Wat ik wel een interessante casus/discussie vindt om hier op te werpen:
Heb je als koper van een horloge op moment X "recht" om de features die op dat moment geboden worden te houden, zonder toekomstige meerprijs? En dan niet voor eeuwig, maar bijvoorbeeld wel voor 5 jaar?
Ofwel, als je nu een Fenix 8 koopt dan koop je een product (fysiek horloge) en dienst (de service van de connect app) voor bedrag X en daar krijg je dan het horloge voor en een reeks rapportages.
Als Garmin (even hypothetisch) dan over 2 jaar bijvoorbeeld besluit om diensten die gratis waren betaald te maken, bijvoorbeeld door slaap-rapportage achter een paywall te zetten. Is jouw aanschaf dan non-conform geworden? Het "afgenomen product" werkt immers niet meer.
Lijkt mij interessant om jullie visie hierop te horen. Als ik het vergelijk met een auto: een dealer mag ook kiezen om een feature (
bijvoorbeeld stoelverwarming) als "luxe optie" aan te bieden met een abonnement. Maar diezelfde dealer zou niet bij een bestaande auto waarvoor iemand bij aanschaf die optie heeft genomen dit ineens mogen 'uitzetten'. Lijkt mij. Mag een Garmin dat wel, zouden ze functies mogen 'uitschakelen' en ineens achter paywall zetten?
Mijn onderbuikgevoel zegt dat het dan misschien nog uitmaakt of functies "essentieel zijn voor de werking van het apparaat" of "een bonus dat het er is". Maar dat maakt het juist een heel lastig gebied, want voor de een is iets anders essentieel dan voor de ander. En als Garmin een bepaalde optie uitzet omdat ze het niet meer vinden passen in het connect interface dan zal iedereen daarom morren maar het accepteren. Gaat het achter een pay-wall, dan voelen mensen zich gepiepeld
Iemand ideeën bij het bovenstaande?
PS: Dit staat even helemaal los van de "hoe lang is je horloge ondersteund" discussie qua update of nieuwe features, dat staat hier even los van.
[
Voor 3% gewijzigd door
Valorian op 02-04-2025 09:05
]