Jammer genoeg nog maar eens vertraging voor de garmin 645. Staat nu op eind februari / begin maart
Dat is het denk ik vooral; het vragen om advies om het vervolgens allemaal te negeren. Dat werkt bij veel mensen averechts, waardoor de discussie kan ontsporen en ieder punt van jou wordt aangevochten.Pathogen schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:37:
[...]
De ophef, in ieder geval mijnerzijds, is ontstaan omdat je elke post en suggestie in twijfel trekt, bij je eigen punt blijft maar wel blijft vragen om bevestiging, advies en/of goedkeuring voor wat je wil doen. Dan moet je niet gek op staan te kijken als er ook een negatief antwoord komt.
Ik ben ook erg benieuwd naar je ervaring met de Samsung: het schijnt ook nogal uit te maken of je je telefoon bij je draagt (wel goede GPS-fix), of dat je alleen met je telefoon loopt (slechte GPS-fix). Jouw ervaring, die je hopelijk met ons wilt delen, kan anderen helpen bij de keus. De discussie tot nu toe helpt niemand
De ideale sporthorloge bestaat niet, ze "mankeren" allemaal wel wat. Het blijft zoeken naar een compromis tenzij je de fabrikant flink wat €€€'s geeft om speciaal voor iemand een 'one-of-a-kind' horloge te maken.
En zelfs dan vindt men iets wat niet deugt.
Om het geheel wat luchtiger te maken (en ja, ik heb er zelf ook last van
)
En zelfs dan vindt men iets wat niet deugt.
Om het geheel wat luchtiger te maken (en ja, ik heb er zelf ook last van

Het lijkt me goed dat we dit verhaal maar laten liggen want het gaat onnodig ontopic en wat mij betreft wat op de man. Ik denk alleen dat je de laatste pagina's van dit topic gewoon even moet doorlezen, dan snap je mijn idee/verhaal wat beter. Ik was idd behoorlijk overtuigd van welke watch het zou moeten worden, maar juist door wat informatie hier stap ik juist af van die eigenwijsheid. Anders had ik wel gewoon besteld, geprobeerd en klaar. Is Tweakers er juist niet voor om elkaar te adviseren, te helpen en ervaringen weer te delen met anderen? Vandaar dat ik me dus wat verbaas over het type post van je. Met alle respect maar dan denk ik dat je gewoon binnen komt vallen, wat roept en niet even de moeite neemt om het verhaal erachter te lezen.
En tot slot, nee ik ga niet bij een andere partij bestellen. Dat heb ik nu al 10x aangegeven. Ik ben geen dief van eigen portemonee en ga gebruik maken van die actie. Geen partij die zo goedkoop één van de kandidaat smart/sportwatches kan leveren en bovendien heb ik uitstekende ervaringen met Bol.com en heb allang het verhaal van evt. retour sturen na testen besproken met ze. ook dat heb ik netjes in dit topic al gepost zodat ook anderen weten hoe Bol.com hier tegenover staat.
Wat mij betreft is het zo klaar en laten we aub weer ontopic en inhoudelijk posten ipv het over mijn persoonlijke werkwijze te hebben waar blijkbaar niet iedereen achter staat. So be it.
En tot slot, nee ik ga niet bij een andere partij bestellen. Dat heb ik nu al 10x aangegeven. Ik ben geen dief van eigen portemonee en ga gebruik maken van die actie. Geen partij die zo goedkoop één van de kandidaat smart/sportwatches kan leveren en bovendien heb ik uitstekende ervaringen met Bol.com en heb allang het verhaal van evt. retour sturen na testen besproken met ze. ook dat heb ik netjes in dit topic al gepost zodat ook anderen weten hoe Bol.com hier tegenover staat.
Wat mij betreft is het zo klaar en laten we aub weer ontopic en inhoudelijk posten ipv het over mijn persoonlijke werkwijze te hebben waar blijkbaar niet iedereen achter staat. So be it.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
@Juancho Als ik mij goed kan herinneren zie ik dat je al sinds oktober 2017 al bezig bent om een keuze te maken. Je zou ook kunnen stellen dat dit ruim 3 maanden zijn dat je het horloge niet heb kunnen dragen.
Er zijn weliswaar veel reviews maar uiteindelijk ben jij diegene die er mee loopt én die de keuze moet maken. Overigens zou ik de Samsung en de VA3 uit je shortlist even omdraaien maar wie ben ik?
Wat betreft het binnenvallen, ik lurk dit topic regelmatig om met name te zien wat Garmin nu weer heeft qua hardloophorloge. Zelf heb ik een FR235 waarvan ik veilig kan zeggen dat het ook het e.e.a. mankeert maar dat hadden mijn FR305 en FR225 ook wel.
Wat betreft het binnenvallen, ik lurk dit topic regelmatig om met name te zien wat Garmin nu weer heeft qua hardloophorloge. Zelf heb ik een FR235 waarvan ik veilig kan zeggen dat het ook het e.e.a. mankeert maar dat hadden mijn FR305 en FR225 ook wel.
Eens, de 235 is goed maar perfect mag ik hem niet noemen.. heb hem nu 2 weken maar hij voldoet en ik ben tevreden!vhal schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:46:
@Juancho Als ik mij goed kan herinneren zie ik dat je al sinds oktober 2017 al bezig bent om een keuze te maken. Je zou ook kunnen stellen dat dit ruim 3 maanden zijn dat je het horloge niet heb kunnen dragen.Er zijn weliswaar veel reviews maar uiteindelijk ben jij diegene die er mee loopt én die de keuze moet maken. Overigens zou ik de Samsung en de VA3 uit je shortlist even omdraaien maar wie ben ik?
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Zoals bijna alles in deze wereld is een sporthorloge een compromis tussen kosten en functionaliteit&kwaliteit. Het perfecte horloge bestaat niet, nog afgezien van de verschillende wensen die mensen hebben en het veranderen van onze behoeften in de tijd. Al heb ik vaak Garmin-spullen gekocht, ik ben afgelopen jaren soms redelijk teleurgesteld door Garmin (onwerkbare touch-ring op de FR405, oplaadproblemen bij de FR610, sync-problemen bij de FR630, onwerkbare navigatieopties bij de Edge touring plus etc). Maar toch ook van al die apparaten veel plezier gehad. Ik zie daarom de sporthorloges als een soort van huwelijk: niet te veel rozengeur en maneschijn verwachten, maar beseffen dat je iemand trouwt met gebreken en dat je die zelf ook hebt. Tja, ik ben bijna 31 jaar getrouwd, met m'n sporthorloges houdt ik het wat minder lang uit
Vooruit, jullie hebben me overtuigd. Ik heb allereerst net de Gear Sport besteld. Ik heb nog even contact gehad met bol.com om 100% zekerheid te hebben dat ik hem mag gebruiken met een rondje hardlopen en gewoon eens een dagje omdragen op kantoor, thuis etc. Allemaal geen probleem, met 30 dagen mag je hem terug sturen, mits uiteraard niet beschadigd. Maar eventuele verzegeling etc. mag je gewoon los maken.
Ik zal dan ook zeker mijn eerste indrukken hier posten! Iig bedankt allemaal voor de info!
Ik zal dan ook zeker mijn eerste indrukken hier posten! Iig bedankt allemaal voor de info!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Verder is het zo dat het een ondersteuning is voor je hardlopen. Dus als mijn tomtom weer een keer cadence lock heeft of een gps afwijking heeft, verandert dit niks aan mijn conditie of staat. 2 Dagen later loop ik weer een rondje en zie ik dat ik vooruit ben gegaan ondanks gps fout. Dus als het blijft bij kleine afwijkingen zo nu en dan kan ik met bijna alles leven, maar misschien ben ik wat meer hardloper en andere wat meer tweakers.Frij5fd schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:48:
Zoals bijna alles in deze wereld is een sporthorloge een compromis tussen kosten en functionaliteit&kwaliteit. Het perfecte horloge bestaat niet, nog afgezien van de verschillende wensen die mensen hebben en het veranderen van onze behoeften in de tijd. Al heb ik vaak Garmin-spullen gekocht, ik ben afgelopen jaren soms redelijk teleurgesteld door Garmin (onwerkbare touch-ring op de FR405, oplaadproblemen bij de FR610, sync-problemen bij de FR630, onwerkbare navigatieopties bij de Edge touring plus etc). Maar toch ook van al die apparaten veel plezier gehad. Ik zie daarom de sporthorloges als een soort van huwelijk: niet te veel rozengeur en maneschijn verwachten, maar beseffen dat je iemand trouwt met gebreken en dat je die zelf ook hebt. Tja, ik ben bijna 31 jaar getrouwd, met m'n sporthorloges houdt ik het wat minder lang uit
Een goed punt, een horloge (hoe goed ook) maakt je niet direct tot een betere sporter. Het kan je wel motiveren en stimuleren om beter te trainen en vaker te gaan sporten. Als het daarbij ook nog eens werkt naar behoren (en volgens je verwachting) is het helemaal mooi.coldasice schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:05:
[...]
Verder is het zo dat het een ondersteuning is voor je hardlopen. Dus als mijn tomtom weer een keer cadence lock heeft of een gps afwijking heeft, verandert dit niks aan mijn conditie of staat. 2 Dagen later loop ik weer een rondje en zie ik dat ik vooruit ben gegaan ondanks gps fout. Dus als het blijft bij kleine afwijkingen zo nu en dan kan ik met bijna alles leven, maar misschien ben ik wat meer hardloper en andere wat meer tweakers.
Je wilt als koper toch altijd een product kopen dat goed werkt voor tenminste de eigenschappen die jij belangrijk vind. Dat er extra's bij zitten die niet goed werken is niet heel vervelend (omdat jij ze misschien minder relevant vind) maar een kritisch koper wil eigenlijk dat alles goed werkt. Helaas is de realiteit dat bij ieder horloge er een leercurve is voor de achterliggende firmware.
Over de lange termijn vind ik persoonlijk eigenlijk alleen maar waar en wanneer ik iets gedaan heb, al dan niet in een soort 'landkaarten log' of in een persoonlijke heatmap. Gewoon om te zien waar ik allemaal geweest ben. Maar omdat de toestellen zoveel bij kunnen houden kan dit voor iemand anders dus niet belangrijk zijn omdat hij/zij juist het aantal stappen wil bijhouden of weer iets anders. Dus eigenlijk moet het gewoon allemaal goed werken
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Dit is zo waar! Mijn omslagpunt om te upgraden was toen ik veel te lang op een GPS fix moest wachten op mijn FR10. Daar kreeg ik het verrot koud van. Dan was ik meer met het apparaat bezig dan met hardlopen en dát is nou precies niet de bedoelingcoldasice schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:05:
[...]
Verder is het zo dat het een ondersteuning is voor je hardlopen. Dus als mijn tomtom weer een keer cadence lock heeft of een gps afwijking heeft, verandert dit niks aan mijn conditie of staat. 2 Dagen later loop ik weer een rondje en zie ik dat ik vooruit ben gegaan ondanks gps fout. Dus als het blijft bij kleine afwijkingen zo nu en dan kan ik met bijna alles leven, maar misschien ben ik wat meer hardloper en andere wat meer tweakers.
FR220 op de kop getikt, datavelden zo ingesteld dat ik altijd in 1-2 keer drukken kan zien wat ik wil, en nu is het alleen een kwestie van even syncen voordat ik ga lopen, zodat de GPS precache up to date is.
Dat gezegd hebbende: vandaag bij iBood:
TomTom Spark 3 Cardio + Music voor €129,94 (€50 minder dan in de pricewatch)
Bij mij doet een niet/slecht werkend apparaat zeker wél afbreuk aan mijn loopplezier. Juist als het inconsequent onbetrouwbaar is. En ik beschouw mezelf toch echt méér hardloper dan tweaker/gadgetfreak/nerd.coldasice schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:05:
[...]
Een slecht werkend apparaat doet inderdaad afbreuk. Dat geldt voor zowel een sportwatch als een smartwatch. Alhoewel de sportwatches en de smartwatches steeds dichter naar elkaar toe groeien heb ik het ideale horloge, dat aan mijn eisen voldoet, nog niet gevonden. Daarom gebruik ik een Apple Watch als smartwatch gedurende de dag en een Garmin FR 735XT als ik ga hardlopen. De Apple watch geeft niet genoeg data voor het hardlopen en de Garmin is niet smart genoeg in het dagelijkse gebruik.MrAcid schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:10:
[...]
Bij mij doet een niet/slecht werkend apparaat zeker wél afbreuk aan mijn loopplezier. Juist als het inconsequent onbetrouwbaar is. En ik beschouw mezelf toch echt méér hardloper dan tweaker/gadgetfreak/nerd.
(Ik gebruik geen sleep tracking en dagelijks stappen tellen doe ik ook niet aan).
Mee eens. Een betrouwbare GPS is voor mij het allerbelangrijkste, omdat je daar van op aan moet kunnen bij het lopen (met name bij wedstrijden wanneer je b.v. voor een PR wilt gaan). Hartslag is leuk voor erbij, maar ik loop/train nooit op hartslag, omdat als ik daar tijdens het lopen op moet gaan letten, ik daar erg onrustig van wordt. Na het lopen vind ik het dan wel weer interessant om het hartslagverloop, zones, max en gemiddelde te zien. Als dat een keertje niet klopt, geen probleem, maar regelmatig zou ik me erg aan storen. Andere zaken zoals stappen en trappen zijn nice to have, dus als deze vaker niet kloppen, dan is dat jammer, maar niet meer dan dat.MrAcid schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:10:
[...]
Bij mij doet een niet/slecht werkend apparaat zeker wél afbreuk aan mijn loopplezier. Juist als het inconsequent onbetrouwbaar is. En ik beschouw mezelf toch echt méér hardloper dan tweaker/gadgetfreak/nerd.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Gebruik de AW ook dagelijks maar helaas was die te inconsequent met sporten dat ik mijn Garmin Fenix 3hr weer uit het stof heb gehaald.. Gebruik die nu met het sporten en rest van de dag de AW en dan is het het perfecte van beide werelden!OneMoreThing schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:08:
[...]
Een slecht werkend apparaat doet inderdaad afbreuk. Dat geldt voor zowel een sportwatch als een smartwatch. Alhoewel de sportwatches en de smartwatches steeds dichter naar elkaar toe groeien heb ik het ideale horloge, dat aan mijn eisen voldoet, nog niet gevonden. Daarom gebruik ik een Apple Watch als smartwatch gedurende de dag en een Garmin FR 735XT als ik ga hardlopen. De Apple watch geeft niet genoeg data voor het hardlopen en de Garmin is niet smart genoeg in het dagelijkse gebruik.![]()
(Ik gebruik geen sleep tracking en dagelijks stappen tellen doe ik ook niet aan).
Wat was er dan inconsequent aan de AW mbt sporten? En welke AW heb je (1/2/3)?SaURoN schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:27:
[...]
Gebruik de AW ook dagelijks maar helaas was die te inconsequent met sporten dat ik mijn Garmin Fenix 3hr weer uit het stof heb gehaald.. Gebruik die nu met het sporten en rest van de dag de AW en dan is het het perfecte van beide werelden!
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Afstand lag een paar keer 500m onder de daadwerkelijke afstand en soms 200m meer.PatrickC schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:51:
[...]
Wat was er dan inconsequent aan de AW mbt sporten? En welke AW heb je (1/2/3)?
Garmin was altijd rond het zelfde +/- 50 m (Acceptabel) en de AW was gemiddeld tussen +/- 300m (teveel imho op 5km).
Verder valt me op dat de AW heel veel smoothing heeft op de route, De gps lijn is heel erg flowy (Geen idee hoe ik het anders kan beschrijven).
Opzich niet zo'n probleem maar als je een fenix 3hr bent gewent dan is het een beste stap terug. :-)
Heb een series 3
Totdat ik lid werd van een atletiekvereniging was een betrouwbare weergave van tempo geen issue. Daarna wel: regelmatig onderlinge discusses bij de marathontraining over welk tempo we als groep op een bepaald moment liepen (makkelijk 30 seconden per km verschil!) en groepsleden die een halve of hele marathon verprutsten omdat ze volgens horloge op schema liepen, maar in werkelijkheid te snel gingen. Daar de kwaliteit van de GPS van de Garmin horloges afgelopen jaren steeds wat minder is geworden, ben ik voor tempo geswitcht naar de Stryd footpod. Dan hoef ik over mijn werkelijke tempo in ieder geval niet meer na te denken.PatrickC schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:26:
[...]
Mee eens. Een betrouwbare GPS is voor mij het allerbelangrijkste, omdat je daar van op aan moet kunnen bij het lopen (met name bij wedstrijden wanneer je b.v. voor een PR wilt gaan)......
@Frij5fd Bij wedstrijden waar op elke km duidelijk markeringen aangegeven staan heb je nog zoiets als de 'Peter's Race Pacer' app, waarbij je elke km je horloge kunt 'synchroniseren' met de km punten.
Ik zelf gebruik ook nog een Milestonepod (helaas niet te koppelen aan m'n horloge), maar ik vind m'n VA HR nauwkeuriger wat betreft afstandsmeting. Maar... jouw Stryd pod bevindt zich dan ook in een heel andere categorie en prijsklasse.
Ik zelf gebruik ook nog een Milestonepod (helaas niet te koppelen aan m'n horloge), maar ik vind m'n VA HR nauwkeuriger wat betreft afstandsmeting. Maar... jouw Stryd pod bevindt zich dan ook in een heel andere categorie en prijsklasse.
Die race pacer is inderdaad handig voor het "syncen" met de werkelijke afgelegde afstand. Ik heb er nog enkele in de app store gezien die dat kunnen, maar zelf zet ik in mijn Datarun plus datafield gewoon een paar honderd meter extra op de marathon en koers ik daarmee op een gewenste eindtijd met "required pace". Dat werkt ook (in de race pacer heet dat "perfect pace", dacht ik).PatrickC schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:14:
@Frij5fd Bij wedstrijden waar op elke km duidelijk markeringen aangegeven staan heb je nog zoiets als de 'Peter's Race Pacer' app, waarbij je elke km je horloge kunt 'synchroniseren' met de km punten.
De Milestone pod wordt, nu ondersteuning voor bluetooth sensoren bij Garmin horloges standaard lijkt te worden, interessanter. De kosten zijn beperkt en het ding geeft leuke informatie.
Ik kan niet zo zitten met een GPS lijntje dat niet helemaal strak loopt eigenlijk. Als je average pace per km gebruikt is het voor mij voldoende duidelijk hoe hard ik loop.
Valt me op dat iedereen in dit topic zo makkelijk over HR data doet, maar uiteindelijk laten HR trends icm average pace per run het beste progressie zien.
Valt me op dat iedereen in dit topic zo makkelijk over HR data doet, maar uiteindelijk laten HR trends icm average pace per run het beste progressie zien.
Als ik 500m mis door een GPS lijn die niet strak is klopt mij avg pace per km ook niet echt heRequiem19 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:58:
Ik kan niet zo zitten met een GPS lijntje dat niet helemaal strak loopt eigenlijk. Als je average pace per km gebruikt is het voor mij voldoende duidelijk hoe hard ik loop.
500m mis je niet door een lijntje dat niet strak is, tenzij je 120km loopt. Maarja, dan maakt 500m missen op je average pace ook niet zo veel uitSaURoN schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:22:
[...]
Als ik 500m mis door een GPS lijn die niet strak is klopt mij avg pace per km ook niet echt he
Als je 500m mist op een afstand die de meeste Nederlandse hardlopers lopen (vast iets tussen de 5 en 10km), dan zou je ik je horloge retour sturen
Dat mis je echt wel op je lijntje hoor als apple zo lekker je lijntje laat buigen ipv strak buigt. Ik zie toch echt een duidelijk verschil daar in tussen een AW en een F3HR. Maar goed gelukkig kan ik het zelf zien en testen met beidenRequiem19 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:35:
[...]
500m mis je niet door een lijntje dat niet strak is, tenzij je 120km loopt. Maarja, dan maakt 500m missen op je average pace ook niet zo veel uit.
Als je 500m mist op een afstand die de meeste Nederlandse hardlopers lopen (vast iets tussen de 5 en 10km), dan zou je ik je horloge retour sturen.
Dan hebben we denk ik een andere definitie van buigende en strakke lijntjes.SaURoN schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:37:
[...]
Dat mis je echt wel op je lijntje hoor als apple zo lekker je lijntje laat buigen ipv strak buigt. Ik zie toch echt een duidelijk verschil daar in tussen een AW en een F3HR. Maar goed gelukkig kan ik het zelf zien en testen met beidenDaar hoef jij het niet voor te geloven
Mijn vorige Fenix 3 en huidige Fenix 5 hebben ook behoorlijke kronkelende lijntjes als ik gewoon recht loop. Best logisch ook omdat er op consumenten gps gewoon een aardige foutmarge zit. De totale afstand lijkt meestal echter wel aardig in orde te zijn.
Overigens staat de Fenix serie in het sporthorloge segment om zijn matige GPS ten opzichte van concurrenten. Vergelijk bijv de Polar V800 met de Fenix 3 of Fenix 5:
http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy
Ik stoor me dus niet aan de inaccurate Fenix gps overigens, voor mij is dit voldoende.
I think you're on the wrong end of the stick... Hij bedoelt dat zijn Fenix zoveel beter is dan de AW en dat de AW er 500m naast zit...Requiem19 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:44:
[...]
Dan hebben we denk ik een andere definitie van buigende en strakke lijntjes.
Mijn vorige Fenix 3 en huidige Fenix 5 hebben ook behoorlijke kronkelende lijntjes als ik gewoon recht loop. Best logisch ook omdat er op consumenten gps gewoon een aardige foutmarge zit. De totale afstand lijkt meestal echter wel aardig in orde te zijn.
Overigens staat de Fenix serie in het sporthorloge segment om zijn matige GPS ten opzichte van concurrenten. Vergelijk bijv de Polar V800 met de Fenix 3 of Fenix 5:
Ik stoor me dus niet aan de inaccurate Fenix gps overigens, voor mij is dit voldoende.
Ik bedoel dit, dit geeft mbt een best vertekend beeld als je aan het hardlopen bend mbt je paceRequiem19 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:44:
[...]

ik zie alleen geen Fenix3HR staan in die link die jij gaf(of heeft die dezelfde gps als de 3?) (Wel een interessante link though), moet zeggen dat ik bij die fenix 3hr wel een footpod gebruik.
Dat begrijp ik, mijn post geeft aan dat gps precisie relatief is: in de sporthorloge wereld wordt de Fenix bekritiseerd om zn gps prestaties.Sander schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:55:
[...]
I think you're on the wrong end of the stick... Hij bedoelt dat zijn Fenix zoveel beter is dan de AW en dat de AW er 500m naast zit...
Dat een AW nóg veel minder precies is, is behoorlijk pijnlijk voor Apple.
Ik kan me overigens uit de DCRainmaker test van de AW niet dergelijke gps issues herinneren.
Holy, dat zijn geen kronkelende lijntjes, maar hij mist gewoon hele stukken bochten. Fenix 3 gps (is zelfde chip als Fenix 3HR):SaURoN schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:56:
[...]
Ik bedoel dit, dit geeft mbt een best vertekend beeld als je aan het hardlopen bend mbt je pace
[afbeelding]
ik zie alleen geen Fenix3HR staan in die link die jij gaf(of heeft die dezelfde gps als de 3?) (Wel een interessante link though), moet zeggen dat ik bij die fenix 3hr wel een footpod gebruik.

Overigens heb je bij een footpod dezelfde GPS track, alleen zal vermoedelijk je instant pace en totale afstand een stuk accurater zijn.
Footpod vergelijken met GPS is altijd beetje unfair, kun je ook zien in die Fellrnr link. Footpod is qua pace en afstand enorm veel accurater
Footpod+Gps is inderdaad stuk accurater, maar vind het vreemd dat de AW zulke flowy lijnen maakt, dat doet hij namelijk ook als de GPS nagenoeg kwa afstand wel gelijk is als de Fenix3HR.Requiem19 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:13:
[...]
Holy, dat zijn geen kronkelende lijntjes, maar hij mist gewoon hele stukken bochten. Fenix 3 gps (is zelfde chip als Fenix 3HR):
[afbeelding].
Overigens heb je bij een footpod dezelfde GPS track, alleen zal vermoedelijk je instant pace en totale afstand een stuk accurater zijn.
Footpod vergelijken met GPS is altijd beetje unfair, kun je ook zien in die Fellrnr link. Footpod is qua pace en afstand enorm veel accurater.
Het fluctueerd zo erg dat ik het erg onbetrouwbaar vind om daar mijn pace op te baseren, vandaar dat ik bij een AW niet vertrouw om correcte pace per km weer te geven.
Wellicht het proberen waard.
Het horloge over de kleding dragen (de Sony SW3 had last van direct huidcontact)
Interval instelling zo laag mogelijk.
Het horloge over de kleding dragen (de Sony SW3 had last van direct huidcontact)
Oei, een horloge dat geen direct huidcontact mag maken is toch wel een grote hindernis om te overbruggen.oNo schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:27:
Wellicht het proberen waard.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Toch vind ik het opmerkelijk in deze test dat een Apple Watch hoger scoort dan een Garmin 935.Requiem19 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:44:
[...]
Er zijn voorbeelden te over als ook bovenstaande discussie waarin een AW niet heel zuiver omgaat met meetpunten. Ook het na ijleffect van je pace is een bekend fenomeen.
De fellrnr site is in dit topic al diverse keren besproken, maar ik weet dat requiem hem leuk vind om er bij te halen
(net zoals ik het leuk vind om DCRainmaker er bij te halen). In het kort zijn de meningen van over de testmethodes (fellrnr dus) niet ongemengd positief en worden er wel meer vraagtekens bij gezet. Maar goed als je hier wat meer over wilt teruglezen, gebruik vooral de zoekfunctie.
Ik ben zelf van mening dat een goede gps het altijd overal goed doet en ik ben zelf geen groot voorstander van één testcircuit op één plek/gebied en dit als dezelfde omstandigheid voor alle toestellen te zien. In een ideale wereld staan de gps satellieten altijd ideaal, maar deze wisselen zo sterk dat ik zijn visie van "dezelfde omstandigheden" gewoon niet kan delen.
Kortom: gebruik je eigen gezonde verstand, neem niet alle "feiten" uit reviews en testen klakkeloos als waar aan maar durf er aan te twijfelen.
Ik ben zelf van mening dat een goede gps het altijd overal goed doet en ik ben zelf geen groot voorstander van één testcircuit op één plek/gebied en dit als dezelfde omstandigheid voor alle toestellen te zien. In een ideale wereld staan de gps satellieten altijd ideaal, maar deze wisselen zo sterk dat ik zijn visie van "dezelfde omstandigheden" gewoon niet kan delen.
Kortom: gebruik je eigen gezonde verstand, neem niet alle "feiten" uit reviews en testen klakkeloos als waar aan maar durf er aan te twijfelen.
Ik zal Fellrnr erbij blijven halen zolang niemand anders op de wereld de moeite neemt om een goede database te bouwen van enigzins gelijkwaardige testen.
DCRainmaker test eigenlijk altijd onder andere omstandigheden, is maar net waar hij op de wereld dan is voor z'n werk. Daardoor zijn de reviews van hem onderling lastiger te vergelijken imo.
Over Fellrnr kun je veel opmerken, maar hij heeft een duidelijke methodiek en volgt die consequent. Dus voorlopig is dit het beste dat we hebben qua GPS vergelijkbaarheid.
Persoonlijk heb ik de volgende GPS apparaten gehad en gebruikt bij het hardlopen:
iPhone 4
iPhone 6
Forerunner 220
Forerunner 630
Fenix 3
Fenix 5 (vriendin)
Fenix 5x
iPhone en Forerunners waren hierbij wat mij betreft het beste. Maar ook met de Forerunner had ik wel eens dat ik op 9,8m zat terwijl ik de finish overkwam van een gecertificeerde 10km loop (binnenbochtjes?
De Fenix is bij mij vooral de weg kwijt als ik even een tunneltje in ga en uitkom. Verder is het bij benadering prima. Dat een AW 500m ernaast kan zitten vind ik bizar. Las in de DCRainmaker review dat je de AW voordat je begint extra lang de fix moet laten zoeken omdat hij anders eerste gedeelte zeer onregelmatig leest. Wellicht zit daar iets is.
Ik zie dat de iphones altijd de hoogste afstanden hebben bij wedstrijd lopen en vaak er dik overheen (op strava), tot soms 400 meter bij een 10km loop. Mijn eigen tomtom geeft vaak te weinig aan, vermoedelijk is het smoothing algoritme te agressief gezet. Heel irritant dat je vaak daardoor geen PR loopt volgens strava.Requiem19 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 18:49:
![]()
Ik zal Fellrnr erbij blijven halen zolang niemand anders op de wereld de moeite neemt om een goede database te bouwen van enigzins gelijkwaardige testen.
DCRainmaker test eigenlijk altijd onder andere omstandigheden, is maar net waar hij op de wereld dan is voor z'n werk. Daardoor zijn de reviews van hem onderling lastiger te vergelijken imo.
Over Fellrnr kun je veel opmerken, maar hij heeft een duidelijke methodiek en volgt die consequent. Dus voorlopig is dit het beste dat we hebben qua GPS vergelijkbaarheid.
Persoonlijk heb ik de volgende GPS apparaten gehad en gebruikt bij het hardlopen:
iPhone 4
iPhone 6
Forerunner 220
Forerunner 630
Fenix 3
Fenix 5 (vriendin)
Fenix 5x
iPhone en Forerunners waren hierbij wat mij betreft het beste. Maar ook met de Forerunner had ik wel eens dat ik op 9,8m zat terwijl ik de finish overkwam van een gecertificeerde 10km loop (binnenbochtjes?).
De Fenix is bij mij vooral de weg kwijt als ik even een tunneltje in ga en uitkom. Verder is het bij benadering prima. Dat een AW 500m ernaast kan zitten vind ik bizar. Las in de DCRainmaker review dat je de AW voordat je begint extra lang de fix moet laten zoeken omdat hij anders eerste gedeelte zeer onregelmatig leest. Wellicht zit daar iets is.
Stryd heeft een nieuwe goedkopere footpod: https://www.stryd.com/live (99 dollar, de helft van de normale pod-prijs). Het ding levert geen running power, maar wel accuraat tempo. De 5k runner ziet het ding als een verbetering als je Garmin running power wilt gebruiken: https://the5krunner.com/2...improve-stryd-live-light/
Dat is inderdaad leuk, maar dan moet je weer een duurder garmin horloge hebben. De sporthorloges zonder barometer vallen dan af, Vivoactive 3 ook. Tja...
Dat is inderdaad leuk, maar dan moet je weer een duurder garmin horloge hebben. De sporthorloges zonder barometer vallen dan af, Vivoactive 3 ook. Tja...
Hallo allemaal,
zoals jullie weten heb ik sinds vandaag de Gear Sport in huis om eens grondig te testen en te bekijken of deze goed bij mij past. Omdat ik zie/merk dat het in dit topic al vrij snel weer gaat over de echt meer sport/hardloop zaken en ik dit niet (weer) wil verpesten ga ik verder in het topic: [Samsung Gear S3] Ervaringen & Discussie.
Hierin heb ik een eerste korte review/ervaring geschreven en zal daar ook later een meer inhoudelijke review schrijven als ik wat meer gesport heb. Dus voor de personen die benieuwd zijn, ik verwijs je dan even door naar dat topic.
Iig allen bedankt voor de fijne en goede hulp/tips/adviezen en excuses dat ik af en toe wat eigenwijs kan zijn...
zoals jullie weten heb ik sinds vandaag de Gear Sport in huis om eens grondig te testen en te bekijken of deze goed bij mij past. Omdat ik zie/merk dat het in dit topic al vrij snel weer gaat over de echt meer sport/hardloop zaken en ik dit niet (weer) wil verpesten ga ik verder in het topic: [Samsung Gear S3] Ervaringen & Discussie.
Hierin heb ik een eerste korte review/ervaring geschreven en zal daar ook later een meer inhoudelijke review schrijven als ik wat meer gesport heb. Dus voor de personen die benieuwd zijn, ik verwijs je dan even door naar dat topic.
Iig allen bedankt voor de fijne en goede hulp/tips/adviezen en excuses dat ik af en toe wat eigenwijs kan zijn...
@Juancho Ik begrijp je redenatie om je ervaringen in een ander topic te delen gezien sommige opmerkingen/kritiek die je hier gekregen hebt (m.n. over je keuze proces), maar het was wat mij betreft prima geweest als je hier gewoon verder was gegaan en je ervaringen had gedeeld. Ik zelf deel hier ook regelmatig ervaringen die niet altijd over de sportfuncties van wearables gaan (b.v. sleeptracking). Af en toe een zijstapje moet kunnen, zolang het topic niet wordt 'overgenomen'. In het Samsung Gear S3 topic zal het waarschijnlijk minder over sport gaan (ik heb het topic nog nooit gelezen en ga het ook niet volgen), dus of je daar hetzelfde publiek gaat vinden als in dit topic is nog maar de vraag. Maar... het is natuurlijk volledig je eigen keuze hoe je hiermee verder gaat.
Het gaat me meer om het inhoudelijk eigenlijk. In mijn eerste korte overview staan ook vragen/opmerkingen echt gericht op de Samsung gear. Vraag me af of men daar hier op zit te wachten. Ik wil wel gerust de sportzaken ook hier neer zetten hoor, geen punt!
@Juancho Gezien het aantal berichten van jou en de reacties erop zou ik het wel fijn vinden als je tenminste een samenvatting van je review hier plaatst (of een directe link naar je review in het juiste topic, want deze zal straks ergens verborgen staan tussen andere berichten daar). Een korte opsomming van wat hij wel en niet kan op sportgebied en nauwkeurigheid van gps in jouw ogen is daarbij een minimum, maar meer is beter, foto's zijn ook beter
Je hebt verder in de reacties wel gezien dat er wel degelijk vraag is naar discussie omtrent smart watches, maar dit is niet de focus, in mijn ogen hoef je het daarom niet compleet te negeren. Maar in hoeverre dit wel of niet toelaatbaar is laat ik aan de mods over.
Kortom ik kijk uit naar je bevindingen met je eerste toestel hier.
Je hebt verder in de reacties wel gezien dat er wel degelijk vraag is naar discussie omtrent smart watches, maar dit is niet de focus, in mijn ogen hoef je het daarom niet compleet te negeren. Maar in hoeverre dit wel of niet toelaatbaar is laat ik aan de mods over.
Kortom ik kijk uit naar je bevindingen met je eerste toestel hier.
Ok! Zal ik zeker gaan doen dan. De meer inhoudelijke vragen over het toestel kan ik dan wel in het andere topic zetten. Ik ga nu een weekendje weg dus ik kan dan mooi de Gear Sport even testen op dagelijks gebruik (stappen,trappen, stukje wandelen in de stad met gps, voeding, HR, accuduur etc. etc.).
Ik kom er na het weekend op terug en nu maar hopen dat ik niet per ongeluk schade krijg op het horloge ;)!
Ik kom er na het weekend op terug en nu maar hopen dat ik niet per ongeluk schade krijg op het horloge ;)!
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 10-02-2018 11:54 ]
Hoe moeilijk is het...
Juancho schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:54:
Hallo allen,
Ik ben vrij nieuw hier en heb sinds vandaag de Samsung Gear Sport binnen. Nu is dit het topic van de Gear 3 maar als ik me niet vergis werkt veel eigenlijk exact hetzelfde en is het verschil vooral in uiterlijk en grote. Dus als jullie het niet erg vinden post ik hier mijn bevinden en ook zeker vragen. Want de Gear Sport is mijn eerste smart/sport watch dus ik zal ongetwijfeld nog wel tegen zaken aanlopen. Overigens ben ik hem nu even een aantal dagen/weken aan het testen, dus het is niet zeker of ik hem houdt.
Allereerst, wat een prachtige smartwatch is dit! Voor mijn kleine polsen een uitstekend formaat en ook zit het heel prettig om de pols. Ik merk iig geen enkel verschil met mijn oude normale horloge. Het scherm is ook geweldig helder en de keuze uit vele, vele face watches is ideaal. Zo kan je kiezen voor dagelijks (zakelijk) gebruik en speciaal voor sportactiviteiten. Wat me wel opvalt is dat bij de gratis face watches je helaas nooit de mogelijkheid heb om aanpassingen te doen buiten de kleur om. Dus bijv. niet een metertje vervangen voor een andere. Dus ik denk niet dat ik er aan ontkom om een aantal top face watches aan te schaffen die echt helemaal voldoen aan mijn eisen of zo te tweaken zijn.
Omdat ik geen dihard sporter ben maar meer een regelmatige sporter (2 tot 4x per week lekker hardlopen/spinning/kracht of thuis op de hometrainer) zocht ik een mooie combinatie van smart- en sport. Mijn oog viel direct op deze Gear Sport maar ook de Gear 3 (Frontier). Die laatste heb ik in het echt bekeken en om gehad maar deze was echt te lomp voor mijn pols. Mijn grote twijfel is echter bij de Gear Sport dat ik slechte verhalen/reviews hoor over met name de GPS. Deze schijnt er vaak volledig naast te liggen of pas heel laat op gang komt. Hoe dat mij gaat bevallen is even afwachten tot ik komende dagen wat ga hardlopen buiten. Wel heb ik vandaag direct een half uurtje op de hometrainer gestaan en ik moet zeggen, de data die ik terug kreeg klopt vrij behoorlijk volgens mijn personal trainer waar ik net klaar ben. Ik vraag hem nog vaak om advies en ookal is het een eerste setje sporten, de gegeven kloppen volgens hem vrij aardig. Mijn gemiddelde hartslag moet iets hoger, maar ik verwacht als ik de volgende keer net even wat harder door trap dat ik daar wel aan ga komen.
Verder ben ik nu vooral het toestel een beetje aan het doorlopen, alle opties, apps, instellingen en noem maar op. Ik ga dus zeker dit topic nog even goed doorlopen op tips en tricks want zoals gezegd zal de Gear 3 niet gek veel verschillen van de gear sport.
Ik heb nog wel gelijk 3 vraagje. Ik heb de Gear Sport gekoppeld aan mijn LG G6 telefoon. Ging allemaal prima en alles qua voeding/sporten wordt netjes bijgehouden. Maar bepaalde apps heb ik gewoon niet op de watch zitten of kan ik niet vinden in de store. Denk aan een email app (krijg wel netjes mails binnen op de watch), uber en nog wat apps. Komt dit omdat ik geen Samsung telefoon heb of kijk ik gewoon ergens overheen?
En vraag 2, ik krijg dus netjes mijn WhatsApp berichten binnen en kan er ook op reageren (wat ik niet had verwacht). Dus super. Maar ik heb een keer gehad dat ik blijkbaar ergens verkeerd op drukte en ik kon toen het hele bericht nergens meer terug vinden. Is er dus een mogelijkheid om je laatste inkomende berichten nog terug te lezen?
En vraag 3, de slaaptracker. Ik kon deze niet vinden, maar in de samsung health app stond deze dan ook uit. Ik heb deze toegevoegd (en heb voor afgelopen nacht handmatig mijn slaap ingevuld) maar gaat dit nu verder automatisch en hoef je er eigenlijk niks voor te doen en zie ik na komende nacht op mijn Gear Sport ook een item sleeptracker?
Alvast bedankt en ik zal later zeker nog een meer inhoudelijke review geven als ik wat meer testen heb gedaan!
En die opmerking voegt ook niks toe
[ Voor 68% gewijzigd door 13art op 10-02-2018 16:12 ]
Je kan 'm wel even in handen houden al; een medelid van onze loopgroep was vandaag bij Runnersworld in Dordrecht (Maasplaza) en heeft het demomodel kunnen bekijken. Hij vond 'm er mooi uitzien en qua grootte geschikt voor wat smallere polsen. Jammer genoeg werd het horloge daar gepresenteerd als de opvolger van de Fenix 5, da's natuurlijk onzin.SKB schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:13:
Jammer genoeg nog maar eens vertraging voor de garmin 645. Staat nu op eind februari / begin maart
Wilde zelf ook de FR645, Had hem zelfs gereserveerd bij waypoint. Maar toch besloten voor de Fenix 5S te gaan vanwege het gelijke formaat en de ruimere opties (die ik wellicht niet allemaal za gebruiken). En natuurlijk de zeeer gunstige prijs bij eglobalcentral waardoor de 5s nipt iets goedkoper was. Garmin Pay en music kunnen laden op het klokje vond ik persoonlijk niet belangrijk, daardoor was de keuze niet moeilijk. Maar de 645 belooft een prachtig functioneel horloge te zijn. Ben benieuwd naar de gebruikerservaringen!Frij5fd schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 15:29:
[...]
Je kan 'm wel even in handen houden al; een medelid van onze loopgroep was vandaag bij Runnersworld in Dordrecht (Maasplaza) en heeft het demomodel kunnen bekijken. Hij vond 'm er mooi uitzien en qua grootte geschikt voor wat smallere polsen. Jammer genoeg werd het horloge daar gepresenteerd als de opvolger van de Fenix 5, da's natuurlijk onzin.
Zojuist maar even een ticket aangemeld bij Garmin mbt de vertraging die er regelmatig zit in het starten en stoppen van activiteiten sinds de laatste firmware versie (4.3). Op het Garmin forum meldden ook meer personen dit probleem. https://forums.garmin.com...fter-last-firmware-update
Ik ben benieuwd of ik eerst weer eerst zo'n standaard antwoord krijg: firmware updaten, terugzetten naar fabrieksinstellingen. Ik heb namelijk specifiek vermeld dat ik dat al gedaan heb.
Ik baal er wel van dat Garmin een goed werkend horloge steeds slechter weet te maken met al die firmware updates. Eerst een aantal firmware versies terug, werd het opvragen van rondetijden ineens erg traag (nog steeds niet opgelost) en nu dus ook het starten en stoppen van activiteiten vertraagd. Of... maken ze bewust 'oude' horloges trager om zo nieuwe horloges te kunnen verkopen?
Ik ben benieuwd of ik eerst weer eerst zo'n standaard antwoord krijg: firmware updaten, terugzetten naar fabrieksinstellingen. Ik heb namelijk specifiek vermeld dat ik dat al gedaan heb.
Ik baal er wel van dat Garmin een goed werkend horloge steeds slechter weet te maken met al die firmware updates. Eerst een aantal firmware versies terug, werd het opvragen van rondetijden ineens erg traag (nog steeds niet opgelost) en nu dus ook het starten en stoppen van activiteiten vertraagd. Of... maken ze bewust 'oude' horloges trager om zo nieuwe horloges te kunnen verkopen?
Maar wel altijd in vergelijking met andere apparaten. En bij GPS zijn juist de wisselende omgevingsvariabelen belangrijk voor een consistent beeld/oordeel.Requiem19 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 18:49:
![]()
Daarom loopt Fellrnr altijd dezelfde testroute meerdere keren. De foutmarge wordt in zijn tabel weerfegeven met repeatability - als een horloge constant dezelfde foutmarge heeft is dat goed omdat de resultaten dan iig vergelijkbaar zijn.MrAcid schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:14:
[...]
Maar wel altijd in vergelijking met andere apparaten. En bij GPS zijn juist de wisselende omgevingsvariabelen belangrijk voor een consistent beeld/oordeel.
DCR loopt vaak met meerdere horloges/devices om zijn polsen, gebaseerd op wat hij toevallig dat moment test.
Is dus een stuk meer random, daarnaast zou het leuk zijn om eens te kijken of 2 horloges aan 1 pols bijv niet voor interferentie kunnen zorgen.
Zojuist mijn eerste run gedaan met de 5X, GPS identiek matig aan F3 sn F5.
Zal zo een screenshotje posten.
Korte feedback over mijn Samsung Gear Sport. Afgelopen 2 dagen een weekend weg geweest en veel gewandeld en gelopen in de stad. Ik heb dus eens mooi het wandel sport programma kunnen gebruiken om met name de GPS en afstanden te testen. Wat mij opviel:
1. de GPS slaat heel snel aan. Waar ik anderen hoor zeggen (bij hardlopen, dus ik moet nog testen of dat verschil maakt) dat ze een paar minuten moeten wachten of dat de eerste 500m niet geregistreerd wordt zag ik na een paar keer knipperen van het GPS signaal dat het stabiel werd en de GPS dus klaar was voor gebruik.
2. De gelopen route lijkt ook behoorlijk accuraat. Door in te zoemen in de map kon ik ook precies de stops zien die we onderweg hebben gemaakt en dat zie je dan ook terug in de map. Ook stopt en start het programma netjes en vlot als je bijv. even stil staat of ergens wat gaat drinken. Eenmaal weer in beweging (zelfs als je even naar de WC of bar liep) en het programma en GPS sloegen direct weer aan
3. Stappenteller lijkt mij ook prima te werken, je ziet letterlijk de stappen ophogen als je aan het lopen bent.
4. Verrassend genoeg lijkt de trappenteller het ook aardig te doen. Hij telt de treden die je omhoog gaat. maar ok, dit moet ik nog in detail verder uitzoeken
5. Hartslagmeter, ook deze meet op mijn pols de hartslag iig structureel. Dus niet dat er meldingen zijn dat het niet gemeten kan worden. Op het eerste oog lijkt de data ook prima te zijn. Het zal vast niet 100% nauwkeurig zijn maar echt grote gaten waarvan je sowieso al weet dit kan nooit zie ik niet.
6. Smartfuncties zijn top, kan niets anders zeggen. Alle notificaties komen netjes binnen, je kan reageren, liken, lezen noem maar op. Ik moet denk ik eerder oppassen dat ik niet te veel verwacht omdat ik nu de watch nog een beetje zie als soort mobiel. Maar dat is natuurlijk niet zo. Kwestie van gewenning. Wel ideaal eigenlijk dat je niet direct je telefoon hoeft te pakken maar op basis van wat je binnen krijgt op je watch kan zien van wie of wat en of reageren noodzakelijk is.
7. Uiterlijk/comfort, zoals eigenlijk wel verwacht een prachtig horloge, ik had hem eerlijk gezegd wat groter verwacht maar dat is positief want nu is het gewoon een normaal horloge formaat. Ik heb nog geen extra bandjes maar ik weet zeker dat een lederen bandje de watch direct een stuk netter/zakelijker maakt ivm het blauwe rubberen bandje die duidelijk bedoeld is voor alleen sporten.
Volgende stap: actief sporten en GPS met hartslag gaan meten!
Wordt vervolgd maar eerste indruk is positief!
1. de GPS slaat heel snel aan. Waar ik anderen hoor zeggen (bij hardlopen, dus ik moet nog testen of dat verschil maakt) dat ze een paar minuten moeten wachten of dat de eerste 500m niet geregistreerd wordt zag ik na een paar keer knipperen van het GPS signaal dat het stabiel werd en de GPS dus klaar was voor gebruik.
2. De gelopen route lijkt ook behoorlijk accuraat. Door in te zoemen in de map kon ik ook precies de stops zien die we onderweg hebben gemaakt en dat zie je dan ook terug in de map. Ook stopt en start het programma netjes en vlot als je bijv. even stil staat of ergens wat gaat drinken. Eenmaal weer in beweging (zelfs als je even naar de WC of bar liep) en het programma en GPS sloegen direct weer aan
3. Stappenteller lijkt mij ook prima te werken, je ziet letterlijk de stappen ophogen als je aan het lopen bent.
4. Verrassend genoeg lijkt de trappenteller het ook aardig te doen. Hij telt de treden die je omhoog gaat. maar ok, dit moet ik nog in detail verder uitzoeken
5. Hartslagmeter, ook deze meet op mijn pols de hartslag iig structureel. Dus niet dat er meldingen zijn dat het niet gemeten kan worden. Op het eerste oog lijkt de data ook prima te zijn. Het zal vast niet 100% nauwkeurig zijn maar echt grote gaten waarvan je sowieso al weet dit kan nooit zie ik niet.
6. Smartfuncties zijn top, kan niets anders zeggen. Alle notificaties komen netjes binnen, je kan reageren, liken, lezen noem maar op. Ik moet denk ik eerder oppassen dat ik niet te veel verwacht omdat ik nu de watch nog een beetje zie als soort mobiel. Maar dat is natuurlijk niet zo. Kwestie van gewenning. Wel ideaal eigenlijk dat je niet direct je telefoon hoeft te pakken maar op basis van wat je binnen krijgt op je watch kan zien van wie of wat en of reageren noodzakelijk is.
7. Uiterlijk/comfort, zoals eigenlijk wel verwacht een prachtig horloge, ik had hem eerlijk gezegd wat groter verwacht maar dat is positief want nu is het gewoon een normaal horloge formaat. Ik heb nog geen extra bandjes maar ik weet zeker dat een lederen bandje de watch direct een stuk netter/zakelijker maakt ivm het blauwe rubberen bandje die duidelijk bedoeld is voor alleen sporten.
Qua GPS: heb je je telefoon ook in je zak op dat moment? Dan gebruikt Samsung volgens mij (ook) de GPS van je telefoon. Dit is niet hoe de meeste mensen hardlopen, dus nog wel een belangrijk verschil om te vermelden.Juancho schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:02:
Korte feedback over mijn Samsung Gear Sport. Afgelopen 2 dagen een weekend weg geweest en veel gewandeld en gelopen in de stad. Ik heb dus eens mooi het wandel sport programma kunnen gebruiken om met name de GPS en afstanden te testen. Wat mij opviel:
Ik meen dat DCR sowieso nooit met 2 horloges om 1 pols loopt - juist om dit te voorkomen?Requiem19 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:16:
[...]
Daarom loopt Fellrnr altijd dezelfde testroute meerdere keren. De foutmarge wordt in zijn tabel weerfegeven met repeatability - als een horloge constant dezelfde foutmarge heeft is dat goed omdat de resultaten dan iig vergelijkbaar zijn.
DCR loopt vaak met meerdere horloges/devices om zijn polsen, gebaseerd op wat hij toevallig dat moment test.
Is dus een stuk meer random, daarnaast zou het leuk zijn om eens te kijken of 2 horloges aan 1 pols bijv niet voor interferentie kunnen zorgen.
Zojuist mijn eerste run gedaan met de 5X, GPS identiek matig aan F3 sn F5.
Zal zo een screenshotje posten.
Aha dat is een goede! Ik had idd mijn telefoon mee en had een constante blue-tooth verbinding tussen beide. Maar als de GPS van mijn mobiel gebruikt wordt (ik heb een LG) , behoor je dan ook gewoon het GPS tekentje op je horloge te zien? Want ik zie het duidelijk even een paar keer knipperen (zoekt een signaal zeker) en vervolgens blijft het actief. Ik wil straks natuurlijk ook als ik ga hardlopen juist NIET mijn telefoon ook nog een keer mee slepen.
Ik ga morgen eens een stukje wandelen met geen blue-tooth connectie en kijken of er dan ook zo snel een signaal is! Goede tip! Thanks.
Ik ga morgen eens een stukje wandelen met geen blue-tooth connectie en kijken of er dan ook zo snel een signaal is! Goede tip! Thanks.
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 11-02-2018 17:15 ]
Dat klopt, en hij vermeld ook netjes bij welke firmware er getest wordt en hij geeft na updates in ieder geval in de comment sections feedback of er verbetering of verslechtering is als er naar gevraagd wordt. Iets dat fellrnr niet doet, hij test één keer met vaak vroege firmware, dat zorgt voor een vertekend beeld al ligt de fout wel bij de fabrikant die te snel uitrolt en niet zo zeer bij fellrnr.MrAcid schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:14:
[...]
Ik meen dat DCR sowieso nooit met 2 horloges om 1 pols loopt - juist om dit te voorkomen?
Maar het komt er op neer dat beide reviewers zo hun eigen test voordelen en nadelen hebben en dat ze beide niet perfect zijn.
Als je Fellrnr website leest zie je dat hij aankaart hoe belangrijk firmware updates zijn.rockhopper schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:23:
[...]
Dat klopt, en hij vermeld ook netjes bij welke firmware er getest wordt en hij geeft na updates in ieder geval in de comment sections feedback of er verbetering of verslechtering is als er naar gevraagd wordt. Iets dat fellrnr niet doet, hij test één keer met vaak vroege firmware, dat zorgt voor een vertekend beeld al ligt de fout wel bij de fabrikant die te snel uitrolt en niet zo zeer bij fellrnr.
Maar het komt er op neer dat beide reviewers zo hun eigen test voordelen en nadelen hebben en dat ze beide niet perfect zijn.
Als voorbeeld haalt hij de FR620 aan geloof ik, die na de FW update in zijn testen ineens van zeer matige GPS pressties naar behoorlijk aardig gaat. Zie bijv deze quote:
Wat betreft DCR en 1 horloge per pols: test hij dan maximaal 2 gos horloges per run?The improvement in GPS accuracy of the 620 with updated firmware shows just how important the software can be. With the earlier firmware the 620 lost over a mile over a 20 mile run!
[ Voor 10% gewijzigd door Requiem19 op 11-02-2018 17:37 ]
Nee, het hangt van de sport af. maar vaak zitten ze bv met meerdere stuks op z'n speciale stuur. Hij is niet heel consequent met welke toestellen er tegen elkaar gezet worden, iets wat ik persoonlijk wel jammer vind. Maar ik vind sowieso dat men erg veel nadruk legt op gps nauwkeurigheid (lees: veel te veel) in zowel toestellen tegenover elkaar als in dergelijke tests. Er kan afhankelijk van de omgeving al een behoorlijk verschil ontstaan als je twee dezelfde toestellen op het zelfde stukje hardlopen één links en de ander rechts draagt. Alles staat en valt met de gps ontvangst en de ruis die kan onstaan door reflectie van bomen / gebouwen en daarbij kan links en rechts al een behoorlijke afwijking geven.Requiem19 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:32:
[...]
Als je Fellrnr website leest zie je dat hij aankaart hoe belangrijk firmware updates zijn.
Als voorbeeld haalt hij de FR620 aan geloof ik, die na de FW update in zijn testen ineens van zeer matige GPS pressties naar behoorlijk aardig gaat.
Wat betreft DCR en 1 horloge per pols: test hij dan maximaal 2 gos horloges per run?
Verder denkt iedereen dat we leger precisie mogen verwachten van de huidige generatie, dat mag van mij ook wel, maar het is gewoon niet realistisch en ook niet binnen de afwijking marge die de fabrikanten zelf aanhouden. Daarbij is het wel een heel belangrijk onderdeel van een toestel, maar ik denk dat er op prosumer gebied weinig reden is om een toestel af te laten vallen door slechte gps ontvangst, daarmee wil ik dus zeggen dat nagenoeg alle toestellen wel voldoende nauwkeurig zijn voor normaal consumenten gebruik.
Je kan in mijn ogen beter kijken naar welke extras er wel of niet bij een toestel zitten en hoe goed deze verder verwerkt zijn en tegen welke meerprijs.
Anyway /end rant.
Zou jij tevreden zijn met deze kwaliteit bij een horloge van €750 (nl prijs)?

upload pic
(For the record, ik heb t al vaker gezegd, ik kan er (net) mee leven. Maar verbazingwekkend blijft het wel).

upload pic
(For the record, ik heb t al vaker gezegd, ik kan er (net) mee leven. Maar verbazingwekkend blijft het wel).
[ Voor 18% gewijzigd door Requiem19 op 11-02-2018 17:45 ]
Voor 20e zou ik nog niet tevreden zijn..Requiem19 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:43:
[afbeelding]
upload pic
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Ik zou sowieso verhuizen naar een andere stadfrankwopereis schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:45:
[...]
Voor 20e zou ik nog niet tevreden zijn..
Nee, dan doet mijn bijna 2 jaar oude Garmin VA HR van €269 (en nu nog minder) het toch een heel stuk beter!Requiem19 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:43:
[afbeelding]
upload pic
Mwa, ik vind het nog lastig te zeggen op basis van die 200/300m die we nu zien. We weten ook niet of @Requiem19 dronken was.
@Requiem19 gebruik jij ook GLONASS of zet je die uit? Ik zie dat fellrnr beschrijft dat GLONASS de precisie verslechtert, vraag me af of dat hier bevestigd wordt.
Vieren ze tegenwoordig ook al Carnaval in Amsterdam dan?MrAcid schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:42:
Mwa, ik vind het nog lastig te zeggen op basis van die 200/300m die we nu zien. We weten ook niet of @Requiem19 dronken was.

En je weet niet welke externe signalen er in de buurt zijn welke voor verstoringen kan zorgen. En grote schotel bij die slagerij bijvoorbeeld ;-)
Al denk ik dat het bij consumenten apparaten zoals GPS sporthorloges altijd onnauwkeurig zal zijn. Maar wel goed genoeg voor de meesten.
Ben je geobsedeerd door de meest accurate tracklog, dan ga je naar een apparaat met een meer frequente opname (1Hz ofzo), betere antenne en andere draagpositie op je lichaam.
Overigens zou het leuk zijn als sporthorloges een GPS track in raw formaat kunnen opslaan. Dan kan je oa zien hoeveel satellieten ontvangst het horloge had ten tijde van iedere opname.
Al denk ik dat het bij consumenten apparaten zoals GPS sporthorloges altijd onnauwkeurig zal zijn. Maar wel goed genoeg voor de meesten.
Ben je geobsedeerd door de meest accurate tracklog, dan ga je naar een apparaat met een meer frequente opname (1Hz ofzo), betere antenne en andere draagpositie op je lichaam.
Overigens zou het leuk zijn als sporthorloges een GPS track in raw formaat kunnen opslaan. Dan kan je oa zien hoeveel satellieten ontvangst het horloge had ten tijde van iedere opname.
Hm, aan de ene kant wil mijn nerdhart méér en méér data en wil ik nu een footpod kopen, aan de andere kant wil ik juist met minder afleiding lopen en me voornamelijk focussen op techniek en houding...
Komt die MilestonePod me weer eens pesten met alle geweldige metrics van dien
Heb helaas nog geen horloge die een Bluetooth footpod ondersteunt en om dan niet realtime data te kunnen zien vind ik weer een beetje lame.
Dilemma's dilemma's.
Komt die MilestonePod me weer eens pesten met alle geweldige metrics van dien
Dilemma's dilemma's.
Nee geen alcohol involved in de run ;-). Wel in de stad, dus er staan gebouwen en je loopt wel eens onder een (kort!) viaductje door.
Ik kan van de F3 wel 40 van zulke runs met fouten laten zien. Op rechte stukken zonder enige gebouwen of bonen is het acceptabeler. Zal zo even voor de fairness ook daarvan een screenshot plaatsen.
Ik kan van de F3 wel 40 van zulke runs met fouten laten zien. Op rechte stukken zonder enige gebouwen of bonen is het acceptabeler. Zal zo even voor de fairness ook daarvan een screenshot plaatsen.
Stond volgens mij uit - zal t even checken.Pathogen schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:56:
@Requiem19 gebruik jij ook GLONASS of zet je die uit? Ik zie dat fellrnr beschrijft dat GLONASS de precisie verslechtert, vraag me af of dat hier bevestigd wordt.
[ Voor 32% gewijzigd door Requiem19 op 12-02-2018 18:34 ]
Ik heb er nog twee te koopPathogen schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:51:
Hm, aan de ene kant wil mijn nerdhart méér en méér data en wil ik nu een footpod kopen, aan de andere kant wil ik juist met minder afleiding lopen en me voornamelijk focussen op techniek en houding...
Komt die MilestonePod me weer eens pesten met alle geweldige metrics van dienHeb helaas nog geen horloge die een Bluetooth footpod ondersteunt en om dan niet realtime data te kunnen zien vind ik weer een beetje lame.
Dilemma's dilemma's.
Kan ook zonder horloge trouwens. Alleen zie je dan niet de cadans op jouw horloge vanaf de pod.
Bij mijn F3HR en F5X maakte GLONASS aanzetten een wereld van verschil. Nauwkeurigheid werd veel beter. Het helpt ook om te wachten met het starten van je activiteit tot je een daadwerkelijke GPS fix hebt (groen randje op je horloge).
PSN: Sluuz
Ach, de gegevens komen niet op Strava dus je hebt er niks aanPathogen schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:51:
Komt die MilestonePod me weer eens pesten met alle geweldige metrics van dienHeb helaas nog geen horloge die een Bluetooth footpod ondersteunt en om dan niet realtime data te kunnen zien vind ik weer een beetje lame.
Dilemma's dilemma's.
't is wat handwerk, maar 't kan wel....vhal schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:53:
[...]
Ach, de gegevens komen niet op Strava dus je hebt er niks aan
Export de data uit je Milestone app naar TCX, merge je TCX met je GPS-track in SportTracks et voilà....
https://www.jeroenvanomme...pod-naar-sporttracks.html
In strava (even naar beneden scrollen en Cadans-schuifje aantikken.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Wie zit er beetje goed in de footpods?
Ik zie de Milestone footpod voorbijkomen. Daarnaast heeft Garmin volgens mij ook een footpod en we hebben natuurlijk de Stryd footpod.
Zijn er nog meer goede alternatieven? Zijn er mensen met specifieke negatieve of positieve ervaringen in dit kader?
Ik zie de Milestone footpod voorbijkomen. Daarnaast heeft Garmin volgens mij ook een footpod en we hebben natuurlijk de Stryd footpod.
Zijn er nog meer goede alternatieven? Zijn er mensen met specifieke negatieve of positieve ervaringen in dit kader?
@Requiem19 Ik gebruik zelf een Milestonepod, wat een leuk apparaatje is voor het geld. Garmin heeft naast een footpod ook nog een advanced running dynamics pod, die je gewoon aan je kleding bevestigd.
https://www.dcrainmaker.c...-ever-wanted-to-know.html. Verder heb je bij Stryd sinds kort ook nog de Stryd Live/Light, welke een stuk goedkoper is dan de normale nogal dure Stryd. https://the5krunner.com/2...improve-stryd-live-light/
https://www.dcrainmaker.c...-ever-wanted-to-know.html. Verder heb je bij Stryd sinds kort ook nog de Stryd Live/Light, welke een stuk goedkoper is dan de normale nogal dure Stryd. https://the5krunner.com/2...improve-stryd-live-light/
@TheOmen Cadans zit op mijn FR235 maar voor de horloges die dit niet hebben is je post handig om te weten. Ik doel overigens meer op de contacttijd etc die volgens mij niet in Strava terecht komen.
Over Sporttracks gesproken, ik moet mij weer eens verdiepen in dit platform. Voorheen had ik het losse programma gekocht (SP3) maar ik heb geen idee of dit platform een beetje bijgehouden wordt. Ik stam nog uit de tijd dat ik nog een FR305 had (2011)
Over Sporttracks gesproken, ik moet mij weer eens verdiepen in dit platform. Voorheen had ik het losse programma gekocht (SP3) maar ik heb geen idee of dit platform een beetje bijgehouden wordt. Ik stam nog uit de tijd dat ik nog een FR305 had (2011)
[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 13-02-2018 11:36 ]
Dat lijkt me ook logisch, omdat je met Glonass erbij ineens veel meer (24 extra) satellieten tot je beschikking krijgt om je positie nauwkeurig te bepalen. Verder is Glonass beter op hoge breedtegraden (vanwege de Russische achtergrond), maar NL ligt daar volgens mij te zuidelijk voor om daar echt veel voordeel van te hebben.Sluuz schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:28:
Bij mijn F3HR en F5X maakte GLONASS aanzetten een wereld van verschil. Nauwkeurigheid werd veel beter. Het helpt ook om te wachten met het starten van je activiteit tot je een daadwerkelijke GPS fix hebt (groen randje op je horloge).
Ik zie net dat Glonass uit stond.
Zal dezelfde route lopen binnenkort met Glonass aan.
Zal dezelfde route lopen binnenkort met Glonass aan.
Heb je gelijk in, die andere metrics krijg je niet buiten de app om.vhal schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:35:
@TheOmen Cadans zit op mijn FR235 maar voor de horloges die dit niet hebben is je post handig om te weten. Ik doel overigens meer op de contacttijd etc die volgens mij niet in Strava terecht komen.
Ze zijn er wel mee bezig, op de CES was een prototype getoond van de Milestone Puck:
http://www.milestonepod.c...e-milestonepod-watch-app/
ST3 wordt eigenlijk niet meer doorontwikkeld (af en toe een bugfix), ze hebben al hun effort op het mobi-platform gezet.Over Sporttracks gesproken, ik moet mij weer eens verdiepen in dit platform. Voorheen had ik het losse programma gekocht (SP3) maar ik heb geen idee of dit platform een beetje bijgehouden wordt. Ik stam nog uit de tijd dat ik nog een FR305 had (2011)
Ik gebruik ST3 nog om de data van mijn horloge te krijgen, en om routes te uploaden.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Oh wauw hier schrik ik wel van. Zou er daarom een revisie /gen2 van de Fenix 5 aanstaande zijn? Ik las dat men het antenne ontwerp had aangepast en bij de Amerikaanse FCC ter goedkeuring lag.Requiem19 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:43:
[afbeelding]
upload pic
Zou je je Fenix nog willen omruilen voor een 935 of een Suunto? Of accepteer je de onnauwkeurigheden ivm dat het verder fijn een horloge is.
Allereerst is de Fenix gewoon een top horloge wat mij betreft. Werkt echt heerlijk, batterij is prima, zoveellll functies, de kaart van de F5x werkt ook echt gaaf. Kortom, ik blijf bij de Fenix series.Miki schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:03:
[...]
Oh wauw hier schrik ik wel van. Zou er daarom een revisie /gen2 van de Fenix 5 aanstaande zijn? Ik las dat men het antenne ontwerp had aangepast en bij de Amerikaanse FCC ter goedkeuring lag.
Zou je je Fenix nog willen omruilen voor een 935 of een Suunto? Of accepteer je de onnauwkeurigheden ivm dat het verder fijn een horloge is.
Maar heb ook mn kritiekpunten. Iets mindere GPS. Pols HR is niet te gebruiken met Crossfit (doe ik meer dan hardlopen). Had gisteravond een workout met maximum effort en de Fenix heeft 5 minuten lang doodleuk HR 95 aangegeven, zelfs na de workout terwijl ik stil stond en het horloge hoog op mn pols positioneerde.
Zijn andere horloges beter in dit aspect? GPS - vast wel een klein beetje, maar dan moet je weer andere concessies doen. De opt HR is voor Crossfit bij geen enkel horloge voldoende.
Van dezelfde run overigen nog een screenshot op een stukje met minder gebouwen en minder bomen:

En dit noemt Garmin sleep tracking. Gaat nergens over...

Sleeptracking werkt bij mij dus top somehow.
Van wat ik zo gelezen heb in de afgelopen weken is dat je alleen met een ECG band oftewel een ouderwetse hartslagband om je borst de beste resultaten kunt halen bij HIIT en zware intervaltrainingen.Requiem19 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:26:
[...]
Allereerst is de Fenix gewoon een top horloge wat mij betreft. Werkt echt heerlijk, batterij is prima, zoveellll functies, de kaart van de F5x werkt ook echt gaaf. Kortom, ik blijf bij de Fenix series.
Maar heb ook mn kritiekpunten. Iets mindere GPS. Pols HR is niet te gebruiken met Crossfit (doe ik meer dan hardlopen). Had gisteravond een workout met maximum effort en de Fenix heeft 5 minuten lang doodleuk HR 95 aangegeven, zelfs na de workout terwijl ik stil stond en het horloge hoog op mn pols positioneerde.
Zijn andere horloges beter in dit aspect? GPS - vast wel een klein beetje, maar dan moet je weer andere concessies doen. De opt HR is voor Crossfit bij geen enkel horloge voldoende.
Van dezelfde run overigen nog een screenshot op een stukje met minder gebouwen en minder bomen:
[afbeelding]
Jep, dat had ik ook gelezen en nu dus proefondervindelijk ook vastgesteldMiki schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:40:
[...]
Van wat ik zo gelezen heb in de afgelopen weken is dat je alleen met een ECG band oftewel een ouderwetse hartslagband om je borst de beste resultaten kunt halen bij HIIT en zware intervaltrainingen.
Had verwacht dat de optische HRM wel iets beter zou zijn echter dan ik nu gezien heb. Had het niet erg gevonden als er bijv hoge waardes gerapporteerd werden die niet 100% accuraat zijn en wat vertraging hadden.
Maar nu kan ik er echt helemaal niets mee.
Still a long way to go for OHR.
Wat is je probleem precies? ik weet niet waar ik moet kijken/op reagerenPatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:33:
En dit noemt Garmin sleep tracking. Gaat nergens over...
Ik weet niet hoe jij slaapt, maar ik denk dat hij geen roze "ik ben wakker tijdens m'n slaap" had verwacht. Dus OF je slaapt, OF je bent wakker maar een uur wakker tijdens m'n slaap vind ik zelf ook vreemd.TheOmen schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:57:
[...]
Wat is je probleem precies? ik weet niet waar ik moet kijken/op reageren
Als je de grafiek bekijkt en software zou moeten schrijven die bepaalt wanneer de slaap begint, zou je die dan laten beginnen op 20:40u? Ik had misschien de bewegingsgrafiek moeten toevoegen ipv de niveaus. Dan zie je duidelijk veel beweging tot ongeveer 0:15u en hierna alleen nog alles onder 'laag'.TheOmen schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:57:
[...]
Wat is je probleem precies? ik weet niet waar ik moet kijken/op reageren
Het probleem met Garmin's sleep detection in mijn geval is dat op het moment dat de beweging erg laag is (lig b.v. rustig stil op de bank TV te kijken) Garmin dit ziet als start van de slaap. Als ik daarna nog een keertje op sta, een trap oploop, mij omkleed, mijn tanden poets, dan vindt Garmin dat schijnbaar niet voldoende om tot de conclusie te komen dat de slaap nog niet helemaal gestart was.

Garmin geeft over de afgelopen dagen een gemiddelde van 8 uur en 36 minuten slaap aan, terwijl ik de 7 uur gemiddeld nog niet eens haal.
@rockhopper Jij had het wel door.
[ Voor 8% gewijzigd door PatrickC op 13-02-2018 18:32 ]
Sluit ik mij bij aan.. Erg slim is ie nietPatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:31:
[...]
Als je de grafiek bekijkt en software zou moeten schrijven die bepaalt wanneer de slaap begint, zou je die dan laten beginnen op 20:40u? Ik had misschien de bewegingsgrafiek moeten toevoegen ipv de niveaus. Dan zie je duidelijk veel beweging tot ongeveer 0:15u en hierna alleen nog alles onder 'laag'.
Het probleem met Garmin's sleep detection in mijn geval is dat op het moment dat de beweging erg laag is (lig b.v. rustig stil op de bank TV te kijken) Garmin dit ziet als start van de slaap. Als ik daarna nog een keertje op sta, een trap oploop, mij omkleed, mijn tanden poets, dan vindt Garmin dat schijnbaar niet voldoende om tot de conclusie te komen dat de slaap nog niet helemaal gestart was.![]()
Garmin geeft over de afgelopen dagen een gemiddelde van 8 uur en 36 minuten slaap aan, terwijl ik de 7 uur gemiddeld nog niet eens haal.

Ik doe veel bootcamp en mijn hartslag tijdens krachtoefeningen komt nooit boven de 130 a 140, dat lijkt iig te kloppen. Alleen met veel burpees gedurende langere tijd stijgt de hartslag flink. Zodra we gaan hardlopen, bijvoorbeeld sprintjes stijgt mijn hartslag richting 180. Ik gebruik een tomtom cardio 2Requiem19 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:26:
[...]
Je kan je 'normale slaap-tijd' instellen he... Misschien dat die nu nogal ruim staat? Ik heb hem op 'redelijke' tijden voor mij gezet en sleeptracking lijkt aardig te werken.PatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:31:
[...]
Als je de grafiek bekijkt en software zou moeten schrijven die bepaalt wanneer de slaap begint, zou je die dan laten beginnen op 20:40u? Ik had misschien de bewegingsgrafiek moeten toevoegen ipv de niveaus. Dan zie je duidelijk veel beweging tot ongeveer 0:15u en hierna alleen nog alles onder 'laag'.
Het probleem met Garmin's sleep detection in mijn geval is dat op het moment dat de beweging erg laag is (lig b.v. rustig stil op de bank TV te kijken) Garmin dit ziet als start van de slaap. Als ik daarna nog een keertje op sta, een trap oploop, mij omkleed, mijn tanden poets, dan vindt Garmin dat schijnbaar niet voldoende om tot de conclusie te komen dat de slaap nog niet helemaal gestart was.![]()
https://support.garmin.co...nt/eTYtfI5Q1J3er7jLLT74C9
Als garmin geen idee heeft wat jouw slaaptijd is en je ligt passief op de bank kan ik me voorstellen dat dat mis gaat... (En tja, ik ga wel eens naar de wc in de nacht. Dat is gedurende mijn slaap maar dan ben ik toch even wakker. Heel extreem gek is enige activiteit in je 'slaaptijd' dus niet, er van uitghaande dat dit dan niet als 'echt slapen' wordt meegenomen.
@m0ridin Bedankt voor de tip, maar slaap tijd staat al sinds dag 1 (bijna 2 jaar terug) dat ik het apparaat heb op 0:00-7:00, wat precies de tijden zijn waarop ik meestal slaap op een doordeweekse dag.
Wakker worden tijdens de slaap (b.v. voor een toilet bezoek) duurt meestal maar even en vergt ook maar een paar stappen (zo weinig dat Garmin ze niet eens meetelt). Maar tussen het TV kijken onder op de bank en uiteindelijk in bed stappen zit veel meer tijd en beweging. Deuren in huis sluiten, contactlenzen uit doen, de trap op lopen, gordijnen in alle slaapkamers dicht doen, omkleden, tanden poetsen en dan het bed in stappen. Dan ben je toch wel zo'n kleine 10 minuten bezig en ook flink aan het bewegen.
Ligt het dan aan mijn leefpatroon? Ik gebruikte eerst een Fitbit Charge HR en die had totaal geen moeite om mijn slaaptijden te detecteren. Ik denk dat het grote verschil tussen Fitbit en Garmin is, dat Fitbit ook hartslagdata gebruikt voor sleep detection en Garmin alleen naar beweging kijkt. En bij mij is duidelijk te zien aan de hartslag wanneer ik in slaap val, want aan het begin van mijn slaap heb ik vaak de laagste hartslag van de hele dag (zakt dan van tussen 60-70 naar tussen 40-50).
Wakker worden tijdens de slaap (b.v. voor een toilet bezoek) duurt meestal maar even en vergt ook maar een paar stappen (zo weinig dat Garmin ze niet eens meetelt). Maar tussen het TV kijken onder op de bank en uiteindelijk in bed stappen zit veel meer tijd en beweging. Deuren in huis sluiten, contactlenzen uit doen, de trap op lopen, gordijnen in alle slaapkamers dicht doen, omkleden, tanden poetsen en dan het bed in stappen. Dan ben je toch wel zo'n kleine 10 minuten bezig en ook flink aan het bewegen.
Ligt het dan aan mijn leefpatroon? Ik gebruikte eerst een Fitbit Charge HR en die had totaal geen moeite om mijn slaaptijden te detecteren. Ik denk dat het grote verschil tussen Fitbit en Garmin is, dat Fitbit ook hartslagdata gebruikt voor sleep detection en Garmin alleen naar beweging kijkt. En bij mij is duidelijk te zien aan de hartslag wanneer ik in slaap val, want aan het begin van mijn slaap heb ik vaak de laagste hartslag van de hele dag (zakt dan van tussen 60-70 naar tussen 40-50).
De OHR van mijn FR235 is ook niet echt bruikbaar voor crossfit/hiit/etc. OHR lag'ed sowieso in vergelijking met de borstband maar daarnaast merk ik met de huidige temperaturen dat de nauwkeurigheid te wensen over laat (zelfs tijdens normale runs). Regelmatig hij blijft hangen op een te lage HS om vervolgens 'opeens' 25 slagen hoger te schieten. En dan hebben we het nog niet eens over de cadencelock waarbij HS en cadence identiek zijn. Nogal vervelend als je rond de 170 spm probeert te lopen en je ziet dat je HS ook rond deze waarde ligt. Voor mij is dat mijn drempel maar dan lijkt het niet dat je nog normaal kan praten.Requiem19 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:26:
[...]
TLDR: draag in de winter en voor andere sporten een borstband
ik heb kleine kinderen wat denk jerockhopper schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:30:
[...]
Ik weet niet hoe jij slaapt, maar ik denk dat hij geen roze "ik ben wakker tijdens m'n slaap" had verwacht. Dus OF je slaapt, OF je bent wakker maar een uur wakker tijdens m'n slaap vind ik zelf ook vreemd.
Maar nu zie ik het, een uur wakker bij je totale slaaptijd optellen

Troost je, ik zie net dat mijn €10 Mi Band 2 het zelfde trucje doet: 1:26 diep, 5:34 licht, 1 minuut wakker = 7:01 slaap.
En zoals ook door @PatrickC werd aangehaald: als ik nog een half uur in bed lig te lezen wordt dat ook als slaap aangemerkt.
@tlpeter ik heb je advertentie bekeken idd
Ik twijfel nog even verder...
Waarom zou je trouwens 2 pods kopen ipv 1? Is dat voor je tweede paar hardloopschoenen of heeft Milestone nog meer toegevoegde waarden als je 2 pods tegelijk gebruikt?
Waarom zou je trouwens 2 pods kopen ipv 1? Is dat voor je tweede paar hardloopschoenen of heeft Milestone nog meer toegevoegde waarden als je 2 pods tegelijk gebruikt?
Hoe werkt dat hele slaaptracking eigenlijk? Ik heb dus een LG G6 telefoon en een Samsung Gear sport watch als test. Ik zie op de watch niks staan van sleeptracking maar het zit natuurlijk wel in de S-healt app. Maar hoe trackt hij mijn slaap dan? Is het noodzakelijk dat ik het horloge draag? Ik zag namelijk gister dat de slaaptijd/tracking in de app aardig overeen kwam terwijl ik de watch niet om had in de nacht. Dus dat proces is me even onduidelijk
@Pathogen Milestone beveelt aan om één pod per gebruikt schoenenpaar te gebruiken, omdat het ook het aantal gelopen km per schoenenpaar automatisch bijhoudt en dan na een aantal km de led van kleur laat veranderen als indicatie dat je schoenen vervangen dienen te worden. Ik zelf gebruik echter één Milestonepod voor zo'n 5-6 paar schoenen en gebruik deze 'feature' van de Milestonepod dus niet.
Als ik een tweede pod zou hebben zou ie waarschijnlijk aan m'n andere paar schoenen gaan, zodat de metrics van m'n trailschoenen niet op één hoop worden gegooid met m'n straatracers. Daar zit natuurlijk wel verschil tussen.Pathogen schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:03:
Maar je zou ook op iedere schoen een pod kunnen hangen om de verschillen per voet te kunnen analyseren. De app is daar meen ik al op voorbereid.
en wat @PatrickC opmerkt, de kilometerteller gebruik ik dus ook niet (daar heb ik SportTracks al voor).
[ Voor 7% gewijzigd door TheOmen op 14-02-2018 09:14 ]
@Juancho Voor sleep tracking zul je je horloge ook moeten dragen tijdens slaap natuurlijk.
Als Samsung nu aangeeft dat je slaapt als je de horloge niet draagt, dan is dat eigenlijk een 'bug' in de software, maar troost je, alle merken hebben last van die 'bug'.
Een bug kan maar het is dan wel een heel precieze bug want tot 2x toe kwamen de tijden eigenlijk voor 95% overeen
@tlpeter @TheOmen mja naast nauwkeurige cadansmeting is een realistische realtime pace ook een goede reden voor me om een footpod aan te schaffen. Dat er dan een heel scherp geprijsde optie is die nog meer doet (impact, landing analyseren) is leuk, maar vooral realtime pace is iets wat ieder horloge slecht doet.
En dat is nou net iets dat ik dan níet op mijn horloge kan zien met een Milestonepod... Een nieuw horloge aanschaffen is dan wel weer een hele grote extra uitgave, dan kan ik bijna net zo goed gewoon een normale ANT+ footpod kopen.
En dat is nou net iets dat ik dan níet op mijn horloge kan zien met een Milestonepod... Een nieuw horloge aanschaffen is dan wel weer een hele grote extra uitgave, dan kan ik bijna net zo goed gewoon een normale ANT+ footpod kopen.
@TheOmen Helemaal waar wat betreft meerdere Milestonepods. Trainingsschoenen met veel demping hebben b.v. een andere ground contact time dan race schoenen met weinig demping. Ook de calibratie (staplengte) kan nog wel eens verschillen, omdat bij races je staplengtes meestal groter zijn. Ik zie dan ook dat bij snelle lopen de pod een te korte afstand aangeeft en bij langzame duurlopen een te lange afstand. Als ik verschillende pods zou gebruiken, dan zou dat nauwkeurig worden omdat je ze apart kan callibreren. Ik vraag me wel af of dat bij de duurdere pods (Stryd) beter werkt, want daar koop je er natuurlijk maar één van. Zeker omdat men vaak beweert dat een footpod nauwkeuriger zou zijn dan GPS. Mijn ervaringen met een Suunto pod (al weer heel wat jaartjes geleden) en nu de Milestonepod zijn echter anders. GPS gemeten afstand klopt beter.
@Pathogen Mee eens wat betreft die realtime pace. Vandaar dat ik een Connect IQ dataveld (Single Run Field) gebruik dat b.v. de gemiddelde pace van de laatste 10 seconden aangeeft. Fluctuaties worden dan wat genivelleerd.