Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 30 ... 317 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippenhok
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-12-2024
Hoe lang gaat de batterij van de FR235 mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 13:51

The_Scarabial

MTB for life!

kivit schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 11:17:
Hoe lang gaat de batterij van de FR235 mee?
Erg lang soms wel tot 4 a 6 dagen 24/7 dragen (moet wel zeggen dat ik hem altijd na 4 dagen wel aan de lader leg, maar er zit dan nog genoeg sap in voor nog 1 of 2 dagen), ligt er ook aan hoelang je gps gebruikt, ik loop meestal 1x doordeweeks hard +/- 5-10km

[ Voor 17% gewijzigd door The_Scarabial op 20-02-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippenhok
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-12-2024
Zit te denken om de FR235 te kopen, vooral omdat ik 3x in de week hardloop en deels ook op een atletiekbaan. @The_Scarabial: Staat dan op 24/7 modus de GPS uit en HR om een lage meetfrequentie?

Daarnaast vraag ik mij nog af bij een rondetijden van 400 m, of deze nauwkeurig is? Is fijn als je bij 0 m start en na 400 m rennen ook op de FR235 op exact 400m uitkom en goed je ronde tijden in beeld te hebben ondanks dat natuurlijk altijd onnauwkeurigheid enkele GPS meting.

Heeft iemand ervaring met de FR235/230 qua GPS metingen op een atletiekbaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EeePC
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 17:27
Oei die nieuwe Garmin vívoactive HR ziet er interessant uit! Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een horloge om het hardlopen weer eens te gaan oppakken, ik moet nodig weer eens wat aan mijn conditie gaan doen. En wil eigenlijk een alles in een combinatie zodat mijn telefoon gewoon thuis kan blijven. Daarom bleven er eigenlijk 2 kandidaten over: De TOMTOM Runner 2 Cardio + Music en aan de andere kant de Motorola Moto 360 Sport, die laatste is niet perse volledig op sporten gericht, maar wel een mooie alles in een oplossing die ook meteen mijn Pebble zou kunnen vervangen voor dagelijks gebruik. Die nieuwe Garmin lijkt alleen geen muziek te kunnen afspelen? Dat zou wel jammer zijn, want verder lijkt het de beste combinatie tussen de TomTom en de Moto 360 Sport...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EeePC schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 14:48:
Oei die nieuwe Garmin vívoactive HR ziet er interessant uit! Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een horloge om het hardlopen weer eens te gaan oppakken, ik moet nodig weer eens wat aan mijn conditie gaan doen. En wil eigenlijk een alles in een combinatie zodat mijn telefoon gewoon thuis kan blijven. Daarom bleven er eigenlijk 2 kandidaten over: De TOMTOM Runner 2 Cardio + Music en aan de andere kant de Motorola Moto 360 Sport, die laatste is niet perse volledig op sporten gericht, maar wel een mooie alles in een oplossing die ook meteen mijn Pebble zou kunnen vervangen voor dagelijks gebruik. Die nieuwe Garmin lijkt alleen geen muziek te kunnen afspelen? Dat zou wel jammer zijn, want verder lijkt het de beste combinatie tussen de TomTom en de Moto 360 Sport...
De vivoactive HR heeft alleen music control, dus voor muziek heb je dan je telefoon nodig. De Moto 360 Sport heeft als nadeel dat het bandje niet kan worden vervangen en ik heb gelezen dat de hartslagmeting niet erg nauwkeurig is. Wat is wat jou betreft het voordeel van de vivoactive HR tov de TomTom Runner 2 Cardio + Music? Deze laatste heeft geen 24x7 hartslagmeting en 'smart' functies.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

kivit schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 12:23:
Zit te denken om de FR235 te kopen, vooral omdat ik 3x in de week hardloop en deels ook op een atletiekbaan. @The_Scarabial: Staat dan op 24/7 modus de GPS uit en HR om een lage meetfrequentie?
In 24/7 modus staat de GPS+Glonass uit idd. (Heb Glonass ook erbij aangezet voor extra nauwkeurigheid), deze gaat pas aan als je een activiteit gaat starten. De HR meet smart, dus waarschijnlijk snachts en als je rustig zit zal hij minder vaak meten, zo gauw je in beweging komt gaat de meetfrequentie omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:26
Kurkentrekker schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:02:
Krijg je met dit weer nog fatsoenlijke HR metingen? Mijn Apple Watch bakt er niets van als ik buiten ben met deze temperaturen... Is de techniek van Garmin significant beter dan die van Apple? Het lijkt me toch dat dat niet veel uit zou mogen maken?
Een borstband geeft ook met dit weer prima resultaten. De technologie van de Apple Watch is heel anders, want die meet via je pols. Het nadeel van een borstband is dat je die om moet doen en voelt zitten (niet vervelend). Daardoor is die niet geschikt om dag & nacht te gebruiken. De technologie van de Apple Watch kan dat wel, maar is blijkbaar minder betrouwbaar (in sommige omstandigheden). Ik zou dan ook puur voor de sport geen Apple Watch kopen (te zwaar en te onbetrouwbaar). Voor de rest wel een kek ding...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:12
BugBoy schreef op zondag 21 februari 2016 @ 11:11:
[...]

Een borstband geeft ook met dit weer prima resultaten. De technologie van de Apple Watch is heel anders, want die meet via je pols. Het nadeel van een borstband is dat je die om moet doen en voelt zitten (niet vervelend). Daardoor is die niet geschikt om dag & nacht te gebruiken. De technologie van de Apple Watch kan dat wel, maar is blijkbaar minder betrouwbaar (in sommige omstandigheden). Ik zou dan ook puur voor de sport geen Apple Watch kopen (te zwaar en te onbetrouwbaar). Voor de rest wel een kek ding...
Je realiseert je dat een Garmin FR 235 ook hartslag via de pols meet? ;--).

Vandaar ook de vraag om de vergelijking tussen de FR 235 en de Apple Watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 17:26
Requiem19 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 11:30:
[...]
Je realiseert je dat een Garmin FR 235 ook hartslag via de pols meet? ;--).
Nee, dat realiseerde ik me niet :)

De polsmeting wordt wel steeds beter, maar voor een sporthorloge vind ik het gebruik van een borstband de betere oplossing. Tijdens een training/wedstrijd wil ik niet afgeleid worden door falende electronica. Dat moet spul zijn dat het gewoon altijd doet...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:25
De 235 meet veel beter dan een smartwatch. In mijn geval was dat een moto360 en die zat er altijd naast.
De 235 is daarin veel beter en ervaar ik alleen een vertraging bij intervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 08-06 12:55
Gisteren naar de fiets en wandelbeurs geweest. Geen nieuwe toestellen zichtbaar, wel hadden ze de Fenix 3 liggen met een nieuw bandje. Vrolijk de sticker HR erbij, maar het was dus geen HR editie 8)7
Ook zichtbaar de Bravo, zag er nagenoeg identiek uit aan de F3 maar de bezel zou wat krasbestendiger moeten zijn. Op zich wel een mooie uitvoering als je into zwart bent, maar de meerprijs niet waard in mijn mening.
Helaas dus niet zelf kunnen zien hoeveel bulkier de F3 HR is. De nieuwe nylon 'nato' straps zouden volgens de Garmin medewerker al via hun website te bestellen zijn (is dus niet zo) en ook mijn lokale winkel zit nog te wachten op levering. Er zal wel ultra tech in die bandjes zitten dat ze een maand extra moeten testen voordat ze kunnen leveren. :+

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25
Vandaag was de Fenix 3hr wel op de Fiets en Wandel beurs en je moet onder de gewone dus nog de sensor doen zo veel dikte komt erbij en voor de rest geen verschil zover ik kon zien.
Een van de Garmin mannen had hem om de pols en deed hem even af en zo kon ik hem even bewonderen.
Hij had dus al in Nederland moeten zijn maar het is dus wat vertraagd helaas.

[ Voor 24% gewijzigd door Roos79 op 21-02-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarminH
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-05 23:04
Packardhell schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:21:
[...]

Ja v3 en v4 zijn echt zoveel beter. Link voor v4 met sensor.

En v4 zonder sensor (kan je je oude sensor gebruiken).
bedankt. Zijn deze banden ook beter tegen schaafwonden. Als ik de V1 band draag heb ik soms last van brandwonden ter hoogte van de borst (waar de sensoren van de band zitten)

trouwens ik heb eens ergens gelezen dat je een FR235 voor polsmeting die beter aan de binnenkant kan dragen dan aan de buitenkant (minder haar, beter meting)
Iemand die als eens getest?

[ Voor 11% gewijzigd door GarminH op 22-02-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:44
GarminH schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:28:
[...]

bedankt. Zijn deze banden ook beter tegen schaafwonden. Als ik de V1 band draag heb ik soms last van brandwonden ter hoogte van de borst (waar de sensoren van de band zitten)

[...]
Ik heb er af en toe last van gehad, maar positionering van de band kan dit wellicht voorkomen. Heb die van mij toen gewoon wat hoger geplaatst en eventueel wat strakker.
Heb begrepen van v4 beter op z'n plaats blijft zitten en dan zou je wat minder last hebben van schuren. Anders rest alleen Vaseline :)

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sinned123 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 08:39:
Ze hebben goed naar de tomtom runner gekeken qua design.
Verder wel echt beter dan die vierkante plaat die ze eerst hadden.
Dat vind ik een behoorlijk minpunt :D Die knop en enorme unit en band van de TomToms vond ik bijzonder irritant. Helemaal met koud weer, dan kun je niet makkelijk even je mouw eroverheen schuiven zonder dat je iets indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:49
tlpeter schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:29:
De 235 meet veel beter dan een smartwatch. In mijn geval was dat een moto360 en die zat er altijd naast.
De 235 is daarin veel beter en ervaar ik alleen een vertraging bij intervallen.
Volgens mijn Moto 360 heb ik een paar dagen geleden 5,5 km hardgelopen met een hartslag van gemiddeld 60 bpm. Die zat er dus wel ruimschoots naast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
InZane schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:41:
[...]

Volgens mijn Moto 360 heb ik een paar dagen geleden 5,5 km hardgelopen met een hartslag van gemiddeld 60 bpm. Die zat er dus wel ruimschoots naast :+
Nou als je er drie uur over gedaan hebt (die 5,5km) dan is de hartslag misschien geloofwaardig ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:49
rockhopper schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:09:
[...]

Nou als je er drie uur over gedaan hebt (die 5,5km) dan is de hartslag misschien geloofwaardig ;)
Dan is het eerder kruipen in plaats van hardlopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Pathogen schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:58:
[...]

Dat vind ik een behoorlijk minpunt :D Die knop en enorme unit en band van de TomToms vond ik bijzonder irritant. Helemaal met koud weer, dan kun je niet makkelijk even je mouw eroverheen schuiven zonder dat je iets indrukt.
Ah, ieder zijn ding kennelijk. Ik vind de TomTom juist een uitkomst. Door de grote knop ook goed met handschoenen te bedienen, geen gedoe met touchscreens of kleine ielige knopjes voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EeePC
PatrickC schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:28:
[...]

De vivoactive HR heeft alleen music control, dus voor muziek heb je dan je telefoon nodig. De Moto 360 Sport heeft als nadeel dat het bandje niet kan worden vervangen en ik heb gelezen dat de hartslagmeting niet erg nauwkeurig is. Wat is wat jou betreft het voordeel van de vivoactive HR tov de TomTom Runner 2 Cardio + Music? Deze laatste heeft geen 24x7 hartslagmeting en 'smart' functies.
Ik denk dat voor mij muziek en GPS het belangrijkst is, wat ook de Sony Smartwatch 3 nog een goede kandidaat maakt, deze heeft alle functies, maar mist alleen een HR sensor. Maar de sensor van de Moto 360 schijnt ook zo goed als nutteloos te zijn voor sporten. De vivoactive HR lijkt me eigenlijk toch minder geschikt voor dagelijks gebruik, is niet bepaald een mooi ding, als horloge. Net als de TomTom, zijn toch meer horloges die je alleen puur voor het sporten draagt... Dus misschien moet ik toch gaan voor een puur sport horloge, en voor het dagelijks gebruik de Pebble, of gewoon weer een mooi 'ouderwets' klassiek klokje.
De perfecte sport&smartwatch is volgens mij tot nu toe nog niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:07
EeePC schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:16:
[...]

De perfecte sport&smartwatch is volgens mij tot nu toe nog niet gemaakt.
Precies mijn gedachte en hetgeen waar ik naar op zoek ben. Wel nog even gekeken naar de fenix 3 maar ook daar vanaf gezien, door de vele meldingen van ondermaats presteren van de GPS. Overigens is HR het minst belangrijk. Het komt nog lang niet in de buurt van een band, qua accuraatheid. Buiten dat, en voor mij net zo belangrijk, is het 'smart' gedeelte. Heb nu een moto360 vanaf dag 1 dat hij in de US werd gelanceerd maar ben echt gewend geraakt aan het gemak. Daar miste ik toch wat bij de fenix 3. Nu af en toe met een schuin oog naar een aanbieding voor de smartwatch 3 van Sony aan het kijken, voor erbij.
. Totdat de smartwatch welke aan mijn eisen voorbij komt om beide te vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door GroeneThee op 23-02-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GroeneThee schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:10:
[...]

Precies mijn gedachte en hetgeen waar ik naar op zoek ben. Wel nog even gekeken naar de fenix 3 maar ook daar vanaf gezien, door de vele meldingen van ondermaats presteren van de GPS. Overigens is HR het minst belangrijk. Het komt nog lang niet in de buurt van een band, qua accuraatheid. Buiten dat, en voor mij net zo belangrijk, is het 'smart' gedeelte. Heb nu een moto360 vanaf dag 1 dat hij in de US werd gelanceerd maar ben echt gewend geraakt aan het gemak. Daar miste ik toch wat bij de fenix 3. Nu af en toe met een schuin oog naar een aanbieding voor de smartwatch 3 van Sony aan het kijken, voor erbij.
Optische hartslagmeting via de pols zal waarschijnlijk nooit zo nauwkeurig worden als via een band, dus de perfecte smartwatch die ook geschikt is voor sporten zal er wel nooit komen, of ze moeten een nieuwe techniek uitvinden. Ik gebuik nu al bijna een jaar een Fitbit Charge HR icm een Garmin FR610 en ben niet ontevreden over de nauwkeurigheid van de hartslagmeting van de Fitbit. Als de vivoactive HR zo dadelijk ongeveer net zo nauwkeurig is, dan ben ik tevreden. Muziek vind ik absoluut niet interessant en smart functies nice to have (telefoon vind ik wel handig, maar email/whatsapp/sms totaal niet). GPS vind ik wel heel belangrijk, zowel de snelheid (gps fix) als nauwkeurigheid. Voor mij hoeft het er ook niet uit te zien als een traditionele horloge en vind de vivoactive HR prima geschikt om dagelijks als horloge te gebruiken.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
PatrickC schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 23:28:
[...]

Optische hartslagmeting via de pols zal waarschijnlijk nooit zo nauwkeurig worden als via een band,
:)
YouTube: Scosche RHYTHM+ (Rhythm Plus) The BEST heart rate monitor?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 19:43
Voor de beste resultaten moet die op de bovenarm gedragen worden.
Verder is een polsmeting niet zo zeer onnauwkeurig, maar traag.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarminH
Interessant, ben van plan een FR235 te kopen maar hou niet van de optische HR.
Kan deze verbonden worden met elk toestal van garmin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Als je niet van de optische HR houdt, dan kun je beter kijken naar de FR230. Identiek, met uitzondering van optische HR, die heeft ie namelijk niet.Wel ~50 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
GarminH schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:03:
Als je niet van optische HR houdt, moet je ook niet aan een Scosche RHYTHM+ denken.
Dat is namelijk ook een optische HRM.

Maar hij werkt in ieder geval met alle toestellen die ANT+ ondersteunen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EeePC
GroeneThee schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:10:
[...]

Wat vind je van de nieuwe Moto 360 Sport dan? Die combineert, in theorie, het beste van twee werelden. Staat ook nog steeds bovenaan voor mij eigenlijk, alleen nogal prijzig, en met die rubberen strap/behuizing niet super mooi... Maar ergens een goedkope Sony SM3 op de kop tikken is misschien nog wel het meest interessant inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:07
EeePC schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:31:
[...]

Wat vind je van de nieuwe Moto 360 Sport dan? Die combineert, in theorie, het beste van twee werelden. Staat ook nog steeds bovenaan voor mij eigenlijk, alleen nogal prijzig, en met die rubberen strap/behuizing niet super mooi... Maar ergens een goedkope Sony SM3 op de kop tikken is misschien nog wel het meest interessant inderdaad.
De looks van de moto360 is wat mij over de streep trok boven de SW3 van Sony toendertijd. Dat plus het feit dat ik in de states was toen de Moto360 werd gelanceerd ;)
De Moto360 sport, heeft in theorie alles wat ik zoek, behalve dat ik 'm niet heel mooi vind :D
Android Wear, GPS, IP67 (Liever nog IP68 maar ok O-) ) en in mindere mate de HR sensor, het plaatje klopt op de looks na. De Moto 360 (2) staat gewoon ook prima onder een pak, en was vanaf dag 1 een eyecatcher. Hoeveel opmerkingen ik wel niet heb gehad over of het een Apple Watch was, lang voor dat Apple zijn watch uit bracht. :P

Ik ga dit jaar nog heel even afwachten, even kijken wat er uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Motorola is met de moto360 echt 3 stappen achteruit gegaan.
Ze hadden 4jaar geleden al de motoactv, die was zijn tijd ver vooruit. Ant+/bluetooth/wifi/4 info velden/map support/fysieke knoppen en touch. Jammer van de support/batterijduur/bouwkwaliteit, heb er nog een thuis liggen met een lekkend scherm.
Kon hem zelfs rooten(android als basis) en er een spelletje op spelen.

Vanwege de slechte ondersteuning/software zou ik niet meer zo snel een motorola kopen. Al kan er veel veranderen in 4jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Sinned123 op 24-02-2016 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
Sinned123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 08:32:
Voor de beste resultaten moet die op de bovenarm gedragen worden.
Verder is een polsmeting niet zo zeer onnauwkeurig, maar traag.
Het advies van Scosche zelf is toch echt binnenkant onderarm dicht bij de elleboog.

Verder heeft iedereen het over "traag", het verschil met een electrische meting (borstbandmeting) en een optische meting (bloodflow) is een ander punt in een hartslag. Electrisch signaal zal altijd eerder zijn omdat dit een eerder punt is. Het is eigenlijk de aansturing van het hart voordat het geslagen heeft en terwijl het zijn werk doet. De optische meting is een stukje later nadat het hart zijn werk (de hartslag) heeft gedaan en het bloed intern verplaatst is op bloedvat niveau. Nu zit daar niet vreselijk veel tijd tussen (denk aan 1-2seconden lag) Dit zal je altijd blijven houden omdat het nou eenmaal een ander moment van de hartslag-bloodflow meet dan een electrische meting.

Dan is er nog een tweede "traag" waarbij een onnauwkeurige sensor het verschil gewoon laat op pakt. Kennelijk hebben sommige sensoren hier last van en deze geven optische meting (terecht?) een slechte naam. Ik heb alleen ervaring met de Scosche sinds ongeveer anderhalf jaar en heb van dit soort traagheden nog nooit iets gemerkt. Wanneer ik versnel voor een interval zie ik keurig 1 of 2 seconden later de hartslag stijgen, of deze stijging 100% nauwkeurig is durf ik niet met zekerheid te zeggen, net zoals ik dat met een electrische meting niet durf te zeggen. Ik ben namelijk geen topatleet die precies weet welke hartslag bij welk tempo zou horen.

Fwiw, ik heb diverse metingen / sessies uitgevoerd met de scosche op verschillende plaatsen alleen om eens te kijken of het veel uitmaakte voor mijn lichaam. Ik heb eigenlijk overal op de arm prima resultaten, op mijn been altijd slechte resultaten (de scosche neemt mijn loop-cadans over als hartslag) Persoonlijk vind ik de band vervelend zitten bij de pols en net zo bij mijn bovenarm, dus ik hou de adviesplek aan. Maar eigenlijk vergeet je meestal dat je 'm om hebt na een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Net de review van DC Rainmaker nog eens doorgenomen en eigenlijk komt de scosche er erg goed vanaf.
Er is persoon die aangeeft dat hij wat "lagged" maar verder zie ik niks van deze negatieve geluiden ook in de review niet en tja N-1.
Dacht dat alle optical HR eigenlijk allemaal lagde.

De review van DC Rainmaker geeft wel aan dat er gemixte resultaten zijn tussen bovenarm/onderarm, ondanks het advies van Scosche en dat het gewoon testen is wat voor jou de beste plek is.
Zal wel alles met zichtbaarheid van de aders te maken hebben.
Grootste nadeel blijft wel de accuduur, dus moet vaker opgeladen worden dan menig horloge.

Hoe zit hij trouwens na langer dan een uur lopen bijvoorbeeld.
Ik vond een borstband in eerste instantie ook niet vervelend, maar naarmate ik verder ging lopen kreeg ik er steeds vaker "last" van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
Sinned123 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:26:
Net de review van DC Rainmaker nog eens doorgenomen en eigenlijk komt de scosche er erg goed vanaf.
Er is persoon die aangeeft dat hij wat "lagged" maar verder zie ik niks van deze negatieve geluiden ook in de review niet en tja N-1.
Dacht dat alle optical HR eigenlijk allemaal lagde.

De review van DC Rainmaker geeft wel aan dat er gemixte resultaten zijn tussen bovenarm/onderarm, ondanks het advies van Scosche en dat het gewoon testen is wat voor jou de beste plek is.
Zal wel alles met zichtbaarheid van de aders te maken hebben.
Grootste nadeel blijft wel de accuduur, dus moet vaker opgeladen worden dan menig horloge.

Hoe zit hij trouwens na langer dan een uur lopen bijvoorbeeld.
Ik vond een borstband in eerste instantie ook niet vervelend, maar naarmate ik verder ging lopen kreeg ik er steeds vaker "last" van.
Ik denk dat er met name capillaire flow gemeten wordt, dus niet aderen (en ook niet slagaderen) maar juist de kleine vaten dicht onder de huid. Aderen is sowieso terugkerend bloed dus het minst geschikt voor hartslagmeting. (tot zover de medische les)
Je hebt natuurlijk een goed punt wat betreft 'zichtbaarheid', vandaar dat het dus belangrijk is om je eigen huidtype in gedachten te houden. Blankere huid werkt gewoon beter voor optische meting en donkere huid juist minder. Het is zo dat Scosche als een van de weinige een gele LED-sensor als extra meetlamp ingebouwd hebben die hier bij zou moeten helpen, maar ik weet niet in hoeverre dit echt beter werkt. Daarbij moet je natuurlijk de afstand tussen het apparaat (horloge/edge/oregon/gps/telefoon) en de scosche niet te groot maken. Soms is linker arm en rechter arm al te veel al zal dat dus ook aan het soort apparaat afhangen.

Ik loop (hardloop) zelden meer dan een uur. Wel fiets ik hele dagen en wandel ook hele dagen. De geadverteerde 8 uur haalt de Scosche wel, maar het zal niet meer zijn dan max 9uur. Voor mij geld dat ik de band eenmaal om niet meer voel zitten na 2 minuten en ik gewoon met andere dingen bezig ben. Niet na 15 minuten en ook niet als ik aan het einde van de dag klaar ben. Het enige waar ik een beetje last van heb na een activiteit met veel inspanning, is dat het bandje van de Scosche dan "nat" is, terwijl je bezig bent voel je dit niet omdat je overal zweet. Maar als je dan klaar bent dan mag de band wel af. Na een paar uur is de band gewoon weer droog (en eventueel kan je 'm wassen onder de kraan mocht ie niet meer zo fris ruiken) Verder is de band fijn en soepel en irriteert mij nooit.

Ik heb wel berichten gelezen dat bij sommige gebruikers de band snel stuk ging. Persoonlijk nog niets van gemerkt en je kan eventueel nieuwe banden bij bestellen zelfs in een popi kleurtje. Tot slot moet je natuurlijk ook zorgen dat het allemaal niet te strak zit (afknelling is niet goed want dan is er immers geen of slechtere 'flow' en dus ook een verkeerde meting) en ook niet te los (waardoor er licht onder de sensor komt of deze gaat schuiven, iets dat ook weer tot foute metingen leidt)

Ik kan niet heel goed een vergelijking maken met borstbanden qua draagcomfort. Ik vind een borstband super irritant na 1 minuut al en ik blijf me er de hele tijd aan ergeren. Ik zal er dus ook niet uit mezelf mee gaan lopen. Komt er nog eens bij dat je eigenlijk een borstband eerst nat/vochtig moet maken voor de geleiding zodat je een goede registratie hebt, iets dat bij de scosche niet hoeft (of zover ik weet eigenlijk bij geen enkel optisch systeem). Maar ik ben geen professioneel atleet. Ik train ook zelden op hartslag maar ik vind het gewoon leuk om terug te kijken hoe 'inspannend' ik bezig ben geweest. Of om te kijken of er stilstand/achteruitgang/vooruitgang is op de middellange termijn.

Tot slot zijn er een paar grote voordelen van een aparte optische band, je kan in de winter de band fijn onder je kleding dragen terwijl je horloge op je jas zit (jas onder horloge). Vooral in koude omstandigheden fijn, denk aan wintersport enzo. Verder zend hij ANT+ en bluetooth smart uit, hierdoor valt ie aan alles te koppelen, telefoon, garmin, polar het lukt allemaal. En mocht je tzt een nieuw horloge halen kan de band gewoon mee naar je nieuwe apparaat. Er zijn natuurlijk ook nadelen, kortere accuduur, weer een aparte lader en het werkt niet voor iedereen even goed.

[ Voor 5% gewijzigd door rockhopper op 24-02-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

GarminH schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:03:
[...]

Doe je toch gewoon een hartslag borstband om, je kan aanzetten dat ie daarmee automatisch connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naar de Scosche had ik al eerder gekeken en deze lijkt op dit moment de beste optische hartslagmeter te zijn, maar... naast hartslagmeting tijdens sporten, wil ik ook de hele dag en nacht hartslagmeting hebben en dan heb je niets aan de Scosche, of je moet deze alleen tijdens het sporten dragen en de rest van de dag de hartslagmeter in je horloge gebruiken. Eerst maar eens afwachten hoe nauwkeurig de hartslagmeter van de vivoactive HR is. Als dat vergelijkbaar is met m'n huidige Fitbit Charge HR dan ben ik al tevreden. :-)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

even een vraag.. waarom zou je de hele dag (meer als 1x voor de fun) je hartslag willen bijhouden. Wat levert dat op?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• GarminH
dreamscape schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:15:
[...]

Als je niet van optische HR houdt, moet je ook niet aan een Scosche RHYTHM+ denken.
Dat is namelijk ook een optische HRM.

Maar hij werkt in ieder geval met alle toestellen die ANT+ ondersteunen.
Is deze betrouwbaarder dan de optische HR van de FR235, dat is voornaamste reden dat ik er geen fan van ben.
Want heb al betere reviews gelezen hierover.
Iemand een idee waar je deze Scosche nog kunt kopen in België/Nederland?

[ Voor 7% gewijzigd door GarminH op 25-02-2016 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Cyberpope schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:17:
even een vraag.. waarom zou je de hele dag (meer als 1x voor de fun) je hartslag willen bijhouden. Wat levert dat op?
Je hartslag is de barometer van je lichaam. Je kunt ontzettend veel zien aankomen door 24/7 je hartslag bij te houden. Enkele voorbeelden:

- Verhoogde hartslag in rust: er komt een griepje aan, je bent moe, je bent gestressed of je bent (licht) overtraind.
- Je rusthartslag daalt gedurende een langere periode: je conditie wordt beter
- Je hartslag gaat weinig omhoog bij actviteiten (zoals fietsen of sport) -> je bent overtraind.

Daarnaast kun je met 24/7 hr monitoring heel goed inschatten wat je calorie verbruik is per dag. Veel mensen vinden dat handig om bij te houden.

Ik heb vrij lang een Fitbit Charge HR gehad en ik kon letterlijk 1 dag van te voren aan zien komen dat ik een griepje oid ging krijgen :). Dan wist ik al; vandaag kan ik beter niet hard trainen.

Nog interessanter dan puur HR bijhouden is HRV (Heart Rate Variability) bij te houden. Daar is ook een mooie Garminconnect IQ app voor. Ik kan iedereen aanraden om zich daar eens in te verdiepen. HRV is een nog geavanceerdere barometer van je fysieke gesteldheid imo :)

• Stefmeister
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 20:46
Ik ben al dagen aan het refreshen op de blogsite van dcrainmaker voor zijn review van de fenix 3 HR, ondanks dat ik zeer actief aan het zoeken ben voor een mooie (2ehands) fenix 3 deal (nog steeds de beste bang for buck voor me volgens mij) vlak ik de HR ook nog niet totaal uit om niet over een paar jaar een knagend gevoel te hebben dat ik wil/moet upgraden om van die hartslag band af te zijn.

Ik heb nog geen ervaring met de app van iconnect van garmin, kan je daar eigenlijk makkelijk je workouts exporteren naar strava & runkeeper?

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

Rhapsody

In Metal We Trust

Stefmeister schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:10:
Ik heb nog geen ervaring met de app van iconnect van garmin, kan je daar eigenlijk makkelijk je workouts exporteren naar strava & runkeeper?
Garmin heeft automatische synchronisatie met Strava. Als je je horloge met je telefoon synchroniseert lijkt het soms wel eens eerder op Strava te staan dan op Garmin Connect.

🇪🇺 pro Europa! | Dit was niet mijn kabinet!

• rockhopper
GarminH schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:03:
[...]
Is deze betrouwbaarder dan de optische HR van de FR235, dat is voornaamste reden dat ik er geen fan van ben.
Met wat zoekwerk is dit de eerste hit die ik zie:
https://www.artencraft.be...band-pulse-monitor-370388

Ik heb mijn twee exemplaren bij futurum (gestopt ivm slechte levering) en http://www.super-stores.n...hm-polshartslagmeter.html (geen info over opnieuw leveren) vandaan. Ik zou nu waarschijnlijk gewoon via amazon bestellen, makkelijk betrouwbaar en je kan op de .de site tegenwoordig gewoon Engels als taal instellen. De meeste websites willen nog wel eens overpriced zijn (denk aan 130€ plus) en dat is toch wel veel. Ik heb beide keren ongeveer 80€ betaald.

Wat betreft de betrouwbaarheid (of bedoelde je nauwkeurigheid?) kan ik zeggen dat hij mij nog nooit in de steek heeft gelaten, ook het tweede exemplaar in gebruik bij mijn vader doet het altijd. De enige keer dat hij een rare meting had was toen de band los geschoten was, dat zie ik als een gebruikersfout. Qua precisie zou ik eerst een FR235 in bruikleen moeten krijgen. Dan doe ik met veel plezier een test voor je ;)
Stefmeister schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:10:
Ik ben al dagen aan het refreshen op de blogsite van dcrainmaker voor zijn review van de fenix 3 HR, ondanks dat ik zeer actief aan het zoeken ben voor een mooie (2ehands) fenix 3 deal (nog steeds de beste bang for buck voor me volgens mij) vlak ik de HR ook nog niet totaal uit om niet over een paar jaar een knagend gevoel te hebben dat ik wil/moet upgraden om van die hartslag band af te zijn.
Ik zou lekker aan je budget denken (anders was je niet op zoek naar een 2e hands) en over een paar jaar gewoon een nieuw model kopen. Vergeet niet dat Garmin vaak "opstartproblemen" heeft met nieuwe modellen, al zou ik de F3 HR niet echt nieuw noemen omdat er buiten de HR niks extra's komt. Voordeel is dat dan de meerwaarde van een nieuw model beter is, de optische meting is wat meer uit de kinderschoenen en er zal ongetwijfeld nieuwe functies toegevoegd gaan worden (bij dat toekomstige model)
Als Garmin net zo 'snel' is als vorig jaar duurt het tot eind maart voordat de eerste F3 HR geleverd gaan worden. Eind April zal ie overal wel in store zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door rockhopper op 25-02-2016 10:51 . Reden: 2e reply toegevoegd ]

• Stefmeister
Klopt, het is meer dat ik elke keer weer naar een model hoger kijk :)

Zovan non-saphire voor 369, en dan zit ik af en toe weer naar de saphire te kijken die dan weer 100 meer is, en dan is "maar" weer 130 extra voor de HR. Elke keer maak ik me weer gek dat het dat die meerprijs sprongetjes waard is :)

Dus voor pure sanity probeer ik het prijsverschil naar de HR te vergroten door naar 2e hands varianten te kijken. Onder het mom van eigenlijk wil ik de HR maar voor dat X bedrag kan ik die non-HR niet laten gaan :)

• rockhopper
Tja ik wil eigenlijk voor mezelf de Ti variant verantwoorden. Maar het gaat 'm toch echt niet worden met mijn budget.

• Requiem19
Stefmeister schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:11:
Klopt, het is meer dat ik elke keer weer naar een model hoger kijk :)

Zovan non-saphire voor 369, en dan zit ik af en toe weer naar de saphire te kijken die dan weer 100 meer is, en dan is "maar" weer 130 extra voor de HR. Elke keer maak ik me weer gek dat het dat die meerprijs sprongetjes waard is :)

Dus voor pure sanity probeer ik het prijsverschil naar de HR te vergroten door naar 2e hands varianten te kijken. Onder het mom van eigenlijk wil ik de HR maar voor dat X bedrag kan ik die non-HR niet laten gaan :)
Ik zat in hetzelfde schuitje als jij. Totdat ik op Coolblue een '2ekansje' zag: Sapphire performance bundel voor EUR 450. Gelijk gekocht en niet meer teruggekeken.

Voor mezelf maar besloten dat 24/7 HR uitgesteld moet worden tot de Fenix 4. Zoals het er nu naar uitziet, komt Garmin ieder jaar toch met een update. En die HR sensor is echt nog in het beginstadium van de ontwikkeling.

Trouwens; als je twijfelt om de non-sapphire te nemen.. ik heb het stalen horloge bandje over, die kun je van me overnemen voor een zacht prijsje :).

• Roos79
GarminH schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:03:
[...]

Zo heel af en toe heeft Wehkamp er een te koop staan en als je dan geluk heb hebben ze ook nog een actie lopen met korting ;)

• Stefmeister
Wat zijn trouwens jullie meningen over de onlangs aangekondigde Vivoactive HR, featurewise kan ik wel erg veel vinkjes zetten. Het voldoet aan praktisch al mijn sportwensen en dat voor een prijs van 33% van de Fenix 3 HR. Ik ben alleen zelf niet zo'n fan vast touchscreens.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefmeister op 25-02-2016 15:20 ]

• Roos79
Stefmeister schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 15:17:
Wat zijn trouwens jullie meningen over de onlangs aangekondigde Vivoactive HR, featurewise kan ik wel erg veel vinkjes zetten. Het voldoet aan praktisch al mijn sportwensen en dat voor een prijs van 33% van de Fenix 3 HR. Ik ben alleen zelf niet zo'n fan vast touchscreens.
3 keer 270 is 810 :P
Uhm de Fenix 3 kost geen 810 naar mijn weten :)
Maar de VivoActive staat op de Garmin site voor 270 en zal in het begin zeker niet voor minde te koop zijn vermoed ik.
Mij lijkt het wel een tof ding maar De Fenix 3 is de Top Range en heeft toch behoorlijk wat meer functies en is kwalitatief ook een sterker horloge.

• dreamscape
Maar als hij zegt 'voldoet aan praktisch al mijn sportwensen', dan heeft hij die extra functies volgens mij niet echt nodig.

* dreamscape ziet te vaak mensen met enorm dure elektronica om hun pols of op hun racefietsstuur die zelfs nog moeite hebben om acht kilometer in een uur te rennen of dat in twintig minuten te fietsen...

[ Voor 45% gewijzigd door dreamscape op 25-02-2016 16:14 ]

• Requiem19
Zeker een interessant horloge. Er staat mij echter bij dat de originele Vivoactive geen intervallen kon.. softwarematige beperking (bewust).

Ik zou zeker even de reviews afwachten om te kijken wat voor trucs Garmin nu weer toepast. Om niet teveel in het vaarwater van de F3 te komen, zal de VHR toch wel op enige functies gedowngrade worden ben ik bang.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:20
VHR heeft nog steeds geen workouts, dit om je alsnog de FR235 of duurdere FR's te doen kopen.

• Stefmeister
Ja de 33% is iets te overdreven ;) maar in ieder geval "ruim" goedkoper. Voor mij zit de meerwaarde van de Fenix puur in de robuustheid & looks, het feit dat ik er triatlons mee kan doen is voor mij verre van noodzaak :)

@RigolleM, ah dat is wel suf (en wellicht logisch gezien het feit dat ze ook nog de FR235 willen verkopen), de active record dus gewoon puur "alles" wat je doet zoal die dag?
Requiem19 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:00:
[...]

Je hartslag is de barometer van je lichaam. Je kunt ontzettend veel zien aankomen door 24/7 je hartslag bij te houden. Enkele voorbeelden:

- Verhoogde hartslag in rust: er komt een griepje aan, je bent moe, je bent gestressed of je bent (licht) overtraind.
- Je rusthartslag daalt gedurende een langere periode: je conditie wordt beter
- Je hartslag gaat weinig omhoog bij actviteiten (zoals fietsen of sport) -> je bent overtraind.

Daarnaast kun je met 24/7 hr monitoring heel goed inschatten wat je calorie verbruik is per dag. Veel mensen vinden dat handig om bij te houden.

Ik heb vrij lang een Fitbit Charge HR gehad en ik kon letterlijk 1 dag van te voren aan zien komen dat ik een griepje oid ging krijgen :). Dan wist ik al; vandaag kan ik beter niet hard trainen.

Nog interessanter dan puur HR bijhouden is HRV (Heart Rate Variability) bij te houden. Daar is ook een mooie Garminconnect IQ app voor. Ik kan iedereen aanraden om zich daar eens in te verdiepen. HRV is een nog geavanceerdere barometer van je fysieke gesteldheid imo :)
Helemaal mee eens. Ik gebruik nu ook al 9 maanden een Fitbit Charge HR en de rusthartslag, wat niet hetzelfde is als je laagste hartslag op een dag, maar een berekening van de hele dag, is een erg goede indicatie van je fitheid. Is mijn rusthartslag hoog en ik ga die dag hardlopen, dan weet ik dat ik het of iets rustiger aan moet doen, of een hogere gemiddelde en maximale hartslag zal gaan hebben. Verder is het hartslagverloop tijdens je slaap erg interessant (zowel hoe laag deze wordt als het verloop tijdens de nacht).

Voor mij was dit het horloge waarop ik lang zat te wachten. Hopelijk is de GPS betrouwbaar en snel en hartslagmeting goed. De geavanceerde hardloopfuncties van b.v. een Garmin FR630 of Garmin Fenix 3 heb ik niet nodig. Op mijn huidige Garmin FR610 heb daar ook nooit gebruik van gemaakt. Alleen autolap met melding op het scherm is een must. Tijdens wedstrijden wil ik namelijk mijn km tijden kunnen zien. Aangezien de vivoactive autolap heeft, neem ik aan dat zijn opvolger dit ook wel zal hebben. De Garmin FR610 heb ik destijds juist aangeschaft vanwege het touchscreen, wat voor mij een reden was om b.v. niet voor de Garmin FR235 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
De FR235 heeft helemaal geen touchscreen.
Alleen de vivoactive,4xx en 6xx lijn hebben dat.
Waarvan vooral de 405 echt dramatisch was, de rest is redelijk te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28

Rudedadude

Maybe we were born to run

RigolleM schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:21:
VHR heeft nog steeds geen workouts, dit om je alsnog de FR235 of duurdere FR's te doen kopen.
Oh, dan valt die al weer af voor mij. De mogelijkheid om een simpel intervalschemaatje in te stellen op mijn horloge is een van de dingen die ik veel gebruik op mijn fr210. Heel veel dingen kunnen mij gestolen worden, maar dat niet.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rudedadude schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 07:53:
[...]

Oh, dan valt die al weer af voor mij. De mogelijkheid om een simpel intervalschemaatje in te stellen op mijn horloge is een van de dingen die ik veel gebruik op mijn fr210. Heel veel dingen kunnen mij gestolen worden, maar dat niet.
Wellicht is er een GarminIQ app die intervallen kan invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Roos79 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:06:
[...]

3 keer 270 is 810 :P
Uhm de Fenix 3 kost geen 810 naar mijn weten :)
Maar de VivoActive staat op de Garmin site voor 270 en zal in het begin zeker niet voor minde te koop zijn vermoed ik.
Mij lijkt het wel een tof ding maar De Fenix 3 is de Top Range en heeft toch behoorlijk wat meer functies en is kwalitatief ook een sterker horloge.
Het scheelt anders maar weinig hoor: (plaatje van Garmin website)
Fenix Ti
dreamscape schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:13:
Maar als hij zegt 'voldoet aan praktisch al mijn sportwensen', dan heeft hij die extra functies volgens mij niet echt nodig.

* dreamscape ziet te vaak mensen met enorm dure elektronica om hun pols of op hun racefietsstuur die zelfs nog moeite hebben om acht kilometer in een uur te rennen of dat in twintig minuten te fietsen...
Ach we zijn toch tweakers, gadgets freaks. Als we het over "nodig" gaan hebben dan valt er zo'n beetje alles af wat er sinds het jaar 1500 is uitgevonden immers als holenmens konden we ook overleven. Maar ik snap je punt wel dat mensen meer willen dan strikt nodig is.
Je moet echter niet vergeten dat mensen buiten sportieve prestaties ook gewoon andere wensen kunnen hebben mbt hun hardware gebruik. Ik haal jouw "hardloopgrens" ook niet, het fietstempo nog wel al heb ik geen racefiets. Maar ik wil gewoon een horloge dat ik 24/7 kan dragen en er daarbij fatsoenlijk uitziet.
Deze blogger heeft 'm vooral voor jawel fotografie.
Ik snap sowieso je sneer naar de atletische prestaties en de combi hardware niet goed. Je mag immers met een dure sportwagen die 300km/u haalt ook niet sneller op de snelweg. Het gaat er wat mij betreft meer om dat de mensen hun hardware gebruiken. Als iemand meer actief is dankzij een sporthorloge, des te beter.
Requiem19 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 08:40:
[...]
Wellicht is er een GarminIQ app die intervallen kan invoeren?
Zover ik weet nog niet aanwezig. Je zou nog het eea met timers kunnen doen maar het is een beetje behelpen. Eigenlijk ook wel begrijpelijk want ze moeten inderdaad hun topmodellen beschermen.

[ Voor 0% gewijzigd door rockhopper op 26-02-2016 12:05 . Reden: bron plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinned123 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 06:43:
De FR235 heeft helemaal geen touchscreen.
Klopt, maar dat zeg ik eigenlijk ook, omdat ik nu de FR610 heb en de FR235 wel heel interessant is (GPS EN hartslag sensor), maar... dus geen touchscreen en dus voor mij afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister
Ik ben ter persoonlijke aankoop "rechtvaardiging" wel driftig aan het sporten geslagen om te kijken of ik de motivatie kan opbrengen om wekelijks meermaals te hardlopen (buiten mn hockeyseizoen om) en met mooi weer wat vaker fietsen. Hierin merk ik dat allerlei stats daarbij voor mij echt noodzakelijk zijn voor mn gevoel van "accomplishment", zelf zo erg dat wanneer mn huidige registratieapparaat (telefoon) leeg is ik ook niet naar buiten ga (want dan doe ik alle moeite voor niks! ;) )

Nu ik hier de afgelopen 2 maanden druk mee bezig ben, merk ik gewoon hoe relaxt het straks zal zijn om dingen als pace-info wat meer direct te zien via je horloge (ipv achteraf) als je bepaalde doelstellingen wil bereiken. In ieder geval heb ik mijn eigen doelstelling van 10 km onder een uur onlangs gehaald om de fenix van mijzelf te mogen kopen ;)

Morgen ga ik voor een weekje richting de bergen, en het knaagt nu zo erg dat ik hem nog niet heb dat een impuls non-sapphire aanschaf deze middag nog een mogelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
PatrickC schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 12:22:
[...]

Klopt, maar dat zeg ik eigenlijk ook, omdat ik nu de FR610 heb en de FR235 wel heel interessant is (GPS EN hartslag sensor), maar... dus geen touchscreen en dus voor mij afvalt.
Ok bijzonder.
Ik zie voor het eerst iemand die Touch screen wel prefereert ☺
Dan heb je inderdaad gelijk, ik heb nog gekeken naar de fr630 vanwege de running dynamics, maar viel juist af vanwege het Touch screen.
Ik heb er een aantal gehad met touch en allemaal best matig te bedienen (Ik zweet behoorlijk snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
rockhopper schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 12:05:
Ach we zijn toch tweakers, gadgets freaks. Als we het over "nodig" gaan hebben dan valt er zo'n beetje alles af wat er sinds het jaar 1500 is uitgevonden immers als holenmens konden we ook overleven. Maar ik snap je punt wel dat mensen meer willen dan strikt nodig is.
Dat is helemaal waar. Mijn fotocamera is ook veel te uitgebreid en gecompliceerd voor mijn fotografische kwaliteiten en vanavond gaat mijn full-HD televisie en high-end surround set ook gewoon weer aan om The Big Bang Theory te kijken, dus ook ik maak me wel schuldig aan zulk gedrag :)
Je moet echter niet vergeten dat mensen buiten sportieve prestaties ook gewoon andere wensen kunnen hebben mbt hun hardware gebruik. Ik haal jouw "hardloopgrens" ook niet, het fietstempo nog wel al heb ik geen racefiets. Maar ik wil gewoon een horloge dat ik 24/7 kan dragen en er daarbij fatsoenlijk uitziet.
Ik heb zelf diverse andere analoge horloges (geen peperdure dingen) en een smartwatch, maar als ik dat allemaal niet had, zou ik wellicht ook voor een Fenix gaan. Mijn Forerunner 220 is door zijn uiterlijk niet echt geschikt als dagelijkse klok. Beter gezegd: het is eigenlijk maar een lelijk ding :)
Ik snap sowieso je sneer naar de atletische prestaties en de combi hardware niet goed.
Sorry, het was niet bedoeld als sneer. Mijn prestaties zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Ik vond het wat vreemd dat iemand zo ontzettend veel geld wil uitgeven aan een sporthorloge om vervolgens veel van de functies van het ding niet te gebruiken. Maar ik ging iets teveel uit van mijn eigen scenario, waarin ik een deel van die functies gebruik en het ding niet 24/7 als mooi horloge hoef te hebben...

Hè, fuck. Nu wil ik ook een Fenix 3 Sapphire. :X
Iemand nog een titanium Seiko chronograaf en een Pebble Time met wat leuke NATO-straps erbij kopen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister
Hehe weer een tweaker aangestoken met het fenix virus ;) serenity now, serenity now.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Ook ik ben inmiddels redelijk zeker dat ik voor een fenix 3 ga.

Weet iemand of je enkel de garmin leren bandjes kan bevestigen (vrij duur) of kun je iedere willekeurige 26 mm band bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Je lunt ook 26 mm bandjes gebruiken. Paar keer gezien op 't Garmin Forum.

Overigebs, de F3 is wel iets te groot om onder een normaal werkoverhemd te passen.. Just so everyone knows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
Iemand een goede site voor dergelijke bandjes? ;)

F3 is wel wat groot inderdaad, maar tov mijn huidig gewone horloge is het vooral wat dikker. Zal wel wennen :)
De overige horloges zou je dan weer van kunnen zeggen dat ze eigenlijk niet mooi genoeg zijn om onder een overhemd te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
absoluut zinloze toevoeging: ik wil er ook een. Vraag blijft: (non) spahire / hr ? Zoveel opties... zoveel geld... De Garmin Fenix™ 3 Performer bundel Grey (419 euro) is momenteel mijn grootste kanshebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Thierry2 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:52:
Iemand een goede site voor dergelijke bandjes? ;)

F3 is wel wat groot inderdaad, maar tov mijn huidig gewone horloge is het vooral wat dikker. Zal wel wennen :)
De overige horloges zou je dan weer van kunnen zeggen dat ze eigenlijk niet mooi genoeg zijn om onder een overhemd te dragen.
Ik overwoog om hier een bruin leren bandje te kopen:
http://www.horlogebanden.com/

Ik varieer zelf met deze Watchfaces op het werk:
Afbeeldingslocatie: https://services.garmin.com/appsLibraryBusinessServices_v0/rest/apps/8ed828f1-0d33-4ef7-a9ea-eafaaee3ccb1/icon/38aa7012-001d-4c6c-b0b4-fbfd0d5f2772

Afbeeldingslocatie: https://services.garmin.com/appsLibraryBusinessServices_v0/rest/apps/d021d6e7-22d3-49e3-a626-4f687f6d1ddd/icon/54591972-2f65-429e-bb2e-9cb96d714614

In combinatie met het titanium watchbandje erg chic, vind ik dan ;).
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/81tWx%2B7mqPL._SY355_.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/L9IAAOSwWnFV~6Ga/s-l300.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 26-02-2016 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Het enige wat een beetje tegen kan zitten bij non-garmin bandjes:
De pinnen van het horloge (Fenix 3) zijn vrij breed (dik?) en passen daarom niet in alle bandjes die verkrijgbaar zijn. Als alternatief kan je natuurlijk kijken of je er dunnere pinnen in krijgt (in de F3). Met een kleine torx schroevendraaier zijn de banden zelf in ieder geval makkelijk te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister
Die 419 prijs voor de non-sapphire performer bundel is nu wel erg wel netjes geprijst. De uitgebreide hardloopinformatie (ground contact, oscillation etc) is voor mij overkill merk ik met mijn Wahoo Tickr. Dus ik heb aan een non-performer bundel denk ik genoeg icm de HS informatie van de Tickr.

Ik ga vanmiddag toch nog maar even naar een winkel toe om daar de modellen in ieder geval even in mijn hand te houden. (met zeer aannemelijke kans dat ik de non-sapphire mee naar huis neem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Stefmeister schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:38:
Die 419 prijs voor de non-sapphire performer bundel is nu wel erg wel netjes geprijst. De uitgebreide hardloopinformatie (ground contact, oscillation etc) is voor mij overkill merk ik met mijn Wahoo Tickr. Dus ik heb aan een non-performer bundel denk ik genoeg icm de HS informatie van de Tickr.

Ik ga vanmiddag toch nog maar even naar een winkel toe om daar de modellen in ieder geval even in mijn hand te houden. (met zeer aannemelijke kans dat ik de non-sapphire mee naar huis neem).
Vanwege het prijsverschil zou ik toch de Performance Bundel overwegen.

Zonder HRM betaal je 369 (https://www.correct.nl/artikel/Garmin_Fenix+3_art544540.php)
Met HRM betaal je 419 (50 euro meer dus). Maar de HRM-Run kost lost 90,-.

Je zou zelfs de HRM-Run kunnen doorverkopen voor een schappelijke prijs dus en nog winst maken... En als je toch de F3 hebt, wil je ook gewoon alle functies gebruiken.

Grappig feit: mijn vriendin heeft last van haar knie laatste paar runs. Gingen we even haar data analyseren. Blijkt dat ze bij tempoversnellingen lagere cadans krijgt, langere pasafstand, langere groundcontact time en meer imbalans van l/r groundcontact tijd. Duidt er (imo) op dat haar techniek debet kan zijn aan haar blessure...

Toch handig, die data :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
@req welke watchface is de 2e?
De 1e vond ik niet zo mooi op mijn 235.
Ik gebruik nu liquid crystal clock2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sinned123 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:46:
@req welke watchface is de 2e?
De 1e vond ik niet zo mooi op mijn 235.
Ik gebruik nu liquid crystal clock2.
Digicwatchface: https://apps.garmin.com/n...d3-49e3-a626-4f687f6d1ddd

Erg tevreden mee.

'Line' vind ik ook een prettig alternatief:
https://apps.garmin.com/n...b1-4ffd-b40e-283350d47601

Afbeeldingslocatie: https://services.garmin.com/appsLibraryBusinessServices_v0/rest/apps/8f8adabf-8cb1-4ffd-b40e-283350d47601/icon/b01d5ed8-ed24-4fc4-8850-fb77f5dab399

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
rockhopper schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 12:05:
[...]

Het scheelt anders maar weinig hoor: (plaatje van Garmin website)
[afbeelding]
Dan pak je ook wel de meest dure versie 8)7
Beetje appels met peren vergelijken :+
Stefmeister schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 12:31:

Morgen ga ik voor een weekje richting de bergen, en het knaagt nu zo erg dat ik hem nog niet heb dat een impuls non-sapphire aanschaf deze middag nog een mogelijkheid is.
Ja daar zijn ze helemaal voor gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
rockhopper schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:13:
Het enige wat een beetje tegen kan zitten bij non-garmin bandjes:
De pinnen van het horloge (Fenix 3) zijn vrij breed (dik?) en passen daarom niet in alle bandjes die verkrijgbaar zijn. Als alternatief kan je natuurlijk kijken of je er dunnere pinnen in krijgt (in de F3). Met een kleine torx schroevendraaier zijn de banden zelf in ieder geval makkelijk te verwijderen.
Bedankt. Heb jij er wel eens ergens besteld? Die van garmin 60 euro wat ik vrij veel vindt voor een bandje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
@roos79 en het sneue is dat ook nog eens een versie is ZONDER HR of HRM. Maar de prijzen verschillen nogal van dus een lage basis prijs tot een hoge Titanium versie.

@Thierry2
Ik heb ooit een nep krokodillen leren bandje bij de V&D gehaald, die paste met een beetje peuren. Ik heb momenteel een nato band (die geen nato band is) in bestelling staan bij mijn lokale shop via garmin maar de levering duurt nogal lang. Ik wilde al eerder een nato band maar ze zijn in Europa slecht te verkrijgen in de breedte van de Fenix 3 (26mm dus) en ik had uiteindelijk geen zin om veel te betalen met bestellen in de VS en het gedoe wat erbij komt kijken. Ik denk ook wel dat je goedkoper kan vinden in leer want Garmin zal zeker 50% winst pakken op hun accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

686932

Ik heb mijn Garmin Forerunner 405cx een aantal keer gebruikt. De touch brezel was in het begin erg wennen en het instellen van de horloge ging moeizaam. Vooral omdat de vorige eigenaar de gevoeligheid op laag had gezet. Met normale gevoeligheid is het prima te bedienen.
Het oppikken van satellieten duurt soms wat lang. En ik vind het jammer dat de achtergrondverlichting niet constant aan kan blijven. Verder piept hij af en toe tijdens het hardlopen, om een ronde te noteren. Geen idee wat de logica achter één ronde is. In ieder geval niet zoveel km of zoveel tijd.

Garmin Express is een leuk programma. Alleen is het jammer dat de data soms niet klopt. Foute datum en consequent "cycling" in plaats van "running". Verder kan ik het imperiaal stelsel niet omzetten naar metrisch stelsel. Gelukkig maakt dit allemaal niet uit, want zodra ik het bestand importeer in Runtastic staat het allemaal goed.

Als laatst vind ik de horloge zelf iets te "hard". Ik ben nogal klein, dus kleine handen, smalle polsen, etc. Een groot deel rondom het scherm is niet flexibel. Hierdoor ligt de horloge meer op mijn pols, dan dat ik de horloge rond mijn pols draag.

Ondanks deze punten ben ik erg blij met mijn eerste sporthorloge! Het werkt veel fijner dan een telefoon om je arm. De batterij gaat prima mee en het gebruik tijdens het sporten is lekker simpel. Ik ben fan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DC Rainmaker heeft al een hands-on en first run gedaan van de vivoactive HR en hij is erg positief:
http://www.dcrainmaker.co...ivoactivehr-vivofit3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:26
PatrickC schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:30:
DC Rainmaker heeft al een hands-on en first run gedaan van de vivoactive HR en hij is erg positief:
http://www.dcrainmaker.co...ivoactivehr-vivofit3.html
http://www.dcrainmaker.co...rmin-fenix3hr-review.html

En vandaag een diepte review van de Fenix 3 HR!!

Voor hardlopers inmiddels accuraat genoeg.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:26
Hij hintte er wel naar, maar het was niet geheel concreet, dus: hoe staat het nu met de optische hrm van de 235?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:44
686932 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:27:
Ik heb mijn Garmin Forerunner 405cx een aantal keer gebruikt. De touch brezel was in het begin erg wennen en het instellen van de horloge ging moeizaam. Vooral omdat de vorige eigenaar de gevoeligheid op laag had gezet. Met normale gevoeligheid is het prima te bedienen.
Het oppikken van satellieten duurt soms wat lang. En ik vind het jammer dat de achtergrondverlichting niet constant aan kan blijven. Verder piept hij af en toe tijdens het hardlopen, om een ronde te noteren. Geen idee wat de logica achter één ronde is. In ieder geval niet zoveel km of zoveel tijd.

Garmin Express is een leuk programma. Alleen is het jammer dat de data soms niet klopt. Foute datum en consequent "cycling" in plaats van "running". Verder kan ik het imperiaal stelsel niet omzetten naar metrisch stelsel. Gelukkig maakt dit allemaal niet uit, want zodra ik het bestand importeer in Runtastic staat het allemaal goed.

Als laatst vind ik de horloge zelf iets te "hard". Ik ben nogal klein, dus kleine handen, smalle polsen, etc. Een groot deel rondom het scherm is niet flexibel. Hierdoor ligt de horloge meer op mijn pols, dan dat ik de horloge rond mijn pols draag.

Ondanks deze punten ben ik erg blij met mijn eerste sporthorloge! Het werkt veel fijner dan een telefoon om je arm. De batterij gaat prima mee en het gebruik tijdens het sporten is lekker simpel. Ik ben fan. :)
Blijft blacklight ook niet aan wanneer je met twee vingers tegelijk op de bezel drukt?
Verder had ik met m'n 410 geen problemen om standaard alles netjes in metrisch te krijgen.
Staat trouwens autolap aan? Per 1km? Verder zijn er wel wat filmpjes van RunningRonald die je met het horloge op weg kunt helpen.