google is je kortingsbonvriend), heb zelf daar €431,10 eurie betaald incl verzendkosten.Webjunkie schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:31:
hoe zit het nou met de prijs van dit dingetje?
de 433,- van de pricewatch lijkt niet echt te kloppen.
Let op:
Discussie over levertijden, abonnementen en aanbiedingen mag in [ABO] Nokia N8 levertijden- en abonnementen topic
Discussie over levertijden, abonnementen en aanbiedingen mag in [ABO] Nokia N8 levertijden- en abonnementen topic