Zojuist heb ik me verdiept in SIP, een ander punt waar Nokia zich goed in onderscheid t.o.v. andere platformen. En het is gelukt, ik heb de N8 weten in te stellen voor gebruik met Voipbuster

. Als je Voipbuster nog niet kent, kijk dan even op
Voipbuster.com voor meer info. Je kunt naar heel veel vaste bestemmingen
gratis bellen. Daarnaast is de gesprekskwaliteit ook nog eens beter dan via het mobiele netwerk, het is vergelijkbaar met een DECT gesprek.
Je moet wel eerst even een service app downloaden van de Nokia site:
http://www.forum.nokia.co...ec/SIP_VoIP_Settings.html. Kies hier de Symbian^3 versie.
Nokia heeft deze service er denk ik standaard niet in gezet om gezeur van de netwerkpartners te voorkomen. Ze willen natuurlijk niet dat iedereen massaal via SIP gaat bellen... De service app is eigenlijk ook bedoeld om te kunnen bellen via bedrijfs SIP switches maar als je je een beetje verdiept in de mogelijke instellingen dan kun je de instellingen van Voipbuster er in zetten.
Als je wilt kunt je ook een inkomend (lokaal) telefoonnummer bij Voipbuster krijgen voor maar 1 euro. Meer info is hier te vinden:
http://www.voipbuster.com/nl/voip-in.html. Als je deze wilt gebruiken moet je er wel instellen dat de verbinding met de SIP service altijd beschikbaar blijft. Dit kost je natuurlijk energie en zal de standby tijd verminderen. Als je Voipbuster alleen wilt gebruiken voor uitgaande gesprekken, dan kun je instellen dat er per gesprek een verbinding met de SIP server tot stand wordt gebracht. Het opzetten van de verbinding duurt dan wel wat langer dan als je via je mobiele provider belt, meestal iets van een seconde of 10. Daar staat dan wel tegenover dat je vaak gratis belt en de kwaliteit van het geluid beter is.
Bij de instellingen kun je kiezen of dat SIP de standaard verbinding is of niet. Als je deze op ja zet dan worden alle uitgaande gesprekken standaard via SIP tot stand gebracht. Als je dit instelt, kijk dan even goed naar alle tarieven. Bij Voipbsuter bijvoorbeeld kosten Nederlandse mobiele nummers 25 cent per minuut!
Wil je per gesprek zelf beslissen of je via SIP belt dan toets je het nummer in of selecteer je een nummer uit je contactpersonen, dan druk je Opties > Bellen > Voipbsuter-oproep (of een andere naam die je aan de verbinding hebt gegeven).
Ik heb het hele verhaal met instellingen al een keer gedocumenteerd bij de N86 (
robertwebbe in "Nokia N86 8MP"). Het is grotendeels hetzelfde alleen staat het in een ander menu. Je kunt het hier vinden: Menu > Instellingen > Connectiviteit > Beheerinstellingen. Hier vind je de SIP-instellingen voor de server en Netinstellingen. Deze laatste is standaard leeg, via bovenstaande service app krijg je de mogelijkheid om via SIP te gaan bellen.
[
Voor 10% gewijzigd door
robertwebbe op 03-10-2010 18:48
]