The quantified scientist heeft de Amazfit 4 GTR gereviewd. Helaas zijn de sensoren nog steeds crap.
Vandaag de Garmin Fenix 7X SS binnen gekregen en wauw wat een apparaat
. Maar wat mij opviel is dat ik gelijk bij het instellen mijn standaard slaaptijd moest opgeven; nu loop ik in de 5 ploegendienst en heb ik dus helaas geen vaste slaaptijden. Ik heb slechte dingen gelezen over slaaptracking in de ploegendienst met een Garmin, maar ook een aantal goede ervaringen! Heeft één van jullie hier ervaring mee? Zo ja, hoe zorg ik ervoor dat mijn Garmin mijn slaap accuraat mogelijk detecteert?
De slaaptracking bij Garmin is op zijn best 'redelijk' te noemen als je kijkt naar het detecteren van de verschillende slaapfasen. Het tijdstip van slapen/wakker worden is bij mij wel behoorlijk accuraat. Dat gaat ook prima buiten de door mij ingestelde slaaptijden (22:30 - 6:00). Dutjes worden dan weer niet gedecteerd. Ik denk dat het wel goed gaat komen als je gewoon gaat liggenrik452 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:43:
Vandaag de Garmin Fenix 7X SS binnen gekregen en wauw wat een apparaat. Maar wat mij opviel is dat ik gelijk bij het instellen mijn standaard slaaptijd moest opgeven; nu loop ik in de 5 ploegendienst en heb ik dus helaas geen vaste slaaptijden. Ik heb slechte dingen gelezen over slaaptracking in de ploegendienst met een Garmin, maar ook een aantal goede ervaringen! Heeft één van jullie hier ervaring mee? Zo ja, hoe zorg ik ervoor dat mijn Garmin mijn slaap accuraat mogelijk detecteert?
TrainAsOne wil in ieder geval dat je auto pause uitzet, zodat ze alle data netjes kunnen analyseren. https://www.trainasone.co...to-pause-on-my-watch-app/
Die heeft dan ook een workout waarbij je je vooraf en achteraf twee minuten moet stilstaan, om je standing heartrate te bepalen. Met auto-pause mis je dan die vier minuten.QuarkuS schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:54:
TrainAsOne wil in ieder geval dat je auto pause uitzet, zodat ze alle data netjes kunnen analyseren. https://www.trainasone.co...to-pause-on-my-watch-app/
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Iemand zijn/haar Garmin pay toevallig al gebruikt i.c.m. OVPay?
Afgelopen weekend ritje met de bus gemaakt, is niet helemaal lekker gegaan. Had het idee dat het apparaat mijn pinpas 2x binnen 1 seconde heeft gescand.
Ook de bedragen die afgeschreven zijn kloppen niet helemaal, misschien maar niet meer met m'n Garmin betalen in de bus...
Afgelopen weekend ritje met de bus gemaakt, is niet helemaal lekker gegaan. Had het idee dat het apparaat mijn pinpas 2x binnen 1 seconde heeft gescand.
Ook de bedragen die afgeschreven zijn kloppen niet helemaal, misschien maar niet meer met m'n Garmin betalen in de bus...
De standaard slaaptijd is meer om er voor te zorgen dat het horloge in ‘stille’ modus gaat en het scherm in nachtmodus (OLED op mijn Epix 2 zou anders erg fel zijn in het donker). Het is niet zo dat Garmin alleen slaap detecteert in de ingestelde periode. Gewoon een periode instellen als dat moet (je zou ook geen periode in kunnen stellen misschien?) en het gaan uitproberen.rik452 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:43:
Vandaag de Garmin Fenix 7X SS binnen gekregen en wauw wat een apparaat. Maar wat mij opviel is dat ik gelijk bij het instellen mijn standaard slaaptijd moest opgeven; nu loop ik in de 5 ploegendienst en heb ik dus helaas geen vaste slaaptijden. Ik heb slechte dingen gelezen over slaaptracking in de ploegendienst met een Garmin, maar ook een aantal goede ervaringen! Heeft één van jullie hier ervaring mee? Zo ja, hoe zorg ik ervoor dat mijn Garmin mijn slaap accuraat mogelijk detecteert?
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
@rik452 als tip voor accurate slaapmetingen: blijf niet snoozen maar ga eruit, en hang niet te veel de bankaardappel uit voordat je gaat slapen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als ik bij mijn bank kijk dan staat er dat Garmin Pay helemaal niet wordt ondersteund bij OVPay.karazz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:02:
Iemand zijn/haar Garmin pay toevallig al gebruikt i.c.m. OVPay?
De OVPay implementatie is sowieso belabberd. Mijn broer probeerde laatst een QR code op z’n iPhone te scannen bij de poortjes, maar het OVPay systeem triggerde steeds zijn pinpas op zijn iPhone, waardoor de QR code steeds van het scherm verdween en het poortje dus niet open ging. Na een tijdje prutsen lukte het uiteindelijk wel, maar daardoor misten we wel net onze trein.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Frotsysteem indeed, maar ik ben allang blij dat ik niet meer vast zit aan een 'verplichte' ov-pas voor die 1x per jaar dat ik met het OV ga.PatrickC schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:10:
[...]
Als ik bij mijn bank kijk dan staat er dat Garmin Pay helemaal niet wordt ondersteund bij OVPay.
De OVPay implementatie is sowieso belabberd. Mijn broer probeerde laatst een QR code op z’n iPhone te scannen bij de poortjes, maar het OVPay systeem triggerde steeds zijn pinpas op zijn iPhone, waardoor de QR code steeds van het scherm verdween en het poortje dus niet open ging. Na een tijdje prutsen lukte het uiteindelijk wel, maar daardoor misten we wel net onze trein.
Ik heb Rabobank gecombineerd met Garmin Pay, had vooraf niet gechecked of dat het ondersteund werd eigenlijk maar probeerde het bij het instappen.
Bij het instappen bliepte hij 2x. 1e keer met een groen scherm dat ik ingechecked was en vrijwel meteen een 2e keer met een rood scherm die ik niet echt heb gelezen en de buschauffeur aankeek. Die reageerde niet dus ik ben doorgelopen.
Bij het uitstappen had ik het idee dat hij ook weer 2x bliepte. 1e keer uitchecken en direct weer inchecken. Toevallig werden we gecontroleerd op onze vervoersbewijzen en vroeg ik de controleur of ik ingecheckt was, hij gaf aan dat dat niet het geval was. Dus ik was gerust gesteld.
Op de terugweg ging het inchecken ook weer niet helemaal lekker maar lukte uiteindelijk wel. Uitchecken ging wel in 1x goed.
Uiteindelijk van mijn bank afgeschreven; €3,70 rit heen, €8,00 op moment van instappen bus terug en €3,70 rit terug bij uitstappen bus.
Natuurlijk kun je overigens bij OVPay pas na 6 dagen een claim indienen omdat hun betaalgegevens nog niet eerder zijn verwerkt ofzo

Ik zag dat een dutje wel wat doet voor je body battery.Aghanim schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:50:
[...]
De slaaptracking bij Garmin is op zijn best 'redelijk' te noemen als je kijkt naar het detecteren van de verschillende slaapfasen. Het tijdstip van slapen/wakker worden is bij mij wel behoorlijk accuraat. Dat gaat ook prima buiten de door mij ingestelde slaaptijden (22:30 - 6:00). Dutjes worden dan weer niet gedecteerd. Ik denk dat het wel goed gaat komen als je gewoon gaat liggen
Maar als je nachtdienst hebt en overdag slaapt dan snapt Garmin er inderdaad niets van. Maar goed, nachtdiensten zijn sowieso killing voor je gesteldheid.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Weet niet of dit voor de 7s ook het geval is, maar met de meest recente betas kun je op de 955 in ieder geval per dag een schema instellen (wel nog steeds 1 'slaaptijd' per dag... dus middagdutjes EN avondslaap kun je niet instellen).rik452 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:43:
Even een shoutout naar de klantenservice van Garmin (en Bol.com)
Van mijn 22 maanden oude Garmin 6x Pro werkte de backlight niet meer.
Het begon met een paar dagen knipperen en daarna werkte het helemaal niet meer. Na wat google speurwerk kwam ik er achter dat het vaker voorkwam bij dat model en dat het onder garantie gefixt dient te worden.
Dus ik bij bol.com aangemeld. En vanochtend, 9 dagen later kreeg ik melding dat m'n horloge retour was gezonden.
Toen ik het pakketje net in ontvangst nam zag ik dat in een compleet nieuwe 6X pro Solar terug heb gekregen.
Dus een compleet nieuw horloge en ook nog eens en duurder variant.
Het begon met een paar dagen knipperen en daarna werkte het helemaal niet meer. Na wat google speurwerk kwam ik er achter dat het vaker voorkwam bij dat model en dat het onder garantie gefixt dient te worden.
Dus ik bij bol.com aangemeld. En vanochtend, 9 dagen later kreeg ik melding dat m'n horloge retour was gezonden.
Toen ik het pakketje net in ontvangst nam zag ik dat in een compleet nieuwe 6X pro Solar terug heb gekregen.
PSN: Flix20-NL
Ik kan alleen maar hopen. Bij mij deden ze nogal moeilijk toen ik aangaf ontbinding niet te accepteren en een gelijkwaardig artikel wilde ontvangen. Maar we wachten af. (mijn garmin was echt een koopje. Geld terug en nieuwe kopen is 50% duurder).Flix20 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:42:
Even een shoutout naar de klantenservice van Garmin (en Bol.com)
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Afgelopen zondag 'de mooiste' en voor mij 1e keer gelopen. Dus best wel wat spanning, dat te bedenken dat ik ook een lage rug probleem heb en afgelopen zes weken niet of nauwelijks mijn trainingsschema heb kunnen aflopen. Enfin dit hoort hier niet thuis.
Wat wel hier hoort is dat ik dus voor de 2e keer bij een evenement mijn hartslag band op hol slaat. Ik keek bij de 2km punt op mijn horloge en mijn hr was 195... Wtf
Ff opnieuw connecten, positioneren hielp wel maar toch bleef mijn hr te hoog. Ik twijfelde. Zou het wel kloppen, zijn her de zenuwen? Maar ik ben redelijk ontspannen. Ik heb op hartslag getraind dus dit was niet zo fijn. Uiteindelijk op gevoel maar gerend, want mijn hr kan nooit zo hoog zijn. Dan adem ik niet zo rustig maar leuk is anders.
Overigens op pols hartslag zat de waarde weer te laag. Heel vervelend, maar dat was mij wel bekend. Daarom train ik met een band
Ik heb een Garmin hrm dual band. Is dit interferentie door bv bib tag? Of door andere renners? Of ben ik gewoon toe aan een nieuwe band. Weet iemand hier meer over?
Is het een bekend issue?
Ik heb overigens een f7
Wat wel hier hoort is dat ik dus voor de 2e keer bij een evenement mijn hartslag band op hol slaat. Ik keek bij de 2km punt op mijn horloge en mijn hr was 195... Wtf
Ff opnieuw connecten, positioneren hielp wel maar toch bleef mijn hr te hoog. Ik twijfelde. Zou het wel kloppen, zijn her de zenuwen? Maar ik ben redelijk ontspannen. Ik heb op hartslag getraind dus dit was niet zo fijn. Uiteindelijk op gevoel maar gerend, want mijn hr kan nooit zo hoog zijn. Dan adem ik niet zo rustig maar leuk is anders.
Overigens op pols hartslag zat de waarde weer te laag. Heel vervelend, maar dat was mij wel bekend. Daarom train ik met een band
Ik heb een Garmin hrm dual band. Is dit interferentie door bv bib tag? Of door andere renners? Of ben ik gewoon toe aan een nieuwe band. Weet iemand hier meer over?
Is het een bekend issue?
Ik heb overigens een f7
[ Voor 11% gewijzigd door seez op 19-04-2023 23:14 ]
Ik herken zulke problemen vooral op 2 momenten:
1. Batterij bijna leeg
2. HR band al lang in gebruik
Bij 2. helpt even goed wassen en weken nog wel, maar vaak vervang ik hem gewoon.
1. Batterij bijna leeg
Bij 2. helpt even goed wassen en weken nog wel, maar vaak vervang ik hem gewoon.
Wakker liggen na slaap wordt bij mij (en anderen die ik ken) inderdaad vaak nog als slaaptijd gerekend, volgens mij is dit een bekend euvel bij Garmin. Soms registereert ie wel iets, maar soms lig ik een uur wakker en dan wordt 20 min oid gerigisteerd. Ik hoor ook van mensen waarbij nachtelijke toiletbezoekjes helemaal niet geregistreerd worden. Als je sochtends wakker wordt en nog even wil blijven liggen is het beste om de slaap handmatig te eindigen zodra je wakker wordt zodat je niet teveel extra erbij krijgt. Overigens is dat dan toch lichte slaap, dus maakt voor body battery etc wat minder uit.Gonadan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:09:
@rik452 als tip voor accurate slaapmetingen: blijf niet snoozen maar ga eruit, en hang niet te veel de bankaardappel uit voordat je gaat slapen.
Aha.. en met vervangen bedoel je enkel de band, niet de clip on sensor neem ik aan?Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:28:
Ik herken zulke problemen vooral op 2 momenten:
1. Batterij bijna leeg
Ik heb recent het batterijtje vervangen. Ik had geen vreemde readings, maar een verbinding die om de haverklap uitviel. Normaal gesproken gebruik ik duracell batterijen maar deze keer voor een goedkopere GP variant gegaan. Misschien zou het daar aan kunnen liggen? Het bandje zelf heb ik ook recent in de wasmachine gestopt (volgens de voorschriften). Mijn vorige bandje deed ik nooit in de wasmachine en die vertoonde niet zulke problemen.
Ik vind het wel vreemd dat het in mijn trainingen niet gebeurd maar tot 2x toe wel tijdens een evenement.
Dank voor deze tips. ik ga aan de slag
Body batterij heb ik überhaupt niet, en ik kan ook niet echt de slaap handmatig uitzetten. Of ik weet gewoon niet hoe dat moet.jap85 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:05:
Wakker liggen na slaap wordt bij mij (en anderen die ik ken) inderdaad vaak nog als slaaptijd gerekend, volgens mij is dit een bekend euvel bij Garmin. Soms registereert ie wel iets, maar soms lig ik een uur wakker en dan wordt 20 min oid gerigisteerd. Ik hoor ook van mensen waarbij nachtelijke toiletbezoekjes helemaal niet geregistreerd worden. Als je sochtends wakker wordt en nog even wil blijven liggen is het beste om de slaap handmatig te eindigen zodra je wakker wordt zodat je niet teveel extra erbij krijgt. Overigens is dat dan toch lichte slaap, dus maakt voor body battery etc wat minder uit.
Het 'probleem' speelt echter ook voor het slapen gaan. Als ik alleen achter blijf in de woonkamer en ga lekker op de bank Zelda liggen spelen (of film kijken o.i.d.) tot diep in de nacht dan rekent hij zo een aantal uren slaap extra. Ook al zou dat voor een body battery of dat soort hip spul niet uit maken, voor de statistieken van slaap zorgt het er voor dat je er gewoon helegaar niets aan hebt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
quick control sleep mode gebruiken?Gonadan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:35:
[...]
Body batterij heb ik überhaupt niet, en ik kan ook niet echt de slaap handmatig uitzetten. Of ik weet gewoon niet hoe dat moet.
morning report doorgaan stopt ook sleep mode
Dat zijn termen die ik niet ken. Ik heb alleen 'niet storen' wat het dichtst in de buurt komt denk ik.Lagune schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:06:
quick control sleep mode gebruiken?
morning report doorgaan stopt ook sleep mode
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Inderdaad, ik koop een volledig nieuwe band na 1 a 2 jaar doorgaans. Mij valt op (n=1) dat na lang en veelvuldig gebruik al mijn banden gek gedrag gaan vertonen. Lijkt erop dat de contactpunten door het vele zweten minder gaan werken. Vaak helpt wassen/schoonmaken dan even, maar het keert dan altijd weer terug.seez schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:13:
[...]
Aha.. en met vervangen bedoel je enkel de band, niet de clip on sensor neem ik aan?
Ik heb recent het batterijtje vervangen. Ik had geen vreemde readings, maar een verbinding die om de haverklap uitviel. Normaal gesproken gebruik ik duracell batterijen maar deze keer voor een goedkopere GP variant gegaan. Misschien zou het daar aan kunnen liggen? Het bandje zelf heb ik ook recent in de wasmachine gestopt (volgens de voorschriften). Mijn vorige bandje deed ik nooit in de wasmachine en die vertoonde niet zulke problemen.
Ik vind het wel vreemd dat het in mijn trainingen niet gebeurd maar tot 2x toe wel tijdens een evenement.
Dank voor deze tips. ik ga aan de slag
Onlangs een uitstapje gemaakt naar een Wahoo HR band, maar die werd nog sneller erratisch in z'n metingen. Nu weer een Garmin HRM pro en die lijkt een stuk beter qua kwaliteit.
Ik weet overigens niet of mijn 'slijtage' probleem is waar jij mee te maken hebt gehad .. zou ook kunnen dat er bij jou iets anders speelde, vooral omdat het zo specifiek 2x gebeurde tijdens een wedstrijd.
Fair enough, iedereen z'n eigen manier. Ik denk ook dat het nogal verschilt welk type sport je doet. Bij hardlopen (en/of wandelen) had ik zelf ook veel minder de neiging om auto pause te gebruiken.Gonadan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:57:
[...]
Het is niet belangrijk voor meet- of prestatiegegevens.
Voor sommigen is het echter wel een psychologisch iets om hun activiteit 'schoon' te houden, dus alleen registreren waar je daadwerkelijk sport. Dat is meer iets van persoonlijke voorkeur, ik werk dan liever met ronden. Dus wanneer ik even ga rekken of wandelen dan druk ik gewoon op de lap en zorg daarmee dat ik mijn 'werksets' wel op zichzelf kan beoordelen maar ga ik niet doen alsof dan niets gebeurd is. Ik zou het weer vervelend vinden als hij bij het rekken ineens zou pauzeren alsof die tijd niet bestaat, terwijl het gewoon onderdeel van mijn activiteit geweest is. Ook dat is persoonlijke voorkeur, voor je uiteindelijke prestatie maakt het weinig uit natuurlijk.
Bij wielrennen juist weer wel. Voorbeeldje. Ik moet op mijn routes regelmatig dit overleven:

(puntjes voor wie ziet waar dit is
Dan laat ik liever auto pause z'n ding doen zodat ik niet dat gekke stukje van 10 minuten data in m'n activiteit heb.
Westknollendam.Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:27:
[...]
Fair enough, iedereen z'n eigen manier. Ik denk ook dat het nogal verschilt welk type sport je doet. Bij hardlopen (en/of wandelen) had ik zelf ook veel minder de neiging om auto pause te gebruiken.
Bij wielrennen juist weer wel. Voorbeeldje. Ik moet op mijn routes regelmatig dit overleven:
[Afbeelding]
(puntjes voor wie ziet waar dit is). Het wil wel eens gebeuren dat het pontje aan de overkant is en ik eerst 5 minuten moet wachten voordat hij aan mijn kant is (want 75+ fietser zit aan de knoppen). En dan ook nog eens 5 minuten wachten om zelf weer aan de overkant komen. Keer vergeten mijn Garmin op pauze te zetten. Had ik in mijn data een stukje bewegen met 3km per uur op een hartslag van 90.
Dan laat ik liever auto pause z'n ding doen zodat ik niet dat gekke stukje van 10 minuten data in m'n activiteit heb.
Maar inderdaad, als je zo lang moet staan zou ik met hardlopen ook pauzeren denk ik. Maar dan gewoon met de hand, want ik wil gewoon controle hebben over dat soort dingen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar vind je dat niet irritant dan? Als ik al die discussies zie over OHR vs. band wil je dus ook per se een band hebben die nog goed genoeg is. Maar hoe weet je dan of hij nog goed genoeg is? Daar lijkt mij ook weer een glijdende schaal in te zitten dat hij minder nauwkeurig wordt en ergens ga je hem vervangen maar ben je misschien al te ver de grens over. Zelfde geldt voor een leeglopend batterijtje.Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:24:
Inderdaad, ik koop een volledig nieuwe band na 1 a 2 jaar doorgaans. Mij valt op (n=1) dat na lang en veelvuldig gebruik al mijn banden gek gedrag gaan vertonen. Lijkt erop dat de contactpunten door het vele zweten minder gaan werken. Vaak helpt wassen/schoonmaken dan even, maar het keert dan altijd weer terug.
Onlangs een uitstapje gemaakt naar een Wahoo HR band, maar die werd nog sneller erratisch in z'n metingen. Nu weer een Garmin HRM pro en die lijkt een stuk beter qua kwaliteit.
Ik weet overigens niet of mijn 'slijtage' probleem is waar jij mee te maken hebt gehad .. zou ook kunnen dat er bij jou iets anders speelde, vooral omdat het zo specifiek 2x gebeurde tijdens een wedstrijd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo deed ik het eerst ook, totdat ik dat een paar keer vergeten ben. Nu hoef ik er niet meer over na te denken.Gonadan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:40:
[...]
Westknollendam.
Maar inderdaad, als je zo lang moet staan zou ik met hardlopen ook pauzeren denk ik. Maar dan gewoon met de hand, want ik wil gewoon controle hebben over dat soort dingen.
Maar mooi dat beide opties er zijn.
Als die Garmins minder nauwkeurig worden dan is het niet dat ze opeens 5bpm minder weergeven, maar dat ze bijvoorbeeld de eerste 10 minuten van een workout 100bpm weergeven en dan in minuut 11 steady op 160bpm zitten. Met een beetje sport ervaring weet je ook wel bij een bepaalde inspanning dat je HR niet 100 bpm is.Gonadan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:44:
[...]
Maar vind je dat niet irritant dan? Als ik al die discussies zie over OHR vs. band wil je dus ook per se een band hebben die nog goed genoeg is. Maar hoe weet je dan of hij nog goed genoeg is? Daar lijkt mij ook weer een glijdende schaal in te zitten dat hij minder nauwkeurig wordt en ergens ga je hem vervangen maar ben je misschien al te ver de grens over. Zelfde geldt voor een leeglopend batterijtje.
Dat is dus geen glijdende schaal, maar hele grote spikes tijdens een workout waarvan je eigenlijk direct weet dat het niet kan kloppen.
En dat is zeker irritant. Ik vind dat je van een band wel mag verwachten dat hij het langer doet dan 1 a 2 jaar.
Op pauze drukken vergeet ik zelden, maar ik ben wel vaker vergeten een activiteit te starten. Dat vind ik nog veel frustrerender.Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:48:
Zo deed ik het eerst ook, totdat ik dat een paar keer vergeten ben. Nu hoef ik er niet meer over na te denken.
Maar mooi dat beide opties er zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, of na op pauze drukken niet op 'resume' drukken en dan je allerbeste split niet gemeten hebbenGonadan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:51:
[...]
Op pauze drukken vergeet ik zelden, maar ik ben wel vaker vergeten een activiteit te starten. Dat vind ik nog veel frustrerender.
Dat is ook één van de redenen dat ik maar gewoon genoegen neem met een OHR. In theorie kan het minder nauwkeurig zijn, al valt dat voor mijn gebruik behoorlijk mee, maar het is tenminste wel consistent. Als ik een band ga gebruiken ga ik mij continu zorgen maken dat hij alsnog niet meer zo nauwkeurig is waarmee de reden zou vervallen om met zo'n onding te moeten lopen.Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:51:
Als die Garmins minder nauwkeurig worden dan is het niet dat ze opeens 5bpm minder weergeven, maar dat ze bijvoorbeeld de eerste 10 minuten van een workout 100bpm weergeven en dan in minuut 11 steady op 160bpm zitten. Met een beetje sport ervaring weet je ook wel bij een bepaalde inspanning dat je HR niet 100 bpm is.
Dat is dus geen glijdende schaal, maar hele grote spikes tijdens een workout waarvan je eigenlijk direct weet dat het niet kan kloppen.
En dat is zeker irritant. Ik vind dat je van een band wel mag verwachten dat hij het langer doet dan 1 a 2 jaar.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tjah, ik heb met de OHR elk ritje dat ik me afvraag of ik erop kan vertrouwen. Bij een band weet ik dat ik het eerste jaar er niet over na hoef te denken en dat de data 99% correct isGonadan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:54:
[...]
Dat is ook één van de redenen dat ik maar gewoon genoegen neem met een OHR. In theorie kan het minder nauwkeurig zijn, al valt dat voor mijn gebruik behoorlijk mee, maar het is tenminste wel consistent. Als ik een band ga gebruiken ga ik mij continu zorgen maken dat hij alsnog niet meer zo nauwkeurig is waarmee de reden zou vervallen om met zo'n onding te moeten lopen.
Maar belangrijk om - nogmaals - te benadrukken dat het veel uitmaakt of je alleen hardloopt met OHR, of dat je het ook gebruikt voor wielrennen, crossfitten, HIIT-achtige body workouts etc. Bij hardlopen werkt OHR relatief het meest betrouwbaar, dus jij ervaart het probleem ook minder. Daarnaast werkt het simpelweg voor de een beter (huidtype, bloedvaten aan oppervlakte etc) dan anderen.
Maar je ziet in dit topic toch ook weer bij veel verschillende mensen terugkomen dat ze liever met band sporten dan met OHR's... tijd om een polletje te maken.
light knop vasthouden kom je in een snelmenu (quick control)Gonadan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:17:
[...]
Dat zijn termen die ik niet ken. Ik heb alleen 'niet storen' wat het dichtst in de buurt komt denk ik.
mijn (ouder model) garmin strap (ziet er hetzelfde uit als de dual, maar dan zonder BT) is er na een jaar of 4 intensief gebruik ook mee opgehouden.. steeds vaker haperen. Heb even zitten twijfelen om deze te vervangen met de dual, of een tickr, maar voor de verandering eens een polar (h9) genomen, iets goedkoper en prima reviews. Tot dusver werkt alles prima, zowel met de garmin edge 530, fenix 6 en samsung s22 (trainerroad app).Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:24:
[...]
Inderdaad, ik koop een volledig nieuwe band na 1 a 2 jaar doorgaans. Mij valt op (n=1) dat na lang en veelvuldig gebruik al mijn banden gek gedrag gaan vertonen. Lijkt erop dat de contactpunten door het vele zweten minder gaan werken. Vaak helpt wassen/schoonmaken dan even, maar het keert dan altijd weer terug.
Maar op zich 4 jaar is een prima levensduur denk ik voor zoiets... als de polar ook zo lang mee gaat ben ik tevreden.
wat er uiteindelijk mis gaat met HR straps is :
- verbindingen tussen de huidsensoren en de en knoopjes raken beschadigd door gebruik (heen en weer buigen door dragen, opruimen, wassen tot het kapot gaat)
- knoopjes zelf gaan corroderen, er lijkt (bij de garmin) een soort coating of rubber ring op te zitten en bij mij is er bij de linker vocht /zweet onder gekomen
:strip_exif()/f/image/s5sVqoTdhrBEMOJcHaIW2Qcc.jpg?f=fotoalbum_large)
Same here bij de Garmin straps die ik had, na een tijdje (+/- 1 a 2 jaar) gaat een van de drukknopen kapot. Nu maar eens een Polar H9 aan het proberen. Heeft ook drukknoppen maar is niet deel van de sluiting dus eens kijken of die wat langer mee gaan.Prulleman schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:43:
[...]
- verbindingen tussen de huidsensoren en de en knoopjes raken beschadigd door gebruik (heen en weer b
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
het ziet er bij de polar allemaal wel degelijk uit, of het ook stand houdt moet de praktijk nog uitwijzen. Er zit bij de polar een ieder geval niet zo'n stukje rubber of plastic, waar vocht onder kan gaan zitten of wat kapot kan gaan zoals bij de garmin...GerbenBK schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:52:
[...]
Same here bij de Garmin straps die ik had, na een tijdje (+/- 1 a 2 jaar) gaat een van de drukknopen kapot. Nu maar eens een Polar H9 aan het proberen. Heeft ook drukknoppen maar is niet deel van de sluiting dus eens kijken of die wat langer mee gaan.
De sensor strips van de garmin voelen ook gewoon minder flexibel aan, ik verwacht door de ouderdom.. die van de polar zijn een stuk soepeler.
daarom is garmin ook afgestapt van het drukknopjes systeemPrulleman schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:43:
[...]
- verbindingen tussen de huidsensoren en de en knoopjes raken beschadigd door gebruik (heen en weer buigen door dragen, opruimen, wassen tot het kapot gaat)
- knoopjes zelf gaan corroderen, er lijkt (bij de garmin) een soort coating of rubber ring op te zitten en bij mij is er bij de linker vocht /zweet onder gekomen
[Afbeelding]
maar de dual heeft toch nog wel drukkers? alleen de pro is anders...Lagune schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:04:
[...]
daarom is garmin ook afgestapt van het drukknopjes systeem
de extra's van de pro (of de polar h10, of de tickr x) zoals eigen storage zijn voor mijn gebruik totaal niet interessant, ik heb altijd een edge, horloge of telefoon om de data direct op te nemen.
Verschil is toch ook nog steeds dat je met de Pro bijvoorbeeld Running Dynamics + Running Power hebt die je niet krijgt bij straps van andere merken? Natuurlijk niet relevant als je echt nooit hardloopt...Prulleman schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:10:
[...]
maar de dual heeft toch nog wel drukkers? alleen de pro is anders...
de extra's van de pro (of de polar h10, of de tickr x) zoals eigen storage zijn voor mijn gebruik totaal niet interessant, ik heb altijd een edge, horloge of telefoon om de data direct op te nemen.
Ik heb zelf overigens wel de Pro gekocht, voor die ene keer dat ik weer ga hardlopen. DCR's take on the Pro:
As this review started off, the HRM-PRO Plus is essentially a modest upgrade from the HRM-PRO. For most people, there’s zero reason to upgrade from an existing HRM-PRO. Namely, because the HRM-PRO gets the new software features, and the only hardware changes is the battery compartment, which is aimed at reducing issues there. So simply put, you might as well keep chugging along with the HRM-PRO till you kill it, rather than replace it outright. At least, that’d be my thinking.
However, for someone in the Garmin ecosystem, looking to get more advanced running data or running power, or heart rate data while swimming or in other sports without a watch, the HRM-PRO Plus makes the most sense, even if it’s a bit pricier than most (all?) other chest straps. Somewhat like the Apple ecosystem, the integration on the HRM-PRO with existing Garmin watches just works, versus trying to cobble together data offloading or other pieces requires more parts from 3rd party straps.
Accuracy-wise, for both heart rate as well as pace/distance, it seems spot-on. In fact, I think the HRM-PRO Plus is more of a threat to Stryd than Garmin’s recent semi-native running power. Many people have used Stryd primarily as a footpod to have more even pacing in GPS-challenged situations. This is half the price of Stryd, but includes heart rate as well. And my guess is that if someone is concerned about exact run pacing, they’re probably also concerned with exact HR accuracy (thus, they’d have bought a strap too). So again, two for the price of half. Or, something like that.
About the only downside here is that this strap basically makes no sense for anyone that doesn’t own a Garmin watch. Literally, just don’t buy it. Where, for someone looking at the Polar H10 (Polar’s $90 high-end strap), it’s perfectly functional in offline workout mode and more, without any Polar watch. Whereas here, yes, you can use it as a regular chest strap, but you can get that from either Garmin or Polar at $50-60 (Garmin HRM-DUAL or Polar H9).
Finally, as for the battery compartment, any time a company changes battery compartment designs (be it HR straps, power meters, or more), there’s a period of time where we just have to wait and see. My assumption here is that Garmin has probably been testing this design for a year or two, and probably across a lot of internal testers. But ultimately, only time will tell if this reduces the battery compartment issues some had with the screwdriver/o-ring situation on the older HRM-PRO straps.
aja... hardlopen.. dit is het horloge topic.. daar zitten meer hardlopers dan fietsers...Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:16:
[...]
Verschil is toch ook nog steeds dat je met de Pro bijvoorbeeld Running Dynamics + Running Power hebt die je niet krijgt bij straps van andere merken? Natuurlijk niet relevant als je echt nooit hardloopt...
Ik heb zelf overigens wel de Pro gekocht, voor die ene keer dat ik weer ga hardlopen. DCR's take on the Pro:
[...]

maar inderdaad, dat zijn zeker ook nog voordelen, voor mij moet ie gewoon goed connecten en betrouwbaar meten.
ah, ze maken die dual nog steeds, dacht dat ze inmiddels daar wel vanaf gestapt waren (gekke druk knopjes systeemPrulleman schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:10:
[...]
maar de dual heeft toch nog wel drukkers? alleen de pro is anders...
gebruik zelf al jaren de HRM-Pro en daarvoor de HRM-Tri zonder enige issues
mooie van de HRM-pro vindt ik dat die als losse device synct in garmin connect en zie je bij elke activiteit ook battery status & firmware versie
Dat dus. Al té vaak meegemaaktRequiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:52:
[...]
Ja, of na op pauze drukken niet op 'resume' drukken en dan je allerbeste split niet gemeten hebben. If you didn't measure it, it didn't happen
---------------
Mijn Magene H64 gaat alweer 4 jaar mee, met de originele band en pas het tweede batterijtje. Ik heb nog nooit gekke waardes gehad voor zover ik kon beoordelen. Niet dat ik persé chinees spul zo graag wil pluggen, maar dit ding was niet duur, en lijkt minstens zo goed als de bekende merken... Band alleen af en toe gespoeld in koud water btw.Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:24:
[...]
---------------
4 jaar is maar een deel van de info natuurlijk..Mistraller schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:39:
[...]
Mijn Magene H64 gaat alweer 4 jaar mee, met de originele band en pas het tweede batterijtje. Ik heb nog nooit gekke waardes gehad voor zover ik kon beoordelen. Niet dat ik persé chinees spul zo graag wil pluggen, maar dit ding was niet duur, en lijkt minstens zo goed als de bekende merken... Band alleen af en toe gespoeld in koud water btw.
(even wat stats op gezocht, mijn garmin ant+ band kwam uit juni 2018 en is zo'n 800 uur gebruikt, waarvan 300+ indoor, met extra zweet
dus nogmaals, ik verwacht op zich niet meer van zo'n soort product, ben ook wel blij met de BT upgrade, Samsung heeft namelijk ergens bij de S lijn de ANT+ support gedropped, de s8 en de s10 hadden nog wel ANT+ de 22 niet meer helaas.
Zijn er hier Apple Watch atletiekbaan lopers?
https://www.iculture.nl/nieuws/track-detection-nederland/
Hopelijk krijg je dan (op Strava) net zo’n zuivere rondjes als ik bij sommige Garmin gebruikers ooit voorbij zie komen.
https://www.iculture.nl/nieuws/track-detection-nederland/
Hopelijk krijg je dan (op Strava) net zo’n zuivere rondjes als ik bij sommige Garmin gebruikers ooit voorbij zie komen.
Het was verder geen oordeel hoor, zeker met fietsen snap ik het goed. Die enkele keer dat ik dat doe boeit hartslag mij minder, ik loop voornamelijk en dan ook nog zelden intensief interval.Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:00:
Tjah, ik heb met de OHR elk ritje dat ik me afvraag of ik erop kan vertrouwen. Bij een band weet ik dat ik het eerste jaar er niet over na hoef te denken en dat de data 99% correct is.
Maar belangrijk om - nogmaals - te benadrukken dat het veel uitmaakt of je alleen hardloopt met OHR, of dat je het ook gebruikt voor wielrennen, crossfitten, HIIT-achtige body workouts etc. Bij hardlopen werkt OHR relatief het meest betrouwbaar, dus jij ervaart het probleem ook minder. Daarnaast werkt het simpelweg voor de een beter (huidtype, bloedvaten aan oppervlakte etc) dan anderen.
Maar je ziet in dit topic toch ook weer bij veel verschillende mensen terugkomen dat ze liever met band sporten dan met OHR's... tijd om een polletje te maken.
Klopt, al kan je daarvoor ook zo'n pod aan je broek hangen.Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:16:
Verschil is toch ook nog steeds dat je met de Pro bijvoorbeeld Running Dynamics + Running Power hebt die je niet krijgt bij straps van andere merken? Natuurlijk niet relevant als je echt nooit hardloopt...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja zo ver kwam ik nog wel.Lagune schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:30:
[...]
light knop vasthouden kom je in een snelmenu (quick control)
Ik ben alleen niet bekend met 'sleep mode' of 'morning report'.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
True. Ik kom aan ca 400 uur. Waarvan 350 binnen ongeveer. Blijkbaar goede keus gemaakt begin dit jaar met s20 want die heeft nog wel ant.Prulleman schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:25:
[...]
4 jaar is maar een deel van de info natuurlijk..
(even wat stats op gezocht, mijn garmin ant+ band kwam uit juni 2018 en is zo'n 800 uur gebruikt, waarvan 300+ indoor, met extra zweet)
dus nogmaals, ik verwacht op zich niet meer van zo'n soort product, ben ook wel blij met de BT upgrade, Samsung heeft namelijk ergens bij de S lijn de ANT+ support gedropped, de s8 en de s10 hadden nog wel ANT+ de 22 niet meer helaas.
---------------
Forerunner 45 verkocht en nu op zoek naar wat nieuws. Vertik het om honderden euro's neer te tellen voor een nieuwe, dus word een tweedehandsje. Max 250 euro. Vind opzich de Fenix 5 Plus wel interessant, maar die is toch alweer oud. Dan toch liever een 6 of 6 Pro. Of een Instinct 2 Solar? Teveel keuzes.
wat zijn je eisen? een fenix voor 250 is wel een uitdaging, zeker als je een 5 te oud vind.. ik zou persoonlijk liever een nieuwe kopen dan een 2ehands..pjlgt schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:29:
Forerunner 45 verkocht en nu op zoek naar wat nieuws. Vertik het om honderden euro's neer te tellen voor een nieuwe, dus word een tweedehandsje. Max 250 euro. Vind opzich de Fenix 5 Plus wel interessant, maar die is toch alweer oud. Dan toch liever een 6 of 6 Pro. Of een Instinct 2 Solar? Teveel keuzes.
(en ik gooi em er nog maar een keer in..iets wat je 24.7 draagt, mag wat kosten)
Kunnen Garmin horloges in 2023 nog steeds geen dutjes registereren ?
Niet als slaap, ik zie het wel in mijn bodybatteryissepower schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:26:
Kunnen Garmin horloges in 2023 nog steeds geen dutjes registereren ?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wil er wel mee kunnen navigeren, als in routes volgen. Dus ook turn-by-turn. Kaarten boeien me niet echt, broodkruimel is al voldoende. Muziek boeit niet, dat heb ik eventueel op mijn telefoon. Garmin Pay lijkt me wel praktisch, maar geen must. Ben wel meer een fietser dan een (hard)loper, maar toch gaat mijn voorkeur dan uit naar een horloge. Een Edge achtig iets is ook wel leuk, maar hou het liever bij 1 apparaat.Prulleman schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:34:
[...]
wat zijn je eisen? een fenix voor 250 is wel een uitdaging, zeker als je een 5 te oud vind.. ik zou persoonlijk liever een nieuwe kopen dan een 2ehands..
(en ik gooi em er nog maar een keer in..iets wat je 24.7 draagt, mag wat kosten)
Maar als ik jou reactie zo lees, dan is een Fenix 5(x) Plus ook nog wel redelijk modern, ondanks dat hij al een aantal jaar op de markt is.
Fenix 6 heeft geen kaarten, maar wel Pay, dus die zou al in het plaatje passen. Pro heeft dan wel weer kaarten en Pay etc, maar daar is de prijs dan ook vaak net even wat hoger van. Instinct 2 Solar heeft geen kaarten, maar wel Pay. Scherm daarvan ben ik alleen niet van overtuigd. Solar is een leuke gimmick naar mijn mening.
Conclusie: Garmin maakt het gewoon te moeilijk, met tig variaties...
Thanks. En hebben ze een update voorzien voor effectief dutjes als slaap te detecteren ?Cyberpope schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:36:
[...]
Niet als slaap, ik zie het wel in mijn bodybattery
Zelf nog steeds heel tevreden van m'n Fenix 5 Plus. Ooit voor een vrij schappelijke prijs nieuw gekocht toen de 6(Pro) al uit was. Was toen al tegen einde van z'n updatecylcus (denk nog één update ontvangen), maar eigenlijk mis ik voorlopig niks wat de nieuwere toestellen te bieden hebben. 'k Gebruik Garmin Pay toch vrij regelmatig, dan vooral in de kantine op het werk. Spotify gebruik ik niet (wel getest, werkt op zich goed), en de maps zijn toch een handigheid om te hebben vind ik.pjlgt schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:36:
[...]
Wil er wel mee kunnen navigeren, als in routes volgen. Dus ook turn-by-turn. Kaarten boeien me niet echt, broodkruimel is al voldoende. Muziek boeit niet, dat heb ik eventueel op mijn telefoon. Garmin Pay lijkt me wel praktisch, maar geen must. Ben wel meer een fietser dan een (hard)loper, maar toch gaat mijn voorkeur dan uit naar een horloge. Een Edge achtig iets is ook wel leuk, maar hou het liever bij 1 apparaat.
Maar als ik jou reactie zo lees, dan is een Fenix 5(x) Plus ook nog wel redelijk modern, ondanks dat hij al een aantal jaar op de markt is.
Fenix 6 heeft geen kaarten, maar wel Pay, dus die zou al in het plaatje passen. Pro heeft dan wel weer kaarten en Pay etc, maar daar is de prijs dan ook vaak net even wat hoger van. Instinct 2 Solar heeft geen kaarten, maar wel Pay. Scherm daarvan ben ik alleen niet van overtuigd. Solar is een leuke gimmick naar mijn mening.
Als deze versleten is hoop ik ooit een eindereeks 7 op de kop te kunnen tikken, touch voor in de kaarten te navigeren is namelijk wel handig.
Moet het per sé Garmin zijn, misschien omdat je graag alles bij wenst te houden op eenzelfde platform (los van bvb Strava)? Anders eens zien wat Coros zoal in hun assortiment hebben...?
[ Voor 30% gewijzigd door dvraemdo op 21-04-2023 11:11 ]
Dat hadden ze de afgelopen jaren al niet, dus ik vermoed nu ook niet. Heeft nooit hoog op hun lijstje gestaan, als het er al op staat.issepower schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:48:
[...]
Thanks. En hebben ze een update voorzien voor effectief dutjes als slaap te detecteren ?
ik navigeer veel met mijn 5X+, dan zijn de kaarten toch echt wel handig als je een keer bij een onduidelijke vijfsprong staat ofzo. Ook op de fiets gebruik ik hem voor het volgen van routes. Werkt voor mij prima. Pay gebruik ik niet, muziek bediening via de telefoon wel.pjlgt schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:36:
[...]
Wil er wel mee kunnen navigeren, als in routes volgen. Dus ook turn-by-turn. Kaarten boeien me niet echt, broodkruimel is al voldoende. Muziek boeit niet, dat heb ik eventueel op mijn telefoon. Garmin Pay lijkt me wel praktisch, maar geen must. Ben wel meer een fietser dan een (hard)loper, maar toch gaat mijn voorkeur dan uit naar een horloge. Een Edge achtig iets is ook wel leuk, maar hou het liever bij 1 apparaat.
Je moet voor jezelf bedenken wat je echt het belangrijkste vind en dan een keuze maken. Maar mocht je interesse hebben in een Fenix 5X+ met wat lichte gebruikssporen (krasjes bezel) voor €250 dan hoor ik het wel
Maar ik snap het dilemma van prijs wel, voor de nieuwprijs verwacht je eigenlijk een horloge voor een langere levensduur dan een product waar je op een gegeven moment niets meer mee kan omdat de accu gaar is. Maar dat is helaas het verschil in een traditioneel horloge vs een smart/sportwatch. Desalniettemin gaat mijn 5X+ al 5 jaar mee en de accu doet het nog prima.
Hi Ha Hopjesvla
Ik merk juist met mijn Fenix 5X+ sinds een maand dat de accu toch aan het aftakelen is. Die gaat bij mij inmiddels ook alweer een jaar of 5 mee.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:00:
[...]
ik navigeer veel met mijn 5X+, dan zijn de kaarten toch echt wel handig als je een keer bij een onduidelijke vijfsprong staat ofzo. Ook op de fiets gebruik ik hem voor het volgen van routes. Werkt voor mij prima. Pay gebruik ik niet, muziek bediening via de telefoon wel.
Je moet voor jezelf bedenken wat je echt het belangrijkste vind en dan een keuze maken. Maar mocht je interesse hebben in een Fenix 5X+ met wat lichte gebruikssporen (krasjes bezel) voor €250 dan hoor ik het wel![]()
Maar ik snap het dilemma van prijs wel, voor de nieuwprijs verwacht je eigenlijk een horloge voor een langere levensduur dan een product waar je op een gegeven moment niets meer mee kan omdat de accu gaar is. Maar dat is helaas het verschil in een traditioneel horloge vs een smart/sportwatch. Desalniettemin gaat mijn 5X+ al 5 jaar mee en de accu doet het nog prima.
Voor wat betreft het volgen van routes... monteer je je horloge op het stuur? Want aan de pols vind ik het niks in verband met balans, en op het stuur is het gewoon te klein (wat betreft scherm). Maar dat is gewoon hoe ik het ervaar, als het voor jou wel werkt, des te fijner. Voor mij is het op zijn best iets om mezelf even te kunnen oriënteren als ik echt even het spoor bijster ben. Ook het in/uitzoomen en scrollen is alles behalve fijn. Dat zal denk ik heel anders zijn op de nieuwere modellen (zowel qua render snelheid als touchscreen optie)
@pjlgt Er zijn een paar momenten ieder jaar waarin garmin's wat goedkoper te krijgen zijn. De eerstvolgende zal de amazon prime day zijn. Daarnaast is er tijdens black friday altijd wel wat te vinden. Daarnaast heeft de ING rentepuntenwinkel ze soms goedkoper. Op random momenten zijn er ook aanbiedingen op amazon te vinden (check vooral een flink aantal landen, want de prijzen willen per land flink verschillend zijn)
Maar ik zou/zal nooit een horloge als alternatief voor een fietscomputer beschouwen. Het werkt gewoon niet heel fijn om naar je pols te moeten kijken/stuur moet loslaten, zeker op de racefiets iets wat ik niet graag doe. Dus het -kan- zeker met een horloge, de vraag is meer of je dat zou moeten willen.
[ Voor 17% gewijzigd door rockhopper op 21-04-2023 13:37 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
op het stuur gemonteerd op een stuur houder. Ik fiets hier nu al een hele tijd mee en heb de overstap naar een Edge nog niet gemist (was ook het idee: als het niet bevalt dan over naar een Edge). Gewoon voor het volgen van een route vind ik het prima te zien met het juiste zoomniveau ( en dan ben ik nog brildrager). Maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen niet prettig werkt. Scheelt ook dat ik op mijn gravelbike vaak in de beugels hang en dus ook best dichtbij zit. Aan de pols werkt inderdaad niet tijdens het fietsen.rockhopper schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:31:
[...]
Ik merk juist met mijn Fenix 5X+ sinds een maand dat de accu toch aan het aftakelen is. Die gaat bij mij inmiddels ook alweer een jaar of 5 mee.
Voor wat betreft het volgen van routes... monteer je je horloge op het stuur? Want aan de pols vind ik het niks in verband met balans, en op het stuur is het gewoon te klein (wat betreft scherm). Maar dat is gewoon hoe ik het ervaar, als het voor jou wel werkt, des te fijner. Voor mij is het op zijn best iets om mezelf even te kunnen oriënteren als ik echt even het spoor bijster ben. Ook het in/uitzoomen en scrollen is alles behalve fijn. Dat zal denk ik heel anders zijn op de nieuwere modellen (zowel qua render snelheid als touchscreen optie)
@pjlgt Er zijn een paar momenten ieder jaar waarin garmin's wat goedkoper te krijgen zijn. De eerstvolgende zal de amazon prime day zijn. Daarnaast is er tijdens black friday altijd wel wat te vinden. Daarnaast heeft de ING rentepuntenwinkel ze soms goedkoper. Op random momenten zijn er ook aanbiedingen op amazon te vinden (check vooral een flink aantal landen, want de prijzen willen per land flink verschillend zijn)
Maar ik zou/zal nooit een horloge als alternatief voor een fietscomputer beschouwen. Het werkt gewoon niet heel fijn om naar je pols te moeten kijken/stuur moet loslaten, zeker op de racefiets iets wat ik niet graag doe. Dus het -kan- zeker met een horloge, de vraag is meer of je dat zou moeten willen.
Hi Ha Hopjesvla
Ik gebruik een Forerunner 745 met breadcrumb voor navigatie op de race fiets / mtb, op het stuur gemonteerd met de Garmin houder van 13eu en dat werkt voor mij prima. Alleen bij ingewikkelde kruisingen is het soms een beetje behelpen maar daar kom je ook wel weer uit als om je heen kijkt en je een beetje weet welke richting je uit moet.
Ik wil op termijn wel upgraden naar een model met kaarten maar kan het voor mezelf toch niet verantwoorden om alleen daarvoor nu al te upgraden (745 is nu 1,5 jaar oud en bevalt verder uitstekend, ook qua formaat).
Ik wil op termijn wel upgraden naar een model met kaarten maar kan het voor mezelf toch niet verantwoorden om alleen daarvoor nu al te upgraden (745 is nu 1,5 jaar oud en bevalt verder uitstekend, ook qua formaat).
@Hopjesvla79 bedankt voor de feedback, ik begrijp het wel waarom je voor die optie gaat. Met een leesbril is het allemaal minder vanzelfsprekend voor mij maar met goede ogen, dicht bij het scherm is het vast prima te doen!
Het klopt inderdaad wel dat je kan navigeren met je horloge. Maar het comfort van een groter scherm is voor mij heel belangrijk. Daarbij verlies je met stuurmontage ook weer de ingebouwde hartslagmeting. Dus er kleven diverse praktische nadelen aan. Het voordeel is natuurlijk dat je horloge het in principe allemaal prima kan, dus met een budget ben je met één toestel klaar.
Voor mij is het vooral een kwestie van gemak, daarbij ben ik behoorlijk navigatie/gps fan. Dus ik koop sneller daar iets voor dan voor een pc onderdeel (om maar een dwarsstraat te noemen).
Tot op heden heb ik nog geen reden gehad om mijn fenix 5x+ te willen upgraden, maar als m'n accu flink gaat verslechteren dan zal dit wel een optie worden. Dan krijg ik een groot dilemma tussen "gadget/mooi scherm" korte accuduur of de optie voor lange accuduur groot model. Iets waar ik nog niet uit ben voor mezelf.
Ik ben destijds voor de 5X+ gegaan vanwege de uitstekende accuduur, dus het is wel een dingetje wat zwaar mee weegt voor me.
Het klopt inderdaad wel dat je kan navigeren met je horloge. Maar het comfort van een groter scherm is voor mij heel belangrijk. Daarbij verlies je met stuurmontage ook weer de ingebouwde hartslagmeting. Dus er kleven diverse praktische nadelen aan. Het voordeel is natuurlijk dat je horloge het in principe allemaal prima kan, dus met een budget ben je met één toestel klaar.
Voor mij is het vooral een kwestie van gemak, daarbij ben ik behoorlijk navigatie/gps fan. Dus ik koop sneller daar iets voor dan voor een pc onderdeel (om maar een dwarsstraat te noemen).
Tot op heden heb ik nog geen reden gehad om mijn fenix 5x+ te willen upgraden, maar als m'n accu flink gaat verslechteren dan zal dit wel een optie worden. Dan krijg ik een groot dilemma tussen "gadget/mooi scherm" korte accuduur of de optie voor lange accuduur groot model. Iets waar ik nog niet uit ben voor mezelf.
Ik ben destijds voor de 5X+ gegaan vanwege de uitstekende accuduur, dus het is wel een dingetje wat zwaar mee weegt voor me.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Fenix 6 zou op marktplaats moeten lukken hoor, ik heb de sapphire met garantie tot eind dit jaar kunnen scoren voor net iets meer dan jouw budget.pjlgt schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:36:
[...]
Anders Coros Pace 2, die krijgt in mei een update met navigatieoptie (kruimelspoor), dan blijf je ruim binnen budget.
Succes met uitzoeken in ieder geval
Ik ben er wel uit...de 965 is veel te duur voor wat ik er mee doe maar ik vind het een mooi ding dus ja...ik wil hem hebben 
Iemand er al 1 in het wild gezien? Of gewoon nog niet leverbaar?
Iemand er al 1 in het wild gezien? Of gewoon nog niet leverbaar?
rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)
Ah een winkel. Spannend...mysterieusjopie schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:00:
Ik zag gisteren een winkel updaten dat ze hem op voorraad hadden. Dus hij zal al uitgeleverd zijn.
Heeft die winkel ook een naam?
Bever kan hem maandag leveren voor je.westergas schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:10:
[...]
Ah een winkel. Spannend...mysterieus
Heeft die winkel ook een naam?
Zaterdag mijn 965 ontvangen. Flinke upgrade na de 630. De prijs heb ik eigenlijk nog steeds moeite mee. Ook nog enorm veel te ontdekken.
Maar ook echt typisch Garmin weer. In de Connect app de optie Golf en download Golf courses erbij gekregen. Schijnt al 7 jaar zo te zijn waarbij mensen Garmin vragen een optie te geven dat je dat uit kan zetten en het zit er nog steeds in! Alleen in de browser kan je het aanpassen door bv. je adblocker te gebruiken. Hoeveel geld heeft Garmin daarvoor ontvangen? Het is ook totaal niet logisch omdat je andere sporten ook niet op die wijze in het menu getoond krijgt.
Maar ook echt typisch Garmin weer. In de Connect app de optie Golf en download Golf courses erbij gekregen. Schijnt al 7 jaar zo te zijn waarbij mensen Garmin vragen een optie te geven dat je dat uit kan zetten en het zit er nog steeds in! Alleen in de browser kan je het aanpassen door bv. je adblocker te gebruiken. Hoeveel geld heeft Garmin daarvoor ontvangen? Het is ook totaal niet logisch omdat je andere sporten ook niet op die wijze in het menu getoond krijgt.
Dit weekend de Antwerpen 10 Miles gelopen maar volgens mij heb ik ofwel iets verkeerds gedaan met mijn PacePro plan, ofwel zat ik met een bug.
Ik had een event aangemaakt, de route stond erin, en er was een PacePro plan specifiek voor deze route.
Dus aan de start start ik een Run activiteit, ik druk op de 3 bolletjes, Training, PacePro Plans, selecteer het plan van de route, Use Plan.
Tijdens de run gaf die netjes aan hoeveel ik op dat moment aan het lopen was, wat het doel was, en bij elke KM hoeveel ik in de volgende km moest lopen.
Maar het balkje "Overal ahead/behind" bleef de hele tijd op 0 staan. Nogal lastig want nu moest ik zelf ongeveer inschatten hoeveel ik voor of achter liep gebasseerd op de kilometerintervallen.
Zat ruim onder mijn goal (1:19, goal was 1:25) maar toch had ik het fijn gevonden om de overal ahead te kunnen zien, misschien kon ik mezelf dan nog net onder die 1:19 pushen.
Ik had een event aangemaakt, de route stond erin, en er was een PacePro plan specifiek voor deze route.
Dus aan de start start ik een Run activiteit, ik druk op de 3 bolletjes, Training, PacePro Plans, selecteer het plan van de route, Use Plan.
Tijdens de run gaf die netjes aan hoeveel ik op dat moment aan het lopen was, wat het doel was, en bij elke KM hoeveel ik in de volgende km moest lopen.
Maar het balkje "Overal ahead/behind" bleef de hele tijd op 0 staan. Nogal lastig want nu moest ik zelf ongeveer inschatten hoeveel ik voor of achter liep gebasseerd op de kilometerintervallen.
Zat ruim onder mijn goal (1:19, goal was 1:25) maar toch had ik het fijn gevonden om de overal ahead te kunnen zien, misschien kon ik mezelf dan nog net onder die 1:19 pushen.
Nog een suggestie; Coros Pace 2pjlgt schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:29:
- routes inladen (breadcrumb trail, vanaf begin mei via firmware update)
- < 200 euro nieuw, met 2jr garantie
- licht en klein, maar schermdiagonaal van 1.2 inch door kleine bezel
- barometrische hoogtemeter (bij Garmin alleen op duurdere modellen zoals de 255)
- allerlei sportprofielen, ook triathlon & multisport
- support door fabrikant lijkt nog springlevend dmv updates, ondanks release in 2020
[ Voor 8% gewijzigd door estorino op 24-04-2023 11:03 . Reden: scherdiagonaal niet groter dan 245/255, wel groter dan 55 en 255s ]
https://www.strava.com/athletes/10490675
Ik blijf de ING shop in de gaten houden, wil de 965 wel proberen maar vind hem zeker niet de volle prijs waard. Komende vanaf een 955 solar, waar ik volle bak voor heb betaald en dat doet nog steeds wel eens pijn als ik de ING webshop zie
, is het sowieso amper te verantwoorden maar het grotere/scherpere scherm is gewoon ZO verleidelijk.
Maar mocht hij niet bij de ING shop komen sla ik hem gewoon over... Met ING shop vermoed ik dat ik de solar kan verkopen voor tegen dezelfde prijs en dan is het prima (als ik de 965 dn zou willen houden, kan alsnog zomaar de 955 blijven en dan kan ik de 965 retourneren of verkopen).
Maar mocht hij niet bij de ING shop komen sla ik hem gewoon over... Met ING shop vermoed ik dat ik de solar kan verkopen voor tegen dezelfde prijs en dan is het prima (als ik de 965 dn zou willen houden, kan alsnog zomaar de 955 blijven en dan kan ik de 965 retourneren of verkopen).
Die houd ik ook in de gaten. Echter die 955 is altijd als ik kijk niet op voorraad. Vraag me af dat als de 965 er ooit op komt of hij dan daadwerkelijk te bestellen is.m0ridin schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:52:
Ik blijf de ING shop in de gaten houden, wil de 965 wel proberen maar vind hem zeker niet de volle prijs waard. Komende vanaf een 955 solar, waar ik volle bak voor heb betaald en dat doet nog steeds wel eens pijn als ik de ING webshop zie, is het sowieso amper te verantwoorden maar het grotere/scherpere scherm is gewoon ZO verleidelijk.
De 955 is er regelmatig, maar omdat mensen dingen als uptimemonitor ingesteld hebben staan krijgen ze een seintje zodra hij op voorraad is. Die voorraad is vaak klein en dus vaak ook binnen een kwartier weer weg.westergas schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:58:
[...]
Die houd ik ook in de gaten. Echter die 955 is altijd als ik kijk niet op voorraad. Vraag me af dat als de 965 er ooit op komt of hij dan daadwerkelijk te bestellen is.
Ik heb er ook even op moeten wachten, maar middels uptimemonitor wel de 955 via ING kunnen aanschaffen.
Ik heb (nog) een ervaring met PacePro maar wel met Peter's (race) pacer, die bevalt mij tot nog toe erg goed. Spreekt niet helemaal voor zich; Ik moest wel even het filmpje op de site kijken hoe het precies werkt, en de instellingen juist zetten voor de race.iqcgubon schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:26:
Dit weekend de Antwerpen 10 Miles gelopen maar volgens mij heb ik ofwel iets verkeerds gedaan met mijn PacePro plan, ofwel zat ik met een bug...
Hier ook zeer snel beet door de Uptime monitor. Overigens is de 955 solar regelmatig langer op voorraad (bijvoorbeeld einde middag nog beschikbaar). De Epix en F7 is vaak direct te bestellen, die groep kopers lijkt wel verzadigd bij ING. Logisch ook, de 955 is super interessant als prijs/kwaliteit en in mijn ogen veel beter qua deal dan de Epix of F7.ElPaco schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:04:
[...]
De 955 is er regelmatig, maar omdat mensen dingen als uptimemonitor ingesteld hebben staan krijgen ze een seintje zodra hij op voorraad is. Die voorraad is vaak klein en dus vaak ook binnen een kwartier weer weg.
Ik heb er ook even op moeten wachten, maar middels uptimemonitor wel de 955 via ING kunnen aanschaffen.
Ik heb de Forerunner 965 nu een maand in gebruik, upgrade van 945, en het scherm is echt wel een vooruitgang.
Gekocht en volgens mij nog steeds goed leverbaar bij Runx Apeldoorn en standaard 10% korting op de adviesprijs.
Heb de 945 nog op marktplaats staan
Gekocht en volgens mij nog steeds goed leverbaar bij Runx Apeldoorn en standaard 10% korting op de adviesprijs.
Slik, ik was al blij met 20€ korting. Maar ik zie dat deze korting niet op horloges zou zijn en maar bij 3 vestigingen?mvl78 schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:28:
Ik heb de Forerunner 965 nu een maand in gebruik, upgrade van 945, en het scherm is echt wel een vooruitgang.
Wie heeft hier ervaring met Adventure races en een Garmin Fenix?
Ik heb een Garmin Fenix 6 Pro. Hier heb ik afgelopen zaterdag mijn eerste Adventure Race mee gedaan. Dat ging in principe erg goed, alleen is de accu wat minder dan verwacht. Bij het starten van de Adventure Race, gaf het horloge nog aan 31 uur mee te gaan. Echter na de finish, 9 uur later, was het percentage nog maar 12%. Voor deze editie helemaal prima, echter staat over 3 weken Raid Lowlands op het programma. Dit is een race van 35 uur.
Ik heb al zitten kijken naar wat power modes. Maar dan moet ik hartslag uitzetten en dat wil ik eigenlijk niet. Ook is Ultratac ipv GPS een optie, maar ik snap nog niet zo goed wat het verschil is.
Zijn er mensen die ook Adventure Races doen met een Fenix en tips hebben? Ik hoor ze graag!
Ik heb een Garmin Fenix 6 Pro. Hier heb ik afgelopen zaterdag mijn eerste Adventure Race mee gedaan. Dat ging in principe erg goed, alleen is de accu wat minder dan verwacht. Bij het starten van de Adventure Race, gaf het horloge nog aan 31 uur mee te gaan. Echter na de finish, 9 uur later, was het percentage nog maar 12%. Voor deze editie helemaal prima, echter staat over 3 weken Raid Lowlands op het programma. Dit is een race van 35 uur.
Ik heb al zitten kijken naar wat power modes. Maar dan moet ik hartslag uitzetten en dat wil ik eigenlijk niet. Ook is Ultratac ipv GPS een optie, maar ik snap nog niet zo goed wat het verschil is.
Zijn er mensen die ook Adventure Races doen met een Fenix en tips hebben? Ik hoor ze graag!
Battle.net || Strava
Ik zou voor Ultratrac gaan dan inderdaad, anders weet je sowieso dat de batterij het niet gaat halen (of je moet kunnen opladen onderweg).retlaw schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:25:
Wat Ultratrac doet is makkelijk bij garmin zelf te vinden:
An ultramarathon (ultra distance) or extra long hike may require a decrease in track detail to ensure sufficient battery life of the watch, while a normal activity may benefit from greater detail. UltraTrac is a GPS mode that decreases the recording rate of GPS data, providing much longer battery life while in GPS mode.
Als je nou een externe hartslagband neemt? Ik heb een Polar voor om mijn arm. Merk je niets van. En je Fenix 6 pro gaat weer wat langer mee. (nauwkeurigheid van die Polar is natuurlijk ook veel beter)retlaw schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:25:
Voor zover ik begrijp zijn er voor mij eigenlijk maar 2 vervangers voor de Vivoactive 3. De 4 en de venu2.
Hoe is jullie ervaring met de accu van die dingen tijdens het tracken van een wandeling of fietstocht?
Dus in gps mode.
Hoe is jullie ervaring met de accu van die dingen tijdens het tracken van een wandeling of fietstocht?
Dus in gps mode.
[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 25-04-2023 18:30 ]
Volgens Garmin:maartend schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:28:
Voor zover ik begrijp zijn er voor mij eigenlijk maar 2 vervangers voor de Vivoactive 3. De 4 en de venu2.
Dus in gps mode.
VA4 : 18 uur
VA4S : 15 uur
Venu 2 : 24 uur
Dat is volgens Garmin, dat heb ik wel gevonden. Maar ben benieuwd naar ervaringen hierPatrickC schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:33:
[...]
Volgens Garmin:
VA4 : 18 uur
VA4S : 15 uur
Venu 2 : 24 uur
Ik heb dus sinds 2 weken de 955, prima ding maar 1 ding valt me tegen.. de accuduur.
Gistermiddag 100% geladen, 1 activiteit gedaan van 30 min en vanmorgen heb ik nog maar 84% over.. dus -20% per dag ongeveer.. wifi heb ik uitgezet, oxymeter en gps staan ook uit enkel hartslagmeting over de dag. Scherm helderheid staat op 20%.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Gistermiddag 100% geladen, 1 activiteit gedaan van 30 min en vanmorgen heb ik nog maar 84% over.. dus -20% per dag ongeveer.. wifi heb ik uitgezet, oxymeter en gps staan ook uit enkel hartslagmeting over de dag. Scherm helderheid staat op 20%.
Zero.
ik heb laatst een dagje efteling getracked met een F6, ongeveer van 90% naar 50% in 8,5 uur, volle batterij zou dan ~21 uur mee moeten gaan.
manual zegt: "up to 36", dus de praktijk zit er ruim onder. maar dat is wellicht in een zuinige mode, bij mij stond alles (HR, BT, meldingen etc) gewoon aan.
Volgens mij gaat het ook wat sneller met de batterij als je externe sensoren (HR, cadans, power, speed) gebruikt.
(*de F6 is inmiddels ook bijna 2,5 jaar oud, batterij is misschien niet meer wat het geweest is, maar in de praktijk laad ik net zoals in het begin ongeveer 1 keer per week)
manual zegt: "up to 36", dus de praktijk zit er ruim onder. maar dat is wellicht in een zuinige mode, bij mij stond alles (HR, BT, meldingen etc) gewoon aan.
Volgens mij gaat het ook wat sneller met de batterij als je externe sensoren (HR, cadans, power, speed) gebruikt.
(*de F6 is inmiddels ook bijna 2,5 jaar oud, batterij is misschien niet meer wat het geweest is, maar in de praktijk laad ik net zoals in het begin ongeveer 1 keer per week)
Ik heb mijn scherm (epix 2) gewoon uit staan. Oplichten bij polsbeweging is echt genoeg.Pelox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:41:
Ik heb dus sinds 2 weken de 955, prima ding maar 1 ding valt me tegen.. de accuduur.
Same, werkt echt top. Ik zal het eens precies bijhouden, maar zit denk ik op ongeveer 6-8% batterijverbruik per dag zonder activiteiten.tlpeter schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:47:
[...]
Ik heb mijn scherm (epix 2) gewoon uit staan. Oplichten bij polsbeweging is echt genoeg.
Wat bijv scheelt is om de O2 meting uit te zetten.
Oh ja dat kan ik nog proberen idd.tlpeter schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:47:
[...]
Ik heb mijn scherm (epix 2) gewoon uit staan. Oplichten bij polsbeweging is echt genoeg.
Heb het zojuist geprobeerd, maar het scherm uit kan ik nergens vinden.. kan wel verlichting op 5% zetten maar dat is niet hetzelfde volgens mij..
Als jullie backlight aan bij pols beweging bedoelen, dat had ik al zo ingesteld.
[ Voor 32% gewijzigd door Pelox op 26-04-2023 09:17 ]
Zero.
Die zullen verschillen omdat je niet aangeeft hoe lang de fietstocht of wandeling is... Mijn vrouw heeft de Vivoactive 4S (met kleinere accu dan de 4 dus) en daar gaat de accu een kleine week mee bij normaal gebruik waar dan ook een paar keer uurtje sporten met GPS in zit. Op fiets tochtjes van 2 a 3u ook nooit last gehad van lage batterij.maartend schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:20:
[...]
Dat is volgens Garmin, dat heb ik wel gevonden. Maar ben benieuwd naar ervaringen hier
https://www.dcrainmaker.c...atch-in-depth-review.html
Garmin’s inschattingen kloppen meestal wel redelijk goed. Althans dat is mijn ervaring met verschillende Garmin horloges die ik in de laatste 10 jaar heb gehad.maartend schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:20:
[...]
Dat is volgens Garmin, dat heb ik wel gevonden. Maar ben benieuwd naar ervaringen hier
O wacht, je hebt geen oled scherm waarschijnlijk. Dan gaat het inderdaad niet zomaar verschil maken.Pelox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:05:
[...]
Oh ja dat kan ik nog proberen idd.
Heb het zojuist geprobeerd, maar het scherm uit kan ik nergens vinden.. kan wel verlichting op 5% zetten maar dat is niet hetzelfde volgens mij..
Als jullie backlight aan bij pols beweging bedoelen, dat had ik al zo ingesteld.
Is ook niet nodig/mogelijk bij MIPS (de FR955) schermen... Die dingen verbruiken alleen energie bij veranderende pixels of backlight aan, dat is juist HET voordeel van dit soort schermen.Pelox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:05:
[...]
Oh ja dat kan ik nog proberen idd.
Maar daar klinkt idd iets niet goed, ik heb de mijne 21 april opgeladen, zondag nog 15km hardgelopen en batterij is nu, bijna 4.5 dager later, nog 72%.
Welke sw versie heb je?
Een hard restart geprobeerd? (Licht knopje net zo lang ingedrukt houden tot hij uit gaat, dan opnieuw aanzetten)
Custom watchface (watchfaces kunnen veel batterij gebruiken als heel veel metrics, hartslag en secondes continu aanstaan, slecht geimplementeerd)
Sync issue misschie? (Geloof dat in het verleden wel eens een continue sync actief kon zijn met de connect app)
Met backligt 20% aan neem ik aan alleen bij beweging (ik heb hem eigenlijk alleen tussen zonsondergang en opgang geactiveerd op beweging, verder alleen bij drukken op de knop) want anders is dat ook wel een dingetje. Weet niet eens of je hem continu aan kan hebben uberhaut trouwens.
Ik heb sw versie 14.20 verder alles standaard geen custom watchfaces geïnstalleerd. Had er 1 voor de grap maar die is er al af dus dat kan het ook niet zijn.m0ridin schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:52:
[...]
Is ook niet nodig/mogelijk bij MIPS (de FR955) schermen... Die dingen verbruiken alleen energie bij veranderende pixels of backlight aan, dat is juist HET voordeel van dit soort schermen.
Maar daar klinkt idd iets niet goed, ik heb de mijne 21 april opgeladen, zondag nog 15km hardgelopen en batterij is nu, bijna 4.5 dager later, nog 72%.
Welke sw versie heb je?
Een hard restart geprobeerd? (Licht knopje net zo lang ingedrukt houden tot hij uit gaat, dan opnieuw aanzetten)
Custom watchface (watchfaces kunnen veel batterij gebruiken als heel veel metrics, hartslag en secondes continu aanstaan, slecht geimplementeerd)
Sync issue misschie? (Geloof dat in het verleden wel eens een continue sync actief kon zijn met de connect app)
Met backligt 20% aan neem ik aan alleen bij beweging (ik heb hem eigenlijk alleen tussen zonsondergang en opgang geactiveerd op beweging, verder alleen bij drukken op de knop) want anders is dat ook wel een dingetje. Weet niet eens of je hem continu aan kan hebben uberhaut trouwens.
Dat syncen kan wel want ik merk dat hij continu aan het syncen is. Kan dat ook handmatig? Hebben jullie altijd wifi aan?
Zero.
Heb je een iphone of android?Pelox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:08:
[...]
Ik heb sw versie 14.20 verder alles standaard geen custom watchfaces geïnstalleerd. Had er 1 voor de grap maar die is er al af dus dat kan het ook niet zijn.
Dat syncen kan wel want ik merk dat hij continu aan het syncen is. Kan dat ook handmatig? Hebben jullie altijd wifi aan?
Ik heb zowel wifi als bluetooth/sync altijd aanstaan eigenlijk (android hier), wel een custom watchface maar zo te zien erg efficient. Zal anders eens kijken of ik dat onderwerp nog kan vinden...
*Edit*
Eerder topic:
https://forums.garmin.com...ibly-due-to-bt-connection
Meer ervaringen mbt de 14.20 drain:There are currently two options to prevent this issue: 1) disable Bluetooth and manually sync via WiFi. 2) disable Strava live segments in Garmin Connect by going to settings>training>segments> click the 3 dots and switch to garmin segments. This is likely why not all users are seeing the battery drain issue.
https://forums.garmin.com...y-drain#pifragment-1279=2
Gebruik je heel toevallig externe sensors? (Stryd, HR)
Ik draai zelf trouwens de meest recente 15.12 beta/RC... geen idee of ze daar iets hebben gefixed wat dit betreft, maar is stabiel als wat dus overwegen waard.
[ Voor 41% gewijzigd door m0ridin op 26-04-2023 10:44 ]
Ik ga nu een rondje lopenm0ridin schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:39:
[...]
Heb je een iphone of android?
Ik heb zowel wifi als bluetooth/sync altijd aanstaan eigenlijk (android hier), wel een custom watchface maar zo te zien erg efficient. Zal anders eens kijken of ik dat onderwerp nog kan vinden...
*Edit*
Eerder topic:
https://forums.garmin.com...ibly-due-to-bt-connection
[...]
Meer ervaringen mbt de 14.20 drain:
https://forums.garmin.com...y-drain#pifragment-1279=2
Gebruik je heel toevallig externe sensors? (Stryd, HR)
Ik draai zelf trouwens de meest recente 15.12 beta/RC... geen idee of ze daar iets hebben gefixed wat dit betreft, maar is stabiel als wat dus overwegen waard.
Zero.
Verwijderd
@Pelox
Heb je wel eens energie spaar stand geprobeerd?
Veder kan ik de widget Mybattery aanraden is je goed het verbruik wilt monitoren. Ik zit gemiddeld op 9,85% per dag. Bluetooth staat alleen aan, meldingen van telefoon weergeven uit, costum watch het hartslag + secondes die dit enkel 5sec lang toont na draaien van je pols. En denk dat gemiddeld een uur sport met de horloge.
Heb je wel eens energie spaar stand geprobeerd?
Veder kan ik de widget Mybattery aanraden is je goed het verbruik wilt monitoren. Ik zit gemiddeld op 9,85% per dag. Bluetooth staat alleen aan, meldingen van telefoon weergeven uit, costum watch het hartslag + secondes die dit enkel 5sec lang toont na draaien van je pols. En denk dat gemiddeld een uur sport met de horloge.
Net iets meer dan 1 uur gelopen en gisteren 40 min verder niks gedaan over 24 uur van 100 naar 77% nu. Ik ga eens kijken of ik de firmware kan updaten en dan naar dat syncen kijken.
Zero.
Ik wandel tot 8 uur. Mijn VA3 is momenteel leeg na 6 uur gps-trackingSander schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:23:
[...]
Die zullen verschillen omdat je niet aangeeft hoe lang de fietstocht of wandeling is
oef dat is inderdaad wel snel dan.maartend schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:51:
[...]
Ik wandel tot 8 uur. Mijn VA3 is momenteel leeg na 6 uur gps-tracking
Ter vergelijking:
De VA4S van mijn vriendin zit dan nog net onder 50%. En met mijn 5X+ heb ik ruim voldoende over dan voor een 2e dag.
Hi Ha Hopjesvla