Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:30
De beredenering dat het aantal MP(12 of 5) niets utmaakt voor de kwaliteit klopt misschien ook niet helemaal?
Maak met de N8 maar eens een foto met instelling op 12mp en een foto met instelling op 5mp... vergroot de foto van 5mp dmv bijv het beste programma dat je kan vinden (photoshop) naar 4000x3000(12mp) of verklein de foto van 12mp naar 5mp(2592x1944) en vergelijk ze dan eens.... zie je toch echt een groot verschil en er bij de origineel 12mp geschoten foto meer detail in zit :)
of maak ik nu een domme unfair vergelijking?

Als de beredenering wel klopt dan zou 1mp ook net zo'n goede kwaliteit kunnen leveren als 14mp? nee dus..
in die 14 zitten veel meer pixels dus meer informatie in opgeslagen(kwaliteit)

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
At the end of the day is het hele review gebeuren zo subjectief als het maar kan. Alles is wel te manipuleren als je zou willen. (Let op: zeg niet dat dat gebeurt bij Eldar of wie dan ook)
De meest fail-safe manier is gewoon zelf het toestel ergens proberen te testen en voor jezelf voelen hoe het werkt alleen dan weet je zeker dat het 100% echt is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-05 18:30
Ok ik weet dat het niet alleen maar om de Megapixels gaat. Maar met telefoons onderling zal een 5MP camera het nu nooit winnen van een 12MP. Het is een ander verhaal als je daar compact camera's of Spiegelreflexcamera's tegen aan gooit.

En ik was wat onduidelijk. Ik bedoelde de 12MP voor de Westerse markt. Ik weet dat er in Korea en China regelmatig iets verschijnt dat het land meestal ook nooit zal uitkomen maar wel meer kan dan wat mij hier in de winkel hebben liggen.

Ik verwacht de 13MP Lumix Phone eigenlijk niet in bijvoorbeeld The Phonehouse te vinden. Of er moet echt iets bijzonders gebeuren :O
Mijn Russisch is niet erg goed :/ die van jou wel ? . Ik kom een eind met de vertaal machine maar van de plaatjes word ik niet veel wijzer !

[ Voor 20% gewijzigd door Jeffrey88 op 04-10-2010 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

@robert: hoe stel je een mp3 als ringtone in de op N8. Ik las ergens dat dit niet kon, maar dat lijkt me nog al erg onwaarschijnlijk !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
Weet niet of deze hier al stond?

http://www.slashgear.com/nokia-n8-video-demo-30105367/

Vooral goed te zien hoe een aantal zware applicaties naast elkaar worden gedraaid: Browser + Flash elementen/Maps/Video editor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-02 13:00
MarcoC schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:40:
http://www.mobile-review.com/review/nokia-n8-camera-en.shtml

Engelse review. Ik vind de lens distortion aan de randen van N8-foto's echt storend.
Ik snap niet hoe hij de resultaten kan trekken die hij doet, de bewogen foto's van de N8 zijn gemaakt met sluitertijden 3 keer zo hoog. De foto's van de N8 hebben duidelijk stukken minder noise, veel meer detail in de N8.

Enige nadeel zou kunnen zijn dat de AF van de N8 niet goed genoeg is voor de sensor, er daardoor vaker naast zit, waardoor delen die bij andere telefoons nog wel in de DOF vallen er bij de N8 buiten vallen. Foto's zijn verder stukken natuurlijker op de N8. Verder is de nokia over 't algemeen stukken zuiniger met sharpening.Kijk ik naar vergelijking met de pixon12 dan is de N8 ruim 2 stops beter qua isowaarden

Nee, deze reviewer heeft duidelijk weinig begrepen van een fotografisch apperaat

Nu graag een review van deze telefoon die wel foto's kan maken

[ Voor 3% gewijzigd door Exphy op 04-10-2010 23:55 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
@Exphy
kijk eens hier of kijk eens hier voor het verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
.

Als deze reviewer echt onbewerkte foto's heeft geplaatst dan valt mijn mond nu echt open als ik zie hoe dit ding een competitie is voor een Spiegelreflexcamera. Zo als eerder gezegd natuurlijk kan de N8 niet alles maar op dit vlak is het bijna gelijkwaardig of zelfs beter, het is maar net wat je graag wilt zien op een foto.
Ga nog even door en ik ren naar de winkel voor dit ding.

Trouwens hoe is de batterij duur bij intensief schieten ? Heb nu een Samsung Pixon (8MP) en dat ding houd het geen dag uit als ik wat schiet, na een foto of 50 is de batterij flink geslonken tot soms zelfs kritiek niveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 22:19

M.E.Amrani

...heeft honger

Die vergelijking klopt niet helemaal. Alle foto's die zijn gemaakt met de 550d zijn iets meer belicht (1/3 tot 1 stop) ten opzichte van de N8, en daarom soms het verschil in kleur lucht en detail in hooglichten/schaduwen. Dat had de reviewer even kunnen corrigeren met belichtingscompensatie. Bovendien kan een telefoon of compact camera niet concurreren met een DSLR, simpelweg door de beperkingen op gebied van opstartsnelheid, autofocus, burstmodus, DOF, brandpuntafstand, sensorgrootte (en dus de mogelijkheid om bij weinig licht ruisarme foto's te maken) en ga zo maar door.

Dat gezegd hebbende, kun je stellen dat de foto's bij daglicht van de N8 toch kwalitatief goed zijn. Een grote voordeel is de lage ruiswaarden (te danken aan de grote sensor), waardoor de N8 ook geschikt is voor foto's met minder gunstige belichting (oftwel binnen).

Wat betreft kleuren, contrast en scherpte: Nokia heeft dus besloten om het zo natuurlijk mogelijk te houden. Een groot voordeel is dat je daarna nog ruimte hebt om na te bewerken mocht je dat willen. Er zijn echter ook instellingen ingebouwd om het contrast te verhogen etc (althans dat heb ik ergens gelezen, weet niet meer precies waar)

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40
Anoniem: 69767 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 23:43:
@robert: hoe stel je een mp3 als ringtone in de op N8. Ik las ergens dat dit niet kon, maar dat lijkt me nog al erg onwaarschijnlijk !?
Onzin, kan gewoon. Via de gebruikelijke manier van profielen aanpassen kun je nog steeds MP3'tjes toevoegen.

[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 05-10-2010 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Jammer dat de N8 trouwens geen 'tweedelige' kalender view heeft zoals de E71 / E72 waarbij je links de kalender ziet en rechts je afspraken van die dag onder elkaar. Bij de N8 zie je alleen de 'kalender' (dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
Heeft de N8 een mechanische sluiter (ik vermoed van niet)? Dat zou voor een wel mooie optie zijn die veel mogelijkheden bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
  • Laatst online: 21:48
pegagus schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 10:25:
Heeft de N8 een mechanische sluiter (ik vermoed van niet)? Dat zou voor een wel mooie optie zijn die veel mogelijkheden bied.
Alles wat je wilt weten:
http://conversations.noki...photography-all-the-faqs/

Antwoord = ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Cool :)

Ik wist dat er dat het hele lenssysteem uit 5 delen bestaat, maar dit nog niet. Maar dan zou je ook wat met de sluitertijd moeten kunnen doen? Anderzijds hoop ik wel dat dit soort verfijningen niet ten koste gaan van de levensduur.

Zijn er overigens andere telefoon-camera's met een mechanische sluiter? De Droid X blijkbaar wel, maar de Iphone 4 weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
De N8 is al gehackt: http://hx-custom-roms.com/

Foto's zijn nu nog beter en 11MB! groot zonder enige ruis. En de 25fps cap is opgeschroefd naar 30fps. Hopen dat Nokia dit ook ziet en met een nieuwe FW dit soort dingen mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Krijg tot nu toe mkv niet afgespeeld. De meeste AVI en rmvb bestanden spelen wel af. Heb net trouwens via een update 'Need for Speed shift' en 'Galaxy on Fire' gekregen, leuk dat deze gratis spellen gratis zijn. Is het trouwens mogelijk om de lichtsensor uit te schakelen?

Robert: Weet je misschien hoe ik het MAC adres van mijn toestel kan achterhalen?

[ Voor 23% gewijzigd door M.E.Amrani op 05-10-2010 14:29 ]

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
pegagus schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:38:
Zijn er overigens andere telefoon-camera's met een mechanische sluiter?
De Nokia N86 8MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-12-2020
[b][message=34800082,noline]
Robert: Weet je misschien hoe ik het MAC adres van mijn toestel kan achterhalen?
Probeer eens *#62209526# (*#MAC0WLAN#) in te tikken bij het belscherm :)

[ Voor 0% gewijzigd door Masis op 05-10-2010 15:33 . Reden: * moest zijn # ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Gelukt! dank je : )

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Beanie schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 13:48:

Foto's zijn nu nog beter en 11MB! groot zonder enige ruis. En de 25fps cap is opgeschroefd naar 30fps. Hopen dat Nokia dit ook ziet en met een nieuwe FW dit soort dingen mee neemt.
Symbian is toch Open Source, dus dat gaat redelijk eenvoudig. En nu inderdaad hopen dat Nokia het over neemt. Maar ik verwacht van wel. Want dat is juist de kracht van Open Source. Anderzijds speelt Nokia wel dusdanig op safe, dat ze niet op het randje gaan zitten. In het verleden hebben ze al te veel buggy firmware uitgebracht.

RAW-formaat is ansich wel leuk, maar of het echt nuttig is? Op de één of andere manier had de "hacker" een foto met een slechte compressie. Maar dat is de eerste keer dat ik dat lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
Ja an sich wel open-source. Maar is er een publieke / stabiele manier om de source binnen te halen, te wijzigen en op je phone te flashen ? Want dat kan volgens mij NIET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 19:24
die video ziet er erg goed uit.
zelfs als hij inzoomt blijft het nog scherp.

twijfel alleen nog tussen een zilveren of een zwarte... of misschien toch 's gek doen en de blauwe nemen.

zucht .. ;)

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• businka19
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-01 16:13

Dit is nou precies waar Eldar het over heeft in zijn N8 camera review. Nokia heeft de beste camera hardware genomen maar geen tijd en geld gestopt in het ontwikkelen van goede software. En en handige hacker doet het even binnen 2 dagen, een beetje krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• businka19
Webjunkie schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 16:53:
die video ziet er erg goed uit.
zelfs als hij inzoomt blijft het nog scherp.

twijfel alleen nog tussen een zilveren of een zwarte... of misschien toch 's gek doen en de blauwe nemen.

zucht .. ;)
zeker geen zilveren, zonde van die mooie AMOLED, niet voldoende contrast. En blauw is zeker niet verkeerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• businka19
robertwebbe schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:38:

De time to fix vind ik erg snel. Er zijn verschillende bronnen die geraadpleegd worden zoals A-GPS (er wordt dan via mobiel internet enkele kilobytes data gedownload waardoor de plaatsbepaling sneller berekend kan worden), er wordt een kruismeting gedaan met de zendmasten van je netwerkprovider (maar dat werkt niet in Nederland) en XPS, dan wordt er gezocht naar wifi netwerken (aan de hand van MAC adressen wordt via een internetverbinding gezocht op in de database bekend is waar deze gespot is door Google-streetview-achtige diensten). Buiten heb ik meestal in enkele seconden een koude start en binnenshuis is het afhankelijk of er wifi is en of die bekend is. Als dat het geval is dan heb je ook binnen enkele seconden binnenshuis een fix.
Voor meer info over XPS zie de website van de grootse leverancier http://www.skyhookwireless.com/howitworks/.

De nauwkeurigheid van het toetsenbord bevalt mij persoonlijk erg goed. Het is even wennen maar dat is bij ieder toestel natuurlijk.
Thanx voor het antwoorden Robert, vervolgvraag is of de fix ook zo snel is zonder A-GPS (zet ik standaard uit namelijk, geen data abbo en niet gewenst ook) en XPS. Ook hoe stabiel die is tijdens het rijden, Satio valt minstens 2 keer per rit van een uur weg.
Je hebt ook aangegeven dat je ervaring hebt met Satio, hoe is de nauwkeurigheid van het toetsenbord tov.? Sorry dat ik zo doordram, maar een geringe verbetering zal niet voldoende zijn, wil namelijk echt een enorm verschil vergeleken met SE, de enige wat het goed doet is camera en dat is echt niet "smart" genoeg :'(

Heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88

businka19 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 16:55:
[...]
Dit is nou precies waar Eldar het over heeft in zijn N8 camera review. Nokia heeft de beste camera hardware genomen maar geen tijd en geld gestopt in het ontwikkelen van goede software. En en handige hacker doet het even binnen 2 dagen, een beetje krom.
Whoow nu al ! En als de kwaliteit er alleen maar op vooruit gaat dan mogen ze van mij doorgaan. Kijken wat ze er volgende week mee hebben gedaan. Jammer dat de foto niet is genomen van een mens. Bij mensen kun je altijd sneller zien of er detail verlies is (Bij inzoomen) maar de detail is inderdaad indrukwekkend.

Ik heb twee vragen:
1: hoe lang support Nokia hun toestellen meestal met firmware's ?
2: Hoe actief is de ''hacking'' community bij Nokia toestellen ?

[ Voor 7% gewijzigd door Jeffrey88 op 05-10-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
Support loopt erg lang door, zijn genoeg verhalen over 5800's die 2 jaar na dato nog updates krijgen. En heb ook ergens wel eens gelezen dat zelfs de N95 nog jaren na de lancering een kleine update heeft gekregen.

Wat betreft de hacking community zou ik het nieten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-11-2021
zo mijn apparaat is binnen en een goede eerste indruk!
wel meteen de eerste vraag, dus de helpdesk kan beginnen! ik wil hem aan mijn pc koppelen (hoe basaal kun je beginnen!) en als ik de usm aankoppel popt er niks op in mijn pc en ook niet in mijn telefoon. Nu ben ik een n97 gewend en herkende beide elkaar, maar er lijkt niets te gebeuren.
ik draai op windows 7 en ovi is geinstalleerd.

na zowel de telefoon als de pc een restart gegeven te hebben doet ie het zoals je verwacht.
lekker cameraatje hoor!

[ Voor 13% gewijzigd door liffey op 05-10-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
liffey schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 19:02:
zo mijn apparaat is binnen en een goede eerste indruk!
Hé liffey, overgelopen van het N97 forum! :)

Ben benieuwd hoe de N8 bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
Tweade schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 20:09:
[...]

Hé liffey, overgelopen van het N97 forum! :)

Ben benieuwd hoe de N8 bevalt.
yep, toch weer een nokia, met iphone en android heb ik niet zoveel :-)
nog even afscheid van n97 nemen vanavond, haha! met heeeeel veeeel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mobile Burn heeft z'n *tekst* review vandaag ook volledig onlien gezet. Het wordt een beetje eentonig, maar wederom: goeie hardware, slechte software. Conclusie:
I have a hard time with the Nokia N8. I love the phone's industrial design, and the fact that it is available in cool colors. The 3.5 inch touchscreen is adequate in size, and the phone's camera is truly a wonder. HDMI support and an FM transmitter are gravy.

But while I really love those aspects of the phone, the Symbian^3 OS still leaves me unimpressed. Don't get me wrong, though. This is worlds better than what was offered on the Nokia N97 and N97 mini. There is no comparison in my mind. The OS is more consistent and the phone offers better home screen customization. I could actually use this device. But it still feels dated on many levels - especially when it comes to the main menu.

In the end, I'd love to have a Nokia N8 personally - but running a different OS.
http://www.mobileburn.com/review.jsp?Id=11093

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
De browser is op dit moment dus nog niet echt stabiel ? Wat denken de vroege gebruikers hier van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323506

@stukje MobileBurn: Pff, wat willen ze dan? Een plaatje van een wolk zodat je kunt zien wat voor weer het buiten is? Voor als je geen ramen in je huis hebt ofzo.
Het S^3 menu en hoofdscherm biedt met 1 aanraking toegang tot veel applicaties en informatie, precies wat ik wil. Ik kan niet zo goed tegen dat zeiken om de software. "Het is geen Android/iOS, dus het is kut." Wat is dat nou weer voor redenering. De N8 hoeft niet overal de beste in te zijn om een goede telefoon te zijn, dat is een vreemde gedachtegang. Vind maar eens een telefoon met zo'n goede balans tussen hardware en software.

Bovendien is bijvoorbeeld de coverflow op de N8 nog beter dan op de iPhone4. Tal van andere zaken werken zoals ze moeten werken of zelfs beter dan dat. Dat de software niet uitblinkt boeit me niet zoveel, als het maar werkt. Je zou maar een telefoon kopen alleen om de software.. (Ok mensen met N97 trauma geef ik gelijk.)

Ik ga me binnenkort eens verdiepen in het bouwen van applicaties voor Symbian^3. Schijnt redelijk simpel te zijn tegenwoordig, nu met Qt ondersteuning is alles in C of C++ te schrijven. Iemand nog handige sites of tips?

En iemand nog eerste gebruikers ervaringen? Werkt alles soepel, reageert touchscreen goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
Jeffrey88 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:16:
De browser is op dit moment dus nog niet echt stabiel ? Wat denken de vroege gebruikers hier van ?
Heb geen N8 (nog niet) maar de browser valt wel mee lijkt het. Er komt tevens een nieuwe binnen niet afzienbare tijd en anders is er nog altijd Opera Mobile (beta 2) die zeeeeer goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
na het eerste kijken en updaten en instellen en wat spelletjes e.d. erop gezet te hebben is er nog 170 mb over op de c schijf, dat gaat de goede kant op!

mbt de homescreens, is het iemand al gelukt om een widget van het ene homescreen naar het andere te slepen? of is verwijderen en erlders toevoegen de enige optie?

enkele kleine pluspuntjes: klok is terug op het standbye scherm. ring voor alarm kiezen gaat gewoon via de muziekbrowser, dus artiesten en albums e.d. ipv dat je je hele bibliotheek te zien krijgt. jaja, een ex n97 gebruiker is met kleine dingen al blij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
Bovendien is bijvoorbeeld de coverflow op de N8 nog beter dan op de iPhone4. Tal van andere zaken werken zoals ze moeten werken of zelfs beter dan dat. Dat de software niet uitblinkt boeit me niet zoveel, als het maar werkt. Je zou maar een telefoon kopen alleen om de software.. (Ok mensen met N97 trauma geef ik gelijk.)

En iemand nog eerste gebruikers ervaringen? Werkt alles soepel, reageert touchscreen goed?
ja! zo'n trauma heb ik! maar nu weer een early user van de n8. mij krijgen ze niet klein!

touchscreen is geweldig, zeer vergelijkbaar met de al eerder genoemde andere software versies. de look is misschien gedateerd, maar voor mij wel herkendbaar, ik weet alles te staan, en eerlijk gezegd vind ik het niet zo handig als alle apps en instellingen in 1 map zitten en je dus tussen 300 pictogrammaatjes de goede app moet selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Anoniem: 69767 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 23:16:
[...]
En het laatste deel van de Mobile Burn review:

[video]
Ik wil niet bitchen/flamen/whatever.. Vind de N8 qua hardware nog steeds een geweldig toestel. Maar kijk nou bijvoorbeeld eens eerste twee minuten van bovenstaand filmpje.
Die browser is echt belachelijk slecht; dikke stront door een trechter. Niks mee te beginnen.

Dan dat homescreen. Iedere review (waaronder ook deel 1 van de bovenstaande van MobileBurn) merkt op dat het "swypen" tussen homescreens niet fastoenlijk werkt vanwege de vertraging die erin zit. Waarom hebben Nokia/Symbian-testers die in godsnaam niet opgemerkt en gefixed?

En dan de menustructuur.. waar ik wel weer zie dat er niks verandert is ten op zichte van vorige Symbian versies. 100 instellingen op 100 verschillende plekken met _totaal_ onlogische namen.
Bijvoorbeeld: Als je als gebruiker op zoek bent naar de prioriteit en setup van je datanetwerken, dan kom je er toch nooit op om te kijken bij "Bestemmingen" ("Destinations")? Bij die term denk je toch aan iets wat met navigatie te maken heeft?
Gebruikersvriendelijkheid 0,0. De enige manier om dat te vinden is door langs alle menu's te gaan en het toevallig tegen te komen.

@ Ryffa hierboven:
Ik heb het nu niet eens over het uiterlijk van Symbian3, want dat vind ik ook absurd verouderd, maar dat laat ik even achterwege. Dat kun je inderdaad ook smaak vinden, of totaal niet belangrijk. Maar puur op functionaliteit blijkt uit de reviews dat het OS gewoon ook achterloopt op iOS/Android/WP7?.
Dat ontkennen is gewoon je kop in het zand steken m.i.; uit fanboyisme of liefde voor de hardware de tekortkomingen van de software niet willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
HyperioN schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:33:
[...]
Ik heb het nu niet eens over het uiterlijk van Symbian3, want dat vind ik ook absurd verouderd, maar dat laat ik even achterwege. Dat kun je inderdaad ook smaak vinden, of totaal niet belangrijk. Maar puur op functionaliteit blijkt uit de reviews dat het OS gewoon ook achterloopt op iOS/Android/WP7?.
Dat ontkennen is gewoon je kop in het zand steken m.i.; uit fanboyisme of liefde voor de hardware de tekortkomingen van de software niet willen zien.
Welke functionaliteit mis je dan? Alleen het homescreen dat traag gaat? Dat is voor zover bekend bewust zo gedaan. Iets met misklikken e.d. maar daar weet ik het fijne ook niet van.

Qua pure functionaliteit, en dan bedoel ik features, wat mist er dan concreet volgens jou?
Ik verdedig hier niks, maar ben er gewoon benieuwd naar wat Android/iOS dan meer heeft. (WP7 buiten beschouwing gelaten dat is er nog niet)

Edit: Gebruiksvriendelijkheid 0,0 vind ik wat kort door de bocht. Klopt dat het inderdaad op punten omslachtig is, maar ik heb met m'n eerste ervaring met iOS ook een ongeluk gezocht naar bepaalde simpele functies die in een ander menu stonden.
Symbian is in een regelrechte vergelijking (iOS/Android) wel gewoon bijzonder lastig te bedienen.

[ Voor 14% gewijzigd door Beanie op 05-10-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beanie schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:46:
Qua pure functionaliteit, en dan bedoel ik features, wat mist er dan concreet volgens jou?
Ik verdedig hier niks, maar ben er gewoon benieuwd naar wat Android/iOS dan meer heeft. (WP7 buiten beschouwing gelaten dat is er nog niet)
Dit lijkt me niet het topic omdat te gaan bespreken. Overigens moet je functionaliteit onderscheiden van gebruiksvriendelijkheid. Met GNU/Linux kun je ook zo'n beetje wat Windows 7 kan (of zelfs meer), maar in veel gevallen niet echt gebruiksvriendelijk voor ' gewone ' gebruikers. Btw me Windows 3.11/95 kun je ook nog steeds surfen, e-mailen, tekstverwerken. Linux zonder X11 (dus console only) kan ik ook heel veel doen als de functionaliteit van een GUI: browsen met Lynx, e-mailen met Pine/Mutt, nieuwslezen met tin, ftp'en met ftp, tekstverwerken met Latex of eMacs, spelletjes spelen (Nethack, Snake), msn'en met centerim. Dat ik dezelfde functionaliteit heb ik text-based programma's, wil nog niet zeggen dat ik het fijn vindt om mee te werken :)

Onder Linux kan ik ook prima een mailserver beheren (sendmail, postfix enz), een webserver beheren (apache) etc. Dus waarom zou ik een Windows server neerzetten met een grafische interface er om heen? Denk daar maar eens over na ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 05-10-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Dat is denk ik totaal persoonlijk. Ikzelf vind symbian heel intuitief en vrijwel alles heb ik snel kunnen vinden. Vandaag binnen en nu al kan ik snel door de menu's lopen. Af en toe speel ik met een iphone, maar daar kan ik echt niet aan wennen. Kortom, heel persoonlijk.

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Hyperion: Ik wil rechtzetten dat ik er wel vanuit ga dat alles soepel werkt. Ik accepteer ook niet te lange wachttijden of die trage browser (hoewel ik in andere reviews zie dat ie wel goed werkt, en anders kun je toch gewoon een betere browser downloaden? Dat is zelfs nodig bij de HTC HD2.)

Ik zeg daarbij ook niet dat S^3 het beste besturingssysteem is. Ik ontken dat juist, maar ik hecht er ook niet veel waarde aan. De software hoeft van mij geen natte droom te zijn, als alles maar een beetje fatsoenlijk werkt. Waarom zou ik dan een ander apparaat aanschaffen dan de N8? Geen andere smartphone heeft zoveel te bieden als deze.

Ik ga ook puur af op youtube filmpjes etc. ik heb dat ding nog nooit gebruikt. Ik heb wel genoeg met iPhones en Droids gewerkt om te weten dat dát allemaal lekker werkt. Maar ik mis gewoon de hardware die de N8 wél kan bieden. Droids hebben niet eens een front face camera, laat staan een HDMI uitgang. Bovendien onderscheidt de N8 zich ook nog (vergeleken met het gros van de smartphones) op een paar essentiële punten door bijvoorbeeld Flash ondersteuning, Dolby Surround Plus en een mooie mediaspeler (plus ondersteuning van DivX en vele andere formaten). Daarnaast ook nog tal van andere zaken die tegenwoordig als standaard worden gezien op high end telefoons zijn gewoon aanwezig.

De software is dus (ruim) voldoende voor een high end smartphone. En dan zitten er ook nog allerlei mooie dingen aan vast. Mij hoor je in theorie niet klagen.

Maar ik dwing ook niemand zich hierbij neer te leggen, het is gewoon mijn onderbouwing waarom S^3 voor mij (op papier nogmaals, geen gebruikservaring) voldoet. Iedereen is anders en heeft andere wensen. Een mobiele telefoon is een verlengstuk van jezelf en moet jóuw leven volledig ondersteunen. Het heeft geen zin om iemand tegen zijn wil te overtuigen van een andere platform. Leg gewoon de feiten naast de persoonlijke eisen en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier trouwens nog een leuke actie van GSM Arena. Vergelijk foto's en raadt met welk apparaat ze gemaakt zijn. De N8, PIXON12 of een Sony HX5v Cyber Shot (compact camera). Ben benieuwd, morgen het antwoord :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323506 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:58:
Hier trouwens nog een leuke actie van GSM Arena. Vergelijk foto's en raadt met welk apparaat ze gemaakt zijn. De N8, PIXON12 of een Sony HX5v Cyber Shot (compact camera). Ben benieuwd, morgen het antwoord :).
Is de exif data wel gecleard? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
@Hyperion :

Tuurlijk loopt het OS achter. Maar vergeet even niet de historie van Symbian. Het is geschreven voor de hardware waar het op draait. Geen full-blown OS als Android / iOS. Daarom erg efficient met resources.

En inderdaad .. in ieder geval tot Symbian^4 loopt het achter qua looks en gebruikersvriendelijkheid. Jammer .. maar so be it, ik word moe van dat eeuwige vergelijken met Android en iOS. Dat is appels met peren vergelijken. En eigenlijk vind ik het best fijn ... dat ouderwetsere nostalgische Symbian. Kan er prima mijn ding mee doen , zolang het bug-free is.

Koop dan lekker zo'n Android ding (zou ik ook doen .. als ik de hardware niet klote vond van zowel HTC als Samsung) of ga 2 jaar bij T-Mobile zitten met een iPhone (of koop hem ergens los tegen een veel te hoog bedrag).

Overigens dat swypen tussen homescreens : als je je erin verdiept .. en de Symbian bug-tracker es doorkijkt, dan zie je dat dat wel zeker 'opgemerkt is'.. maar gewoon niet anders kon, vanwege de 'legacy'-code. In Symbian^4 wordt dat anders uiteraard.

[ Voor 20% gewijzigd door BoXie op 05-10-2010 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Bob, ja had hetzelfde idee, nog niet gevonden. denk het wel dus :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:59
Ja hoor ik heb hem ook binnen, hoe hij bevalt? Nou stiekem moet ik toch wel even wachten. Maar niet echt storend.

Ik zit alleen meteen even met een vraag, ik heb Opera Mobile geinstalleerd, maar die ondersteund geen pinch to zoom? Of doe ik iets verkeerd?

Daarnaast kan ik wel pinch to zoom gebruiken bij mn foto's, maar ik zou graag verder in kunnen zoomen. Ik had uit de ovi store nog even Nokia Photo browser gedownload, maar die ondersteund het helemaal niet en is trouwens traag. Is hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Vandaag mijn N8 afgehaald bij UPS en meteen geprobeerd om dat midnight theme te vinden.
Maar ik weet nog niet wat ik verkeerd doe, ik kan de midnight theme echt niet vinden :'(

Al gekeken en gezocht in de Ovi store en op mijn pc via google maar nergens te vinden.
SW update tool geprobeerd op mijn N8 maar zegt hij dat alles up-to-date is en heb ik verder geen opties om te zoeken daarin. Ook via settings -> themes -> Download themes maar word ik toch weer in naar Ovi store geleid waarin ik hem niet kan vinden.
Kijk ik verkeerd? Is hij misschien door nokia verwijderd?

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z_Jr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-04-2022
SpitfireNL schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:18:
Vandaag mijn N8 afgehaald bij UPS en meteen geprobeerd om dat midnight theme te vinden.
Maar ik weet nog niet wat ik verkeerd doe, ik kan de midnight theme echt niet vinden :'(
Bij mij stond de midnight theme als aanbevolen software bij Ovi Suite aan de rechterkant. :)

Het veranderen van home-screens gaat inderdaad sloom als je bijvoorbeeld van de 1e naar 2e wilt. Maar probeer eens op die onderste knopje te drukken met die 3 horizontale puntjes en dan 3x achter elkaar. Dan zie je hoe snel het toestel zou reageren als ze deze tweak er niet in hadden gedaan bij de software van de N8.

Vandaag had ik geprobeerd om zo veel mogelijk applicaties te gebruiken. Ik kwam tot 16 totdat ik bij het volgende programma (overigens een spel van ovi) erachter kwam dat die 6 ervan had gesloten. Met de 16 programma's had ik (denk ik) toch wel een paar heftige applicaties erbij zitten. Namelijk video bewerking, foto bewerking, 3 spellen, foto's map, video's map, muziek player EN een 720p film had ik o.a. open staan. In conclusie: met multi-tasken zit je gewoon dik goed met de N8. Het enigste wat erop aan te vallen is, is dat sommige applicaties een klein tikkeltje slomer werden geopend, maar dat was ook alles. Tot nu heb ik nog geen "RAM zit vol" error gekregen.

Wat betreft de web browser van Opera, ook ik heb niet kunnen pinch-to-zoomen. Dus het lijkt me dat dat een probleem van Opera is en niet van de N8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Laatst online: 14:13
Ik heb de N8 sinds vanmiddag en loop tegen een probleem met de ontvangst aan. Als ik het toestel neerleg is de ontvangst prima, maar vastpakken in de hand zorgt er voor dat de ontvangst terugloopt en vaak zelfs helemaal wegvalt.

Nu is de netwerkkwaliteit hier niet al te best, maar met mijn N95 heb ik hier nooit problemen mee gehad, die deed het prima en de ontvangst viel ook niet terug bij het vasthouden van het toestel.

Iemand anders ook dit soort ervaringen? Krijgen we een Nokia antennagate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nokia N8 camera vs iPhone 4 (nog een test, N8 overtuigend natuurlijkere beelden)

http://www.intomobile.com...image-picture-comparison/

En review verschenen van de Washington Post:
The N8 is a hot-and-cold phone. It has some amazing features, like the camera and video support, but the software is almost too much of a pain to work with. I can't help but imagine what kind of Superphone the N8 would be with a different OS. Symbian needs to be completely overhauled in terms of appearance, functionality and performance; little tweaks here and there just don't cut it. I'm excited to see where Nokia's Meego platform with Intel may go, but it seems like we might have to wait awhile before any phones start to surface.
http://www.washingtonpost...05/AR2010100504268_1.html

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 06-10-2010 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
na een avondje spelen ben ik erg tevreden met deze aankoop.
1 bug gehad: de facebook applicatie loopt vast en update onvoldoende. Weg met die widget en snaptu erop gezet. Die draait gewoon op de achtergrond en doet zijn werk prima.
Beste nokia tot dusver, dat is duidelijk.
of je een ander besturingssysteem wilt of niet dat is een ander verhaal.
Als je symbian gewend bent dan is dit een genot om mee te spelen, en doet ie alles lekker vlot. gpsfix in 7 seconden (agps). In de trein de snelheidsmeter aangezet en zelfs met een vaart van 100 km/u had ik met 30 seconden de snelheid op mijn scherm.
meerdere applicaties open is geen punt. 530 mp3tjes erop gezet en een zeer soepel lopende bibliotheek. 500 foto's erop gezet (geschoten met mijn n97). Laden van het begin scherm duurt 3 seconden (ja dat is even wachten) daarna glijdt hij door all foto's, super voor mij in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 335546

Heb er ook een avondje mee kunnen spelen, en ben vooralsnog enorm onder de indruk. Heb er de oude foto/video-library van mijn N82 opgezet (2000 items), en merk niets dat zelfs maar op vertraging lijkt. Geen ellenlang gewacht meer tot de miniatuurtjes zijn gegenereerd, geen verpixelde afbeelding als je hem opent, goede respons op pinch-to-zoom. Heb een 32GB-kaartje volgegooid met het grootste deel van mijn muziekbibliotheek, en ook dit gaat lekker rap. Duurde hier iets langer voor hij de coverflow had gegenereerd, maar nu werkt het supersnel. Sowieso werk ik weinig van vertragingen. Het zal wel zijn doordat ik niet zo gewend ben met iPhone/Android, maar ik had geen problemen met de manier van schakelen tussen de homescreens.

Minpuntjes:
- De browser mag inderdaad wel een update krijgen.
- De Facebook-widget update inderdaad niet zo snel als ik zou willen. Liffey, kun je dat Snaptu ook als widget op je homescreen installeren?
- Ik had wel wat meer beschikbare widgets verwacht. Een mooie Nu.nl-widget of zo. Ik hoop dat dit in de toekomst nog toegevoegd wordt.
- Het lukt mij niet om email te versturen. Heb een eigen mail server, maar T-Mobile blokkeert port 25 als het niet naar hun eigen mail server gaat. Op mijn N82 verstuurde ik gewoon mail via smtp.gprs.t-mobile.nl, maar dit lijkt hier niet te werken. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Vanavond nog even verder de telefoon installeren. Vind het erg leuk dat de Contacten zo goed te integeren zijn met Facebook, en je iemands Facebook-foto automatisch aan dat contact kunt toevoegen. En kijk er erg naar uit om de camera eens goed onder handen te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
Anoniem: 335546 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 10:11:
- Het lukt mij niet om email te versturen. Heb een eigen mail server, maar T-Mobile blokkeert port 25 als het niet naar hun eigen mail server gaat. Op mijn N82 verstuurde ik gewoon mail via smtp.gprs.t-mobile.nl, maar dit lijkt hier niet te werken. Heeft iemand hier een oplossing voor?
  • Altijd beveiligde verbindingen gebruiken. Waarom zou je überhaupt e-mail nog ooit over een onbeveiligde verbinding willen gebruiken?.. Met SSL gaat het tevens niet meer over poort 25.
  • Gebruik de mailserver van je eigen provider, met authentication. Afhankelijk van de anti-spammaatregelen van je domeinboer/e-mailhoster is het sowieso een slecht idee om een andere SMTP-server dan die van je e-mailhoster te gebruiken.
  • Tegenwoordig wordt direct verbinding naar SMTP op poort 25 alleen nog gebruikt voor communicatie tussen servers. Voor het aanbieden van e-mail is er een andere poort gekomen, 587.

[ Voor 9% gewijzigd door Fuzzillogic op 06-10-2010 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
SpitfireNL schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:18:

Al gekeken en gezocht in de Ovi store en op mijn pc via google maar nergens te vinden.
SW update tool geprobeerd op mijn N8 maar zegt hij dat alles up-to-date is en heb ik verder geen opties om te zoeken daarin. Ook via settings -> themes -> Download themes maar word ik toch weer in naar Ovi store geleid waarin ik hem niet kan vinden.
Kijk ik verkeerd? Is hij misschien door nokia verwijderd?
Ik heb hem op 23-9 binnengekregen als update (Menu > Toepassingen > Instrumenten > Sw-update). Mogelijk heeft Nokia hem inderdaad verwijderd. Zou jammer zijn want het is een mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
Anoniem: 335546 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 10:11:

Minpuntjes:
Liffey, kun je dat Snaptu ook als widget op je homescreen installeren?
- Ik had wel wat meer beschikbare widgets verwacht. Een mooie Nu.nl-widget of zo. Ik hoop dat dit in de toekomst nog toegevoegd wordt.
Nee helaas, er zijn inderdaad erg weinig widgets en die er zijn zij zo verschrikkelijk lelijk dat ik die niet wil.
Snaptu heeft ook geen widget maar met een snelkoppeling op mijn homescreen ben ik wel al blij genoeg.
Wel erg fijn dat je oneindig snelkoppelingen widgets kan blijven toevoegen. ik vond 8 echt te weinig bij de n97.

BUG: sinds vanochtend zijn al mijn contacten verdwenen! maar weer even overzetten vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladestar5314
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 02:13
@ robert webbe komt er ook een ovi unlimited versie van de n8 en die dan weer alleen leverbaar bij Kpn /Hi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
Die calender is erg treurig zeg.
Een schermpje met de activiteit op de dag die je selecteert in het maandoverzicht zou wel erg fijn zijn! Hopelijk een toevoeging bij een software update.
Iemand al een goede calender widget gevonden? Calender outlook (die gebruikte ik op de n97) doet het niet goed op de n8. (geeft geen calander entries for specified period)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Het midnight thema heb ik inmiddels gevonden.. ziet er top uit!
Ik zocht eerst op de verkeerde plaats want ik dacht dat ik hem ook via de n8 browser binnen kon halen uit de ovi store of via de themes settings in de N8 zelf.... niet dus... om het midnight theme te krijgen moet je echt je n8 verbinden met de pc en op je pc via Ovi Suite de SW update uitvoeren.

Maar nog even iets wat ik heb ontdekt in de N8 dat is namelijk "SIP settings" dat zit in je N8 heel ver weg gestopt namelijk onder Settings -> Connectivity -> Admin. Settings -> SIP settings.
Hiermee zou je in principe VOIP calls over WLAN moeten kunnen uitvoeren middels een van de beruchte voipaanbieders op internet (ik gebruikte op mijn N95 altijd voipdiscount.com).

Nu heb ik de SIP settings precies zo ingesteld als ik in mijn N95 heb. Maar daarna kan ik nergens een optie vinden waarmee je de internet VOIP calls daadwerkelijk kan uitvoeren.. die optie heet op de N95 "Internet telephone". Niet in je contacts, niet in de settings of tools menu van de N8.. nergens kan ik het vinden in de N8. Hopelijk voegt Nokia die functionaliteit zeer snel nog verder toe want de basis ervoor zit al wel in de N8 ingebouwd.
Tenzij iemand anders het misschien al wel heeft gevonden en aan de praat heeft gekregen?

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

roelbouwman schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 23:35:
Ik heb de N8 sinds vanmiddag en loop tegen een probleem met de ontvangst aan. Als ik het toestel neerleg is de ontvangst prima, maar vastpakken in de hand zorgt er voor dat de ontvangst terugloopt en vaak zelfs helemaal wegvalt.

Nu is de netwerkkwaliteit hier niet al te best, maar met mijn N95 heb ik hier nooit problemen mee gehad, die deed het prima en de ontvangst viel ook niet terug bij het vasthouden van het toestel.

Iemand anders ook dit soort ervaringen? Krijgen we een Nokia antennagate?
Klopt, dat heb ik ook. Het kan tot 4 streepjes omlaag. Dat heeft ook te maken met waar ik me bevind

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 00:20

rda

http://hx-custom-roms.com/?p=2555

Continue Autofocus voor de N8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
Dit is dus ook al door de hack ? Ik dacht namelijk dat de N8 geen Continue Autofocus had ?
Die hacks worden met de dag mooier als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwakman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 16:33
SpitfireNL schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 18:28:
Het midnight thema heb ik inmiddels gevonden.. ziet er top uit!
Ik zocht eerst op de verkeerde plaats want ik dacht dat ik hem ook via de n8 browser binnen kon halen uit de ovi store of via de themes settings in de N8 zelf.... niet dus... om het midnight theme te krijgen moet je echt je n8 verbinden met de pc en op je pc via Ovi Suite de SW update uitvoeren.

Maar nog even iets wat ik heb ontdekt in de N8 dat is namelijk "SIP settings" dat zit in je N8 heel ver weg gestopt namelijk onder Settings -> Connectivity -> Admin. Settings -> SIP settings.
Hiermee zou je in principe VOIP calls over WLAN moeten kunnen uitvoeren middels een van de beruchte voipaanbieders op internet (ik gebruikte op mijn N95 altijd voipdiscount.com).

Nu heb ik de SIP settings precies zo ingesteld als ik in mijn N95 heb. Maar daarna kan ik nergens een optie vinden waarmee je de internet VOIP calls daadwerkelijk kan uitvoeren.. die optie heet op de N95 "Internet telephone". Niet in je contacts, niet in de settings of tools menu van de N8.. nergens kan ik het vinden in de N8. Hopelijk voegt Nokia die functionaliteit zeer snel nog verder toe want de basis ervoor zit al wel in de N8 ingebouwd.
Tenzij iemand anders het misschien al wel heeft gevonden en aan de praat heeft gekregen?
Als dit net zo werkt als bij de N97, dan heb je een sip voip settings applicatie nodig, deze is te downloaden vanaf url http://www.forum.nokia.co...ec/SIP_VoIP_Settings.html . Selecteer de versie voor Symbian^3 uit de lijst. Deze applicatie voegt extra settings toe en ook de mogelijkheid voor internet oproepen. Voor hulp bij het instellen, kun je de handleiding op http://www.winkstreaming.com/en/n97_sip/ bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
M.E.Amrani schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 18:59:
[...]

Klopt, dat heb ik ook. Het kan tot 4 streepjes omlaag. Dat heeft ook te maken met waar ik me bevind
heb ik dus totaal niet. wonderlijk hoor!

vandaag bij een grijze dag een filmpje van een minuut gemaakt vanuit een rijdende trein, ongelofelijk goed beeld op de tv! en na overzetten speelt mijn mediaplayer (popcorn) hem direct af, top hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda

rda

Jeffrey88 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 19:11:
[...]

Dit is dus ook al door de hack ? Ik dacht namelijk dat de N8 geen Continue Autofocus had ?
Ja.

Nu heb ik de N8 nog niet, maar hoe werkt zo een hack? Wat zou ik daar bijvoorbeeld voor moeten doen om hetzelfde resultaat te krijgen? Welke nadelen zitten er aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
Dan kun je het beste http://hx-custom-roms.com/ in de gaten houden. Er staat nu al wel iets op, onder andere dat je geen nieuwe FW hoeft te flashen voor de hack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• businka19
Jeffrey88 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 19:11:
[...]

Ben ik met je eens, maar de software ontwikkeling afdeling van Nokia ziet er met de dag onbekwamer uit. Die gast Andy flikt het binnen paar dagen! Zo'n mod maakt N8 gelijk een stukje meer waard, waarom doet Nokia zelf dat niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Net een vastloper gehad, nadat ik een browservenster (pagina met afspelende youtube filmpje) probeerde af te sluiten. Reboot door aan/uit knop ingedrukt te houden

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
@Businka

Geld is het antwoord. Nokia moet de designers fors betalen voor elk dingetje dat ze doen. Dus de koek houd dan snel op als je een budget hebt. Zo een hacker is bovendien meestal een over fanatiekeling en weet meestal verbazingwekkend goed de hardware uit te pluizen.

Waarschijnlijk speelt naamsbekendheid ook een grote rol. Als je als eerste een hack aankondigt dan haal je de frontpage als je nummer 24 bent dan mag je geluk hebben als je update credit krijgt bij het downloaden.

En gezien Symbian opensource is denkt Nokia misschien ook wel zo van, wij zetten er een mooi programma op dat de meeste consumenten tevreden stelt en ons niet zo veel kost en de pro's laten we zelf aan de gang om geld te besparen. pro's weten toch alles te hacken daar gaan wij geen geld aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• businka19
Jeffrey88 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:32:
Businka

Geld is het antwoord. Nokia moet de designers fors betalen voor elk dingetje dat ze doen. Dus de koek houd dan snel op als je een budget hebt. Zo een hacker is bovendien meestal een over fanatiekeling en weet meestal verbazingwekkend goed de hardware uit te pluizen.

Waarschijnlijk speelt naamsbekendheid ook een grote rol. Als je als eerste een hack aankondigt dan haal je de frontpage als je nummer 24 bent dan mag je geluk hebben als je update credit krijgt bij het downloaden.

En gezien Symbian opensource is denkt Nokia misschien ook wel zo van, wij zetten er een mooi programma op dat de meeste consumenten tevreden stelt en ons niet zo veel kost en de pro's laten we zelf aan de gang om geld te besparen. pro's weten toch alles te hacken daar gaan wij geen geld aan uitgeven.
Nou, en die houding stoort mij dus. Al huur je 1 zo'n Andy in voor slechts aantal weken zou die van N8 echte killer-phone maken. En niet alleen camera-wise maar waarschijnlijk de hele Symbian^3 nog een stuk vlotter/intuïtiever kunnen maken. Dan had je niets reden om te twijfelen tussen N8 en een droid. Het zier er nu echt uit alsof ze voor een dubbeltje op de eerste rij willen komen. Zulke hacks leggen dus bloot hoe onderontwikkeld de software van N8 werkelijk is. Misschien nemen ze dit op in hun volgende updates en misschien niet en zul je toch met de hacks moeten zitten kloten wil je de hele potentieel van je phone eruit halen. Hoe dan ook spreekt het niet voor Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Ben zeeeeer tevreden met de accuduur, na ongeveer 24uur nog steeds vol :|

@ hieronder: Je hebt gelijk : D

Vandaag nog even genoten van mijn nieuwe toestel door alles een beetje uit te proberen. En natuurlijk showen aan anderen :D. Wat ik heb gedaan met mn telefoon:

3 telefoongesprekken gehad
10 smsjes verstuurd en 11 ontvangen
door foto's gebladerd
een aantal foto's en video's gemaakt (ong 10 a 15 minuten)
ongeveer 10 minuten games gespeeld
ongeveer 10 minuten video's gekeken
20 min ge-internet en gedwonload via wifi
wat gespeeld met de telefoon op tv via hdmi

[ Voor 77% gewijzigd door M.E.Amrani op 07-10-2010 01:29 ]

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
M.E.Amrani schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 00:18:
Ben zeeeeer tevreden met de accuduur, na ongeveer 24uur nog steeds vol :|
Vermeld er dan even bij hoe je gebruik is geweest, maakt het net wat duidelijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
Ik mis ook de "GPS Data" applicatie die op de N95 en N97 wel aanwezig was. Erg jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 12:43
Kan de Nokia N8 automatisch van een verbinding opGPRS/UMTS switchen naar bijvoobeeld WiFI, dus zodra je bijvoorbeeld thuis komt de telefoon overschakeld naar je WiFi hotspot voor internet toepassingen? Net zoals een Android, iPhone en Blackberry ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
businka19 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:42:
[...]

Nou, en die houding stoort mij dus. Al huur je 1 zo'n Andy in voor slechts aantal weken zou die van N8 echte killer-phone maken. En niet alleen camera-wise maar waarschijnlijk de hele Symbian^3 nog een stuk vlotter/intuïtiever kunnen maken. Dan had je niets reden om te twijfelen tussen N8 en een droid. Het zier er nu echt uit alsof ze voor een dubbeltje op de eerste rij willen komen. Zulke hacks leggen dus bloot hoe onderontwikkeld de software van N8 werkelijk is. Misschien nemen ze dit op in hun volgende updates en misschien niet en zul je toch met de hacks moeten zitten kloten wil je de hele potentieel van je phone eruit halen. Hoe dan ook spreekt het niet voor Nokia.
Ik denk dat het meer met de stabiliteit te maken heeft. Meer features is leuk, maar als die features een beetje buggy zijn, komt dat de naam en faam van Nokia niet ten goede. Ik verwacht wel dat dit soort features in de toekomst alsnog worden geïmplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Laatst online: 07-06 13:15
basix schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 08:02:
Kan de Nokia N8 automatisch van een verbinding opGPRS/UMTS switchen naar bijvoobeeld WiFI, dus zodra je bijvoorbeeld thuis komt de telefoon overschakeld naar je WiFi hotspot voor internet toepassingen? Net zoals een Android, iPhone en Blackberry ook kunnen?
Ja, teninste op een 5800 werkt het al een tijdje zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
pegagus schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 08:26:
[...]

Ik denk dat het meer met de stabiliteit te maken heeft. Meer features is leuk, maar als die features een beetje buggy zijn, komt dat de naam en faam van Nokia niet ten goede. Ik verwacht wel dat dit soort features in de toekomst alsnog worden geïmplementeerd.
100% mee eens. Ik denk dat veel tweakers zich niet realiseren hoeveel tijd het kost om een feature compleet te debuggen. Daarnaast moet je je goed realiseren dat de markt voor een toestel niet alleen uit tweakers bestaat maar ook niet technische mensen (bijvoorbeeld je buurman). Die hebben liever een toestel dat 100% betrouwbaar werkt en niet te veel poespas biedt. Neem het succes van de iPhone (onafhankelijk of je het zelf een fijn toestel vindt) als voorbeeld.

Daarnaast bieden dit soort ontwikkelingen wel weer kansen voor de ontwikkelafdeling van Nokia. De cameraprestatie van bijvoorbeeld de N95 is ook na verloop van de tijd in stapjes flink verbeterd.

basix schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 08:02:
Ja dat werkt. Echter als je in een actieve sessie zit (bijvoorbeeld in een chat of een upload van een foto) dan wordt er past gewisseld van signaal als de sessie klaar is.

roelbouwman schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 01:51:
Ik mis ook de "GPS Data" applicatie die op de N95 en N97 wel aanwezig was. Erg jammer!
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Bedoel je het geotaggen van de foto? Of het sneller verkrijgen van een GPS plaatsbepaling via wifi?

[ Voor 29% gewijzigd door robertwebbe op 07-10-2010 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
SpitfireNL schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 18:28:

Zie robertwebbe in "Nokia N8".
offtopic:
Even zoeken binnen dit topic (rechtsboven op de pagina) naar SIP.

bladestar5314 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 11:11:
@ robert webbe komt er ook een ovi unlimited versie van de n8 en die dan weer alleen leverbaar bij Kpn /Hi?
Nokia biedt de mogelijkheid om de N8 te leveren in een variant met OVI Unlimited (= onbeperkt downloaden van DRM muziek) erbij. Ik heb nog niet gehoord dat er een Nederlandse partij is die een dergelijk pakket gaat voeren gezien het de verkoopprijs met enkele tientjes zal verhogen.

liffey schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 10:58:
[...]
BUG: sinds vanochtend zijn al mijn contacten verdwenen! maar weer even overzetten vanavond.
Je kunt pas van een bug spreken als je precies kunt beschrijven wat er in welke situatie mis gaat en je het reproduceren kunt. In jouw geval kan het van alles zijn. Misschien heb je wel zelf iets onbewust gedaan dat je contactpersonen heeft gewist.

[ Voor 34% gewijzigd door robertwebbe op 07-10-2010 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:37

bwt

verplaatst zich op een GSX750F

robertwebbe schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 09:33:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Bedoel je het geotaggen van de foto? Of het sneller verkrijgen van een GPS plaatsbepaling via wifi?
Nee, hij bedoelt de "Lokatie" toepassing die er ook opzat voor Ovi Maps gratis werd.
Afbeeldingslocatie: http://www.berryth.nl/media/image/Scr000002.jpg

Die gebruik ik ook nog wel eens.
Alleen jammer dat ie bij mij (5800) de tripafstand optie na 70 meter stopt met registreren

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Wat kun en doe je er mee dan?
En waarom gebruik je OVI Maps daar dan niet voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:37

bwt

verplaatst zich op een GSX750F

Ik ben er bijvoorbeeld nog niet achter of/hoe ik coordinaten kan invoeren om naar toe te navigeren met ovi maps.
Of of om van een rit (fiets/motor/auto) de afgelegde afstand, max. snelheid en gem. snelheid weer te geven. Dit laatste kan wel met die locatie app.

[ Voor 8% gewijzigd door bwt op 07-10-2010 10:56 ]

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
robertwebbe schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 10:35:
Wat kun en doe je er mee dan?
En waarom gebruik je OVI Maps daar dan niet voor?
Deze applicatie bood een aantal standaard GPS navigatie functies. Dus: navigeer naar een waypoint of coordinaat (niet over de weg of op een kaart), een overzicht van je huidige positie (coordinaat, hoogte, nauwkeurigheid, huidige snelheid en hoogte) en een trip meter. Dus gewoon de basisfuncties van een handheld GPS device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda

rda

Nokia panorama beschikbaar voor N8. Lijkt mij een hele mooie app

http://conversations.noki...pp-review-nokia-panorama/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladestar5314
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 02:13
en voor de mensen die internet radio miste op de touch toestellen
hij is er sinds vandaag weer
http://store.ovi.com/content/57159

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• businka19
betekent het dat er standaard geen "panorama" instelling mogelijk bij N8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
businka19 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 14:03:
[...]

betekent het dat er standaard geen "panorama" instelling mogelijk bij N8?
Het programmaatje is van Nokia, maar strikt formeel zit het blijkbaar niet standaard geïnstalleerd. Maar wat zou dat? Laptops met bloatware worden niet gewaardeerd en Apple's IPhone wordt gewaardeerd op de talloze verkrijgbare apps. En als je wilt kun je dus ook een ander progje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Panorama-app gedownloadt! En in de Ovi Store zit nu ook een Buienradar-applicatie, die ook een zeer fijne homescreen-widget levert, met daarop een mini-Buienradar en weersvoorspelling van de komende 4 dagen. Heeft bij mij al de Accuweather-widget verdreven.

Als de Ovi Store in dit tempo nuttige applicaties wint, ben ik om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
bladestar5314 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 13:28:
Helaas, dit item is niet beschikbaar voor Nokia N8-00.

Anoniem: 335546 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 14:37:
Panorama-app gedownloadt! En in de Ovi Store zit nu ook een Buienradar-applicatie, die ook een zeer fijne homescreen-widget levert, met daarop een mini-Buienradar en weersvoorspelling van de komende 4 dagen. Heeft bij mij al de Accuweather-widget verdreven.
Hoet heet die dan? Ik heb gezocht op buienradar maar vind niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Robert, hoe kun je betalen voor de apps? Via je provider of heb je een creditcard nodig?

Als ik nu een app wil kopen, staat er het volgende: "Serverfout. Er zijn problemen met de betaalservice. Je gaat terug naar de cataloguspagina". Heb je dat wel eens gehad?

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
M.E.Amrani schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 15:36:
Robert, hoe kun je betalen voor de apps? Via je provider of heb je een creditcard nodig?

Als ik nu een app wil kopen, staat er het volgende: "Serverfout. Er zijn problemen met de betaalservice. Je gaat terug naar de cataloguspagina". Heb je dat wel eens gehad?
Kennelijk een storing. Maar je kunt normaal zowel met creditcard als via provider betalen, nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Ik zal het later dan nog eens proberen. Bedankt!

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het antwoord van die blinde test van GSM Arena met 3 verschillende camera's staat nu online! Ongelooflijk maar de N8 weet gewoon meer detail te produceren dan een Sony Cybershot camera van dik 300 euro. Kijk voor uzelf, de crops spreken voor zich. En dan was het ook nog eens een bewolkte dag, weinig licht is de grootste vijand van een cameraphone.

De N8 bewijst weer, los van de optische zoom, een prima vervanging te zijn van de simpele compact camera's.

Ik heb 'm trouwens binnen, mijn N8tje. Eerste indruk is zeker heel goed. Meteen aangesloten op m'n HD projector, filmpjes bekeken. Moet alleen nog een nieuwe Sim kaart en hoesje. Welke hoesjes hebben jullie voor jullie N8?

Edit: Trouwens, terugkomend op het megapixel verhaal een paar pagina's terug, Sony heeft vandaag een 16,4MP sensor met 1080p Full HD opname met 30fps gepresenteerd. Zoals ik al zei, ontwikkeling gaat altijd door. De sensor is beschikbaar vanaf begin 2011 en wordt mogelijk in de SE Satio 2 gestopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 323506 op 07-10-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 13:47

FlyEragon

Alien Monkeys

bladestar5314 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 13:28:
Dit item is helaas niet beschikbaar voor je land. :?

Via de telefoon lukt het wel _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door FlyEragon op 07-10-2010 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

robertwebbe schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 15:23:
Hoet heet die dan? Ik heb gezocht op buienradar maar vind niets.
Gewoon 'Buienradar.' Had vroeger de indruk dat zoeken op de Ovi-store niet zo goed werkte, dit lijkt nog niet verbeterd te zijn. Ik vond hem via Categorieen --> Toepassingen --> Alle --> Nieuw, en dan een paar keer omlaag scrollen. Net boven de NOS Teletekst-applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
De OVI Store kijkt blijkbaar naar de productcode van je toestel. Dat is de reden dat we verschillende inhoud krijgen te zien. Op mijn toestel verschijnt de Internet Radio app niet in de OVI Store. Als ik via de computer inlog op http://store.ovi.com/content/57159 dan krijg ik de melding dat deze app nog niet beschikbaar is voor de N8-00. Ik heb ook mijn taal en land gewijzigd in de OVI account instellingen maar dat mocht ook niet baten.

Uiteindelijk heb ik de Send-to-Friend truuk gebruikt, dan ontvang je een SMS met download link en dan opent dan verschijnt die wel en kun je hem alsnog downloaden.

Maar toch heb ik liever de hybride radio app zoals op de N86 zat. Als je die app startte kon je kiezen tussen FM radio of internet radio.

Idem voor de panoramia foto app, die functie heb ik ook liever als een scene modus zoals bij de N86.

[ Voor 81% gewijzigd door robertwebbe op 07-10-2010 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
http://store.ovi.com/content/60178

Buienradar App, alleen voor S3 devices.

[ Voor 11% gewijzigd door Beanie op 07-10-2010 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
Hier filmpje van Buienradar app:
YouTube: Nokia Symbian Buienradar v1.0

Nog niet kunnen vinden overigens, ook niet op site van Buienradar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4107/5059746953_2cba44fba2.jpg

@Tweade, je moet even op de OVI link erboven klikken, dan Stuur naar een vriend gebruiken door het te sturen naar je eigen nummer.

[ Voor 45% gewijzigd door robertwebbe op 07-10-2010 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
Anoniem: 323506 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 16:08:
Edit: Trouwens, terugkomend op het megapixel verhaal een paar pagina's terug, Sony heeft vandaag een 16,4MP sensor met 1080p Full HD opname met 30fps gepresenteerd. Zoals ik al zei, ontwikkeling gaat altijd door. De sensor is beschikbaar vanaf begin 2011 en wordt mogelijk in de SE Satio 2 gestopt.
En het lens verschil al eens bekeken

N8 1/1.83
SE 1/2.8

Meer pixels zijn alleen leuk als de lens ook goed is. De K800 schoot bijvoorbeeld vaak betere foto's zijn dan 5MP broer de K850. Een budget phone met een camera van 3MP is ook heel verschillend. De ene 3MP is de andere niet. Het enige voordeel van de nieuwe SE lens is dat het full HD kan opnemen of 720P 60FPS.

Ontwikkelingen blijven natuurlijk doorgaan. Op de dag dat jij je telefoon koopt is het al veroudert. Dit maakt de N8 echter nog steeds een prima telefoon.
robertwebbe schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 09:33:
De cameraprestatie van bijvoorbeeld de N95 is ook na verloop van de tijd in stapjes flink verbeterd.
Wat is er flink verbeterd ? En je bedoelt waarschijnlijk via officele updates ?

[ Voor 19% gewijzigd door Jeffrey88 op 07-10-2010 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

^Klopt, het was ook niet m'n punt om te zeggen dat ze een betere camera hadden, het ging puur om het feit dat de megapixel race nog steeds bezig is. Naar mijn mening is 12 MP meer dan voldoende voor een foto. Heel veel spiegelreflexcamera's schieten rond die resolutie. Meer heb je eigenlijk niet nodig, tenzij je je foto's op een bioscoopscherm wil vertonen of iets dergelijks. Fabrikanten kunnen zich nu meer bezig houden met het verbeteren van de pixels zelf. Kleuren, contrast, ruis verminderen, etc. De enige hardware aanpassing waar ik nog op wacht is de optische zoom. Full HD in 3D (dubbele camera) met optische zoom filmen zal de komende jaren wel het maximale zijn wat uit de huidige techniek naar voren kan komen, maar oke ontwikkeling staat idd niet stil.

Nogmaals de hoesjes vraag jongens! Hebben jullie die officiele Nokia van de site? Of een andere die aan te raden is? Ik zoek naar een hoesje wat hier op lijkt, maar nog niet gevonden op een Nederlandse/Europese site.

Ik ben trouwens mijn smsjes aan het synchroniseren via Bluetooth tussen de twee toestellen. Vanmiddag had ie er redelijk snel 1900 gesynchroniseerd, maar ik had 'm per ongeluk onderbroken. Daarna opnieuw gedaan, was ie tot 2200 gekomen, maar toen viel de batterij uit van mijn oude toestel. Valt me op dat ie alles opnieuw moet synchroniseren en niet zoekt naar missende gegevens. Anyway, heb 'm nu weer laten syncen (vanaf 0 dus weer...), maar nu is ie verschrikkelijk traag. Weet iemand de reden? Zit er een maximale sms hoeveelheid op dat ding? Contacten had ie btw binnen 1 minuutje volledig gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-12-2020
Anoniem: 323506 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 20:22:
Ik ben trouwens mijn smsjes aan het synchroniseren via Bluetooth tussen de twee toestellen. Vanmiddag had ie er redelijk snel 1900 gesynchroniseerd, maar ik had 'm per ongeluk onderbroken. Daarna opnieuw gedaan, was ie tot 2200 gekomen, maar toen viel de batterij uit van mijn oude toestel. Valt me op dat ie alles opnieuw moet synchroniseren en niet zoekt naar missende gegevens. Anyway, heb 'm nu weer laten syncen (vanaf 0 dus weer...), maar nu is ie verschrikkelijk traag. Weet iemand de reden? Zit er een maximale sms hoeveelheid op dat ding? Contacten had ie btw binnen 1 minuutje volledig gedaan.
Heb je de oude smsjes verwijderd voordat je opnieuw ging syncen?
Pagina: 1 ... 8 ... 92 Laatste

Let op:
Discussie over levertijden, abonnementen en aanbiedingen mag in [ABO] Nokia N8 levertijden- en abonnementen topic