PatrickC schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:22:
[...]
De sleep tracking van Garmin is veel te onnauwkeurig om ook maar enige waarde te hechten aan adviezen en coaching uit deze data. Volgen The Quantified Scientist kun je dan beter een Apple Watch gebruiken. Hoe zijn jouw ervaring wat dat betreft als Apple Watch en Garmin ervaringsdeskundige?
Het lastige is dat je geen echt referentiekader hebt waar je zelf objectief tegenaan test. Omdat TQS dit tegen professionele apparaten heeft gedaan en Apple daar zeer goed uit komt heb ik er wel vertrouwen in dat het enigszins klopt. In slaap vallen, slaaptijd, dutjes en tijd wakker klopt heel goed. Het verschil tussen licht, diep en REM kan ik niet bepalen of dat klopt. Maar als ik gewoon 7 uur slaap weet ik ook zonder horloge wel of dat genoeg is.
Wat bij Apple beperkt is (misschien bewust) is de interpretatie van de data. Je hebt bijvoorbeeld geen slaapscore. Nu is dat ook wel een gimmick en ongetwijfeld niet heel betrouwbaar maar ergens vond ik dat bij Garmin wel leuk. Bij Apple moet je dan een app van derden installeren/kopen hiervoor. Als je er 3 installeert heb je 3 verschillende waarden. En als het dan, met alle respect, een app is die door 1 persoon wordt onderhouden heb ik (op Marco Altini na) al direct mijn vraagtekens of de wetenschappelijke onderbouwing van de data interpretatie wel klopt. Dan zit ik liever bij Garmin waar ik dat vertrouwen wel heb.
Laatst had iemand 2x een Galaxy Watch 6 (wat een matige sensoren blijven dat) om. Die gaven compleet verschillende waarden over dezelfde nacht. Dus ook dat kan blijkbaar nog
Ik merk zelf dat ik de laatste tijd eerder onrustig begin te worden van alle Garmin scores:
- RHR
- HRV
- Training readiness
- Hill score
- Endurance score
- VO2max
- Body battery
- Stress score
- Slaap score
Veel om bij te houden, interpreteren en verbeteren. Training readiness vat dat deels samen maar vind ik te weinig variëren (na een uur flinke krachttraining zit die nog steeds hoog bijvoorbeeld). Onder aan de streep voel ik me niet echt topfit als mijn scores pieken en als ik me belabberd voel zie ik dat wel terug in de scores maar dat is dan geen verrassing meer natuurlijk. Het aantal keren dat de data me echt verrast heeft in iets wat ik zelf niet voelde is op 0 vingers te tellen. Maar ik weet dat anderen daar betere ervaringen mee hebben.
Ik draag nu mijn Apple Watch continu en dat geeft best wat rust omdat er minder metrics zijn. Iedere dag laden dan weer wat minder
Een collega heeft een Whoop en die is enthousiast omdat die, zoals @
Requiem19 een tijd terug ook aangaf, proactief met inzichten komt op basis van jouw specifieke situatie en gedrag. Dat vind ik wel interessant maar heb een hekel aan abonnementen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Aghanim op 30-08-2023 21:55
]