Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Sinds vrijdag ben ik wat grieperig geweest en sinds vandaag voel ik mij weer wat beter. Dit is gelijk terug te zien in de gegevens over 'stress, slaapscore, body battery en HRV-score'.
Zo is normaal mijn slaapscore rond de 80. Wat ik overigens ook wel laag vind, want ik slaap altijd wel goed. Ik heb dus voor mijzelf 80 als 'goed' bestempeld
Mijn scores sinds vrijdag: 39-30-30-47-72. Gisteren begon ik mij al beter te voelen wat ook te zien was aan mijn slaapscore. Vandaag met 72 al meer richting 'normaal'.
Zo ook mijn HRV-score. Die is altijd in het groene gebied en sinds vrijdag in het oranje gebied. Vandaag zelfs in het rode gebied, dat is dan wel raar omdat ik mij juist beter voel vandaag
Grappig...
Maar ik was mij net meer aan het verdiepen in mijn HRV score en lees veel dat deze score erg persoonsafhankelijk is en niet met elkaar te vergelijken. Wel is het zo dat er grafieken zijn met wat een goede en een minder goede gemiddelde HRV-score is. Zoals deze grafiek:
/f/image/VqlpMOKmJMUqy0V5SUJqkqDs.png?f=fotoalbum_large)
Nu is het zo dat mensen die fit zijn, gezond, goed getraind, veel sporten, enz, enz... een hogere HRV-score hebben. Ik hoor bij deze groep: ik sport zo'n 5-10 uur per week (410 uur in 2022 volgens Strava). Zowel racefietsen, MTB'en, gravel, hardlopen als zwemmen en kom ook wel goed mee. Zo heb ik vorige maand de zevenheuvelenloop in 58 minuten gelopen en fiets zonder al teveel moeite 33 km/h gemiddeld over een langere afstand. Kortom: fit genoeg.
Mijn gemiddelde HRV ligt wel rond de 35, wat erg laag is als ik de verschillende websites moet geloven en zeker niet horende bij iemand die zoveel sport. Vind ik toch gek dan... ben ik zo uniek? Zijn deze metingen toch niet zo nauwkeurig? Interpreteer ik het verkeerd?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik ben nu zon 7 weken verkouden en zie dat ook heel duidelijk terug in mijn hrv score. Daarnaast merk ik het helaas ook in de praktijkGalois schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:28:
Intrigerend die data die mijn Garmin Fenix 6 pro over mij verzamelt!
Sinds vrijdag ben ik wat grieperig geweest en sinds vandaag voel ik mij weer wat beter. Dit is gelijk terug te zien in de gegevens over 'stress, slaapscore, body battery en HRV-score'.
Zo is normaal mijn slaapscore rond de 80. Wat ik overigens ook wel laag vind, want ik slaap altijd wel goed. Ik heb dus voor mijzelf 80 als 'goed' bestempeld
Mijn scores sinds vrijdag: 39-30-30-47-72. Gisteren begon ik mij al beter te voelen wat ook te zien was aan mijn slaapscore. Vandaag met 72 al meer richting 'normaal'.
Zo ook mijn HRV-score. Die is altijd in het groene gebied en sinds vrijdag in het oranje gebied. Vandaag zelfs in het rode gebied, dat is dan wel raar omdat ik mij juist beter voel vandaag
Grappig...
Maar ik was mij net meer aan het verdiepen in mijn HRV score en lees veel dat deze score erg persoonsafhankelijk is en niet met elkaar te vergelijken. Wel is het zo dat er grafieken zijn met wat een goede en een minder goede gemiddelde HRV-score is. Zoals deze grafiek:
[Afbeelding]
Nu is het zo dat mensen die fit zijn, gezond, goed getraind, veel sporten, enz, enz... een hogere HRV-score hebben. Ik hoor bij deze groep: ik sport zo'n 5-10 uur per week (410 uur in 2022 volgens Strava). Zowel racefietsen, MTB'en, gravel, hardlopen als zwemmen en kom ook wel goed mee. Zo heb ik vorige maand de zevenheuvelenloop in 58 minuten gelopen en fiets zonder al teveel moeite 33 km/h gemiddeld over een langere afstand. Kortom: fit genoeg.
Mijn gemiddelde HRV ligt wel rond de 35, wat erg laag is als ik de verschillende websites moet geloven en zeker niet horende bij iemand die zoveel sport. Vind ik toch gek dan... ben ik zo uniek? Zijn deze metingen toch niet zo nauwkeurig? Interpreteer ik het verkeerd?

Ziekte, of zelfs mindere dagen zie ik ook gereflecteerd als ik naar de minimum-hartslag kijk.Galois schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:28:
Intrigerend die data die mijn Garmin Fenix 6 pro over mij verzamelt!
Grappig...
[Afbeelding]
Als die 's nachts tussen 44 en 49 blijft is dat voor mij 'normaal'.
Wanneer die omhoog begint te gaan, boven de 50 en naar de 60 toe, is dat meestal ook een indicatie van ziekte (op komst)
KIopt! Dat viel mij ook op! Mijn minimale hartslag is 's nachts rond de 50. De afgelopen nachten (ben wat grieperig nu) is het steeds rond de 60-63.PaulC schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:46:
[...]
Ziekte, of zelfs mindere dagen zie ik ook gereflecteerd als ik naar de minimum-hartslag kijk.
Als die 's nachts tussen 44 en 49 blijft is dat voor mij 'normaal'.
Wanneer die omhoog begint te gaan, boven de 50 en naar de 60 toe, is dat meestal ook een indicatie van ziekte (op komst)
Bijzonder hoe dit met zo'n horloge te meten is en best redelijke indicaties uit volgen!
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
"Having a low HRV has been shown to be a risk factor for many issues including cardiovascular disease, diabetes, depression, and even death. bron"
En dat tussen de 0-50 slecht is, tussen de 50-100 voldoende en tussen de 100-150 goed
Ai...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p9AtyAaKxtMWO9xEfYfGHYZf.jpg?f=user_large)
Ik denk dat 'balanced' een kwalitatieve interpretatie is van het getal dat uit je Garmin komt. Juist omdat HRV blijkbaar zo persoonsafhankelijk is.ascent schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:21:
Ik snap de HRV ook nog niet helemaal. De HRV is ook anders sinds ik geswitcht ben van horloge. Je kunt in de grafiek duidelijk 't verschil zien. Maar, zolang Garmin "balanced" zegt, wat betekent dat dan...
[Afbeelding]
Dat heb je ook met hartslag. Je kunt niet zeggen dat als je rusthartslag onder de 50 is (of 60, of 70...), dat je dan een goede conditie hebt. Of dat je maximale hartslag dit of dat moet zijn om bij de 'goede groep' te horen.
Om het dus minder kwantitatief te maken, maakt Garmin er dus iets van 'balanced' van. Zoiets?
Ik heb de fenix 7 gewoon nieuw uit een sealed doosje gehaald en alles origineel gelaten (ook bandje).PatrickC schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:34:
[...]
Heb je ‘m nieuw gekocht op tweedehands? Want bij de F7 (en ook Epix) heeft Garmin het systeem veranderd en zijn de pinnetjes niet zo maar te verwisselen, wat @Lagune ook al aangeeft.
Garmin stuurt mij al 'nieuwe' pinnetjes toe onder garantie, en deze lijken op het screenshot precies op de pinnetjes die in mijn fenix 7 zitten..
/f/image/6RIJIZBnBlaMTSgHahzJ1luh.png?f=fotoalbum_large)
Ze heten ook gewoon 'spring bar' omdat er een veertje in zit waardoor je dus die 2 kleine uiteinden kan indrukken (dus gewoon verwijderbaar zoals mijn pinnetje nu).
:strip_exif()/f/image/T1MMRKjRPbR9r4IAJT8aZL6O.jpg?f=fotoalbum_large)
EDIT: Also, een sopje zou niet misstaan.....
[ Voor 5% gewijzigd door ascent op 20-12-2022 14:22 ]
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Iemand op facebook oppert nog dat Garmin de slaap hrv meet en de waardes van 50ish gelden als overdag hrv. Iemand hier een idee bij?Galois schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:33:
[...]
Om het dus minder kwantitatief te maken, maakt Garmin er dus iets van 'balanced' van. Zoiets?
https://amerisleep.com/blog/heart-rate-variability-and-sleep
Die zegt, maak een health snapshot voor je "overdag" hrv
Was naar Thunderdome geweest, ook topsport
Volgende nacht goed geslapen, suggestie Garmin: herstel vanwege slechte nachtrust
Iemand die zegt dat een overdag HRV meting van enig nut is heeft er weinig van begrepenascent schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:45:
[...]
Iemand op facebook oppert nog dat Garmin de slaap hrv meet en de waardes van 50ish gelden als overdag hrv. Iemand hier een idee bij?
https://amerisleep.com/blog/heart-rate-variability-and-sleep
Die zegt, maak een health snapshot voor je "overdag" hrv
Hier heel veel interessant leesvoer (de 4 onderdelen van de guide) over HRV van een gerespecteerd wetenschapper (en app maker).
Hij heeft ook vergelijkingen gemaakt tussen Whoop, Oura, Garmin en ik geloof Apple op HRV.
Bij indoor-fietsen echter klopt het van geen kant. Mijn horloge geeft waarden aan alsof ik stilzit, terwijl mijn HR-band de juiste waarden aangeeft.
Hoe zorg ik dat:
1) mijn indoor-ritjes (Zwift, staan ook op Strava) in mijn Garmin Connect komen en
2) dat mijn horloge ook de juiste HR-waarden aangeeft?
Dank!
Je kan Zwift toch laten uploaden naar Garmin?zeeg schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:10:
Mijn Instinct Solar 2 geeft prima HR-waarden weer bij het hardlopen.
Bij indoor-fietsen echter klopt het van geen kant. Mijn horloge geeft waarden aan alsof ik stilzit, terwijl mijn HR-band de juiste waarden aangeeft.
Hoe zorg ik dat:
1) mijn indoor-ritjes (Zwift, staan ook op Strava) in mijn Garmin Connect komen en
Dank!
Mijn Garmin laat ik een mijn hartslag uitzenden, de iPad waarom Zwift draait pikt die dan op. Dan is mijn hartslag wel nauwkeurig (zover mogelijk). Als ik hem niet laat uitzenden en een HR-band gebruik, dan klopt er ook niks van. Maar door de export van Zwift naar Garmin wordt het uiteindelijk wel goed gezet.
Broadcast hearthrate:
https://www8.garmin.com/m...20the%20Controls%20Menu).
Garmin en Zwift koppelen:
https://www.dcrainmaker.c...nd-tacx-app-workouts.html
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Misschien proberen om je horloge strakker om te doen? Heb zelf overigens met fietsen op de racefiets ook wel eens dat de hartslag die via mijn horloge binnenkomt niet helemaal lijkt te kloppen (veel te laag voor de inspanning die je doet). Volgens mij omdat je pols<>hand op een racefietsstuur een wat vreemde hoek maakt en de sensor niet goed kan meten. Op de MTB (met een vrij recht stuur) lijkt het veel beter te kloppen.zeeg schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:10:
Mijn Instinct Solar 2 geeft prima HR-waarden weer bij het hardlopen.
Hoe zorg ik dat:
Dank!
Ik selecteerde het profiel treadmill, maar kreeg hier geen enkel tempo door. Het normale run profiel gaf wel het tempo door. Nu kan ik run copieren, gps uitzetten en hiermee verder, maar heb ik in de instellingen iets gemist waardoor bij het profiel treadmill geen tempo/afstand doorkomt?
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Gelijk helemaal ingesteld en wat lopen spelen met apps en widgets. En 's avonds een intervaltraining hardlopen gedaan welke ik via de watch had ingesteld.
Bevalt me goed tot nu toe. Paar dingen die opvielen:
- sierlijk horloge
- snelle GPS fix
- spotify met BT dopjes werkt echt prima. Alleen stopzetten zit er niet bij haha
- het is wel even wennen, zelfs als tweaker, aan alle soorten menus en dubbele functies van de knoppen.
- standaard bandje is soepel maar begint wel te knellen 's nachts.
Vannacht met slapen ook maar om gehad. Ik werd 03.30 klaar wakker voor no reason en lag drie uur wakker waarin ik veel bewoog en tijdje op telefoon zat. Daarna nog kort door geslapen en daarna nog even in bed blijven liggen wegens gaar. Nu komt het: ik kreeg een badge van Garmin voor een goede nachtrust. Kreng denkt ik ongeveer hele nacht doorgeslapen heb. Hoe dan? Zelfs mijn oude Polar M200 is nauwkeuriger en ook mijn Apple Watch doet dat netter. Wat is dat voor iets mafs? Lees online dat ze echt slecht daarin zijn.
Tenslotte ontdekte ik dat het glaasje tussen de 3 LEDjes op de achterzijde gebarsten is. Ook al zo'n Garmin bekende kwaal. Geen idee wat het doet met waterdichtheid. Heb het wel gemeld bij de koper maar die herkende het niet (right..). Het was dat ik hem echt spotgoedkoop heb inclusief nieuw Garmin bandje in doos extra. Durf er echter niet mee te zwemmen of douchen.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
hmm wat verwacht je precies van een horloge die uitgekomen is in 2018 ?Jazzper schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:52:
Gisteren een Forerunner 645M van MP gehaald voor scherp bedrag. Als tijdelijke sportwatch. Zie ook: Jazzper in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
Gelijk helemaal ingesteld en wat lopen spelen met apps en widgets. En 's avonds een intervaltraining hardlopen gedaan welke ik via de watch had ingesteld.
Bevalt me goed tot nu toe. Paar dingen die opvielen:
- sierlijk horloge
- snelle GPS fix
- spotify met BT dopjes werkt echt prima. Alleen stopzetten zit er niet bij haha
- het is wel even wennen, zelfs als tweaker, aan alle soorten menus en dubbele functies van de knoppen.
- standaard bandje is soepel maar begint wel te knellen 's nachts.
Vannacht met slapen ook maar om gehad. Ik werd 03.30 klaar wakker voor no reason en lag drie uur wakker waarin ik veel bewoog en tijdje op telefoon zat. Daarna nog kort door geslapen en daarna nog even in bed blijven liggen wegens gaar. Nu komt het: ik kreeg een badge van Garmin voor een goede nachtrust. Kreng denkt ik ongeveer hele nacht doorgeslapen heb. Hoe dan? Zelfs mijn oude Polar M200 is nauwkeuriger en ook mijn Apple Watch doet dat netter. Wat is dat voor iets mafs? Lees online dat ze echt slecht daarin zijn.
Tenslotte ontdekte ik dat het glaasje tussen de 3 LEDjes op de achterzijde gebarsten is. Ook al zo'n Garmin bekende kwaal. Geen idee wat het doet met waterdichtheid. Heb het wel gemeld bij de koper maar die herkende het niet (right..). Het was dat ik hem echt spotgoedkoop heb inclusief nieuw Garmin bandje in doos extra. Durf er echter niet mee te zwemmen of douchen.
als dat glaasje achterop is gebarsten heb je ook geen betrouwbare HR trouwens?
Garmin zelf zegt dat het geen invloed op de meting heeft en ik moet zeggen dat de afgelopen 24 uur de hartslag in rust en sport consistent is met wat mijn apple watch en polar m200 ook zeiden voorheen.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Sleep tracking werkt bij de ene persoon prima, bij de andere weer wat minder. En dat kan verschillen per horloge en merk. Mijn huidige Epix Gen2 lijkt het beter te doen dan voorgaande Garmin horloges die ik heb gehad, maar heeft weer meer moeite met hartslagmeting tijdens het hardlopen. Een horloge maken dat voor iedereen perfect werkt is er helaas niet en zal er ook nooit komen denk ik.Jazzper schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:16:
Ik verwacht best veel van een horloge uit 2018 eerlijk gezegd. Net als bij mijn voorgaande generaties Polar en Garmin devices. Verbaas me alleen over die nauwkeurigheid van slaapmeting. En daar zijn fora vol over geschreven. Niet alleen deze maar ook een Fenix6 bijvoorbeeld.
Garmin zelf zegt dat het geen invloed op de meting heeft en ik moet zeggen dat de afgelopen 24 uur de hartslag in rust en sport consistent is met wat mijn apple watch en polar m200 ook zeiden voorheen.
Ik weet niet meer hoe ik het toen bij mij (Fenix 5+ met Stryd) geconfigureerd heb, maar zou het kunnen dat je onder het 'treadmill-profiel' de Stryd nog eens apart moet configureren? Er is daar in ieder geval wel de optie 'sensoren en accessoires', zie ik...Keiichi schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:37:
Ik ben voor het eerst bezig geweest met een Fenix 6x, een stryd en een loopband. De stryd heb ik op m'n garmin geconfigureerd dat deze snelheid en afstand altijd van de stryd pakt.
Ik selecteerde het profiel treadmill, maar kreeg hier geen enkel tempo door. Het normale run profiel gaf wel het tempo door. Nu kan ik run copieren, gps uitzetten en hiermee verder, maar heb ik in de instellingen iets gemist waardoor bij het profiel treadmill geen tempo/afstand doorkomt?
Wat ik me wel nog kan herinneren is dat ik het 'Stryd Zones'-datafield heb toegevoegd aan de gegevensschermen onder het treadmill-profiel, maar dat staat volgens mij los het al dan niet binnen nemen van tempo/afstand.
[ Voor 11% gewijzigd door dvraemdo op 23-12-2022 09:11 ]
Die er in zaten lijken wel ietsje korter.. wellicht dus toch een soort maandag modelletje oid.
Nu maar weer 't vertrouwen gaan opbouwen in de stevigheid van het geheel, was al gewend af en toe te controleren of 't horloge nog wel om m'n pols zat
Ik heb mijn horloge nu namelijk in de hottub liggen en wil zonder van de bank te komen zien hoe warm die nu is.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, dat gaat niet. Je had beter een smart-hottub kunnen kopen!Gonadan schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:22:
Hebben jullie misschien een manier om de temperatuur die je horloge meet in de connect app te zien? En dan doel ik op realtime zoals hartslag ook kan.
Ik heb mijn horloge nu namelijk in de hottub liggen en wil zonder van de bank te komen zien hoe warm die nu is.
Was er al bang voor. Misschien een activiteit met live tracking?PatrickC schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:50:
[...]
Nee, dat gaat niet. Je had beter een smart-hottub kunnen kopen!
Als het mijn eigen tobbe was had ik hem allang voorzien van tig sensoren en aansturing uiteraard.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Garmin Tempe temperatuursensor in de hottub en dan realtime op je horloge op de bank de temperatuur uitlezen (Mits je ANT+ connectie zo ver reikt)Gonadan schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:22:
Hebben jullie misschien een manier om de temperatuur die je horloge meet in de connect app te zien? En dan doel ik op realtime zoals hartslag ook kan.
Hi Ha Hopjesvla
Als ik mijn horloge onder water houd, dan verbreekt de verbinding met mijn telefoon. Water blokkeert het signaal.Gonadan schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:22:
Heb jij daar geen last van?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe waterdicht is zo een Tempe? Ik heb het zelf nog niet geprobeerd met die van mij. Die mag dan natuurlijk ook maar nét onder water zitten voor de signaalsterkte...Hopjesvla79 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:10:
[...]
Garmin Tempe temperatuursensor in de hottub en dan realtime op je horloge op de bank de temperatuur uitlezen (Mits je ANT+ connectie zo ver reikt)
geen flauw idee, die is natuurlijk ook niet bedoeld om volledig onder water te gaan, maar kan me voorstellen dat als die net onder ligt de waterdruk dermate laag is dat het misschien wel goed kan gaan.dvraemdo schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:57:
[...]
Hoe waterdicht is zo een Tempe? Ik heb het zelf nog niet geprobeerd met die van mij. Die mag dan natuurlijk ook maar nét onder water zitten voor de signaalsterkte...
Hi Ha Hopjesvla
Het zou idd niet echt een probleem mogen vormen, zolang het batterijdekseltje goed dichtgedraaid is. Over hottubs gesproken (oorspronkelijke vraag van @Gonadan ): 'k hou m'n Fenix 5 plus altijd om bij het bezoek aan de wellness (en tot nu toe nog geen problemen mee gemerkt, ook al wordt het zeker niet aangeraden door Garmin). Deze registreert dan de temperatuur gedurende de hele sessie (ik gebruik hiervoor het profiel 'krachttraining', aangezien deze itt tot 'yoga' wel de temperatuur mee vastlegt), maar natuurlijk komt deze zelden boven de 40°C uit (draag 'm nu eenmaal op m'n lichaam). De verleiding is er nu wel om m'n Tempe aan bvb m'n saunahanddoek vast te clippen zodat deze echt de (sauna)ruimte kan meten. Vrees echter dat dit ruim buiten de ontwerptemperatuur van de Tempe ligt, dus toch wat terughoudend overHopjesvla79 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:41:
[...]
geen flauw idee, die is natuurlijk ook niet bedoeld om volledig onder water te gaan, maar kan me voorstellen dat als die net onder ligt de waterdruk dermate laag is dat het misschien wel goed kan gaan.
Dat zou ik ook doen, mijn 735 is ooit gesneuveld na een dagje sauna. Temperatuur was toch wat te veel gewordendvraemdo schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:28:
[...]
Vrees echter dat dit ruim buiten de ontwerptemperatuur van de Tempe ligt, dus toch wat terughoudend over

Had je je 735 dan heel de tijd rond je pols? Ik had, voor ik de eerste keer met m'n Fenix 5+ naar de sauna ging, wat opzoekwerk gedaan, en ook al 'mag' het niet volgens de specs van Garmin, toch waren de meeste getuigenissen op fora positief. Dus zij die het geprobeerd hebben om hun Fenix/Forerunner mee te nemen in de sauna, stelden niet meteen problemen vast. Wel veel waarschuwingen van anderen (die het wsch dus nog niet geprobeerd hebben) dat de hoge temperatuur geen goed doet aan de batterij en de dichtingen. Daar zal wsch wel iets van aan zijn, dus ik ga ervan uit dat m'n Fenix 5+ iets minder lang mee zal gaan... (voorlopig doet ie het nog prima).lateef schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:20:
[...]
Dat zou ik ook doen, mijn 735 is ooit gesneuveld na een dagje sauna. Temperatuur was toch wat te veel geworden
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1011932
Alle Fenix 7 varianten en de forerunner 955 zijn ook op voorraad
[ Voor 20% gewijzigd door Bartske op 27-12-2022 11:59 ]
Ik had hem inderdaad heel de tijd om zonder er bij stil gestaan te hebben. Na een aantal uur, in de warmste ruimte, begaf hij het. Geen leven meer in te krijgen. Daarna nooit meer met (sport)horloge in de sauna geweest.dvraemdo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:43:
[...]
Had je je 735 dan heel de tijd rond je pols? Ik had, voor ik de eerste keer met m'n Fenix 5+ naar de sauna ging, wat opzoekwerk gedaan, en ook al 'mag' het niet volgens de specs van Garmin, toch waren de meeste getuigenissen op fora positief. Dus zij die het geprobeerd hebben om hun Fenix/Forerunner mee te nemen in de sauna, stelden niet meteen problemen vast. Wel veel waarschuwingen van anderen (die het wsch dus nog niet geprobeerd hebben) dat de hoge temperatuur geen goed doet aan de batterij en de dichtingen. Daar zal wsch wel iets van aan zijn, dus ik ga ervan uit dat m'n Fenix 5+ iets minder lang mee zal gaan... (voorlopig doet ie het nog prima).
Hoewel de specs van Garmin over het algemeen wel wat veiligheidsmarge bevatten zou ik daar toch eerder vanuit gaan dan verhalen van onbekenden op een forum. Stel dat zij gewoon geluk gehad hebben en hun niet dan is het best een dure gok.dvraemdo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:43:
[...]
Had je je 735 dan heel de tijd rond je pols? Ik had, voor ik de eerste keer met m'n Fenix 5+ naar de sauna ging, wat opzoekwerk gedaan, en ook al 'mag' het niet volgens de specs van Garmin, toch waren de meeste getuigenissen op fora positief. Dus zij die het geprobeerd hebben om hun Fenix/Forerunner mee te nemen in de sauna, stelden niet meteen problemen vast. Wel veel waarschuwingen van anderen (die het wsch dus nog niet geprobeerd hebben) dat de hoge temperatuur geen goed doet aan de batterij en de dichtingen. Daar zal wsch wel iets van aan zijn, dus ik ga ervan uit dat m'n Fenix 5+ iets minder lang mee zal gaan... (voorlopig doet ie het nog prima).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt, maar gaat toch over meerdere posts op het Garmin-forum (bvb ook van een Fin die bijna dagelijks in de sauna is gegaan met verschillende Garmin-horloges), en zelden of nooit ervaringen van mensen die waarschuwden dat hun toestel erdoor stuk is gegaan (terwijl je zoiets wel zou verwachten). M'n Fenix 5+ heeft me nu ook geen arm en been gekost... Ben verder wel zuinig/voorzichtig op m'n spullen, maar 'k vind het juist wel fijn om alle data zoals hartslag en temperatuur te kunnen tracken tijdens een saunasessie. Ben trouwens lang niet de enige met een uurwerk aan daar...Gonadan schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:06:
[...]
Hoewel de specs van Garmin over het algemeen wel wat veiligheidsmarge bevatten zou ik daar toch eerder vanuit gaan dan verhalen van onbekenden op een forum. Stel dat zij gewoon geluk gehad hebben en hun niet dan is het best een dure gok.
Daarbij moet ik wel eerlijk zeggen .....
... dat ik geen idee heb hoe je 't in hemelsnaam een aantal (!) uur(!) in de warmste ruimte(!) uithoudt met een horloge! Of had je als test enkel 't horloge daar achtergelaten (ifso, why?)lateef schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:28:
[...]
Na een aantal uur, in de warmste ruimte, begaf hij het.
forerunner 245 aangeschaft destijds als sauna horloge + backup voor mn fenix 7 epix mocht ie ooit stukgaan/garantie etc, altijd om in de sauna, geen enkel probleem
enige waar ik me (weleens) zorgen om maak zijn bij (heftige) opgietingen, toch minder chill als de batterij ploft terwijl ie om je pols zit?, mijn optiek zijn die horloges gemaakt om ook in de woestijn (zuid-spanje etc) brandende zon te overleven dus ~6x een rondje in een sauna van max 15 tot 20 minuten moet ook kunnen??
[ Voor 4% gewijzigd door Lagune op 27-12-2022 16:08 ]
Mijn bericht verdient wat verduidelijking, na een aantal uur in de sauna, verschillende ruimtes/baden, begaf hij het uiteindelijk na een kwartier/twintig minuten in de warmste ruimte (90° C.). Ik heb het niet een aantal uur in die ruimte volgehoudenascent schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:54:
[...]
... dat ik geen idee heb hoe je 't in hemelsnaam een aantal (!) uur(!) in de warmste ruimte(!) uithoudt met een horloge! Of had je als test enkel 't horloge daar achtergelaten (ifso, why?)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Over de opgietingen zou ik me niet echt zorgen maken, want deze doen enkel de gevoelstemperatuur stijgen (vochtigheidsgraad stijgt), terwijl de werkelijke temperatuur in de cabine juist daalt. Tenzij je natuurlijk zelf opgiet, en je toestel echt in de directe dampstoot van de saunakachel zit...Lagune schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:06:
....
enige waar ik me (weleens) zorgen om maak zijn bij (heftige) opgietingen, toch minder chill als de batterij ploft terwijl ie om je pols zit?, mijn optiek zijn die horloges gemaakt om ook in de woestijn (zuid-spanje etc) brandende zon te overleven dus ~6x een rondje in een sauna van max 15 tot 20 minuten moet ook kunnen??
Voor mij is een saunabezoek een ultiem relax-moment, waarbij ik me niet druk maak om de tijd. Voor wie dat wel doet en geen horloge draagt, hangen er overal klokken.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar het feit dat het ding blijft werken, geeft nog niet aan dat het er niet slecht voor is...
Punctuality is the politeness of kings
In mijn geval, totaal niet bij stil gestaan, had destijds - en nu (buiten saunabezoek) nog - mijn sporthorloge altijd om. Doe hem alleen af als ik hem oplaad.dreamscape schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:41:
Maar... waarom zou je je sporthorloge omhouden in de sauna?
Nu maak ik me iets meer druk om de tijd dan voorheen, want ik moet er aan denken dat ik mijn horloge af doe, verder heb ik sowieso vrijwel alle notificaties uitstaan, dus dat maakt niet zo veel uit.
Voor mij is het zeker geen kwestie van tijd bij houden, want saunabezoeken zijn er bij mij ook om volledig te ontspannen. Zoals @lateef heb ik mijn Garmin gewoon ook altijd aan m'n pols, buiten de momenten dat hij niet aan de lader hangt. Ben gewoon ook benieuwd naar de impact van zo een saunasessie op m'n hartslag en dergelijke. Dat m'n uurwerk er mogelijk iets minder langer door mee zou gaan, neem ik er gerust bij. Er zijn ook genoeg mensen die dat type horloges dragen om te gaan werken, en die hebben lang niet allemaal een kantoorjob (kans dat ie bij bvb een bouwvakker sneuvelt is volgens mij groter dan bij de sporadische saunasessiedreamscape schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:41:
Maar... waarom zou je je sporthorloge omhouden in de sauna? Je hebt je telefoon niet bij de hand, dus je ziet toch geen berichtjes binnenkomen. En ook al blijft hij heel, het materiaal is niet echt ontwikkeld voor zo'n ruimte van 80-90 graden.
Voor mij is een saunabezoek een ultiem relax-moment, waarbij ik me niet druk maak om de tijd. Voor wie dat wel doet en geen horloge draagt, hangen er overal klokken.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar het feit dat het ding blijft werken, geeft nog niet aan dat het er niet slecht voor is...
Goed dat je het zegt, ik had er nog niet op gelet, en nu ben ik het eens na gaan zien in m'n geschiedenis op Garmin Connect. Echter, omdat ik de saunasessie registreer als 'activiteit' ('krachttraining', 'k weet het, moet iets beter vinden), wordt er geen 'stress' vastgelegd tijdens die periode. Het is wel geweten dat warmte (van bvb zon of sauna) sowieso je lichaam een vorm van 'stress' geeft, maar dat staat dan wsch los van het mentale (aangezien het me echt wel doet ontspannen).Marc3l schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:05:
@dvraemdo ziet je Garmin het niet als hoge stress ipv ontspanning? Heb ik iig wel met Garmin als ik in de zon zit.
:strip_exif()/f/image/fMN4UudOwIzZsG7rfCt2ENf4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door dvraemdo op 27-12-2022 19:44 ]
Dat geldt feitelijk toch ook voor hardlopen, sporten of fysieke activiteit in het algemeen? Fysieke inspanning kan juist helpen je hoofd leeg te maken en is in die zin mentaal voordelig. Voordeel van een sauna is dat het fysiek ook nog erg lekker is.dvraemdo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:39:
Goed dat je het zegt, ik had er nog niet op gelet, en nu ben ik het eens na gaan zien in m'n geschiedenis op Garmin Connect. Echter, omdat ik de saunasessie registreer als 'activiteit' ('krachttraining', 'k weet het, moet iets beter vinden), wordt er geen 'stress' vastgelegd tijdens die periode. Het is wel geweten dat warmte (van bvb zon of sauna) sowieso je lichaam een vorm van 'stress' geeft, maar dat staat dan wsch los van het mentale (aangezien het me echt wel doet ontspannen).
Al gaat dit onderhand niet echt meer over horloges.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit zijn m'n hartslag en de gemeten temperatuur tijdens een andere saunasessie. Idd, onder het profiel 'krachttraining' komt die stijging in hartslag voor Garmin over als een behoorlijke inspanning😉Marc3l schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:54:
@dvraemdo thanks! Ik denk inderdaad dat je hem tracked als activiteit. Klopt je hartslag kan met warm weer zo 10 slagen hoger zijn. Voelt altijd wel raar lekker ontspannen in het zonnetje en Garmin denk dat er een tijger achter je aan zit.
:strip_exif()/f/image/oPG5PwI3V0Gun7hh1AAAbnwr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door dvraemdo op 27-12-2022 22:12 ]
Ja, ik neem aan dat elke fysieke activiteit in meer of mindere mate een vorm van fysieke (meetbare?) stress veroorzaakt, maar mentaal doet het altijd wel deugd... Bij sauna is is er minder inspanning nodig voor eenzelfde 'lekker' gevoelGonadan schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:57:
[...]
Dat geldt feitelijk toch ook voor hardlopen, sporten of fysieke activiteit in het algemeen? Fysieke inspanning kan juist helpen je hoofd leeg te maken en is in die zin mentaal voordelig. Voordeel van een sauna is dat het fysiek ook nog erg lekker is.
Al gaat dit onderhand niet echt meer over horloges.
Sorry, we zijn inderdaad een beetje afgeleid aan het geraken. Maar blijft wat mij betreft on-topic, het ging tenslotte over het al dan niet 'meetbaar zijn' van de stress tijdens een saunasessie op een (Garmin) sporthorloge
tijd bijhouden voor de volgende opgietingdreamscape schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:41:
Maar... waarom zou je je sporthorloge omhouden in de sauna?
hartslag tijdens koelen in de buitenlucht, ik ga soms te snel dompelen
waterdamp tijdens opgieting komt ook de barometer in?
Opgieten doe je wanneer je die hete deken op je huid wilt, dompelen wanneer je zin hebt, als het maar lekker is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
mwa, te snel dompelen en je sluit de hitte op in je lichaam, heb je kans dat je later in de rustruimte (restaurant) enorm kan gaan zwetenGonadan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:24:
Sporten enigszins meetbaar en wetenschappelijk aanvliegen kan ik nog wel inkomen, maar een saunabezoek moet ik niet aan denken. Dat gaat echt op gevoel en wil ik graag zo houden.
Opgieten doe je wanneer je die hete deken op je huid wilt, dompelen wanneer je zin hebt, als het maar lekker is.
Cardio of Strength wellicht? Ga je een borstband gebruiken, want een betrouwbare hartslagmeting van je hartslagsensor op je horloge ga je waarschijnlijk niet krijgen bij bodypump.satshow schreef op woensdag 28 december 2022 @ 05:53:
Ik wil binnenkort gaan starten met bodypump. Welke activiteit kan ik daar eigenlijk voor gebruiken op mijn vivoactive 4 horloge?
Dan dompel je simpelweg te kort. Tenzij je het juist gebruikt voor de reactie op je bloedvaten en niet om af te koelen, maar dan wil je liever niet te lang wachten juist. Kan allemaal op gevoel, geen klokje voor nodig. Maar als je dat zelf graag wilt vooral doen hoor, ik gaf alleen aan dat ik er zelf totaal niet op zit te wachten met een saunagang.Lagune schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:33:
mwa, te snel dompelen en je sluit de hitte op in je lichaam, heb je kans dat je later in de rustruimte (restaurant) enorm kan gaan zweten
Denk ook aan een lange duurloop of iets als fartlek. Gewoon op gevoel instructieloos bezig zijn, heerlijk. Uiteraard is het achteraf leuk om te zien wat de route was of bij welke heuvel je gesneuveld bent, maar de echte meerwaarde van het horloge komt dan wel weer bij de gerichte trainingen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ieder zn ding, hartslag flink terug richting rust is voor mij iig een goede graadmeter om te gaan koelenGonadan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:04:
[...]
Dan dompel je simpelweg te kort. Tenzij je het juist gebruikt voor de reactie op je bloedvaten en niet om af te koelen, maar dan wil je liever niet te lang wachten juist. Kan allemaal op gevoel, geen klokje voor nodig. Maar als je dat zelf graag wilt vooral doen hoor, ik gaf alleen aan dat ik er zelf totaal niet op zit te wachten met een saunagang.
Denk ook aan een lange duurloop of iets als fartlek. Gewoon op gevoel instructieloos bezig zijn, heerlijk. Uiteraard is het achteraf leuk om te zien wat de route was of bij welke heuvel je gesneuveld bent, maar de echte meerwaarde van het horloge komt dan wel weer bij de gerichte trainingen.
op gevoel instructieloos bezig zijn met hardlopen? hmm vraag me af wat het doel ervan is, ja leuk voor de mind maar echt een nuttige training zal het niet zijn imho
Even er vanuit gaande dat je dit serieus bedoelt, is jouw stelling dan dat een training fysiek alleen nut kan hebben als het volledig meetbaar en begeleid is? Mooie marketingstrategie voor horlogeverkopers en hardslooptrainers, maar gelukkig is dat niet het geval.Lagune schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:29:
op gevoel instructieloos bezig zijn met hardlopen? hmm vraag me af wat het doel ervan is, ja leuk voor de mind maar echt een nuttige training zal het niet zijn imho
Voor langere duurlopen is kilometers maken het belangrijkste. Elke loop op een specifiek afgestemd tempo of schema doen is niet nodig, je combineert meestal verschillende typen trainingen in een week.
Fartlek is erg leuk om te wennen aan tempowisselingen of daar beter in te worden. Zeker in de natuur kan dat een dynamische manier zijn om volledig op gevoel je lichaam fysiek toch flink te ontwikkelen. In zekere zin kan je het zelfs zien als een manier om een wedstrijd te trainen, want als je ergens tempowisselingen hebt door mensen die in de weg lopen is het daar wel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
gepolariseerd hardlopen (80/20) , ik kan het iig niet zonder horlogeGonadan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:45:
[...]
Even er vanuit gaande dat je dit serieus bedoelt, is jouw stelling dan dat een training fysiek alleen nut kan hebben als het volledig meetbaar en begeleid is? Mooie marketingstrategie voor horlogeverkopers en hardslooptrainers, maar gelukkig is dat niet het geval.
Voor langere duurlopen is kilometers maken het belangrijkste. Elke loop op een specifiek afgestemd tempo of schema doen is niet nodig, je combineert meestal verschillende typen trainingen in een week.
Fartlek is erg leuk om te wennen aan tempowisselingen of daar beter in te worden. Zeker in de natuur kan dat een dynamische manier zijn om volledig op gevoel je lichaam fysiek toch flink te ontwikkelen. In zekere zin kan je het zelfs zien als een manier om een wedstrijd te trainen, want als je ergens tempowisselingen hebt door mensen die in de weg lopen is het daar wel.
Haha juist dat principe kan perfect zonder horloge, gewoon lekker lopen en niet te hard. Dat is juist het hele idee wat ik noem.Lagune schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:54:
gepolariseerd hardlopen (80/20) , ik kan het iig niet zonder horloge ;-)
Maar ik kan zelf wel voelen in welke zone ik ongeveer zit (zeker de hogere), als je daar moeite mee hebt kan ik mij voorstellen dat je graag een horloge wilt om je af te remmen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, dat is niet nodig, maar waarom is een (meer of minder) geavanceerd sporthorloge met GPS überhaupt nodig? Je kan ook op een kaart een route uitstippelen, intervallen doen van een x-aantal bomen/lantarenpalen, rondjes op de atletiekbaan of gewoon ins Blaue hinein. Ik ken mensen die op die laatste wijze, zonder enige registratie, marathons (ruim) onder de drie uur lopen.Gonadan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:45:
[...]
Zelf vind ik de data die ik kan registreren leuk en daarnaast loop ik volgens een methode waarbij iedere training die ik loop bestaat uit intervallen/blokken van verschillende afstanden/tijden met verschillend tempo, ook in mijn duurlopen zitten tempowisselingen. Iedere training loop ik dus met een instructie en dat is toch wel bijzonder prettig dat mijn horloge dat doorgeeft. Noodzakelijk? Nee, natuurlijk niet, maar het werkt voor mij.
Ze zitten niet in mijn schema, maar geloof wel dat een fartlek nut kan hebben, maar niet als wedstrijdtraining. Als je te veel tempowisselingen ervaart, loop je de verkeerde wedstrijden. Wanneer je niet zo snel bent, maar voor je zelf een goede tijd neer wilt zetten, moet je geen grote evenementen lopen. Die kunnen inderdaad (te) druk zijn. Maar er zijn echt meer dan voldoende wedstrijden waar je in ieder tempo met voldoende ruimte kunt lopen.Gonadan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:45:
[...]
Wat mij bij die AW4 goed beviel waren die fitnessringen. Die focusten niet op aantal stappen maar als optelsom van bewegen (calorieen waarbij alles telt. Van opruimen tot naar de wc gaan), een trainen ring die intensievere manieren van bewegen monitort en een staan ring. Pas op een tweede scherm kwam ik op stappen. Een FitBit die ik vroeger had had ook focus op stappen. En die FR645 lijkt het ook te hebben. Groots stappen op hoofddisplay en juichend als je doel haalt. Maar als je stuk fietst komt er geen stap bij.
Wat is het Garmin / Connect equivalent van die ringen? Apart watch face maken met parameters als calorieen?
En ik mis nu enorm de navigatie tijdens het hardlopen. Moet nu altijd met dopjes inlopen met turn-by-turn navigatie via Komoot. Het werkt, maar heb liever gewoon de route op m'n horloge staan.
![]() | ![]() |
Het mag ook wel een tikje chiquer qua uiterlijk, dus een fenix 6 pro / 7 of epix2 lijken me wel wat. Denk niet dat ik nog voor een AMOLED scherm ga na deze ervaring met de Venu.
Ze zullen wel allemaal nieuwe dingen hebben bedacht waardoor de nieuwere horloges niet gaan inbranden, maar toch staat de waarschuwing nog wel in de handleiding
Denk dat ik voor de zilveren fenix 7 ga. Nog even wat vergelijken tussen de verschillende versies.
Check even de hele discussie in plaats van dat beperkte citaat. Of een horloge meerwaarde kan hebben staat buiten kijf.lateef schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:02:
Nee, dat is niet nodig, maar waarom is een (meer of minder) geavanceerd sporthorloge met GPS überhaupt nodig? Je kan ook op een kaart een route uitstippelen, intervallen doen van een x-aantal bomen/lantarenpalen, rondjes op de atletiekbaan of gewoon ins Blaue hinein. Ik ken mensen die op die laatste wijze, zonder enige registratie, marathons (ruim) onder de drie uur lopen.
Zelf vind ik de data die ik kan registreren leuk en daarnaast loop ik volgens een methode waarbij iedere training die ik loop bestaat uit intervallen/blokken van verschillende afstanden/tijden met verschillend tempo, ook in mijn duurlopen zitten tempowisselingen. Iedere training loop ik dus met een instructie en dat is toch wel bijzonder prettig dat mijn horloge dat doorgeeft. Noodzakelijk? Nee, natuurlijk niet, maar het werkt voor mij.
De stelling was echter dat een training zonder instructies van een horloge (of anderzijds) geen zinnige training kan zijn, en dat bestrijd ik ten zeerste.
Dat hangt er maar helemaal van af wat je in een wedstrijd zoekt. Ik ben geen snelle loper dus geen licentie o.i.d. maar heb verschillende soorten evenementen meegedaan en het kan vriezen en dooien.Ze zitten niet in mijn schema, maar geloof wel dat een fartlek nut kan hebben, maar niet als wedstrijdtraining. Als je te veel tempowisselingen ervaart, loop je de verkeerde wedstrijden. Wanneer je niet zo snel bent, maar voor je zelf een goede tijd neer wilt zetten, moet je geen grote evenementen lopen. Die kunnen inderdaad (te) druk zijn. Maar er zijn echt meer dan voldoende wedstrijden waar je in ieder tempo met voldoende ruimte kunt lopen.
Ik loop een evenement omdat ik er zin in heb vanwege locatie, of kennissen die mee doen of gewoon omdat het kan. Ik ga ook echt geen moeite doen voor de perfecte race of startpositie, plezier staat boven de tijd. Dus dan kom je wel vaker tempowisselingen tegen.
Maar ieder z'n ding, ik vind dat speelse in een bos wel leuk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je een OLED-scherm, zoals Apple en Garmin al jaren gebruiken, altijd of op volle sterkte, aan laat staan zal je wel problemen krijgen ja.Dennahz schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:27:
Ben me aan het oriënteren voor een nieuw sporthorloge. Momenteel heb ik de Venu welke op zich best goed bevalt, maar begin te merken dat de batterij zwakker begint te worden en het scherm is ingebrand, dus verre van scherp.
En ik mis nu enorm de navigatie tijdens het hardlopen. Moet nu altijd met dopjes inlopen met turn-by-turn navigatie via Komoot. Het werkt, maar heb liever gewoon de route op m'n horloge staan.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het mag ook wel een tikje chiquer qua uiterlijk, dus een fenix 6 pro / 7 of epix2 lijken me wel wat. Denk niet dat ik nog voor een AMOLED scherm ga na deze ervaring met de Venu.
Ze zullen wel allemaal nieuwe dingen hebben bedacht waardoor de nieuwere horloges niet gaan inbranden, maar toch staat de waarschuwing nog wel in de handleidingImo is deze techniek gewoon niet geschikt voor horloges. Teveel statische beelden.
Denk dat ik voor de zilveren fenix 7 ga. Nog even wat vergelijken tussen de verschillende versies.
Vandaar dat je het beste de instelling kan gebruiken dat het scherm aan gaat of op volle sterke gaat als je er naar kijkt (je pols optilt).
Apple heeft al jaren ervaring met OLED schermen en verkoopt heel veel horloges. Toch lees ik weinig klachten. OLED-gate bestaat niet volgens mij.
Aan jou de keuze dus. De Fenix is vrijwel identiek aan de Epix. Op het scherm na.
Het hangt ook van het gebruik af, maar het kan altijd gebeuren dus niemand gaat je garanties geven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
tegenwoordig kan je alwaysOn gewoon aanzettenPatrickC schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:05:
Gewoon always on uit laten op een OLED. Scherm gaat vanzelf aan als je er op kijkt, tikt of knop indrukt. Ik heb de always on van mijn vorige Garmin horloges geen moment gemist toen ik de Epix ging gebruiken en het scherm is zoveel mooier (veel scherper, meer contrast, meer kleuren) dan de Forerunner/Fenix serie en ook geen backlight meer nodig om het scherm te kunnen aflezen in donkerdere ruimtes.
zoiezo was het inbranden op de venu1 gewoon een known-issue ?
Ik vind iedere paar dagen moeten opladen irritanter dan zo'n zwarte bak om je pols.Lagune schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:19:
[...]
tegenwoordig kan je alwaysOn gewoon aanzettenmeeste watchfaces hebben gewoon een anti inbrand functie? (zo'n zwarte bak om je pols die alleen aanspringt met gesture vindt ik persoonlijk heel lelijk)
Heb het horloge voor mezelf gekocht niet voor iemand anders.
Maar ieder zijn ding.
Is dit nu een vraag of een stelling?zoiezo was het inbranden op de venu1 gewoon een known-issue ?
[ Voor 15% gewijzigd door La1974 op 30-12-2022 09:58 ]
Ja.. die ken ik… mijn Plasma TV zou ook niet meer inbranden zei de fabrikant want dat hadden ze opgelost (pixelshift, pixelclean,etc .). Daar trap ik niet meer in! Vaak gebeurt dit pas na de 2 jaar garantie en dan moet je nog maar zien hoeveel het kost om het scherm te vervangen. Verder heb je veel minder laadcycli als je always on uit zet, wat de levensduur van je batterij verlengt. En… die ‘zwarte bak’ zie ik helemaal niet, want het horloge is zwart als ik er niet naar kijk. Andere mensen zien het wel, maar… wat boeit mij dat!Lagune schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:19:
[...]
tegenwoordig kan je alwaysOn gewoon aanzettenmeeste watchfaces hebben gewoon een anti inbrand functie? (zo'n zwarte bak om je pols die alleen aanspringt met gesture vindt ik persoonlijk heel lelijk)
zoiezo was het inbranden op de venu1 gewoon een known-issue ?
[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 30-12-2022 10:38 ]
dat is een feit met daaraan een stelling dat "inbranden in 2022 geen issue meer bij last (current) gen garmin horloges"
gaat mij trouwens niet om wat anderen ervan vinden, vindt het zelf lelijk
en, het is ook handig dat je de tijd kan aflezen zonder een pols beweging
alwaysOn
:strip_exif()/f/image/Jn69ZLI5KtUXEJ4tuoUaAoqL.jpg?f=fotoalbum_large)
gesture
:strip_exif()/f/image/k6LG2k5YavWQF9hinmKe6a2K.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Lagune op 30-12-2022 15:17 ]
Ik houd weer niet van die lichtbak met felle kleurtjes dus doe mij maar gewoon een Fenix dat is veel subtieler. En uiteraard altijd aan inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
k*t, voor niets vandaag gaan fietsen dusascent schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:47:
als jullie nou voor de jaarwisseling (lees; morgen) nog een activiteit loggen met Garmin, krijg je nog een badge
Hi Ha Hopjesvla
Totaal niet! Vandaag was droog, morgen is nat. Vandaag was dus een uitstekende dag dus voor een fietstocht!Hopjesvla79 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:19:
[...]
k*t, voor niets vandaag gaan fietsen dus
Maar morgen en overmorgen zijn wel de traditnionele eindejaars/nieuwjaars badges. Wandelingetje mag ook ... hoeft niet lang te zijn ...
Leuke watchface, welke is dat?Lagune schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:13:
[...]
dat is een feit met daaraan een stelling dat "inbranden in 2022 geen issue meer bij last (current) gen garmin horloges"
gaat mij trouwens niet om wat anderen ervan vinden, vindt het zelf lelijk
en, het is ook handig dat je de tijd kan aflezen zonder een pols beweging![]()
alwaysOn
[Afbeelding]
gesture
[Afbeelding]
Ik heb de hele discussie gelezen, de vraag was wat het doel is van trainen zonder instructies en dat dat voor @Lagune niet nuttig is. Die mening deel ik, een training zonder instructies is voor mij niet nuttig. Iedere training is gericht en heeft voor mij een "idee" en een "doel" en daarvoor zijn de instructies van mijn horloge van meerwaarde. Dat dat voor jou niet geldt, prima, ieder zijn eigen doel en methode.Gonadan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:40:
[...]
Check even de hele discussie in plaats van dat beperkte citaat. Of een horloge meerwaarde kan hebben staat buiten kijf.
De stelling was echter dat een training zonder instructies van een horloge (of anderzijds) geen zinnige training kan zijn, en dat bestrijd ik ten zeerste.
Dat is ook exact wat ik zeg, wanneer je niet snel bent, maar voor jezelf een goede tijd neer wilt zetten, moet je geen grote evenementen lopen. Wanneer je het leuk, gezellig, whatever vindt, kunnen grote evenementen prima zijn, maar dan is slalommen bijna onontkoombaar.Gonadan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:40:
Dat hangt er maar helemaal van af wat je in een wedstrijd zoekt.
[ Voor 20% gewijzigd door lateef op 31-12-2022 12:34 ]
Dat niet exact wat je zegt, je noemt het de verkeerde wedstrijden. Net als dat het eerder niet over persoonlijke voorkeur ging maar als stemming gebracht wat dat een training zonder instructies onderweg geen nut kan hebben.lateef schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:34:
[...]
Ik heb de hele discussie gelezen, de vraag was wat het doel is van trainen zonder instructies en dat dat voor @Lagune niet nuttig is. Die mening deel ik, een training zonder instructies is voor mij niet nuttig. Iedere training is gericht en heeft voor mij een "idee" en een "doel" en daarvoor zijn de instructies van mijn horloge van meerwaarde. Dat dat voor jou niet geldt, prima, ieder zijn eigen doel en methode.
[...]
Dat is ook exact wat ik zeg, wanneer je niet snel bent, maar voor jezelf een goede tijd neer wilt zetten, moet je geen grote evenementen lopen. Wanneer je het leuk, gezellig, whatever vindt, kunnen grote evenementen prima zijn, maar dan is slalommen bijna onontkoombaar.
Belangrijke nuances die het persoonlijke aspect lijken te negeren. Maar zolang je het in een persoonlijke sfeer bedoelt zijn we het eens.
Overigens hangt het ook erg af van type loop, nog niet eens per se de grootte. Een dam tot dam kan een hel zijn terwijl ik de ruimte bij een Amsterdam HM best erg ruim vond, daar is tempo houden goed te doen.
Ik heb ook kleine loopjes gedaan die dan gaan over weg, bospad, smalle zandpaadjes en door duinpannetjes. Dat is bijna een fartlekrace.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Stamina heb ik eigenlijk nog niet gebruikt, maar het lijkt me ook iets voor heel lange duurlopen of wedstrijden en die heb ik sinds ik het horloge heb nog niet gelopen. Morning report en HRV status let ik wel dagelijks op. En ik moet zeggen dat het wel klopt. Ik heb helaas een zware periode achter de rug met het overlijden van mijn vader na een kort ziekbed, terwijl ik tegelijkertijd mijn eerste Corona besmetting te pakken had… Tsja, altijd heel voorzichtig geweest, maar als de nood aan de man is en je veel in een ziekenhuis komt, dan ben je een keertje aan de beurt. In die tijd dook mijn HRV status dan ook diep in het rood, maar deze is de laatste 2 weken weer in het groen terecht gekomen. Maar het horloge geeft wel duidelijk aan dat ik maar langzaam herstel van inspanningen, dus ik ben het nog lang niet allemaal kwijt. En dat voel ik ook gewoon. Ik doe het dan ook nog steeds rustiger aan… Hopelijk wordt het langzaam beter…Aghanim schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:58:
Wat zijn jullie concrete ervaringen met de nieuwe features van de F7/Epix/955? Is stamina een nuttige metric en wat doe je er tijdens het lopen mee? En hoe zit het met morning report en HRV status? Klopt het met hoe je je voelt en wat doe je er mee?
Heb er mij twee jaar aan geërgerd tijdens mijn ocasionele loopjes en wandelingen (naast het fietsen) dat die trainingen volgens Garmin Connect nooit hebben bestaan of meegeteld worden in mijn conditie. Deze morgen mij een Garmin Fenix 6 Pro besteld op CoolblueStancke schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:47:
[...]
Oja, toch teleurgesteld dat de “recovery functie” na een training niet op het toestel zit. Dat had ik nu toch niet verwacht
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tGtgY0b0WPHA9b3hFfVGkAIn.jpg?f=user_large)
Wandelen doet toch ook vrij weinig voor je conditie? Of bedoel je het anders?Stancke schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:14:
[...]
Heb er mij twee jaar aan geërgerd tijdens mijn ocasionele loopjes en wandelingen (naast het fietsen) dat die trainingen volgens Garmin Connect nooit hebben bestaan of meegeteld worden in mijn conditie. Deze morgen mij een Garmin Fenix 6 Pro besteld op CoolblueMeerprijs voor de Fenix 7 even overwogen maar kon het niet over mijn hart krijgen. Naar mijn gevoel de meerprijs niet waard.
[Afbeelding]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik log graag mijn activiteiten buiten het fietsen (wandeltochten, loopjes) etc. en na 2 jaar ergerde ik er mij nog steeds aan dat mijn Venu geen training load/recovery data gaf voor die trainingen waardoor het leek alsof ik geen conditie aan het opbouwen was volgens Garmin. Ik hou wel van cijfertjes en data en gezien ik er na 2 jaar nog steeds mij niet over kan zetten, is de aankoop van de Fenix wel gerechtvaardigdGonadan schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:20:
[...]
Wandelen doet toch ook vrij weinig voor je conditie? Of bedoel je het anders?
Ben nu wel aan het twijfelen geslagen aangezien de Forerunner 945/955 "morning report" geeft en "training suggestion" en de Fenix 6 niet. Ik moet zeggen dat ik toch wel rekening regelmatig mijn body battery nakijk en er op regelde tijdstippen ook rekening mee hou om die dag wel of niet een training uit te voeren.
Als ik zie dat de Forerunner onderstaande data weergeeft, denk ik dat het voor mij een meerwaarde is tov. de Fenix. Het is wel zoiets dat ik eigenlijk zocht, iemand/apparaat die mij feedback geeft om training wel/niet te doen en wat dan ook van training. Ik sport graag maar heb graag iemand die zegt wat ik moet doen (beetje zoals getrouwd zijn).
Denk eerder nu de Fenix retour te sturen en te kijken voor de ForeRunner 945
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IFuxprfRaniZLTOSQBcxROv9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fhUU1o4XCZIBD6m8hDFmxdjj.jpg?f=user_large)
@Stancke voor zover ik weet is de F6 gelijk aan de 945 en hebben beide dus geen morning report. Je moet dan de 955 nemen. Todays suggestion zit wel op de F6. Verwacht er niet te veel van, bij mij was de suggestie vrijwel dagelijks hetzelfde ondanks wel/geen inspanning de dag ervoor.
Ik zie altijd een flinke dip in de HRV tijdens slaap nadat ik op de dag ervoor hardgelopen heb. Hetzelfde gebeurt als ik een stressvolle dag heb gehad (ik heb best wel een stressvolle baan) of wanneer ik nog laat op de avond gegeten heb (chips, pinda’s, etc.Aghanim schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:09:
@PatrickC gecondoleerd! Wat klote om je vader te moeten missen. Diep rood bij ziekte zou ik wel verwachten inderdaad. Nu je beter bent maar nog niet volledig hersteld: zie je dat langzamere herstel ook terug in de HRV resultaten en adviezen? Daar zou een grote meerwaarde liggen als dat zo werkt. Ben toch wel benieuwd en de AW begint wat te vervelen
Nog een paar grafiekjes… eerste 2 HRV trend en 3e de trainingsstatus…
:strip_exif()/f/image/I3BATSOwWGGa58Ycia24x5zx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sU7VqgbhN0ZrmFC2gvbbo8ul.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2OuToylV8OzROOfGt3i0BJ90.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu een 6X Pro en die voldoet meer dan prima, maar dat mooie OLED scherm is toch wel erg fraai en het is natuurlijk altijd leuk weer iets nieuws te kopen. Zat al een tijdje met een schuin oog naar een Epix 2 te kijken, maar eigenlijk is die Venu Plus ook wel gewoon erg fraai en nog niet de helft van de prijs. Dilemma's....
Van een Fenix 6X Pro ‘terug’ naar een Venu Plus… dan lever je toch wel veel trainingsfuncties en maps in. En dat voor een mooier scherm… Gewoon de Epix 2 kopen in de ING shop!Wekko306 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:36:
Na mij anderhalf jaar zo af en toe belachelijk maken ("doe die wandklok nou eens af als we naar bed gaan" en "wie gaat er nou extra veel meters lopen omdat je horloge zegt dat je te weinig stappen hebt gezet") heeft mijn vriendin sinds dit weekend ook erg Garmin: de Venu 2 Plus. Erg mooi ding moet ik zeggen!
Ik heb nu een 6X Pro en die voldoet meer dan prima, maar dat mooie OLED scherm is toch wel erg fraai en het is natuurlijk altijd leuk weer iets nieuws te kopen. Zat al een tijdje met een schuin oog naar een Epix 2 te kijken, maar eigenlijk is die Venu Plus ook wel gewoon erg fraai en nog niet de helft van de prijs. Dilemma's....
Heb je helemaal gelijk in, ondanks dat ik in de praktijk maar weinig van die trainingsfuncties gebruik die ik dan zou missen. Maar goed, iets inleveren in functies wil ik natuurlijk sowieso niet en die Epix 2 vind ik qua design ook wel wat stoerder, dus ik ben bang dat je gelijk hebt..PatrickC schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:18:
[...]
Van een Fenix 6X Pro ‘terug’ naar een Venu Plus… dan lever je toch wel veel trainingsfuncties en maps in. En dat voor een mooier scherm… Gewoon de Epix 2 kopen in de ING shop!
Ik las net dat de geruchten zijn dat er een forerunner 265 aan zit te komen, wat in essentie een forerunner 255 met OLED scherm zou zijn. Maar de 255 is net uit, dus aan de andere kant lijkt me het ook niet heel waarschijnlijk...Wekko306 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:47:
[...]
Heb je helemaal gelijk in, ondanks dat ik in de praktijk maar weinig van die trainingsfuncties gebruik die ik dan zou missen. Maar goed, iets inleveren in functies wil ik natuurlijk sowieso niet en die Epix 2 vind ik qua design ook wel wat stoerder, dus ik ben bang dat je gelijk hebt..
Ik zit zelf nog op mijn Epix 2 te wachten, ING heeft hem helaas nog niet verzonden..
Verwijderd
De Epix en Marq zijn toch ook gemaakt voor buitensporten en hebben een OLED-scherm?Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:08:
Forerunner met Oled scherm lijk mij onwaarschijnlijk. Juist bij het buitensporten heeft het speciale lcd scherm van garmin een grotere meerwaarde ten opzichte van een oled scherm.
Wat gonodan zegt; wandeltochten doen niets voor je conditie tenzij je er helemaal geen hebt of snelwandelt😀.Stancke schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:28:
[...]
Ik log graag mijn activiteiten buiten het fietsen (wandeltochten, loopjes) etc. en na 2 jaar ergerde ik er mij nog steeds aan dat mijn Venu geen training load/recovery data gaf voor die trainingen waardoor het leek alsof ik geen conditie aan het opbouwen was volgens Garmin. Ik hou wel van cijfertjes en data en gezien ik er na 2 jaar nog steeds mij niet over kan zetten, is de aankoop van de Fenix wel gerechtvaardigd![]()
Ben nu wel aan het twijfelen geslagen aangezien de Forerunner 945/955 "morning report" geeft en "training suggestion" en de Fenix 6 niet. Ik moet zeggen dat ik toch wel rekening regelmatig mijn body battery nakijk en er op regelde tijdstippen ook rekening mee hou om die dag wel of niet een training uit te voeren.
Als ik zie dat de Forerunner onderstaande data weergeeft, denk ik dat het voor mij een meerwaarde is tov. de Fenix. Het is wel zoiets dat ik eigenlijk zocht, iemand/apparaat die mij feedback geeft om training wel/niet te doen en wat dan ook van training. Ik sport graag maar heb graag iemand die zegt wat ik moet doen (beetje zoals getrouwd zijn).
Denk eerder nu de Fenix retour te sturen en te kijken voor de ForeRunner 945
[Afbeelding]
[Afbeelding]