Even advies gevraagd voor de mensen met een halve marathon ervaring en Garmin als maatje.
Maar ik heb a.s. weekend mijn allereerste halve marathon ooit en ik loopt, zoals bij een aantal bekend, sinds een weekje met mijn nieuwe Garmin Forerunner 265. Ik zit nog een beetje te stoeien met welke datavelden het beste/handigste zijn om in je 1e glance van je hardloop run te zien. Wat hebben jullie daar staan? Even wat punten die ik belangrijk vind:
1. ik loop long runs het liefst als soort interval van steeds 1 km. Dus elke km zie ik de data en na elke km begint weer een nieuwe ronde. Dus snelheid weer opnieuw en ook de afstand op nieuw
2. Wat ik van mijn vorige watch fijn vond is dat ik tempo (ik denk dat die watch je huidige tempo liet zien)/hartslag/ronde/totale tijd en afstand liet zien
3. Op een 2de glance zo ik kan iets van een overal scherm willen, dus hoeveel tijd ik totaal al loop, totale afstand en gemiddelde snelheid over elke 1km run
4. Mijn halve ga ik waarschijnlijk stabiel lopen op 1 tempo (zal zo rond de 5"50/6"00 liggen). Ultiem doel is natuurlijk binnen 2 uur, maar ik zou ook super trots zijn als dat 2u5/10min wordt). maar is er ook een datafield of glance die dit constant bijstelt? Dus dat je snel en makkelijk kan zien of je met het huidige tempo je doel haalt?
Ik had gister even getest met een interval schema waarbij ik ook min/max snelheden had ingevuld waarbinnen ik elke interval wilde lopen, maar dat werkte eerder storend. Ene moment zit je er iets onder, dan weer iets erboven en elke keer krijg je dat te horen voor je oortjes. Dus dat skip ik even en houd wel net zoals op mijn vorige watch zelf af en toe in de gaten of mijn tempo goed is. Ook had ik niks aan alle data die ik hoorde want ik had blijkbaar nog auto lap aan staan. En die rekende dus per 1km ipv mijn intervalletjes met 3 min rust daartussen. Dus dat gaf tijdens het lopen een heel vertekend beeld (gemiddelde tijden etc) maar na afloop klopte wel de data in Garmin. Daar werd netjes mijn zelf gemaakte interval getoond en bleek ik gewoon veelste snel te hebben gelopen (omdat ik niks kon met die auto lap info van Garmin). Ik heb auto lap gelijk uitgezegd en hopelijk laat de watch nu dus ook echt alleen maar de zaken zien en horen op basis van mijn ingestelde intervallen.
Ik wil alleen voorkomen dat ik straks op de halve, wat ik toch al spannend vind, constant moet scrollen op de watch om te zien of ik nog op schema lig.
[
Voor 14% gewijzigd door
Juancho op 03-06-2024 11:43
]