Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 44 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-12 19:33
pdavie2311 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:14:
[...]
Ik kan mezelf (nog) niet de 200,- euro meerwaarde goedpraten. Zie mijn post. Tuurlijk is de Fenix een ander horloge/materiaal, maar het hoofddoel waar ik hem voor gebruik kan ik ook voor 200,- minder dus...
Prima keus, maar ik zou persoonlijk marktplaats in de gaten houden zodra de F5 in de schappen ligt. Dan zal de F3 / F3HR wel voor 200 of minder op MP te krijgen zijn. Budget gaat voor, maar je blijft toch een tweaker met voorliefde voor meer gadgets = beter. Overigens begrijp ik niet dat je dan voor de sapphire versie gegaan bent.
GurbY{nl} schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:11:
[...]
Ah ok; heb het even bekeken en zie wat je bedoelt. En ben het er eigenlijk wel mee eens ook. Overigens ben ik tot dusver best tevreden met de overstap van de 310XT naar de Fenix 2, maar de 3 spreekt me uiteraard erg aan. (Fenix 2 voor 100,- op de kop kunnen tikken)
Eigenlijk geldt bovenstaande ook voor jou. En voor mij geld ook dat als ik zoveel (want ik vind het een flink bedrag voor 'maar' een horloge) geld uitgeef voor iets, dat eigenlijk het hele plaatje moet kloppen.
Voor mij gold eigenlijk dat ik bij uitkomen van de F3 ik de F3 wilde met het uiterlijk van de F3 grey, maar dan met saffier glas en titanium bandje, en op lange termijn met HR. Inmiddels is de HR er, en ook is er een titanium variant (al is het huis dan weer verkeerd en zit er nog geen HR bij die titanium versie) Hoe dit precies gaat zitten bij de F5 zie ik dan wel weer. Eerst nog even sparen en kijken hoe ie in het echt is.

Ik vermoed dat garmin wel weer op de fiets & wandelbeurs staat in februari, dus dan ga ik zeker kijken.

[ Voor 51% gewijzigd door rockhopper op 19-01-2017 17:35 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:26

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Ik hoor overigens verschillende geluiden over de HR versie; de meting op de pols schijnt lang niet altijd even accuraat te werken?

• rockhopper
GurbY{nl} schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:08:
Ik hoor overigens verschillende geluiden over de HR versie; de meting op de pols schijnt lang niet altijd even accuraat te werken?
De resultaten verschillen van model tot model en van persoon tot persoon. Veel hangt af van hoe "strak" je je horloge draagt, te los en het stuitert te veel waardoor de waardes niet kloppen, te strak en je knelt de vaten weer af die juist de hartslag weer moeten geven (iedere puls geeft in principe flow in die vaten en die 'ziet' zo'n optische sensor) en verder dus ook nog het type huid wat je hebt.

De ontwikkeling is zoals in heel veel gevallen, gedaan op met name blanke huid en hier werken sensors ook het beste op. Donkere huid schijnt het licht van de sensoren weer beter tegen te houden waardoor de metingen dus moeilijker worden. Er zijn sensors die hiervoor een apart derde lichtje hebben in een andere kleur zoals de Scosche rhythm + (2 groen en 1 geel lichtje) maar dit is dus niet ingebouwd in een horloge maar een losse band.

Tot slot hebben sommige horloges een 'ingekochte sensor' terwijl andere fabrikanten inmiddels zelf een sensor aan het maken zijn. Dit zie je bijvoorbeeld in de eerste generatie garmin's met HR en de nieuwe. Recentelijk ontwikkelen ze zelf de sensoren.

Dus je vraag is erg breed in de zin dat je je model niet specificeert (over welk horloge heb je het?) en wat versta jij onder even accuraat? Hopelijk heb je wat aan het antwoord hierboven.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-12 17:13

pdavie2311

Live life to the fullest..

Haha! Ik kan mijzelf de 200,- goedpraten nu! Heb mijn 310XT en mijn "normale" horloge zojuist verkocht!
Dus gaan we toch voor de Fenix 3 HR Sapphire. Heb hem nu icm (vind ik) de mooie originele blauwe band van Garmin gekocht. Ik twijfelde nog over een lederen band, maar gezien ik hem 24/7 wil dragen en juist geen gedoe meer wil met borstbanden etc, wil ik ook niet steeds het horlogebandje moeten wisselen als ik ga hardlopen! Kleren aan en gaan met die banaan!

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
rockhopper schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:14:
[...]

De resultaten verschillen van model tot model en van persoon tot persoon. Veel hangt af van hoe "strak" je je horloge draagt, te los en het stuitert te veel waardoor de waardes niet kloppen, te strak en je knelt de vaten weer af die juist de hartslag weer moeten geven (iedere puls geeft in principe flow in die vaten en die 'ziet' zo'n optische sensor) en verder dus ook nog het type huid wat je hebt.

De ontwikkeling is zoals in heel veel gevallen, gedaan op met name blanke huid en hier werken sensors ook het beste op. Donkere huid schijnt het licht van de sensoren weer beter tegen te houden waardoor de metingen dus moeilijker worden. Er zijn sensors die hiervoor een apart derde lichtje hebben in een andere kleur zoals de Scosche rhythm + (2 groen en 1 geel lichtje) maar dit is dus niet ingebouwd in een horloge maar een losse band.

Tot slot hebben sommige horloges een 'ingekochte sensor' terwijl andere fabrikanten inmiddels zelf een sensor aan het maken zijn. Dit zie je bijvoorbeeld in de eerste generatie garmin's met HR en de nieuwe. Recentelijk ontwikkelen ze zelf de sensoren.

Dus je vraag is erg breed in de zin dat je je model niet specificeert (over welk horloge heb je het?) en wat versta jij onder even accuraat? Hopelijk heb je wat aan het antwoord hierboven.
In aanvulling hierop: een belangrijke factor is ook de temperatuur. Bij koud weer heb je veel minder doorbloeding in je polsen en werkte het bij mij ronduit slecht/niet. (Apple Watch Series 0)

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

[...]

Wat ik hoor gaat over de Fenix 3 waarbij meting wegvalt en onjuiste waardes worden weergegeven, van veel te hoog tot veel te laag..

• rockhopper
Zoals gezegd het zal wel niet perfect zijn, daarvoor is het een semi-1e generatie voor garmin. Maar veel van de problemen hebben dus ook te maken met onrealistische verwachtingen en onjuist gebruik. Niet dat ik uit ervaring kan spreken dus ik kan er zelf weinig over zeggen. Ik gebruik al bijna 2 jaar de scosche rhythm + tot volle tevredenheid, het kan dus wel. Hierbij zeg ik wel dat deze hoger op de onderarm zit en altijd lekker warm in de winter onder de mouwen. Ik geloof direct dat het met dit koude weer voor een built-in sensor het een stuk lastiger wordt.

Als een meting wegvalt en daarmee onjuiste waardes afgeeft dan denk ik dus dat het horloge te los zit en door de armbewegingen de sensor geen goed contact maakt. Het gevolg is dat er vals licht op de sensor komt en dan krijg je foute metingen. Het hele verhaal van optische meting staat en valt dat er geen vals licht op de sensor komt. Het enige wat je hier aan kan doen is je horloge goed om doen en eventueel een ander bandje gebruiken zodat het wel goed aansluit en niet te veel beweegt. Hier zal je garmin niet over horen maar het is een inherent nadeel aan deze optische metingen. Past het daarentegen goed en zit het goed dan krijg je niet snel afwijkingen.

De resultaten kunnen overigens dan nog wisselen per model / merk horloge, DCRainmaker gaat er altijd leuk op in. Hij geeft ook duidelijk twee onderdelen bij de optische meting aan: 1) de 24/7 'in rust' meting en 2) metingen tijdens workout, waarbij er tijdens workouts ook een verschil aangegeven wordt tussen fietsen (lastiger omdat je handen weinig bewegen en in principe gebogen zijn bij de pols en daardoor flow verminderen) en alle andere activiteiten (met name hardlopen).

Omdat veel klagers deze achtergrond niet goed begrijpen roepen ze meteen dat het een slecht horloge is en waardeloze metingen en waar ze verder niet allemaal nog meer over klagen. Maar klagers hoor je altijd, tevreden mensen zijn stil. Per saldo is de enige manier om er achter te komen of het voor jou goed werkt even kijken of het horloge redelijk past en dan gebruiken.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:15
Ik gebruik een FR235 en alleen met intervallen gebruik ik een borstband.
Bij intervallen reageert de HRM te langzaam (bij de 225 werkte dit wel goed) en dan is de borstband een veel beter idee.
Bij duurlopen waar je hartslag veel stabieler is dan voldoet de optische HRM prima.

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

rockhopper schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:30:
[...]

Prima keus, maar ik zou persoonlijk marktplaats in de gaten houden zodra de F5 in de schappen ligt. Dan zal de F3 / F3HR wel voor 200 of minder op MP te krijgen zijn. Budget gaat voor, maar je blijft toch een tweaker met voorliefde voor meer gadgets = beter. Overigens begrijp ik niet dat je dan voor de sapphire versie gegaan bent.

[...]

Eigenlijk geldt bovenstaande ook voor jou. En voor mij geld ook dat als ik zoveel (want ik vind het een flink bedrag voor 'maar' een horloge) geld uitgeef voor iets, dat eigenlijk het hele plaatje moet kloppen.
Voor mij gold eigenlijk dat ik bij uitkomen van de F3 ik de F3 wilde met het uiterlijk van de F3 grey, maar dan met saffier glas en titanium bandje, en op lange termijn met HR. Inmiddels is de HR er, en ook is er een titanium variant (al is het huis dan weer verkeerd en zit er nog geen HR bij die titanium versie) Hoe dit precies gaat zitten bij de F5 zie ik dan wel weer. Eerst nog even sparen en kijken hoe ie in het echt is.

Ik vermoed dat garmin wel weer op de fiets & wandelbeurs staat in februari, dus dan ga ik zeker kijken.
Ik ga bij verschijnen van de 5 zeker kijken naar een F3. Vind ze wel erg mooi.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:53
[...]

Nog een aanvulling hierop: Ik heb zelf de Scotsche, en die draag ik altijd om mijn bovenarm. Ik heb hem wel eens om mijn pols gedragen maar de accuratesse is dan bizar veel slechter. Bovenarm klopt vrijwel altijd 100%. Pols zit er vrijwel altijd naast , soms een factor twee. Dit is wel bij fietsen, maar je merkt dat je pols een lastige plek is vanwege doorstroming, contact oppervlak.

Een horloge kan je moeilijk om je bovenarm dagen natuurlijk....

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• rockhopper
inquestos schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:02:
[...]
Nog een aanvulling hierop: Ik heb zelf de Scotsche, en die draag ik altijd om mijn bovenarm. Ik heb hem wel eens om mijn pols gedragen maar de accuratesse is dan bizar veel slechter. Bovenarm klopt vrijwel altijd 100%. Pols zit er vrijwel altijd naast , soms een factor twee. Dit is wel bij fietsen, maar je merkt dat je pols een lastige plek is vanwege doorstroming, contact oppervlak.

Een horloge kan je moeilijk om je bovenarm dagen natuurlijk....
Bij mij altijd de onderarm, dicht bij de elleboog, behalve als het echt t-shirt weer is, dan net onder de mouw bovenarm. Ik merk op de onderarm (dus niet de pols) ook geen afwijkingen. Dat de pols een slechte plaats is bij fietsen is wel heel duidelijk. Veel mensen krijgen niet voor niets klachten van dove vingers na een x aantal km (bij meer dan een paar uur en meer dan ze gewend zijn)
Overigens vind ik 'm op de bovenarm zelf niet zo fijn zitten, maar eenmaal bezig valt het niet meer op. Op de onderarm heb ik soms wel eens "goh, heb ik 'm wel omgedaan?"

• pdavie2311

pdavie2311

Net voor de eerste keer hardgelopen met de Fenix 3 HR. Naja, hard..Ik kamp al bijna 2 weken met rugproblemen dus kalm aan beginnen. Paar dingen die opvallen:

- Hartslag - hoge waarden? Ik liep echt in een drafje en zat al snel op 150 hbm? Soms vloog hij naar de 170 en bij een steigerung kwam hij tot 176 max...Onderweg even gestopt en dan zie je hem wel weer terug lopen naar 130 snel...

- Plek van dragen voor de Fenix? Ik droeg hem nu als horloge, dus boven op de pols en het bandje wat strakker gezet. Of juist het klokje omdraaien, dus de wijzerplaat naar beneden op de pols?

Nogmaals, dit was de eerste keer met de Fenix, maar tips etc hoor ik graag.

Huh, de fenix was toch retour gegaan? ;-).

Optische HRM altijd iets hoger op de arm dragen en redelijk strak.

• pdavie2311

pdavie2311

Requiem19 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:56:
Huh, de fenix was toch retour gegaan? ;-).

Optische HRM altijd iets hoger op de arm dragen en redelijk strak.
Haha! Terug lezen..Ik mocht hem mezelf nu verantwoorden! Hoe hoger bedoel je? Hoeft dus niet met de sensor op de onderkant van de pols? Omgedraaid dragen?

pdavie2311 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:11:
[...]

Haha! Terug lezen..Ik mocht hem mezelf nu verantwoorden! Hoe hoger bedoel je? Hoeft dus niet met de sensor op de onderkant van de pols? Omgedraaid dragen?
Omgedraaid hoeft niet. Gewoon klokje aan bovenkant zodat je ook kunt zien wat er gebeurt.

DCrainmaker adviseert geloof ik om het horloge zo,'n 2/3 cm boven het polsbotje te dragen. Optische HR meters kunnen nauwkeuriger meten als er wat meer 'vlees' is somehow. Daarom werkt die Scythe band ook zo goed - die zit om je bovenarm.

Het is ook een kwestie van experimenteren. Zeker met koud weer zullen de metingen minder nauwkeurig zijn. Verder maakt het ook nogal uit hoe donker je huid is...

Otische HR blijft behelpen imo ;).

• pdavie2311

pdavie2311

Requiem19 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:24:
[...]

Omgedraaid hoeft niet. Gewoon klokje aan bovenkant zodat je ook kunt zien wat er gebeurt.

DCrainmaker adviseert geloof ik om het horloge zo,'n 2/3 cm boven het polsbotje te dragen. Optische HR meters kunnen nauwkeuriger meten als er wat meer 'vlees' is somehow. Daarom werkt die Scythe band ook zo goed - die zit om je bovenarm.

Het is ook een kwestie van experimenteren. Zeker met koud weer zullen de metingen minder nauwkeurig zijn. Verder maakt het ook nogal uit hoe donker je huid is...

Otische HR blijft behelpen imo ;).
Ok! Volgende keer op die plek even proberen.
Heb geen donkere huidskleur en het was wel -2 met lopen...

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

pdavie2311 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:54:
Net voor de eerste keer hardgelopen met de Fenix 3 HR. Naja, hard..Ik kamp al bijna 2 weken met rugproblemen dus kalm aan beginnen. Paar dingen die opvallen:

- Hartslag - hoge waarden? Ik liep echt in een drafje en zat al snel op 150 hbm? Soms vloog hij naar de 170 en bij een steigerung kwam hij tot 176 max...Onderweg even gestopt en dan zie je hem wel weer terug lopen naar 130 snel...

- Plek van dragen voor de Fenix? Ik droeg hem nu als horloge, dus boven op de pols en het bandje wat strakker gezet. Of juist het klokje omdraaien, dus de wijzerplaat naar beneden op de pols?

Dit zijn voor mij normale HR waarden...

• rockhopper
Requiem19 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:24:
[...]
Daarom werkt die Scythe band ook zo goed - die zit om je bovenarm.
Zelf geeft Scosche (ik ga er vanuit dat je die bedoelt) het advies binnenkant bovenaan de onderarm, dus zeg maar dicht bij de binnenkant elleboog maar nog wel op de onderarm. Dat is bij velen ook een plek met minder haar, minder haar altijd beter voor de metingen. De bovenarm is verder een prima plaats, maar ik heb maar weinig speling met de band en de bovenarm als ik de grootste band pak, dus niet helemaal ideaal voor mij.

Mocht je trouwens echt hele hoge waardes krijgen kan het zo zijn dat je horloge je loopcadans oppakt als hartslag, dit gebeurt het snelst bij de pols. Inderdaad is het polsgebied minder geschikt omdat daar meer pezen lopen en er ook meer beweging is waardoor er eerder licht lekkage kan ontstaan. In principe wil je inderdaad een vleziger gebied waar het horloge stil blijft zitten ongeacht welke hand en armbewegingen je maakt. Zodra het horloge schuift geeft dit foute data. Het maakt zoals gezegd verder niet uit of je het horloge ondersteboven of aan de onderzijde draagt. Ik zou 'm daarom gewoon lekker zichtbaar omdoen op een plek die comfortabel is.

• tlpeter
pdavie2311 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:54:

Boven de pols dragen anders heeft het niet veel zin. Er mag geen beweging inzitten anders komt er licht bij.

• pdavie2311

pdavie2311

tlpeter schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:57:
[...]

Boven de pols dragen anders heeft het niet veel zin. Er mag geen beweging inzitten anders komt er licht bij.
Ok! Morgen dus even paar achter de pols, botten plaatsen en dan goed strak! We gaan het proberen!

• tlpeter
Ook niet te strak want dan knel je de boel af en dan gaat het ook niet goed :)

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12 22:32
Voel mij toch verwend met mijn Garmin Forerunner 235. :D
Het feit dat je eenvoudig op Garmin Connect training plans kunt kiezen, wat persoonlijke aanpassingen kunt doen, en syncen naar je sportwatch om dan elke training mooi uit te kunnen voeren... is superhandig eenmaal je het gewend bent! :D

Daarmee bedoel ik dus: bij bv. een intervaltraining (die dus in fases is ingedeeld):
je krijgt een timer te zien die aftelt bij elke fase. Naarmate de fase zal eindigen, begint het te biepen.
Als je in een fase een bepaalde hartslag moet aanhouden krijg je ook biepjes/vibraties te horen/voelen als je er onder of er boven zit.
Zo moet je niet om de haverklap op je sportwatch kijken om je waarden te controleren en kan je meer focussen op het kijken naar de mooie natuur etc. :)

Maar blijkbaar is deze mooi uitgewerkte functionaliteit niet rap te vinden bij concurrenten?

Ik zat namelijk wat aan het kijken om mijn vader ook een sportwatch te geven misschien. Mijn oog viel op de TomTom Runner/Spark serie want ik zoek sowieso iets goedkoper dan de Garmin.
Blijkt die volgens de beschrijving wel "heart rate training" toe te laten, maar volgens het forum ben je zeer beperkt in wat je kunt doen: bv. bij intervaltraining: elke fase kan geen verschillende tijdsduur hebben. Bij Garmin kies je dat gewoon allemaal zelf.
Daarnaast is het feedback systeem via biepjes/vibraties minder diep uitgewerkt dan bij Garmin.

Nochtans is zo'n systeem technisch bekeken echt niet moeilijk: het systeem moet gewoon parameters (tijd, hartslag, afstand, ...) in het oog houden en als er een onder- of bovengrens wordt overschreden, even een biepje/trilling geven. :>

Wel mooi dat TomTom met een grondige herwerking van hun app aankomt. Blijkbaar was die app tot op heden meer een website embedded in een app.

Weet iemand hoe Polar zich verhoudt tov TomTom op gebied van trainingen en dus systeem met biepjes/vibraties?

[ Voor 4% gewijzigd door Asgaro op 26-01-2017 12:41 ]

• MrAcid
  • Niet online
Uit eigen ervaring: "vaders" geven vrij weinig om alle extra poespas. Vinden het vooral leuk om te zien hoe ver ze gelopen hebben en eventueel hoe hard. Maar dat is het wel zo'n beetje.

Een TomTom Runner kun je voor €50 krijgen als je goed zoekt - en is dan een mooie optie.

• Asgaro
MrAcid schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:41:
Uit eigen ervaring: "vaders" geven vrij weinig om alle extra poespas. Vinden het vooral leuk om te zien hoe ver ze gelopen hebben en eventueel hoe hard. Maar dat is het wel zo'n beetje.

Een TomTom Runner kun je voor €50 krijgen als je goed zoekt - en is dan een mooie optie.
Dat kan kloppen!

De bedoeling is eerder dat ik hem wat kan "coachen" (ik woon nog thuis) want ik ben sinds half september echt into hardlopen (Ga nu 3-4 keer/week). Mijn vader en ik vinden hardlopen al enkele jaren leuk om te doen (maar we liepen sporadisch: 1 keer/week max.) en vroeger was het vooral hij dat mij moest overtuigen is mee te gaan. Nu is dit omgekeerd.

Nu, mijn vader wil al enkele jaren wat afvallen (Hij zit rond de 80kg dus valt goed mee overigens, maar hij wil z'n buikje wat aanpakken) en kijkt nu sinds de afgelopen maand wat meer op zijn voeding. Maar we hebben afgesproken om, wanneer de dagen terug langer worden en de temperaturen wat beter, dat ik hem wat meer zou stimuleren om mee te gaan.

Daarnaast, omdat ik zelf nu zo into quantified self ben (dus alles tracken dat ik kan tracken), dacht ik dat het wel handig is om een sportwatch te kopen voor hem. Hij ziet een smartphone aan z'n arm niet zitten en daar kan ik wel inkomen: hij vindt dat "raar" en is ook lang geen smartphone freak zoals ik, dus kan begrijpen dat dat een brug te ver is!
Een sportwatch daarentegen vindt hij wel OK en dan kan ik mooi z'n progressie opvolgen, kunnen we thuis vergelijken, etc.

Ik ga hem alvast niet zomaar pushen naar het volgen van een training plan! Maar ik ga hem wel wijzen op het feit dat er training plans bestaan die speciaal gefocust zijn op weight loss. Met dus ook intervaltraining erin. Iets dat hij wel kent als concept maar nog niet zelf heeft gedaan.
Daarnaast hem overtuigen dat een training plan geen last is maar net zorgt voor leuke variatie in je loopjes. Elke training is dan een beetje een verrassing, heb ik zelf ontdekt :D

Ik volgde overigens ook geen training plans in het verleden, tot ik dus mijn Garmin kocht: daar werkt het zó gebruiksvriendelijk dat het gewoon leuk is het te doen. Anders zou ik de paces/heart rate zones per fase moeten onthouden etc. (Of dus met smartphone en dan erop kijken... Kortom: omslachtig...)

• rockhopper
MrAcid schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:41:

Eenmaal de 60 gepasseerd dan vallen inderdaad de meeste "vaders" in de 'laat me de route zien die ik liep en en hoe ver het was. Snelheid boeit me eigenlijk niet, maar hoe lang deed ik erover?' categorie. Alle trainingen, daily activity en sms-email functies zijn leuk, maar verspilde moeite voor hen.

In feite voldoet voor hen ieder gps horloge, dus zou ik er eentje kiezen (of laten kiezen) die gewoon lekker zit. In mijn ervaring zitten de budget modellen ook niet erg fijn, maar dat kan natuurlijk van persoon tot persoon verschillen.

• pdavie2311

pdavie2311

Vandaag de Fenix 3 Hr wat hoger op de pols gedragen en prima metingen! Komen overeen met mijn borstband ,dus helemaal goed! Ik wil nu ook gaan klooien met trainen in zones. Even kijken hoe we dat kunnen instellen. Iets van: rustig beginnen, kleine verhoging, weer rustig lopen, wederom verhoging en dan de laatste km of zo op hoog tempo lopen...

• Asgaro
pdavie2311 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:30:
Vandaag de Fenix 3 Hr wat hoger op de pols gedragen en prima metingen! Komen overeen met mijn borstband ,dus helemaal goed! Ik wil nu ook gaan klooien met trainen in zones. Even kijken hoe we dat kunnen instellen. Iets van: rustig beginnen, kleine verhoging, weer rustig lopen, wederom verhoging en dan de laatste km of zo op hoog tempo lopen...
De eenvoudigste manier is om te starten vanuit een reeds bestaand training plan: https://connect.garmin.com/modern/training-plan

Alleszins voor mij is dit eenvoudigste manier. Iemand nog tips mbt training plans gebruiken?

Ik zou het zelf zeer omslachtig vinden om zelf een training plan vanaf nul samen te stellen. Daarnaast heb ik zelf niet de know-how om uit te dokteren hoe alles hoort, en heb ook niet het geduld om dat te leren. ;)
Alles dat ik weet is dat het een combinatie moet zijn van tempo runs, interval training, hill training, long slow distance runs. :)

Wel kan je dan aanpassingen aan je training plan doen. Zo heb ik dit aangepast:

- Niet elke training vind ik interessant. Daarom heb ik bij de interessante de titel aangepast door er ">>" teken voor te zetten. Zo kan ik op mijn sportwatch eenvoudig de interessante trainingen herkennen dat ik wil doen. (Je kan namelijk alle trainingen in je plan direct syncen naar je Garmin.)

- Als er geen warm-up fase in een training stond, zet ik deze erbij. Ik wens dit altijd te hebben voor de route van mijn huis naar de locatie waar ik echt mijn training uitvoer. Afhankelijk van je training wens je die namelijk in een rustige omgeving te doen zonder bv. verkeerslichten dat je niet echt kan negeren. (Or you can try but... :+ )
Zo heb ik mijn warm-up soms als zijnde: van huis route volgen naar het lokale park, of naar een baantje langs een rivier, etc.

Vervolgens stel ik ook in: dat de warm-up periode pas mag voltooid zijn als ik de Lap button induw.
Als alternatief kan je de warm-up na bv. 10 min. automatisch laten stoppen, maar ik kan niet garanderen wanneer ik exact in het park aankom en daarom wens ik dat precies manueel te doen.

- Analoog heb ik ook een cool-down periode altijd.
Soms echter kan ik mijn training correct uitvoeren bij het teruglopen naar huis. (In mijn geval passeer ik maar 1 verkeerslicht tussen mijn woning en het park. Dus moet nooit ergens anders stoppen waardoor mijn hartslage teveel daalt als dit niet zou mogen.)

Soms echter niet, en dan werk ik dus de training eerst af op locatie, MAAR om dan de steps/afstand/calorieen van mijn trainingslocatie naar huis ook te tracken, gebruik ik dus die cool-down periode.

Voor de rest pas ik niets meer aan aan mijn training plan. Ik vertrouw op de coaches die die plans hebben opgesteld. :)

Mensen die nog interessante aanpassingen als idee hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door Asgaro op 26-01-2017 14:52 ]

• rockhopper
Trainingsplannen kunnen zo specifiek en zo algemeen zijn als je zelf wilt. Alles staat en valt met de doelen die je jezelf zet. Dus zonder die verdere info is het ook weinig zinvol om aanpassingen of ideeën te delen. Op zich valt er genoeg te vinden, en je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het nergens voor nodig is om het wiel opnieuw uit te vinden.

Maar goed je kan dus trainen op afstand, op duur, op snelheid, op intervals, op cadans (deze is voor mij op de fiets interessant omdat ik van nature een 'stoemper' ben) op zoveel mogelijk hoogtemeters, op specifiek terrein. Voor sommige van deze dingen kan je het horloge niet gebruiken, of heb je extra sensors nodig.

Ik ben zelf niet zo van de specifieke trainingen, meestal laat ik me leiden door hoe ik me voel en probeer ik m'n hartslag op een bepaald niveau te houden. En ergens tijdens mijn ritjes pas ik een paar tussensprintjes in, dit hangt vooral af van drukte op de weg en of het mooi lang recht stuk is zonder verkeerslichten. Verder probeer ik dus langzaam mijn cadans op te schroeven haar een soepeler hoger niveau. Toen ik nog hard liep heb ik het van 0 naar 5km schema gevolgd van evy, maar dan zonder die :r muziek van haar, dat werkte op zich goed voor mij.

• pdavie2311

pdavie2311

Ik zoek eigenlijk iets simpels om mee te beginnen maar hoe in te stellen? Ik heb via Connect mijn zones ingesteld op hartslag. Als ik nu doodgewoon als voorbeeld 20min in zone 2 wil lopen, 10min in zone 3 en weer 20min in zone 2...Hoe stel ik dat in op de Fenix? Of is dat niet mogelijk?

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:22
Via de garmin website: connect.garmin.com/modern/workouts

Workout maken, exporteren naar je horloge, activiteit hardlopen selecteren, training, workout selectern

• pdavie2311

pdavie2311

ArnoutV schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:38:
Via de garmin website: connect.garmin.com/modern/workouts

Workout maken, exporteren naar je horloge, activiteit hardlopen selecteren, training, workout selectern
Thanx! Gelukt!! Domme vraag mss, maar hij doet de stappen automatisch neem ik aan? Na de warming-up, zone? Daarna andere zone etc t/m de cooling down?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:44
pdavie2311 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:20:
[...]

Thanx! Gelukt!! Domme vraag mss, maar hij doet de stappen automatisch neem ik aan? Na de warming-up, zone? Daarna andere zone etc t/m de cooling down?
Ligt eraan hoe je je workout instelt, als je bijvoorbeeld een warming up doet moet je die doen, en als je klaar bent op de lap button drukken om te starten met je workout. Als je dan bijvoorbeeld 2minuten in Z2 loopt gaat hij na 2 mintuen dus naar het volgende segment (automatisch). Je kan ten alle tijden ook op de lap button drukken om naar het volgende segment in je training te gaan.

• OneMoreThing
  • Laatst online: 19-12 19:54
Asgaro schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:39:
Weet iemand hoe Polar zich verhoudt tov TomTom op gebied van trainingen en dus systeem met biepjes/vibraties?
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat Polar vergelijkbare programma's heeft als Garmin. Ik heb, tot enkele weken geleden, veelvuldig een V800 gebruikt en deze kon je ook zo instellen dat hij biepjes en vibraties gaf bij het wisselen van een stap tijdens een interval.

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-12 20:47
Wellicht kan dit helpen, 3rd-Party Workout Downloads Garmin?

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een aantal maanden terug ben ik begonnen met hardlopen met als doel dit jaar een halve marathon te lopen. Ik wil nu voornamelijk op basis van hartslag gaan lopen. Om te proberen een ID107 hartslagsensor gekocht. Een simpel china bandje van €15,- die met een iPhone samen werkt. Als activity tracker werkt het dingetje best prima. Voor het hardlopen echter niet. De stappenteller zit op 10km lopen er 4km naast. De hartslag is niet te zien tijdens het lopen, en je krijg geen feedback erover. Toch is de IOS integratie vrij goed. Het werkt prima samen met apple health.

Deze week een Samsung gear fit 2 gekocht gezien deze nu ook met IOS schijnt te werken. Wederom prima dingetje als activity tracker. Hij pakt automatisch op als ik naar werk fiets of in de pauze een rondje ga lopen. De hartslagmeting lijkt prima te zijn, maar ik zie geen feedback mogelijkheden. Ook werkt de gear fit 2 op IOS niet samen met runkeeper. Op android werkt dit schijnbaar wel. Het is een erg mooi apparaatje om te zien, en prima stand-alone te gebruiken. Maar de IOS app is nog pre-alpa lijkt het wel, echt bagger.

Dus nu met de BTW actie een Vivoactive HR en een fr235 besteld. De Samsung gaat weer weg gezien de ID107 het ook prima doet als activity tracker. Over welke Garmin nou het beste voor mij is ben ik nog niet uit. 28 dagen bedenktijd, dus dan meld ik mij wel weer :)

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• rockhopper
De insteek van de vivoactive is iets meer casual met een vleugje meer 'activity tracker'. De insteek van de FR235 is meer puur sport en laat ook trainingsschema's toe. Ik zou ze lekker beide uitproberen en dan kijken of je de schema's nodig hebt (lijkt me voor een HM wel nuttig) of anders degene kiezen die het lekkerste zit.

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Net met de samsung gear fit 2 een rondje gelopen. Op het apparaat wordt alles netjes bijgehouden en kan je een soort route en je hartslagprofiel terug zien. De app crasht als je deze data in wil zien 😡

Het is wel vervelend dat je om je afstand en hartslag te zien eerst een menu naar beneden moet swipen en dan op de activiteit tikken. Deze blijft dan even staan en vervolgens komt de klok er weer. Je totale looptijd kan je niet zien als je je activiteit op afstand in hebt gesteld.

Mooi apparaat, stand alone prima, maar geen sporthorloge.

[ Voor 9% gewijzigd door Gisae op 28-01-2017 17:02 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Gisae schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:53:
Een aantal maanden terug ben ik begonnen met hardlopen met als doel dit jaar een halve marathon te lopen. Ik wil nu voornamelijk op basis van hartslag gaan lopen. Om te proberen een ID107 hartslagsensor gekocht. Een simpel china bandje van €15,- die met een iPhone samen werkt. Als activity tracker werkt het dingetje best prima. Voor het hardlopen echter niet. De stappenteller zit op 10km lopen er 4km naast. De hartslag is niet te zien tijdens het lopen, en je krijg geen feedback erover. Toch is de IOS integratie vrij goed. Het werkt prima samen met apple health.

Deze week een Samsung gear fit 2 gekocht gezien deze nu ook met IOS schijnt te werken. Wederom prima dingetje als activity tracker. Hij pakt automatisch op als ik naar werk fiets of in de pauze een rondje ga lopen. De hartslagmeting lijkt prima te zijn, maar ik zie geen feedback mogelijkheden. Ook werkt de gear fit 2 op IOS niet samen met runkeeper. Op android werkt dit schijnbaar wel. Het is een erg mooi apparaatje om te zien, en prima stand-alone te gebruiken. Maar de IOS app is nog pre-alpa lijkt het wel, echt bagger.

Dus nu met de BTW actie een Vivoactive HR en een fr235 besteld. De Samsung gaat weer weg gezien de ID107 het ook prima doet als activity tracker. Over welke Garmin nou het beste voor mij is ben ik nog niet uit. 28 dagen bedenktijd, dus dan meld ik mij wel weer :)
Ik heb dezelfde ervaring met de ID107, cool om 's nachts je slaap te volgen om gewoon extra te dragen, maar niet voor sport. Er viel mij nog iets op: een hartslag hoger dan 121 heeft ie nog niet vastgelegd, niet bij mijn vrouw en niet bij mij. Er zit volgens mij wel een soort 'sportmodus' op btw, al snap ik die niet (knopje ingedrukt houden).

Heb zojuist m'n Polar A360 in ontvangst mogen nemen, na btw aftrek actie nog 120,-. Na lezen alle reviews lijkt die voor mij het beste - de TomTom die me ook werd aangeraden is wellicht voor puur sport nog handiger, maar de omvang stond me tegen voor dagelijks gebruik. Polar A360 is qua omvang een flinke fitbit maar dan met kleurenscherm. Alleen dus geen GPS, wel HR.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• pdavie2311

pdavie2311

Bartske schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:25:
[...]

Ligt eraan hoe je je workout instelt, als je bijvoorbeeld een warming up doet moet je die doen, en als je klaar bent op de lap button drukken om te starten met je workout. Als je dan bijvoorbeeld 2minuten in Z2 loopt gaat hij na 2 mintuen dus naar het volgende segment (automatisch). Je kan ten alle tijden ook op de lap button drukken om naar het volgende segment in je training te gaan.
Vandaag voor het eerst geprobeerd! Super! Leuk om in verschillende zones te lopen! Ik had alleen het idee dat hij niet automatisch naar de volgende stap gaat? Wel de warming-up naar volgende stap, maar dan loop de tijd gewoon door dacht ik? Ik moest dan met back toets naar de volgende stap gaan? Klopt dit?

Ik heb bijv 10min lopen in zone 2 en daarna 5 min in zone 4..Na 10 min lopen in zone 2 moet hij toch automatisch naar zone 4 gaan voor 5 min? Of is dat iets dat ik dus zelf moet doen met de back toets...

• rockhopper
Jij loopt de zones, dus je zal zelf moeten versnellen of vertragen. Wel geeft het horloge (welke?) meestal een signaal dat het tijd is voor het volgende gedeelte dmv piepjes, vibratie of een combi.
Of je knopjes in moet drukken of dat het zich automatisch afwikkelt hangt af van wat je hebt aangegeven toen je je workout maakte. Het is eventueel handig om een tweede scherm met tijden open te hebben zodat je zelf even na kan gaan of het werkt zoals jij beoogt hebt. Maak bij twijfel even een aparte workout van steeds 1 min per gedeelte / zone zodat je kan zien zodat het doet zoals jij wilt dat het zou moeten.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-12 22:11
Kun je een garmin footpod ook gebruiken om het trapritme op eens fiets te meten?

Ik heb een F3 HR met runstrap, dus al met ingebouwde loopritme-meting, maar ik wil ook weer gaan fietsen. Een footpod lijkt me iets algemener inzetbaar dan een fietscadancemeter. maar aan de andere kant hoef ik al geen footpod te gebruiken

andere vraag: ik heb op Garmin Connect een trainingsplan ingepland via de beschikbare schema's. Plan staat nu in mijn agenda.
Als ik op mijn F3 naar trainingen ga en dan Training Calender blijf ik de melding krijgen: "download your training calender from garmin connect)

Kun je zo'n trainingsplan inzien op de horloge en wat krijg je dan te zien? En wat moet ik nog doen om dit mogelijk te maken? Horloge is al gesynced

M.a.w: gaat mijn horloge mij exact vertellen wat ik moet doen of moet ik mijn plan meenemen op bijv. mijn telefoon.

[ Voor 46% gewijzigd door Stefke op 31-01-2017 14:10 ]

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

stefijn schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:01:
Kun je zo'n trainingsplan inzien op de horloge en wat krijg je dan te zien? En wat moet ik nog doen om dit mogelijk te maken? Horloge is al gesynced

M.a.w: gaat mijn horloge mij exact vertellen wat ik moet doen of moet ik mijn plan meenemen op bijv. mijn telefoon.
Plan je trainingen (workouts) in je calendar op Garmin Connect, klik vervolgens rechtsbovenin op het -> minuscule pijltje en kies dat je je t naar je device wil sturen. Volg de stappen die dan komen (horloge syncen, mostly).
Vervolgens kan je via je horloge je workout doen, en begin je met de stappen die je geprogrammeerd had via de workoutspagina online. Geen telefoon nodig.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• pdavie2311

pdavie2311

Nu een aantal keren gelopen met de workout. Gaat prima! Hij springt inderdaad automatisch over van zone naar zone. Heb 4 schermen open staan, kan dus mooi alles bijhouden. Ik draag nu de fenix iets hoger op de pols en het lijken goede waardes. Alleen wat raar is, is dat bij de eerste verhoging, 5min lopen in hartslag 160 en hoger, de Fenix wel tot aan hartslag 175 gaat, gezien ik dan echt hard loop.

Vervolgens zak ik weer terug in hartslag, gezien andere zone na 5min...Prima! Maar dan ga ik na 10min weer dezelfde zone in, dus 160 en hoger en ga ik weer hard lopen. Dan kom ik niet boven de 156 hartslag uit. Terwijl ik dan langer in mijn workout zit en ook dan weer hard aan het lopen ben...Begin ik dan een betere conditie te krijgen of zo op den duur? Haha...Wel vreemd...

• Stefke
Poekie schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:45:
[...]

Plan je trainingen (workouts) in je calendar op Garmin Connect, klik vervolgens rechtsbovenin op het -> minuscule pijltje en kies dat je je t naar je device wil sturen. Volg de stappen die dan komen (horloge syncen, mostly).
Vervolgens kan je via je horloge je workout doen, en begin je met de stappen die je geprogrammeerd had via de workoutspagina online. Geen telefoon nodig.
Dit lijkt alleen te kunnen icm. de desktopsoftware en USB? In de app kan ik in de agenda niets vinden om de sync uit te voeren, via de connectwebsite word ik naar de downloadpagina gestuurd (van zowel de app als de desktopsoftware)

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

stefijn schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:35:
[...]

Dit lijkt alleen te kunnen icm. de desktopsoftware en USB? In de app kan ik in de agenda niets vinden om de sync uit te voeren, via de connectwebsite word ik naar de downloadpagina gestuurd (van zowel de app als de desktopsoftware)
Dat zou best kunnen eigenlijk... Ik heb die desktopsoftware toch en vind de app gruwelijk om mijn trainingsplan naar de kalender te slepen dus ik werkte al zo.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Hoewel je vanuit de Workout-pagina op Garmin Connect inderdaad naar de desktop-software wordt gestuurd als je de workout naar je horloge wilt verzenden, kan je dat negeren. De workout wordt daarna ook gewoon meegenomen in een wifi/bluetooth-sync. Soms moet je die sync even triggeren binnen de Connect App of op je horloge.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Workouts maken kan alleen via de website, verzenden naar je horloge (FR220 hier) kan ook via de app (Android).

• Stefke
Top...ik kreeg inderdaad na het verbinden van mijn horloge (bluetooth) een "updating" binnen. Daarna zag ik de workouts op mijn horloge staan.

Heb dus eigenlijk niks gedaan behalve op de link klikken op de webpagina en wat doorklikken in de meldingen.

• rockhopper
Ik zie dat appelmoessite en een andere die daar op inhaakt in zijn blog, de geruchten molen aan het opstarten zijn voor de opvolger van de 920xt:
De 935 xt en daarnaast de 635. Dit zijn denk ik de beoogde opvolgers voor de pure triatleten. Het is de vraag zoals altijd of en wanneer deze modellen echt aangekondigd worden. Voor mij is het meest opvallende dat de vorm van de 900 serie ook rond wordt en daarmee beter aansluit bij de fenix serie. Verder natuurlijk alle nieuwe toeters en bellen aanwezig, behalve dat er nergens wat over de barometrische/altometrische waarnemingen staat (druk en hoogte meter, toch redelijk essentiële onderdelen wat mij betreft, zeker voor het fiets gedeelte van een triatlon). Uiteraard wordt ieder model in meerdere kleuren geleverd en is er ook een bundle met strap. Nieuw is de optische HR voor de 900 serie, of alle modellen dit gaan hebben wordt niet echt duidelijk vermeld.
Verder heb ik mijn vraagtekens bij het bestaansrecht van de 635, dit zal natuurlijk sterk afhangen in hoeverre deze van de 735 verschilt en wat de prijs zal zijn.

Ik denk rustig afwachten op officiële aankondigingen.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Ik sport nu een poosje met een Polar sporthorloge met HR, maar het valt me op dat als ik een duurtraining doe de HR registratie prima gaat maar als ik interval training doe dan registreert ie de pieken slecht.
In de handleiding staat dan ook dat je alsnog een hartband moet gebruiken bij bewegelijke sporten, omdat de sensor dan verschuift. Ook werkt de sensor niet op een tattoo.. moet ik de paar armharen onder het horloge maar scheren? :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-12 11:31

Dreanor

Joene

Er zijn weinig tot geen pols HR banden die dit wel goed kunnen registreren. Daarvoor zou ik altijd een hartband gebruiken.

Pols HR banden zijn prima voor 24/7 tracking, ook al hebben ze allemaal afwijkingen. Voor 24/7 tracking gaat het over de lijn over een week, maand of jaar en zolang hij maar constant meet/afwijkt kan je veel uit die gegevens halen.

Maar piek details van interval trainingen ... Ik ken geen band/horloge met HR die dat goed kan registreren.

Edit: Ongeacht tatoos, haren of wat dan ook :P

[ Voor 5% gewijzigd door Dreanor op 02-02-2017 12:55 ]

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

rockhopper schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:15:
Ik zie dat appelmoessite en een andere die daar op inhaakt in zijn blog, de geruchten molen aan het opstarten zijn voor de opvolger van de 920xt:
De 935 xt en daarnaast de 635. Dit zijn denk ik de beoogde opvolgers voor de pure triatleten. Het is de vraag zoals altijd of en wanneer deze modellen echt aangekondigd worden. Voor mij is het meest opvallende dat de vorm van de 900 serie ook rond wordt en daarmee beter aansluit bij de fenix serie. Verder natuurlijk alle nieuwe toeters en bellen aanwezig, behalve dat er nergens wat over de barometrische/altometrische waarnemingen staat (druk en hoogte meter, toch redelijk essentiële onderdelen wat mij betreft, zeker voor het fiets gedeelte van een triatlon). Uiteraard wordt ieder model in meerdere kleuren geleverd en is er ook een bundle met strap. Nieuw is de optische HR voor de 900 serie, of alle modellen dit gaan hebben wordt niet echt duidelijk vermeld.
Verder heb ik mijn vraagtekens bij het bestaansrecht van de 635, dit zal natuurlijk sterk afhangen in hoeverre deze van de 735 verschilt en wat de prijs zal zijn.

Ik denk rustig afwachten op officiële aankondigingen.
Interessant!! Heb nu de 310XT en de Fenix 2 en zit eigenlijk te kijken naar een mooie opvolger; maar de keuze wordt wel steeds diverser. De 735XT en Fenix 3 hou ik sowieso al in de gaten. Kijken wat er nu allemaal bij komt. So far vind ik de F3 toch wel het meest aantrekkelijk ogen.

• rockhopper
NiGeLaToR schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:28:
Ik sport nu een poosje met een Polar sporthorloge met HR, maar het valt me op dat als ik een duurtraining doe de HR registratie prima gaat maar als ik interval training doe dan registreert ie de pieken slecht.
In de handleiding staat dan ook dat je alsnog een hartband moet gebruiken bij bewegelijke sporten, omdat de sensor dan verschuift. Ook werkt de sensor niet op een tattoo.. moet ik de paar armharen onder het horloge maar scheren? :+
Ik sluit me bij het antwoord van Dreanor aan. Met als aanvulling dat als je, net als ik, een grote hekel hebt aan hartslagborstbanden, je ook naar de Scosche Rhythm + kan kijken.

Het principe van de tattoo is eigenlijk dat daarmee de doorzichtigheid van de huid minder wordt, en dat is nou precies wat de optische sensoren nodig hebben. Het liefst heeft zo'n sensor een dunne albino huid zonder enig pigment, voor mensen met een blanke (caucasiche) huidskleur werkt het meestal goed, ga je naar donkere huidstypen dan kunnen (niet altijd en niet per se) sneller afwijkingen ontstaan. Verder weet ik niet precies de effecten van tattoo's op de onderliggende doorbloeding, mogelijk heeft het daar ook effect op maar dat is giswerk van mijn kant.

Overigens zijn er een aantal horloges en losse optische sensoren die behalve de standaard groene lampjes ook een gele lamp bij de sensor hebben zitten. De scosche is daar een voorbeeld van. Deze extra afwijkende lamp met de gele kleur zou er voor moeten zorgen dat de sensor beter bij donkere huidskleur werkt.

Die haren zullen bij een normale beharing niet veel uitmaken, maar als mensen je soms per ongeluk voor een wookie aanzien zou je je kunnen scheren :+ Het is altijd zo dat haren een potentieel obstakel kunnen zijn voor de sensor, en des te minder je tussen de sensor en je huid hebt zitten, des te beter je metingen zullen zijn.
GurbY{nl} schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:25:Interessant!! Heb nu de 310XT en de Fenix 2 en zit eigenlijk te kijken naar een mooie opvolger; maar de keuze wordt wel steeds diverser. De 735XT en Fenix 3 hou ik sowieso al in de gaten. Kijken wat er nu allemaal bij komt. So far vind ik de F3 toch wel het meest aantrekkelijk ogen.
Je weet denk ik al dat er ook een Fenix 5 aankomt? De optische sensor hierin (en dus ook in de 935) is vernieuwd ten opzichte van die in de fenix 3 HR. Het formaat is wat kleiner, steekt minder ver uit. Resultaten in de praktijk zijn er voorlopig nog niet, omdat er zover ik heb gelezen nog geen exemplaren in het wild zijn. Dus afwachten of er verbetering/verslechtering is of dat het ongeveer gelijkwaardig is. Persoonlijk gok ik dat het weinig verschil zal maken. De 735 vond ik zelf een beetje een hit & miss model, eigenlijk te duur voor wat hij kan, voor een klein beetje extra koop je inderdaad een veel completere F3 of 920.

[ Voor 20% gewijzigd door rockhopper op 02-02-2017 14:12 . Reden: reply naar gurby toe toegevoegd. ]

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Ja; ik weet dat de F5 eraan zit te komen. Maar hoop tegelijkertijd dat de F3 dan door de "F5-fanboys" tweedehands rap gedumpt wordt.. ;-)
De 920 vind ik (eigenlijk net als de 310XT) wat aan de lompe kant. Voor mij is hartslag op de pols niet echt een must (ben gewend aan het dragen van een borstband); één van de meest belangrijke zaken vind ik het kunnen toevoegen van koersen zodat ik in onbekende omgevingen mooi een (vooraf ingeladen) route kan lopen. Dat lukt met zowel de 310, als de 735, de 920, de F2 en de F3 (/F5) en so far gaat mijn voorkeur uit naar de F3, maar da's meer op basis van looks.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 08:46
Ben nog in dubio: ben erg fan van HR-meting op de pols (middels mijn 1e generation tomtom cardio multisports) maar zou graag een horloge hebben welke iets meer outdoor-opties heeft, zoals weergave hoogte, routes erin kunnen zetten, etc.

De nieuwste TomTom Spark 3 is een stuk vollediger en op te pikken voor 184 euro (dmv rentepuntenactie ing), inclusief draadloze oordopjes en wat accessoires.

Maar een echte verbetering krijg ik echter pas als ik de 'adventurer' neem, daar zit ook een hoogtemeter in (met weergave hoogte op display, niet alleen achteraf zoals op mijn huidige TomTom), en de optie de batterijduur enorm te verlengen door de GPS-frequentie omlaag te brengen. Dat laatste maakt hem een stuk geschikter voor wandelingen en 7+ uur durende tripjes. Maar dan ben ik minimaal 300 euro kwijt exclusief accessoires/oordopjes. En voor die prijs heb ik ook alweer een F3 of een Suunto Ambit Peak 3, maar nog lang geen F3 HR (430 euro+) en terug naar de hartslagband wil ik ook weer niet. Keuzes keuzes keuzes...

• rockhopper
Die F3 HR is nu al te krijgen voor 399 op amazon.de of amazon.co.uk, bij black friday was er zelfs een lightning deal van 315€, inmiddels zijn we alweer een kwart jaar verder en is de opvolger aangekondigd, dus een prijs rond de 350 is haalbaar op het juiste moment (dagdeal/amazon prime day/lightning flash) zeker als de F5 eenmaal uit is.

• Rouge Baste
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-12 11:38
Vandaag een mooi stuk op de mountainbike gefietst met de Garmin Forerunner 235. Deze wordt samen gebruikt met de hartslag-, snelheid- en cadanssensor van Garmin. Nu kreeg ik vandaag ineens problemen met het horloge, het elke keer spontaan uit.

Bij het ontdekken dat het horloge uit was gegaan deze weer aangezet waarna het weer een poos goed ging maar uiteindelijk weer uit. Dit een aantal keer en ik ging er maar vanuit dat de accu leeg zou zijn en ik heb het horloge verder uit gelaten.

Bij thuiskomst het horloge weer aangezet, de rit opgeslagen en de accustatus gecontroleerd: 25%. Met de accu dus weinig aan de hand. Het hologe blijft nu in normale standby stand gewoon aan.

Komt dit iemand hier bekend voor en is er een oplossing voor het spontaan uitvallen?

• NiGeLaToR
  • Nu online
Bij smartphones is het buitensporten vaak een probleem als het koud is en je accu stopt met werken. Je zou alleen verwachten dat een sporthorloge hier en minder last van heeft (om je arm) en minder gevoelig voor is?

Had ik van de week nog dat mijn Polar horloge met HR moeite leek te hebben met m'n hartslag registratie, inmiddels heb ik al een paar keer intensief gesport dat het wel prima werkte. Met kracht heb ik hem ook aan de binnenkant van de pols gehad ivm risico op beschadiging met wat krachtoefeningen en daar deed ie het ook prima.

• rockhopper
Rouge Baste schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:40:
Vandaag een mooi stuk op de mountainbike gefietst met de Garmin Forerunner 235. Deze wordt samen gebruikt met de hartslag-, snelheid- en cadanssensor van Garmin. Nu kreeg ik vandaag ineens problemen met het horloge, het elke keer spontaan uit.

Bij het ontdekken dat het horloge uit was gegaan deze weer aangezet waarna het weer een poos goed ging maar uiteindelijk weer uit. Dit een aantal keer en ik ging er maar vanuit dat de accu leeg zou zijn en ik heb het horloge verder uit gelaten.

Bij thuiskomst het horloge weer aangezet, de rit opgeslagen en de accustatus gecontroleerd: 25%. Met de accu dus weinig aan de hand. Het hologe blijft nu in normale standby stand gewoon aan.

Komt dit iemand hier bekend voor en is er een oplossing voor het spontaan uitvallen?
Ik ben zelf geen mountainbiker, dus ik heb geen ervaring met fietsen op zulk oneffen terrein, maar het klinkt ook alsof je mogelijk door bepaalde bewegingen of houdingen je horloge uitschakelt. Dit kan je bij de meeste toestellen oplossen door het model op de 'vergrendel' stand te zetten. Bij het racefietsen heb ik ook regelmatig dat een activiteit gepauseerd / gestopt is mid-rit als ik 'm vergeet te vergrendelen.

Het verhaal van koude, en daaruit volgend een falende accu zou in Nederland niet mogen optreden, zo koud was het deze week niet. Als je nou in Groenland zou zitten of zo. Mocht dit echt het geval zijn dan is het gewoon een gevalletje garantie.

Dat hartritme registratie aan de pols veel lastiger is kan wel kloppen, door koude treed er vasoconstrictie op (samentrekken van de kleine bloedvaatjes, juist die de sensor probeert te zien) en dit begint eigenlijk zo ver mogelijk van je romp in de extremiteiten (lees vingers eerst, dan handen / pols enzo) Dit is met name in het begin van een sessie buiten een probleem als je nog opgewarmd moet worden.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 08:46
*knip*. Daar is de V&A voor bedoeld.

[ Voor 90% gewijzigd door rens-br op 06-02-2017 10:29 ]

• Rouge Baste
rockhopper schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:45:
[...]

Ik ben zelf geen mountainbiker, dus ik heb geen ervaring met fietsen op zulk oneffen terrein, maar het klinkt ook alsof je mogelijk door bepaalde bewegingen of houdingen je horloge uitschakelt. Dit kan je bij de meeste toestellen oplossen door het model op de 'vergrendel' stand te zetten. Bij het racefietsen heb ik ook regelmatig dat een activiteit gepauseerd / gestopt is mid-rit als ik 'm vergeet te vergrendelen.

Het verhaal van koude, en daaruit volgend een falende accu zou in Nederland niet mogen optreden, zo koud was het deze week niet. Als je nou in Groenland zou zitten of zo. Mocht dit echt het geval zijn dan is het gewoon een gevalletje garantie.

Dat hartritme registratie aan de pols veel lastiger is kan wel kloppen, door koude treed er vasoconstrictie op (samentrekken van de kleine bloedvaatjes, juist die de sensor probeert te zien) en dit begint eigenlijk zo ver mogelijk van je romp in de extremiteiten (lees vingers eerst, dan handen / pols enzo) Dit is met name in het begin van een sessie buiten een probleem als je nog opgewarmd moet worden.
Tijdens het fietsen heb ik het horloge op het stuur op een horlogehouder dus per ongeluk knoppen indrukken gebeurt niet. Kou mag ook het probleem niet zijn, in de afgelopen vriesperiode heb ik bij -6 gefietst zonder problemen.

Ik kijk het nog wel een training aan en anders gaat het horloge inderdaad onder garantie weer terug (alhoewel dit waarschijnlijk een brakke storing is die vervolgens op een reparatiecentrum weer niet terug te vinden is en ik het horloge dus ongerepareerd retour zal krijgen).

• rockhopper
Rouge Baste schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:15:
[...]
Tijdens het fietsen heb ik het horloge op het stuur op een horlogehouder dus per ongeluk knoppen indrukken gebeurt niet. Kou mag ook het probleem niet zijn, in de afgelopen vriesperiode heb ik bij -6 gefietst zonder problemen.

Ik kijk het nog wel een training aan en anders gaat het horloge inderdaad onder garantie weer terug (alhoewel dit waarschijnlijk een brakke storing is die vervolgens op een reparatiecentrum weer niet terug te vinden is en ik het horloge dus ongerepareerd retour zal krijgen).
In principe vervangt garmin -altijd- het toestel/horloge dat je inlevert en je krijgt in principe -altijd- een refurbished, en dus verder als nieuw, exemplaar terug (uitzondering is dat je mogelijk een echt nieuw toestel krijgt als je toestel pas een maand of minder op de markt is, er zijn dan immers nog geen refurbished toestellen. De enige factor die meetelt is of de schade onder garantie valt of niet. En met schade bedoel ik eigenlijk of het toestel nog binnen garantie is. Je kan het eigenlijk in principe via garmin zelf doen, al is dit mogelijk niet de snelste methode. Als je het toestel natuurlijk bij een goed bedrijf hebt gehaald zouden ze het eigenlijk direct moeten omruilen voor een werkend exemplaar (mits binnen garantie enzo). Uit eigen ervaring heb ik nog nooit mijn originele apparaat terug gekregen als het eenmaal richting garmin gaat. Op zich goed begrijpelijk want ze hebben immers een grote voorraad en geven dus ook service, toestellen worden naar Kansas gestuurd voor reparatie, dat zal binnen de VS wel snel gaan, maar in het buitenland kan dit dus weken duren. Daarom hebben ze standaard een policy van opsturen en binnen een week na ontvangst krijg je vervangend toestel.

Maar verder vreemd verhaal. Dit is dus inderdaad typisch gevalletje helpdesk garmin / je winkel aanspreken want dit hoort gewoon niet. En met de stuurhouder kan je inderdaad niet 'per ongeluk' het toestel uitzetten. Ik zou teruggaan, je wilt toch zeker zijn dat je rit/workout gewoon altijd goed opgenomen wordt, daar betaal je ook een flink bedrag voor.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Rouge Baste schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:15:
[...]
Ik ben geen batterijexpert maar kan het niet zijn dat die batterij die bij thuiskomst 25% bleek te bevatten bij -6 te weinig over hield om het horloge aan te houden? Temperatuur doet best veel met het vermogen van batterijen, zeker als je hem niet om je pols hebt om eea toch nog redelijk warm te houden.

• Rouge Baste
Jheroun schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:13:
[...]

Ik ben geen batterijexpert maar kan het niet zijn dat die batterij die bij thuiskomst 25% bleek te bevatten bij -6 te weinig over hield om het horloge aan te houden? Temperatuur doet best veel met het vermogen van batterijen, zeker als je hem niet om je pols hebt om eea toch nog redelijk warm te houden.
Klein misverstand, ik heb 2 weken terug gefietst bij -6 zonder problemen en gisteren problemen bij temperaturen boven de 0 graden.

Hoe lang geeft Garmin eigenlijk garantie? 1 Maart heb ik het horloge 1 jaar dus mocht het maar 1 jaar zijn dan stuur ik deze sowieso snel op. In geval van 2 jaar garantie wil ik het nog wel even aankijken.

Edit: Garantie al even gegoogled, 24 maanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Rouge Baste op 06-02-2017 15:10 ]

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ah. Verkeerde aannames aan mijn kant, helder ;)

• rockhopper
Rouge Baste schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:02:
[...]
Klein misverstand, ik heb 2 weken terug gefietst bij -6 zonder problemen en gisteren problemen bij temperaturen boven de 0 graden.

Hoe lang geeft Garmin eigenlijk garantie? 1 Maart heb ik het horloge 1 jaar dus mocht het maar 1 jaar zijn dan stuur ik deze sowieso snel op. In geval van 2 jaar garantie wil ik het nog wel even aankijken.

Edit: Garantie al even gegoogled, 24 maanden.
Hangt een beetje af van waar je het product hebt aangeschaft, maar er vanuit gaande dat het Nederland is dan inderdaad 24 maanden.

• Rouge Baste
rockhopper schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:04:
[...]

Hangt een beetje af van waar je het product hebt aangeschaft, maar er vanuit gaande dat het Nederland is dan inderdaad 24 maanden.
Het horloge is gekocht bij Rose.nl. Oftewel, Duitsland. Tot nu toe kan ik zo nog niet vinden hoelang hier de garantie zou zijn.

Edit: Ik het contact gehad met Rose.nl en er zit gewoon 24 maanden garantie op, ik kijk het dus nog even aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Rouge Baste op 08-02-2017 09:31 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

(misschien offtopic, want geen GPS, dan moet een moderator maar iets doen)
Via het werk een Garmin Vivosmart HR "in bruikleen" gekregen. De actie was vooral bedoeld om een aantal minder actieve collega's aan het bewegen te krijgen. Dat lijkt op zich wel te lukken, hoewel ook de sportievere collega's het wel leuk vinden. Ik draag het apparaat dag en nacht en ben er niet enthousiast over. De enige activiteit die echt goed geregistreerd wordt is hardlopen. Met traplopen worden de nodige trappen gemist, stofzuigen zorgt voor extra trappen en fietsen wordt nauwelijks als activiteit gezien.

Zo fiets ik elke werkdag 22 km heen en 22 km terug. Dat wordt alleen in bijzondere gevallen gezien als matige inspanning. Alleen als je hartslag 10 minuten boven een (niet zichtbare of instelbare) drempel uitkomt telt het mee. Leuk voor in de sportzaal, maar op de weg zijn er ook stoplichten, spoorwegovergangen enz. Sta je na negen minuten even stil en zakt je hartslag onder de drempel, dan heb je je niet ingespannen en gaat de teller naar 0. Dat zorgt voor volstrekt onbruikbare statistieken in de categorie "matige inspanning".

Koppeling met Strava zorgt wel voor het importeren van de activiteit in de app Connect van Garmin, maar zoals gezegd zonder waardering. Die app registreert van alles, maar zit er regelmatig flink naast. Zo kreeg ik afgelopen maandag een melding dat ik nog niet voldoende stapjes gezet had en of ik niet een stukje zou gaan lopen. En dat na 2 1/2 uur matig intensief fietsen van en naar het werk en voldoende traplopen e.d.

Andere activiteiten worden soms lachwekkend gemonitord. Tijdens topropen kreeg ik middenin een route de melding dat ik m'n traploopdoel had bereikt.

Ik had een paar reviews gelezen over mensen die slapen met deze band en er geen last van hadden. Dat kan ik niet zeggen. Ik lig vaak op m'n buik en dan zit dat ding hinderlijk in de weg. De slaapregistratie is leuk, maar ook daar gaat het vaak fout. Bijna nooit is de registratie helemaal correct. Met uitschieters van twee uur langer slaap noteren dan werkelijk, ondanks fietsen naar m'n werk en traplopen.

De iOS-app Connect van Garmin ziet er leuk uit maar is weinig intuïtief en met vreemde kleurkeuzes. Wat te denken bij oranje als kleur voor doel bereikt? Ook de keus voor een grijze letter op een zwarte ondergrond komt de leesbaarheid niet ten goede. De menu's zijn weinig gestructureerd.

Ik zal het nog een maand aanzien en dan besluiten wat ik doe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o9wO9FuAHFpT2Y3Y0KBqVfCx/full.png

[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 10-02-2017 10:11 . Reden: typo ]

A'dam PVOutput

• rockhopper
ericplan schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:11:
(misschien offtopic, want geen GPS, dan moet een moderator maar iets doen)

Het is een activity tracker, past wel in het topic wat mij betreft omdat er ook versies zijn waarbij er wel gps in zit.

Mooie samenvatting van je bevindingen verder. Is er nou ook een vraag bij? Wil je horen of wij er ook zo over denken, of wil je alleen je teleurstelling delen?

Ik kan wel wat dieper ingaan waarom stofzuigen bv als extra stappen gezien worden (je beweegt immers je armen terwijl je stilstaat, aan die arm zit je horloge, die denkt "oh je beweegt" +1 stap. Hetzelfde gebeurt bij autorijden. Je moet dan ook meer zien als een leidraad voor activiteiten. Zo kan je inderdaad 50km fietsen, maar als je hartslag 'relaxt' blijft en je armen zijn stil aan het stuur, dan zal je dag er ook als inactief uitkomen.

Dit is een voorname reden waarom ik persoonlijk liever een echt sporthorloge gebruik waarin daarnaast activiteit getrackt wordt (het activity gedeelte is voor mij dus duidelijk bijzaak, op z'n best een leuk extraatje). Verder een leuk initiatief, ik kan alleen maar iedere gadget die de mens tot meer bewegen en meer activiteit aanzet, toejuichen. Zo werd men een tijdje terug ook opeens actiever door die pokemon rage. Alleen maar goed.

Zoals je je betoog schrijft lijk je een beetje teleurgesteld, niet zo vreemd want de vivosmart (met of zonder HR) is een echt instap model en door het ontbreken van gps ook een beetje een gemiste kans. Alles is gemaakt om het zo goedkoop mogelijk te houden, ik snap de gedachtengang wel van instap en budget, maar als ik garmin geweest was had ik het toch allemaal net wat leuker gemaakt om de mensen echt enthousiast te maken. Het grote broertje van de vivosmart vind ik namelijk echt een top-model. Dit is de vivoactive HR. Voor een paar tientjes meer heb je eigenlijk alles, prima activity tracker, gps, meerdere sportfuncties en hartslagmeting. Alleen de trainingsschema's ontbreken. (ok het uiterlijk vind ik foeilelijk, maar dat is een kwestie van smaak ;) )
M'n vrouw heeft ook de vivosmart HR (goedkoop kunnen scoren vorig jaar) maar gebruikt hem eigenlijk ook niet omdat je er niks mee kan.

ericplan schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:11:

[afbeelding]
Als het puur om activity tracking gaat, dan zou ik voor een Fitbit gekozen hebben. Zelf ben ik bijna een jaar terug overgestapt van een Fitbit Charge HR naar een Garmin vivoactive HR, met name vanwege de ingebouwde GPS en omdat ik het registreren van hardloopsessies belangrijker vond dan het registreren van stappen, trappen en slaap. Op gebied van activity tracking vond ik de Fitbit echter een stuk beter dan de Garmin, met name op het gebied van registratie van slaap (alhoewel de Fitbit wel iets te scheutig is met stappen tellen, waar Garmin juist weer te weinig stappen telt). Garmin denkt dat ik 8,5 uur gemiddeld per dag slaap terwijl dat in werkelijkheid net iets minder dan 7 uur zal zijn. Fitbit registreerde altijd netjes 7 uur.

Ook de app van Fitbit is veel overzichtelijker dan die van Garmin en inderdaad, de kleurstelling van de Garmin app is niet best.

Wellicht zou je de Fitbit Charge 2 eens kunnen proberen ipv de Garmin vivosmart HR?

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 10-02-2017 13:29 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

rockhopper schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:10:
[...]
Het is een activity tracker, past wel in het topic wat mij betreft omdat er ook versies zijn waarbij er wel gps in zit.

Mooie samenvatting van je bevindingen verder. Is er nou ook een vraag bij? Wil je horen of wij er ook zo over denken, of wil je alleen je teleurstelling delen?
[...]
Geen vraag. Zoals gezegd, het ding is in "bruikleen" van m'n werkgever. Ik wilde m'n ervaring delen en die is inderdaad niet positief. Vooral niet positief over het registreren van normale dingen, zoals fietsen in een normaal tempo.

Ik heb ervaring met Strava en Runkeeper op m'n iPhone voor fietsen en met hardlopen gebruik ik een MIO LINK hartslagmeter, gekoppeld aan de iPhone. Voorlopig is dat voor mij genoeg.

Misschien dat de vivosmart HR+ (met GPS) beter bij mijn levensstijl past, al schijnt die een zeer beperkte batterijduur te hebben.

En wat betreft het nog een maand aanzien? Daarna gaat hij terug naar m'n werkgever. Ik beweeg toch wel, daar heb ik geen device voor nodig.

A'dam PVOutput

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zelf loop ik met een Garmin Forerunner 235 en heb regelmatig dat ik gekke uitschieters krijg met betrekking tot de hartslag. Uiteraard ben ik me ervan bewust dat een polsmeting minder nauwkeurig is dan een borstmeting en dat de waardes kunnen afwijken, dus daar heb ik al rekening mee gehouden.

Een voorbeeld. Een tijd terug heb ik een duurloop van 90 minuten gedaan. Doel was om in Zone 1 te blijven, dat is voor mij 146 <> 155, tempo ligt dan rond de 6.00 minuten/km. Echter, als ik op 6.00 liep, zakte de hartslag terug naar 135, toegeven, het was koud en ik zat al geruime tijd op 3 á 4 trainingen per week, dus het zou kunnen dat ik sneller was geworden. Dus, langzaam het tempo naar boven. Tot ik op een tempo van 5.20 uitkwam, hartslag netjes op 145. Dit een paar kilometer volgehouden en in één klap vloog mijn hartslag naar de 176. Als je de data op Garmin Connect terugkijkt zie je geen stijgende lijn die je zou verwachten. Echt van de ene op de andere seconde in de "rode zone".

Dit heb ik nu al een paar keer meegemaakt en ben nu met Garmin in overleg wat hier de ooraak van is. Uiteraard kreeg ik eerst van Garmin de reactie dat polsmeting minder nauwkeurig is, maar dat antwoord kan ik in dit geval helemaal niks mee. We hebben het niet over een afwijking van een paar slagen, maar een onnauwkeurige meting die van het ene op het andere moment gewoon 3 zones omhoog springt. Met als gevolg dat mijn training gericht op zones geen zin meer heeft. (want 176 is zone 4). En 5.20 in Zone 4 is ook weer niet logisch, dat zou 4.40 moeten zijn.

Heb een paar activiteiten uit Garmin Connect geëxporteerd en naar de Support gestuurd, gisteren kwamen ze met de vraag om mijn volledige Garmin folder uit de FR235 te exporteren en als .zip door te sturen. Deze is vanmorgen hun kant op gegaan, dus even afwachten op reactie :-).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• rockhopper
Ik heb het al wat vaker geopperd, maar plotselinge onverklaarbare stijgingen naar 180 is vaak oorzaak van net niet lekker zittende horloges. De sensor leest dan niet de hartslag maar gaat op je cadans zitten. Dit hoeft natuurlijk bij jou niet het geval te zijn, maar het lijkt er wel een beetje op. Zou dit kunnen?

Het is natuurlijk wel vreemd dat dit pas later tijdens je run gebeurt, maar misschien gaat het door je bewegingen pas langzaam slechter zitten (of door zweet) en schiet het pas in de tweede helft door naar zoveel beweging dat de sensor naar cadans ritme opschuift.

Verder is het natuurlijk jammer dat het gebeurt. Ik ben benieuwd wat de support gaat doen. Redelijke kans dat ze het niet kunnen oplossen en je het toestel laten omruilen.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Dat zou natuurlijk kunnen, maar dat verklaart niet dat het bij de ene activiteit wel en andere niet gebeurd. Onlangs hadden wij de Zoladz, daar schoot ik met lopen (dus niet hardlopen) al richting de 175. Horloge zelf zit goed om de pols. heb niet het idee dat deze aan het schuiven is.

Maar ben idd benieuwd naar de reactie van Garmin. Swappen lijkt me vrij weinig zin te hebben. In onze loopgroep hebben wij een paar lopers (volgens mij inmiddels al 5) met een FR235 en ze hadden allemaal vergelijkbare resultaten. Dit zou natuurlijk kunnen betekenen dat;

1. Iedereen zijn/haar horloge verkeerd om heeft
2. De meting gewoon niet nauwkeurig genoeg is. Het lijkt me eerder een gevalletje van nummer 2.

De resultaten van de Zoladz waren niet heel nauwkeurig. De enige waar het wél bij klopte was een loper met een FR630 icm borstband.

tips voor New York

• MrAcid
  • Niet online
Hartslagmeting aan de pols is gewoon nog niet goed genoeg voor serieuze doeleinden. Extreme uitschieters of hele verkeerde zones zijn daar de bekende symptomen van - dat ligt zeer waarschijnlijk niet aan jou of aan jouw horloge, maar 'gewoon' aan de techniek.

Als je echt nauwkeurig en betrouwbaar in zones wilt trainen: borstband.
Het lastige van die optische HRM is nu dat je gewoon niet genoeg kunt vertrouwen op de metingen. Ben je fitter geworden en is je hartslag onder inspanning gedaald, of meet je apparaat gewoon niet goed?

Enige relevantie (voor mij persoonlijk) is 24/7 hrm op je pols en misschien net aan voor rustige duurlooptrainingen zodra het niet meer te koud is.

Dat gezegd hebbende.. wil ik stiekem die Fenix 5 best graag hebben :D.

• rockhopper
Ik wil ook een F5, maar niet voor de HR meting. Deze blijf ik gewoon doen via mijn scosche. Ik merk wel dat het built-in-horloge HR meten nog niet heel betrouwbaar is, of dat er heel veel mensen niet de juiste pasvorm kunnen krijgen. Hoe dan ook, er is kennelijk iets wat makkelijk mis kan gaan.

@Calitomnication (wat een moeilijke naam trouwens ;) ) je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het bij jullie allemaal misgaat. Dat is natuurlijk niet goed genoeg. Ik heb zelf geen ervaring met dit toestel (en als ik het zo lees misschien maar goed ook) maar het zou inderdaad vreemd zijn als bij iedereen het horloge zou schuiven. Dan heb je een ontwerpfout lijkt me. Toch kan garmin support weinig meer doen dan swappen. Meestal is het advies op volgorde van begin naar eind: installeer de firmware opnieuw > reset horloge naar fabrieksinstellingen > probeer het nog een keer > wacht op nieuwe firmware update > dan maar omruilen.
Tenzij je vraag natuurlijk gericht is op iets simpels waar ze wel een antwoord op hebben zoals "hoe vergrendel ik m'n horloge, of hoe voeg ik een nieuw profiel toe".

Of dit nou komt door verkeerd gebruik of door falende hardware of door falende achterliggende software is in principe niet belangrijk voor mij als gebruiker. Als ik iets koop en gebruik, moet het voor mij goed werken zonder dat ik daar veel moeite voor moet doen. De Fenix 3 (zonder HR) en de scosche rhythm+ voldoen hierbij aan mijn eisen. Ook hier gaat het wel eens mis, meestal omdat ik m'n horloge vergat te vergrendelen is ergens tijdens een rit mijn activiteit afgesloten. Of de HR meting valt halverwege uit omdat ik vergeten ben de band op laden. Beide schrijf ik af als gebruikersfout.

Maar de F5 brengt wel precies dat wat ik miste (in ieder geval de gadget liefhebber in mij): kaarten op mijn horloge. Saffier glas zie ik maar als een bonus (ik wil er eigenlijk niet extra voor betalen, maar in ieder geval zal m'n nieuwe horloge dan wel echt krasvrij blijven, iets dat met de F3 niet gelukt is). Verder hoop ik natuurlijk dat connect iq verder uitgebouwd wordt. Iets dat bij de F3 inmiddels uitontwikkeld is maar bij de F5 pas net begint.

Hopelijk kan ik er morgen bij de fiets & wandelbeurs even mee spelen. Ik zag dat garmin aanwezig is, en ik verwacht dat de F5 er wel zal liggen. Dus als ik nog ergens speciaal op moet letten of naar moet kijken, laat het maar even weten hier.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Rockhopper.. Zo moeilijk is mijn naam toch helemaal niet...calotmic.. caltiom.. calitonnmi... naja. laat maar :P
Ik begrijp je punt helemaal maar ben het er niet helemaal mee eens. Swappen heeft weinig zin, aangezien het in mijn ogen (en zoals jij ook aangeeft) een manco aan het product zelf is. Nogmaals, ik begrijp volledig dat polsmeting minder nauwkeurig is en heb hier ook een weloverwogen keuze in gemaakt.

Misschien meer achtergrond informatie. Ik heb ongeveer 2 jaar met een FR610 + borstband gelopen, maar een borstband geeft mij een beknellend gevoel. Na verloop van tijd deed ik niks meer met de hartslagzones. puur omdet de band me irriteerde.
Toen mijn FR610 plotsling stopte met functioneren en ik een nieuw horloge nodig had stond ik voor de keuze; de FR630 of de FR235 met polsmeting. Was de FR235 al langer aan het volgen en reviews over gelezen en hij kwam goed uit de test. Ook metingen met de FR235 & 630 zaten over het algemeen geen gekke verschillen in.

Dit heeft mijn keuze doen vallen op de FR235, want. geen borstband + hartslag op de pols = ideaal. Dat een horloge bij heftig snelheidswerk trager reageert kan ik helemaal begrijpen. Echter, dat bij een lange duurloop op een laag tempo het horloge in een keer naar een andere zone springt, dat kan niet.
Onlangs Zoladz test zat ik in zone 5 = 186 = 3.47 p/km. Na de training gingen we uitlopen op een tempo van 6.30, maar de hartslag bleef op 180 hangen, waardoor de VO2 max, hersteltijd, racevoorspellingen etc etc niet kloppen.

Maar, ik wacht even geduldig op de reactie van Garmin. Het lijstje wat jij terugstuurt klopt inderdaad, die volgorde is voorbij gekomen, maar dat is geen oplossing maar ze horen het standaard rijtje gewoon af te werken.
* Calitomnication heeft ook op een helpdesk van een grote electronicaboer gewerkt dus weet precies hoe de processen werken.
OVerigens, de medewerkers van Garmin hebben tot nu toe heel rap en correct gereageerd. Kreeg over het algemeen binnen 15 tot 20 minuten antwoord op mijn bericht. Dus dat is heel netjes te noenem :)

tips voor New York

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een Medisana BT hartslagband (uitgelezen met Runtastic Pro) en sinds kort een Fitbit Surge met hartslagmeter. Die geven ook behoorlijk afwijkende waarden, waarbij vooral de band soms in 3 seconden 20 slagen zakt of daalt.

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/9kw7sy5yh/fb_rt.png

Sowieso registreet de band 'maar' 255 meetmomenten in een half uur, versies 1800+ bij de Fitbit. Ik heb de band 3x gecontroleerd op de juiste plaatsing, maar bij iedere run is de meting verschrikkelijk grillig. Dus wat mij betreft is de Fitbit een stuk beter/consistenter.

Of die Medisana band (van de Lidl) is waardeloos, dat kan ook natuurlijk ;)

edit: ik ben net begonnen met lopen (Start to Run), dus je ziet een paar minuten lopen, dan wandelen etc. in de hartslag terugkomen

[ Voor 9% gewijzigd door mrwolf op 10-02-2017 16:23 ]

• rockhopper
Calitomnication schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:20:
@Rockhopper.. Zo moeilijk is mijn naam toch helemaal niet...calotmic.. caltiom.. calitonnmi... naja. laat maar :P
Ik begrijp je punt helemaal maar ben het er niet helemaal mee eens. Swappen heeft weinig zin, aangezien het in mijn ogen (en zoals jij ook aangeeft) een manco aan het product zelf is. Nogmaals, ik begrijp volledig dat polsmeting minder nauwkeurig is en heb hier ook een weloverwogen keuze in gemaakt.
Mijn punt was niet dat het de juiste oplossing is, alleen dat de garmin support het probleem waarschijnlijk niet via de support manier kan oplossen en je met een product zit wat niet helemaal werkt zoals je verwacht (of zoals zij claimen dat het zou moeten werken). Het is inderdaad niet de juiste oplossing, maar wel de enige optie die voor hun straks overblijft. Tenzij er natuurlijk alsnog een oplossing komt die wel voor jou werkt, en in dat geval hoor ik dat graag.

Trouwens binnen 15 a 20 minuten antwoord! Dat is ... wow ... speechless... Ik kreeg binnen 10 dagen antwoord, maar het was wel zomervakantie toen ik met mijn problemen zat ;)

@mrwolf een hartslagband die maar 250 metingen in een periode van 30 minuten doet is leuk voor 24/7 tracking, maar absoluut ongeschikt om te gebruiken om trainingen te analyseren, laat staan om er mee in bepaalde hartslagzones te lopen. Ik vind de sportspullen (kleding) van de lidl mooi spul voor een scherpe prijs, maar hun sport electronica (gps horloge en hartslagband die ik gebruikt heb) vind ik matig tot slecht. Dan liever iets meer betalen voor iets wat wel werkt.

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:44
rockhopper schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:18:
Die F3 HR is nu al te krijgen voor 399 op amazon.de of amazon.co.uk, bij black friday was er zelfs een lightning deal van 315€, inmiddels zijn we alweer een kwart jaar verder en is de opvolger aangekondigd, dus een prijs rond de 350 is haalbaar op het juiste moment (dagdeal/amazon prime day/lightning flash) zeker als de F5 eenmaal uit is.
Als ik er een voor die prijs kan kopen dan weet ik het wel. Op Amazon zijn ze nu weer €450.

• rockhopper
Ugur58 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:54:
[...]
Als ik er een voor die prijs kan kopen dan weet ik het wel. Op Amazon zijn ze nu weer €450.
Prijzen wisselen vaak op amazon, het helpt ook om een plugin te installeren waarop je prijzen kan vergelijken tussen de verschillende amazon winkels, dan zie je meteen of ie in uk/de/it/es/com/fr goedkoper is.

De goedkoopste op dit moment is 340 pond vanuit UK, dat is omgerekend om en nabij 399€ dan zal er nog een paar euro verzendkosten bij komen waarschijnlijk. Tip: reken af in ponden want de wisselkoers van amazon is minder gunstig dan die van PP / je cc.

Vandaag de F5 gezien en even gedragen (op de fiets en wandelbeurs). Toestel ziet er prachtig uit, maar niet heel verschillend van de F3. De sensor aan de achterzijde steekt inderdaad minder uit dan bij de F3HR, deze laatste ken ik verder niet, maar hing naast de 3 F5 demo modellen. De F5s is erg elegant, zelfs mijn vrouw vond die nog wel leuk voor haar, en zij vind de F3/F5x echt veeeeeeeel te groot. De gewone F5 heb ik verder niet veel aandacht aan besteed, maar ik heb wel even naar het kaart gebeuren op de F5x gekeken.

De mannen van garmin die aanwezig waren konden me niet veel details geven over welke kaart er nou precies op komt, behalve "die van europa" en detail, "waarschijnlijk 50k" maar grote slag om de arm en het 'is nog in prototype fase' verhaal. Omdat we indoors in een grote hal zaten hadden we geen satellietontvangst, dus echt goed testen ging niet zo. Het een en ander wil niet zo goed werken zonder gps ontvangst. Wel kan het horloge een route voor je verzinnen, een rondweg zeg maar met je eigen startpunt als eindpunt waarbij jij de afstand aangeeft. Hoe snel en hoe goed dit werkt was niet te proberen helaas. Het in en uitzoomen van de kaart ging ook niet supersnel, hopelijk komt daar enige verbetering in. Visueel was het allemaal mooi te zien, maar dat kon ook niet anders met een felle lamp erop.
Verder geen galileo satelliet ondersteuning (dit is de Europese versie van gps (Amerikaans) en/of glonass (Russisch), men is hier wel mee bezig, maar hoe lang het duurt voor het in modellen gaat verschijnen is niet duidelijk. Tot slot nog even kunnen spelen met de nieuwe bandjes, ze wisselen inderdaad snel en er schijnt kleurkeuze genoeg te zijn. Dat scheelt straks weer klooien met schroevendraaiers als je snel je bandje wilt wisselen. Overigens stond waypoint (de winkel) naast garmin en kon je je daar inschrijven voor een presale fenix 5, dan kreeg je er gratis een extra bandje bij. Dit was de enige die een 'aanbieding' had voor de F5.

Waarschijnlijk komt er later weer een 'deluxe' lijn, a la chronos die dan weer alleen bij juweliers verkrijgbaar zal zijn, alleen is dit niet zeker. Eigenlijk ook niet interessant voor de prijzen die ze daar voor rekenen.

Helaas geen hints gekregen over opvolgers van de 920xt (al zijn er al wel geruchten), echter werd het me bij de edge computers wel duidelijk dat de 1000 'binnenkort' een opvolger gaat krijgen, maar dat is meer iets voor het fietscomputer gedeelte.

[ Voor 75% gewijzigd door rockhopper op 11-02-2017 18:52 . Reden: info F5 en quote toegevoegd ]

• pdavie2311

pdavie2311

Als het goed is, passen de nieuwe bandjes ook op de Fenix 3 Hr toch? Ik heb een lederen bandje besteld voor mijn werk, maar ik krijg het pennetje er met geen mogelijkheid door, waardoor het wisselen van de bandjes niet echt leuk is om te doen. Met zo'n kliksysteem, kan ik daags wisselen als ik wil...

• rockhopper
Ik geloof niet dat het quickfit bandjes systeem met oudere toestellen werkt, dus ook niet met de F3HR. Het werkt niet echt met pinnetjes of schroefjes maar haakt zich achter een pen. Het is lastig om goed te omschrijven hoe het werkt, er zijn vast wel filmpjes van. Op de website van garmin staat alleen de F5 vermeld als 'compatible' met een bandje, maar dat zegt gelukkig niet alles. Ik denk dat als DCRainmaker zijn in depth review doet, er wel meer over gezegd zal worden.

Oh en voor wat het waard is: zowel garmin op de fiets en wandelbeurs, als DCRainmaker zeggen dat de uitrol op schema ligt en ze verwachten halverwege maart dat de eerste toestellen leverbaar zijn. Of Nederland er meteen ook toestellen van krijgt is niet bekend, ook niet welke types als eerste uitrollen, er zijn immers 3 modellen van de F5 die alledrie net iets anders zijn.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53
mrwolf schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:21:
Ik heb een Medisana BT hartslagband (uitgelezen met Runtastic Pro) en sinds kort een Fitbit Surge met hartslagmeter. Die geven ook behoorlijk afwijkende waarden, waarbij vooral de band soms in 3 seconden 20 slagen zakt of daalt.

[afbeelding]

Sowieso registreet de band 'maar' 255 meetmomenten in een half uur, versies 1800+ bij de Fitbit. Ik heb de band 3x gecontroleerd op de juiste plaatsing, maar bij iedere run is de meting verschrikkelijk grillig. Dus wat mij betreft is de Fitbit een stuk beter/consistenter.

Of die Medisana band (van de Lidl) is waardeloos, dat kan ook natuurlijk ;)

edit: ik ben net begonnen met lopen (Start to Run), dus je ziet een paar minuten lopen, dan wandelen etc. in de hartslag terugkomen
Medisana heb ik ook geprobeerd....ik kreeg er ook geen betrouwbare waarden uit. Nu een Tomtom cardio en die werkt prima. Ik moet er alleen aan denken dat ik de tomtom wat hoger draag. Zodra die richting polsbotje gaat, zakt de meting, dit heb ik in het begin een aantal keren gehad, laatste 10+ runs niet meer....

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
rockhopper schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:40:
Ik geloof niet dat het quickfit bandjes systeem met oudere toestellen werkt, dus ook niet met de F3HR. Het werkt niet echt met pinnetjes of schroefjes maar haakt zich achter een pen. Het is lastig om goed te omschrijven hoe het werkt, er zijn vast wel filmpjes van. Op de website van garmin staat alleen de F5 vermeld als 'compatible' met een bandje, maar dat zegt gelukkig niet alles. Ik denk dat als DCRainmaker zijn in depth review doet, er wel meer over gezegd zal worden.

Oh en voor wat het waard is: zowel garmin op de fiets en wandelbeurs, als DCRainmaker zeggen dat de uitrol op schema ligt en ze verwachten halverwege maart dat de eerste toestellen leverbaar zijn. Of Nederland er meteen ook toestellen van krijgt is niet bekend, ook niet welke types als eerste uitrollen, er zijn immers 3 modellen van de F5 die alledrie net iets anders zijn.
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/560287#devices
Fenix3(HR) staat er gewoon bij hoor.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• rockhopper
Nu wel ja, toen ik gisteren keek stond er alleen de Fenix 5 (en niet eens de Fenix 5s en 5x) dus als ze het vermelden dan zal het wel werken. Het zal wel eenmalig pinnetjes vervangen/veranderen zijn.

Maar 50€ voor een bandje is mij te veel van het goede. Een echt leren nato bandje is maar 20€ (niet dat je daar wat aan hebt als je de HR sensor wilt gebruiken) maar sowieso vind ik €50 voor een bandje van de zotte. Ik weet niet hoeveel jij er denkt te kopen voor dat bedrag. Hopelijk komt er snel een imitatie Chinees bandje voor dat systeem, want aan materiaal kosten kunnen ze niet meer kwijt zijn dan €3.

Ik zag dat ik de weergave van alleen F5 nog open had staan en deze is onaangepast. Dus hoe dat precies zit bij garmin snap ik ook niet goed. Maar deze link dus..... 8)7 Compatible toestellen: Fenix 5, verder niks.

[ Voor 14% gewijzigd door rockhopper op 13-02-2017 10:44 . Reden: link toegevoegd ]

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
Voor dat bedrag koop ik niet eens de stalen band die 200€ moet kosten.
Ik wacht inderdaad 3rd party wel af.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• innova58
rockhopper schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:38:
[...]

Prijzen wisselen vaak op amazon, het helpt ook om een plugin te installeren waarop je prijzen kan vergelijken tussen de verschillende amazon winkels, dan zie je meteen of ie in uk/de/it/es/com/fr goedkoper is.

De goedkoopste op dit moment is 340 pond vanuit UK, dat is omgerekend om en nabij 399€ dan zal er nog een paar euro verzendkosten bij komen waarschijnlijk. Tip: reken af in ponden want de wisselkoers van amazon is minder gunstig dan die van PP / je cc.

Vandaag de F5 gezien en even gedragen (op de fiets en wandelbeurs). Toestel ziet er prachtig uit, maar niet heel verschillend van de F3. De sensor aan de achterzijde steekt inderdaad minder uit dan bij de F3HR, deze laatste ken ik verder niet, maar hing naast de 3 F5 demo modellen. De F5s is erg elegant, zelfs mijn vrouw vond die nog wel leuk voor haar, en zij vind de F3/F5x echt veeeeeeeel te groot. De gewone F5 heb ik verder niet veel aandacht aan besteed, maar ik heb wel even naar het kaart gebeuren op de F5x gekeken.

De mannen van garmin die aanwezig waren konden me niet veel details geven over welke kaart er nou precies op komt, behalve "die van europa" en detail, "waarschijnlijk 50k" maar grote slag om de arm en het 'is nog in prototype fase' verhaal. Omdat we indoors in een grote hal zaten hadden we geen satellietontvangst, dus echt goed testen ging niet zo. Het een en ander wil niet zo goed werken zonder gps ontvangst. Wel kan het horloge een route voor je verzinnen, een rondweg zeg maar met je eigen startpunt als eindpunt waarbij jij de afstand aangeeft. Hoe snel en hoe goed dit werkt was niet te proberen helaas. Het in en uitzoomen van de kaart ging ook niet supersnel, hopelijk komt daar enige verbetering in. Visueel was het allemaal mooi te zien, maar dat kon ook niet anders met een felle lamp erop.
Verder geen galileo satelliet ondersteuning (dit is de Europese versie van gps (Amerikaans) en/of glonass (Russisch), men is hier wel mee bezig, maar hoe lang het duurt voor het in modellen gaat verschijnen is niet duidelijk. Tot slot nog even kunnen spelen met de nieuwe bandjes, ze wisselen inderdaad snel en er schijnt kleurkeuze genoeg te zijn. Dat scheelt straks weer klooien met schroevendraaiers als je snel je bandje wilt wisselen. Overigens stond waypoint (de winkel) naast garmin en kon je je daar inschrijven voor een presale fenix 5, dan kreeg je er gratis een extra bandje bij. Dit was de enige die een 'aanbieding' had voor de F5.

Waarschijnlijk komt er later weer een 'deluxe' lijn, a la chronos die dan weer alleen bij juweliers verkrijgbaar zal zijn, alleen is dit niet zeker. Eigenlijk ook niet interessant voor de prijzen die ze daar voor rekenen.

Helaas geen hints gekregen over opvolgers van de 920xt (al zijn er al wel geruchten), echter werd het me bij de edge computers wel duidelijk dat de 1000 'binnenkort' een opvolger gaat krijgen, maar dat is meer iets voor het fietscomputer gedeelte.
Ik had de Camel Plug-in voor Amazon geïnstalleerd. Kreeg vannacht een mailtje dat de Fenix 3HR Sapphire voor 292GBP (€350) te koop is. Echter bij een derde verkoper en hoe betrouwbaar zijn de thirt party verkopers op Amazon. Deze aanbieder heeft ook nog helemaal geen beoordelingen. Iemand ervaring hiermee?

De Fenix 5 vind ik overigens ook erg mooi. Maar erg prijzig. Daarom ga ik liever voor een afgeprijsde Fenix 3.

• rockhopper
Ugur58 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 07:55:
[...]
Ik had de Camel Plug-in voor Amazon geïnstalleerd. Kreeg vannacht een mailtje dat de Fenix 3HR Sapphire voor 292GBP (€350) te koop is. Echter bij een derde verkoper en hoe betrouwbaar zijn de thirt party verkopers op Amazon. Deze aanbieder heeft ook nog helemaal geen beoordelingen. Iemand ervaring hiermee?

De Fenix 5 vind ik overigens ook erg mooi. Maar erg prijzig. Daarom ga ik liever voor een afgeprijsde Fenix 3.
Als er staat "before ordering contact us at ...." of enige andere versie die je van de site van amazon afhaalt is het scam of onbetrouwbaar. Als je koopt via de amazon site zelf, zonder verdere vreemde constructies (dus zowel amazon als 3rd party) dan krijg je goede koopzekerheid via amazon. Ik koop toch wel een keer of 10 per jaar via diverse amazon sites en dat is eigenlijk altijd goed gegaan. Maar ook nieuw en 0 reviews met een fors lagere prijs is bij mij een red-flag.

Ik heb even jouw 292 GB opgezocht en deze feedback staat er:
1 out of 5 stars

Scam e-shop.
By Michal B. on December 1, 2016.
1 out of 5 stars

It was a scam they cancelled my order but on my bank account i still have a pending payment for it
By Danciu Marius Stefan on November 30, 2016.
1 out of 5 stars

complete waste of time, they put it on for sale, then take it off, put it back on, then they cancel order, they don't reply to messages. avoid
By mr hankinson on November 27, 2016.
Lijkt me duidelijk dat je hier weg bij moet blijven.

Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan sapphire maar ik zou persoonlijk voor één van deze gaan zonder. Daar zie ik op het eerste gezicht geen alarmsignalen, goede feedback etc.

[ Voor 17% gewijzigd door rockhopper op 13-02-2017 10:36 . Reden: specifieke aanbieding feedback toegevoegd ]

• innova58
rockhopper schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:33:
[...]

Als er staat "before ordering contact us at ...." of enige andere versie die je van de site van amazon afhaalt is het scam of onbetrouwbaar. Als je koopt via de amazon site zelf, zonder verdere vreemde constructies (dus zowel amazon als 3rd party) dan krijg je goede koopzekerheid via amazon. Ik koop toch wel een keer of 10 per jaar via diverse amazon sites en dat is eigenlijk altijd goed gegaan. Maar ook nieuw en 0 reviews met een fors lagere prijs is bij mij een red-flag.

Ik heb even jouw 292 GB opgezocht en deze feedback staat er:

[...]

Lijkt me duidelijk dat je hier weg bij moet blijven.

Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan sapphire maar ik zou persoonlijk voor één van deze gaan zonder. Daar zie ik op het eerste gezicht geen alarmsignalen, goede feedback etc.
ook hier. Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat ook zo.

Sapphire is zeker geen must. Al staat de zwarte kleur van de ring wel wat chiquer dan zilver.

• Ikkeja36
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12 20:16
rockhopper schreef op zondag 12 februari 2017 @ 23:40:
[...]

Nu wel ja, toen ik gisteren keek stond er alleen de Fenix 5 (en niet eens de Fenix 5s en 5x) dus als ze het vermelden dan zal het wel werken. Het zal wel eenmalig pinnetjes vervangen/veranderen zijn.

Maar 50€ voor een bandje is mij te veel van het goede. Een echt leren nato bandje is maar 20€ (niet dat je daar wat aan hebt als je de HR sensor wilt gebruiken) maar sowieso vind ik €50 voor een bandje van de zotte. Ik weet niet hoeveel jij er denkt te kopen voor dat bedrag. Hopelijk komt er snel een imitatie Chinees bandje voor dat systeem, want aan materiaal kosten kunnen ze niet meer kwijt zijn dan €3.

Ik zag dat ik de weergave van alleen F5 nog open had staan en deze is onaangepast. Dus hoe dat precies zit bij garmin snap ik ook niet goed. Maar deze link dus..... 8)7 Compatible toestellen: Fenix 5, verder niks.
De bandjes van de 5X zijn compatible met de 3(hr)

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
Calitomnication schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:56:
Zelf loop ik met een Garmin Forerunner 235 en heb regelmatig dat ik gekke uitschieters krijg met betrekking tot de hartslag. Uiteraard ben ik me ervan bewust dat een polsmeting minder nauwkeurig is dan een borstmeting en dat de waardes kunnen afwijken, dus daar heb ik al rekening mee gehouden.

Een voorbeeld. Een tijd terug heb ik een duurloop van 90 minuten gedaan. Doel was om in Zone 1 te blijven, dat is voor mij 146 <> 155, tempo ligt dan rond de 6.00 minuten/km. Echter, als ik op 6.00 liep, zakte de hartslag terug naar 135, toegeven, het was koud en ik zat al geruime tijd op 3 á 4 trainingen per week, dus het zou kunnen dat ik sneller was geworden. Dus, langzaam het tempo naar boven. Tot ik op een tempo van 5.20 uitkwam, hartslag netjes op 145. Dit een paar kilometer volgehouden en in één klap vloog mijn hartslag naar de 176. Als je de data op Garmin Connect terugkijkt zie je geen stijgende lijn die je zou verwachten. Echt van de ene op de andere seconde in de "rode zone".

Dit heb ik nu al een paar keer meegemaakt en ben nu met Garmin in overleg wat hier de ooraak van is. Uiteraard kreeg ik eerst van Garmin de reactie dat polsmeting minder nauwkeurig is, maar dat antwoord kan ik in dit geval helemaal niks mee. We hebben het niet over een afwijking van een paar slagen, maar een onnauwkeurige meting die van het ene op het andere moment gewoon 3 zones omhoog springt. Met als gevolg dat mijn training gericht op zones geen zin meer heeft. (want 176 is zone 4). En 5.20 in Zone 4 is ook weer niet logisch, dat zou 4.40 moeten zijn.

Heb een paar activiteiten uit Garmin Connect geëxporteerd en naar de Support gestuurd, gisteren kwamen ze met de vraag om mijn volledige Garmin folder uit de FR235 te exporteren en als .zip door te sturen. Deze is vanmorgen hun kant op gegaan, dus even afwachten op reactie :-).
Zie ook mijn posts van afgelopen maanden: mijn ervaring de optische hartslagmeting van de FR235 is gewoon slecht. Ik heb mijn FR235 2 keer omgeruild en ook bij het derde exemplaar geen verbetering. Ik heb een losse Scosche optische hartslagmeter gekocht: opgelost, die werkt prima voor mijn.

Ik zou ook niet meer gaan experimenteren, de hardware van de FR235 is niet goed genoeg om op hartslag te trainen en is hooguit een indicatie. Het is wachten op de nieuwe generatie optische sensoren van Garmin.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

bert74 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:40:
[...]

Zie ook mijn posts van afgelopen maanden: mijn ervaring de optische hartslagmeting van de FR235 is gewoon slecht. Ik heb mijn FR235 2 keer omgeruild en ook bij het derde exemplaar geen verbetering. Ik heb een losse Scosche optische hartslagmeter gekocht: opgelost, die werkt prima voor mijn.

Ik zou ook niet meer gaan experimenteren, de hardware van de FR235 is niet goed genoeg om op hartslag te trainen en is hooguit een indicatie. Het is wachten op de nieuwe generatie optische sensoren van Garmin.
Hmm.. Dan ben ik wel heel benieuwd naar het standpunt van Garmin. Bottomline is dat ik € 290 uit het gegeven voor een horloge met een functionaliteit die dus niet goed werkt. Omruilen heeft geen zin, dat kan ik van te voren al vertellen en daar ga ik ook niet aan beginnen.
Laten we even afwachten wat Garmin aangeeft :)

tips voor New York

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Op de één of andere manier heeft Garmin altijd al wat geëmmer met hartslag gehad. Bij de FR305 en 310XT die ik had, ging op enig moment ook de hartslag alle kanten uit. Vervolgens (tip van DCRainmaker) een Polar Wearlink belt gekocht voor nog geen 2 tientjes, en de sensor daarop gezet: geen centje pijn meer. Recentelijk een tweedehands Fenix2 gekocht met originele Garmin band, en na één keer testen zo snel mogelijk de sensor naar de Polar band gezet, waarna de meting weer helemaal ok is...

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:22
Ik ondervind veel last van statische elektriciteit waardoor mijn HF meting ook compleet weird kunnen zijn.
Moet kleding die in contact komt met HF band altijd goed nat maken anders heb je er niks aan.

• rockhopper
GurbY{nl} schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:56:
Op de één of andere manier heeft Garmin altijd al wat geëmmer met hartslag gehad. Bij de FR305 en 310XT die ik had, ging op enig moment ook de hartslag alle kanten uit. Vervolgens (tip van DCRainmaker) een Polar Wearlink belt gekocht voor nog geen 2 tientjes, en de sensor daarop gezet: geen centje pijn meer. Recentelijk een tweedehands Fenix2 gekocht met originele Garmin band, en na één keer testen zo snel mogelijk de sensor naar de Polar band gezet, waarna de meting weer helemaal ok is...
Dat is heel begrijpelijk als je naar de achtergrond van beide bedrijven kijkt. Polar is een Finse multinational die begonnen is met draadloze hartslagmeting en heeft hier later (tegenwoordig) gps bij gedaan. Garmin is een Amerikaanse multinational die begonnen is met navigatie toestellen en er nu hartslagmeting bij doet. Polar heeft dus echt veel meer ervaring op hartslaggebied.

Overigens geldt voor beide bedrijven dat ze pas net beginnen met optische hartslagmeting. Bij Polar weet ik niet goed of dit ontwikkeling is vanuit eigen huis of dat ze met een licentie werken. Bij garmin werkten ze eerst met een licentie en sinds afgelopen jaar met zelf gemaakte sensoren. De Fenix 5 gaat zover ik weet de eerste sensor worden van de 2e generatie. Of dit veel vooruitgang zal gaan geven ten opzichte van de huidige generatie betwijfel ik, maar we kunnen natuurlijk wel met zijn allen gaan hopen ;)

• MrAcid
  • Niet online
De "oude" banden van Garmin (tijdperk FR305/310XT) waren inderdaad niet zo lekker afgeschermd tegen statische invloed van technische shirtjes. Dat is inmiddels ruimschoots verholpen en alle nieuwe banden van Garmin werken prima is mijn persoonlijke ervaring. Loop nu zelf sinds 2 jaar met een Wahoo-band en dat werkt ook goed.

Nadeel daarvan (Wahoo Tickr): de eerste is er na 360 dagen gewoon mee gekapt (garantie, Coolblue) en bij de tweede moet ik elke twee maanden de "knoopjes" waarmee je de band aan de transmitter vastklikt opnieuw vastlijmen want die breken af. Verder over de betrouwbaarheid van de meting geen klagen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door MrAcid op 13-02-2017 14:40 ]

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
rockhopper schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:36:
[...]

Overigens geldt voor beide bedrijven dat ze pas net beginnen met optische hartslagmeting.
Ik had voorheen de FR225, het eerste device van Garmin met een optische sensor. Deze werkte prima en is momenteel naar tevredenheid bij mijn vrouw in gebruik. Echter deze sensor hadden ze ingekocht bij Mio en niet zelf ontwikkeld.

Met de goede ervaringen van de FR225 in het achterhoofd, ben ik overgestapt op de FR235, in de verwachting dat de sensor dan ook wel goed zou zijn. Dit was dus een verkeerde aanname.

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:09
Na lang twijfelen toch ook de F3 Sapphire HR genomen. Sapphire toch een must met het oog op duurzaamheid en de grijze kleur staat toch wat mooier.

Zou hem normaal voor eind deze week hebben :D

Keep on running

Pagina: 1 ... 44 ... 327 Laatste