TLDR: vanavond m'n eerste rondje gelopen met de Huami Amazfit Stratos (aka Pace 2). Tracking, OHR-meting en algemene bediening doen het redelijk tot prima. Groot nadeel voor mij: de Stratos is geen vriend van Apple. De iOS-app is praat niet lekker met Strava en ik kan de run alleen exporteren als GPX. Foto's en screenshots van de app op
Dropbox.
Lange versie: 28 februari 2018 heb ik de Huami Amazfit Stratos (ook wel Pace 2) besteld bij
Geekbuying, de internationale versie. Vandaag (20 maart) stond DHL voor de deur met het pakketje, mocht nog €6,72 btw en €17,75 aan declaratiekosten betalen. Daarmee kwam de totale aanschaf op net geen €160.
Eerst de Amazfit ingesteld, ik werk op een Mac en heb een iPhone, helaas geen (hedendaagse) Android in huis. Instellen ging vrij makkelijk via de
Amazfit iOS app. Amazfit en iPhone pairen ging redelijk snel (via QR code op het horloge en met de telefooncamera). Watchfaces instellen, volgorde van apps op de Stratos instellen gaat via de app. Ook nog wat mogelijkheden voor smartwach-achtige notificaties, die interesseren me niet echt en de optie was binair: dus daar heb ik alles maar uitgezet.
Vanavond gelijk een rondje gaan lopen, links de Amazfit om de pols en rechts de Gamin 920XT (icm Schoche rhythm + en Decathlon footpod). Beide horloges buiten in de vensterbank gelegd, GPS fix van de 920XT ging iets sneller, maar voor een eerste keer vond ik de Stratos vlot GPS gevonden te hebben. In het begin leek de Stratos m'n hartslag en cadans wat hoger in te schatten, maar dat trok redelijk naar elkaar toe. Qua afstand zaten beide horloges erg dichtbij elkaar.
Ik kan helaas niet linken naar de Huami Amazfit omgeving, waarbij alle verzamelde data van de Stratis te zien is. Heb wat foto's van de Stratos en screens van de iOS-app gedeeld via Dropbox,
klik hier voor het album.
Wat zaken op een rijtje:
| 920XT | Stratos |
---|
totale afstand | 10,23 km | 10,26 km |
gem pace | 5:09 min/km | 5:07 min/km |
gem HS | 156 bpm | 152 bpm |
cadans | 163 spm | 158 spm |
Gemiddelden en losse cijfers zeggen niet zoveel natuurlijk. Ik heb de workouts van beide horloges op Garmin Connect staan:
-
920XT (dus met alle verzamelde info zichtbaar)
-
Stratos (alleen gps en hartslag, ik kon alleen een GPX-exporteren namelijk)
Cijfer dat er echt negatief uitspringt bij de Stratos is de hoogte
foto. Die cijfers kunnen natuurlijk nooit in Utrecht. Maar ze vlakken elkaar ook weer uit... dat scheelt dus.
De 920XT heeft de eerste 2 km wat moeite met GPS, is langs wat hoge gebouwen en dan een tunnel door. De Stratos doet het daar best netjes, maar snijdt op zo'n 600m voor het einde weer wat af. Al met al lijkt de Stratos het wel goed te doen qua GPS.
De Stratos reageert heel snel, geeft alle informatie onder het lopen duidelijk weer. Het heeft wel wat weg van
Connect IQ Single Field, die ik naar volle tevredenheid gebruik op m'n 920XT. Het scherm van de Stratis is reflectief, daardoor goed af te lezen zolang er maar licht op valt. De backlight kan geactiveerd worden door de middelste knop. Heb zelf autolap op 1km ingesteld, lap kan ook via de onderste knop getriggerd worden. Door de schermen lopen gaat via de grote knop, prima te bedienen onder het lopen. Heb het touchscreen niet nodig gehad onderweg.
Syncen tussen Stratos en iOS app ging vlot, de workout wordt als fietstocht naar Strava gestuurd (enkel GPS en hartslagdata). Heb het toestel omgehouden als activity tracker, dat lijkt ie redelijk te doen. Maar ik ga niet de Stratos én de 920XT tegelijkertijd dragen overdag om dat te kunnen vergelijken
Er staan wat standaard trainingsschema's op de Stratos ingesteld (beginner, 5 km, 10 km, halve marathon en marathon). Dan krijg je per dag een training voorgeschoteld, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wat Amazfit bijvoorbeeld bedoelt met 4 km fartlek. Heb nog niets kunnen ontdekken over invoeren eigen gevorderde intervaltrainingen.
Een bestaande GPX-track volgen behoort tot de mogelijkheden, door de GPX op te slaan op Stratos' interne geheugen.
Muziek luisteren werkt ook,
drag & drop mp3's naar het interne geheugen en gaan. Heb zelf geen bluetooth koptelefoon, maar pairen met BT-speaker ging probleemloos.
Tot slot, je kunt veel op de Stratos zelf instellen (van boven naar onder swipen als je de watchface voor je hebt). De Stratos heeft ook ingebouwde wifi, maar de iOS-app is nog niet in staat om die verbinding tot stand te brengen helaas.
Al met al, geinig toestel, maar feitelijk onbruikbaar als je alleen Apple hebt. Syncen naar andere platformen moet echt beter of in ieder geval exportmogelijkheid in een formaat waarbij alle info meekomt. De iOS-app moet stukken beter: wifi instellen lukt niet, her en der staat bijvoorbeeld Amzafit in beeld (zie ook het eerder gelinkte Dropbox album), app loopt best vaak vast, qua smartwatch mist het toestel m.i. uitgebreide mogelijkheden voor beheren van notificaties. Positief aan de app en het toestel zijn de mogelijkheden voor VOmax, trainingseffect en dergelijke, niet gek voor een toestel van deze prijs. Al geeft de Stratos me nu het advies om meer dan 60 uur te
recoveren van deze loop, Garmin gaf iets van 20 uur aan. Maar ja, de Stratos heeft natuurlijk nog veel te weinig data over mij op dit moment.
DCRainmaker heeft iets van Amazfit besteld, hopelijk ook de Stratos.
Rens-br heeft een zeer uitgebreide en volledige review geschreven over de Amazfit Bip als smartwatch. Alleen al door gebruik te maken van een andere smartphone app, wordt de Amazfit veel slimmer. Iets vergelijkbaars zou de Stratos m.i. veel interessanter maken. Lees vooral zijn review!
productreview: Xiaomi Huami Amazfit Bip Zwart (Zwart) review door rens-br
It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM