laat zeker je bevindingen weten met de fr 235. ben benieuwd hoe hij het nu doet na de update.vhal schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:42:
[...]
Ik had ooit de FR305 tot ik overstapte naar de FR225 en deze een maand of twee later inruilde voor een FR235. Vergeleken met de 225/235 is de GPS ‘fix’ tijd van de 305 supertraag… Maar je vergelijkt een toestel van ruim 10 jaar oud met de huidige generatie. Mijn FR305 functioneerde prima maar je wilt wel eens wat nieuws om je pols
[...]
Waarom niet? beide hebben backlightverlichting. Voor de FR235 werkt het prima overigens.
[...]
Mooi, vanavond de 235 maar eens aan de PC hangen en afwachten welke ‘features’ je er nu weer bij krijgt
[...]
Voor de kortere intervallen – bijvoorbeeld n x 100/200m - kan ik het nog wel begrijpen (paceupdate) maar de n x 1000m zou geen issue moeten zijn. Idem voor de n x 400m.
Wat betreft de HR voor intervallen, ik neem aan dat je ze dan loopt op HS ipv pace? Wellicht zou je voor deze intervallen een band kunnen gebruiken. Ik heb het idee dat de optische HR sowieso iets na-ijlt t.o.v. een borstband.
Ik vind de Fenix net iets mooier, en aangezien ik deze ook als gewoon horloge wil gebruiken gaat mijn voorkeur uit voor de Fenix3(oud model)sebasmeer schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:43:
[...]
Er zit gewoon verlichting in beide. Maar de FR235 en Fenix3 zijn voor verschillende doelen. FR235 is echt voor hardlopen, Fenix3 is ook voor multi sport (hardlopen + fietsen + zwemmen + hiken + klimmen)
Natuurlijk is de Fenix3 awesome! Maar ik denk dat je de meeste functies niet nodig hebtToch snap ik heeeeel goed dat je dit horloge zou willen.
Hier een eerlijke vergelijking van eindbaas DC Rainmaker: http://www.dcrainmaker.co...ids=40806%2C51128#results
Grote voordeel om een Fenix3 te nemen:
- batterijduur
- running dynamics
- multi sport!
- geschikt om tijdens het zwemmen data te meten
- virtual partner
- Ingestelde route volgen
Ah ja, dan wordt het vervelend inderdaad. Ik verbaas me altijd nog altijd m'n FR305: doet het nog steeds en zolang ik elk kwartaal alle opgeslagen trainingen wis, geen noemenswaardige problemen. Als de mijne het nu zou begeven, zou ik kiezen voor de Fenix 3.Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 09:10:
Ben altijd tevreden geweest van mijn fr 305. Maar de laatste 3 maanden heeft het toestel al eens problemen om verbinding te maken met satellieten. [knip]
It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM
Sorry dat ik je even aanhaal, maar waarom is de 230 een puur hardloop horloge? Zover ik kan zien heeft het in tegenstelling tot zijn voorganger de 220 wel gewoon multisport mogelijkheden.sebasmeer schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:43:
[...]
Er zit gewoon verlichting in beide. Maar de FR235 en Fenix3 zijn voor verschillende doelen. FR235 is echt voor hardlopen, Fenix3 is ook voor multi sport (hardlopen + fietsen + zwemmen + hiken + klimmen)
Natuurlijk is de Fenix3 awesome! Maar ik denk dat je de meeste functies niet nodig hebtToch snap ik heeeeel goed dat je dit horloge zou willen.
Hier een eerlijke vergelijking van eindbaas DC Rainmaker: http://www.dcrainmaker.co...ids=40806%2C51128#results
Ik ben het met je eens dat marketing-technisch het een 'puur hardloop' horloge is, maar het zal je ritten gewoon als fietsrit opslaan, met daarbij ook de gegevens die daar bij horen zoals oa powermeters.
Ik ben het dus niet met je eens dat het een puur hardloop horloge is, meer een bi-sport (rennen en fietsen).
De fenix bied inderdaad veel meer waar voor je geld met echte multisport (dus niet alleen fietsen en rennen bij de 230/235/630) waaronder suppen, trailrunning, crosscountry skiën, zwemmen, rennen, wandelen, fietsen en roeien (en nog meer)
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik ben het wel eens met sebasmeer:
De 230/235 en 630 zijn Forerunners, dat is gewoon de hardloopserie van Garmin. Omdat Polar met (o.a.) de M400 in een lagere prijsklasse wel multisportfuncties ging aanbieden, heeft Garmin de hardloophorloge serie wat multifcuntioneler gemaakt.
Maar de hele insteek, van oudsher al, is dat het hardloophorloges zijn. Dat zie je denk ik ook wel terug in de beperkte overige functies.
De 230/235 en 630 zijn Forerunners, dat is gewoon de hardloopserie van Garmin. Omdat Polar met (o.a.) de M400 in een lagere prijsklasse wel multisportfuncties ging aanbieden, heeft Garmin de hardloophorloge serie wat multifcuntioneler gemaakt.
Maar de hele insteek, van oudsher al, is dat het hardloophorloges zijn. Dat zie je denk ik ook wel terug in de beperkte overige functies.
Uhm om nou de Fenix 3 een oud model te noemen?
Je kan gewoon Fenix 3 noemen of Fenix 3 HR toch?
Aan de standaard Fenix 3 zal niks wijzigen behalve software up dates waardoor hij beter en beter word.
Rizknows is ook een fijne om te volgen trouwens,
YouTube: Garmin fenix 3 REVIEW - Software #2 - 2016 Version
Je kan gewoon Fenix 3 noemen of Fenix 3 HR toch?
Aan de standaard Fenix 3 zal niks wijzigen behalve software up dates waardoor hij beter en beter word.
Rizknows is ook een fijne om te volgen trouwens,
YouTube: Garmin fenix 3 REVIEW - Software #2 - 2016 Version
Ik zit me (ook) al weken te oriënteren op de sporthorlogemarkt omdat ik het meeslepen van mijn mobiel bijzonder irritant vind.
Dit dit resulteerde in de volgende shortlist.
Tom tom runner/Spark:
+Goedkoop
+ Muziek
+ optische HR
- Lelijk
Garmin 235:
+ fysieke knopjes
+ iconnect
+ optische HR
- nog steeds niet fraai genoeg voor "kantoor" gebruik
Het idee was dat ik de watch in eerste instantie wilde gebruiken om mn hardloop en fiets stats bij te houden en dit het liefst zonder HR band. Echter groeit bij mij de laatste weken het idee dat ik de watch ook wil gebruiken als activity tracker (goede voornemens ?) en hierbij is het esthetische aspect ook niet onbelangrijk. Hierdoor heb ik nu de veel duurdere & mooiere Fenix 3 in het vizier en merk ik dat ik constant op mijzelf zit in te praten waarom ik die evt aanschaf kan rechtvaardigen (zeker nu de nieuwste versie ook geen band meer nodig heeft).
De tweestrijd waar ik in zit is dat de fenix 3 echter aardig vors blijft en ik ergens bang ben dat ik hem alsnog niet dagelijks ga dragen (en dat zou moeten voor die meerprijs). In dat geval is de tt of 235 een stuk "verstandiger" vrees ik
@Requiem19 : Bever verwacht de Fenix 3 HR (geen performace bundel) mid-februari,
Keuzes keuzes keuzes...
Dit dit resulteerde in de volgende shortlist.
Tom tom runner/Spark:
+Goedkoop
+ Muziek
+ optische HR
- Lelijk
Garmin 235:
+ fysieke knopjes
+ iconnect
+ optische HR
- nog steeds niet fraai genoeg voor "kantoor" gebruik
Het idee was dat ik de watch in eerste instantie wilde gebruiken om mn hardloop en fiets stats bij te houden en dit het liefst zonder HR band. Echter groeit bij mij de laatste weken het idee dat ik de watch ook wil gebruiken als activity tracker (goede voornemens ?) en hierbij is het esthetische aspect ook niet onbelangrijk. Hierdoor heb ik nu de veel duurdere & mooiere Fenix 3 in het vizier en merk ik dat ik constant op mijzelf zit in te praten waarom ik die evt aanschaf kan rechtvaardigen (zeker nu de nieuwste versie ook geen band meer nodig heeft).
De tweestrijd waar ik in zit is dat de fenix 3 echter aardig vors blijft en ik ergens bang ben dat ik hem alsnog niet dagelijks ga dragen (en dat zou moeten voor die meerprijs). In dat geval is de tt of 235 een stuk "verstandiger" vrees ik
@Requiem19 : Bever verwacht de Fenix 3 HR (geen performace bundel) mid-februari,
Keuzes keuzes keuzes...
@Stefmeister, thanks voor het doorgeven van de verwachte levertijd van de F3 HR
.
Ik heb inmiddels wat pre-orders lopen... eind januari wordt hij leverbaar in de VS volgens REI (die een exclusieve deal heeft met Garmin voor de 1e batch).
Dus mid feb in Europa klinkt logisch.
Als ik jou was, zou ik eens naar een winkel gaan die de verschillende horloges fysiek op voorraad heeft en er gewoon een paar om je pols doen, dan voel je al snel welke je echt niets vindt en welke nog acceptabel zijn.
Ik ben ooit begonnen met een Forerunner 220, en dat vond ik toen nogal veel geld voor een hardloophorloge (249,-), maar op zich heb ik daar 1,5 jaar veel plezier mee gehad. Dus een 235 of 230 als eerste horloge is al een leuk begin imo. Op het werk hier (ik werk in een pakken/dassen) omgeving waren er geen mensen met opmerkingen over de 220 die ik best vaak aan had.. idem voor de 630 daarna. Het is maar waar jij je fijn bij voelt
.
Uiteraard is de Fenix 3 een stuk meer business proof en qua functies ook. Daarnaast is het scherm ook iets groter dan de Forerunner series.
In jouw positie zou ik nu eerder de 'oude' Fenix 3 overwegen (375), ipv de nieuwe met opt hr (599).
- Prijsverschil is echt huge
- optische hr werkt gewoon niet goed genoeg voor alle type trainingen
- oude F3 kun je vast nog snel verkopen voor een mooie prijs, de nieuwe schrijf je gelijk bij de aankoop 100,- af.
Ik heb inmiddels wat pre-orders lopen... eind januari wordt hij leverbaar in de VS volgens REI (die een exclusieve deal heeft met Garmin voor de 1e batch).
Dus mid feb in Europa klinkt logisch.
Als ik jou was, zou ik eens naar een winkel gaan die de verschillende horloges fysiek op voorraad heeft en er gewoon een paar om je pols doen, dan voel je al snel welke je echt niets vindt en welke nog acceptabel zijn.
Ik ben ooit begonnen met een Forerunner 220, en dat vond ik toen nogal veel geld voor een hardloophorloge (249,-), maar op zich heb ik daar 1,5 jaar veel plezier mee gehad. Dus een 235 of 230 als eerste horloge is al een leuk begin imo. Op het werk hier (ik werk in een pakken/dassen) omgeving waren er geen mensen met opmerkingen over de 220 die ik best vaak aan had.. idem voor de 630 daarna. Het is maar waar jij je fijn bij voelt
Uiteraard is de Fenix 3 een stuk meer business proof en qua functies ook. Daarnaast is het scherm ook iets groter dan de Forerunner series.
In jouw positie zou ik nu eerder de 'oude' Fenix 3 overwegen (375), ipv de nieuwe met opt hr (599).
- Prijsverschil is echt huge
- optische hr werkt gewoon niet goed genoeg voor alle type trainingen
- oude F3 kun je vast nog snel verkopen voor een mooie prijs, de nieuwe schrijf je gelijk bij de aankoop 100,- af.
En wat is het verschil dan tussen de oude Fenix 3 en de nieuwe Fenix 3 Requiem19?
Optische HR en saffierglas
[ Voor 42% gewijzigd door Sinned123 op 16-01-2016 07:59 ]
Dat inderdaad, en de prijs. Verder zijn ze identitiek. Al weten we nog niet of Garmin intern de componenten anders geinstalleerd heeft voor betere GPS.
Op 't Garmin forum had iemand zijn Fenix 3 uit elkaar geschroefd. Daar bleek al uit dat zijn Fenix revision 7 was, wat erop lijkt te duiden dat er gedurende afgelopen jaar onderhuids wel wat kleine aanpassingen zijn geweest.
Maar, de nieuwe Fenix is vooral een cashcow. 599 voor de HR, of met de nato/leren strap... Lekkere marge voor Garmin
Op 't Garmin forum had iemand zijn Fenix 3 uit elkaar geschroefd. Daar bleek al uit dat zijn Fenix revision 7 was, wat erop lijkt te duiden dat er gedurende afgelopen jaar onderhuids wel wat kleine aanpassingen zijn geweest.
Maar, de nieuwe Fenix is vooral een cashcow. 599 voor de HR, of met de nato/leren strap... Lekkere marge voor Garmin
Noem dan gewoon fenix 3 HR want die naam heeft hij gewoon gekregen dan weet iedereen welke je bedoelt zo noemen de winkels hem tenslotte ook gewoon.
En 1 Fenix 3 uit elkaar halen wil nog niet zeggen dat er gelijk bij alle van alles anders is lijkt mij?
Zijn wel weer van die simpele aannames eigenlijk waarvan je pas kan zeggen of het waar is als je er meerdere uit elkaar heb gehad toch?
De Fenix 3 met Sapphire en HRM strap koste dat vorig jaar ook tot oktober oid toen pas gingen de prijzen wat zakken.
De 3 met rosé gold (zonder hrm zelfs als ik het goed zie) kost dat nog steeds zag ik dus zo gek vind ik dat niet
Niemand verplicht je hem te kopen toch
En 1 Fenix 3 uit elkaar halen wil nog niet zeggen dat er gelijk bij alle van alles anders is lijkt mij?
Zijn wel weer van die simpele aannames eigenlijk waarvan je pas kan zeggen of het waar is als je er meerdere uit elkaar heb gehad toch?
De Fenix 3 met Sapphire en HRM strap koste dat vorig jaar ook tot oktober oid toen pas gingen de prijzen wat zakken.
De 3 met rosé gold (zonder hrm zelfs als ik het goed zie) kost dat nog steeds zag ik dus zo gek vind ik dat niet
[ Voor 31% gewijzigd door Roos79 op 16-01-2016 10:25 ]
Ach, ik haal de Fenix wel eind van het jaar als hij weer 100 € goedkoper is geworden 
de nieuwe firmware voor de FR235 lijkt niet heeel veel uit te maken voor de HS. Hij staat al weer ruim een half uur op 62 bpm te knipperen...Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:50:
[...]
laat zeker je bevindingen weten met de fr 235. ben benieuwd hoe hij het nu doet na de update.
Verwijderd
Juist ook gelezen op het garmin forum dat de bug met de hs nog steeds niet opgelost is.en dit zelfs na 2 update's. ..
Dit zou toch niet mogen zijn!
Dit weerhoud mij om de fr 235 te kopen!
Ik heb totaal geen last van deze bug.
Misschien moeten ze de fr235 eens een factory reset geven na de update.
Misschien moeten ze de fr235 eens een factory reset geven na de update.
Het klinkt erger dan het is, bij de normale activiteiten (hardlopen dus) heb ik het niet meegemaakt. Mocht je waarde hechten aan de 24/7 HS meting, dan zou het momenteel een dealbreaker kunnen zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:48:
Juist ook gelezen op het garmin forum dat de bug met de hs nog steeds niet opgelost is.en dit zelfs na 2 update's. ..
Voor de rest is de 235 een prima ding hoor (al is er altijd wel wat te vinden wat minder is). Garmin zal nog wel updates nodig hebben om hem 'goed genoeg' te krijgen, net als de toenmalige 620 waar het ook ruim een half jaar duurde plus vele updates voordat deze 'goed genoeg' was voor 99% van alle gebruikers. Helaas is het typisch Garmin om de eindgebruiker te trakteren op buggy firmware
Vergeet niet dat een optische HS-meting in een horloge iets is van het laatste jaar (2015).
Het zal me niks verbazen dat die rare HR "bugs" in de 235 ook aanwezig zullen zijn in de Fenix 3 HR, hoewel het niet anders kan dat die op den duur gefixt zullen worden.
Ben er eigenlijk al over uit dat ik sowieso een Fenix 3 wil, ik vind het alleen nog even lastig om de meerwaarde van het saphir glas in te schatten (hoewel ik nu ook vaak lomp met mn horloge langs iets schaaf) en of ik dan wel of geen HS meeting wil bijhouden. Heb ergens het gevoel dat ik met de HR versie meteen "klaar" ben, en wanneer ik nu de meer verstandige instap Fenix kies ik wellicht weer relatief snel upgrade kriebels krijg.
Ben er eigenlijk al over uit dat ik sowieso een Fenix 3 wil, ik vind het alleen nog even lastig om de meerwaarde van het saphir glas in te schatten (hoewel ik nu ook vaak lomp met mn horloge langs iets schaaf) en of ik dan wel of geen HS meeting wil bijhouden. Heb ergens het gevoel dat ik met de HR versie meteen "klaar" ben, en wanneer ik nu de meer verstandige instap Fenix kies ik wellicht weer relatief snel upgrade kriebels krijg.
Paar keer nu gelopen met de Fenix2, maar de snelheidswisselingen zijn veel te groot. Ik erger me er groen en geel aan.
Ben nu aan het kijken naar een Ambit3, volgens de verhalen is die qua GPS Accuracy de beste.
Ben nu aan het kijken naar een Ambit3, volgens de verhalen is die qua GPS Accuracy de beste.
Zullen die snelheids wisselingen niet bij ieder horloge zijn?
Ik had ze ook bij de M400 namelijk en nu met de F3 minder maar met de tip om het op een gemiddelde was ideaal.
Doordat je je pols continu beweegt houd je toch die schommelingen althans dat is mij vertelt hierover.
Ik had ze ook bij de M400 namelijk en nu met de F3 minder maar met de tip om het op een gemiddelde was ideaal.
Doordat je je pols continu beweegt houd je toch die schommelingen althans dat is mij vertelt hierover.
Tuurlijk, maar bij de een wel minder dan bij de ander.Roos79 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 16:37:
Zullen die snelheids wisselingen niet bij ieder horloge zijn?
Voor de Scosche Rhythm+ gebruikers onder ons: op welke plek geeft die het beste resultaat?
Ik heb hem vandaag voor het eerst gebruikt en kreeg een gemiddelde van 188BPM waar het werkelijk in de buurt van 120BPM zal hebben gezeten. Rusthartslag daarentegen gaf die wel goed weer en voor mijn gevoel zat die strak zat tijdens het hardlopen. Hij verschoof in ieder geval niet. Plus hij was bedekt met twee shirts.
Ik heb hem vandaag voor het eerst gebruikt en kreeg een gemiddelde van 188BPM waar het werkelijk in de buurt van 120BPM zal hebben gezeten. Rusthartslag daarentegen gaf die wel goed weer en voor mijn gevoel zat die strak zat tijdens het hardlopen. Hij verschoof in ieder geval niet. Plus hij was bedekt met twee shirts.
[ Voor 4% gewijzigd door Koenbr op 17-01-2016 21:32 ]
Zou het kunnen dat dat jouw pasfrequentie was? Ik had ooit iets gelijkaardigs voor met de tomtom cardio: waarden die veel te hoog waren maar wel toevallig in de buurt van mijn pasfrequentie. Bij sommigen lijkt die optische HR meting gewoon niet te lukken, het moet iets fysisch zijn.
It's just technology, not religion
Je hebt gelijk, dat is minder verwarrendRoos79 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 10:16:
Noem dan gewoon fenix 3 HR want die naam heeft hij gewoon gekregen dan weet iedereen welke je bedoelt zo noemen de winkels hem tenslotte ook gewoon.
Maar waar ik verder op doelde; Garmin heeft op de CES ook de F3 varianten met saffierglas+nato strap of leren strap gereleased, die dus óók 599 gaan kosten. Het verschil met de Fenix 3 die nu voor weinig te koop is is dat de aangekondigde 'nieuwe' varianten allemaal saffierglas hebben en de nieuwe HRM Run 3 band hebben.
De voordelige prijzen die je in de winkels nu ziet (375 euro), is allemaal de non-saffier versie met oude hartslagband. Het is (imo) onduidelijk of deze variant nog geproduceerd wordt, of dat alleen de oude voorraad verkocht wordt.
Nog vreemder is dat de 'oude' Sapphire versie (met stalen horlogebandje) nu ook al voordelig te krijgen is, (420 euro zag ik al), terwijl de net aangekondigde versie met nato strap dan weer 599 gaat kosten. Kortom, verwarring alom bij Garmin...
Met betrekking tot de nieuwe/oude internals: bijna alle producenten passen hun producten gedurende het productieproces aan, vaak om zelf ook efficiënter/goedkoper het product te kunnen produceren. Als je echt interesse hebt zal ik het linkje opzoeken waar iemand de gehele internals uit elkaar gehaald heeft. Deze persoon linkt ook naar post waar iemand een eerdere versie uit elkaar haalde, en daar was toch wel een en ander anders.
Ja die "afgeprijsde" non-HR versies zorgen er bij mij voor dat ik mn "optische hartslag registratie wens" evt wel bereid ben om te laten vallen. Waar ben jij die sapphire versie voor 420 tegengekomen? Dat is gezien de meerprijs van het losse bandje een hele interessante optie.
klinkt als een "cadence lock", kan soms wel eens voorkomen bij een optische HS ja...Koenbr schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:31:
Voor de Scosche Rhythm+ gebruikers onder ons: op welke plek geeft die het beste resultaat?
Trouwens, optische HS is iets minder leuk bij deze temperaturen

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 18-01-2016 11:58 ]
Dit zou ik ook wel willen weten, ik sta op het punt de non-sapphire te bestellen voor 389.
Stefmeister schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:42:
Ja die "afgeprijsde" non-HR versies zorgen er bij mij voor dat ik mn "optische hartslag registratie wens" evt wel bereid ben om te laten vallen. Waar ben jij die sapphire versie voor 420 tegengekomen? Dat is gezien de meerprijs van het losse bandje een hele interessante optie.
Ik krijg persoonlijk altijd goede resultaten op de 'recommended' spot, oftewel binnenkant onderarm in de buurt van de elleboog. Daar zit meestal ook het minste haar op een arm omdat bij veel mensen het haar daar slijt door het liggen van de onderarm op tafels. (ymmv). Verder haal ik ook goede metingen hoog op de bovenarm als ik alleen een t-shirt draag en 'm per se niet zichtbaar wil hebben (geen rare witte verbrandings-negatieve-vlek als het zonnetje eens een keer hard straalde). In principe meet hij overal goed in rust bij mij, maar op mijn benen pakt ie meteen de pas-cadence op dus dat is een no-go area.Koenbr schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:31:
Mijn advies probeer pols, binnen of buitenkant onderarm (en dan wat hoger zeg maar een handbreedte naast waar je normaal je horloge zou doen) en bovenarm. Je zou ook nog kunnen kijken of je verschil merkt tussen links en rechts. Ieder lichaam zit net anders in elkaar en het gaat er eigenlijk gewoon om, een kaal plekje te vinden waar redelijk oppervlakkig wat bloedvaatjes lopen. Als je erg behaard bent of een erg donkere huid hebt gaat dit wat lastiger.
Ik ga uit dat we weer als vanouds beta-tester zijn voor het eerste half/drie-kwart jaar zoals bij Garmin gebruikelijk is.Stefmeister schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:02:
Het zal me niks verbazen dat die rare HR "bugs" in de 235 ook aanwezig zullen zijn in de Fenix 3 HR, hoewel het niet anders kan dat die op den duur gefixt zullen worden.
Wat betreft de noodzaak van Saffier glas. Ik draag mijn horloge Fenix 3 grey altijd en ik werk in de bouw. Ik ben er wel "voorzichtig" mee, maar het krijgt echt wel regelmatig wat te verduren. Op het glas (normaal glas dus) is er nog niets zichtbaar van krassen. Wel zijn er krassen zichtbaar op de bezel (buitenring). Het heeft dus behalve een meerprijs weinig meerwaarde in mijn ogen. Had ik echter vorig jaar een keuze gehad tussen de grey normaal glas en saffier, was het waarschijnlijk ook de saffier geworden.
Wat goed is om in je achterhoofd te houden: saffier is wel superkras bestendig, maar het heeft wel de neiging om eerder te barsten. Nou weet ik niet wat "eerder dan normaal" precies inhoudt en ik heb eigenlijk ook nog geen berichten gelezen over mensen die hun horlogeglas bij normaal gebruik breken dus ik weet ook niet precies wat je daar van moet denken.
Van de andere kant heb ik ook nog geen berichten gelezen van mensen die krassen hebben op hun normale glas bij normaal gebruik.
Mijn vorige horloge was wel saffierglas en die ziet er qua glaswerk na 13 jaar nog altijd uit alsof ie net uit de verpakking komt
Dit weekend nieuwe "nato" strap besteld, dus ik ben benieuwd wanneer de levering volgt.
[ Voor 39% gewijzigd door rockhopper op 18-01-2016 15:01 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Als ik het goed begrijp gebruik jij de Fenix 3 Grey icm de Scosche Rhythm+ voor je hs registratie? Bevalt dat?
Bevalt prima, het enige nadeel is dat je de scosche vaker moet opladen dan je Fenix, anders gezegd: als ik langer dan 8 uur onderweg ben kan de scosche op zijn terwijl de fenix 3 nog verder gaat.
Maar ik ben geen fanatieke atleet, dus ik vind het alleen leuk om aan de HR te zien hoe intensief ik gesport heb, ik gebruik hem niet strikt voor training, al heb ik dat wel gedaan voordat ik blessureleed kreeg.
Voordelen: hij gaat van horloge naar horloge en kan tegelijk met mijn horloge en fietscomputer verbonden zijn (en telefoon als ik heel intensief op wil nemen). Je hebt geen irritante borstband om. Eerlijk gezegd voel ik 'm eenmaal om gedaan niet meer zitten. Relatief goedkoop.
Nadelen: slecht verkrijgbaar in Nederland, hij moet apart meegenomen worden en apart geladen worden.
Ik zou nu waarschijnlijk de Fenix HR halen, maar ik vind het niet erg als 1) de meting mislukt 2) een tijdje beta-tester te zijn. En ik zou daarnaast waarschijnlijk nog altijd de scosche gebruiken (al heb ik geen idee of dat tegelijk werkt) om het verschil te bekijken.
Maar ik ben geen fanatieke atleet, dus ik vind het alleen leuk om aan de HR te zien hoe intensief ik gesport heb, ik gebruik hem niet strikt voor training, al heb ik dat wel gedaan voordat ik blessureleed kreeg.
Voordelen: hij gaat van horloge naar horloge en kan tegelijk met mijn horloge en fietscomputer verbonden zijn (en telefoon als ik heel intensief op wil nemen). Je hebt geen irritante borstband om. Eerlijk gezegd voel ik 'm eenmaal om gedaan niet meer zitten. Relatief goedkoop.
Nadelen: slecht verkrijgbaar in Nederland, hij moet apart meegenomen worden en apart geladen worden.
Ik zou nu waarschijnlijk de Fenix HR halen, maar ik vind het niet erg als 1) de meting mislukt 2) een tijdje beta-tester te zijn. En ik zou daarnaast waarschijnlijk nog altijd de scosche gebruiken (al heb ik geen idee of dat tegelijk werkt) om het verschil te bekijken.
Ok! iedereen bedankt voor zijn bijdrage, ik zal ermee aan de slag gaan. Het lijkt idd de cadans die geregistreerd is i.p.v. de HR.
Ik had het niet helemaal juist onthouden, €457 is hij te koop:Hooiopdevork schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:19:
Dit zou ik ook wel willen weten, ik sta op het punt de non-sapphire te bestellen voor 389.
[...]
http://www.rosebikes.nl/a...Pucxuf9s8oCFQTlwgodH4wHPg
De Scosche rhythm + is 'gewoon' te bestellen bij Wehkamprockhopper schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:40:
Ook enorm aan het twijfelen over een sporthorloge en/ of activity tracker. Budget max 200-250 euro. Ik heb een mooi (maar smaken verschillen uiteraard) klassiek horloge dat ik blijf dragen.
Ik wil voor het hardlopen sowieso m'n hartslag kunnen meten en gps gebruiken. Gps doe ik nu met m'n telefoon en strava. Vind de feedback elke 500m erg prettig. Maar ik zie dit niet 1-2-3 terug bij Garmin/TomTom/Polar horloges. Iemand ervaring?
Verder overweeg ik de volgende opties. Alle adviezen zijn welkom uiteraard.
- Garmin forerunner 225.
Mooie alles in 1 optie, maar aan de prijzige kant en geen optie als dagelijks activity tracker ivm de grootte.
- TomTom Runner 2 cardio
Ook mooie alles in 1 optie en goedkoper dan de 225. Als ik DC Rainmaker mag geloven zijn beide redelijk accuraat qua HS. TT heeft wel mindere software en ook voor mij niet geschikt als activity tracker.
- TomTom Runner cardio
Goedkoop alternatief met goede HS meter (DC Rainmaker). Binnen m'n budget zou ik dit kunnen aanvullen met bijv. een Fitbit Flex voor dagelijkse activity tracker.
- Polar M400. Goedkoop en goed (volgens reviews Coolblue) hardloophorloge. Aan te vullen met bijv. de Scosche rhythm +. Vind de USB aansluiting nog wel een zwakke schakel, heb ik gelezen.
Als activity tracker kan ik wellicht de Xiaomi Mi band 1S overwegen.
Andere combi's zijn er wellicht ook nog, maar bovenstaand de meest voor de hand liggende wat mij betreft.
Keuzes, keuzes...
Ik wil voor het hardlopen sowieso m'n hartslag kunnen meten en gps gebruiken. Gps doe ik nu met m'n telefoon en strava. Vind de feedback elke 500m erg prettig. Maar ik zie dit niet 1-2-3 terug bij Garmin/TomTom/Polar horloges. Iemand ervaring?
Verder overweeg ik de volgende opties. Alle adviezen zijn welkom uiteraard.
- Garmin forerunner 225.
Mooie alles in 1 optie, maar aan de prijzige kant en geen optie als dagelijks activity tracker ivm de grootte.
- TomTom Runner 2 cardio
Ook mooie alles in 1 optie en goedkoper dan de 225. Als ik DC Rainmaker mag geloven zijn beide redelijk accuraat qua HS. TT heeft wel mindere software en ook voor mij niet geschikt als activity tracker.
- TomTom Runner cardio
Goedkoop alternatief met goede HS meter (DC Rainmaker). Binnen m'n budget zou ik dit kunnen aanvullen met bijv. een Fitbit Flex voor dagelijkse activity tracker.
- Polar M400. Goedkoop en goed (volgens reviews Coolblue) hardloophorloge. Aan te vullen met bijv. de Scosche rhythm +. Vind de USB aansluiting nog wel een zwakke schakel, heb ik gelezen.
Andere combi's zijn er wellicht ook nog, maar bovenstaand de meest voor de hand liggende wat mij betreft.
Keuzes, keuzes...
Voorraad van 1, eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat ze 'm weer hebben. Ik heb met een aantal (ex)leveranciers via email navraag gedaan over leverbaarheid en levertijden. De meeste gaven aan dat ie niet meer terug zou komen in het assortiment waaronder wehkamp. Maar dit is inmiddels al meer dan een jaar geleden.vhal schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:15:
[...]
De Scosche rhythm + is 'gewoon' te bestellen bij Wehkamp
Ik heb de mijne bij futurum gehaald, maar daar is ie niet meer leverbaar. Een tweede exemplaar bij super-stores waar ie ook "niet op voorraad" is (voor m'n pa). Maar goed hij is verder goed te verkrijgen via amazon, alleen bij de Nederlandse winkels is het vaak lang wachten met onzekere levertijden.
Hmm, dat is ook wel erg beperkt. Typisch dat ze nergens goed te verkrijgen zijn terwijl er wel doodleuk een NL'se site van Scosche bestaat.
Daarnaast is het wellicht van belang in hoeverre je waarde hecht aan:
- Optische HS in het horloge, Optische HS via externe sensor, HS via borstband
- Activitytracking
- Mogelijkheden horloge (denk aan multisport e.d.)
- Software.
De Tom Tom horloges zien er best netjes uit al zijn hun mogelijkheden wat betreft software en instellingen beperkter dan de Garmin Forerunners.
Volgens mij heeft geen enkele horloge echte ‘feedback’.NRG-81 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:58:
Ook enorm aan het twijfelen over een sporthorloge en/ of activity tracker. Budget max 200-250 euro. Ik heb een mooi (maar smaken verschillen uiteraard) klassiek horloge dat ik blijf dragen.
Daarnaast is het wellicht van belang in hoeverre je waarde hecht aan:
- Activitytracking
- Software.
De grootte valt toch wel mee? Een normaal horloge is niet veel kleiner. Wil je een activity tracker, dan zou je de Garmin Vivoactive kunnen overwegen of toch de FR230 - 235 (die wel een stuk duurder is..). De FR225 is her en der wel te vinden op V&A en Marktplaats.- Garmin forerunner 225.
De Polar M400 is een goede keuze voor een nette prijs. Het probleem met de USB aansluiting is grotendeels verholpen in de latere revisies. De Scosche rhythm + en horloge combi is altijd wel goed te noemen al kan je voor de FR225 en FR235 er wel voor kiezen om eventueel een borstband te koppelen als optische HS even niet handig is (voor bijvoorbeeld fietsen).- TomTom Runner 2 cardio
- TomTom Runner cardio
Keuzes, keuzes...
De Tom Tom horloges zien er best netjes uit al zijn hun mogelijkheden wat betreft software en instellingen beperkter dan de Garmin Forerunners.
Of de Garmin Vivosmart HR.De grootte valt toch wel mee? Een normaal horloge is niet veel kleiner. Wil je een activity tracker, dan zou je de Garmin Vivoactive kunnen overwegen of toch de FR230 - 235 (die wel een stuk duurder is..). De FR225 is her en der wel te vinden op V&A en Marktplaats.
Ik begreep dat TT Runner en FR220/225 dit in de vorm van vibratie doen en M400 in de vorm van piepjes, daar doelde ik tenminste op. Vraag is of dat altijd per km is of ook per 500m kan.vhal schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:03:
[...]
Volgens mij heeft geen enkele horloge echte ‘feedback’.
- Bij het hardlopen lijkt een borstband me niks, dus dat valt wat mij betreft af. Een redelijk goede optische HS in het horloge lijkt me ideaal, met een optische HS via externe sensor loop ik toch weer met een extra apparaat, in de voorbereiding minder handig. Ik wil zo weinig tijd kwijt zijn voordat ik de weg opga.Daarnaast is het wellicht van belang in hoeverre je waarde hecht aan:
- Activitytracking
- Software.
- Ik loop alleen hard, dus multisport is geen voorwaarde.
-Activitytracking lijkt me erg leuk om mee bezig te zijn, maar als ik moet kiezen, kies ik voor een horloge dat me ondersteunt bij het hardlopen, inclusief GPS en HS. Voor activitytracking wil ik vooral stappen, slaap enz. bijhouden.
- Software weet ik niet. Kan me voorstellen dat als ik software met minder opties gebruik, ik niet direct opties zal missen.
Klopt, maar ik blijf m'n gewone horloge dragen, en ga niet met twee horloges lopen. Wel eventueel een kleinere activity tracker.De grootte valt toch wel mee? Een normaal horloge is niet veel kleiner. Wil je een activity tracker, dan zou je de Garmin Vivoactive kunnen overwegen of toch de FR230 - 235 (die wel een stuk duurder is..). De FR225 is her en der wel te vinden op V&A en Marktplaats.
Goed om te weten dat de USB problemen bij de M400 grotendeels verholpen zijn. Maakt de keuze weer wat lastiger!De Polar M400 is een goede keuze voor een nette prijs. Het probleem met de USB aansluiting is grotendeels verholpen in de latere revisies. De Scosche rhythm + en horloge combi is altijd wel goed te noemen al kan je voor de FR225 en FR235 er wel voor kiezen om eventueel een borstband te koppelen als optische HS even niet handig is (voor bijvoorbeeld fietsen).
Neig nu naar de TT Runner Cardio icm Fitbit Flex of Charge (zonder HR).
Onderschat de software niet. Een gesloten of beperkt platform zal je in de toekomst, mocht je er serieuzer mee verder willen gaan, problemen kunnen geven in de zin dat je wellicht je history kwijt raakt als je overstapt. Daarbij staan de features van tomtom website in vergelijking tot de meeste websites echt behoorlijk achteraan. Op zich begrijpelijk voor een kleine speler in deze sectie maar je krijgt dus minder waar voor je geld.
Daarbij is TomTom een nieuwe speler op de markt, in feite heb je een 1e generatie toestel waar ze een 2e generatie van gemaakt hebben door er optische HR bij te doen (verwijzend naar je TT runner cardio) De meeste andere fabrikanten zitten al veel langer in het vak en gaat in de regel beter om met features / revisies / feedback en de toestellen zijn over het algemeen beter.
Wat betreft je multisport, die zijn er in twee smaken:
versie 1: het horloge verwerkt verschillende soorten sporten en labelled deze als zijnde verschillende sporten. De TT multisport kan dit wel, de runner niet. De polar M400 wel, de Garmin FR 220 niet.
versie 2: het horloge verwerkt 1 activiteit waarbij je meerdere sporten beoefend tot één geheel (lees triathlon is ook echt een triathlon) Dit kunnen volgens mij geen van bovengenoemde toestellen, maar dit is ook meer een feature voor gevorderde atleten.
Ik ben ooit begonnen met de Garmin FR220 en ik had binnen een maand al door dat ik spijt had dat er geen fiets mode bij zat. Ook al train ik er niet mee, ik toerfiets veel en het is gewoon leuk om deze vast te leggen. Dus als je ECHT alleen maar hardloopt is een simpel toestel prima, ga je ooit andere dingen doen (leuke fietstocht door een vakantieland, zwemmen ergens of kanoen) dan kan een uitgebreider horloge meerwaarde hebben. Hier blinkt eigenlijk vooral de M400 in uit, die onlangs ook nog eens keer de cadense als uitbreiding heeft gekregen en een koppeling met strava (mijn favoriete sport software platform).
Ik ben het met je eens dat eigenlijk geen van deze toestellen mooi of leuk genoeg zijn om 24/7 te dragen
Daarbij is TomTom een nieuwe speler op de markt, in feite heb je een 1e generatie toestel waar ze een 2e generatie van gemaakt hebben door er optische HR bij te doen (verwijzend naar je TT runner cardio) De meeste andere fabrikanten zitten al veel langer in het vak en gaat in de regel beter om met features / revisies / feedback en de toestellen zijn over het algemeen beter.
versie 1: het horloge verwerkt verschillende soorten sporten en labelled deze als zijnde verschillende sporten. De TT multisport kan dit wel, de runner niet. De polar M400 wel, de Garmin FR 220 niet.
versie 2: het horloge verwerkt 1 activiteit waarbij je meerdere sporten beoefend tot één geheel (lees triathlon is ook echt een triathlon) Dit kunnen volgens mij geen van bovengenoemde toestellen, maar dit is ook meer een feature voor gevorderde atleten.
Ik ben ooit begonnen met de Garmin FR220 en ik had binnen een maand al door dat ik spijt had dat er geen fiets mode bij zat. Ook al train ik er niet mee, ik toerfiets veel en het is gewoon leuk om deze vast te leggen. Dus als je ECHT alleen maar hardloopt is een simpel toestel prima, ga je ooit andere dingen doen (leuke fietstocht door een vakantieland, zwemmen ergens of kanoen) dan kan een uitgebreider horloge meerwaarde hebben. Hier blinkt eigenlijk vooral de M400 in uit, die onlangs ook nog eens keer de cadense als uitbreiding heeft gekregen en een koppeling met strava (mijn favoriete sport software platform).
Ik ben het met je eens dat eigenlijk geen van deze toestellen mooi of leuk genoeg zijn om 24/7 te dragen
Bij de FR225 gaat het idd met fibratie (wat beter is imho want piepje kan je makkelijker missen) en is instelbaar wat de interval is..NRG-81 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:29:
[...]
Ik begreep dat TT Runner en FR220/225 dit in de vorm van vibratie doen en M400 in de vorm van piepjes, daar doelde ik tenminste op. Vraag is of dat altijd per km is of ook per 500m kan.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
FYI ik sta open voor boden voor mijn FR225, als ik die voor een redelijk bedrag kan verkopen dan koop ik zelf een FR235...vhal schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:03:
De grootte valt toch wel mee? Een normaal horloge is niet veel kleiner. Wil je een activity tracker, dan zou je de Garmin Vivoactive kunnen overwegen of toch de FR230 - 235 (die wel een stuk duurder is..). De FR225 is her en der wel te vinden op V&A en Marktplaats.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik kreeg net de update van Garmin connect binnen: fenix 3 HR support toegevoegd. De app is dus klaar voor lancering.
Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul
Zeker als je in een groep loopt. Tijdens mijn intervaltraining gisteravond hoorde ik ook weer regelmatig hetzelfde Garmin-piepje en dan weet je echt niet of het je eigen FR is of die van iemand anders. Nou is dat een training waarbij de trainer bepaalt wat er gebeurt, dus waarschijnlijk is het een auto-pause of een waarschuwing voor een bepaalde HR-zone, maar toch...ToolkiT schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:31:
(wat beter is imho want piepje kan je makkelijker missen)
Punctuality is the politeness of kings
Piepjes staan hoe dan ook uit, altijd op trillen 
Piepjes zijn iritant.
Piepjes zijn iritant.
Maar trillen voel je weer niet als je je horloge boven je kleding draagt, dan zijn piepjes weer wel handig. Kortom het hangt van persoonlijke voorkeur en omstandigheden af wat voor iemand het beste werkt.
Persoonlijk zou ik liever een wat hardere piep horen vanuit mijn Fenix 3, die momenteel zo zacht is als een muizenscheet. Het trillen is wel erg sterk gelukkig. Aangezien je zelf kan customizen wat wanneer wel en niet aan gaat (trillen vibreren) zijn beide opties fijn om te hebben.
Overigens staan de nieuwe bandjes voor de Fenix 3 nog altijd op de website van Garmin zonder 'toevoegen aan winkelwagen' optie. Ik zie dat maar als "nog niet op voorraad", wat vreemd is, ik had ze inmiddels al wel verwacht omdat er weinig mis mee kan gaan. (geen last minute software revisies of iets dergelijks) Hopelijk binnenkort!
Persoonlijk zou ik liever een wat hardere piep horen vanuit mijn Fenix 3, die momenteel zo zacht is als een muizenscheet. Het trillen is wel erg sterk gelukkig. Aangezien je zelf kan customizen wat wanneer wel en niet aan gaat (trillen vibreren) zijn beide opties fijn om te hebben.
Overigens staan de nieuwe bandjes voor de Fenix 3 nog altijd op de website van Garmin zonder 'toevoegen aan winkelwagen' optie. Ik zie dat maar als "nog niet op voorraad", wat vreemd is, ik had ze inmiddels al wel verwacht omdat er weinig mis mee kan gaan. (geen last minute software revisies of iets dergelijks) Hopelijk binnenkort!
Multisport heb ik op dit moment echt geen behoefte aan. Ik loop hard, punt. Ik fiets niet, kano niet, zwem niet... Wellicht ooit in de toekomst, maar daar ga ik nu geen rekening mee houden.rockhopper schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:03:
Onderschat de software niet. Een gesloten of beperkt platform zal je in de toekomst, mocht je er serieuzer mee verder willen gaan, problemen kunnen geven in de zin dat je wellicht je history kwijt raakt als je overstapt. Daarbij staan de features van tomtom website in vergelijking tot de meeste websites echt behoorlijk achteraan. Op zich begrijpelijk voor een kleine speler in deze sectie maar je krijgt dus minder waar voor je geld.
Wel goede opmerking over de software, je bent duidelijk geen fan van de TomToms
Twijfel slaat dus weer toe. Ga binnenkort maar eens een paar horloges in het echt bewonderen en dan de knoop doorhakken.
Trillen is mi wel een redelijke must-have, M400 valt dan weer af. Maar ik denk dat ik toch graag geïntegreerde HS meting wil, blijft de keuze dus redelijk beperkt tot de TT Cardio of FR225.
[ Voor 3% gewijzigd door NRG-81 op 20-01-2016 17:20 ]
Tja ik vond de tomtom niet lekker zitten dus ik heb er eigenlijk te weinig hands on ervaring mee om er echt een goede impressie van te geven. De software vind ik matig tot slecht zeker in vergelijking wat er mogelijk is bij de concurrentie. Ze zijn wel innovatief, eerste 'grotere' naam met ingebouwde HR en nu een hardloop horloge met ingebouwde muziek. (de spark of runner 2, nog niet in het echt gezien trouwens)
Qua budget is TT alleen een goede keuze als je rentepunten hebt en deze wilt uitgeven bij de ing rentepunt winkel, maar puur op hardloop advies zou ik het nu vooral tussen de garmins en de m400 houden.
Als je echt ingebouwde HR wilt is je keuze iets breder: Tomtom alle cardios, Garmin Fenix 3 HR, FR225 en FR235. Maar omdat het nog een 'jonge' techniek is zou ik eerder geneigd zijn om nu als beginner een goedkoper horloge te halen en over een jaar (of twee) als de techniek verder is misschien eentje met ingebouwde HR nemen. Voordeel is dan dat de techniek stabieler is, de prijzen zakken, en de concurrentie ook meerdere modellen heeft. En je weet dan zelf ook iets beter wat wel en niet fijn is.
Ik kan je aanraden om buiten de toestellen natuurlijk in persoon te bekijken ook de reviews van dcrainmaker er op na te lezen. Mocht je uiteindelijk één of twee toestellen over houden lees dan ook de comments bij zijn reviews door die geven vaak nog extra aandacht puntjes en antwoorden die de review mist.
Qua budget is TT alleen een goede keuze als je rentepunten hebt en deze wilt uitgeven bij de ing rentepunt winkel, maar puur op hardloop advies zou ik het nu vooral tussen de garmins en de m400 houden.
Als je echt ingebouwde HR wilt is je keuze iets breder: Tomtom alle cardios, Garmin Fenix 3 HR, FR225 en FR235. Maar omdat het nog een 'jonge' techniek is zou ik eerder geneigd zijn om nu als beginner een goedkoper horloge te halen en over een jaar (of twee) als de techniek verder is misschien eentje met ingebouwde HR nemen. Voordeel is dan dat de techniek stabieler is, de prijzen zakken, en de concurrentie ook meerdere modellen heeft. En je weet dan zelf ook iets beter wat wel en niet fijn is.
Ik kan je aanraden om buiten de toestellen natuurlijk in persoon te bekijken ook de reviews van dcrainmaker er op na te lezen. Mocht je uiteindelijk één of twee toestellen over houden lees dan ook de comments bij zijn reviews door die geven vaak nog extra aandacht puntjes en antwoorden die de review mist.
Toolkit biedt volgens mij een (gunstig geprijsde?) 2e hands 225 aan
.
Overigens, als je toch al lekker bezig bent, kan ik me voorstellen dat je stiekem ook kijkt naar de 235, toch net even meer futureproof met o.a. de mogelijkheid om ConnectIQ apps te downloaden en gebruiken.
Overigens, als je toch al lekker bezig bent, kan ik me voorstellen dat je stiekem ook kijkt naar de 235, toch net even meer futureproof met o.a. de mogelijkheid om ConnectIQ apps te downloaden en gebruiken.
Volgens mij niet gunstig geprijsd hoor hij gaat weg voor een goed bod lees ik dat is wat anders dan gunstig geprijsd in mijn ogen.
Vraagje iemand ervaring met de mio link in combi met Garmin?
Bedankt voor alle feedback. DC Rainmaker houd ik zeker in de gaten. Verder is m'n budget niet toereikend voor de 235 op dit moment.
Ik heb het zelf niet zo op 2e hands. Gunstig geprijsd of niet, ik kies liever voor een aanbieding van een nieuw horloge.
Ik heb het zelf niet zo op 2e hands. Gunstig geprijsd of niet, ik kies liever voor een aanbieding van een nieuw horloge.
Yep. Werkt prima. Ik heb een FR220 en een Edge 510 (fietscomputer) en mijn Mio Link werkt prima met allebei. Zolang je maar zorgt dat die Link goed strak zit.Roos79 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:21:
Tijdens hardlopen heb ik de link wel aan dezelfde arm (alleen iets hoger) als mijn FR. Met de units aan verschillende polsen kreeg ik af en toe storingen, waarschijnlijk omdat de afstand steeds varieert en mijn lichaam bij iedere stap weer in de weg zit.
Eerder koppelde ik de Link af en toe met mijn telefoon omdat dat de enige manier is om batterijstatus uit te lezen. Maar tegenwoordig laad ik mijn FR gewoon op als hij rond 30% batterij zit en dan gaat de Link meteen ook op de lader.
Belangrijk pluspunt van deze combi met koud en/of nat weer: je kunt de Link onder je kleding dragen en je horloge op je mouw. Probeer dat eens met een horloge met ingebouwde optische HR
[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 20-01-2016 20:42 ]
Iemand trouwens een idee of je de 'data-fields' ook op de pc kan inrichten? Vind 't zo'n geklooi om dat op het horloge te doen.
Bij Garmin kan dat volgens mij niet. En bij de horloges valt het nog mee... Ga eens een Garmin Edge helemaal naar je voorkeur inrichten met vele screens met maximaal acht data fields per stuk.
Bij de polar 400 kan het juist weer alléén op de pc, dus het hangt een beetje van je horloge af. Bij garmin is het een kwestie van een keertje 10 minuten uittrekken om 'm goed in te stellen, met als voordeel dat je in het veld nog aanpassingen kan maken. Bij polar heb je die mogelijkheid weer niet (in het veld).Niek_ schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:47:
Iemand trouwens een idee of je de 'data-fields' ook op de pc kan inrichten? Vind 't zo'n geklooi om dat op het horloge te doen.
Je kan ook voor de 'oude' tomtom cardio gaan, die gaat via ing rentepunten voor 179 euro weg. Goedkoper ga je in ieder geval geen horloge vinden met hartslagmeter én gps geintegreerd. Nadeel is dat 'ie niet geschikt is als activity tracker, en dat de meeste mensen hem niet chic genoeg vinden om dagelijks te dragen (dat is voor mij geen probleem, maar ik begijrp dat jij eigenlijk iets zoekt wat je altijd om hebt). Verder is de software ruk, dwz als je niet veeleisend bent (zoals ik) dan kan je er prima mee uit de voeten, maar wil je veel verschillende soorten intervaltraining kunnen doen dan loop je snel tegen beperkingen. Ervaring leert dat TomTom blind is voor elke vorm van kritiek dus daar gaat ook niets aan veranderenNRG-81 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 17:05:
[...]
Multisport heb ik op dit moment echt geen behoefte aan. Ik loop hard, punt. Ik fiets niet, kano niet, zwem niet... Wellicht ooit in de toekomst, maar daar ga ik nu geen rekening mee houden.
Wel goede opmerking over de software, je bent duidelijk geen fan van de TomToms![]()
Twijfel slaat dus weer toe. Ga binnenkort maar eens een paar horloges in het echt bewonderen en dan de knoop doorhakken.
Trillen is mi wel een redelijke must-have, M400 valt dan weer af. Maar ik denk dat ik toch graag geïntegreerde HS meting wil, blijft de keuze dus redelijk beperkt tot de TT Cardio of FR225.
Ik denk dat ik uiteindelijk toch maar voor de non-sapphire Fenix 3 ga, ondanks dat de HR versie de meest relaxte/complete versie in mijn ogen is wegen de 2 pluspunten van de geïntegreerde ohs en sapphire eigenlijk niet op voor de meerprijs van bijna 230 euro (fenix 3 is nu 369 bij correct). Maar het gaat ergens toch tegen mijn tweaker-hart principes in om "old-tech" te kopen. Dus ik maak mijzelf nu ook een beetje wijs dat:
- Ik de lagere batterijduur van de Fenix 3 HR vs Fenix 3 als vervelend zou ervaren (ook al is het uiteraard wel weer veel langer dan de losse ohs meters zoals de scosche).
- Ik alleen in het begin waarde zal hechten aan de 24/7 hs registratie
- Tegen de tijd dat de ohs problemen van garmins eigen meter zijn opgelost de F4 alweer om de hoek kijkt.
- Ik bij koud weer zoals nu en met skieen de horloge "waarschijnlijk" boven mn kleren draag.
Blijf er echter wel bij dat wanneer je sowieso een sapphire versie wilt je volgens mij zeker voor de HR moet gaan.
Wat ik nog wel een beetje slecht kan vinden na het lezen van heel dit forum en dcrainmaker is of de veel gehoorde GPS problemen van de fenix 3 na al die firmwareupdates aardig zijn opgelost?
- Ik de lagere batterijduur van de Fenix 3 HR vs Fenix 3 als vervelend zou ervaren (ook al is het uiteraard wel weer veel langer dan de losse ohs meters zoals de scosche).
- Ik alleen in het begin waarde zal hechten aan de 24/7 hs registratie
- Tegen de tijd dat de ohs problemen van garmins eigen meter zijn opgelost de F4 alweer om de hoek kijkt.
- Ik bij koud weer zoals nu en met skieen de horloge "waarschijnlijk" boven mn kleren draag.
Blijf er echter wel bij dat wanneer je sowieso een sapphire versie wilt je volgens mij zeker voor de HR moet gaan.
Wat ik nog wel een beetje slecht kan vinden na het lezen van heel dit forum en dcrainmaker is of de veel gehoorde GPS problemen van de fenix 3 na al die firmwareupdates aardig zijn opgelost?
Hoe betrouwbaar is die webshop "Correct"? ik wil de fenix 3 bestellen maar ze hebben deze bijna nergens op voorraad.
@hooiopdevork, met de webshop heb ik geen ervaring. Bij de winkel zelf haalde ik vroeger al mn geluidsproducten toen ik nog in Rotterdam woonde. Ik probeer in ieder geval als het even lukt dit weekend er gewoon even langs te rijden om de horloge(s) te bekijken. Ik denk dat ik voor de grey ga maar wellicht wordt ik nog verrast/overtuigd van de silver.
Heb er vorig jaar mijn FR220 besteld omdat zij hem voor een spotprijs konden leveren. En dat is allemaal netjes gegaan. Geen uitgebreide ervaringen dus, maar toch: één keer iets besteld en keurig op tijd geleverd gekregen.Hooiopdevork schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:26:
Hoe betrouwbaar is die webshop "Correct"? ik wil de fenix 3 bestellen maar ze hebben deze bijna nergens op voorraad.
Sinds ik jouw Fenix 3 de 'oude F3' heb genoemd heb je het wel gemunt op mij...Roos79 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:21:
Volgens mij niet gunstig geprijsd hoor hij gaat weg voor een goed bod lees ik dat is wat anders dan gunstig geprijsd in mijn ogen.
Heb je ooit iemand z'n waren horen aanbieding voor 'dramatisch slecht bod'?
Enfin...
Mbt de discussie over de non-sapphire F3 en de F3 HR (jaja, ik noem ze nu juist..
Strikt rationeel gezien lijkt mij de non-sapphire F3 de beste deal nu. De F3 HR heeft nu een meerprijs van € 230 (369 vs 599). Zeker als je nog een HRM band hebt van je vorige horloge... scheelt dit wel heel veel om de prijs te rechtvaardigen voor de F3 HR.
Echter, dit soort aankopen zijn (voor mij) zelden volledig rationeel...
TomTom Cardio via personeelsvoordeelwinkel is zelfs 149,-. Houd ik geld over voor een Fitbit charge (zonder HR) via wehkamp voor 89,-.Valorian schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:26:
[...]
Je kan ook voor de 'oude' tomtom cardio gaan, die gaat via ing rentepunten voor 179 euro weg. Goedkoper ga je in ieder geval geen horloge vinden met hartslagmeter én gps geintegreerd. Nadeel is dat 'ie niet geschikt is als activity tracker, en dat de meeste mensen hem niet chic genoeg vinden om dagelijks te dragen (dat is voor mij geen probleem, maar ik begijrp dat jij eigenlijk iets zoekt wat je altijd om hebt). Verder is de software ruk, dwz als je niet veeleisend bent (zoals ik) dan kan je er prima mee uit de voeten, maar wil je veel verschillende soorten intervaltraining kunnen doen dan loop je snel tegen beperkingen. Ervaring leert dat TomTom blind is voor elke vorm van kritiek dus daar gaat ook niets aan veranderen.. Verder geeft het horloge niet echt feedback, maar dat heb je volgens mij ook niet nodig want je kan op elk moment op je horloge zien wat je wilt weten. Active feedback ben je nu waarschijnlijk gewend via je telefoon, dat is logisch want dat kijkt niet fijn. Op een horloge zet je gewoon de displays en trainingsmodus zoals je dat wilt en kan je ten alle tijde zien hoe je het doet. Een uitzondering is volgens mij de modus waarbij je instelt tussen een bepaalde onder- en bovengrens te lopen wat betreft snelheid of hartslagzones. Dan krijg je vibraties als je te ver afwijkt.
Of de FR225, wellicht via Coolblue tweedekans voor 230,-
Na dit weekend maar eens een knoop doorhakken.
Zeer herkenbaar, eigenlijk wil ik nog steeds de HR en merk ik dat ik in een enorme tweestrijd zit tussen mn verstand en gevoel.Requiem19 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:42:
Echter, dit soort aankopen zijn (voor mij) zelden volledig rationeel....
Haha, daarom zitten we toch ook op tweakers...Stefmeister schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:58:
[...]
Zeer herkenbaar, eigenlijk wil ik nog steeds de HR en merk ik dat ik in een enorme tweestrijd zit tussen mn verstand en gevoel.
Misschien goed om jezelf af te vragen of je geen spijt krijgt van de non-sapphire F3 na een tijdje?
Aan de andere kant, zoals door o.a. Vhal aangegeven werkt de 24/7 HR tracking van Garmin op de 235 nu nog niet optimaal. Ik bereid me dan ook voor op een lichte teleurstelling, maar wel met het idee dat Garmin na enkele maanden goede software udpates uitbrengt die de meeste issues verhelpen. Ik verwacht niet vanaf day 1 dat alles perfect werkt (gezien eerdere ervaringen met Garmin..).
Punt 2 is: de non-sapphire F3 (369 dus), zal waarschijnlijk rede waardevast blijven tot de Fenix 4 uitkomt vermoed ik. Altijd wel goed te verkopen en dan na een half jaar over te stappen naar de F3 HR....
Ik zojuist de Fenix 3 hier besteld !!

Stefmeister schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:35:
@hooiopdevork, met de webshop heb ik geen ervaring. Bij de winkel zelf haalde ik vroeger al mn geluidsproducten toen ik nog in Rotterdam woonde. Ik probeer in ieder geval als het even lukt dit weekend er gewoon even langs te rijden om de horloge(s) te bekijken. Ik denk dat ik voor de grey ga maar wellicht wordt ik nog verrast/overtuigd van de silver.
Soms wel gunnen idd maar nergens was genoemd dat hij voor minder weg wilde doen want hij noemde een goed bodRequiem19 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:42:
[...]
Mbt de discussie over de non-sapphire F3 en de F3 HR (jaja, ik noem ze nu juist..![]()
Strikt rationeel gezien lijkt mij de non-sapphire F3 de beste deal nu. De F3 HR heeft nu een meerprijs van € 230 (369 vs 599). Zeker als je nog een HRM band hebt van je vorige horloge... scheelt dit wel heel veel om de prijs te rechtvaardigen voor de F3 HR.
Echter, dit soort aankopen zijn (voor mij) zelden volledig rationeel....
Maar ik heb dus een F3 Sapphire en een losse HRM band (was geen combi maar ik had die nog liggen)
Dus de twijfel verkoop ik die (goed bod) en ga ik voor de F3 HR en ga ik beta tester zijn of haal ik een losse Mio Link waarvan de werking bekend en goed is.
Beide opties zijn zeker een mogelijkheid en dus een lastige keuze als ik heel eerlijk ben.
Ik zal je niet verder verleiden, maar deze vraag kan ik wel beantwoorden.Stefmeister schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:57:
Veel van de "problemen" zijn van mensen die verwachten dat de gps een nauwkeurigheid heeft tot op de meter, dit is niet realistisch al kan het wel voorkomen dat de omstandigheden zo goed zijn dat je deze nauwkeurigheid soms haalt.
Verder was er tot voor de firmware gps 3.00 (of 2.90 die er kort is geweest) inderdaad onder sommige omstandigheden wat onnauwkeurigheden waren. Hier had ik zelf ook last van, met name als je je bevindt in bossen of gewoon onder dichter bladerdekken had de Fenix 3 de neiging om de gelopen afstand iets af te korten. Vaak werd dit beschreven als bochten afsnijden terugkijkend op de track, dit resulteerde dan in "kortere" afstanden dan dat je daadwerkelijk liep. Dit liep bij mij op tot zo'n 50 tot 90 meter per km maar er zijn mensen die klagen al bij 10 meter (dat is ongeveer 1% afwijking, ruim binnen normale marge).
Sinds firmware 3.00 voor de gps zijn deze problemen voor mij opgelost. Het stuk hardloop route wat bij mij onder de bomen door ging (trailrunning stuk zeg maar) wordt nu normaal geregistreerd.
Ik heb een aantal runs / wandelingen gedaan met daarnaast de FR220 en de Garmin Oregon 600 en de Garmin Oregon 450 (de laatste twee hebben een veel grotere ontvangst antenne) en de afwijking tussen deze toestellen was ongeveer 20 meter na 5km en 150 meter na 50km. Daarbij zat ik wel meerendeel op de weg en niet heel veel bos (bij de langste afstand) De Oregon 600 heb ik maar als 'benchmark' genomen, de 450 kwam op 60 meter meer uit, de FR 220 op 150 meter meer en de F3 op 50 meter minder.
Voor mijn gevoel allemaal goed genoeg.
Let wel dat een aantal 'klagers' afwijkende resultaten krijgen doordat ze niet fatsoenlijk lang wachten op een goede gps fix. Het is geen "zet aan en ren maar weg" systeem, het is voor een goede nauwkeurigheid aan te raden te wachten met een schermpje waarop je tempo en snelheid laat zien, en deze gedaalt zijn tot nul of onder de 1km/u mits je natuurlijk stil blijft staan. Als je vertrekt bij de groene ring (normale startsignaal) heb je wel een redelijke fix maar kan je dus meer afwijkingen krijgen.
Terugkijkend op activiteiten zie ik allemaal strakke lijnen en vaak kan ik goed zien aan welke kant van de straat / weg ik liep of fietste. Bij uitdagende omstandigheden (onder tunnels en viaducten door) zit er wel een kleine afwijkingen, maar die treden dan bij alle toestellen op. Het hangt maar net af van waar je het toestel hebt tov je lichaam en hoe de satellieten staan hoe groot deze is.
Fwiw ik ben er erg tevreden mee, vooral de nieuwe update naar firmware (toestel firmware niet gps) 6.50 geeft voor mij veel extra's die welkom zijn. Een mooie ABC-widget, een HR-gauge (al werkt deze alleen voor sporten met voorgedefinieerde hartslagzones) en houdt hij opeens bij hoeveel trappen ik per dag loop (en dat zijn er bij soms best veel).
Werkt de mio link dan zo goed? Ik hoor daar meer wisselende resultaten over dan bij de scosche, die nog een extra kleur ledje heeft (mio heeft twee groene leds vooral geschikt voor 'blanke' huid) dus naast de twee groene een gele led (bestemd voor donkere huidtypes). Mio is in ieder geval wel beter verkrijgbaar en heeft een iets langere accuduur. Maar ik lees veel over ervaringen waarbij de band erg strak moet zitten of regelmatig wegvalt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik hou het mooi bij mijn scosche.Roos79 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:55:
[...]
Maar ik heb dus een F3 Sapphire en een losse HRM band (was geen combi maar ik had die nog liggen)
Dus de twijfel verkoop ik die (goed bod) en ga ik voor de F3 HR en ga ik beta tester zijn of haal ik een losse Mio Link waarvan de werking bekend en goed is.
Beide opties zijn zeker een mogelijkheid en dus een lastige keuze als ik heel eerlijk ben.
[ Voor 13% gewijzigd door rockhopper op 21-01-2016 13:15 . Reden: stukje Optische hartslag aan het eind toegevoegd ]
Op mijn stokoude 305 had je altijd van die mooie satelliet-bars waarop je kon zien hoe 'goed' je fix was.rockhopper schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:07:
[...]
Let wel dat een aantal 'klagers' afwijkende resultaten krijgen doordat ze niet fatsoenlijk lang wachten op een goede gps fix. Het is geen "zet aan en ren maar weg" systeem, het is voor een goede nauwkeurigheid aan te raden te wachten met een schermpje waarop je tempo en snelheid laat zien, en deze gedaalt zijn tot nul of onder de 1km/u mits je natuurlijk stil blijft staan. Als je vertrekt bij de groene ring (normale startsignaal) heb je wel een redelijke fix maar kan je dus meer afwijkingen krijgen.
Ander model (310xt) maar hetzelfde idee.

Jammer dat het op de meeste horloges er niet meer op zit (of ik kijk er gigantisch overheen, Garmin kennende hebben ze dit wel weer weggestopt onder een menu van een menu van een menu).
Dat satelliet scherm is er voor het laatst ingestopt bij de Fenix 2. Er is al veel over geklaagd dat de F3 deze niet heeft. Misschien dat het ooit terugkomt, maar ik betwijfel het.
Ik heb het vooral van lezen idd en het lastige is dat de scosche slecht leverbaar tot amper verkrijgbaar is.rockhopper schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:07:
[...]
Werkt de mio link dan zo goed? Ik hoor daar meer wisselende resultaten over dan bij de scosche, die nog een extra kleur ledje heeft (mio heeft twee groene leds vooral geschikt voor 'blanke' huid) dus naast de twee groene een gele led (bestemd voor donkere huidtypes). Mio is in ieder geval wel beter verkrijgbaar en heeft een iets langere accuduur. Maar ik lees veel over ervaringen waarbij de band erg strak moet zitten of regelmatig wegvalt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik hou het mooi bij mijn scosche.
En bestellen bij Wehkamp mag je hem dan ook proberen en terug doen als het dus niet werkt?
De service can Coolblue is geniaal natuurlijk en heeft mijn voorkeur maar die hebben hem dus niet.
Ik zou hem graag echt eens willen proberen maar niemand in mijn omgeving heeft hem.
Hmm...je zou het toch wel verwachten bij zo'n outdoorhorloge ja... 
Op mijn huidige 235 mis ik hem niet maar toen ik de 305 nog had was het eigenlijk wel handig om te bepalen of je GPS-fix 'goed genoeg' was. Ten eerste was hij simpelweg traag met het verkrijgen van een fix en ten tweede was de indicatie niet echt duidelijk. Je kreeg wel een melding maar ik kan mij nog wel herinneren dat het vrij summier was en binnen een seconde of 2 al weer weg was.
De huidige horloges zijn een stuk sneller en daarnaast scheelt het pre-loaden via je PC aanzienlijk.
Retourzendingen zijn toen nooit het probleem geweest, nu idem. Het enige wat vervelend is bij de Wehkamp zijn de verzendkosten die compleet willekeurig kunnen zijn. Check ook even de kortingscodes die je her en der kan vinden.
Kijk wel even of de scosche niet valt onder de uitzonderingen wat betreft terugzending (zoals oordopjes, intieme artikelen, dat soort meuk..)

Op mijn huidige 235 mis ik hem niet maar toen ik de 305 nog had was het eigenlijk wel handig om te bepalen of je GPS-fix 'goed genoeg' was. Ten eerste was hij simpelweg traag met het verkrijgen van een fix en ten tweede was de indicatie niet echt duidelijk. Je kreeg wel een melding maar ik kan mij nog wel herinneren dat het vrij summier was en binnen een seconde of 2 al weer weg was.
De huidige horloges zijn een stuk sneller en daarnaast scheelt het pre-loaden via je PC aanzienlijk.
Ik ben nog uit die tijd dat de Wehkamp een dikke papieren gids in de brievenbus mikte waaruit je kon bestellenRoos79 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:19:
[...]
Ik heb het vooral van lezen idd en het lastige is dat de scosche slecht leverbaar tot amper verkrijgbaar is.
En bestellen bij Wehkamp mag je hem dan ook proberen en terug doen als het dus niet werkt?
De service can Coolblue is geniaal natuurlijk en heeft mijn voorkeur maar die hebben hem dus niet.
Ik zou hem graag echt eens willen proberen maar niemand in mijn omgeving heeft hem.
Kijk wel even of de scosche niet valt onder de uitzonderingen wat betreft terugzending (zoals oordopjes, intieme artikelen, dat soort meuk..)
[ Voor 47% gewijzigd door vhal op 21-01-2016 13:24 ]
Aargh wat blijft het toch lastig allemaal, elke keer als ik er uit denk te zijn gaat na een tijdje weer zo'n stemmetje knagen van "met de HR ben je meteen klaar voor jaren". Het kan zo maar zijn dat ik dit weekend in een opwelling de non-sapphire meteen koop nadat ik hem in de winkel heb gezien om maar van het gesceme af te zijn. Aan de andere kant heb ik al meermaals de afgelopen tijd de HR in mijn digitale boodschappenmand zitten stoppen met mn muis boven de "bestelling afronden" knop.
De welbekende keuze tussen "verstandig" en "full retard"
Als ik dan ook weer lees dat de sommige fenix 3 bezitters zitten te denken om de overstap te maken naar de HR dan wordt de twijfel ook niet minder om.
Welke leverancier/winkel verwachten jullie dat ze het snelst de HR kunnen leveren? Ik heb ergens als psychologische deadline mn wintersport eind februari waar ik meteen de skitrack mogelijkheden van de Fenix 3(HR?) wil testen.
Als ik dan ook weer lees dat de sommige fenix 3 bezitters zitten te denken om de overstap te maken naar de HR dan wordt de twijfel ook niet minder om.
Welke leverancier/winkel verwachten jullie dat ze het snelst de HR kunnen leveren? Ik heb ergens als psychologische deadline mn wintersport eind februari waar ik meteen de skitrack mogelijkheden van de Fenix 3(HR?) wil testen.
De tip die 'Hardware-lover' hier eerder gaf was dat Waypoint (Gps.nl) en Run2day de preferred suppliers van Garmin in NL zijn. Vaak krijgen zij de shipments net iets eerder. In het geval van de 630 hadden zij de hem inderdaad ook 1 weekje eerder dan andere winkels ongeveer.Stefmeister schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:52:
Aargh wat blijft het toch lastig allemaal, elke keer als ik er uit denk te zijn gaat na een tijdje weer zo'n stemmetje knagen van "met de HR ben je meteen klaar voor jaren". Het kan zo maar zijn dat ik dit weekend in een opwelling de non-sapphire meteen koop nadat ik hem in de winkel heb gezien om maar van het gesceme af te zijn. Aan de andere kant heb ik al meermaals de afgelopen tijd de HR in mijn digitale boodschappenmand zitten stoppen met mn muis boven de "bestelling afronden" knop.
Ik heb zelf een pre-order bij waypoint. Ik zou zeggen, wacht geduldig af todat ik hem heb, dan schrijf ik een uitgebreide review. Mijn vriendin heeft de non-sapphire F3 die ik nu af en toe leen als ik m'n run wil meten. Ik kan de F3 non-HR en de F3 HR dus perfect met elkaar vergelijken om te beoordelen of het de meerprijs waard is...
Het ziet er naar uit dat halverwege februari de eerste F3 HR's beschikbaar komen, dus wordt krap met je wintersport sowieso... ik ga morgen skiën en baal stiekem wel dat ik m'n afdalingen niet kan loggen
Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen, ik hoop dat ik me nog even kan inhouden tot die tijd
Ik denk dat waypoint samen met run2day en bever de beste plaatsen zijn om de F3HR te bestellen. Waypoint heeft verreweg de beste 'gps-papieren' dwz heel goede service en heel veel verstand van de toestellen omdat ze vooral gps spullen verkopen. Bever heeft wel eens een exclusieve periode gehad van een toestel waarin zij de enige waren in Nederland die het toestel verkochten, maar ik weet eigenlijk niet hoe zeer dat een succes was.
Ten eerste is Nederland een relatief kleine markt, en ten tweede zijn natuurlijk nieuwe toestellen beperkt leverbaar meestal. Dit omdat Garmin liever de productie-batches langzaam opschroeft zodat er niet meteen 10.000 horloges een fabricage fout hebben maar slechts 1.000 (aantallen zijn speculatief) en als dit dan goed gaat schroeven ze de aantallen op.
Run2day is verder ook een goed lever-adres. Ik heb mijn F3 daar gehaald (onder het motto lekker snel binnen en winkel in mijn stad).
Of je full-retard of verstandig moet doen? Ach we zijn gadget freaks en hoe vaak denk je een horloge aan te schaffen?
Ten eerste is Nederland een relatief kleine markt, en ten tweede zijn natuurlijk nieuwe toestellen beperkt leverbaar meestal. Dit omdat Garmin liever de productie-batches langzaam opschroeft zodat er niet meteen 10.000 horloges een fabricage fout hebben maar slechts 1.000 (aantallen zijn speculatief) en als dit dan goed gaat schroeven ze de aantallen op.
Run2day is verder ook een goed lever-adres. Ik heb mijn F3 daar gehaald (onder het motto lekker snel binnen en winkel in mijn stad).
Of je full-retard of verstandig moet doen? Ach we zijn gadget freaks en hoe vaak denk je een horloge aan te schaffen?
haha ik weet het, op de prijs na is op papier de HR perfect voor me, qua specs en features echt een apparaat waar ik jaren plezier van denk te gaan hebben. Zeker omdat ik bij een eventuele opvolger volgend jaar (fenix 4?) geen extra killer features verwacht en enkel nice to have's in de vorm van een betere batterij, hogere resolutiescherm en of lichtere/dunnere bezel.
Ik denk/weet dat voor mijn sportnivo de mogelijk "matige" werking van OHS waarschijnlijk al prima zal werken, en het gemak dat het allemaal in 1 apparaat zit echt iets is wat ik zou missen in de non-sapphire.
Echter blijft het lastig om aan dat gemis/gemak een goede "waardebepaling" te hangen
Ik denk/weet dat voor mijn sportnivo de mogelijk "matige" werking van OHS waarschijnlijk al prima zal werken, en het gemak dat het allemaal in 1 apparaat zit echt iets is wat ik zou missen in de non-sapphire.
Echter blijft het lastig om aan dat gemis/gemak een goede "waardebepaling" te hangen
De prijs is natuurlijk belangrijk, één keer per 5 jaar mag ik van mezelf een horloge kopen die dan dus ook 5 jaar mee moet gaan. Bij de F3 is dit eindelijk goed genoeg qua uiterlijk dat ik dus combi daily wear en sport kon samenvoegen. Daarvoor had ik een FR220 waar ik wel tevreden mee was, maar ik miste toch een hoop dingen, met name het 'multisport' gebeuren, barometrische hoogtemeting en wifi (want ik ben erg blij met het wifi gemak) maar ik kon voor mezelf de meerprijs van een 920 nauwelijks goedpraten.
Nu zou ik weer het liefste qua uiterlijk de titanium versie bestellen, maar vreemd genoeg is deze alleen in NON-HR uitvoering. Toch een gemis wat mij betreft.
Nu zou ik weer het liefste qua uiterlijk de titanium versie bestellen, maar vreemd genoeg is deze alleen in NON-HR uitvoering. Toch een gemis wat mij betreft.
Ik zou eerlijk gezegd voor de Fenix 3 HR gaan. De optische HS voldoet mij betreft prima (de 235 heeft dezelfde) en ik denk dat het ook geldt voor de meeste mensen onder ons. De hangende HS lijkt mij eerder een softwarematige bug. Daarnaast is het uiterlijk van de Fenix is toch net even wat 'netter' dan een Forerunner als je hem ook in 'zakelijke kringen' draagt.
Ik ben erg benieuwd wat Polar gaat doen die heeft natuurlijk de A360 uit gebracht en wat gaan ze nu doen komt HR ook op de andere of niet?
Ze linkte laatst op twitter wel dat er iets aan zit te komen maar geen echte hint wat of wanneer.
Datzelfde geld voor Suunto ook daar schijnt wat aan te komen maar geen idee of enkel een gerucht is.
Daarbij de meeste hier hebben hun sport data in hun Garmin account staan dus overstappen is daarom geen optie.
Dank je Vhal voor je reactie ik twijfel zo afwachten de komende weken wat ze gaan doen en of de F3 HR een schot in de roos is en die 100 euro daarvoor apart houden.
Ze linkte laatst op twitter wel dat er iets aan zit te komen maar geen echte hint wat of wanneer.
Datzelfde geld voor Suunto ook daar schijnt wat aan te komen maar geen idee of enkel een gerucht is.
Daarbij de meeste hier hebben hun sport data in hun Garmin account staan dus overstappen is daarom geen optie.
Dank je Vhal voor je reactie ik twijfel zo afwachten de komende weken wat ze gaan doen en of de F3 HR een schot in de roos is en die 100 euro daarvoor apart houden.
Ik laat Garmin Coonect gewoon synchroniseren met Strava. Daar staat alle data, hooguit niet zo gedetailleerd als bij GC. Maar overstappen naar een ander merk zou voor mij niet zo'n issue zijn, als hun platform maar eenvoudig met Strava overweg kan.Roos79 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:27:
Sinds vandaag de eigenaar van een Garmin Forerunner 220.. Wilde eerst een Fenix en vervolgens een Forerunner uit de 23* serie, maar voor die paar rondjes die ik loop is een 220 ook wel genoeg.. Heb 100 euro betaald voor een snotmodel showmodel, dus daar kan ik eigenlijk geen buil aan vallen..
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
'snotmodel'?
Ik denk dat menig loper anno 2016 voldoende zal hebben aan de 220. Ik wil zelf geen notificaties ontvangen van mijn iPhone. De enige functie die ik mis t.o.v. 23X-serie is de raceprognose.
Ik denk dat menig loper anno 2016 voldoende zal hebben aan de 220. Ik wil zelf geen notificaties ontvangen van mijn iPhone. De enige functie die ik mis t.o.v. 23X-serie is de raceprognose.
snotmodel, dat was niet de bedoeling.. Ik denk dat mijn autocorrectie er iets moois van heeft gemaakt.. Moest zijn showmodel
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ah, het model waar iedereen met z'n vingers aan gezeten heeft en een enkeling overheen heeft staan niesen. Dat is gewoon het snotmodelM@cer schreef op zondag 24 januari 2016 @ 14:36:
snotmodel, dat was niet de bedoeling.. Ik denk dat mijn autocorrectie er iets moois van heeft gemaakt.. Moest zijn showmodel
That what doesn't kill you, makes you stronger toch?
Vandaag eens de navigatie optie getest met mijn Fenix 3. We gingen eindelijk weer eens een stukje LAW doen, en deze keer was ik niet vergeten vooraf de track naar mijn horloge te sturen.
Ik moet zeggen dat het erg goed werkte naar mening. Zodra je een meter of 10 - 15 van de route afwijkt krijg je een vibratie alarm (mogelijk met piep, maar die is zo zacht dat ik 't meestal niet hoor) als waarschuwing. Verder staat er een mooie pijl met waar je heen mag lopen en geeft hij steeds een countdown afstandteller weer (hoe ver is het nog). De nauwkeurigheid was erg goed. Wel ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor wandelen goed geschikt is, maar voor fietsen zou ik het zo niet willen gebruiken. Bij een kruispunt zie je (voor op de fiets) laat wanneer je van richting moet/mag veranderen. Voor wandelen daarentegen is het prima te doen, als je een beetje afwijkt zie je hoe ver je van de route zit met ook meteen een pijl van welke kant je terug naar de route mag.
Er was een klein stukje LAW aangepast (geen broedseizoen dus mocht je de polder in) daar kon je mooi zien hoe het horloge zich gedroeg als je eenmaal van de route afging. Eenmalige waarschuwing met daarna gewoon een pijl met de afwijking waar je heen zou moeten gaan. Wederom een signaal als je weer op de route zit. En aan het eind ook een keurig signaal "u arriveert op uw bestemming".
Al met al geen vervanging van de kaart / Oregon gps, maar veel beter dan helemaal geen kaart/gps.
Vandaag eens de navigatie optie getest met mijn Fenix 3. We gingen eindelijk weer eens een stukje LAW doen, en deze keer was ik niet vergeten vooraf de track naar mijn horloge te sturen.
Ik moet zeggen dat het erg goed werkte naar mening. Zodra je een meter of 10 - 15 van de route afwijkt krijg je een vibratie alarm (mogelijk met piep, maar die is zo zacht dat ik 't meestal niet hoor) als waarschuwing. Verder staat er een mooie pijl met waar je heen mag lopen en geeft hij steeds een countdown afstandteller weer (hoe ver is het nog). De nauwkeurigheid was erg goed. Wel ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor wandelen goed geschikt is, maar voor fietsen zou ik het zo niet willen gebruiken. Bij een kruispunt zie je (voor op de fiets) laat wanneer je van richting moet/mag veranderen. Voor wandelen daarentegen is het prima te doen, als je een beetje afwijkt zie je hoe ver je van de route zit met ook meteen een pijl van welke kant je terug naar de route mag.
Er was een klein stukje LAW aangepast (geen broedseizoen dus mocht je de polder in) daar kon je mooi zien hoe het horloge zich gedroeg als je eenmaal van de route afging. Eenmalige waarschuwing met daarna gewoon een pijl met de afwijking waar je heen zou moeten gaan. Wederom een signaal als je weer op de route zit. En aan het eind ook een keurig signaal "u arriveert op uw bestemming".
Al met al geen vervanging van de kaart / Oregon gps, maar veel beter dan helemaal geen kaart/gps.
Heb sinds een paar dagen de Fenix 3, bevalt prima maar hoe kan ik in de Garmin connect app (ios) de afstanden in kilometers laten weergeven i.p.v. miles?
Ik heb Android, maar als je naar Settings -> User Settings gaat kun je daar de eenheden kiezen. En anders zou je dat via de website (http://connect.garmin.com) moeten kunnen aanpassen.Hooiopdevork schreef op maandag 25 januari 2016 @ 08:42:
Heb sinds een paar dagen de Fenix 3, bevalt prima maar hoe kan ik in de Garmin connect app (ios) de afstanden in kilometers laten weergeven i.p.v. miles?
[ Voor 10% gewijzigd door Rhapsody op 25-01-2016 08:47 ]
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Hallo,
Momenteel ben ik nog zoekende naar een sporthorloge om voornamelijk mee te hardlopen en wandelen.
Na behoorlijk wat te hebben gelezen (dit forum, dc rainmaker, amazon reviews) kies ik voor een garmin.
Mijn gedachte gaat uit naar:
Garmin forerunner 230. Relatief goedkoop.
Garmin forerunner 235. Hr meting vis pols, vraag is hoe betrouwbaar?
Garmin fenix 3. Zeker het mooiste en wellicht enigste die je ook overdag draagt op kantoor? (Geen pakkkencultuur). Wel vrij duur.
Puur om mee te hardlopen is de forerunner natuurlijk voldoende alleen twijfel ik of deze ook overdag te dragen is, hierin is de fenix 3 zeker de betere keus.
Ik twijfel na het lezen van reviews ook hoe accuraat de 235 is qua hr meting. Iemand nog ervaringen?
Wat raden jullie aan voor iemand die het horloge vooral gebruikt voor hardlopen, wandelen en activity tracking?
Gezien de nieuwe fenix 3 die uit komt zullen de prijzen wellicht nog zakken op korte termijn?
Momenteel ben ik nog zoekende naar een sporthorloge om voornamelijk mee te hardlopen en wandelen.
Na behoorlijk wat te hebben gelezen (dit forum, dc rainmaker, amazon reviews) kies ik voor een garmin.
Mijn gedachte gaat uit naar:
Garmin forerunner 230. Relatief goedkoop.
Garmin forerunner 235. Hr meting vis pols, vraag is hoe betrouwbaar?
Garmin fenix 3. Zeker het mooiste en wellicht enigste die je ook overdag draagt op kantoor? (Geen pakkkencultuur). Wel vrij duur.
Puur om mee te hardlopen is de forerunner natuurlijk voldoende alleen twijfel ik of deze ook overdag te dragen is, hierin is de fenix 3 zeker de betere keus.
Ik twijfel na het lezen van reviews ook hoe accuraat de 235 is qua hr meting. Iemand nog ervaringen?
Wat raden jullie aan voor iemand die het horloge vooral gebruikt voor hardlopen, wandelen en activity tracking?
Gezien de nieuwe fenix 3 die uit komt zullen de prijzen wellicht nog zakken op korte termijn?
Hoi, wat wil je dat we zeggen? Je hebt zelf al de plus en minpunten erbij gezet. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, dus het lijkt me vooral een budget vraagstuk.Thierry2 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 18:54:
Wat betreft de HR meting van de 235, dit staat nog in de beginschoenen. Met andere woorden, je kan verbetering verwachten op termijn, alleen kan niemand precies zeggen hoeveel verbetering en hoe lang die termijn wordt. Verder zijn de gebruikers ervaring sterk afhankelijk van het huidtype dat je hebt, dus ook daarvoor geld "your money may vary".
Maar gezien je wensen en eisen heb ik de wedervraag voor jou: waarom vind je de hartslag precisie zo belangrijk voor jouw doeleinden? Ik snap wel dat iedereen het beste van het beste wil, maar als ik naar mezelf kijk gebruik ik de hartslag gegevens niet veel. Anders gezegd als deze een afwijking zou vertonen zou het me niet direct opvallen. Af en toe kijk ik wel naar inspannende stukken intervallen of hoe zwaar een helling-beklimming was. De hartslag stijgt keurig, maar ik kan echt niet voor mezelf nagaan of die 175 slagen per minuut precies klopten of dat het toch zomaar 190 of 160 is geweest
Als de F3 HR beter leverbaar is (of überhaupt leverbaar) zal de prijs van de normale zeker verder dalen, ook zul je waarschijnlijk mensen die altijd het nieuwste en beste willen hebben aantreffen die hun oude F3 op V&A of marktplaats zetten. En om het nog moeilijker te maken kan je ook meteen zelf voor de F3 HR versie gaan.
Bedankt voor je reactie rockhopper.
Het is precies wat je zegt, hoe belangrijk is acurate hr meting? Als ik op hartslag wil trainen in een bepaalde zone is het wel belangrijk dat het horloge de juiste hartslag weer geeft, uiteraard binnen een bpm van ongeveer 5.
Ik lees wel dat voor stabiele runs de 235 bij de meeste mensen prima werkt en bij interval bagger is. Zelf heb ik een blanke en niet al te behaarde huid.
Het blijft allemaal persoonlijk maar o zo lastig
F230 voor 259 euro, 235 voor 319 en de F3 voor 419.
Qua prijs/kwaliteit/features ligt het dicht bij elkaar.
De F3 hr komt op de markt voor 599, dat vind ik echt te gortig worden. Als de gewone F3 eens wilt zaken naar 350 dan denk ik dat die gelijk de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. Al die extra features + look zijn natuurlijk leuk!
Het is precies wat je zegt, hoe belangrijk is acurate hr meting? Als ik op hartslag wil trainen in een bepaalde zone is het wel belangrijk dat het horloge de juiste hartslag weer geeft, uiteraard binnen een bpm van ongeveer 5.
Ik lees wel dat voor stabiele runs de 235 bij de meeste mensen prima werkt en bij interval bagger is. Zelf heb ik een blanke en niet al te behaarde huid.
Het blijft allemaal persoonlijk maar o zo lastig
De F3 hr komt op de markt voor 599, dat vind ik echt te gortig worden. Als de gewone F3 eens wilt zaken naar 350 dan denk ik dat die gelijk de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. Al die extra features + look zijn natuurlijk leuk!
Tja die 599 is ook maar een adviesprijs. Vergeet niet dat de F3 ook geïntroduceerd is voor €449. Maar de HR versie zal altijd duurder zijn natuurlijk.
Qua features zit er wel een behoorlijk verschil tussen de 230/235 en de F3. De laatste heeft echt heel veel meer opties en uitgebreidheid, sommige nuttig andere nutteloos maar dat is persoonlijke smaak.
De F3 ligt trouwens voor €385 bij de hartslagmetershop (niet de performer bundle) dus dat maakt het verschil iets kleiner. Je zou eventueel nog bij de MM kunnen kijken woensdag of ie daar verkrijgbaar is, MM is wel garmin dealer, maar ze hebben meestal alleen verouderde toestellen op voorraad. Waarom woensdag? Omdat dan de btw-dagen zijn (17% korting)
Qua features zit er wel een behoorlijk verschil tussen de 230/235 en de F3. De laatste heeft echt heel veel meer opties en uitgebreidheid, sommige nuttig andere nutteloos maar dat is persoonlijke smaak.
De F3 ligt trouwens voor €385 bij de hartslagmetershop (niet de performer bundle) dus dat maakt het verschil iets kleiner. Je zou eventueel nog bij de MM kunnen kijken woensdag of ie daar verkrijgbaar is, MM is wel garmin dealer, maar ze hebben meestal alleen verouderde toestellen op voorraad. Waarom woensdag? Omdat dan de btw-dagen zijn (17% korting)
Ja bij de MM zijn helaas oude modellen.
Ik heb eventueel de performer bundel nodig aangezien ik mijn vorige horloge heb verkocht met de hartslagband.
Ik denk nog over mijn keuze na, ik heb voor de 235 nog wat goede reviews nodig en voor de F3 nog een prijsverlaging
Ik heb eventueel de performer bundel nodig aangezien ik mijn vorige horloge heb verkocht met de hartslagband.
Ik denk nog over mijn keuze na, ik heb voor de 235 nog wat goede reviews nodig en voor de F3 nog een prijsverlaging
Ja ik had ook al bij de MM gevist (om bv tijdens de btw dagen iets via ze te bestellen) maar ze hebben inderdaad alleen maar "oude" types. Uit mijn hoofd is hun hoogste model de garmin fr 225.
Eventuele twijfelaars voor een TomTom Spark kunnen wel profiteren van de actie volgens mij.
Eventuele twijfelaars voor een TomTom Spark kunnen wel profiteren van de actie volgens mij.
Verwijderd
Sinds vandaag in het bezit van de fr 630😎
Geweldig toestel.
Aan data informatie geen tekort!
Is er iemand die mij kan zeggen of er in garmin connect app ergens te vinden is waar het herstel advies staat genoteerd?
Geweldig toestel.
Aan data informatie geen tekort!
Is er iemand die mij kan zeggen of er in garmin connect app ergens te vinden is waar het herstel advies staat genoteerd?
Bij de F3 zie je het hersteladvies nadat je een activiteit gedaan hebt met hartslagmeting. Deze is zichtbaar aan het eind van je activiteit. Zonder hartslagmeting geeft hij deze denk ik niet (weet het niet zeker)
Als je deze eenmaal uitgevoerd hebt en nog van toepassing is zie je bij "mijn statistieken" als het goed is een onderdeel "hersteladvies". Ik heb zelf geen 630 dus het kan zijn dat je even elders het menu moet doorspitten want de indelingen willen nog wel eens net anders zijn bij verschillende modellen.
Als je deze eenmaal uitgevoerd hebt en nog van toepassing is zie je bij "mijn statistieken" als het goed is een onderdeel "hersteladvies". Ik heb zelf geen 630 dus het kan zijn dat je even elders het menu moet doorspitten want de indelingen willen nog wel eens net anders zijn bij verschillende modellen.
[ Voor 7% gewijzigd door rockhopper op 26-01-2016 14:22 ]
Staat (voor zover ik weet) niet in GC helaas...
Wat wel leuk is in GC: rapport, hardlopen, VO2 Max. Kun je een eventuele evolutie zien van je VO2 max. Idem voor lactate threshold volgens mij.
Wat wel leuk is in GC: rapport, hardlopen, VO2 Max. Kun je een eventuele evolutie zien van je VO2 max. Idem voor lactate threshold volgens mij.
Mag ik vragen waar je de 235 voor 319 euro hebt gezien?Thierry2 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:33:
...
Het blijft allemaal persoonlijk maar o zo lastig![]()
...
In de pricewatch zie ik em voor 337,30
Hartslagmetershop.nlbebopper schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 18:48:
[...]
Mag ik vragen waar je de 235 voor 319 euro hebt gezien?
In de pricewatch zie ik em voor 337,30
Even een vraag voor Garmin-bezitters. Ik heb nu een paar weken de 630, en op mijn telefoon de app geïnstalleerd. Af en toe praten die apparaten met elkaar, maar hoe zorg ik er in vredesnaam handmatig voor dat ze syncen? Een pull to refresh in de app doet niets, en ook op het horloge kan ik nergens een optie tot syncen vinden. Nu moet ik steeds een paar uur wachten na het hardlopen, en dan is mijn activiteit wel ergens zichtbaar, maar dit moet je toch ook handmatig kunnen doen? Wat zie ik over het hoofd?
Bluetooth en garmin gaan niet zo goed samen. Mijn advies is om via wifi te syncen dat gaat veel sneller en veel stabieler. Je kan (mits je meestal thuis (of in ieder geval binnen een bekend wifi netwerk)) het zelfs zo instellen dat hij automatisch upload/synct na je activiteit. Anders is het even connecten via wifi op het horloge zelf, sla je de hele app over. Je hebt het toestel met wifi, en het is naar mijn mening een erg fijne extra optie.Kurkentrekker schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 19:29:
Even een vraag voor Garmin-bezitters. Ik heb nu een paar weken de 630, en op mijn telefoon de app geïnstalleerd. Af en toe praten die apparaten met elkaar, maar hoe zorg ik er in vredesnaam handmatig voor dat ze syncen? Een pull to refresh in de app doet niets, en ook op het horloge kan ik nergens een optie tot syncen vinden. Nu moet ik steeds een paar uur wachten na het hardlopen, en dan is mijn activiteit wel ergens zichtbaar, maar dit moet je toch ook handmatig kunnen doen? Wat zie ik over het hoofd?
Als je dan toch de app wilt gebruiken gaat dat natuurlijk nog steeds.
Wi-Fi sync staat wel aan op het horloge, maar hoe doet hij dat dan? Ik heb nog nooit een netwerk geselecteerd, laat staan een optie gevonden in het horloge om dat te doen.rockhopper schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 19:55:
[...]
Bluetooth en garmin gaan niet zo goed samen. Mijn advies is om via wifi te syncen dat gaat veel sneller en veel stabieler. Je kan (mits je meestal thuis (of in ieder geval binnen een bekend wifi netwerk)) het zelfs zo instellen dat hij automatisch upload/synct na je activiteit. Anders is het even connecten via wifi op het horloge zelf, sla je de hele app over. Je hebt het toestel met wifi, en het is naar mijn mening een erg fijne extra optie.
Als je dan toch de app wilt gebruiken gaat dat natuurlijk nog steeds.