Mariekeb schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:44:
Als je straks weer gaat sporten : ga voor de Epix. Zelfs tijdens revalidatie geeft ie je input ( bij mij tijdens ziekte) en daarna ben je er helemaal blij mee.
De MTB app heb ik nog niet geprobeerd, maar die kan echt van alles meten. Dat heet Grit and Flow.
daarnaast meet de Epix prima je slaap, je HRV, body battery etc. Tijdens mijn ziekte periode vond Garmin constant dat ik overtraind was en je zag toen ik na 6 weken begon te herstellen dit kantelen naar te weinig fysieke activiteit , naar nu weer productief.
HRV unbalanced ook tijdens die periode. Body battery te snel leeg etc. Hij had goed door dat er iets aan de hand was, en nu overal de grafiekje de goede kant op zien gaan is hartstikke motiverend om ondanks de grote teruggang in conditie , weer lekker te gaan opbouwen.
Thanks, voor deze reactie ! Deze sluit erg nauw aan bij mij, het lijkt mij ook heel motiverend om te zien dat je op een gegeven moment lichamelijk de betere kant op gaat. Dit is ook van mijn redenen om zo'n horloge aan te gaan schaffen naast het kunnen monitoren van mijn lichamelijke gesteldheid nu voor mijn revalidatie en straks voor als ik weer kan gaan beginnen met trainen. Zie zo'n horloge als een soortement van (mental) coach. Las net wel ergens (in een topic van een jaar geleden) dat je voor het monitoren van je slaap bij de Epix je wel zelf handmatig de slaap/ontwaaktijd moet gaan invoeren ?
Terwijl dit met de verbeterde slaapfunctie vd Venu 3 automatisch gaat, detecteert deze zelfs ook een nap (DC Rainmaker/Review). Daarnaast schijnt de slaapfunctie op de Epix en Fenix nogal inaccuraat te zijn middels de review op YT. Of heeft dit inmiddels een update gehad bij de Epix 2 ?
YouTube: Garmin Fenix 7: A Scientist’s Review
[...]
Thanks, voor deze reactie ! Deze sluit erg nauw aan bij mij, het lijkt mij ook heel motiverend om te zien dat je op een gegeven moment lichamelijk de betere kant op gaat. Dit is ook van mijn redenen om zo'n horloge aan te gaan schaffen naast het kunnen monitoren van mijn lichamelijke gesteldheid nu voor mijn revalidatie en straks voor als ik weer kan gaan beginnen met trainen. Zie zo'n horloge als een soortement van (mental) coach. Las net wel ergens (in een topic van een jaar geleden) dat je voor het monitoren van je slaap bij de Epix je wel zelf handmatig de slaap/ontwaaktijd moet gaan invoeren ?Mariekeb schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:44:
Als je straks weer gaat sporten : ga voor de Epix. Zelfs tijdens revalidatie geeft ie je input ( bij mij tijdens ziekte) en daarna ben je er helemaal blij mee.
De MTB app heb ik nog niet geprobeerd, maar die kan echt van alles meten. Dat heet Grit and Flow.
daarnaast meet de Epix prima je slaap, je HRV, body battery etc. Tijdens mijn ziekte periode vond Garmin constant dat ik overtraind was en je zag toen ik na 6 weken begon te herstellen dit kantelen naar te weinig fysieke activiteit , naar nu weer productief.
HRV unbalanced ook tijdens die periode. Body battery te snel leeg etc. Hij had goed door dat er iets aan de hand was, en nu overal de grafiekje de goede kant op zien gaan is hartstikke motiverend om ondanks de grote teruggang in conditie , weer lekker te gaan opbouwen.
[...]
Terwijl dit met de verbeterde slaapfunctie vd Venu 3 automatisch gaat, detecteert deze zelfs ook een nap (DC Rainmaker/Review). Daarnaast schijnt de slaapfunctie op de Epix en Fenix nogal inaccuraat te zijn middels deze review op YT. Of heeft dit inmiddels een update gehad bij de Epix 2 ?
YouTube: Garmin Fenix 7: A Scientist’s Review
Dat kan ook, alleen staat deze optie niet 'los' op de site volgens mij. Je kunt wel deze link gebruiken, de productnummers in de link kun je dan aanpassen naar het juiste productnummer. Dit nummer zie je in de url staan wanneer je een horloge bekijkt op de site.cosmos81 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:29:
[...]
Zou mijns inziens ook wel handig zijn als men bij Garmin de mogelijkheid heeft om modellen/types te vergelijken, tot op heden deze mogelijkheid niet gevonden op hun website ?
-- Wordt in jouw geval dus dit.
[ Voor 13% gewijzigd door SvenVis op 27-11-2023 16:03 . Reden: link toegevoegd ]
Thanks ! Weer een stapje verder in the rabbit hole van GarminSvenVis schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:54:
[...]
Dat kan ook, alleen staat deze optie niet 'los' op de site volgens mij. Je kunt wel deze link gebruiken, de productnummers in de link kun je dan aanpassen naar het juiste productnummer. Dit nummer zie je in de url staan wanneer je een horloge bekijkt op de site.
-- Wordt in jouw geval dus dit.
Net als jij ook de zoektocht in het Garmin ecosysteem gestart.cosmos81 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:08:
[...]
Thanks ! Weer een stapje verder in the rabbit hole van Garmin
Uiteindelijk gekozen voor de Instinct 2x, waarbij batterijduur vooral een doorslag is voor mij.
En ik hou wel van die retro look door het scherm.
Helaas moet ie hier wel eerst onder de kerstboom
Misschien is de Venu er beter in maar de Epix doet het prima. Ik heb wel slaaptijden erin maar dat is voor het donker worden van mijn horloge.
Hij meet m'n slaap prima , maar als ik bv om 7 uur 's ochtends wakker wordt en nog een half uurtje blijf liggen, dan neemt ie dat soms mee als slaaptijd.
Verder herkent hij alles prima ( tot en met aangeven dat ik veel REM slaap had vannacht , en dat klopt, ik had heel veel rare dromen
) .
Verschil tussen diepe , lichte en REM slaap kan hij prima. En ook een score voor de kwaliteit van de slaap.
Wat het latstigste is , is dat hij geen dutjes meeneemt.
Dus opstaan en de was doen en nog even gaan slapen... dat herkent hij niet.
Of een middagslaapje.
Wel gaat je body battery omhoog. Want hij herkent wel dat je relaxed was en uitrust.
Er is volgens mij een beta software update voor, dus zelfs dat komt eraan.
https://www.dcrainmaker.c...cluding-nap-tracking.html
Hij meet m'n slaap prima , maar als ik bv om 7 uur 's ochtends wakker wordt en nog een half uurtje blijf liggen, dan neemt ie dat soms mee als slaaptijd.
Verder herkent hij alles prima ( tot en met aangeven dat ik veel REM slaap had vannacht , en dat klopt, ik had heel veel rare dromen
Verschil tussen diepe , lichte en REM slaap kan hij prima. En ook een score voor de kwaliteit van de slaap.
Of een middagslaapje.
Wel gaat je body battery omhoog. Want hij herkent wel dat je relaxed was en uitrust.
Ik ben de afgelopen maanden ook in de Garmin Rabbit Hole gedoken en uiteindelijk gekozen voor een Fenix 7s pro Sapphire. Bewust niet voor de epix, omdat ik lange batterijduur wilde, always on display en geen 'fel tv-scherm' on mijn pols (overdrevenGalois schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:15:
[...]
Waarom heb jij de voorkeur voor de Fenix boven de Epix? Het scherm van de Fenix is toch inferieur aan alles wat 2023 is?
Ik heb de Fenix 3, 5 plus en 6 pro (deze laatste nu) gehad, maar als ik nu in de markt zou zijn voor een nieuwe, dan zou het zeker de Epix worden (boven de Fenix 7 of zo).
Het enige nadeel dat ik kan bedenken van de Epix is dat de accuduur significant minder is dan van de Fenix serie (maar nog steeds toereikend).
Of heb jij andere argumenten voor de Fenix?
Ik kom nu van een venu sq, dus nu een hele grote stap gemaakt
En stiekem lees ik dat de zaklamp erg handig is
ik zie dat de epix gen 2 sapphire nu voor 549 te krijgen is, dit lijkt me een heel goede prijs.
linkje
mijn g-shock heeft het helaas begeven, keek al tijdje ernaar maar ik vind ze wel heel duur (en mooi)
Ben zeker geen bijzondere sporter (sport vrijwel nooit, de kaart functionaliteit en het scherm vind ik wel handig voor wandelen. Combineer dat met in vergelijking prima batterijduur tov samsung ofzo of apple en tja...
Ik vlieg daarnaast, maar helaas is het kiezen bij Garmin voor Aviator dingen of gewoon kaart dingen en de combi is of heel duur of er niet. De D2 AIR X10 lijkt niet de wandelkaarten te hebben, de D2 Mach en hoger niet te betalen. Daarbij wandel ik vaker dan dat ik vlieg....
linkje
mijn g-shock heeft het helaas begeven, keek al tijdje ernaar maar ik vind ze wel heel duur (en mooi)

Ben zeker geen bijzondere sporter (sport vrijwel nooit, de kaart functionaliteit en het scherm vind ik wel handig voor wandelen. Combineer dat met in vergelijking prima batterijduur tov samsung ofzo of apple en tja...
Ik vlieg daarnaast, maar helaas is het kiezen bij Garmin voor Aviator dingen of gewoon kaart dingen en de combi is of heel duur of er niet. De D2 AIR X10 lijkt niet de wandelkaarten te hebben, de D2 Mach en hoger niet te betalen. Daarbij wandel ik vaker dan dat ik vlieg....
ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)
Verwijderd
Update van mij.
Ondanks alles wat ik geprobeerd heb blijft de batterij van mijn 1 jaar oude forerunner 955 maximaal maar 4 dagen het vol te houden.
Maximale energie bespaard modus, wifi, bluetooth, spo2 watchface allemaal op uit, farbrieks herstel, geen account er aan gekoppeld, andere firmware het geeft geen verschil.
Via Garmin help centrum heb ik ze een bericht gestuurd. Hopelijk wordt dit spoedig opgepakt.
Ondanks alles wat ik geprobeerd heb blijft de batterij van mijn 1 jaar oude forerunner 955 maximaal maar 4 dagen het vol te houden.
Maximale energie bespaard modus, wifi, bluetooth, spo2 watchface allemaal op uit, farbrieks herstel, geen account er aan gekoppeld, andere firmware het geeft geen verschil.
Via Garmin help centrum heb ik ze een bericht gestuurd. Hopelijk wordt dit spoedig opgepakt.
Ik zou ze gewoon bellen, want je hebt eigenlijk al alles gedaan wat ze normaal voorstellen om zo’n probleem op te lossen. Enige optie is horloge vervangen want er lijkt mij hardware technisch iets niet in orde.Verwijderd schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:08:
Update van mij.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dat is goed om te weten dat de Epix het blijkbaar wel meeneemt in de body battery als je bv 's morgens nog even in je bed blijft liggen of een middagslaapje doet. Want anders klopt imo die body battery niet meer helemaal. Dacht al dat ik iets te veel reviews over de Venu 3 had gezien en misschien daardoor nogal be-influenced wasMariekeb schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:53:
Misschien is de Venu er beter in maar de Epix doet het prima. Ik heb wel slaaptijden erin maar dat is voor het donker worden van mijn horloge.
Verder herkent hij alles prima ( tot en met aangeven dat ik veel REM slaap had vannacht , en dat klopt, ik had heel veel rare dromen) .
Of een middagslaapje.
Ivm sleeptracking misschien nog wel een leuk voorbeeld: een van mijn werkgevers heeft een Fenix, hij vertelde tegen mij dat hij deze voor het slapen gaan altijd afdoet. Terwijl wij door het menu aan het scrollen waren zag hij, training readiness staan hij vroeg aan mij, wat is dat ? Zei dat is je trainings geschiktheid, zo te zien staat deze er niet zo best voor, vervolgens zei hij dat kan goed kloppen want ik heb behoorlijk veel last van mijn knie vandaag.Vond dit wel een sterk voorbeeld, dat ondanks dat hij de Fenix niet met slapen draagt, het horloge blijkbaar toch wel in de gaten heeft dat er lichamelijk iets niet goed zat.
Nee dat lijkt me vergezochte onzin eerlijk gezegd. Sterker nog: als je ‘niet fit bent’ ipv ‘echt ziek’ is mijn ervaring dat je geen verschil in readiness etc zult waarnemen. Deze horloges zijn tools om een indicatie te geven maar meer niet.
Het goed detecteren van slaapfasen is ook een fabel. Een horloge kan dit niet en als je dan toch een vergelijking tussen horloges wilt maken heeft Garmin niet een al te beste reputatie.
De Epix krijgt volgens mij alle features van de Venu 3 via een update binnenkort. Als de Epix niet te groot is voor je pols is dat voor die kleine meerprijs een no brainer.
Het goed detecteren van slaapfasen is ook een fabel. Een horloge kan dit niet en als je dan toch een vergelijking tussen horloges wilt maken heeft Garmin niet een al te beste reputatie.
De Epix krijgt volgens mij alle features van de Venu 3 via een update binnenkort. Als de Epix niet te groot is voor je pols is dat voor die kleine meerprijs een no brainer.
Ik heb tegenwoordig al die tracking functies uitstaan zoals stress en slaap.Aghanim schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:59:
Nee dat lijkt me vergezochte onzin eerlijk gezegd. Sterker nog: als je ‘niet fit bent’ ipv ‘echt ziek’ is mijn ervaring dat je geen verschil in readiness etc zult waarnemen. Deze horloges zijn tools om een indicatie te geven maar meer niet.
Als ik goed heb geslapen zegt Garmin toch dat ik slecht heb geslapen en vice versa.
Daarom kloppen de voorgestelde workouts, hersteltijd en prestatiecondities ook nooit
Gisteren nog een aflevering van De Pacer podcast geluisterd, daar hadden ze het ook over die tracking data.
Daar hebben ze precies het zelfde, als ze naar hun horloge moeten luisteren kwamen ze nooit aan hardlopen toe
Wel grappig, bij mij zijn die getallen behoorlijk nauwkeurig. Zowel stress als slaap, training readiness, etc.
@Marc3l & @nst6ldr : Met jullie zover uiteenlopende ervaringen (dank voor het delen!) , zou je in het algemeen niet blij zijn. Mijn ervaringen zijn mixed, bijv hoe Garmin aangeeft hoe (zwaar) een training is en hoe ik het zelf ervaar. De ene keer klopt het wel, maar lang niet altijd.
Het blijft lastig en zoals @Marc3l al schreef, doe aan patroonherkenning, eigenlijk dat ik iig voor de smart watches al ervaring mee op deed, het kon toen niet anders.
Het blijft lastig en zoals @Marc3l al schreef, doe aan patroonherkenning, eigenlijk dat ik iig voor de smart watches al ervaring mee op deed, het kon toen niet anders.
Ik geloof wel in de kracht van al die algoritmes voor o.a. patroonherkenning, load berekenen, training status, training readiness, body battery etc., maar het gaat volgens mij mis bij het fundament: de metingen die voor de input data van die algoritmes zorgen.
En daar is het per persoon hit-or-miss met HR-metingen.
En nog even terugkomend op mijzelf:
Met andere woorden, hij heeft mogelijkheid om te syncen met bijv. een Edge, maar geen geschikte resultaten om te syncen. Ja zo kan ik het ook, lekkere feature-marketing
En nog even terugkomend op mijzelf:
Blijkt dat die VA3 bijvoorbeeld geen Training Status ondersteunt, terwijl hij wel Physio TrueUp heeft.TheTinusNL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:13:
Ik twijfel al enige tijd om mijn Vivoactive 3 te vervangen om de volgende redenen (ik ben wel wat van mening en gebruik veranderd sinds TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"):
(...)
- (...)
- PhysioTrue Up dat al 3 jaar niks doet i.c.m. Edge 530 ondanks meerdere keren geforceerd uit en weer opnieuw aan zetten op beide apparaten
Met andere woorden, hij heeft mogelijkheid om te syncen met bijv. een Edge, maar geen geschikte resultaten om te syncen. Ja zo kan ik het ook, lekkere feature-marketing

Informaticus of vakkundig Googler?
Er spelen veel variabelen mee om vast te stellen hoe zwaar de training voor je lichaam was. Ik heb best wel wat jaren fysieke training gegeven aan een grote diverse groep cursisten, in de cursus die daar voorafgaand ging werd er aandacht besteed aan de verschillende signalen zoals de mate van zweet, de geur daarvan, verschillende gedragsveranderingen (warrig/langzaam reageren op vragen), etc. Niet iedereen heeft bijvoorbeeld door dat ze koolhydraten of water tekort komen, misschien baat hebben bij ORS, etc. Die signalen moesten we zelf op letten omdat de cursisten zelf dat ontging door de adrenaline (lichteffecten, geschreeuwde commando's, schoten, etc). Je kan wel over bepaalde grenzen gaan, maar voor alles anders dan een wedstrijd of examen is dat zonde want herstel duurt langer.route99 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:55:
@Marc3l & @nst6ldr : Met jullie zover uiteenlopende ervaringen (dank voor het delen!) , zou je in het algemeen niet blij zijn. Mijn ervaringen zijn mixed, bijv hoe Garmin aangeeft hoe (zwaar) een training is en hoe ik het zelf ervaar. De ene keer klopt het wel, maar lang niet altijd.
tl;dr tussen persoonlijke ervaring en daadwerkelijke geleverde inspanning zit vaker wel dan niet een discrepantie, bij mij heeft Garmin dat redelijk goed door. Ik draag 'm bijna 24/7, maar gebruik dan ook de weegschaal sinds kort heb ik dan ook wel de HRM Pro erbij voor sport.
Dat herken ik wel, maar het is ook allemaal lang niet zo zwart/wit als je van een digitale indicatie zou verwachten. Neem de inspanning die een activiteit kost, die is van veel factoren afhankelijk.route99 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:55:
Mijn eerste kilometer is vaak dezelfde kant op, de ene keer loopt dat lekker soepel, de andere keer heb ik een ijzige wind strak van voren. Je kunt wel raden wat voor effect dat op de prestatieconditie heeft, terwijl er na de eerstvolgende bocht geen verschil meer zal zijn want daar loop ik hoe dan ook in de luwte.
Heb ik de dag voor een training ietsiepietsie te veel alcohol genuttigd dan voel je dat over het algemeen in de benen als zijnde stramme en onwillige spieren. Je moet veel meer op gang komen zeg maar. Daar hobbel je dan maar doorheen en Garmin vindt dat het heel prima gaat terwijl je het zelf als best wel zwaar ervaart.
Daarom geef ik bij mijn Garmin Coach trainingen vaak de waardering aan op basis van hoe zwaar ik het conditioneel ervaar. Dus ben ik er niet echt moe van geworden maar mijn benen wilden gewoon niet, dan noem ik het alsnog licht. Ging het allemaal hartstikke soepel maar ben ik elk interval behoorlijk overleden omdat het gewoon erg uitdagend was dan noem ik het zwaar. Of dat perfect is weet ik niet maar het schema gedraagt zich dan tenminste wel enigszins in de richting die ik zou verwachten.
Er zijn wel meer factoren dan HR, beweging is er bijvoorbeeld ook één die veel gebruikt wordt, onder andere bij slaap. Op de bank een filmpje kijken of gewoon nog even blijven liggen in de ochtend wordt al snel als slaap gezien, ik hecht daarmee dus al niet zoveel waarde aan de gemeten slaaplengte, laat staan de fasen.TheTinusNL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:03:
Ik geloof wel in de kracht van al die algoritmes voor o.a. patroonherkenning, load berekenen, training status, training readiness, body battery etc., maar het gaat volgens mij mis bij het fundament: de metingen die voor de input data van die algoritmes zorgen.
Het enige echte voordeel voor mij is dat hij door het 's nachts dragen mijn rusthartslag wel zo goed mogelijk kan peilen, want die is in principe tussen ontwaken en opstaan het meest consistent en betrouwbaar meetbaar.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je kunt veel informatie halen uit de Garmin data, maar wél met een gebruiksaanwijzing. Voor mij gelden min of meer de volgende basisprincipes:
- Lichamelijk gevoel gaat voor. Als ik me echt slecht voel en m'n horloge laat goede cijfers zien laat ik mij hier niet door leiden
- Trends van enkele dagen zijn veel zinvoller dan varen op de data van 1 dag
- Droge HRV data trends vind ik interessanter dan het sausje dat Garmin maakt met slaap, hrv, stress en recovery
- Recovery data van Garmin vind ik het minst accuraat omdat het alleen kijkt naar hartslag en simpelweg impact op spieren niet kan inzien
- Garmin mist nog een mooi feedback mechanisme om goede of slechte healthdata trends te koppelen aan gedrag. Whoop was/is hier veel verder mee. Dat zorgt voor actionable insights. Garmin geeft nu vooral insights, waarbij je zelf met trial en error moet leren waar de daling/stijging door komen.
- Lichamelijk gevoel gaat voor. Als ik me echt slecht voel en m'n horloge laat goede cijfers zien laat ik mij hier niet door leiden
- Trends van enkele dagen zijn veel zinvoller dan varen op de data van 1 dag
- Droge HRV data trends vind ik interessanter dan het sausje dat Garmin maakt met slaap, hrv, stress en recovery
- Recovery data van Garmin vind ik het minst accuraat omdat het alleen kijkt naar hartslag en simpelweg impact op spieren niet kan inzien
- Garmin mist nog een mooi feedback mechanisme om goede of slechte healthdata trends te koppelen aan gedrag. Whoop was/is hier veel verder mee. Dat zorgt voor actionable insights. Garmin geeft nu vooral insights, waarbij je zelf met trial en error moet leren waar de daling/stijging door komen.
@Requiem19 waar doel jij specifiek op met droge HRV data trends, analyseer je die zelf nog los van de Garmin software?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik bedoel de HRV data zoals Garmin die presenteert in de HRV widget, of op Garmin Connect. En dan met name de trend van een week of 4 weken.Gonadan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:46:
@Requiem19 waar doel jij specifiek op met droge HRV data trends, analyseer je die zelf nog los van de Garmin software?
Ik bedoel dat ik die HRV data interessanter vindt dan hoe Garmin 'Training Readiness' bepaalt, omdat Training Readiness afhangt van o.a. slaap, wat niet heel accuraat getracked wordt en ook recovery time, wat ook niet zo accuraat is. Training Readiness is daarom imo een veel grotere benadering van je fysieke gesteldheid in vergelijking met alleen kijken naar HRV.
Ah duidelijk. Je noemde 'hrv' in je opsomming van het Garmin sausje dus dacht dat je deze ook expliciet niet wilde gebruiken. Daarom dacht ik dat je de data nog op een andere manier ergens doorheen trok of zo.Requiem19 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:50:
Ik bedoel de HRV data zoals Garmin die presenteert in de HRV widget, of op Garmin Connect. En dan met name de trend van een week of 4 weken.
Het zijn leuke gadgets voor de casual sporter die geen zin heeft om zich te verdiepen in de achterliggende techniek. Wanneer die zich minder lekker voelt dan het horloge geeft zal die toch wel op de bank blijven liggen dus is weinig aan de hand.Ik bedoel dat ik die HRV data interessanter vindt dan hoe Garmin 'Training Readiness' bepaalt, omdat Training Readiness afhangt van o.a. slaap, wat niet heel accuraat getracked wordt en ook recovery time, wat ook niet zo accuraat is. Training Readiness is daarom imo een veel grotere benadering van je fysieke gesteldheid in vergelijking met alleen kijken naar HRV.
Maar ik ben het met je eens dat wanneer je er zelf wat meer in zit je vaker sceptisch bent over de gepresenteerde indicatoren.
Al maken we het zelf vaak ook weer moeilijker dan nodig want iets als recovery time werkt vanuit cardio oogpunt heel prima. Natuurlijk is het voor trainingen waar je gericht spieren belast of echte krachtsport niet geschikt. Maar het is dan ook een utopie om te denken dat een horloge je spierbelasting kan meten.
Dat maakt recovery time niet ineens slecht, de verwachting is simpelweg niet realistisch. Garmin zou feitelijk de recovery time gewoon alleen aan moeten bieden bij cardio-activiteiten, maar dat mag vast niet van de marketingafdeling.
(met 'grotere benadering' bedoel je dat het meer variatie ofwel afwijking kan hebben neem ik aan? Niet dat de benadering beter is?)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Precies, helemaal met je eens. Als gebruiker is het dus belangrijk dat je begrijpt wat Garmin's data je écht vertelt en waar de beperkingen zitten. Stel dat jij een beginnend krachtsporter bent en je logt braaf je krachttraining. Na elke krachttraining van 45 minuten zie je 'recovery time' 12 uur staan en je denkt, oh ik kan volgende dag weer full body compounds maximaal gaan doen...Gonadan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:03:
[...]
Ah duidelijk. Je noemde 'hrv' in je opsomming van het Garmin sausje dus dacht dat je deze ook expliciet niet wilde gebruiken. Daarom dacht ik dat je de data nog op een andere manier ergens doorheen trok of zo.
[...]
Het zijn leuke gadgets voor de casual sporter die geen zin heeft om zich te verdiepen in de achterliggende techniek. Wanneer die zich minder lekker voelt dan het horloge geeft zal die toch wel op de bank blijven liggen dus is weinig aan de hand.
Maar ik ben het met je eens dat wanneer je er zelf wat meer in zit je vaker sceptisch bent over de gepresenteerde indicatoren.
Al maken we het zelf vaak ook weer moeilijker dan nodig want iets als recovery time werkt vanuit cardio oogpunt heel prima. Natuurlijk is het voor trainingen waar je gericht spieren belast of echte krachtsport niet geschikt. Maar het is dan ook een utopie om te denken dat een horloge je spierbelasting kan meten.
Dat maakt recovery time niet ineens slecht, de verwachting is simpelweg niet realistisch. Garmin zou feitelijk de recovery time gewoon alleen aan moeten bieden bij cardio-activiteiten, maar dat mag vast niet van de marketingafdeling.
(met 'grotere benadering' bedoel je dat het meer variatie ofwel afwijking kan hebben neem ik aan? Niet dat de benadering beter is?)
Ik weet overigens niet of die recovery time voor sec cardio ook echt accuraat is. Ik kan het alleen toetsen aan mijn persoonlijke gevoel over herstel, maar ik heb de indruk dat die recovery time vaak meer recovery aanraadt dan ik gevoelsmatig nodig heb. Wellicht zit dat hem in het verschil tussen 'ready to train-herstelt zijn' en '100% herstelt zijn en klaar voor een peak performance'.
En als laatste punt: als ik sec naar fietsen kijk zit er ook een verschil tussen 200watt trappen op het vlakke met een cadans van 90 of 200watt bergop trappen met een cadans van 65. Het laatste zal bij mij echt een dagje meer herstel vereisen, terwijl de hartslag zelfs iets lager kan zijn met zo'n cadans.
Tldr: ik kijk zelf echt totaal niet naar recovery time haha.
Bij de gemiddelde beginner kan dat vaak ook prima, of ze hebben zoveel spierpijn dat het ongeacht wat het horloge zegt niet gaat gebeuren.Requiem19 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:02:
Precies, helemaal met je eens. Als gebruiker is het dus belangrijk dat je begrijpt wat Garmin's data je écht vertelt en waar de beperkingen zitten. Stel dat jij een beginnend krachtsporter bent en je logt braaf je krachttraining. Na elke krachttraining van 45 minuten zie je 'recovery time' 12 uur staan en je denkt, oh ik kan volgende dag weer full body compounds maximaal gaan doen...
Klopt, dat is wat Garmin er zelf ook over zegt. Uit mijn hoofd is alles onder de 24 uur resterende hersteltijd het idee dat een training prima kan, zolang het maar niet een heel zware is. Het is zeker niet bedoeld dat je tot 0 niets mag doen, het geeft alleen aan wanneer men verwacht dat je echt niets meer gaat voelen van een vorige keer. Maar dan moet men wel de handleiding lezen.Ik weet overigens niet of die recovery time voor sec cardio ook echt accuraat is. Ik kan het alleen toetsen aan mijn persoonlijke gevoel over herstel, maar ik heb de indruk dat die recovery time vaak meer recovery aanraadt dan ik gevoelsmatig nodig heb. Wellicht zit dat hem in het verschil tussen 'ready to train-herstelt zijn' en '100% herstelt zijn en klaar voor een peak performance'.
Snap ik hoor, hetzelfde geldt als ik alleen maar bergop ga rennen. Maar dan voel je dat zelf ook wel aan als het horloge te optimistisch is.En als laatste punt: als ik sec naar fietsen kijk zit er ook een verschil tussen 200watt trappen op het vlakke met een cadans van 90 of 200watt bergop trappen met een cadans van 65. Het laatste zal bij mij echt een dagje meer herstel vereisen, terwijl de hartslag zelfs iets lager kan zijn met zo'n cadans.
Tldr: ik kijk zelf echt totaal niet naar recovery time haha.
Maar we moeten het ook weer niet groter maken dan het is. Het lichaam kan een hoop hebben en als je eens een dagje te vroeg weer gaat trainen is dat ook echt geen ramp. Voor wie echt het absolute maximale eruit wil halen is professionele begeleiding toch een betere optie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat zou die professionele begeleiding dan precies toevoegen aan dit specifieke aspect qua 'training-readiness'?
Voor zover ik weet van o.a. de short trackers en TJV etc kijken die ook naar HRV/rust hr en een subjectieve dagelijkse 'klaar om te trainen' score die alle atleten invullen in een questionnaire.
Op dagelijkse basis kun je imo niet heel veel meer doen. Je zou naast lactaat alleen nog je bloed en/of urine periodiek kunnen laten testen om te kijken of je bepaalde waardes (bijv testosteron) niet teveel zakken.
In dit kader heeft Nils van der Poel wel een interessant inzicht gegeven in zijn trainingsmethodiek:
Voor zover ik weet van o.a. de short trackers en TJV etc kijken die ook naar HRV/rust hr en een subjectieve dagelijkse 'klaar om te trainen' score die alle atleten invullen in een questionnaire.
Op dagelijkse basis kun je imo niet heel veel meer doen. Je zou naast lactaat alleen nog je bloed en/of urine periodiek kunnen laten testen om te kijken of je bepaalde waardes (bijv testosteron) niet teveel zakken.
In dit kader heeft Nils van der Poel wel een interessant inzicht gegeven in zijn trainingsmethodiek:
During one five day training block heart rate (HR), power output (on the bike, or lap time on
the ice), lactate, quality of sleep, general feeling would all decrease and urea would
increase. This was normal and as long as it went back to normal after two rest days
everything was in order.
Short term HR development, variation considered below is approximately 10bpm:
● Lower than normal during training: Indication of a tiered body or bad warm up.
● Higher than normal during training: Indicates good shape or sickness.
● Higher than normal during rest/sleep: Indicates sickness or high stress levels in
general
Short term lactate development:
● Lower than normal: Indication of a tiered body or lack of carbohydrates
● Higher than normal during training: Indicates good shape
● Takes longer to stabilize at a low level after a high intensity set: Indication of a tiered
body
https://www.howtoskate.se/This scheme was used, in consideration with power output, general feeling, urea and quality
of sleep, to balance the training load. It was vital to stress the body, to make it as tired as
possible as often as possible and then have it recover back to normal, to have optimum
development over time. To stick to the Limit. However, weekly time under tension was
superior to having one or two great all out sessions. I pushed it hard, but not over the Limit.
Sprinting and giving it my everything was left for the last training days before rest days.
Ik gebruik mijn Epix2 met hardlopen en tennis.
Bij lopen vind ik de hersteltijd enigzins kloppen met mijn eigen gevoel.
Bij tennis geeft ie een zwaar overschatte (dus langer dan nodig) hersteltijd aan, soms 3-5 dagen na 1,5 uur tennis, terwijl ik dan nog het gevoel heb nog een potje kunnen tennissen of 10km te kunnen lopen.
Kwaliteit van slapen vind ik matig/redelijk overeen komen.
Vandaag krijg ik als suggestie een basisloopje van35 minuten, maar ik voel me prima en ga voor een 400m intervalloop.
Wat wel heel goed klopt is als ik 15+ bier heb gedronken mijn nachtrust en hrv echt dramatisch zijn, vaak past ie de suggestie van de dag dan ook wel aan naar iets van herstelloopje oid.
Bij lopen vind ik de hersteltijd enigzins kloppen met mijn eigen gevoel.
Bij tennis geeft ie een zwaar overschatte (dus langer dan nodig) hersteltijd aan, soms 3-5 dagen na 1,5 uur tennis, terwijl ik dan nog het gevoel heb nog een potje kunnen tennissen of 10km te kunnen lopen.
Kwaliteit van slapen vind ik matig/redelijk overeen komen.
Vandaag krijg ik als suggestie een basisloopje van35 minuten, maar ik voel me prima en ga voor een 400m intervalloop.
Wat wel heel goed klopt is als ik 15+ bier heb gedronken mijn nachtrust en hrv echt dramatisch zijn, vaak past ie de suggestie van de dag dan ook wel aan naar iets van herstelloopje oid.
[ Voor 6% gewijzigd door Megupe op 28-11-2023 14:36 ]
Ivm mijn opmerking over training readiness, dit kan ik zelf nu nog niet beoordelen, verder lezend schijnt dit geen leidraad te zijn. Ik ben ook nog een complete noob op dit gebied zelf nog geen ervaring mee pas sinds een week in dit rabbit hole van Garmin en andere sport/smart watches gedoken.Ga het binnenkort wel meemaken wat bv de body battery en dergelijke aan gaat geven, nu nog aan het revalideren straks hopelijk weer aan het trainen het lijkt mij ieder geval wel een indicatie en hopelijk ook een (extra) motivatie.Aghanim schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:59:
Nu in afwachting van een Epix/2 die denk ik wel de Venu/3 gaat vervangen mede vanwege zijn extra features + met de laatste update is deze wat dat aangaat nagenoeg gelijk aan de Venu/3. Vind de imo robuuster looks ook mooier maar dat is persoonlijk nu een Wahoo Rival aan mijn pols die qua afmetingen nagenoeg gelijk is deze past/staat/bevalt wat dat betreft goed, echter wil graag wat meer info/mogelijkheden nu. Leuke is wel dat deze mij ook motiveert, vandaar dat ik wat verder ben gaan kijken.
Tenslotte de Epix/2 lijkt mij ook wat meer geschikt voor mij, mede vanwege onder meer het saffierglas ivm met bv mijn werkzaamheden vind de Venu/3 en het display wat kwetsbaarder ogen.Daarbij heeft de Epix/2 ook een knopbediening wat mij wel wat handiger lijkt bv met, werken/trainen/regen.
Ik snap deze vraag in relatie tot mijn stelling niet zo.Requiem19 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:23:
Wat zou die professionele begeleiding dan precies toevoegen aan dit specifieke aspect qua 'training-readiness'?
Een horloge kan een aantal dingen meten en daar wat van laten zien zoals HRV waar je dan zelf interpretaties op kunt doen. Daarnaast zijn er vaak wat ingebouwde interpretaties die je kunnen helpen door de interpretaties voor je te doen.
Die interpretaties kunnen er naast zitten, maar het dan ook naïef om te denken dat een horloge de inschattingen over je lichaam altijd goed kan hebben. Het is net zo naïef om te denken dat je eigen inschattingen wél altijd accuraat zijn overigens.
Mijn punt is dat het voor de gemiddelde sporter ook helemaal niet erg is als een inschatting een keer niet klopt, daar ga je niet dood van en raak je ook niet ineens onwijs geblesseerd door. Vandaar dat ik vind dat we het ook niet groter moeten maken dan het is, het zijn leuke hulpmiddelen die niet altijd gelijk hebben en als je het gevoel hebt dat je beter anders kunt handelen moet je dat vooral doen.
Heb je echter het gevoel dat een missertje links of rechts het optimaal presteren echt onmogelijk maakt dan wil je er blijkbaar zoveel uit halen dat je wat mij betreft meer de hoek in gaat waar professionele begeleiding wat kan bieden. Out of the box denken, objectieve blik op je techniek en prestaties, tips en ervaring die je zelf wellicht niet hebt, en misschien ook gewoon als extra stok achter de deur.
Zo zullen die gasten hieronder net zo goed hun tools combineren met eigen gevoel, en daar overleg over hebben met hun begeleiders. Aangezien professionals zoveel ervaring hebben kennen zij hun lichaam wel bovengemiddeld goed, maar dan nog zal met hulp van de begeleiding bijgestuurd worden wanneer nodig.
Grappig om te lezen inderdaad, wel erg persoonlijk wat voor jezelf werkt. Ook interessnt dat hij eigenlijk concludeert dat je geen conclusies kunt trekken uit de HRV, alleen bij verhoging in rust is het per definitie pet.Voor zover ik weet van o.a. de short trackers en TJV etc kijken die ook naar HRV/rust hr en een subjectieve dagelijkse 'klaar om te trainen' score die alle atleten invullen in een questionnaire.
[...]
[...]
https://www.howtoskate.se/
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat ik vooral jammer vind is dat je in het horloge nergens een blessure kan aangevenen met een bijpassend herstel programma.Gonadan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:55:
[...]
Een horloge kan een aantal dingen meten en daar wat van laten zien zoals HRV waar je dan zelf interpretaties op kunt doen. Daarnaast zijn er vaak wat ingebouwde interpretaties die je kunnen helpen door de interpretaties voor je te doen.
Die interpretaties kunnen er naast zitten, maar het dan ook naïef om te denken dat een horloge de inschattingen over je lichaam altijd goed kan hebben. Het is net zo naïef om te denken dat je eigen inschattingen wél altijd accuraat zijn overigens.
Mijn punt is dat het voor de gemiddelde sporter ook helemaal niet erg is als een inschatting een keer niet klopt, daar ga je niet dood van en raak je ook niet ineens onwijs geblesseerd door. Vandaar dat ik vind dat we het ook niet groter moeten maken dan het is, het zijn leuke hulpmiddelen die niet altijd gelijk hebben en als je het gevoel hebt dat je beter anders kunt handelen moet je dat vooral doen.
[...]
Ik heb momenteel een voetblessure en ik zou graag willen dat mijn horloge mij uitdaagt door elke keer weer iets verder te lopen. Hardlopen is een no-go maar mijn forerunner zegt, neehoor vandaag ga je X aantal km hardlopen. Wacht even, je ziet al dat ik 6 weken niet meer heb hardgelopen... Wat denk je zelf?
Ik ben blij dat dat niet kan, althans het herstelprogramma. De aanbevelingen pauzeren kan nog wel handig zijn.kevi-n1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:01:
Wat ik vooral jammer vind is dat je in het horloge nergens een blessure kan aangevenen met een bijpassend herstel programma.
Ik heb momenteel een voetblessure en ik zou graag willen dat mijn horloge mij uitdaagt door elke keer weer iets verder te lopen. Hardlopen is een no-go maar mijn forerunner zegt, neehoor vandaag ga je X aantal km hardlopen. Wacht even, je ziet al dat ik 6 weken niet meer heb hardgelopen... Wat denk je zelf?
Dan krijg je namelijk de situatie dat gebruikers zelf gaan inschatten wat hun blessure is en wat de ernst ervan is, dan gebaseerd op hun eigen aannames wat in hun Connect invoeren waarna het horloge op basis van wat statistieken (want meer is het niet wat zo'n ding doet) voorspellen wat voor jou het beste zou werken. Ik voorzie dan nog veel meer blessures.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is natuurlijk geen medisch apparaat, maar ik snap wel je behoefte. Maar ga maar eens een algoritme ontwikkelen die een herstel programma laat zien op basis van een parameter ‘ik heb een blessure (J/N)’. Dat kan natuurlijk niet. Het horloge is geen fysiotherapeut!kevi-n1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:01:
[...]
Wat ik vooral jammer vind is dat je in het horloge nergens een blessure kan aangevenen met een bijpassend herstel programma.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Welke Garmin watch heb jij ? kan het niet goed afleiden uit uw tekst.Mariekeb schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:53:
Verder herkent hij alles prima ( tot en met aangeven dat ik veel REM slaap had vannacht , en dat klopt, ik had heel veel rare dromen) .
Of een middagslaapje.
Cat linux.txt
Ik heb de Epix 2 SapphireGemmeke schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:26:
[...]
Welke Garmin watch heb jij ? kan het niet goed afleiden uit uw tekst.
Wat ik bedoel: wij als amateurs hebben tegenwoordig bijna even veel tools als de profs om ons herstel te meten. Professionele begeleiding voegt qua inschatten herstel / training readiness weinig meer toe tov wat er voor de amateur nu beschikbaar is aan middelen / tech (op een paar specifieke punten na, zoals beschreven in mijn vorige post (bijv bloedwaardes controleren).Gonadan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:55:
[...]
Ik snap deze vraag in relatie tot mijn stelling niet zo.
Een keertje verkeerd inschatten is totaal niet erg, dat is voor niemand - ook voor profs zelfs - niet te voorkomen. Wat wel een probleem is de situatie waarbij mensen stelselmatig hun herstel niet goed aanvoelen. En ja, dat kan ook bij het volume wat amateurs draaien gebeuren, vooral ook omdat amateurs naast hun sport een (mentaal zware / stressvolle) baan hebben en in sommige gevallen een gezin draaiend moeten houden.Mijn punt is dat het voor de gemiddelde sporter ook helemaal niet erg is als een inschatting een keer niet klopt, daar ga je niet dood van en raak je ook niet ineens onwijs geblesseerd door. Vandaar dat ik vind dat we het ook niet groter moeten maken dan het is, het zijn leuke hulpmiddelen die niet altijd gelijk hebben en als je het gevoel hebt dat je beter anders kunt handelen moet je dat vooral doen.
Er is een toenemend aantal burnouts in de samenleving bijvoorbeeld (https://www.ggznieuws.nl/...rn-outs-opnieuw-toeneemt/). Niet iedereen voelt de lichamelijke en fysieke grenzen van zijn lichaam goed aan. Mijn zusje bijvoorbeeld heeft zich op de indoortrainer over de kop getraind afgelopen winter om even een N=1 voorbeeld te noemen. Ze heeft nu een Fitbit en leert haar lichaam nu beter begrijpen door ook te kijken naar de healthdata van de fitbit, waarbij ze bijvoorbeeld nu ook trends aan het herkennen is van de maandelijkse hormoonschommelingen die ze zelf niet in de gaten had.
Hartstikke waardevol voor haar. Dus moeten we het niet groter maken dan het is? Dat verschilt van persoon to persoon imo. Ik kan me er zelf weinig bij voorstellen, maar er zijn in de praktijk veel mensen die hun eigen lichaam somehow echt niet goed aanvoelen. Voor die mensen kan de data Garmin/Fitbit etc heel behulpzaam zijn.
Ik zit even te zoeken, maar ik zie in zijn stuk HRV niet terugkomen, of lees ik erover heen? Volgens mij keek hij qua hartslag alleen naar zijn resting heart rate voor recovery (en naar zijn hartslag gedrag tijdens trainingen).Grappig om te lezen inderdaad, wel erg persoonlijk wat voor jezelf werkt. Ook interessnt dat hij eigenlijk concludeert dat je geen conclusies kunt trekken uit de HRV, alleen bij verhoging in rust is het per definitie pet.
Mee eens maar dan heb ik de volgende hersenspinsel. Je maakt continue een inschatting. Ga ik wel of niet hardlopen, ga ik wel of niet de aanbeveling volgen? En waarom als je "fit" bent waarom zou je dan wel de aanbeveling moeten volgen want dat ziet Garmin graag. Op basis van parameter X, Y, Z kan jij A kilometer lopen en bij dit tempo zal je conditie verbeteren. Dus waarom dan wel en als je blessure hebt niet? /hersenspinsel.Gonadan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:22:
[...]
Ik ben blij dat dat niet kan, althans het herstelprogramma. De aanbevelingen pauzeren kan nog wel handig zijn.
Dan krijg je namelijk de situatie dat gebruikers zelf gaan inschatten wat hun blessure is en wat de ernst ervan is, dan gebaseerd op hun eigen aannames wat in hun Connect invoeren waarna het horloge op basis van wat statistieken (want meer is het niet wat zo'n ding doet) voorspellen wat voor jou het beste zou werken. Ik voorzie dan nog veel meer blessures.
Zie mijn bovenstaande reactie. Waarom kunnen ze het wel bedenken voor als je fit bent? Maar waarom niet als je een blessure hebt en zegt. Ik wil lopen opbouwen. Oké => 3 km, evaluatie? => goed? => 4 km => slecht => 2km. Ik noem maar wat. Garmin denkt alleen in de happy flow, blessures zijn niet "cool".PatrickC schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:23:
[...]
Het is natuurlijk geen medisch apparaat, maar ik snap wel je behoefte. Maar ga maar eens een algoritme ontwikkelen die een herstel programma laat zien op basis van een parameter ‘ik heb een blessure (J/N)’. Dat kan natuurlijk niet. Het horloge is geen fysiotherapeut!
Klopt wat je zegt, maar de fysio zegt ook niet van, je mag X aantal km lopen. Die zei, loop tot je pijn hebt en stop daarna. Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk en is het maar een tool.
Aansprakelijkheid en onvoorspelbaarheid. De ene blessure is de andere niet. Een overbelasting van de scheen kan je wellicht met rustig aan doen en voorzichtig opbouwen goede resultaten bereiken. Zijn de enkelbanden gescheurd geweest of een kruisbandje vervangen dan heb je wellicht juist een training nodig die niet per se de grenzen op zoekt. En bij dergelijke blessures wil je ook niet even door een horloge het verkeerde doen, dan ben je weer terug bij af.kevi-n1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:46:
Mee eens maar dan heb ik de volgende hersenspinsel. Je maakt continue een inschatting. Ga ik wel of niet hardlopen, ga ik wel of niet de aanbeveling volgen? En waarom als je "fit" bent waarom zou je dan wel de aanbeveling moeten volgen want dat ziet Garmin graag. Op basis van parameter X, Y, Z kan jij A kilometer lopen en bij dit tempo zal je conditie verbeteren. Dus waarom dan wel en als je blessure hebt niet? /hersenspinsel.
Een fysio zal allereerst beoordelen of het überrhaupt een goed idee is om weer looptraining te doen. Genoeg blessures die eerst kracht of balansoefeningen vergen voordat looptraining weer een goed idee is, laat staan looptraining tot de pijngrens (die niet iedereen even goed inschat).Zie mijn bovenstaande reactie. Waarom kunnen ze het wel bedenken voor als je fit bent? Maar waarom niet als je een blessure hebt en zegt. Ik wil lopen opbouwen. Oké => 3 km, evaluatie? => goed? => 4 km => slecht => 2km. Ik noem maar wat. Garmin denkt alleen in de happy flow, blessures zijn niet "cool".
Klopt wat je zegt, maar de fysio zegt ook niet van, je mag X aantal km lopen. Die zei, loop tot je pijn hebt en stop daarna. Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk en is het maar een tool.
Wat de fysio vervolgens zegt is ook heel erg afhankelijk van de blessure en de gekozen aanpak. Soms krijg je juist wel een afstand of tijd mee, de andere keer bewust heuvelop, etc. Dat is echt te complex om allemaal even in een widget te vatten.
Het enige waar ik nog brood in zou zien is een extra Garmin Coach plan wat dan een soort bank tot 5k met de handrem erop doet. Dan ben ik echter wel benieuwd wat Garmin Coach doet wanneer je aangeeft dat je nul rent op de 5K en die training heel rustig doet, daarbij stoppen als het niet gaat en de training dan als heel zwaar beoordelen. Zit je dan niet al een beetje in de hoek die je zoekt?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Dank je. Uiteindelijk heb ik dat ook gedaan gezien ik antwoord wat ik van Garmin kreeg. Die hadden over dat een slijtage van 80% aan de batterij normaal is en dat het aan de instellingen ligt. Of wel ze hebben mijn bericht niet goed doorgelezen. Vandaag telefonisch contact gelegd en mijn horloge wordt omgewisseld. Hopelijk houdt het bij die de accu langer vol.PatrickC schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:21:
[...]
Ik zou ze gewoon bellen, want je hebt eigenlijk al alles gedaan wat ze normaal voorstellen om zo’n probleem op te lossen. Enige optie is horloge vervangen want er lijkt mij hardware technisch iets niet in orde.
Een paar weken geleden heb ik mijn Coros Pace 2 verloren in de zee, een sterke golf trok em zo van m'n pols af. Ik heb naar een vervanger gezocht en dankzij een redelijke deal tijdens black friday heb ik nu een zwarte Garmin Epix 2 Sapphire. Vandaag in ontvangst mogen nemen en het is nogal een verschil met de Coros. Ik heb specifiek gezocht naar een wat robuster horloge dat niet zo goedkoop aanvoelt. Ik heb het horloge nu een paar uurtjes om m'n pols hangen en, naast dat het natuurlijk weer even wennen is, voelt het goed om er weer een te hebben.
Destijds heb ik gekozen voor de Coros Pace 2 omdat ik niet zeker wist hoe ik het hardlopen en tracken van workouts zou vinden, toen dacht ik met een goedkoper tweedehands horloge is er niet zo'n buil aan te vallen. Tot ik em verloor heb ik em graag gebruikt en heeft het me telkens gemotiveerd om te gaan hardlopen of wandelen etc.
Deze keer eerst het horloge af doen voor ik de zee in ga
Destijds heb ik gekozen voor de Coros Pace 2 omdat ik niet zeker wist hoe ik het hardlopen en tracken van workouts zou vinden, toen dacht ik met een goedkoper tweedehands horloge is er niet zo'n buil aan te vallen. Tot ik em verloor heb ik em graag gebruikt en heeft het me telkens gemotiveerd om te gaan hardlopen of wandelen etc.
Deze keer eerst het horloge af doen voor ik de zee in ga
Ik heb vandaag een update ontvangen op mijn forerunner 255. Nu heb ik echter de temperatuur van het weer niet meer tevoorschijn.
Iemand een idee hoe dat werkend te krijgen?
Iemand een idee hoe dat werkend te krijgen?
Update 17.24 binnengekregen op de Forerunner 965:
Adds the Nap glance.
Adds new functionality to body battery.
Adds inline skating.
Adds large font mode.
Adds stress alerts, rest alerts, and a daily summary to the Body Battery settings.
Adds new activities for team sports, racket sports, and more.
Adds the Red Shift control, which changes the display color to red, green, or orange to preserve night vision in low light.
Adds up ahead voice prompts.
Shows images in phone notifications (Android only).
Improves course navigation for courses with a large number of course points.
Improves course navigation for turn notifications.
Adds a setting to add a location for weather data.
Various bug fixes and UI improvements.
Adds the Nap glance.
Adds new functionality to body battery.
Adds inline skating.
Adds large font mode.
Adds stress alerts, rest alerts, and a daily summary to the Body Battery settings.
Adds new activities for team sports, racket sports, and more.
Adds the Red Shift control, which changes the display color to red, green, or orange to preserve night vision in low light.
Adds up ahead voice prompts.
Shows images in phone notifications (Android only).
Improves course navigation for courses with a large number of course points.
Improves course navigation for turn notifications.
Adds a setting to add a location for weather data.
Various bug fixes and UI improvements.
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Wel jammer dat Garmin de 'oudere' toestellen geen software functionaliteiten meer geeft.
Zo mis ik op mijn Fenix 6 pro de 'pijltjes' op een ingeladen route op de kaarten. Als een route zichzelf kruist of als je start, dan is het wel handig om te weten welke kant je op moet... En geen Training Readiness, terwijl alle benodigde hardware daar wel voor in huis is (volgens mij).
Ik vind al die data die het horloge geeft echt heel leuk om te zien, maar doe er verder niets mee. Als ik een hersteltijd heb van 3 dagen en ik voel mij goed, dan ga ik gewoon sporten hoor.
Wel is het altijd bij mij zo dat hij er nooit ver naast zit. Als ik slecht geslapen heb, dan heb ik ook een slechte slaapscore. Als ik zeer goed geslapen heb, dan zie ik dat ook terug op de Garmin. Ik gok wel eens met mijn vrouw het cijfer (de slaapscore
) die ik van Garmin gekregen heb voor slapen en ik zit er nooit heel ver naast.
Ook de body battery schat mijn 'energie' goed in. Blijft leuk spul...
Deze data heeft er wel voor gezorgd dat ik mijn horloge dagelijks draag en niet alleen tijdens het sporten. Vroeger toen ik de Forerunner 620 (oid) had, deed ik deze alleen om als ik ging sporten.
Zo mis ik op mijn Fenix 6 pro de 'pijltjes' op een ingeladen route op de kaarten. Als een route zichzelf kruist of als je start, dan is het wel handig om te weten welke kant je op moet... En geen Training Readiness, terwijl alle benodigde hardware daar wel voor in huis is (volgens mij).
Ik vind al die data die het horloge geeft echt heel leuk om te zien, maar doe er verder niets mee. Als ik een hersteltijd heb van 3 dagen en ik voel mij goed, dan ga ik gewoon sporten hoor.
Wel is het altijd bij mij zo dat hij er nooit ver naast zit. Als ik slecht geslapen heb, dan heb ik ook een slechte slaapscore. Als ik zeer goed geslapen heb, dan zie ik dat ook terug op de Garmin. Ik gok wel eens met mijn vrouw het cijfer (de slaapscore
Ook de body battery schat mijn 'energie' goed in. Blijft leuk spul...
Deze data heeft er wel voor gezorgd dat ik mijn horloge dagelijks draag en niet alleen tijdens het sporten. Vroeger toen ik de Forerunner 620 (oid) had, deed ik deze alleen om als ik ging sporten.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Hallo beste mensen, 
Ik heb jullie hulp nodig met het kiezen van de juiste smart/sport watch van Garmin. Ik ben hier namelijk zelf niet zo in thuis.
Momenteel maak ik gebruik van de Forerunner 45, maar ik wil een 'upgrade'. Ik ga ca. 3x in de week hardlopen. De afstanden variëren van 10 tot 21km. Daarnaast ga ik veel wielrennen + mountainbiken, maar dan maak ik gebruik van de Garmin Edge 1030. Ik zat te kijken naar de Forerunner 255S, omdat ik redelijk smalle polsen heb. Daarnaast vind ik het fijn om 's morgens een overzicht te krijgen van mijn nachtrust/herstel. Muziek op de watch zelf zou fijn zijn. Bellen via de watch hoeft niet per se. VENU 3 misschien ook een optie? Ik weet niet welke watch beter is op het gebied van GPS, hartslag meten etc.
Of kom je dan uit op een totaal andere optie van Garmin?
Ik hoop dat jullie mij een handje kunnen helpen.
Alvast hartelijk dank,
Kevin
Ik heb jullie hulp nodig met het kiezen van de juiste smart/sport watch van Garmin. Ik ben hier namelijk zelf niet zo in thuis.
Momenteel maak ik gebruik van de Forerunner 45, maar ik wil een 'upgrade'. Ik ga ca. 3x in de week hardlopen. De afstanden variëren van 10 tot 21km. Daarnaast ga ik veel wielrennen + mountainbiken, maar dan maak ik gebruik van de Garmin Edge 1030. Ik zat te kijken naar de Forerunner 255S, omdat ik redelijk smalle polsen heb. Daarnaast vind ik het fijn om 's morgens een overzicht te krijgen van mijn nachtrust/herstel. Muziek op de watch zelf zou fijn zijn. Bellen via de watch hoeft niet per se. VENU 3 misschien ook een optie? Ik weet niet welke watch beter is op het gebied van GPS, hartslag meten etc.
Alvast hartelijk dank,
Kevin
@Keefie Garmin heeft veel sporthorloges die elkaar compleet overlappen. Vaak is de keuze voor het ene model of het andere model niet eens gebaseerd op wat zo'n horloge heeft of kan, maar op de looks.
Waar je in mijn ogen rekening mee moet houden:
- wat wil je dat het horloge kan? Wil je bv kunnen navigeren met kaarten? Dat vind ik zelf erg handig. Als ik op vakantie ga dan gaan mijn hardloopschoenen altijd mee en maak ik een rondje met (bv) Komoot en dan volg ik tijdens het harlopen op mijn horloge de route. Ook wandelroutes doe ik zo.
- vind je polshr belangrijk? De nieuwe sensoren presteren beter dan de oudere.
- multiband GPS is een stuk beter. Dat zie je al bij het hardlopen als je kijkt hoe het lijntje geplot wordt op de kaarten van een niet-multiband horloge en een multiband. De multiband die plot het lijntje zo goed als op de weg, de niet-multiband zit er soms/vaak wel een wegbreedte naast (dus 10-20 meter?)
- als je ook aan zwemmen doet, ze hebben niet allen de optie 'open water' zwemmen.
- looks: de 'goedkopere' horloges zijn vaak meer plastic dan de duurdere.
- wel of geen touchscreen.
Enz...
Ik heb nu de Fenix 6 pro (belangrijkste reden was voor mij toen ik 'm kocht: kaarten, open water zwemmen en 'geen plastic-horloge') en als ik in de markt zou zijn voor een nieuw horloge, zou dat de Epix 2 sapphire worden (en niet omdat ik sapphire belangrijk vind, maar omdat deze versie wel multiband gps heeft en de 'gewone' versie niet).
Waar je in mijn ogen rekening mee moet houden:
- wat wil je dat het horloge kan? Wil je bv kunnen navigeren met kaarten? Dat vind ik zelf erg handig. Als ik op vakantie ga dan gaan mijn hardloopschoenen altijd mee en maak ik een rondje met (bv) Komoot en dan volg ik tijdens het harlopen op mijn horloge de route. Ook wandelroutes doe ik zo.
- vind je polshr belangrijk? De nieuwe sensoren presteren beter dan de oudere.
- multiband GPS is een stuk beter. Dat zie je al bij het hardlopen als je kijkt hoe het lijntje geplot wordt op de kaarten van een niet-multiband horloge en een multiband. De multiband die plot het lijntje zo goed als op de weg, de niet-multiband zit er soms/vaak wel een wegbreedte naast (dus 10-20 meter?)
- als je ook aan zwemmen doet, ze hebben niet allen de optie 'open water' zwemmen.
- looks: de 'goedkopere' horloges zijn vaak meer plastic dan de duurdere.
- wel of geen touchscreen.
Enz...
Ik heb nu de Fenix 6 pro (belangrijkste reden was voor mij toen ik 'm kocht: kaarten, open water zwemmen en 'geen plastic-horloge') en als ik in de markt zou zijn voor een nieuw horloge, zou dat de Epix 2 sapphire worden (en niet omdat ik sapphire belangrijk vind, maar omdat deze versie wel multiband gps heeft en de 'gewone' versie niet).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Als je een ING bank acocunt hebt (of iemand kent) zou je de 265S kunnen kopen voor 354 in de rentepuntenwinkel. Lijkt mij prima passen.Keefie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:09:
Hallo beste mensen,
Alvast hartelijk dank,
Kevin
@Galois De F6 komt uit 2019 en heeft een groot deel van de features van de F7 nog gekregen (o.a. HRV status). Vind het zelf wel netjes hoe de Fenix lijn ondersteund blijft. Al doet Apple dat wel een stuk beter. Training Readiness is denk ik voor veel mensen een reden om te upgraden dus Garmin zal bewust sommige features niet terug porten.
Wat zijn je wensen mbt het scherm? De 255 serie heeft nog een transflective MIP scherm en de Venu 3 een amoled. Omdat je een ‘upgrade’ wilt, zou ik het ook binnen de Forerunner serie houden, want die biedt gewoon meer op het gebied van trainingsfuncties en data dan de Venu serie. De 255S is wat dat betreft een prima keuze, maar als je voor amoled wilt gaan, dan zou ik voor de 265S gaan. Verder elke nieuwere versie heeft weer een verbeterde GPS en HR sensor, maar de vraag is hoeveel je daarvan gaat merken. Daar zou ik mijn keuze niet van laten afhangen.Keefie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:09:
Hallo beste mensen,
Alvast hartelijk dank,
Kevin
Andere merken heb ik geen recente ervaring mee, maar omdat je al bij het Garmin platform zit, zou ik daar ook blijven.
@Galois @Aghanim @PatrickC
Hartelijk dank voor het meedenken, waardeer ik enorm
.
Ik ga het niet voor zwemmen gebruiken. Dan ga ik voor de 255S of de 265S. Ik zie ook dat de 255S Music beschikbaar is. Touchscreen is wel fijn, maar niet echt noodzakelijk. Waar zouden jullie persoonlijk voor gaan? Ik denk dat de 265S wel fijner is voor gebruik tijdens het niet sporten. Zit er veel verschil in GPS kwaliteit?
Nogmaals hartelijk dank.
Kevin
Hartelijk dank voor het meedenken, waardeer ik enorm
Ik ga het niet voor zwemmen gebruiken. Dan ga ik voor de 255S of de 265S. Ik zie ook dat de 255S Music beschikbaar is. Touchscreen is wel fijn, maar niet echt noodzakelijk. Waar zouden jullie persoonlijk voor gaan? Ik denk dat de 265S wel fijner is voor gebruik tijdens het niet sporten. Zit er veel verschil in GPS kwaliteit?
Nogmaals hartelijk dank.
Kevin
Volgens mij is er geen verschil in GPS tussen de 255 en 265. Het grootste verschil is het scherm: die van de 265 is meer 'van deze tijd'Keefie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:23:
@Galois @Aghanim @PatrickC
Hartelijk dank voor het meedenken, waardeer ik enorm.
Nogmaals hartelijk dank.
Kevin
Dat gaat wel ten koste van de batterij: je zou dus nog even kunnen opzoeken of de verschillen in batterijduur voor jou een issue zijn (de nieuwe 265 gaat dus minder lang mee... vanwege het scherm).
Die (software) feature 'Traning readiness' zit wel op de 265. Waar @Aghanim het al over heeft: misschien wel een feature die mensen over de streep trekt.
“Expanded Red Shift functionality to include Orange and Green colors as well”Megupe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:50:
nieuwe firmware voor de epix 2 is "live"
https://forums.garmin.com...n-2-system-software-15-74
Misschien moeten ze die feature dan maar gewoon Color Shift noemen?
Heb je zelf ook al een beetje gezocht?Keefie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:52:
@PatrickC @Galois
Ik kom nog heel even terug op de aankoop van een nieuwe watch.sorry.
Ik kom nu de Fenix 7S ook tegen. Deze is iets duurder dan de 265S. Wat zijn de voordelen van de Fenix 7S tegenover de 265S? Dan ben ik er wel aan uit.
Kevin
https://www.hardloopzone....orerunner-265-vs-fenix-7/
https://versus.com/nl/gar...-vs-garmin-forerunner-265
Verbetering dat nu ook afbeeldingen (o.a. Whatsapp en Nest Camera) op de watch getoond worden, welkome aanvulling/verbetering 👍🏻Megupe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:50:
Added the ability to display images within smart notifications (Android only).
[ Voor 9% gewijzigd door bluecupra op 30-11-2023 15:48 ]
Het duurt vast wel weer even voor dat er een nieuwe generatie Epix of Fenix komt, wel jammer want nu blijf ik verlekkerd naar de huidige generaties kijken maar zit dan weer snel klem met de kleurtjes. De enige die ik echt mooi vind is dan de sapphire solar chestnut en daar loop je behoorlijk op leeg. En bij ING mag je überhaupt geen kleur kiezen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Welke Fenix 7S?Keefie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:52:
@PatrickC @Galois
Ik kom nog heel even terug op de aankoop van een nieuwe watch.sorry.
Ik kom nu de Fenix 7S ook tegen. Deze is iets duurder dan de 265S. Wat zijn de voordelen van de Fenix 7S tegenover de 265S? Dan ben ik er wel aan uit.
Kevin
Verder heeft DC Rainmaker ook nog een ‘compare tool’ die je kunt gebruiken.
https://www.dcrainmaker.c...s=132247%2C143809#results
[ Voor 9% gewijzigd door PatrickC op 30-11-2023 16:00 ]
Ik was verbaasd dat 't ook op de niet-amoled-schermen werkt (de resolutie is daar toch wat lager)!bluecupra schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:47:
[...]
Verbetering dat nu ook afbeeldingen (o.a. Whatsapp en Nest Camera) op de watch getoond worden, welkome aanvulling/verbetering 👍🏻
Added the ability to display images within smart notifications (Android only).
Mijn 5+ kan al redelijk plaatjes weergeven dus dat had ik wel verwacht. Of je er van dichtbij naar wil kijken is wellicht weer wat anders.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is zelfs nog een stukje minder eerlijk want op de Venu 3 mag je wel kleur kiezen bij INGGonadan schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:47:
Het duurt vast wel weer even voor dat er een nieuwe generatie Epix of Fenix komt, wel jammer want nu blijf ik verlekkerd naar de huidige generaties kijken maar zit dan weer snel klem met de kleurtjes. De enige die ik echt mooi vind is dan de sapphire solar chestnut en daar loop je behoorlijk op leeg. En bij ING mag je überhaupt geen kleur kiezen.
En wat ook oneerlijk is, is dat bij de F7S de Sapphire Solar versies bij ING de zwarte varianten waren en nu hebben ze voor 7S Pro en Epix Pro 42 ineens de 'vrouwenkleur' gekozen
Ik zit om de dag te F5en daar om te kijken of de zwarte Epix Pro sapphire solar 42 er alsnog op staat maar helaas. En 950 vind ik toch net wat te duur als je het met een F7S SS vergelijkt (bijna het dubbele). Zwaar leven zo zeg
Net erachter gekomen dat in de nieuwe firmware eindelijk weer ronden normaal verbaal wordt weer gegeven:
"Ronde 2, 4 minuut 55".
Heel fijn, beter dan elke keer " autolap 1 km"
"Ronde 2, 4 minuut 55".
Heel fijn, beter dan elke keer " autolap 1 km"
Dat mag je zeggen, het is zo oneerlijk.Aghanim schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:18:
[...]
Het is zelfs nog een stukje minder eerlijk want op de Venu 3 mag je wel kleur kiezen bij ING![]()
En wat ook oneerlijk is, is dat bij de F7S de Sapphire Solar versies bij ING de zwarte varianten waren en nu hebben ze voor 7S Pro en Epix Pro 42 ineens de 'vrouwenkleur' gekozen![]()
Ik zit om de dag te F5en daar om te kijken of de zwarte Epix Pro sapphire solar 42 er alsnog op staat maar helaas. En 950 vind ik toch net wat te duur als je het met een F7S SS vergelijkt (bijna het dubbele). Zwaar leven zo zeg
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hahaha... @Keefie heeft gewoon heel veel vertrouwen in mijn advies!Requiem19 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:53:
[...]
Heb je zelf ook al een beetje gezocht?
https://www.hardloopzone....orerunner-265-vs-fenix-7/
https://versus.com/nl/gar...-vs-garmin-forerunner-265
Het zijn qua features echt hele vergelijkbare horloges. Ik denk dat de grootste verschillen meer in het uiterlijk liggen: De Fenix is een veel 'degelijkere' horloge (als in steviger, minder plastic en dus ook zwaarder) en de 265 heeft een veel mooier scherm (amoled). Wat automatisch ook betekent dat de accuduur ook veel minder is bij de 265 (maar voor de meeste mensen vast wel toereikend).
Mijn voorkeur zou gaan voor de Fenix, ondanks dat ik het scherm van de 265 wel veel mooier vind (en ook vind horen bij een horloge in deze prijsklasse anno 2023).
Als hardloper en als je Strava gebruikt, vind je het misschien ook leuk om Strava Live Segments te gebruiken. Dat kan ook niet elk horloge... (al denk ik tegenwoordig wel de meeste). Zou je even uit moeten zoeken.
Succes met je keuze!
Edit: https://support.strava.co...articles/223361887#garmin blijkbaar kan de 265 geen Strava Live Segments.
Het is niet iets wat ik vaak gebruik, maar ik vind het op zich wel leuk om te hebben. Tijdens mijn intervaltrainingen plan ik wel eens een rondje met op de route segmentjes waar ik mijn intervallen op doe. En dan is Live Segments wel leuk (maar ik moet eerlijk zijn dat de keren dat ik dat gebruikt heb, op één hand te tellen zijn).
[ Voor 16% gewijzigd door Galois op 01-12-2023 08:47 ]
Voor die live segments moet je toch ook weer een Strava abonnement hebben?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je het scherm belangrijk vindt, waarom dan niet de Epix?Galois schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:43:
[...]
Hahaha... @Keefie heeft gewoon heel veel vertrouwen in mijn advies!
Het zijn qua features echt hele vergelijkbare horloges. Ik denk dat de grootste verschillen meer in het uiterlijk liggen: De Fenix is een veel 'degelijkere' horloge (als in steviger, minder plastic en dus ook zwaarder) en de 265 heeft een veel mooier scherm (amoled). Wat automatisch ook betekent dat de accuduur ook veel minder is bij de 265 (maar voor de meeste mensen vast wel toereikend).
Mijn voorkeur zou gaan voor de Fenix, ondanks dat ik het scherm van de 265 wel veel mooier vind (en ook vind horen bij een horloge in deze prijsklasse anno 2023).
Als hardloper en als je Strava gebruikt, vind je het misschien ook leuk om Strava Live Segments te gebruiken. Dat kan ook niet elk horloge... (al denk ik tegenwoordig wel de meeste). Zou je even uit moeten zoeken.
Succes met je keuze!
Edit: https://support.strava.co...articles/223361887#garmin blijkbaar kan de 265 geen Strava Live Segments.
Het is niet iets wat ik vaak gebruik, maar ik vind het op zich wel leuk om te hebben. Tijdens mijn intervaltrainingen plan ik wel eens een rondje met op de route segmentjes waar ik mijn intervallen op doe. En dan is Live Segments wel leuk (maar ik moet eerlijk zijn dat de keren dat ik dat gebruikt heb, op één hand te tellen zijn).
Best of both worlds.
Kleine tip voor wie opzoek is naar een Epix gen 2: https://www.ibood.com/nl/...h-epix-slate-gen-2/928516 Mooie prijs lijkt mij.
Goede tip, maar let wel op, dit is de 16GB versie (gedoe met installeren van maps) enook geen multi-band GPS en geen sapphire.thunder68 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:22:
Kleine tip voor wie opzoek is naar een Epix gen 2: https://www.ibood.com/nl/...h-epix-slate-gen-2/928516 Mooie prijs lijkt mij.
zijn er echt problemen met 16GB? Ik draag al jaren een Fenix 5X+ met 16GB en geen enkel probleem tot nu toe. De standaard kaarten van Europa erop en nog wat custom kaarten van de US. Misschien als ik er nog muziek op zou zetten, maar tot nu toe geen enkel probleem..PatrickC schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:44:
[...]
Goede tip, maar let wel op, dit is de 16GB versie (gedoe met installeren van maps) enook geen multi-band GPS en geen sapphire.
Hi Ha Hopjesvla
Problemen is een groot woord, maar ik heb wel berichten gezien van mensen die wat problemen hadden met de beschikbare ruimte. Heel Europa neemt nog al veel plaats in beslag, maar die kun je verwijderen en een deel van Europa installeren.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:32:
[...]
zijn er echt problemen met 16GB? Ik draag al jaren een Fenix 5X+ met 16GB en geen enkel probleem tot nu toe. De standaard kaarten van Europa erop en nog wat custom kaarten van de US. Misschien als ik er nog muziek op zou zetten, maar tot nu toe geen enkel probleem..
https://forums.garmin.com...storage-capacity-and-maps
[ Voor 7% gewijzigd door PatrickC op 01-12-2023 13:57 ]
ik heb heel Europa (up to date) (West, Central, East) geïnstalleerd én nog 2 custom kaarten van de US erop staan (pakweg het gebied Westcoast + Midden) en ervaar met geheugen geen enkel probleem. Misschien in uitzonderlijke gevallen, maar denk dat het merendeel geen enkel probleem ervaart met 16GB.PatrickC schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:56:
[...]
Problemen is een groot woord, maar ik heb wel berichten gezien van mensen die wat problemen hadden met de beschikbare ruimte. Heel Europa neemt nog al veel plaats in beslag, maar die kun je verwijderen en een deel van Europa installeren.
https://forums.garmin.com...storage-capacity-and-maps
Dat je wellicht weinig plek over heb wil nog niet zeggen dat het problemen gaat geven. Ook niet als ik bv 10 dagen lang, daglange wandelingen track zonder tussendoor te synchroniseren.
[ Voor 10% gewijzigd door Hopjesvla79 op 01-12-2023 14:08 ]
Hi Ha Hopjesvla
Misschien is het inmiddels geen probleem meer, maar toen de Epix Gen2 net uit was waren er toch wel degelijk problemen.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:05:
[...]
ik heb heel Europa (up to date) (West, Central, East) geïnstalleerd én nog 2 custom kaarten van de US erop staan (pakweg het gebied Westcoast + Midden) en ervaar met geheugen geen enkel probleem. Misschien in uitzonderlijke gevallen, maar denk dat het merendeel geen enkel probleem ervaart met 16GB.
Dat je wellicht weinig plek over heb wil nog niet zeggen dat het problemen gaat geven. Ook niet als ik bv 10 dagen lang, daglange wandelingen track zonder tussendoor te synchroniseren.
https://forums.garmin.com...ownload-and-storage-space
Ik heb zelf de Sapphire versie met 32GB, dus persoonlijk nooit problemen ervaren.
Ikzelf heb een Fenix7, die is gelijk aan de Epix gen2 en heeft dus ook 16GB geheugen. Eerlijk gezegd heeft het nog geen problemen opgeleverd. Ik heb wel opgelet welke kaarten ik heb gedownload en heb geen muziek op mijn horloge staan (die staat op mijn telefoon en sporten doe ik zonder muziek).PatrickC schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:02:
[...]
Misschien is het inmiddels geen probleem meer, maar toen de Epix Gen2 net uit was waren er toch wel degelijk problemen.
https://forums.garmin.com...ownload-and-storage-space
Ik heb zelf de Sapphire versie met 32GB, dus persoonlijk nooit problemen ervaren.
In principe is meer geheugen altijd fijn echter het is ook een afweging hoeveel je meer moet betalen hiervoor. In mijn geval was het verschil te groot.
[ Voor 9% gewijzigd door Fred13 op 01-12-2023 19:15 ]
Ik heb net de TopoActive Europe map even geupdate naar 2023.10 en die is 10.4GB, gewoon rechtstreeks op het horloge via wifi (duurde wel een paar uurFred13 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:14:
[...]
Ikzelf heb een Fenix7, die is gelijk aan de Epix gen2 en heeft dus ook 16GB geheugen. Eerlijk gezegd heeft het nog geen problemen opgeleverd. Ik heb wel opgelet welke kaarten ik heb gedownload en heb geen muziek op mijn horloge staan (die staat op mijn telefoon en sporten doe ik zonder muziek).
In principe is meer geheugen altijd fijn echter het is ook een afweging hoeveel je meer moet betalen hiervoor. In mijn geval was het verschil te groot.
Ik neem aan dat ze allemaal te synchroniseren zijn met Strava.PatrickC schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:02:
@Erik2023 Ja, maar de actuele snelheid is altijd wat fluctuerend. Dat is inherent aan snelheidsbepaling via GPS. Als je een exact tempo wilt lopen, dan is dat best lastig, maar als er een bepaalde bandbreedte in zit is het goed te doen. De nieuwere Garmin horloges hebben ook vaak een multi-band GPS sensor. Dat helpt wel bij een betere actuele snelheid bepaling. Ik zou dus zeker voor de 255 gaan, want die heeft multi-band GPS.
Zag dat je geen andere apps kan installeren.
De koppeling met Strava gaat via je Garmin Connect account. Ik krijg vaak direct na sync van de activiteit op Garmin Connect een melding van Strava dat de activiteit daar ook is toegevoegd.Erik2023 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:22:
[...]
Ik neem aan dat ze allemaal te synchroniseren zijn met Strava.
Zag dat je geen andere apps kan installeren.
Ik draag nu enige tijd de Garmin Venu 3 en het werkt super behalve het siliconen bandje. Ik heb al vervelende schaafplekken/uitslag van het bandje opgelopen aan beide polsen. Combinatie van zweet en wrijving is geen goede. Iemand tips heeft voor een ander type bandje die wel ademt en dit probleem oplost?
[ Voor 3% gewijzigd door Sjk88 op 03-12-2023 06:13 ]
Mijn fenix 7 heeft de nieuwste update gedaan. Dutjes worden nu ook geregistreerd.
Als je even zoekt vind je denk ik 30x het advies een nylon bandje te kopenSjk88 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:08:
Ik draag nu enige tijd de Garmin Venu 3 en het werkt super behalve het siliconen bandje. Ik heb al vervelende schaafplekken/uitslag van het bandje opgelopen aan beide polsen. Combinatie van zweet en wrijving is geen goede. Iemand tips heeft voor een ander type bandje die wel ademt en dit probleem oplost?
31xAghanim schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:48:
[...]
Als je even zoekt vind je denk ik 30x het advies een nylon bandje te kopen
Een beetje offtopic maar wellicht ervaringsdeskundigen; van m'n HRM pro probeer ik de batterij te vervangen. Na anderhalf jaar is 'ie ermee opgehouden (niet onrealistisch) maar de nieuwe wil 't niet doen. Heb een voltmeter eraan gehangen en de oude is echt dood en de nieuwe is echt vol, batterij vervangen, dichtgeschroefd, om gedaan met wat vocht op de polen en verwijderd uit m'n fenix7 en opnieuw laten zoeken maar niks. Tips?
tot mijn verbazing is voice navigation toegevoegd in de 15.74 firmware, dat is top met hardlopenMegupe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:50:
"approaching slight right turn in 300 meters"
ook de training target belletjes zijn wat vriendelijker geworden
Edit: koffie
waar woon jij? Rode bochten ken ik niet in AmsterdamLagune schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:47:
[...]
tot mijn verbazing is voice navigation toegevoegd in de 15.74 firmware, dat is top met hardlopen
"approaching slight red turn in 300 meters"
ook de training target belletjes zijn wat vriendelijker geworden
Uh.... ik durf het haast niet te vragen.... maar.... zit de nieuwe batterij wel juist georiënteerd en niet op zijn kop?ascent schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:44:
Een beetje offtopic maar wellicht ervaringsdeskundigen; van m'n HRM pro probeer ik de batterij te vervangen. Na anderhalf jaar is 'ie ermee opgehouden (niet onrealistisch) maar de nieuwe wil 't niet doen. Heb een voltmeter eraan gehangen en de oude is echt dood en de nieuwe is echt vol, batterij vervangen, dichtgeschroefd, om gedaan met wat vocht op de polen en verwijderd uit m'n fenix7 en opnieuw laten zoeken maar niks. Tips?
Omdraaien was bij mij vaker dan ik had gehoopt de oplossing
Vraagje
Waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom
Polar on garmin
Dan de polar grit pro x en garmin fenix 7 s/x
Gr dave
Polar on garmin
Gr dave
Misschien iets meer vertellen waarom je bij deze 2 merken en deze 2 modellen bent uitgekomen?Davem3 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:17:
Vraagje
Polar on garmin
Gr dave
Mijn eigen voorkeur is Garmin, omdat ik al heel veel jaren naar grote tevredenheid een Garmin gebruik. Ervaring met Polar horloges heb ik dus ook niet, maar die Grit X Pro is een prima horloge als ik DCR mag geloven (https://www.dcrainmaker.c...t-x-pro-watch-review.html).
Even mezelf aanvullen want ik krijg opeens ook plaatjes en foto's te zien op mijn Fenix7 na de laatste update. Whatsapp berichten ontvang ik op mijn horloge om snel te kunnen beoordelen of ik mijn telefoon moet raadplegen. Ziet er leuk uit maar is niet echt ideaal op dit scherm, meer iets voor de Epix.Fred13 schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:35:
Mijn fenix 7 heeft de nieuwste update gedaan. Dutjes worden nu ook geregistreerd.
Je krijgt zo wel een globaal beeld van wat er wordt gedeeld door op jouw horloge te kijken. Leuk, ook al is het niet direkt praktisch..... ;-)
Ik zie meer (kleine) verbeteringen. Grafisch zijn ook een aantal schermen aangepast (body battery ?), is even wennen maar ik denk dat eea wel een verbetering is.
Ik ben blij met de update.
Inmiddels toch een lichte vorm van spijt dat ik die Instinct 2 niet voor €200 heb gekocht...TheTinusNL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:13:
Ik twijfel al enige tijd om mijn Vivoactive 3 te vervangen om de volgende redenen (ik ben wel wat van mening en gebruik veranderd sinds TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"):
Ik gebruik mijn VA3 absoluut niet als smartwatch (= verlengde van een smartphone) en daar heb ik ook geen behoefte aan, ik zoek echt een health/activity tracker (ohja en horloge
- onnauwkeurige HR in alle praktische bandjes-strakheid opties die ik heb bij zowel 24/7 als activiteiten, als gevolg ook andere onnauwkeurige data (referentie: HRM Dual borstband)
- accuduur is na 3,5 jaar ook niet meer alles
- touchscreen
- PhysioTrue Up dat al 3 jaar niks doet i.c.m. Edge 530 ondanks meerdere keren geforceerd uit en weer opnieuw aan zetten op beide apparaten
).
Maar dan moet de HR meting wel kloppen, TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"...
Ik hoop in ieder geval dus op nauwkeurigere HR. Er zit dezelfde Elevate sensor in als o.a. Fenix 5 de FR935 (Elevate v2? v3?), maar bij mij werkt dat maar zeer matig. Maar bijv. DC Rainmaker en wat andere YouTubers concludeerden dat die 2017 sensor ook prima werkt.
Dan ga ik twijfelen of mijn pols gewoon ongeschikt is, of dat 6 jaar nieuwere techniek van de v4 dat kan oplossen?
Ik betrap mijzelf er toch op dat een Black Friday aanbieding mijn aandacht trok in de vorm van een Instinct 2 voor €200. Gigantische accu en volgens mij heel veel features die op een Forerunner pas vanaf 400+ euro te vinden zijn... ik vind 200 eigenlijk al redelijk wat geld...

Ik had eerder moeten beginnen met modellen vergelijken.
Inmiddels heb ik dat wel gedaan en heb ik een spreadsheetje opgezet met 29 Garmin modellen en kom ik op een FR 255 of Instinct 2 uit. Prijs is ongeveer gelijk, wel wat boven die 200 die ik eerder noemde, maar als dat de prijs van de markt is, dan is dat maar zo.
Nu lijkt de afweging de gigantische accu en Training Readiness van de Instinct 2 versus multiband GPS en wat mooier design van de FR 255 te worden.
Of wachten op de Forerunner 65... maar ik schat de kans niet zo groot dat ze daar gelijk de v5 Elevate in zetten?
Voor nauwkeurigere OHR ben ik meer bereid om features in te leveren dan andere upgrades.
In ieder geval is alles een flinke upgrade t.o.v. mijn Vivoactive 3

OHR voor rust is bij de V4 in mijn ogen goed genoeg. Voor sport is V5 beter maar ook die is niet feilloos helaas. Ik gebruik nog steeds een borstband. Of de v5 in de 65 komt weet ik niet, vreemd genoeg zat die niet in de Vivoactive 5 (2 maanden oud) maar wel in de Venu 3 (2 maanden oud).
[ Voor 31% gewijzigd door Aghanim op 05-12-2023 11:25 ]
Voor intensief bewegen ga ik inderdaad nog steeds een borstband gebruiken, maar voor rust/niet sporten/slapen/dagelijkse metrics etc. ben ik benieuwd naar al die metrics en dan telt elke extra nauwkeurigheid, ook al zal gevoel van het lichaam altijd de doorslaggevende factor blijven voor trainen.Aghanim schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:24:
OHR voor rust is bij de V4 in mijn ogen goed genoeg. Voor sport is V5 beter maar ook die is niet feilloos helaas. Ik gebruik nog steeds een borstband.
Maar met die Elevate v2 van mijn Vivoactive 3 is daar sowieso (aan beide) geen beginnen aan.
Die denkt dat ik tijdens een rondje hardlopen nog steeds rustig op de bank zit en vice versa, of regelmatig dat ik zo goed als dood ben
Inderdaad daarom mijn twijfels. Ik schat/lees dat de Forerunner 65 zo'n 199-249 euro gaat kosten, nog goedkoper gepositioneerd dan de VA5. Als de VA5 hem al niet krijgt...Of de v5 in de 65 komt weet ik niet, vreemd genoeg zat die niet in de Vivoactive 5 (2 maanden oud) maar wel in de Venu 3 (2 maanden oud).
Maar dit is voor het eerst in een paar jaar dat ik weer een beetje bij ben met de Garmin line-up dus ik vind het lastig inschatten wat voor strategie ze gaan toepassen qua features op een nieuw model in lage modellenserie (Forerunner 65) versus ouder model in hogere modellenserie (FR 255, Venu3, VA5).
Maar goed, goed voorspellen is altijd lastig
De V5 en Venu 3 zijn juist nieuwe modellen die in de x65 lijn reeks vallen. Daar zit dus op zichzelf al verschil in wat het extra complex maakt om te voorspellen of een volgend goedkoper horloge de v5 krijgt.
Ik ben ook op zoek en lees even mee. Heb die batterijduur opgezocht. Gaat van 14 dagen (255) naar 13 dagen (265). Als bezitter van ee Apple Watch moest ik daar best om gniffelen….Galois schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:51:
[...]
…..
Dat gaat wel ten koste van de batterij: je zou dus nog even kunnen opzoeken of de verschillen in batterijduur voor jou een issue zijn (de nieuwe 265 gaat dus minder lang mee... vanwege het scherm).
Die (software) feature 'Traning readiness' zit wel op de 265. Waar @Aghanim het al over heeft: misschien wel een feature die mensen over de streep trekt.
Dit gebeurt wel vaker bij een batterij wissel van de HRM. Door de batterij op de kop te plaatsen reset je de HRM. Na een paar seconden de batterij er weer uithalen en op de goed manier terug plaatsen. Dan werkt de HRM normaal gesproken weer.ascent schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:44:
@Thunderflash de batterij op zijn kop plaatsen doet niets anders dan de polen van de HRM kortsluiten. Eventuele restlading raak je ook kwijt door even te wachten (is altijd aan te raden bij batterijen vervangen) voordat je de nieuwe erin doet.
@ascent zelf had ik dit laatst ook bij mijn HRM en heb toen even naar de klemmen gekeken die contact maken met de batterij. Die even iets uitgetrokken weer zodat ze wat steviger er tegenaan duwen, dat kan soms nodig zijn als hij al wat langer in gebruik is.
Ik neem aan dat je de band wel om doet bij het testen toch?
@ascent zelf had ik dit laatst ook bij mijn HRM en heb toen even naar de klemmen gekeken die contact maken met de batterij. Die even iets uitgetrokken weer zodat ze wat steviger er tegenaan duwen, dat kan soms nodig zijn als hij al wat langer in gebruik is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Let wel dat deze vergelijking nu voor de 265 zonder Always On geldt. Met Always On is dat maar 5 dagen ipv 13.coenox schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:29:
[...]
Ik ben ook op zoek en lees even mee. Heb die batterijduur opgezocht. Gaat van 14 dagen (255) naar 13 dagen (265). Als bezitter van ee Apple Watch moest ik daar best om gniffelen….
Voor de 255 met zijn niet-OLED scherm is die 14 dagen wel met "always on".
Had dat inderdaad (kort) geprobeerd maar 't hielp niet. Kan 't evt nog iets langer testen.Thunderflash schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:39:
Dit gebeurt wel vaker bij een batterij wissel van de HRM. Door de batterij op de kop te plaatsen reset je de HRM. Na een paar seconden de batterij er weer uithalen en op de goed manier terug plaatsen. Dan werkt de HRM normaal gesproken weer.
Ik doe zeker de band om met testen :-) De klemmen lijken nog wel oke. Heb 'r ook even een papiertje tussen gedaan om te kijken of 'ie dan beter aandrukt oid, maar hielp niet.Gonadan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:13:
@Thunderflash de batterij op zijn kop plaatsen doet niets anders dan de polen van de HRM kortsluiten. Eventuele restlading raak je ook kwijt door even te wachten (is altijd aan te raden bij batterijen vervangen) voordat je de nieuwe erin doet.
Kreeg wel zojuist bericht van de support. Garmin stuurt een nieuwe op dus da's mooi.
De Epix/2 is al enkele dagen in huis, na het rabbit hole van de smart/sportwatches nu in het rabbit hole van de gebruiksaanwijzing van Garmin gedoken..daar ontkom je denk ik niet aan, want wat een mogelijkheden. Echter tot mijn verbazing functioneert de auto - pauze functie tijdens het wandelen niet ? Bij de instellingen voor wandelen, auto - pauze - sta toe, aangevinkt maar helaas ook als ik bv 20 seconden stil sta wordt deze niet (automatisch) geactiveerd ? Bij fietsen/instellingen staat bij auto - pauze nog een extra veld met, zodra gestopt. Dit functioneert wel. Misschien dat ik wat over het hoofd zie ?
Mijn Garmin Forerunner 955 heeft me nu al twee keer in de steek gelaten helaas met het koude weer. Hartslag wordt niet (goed) geregistreerd. Echt heel irritant, ook net nu mijn Garmin HRM Pro Plus ook het loodje heeft gelegd.
“Sta toe”?cosmos81 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:56:
De Epix/2 is al enkele dagen in huis, na het rabbit hole van de smart/sportwatches nu in het rabbit hole van de gebruiksaanwijzing van Garmin gedoken..daar ontkom je denk ik niet aan, want wat een mogelijkheden. Echter tot mijn verbazing functioneert de auto - pauze functie tijdens het wandelen niet ? Bij de instellingen voor wandelen, auto - pauze - sta toe, aangevinkt maar helaas ook als ik bv 20 seconden stil sta wordt deze niet (automatisch) geactiveerd ? Bij fietsen/instellingen staat bij auto - pauze nog een extra veld met, zodra gestopt. Dit functioneert wel. Misschien dat ik wat over het hoofd zie ?
Die setting kent mijn Epix 2 niet.
Ik kan kiezen uit “Zodra gestopt” , of “Aangepast” waarbij je dan zelf de snelheid kunt aangeven waaronder pauze automatisch moet worden geactiveerd.
Ik gebruik het zelf nooit bij wandelen. Alleen bij fietsen en daar werkt het altijd binnen een paar seconden.
Ja, met kouder weer krijgen die hartslagsensoren op de horloges het vaak wat moeilijker. Vandaar dat ik altijd de Polar Verity Sense gebruik. Die doet het prima met koud weer.vinom schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:07:
Mijn Garmin Forerunner 955 heeft me nu al twee keer in de steek gelaten helaas met het koude weer. Hartslag wordt niet (goed) geregistreerd. Echt heel irritant, ook net nu mijn Garmin HRM Pro Plus ook het loodje heeft gelegd.
Met veel interesse volg ik dit forum en ben benieuwd naar jullie mening.
Met tevredenheid draag ik de Garmin Venu https://tweakers.net/pric...nu-zwart-grijs-zwart.html.
Destijds een keuze om een smartwatch te hebben, maar ook de sportfuncties voor wielrennen en soms hardlopen. Ook nooit gedacht dat ik Garmin Pay zo fijn zou vinden. Alleen 30 minuten hardlopen met Spotify kost bijna 30% aan batterij. De VA4 en VA4s waren beide een optie, maar qua formaat vond ik de Venu perfect.
Nu ben ik lichtelijk verslaafd aan hardlopen en de achterliggende gegevens, waardoor ik verder aan het kijken ben naar een écht sporthorloge met Garmin Pay, Spotify en een betere batterijduur dan de Venu. Fysieke knoppen is zeker een optie, omdat het touchscreen met zweterige handen of in de regen niet goed werkt.
Nu kom ik uit op de Garmin Forerunner 255/255s music https://tweakers.net/pric...ner-255s-music-zwart.html.
Zo te lezen een prima horloge en een opvolger van de favoriete 245 van velen. Wat zijn de minpunten van dit deze smartwatch en mis ik een andere kanshebber?
Met tevredenheid draag ik de Garmin Venu https://tweakers.net/pric...nu-zwart-grijs-zwart.html.
Destijds een keuze om een smartwatch te hebben, maar ook de sportfuncties voor wielrennen en soms hardlopen. Ook nooit gedacht dat ik Garmin Pay zo fijn zou vinden. Alleen 30 minuten hardlopen met Spotify kost bijna 30% aan batterij. De VA4 en VA4s waren beide een optie, maar qua formaat vond ik de Venu perfect.
Nu ben ik lichtelijk verslaafd aan hardlopen en de achterliggende gegevens, waardoor ik verder aan het kijken ben naar een écht sporthorloge met Garmin Pay, Spotify en een betere batterijduur dan de Venu. Fysieke knoppen is zeker een optie, omdat het touchscreen met zweterige handen of in de regen niet goed werkt.
Nu kom ik uit op de Garmin Forerunner 255/255s music https://tweakers.net/pric...ner-255s-music-zwart.html.
Zo te lezen een prima horloge en een opvolger van de favoriete 245 van velen. Wat zijn de minpunten van dit deze smartwatch en mis ik een andere kanshebber?
@Focus89 Muziek luisteren op een horloge kost nu eenmaal veel batterijduur. Op een 255 6,5 uur en 255S 5,5 uur. Bij de 265(S) krijg je 1-2 uur meer. Bij de 965 kun je daar nog eens 2 uur extra bij optellen.
Wat is voor jou acceptabel?
Wat is voor jou acceptabel?
Als je Pay wilt ben je al snel gebonden aan Garmin (of Apple/Samsung). De volgende keuze is wel of geen Amoled. De keuze erna is budget. Klinkt alsof de 255/265 goede keuzes zijn. Je kan tweedehands ook nog naar een F5/F6/945/745 kijken.