Heb deze ook (via Ali) en zijn enorm comfortabel. Heeft voor mij echt het verschil gemaakt qua draagcomfort tegenover het standaard bandje van de Fenix. Ik val qua pols precies tussen 2 gaatjes in waardoor het nooit optimaal draagt. Dat is nu opgelost.PatrickC schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:51:
Ik heb destijds deze gekocht, 3 bandjes voor €30.
https://www.amazon.nl/gp/product/B09FKVGX2S
Ze slijten niet, rek is nog hetzelfde als in het begin, klittenband ook. En het horloge + band is een stuk lichter dan met de standaard siliconen band. En door de klittenband kun je ze precies zo strak omdoen als je wilt. Het zijn volgens mij imitaties van de ultrafit bandjes die bij de Enduro 2 geleverd worden.
Oh balen, passen ze niet?Quakie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 03:39:
@XyS heb ze inmiddels binnen maar sommige zijn aan kleine kant. Bij jou ook het geval dat ze niet allemaal even lang zijn?
Zou kunnen dat er een verschil is, ik heb dunne polsen en merk het niet.
@XyS heb er twee waarvan de randen een ander kleurtje hebben. Die passen perfect. Overige drie zijn aan kleine kant. Uiteindelijk passen ze, maar als je ze aan of af doet trek je ze voorbij de klittenband stukjes waardoor bijna je horloge op de grond valt.. En het staat minder mooi om dat je uiteinden aan zijkant ziet zitten ipv meer onderkant pols. Wel jammer want vind rode het mooiste ... Nog gekeken maar zag geen keuze om lengte te kiezen alleen breedte...
Ik teken nergens meer voor
Hoe breed zijn jullie polsen? Omtrek bij mij is 17,5 cm. Ik kan de drie bandjes, die allemaal gewoon dezelfde lengte hebben zelfs zo ver sluiten dat de uiteindes onder de pols bijna aansluiten. En bij het afdoen en omdoen van het horloge trek ik het bandje aan beide zeiden zo ver los tot waar de klittenband begint. Verder lostrekken kost meer moeite, dus dan blijft het bandje ook mooi zitten aan het horloge bij het afdoen en omdoen. Of zit er dan toch verschil tussen de bandjes van Amazon en Ali?
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Even mezelf quoten. Ik snap nu ook waarom: Als ik doorklik in de widget zegt hij "incorporate more hill training to better prepare you for the hilly route". Cleveriqcgubon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:59:
Bizar, ik heb op mijn FR955 al heel lang de Antwerp 10 Miles als main event ingesteld. Mijn prognose is de afgelopen dagen steeds lager en lager gezakt, tot 1:17.
Vandaag is het parcours publiek gemaakt, dus ik heb het event in Garmin Connect opnieuw aangemaakt om de GPX file te koppelen. De prognose is nu ineens bijgesteld naar 1:22 (wat ook veel realistischer is als ik eerlijk ben). De daily workouts voor komende week zijn nu ook ineens radicaal anders dan voorheen. Veel meer lange tempo runs.
Ik heb vandaag mijn forerunner 265 ontvangen en ben al in het bezit van een Garmin Edge 830 die ik altijd gebruik voor al mijn fietsactiviteiten. De Forerunner is echt voor extra functionaliteit.
Ze zijn inmiddels gepaired met elkaar. Wat mij nog niet duidelijk is wanneer ik een nieuwe activiteit ga starten, moet ik dan beide devices starten om alle data te verzamelen. Wanneer dit het geval is wordt het na beëindigen danook niet twee keer geüpload naar Strava bijvoorbeeld?
Ze zijn inmiddels gepaired met elkaar. Wat mij nog niet duidelijk is wanneer ik een nieuwe activiteit ga starten, moet ik dan beide devices starten om alle data te verzamelen. Wanneer dit het geval is wordt het na beëindigen danook niet twee keer geüpload naar Strava bijvoorbeeld?
Je start op 1 device de activiteit.
Dus als je gaat fietsen, start je op de Edge. Op de FR start ik de HR broadcast mocht je geen HR band hebben. Verder regelt garmin de rest
Dus als je gaat fietsen, start je op de Edge. Op de FR start ik de HR broadcast mocht je geen HR band hebben. Verder regelt garmin de rest
@YLMOSE
Voor meer info over Physio TrueUp kijk ook eens hier:
https://support.garmin.co...ntifier=886785&tab=topics
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dank dat is duidelijk. Maar hoe doe je dat dan op Zwift (waar ik de edge niet voor gebruik)?Plint schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:26:
Je start op 1 device de activiteit.
Hoef je de activiteit dan ook niet te starten op je forerunner wanneer deze wel gekoppeld is met Zwift (hartslag is namelijk zichtbaar in Zwift). Zojuist starte ik hem wel op de forerunner, maar dan werd de activiteit 2 keer geüpload op Strava..
In de Connect app zie ik deze optie (stap 5) wel voor de Edge om Physio True up aan te zetten (stond het al) bij de Forerunner 265 zie ik deze optie niet onder Systeem staan. Wordt het wellicht anders genoemd?PatrickC schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:48:
@YLMOSE
Bij de nieuwere horloges staat het standaard aan en kun je het niet meer uitzetten. Op mijn Epix 2 zie ik de optie ook niet meer staan en kon ik er dit over vinden:YLMOSE schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:06:
[...]
In de Connect app zie ik deze optie (stap 5) wel voor de Edge om Physio True up aan te zetten (stond het al) bij de Forerunner 265 zie ik deze optie niet onder Systeem staan. Wordt het wellicht anders genoemd?
https://forums.garmin.com...ueup-10-44-enable-disable
Ik ben niet bekend met Zwift, maar ik denk hetzelfde. Je broadcast je HR maar gebruikt niet de activiteit.YLMOSE schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:47:
[...]
Dank dat is duidelijk. Maar hoe doe je dat dan op Zwift (waar ik de edge niet voor gebruik)?
Hoef je de activiteit dan ook niet te starten op je forerunner wanneer deze wel gekoppeld is met Zwift (hartslag is namelijk zichtbaar in Zwift). Zojuist starte ik hem wel op de forerunner, maar dan werd de activiteit 2 keer geüpload op Strava..
@PatrickC @Quakie
Pols omtrek is zo'n 16 cm, inderdaad de zwarte is wat langer dan de rode. Ik krijg beide wel af/om zonder langs het klittenband te gaan. Merkte dus weinig verschil. Beide sluiten aan tot het midden van mijn pols, denk omdat er wat rek in zit.
Pols omtrek is zo'n 16 cm, inderdaad de zwarte is wat langer dan de rode. Ik krijg beide wel af/om zonder langs het klittenband te gaan. Merkte dus weinig verschil. Beide sluiten aan tot het midden van mijn pols, denk omdat er wat rek in zit.
[ Voor 3% gewijzigd door XyS op 25-03-2023 19:02 ]
Als ik buiten rij zet ik mijn horloge meestal in een niet-gps activity (broadcast aan) zodat mijn edge de HR oppikt. Bij thuiskomst gooi ik de activity op horloge weg en die van de edge sla ik op. (tenzij ik strava art ga rijden, dan wil ik nog wel eens op horloge én de edge gps aanhouden. Stel dat er eentje uitvalt dan is de rit tenminste niet verloren. )Plint schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:37:
[...]
Ik ben niet bekend met Zwift, maar ik denk hetzelfde. Je broadcast je HR maar gebruikt niet de activiteit.
Met Zwift doe ik dit óók maar daar draag ik meestal een borstband. Die HR pikt horloge dan weer op, en daarmee komt de HR keurig in garmin connect. Ik moet nog kijken hoe goed de fenix het doet, maar mijn vorige watch had altijd enorme afwijkingen met zwiften in de koude garage. En de HR uit een activiteit zal de HR die garmin zelf in connect binnenkrijgt niet overschrijven. Ook dan gooi ik na het zwiften de activity op het horloge weg, want de data staat allang in connect.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Apart. Mijn pols omtrek is 17cm en geen enkele komt tot midden van mijn pols.XyS schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:01:
@PatrickC @Quakie
Het is geen wereld probleem. Gewoon opletten bij het vervangen. Helaas wel elke dag omdat ik ze reinig na het sporten.
Ik heb ook nog langere maar die sluiten met aan ene kant lip aan binnenkant ipv beide buitenzijde. Staat mooier maar zit net wat minder fijn.
Ik weet wel dat ik niet terug ga naar gips bandjes behalve zo nu en dan.
Ik teken nergens meer voor
Sinds mn Scosche Rhythm kapot is gebruik ik mn Fenix 5 voor HR in Zwift. Ik start dan een activiteit met oa HR broadcast. Na de rit stop ik de activiteit en gooi die weg.YLMOSE schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:47:
[...]
Dank dat is duidelijk. Maar hoe doe je dat dan op Zwift (waar ik de edge niet voor gebruik)?
Ik heb in Zwift ingesteld dat deze synchroniseert met Strava.
Ik heb een nieuwe Nokia G22 (Android 12) gekocht en wil natuurlijk mij fenix 7X Sapphire Solar er aan koppelen en dat gaat de eerste keer goed en daarna nooit meer.
Suggestie van Nokia Support was om de setting van "Bluetooth AVRCP-versie" van 1.5 naar 1.4 te veranderen. Dat hielp niet.
Ik heb Garmin ook het probleem gemeld maar nog geen reaktie.
Dit is wat er gebeurt:
Nieuwe telefoon: Nokia G22 connect problemen:
1. Het horloge wordt gezien en connected door de telefoon & app, alles lijkt goed te werken.
2. Na het uit- en inschakelen van de Bluetooth laat de Garmin Connect app weten dat er geen horloge is verbonden met de app
3. Bij het doorlopen van het verbinden van de verbinding opnieuw maken met het horloge steeds de melding: "Pairing Failed, Setup was not successful"
4. Het horloge staat nog wel in de lijst van bluetooth gepairde apparaten
5. Na het verwijderen van het horloge uit de bluetooth lijst lukt de pairing weer wel
6. Ik verwijder het horloge ver van de telefoon en de verbinding raakt weg
7. Terug in de buurt van de telefoon: weer verbinding !!
8. Ik zet bluetooth op de telefoon uit, horloge zegt: Disconnected.
9. Ik zet bluetooth op de telefoon weer aan
10. GEEN verbinding meer, horloge staat nog wel in de Connecte Devices van de telefoon.
11. Na het verwijderen van het horloge uit de bluetooth lijst lukt de pairing nooit meer, ik kom in een loop terecht waarbij er steeds weer om de getoonde PIN op het horloge gevraagd wordt om in te typen met daarna een PAIRING FAILED, SETUP WAS NOT SUCCESFUL
NB alle software/firmware is van de laats verkrijgbare versie voor zover mogelijk is op de aanwezige hardware.
Met mijn vorige telefoon met Android 10 werkt het zoals het hoort, net zoals op een Nothing Phone 1 met Android 13 die ik even kon lenen voor een testje.
Suggestie van Nokia Support was om de setting van "Bluetooth AVRCP-versie" van 1.5 naar 1.4 te veranderen. Dat hielp niet.
Dit is wat er gebeurt:
1. Het horloge wordt gezien en connected door de telefoon & app, alles lijkt goed te werken.
2. Na het uit- en inschakelen van de Bluetooth laat de Garmin Connect app weten dat er geen horloge is verbonden met de app
3. Bij het doorlopen van het verbinden van de verbinding opnieuw maken met het horloge steeds de melding: "Pairing Failed, Setup was not successful"
5. Na het verwijderen van het horloge uit de bluetooth lijst lukt de pairing weer wel
10. GEEN verbinding meer, horloge staat nog wel in de Connecte Devices van de telefoon.
11. Na het verwijderen van het horloge uit de bluetooth lijst lukt de pairing nooit meer, ik kom in een loop terecht waarbij er steeds weer om de getoonde PIN op het horloge gevraagd wordt om in te typen met daarna een PAIRING FAILED, SETUP WAS NOT SUCCESFUL
NB alle software/firmware is van de laats verkrijgbare versie voor zover mogelijk is op de aanwezige hardware.
Met mijn vorige telefoon met Android 10 werkt het zoals het hoort, net zoals op een Nothing Phone 1 met Android 13 die ik even kon lenen voor een testje.
@YLMOSE , kan (bij de meeste garmins..?) Zelfs zonder activiteit, bij mijn f6 heb ik een shortcut / hot key gekoppeld aan "broadcast hr", dan wordt er geen activiteit gestart, maar enkel hr uitgezonden.oNo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 05:23:
[...]
Sinds mn Scosche Rhythm kapot is gebruik ik mn Fenix 5 voor HR in Zwift. Ik start dan een activiteit met oa HR broadcast. Na de rit stop ik de activiteit en gooi die weg.
Ik heb in Zwift ingesteld dat deze synchroniseert met Strava.
(Zonder shortcut, kan je via de hr widget de functie starten, bij oudere garmins zit het soms in het settings menu)
Is de Fenix met de PC verbonden geweest en heb je alles geupdate daarbij met de Garmin software?PureAndEasy schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:18:
Ik heb een nieuwe Nokia G22 (Android 12) gekocht en wil natuurlijk mij fenix 7X Sapphire Solar er aan koppelen en dat gaat de eerste keer goed en daarna nooit meer.
Dit is wat er gebeurt:
Je Nokia, is alles bijgewerkt inclusief de Play System update onder instellingen, informatie, software gegevens?
Kan zelfs op de FR45. Naar de hartslag widget, middelste knop links ingedrukt houden en in de options broadcast aanzetten. Toch nog verrassend veel opties in zo’n goedkoop modelletje. Maar toch maar eens sparen voor een Fenix.Prulleman schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:11:
[...]
@YLMOSE , kan (bij de meeste garmins..?) Zelfs zonder activiteit, bij mijn f6 heb ik een shortcut / hot key gekoppeld aan "broadcast hr", dan wordt er geen activiteit gestart, maar enkel hr uitgezonden.
(Zonder shortcut, kan je via de hr widget de functie starten, bij oudere garmins zit het soms in het settings menu)
Ik had exact dezelfde symptomen met mijn telefoonwissel. De oplossing voor mij was toen om op de oude telefoon het horloge via Garmin Connect app te ontkoppelen/verwijderen. Toen was het probleem opgelost.PureAndEasy schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:18:
Dit is wat er gebeurt:
Kun je eens proberen om het apparaat te verwijderen van je oude telefoon ?
Heb ik ook gedaan, resultaat nog steeds negatief.joker1977 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:05:
[...]
Ik had exact dezelfde symptomen met mijn telefoonwissel. De oplossing voor mij was toen om op de oude telefoon het horloge via Garmin Connect app te ontkoppelen/verwijderen. Toen was het probleem opgelost.
Kun je eens proberen om het apparaat te verwijderen van je oude telefoon ?
Ik gebruik mijn Fenix 6X vooral met fietsen.
Nu ga ik aankomend weekend een half uur karten.
Iemand een tip welke activiteit ik het beste kan nemen om mijn inspanning te kunnen aflezen?
Iemand een tip welke activiteit ik het beste kan nemen om mijn inspanning te kunnen aflezen?
Cardio?edwardmila schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:08:
Paardrijden?edwardmila schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:08:
https://apps.garmin.com/e...81-4222-9ac5-b0837d1a2a1a
---------------
Ik zou yoga proberen, kijken of je de innerlijke rust nog genoeg kunt bewaren.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Deze ConnectIQ-app anders? Is wel betalend, maar heb van dezelfde ontwikkelaar die voor yoga/sauna/..., en is heel uitgebreid. Weet alleen niet of deze ook indoor iets gaat tracken (zonder GPS), maar denk wel dat je dan gewoon data zoals hartslag en temperatuur hebt ('GoKart 'staat bij de ondersteunde sporten, maar geen idee of dat zelfde is als karting hier). Je zou altijd de proefversie eens kunnen uittesten, zien welke gegeven deze allemaal vastlegt.edwardmila schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:08:
F3b dacht ik ook aan, de ontwikkelaar heeft een nieuwe app One+ met 120 sporten. Maar karten stond er nog niet specifiek bij. Je kunt het hem natuurlijk ook even vragen, of hij er plannen voor heeft.dvraemdo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 00:30:
[...]
Deze ConnectIQ-app anders? Is wel betalend, maar heb van dezelfde ontwikkelaar die voor yoga/sauna/..., en is heel uitgebreid. Weet alleen niet of deze ook indoor iets gaat tracken (zonder GPS), maar denk wel dat je dan gewoon data zoals hartslag en temperatuur hebt ('GoKart 'staat bij de ondersteunde sporten, maar geen idee of dat zelfde is als karting hier). Je zou altijd de proefversie eens kunnen uittesten, zien welke gegeven deze allemaal vastlegt.
p.s. ik gebruik deze app met de Edge 530 + HRM pro en dat werkt prima om achteraf de data te zien van hardlopen, wandelen etc.
https://apps.garmin.com/e...-4653-a8a2-a098380102e2#0
--motorcycling
--atv
--motocross
--snowmobiling
--driving
[ Voor 6% gewijzigd door mv_ak op 28-03-2023 13:03 ]
Anoniem: 91634
Maar blijft het navigeren via gpx en andere functies van je garmin nog wel werken wanneer je zo apparte app gebruikt voor het sporten?
O, wist ik niet dat die app bestaat, bedankt voor de tip!mv_ak schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:00:
[...]
F3b dacht ik ook aan, de ontwikkelaar heeft een nieuwe app One+ met 120 sporten. Maar karten stond er nog niet specifiek bij. Je kunt het hem natuurlijk ook even vragen, of hij er plannen voor heeft.
p.s. ik gebruik deze app met de Edge 530 + HRM pro en dat werkt prima om achteraf de data te zien van hardlopen, wandelen etc.
https://apps.garmin.com/e...-4653-a8a2-a098380102e2#0
--motorcycling
--atv
--motocross
--snowmobiling
--driving
Dat weet ik zelf ook niet goed. Kan zijn van niet, aangezien het echt een app is en geen datascreen.Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:11:
Maar blijft het navigeren via gpx en andere functies van je garmin nog wel werken wanneer je zo apparte app gebruikt voor het sporten?
Ik heb gisteren op mijn Forerunner 265 de nieuwste software update (3.58) geinstalleerd.
Met deze nieuwe versie ontvang ik ook weer smart notificaties (Whatts app berichten etc) op mijn horloge, iets wat ik juist als eerste uit had geschakeld.
Het instellingen menu waar dit geregeld kan worden (Meldingen en waarschuwingen) is echter veranderd, dat de optie "smart notificaties" niet meer zichtbaar is. Dit is juist het gedeelte waar dit in- en uitgeschakeld kan worden. Online kan ik er ook niets over vinden. Iemand een idee hoe dit nu uitgeschakeld kan worden?
Met deze nieuwe versie ontvang ik ook weer smart notificaties (Whatts app berichten etc) op mijn horloge, iets wat ik juist als eerste uit had geschakeld.
Het instellingen menu waar dit geregeld kan worden (Meldingen en waarschuwingen) is echter veranderd, dat de optie "smart notificaties" niet meer zichtbaar is. Dit is juist het gedeelte waar dit in- en uitgeschakeld kan worden. Online kan ik er ook niets over vinden. Iemand een idee hoe dit nu uitgeschakeld kan worden?
Geen idee of dat op de FR ook zo werkt maar op mijn Fenix 6 kies ik dan als ik een bericht van een bepaalde app niet wil ontvangen voor "blokkeer app" op het horloge zelf.
Fenix 7 idem ditoGurbY{nl} schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:25:
Geen idee of dat op de FR ook zo werkt maar op mijn Fenix 6 kies ik dan als ik een bericht van een bepaalde app niet wil ontvangen voor "blokkeer app" op het horloge zelf.
Yup, werkt op FR (955) ook zo.GurbY{nl} schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:25:
In de Connect App heb je een overzicht van alle apps die toegelaten zijn of niet via Settings\Notifications\App Notifications.
Geen idee, dat zou kunnen. Ik spreek hier inderdaad vanuit Android.
Maken jullie gebruik van een (glazen) screenprotector op jullie sporthorloges?
Mijn laatste ervaringen met sporthorloges komt nog uit het Nike+ sportwatch tijdperk en heb daar aardig wat kilometers op gelogd
maar ook aardig wat van die horloges versleten. Toen gebruikte ik hem enkel voor het hardlopen en droeg hem ook alleen tijdens het lopen. Nu heb ik een FR245 en wil ik het horloge vrijwel altijd dragen vanwege de vele functies buiten het sporten om maar ook misschien tijdens de crossfit en boulderen.
Mijn laatste ervaringen met sporthorloges komt nog uit het Nike+ sportwatch tijdperk en heb daar aardig wat kilometers op gelogd
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
Heb mijn 955 ook altijd om en gebruik een glazen protector. Ben er tot nu toe erg blij mee want hij is al gebroken tijdens het klussen.Cooldevice schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:22:
anwege de vele functies buiten het sporten om maar ook misschien tijdens de crossfit en boulderen.
Mijn F6X draag ik ruim een jaar zonder iets van bescherming en tot nu toe nog helemaal gaaf display. Elke keer dat ik 'm stoot denk ik' nu zal die wel fucked zijn' maar tot nu toe valt elke keer mee.
Ik deed het altijd al op mijn VA3. Stuk of 4 glaasjes gecrashed maar scherm is nog steeds als nieuw. Op de bezel wel enkele forse krassen. Nu dus op mijn fenix 7 ook weer want dat bevalt me prima.Cooldevice schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:22:
Mijn laatste ervaringen met sporthorloges komt nog uit het Nike+ sportwatch tijdperk en heb daar aardig wat kilometers op gelogdmaar ook aardig wat van die horloges versleten. Toen gebruikte ik hem enkel voor het hardlopen en droeg hem ook alleen tijdens het lopen. Nu heb ik een FR245 en wil ik het horloge vrijwel altijd dragen vanwege de vele functies buiten het sporten om maar ook misschien tijdens de crossfit en boulderen.
Ik doe het ook met mijn telefoons, ik laat dat soort spul zo vaak vallen, en het heeft me al vaak gered. Garmin Edge ook glazen protector. Voor het geld hoef je het niet te laten, dat spul kost bijna niks en aanbrengen is niet moeilijk.
En mocht het alsnog niet bevallen dan is het er zonder restjes zo weer af.
---------------
Klopt, op iPhone/iOS heb je alleen de volgende opties:Prulleman schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:03:
was dat niet android only...?
Inmiddels volgende gevonden:
GARMIN Connect --> Device --> Sounds & Alerts --> Smart Notifications
Daarna onderscheid tussen
General Use en During an Activity
* All
* Calls and Texts only
* Calls only
sapphire for the win, zeker met boulderen, al regelmatig horloge langs een sloper geschuurd, tot nu toe alleen de bezel gekrastCooldevice schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:22:
Mijn laatste ervaringen met sporthorloges komt nog uit het Nike+ sportwatch tijdperk en heb daar aardig wat kilometers op gelogdmaar ook aardig wat van die horloges versleten. Toen gebruikte ik hem enkel voor het hardlopen en droeg hem ook alleen tijdens het lopen. Nu heb ik een FR245 en wil ik het horloge vrijwel altijd dragen vanwege de vele functies buiten het sporten om maar ook misschien tijdens de crossfit en boulderen.
zonder sapphire zou ik het niet aandurven alhoewel een boulder maat van mij een 245 heeft en tot nu toe geen krassen, er bestaan wel van die cases voor, rubber erop klikken
[ Voor 8% gewijzigd door Lagune op 30-03-2023 15:40 ]
En moet je instellen welke meldingen je ook op je lockscreen van je telefoon wilt, dat zijn de meldingen welke je ook op je telefoon krijgt. Kies je dus voor een app voor een niveau lager, dan bereikt hij je telefoon ook niet.Johan_Germs schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:19:
[...]
Klopt, op iPhone/iOS heb je alleen de volgende opties:
* All
* Calls and Texts only
* Calls only
Verre van ideaal, maar het is wat het is.
Hier wordt het met plaatjes uitgelegd:
https://support.garmin.com/en-US/?faq=TLeDN92ZU0AgN4df6HakwA
Nee, maar heb doelbewust ook een Instinct mede om deze reden (verder prijs + batterij duur & e-Ink scherm). Ook bij wat mountainbike crashes (ook een enkele in de alpen op rotsen) is ie nog niet beschadigd. * GoldenSample klopt afCooldevice schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:22:
Als je bang bent voor barsten is een gehard kunstof "glas" beter, dat is stootbestendiger. Als je bang bent voor krassen, is saffier beter, dat is krasbestendiger. Zo'n horlogeglas is zo'n klein oppervlak dat ook saffier heel veel kan weerstaan voordat het barst.
Ik lees hierboven dat mensen blij zijn dat hun glazen screenprotector hun scherm heeft beschermd en de protector brak. Dikke kans dat het eigen scherm niet gebroken was door de betere stootbestendigheid tov glas. Wel een grote kans dat er dan een dikke kras op was gekomen. Screenprotector op een saffierglas snap ik totaal niet, tenzij het op een of andere manier goed de druk kan verspreiden bij impact, maar waarom koop je dan überhaupt saffier? Je verliest alle voordelen ervan.
De instinct heeft gehard kunstof en verder gewoon een LCD, geen e-ink.
Ik lees hierboven dat mensen blij zijn dat hun glazen screenprotector hun scherm heeft beschermd en de protector brak. Dikke kans dat het eigen scherm niet gebroken was door de betere stootbestendigheid tov glas. Wel een grote kans dat er dan een dikke kras op was gekomen. Screenprotector op een saffierglas snap ik totaal niet, tenzij het op een of andere manier goed de druk kan verspreiden bij impact, maar waarom koop je dan überhaupt saffier? Je verliest alle voordelen ervan.
Ik heb toevallig de oude glazen protector van mijn VA3 gehaald en die had wel wat impact putjes. Dikke kans dat die impact in mijn toestel had gezeten. Was mogelijk niet gebarsten daardoor...maar wel lelijk.SlaadjeBla schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:05:
Als je bang bent voor barsten is een gehard kunstof "glas" beter, dat is stootbestendiger. Als je bang bent voor krassen, is saffier beter, dat is krasbestendiger. Zo'n horlogeglas is zo'n klein oppervlak dat ook saffier heel veel kan weerstaan voordat het barst.
Die glazen protectors zie je niet, voel je niet, merk je niet....en als ze beschadigd zijn en je brengt weer een nieuwe op van nog geen $1 dan heb je instant een "nieuw device" erlebniss
Maar iedereen eigen keus hoor. Maar daarom heb ik inderdaad zelf geen saffierglas. (Is er volgens mij niet eens met RVS bezel voor de fenix7)
---------------
De sierrand is van Titanium idd bij de Fenix7 Sapphire Solar - dus dat krast sneller...Mistraller schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:31:
Maar iedereen eigen keus hoor. Maar daarom heb ik inderdaad zelf geen saffierglas. (Is er volgens mij niet eens met RVS bezel voor de fenix7)
Bij de 6X solar idem dito. Maar tot dusver zonder protector nog 0 krassen op het scherm; enkel een paar op de bezel.joker1977 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:38:
[...]
De sierrand is van Titanium idd bij de Fenix7 Sapphire Solar - dus dat krast sneller...
GSCHOCK GBD-H2000 Review
https://youtu.be/JBJIV21NLYc
Oef, ze lopen toch nog erg achter bij Casio, geen hartslag band support ook + slechte OHR
Was vroeger m'n favoriete merk, Casio proTrek (opa verteld)
https://youtu.be/JBJIV21NLYc
Oef, ze lopen toch nog erg achter bij Casio, geen hartslag band support ook + slechte OHR

Was vroeger m'n favoriete merk, Casio proTrek (opa verteld)
Casio? Doet me denken aan die vierkante G-Shock die ik vroeger had.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Betreft idd Iphone:Johan_Germs schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:19:
[...]
Klopt, op iPhone/iOS heb je alleen de volgende opties:
* All
* Calls and Texts only
* Calls only
Het probleem is dat ik na de meest recente software update bij Sounds & Alerts de optie "Smart notification" niet meer heb. Daar staat alleen nog "System alerts" en in dat menu kan niets mbt die opties geregeld worden.
Welke versie van Garmin Connect draait op je telefoon? Ik heb 4.65 (2dgn oud) en heb de "Smart Notifcation" optie nog wel.YLMOSE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:55:
[...]
Betreft idd Iphone:
Het probleem is dat ik na de meest recente software update bij Sounds & Alerts de optie "Smart notification" niet meer heb. Daar staat alleen nog "System alerts" en in dat menu kan niets mbt die opties geregeld worden.
Ik heb de 4.65.0.36 op mijn mobiel. Zowel in de Connect app en FR zelf geen optie “smart notification” zichtbaar..Johan_Germs schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:56:
[...]
Welke versie van Garmin Connect draait op je telefoon? Ik heb 4.65 (2dgn oud) en heb de "Smart Notifcation" optie nog wel.
Hier dezelfde versie op mijn iPhone maar op mijn Epix staat bij Meldingen en Waarschuwingen wel gewoon Smartphone meldingen, raar..YLMOSE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:10:
[...]
Ik heb de 4.65.0.36 op mijn mobiel. Zowel in de Connect app en FR zelf geen optie “smart notification” zichtbaar..
:strip_exif()/f/image/y5rfxuYK55WIn4l3SiPMUGgx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door TR1969 op 31-03-2023 18:23 . Reden: Foto toegevoegd ]
TR1969 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:22:
[...]
Hier dezelfde versie op mijn iPhone maar op mijn Epix staat bij Meldingen en Waarschuwingen wel gewoon Smartphone meldingen, raar..
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/wzUJ0n5PJZHWa6YR7syVhPsO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja meerdere keren. Garmin support weet het ook niet… 🤔TR1969 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:07:
[...]
Dat is inderdaad erg raar![]()
![]()
Ik neem aan dat je de FR al eens opnieuw hebt opgestart?
In 2017 kocht ik een leren Quickfit 22mm van Garmin zelf, en daar mocht ik E79 voor afrekenen. Die is inmiddels wel versleten helaas, dus ik bedacht me een nieuwe aan te schaffen. Een ruime 5 jaar later kost hetzelfde bandje E150. Ik val hier van de stoel zowat. Dat is E30 per jaar mocht ook deze 5 jaar mee gaan.
Met cumulatieve inflatie komt je nog onder de E100 uit, is dit nu gewoon een dikke cash grab, of mis ik iets?
Met cumulatieve inflatie komt je nog onder de E100 uit, is dit nu gewoon een dikke cash grab, of mis ik iets?
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Het leer van die bandjes wordt gemaakt van zeer speciale runderen, die elke dag massages krijgen en speciale huidbehandelingen. En de arbeidskosten en grondstofkosten zijn zo hard gestegen, dat die prijzen wel flink omhoog moesten gaan. Dus het zijn terechte prijzen die Garmin voor deze bandjes rekent.FirePuma142 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:07:
Het is 1 april hè.PatrickC schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:24:
[...]
Het leer van die bandjes wordt gemaakt van zeer speciale runderen, die elke dag massages krijgen en speciale huidbehandelingen.
Nou ja, dat hoort in de inflatie toch? Dan vind ik het wel heel extreem. Zeker als ze maar 5 jaar mee gaan. En ik sport alleen met siliconen bandjes.En de arbeidskosten en grondstofkosten zijn zo hard gestegen, dat die prijzen wel flink omhoog moesten gaan. Dus het zijn terechte prijzen die Garmin voor deze bandjes rekent.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Ik was in de markt voor een nieuw horloge, stevende af op de Garmin Epix 2 en toen je deze deelde heb ik de video bekeken, maar vind de titel toch een flinke clickbait.PatrickC schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:06:
Iets meer aandacht voor andere niet-Garmin merken mag wel in dit topic…![]()
[YouTube: Amazfit T-Rex ULTRA In-Depth Review - The Garmin EPIX KILLER?!]
Navigatie zit er eigenlijk niet op, de kaart is gewoon een (veel te kleine) afbeelding zonder info, dus als je ergens niet bekend bent heb je er eigenlijk niks aan.
De (muziek)opslag grootte is heel karig.
Hartslagsensor is eigenlijk 3x niks.
En zo nog wel een paar punten waarop dit horloge het flink aflegt tegen de Epix mijn inziens.
Dus uiteindelijk toch voor de Garmin Epix 2 gegaan, heel erg blij mee na er een paar keer mee te hebben gelopen! Het amoled scherm werkt echt super in combinatie met navigatie.
[ Voor 4% gewijzigd door Toppertje op 02-04-2023 12:25 ]
Goede keuze!Toppertje schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:24:
[...]
Ik was in de markt voor een nieuw horloge, stevende af op de Garmin Epix 2 en toen je deze deelde heb ik de video bekeken, maar vind de titel toch een flinke clickbait.
Navigatie zit er eigenlijk niet op, de kaart is gewoon een (veel te kleine) afbeelding zonder info, dus als je ergens niet bekend bent heb je er eigenlijk niks aan.
De (muziek)opslag grootte is heel karig.
Hartslagsensor is eigenlijk 3x niks.
En zo nog wel een paar punten waarop dit horloge het flink aflegt tegen de Epix mijn inziens.
Dus uiteindelijk toch voor de Garmin Epix 2 gegaan, heel erg blij mee na er een paar keer mee te hebben gelopen! Het amoled scherm werkt echt super in combinatie met navigatie.
Even een vraagje over rennen in zone 2. Ik lees overal dat dat goed is om te doen
Maar matcht die term "Zone 2" ook met de hartslagzone's die een Garmin heeft? Ik heb ze als volgt ingesteld, op basis van hartslag-reserve, met max en rust hartslag die wel ongeveer goed staan.
:strip_exif()/f/image/aeR7q6xYIfGMHPZbaJaYTRyM.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar Garmin noemt Zone 2 "Makkelijk" en Zone 3 "Aeroob". En het Garmin Coach programma wat ik volgde (Coach Greg) schrijft al m'n rustige runs voor op een tempo die me ruimschoots in (Garmin) zone 3 brengt.
Ik dacht dus het beter te weten, en rende rustiger, zodat m'n hartslag in Garmin zone 2 bleef. Maar ik krijg sterk de indruk dat ik daarmee een hoop van de trainingsimpuls van deze ronde coaching gemist heb.
Wat mis ik? Matchen die Garmin zones niet, en moet ik "Garmin zone 3" rennen om "Zone 2" te rennen? Of snap ik ergens anders iets niet?
:strip_exif()/f/image/aeR7q6xYIfGMHPZbaJaYTRyM.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar Garmin noemt Zone 2 "Makkelijk" en Zone 3 "Aeroob". En het Garmin Coach programma wat ik volgde (Coach Greg) schrijft al m'n rustige runs voor op een tempo die me ruimschoots in (Garmin) zone 3 brengt.
Ik dacht dus het beter te weten, en rende rustiger, zodat m'n hartslag in Garmin zone 2 bleef. Maar ik krijg sterk de indruk dat ik daarmee een hoop van de trainingsimpuls van deze ronde coaching gemist heb.
Wat mis ik? Matchen die Garmin zones niet, en moet ik "Garmin zone 3" rennen om "Zone 2" te rennen? Of snap ik ergens anders iets niet?
Garmin gebruikt een 5-zones model, terwijl in veel sportliteratuur een 3-zones model wordt gebruikt:QuarkuS schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:13:
Even een vraagje over rennen in zone 2. Ik lees overal dat dat goed is om te doenMaar matcht die term "Zone 2" ook met de hartslagzone's die een Garmin heeft? Ik heb ze als volgt ingesteld, op basis van hartslag-reserve, met max en rust hartslag die wel ongeveer goed staan.
[Afbeelding]

Ik denk dat zone 3 in het Garmin model wel redelijk overeenkomt met zone 2 van het 3-zones model?
Ja, zone twee (van Garmin) is goed voor het uithoudingsvermogen én je doet dan aan vetverbranding.QuarkuS schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:13:
Even een vraagje over rennen in zone 2. Ik lees overal dat dat goed is om te doen
Het is alleen oersaai om op dat tempo te lopen

Dat is inderdaad een verschrikkelijk irritante eigenschap van Garmin.XWB schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:31:
[...]
Ja, zone twee is goed voor het uithoudingsvermogen én je doet dan aan vetverbranding.
Het is alleen oersaai om op dat tempo te lopenEn Garmin straft mij als ik te langzaam loop, de training status schiet dan heel vaak naar 'low' in plaats van 'maintaining' of 'productive'.
Garmin kijkt volgens mij voor de trainingstatus naar de ontwikkeling van je geschatte V02 max tijdens inspanningen. Als de V02 max stijgt, vindt Garmin dat je productief bezig bent.
Het probleem is dat het algoritme van Garmin V02 max estimates onderschat bij rustigere inspanningen en hoger inschat (/overschat?) bij zwaardere inspanningen. Zie ter illustratie hoe mijn performance conditie magisch verbeterde tijdens een fietsrit waarbij het eerste deel rustig warm fietsen was en daarna pas de intervallen kwamen.
/f/image/Rt6iO5dZbzfjQ7OMI8bzVN7l.png?f=fotoalbum_large)
Hiermee motiveert Garmin onbedoeld harder trainen, terwijl het voor duursporten juist heel goed is om een brede aerobe basis op te bouwen.
performance condition is een live vo2max metric, niks met load te maken?Requiem19 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:39:
[...]
Dat is inderdaad een verschrikkelijk irritante eigenschap van Garmin.
Garmin kijkt volgens mij voor de trainingstatus naar de ontwikkeling van je geschatte V02 max tijdens inspanningen. Als de V02 max stijgt, vindt Garmin dat je productief bezig bent.
Het probleem is dat het algoritme van Garmin V02 max estimates onderschat bij rustigere inspanningen en hoger inschat (/overschat?) bij zwaardere inspanningen. Zie ter illustratie hoe mijn performance conditie magisch verbeterde tijdens een fietsrit waarbij het eerste deel rustig warm fietsen was en daarna pas de intervallen kwamen.
[Afbeelding]
Hiermee motiveert Garmin onbedoeld harder trainen, terwijl het voor duursporten juist heel goed is om een brede aerobe basis op te bouwen.
als je load focus op orde is zou ie niet 'low' moeten weergeven? (meer balanced)
@QuarkuS imho beste stel je hem in op lactate "based on %LTHR"
evt kan je een lactate threshold test doen als je horloge het ondersteund
ps ieder zn ding maar ik vindt zone2 (zondag lange duurloop) echt geweldig, muziekje erbij en gaan
[ Voor 7% gewijzigd door Lagune op 03-04-2023 14:16 ]
Een onderdeel van de training status (dus niet sec de training load), wordt bepaalt op basis van je V02max ontwikkelingen.Lagune schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:07:
[...]
performance condition is een live vo2max metric, niks met load te maken?
als je load focus op orde is zou ie niet 'low' moeten weergeven? (meer balanced)
Zie mijn opmerking:
[ Voor 17% gewijzigd door Requiem19 op 03-04-2023 14:19 ]
eens maar als ik zo die performance condition grafiek zie lijkt het er meer op dat je lichaam even moest wennen aan de inspanning??Requiem19 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:18:
[...]
Een onderdeel van de training status (dus niet sec de training load), wordt bepaalt op basis van je V02max ontwikkelingen.
Zie mijn opmerking:
[...]
performance condition:
For a real-time assessment of your current ability to perform, look at your performance condition. During the first 6 to 20 minutes of your run, this metric analyzes pace, heart rate and HRV. The resulting number is a real-time assessment of the deviation from your baseline VO2 max, with each point on the scale representing about 1% of your VO2 max. The higher the number, the higher you can expect to perform. Keep in mind that your results may vary a bit during your first few runs with a new device, since it’s still learning your fitness level. This will stabilize, and checking your performance condition will become a reliable day-to-day indicator of your capability.
Dit was 1 van de vele voorbeeldjes - in lage zones trainen zorgt bij mij altijd voor een lage performance condition inschatting. Zware trainingen zorgen voor een hoge performance condition.Lagune schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:37:
[...]
eens maar als ik zo die performance condition grafiek zie lijkt het er meer op dat je lichaam even moest wennen aan de inspanning??
In het plaatje dat je ziet in mijn post was de perfomance conditon -5 toen ik warmfietste met 130watt. Daarna tempo intervallen gaan doen met 200watt en direct schiet de V02 max estimate omhoog naar +3 / +4. In de loop van de training zie je dan dat door vermoeidheid de performance iets daalt (logisch).
Mijn V02 max stijgt dus volgens Garmin ook altijd heel hard op dag 1 in de bergen fietsen omdat je dan bergop een zwaardere inspanning doet... imo echt een algoritme dingetje. Is prima als je weet dat het zo werkt en je dus niet in de verleiding komt om alleen maar zware trainingen te doen omdat volgens Garmin dan je V02 max stijgt.
Ik vind het prima staanMistraller schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:58:
Nou, na lang nadenken, eindeloos afwegen en mezelf gek maken heb ik de knoop doorgehakt en de fenix 7 (regular) genomen. Ik heb ze uiteindelijk beide besteld want ik vond de 7s zelfs kleiner ogen dan mijn VA3. En met mijn polsen is het wel een groot horloge, maar ik vind het wel kunnen. De looks van de 7 stonden me ook meer aan, het iets grotere scherm, maar vooral de langere accuduur gaf toch echt de doorslag.
Toen de FR955 geprobeerd (reden om te upgraden van de 745 is omdat ik full maps wil en deze stond ook op shortlist) en dat stond tegen verwachting in eigenlijk best OK, kon net. Fenix 7 ook geprobeerd en hetzelfde verhaal. Uiteindelijk ga ik nu voor FR965 omdat die nog een stukje platter is dus dat lijkt me wel fijn met kleding met lange mouwen. Ook de screen to body ratio is een stukje beter dan de 955 en de titanium ring geeft m ook een wat meer premium uitstraling, ik vind m qua uiterlijk weinig meer onder doen voor de Fenix en hij is nog een stukje licher natuurlijk. Oled zit ik niet perse op te wachten, maar het schijnt in de praktijk best ok te zijn en werkt ook goed op de FR265 van m'n vriendin.
Moraal van het verhaal, beste om even naar een winkel te gaan ipv eindeloos youtube / reviews te analyseren (ook dat heb ik gedaan
heb je het artikel (of link) waar deze tabel uit komt?Requiem19 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:23:
[...]
Garmin gebruikt een 5-zones model, terwijl in veel sportliteratuur een 3-zones model wordt gebruikt:
[Afbeelding]
Ik denk dat zone 3 in het Garmin model wel redelijk overeenkomt met zone 2 van het 3-zones model?
Maar is de befaamde "Zone 2 running" dan in dit model niet Zone 1? Als je daar 80% van je runs in moet doen?Requiem19 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:23:
[...]
Garmin gebruikt een 5-zones model, terwijl in veel sportliteratuur een 3-zones model wordt gebruikt:
[Afbeelding]
Laten we hem omdraaien dan: als er wordt gezegd "Doe 80% van je runs in zone 2", wat wordt daar precies mee bedoeld?
Ik heb een Forerunner 245 met OHR, dus die kan helaas geen lactaatdrempel meten.
Dit is volgens mij het model van Seiler (die ook het polarized trainen onderzocht heeft), zie hieronder wat achtergrond informatie:Megupe schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:05:
[...]
heb je het artikel (of link) waar deze tabel uit komt?
https://worldmultisport.c...model-triathlon-training/
https://scientifictriathlon.com/tts177/
Ja - eens.QuarkuS schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:11:
[...]
Maar is de befaamde "Zone 2 running" dan in dit model niet Zone 1? Als je daar 80% van je runs in moet doen?
Laten we hem omdraaien dan: als er wordt gezegd "Doe 80% van je runs in zone 2", wat wordt daar precies mee bedoeld?
Ik heb een Forerunner 245 met OHR, dus die kan helaas geen lactaatdrempel meten.
De discussie over Garmin's 7 bij fietsen (of 5 bij hardlopen kennelijk) zones is ook vaker gevoerd kennelijk:
https://forum.intervals.i...t-polarized-training/3090
gewoon zone2 van garminQuarkuS schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:11:
[...]
/f/image/0NiiPsDY3YNtYMyaZJcoIwom.png?f=fotoalbum_large)
Hangt er van af wie het zegt. Maar als het Greg is in een Garmin tool dan zou ik gewoon uit gaan van de Garmin zones.QuarkuS schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:11:
Dan zit je nog wel met het punt dat er verschillende manieren zijn om die zones te bepalen, of Garmin kan ze bepalen voor je. Dus in die zin zal het nooit écht universeel zijn, maar zo nauwkeurig komt het ook weer niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gaat er vooral om dat je 80% (qua kilometers) van je runs (heel) rustig doet.
Dat kan zone 1 of 2 zijn, en op basis van lactaat, max of whatever.
Veel rustig lopen
Veel rustig lopen
Vertaald naar lactaat, 80% loop je ónder je aerobe drempel?m0ridin schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:41:
Gaat er vooral om dat je 80% (qua kilometers) van je runs (heel) rustig doet.
Veel rustig lopen
Overige 20% is tempo loop, interval?
PS4 PSN: Dazzler2120
Denk dat het daar wel op neerkomt ja, rustig is bij mij meestal z2 (< ~140), of z1. Intensief is z4 (treshold pace, tempo} of z5 (korte intensieve intervallen).Dazzler2120 schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:42:
[...]
Vertaald naar lactaat, 80% loop je ónder je aerobe drempel?
Overige 20% is tempo loop, interval?
Ben 45, max hartslag ~180.
"Men" zegt dat je 80% in Zone 2 moet lopen. Maar als ik Coach Greg (de ingebouwde Garmin coach) volg, dan loop ik m'n rustige duurlopen in Zone 3 als ik het tempo loop wat hij aangeeft. Dus daarom vroeg ik me af wat nou verstandig is. Coach Greg volgen, en dus eigenlijk nooit in "Garmin Zone 2" lopen, of rustiger lopen dan dat, zodat ik wel in "Garmin Zone 2" kom.Gonadan schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:20:
[...]
Hangt er van af wie het zegt. Maar als het Greg is in een Garmin tool dan zou ik gewoon uit gaan van de Garmin zones.
Dan zit je nog wel met het punt dat er verschillende manieren zijn om die zones te bepalen, of Garmin kan ze bepalen voor je. Dus in die zin zal het nooit écht universeel zijn, maar zo nauwkeurig komt het ook weer niet.
Concreet hoop ik de 10k in 6:00min/km te lopen. Dat is een behoorlijk ambitieus doel voor mij. Maar Coach Greg zegt dat ik m'n rustige duurlopen ("Hardlopen licht tempo") in 6:37-7:15min/km zou moeten lopen. Dan heb ik een hardslag van 140-150bpm. Dat is volgens mij wat aan de hoge kant voor een lange duurloop.
Je max hartslag in je screenshot staat op 188, is dat een waarde die je ook daadwerkelijk getest hebt (en dus niet via een formule berekend hebt) ?QuarkuS schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:02:
[...]
"Men" zegt dat je 80% in Zone 2 moet lopen. Maar als ik Coach Greg (de ingebouwde Garmin coach) volg, dan loop ik m'n rustige duurlopen in Zone 3 als ik het tempo loop wat hij aangeeft. Dus daarom vroeg ik me af wat nou verstandig is. Coach Greg volgen, en dus eigenlijk nooit in "Garmin Zone 2" lopen, of rustiger lopen dan dat, zodat ik wel in "Garmin Zone 2" kom.
Concreet hoop ik de 10k in 6:00min/km te lopen. Dat is een behoorlijk ambitieus doel voor mij. Maar Coach Greg zegt dat ik m'n rustige duurlopen ("Hardlopen licht tempo") in 6:37-7:15min/km zou moeten lopen. Dan heb ik een hardslag van 140-150bpm. Dat is volgens mij wat aan de hoge kant voor een lange duurloop.
Ik ben zelf iets meer bedreven in trainingsleer qua fietsen, dus wat wijsheid is in jouw geval als je zones echt goed staan vind ik lastig te zeggen. In z'n algemeenheid heb ik de indruk dat (beginnende) hardlopers vaker eerder te hard trainen dan juist rustig genoeg.
Ligt er ook aan hoeveel trainingsopbouw je hebt gehad (train je al jaren, of train je nog maar weken?). Met weinig trainingsopbouw zal het doorgaans ook verstandiger zijn om de balans eerder te laten doorslaan naar iets rustiger.
De vraag is dus of de zone 2 die 'men' noemt ook betrekking heeft op Garmin.QuarkuS schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:02:
"Men" zegt dat je 80% in Zone 2 moet lopen. Maar als ik Coach Greg (de ingebouwde Garmin coach) volg, dan loop ik m'n rustige duurlopen in Zone 3 als ik het tempo loop wat hij aangeeft. Dus daarom vroeg ik me af wat nou verstandig is. Coach Greg volgen, en dus eigenlijk nooit in "Garmin Zone 2" lopen, of rustiger lopen dan dat, zodat ik wel in "Garmin Zone 2" kom.
Los daarvan is coach Greg wel degene die je graag hard laat lopen. Die is wat minder van rustig aan dan Amy en zeker Jeff.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik WAS naar de winkel geweestjap85 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:48:
[...]
Ik vind het prima staanIk was zelf ook aan het kijken naar een Fenix 7s omdat ik ook kleine polsen heb, ik heb nu de FR745 (43,8mm) en dacht dat een 47mm echt niet zou kunnen. Toen afgelopen weekend even naar de Bever gegaan om een paar modellen te proberen en ik vond de Fenix 7s ook kleiner dan verwacht (te klein) ook ivm met de dikte.
...
Moraal van het verhaal, beste om even naar een winkel te gaan ipv eindeloos youtube / reviews te analyseren (ook dat heb ik gedaan).

Maar nu ik hem in zilver heb, inmiddels ook met mooie stalen band, ben ik al helemaal gewend. Die accuduur
Maar wat ik inmiddels ook besef; de teksten zijn nét even iets groter. En dat is toch ook wel heel fijn. Zeker omdat mijn ogen toch iets aan het inleveren zijn (al hoef ik nog geen bril).
:strip_exif()/f/image/RrpTKoJjox2DmaBhwIecb7OJ.jpg?f=fotoalbum_large)
---------------
ik zou die gewoon in zone2 lopen, greg is toch adaptive? als het goed is zou je steeds harder gaan in zone2 als je conditie vooruit gaatQuarkuS schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:02:
[...]
zoals gonadan al aangaf coach greg is wel de fanatiekste van het stel, ben zelf meer te spreken van de stand-alone plans (via garmin connect pc in te stellen, zijn wel niet adaptive) of trenara (mijn huidig hm pr)
Eens met @Lagune. Als je zo'n schema volgt moet je hem volgen. In principe past hij zich aan je prestaties aan, al kan Greg wel gewoon pittig blijven. Mocht het te zwaar zijn of gewoon niet prettig dan is het gewoon niet het juiste schema voor je. Dan kan je beter een andere kiezen die goed past in plaats van deze wel doen maar niet volgen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb die altijd in m'n Garmin Zone 2 gelopen, maar Greg is dan altijd teleurgesteld ("Ruimte voor verbetering"), en het enige resultaat is dat hij de haalbaarheid van het doel naar beneden heeft bijgesteld, maar niet dat hij tragere tempo's heeft voorgesteld.Gonadan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:17:
Eens met @Lagune. Als je zo'n schema volgt moet je hem volgen. In principe past hij zich aan je prestaties aan, al kan Greg wel gewoon pittig blijven. Mocht het te zwaar zijn of gewoon niet prettig dan is het gewoon niet het juiste schema voor je. Dan kan je beter een andere kiezen die goed past in plaats van deze wel doen maar niet volgen.
Afijn, ik rond dit wel af tot de Rotterdam kwart, en dan kijk ik of ik nog wat anders ga doen. Trenara heb ik geprobeerd, maar die wil nog harder lopen dan Greg, en Trenara wil echt helemaal niks weten van feedback (RPE is onvindbaar, hartslag gelooft hij niet in, en als je een keer een dag ziek ben, wil hij dat je de volgende dag gewoon nog harder en verder loopt, om tijdens je ziekte te compenseren dat je ziek bent ofzo). Dus als jullie nog goede suggesties hebben voor een coachprogramma dan houd ik me aanbevolen
Om eerlijk te zijn heb ik zelf weinig op de zones gelet als Greg aangeeft een bepaald tempo te lopen. Dan gaat het namelijk om tempo en niet zone. Ergens zijn die wel aan elkaar gerelateerd maar bij Greg zit je dan ook vaak wel in een hogere zone dan bijvoorbeeld Jeff.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En als je dan al je runs per saldo in zone 3 of hoger loopt? Dan vind je dat OK? Dat is een beetje waar ik me zorgen over maak. Iedereen roept altijd dat beginners te hard lopen (en dat ben ik ook, ik loop nou zo'n 1,5 jaar). Dus ik probeer me in te houden, en niet te hard van stapel te gaan. Maar als ik die coaches moet geloven, moet je al je runs dus in Zone 3 of harder lopen. Dat is precies wat nou juist niet moet, als ik het goed begrepen heb.
TrainAsOne echter ik vond die assessments altijd vreselijk, komen ook elke paar weken (6?) terugQuarkuS schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:57:
[...]
Ik heb die altijd in m'n Garmin Zone 2 gelopen, maar Greg is dan altijd teleurgesteld ("Ruimte voor verbetering"), en het enige resultaat is dat hij de haalbaarheid van het doel naar beneden heeft bijgesteld, maar niet dat hij tragere tempo's heeft voorgesteld.
Afijn, ik rond dit wel af tot de Rotterdam kwart, en dan kijk ik of ik nog wat anders ga doen. Trenara heb ik geprobeerd, maar die wil nog harder lopen dan Greg, en Trenara wil echt helemaal niks weten van feedback (RPE is onvindbaar, hartslag gelooft hij niet in, en als je een keer een dag ziek ben, wil hij dat je de volgende dag gewoon nog harder en verder loopt, om tijdens je ziekte te compenseren dat je ziek bent ofzo). Dus als jullie nog goede suggesties hebben voor een coachprogramma dan houd ik me aanbevolen
die schema's/coaches/plans zijn trouwens suggesties hè, niet de bedoeling dit 100% te volgen, als je ziek bent/herstellende/pijntjes whatever gewoon minder trainen of intensiteit naar beneden halen ongeacht wat het programma dan wil ?
Nee, uiteraard luister ik daar dan niet naar. Maar ik vind het merkwaardig dat je coach programma daar uberhaupt niet van wil weten. Ik bedoel, als je een run halverwege stopt, veel langzamer loopt met hogere hartslag, en daarna een hoge RPE opgeeft, dan zou hij toch moeten begrijpen dat er iets mis is, zou je zeggen.Lagune schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:34:
[...]
TrainAsOne echter ik vond die assessments altijd vreselijk, komen ook elke x weken terug
die schema's/coaches/plans zijn trouwens suggesties hè, niet de bedoeling dit 100% te volgen, als je ziek bent/herstellende/pijntjes whatever gewoon minder trainen of intensiteit naar beneden halen ongeacht wat het programma dan wil ?
En ik zal eens naar TrainAsOne kijken, bedankt voor de tip.
Ik heb de eerste jaren met hardlopen alleen maar Z3 en hoger gelopen. Ondanks dat ik wist dat Z2 van belang is vond ik het zo saai dat het mijn plezier wegbam en omdat ik uiteindelijk toch voor mijn plezier ging lopen ben ik eigenwijs Z3 of hoger gegaan.
Na 3 jaar hardlopen heb ik een sport medische keuring gedaan. Het viel de arts op dat mijn hartslag erg snel omhoog schoot naar Z3. Vervolgens blijf deze daar erg lang hangen ondanks dat de intensiteit omhoog ging. Haar feedback achteraf was dat ze verrast was omdat ze gezien de snelle hartslag stijging niet had gedacht dat ik zo’n goede conditie had, maar dat ruimschoots compenseerde in de hogere zones.
Haar advies was om erg veel Z2 te trainen omdat ik de laag aërobe conditie gewoon niet had. Daar zou dus veel potentie liggen om pas later het goed getrainde hoog aerobics/anaeroob aan te hoeven spreken.
Het klonk voor mij aannemelijk, maar het blijft saai.
Na 3 jaar hardlopen heb ik een sport medische keuring gedaan. Het viel de arts op dat mijn hartslag erg snel omhoog schoot naar Z3. Vervolgens blijf deze daar erg lang hangen ondanks dat de intensiteit omhoog ging. Haar feedback achteraf was dat ze verrast was omdat ze gezien de snelle hartslag stijging niet had gedacht dat ik zo’n goede conditie had, maar dat ruimschoots compenseerde in de hogere zones.
Haar advies was om erg veel Z2 te trainen omdat ik de laag aërobe conditie gewoon niet had. Daar zou dus veel potentie liggen om pas later het goed getrainde hoog aerobics/anaeroob aan te hoeven spreken.
Het klonk voor mij aannemelijk, maar het blijft saai.
Is het dan puur de snelheid die het leuk maakt? Wanneer ik een langzame loop wil doen zorg ik gewoon dat ik een omgeving heb die leuk is om doorheen te lopen. Bos of gewoon een mooi gebied, of iets wat ik nog niet ken. Snelheid maak ik dan wel weer op de bekende routes.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou ja, zal persoonlijk zijn...
Kan me ook wel herinneren dat ik het heel onnatuurlijk vond voelen om zo rustig te lopen, al was dat meer een kwestie van gewenning achteraf. En het gevoel te hebben dat je 'echt hardloopt' ipv snelwandelt ofzo, zal ook meespelen...
Maar kan me zeker voorstellen dat het wat frustrerend is als je het gevoel hebt amper vooruit te komen hoor, al is dat misschien wel de beste en de juiste manier. En als dat demotiverend werkt, dan misschien maar even wat harder lopen al is dat minder effectief. Als je het daardoor wel leuk blijft vinden is dat ook wat waard. Vaak dat je dan zelf het idee hebt dat je echt veel te langzaam loopt volgens je gevoel.
Snelheid is er natuurlijk in vele gradaties... Echt tempo maken, of gewoon lekker doorlopen, of ruuuuuuuuuuuuuustig an. Heel rustig an voelt niet perse altijd heel lekker als je continu het gevoel hebt dat je je in moet houden of tegen moet houden.
Kan me ook wel herinneren dat ik het heel onnatuurlijk vond voelen om zo rustig te lopen, al was dat meer een kwestie van gewenning achteraf. En het gevoel te hebben dat je 'echt hardloopt' ipv snelwandelt ofzo, zal ook meespelen...
Maar kan me zeker voorstellen dat het wat frustrerend is als je het gevoel hebt amper vooruit te komen hoor, al is dat misschien wel de beste en de juiste manier. En als dat demotiverend werkt, dan misschien maar even wat harder lopen al is dat minder effectief. Als je het daardoor wel leuk blijft vinden is dat ook wat waard. Vaak dat je dan zelf het idee hebt dat je echt veel te langzaam loopt volgens je gevoel.
Snelheid is er natuurlijk in vele gradaties... Echt tempo maken, of gewoon lekker doorlopen, of ruuuuuuuuuuuuuustig an. Heel rustig an voelt niet perse altijd heel lekker als je continu het gevoel hebt dat je je in moet houden of tegen moet houden.
Natuurlijk is het lekker om tempo te kunnen maken, dat geeft veel meer het gevoel dat je écht aan het hardlopen bent. Maar dat is ook wel weer valkuil nummer 1 van elke beginnen hardloper, niet kunnen accepteren dat je niet altijd hard gaat.
Nu ik wat meer op leeftijd ben en wat zwaarder heeft accepteren dat je bepaalde tempo's soms gewoon beter zijn voor je dan altijd maar hard willen ervoor gezorgd dat het een stuk beter is qua belasting, herstel en daarmee ook progressie.
Dat laatste ben ik zeker met je eens. Er is wel een ondergrens waar rustig lopen nog lekker loopt. Als het een soort onnatuurlijk hobbelen wordt is dat niet fijn, maar langzamer lopen is wel iets wat je ook moet leren.
Zelf heb ik vaak ook gewoon de wandelpauzes ingelast als mijn hartslag te hoog ging worden. Dan kan je wel qua beweging in een lekker tempo lopen maar zodra je gestel het zwaarder gaat krijgen dan de zone waarin je in wil zitten ga je gewoon even kort wandelen om te zakken.
Wandelen is ook iets wat veel hardlopers uit principe niet willen, maar het kan heel goed passen in een loop afhankelijk van je trainingen.
Nu ik wat meer op leeftijd ben en wat zwaarder heeft accepteren dat je bepaalde tempo's soms gewoon beter zijn voor je dan altijd maar hard willen ervoor gezorgd dat het een stuk beter is qua belasting, herstel en daarmee ook progressie.
Dat laatste ben ik zeker met je eens. Er is wel een ondergrens waar rustig lopen nog lekker loopt. Als het een soort onnatuurlijk hobbelen wordt is dat niet fijn, maar langzamer lopen is wel iets wat je ook moet leren.
Zelf heb ik vaak ook gewoon de wandelpauzes ingelast als mijn hartslag te hoog ging worden. Dan kan je wel qua beweging in een lekker tempo lopen maar zodra je gestel het zwaarder gaat krijgen dan de zone waarin je in wil zitten ga je gewoon even kort wandelen om te zakken.
Wandelen is ook iets wat veel hardlopers uit principe niet willen, maar het kan heel goed passen in een loop afhankelijk van je trainingen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
dit dus, ik maak met komoot routes in onbekend gebied voor mijn zondag lange duurloop (in z2)Gonadan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:48:
Is het dan puur de snelheid die het leuk maakt? Wanneer ik een langzame loop wil doen zorg ik gewoon dat ik een omgeving heb die leuk is om doorheen te lopen. Bos of gewoon een mooi gebied, of iets wat ik nog niet ken. Snelheid maak ik dan wel weer op de bekende routes.
totaal niet saai ofzo, ook leuk voor de heatmap en nieuwe routes verzinnen, ik kijk nu al uit naar de zondag
/f/image/eyqH7ueu8dmlNuHBa7VGF5F7.png?f=fotoalbum_large)
In principe worden de assessment runs door TrainAsONE gepland als je trainingen daar aanleiding toe geven:Lagune schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:34:
[...]
TrainAsOne echter ik vond die assessments altijd vreselijk, komen ook elke paar weken (6?) terug
- Een wijziging in je vRE is aanleiding om een Perceived Effort Run in te plannen.
- Een wijziging in je vLT is aanleiding om een 3,2km Assessment Runs in te plannen.
- Een wijziging in je vVO2MAX is aanleiding om een 6 minuten Assesment Run in te plannen.
En als je trainingen geen aanleiding geven voor een assessment run, dan worden deze inderdaad periodiek ingepland om het systeem opnieuw te kalibreren. Ik train nu een kleine 6 jaar met TrainAsONE en ik heb dat nog maar een enkele keer gehad. Als ik in m'n historie kijk, dan lijkt dat eens in de 3 à 4 maanden te zijn.
Wil je echt resultaat behalen met TrainAsONE, dan vraagt dat wel dat je de voorgeschreven trainingen gestructureerd uitvoert. Veel mensen haken daar op af omdat ze meer willen freewheelen. Houd je je er wel aan, dan kan je hele mooie resultaten behalen.QuarkuS schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:36:
[...]
En ik zal eens naar TrainAsOne kijken, bedankt voor de tip.
Combinatie van motoriek (ondanks oefenen blijft het onnatuurlijk voelen om langzaam te lopen) en egoGonadan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:48:
@Gonadan Ook wel eens hoor, ik heb langzamer lopen ook echt moeten leren... het ging van geforceerd en ongemakkelijk naar best comfortabel en lekker+prima, maar ik moest wel over een drempel heen.
Maar natuurlijk, het is wel goed en zeer nuttig. Tegelijk geloof ik ook dat je je niet perse altijd 100% aan de regeltjes moet houden, helemaal als dat enorm demotiverend werkt voor je. Uiteraard is er een verschil tussen een beetje spelen met en compleet in de wind slaan en lekker doen wat je wil... (met evt blessures tot gevolg).
Aaaaaanyway, do as I say not as I do want waar ik weet hoe het zou moeten doe ik dat zelf ook nog steeds lang niet altijd
Maar natuurlijk, het is wel goed en zeer nuttig. Tegelijk geloof ik ook dat je je niet perse altijd 100% aan de regeltjes moet houden, helemaal als dat enorm demotiverend werkt voor je. Uiteraard is er een verschil tussen een beetje spelen met en compleet in de wind slaan en lekker doen wat je wil... (met evt blessures tot gevolg).
Aaaaaanyway, do as I say not as I do want waar ik weet hoe het zou moeten doe ik dat zelf ook nog steeds lang niet altijd