Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 74 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:10
Andre_J schreef op maandag 19 maart 2018 @ 18:14:
[...]
Laten we het dan alleen eens puur technisch bekijken losstaand van de functies.
Dus knoppen, batterij ?
Batterij heeft na 3 jaar denk ik 5 tot 10% (zeer ruwe schatting) ingeleverd, ik kan van ruim twee dagen fietsen met gps aan nu krap twee dagen fietsen met gps aan. Dus van de 16 uur waarmee geadverteerd haal ik er nu nog 14? Het is niet heel erg te merken, gaat nog altijd een hele ruime twee weken mee als ik het als horloge alleen gebruik. Ook ruim twee weken met een paar korte activiteiten van zeg maar een uur per keer. Valt me heel erg mee. Qua knoppen is het simpel, geen slijtage zichtbaar, daarnaast alleen wat gebruikerssporen en krasjes op de bezel, ik werk in de bouw en het ding krijgt wat te verduren.

De meeste "slijtage" als je het dat mag noemen is op de kleine opstaande rand net iets buiten het glaswerk waar de buitenrand eerst omhoog gaat, een hele dunne richel vormt (net buiten de lettering van start/stop) en dan weer schuin afloopt (het stuk waarin je de torx schroefjes kan zien zitten) goed verklaarbaar want als je het horloge met de wijzerplaat op de tafel neerlegt is dat de rand waarop het toestel rust.

Bandje: vervangen door Nato strap, geen slijtage zichtbaar, wel sporen van verf en tex :+

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Roozzz schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:00:
[...]

Reset and pray.

Werkt dat niet, dan z.s.m. terug naar Garmin met die zooi.
en nooit meer een Garmin kopen binnen een half jaar na release. Ze leveren al jaren niets anders dan beta producten :X
Ik zal hem inderdaad resetten en komende week weer eens testen. Inderdaad maar hopen dat het goed komt. Ergste geval klopt mijn kilometertijd en/of hartslag niet, dat is op zich geen ramp. Maar dan ga ik wel even bellen naar Garmin :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:35
TLDR: vanavond m'n eerste rondje gelopen met de Huami Amazfit Stratos (aka Pace 2). Tracking, OHR-meting en algemene bediening doen het redelijk tot prima. Groot nadeel voor mij: de Stratos is geen vriend van Apple. De iOS-app is praat niet lekker met Strava en ik kan de run alleen exporteren als GPX. Foto's en screenshots van de app op Dropbox.

Lange versie: 28 februari 2018 heb ik de Huami Amazfit Stratos (ook wel Pace 2) besteld bij Geekbuying, de internationale versie. Vandaag (20 maart) stond DHL voor de deur met het pakketje, mocht nog €6,72 btw en €17,75 aan declaratiekosten betalen. Daarmee kwam de totale aanschaf op net geen €160.

Eerst de Amazfit ingesteld, ik werk op een Mac en heb een iPhone, helaas geen (hedendaagse) Android in huis. Instellen ging vrij makkelijk via de Amazfit iOS app. Amazfit en iPhone pairen ging redelijk snel (via QR code op het horloge en met de telefooncamera). Watchfaces instellen, volgorde van apps op de Stratos instellen gaat via de app. Ook nog wat mogelijkheden voor smartwach-achtige notificaties, die interesseren me niet echt en de optie was binair: dus daar heb ik alles maar uitgezet.

Vanavond gelijk een rondje gaan lopen, links de Amazfit om de pols en rechts de Gamin 920XT (icm Schoche rhythm + en Decathlon footpod). Beide horloges buiten in de vensterbank gelegd, GPS fix van de 920XT ging iets sneller, maar voor een eerste keer vond ik de Stratos vlot GPS gevonden te hebben. In het begin leek de Stratos m'n hartslag en cadans wat hoger in te schatten, maar dat trok redelijk naar elkaar toe. Qua afstand zaten beide horloges erg dichtbij elkaar.

Ik kan helaas niet linken naar de Huami Amazfit omgeving, waarbij alle verzamelde data van de Stratis te zien is. Heb wat foto's van de Stratos en screens van de iOS-app gedeeld via Dropbox, klik hier voor het album.

Wat zaken op een rijtje:

920XTStratos
totale afstand10,23 km10,26 km
gem pace5:09 min/km5:07 min/km
gem HS156 bpm152 bpm
cadans163 spm158 spm

Gemiddelden en losse cijfers zeggen niet zoveel natuurlijk. Ik heb de workouts van beide horloges op Garmin Connect staan:
- 920XT (dus met alle verzamelde info zichtbaar)
- Stratos (alleen gps en hartslag, ik kon alleen een GPX-exporteren namelijk)
Cijfer dat er echt negatief uitspringt bij de Stratos is de hoogte foto. Die cijfers kunnen natuurlijk nooit in Utrecht. Maar ze vlakken elkaar ook weer uit... dat scheelt dus.

De 920XT heeft de eerste 2 km wat moeite met GPS, is langs wat hoge gebouwen en dan een tunnel door. De Stratos doet het daar best netjes, maar snijdt op zo'n 600m voor het einde weer wat af. Al met al lijkt de Stratos het wel goed te doen qua GPS.

De Stratos reageert heel snel, geeft alle informatie onder het lopen duidelijk weer. Het heeft wel wat weg van Connect IQ Single Field, die ik naar volle tevredenheid gebruik op m'n 920XT. Het scherm van de Stratis is reflectief, daardoor goed af te lezen zolang er maar licht op valt. De backlight kan geactiveerd worden door de middelste knop. Heb zelf autolap op 1km ingesteld, lap kan ook via de onderste knop getriggerd worden. Door de schermen lopen gaat via de grote knop, prima te bedienen onder het lopen. Heb het touchscreen niet nodig gehad onderweg.

Syncen tussen Stratos en iOS app ging vlot, de workout wordt als fietstocht naar Strava gestuurd (enkel GPS en hartslagdata). Heb het toestel omgehouden als activity tracker, dat lijkt ie redelijk te doen. Maar ik ga niet de Stratos én de 920XT tegelijkertijd dragen overdag om dat te kunnen vergelijken :P

Er staan wat standaard trainingsschema's op de Stratos ingesteld (beginner, 5 km, 10 km, halve marathon en marathon). Dan krijg je per dag een training voorgeschoteld, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wat Amazfit bijvoorbeeld bedoelt met 4 km fartlek. Heb nog niets kunnen ontdekken over invoeren eigen gevorderde intervaltrainingen.

Een bestaande GPX-track volgen behoort tot de mogelijkheden, door de GPX op te slaan op Stratos' interne geheugen.

Muziek luisteren werkt ook, drag & drop mp3's naar het interne geheugen en gaan. Heb zelf geen bluetooth koptelefoon, maar pairen met BT-speaker ging probleemloos.

Tot slot, je kunt veel op de Stratos zelf instellen (van boven naar onder swipen als je de watchface voor je hebt). De Stratos heeft ook ingebouwde wifi, maar de iOS-app is nog niet in staat om die verbinding tot stand te brengen helaas.

Al met al, geinig toestel, maar feitelijk onbruikbaar als je alleen Apple hebt. Syncen naar andere platformen moet echt beter of in ieder geval exportmogelijkheid in een formaat waarbij alle info meekomt. De iOS-app moet stukken beter: wifi instellen lukt niet, her en der staat bijvoorbeeld Amzafit in beeld (zie ook het eerder gelinkte Dropbox album), app loopt best vaak vast, qua smartwatch mist het toestel m.i. uitgebreide mogelijkheden voor beheren van notificaties. Positief aan de app en het toestel zijn de mogelijkheden voor VOmax, trainingseffect en dergelijke, niet gek voor een toestel van deze prijs. Al geeft de Stratos me nu het advies om meer dan 60 uur te recoveren van deze loop, Garmin gaf iets van 20 uur aan. Maar ja, de Stratos heeft natuurlijk nog veel te weinig data over mij op dit moment.
DCRainmaker heeft iets van Amazfit besteld, hopelijk ook de Stratos.

Rens-br heeft een zeer uitgebreide en volledige review geschreven over de Amazfit Bip als smartwatch. Alleen al door gebruik te maken van een andere smartphone app, wordt de Amazfit veel slimmer. Iets vergelijkbaars zou de Stratos m.i. veel interessanter maken. Lees vooral zijn review! productreview: Xiaomi Huami Amazfit Bip Zwart (Zwart) review door rens-br

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47

oNo

@driedees nice!

Hoe zit het met het gps opnameinterval? In welke mate evt. instelbaar? 1s, smart?

En er staat een waterdichtheid van ATM5 (IP68 bij geekbuying) Dat is nogal een verschil. Afgaande op de oplaadverbinding is het imho eerder ATM5 dan dan IP68, hoe zit het bij de knoppen?

En is er een optie om het hartslagsignaal te broadcasten zodat andere apparaten er gebruik van kunnen maken? (fietscomputer bv)

Nu hopen dat spotify er op gehackt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

@driedees als ik de hartslag- en tempografieken bekijk zit er toch wel een behoorlijk verschil tussen de twee toestellen. De Amazfit laat regelmatige drops in tempo zien, waar de Garmin vindt dat je zeer constant hebt gelopen op een paar pauzes na.
Deze pauzes zie je, bij de Garmin, ook terug in je hartslag, maar op de Amazfit lijkt je hartslag niet te zakken wanneer je pauzeert en juist wel een paar rare, onverklaarbare drops te geven (29:00, en 37:30 nog veel erger.
20 slagen verschil in gemiddelde hartslag over de gehele activiteit is ook behoorlijk wat. <-- dat las ik verkeerd door een stomme mouseover.

Ben je van plan nog meer van dit soort tests te doen? Ik ben zeer geïnteresseerd in deze nieuwe generatie van China running watches :Y

[ Voor 3% gewijzigd door Pathogen op 21-03-2018 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
driedees schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 02:12:
TLDR: vanavond m'n eerste rondje gelopen met de Huami Amazfit Stratos (aka Pace 2). Tracking, OHR-meting en algemene bediening doen het redelijk tot prima. Groot nadeel voor mij: de Stratos is geen vriend van Apple. De iOS-app is praat niet lekker met Strava en ik kan de run alleen exporteren als GPX. Foto's en screenshots van de app op Dropbox.

Lange versie: 28 februari 2018 heb ik de Huami Amazfit Stratos (ook wel Pace 2) besteld bij Geekbuying, de internationale versie. Vandaag (20 maart) stond DHL voor de deur met het pakketje, mocht nog €6,72 btw en €17,75 aan declaratiekosten betalen. Daarmee kwam de totale aanschaf op net geen €160.

Eerst de Amazfit ingesteld, ik werk op een Mac en heb een iPhone, helaas geen (hedendaagse) Android in huis. Instellen ging vrij makkelijk via de Amazfit iOS app. Amazfit en iPhone pairen ging redelijk snel (via QR code op het horloge en met de telefooncamera). Watchfaces instellen, volgorde van apps op de Stratos instellen gaat via de app. Ook nog wat mogelijkheden voor smartwach-achtige notificaties, die interesseren me niet echt en de optie was binair: dus daar heb ik alles maar uitgezet.

Vanavond gelijk een rondje gaan lopen, links de Amazfit om de pols en rechts de Gamin 920XT (icm Schoche rhythm + en Decathlon footpod). Beide horloges buiten in de vensterbank gelegd, GPS fix van de 920XT ging iets sneller, maar voor een eerste keer vond ik de Stratos vlot GPS gevonden te hebben. In het begin leek de Stratos m'n hartslag en cadans wat hoger in te schatten, maar dat trok redelijk naar elkaar toe. Qua afstand zaten beide horloges erg dichtbij elkaar.

Ik kan helaas niet linken naar de Huami Amazfit omgeving, waarbij alle verzamelde data van de Stratis te zien is. Heb wat foto's van de Stratos en screens van de iOS-app gedeeld via Dropbox, klik hier voor het album.

Wat zaken op een rijtje:

920XTStratos
totale afstand10,23 km10,26 km
gem pace5:09 min/km5:07 min/km
gem HS156 bpm152 bpm
cadans163 spm158 spm

Gemiddelden en losse cijfers zeggen niet zoveel natuurlijk. Ik heb de workouts van beide horloges op Garmin Connect staan:
- 920XT (dus met alle verzamelde info zichtbaar)
- Stratos (alleen gps en hartslag, ik kon alleen een GPX-exporteren namelijk)
Cijfer dat er echt negatief uitspringt bij de Stratos is de hoogte foto. Die cijfers kunnen natuurlijk nooit in Utrecht. Maar ze vlakken elkaar ook weer uit... dat scheelt dus.

De 920XT heeft de eerste 2 km wat moeite met GPS, is langs wat hoge gebouwen en dan een tunnel door. De Stratos doet het daar best netjes, maar snijdt op zo'n 600m voor het einde weer wat af. Al met al lijkt de Stratos het wel goed te doen qua GPS.

De Stratos reageert heel snel, geeft alle informatie onder het lopen duidelijk weer. Het heeft wel wat weg van Connect IQ Single Field, die ik naar volle tevredenheid gebruik op m'n 920XT. Het scherm van de Stratis is reflectief, daardoor goed af te lezen zolang er maar licht op valt. De backlight kan geactiveerd worden door de middelste knop. Heb zelf autolap op 1km ingesteld, lap kan ook via de onderste knop getriggerd worden. Door de schermen lopen gaat via de grote knop, prima te bedienen onder het lopen. Heb het touchscreen niet nodig gehad onderweg.

Syncen tussen Stratos en iOS app ging vlot, de workout wordt als fietstocht naar Strava gestuurd (enkel GPS en hartslagdata). Heb het toestel omgehouden als activity tracker, dat lijkt ie redelijk te doen. Maar ik ga niet de Stratos én de 920XT tegelijkertijd dragen overdag om dat te kunnen vergelijken :P

Er staan wat standaard trainingsschema's op de Stratos ingesteld (beginner, 5 km, 10 km, halve marathon en marathon). Dan krijg je per dag een training voorgeschoteld, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wat Amazfit bijvoorbeeld bedoelt met 4 km fartlek. Heb nog niets kunnen ontdekken over invoeren eigen gevorderde intervaltrainingen.

Een bestaande GPX-track volgen behoort tot de mogelijkheden, door de GPX op te slaan op Stratos' interne geheugen.

Muziek luisteren werkt ook, drag & drop mp3's naar het interne geheugen en gaan. Heb zelf geen bluetooth koptelefoon, maar pairen met BT-speaker ging probleemloos.

Tot slot, je kunt veel op de Stratos zelf instellen (van boven naar onder swipen als je de watchface voor je hebt). De Stratos heeft ook ingebouwde wifi, maar de iOS-app is nog niet in staat om die verbinding tot stand te brengen helaas.

Al met al, geinig toestel, maar feitelijk onbruikbaar als je alleen Apple hebt. Syncen naar andere platformen moet echt beter of in ieder geval exportmogelijkheid in een formaat waarbij alle info meekomt. De iOS-app moet stukken beter: wifi instellen lukt niet, her en der staat bijvoorbeeld Amzafit in beeld (zie ook het eerder gelinkte Dropbox album), app loopt best vaak vast, qua smartwatch mist het toestel m.i. uitgebreide mogelijkheden voor beheren van notificaties. Positief aan de app en het toestel zijn de mogelijkheden voor VOmax, trainingseffect en dergelijke, niet gek voor een toestel van deze prijs. Al geeft de Stratos me nu het advies om meer dan 60 uur te recoveren van deze loop, Garmin gaf iets van 20 uur aan. Maar ja, de Stratos heeft natuurlijk nog veel te weinig data over mij op dit moment.
DCRainmaker heeft iets van Amazfit besteld, hopelijk ook de Stratos.

Rens-br heeft een zeer uitgebreide en volledige review geschreven over de Amazfit Bip als smartwatch. Alleen al door gebruik te maken van een andere smartphone app, wordt de Amazfit veel slimmer. Iets vergelijkbaars zou de Stratos m.i. veel interessanter maken. Lees vooral zijn review! productreview: Xiaomi Huami Amazfit Bip Zwart (Zwart) review door rens-br
Leuk experiment!
Moet de datasets nog iets beter bekijken maar eerste indruk is: GPS goed, hartslag slecht.
Pathogen schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:52:
@driedees als ik de hartslag- en tempografieken bekijk zit er toch wel een behoorlijk verschil tussen de twee toestellen. De Amazfit laat regelmatige drops in tempo zien, waar de Garmin vindt dat je zeer constant hebt gelopen op een paar pauzes na.
Deze pauzes zie je, bij de Garmin, ook terug in je hartslag, maar op de Amazfit lijkt je hartslag niet te zakken wanneer je pauzeert en juist wel een paar rare, onverklaarbare drops te geven (29:00, en 37:30 nog veel erger.
20 slagen verschil in gemiddelde hartslag over de gehele activiteit is ook behoorlijk wat.

Ben je van plan nog meer van dit soort tests te doen? Ik ben zeer geïnteresseerd in deze nieuwe generatie van China running watches :Y
Footpod op de Garmin gebruikt hé. Verklaart uiteraard niet de hartslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driedees
oNo schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:31:
Hoe zit het met het gps opnameinterval? In welke mate evt. instelbaar? 1s, smart?
Ik kan die optie/info echt nergens vinden, noch op het horloge zelf, noch in de iOS-app.
En er staat een waterdichtheid van ATM5 (IP68 bij geekbuying) Dat is nogal een verschil. Afgaande op de oplaadverbinding is het imho eerder ATM5 dan dan IP68, hoe zit het bij de knoppen?
Hoe kan ik dat zien, waar moet ik dan op letten bij de knoppen? Op de doos staat ATM5.
En is er een optie om het hartslagsignaal te broadcasten zodat andere apparaten er gebruik van kunnen maken? (fietscomputer bv)
Volgens mij niet, zie die optie nergens.

@Pathogen je hebt gelijk over de OHR inderdaad, ga maar uit van de Schoche. Zal bij een volgende fartlek weer beide klokjes omdoen.

@MrAcid die footpod zou ik niet meer willen missen voor instant pace! Vraag me alleen af welke data nou opgeslagen wordt in Garmin Connect, pace op basis van GPS of van de footpod. Heb jij interesse om die Stratos eens te testen, aangezien je ook zwemt en op de fiets zit?

De 920XT stond gelijk "stil" als ik bij een stoplicht wachtte (door die footpod). Viel me positief op dat de Stratos ook vlot doorhad dat ik stil stond, 1 tel na de 920XT.

Vervolg op eerder ervaringen:
- de activity tracker gegevens werden niet gesynct tussen horloge en app. Pas nadat ik de Stratos had ge-unpaird en opnieuw pairde, nadeel hiervan was dat de eerdere verzamelde stappen verdwenen en het opnieuw pairen zeer lang duurde. Bovendien doet de Stratos iets wat lijkt op een soft reset bij opnieuw pairen (instellingen kwijt, opgeslagen muziek weg).
- ik heb niet geslapen vannacht volgens de Stratos
- continous heart rate lijkt het wel redelijk te doen.
- even snel je hartslag checken werkt wat minder: Stratos moet dan oncomfortabel strak zitten en de betreffende app op de Stratos reageert erg traag vergeleken met de andere apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tsja weet je, als het de basics goed kan doen (GPS track, pace, evt. ingebouwde HRM) is het voor die prijs gewoon een belachelijk goeie deal. Vooropgesteld dat je daadwerkelijk al je data naar een fijn platform kunt brengen natuurlijk.

Slecht werkende OHR zou ik nog kunnen negeren voor die prijs, dan gebruik ik gewoon alsnog een band. Maar dan moet de rest wel gewoon OK werken, anders is het alsnog weggegooid geld wat mij betreft.

EDIT: @driedees meteen een vraag aan je: krijg je je Scosche ook gelinkt aan de Stratos? Of staat Bluetooth 4/BLE alleen in de specs mooi te wezen voor de muziek? :)

[ Voor 16% gewijzigd door Pathogen op 21-03-2018 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er is een nieuwe firmware (2.5) uit voor de FR645(M).
Ter info: https://forums.garmin.com...ilable-phased-roll-out-50
Ben benieuwd naar de eerste ervaringen hier, met name over de automatische calibratie van de hoogtemeter.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Eerste “hands on” van DesFit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
Van mijn vivoactive HR reageert het touchscreen niet meer. Is er een mogelijkheid hoe ik 'm kan resetten naar fabrieksinstellingen zonder het touchscreen te hoeven bedienen?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Iemand een idee of het volgende mogelijk is met de FR645 Music (vanaf PC lukt het me wel): Ik wil muziek/podcasts van mijn telefoon naar het horloge uploaden. Als ik in Garmin Connect naar "Garmin toestellen > Forerunner 645 Music > Muziek" ga dan krijg ik een scherm dat opgedeeld is in twee delen:
"geinstalleerd (er zijn geen muziekapps geinstalleerd)" en "niet geinstalleerd" en daaronder een button "Muziekapps downloaden".
Ik neem aan dat ik dus een app nodig heb om de muziek van de telefoon naar het horloge te krijgen. Echter, als ik op "downloaden" druk, dan opent de Connect IQ Store met als standaard selectie "Music & More", maar is er geen app beschikbaar.

Mijn vraag: doe ik iets fout? Of is het (nog?) niet mogelijk om via de telefoon muziek naar het horloge te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zijn niet meer de reviews die ik van voorheen gewend was. Blijkbaar richt hij zich nu meer op mainstream publiek.

De nda is er waarschijnlijk af, het aantal hands on filmpjes op YouTube begint aardig op te lopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Miki op 21-03-2018 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miki schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:24:
[...]

Zijn niet meer de reviews die ik van voorheen gewend was. Blijkbaar richt hij zich nu meer op mainstream publiek.

De nda is er waarschijnlijk af, het aantal hands on filmpjes op YouTube begint aardig op te lopen.
Klopt, het is allemaal wat oppervlakkiger geworden bij RizKnows helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserboy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-10 20:06
PatrickC schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:49:
Er is een nieuwe firmware (2.5) uit voor de FR645(M).
Ter info: https://forums.garmin.com...ilable-phased-roll-out-50
Ben benieuwd naar de eerste ervaringen hier, met name over de automatische calibratie van de hoogtemeter.
In de trein uit werk kreeg ik de melding dat het horloge een update heeft uitgevoerd. In de wandeling naar huis heb ik kort een activiteit gedraaid. ik kreeg nog niet de indruk dat het probleem is verholpen. Ik zit nog te hoog in het aantal hoogtemeters. Tenminste, als de dijken doorbreken zit ik veilig volgens Garmin :) Morgenavond heb ik wat meer tijd om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-10 14:59
Hier na een run van 10km ook geen goede hoogte nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driedees
Pathogen schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:44:
EDIT: @driedees meteen een vraag aan je: krijg je je Scosche ook gelinkt aan de Stratos? Of staat Bluetooth 4/BLE alleen in de specs mooi te wezen voor de muziek? :)
Yep, dat gaat. RHYTHYM+ wordt probleemloos gepaired en de hartslag wordt ook weergegeven (horloge van de pols af en Scosche om de arm).

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/sh/7j1xfkkg5tl3efu/AAAn0c0Ela7RtDwelchi5Px2a/2018-03-21%2022.56.49.jpg
Polsomtrek gemeten op het botje is 17,5cm

Nog wat bevindingen na een dagje:
- het bandje van de Stratos is van prima zacht kunststof. Zet mij net iets te veel rek in en het horloge voelt soms ietsje topzwaar aan. Het bandje had iets stugger en minder elastisch gemogen wat mij betreft.
- activity tracker meet de hele dag door stappen, zie geen rare uitschieters of missers. Het target is statisch, past zich dus niet aan je beweegpatroon.
- telefoonnotificaties heb ik even aangezet, op iOS volgt de Stratos de instellingen van de telefoon. Zo heb ik van berichtenapps altijd de optie "voorvertoning in notificatie" UIT, op de Stratos ook niks te zien. Je kunt ook eenvoudig bepaalde notificaties definitief blokkeren vanaf de Stratos.
- Na bijna 30 uur aangestaan te hebben vanaf 100% accu: 52 minuten hardgelopen, bluetooth aan, veel gepield en continue hartslagmeting aan, schermhelderheid op automatisch of niveau 2/5 zit de accu nu op 39%.
- Screenshots van poging tot continuous heart rate staan in m'n Dropbox-album Ik had vandaag een echte kantoor/zitdag inderdaad, geen idee waarom er zo'n lange periode geen HR-meting is opgeslagen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
driedees schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 23:35:
[...]

Yep, dat gaat. RHYTHYM+ wordt probleemloos gepaired en de hartslag wordt ook weergegeven (horloge van de pols af en Scosche om de arm).

[afbeelding]
Polsomtrek gemeten op het botje is 17,5cm

Nog wat bevindingen na een dagje:
- het bandje van de Stratos is van prima zacht kunststof. Zet mij net iets te veel rek in en het horloge voelt soms ietsje topzwaar aan. Het bandje had iets stugger en minder elastisch gemogen wat mij betreft.
- activity tracker meet de hele dag door stappen, zie geen rare uitschieters of missers. Het target is statisch, past zich dus niet aan je beweegpatroon.
- telefoonnotificaties heb ik even aangezet, op iOS volgt de Stratos de instellingen van de telefoon. Zo heb ik van berichtenapps altijd de optie "voorvertoning in notificatie" UIT, op de Stratos ook niks te zien. Je kunt ook eenvoudig bepaalde notificaties definitief blokkeren vanaf de Stratos.
- Na bijna 30 uur aangestaan te hebben vanaf 100% accu: 52 minuten hardgelopen, bluetooth aan, veel gepield en continue hartslagmeting aan, schermhelderheid op automatisch of niveau 2/5 zit de accu nu op 39%.
- Screenshots van poging tot continuous heart rate staan in m'n Dropbox-album Ik had vandaag een echte kantoor/zitdag inderdaad, geen idee waarom er zo'n lange periode geen HR-meting is opgeslagen overigens.
Indrukwekkend wat ik zoal zie van de screenshots. Had serieus niet verwacht dat er zoveel data mee uit te lezen was maar eerder typische Chinese gimmick gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds gister de Vivosport aan! Ik vind 'm heel fijn, bedient makkelijk. Moet nog wel wennen en ik denk het horloge ook aan mij.
Alleen verbinden met Garmin Connect... :'( Precies waar ik bang voor was. Eerste keer verbinden gaat vlekkeloos, daarna niet meer. PC en Vivosport verbinden lijkt wel steeds goed te gaan. Mijn telefoon pakt de Vivosport wel, Garmin Connect vindt de Vivosport ook. Maar bij "wordt verbonden" blijft het hangen. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Gravenimage wat voor telefoon? Mijn vrouw heeft 0,0 problemen met Vivosport en Galaxy S7, maar had met Vivofit / Nexus 5 constant gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pathogen Nokia Lumia 1520 :9
Na een paar keer Vivosport te hebben verwijderd van de Bluetooth toestellen, pakt Garmin Connect hem nu wel op. Ik hoop dat hij verbonden blijft en geen problemen geeft wanneer ik mijn bluetooth headphones verbindt met de telefoon. :o Volgens de handleiding kan de Nokia Lumia met twee toestellen via bluetooth verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ahh, geen 2 Bluetooth toestellen tegelijk is wel een behoorlijk irritante limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo

oNo

bramv82 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:46:
Van mijn vivoactive HR reageert het touchscreen niet meer. Is er een mogelijkheid hoe ik 'm kan resetten naar fabrieksinstellingen zonder het touchscreen te hoeven bedienen?
Heb je het ding al een keer uit en weer aan gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pathogen Net ging het een hele tijd goed. Vivosport en Headphones gebruikt op mijn telefoon.
Daarna kon de Vivosport het weer en berichten niet tonen, want niet verbonden. In de instellingen zelf zei Vivosport dat hij wel verbonden was en Garmin Connect op de telefoon zei ook dat het verbonden was. Synchroniseren ging niet, want dan moet je verbonden zijn...
Toestel verwijderd op de telefoon, opnieuw gekoppeld. Toen deed hij het weer even, nu niet meer. Precies hetzelfde probleem, ook na opnieuw koppelen.

Ik snap er niks van. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:15:
@Pathogen Net ging het een hele tijd goed. Vivosport en Headphones gebruikt op mijn telefoon.
Daarna kon de Vivosport het weer en berichten niet tonen, want niet verbonden. In de instellingen zelf zei Vivosport dat hij wel verbonden was en Garmin Connect op de telefoon zei ook dat het verbonden was. Synchroniseren ging niet, want dan moet je verbonden zijn...
Toestel verwijderd op de telefoon, opnieuw gekoppeld. Toen deed hij het weer even, nu niet meer. Precies hetzelfde probleem, ook na opnieuw koppelen.

Ik snap er niks van. :-(
Ik heb hetzelfde issue met de Vivosport; vaker geen connectie voor notificaties dan wel. Ik weet niet wat de oorzaak is, de telefoon of de Vivosport.... Op de telefoon heeft Garmin Connect alle rechten, en wordt niet in slaapstand gezet. Zodra ik de app open vind hij de VS direct, en synchroniseert hij.

Ik heb het inmiddels opgegeven, zo belangrijk vind ik die notificaties niet, maar irritant is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mrwolf Dan lijkt het mij dat het een probleem is in de Vivosport of in Garmin Connect.
Wanneer ik de app open op mijn telefoon synchroniseert hij niet. De Vivosport zegt dan niet verbonden, terwijl ik de instellingen staat dat hij verbonden is... Hopelijk synchroniseert hij thuis wel met de pc, anders wordt het heel lastig voor mij.

Edit: Zou ik hierover een mail kunnen sturen naar Garmin, of naar de winkel?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
oNo schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:10:
[...]
Heb je het ding al een keer uit en weer aan gezet?
Jep. Al meerdere keren door een van de knoppen 15s in te houden.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:06
Ik gebruik sinds een halfjaartje de Garmin vivoactive 3 voor o.a. running en wandelen. Ik er ben nog niet uit wat de ideale gegevensschermen zijn voor deze twee activiteiten. Ben nieuwsgierig naar ervaringen van andere welke schermen ze het prettigst vinden of misschien info hebben daarover.
Dank voor de reacties alvast.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mcmiles Ik denk dat dit heel persoonlijk is. De ene persoon ziet graag de snelheid in km/u, de andere in min./km. De andere vindt pasfrequentie belangrijk en/of hartslag. Verder lijken mij afstand en duur sowieso altijd wel handig. Ik zelf gebruik voor hardlopen meestal het Connect IQ gegevensveld ‘Single Run Field’. Op pagina 1 heb ik dan 5 datavelden, namelijk hartslag, pace, timer, stapfrequentie en afstand. Verder staat bovenin ook nog de actuele tijd. Je moet voor dit Connect IQ gegevensveld wel het aantal gegevensvelden op de pagina op één zetten en dat is voor de Vivoactive 3 een behoorlijk nadeel, omdat dan de rest van je data pagina’s ook beperkt worden tot één gegevensveld. Op mijn vivoactive HR kun je dat aantal per pagina varieren.
Als je wedstrijden met een bepaalde doeltijd loopt dan kan het gegevensveld ‘Peter’s (Race) Pacer’ ook handig zijn. Dit gegevensveld is iets te uitgebreid om hier even kort uitvte leggen. Zoek het maar eens op in Connect IQ. https://forums.garmin.com...-field-peter-s-race-pacer

[ Voor 7% gewijzigd door PatrickC op 22-03-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Ha Patrick,
Dank voor je reactie, heel nuttig. Ik weet dat het persoonlijk is maar ben eigenlijk nieuwsgierig hoe anderen het ingesteld hebben. Ik ga gelijk naar " Peters Race Pacer" kijken. Soms twijfel ik wel of de Vivocative 3 een goede aankoop is geweest. Zitten steeds bugs in, in genoemd forum wordt er behoorlijk geklaagd.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Garmin Connect app wil op zowel mijn telefoon als op mijn pc niet meer synchroniseren met mijn Vivosport. De Garmin Express app doet dit vlekkeloos en upload alles netjes naar Garmin Connect.

Edit: In de Engelse handleiding staat dat je moet synchroniseren met Garmin Express. Garmin Connect gebruik je vervolgens voor de rest. Wat omslachtig, ik dacht dat je juist met Garmin Connect moest synchroniseren omdat deze beschikbaar is op telefoon.
Met Garmin Express kan ik alleen via een USB verbinden. Bluetooth en de ant+ stick werken hier niet mee.

Ben overigens wel blij met de Vivosport zelf. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2018 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:20
mcmiles schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:30:
Ik gebruik sinds een halfjaartje de Garmin vivoactive 3 voor o.a. running en wandelen. Ik er ben nog niet uit wat de ideale gegevensschermen zijn voor deze twee activiteiten. Ben nieuwsgierig naar ervaringen van andere welke schermen ze het prettigst vinden of misschien info hebben daarover.
Dank voor de reacties alvast.
Voor wandelen (vooral op vakantie, met hoogteverschillen) gebruik ik deze: https://apps.garmin.com/e...41-4dea-9476-26c47601f414
Voor hardlopen mijn eigen dataveld, waarmee ik permanente achtergrondverlichting kan afdwingen (fijn voor winteravonden), op basis van finish tijd steeds benodigde tempo kan zien en running power (van de Stryd footpod): https://apps.garmin.com/e...3f-4666-8451-da97e59b0d99
Van de maker van de race pacer, Peter de Decker, is voor running ook een mooie app: https://apps.garmin.com/e...ee-402b-95a4-a111e83d45e3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
mcmiles schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:26:
Zitten steeds bugs in, in genoemd forum wordt er behoorlijk geklaagd.
Het is electronica en het is Garmin, perfectie bestaat daar niet en een paar bugs zal je altijd wel blijven houden. Wat betreft de garmin forums, daar wordt meer geklaagd dan bij de beroemde muur in Jerusalem, het is een forum dat alle positiviteit uit je leven zuigt als je alles daar voor waar aanneemt. Ik kom er alleen nog maar om even te kijken naar updates of om te zien dat er belangrijke bugs gemeld zijn.
[rant]
Het is slechts mijn mening en misschien dat mensen het als minder negatief ervaren in bepaalde andere subfora dan waar ik meestal lees/las, maar het is me wel duidelijk dat het in geen geval een goede vertegenwoordiging is van de gemiddelde garmin gebruiker. [/rant]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:58
Heb ik nu wat gemist maar komt er een nieuwe Tactix Charlie aan?

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/623921

Afbeeldingslocatie: https://static.garmincdn.com/en/products/010-02084-00/g/cf-lg-b6cc2880-6b9b-4d69-ac31-a7e26a12afd9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.garmincdn.com/en/products/010-02084-00/g/pd-04-lg-1020f13b-ac07-41a0-bd51-740af0e7ea89.jpg

Lijkt dus een Fenix 5X in een nieuw jasje :9~

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-10 20:58
De Tactix is toch meer het leger horloge van Garmin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 13:53
Was te verwachten, na de Tactix Bravo op basis van de Fenix 3, dat er naast de 5X ook een nieuwe Tactix zou komen. Die analoge watchface op de eerste foto is wel erg cool. Zou niet misstaan op mijn Fenix 3.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:58
ik heb nog niet echt kunnen ontdekken of er hardwarematige veranderingen in zitten t.o.v. een 5X.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:15
rockhopper schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 00:51:
[...]

Het is electronica en het is Garmin, perfectie bestaat daar niet en een paar bugs zal je altijd wel blijven houden. Wat betreft de garmin forums, daar wordt meer geklaagd dan bij de beroemde muur in Jerusalem, het is een forum dat alle positiviteit uit je leven zuigt als je alles daar voor waar aanneemt.
[rant]
Het is slechts mijn mening en misschien dat mensen het als minder negatief ervaren in bepaalde andere subfora dan waar ik meestal lees/las, maar het is me wel duidelijk dat het in geen geval een goede vertegenwoordiging is van de gemiddelde garmin gebruiker. [/rant]
tja, het is een keuze om het apparaat te kopen en te gebruiken. Op korte termijn mag je klagen, maar je kunt niet 3 keer achter elkaar een garmin kopen en dan klagen over garmin als bedrijf. Lijkt soms net de werkvloer, je hoeft hier niet te werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:06:
ik heb nog niet echt kunnen ontdekken of er hardwarematige veranderingen in zitten t.o.v. een 5X.
Als het om een legeruitvoering gaat in ieder geval speciaal ontspiegeld glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

coldasice schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:13:
[...]

tja, het is een keuze om het apparaat te kopen en te gebruiken. Op korte termijn mag je klagen, maar je kunt niet 3 keer achter elkaar een garmin kopen en dan klagen over garmin als bedrijf. Lijkt soms net de werkvloer, je hoeft hier niet te werken ;)
Nee. Het hoeft niet. Maar als je als je data op het garmin platform hebt, wordt de aantrekkelijkheid om over te stappen een stuk minder. Tenzij je ook je data wil verliezen.

NIet voor niets is data zo beschermd op de data en wil ze weinig koppelingen op de data toestaan. En dat begrijp ik wel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Cyberpope schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:31:
[...]

Nee. Het hoeft niet. Maar als je als je data op het garmin platform hebt, wordt de aantrekkelijkheid om over te stappen een stuk minder. Tenzij je ook je data wil verliezen.

NIet voor niets is data zo beschermd op de data en wil ze weinig koppelingen op de data toestaan. En dat begrijp ik wel.
Je kunt toch gewoon een export doen van al je data?

https://support.strava.co...files-from-Garmin-Connect

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Het is electronica en het is Garmin, perfectie bestaat daar niet en een paar bugs zal je altijd wel blijven houden. Wat betreft de garmin forums, daar wordt meer geklaagd dan bij de beroemde muur in Jerusalem, het is een forum dat alle positiviteit uit je leven zuigt als je alles daar voor waar aanneemt. Ik kom er alleen nog maar om even te kijken naar updates of om te zien dat er belangrijke bugs gemeld zijn.
[rant]
Soms wordt er ook een positieve thread gestart. >:)
https://forums.garmin.com...110-happy-positive-thread
Lijkt me ook logisch dat er op zo’n forum met name geklaagd wordt, want je gaat daar meestal naar toe als je een probleem hebt. Laten we dan maar de positiviteit bewaren voor dit forum! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Frij5fd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:58:
[...]

Voor wandelen (vooral op vakantie, met hoogteverschillen) gebruik ik deze: https://apps.garmin.com/e...41-4dea-9476-26c47601f414
Voor hardlopen mijn eigen dataveld, waarmee ik permanente achtergrondverlichting kan afdwingen (fijn voor winteravonden), op basis van finish tijd steeds benodigde tempo kan zien en running power (van de Stryd footpod): https://apps.garmin.com/e...3f-4666-8451-da97e59b0d99
Van de maker van de race pacer, Peter de Decker, is voor running ook een mooie app: https://apps.garmin.com/e...ee-402b-95a4-a111e83d45e3
Dank Frij5fd hele nuttige info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
[...]

[rant]
Op zich met je eens en er wordt ongelofelijk geklaagd op het Garmin forum. Maar er zijn een aantal dingen die je op een gegeven moment geregeld wilt zien. Zoals de baro- en altimeter, volgens die info loop ik rond de 600-700 meter, maar het toch zeeniveau :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
mcmiles schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:01:
[...]
Op zich met je eens en er wordt ongelofelijk geklaagd op het Garmin forum. Maar er zijn een aantal dingen die je op een gegeven moment geregeld wilt zien. Zoals de baro- en altimeter, volgens die info loop ik rond de 600-700 meter, maar het toch zeeniveau :)
Daar heb je de calibratie voor, er is wel vaker gesproken over hoogtemeting door middel van gps (en het bijbehorende wisselende succes). Ik heb verder geen ervaring met jouw toestel, maar mijn toestel werkt na ijking (calibratie) eigenlijk prima. Het gaat mij overigens ook niet om mijn starthoogte, maar ik vind alleen mijn totale stijging (en daling) belangrijk, en die klopt altijd ook zonder de calibratie.
Dat we toevallig in een land wonen waar bijna alles rond de 0 meter (met een foutmarge van 5 meter) ligt maakt het calibreren juist zo handig.
Dus mijn vraag aan jou is eigenlijk: maak je je nu druk dat hij 700 meter bij de start zet en je wilt/kunt niet corrigeren maar uiteindelijk klopt de stijging en daling wel van je activiteit, OF klopt er ook van die daling en stijging helemaal niks? Want dat laatste is een zeer kwalijke zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
We leven nu eenmaal niet op een perfecte bol, met afwijkingen van meer dan 40km
Wikipedia: Equatorial bulge
Wikipedia: Figure of the Earth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 13:53
coldasice schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:25:
We leven nu eenmaal niet op een perfecte bol, met afwijkingen van meer dan 40km
Wikipedia: Equatorial bulge
Wikipedia: Figure of the Earth
En denk je dat geostationaire satellieten zich wel in een soort perfecte bol om de aarde bevinden, met afwijkingen van 40 km?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
rockhopper schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:10:
[...]

Daar heb je de calibratie voor, er is wel vaker gesproken over hoogtemeting door middel van gps (en het bijbehorende wisselende succes). Ik heb verder geen ervaring met jouw toestel, maar mijn toestel werkt na ijking (calibratie) eigenlijk prima. Het gaat mij overigens ook niet om mijn starthoogte, maar ik vind alleen mijn totale stijging (en daling) belangrijk, en die klopt altijd ook zonder de calibratie.
Dat we toevallig in een land wonen waar bijna alles rond de 0 meter (met een foutmarge van 5 meter) ligt maakt het calibreren juist zo handig.
Dus mijn vraag aan jou is eigenlijk: maak je je nu druk dat hij 700 meter bij de start zet en je wilt/kunt niet corrigeren maar uiteindelijk klopt de stijging en daling wel van je activiteit, OF klopt er ook van die daling en stijging helemaal niks? Want dat laatste is een zeer kwalijke zaak.
Hoogtemeter is te calibreren op mijn VA3. Op zich eens met je opmerking. Maar vorige maand boven de 1000m toch behoorlijke afwijkingen geconstateerd, kalibratie hoogtemeter hielp maar voor korte tijd. Verschil tussen daling en stijging is er wel al valt deze mee en is wel constant. Op zich stoor ik me er niet aan maar iets zegt me dat het beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
dreamscape schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:26:
[...]

En denk je dat geostationaire satellieten zich wel in een soort perfecte bol om de aarde bevinden, met afwijkingen van 40 km?
sowieso niet geostationair, dat zou betekenen dat ze continue op dezelfde plek staan aan de hemel. Een GPS satteliet komt 2 keer per dag voorbij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Understanding the accuracy of the GPS elevation reading

GPS heights are based on an ellipsoid (a mathematical representation of the earth's shape), while USGS map elevations are based on a vertical datum tied to the geoid (or what is commonly called mean sea level). Basically, these are two different systems, although they have a relationship that has been modeled.

The main source of error has to do with the arrangement of the satellite configurations during fix determinations. The earth blocks out satellites needed to get a good quality vertical measurement. Once the vertical datum is taken into account, the accuracy permitted by geometry considerations remains less than that of horizontal positions. It is not uncommon for satellite heights to be off from map elevations by +/- 400 ft. Use these values with caution when navigating.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
PatrickC schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 07:47:
Understanding the accuracy of the GPS elevation reading

GPS heights are based on an ellipsoid (a mathematical representation of the earth's shape), while USGS map elevations are based on a vertical datum tied to the geoid (or what is commonly called mean sea level). Basically, these are two different systems, although they have a relationship that has been modeled.

The main source of error has to do with the arrangement of the satellite configurations during fix determinations. The earth blocks out satellites needed to get a good quality vertical measurement. Once the vertical datum is taken into account, the accuracy permitted by geometry considerations remains less than that of horizontal positions. It is not uncommon for satellite heights to be off from map elevations by +/- 400 ft. Use these values with caution when navigating.
Oftewel in ruw uitgelegd in normaal Nederlands: als je de activiteit start en het benodigd aantal gps satellieten om hoogte vast te stellen niet behaald wordt zijn er afwijkingen die op kunnen lopen tot ruim 125meter. Dit komt omdat hiervoor de gps satellieten lager moeten staan en daardoor makkelijker geblokkeerd kunnen worden door of de aarde zelf of door gebouwen/bergen. Een satelliet recht boven je is perfect voor plaatsing en totaal ongeschikt voor hoogte, eentje aan de horizon is perfect voor hoogte maar ongeschikt voor plaatsbepaling.

Wat ook meespeelt is het weer, dit zorgt voor de kleine afwijkingen tijdens een activiteit. De hoogteverschillen worden bepaalt door de barometer (niet zozeer de gps ontvangst dus), als je stilstaat en de druk daalt doordat er een weerfront (lagedrukgebied bijvoorbeeld) overtrekt, dan ziet het horloge dit alsof dat je aan het stijgen bent (des te hoger je gaat, des te lager de druk). Naar mate je activiteit langer duurt zal dit een grotere invloed kunnen hebben (en uiteraard des te extremer het weer, des te groter de invloed).

Persoonlijk zie ik in Nederland meestal afwijkingen tussen de 0 en 20 hoogtemeters per uur, gemiddeld 3 ofzo, verwaarloosbaar. Maar hoe dat elders is zou ik je niet kunnen zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door rockhopper op 24-03-2018 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Ik heb 3 paginas gedeeld uit een recente NewScientist waarin hoogtebepaling en zeeniveau wordt uitgelegd. Zeer interessant leesvoer...

Dan zie je ook terug dat gps onnauwkeurigheid maar een van de elementen is...

https://photos.app.goo.gl/x1lY0rGXRYgoLELo2

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• driedees
PatrickC schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:06:
[...]
Laten we dan maar de positiviteit bewaren voor dit forum! :+
Laat ik daaraan een bijdrage leveren: van sep 2010 tot dec 2016 met een FR305 gelopen, mijn echte problemen zijn op één hand te tellen (kwijtraken gelogde training, resets moeten geven, of iets in die geest). Sinds dec 2016 een 920XT, daar echt nog nooit iets mee gehad. Werkt altijd prima, ook na firmware-updates.

Sinds deze week ook een Huami Amazfit Stratos (aka Pace 2), heb ik al eerder over gepost: hier en hier.

Sindsdien nog twee runs gedaan, met de 920XT om de andere pols. Aparte is dat bij beide runs de Huami app te veel km's telt, terwijl het GPX-bestand wel klopt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/ynhak4jjrvctfgi/920XTvsStratos01.jpg
Van vanochtend, 1,45km te veel.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/0lm6b3shizypdlt/920XTvsStratos02.jpg
Van gistermiddag, 0,89km te veel.

vr 23 mrt920XT op Garmin ConnectStratos op Garmin Connect
totale afstand5,99 km6,05 km
gem pace5:10 min/km5:09 min/km
gem HS163 bpm138 bpm
cadans163 spm159 spm

zat 24 mrt920XT op Garmin ConnectStratos op Garmin Connect
totale afstand9,60 km9,52 km
gem pace5:44min/km5:47 min/km
gem HS157 bpm141 bpm
cadans159 spm156 spm

Kortom: prima GPS, HRM niet echt. En ik draag de Stratos zoals het heurt: iets hoger op de onderarm en strak genoeg. Hieronder de HRM metingen van de Scosche vs de Stratos (rode lijn = Scosche) - klik voor groot.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/y4u96d26yt5lms6/01RUN%2024%20mrt%20stratos%20vs%20scosche.png

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/dmplc2d4gl7gj0a/01%20RUN%2023%20mrt%20stratos%20vs%20scosche.png

[url=https://d;.dropbox.com/s/3f0hmat0gu5xxhs/RUN%2020%20mrt%20stratos%20vs%20scosche.png]Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/mhec6sr9q375oua/01%20RUN%2020%20mrt%20stratos%20vs%20scosche.png[/url]

Inhakend op de hoogtediscussie hierboven, daar laat de Stratos ook wat steken vallen. De Stratos komt op alle drie de runs uit op elevation gains én losses van vele honderden meters. Op Strava is de GPX dan onbruikbaar, je krijgt dan een veel te gunstige ATH pace bijvoorbeeld.

Sleep tracking lijkt prima te werken, heeft nu al paar nachten achter elkaar geregistreerd dat ik sliep. Heb verder geen vergelijkingsmateriaal, maar de begin- en eindtijden komen overeen met de werkelijkheid. Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/kjrrocy1k3iwbk9/2018-03-23%2018.37.56.jpg

Hoewel ik eerder schreef dat ik de Stratos niet op wifi kreeg aangemeld, is het schijnbaar toch gelukt.
wifi connected

Ik heb meer foto's en screenshots toegevoegd aan m'n Dropbox-album, vooral interessant zijn alle training effort, VOmax, recovery advisor en dergelijke. Of over continous heart rate en de weer app

De 920XT blijft m'n hardloophorloge, ik had ook niet verwacht dat de Stratos deze zou kunnen vervangen. Ga de Stratos wel gebruiken als alledaags horloge en wellicht incidenteel voor een loopje.
Ben zeer te spreken over de software en bediening van de Stratos zelf, werkt allemaal intuïtief en soepel. Het is vooral jammer dat er geen mogelijkheid is om .FIT-bestanden te exporteren vanuit de Stratos, waardoor je vast zit aan nog-niet-uitontwikkelde-Huami Amazfit app om alle data te kunnen zien en beoordelen. Hetgeen in de app zit aan fitness indicatoren ziet er goed en gelikt uit, maar de app moet denk ik meer data verzamelen om echt iets zinnigs te kunnen aangeven. Als dat überhaupt al mogelijk is op basis van de data die de Stratos kan verzamelen.

Mochten jullie vragen hebben over de Stratos: kom maar door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds donderdag de Vivosport in gebruik. Gister in de sportschool gebruikt en vandaag bij het hardlopen. Hij werkt heel fijn, nu ik Garmin Express gebruik voor het verbinden en Garmin Connect in de browser. :)

In de handleiding staat dat de Vivosport bij 15min hardloop activiteiten je vO2 meet en daarbij een fitnessleeftijd geeft. Op de Vivosport kan ik mijn vO2 zien, maar op Garmin Connect zijn hier geen gegevens over. Op het Garmin forum heb ik geen oplossing kunnen vinden. Ik hoop dat ik een jonge fitnessleeftijd heb. O-)

@driedees De Stratos is ook heel mooi als alledaags horloge. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
driedees schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 14:43:
[...]
..........
Inhakend op de hoogtediscussie hierboven, daar laat de Stratos ook wat steken vallen. De Stratos komt op alle drie de runs uit op elevation gains én losses van vele honderden meters. Op Strava is de GPX dan onbruikbaar, je krijgt dan een veel te gunstige ATH pace bijvoorbeeld.
..........
Runalyze heeft een interessant artikel over het berekenen van elevation gain/loss: https://help.runalyze.com...lculations/elevation.html
Ik heb in mijn eigen Garmin datafield Datarun-plus alleen een trashold van 1 meter, waardoor de elevation gain en loss vrij hoog uitkomen. Dat kan beter, maar kost code. Bij de Stratos is dat mogelijk ook het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo

oNo

@driedees Hou je de 920XT omdat het gps signaal beter is?
Of is het omdat de Scosche niet te koppelen is met de Stratos?

En wat is de max tijd als je met de Stratos een gps activiteit opneemt tot de accu leeg is?
En hoe is dat met bv een externe activiteiten app als runtastic? (als dat kan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren even bij Run2Day langs geweest en zowel de FR645 als FR935 bekeken. De FR645 is toch wel merkbaar kleiner om de pols en ziet er (ook in het echt) mooier uit (persoonlijke smaak natuurlijk). Ik vraag me wel af of die klem aan de laadkabel niet voor beschadigingen/krassen kan zorgen, met name op de RVS bezel van het horloge. In de video van RizKnows zag ik ook al een beschadiging van deze bezel. Bij de FR935 heb je dat natuurlijk niet vanwege de andere bezel en ook een andere laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
oNo schreef op zondag 25 maart 2018 @ 00:29:
@driedees Hou je de 920XT omdat het gps signaal beter is?
GPS-signaal ontloopt elkaar niet veel, dus dat is het niet. Wat de Stratos wel onbruikbaar maakt als hoofdhorloge is de voortdurende te hoge "berekening" van de afgelegde afstand onderweg. Zie ook m'n vorige post.

En net heb ik 16,6 km gelopen, daar geeft de Stratos doodleuk 19,29km aan.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/64s0ab3b788p9zn/2018-03-25%2013.24.57.jpg

En ook weer duizenden meters aan elevation gain en loss:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/wifonmbge6lgp86/2018-03-25%2014.08.37.png

Als ik m'n laaste naar Strava gesyncte Stravos-GPX-bestand had laten staan:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/el8ji4iw9pw34ku/strava%20Stratos.png
Prima op afstand en pace, maar totaal niet qua hoogte.

Met de 920XT heb ik geen omkijken naar uploads: alles gaat automatisch via wifi naar Garmin Connect, die weer gekoppeld is met Strava. Hoef ik verder niets aan te doen, alleen eventueel andere schoenen koppelen aan een run en titel aanpassen.
Of is het omdat de Scosche niet te koppelen is met de Stratos?
De Scosche koppelt prima met de Sratos het bewijs..
En wat is de max tijd als je met de Stratos een gps activiteit opneemt tot de accu leeg is?
De maximale batterijduur in GPS mode ga ik voorlopig niet halen met een activiteit denk ik. Eerder vandaag dus 1 uur en 28 minuten gelopen, acculading ging daarmee van 36% naar 28%.
En hoe is dat met bv een externe activiteiten app als runtastic? (als dat kan?)
Je zit redelijk vast aan de Huami Amazfit app. De Stratos zelf kan wel GPX-exports doen, maar dan mis je info over cadans en alle fitheidsparamaters. Strava sync gaat wel via de Huami Amazfit iOS-app. En je kunt de Stratos niet gebruiken als losse hartslag/cadansmeter - ik heb nog geen rebroadcasting functionaliteit kunnen ontdekken.

Voor de geïnteresseerden, het loopje van vanochtend.

25mrt920XT op Garmin ConnectStratos op Garmin Connect
totale afstand16,60 km16,65 km
gem pace5:16 min/km5:15 min/km
gem HS161 bpm146 bpm
cadans167 spm165 spm

Disclaimer: 920XT plus ANT+ HR-borstband, m'n Scosche was niet opgeladen. Had die borstband al lang niet meer om gehad, hij zat veel te los de eerste 3,7km.

Voor wat het het waard is, HR-grafiekjes over elkaar heen. Eigenlijk pas vanaf 3,7km met elkaar te vergelijken, de Stratos deed het wel prima tot km 11.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/fg5bsjxs9gn7i2c/01%20RUN%2025%20mrt%20stratos%20vs%20scosche.png?
klik voor groot

[ Voor 5% gewijzigd door driedees op 25-03-2018 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:57
Mijn vivoactive HR is defect gegaan en ben op zoek naar vervanging. Nu wil ik het liefst geen telefoon meenemen, miste dat best wel met de vivoactive. Nu zijn er drie opties.

1. FR645 Music
2. Ander horloge en losse mp3 speler (iPod shuffle als die nog ergens te krijgen is)
3. Alternatief horloge van ander merk met muziek

Nu heb ik ook een Garmin weegschaal en Edge 800 dus an sich heeft Garmin ergens wel voorkeur maar gezien de reacties de afgelopen paar pagina’s over de arrogantie van Garmin twijfel ik daar ook wel een beetje over. Ik bekijk de meeste data overigens in strava. Dus een koppeling daarmee is sowieso een must maar volgens mij is dat bij de meeste merken wel goed te doen.

Vooral voor optie drie ben ik opzoek naar suggesties, ik weet dat TomTom muziek modellen heeft maar voor de rest geen idee.

Losse mp3 speler heeft wel als voordeel dat je niet aan Bluetooth vast zit (opladen). En dan hoef ik niet ook nog een koptelefoon te kopen.

Het is alweer even geleden dat ik heb hardgelopen en merk dat statistiekjes en grafiekjes voor mij echt een stimulans zijn om het weer op te pakken. Nu ontbreekt het daar een beetje aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Shinji op 25-03-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo

oNo

Die enorme hoogteverschillen verklaren de extra afstand misschien wel.

En anders, is het mogelijk om op de Stratos een app te installeren die de track opneemt met daarin gegevens over het signaal (aantal satellieten enzo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:33

Saninl

Shinji schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:36:
Mijn vivoactive HR is defect gegaan en ben op zoek naar vervanging. Nu wil ik het liefst geen telefoon meenemen, miste dat best wel met de vivoactive. Nu zijn er drie opties.

1. FR645 Music
2. Ander horloge en losse mp3 speler (iPod shuffle als die nog ergens te krijgen is)

Nu heb ik ook een Garmin weegschaal en Edge 800 dus an sich heeft Garmin ergens wel voorkeur maar gezien de reacties de afgelopen paar pagina’s over de arrogantie van Garmin twijfel ik daar ook wel een beetje over. Ik bekijk de meeste data overigens in strava. Dus een koppeling daarmee is sowieso een must maar volgens mij is dat bij de meeste merken wel goed te doen.

Vooral voor optie drie ben ik opzoek naar suggesties, ik weet dat TomTom muziek modellen heeft maar voor de rest geen idee.

Losse mp3 speler heeft wel als voordeel dat je niet aan Bluetooth vast zit (opladen). En dan hoef ik niet ook nog een koptelefoon te kopen.

Het is alweer even geleden dat ik heb hardgelopen en merk dat statistiekjes en grafiekjes voor mij echt een stimulans zijn om het weer op te pakken. Nu ontbreekt het daar een beetje aan.
Ik heb al drie jaar een TomTom sporthorloge. Mijn tweede model heeft inderdaad ook geïntegreerde muziekspeler (3GB is meer dan voldoende voor mij). Wat mij betreft een prima horloge met hartslagfunctie en muziek. Ik exporteer automatisch vanuit TomTom moeiteloos naar RunKeeper en Smashrun, maar heb geen idee hoe het zit met de synchronisatie naar het Garmin-ecosysteem/Strava. Je kan het horloge koppelen met je telefoon voor notificaties, maar dat doe ik persoonlijk niet, net als slaapmetingen.

Het apparaat is gemakkelijk in bediening doordat er 4 fysieke knoppen aanwezig zijn (geen irritatie met touchscreen en zweet). Het leuke aan de TomTom software is dat er workouts beschikbaar zijn die je gratis kan importeren, om af en toe een interval oid te doen; vind ik een leuke functie. Het houdt mijn hardlopen wat afwisselender dan telkens weer een snelle tijd op een bepaalde afstand.

Klein minpuntje: volgens mij is TomTom gestopt met verdere ontwikkeling?

[ Voor 39% gewijzigd door Saninl op 25-03-2018 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online

1. FR645 Music

Niet teveel aantrekken van het gezeur over Garmin wmb. Zijn nog steeds gewoon de beste GPS horloges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
oNo schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:35:
Die enorme hoogteverschillen verklaren de extra afstand misschien wel.
Het gaat mis op de Stratos zelf en binnen de Huami app, want met dezelfde GPX-data laten Strava en Garmin Connect de juiste afstand zien.
En anders, is het mogelijk om op de Stratos een app te installeren die de track opneemt met daarin gegevens over het signaal (aantal satellieten enzo)
Nee kan niet, je kunt geen eigen apps op de Stratos laden. Ding draait op een eigen gesloten OS, gebaseerd op Android Wear.

@Saninl In dit topic hangen wat eigenaren van de FR645 rond, wellicht helpen hun posts je. Heb verschillende mensen Garmins aangeraden de afgelopen jaren, slechts één ontevreden klant met een Garmin FR210. GPS-fix duurde vaak lang en de usb-kabel-clip was gewoon ruk. Als je muziekeis laat varen, kun je wellicht naar de Suunto's kijken. Kennissen die vooral trailen/in de bergen toeven zweren bij Suunto - zelf geen ervaring met dat merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Saninl schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:35:
[...]

Klein minpuntje: volgens mij is TomTom gestopt met verdere ontwikkeling?
Dat is inderdaad wel een groot nadeel! Hoe doen anderen dit met muziek, toch telefoon mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Meestal geen muziek of kleine mp3 speler (met bluetooth, deze: MrAcid in "Het grote Sporthorloge met GPS topic")

[ Voor 43% gewijzigd door MrAcid op 25-03-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd

1. FR645 Music
Persoonlijk zou ik voor een Garmin optie 2 kiezen, of een goedkope Suunto (https://www.dcrainmaker.c...iner-wrist-hr-review.html) bij optie 3 en losse mp3 speler (of is dat dan een 4e optie?). De FR645m is serieus duur en moet eerst nog door de kinderziektes heen. Afhankelijk van hoeveel je hardloopt (en andere sporten wilt doen) en hoeveel geld je wilt uitgeven kun je een Garmin Forerunner kopen (Garmin Forerunner 35 als je geen grote ambities hebt, Garmin Forerunner 735xt als je meer wilt). Maar de Suunto levert ook value for money.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Shinji Voor optie 3 is de Samsung Gear Sport misschien ook nog een optie? Muziek met Spofity! Nog niet zo lang geleden is deze hier in deze thread nog uitgebreid besproken.

Maar mijn keuze zou in jouw geval de FR645 zijn gezien je binding met Garmin en omdat het vooralsnog het enige Garmin horloge is met muziek. Die kinderziektes die er nu nog zijn (bij een kleine groep gebruikers), krijgen ze er nog wel uit. Ik ga mijn VA HR dit jaar ook vervangen door de FR645 denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Over 2 weken doe ik mijn eerste obstacle run, de Strong Viking Mud edition :X

Op zich vind ik het interessant om dit met mijn Garmin 235 te doen, maar ik vraag me af of dat verstandig is in verband met beschadigingen etc. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Als je hem niet gebruikt om mee te sporten vraag ik me af waarom je een sporthorloge hebt... :)

Dan komt er misschien een beschadiging op - so what? Of het is zo klein dat je het alleen zelf ziet, of het is een grote en dan heb je een goed verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mrwolf schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:56:

Op zich vind ik het interessant om dit met mijn Garmin 235 te doen, maar ik vraag me af of dat verstandig is in verband met beschadigingen etc. Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor het meer ruwe werk heb ik een rubbere bumper om mijn horloge en ik heb er een screenportector opzitten. Totale kosten... 2 euro via Aliexpress. Maar of je dat gaat halen in twee weken betwijfel ik.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als het je puur om muziek gaat zou ik gewoon nog op de TomTom boot springen. Voor een erg aantrekkelijk prijsje kun je echt nog wel een paar jaar genieten van zo'n horloge.
Als je een beetje op de aanbiedingen let kun je echt spotgoedkoop met muziek lopen. GPS op die dingen is ook prima.

Ik vond TomTom niks vanwege de bediening en het platform, maar als je de bediening OK vindt en je synct lekker meteen naar Strava oid zijn het prima horloges.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-10 20:51
mrwolf schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:56:

KISS ? Polszweetbandje ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Shinji schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:25:
[...]

Dat is inderdaad wel een groot nadeel! Hoe doen anderen dit met muziek, toch telefoon mee?
Telefoon mee, om de arm. Het is niet ideaal, maar ik wil ook gewoon in noodgevallen kunnen bellen. Dat is iets wat ik heb overgehouden aan het mountainbiken. Toch twee keer meegemaakt dat een telefoon me gered heeft (niet letterlijk, maar zonder had ik één keer wel een groot probleem gehad).

Ook met hardlopen ga ik vaak de hei op of het bos in, op plaatsen waar niet elke 10 minuten of zelfs half uur iemand voorbij komt. Een telefoon geeft me dan een veilig gevoel. Zonder zou ik me beperkt voelen in mijn routes en daar heb ik een ontzettende hekel aan.

En als je hem dan toch meeneemt is muziek ook lekker makkelijk. Spotify erop en knallen met Machine Head, Biohazard en Sepultura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hoppa! schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:11:
[...]

Telefoon mee, om de arm. Het is niet ideaal, maar ik wil ook gewoon in noodgevallen kunnen bellen. Dat is iets wat ik heb overgehouden aan het mountainbiken. Toch twee keer meegemaakt dat een telefoon me gered heeft (niet letterlijk, maar zonder had ik één keer wel een groot probleem gehad).

Ook met hardlopen ga ik vaak de hei op of het bos in, op plaatsen waar niet elke 10 minuten of zelfs half uur iemand voorbij komt. Een telefoon geeft me dan een veilig gevoel. Zonder zou ik me beperkt voelen in mijn routes en daar heb ik een ontzettende hekel aan.

En als je hem dan toch meeneemt is muziek ook lekker makkelijk. Spotify erop en knallen met Machine Head, Biohazard en Sepultura.
Oh ja, ook dáárom wilde ik een lekker klein compact telefoontje. Was deze reden alweer vergeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Pathogen schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:54:
Als het je puur om muziek gaat zou ik gewoon nog op de TomTom boot springen. Voor een erg aantrekkelijk prijsje kun je echt nog wel een paar jaar genieten van zo'n horloge.
Als je een beetje op de aanbiedingen let kun je echt spotgoedkoop met muziek lopen. GPS op die dingen is ook prima.

Ik vond TomTom niks vanwege de bediening en het platform, maar als je de bediening OK vindt en je synct lekker meteen naar Strava oid zijn het prima horloges.
Zou ik ook doen, tomtom heeft prima gps en pols hartslag. Platform gebruik ik niet heel veel, enkel voor interval customization. Rest gaat naar strava.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Een andere optie is een sporthorloge naar keuze en een flipbelt met je eigen telefoon voor muziek.

Ik merk nu ik me erin verdiept heb dat muziek op sporthorloges weer een nieuwe vendor lockin creëert. Samsung heeft Spotify, Apple Watch heeft Apple Music en mp3’s, Garmin 645 heeft Deezer of MP3’s. Via je telefoon ben je veel vrijer in welk platform je gebruikt voor je muziek.

Wat ik trouwens opvallend vindt is dat de horloges allerlei Bluetooth verbindingsproblemen hebben door teveel afstand tussen beide zenders terwijl de telefoon in je broekzak dat probleem totaal niet heeft icm Bluetooth headset.

[ Voor 36% gewijzigd door Miki op 26-03-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Miki schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:21:

Wat ik trouwens opvallend vindt is dat de horloges allerlei Bluetooth verbindingsproblemen hebben door teveel afstand tussen beide zenders terwijl de telefoon in je broekzak dat probleem totaal niet heeft icm Bluetooth headset.
Antenne formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zou die echt zoveel anders zijn kwa formaat? Telefoons zitten ook tjokvol print platen en een forse batterij maar het valt me wel op dat het niet vlekkeloos gaat bij veel van dit soort horloges.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien maakt het ook nog wel uit dat de 'zwaaisnelheid' van een horloge die aan de pols zit een stuk groter is dan een telefoon in een broekzak, aan de band van de broek of aan de bovenarm?

Ik zelf zal nooit met muziek op gaan rennen. Je hoort dan je omgeving toch niet goed meer, dus gevaarlijk in het verkeer? Ook zag ik er gisteren tijdens de Venloop HM weer een hoop met oortjes of complete koptelefoons rennen. Dan mis je toch die geweldige sfeer en orkaan van geluid van het publiek langs de kant? >:)

Off-topic: Voor degene die nog nooit de Venloop hebben gelopen en halve marathons lopen... ga de Venloop lopen... je weet niet wat je meemaakt qua publiek/sfeer! *O* _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Telefoon mee op de arm vind ik echt geen optie, daarbij is het voor noodgevallen niet echt nodig bij mij, loop rond mijn huis, in de randstad en langs de rand van het dorp waar altijd wel iemand is. Als ik ergens anders zou lopen is er of iemand mee of het zou met een evenement zijn.

Mijn broer heeft een TomTom zonder muziek
optie, zal die eens bekijken qua bedieding.

Qua verdor lockin hebben jullie een punt maar wilde sowieso gewoon mijn eigen mp3’s er op zetten en dat kan gewoon met de Garmin dus wat dat betreft geen issue.

Als ik die 645 Music bestel, kwam laatst een Engelse site tegen waar jee 10% kortingscode van dcrainmaker kon gebruiken, dan was die €410. Of heeft iemand nog goedkopere opties? Bij Coolblue hebben ze hem nog niet eens op de site staan terwijl die volgens mij al wel geleverd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-10 20:51
Yeah, m'n eerste sporthorloge vandaag binnen gekregen.
Forerunner 935. Pff wat een instellingen, even goed inlezen.
Iemand nog tips voor beginners ?
Watchface ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Andre_J Watchface Steam Gauge:
https://apps.garmin.com/e...33-4ef7-a9ea-eafaaee3ccb1
Veel plezier met je horloge! Één van de beste van dit moment!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
PatrickC schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:59:
Ik zelf zal nooit met muziek op gaan rennen. Je hoort dan je omgeving toch niet goed meer, dus gevaarlijk in het verkeer? Ook zag ik er gisteren tijdens de Venloop HM weer een hoop met oortjes of complete koptelefoons rennen. Dan mis je toch die geweldige sfeer en orkaan van geluid van het publiek langs de kant? >:)
Gelukkig zijn er versies waarbij er toch muziek mogelijk is en je jezelf niet afschermt van omgevingsgeluid. Dan heb ik het over de ondergewaardeerde botgeleidings-oortjes/koptelefoons. Ik heb zelf alleen ervaring met die van Aftershokz maar het werkt wel fijn hoor. Toch muziek en nog altijd verkeer van achteren/opzij kunnen horen aankomen. Je pakt dan uiteraard ook de sfeer mee, met het hardlopen vind ik het zelf altijd fijn om toch muziek te hebben ivm ritme en tegen "verveling", maar ik heb nog nooit een groot evenement meegedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
PatrickC schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:59:
Misschien maakt het ook nog wel uit dat de 'zwaaisnelheid' van een horloge die aan de pols zit een stuk groter is dan een telefoon in een broekzak, aan de band van de broek of aan de bovenarm?

Off-topic: Voor degene die nog nooit de Venloop hebben gelopen en halve marathons lopen... ga de Venloop lopen... je weet niet wat je meemaakt qua publiek/sfeer! *O* _/-\o_
Gisteren mijn PR op de 10km naar 44minuten gebracht :*) Echt genoten idd (dorpsgenoot zie ik nu) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Shinji schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:36:
Telefoon mee op de arm vind ik echt geen optie, daarbij is het voor noodgevallen niet echt nodig bij mij, loop rond mijn huis, in de randstad en langs de rand van het dorp waar altijd wel iemand is. Als ik ergens anders zou lopen is er of iemand mee of het zou met een evenement zijn.

Mijn broer heeft een TomTom zonder muziek
optie, zal die eens bekijken qua bedieding.

Qua verdor lockin hebben jullie een punt maar wilde sowieso gewoon mijn eigen mp3’s er op zetten en dat kan gewoon met de Garmin dus wat dat betreft geen issue.

Als ik die 645 Music bestel, kwam laatst een Engelse site tegen waar jee 10% kortingscode van dcrainmaker kon gebruiken, dan was die €410. Of heeft iemand nog goedkopere opties? Bij Coolblue hebben ze hem nog niet eens op de site staan terwijl die volgens mij al wel geleverd wordt.
Zie al dat je een keuze aan het maken bent maar een flipbelt is geen telefoon om je arm maar onderaan je buik. In het hardloop topic zijn er positieve verhalen over te vinden. Ik heb er zelf een waar ik erg tevreden over ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Miki schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:56:
[...]

Zie al dat je een keuze aan het maken bent maar een flipbelt is geen telefoon om je arm maar onderaan je buik. In het hardloop topic zijn er positieve verhalen over te vinden. Ik heb er zelf een waar ik erg tevreden over ben.
Oh, ik ging er eigenlijk vanuit dat het om z’n arm ding ging. Zal eens kijken, wellicht is het nog een optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coldasice schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:29:
[...]

Gisteren mijn PR op de 10km naar 44minuten gebracht :*) Echt genoten idd (dorpsgenoot zie ik nu) :)
Knappe tijd, gefeliciteerd! Heb de 10km gezien (op het 6 en 8 km punt, waar deze 2x voorbij komt). Hierna de halve marathon gelopen. Als je al genoten hebt van de sfeer bij de 10km, dan moet je zeker ook eens de HM proberen, dat is nog de overtreffende trap! Dit is de enige wedstrijd waar ik regelmatig kippenvel heb tijdens de loop. Maar... in Horst hebben we ook altijd nog het Rundje um ut Hundje natuurlijk! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:29:
[...]

Gelukkig zijn er versies waarbij er toch muziek mogelijk is en je jezelf niet afschermt van omgevingsgeluid. Dan heb ik het over de ondergewaardeerde botgeleidings-oortjes/koptelefoons. Ik heb zelf alleen ervaring met die van Aftershokz maar het werkt wel fijn hoor. Toch muziek en nog altijd verkeer van achteren/opzij kunnen horen aankomen. Je pakt dan uiteraard ook de sfeer mee, met het hardlopen vind ik het zelf altijd fijn om toch muziek te hebben ivm ritme en tegen "verveling", maar ik heb nog nooit een groot evenement meegedaan.
Aha, op die manier. :) Allemaal nummertjes met minimaal 180 bpm dus? ;) Gaat bij mij eigenlijk altijd vanzelf en ik verveel me eigenlijk nooit met hardlopen. Genoeg te zien onderweg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
PatrickC schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:26:
[...]

Aha, op die manier. :) Allemaal nummertjes met minimaal 180 bpm dus? ;) Gaat bij mij eigenlijk altijd vanzelf en ik verveel me eigenlijk nooit met hardlopen. Genoeg te zien onderweg!
Haha I wish, nee ik ben niet van het stuiteren, ben ook geen snelle loper hoewel het best up tempo mag zijn zit er genoeg langzaam spul tussen (qua muziek dan). En ja er is genoeg te zien maar een halve of hele marathon -omg- de lengteduur, no thanks. Op de fiets is het ook gewoon lekker om er muziek bij te hebben, geen must, maar wel een extraatje om het nog leuker te maken, maar veiligheid voor alles, dus laag volume en via botgeleiding zodat je niet afgesloten bent van de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Cyberpope schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:52:
[...]

Voor het meer ruwe werk heb ik een rubbere bumper om mijn horloge en ik heb er een screenportector opzitten. Totale kosten... 2 euro via Aliexpress. Maar of je dat gaat halen in twee weken betwijfel ik.
Een screenprotector heb ik al, die bumper heb ik besteld, goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:48

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

NetAmp schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:13:
Zo te zien draait de Fitbit Versa op Fitbit OS 2.0, wat er nog iets "kleine-scherm-vriendelijker" uitziet dan Android Wear (?) :) Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Gezien de overname van Pebble, had ik verwacht dat Fitbit nog wel iets zou doen met e-paper schermpjes; maar tot nu toe niet. Wel hebben ze blijkbaar aanpasbare "watch faces" e.d. - zie https://dev.fitbit.com B)
Ik vindt de Versa toch wel een "Pebble".

Ik hoop er snel een te kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:52
driedees schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 14:43:
[...]

Mochten jullie vragen hebben over de Stratos: kom maar door!
Heeft de Stratos ook een optie om de barometer te ijken? Uit mijn ervaringen met GPS en hoogtemeting:
- barometer: je zult aan het begin van elke tocht de barometer even moeten ijken met de hoogte (of zou dit automatisch gaan?). Daarna kan de hoogte op basis van de luchtdruk verschillen gemeten worden. Tenzij het weer ineens omslaat....
- GPS: is niet zo goed in hoogtemeting, en zeker niet in NL, aangezien de satelieten nogal ongunstig staan en de GPS driehoeksmeting gewoon niet zo nauwkeurig is voor hoogte. Of Glonass dit beter heeft gemaakt weet ik niet.
- GPS + kaart: op basis van je positie op een kaart, kan de hoogte afgeleid worden van de hoogte op de kaart. Dit verklaart misschien waarom in Strava of in de app de resulaten minder afwijken?

De Amazfit Stratos is nog niet eens officieel uit (de internationale versie), dus wellicht dat er nog wat verbeteringen komen nadat de Stratos volgende week uitgeleverd gaan worden.

(voor de Pace is wel een apart draadje, voor de Stratos nog niet? :/ ? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
Elevation gained/lost is iets dat juist de barometer goed zou moeten doen. Dit valt verder niet te kalibreren buiten een technisch lab, je probeert hier immers minimale drukverschillen te meten die ontstaan als je een meter stijgt of daalt. Als er een slechte barometer in zit of geen barometer, dan krijg je de grote verschillen, het toestal is dan afhankelijk van gps. Het "kalibreren" heeft op een horloge alleen effect op de start hoogte (of huidige hoogte mocht je mid-activiteit willen ijken) en geen invloed op de belangrijke info: geklommen en gedaalde meters.

Dus een interessant punt hoe dat bij die Stratos zit: matige/slechte barometer, of überhaupt geen barometer?

Overigens: Strava corrigeert data altijd, dus hoogte en afstand op strava zoals op strava weergegeven is bewerkte data. Dit om het onderling vergelijken wat "eerlijker" te houden ivm KOM en andere prestatie-meuk op dat platform. Als je de echte output wilt bekijken kan je beter een andere site gebruiken zoals mygpsfiles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvand
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:21
rockhopper schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:49:
Overigens: Strava corrigeert data altijd, dus hoogte en afstand op strava zoals op strava weergegeven is bewerkte data. Dit om het onderling vergelijken wat "eerlijker" te houden ivm KOM en andere prestatie-meuk op dat platform. Als je de echte output wilt bekijken kan je beter een andere site gebruiken zoals mygpsfiles.
Weet je dit zeker? Met mijn Forerunnner 645M had ik het probleem dat de altitude niet klopte, d.w.z. 150 meter boven zeeniveau waar dit zo rond de 20 meter moest zijn. In de naar Strava geëxporteerde activiteiten zag ik dezelfde foutieve hoogtes.

Wel heeft Strava een optie om per activiteit de hoogte te corrigeren, maar zover ik weet is dat een handmatige actie die je zelf voor elke activiteit moet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:52
rockhopper schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:49:

Dus een interessant punt hoe dat bij die Stratos zit: matige/slechte barometer, of überhaupt geen barometer?
De Amazfit Stratos heeft een barometer:
GPS

Low-power GPS + GLONASS binary positioning
Sensors

PPG Heart Rate Sensor
Triaxial Accelerometer
Gyro
Geomagnetic Sensor
Barometric Sensor 4
Ambient Light Sensor
Of 'ie matig of slecht (of misschien wel goed??) is, houd ik nog in het midden...... ik denk eerder dat er softwarematig nog wat werk aan de winkel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mja, het is in ieder geval géén kalibratie-issue, want dat doet niet meer dan je nulpunt vaststellen. Klimmen/dalen zou door een goed werkende barometer altijd goed moeten worden gemeten, of je nou start op 0m of 10.000m.

Mogelijk probeert de software te corrigeren, of er is hardwarematig iets niet lekker bij de baro (gaatje verstopt, of op een rare plek zodat ie veel drukverschil meet, gok maar wat in het rond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Maartenvand schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:09:
[...]

Weet je dit zeker? Met mijn Forerunnner 645M had ik het probleem dat de altitude niet klopte, d.w.z. 150 meter boven zeeniveau waar dit zo rond de 20 meter moest zijn. In de naar Strava geëxporteerde activiteiten zag ik dezelfde foutieve hoogtes.

Wel heeft Strava een optie om per activiteit de hoogte te corrigeren, maar zover ik weet is dat een handmatige actie die je zelf voor elke activiteit moet uitvoeren.
Ik weet zeker dat er correcties worden uitgevoerd, wat ik niet weet is HOE die correcties verlopen en ook niet in welke mate. Ik denk als ik naar mijn activiteiten kijk dat de hoogte van een 'klim' enigszins gecorrigeerd worden, maar niet in absolute hoogte wordt gecorrigeerd. (dus op als ik op 300 meter start aan het strand, blijft dit 300 meter)

Stel ik rij de cauberg op en deze is 120 meter hoogte (fictief voorbeeld met fictieve cijfers), mijn fenix heeft op dat moment een offset van 300 meter, dus ik klim van van 300 naar 420 meter, dan veranderd er weinig bij strava, immers de klim is 120 meter en dat komt overeen.
Maar als ik nou een foute meting heb, ik start wederom op 300 meter, maar ik kom op 900 meter boven (wat in werkelijk slechts 420 (dan wel 120 meter) zou moeten zijn), dan brengt strava meters in mindering, ik heb niet 600 meter geklommen maar slechts ... 200? Het klopt nog steeds niet helemaal, want het zou 120 moeten zijn, maar er is correctie.

Maar omdat strava achter de schermen en in het 'geheim' allerlei dingen doet/veranderingen aanbrengt kan het goed zijn dat dit alweer terug gedraaid is.
voorstad schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:17:
[...]
De Amazfit Stratos heeft een barometer:
[...]
Of 'ie matig of slecht (of misschien wel goed??) is, houd ik nog in het midden...... ik denk eerder dat er softwarematig nog wat werk aan de winkel is.
Het kan inderdaad ook aan een foutief algoritme liggen, dan wordt er wel goed gemeten door de barometer, maar wordt deze data verkeerd geïnterpreteerd. Zeker bij een nieuw toestel een mogelijke oorzaak.

Als er met een barometer rare waardes ontstaan is het of barometer is stuk, of de sensor is verstopt waardoor het meten niet meer goed gebeurt of een firmware issue waardoor de metingen verkeerde waardes weergeven. Geen van drieën zijn natuurlijk acceptabel, maar één oorzaak kan je zelf verhelpen.

[ Voor 21% gewijzigd door rockhopper op 28-03-2018 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
rockhopper schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:50:
[...]

Ik weet zeker dat er correcties worden uitgevoerd, wat ik niet weet is HOE die correcties verlopen en ook niet in welke mate. Ik denk als ik naar mijn activiteiten kijk dat de hoogte van een 'klim' enigszins gecorrigeerd worden, maar niet in absolute hoogte wordt gecorrigeerd. (dus op als ik op 300 meter start aan het strand, blijft dit 300 meter)

Stel ik rij de cauberg op en deze is 120 meter hoogte (fictief voorbeeld met fictieve cijfers), mijn fenix heeft op dat moment een offset van 300 meter, dus ik klim van van 300 naar 420 meter, dan veranderd er weinig bij strava, immers de klim is 120 meter en dat komt overeen.
Maar als ik nou een foute meting heb, ik start wederom op 300 meter, maar ik kom op 900 meter boven (wat in werkelijk slechts 420 (dan wel 120 meter) zou moeten zijn), dan brengt strava meters in mindering, ik heb niet 600 meter geklommen maar slechts ... 200? Het klopt nog steeds niet helemaal, want het zou 120 moeten zijn, maar er is correctie.

Maar omdat strava achter de schermen en in het 'geheim' allerlei dingen doet/veranderingen aanbrengt kan het goed zijn dat dit alweer terug gedraaid is.

[...]
Strava voert ook correcties uit op GPS afstanden, heel irritant bij een tomtom horloge aangezien tomtom al een smoothing algoritme uitvoert dat de afstand in wedstrijd soms onder de wedstrijd afstand brengt. Als je dezelfde afstand loopt met strava op je mobiel kom je zomaar 3% hoger uit, en dit wordt niet gecorrigeerd. Gelukkig kun je tegenwoordig bij strava kiezen of je die correctie wilt toepassen of niet.

Bij een activiteit staat bij overzicht boven aan afstand, met daaronder afstand, als je daar op klikt kun je afstand corrigeren of weer terugzetten. Vrij nieuwe functie. Hieronder nog wat uitleg.
https://support.strava.co...ow-Distance-is-Calculated

hier ook uitleg over hoogtecalibratie in strava
https://support.strava.co...trava-s-Elevation-Basemap

[ Voor 3% gewijzigd door coldasice op 28-03-2018 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driedees
voorstad schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:02:

Heeft de Stratos ook een optie om de barometer te ijken?
Er zit geen ijkoptie in, hieronder de Stratos vs de 920XT gps-gegevens:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/xcba9m7t86spry5/baroStratos-920XT.jpg
klik voor groot

Voor wat het het waard is, de hPA waarde komt nagenoeg overeen met die op WeerActueel
De Amazfit Stratos is nog niet eens officieel uit (de internationale versie), dus wellicht dat er nog wat verbeteringen komen nadat de Stratos volgende week uitgeleverd gaan worden.
Ik heb wel de internationale versie geleverd gekregen, ben niet zelf aan de gang gegaan met ROM's flashen of wat dan ook. Deze link heb ik gekopieerd uit m'n bestelbevestiging van 28 februari 2018: Geekbuying. Staat nu weer als presale item.

@Maartenvand en @coldasice dank voor de verheldering, weet ik ook weer waar dat vraagtekentje voor voor is naast Afstand en Hoogte in Strava:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/dwg53ik1gafaj7l/Schermafbeelding%202018-03-28%20om%2019.36.51.png

Pagina: 1 ... 74 ... 324 Laatste