Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Gewoon even in de Garmin Connect app toevoegen is toch sneller?ascent schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:08:
Heeft iemand gevonden hoe je bij een Garmin op je watch je gewicht invoert? Handiger dan hannesen met een smartwatch in de badkamer
Batterijduur van Garmin is geweldig. Van de Solar zal je weinig merken nu. Of loop je met korte mouwen?Aight! schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:04:
[...]
Eindelijk binnen! Maar ik moet wel even wennen aan de Garmin knoppen ipv polar dat werkt allemaal net iets anders.
Eerste rondje ook hardgelopen ermee, werkt best fijn maar snap er nog weinig van hahah. Maar dat komt vanzelf wel! Ben benieuwd naar de batterij duur, met zo een Fenix solar.
Welke data hebben jullie allemaal op het Home Screen staan? Via de Garmin connect kon ik nog andere screens downloaden maar sommige zijn wel erg druk haha.
Ik heb een cheape van de Lidl maar de keten van apicalls om het uiteindelijk bij Garmin te krijgen is nogal breekbaar geblekenCT schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:36:
ik heb jaren geleden de beetje overpriced garmin weegschaal gekocht, ding doet letterlijk alleen dat, ff je gewicht invoegen in je garmin profiel - geheel automagisch
Ja dat betwijfel ik dus. Horloge heb je altijd om, mobiel ligt wel eens elders aan de lader oidCloclo100 schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:16:
[...]
Gewoon even in de Garmin Connect app toevoegen is toch sneller?
Tegen dat jij het juiste knopje hebt gevonden op die horloge heb ik al 5x het gewicht ingegeven via de app. (gewoon in de feed het knopje "voeg gegevens toe")ascent schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:05:
[...]
Ja dat betwijfel ik dus. Horloge heb je altijd om, mobiel ligt wel eens elders aan de lader oid
Maar omdat je het toch vraagt;
- linkermiddenknop ingedrukt houden -> 6 keer omhoog klikken -> gebruikersprofiel -> gewicht ->instellen
Maar dat is niet het gewicht wat hier bedoeld wordt. Want als je in GC een gewicht registratie doet, dan blijft die setting op het horloge gewoon wat het was.Cloclo100 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:32:
Maar omdat je het toch vraagt;
- linkermiddenknop ingedrukt houden -> 6 keer omhoog klikken -> gebruikersprofiel -> gewicht ->instellen
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
nee daar heb ik geen idee van eerlijk gezegd.. een snelle Google actie levert ook geen resultaat op.
Settings>User Profile>Weightascent schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:08:
Heeft iemand gevonden hoe je bij een Garmin op je watch je gewicht invoert? Handiger dan hannesen met een smartwatch in de badkamer
PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2
Dat wordt een goede keerpunt-training!rvdlo schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:36:
Iemand met een Garmin Venu 2S, die mij kan vertellen of je een zwembad lengte kunt instellen van 8 meter?
Iets behulpzamer: https://support.garmin.co...ntifier=707572&tab=topics minimale lengte lijkt 14m te zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door MrAcid op 12-12-2022 20:18 ]
Als oplossing heb ik nu snel tijdelijk een Fitbit account aangemaakt, 1x mijn gewicht en vetpercentage ingevoerd en op export geklikt. Daarna heb ik dit template gebruikt om mijn gewicht en lichaamsvet van het afgelopen jaar toe te voegen met de data van de export van Samsung Health (ik kwam van een Galaxy Watch3). Nu heb ik alle lichaamsvetpercentages erin staan (spiermassa en het percentage lichaamswater (nog) niet). Ik lees forum berichten van 9 jaar terug van mensen dat ze graag deze functie willen maar het is nog steeds niet geïmplementeerd.
Klopt, maar dit is wat anders als het gewicht wat je invoert door te kiezen voor ‘Een weegmoment toevoegen’ via Gezondheidsstatistieken in de GC app, Dat is namelijk ook de plek waar metingen via een weegschaal terecht komen en kun je ook het gewichtverloop bekijken op 1 dag, 7 dagen, 4 weken en een heel jaar.Cloclo100 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:19:
Ik heb net even getest.. als ik in GC mijn gewicht aanpast, staat dit meteen op mijn Epix 2.
Haha ja, door het vele keren zal het nooit heel precies worden.MrAcid schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:11:
[...]
Dat wordt een goede keerpunt-training!
Iets behulpzamer: https://support.garmin.co...ntifier=707572&tab=topics minimale lengte lijkt 14m te zijn.
Maar bedankt voor het linkje, goede informatie.
Hm interessant. mn lidl weegschaal doet ook een poging om die metrics te meten maar die komen inderdaad ook niet mee naar Garmin. Dat is sowieso nogal een daisy-chain aan API calls achter elkaar dus die zullen ergens wel sneuvelen. Lijkt inderdaad ook niet handmatig toe te voegen te zijn in de app of web.DeathNebula schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:36:
Ook ik heb mijn Garmin Epix gen 2 nu enkele dagen en ben heel tevreden. Echter mis ik 1 ding waarvan ik denk dat ze dat moedwillig achterwege laten. De enige manier om je lichaamsvetpercentage toe te voegen is om de Index weegschaal van Garmin zelf te kopen (die echt heel duur is). Ik heb zelf een Omron BF511 en ik ben niet van plan om deze in te wisselen.
En er wordt inderdaad alleen het gewicht doorgestuurd, maar dat vind ik ook genoeg. De andere data bekijk ik wel in Withings Health Mate.
- Garmin Forerunner 210 (2010) waarvan de hele rubber band in 100 stukken ligt en geen HR (ja met strap)
- Polar M400 die ik ooit op een skipiste vond. Werkt super, maar geen HR (ja tenzij ik strap koop)
- Polar M200 die ik ooit bij kringloop voor 2,50 vond (jaja). Werkt met HR sensor ook, maar accu is compleet gaar (kan er net 1 loopje uit persen. Zonder GPS wel week trouwens). GPS fix is drama.
- Genoemde iphone 7 met brakke accu en met strava, maar dan geen HR
- Forerunner 645 / 935 (beiden net te duur, maar goed die schuif ik dan wel door)
- Fenix 3HR / 5 (hebben wel iets ruigs maar mogelijk te groot en de 3HR gaat ook al wat jaartjes mee)
- Forerunner 245 of evt 235 (225 als ik echt cheap wil) en
- Forerunner 735XT die weer wat meer pro is
- Forerunner 35/45 ook naar gekeken. Die 35 is ook zeer cheap maar wel karig. De 55 modern maar best duur voor entrylevel tweedehands
Heb je ook nog een vraag? Zeker!
Ik had ze eerst genegeerd maar ineens popten daar de Vivoactive 3 en 4 op. Met name die 4 is tjokvol opties inclusief NFC, barometer en moderne interface. En dat voor relatief weinig euro. Maar twee knoppen helaas (de 3 zelfs maar 1). Nu ben ik in de war. Vivoactive is andere doelgroep. Ik zou voor multisport moeten gaan (hardlopen, wielrennen, zeilen, skieen, hiken en nog wel wat. Nee niet allemaal tegelijk...). Hoe targeten ze die VA4? Lijkt ineens een aantrekkelijke optie maar ik vertrok met Fenix 3HR in mijn achterhoofd. Dit is andere kant spectrum.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
[ Voor 8% gewijzigd door PatrickC op 12-12-2022 22:15 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
DeleteAntonius schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:13:
Jammer dat je net even later bent. De Forerunner 55 was tijdens BF eventjes 119 euries. Nipt boven je budget maar misschien hadden net wat extra snufjes je over die streep kunnen trekken.
[ Voor 13% gewijzigd door mv_ak op 13-12-2022 23:39 ]
Dat is - IMO - een algoritme probleem en niet een conditieprobleem.ascent schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:12:
Wat zijn in 't Garmin-ecosysteem tips om de VO2max omhoog te krijgen? Ik merk zelf vaak bij intervallen dat 'ie wat lijkt te stijgen, maar als ik wat vaker de "base" runs van Garmin volg (als suggested workout), dan gaat 't allemaal niet zo hard. Tips?
Ik zou dus niet alleen zware trainingen doen, want dan mis je de basistrainingen juist. Teveel zware trainingen leidt ook best snel tot te hoge belasting en daarmee weinig/geen verbetering.
Niet teveel sturen op dagelijkse of wekelijkse wijzigingen van de V02 max estimate, maar naar de lange termijn trends kijken.
Fenix 7/Tactix 7 System Software 10.44
Geen heftige changelog, wel handig als je de daily suggested workouts gebruikt zo te zien.Change Log
Fixed possible shutdown when pausing training from a Daily Suggested Workout prompt.
Fixed issue where translations may not update.
Fixed possibly getting stuck on Daily Suggested Workout page.
Fixed possible icon overlap on pair phone prompt in first time setup.
Afwisselen... Bij mij kan bij zowel rustigere als interval loopjes VO2Max aanpassen maar interval (of in ieder geval loopjes met ook hoger tempo) werken wel het best. Niet alleen qua 'output garmin' maar uberhaupt in het algemeen wat betreft vooruitgangascent schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:12:
Wat zijn in 't Garmin-ecosysteem tips om de VO2max omhoog te krijgen? Ik merk zelf vaak bij intervallen dat 'ie wat lijkt te stijgen, maar als ik wat vaker de "base" runs van Garmin volg (als suggested workout), dan gaat 't allemaal niet zo hard. Tips?
Ik zit in twijfel voor de aanschaf van een garmin watch, hoe doen jullie dit in combinatie met de edge?
Ik heb een garmin edge + hartslagband welke ik gebruik met mtb/wielrennen. Houden jullie het horloge dan om of doe je deze af terwijl je gebruik maakt van de edge en hartslagband? En hoe voorkom je dan dat deze dubbel opneemt?
misschien maar 1 van de 2 starten?..luuk66 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:56:
..En hoe voorkom je dan dat deze dubbel opneemt?
Als je de Edge en een Epix andere Garmin heb zie ik niet de meerwaarde om de Epix andere Garmin te starten ipv de Edge. Of je de Epix andere Garmin om wil houden is aan jou.
[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 13-12-2022 15:09 . Reden: Dacht zowel Epix als edge te ehbben gelezen in TS ]
Hi Ha Hopjesvla
Haha thanks! En jij bent fan van de epix? 😉Hopjesvla79 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:06:
[...]
misschien maar 1 van de 2 starten?..![]()
Als je de Edge en een Epix andere Garmin heb zie ik niet de meerwaarde om de Epix andere Garmin te starten ipv de Edge. Of je de Epix andere Garmin om wil houden is aan jou.
ha ha nee heb nog een 'good old' Fenix 5X+ die ik ook voor het gravellen gebruik met een stuur houder. Maar als ik daarbij ook nog een Edge zou hebben dan zou ik die laatste gebruiken voor het fietsen en de Fenix voor alle andere dingen.luuk66 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:20:
[...]
Haha thanks! En jij bent fan van de epix? 😉
Dacht even snel Epix te lezen in je bericht maar dat was dus gewoon Edge..
Hi Ha Hopjesvla
Ik heb dat (Edge + Fenix) en ik start de activiteit simpelweg niet op de Fenix als ik ga fietsen met de Edge. Dan gaat het goed, wordt maar 1x geregistreerd etcluuk66 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:56:
Beste allemaal,
Ik zit in twijfel voor de aanschaf van een garmin watch, hoe doen jullie dit in combinatie met de edge?
Ik heb een garmin edge + hartslagband welke ik gebruik met mtb/wielrennen. Houden jullie het horloge dan om of doe je deze af terwijl je gebruik maakt van de edge en hartslagband? En hoe voorkom je dan dat deze dubbel opneemt?
Ik neem een fietsrit op met mijn edge 530. Horloge (Fenix 7s) heb ik gewoon om maar doe ik niets mee dus neemt ook niets op. Als je Fysio TrueUp aanzet, worden de activiteiten op zowel je Edge als horloge gesynchroniseert wat betreft fitheidsparameters en dergelijke.luuk66 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:56:
Beste allemaal,
Voor fietsen is de Edge 530 superieur aan de Fenix 7s qua gebruiksgemak. Voor alle andere activiteiten (hardlopen, wandelen, zwemmen, gezondheidsparameters) gebruik ik de 7s, dus ik zie zeker meerwaarde om ze naast elkaar te houden.
[ Voor 24% gewijzigd door De Ingenieur op 14-12-2022 12:54 ]
Bedankt voor jullie antwoorden!
Verder twijfel ik nog over de meerwaarde van een horloge! Wat heeft jullie en de rest hier de knoop door doen hakken om uiteindelijk toch een watch aan te schaffen?
Dat een edge zo lastig te dragen is aan je polsluuk66 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:13:
@De Ingenieur @joker1977 @Hopjesvla79
Bedankt voor jullie antwoorden!
Verder twijfel ik nog over de meerwaarde van een horloge! Wat heeft jullie en de rest hier de knoop door doen hakken om uiteindelijk toch een watch aan te schaffen?
Heb het zelf juist andersom gedaan. Vond op de MTB de meerwaarde van de Edge mager tegenover de F6 Pro. Deed deze op een fiets mount op het stuur. Als je veel kaart navigeert is een groter scherm wel handig.
Plus dat een horloge 24/7 bruikbaar is.
@PatrickC MFP is volgens mij 1 van de weinige uitzonderingen die wel naar Connect mogen uploaden inderdaad. Zo hield in mijn kcal intake bij.
[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 13-12-2022 18:24 ]
Fenix of Epix op het stuur. Edge verkopen. Toestellen kunnen nagenoeg hetzelfde maar het horloge heeft een betere use case. Kun je ook mee lopen, zwemmen etcetera.luuk66 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:56:
Beste allemaal,
Ik heb een vivoactive die ik dagelijks draag en ook aan heb met het mtb'en. Scherm van je edge is vele malen groter dan van het horloge en daarmee veel fijner af te lezenluuk66 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:56:
Beste allemaal,
Dat is inderdaad het geval maar ik denk wel erg persoonlijk of je daar het extra geld voor een Edge voor over hebt. Zelf maakte ik screens met snelheid+actuele hartslag. Dat is meer dan goed af te lezen op een horloge scherm. Wil je 6 data fields dan wordt het anders inderdaadmaartend schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:24:
[...]
Ik heb een vivoactive die ik dagelijks draag en ook aan heb met het mtb'en. Scherm van je edge is vele malen groter dan van het horloge en daarmee veel fijner af te lezen
vooral navigatie is veel handiger op een edge met groter schermAghanim schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:51:
[...]
Dat is inderdaad het geval maar ik denk wel erg persoonlijk of je daar het extra geld voor een Edge voor over hebt. Zelf maakte ik screens met snelheid+actuele hartslag. Dat is meer dan goed af te lezen op een horloge scherm. Wil je 6 data fields dan wordt het anders inderdaad
ik save de route trouwens alleen op mn horloge aangezien mijn edge geen multiband heeft
Ik gebruik mijn 830 waar hij in grote mate voor bedoeld is, nl routeaanwijzing. en heb daar dan afstnd tot volgende afslag bij staan en totale afstand.Aghanim schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:51:
[...]
Dat is inderdaad het geval maar ik denk wel erg persoonlijk of je daar het extra geld voor een Edge voor over hebt. Zelf maakte ik screens met snelheid+actuele hartslag. Dat is meer dan goed af te lezen op een horloge scherm. Wil je 6 data fields dan wordt het anders inderdaad
Een horloge is echt te klein qua scherm om op te navigeren op een racefiets. Tenzij je 15km/h gaat en het prima vindt om bij elke onduidelijkheid te stoppen en even in te zoomen.
Hangt er natuurlijk ook vanaf of je vaak hetzelfde fietst, hoe ingewikkeld het wegennetwerk etc is.
De combi Edge 530 (goedkoop, want minder features nodig op een fietscomputer) en de Epix 2 voor dagelijks gebruik + andere sporten werkt voor mij heerlijk.
Fysio TrueUp zorgt er ook voor dat alles mooi synct. Werkt vrij vlekkeloos.
https://forums.garmin.com...726/system-software-10-44
Maar een paar kleine bug fixes.
IddPatrickC schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:20:
Nieuwe firmware release v10.44 voor de Epix Gen2:
https://forums.garmin.com...726/system-software-10-44
Maar een paar kleine bug fixes.
ascent in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
op zich kun je prima met pijlnavigatie van A naar B komen, eind jaren 90 zat dat in de Becker autoradio's bijvoorbeeld, en was heel wat beter dan een papieren kaart lezen.Requiem19 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:02:
Een horloge is echt te klein qua scherm om op te navigeren op een racefiets. Tenzij je 15km/h gaat en het prima vindt om bij elke onduidelijkheid te stoppen en even in te zoomen.
helemaal eens hoor, ik heb zelf een 530 + F6, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Als je wat minder km op de fiets maakt en bv wat vaker bekende rondjes rijdt en wat minder vaak een onbekende GPX wilt rijden, dan navigatie op een horloge wel te doen.Requiem19 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:02:
Als navigeren belangrijk voor je is, is de Edge de betere keuze.
Hangt er natuurlijk ook vanaf of je vaak hetzelfde fietst, hoe ingewikkeld het wegennetwerk etc is.
De combi Edge 530 (goedkoop, want minder features nodig op een fietscomputer) en de Epix 2 voor dagelijks gebruik + andere sporten werkt voor mij heerlijk.
Ik heb afgelopen zomer op vakantie een dagje een fiets gehuurd lekker door Spanje gereden met navigatie op de F6, ideaal, nee, bruikbaar absoluut.
grootste nadeel is eigenlijk dat je je hand van het stuur moet halen om te kijken, of je moet het horloge aan je stuur vastmaken (zijn mounts voor), maar daarvoor is het scherm wel echt aan de kleine kant..
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 14-12-2022 14:42 ]
Garmin Vivoactive 4s
Voordelen:
- looks (persoonlijk, weet ik)
- klein
- voldoende functies voor hardlopen
- prijs
- ouder model
- minder functies dan alternatief
Voordelen:
- Up-to-date
- Heel veel mogelijkheden
- Klein
- looks - is meer een sporthorloge
- prijs
- heel veel mogelijkheden
Daarnaast zijn de looks van de Vivoactive iets minder "sporty". Nu is dit niet iets wat echt zeer doorslaggevend is. Maar als ik de prijs bekijk dan is verschil twee keer zo groot.
Ik weet niet zo goed wat ik van de functies moet verwachten. Nu loop ik lekker mijn rondje op mijn BIP en kan alleen zien waar ik geweest ben,snelheid en hartslag. Zou leuk zijn dat wat uitgebreider is, maar volgens mij is dat op de vivoactive ook allemaal te zien.
Op zich ben ik best bereid meer te betalen. Maar vraag mij af of dat niet een overkill is.
Of hebben jullie wellicht nog tips? Of andere horloges?
Garmin Venu 2S?
Ik denk inderdaad dat het een afweging is van features, vs prijs.Highfive95 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:19:
Mijn oude trouwe amazfit bip is aan het overlijden en dus tijd voor een nieuwe smartwatch. Nu twijfel ik heel erg tussen twee garmin watches. Probleem is dat ik smalle polsen heb en veel al snel afvalt omdat deze vaak dan veel te groot zijn. Heb nu 2 opties op mijn lijstje.
Garmin Vivoactive 4s
Voordelen:Nadelen:
- looks (persoonlijk, weet ik)
- klein
- voldoende functies voor hardlopen
- prijs
En de Garmin Forerunner 255S
- ouder model
- minder functies dan alternatief
Voordelen:Nadelen:
- Up-to-date
- Heel veel mogelijkheden
- Klein
Nu moet ik echt een horloge hebben van zo rond de 40 mm dus deze twee zijn hier geschikt voor. Voordeel van de 255S is dat deze een stuk nieuwer is en zeer veel functies heeft. Nu vraag ik mij wel serieus af of ik deze ga gebruiken.
- looks - is meer een sporthorloge
- prijs
- heel veel mogelijkheden
Daarnaast zijn de looks van de Vivoactive iets minder "sporty". Nu is dit niet iets wat echt zeer doorslaggevend is. Maar als ik de prijs bekijk dan is verschil twee keer zo groot.
Ik weet niet zo goed wat ik van de functies moet verwachten. Nu loop ik lekker mijn rondje op mijn BIP en kan alleen zien waar ik geweest ben,snelheid en hartslag. Zou leuk zijn dat wat uitgebreider is, maar volgens mij is dat op de vivoactive ook allemaal te zien.
Op zich ben ik best bereid meer te betalen. Maar vraag mij af of dat niet een overkill is.
Of hebben jullie wellicht nog tips? Of andere horloges?
Welke features gebruik je op je horloge? en specifieker, welke features heeft je horloge, maar gebruik je niet? Vind je het niet erg om dagelijks of iedere 48 uur je horloge op te laden? Moet de levensduur 7 dagen zijn? Of wil je liever een horloge dat 20-30 dagen mee gaat op één volledige charge?
Toen ik mijn GW4 haalde had ik hem gehaald dat ik een horloge met features wilde hebben, waar ik ook mee kon sporten. Na 3 maanden geconcludeerd dat het erg vervelend was om hem iedere 24-36 uur te moeten opladen, dat ik veel features niet gebruikte en beter een puur sporthorloge nodig had. Nu heb ik de Coros Apex Pro, en die sluit perfecter aan bij mijn wensen, lange battery life, weinig features waar ik geen gebruik van maak etc.
Je hebt bij de verschillende sportmerken een eigen 'omgeving' waarin het horloge en je data gebruikt & weergegeven worden. Je kan je wel afvragen wat je tijdens je run zoekt in een horloge. Heb je een horloge nodig die een broodkruimel trail achter laat, zodat je niet verdwaalt, wil je liever full navi erop? of heb je gewoon je telefoon bij je voor je weg weer terug te vinden?
Mijn 2 centen voor als je een sporthorloge wilt met lange battery life & weinig poespas verder; de Coros Pace 2. M.i. ziet die er sportief uit, maar niet te sportief. Boordevol info voor het sporten iig en gaat gemakkelijk 2 weken mee zonder te moeten laden, tegen een fractie van de prijs t.o.v. de forerunner 255s, en een vergelijkbaar prijspunt t.o.v. vivoactive 4s
PS4 PSN: Dazzler2120
Het ois eind 2022. Ik heb al jaren niet meer iemand met papieren kaarten op de fiets gezien.swhnld schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:31:
[...]
eind jaren 90 zat dat in de Becker autoradio's bijvoorbeeld, en was heel wat beter dan een papieren kaart lezen.
dat een Edge fijner is door het grote scherm, true. Maar dat een horloge ongeschikt is ben ik het niet met je eens. Mijn intentie was ook om snel over te stappen op een Edge maar de Fenix op een stuurhouder bevalt prima, ook bij hogere snelheden dan 15 km/uurRequiem19 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:02:
Als navigeren belangrijk voor je is, is de Edge de betere keuze.
Als ik een Edge zou hebben zou ik wel die gebruiken, dat is zeker. Vooralsnog mis het niet, maar is ook net wat je gewend bent natuurlijk. Van een Edge terug naar een horloge lijkt me idd niet prettig.
Hi Ha Hopjesvla
Geloof mij die zijn er, als zeg knooppunten. Dan zeg ik mijn schoonoudersmaartend schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:01:
[...]
Ik heb al jaren niet meer iemand met papieren kaarten op de fiets gezien.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ik ken de knooppuntenroutes. Daarvan is juist de bedoeling dat je gewoon klein papiertje hebt met daarop de te volgen nummers. Nog erger, je kunt online de route maken en als gpx op je gps doenPierre schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:14:
[...]
Geloof mij die zijn er, als zeg knooppunten. Dan zeg ik mijn schoonouders
Het is ook een afweging van features. Mijn oude Bip kan eigenlijk niks. GPS werkt wel goed maar daar is ook alles mee gezegd.
Ben bang dat 255s echt een overkill is. Nice to have maar gebruiken doe ik die features waarschijnlijk niet. Dus dan waarschijnlijk zonde van het geld.
Coros even naar gekeken, maar dat is mij teveel sporthorloge. Veel waar voor je geld, maar die functies gebruik ik niet.
@PatrickC
Venu 2s zit er net tussenin volgens mij. Maar ook nog aardig aan de prijs.
Blijft lastig. Zo ook nog even naar de GTS mini kunnen kijken. Flinke upgrade tov mijn Bip. Meer features en stuk vriendelijker geprijsd. Twijfels twijfels twijfels.
Uiteindelijk is niets onmogelijk en kun je ook prima op een papiertje de knooppunten fietsen.Hopjesvla79 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:23:
[...]
dat een Edge fijner is door het grote scherm, true. Maar dat een horloge ongeschikt is ben ik het niet met je eens. Mijn intentie was ook om snel over te stappen op een Edge maar de Fenix op een stuurhouder bevalt prima, ook bij hogere snelheden dan 15 km/uurMet een ingeladen GPX gaat het prima, duidelijk genoeg om te zien wanneer je af moet slaan, meestal hoor ik de piepjes ook nog wel. Volg ik geen route en ben ik dus zelf maar wat aan het fietsen heb ik de kaart niet nodig.
Als ik een Edge zou hebben zou ik wel die gebruiken, dat is zeker. Vooralsnog mis het niet, maar is ook net wat je gewend bent natuurlijk. Van een Edge terug naar een horloge lijkt me idd niet prettig.
Maar ik wil je wel uitdagen op een paar punten waar je licht naar beneden op af fietst met 40 en je op een 3 sprong komt. Dan ben ik benieuwd hoe vaak het mini schermpje van de Fenix duidelijk genoeg is. Voor mij was dat het niet en resulteerde het in veel frustratie.
Maar ik fiets dan ook zo vaak mogelijk op nieuwe plekken, inclusief 4-6 weken per jaar in Italie, Frankrijk en Spanje.
Als je alleen op routes fietst met telkens 1 afslag is het een ander verhaal.
Ik ben overigens ook wel benieuwd of iemand een lange Alpen afdaling kan doen op z’n Fenix met voldoende vertrouwen om in te schatten hoe scherp de volgende bocht wordt.
Voor mijn wederhelft scheelde de upgrade naar een Edge letterlijk minuten bergaf in ieder geval.
Die suggested workouts bug had ik inderdaad last van op mijn Tactix 7 Pro.. Meteen maar even geïnstalleerd.ascent schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:14:Fenix 7/Tactix 7 System Software 10.44
Geen heftige changelog, wel handig als je de daily suggested workouts gebruikt zo te zien.
Change Log
[...]
https://forums.garmin.com...18014/alpha-version-11-15
Change log for version 11.15 (changes since v10.44):
Added Distance to Start data field to the Sail Race activity on the Regatta Timer page.
Added Jet Lag Adviser to Fenix 7, 7S, 7X, and Epix Gen 2.
Added multi code point emoji support.
Added PacePro strategy page to Race widget.
Added Race Day card to Morning Report.
Added Sail Expedition app.
Added Stamina data field to bike sports.
Added support for Connect IQ System 6.
Added unspecified gender support.
Added Wakesports activities (Wakesurf, Wakeboard, Waterski, Tube).
Added Workout Execution Score to post-activity summary.
Fixed a few issues with Daily Suggested workouts.
Fixed an issue where the device was exiting battery saver when accessing the activity list multiple times in a row.
Fixed display setting showing up in settings on phone for fenix 7 series devices.
Fixed golf plays like icon display issue.
Fixed HRV overlap in Morning report in some languages.
Fixed incorrect page being pushed during indoor biking activities.
Fixed incorrect targets for Cycling anaerobic Daily Suggested Workouts.
Fixed issue causing double tone sound when pressing a key.
Fixed issue causing Power Guides to show up as an option for runs.
Fixed issue in Map Manager where text was cut off after removing from the download queue.
Fixed issue where palm touch could cause a shutdown when first used on a CIQ widget and then later trying to open a native widget.
Fixed issue with Cycling Power Guides where courses that were too short were still being allowed.
Fixed issue with Daily Suggested Workouts for long rides in Morning Report.
Fixed issue with map not showing all selectable points in some areas.
Fixed issue with the Race Calendar when multiple races are present.
Fixed issue with Updated Day in fitness age.
Fixed missing heart rate chart in activity after having paired an RCT 715.
Fixed potential issue causing a sleep score of 0.
Fixed potential shutdown on boot when resuming an activity.
Fixed potential shutdown when pausing training from the Daily Suggested Workout prompt.
Fixed potential shutdowns starting or during an activity.
Fixed potential UI issue with Daily Suggested Workouts after completing race.
Fixed Race Day morning report 'time until event' text.
Fixed Shimano STEPS ebike not showing up in search
Fixed stocks app search not returning symbols that don't have exchanges.
Improved Morning Report greeting page on Epix and MARQ2.
Improved Rest UI for Ultra Run activities.
Improved the Anchor app by adding a map page, anchor waypoint, and circle representing the drift radius.
Update Stocks Color for Thailand and Singapore.
Improved Morning Report greeting page on Epix and MARQ2.
Deze dingen zijn inderdaad wel herkenbaar.
Zijn ze al weer snel mee met volgende versie. We zitten pas net op 10.
[ Voor 3% gewijzigd door Lagune op 16-12-2022 09:50 ]
Het viel mij onlangs op dat in Garmin Connect bij de 5 PLUS er tijdens zwemactiviteiten de temperatuur van het water weergegeven werd. Bij de Fenix 6 PRO is dat niet het geval.
Ik begrijp dat ook de 6 PRO een ingebouwde temperatuursensor heeft, dus dat zou dan toch ook moeten kunnen? Moet ik ergens een instelling wijzigen?
Zie een voorbeeld hieronder van twee zwemactiviteiten: één met de 5 PLUS en één met de 6 PRO.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Wxqd5h20Z4OxA9wvWlZV3HwM.png?f=user_large)
Weet iemand dit? Ik vond het altijd wel leuk om te zien hoe warm het zwembadwater was...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Volgens mij kun je per activiteit aangeven of de temperatuur in de .FIT-file moet worden weggeschreven of niet.Galois schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:20:
Ik begrijp dat ook de 6 PRO een ingebouwde temperatuursensor heeft, dus dat zou dan toch ook moeten kunnen? Moet ik ergens een instelling wijzigen?
Weet je ook hoe?ascent schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:23:
[...]
Volgens mij kun je per activiteit aangeven of de temperatuur in de .FIT-file moet worden weggeschreven of niet.
Dat ging voorheen automatisch... Ik zou dat nu ook willen. Ik had voorheen ook in beeld staan wat de watertemperatuur (in één van die activiteitvelden). Dat lijkt nu niet meer te kunnen met de 6 PRO.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik deed een aanname dat dat ongeveer gelijk zou zijn voor elke activiteit maar ik zie "Record temperature" wel bij (bijv) m'n MTB activiteit staan, maar niet bij "pool swim". HmmGalois schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:24:
[...]
Weet je ook hoe?
Dat ging voorheen automatisch... Ik zou dat nu ook willen. Ik had voorheen ook in beeld staan wat de watertemperatuur (in één van die activiteitvelden). Dat lijkt nu niet meer te kunnen met de 6 PRO.
EDIT: In de F7 manual staat ook letterlijk dat 't voor sommige activiteiten werkt:
Record Temperature: Records the ambient temperature around the watch during certain activities.
[ Voor 16% gewijzigd door ascent op 16-12-2022 10:37 ]
https://forums.garmin.com...in-swimming-pool-activity
en op pagina 2:Please bring back Temperature sensor in swimming pool activity!!
over 1 year ago
In version 18.80, Garmin has decided to deactivate the Temperature sensor.
Garmin-Chris' antwoord staat ook op DCR al op OCTOBER 7, 2021""This is the only thing we have heard directly from Garmin-Chris regarding the sensor(s):
The Pool Swim APP temperature sensor was disabled in an effort to improve the sensors reliability. Thank you for your feedback. I will be happy to pass it along to our engineers.
https://www.dcrainmaker.c...ows-pool-temperature.html
Het is een compleet thema:
@Galois Blijkbaar heb je het bij het uitzoeken in combi met DCR reviews van de 6 Pro gemist?The Fascinating Reason Why The Garmin FR945 & Fenix 6 No Longer Shows Pool Temperature
Kan gebeuren, maar nu wel vervelend voor jou en anderen die het graag gebruiken.
Galois in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 16-12-2022 10:50 ]
haha goed gespot! Als ik DCR zo lees is de hack dus om openwaterswim activiteit te gebruiken?route99 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:45:
Toch ff bij Garmin checken....
PS: Dat ie softwarematig uit staat... hoe is dan de relatie dat ie fysiek er nog steeds is en dan niet aangetast zou worden door "chlorine". (zoal dat er letterlijk staat).
Dat "chlorine" agressief is dat klopt, op minimaal 2 manieren:
- Rechtstreeks als (in water opgelost) gas maar ook al:
- Redox koppel: chloorgas/chloride ion zijn een zeer goed reversibel redox koppel.
De combi van punt 1 en 2 maakt dat chloor/chloride zo corrosie agressief is.
Je hebt nl beiden nodig om een agressief redox koppel te vormen en die combi maakt het dus mogelijk.
Corrosie is dan ook een van de grootste materiaal schade posten ter wereld.
Het vergt veel kennis/aandacht om dus materialen hier tegen te beschermen.
Maar dan vind ik het wel gek dat softwarematig uitschakelen zoveel doet, want heeft dan spanning op de sensor zetten/uitschakelen ook invloed? Daar ontbreekt mij de kennis.... dan moet je de opbouw v/d sensor kennen en wat er kan spelen op (electro)chemisch en fysisch gebied in en rond die sensor.
[ Voor 98% gewijzigd door route99 op 16-12-2022 11:12 ]
Note:ascent schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:52:
[...]
haha goed gespot! Als ik DCR zo lees is de hack dus om openwaterswim activiteit te gebruiken?
Gezien het advies van Garmin zou ik deze hack zelf niet gaan gebruiken.After through testing and investigation, we have discovered that having the barometer-thermometer (a combined electronic part) powered on during exposure to chlorine dramatically accelerates the failure of the part.”
Want dat is echt vragen om corrosie problemen....
[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 16-12-2022 11:15 ]
Ah! Duidelijk!route99 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:45:
Toch ff bij Garmin checken....
https://forums.garmin.com...in-swimming-pool-activity
[...]
en op pagina 2:
[...]
Garmin-Chris' antwoord staat ook op DCR al op OCTOBER 7, 2021""
https://www.dcrainmaker.c...ows-pool-temperature.html
[...]
@Galois Blijkbaar heb je het bij het uitzoeken in combi met DCR reviews van de 6 Pro gemist?
Kan gebeuren, maar nu wel vervelend voor jou en anderen die het graag gebruiken.
Galois in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
Ander stukje hardware dan bij de 5 en 7 dus blijkbaar... Wel jammer, vond het altijd wel leuk om te zien hoe warm het water was in het zwembad (al varieert dat natuurlijk nooit).
Gelukkig doet de temperatuursensor het nog wel in buitenwater.
Het zij zo... de upgrade naar de Fenix 8 krijgt dan een extra plusje
Dat heet dus corrosie....EdwinW schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:26:
Het ging volgens mij niet zozeer om corrosie. Voor de temperatuurmetingen wordt er op beperkte mate een minimale spanning op dat onderdeel gezet, waardoor dit een reactie geeft met het chloor in het water. Door de tijd raakt dit onderdeel dan defect.
Corrosie is niet alleen voor ijzer roesten voorbehouden (het meest bekende probleem), het is voor alle elektrochemische processen waar er schade aan het betrokken materiaal kan ontstaan en dat is dus die reactie met chloor, die ik al eerder noemde, er een van.
En wat mij bevreemd: Dat die spanning zomaar met chloor in het water in aanraking kan komen. Is dat niet afgeschermd?
Of lost de chloor ook op in de sensor zelf en als er dan spanning op komt dan vindt deze corrosie plaats?
Daar schreef ik al eerder over, dat het me daar aan specifiek sensor kennis ontbreekt.
[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 16-12-2022 11:43 ]
De 7 heeft dus ook geen temp reading bij poolswim.Galois schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:31:
[...]
Ander stukje hardware dan bij de 5 en 7 dus blijkbaar... Wel jammer, vond het altijd wel leuk om te zien hoe warm het water was in het zwembad (al varieert dat natuurlijk nooit).
Dat dacht ik... maar blijkbaar dus niet (?)ascent schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:46:
Ja, zeker. Maar @Galois impliceerde denk ik dat de 7 't wel heeft en ik was benieuwd waardoor
De 5 plus kan het wel, dus die heeft een ander stukje hardware daarvoor? Want volgens mij is het bij de 5 plus niet uitgeschakeld...
Je ziet in de sensor wereld al wel de aandacht heeft:
https://www.google.com/se...art+watch"+filetype%3Apdf
Hier vind je al wat info: "Hot Chlorine, Bromine and Salt water test'....
Das op p8 voor een druk sensor, maar op p3 worden de T-sensoren wel genoemd. Je mag dus haast aannemen dat het daar ook speelt, heb nu geen tijd om verder te zoeken.
https://www.st.com/conten...able_IoT_Applications.pdf
/f/image/6a73qVDgDDE46V1bVCRmo5gV.png?f=fotoalbum_large)
Heb er ook op gegoogled, maar niks weten te vinden. Een tijdje was het niet meer gebeurd, en net begon mijn horloge te trillen dat hij nog 10% accu had, terwijl hij vanochtend nog 70% had... En toen bleek hij daarop dus te 'hangen'. (Niet echt hangen want terug knop lost het op, maar zou automatisch weg moeten gaan).
[ Voor 28% gewijzigd door Sissors op 16-12-2022 15:14 ]
Genoeg wel, maar niet allemaal. Er zit een watch-face winkel bij waar derde partijen hun watch face kunnen aanbieden.cassiekai schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:51:
Misschien een domme vraag, maar zijn de watchfaces voor een Garmin Epic 2 of Fenix 7 gratis?
Of ze zijn gratis en met een kleine bijdrage kring je een unlock code waarmee je bijvoorbeeld meer datavelden kan toevoegen.Sissors schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:53:
[...]
Genoeg wel, maar niet allemaal. Er zit een watch-face winkel bij waar derde partijen hun watch face kunnen aanbieden.
Freemium zeg maar.
Sommige aanpassingen kun je via garmin express doen ipv op het horloge.vinom schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:09:
Ik heb nog niet zolang mijn Forerunner 955, maar een keer mijn watch face ingesteld en daarna niet meer aangepast.
Nee, nog nooit gehad met mijn oude FR645M en nieuwe Epix Gen2.Sissors schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:10:
Herkent iemand die bij zijn/haar Garmin: Als ik ermee betaal, blijft hij soms hangen op het "Succesvol betaald" schermpje. Gewoon de terugknop indrukken en je bent ervanaf, en het maakt allemaal weinig. Behalve dat zolang hij in die modus hangt hij in no-time zijn accu leegtrekt. En als ik het dus niet in de gaten heb, hangt hij een paar uur op dat scherm, en is zijn accu (zo goed als) leeg.
Heb er ook op gegoogled, maar niks weten te vinden. Een tijdje was het niet meer gebeurd, en net begon mijn horloge te trillen dat hij nog 10% accu had, terwijl hij vanochtend nog 70% had... En toen bleek hij daarop dus te 'hangen'. (Niet echt hangen want terug knop lost het op, maar zou automatisch weg moeten gaan).
Helaas is dat niet gelukt, afgelopen week twee keer uitgevoerd. Zou niet weten wat nu.PatrickC schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:37:
[...]
Misschien zit het gaatje verstopt van de barometrische hoogtesensor? Je zou het horloge eens een tijdje in warm (temperatuur die je goed kunt verdragen met je handen) water kunt leggen, of kijken of je iets van een verstopping ziet?
Is er geen calibratie optie zoals op de smartfoon met het kompas?Krasloos schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:33:
[...]
Helaas is dat niet gelukt, afgelopen week twee keer uitgevoerd. Zou niet weten wat nu.
Bij de originele Instinct is er idd een gekend probleem met de barometrische hoogtemeter, maar dat wist je waarschijnlijk wel al? Oorzaak zou het gaatje in de horlogekast zijn, dit zit op dit toestel onderaan, tegen de huid, waardoor het sneller verstopt kan geraken (talg en zoKrasloos schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:33:
[...]
Helaas is dat niet gelukt, afgelopen week twee keer uitgevoerd. Zou niet weten wat nu.
Lijkt me dat dit echter niet de oorzaak is in jouw geval, aangezien je het toestel al gereinigd hebt en zo. Neem aan dat je ook geen garantie meer hebt? Volgens mij doe je er evengoed niet slecht aan om Garmin te contacteren, misschien valt er nog iets te regelen (refurbished voor een zacht prijsje)?
M'n Fenix 7 is in de loop van de tijd meermaals los geschoten door dit rare systeem en vandaag zijn de palletjes ook weggeschoten toen ik op het ijs aan het schaatsen was, die zie ik dus nooit meer terug.
Ik ga er maar een mailtje naar Garmin Support aan wagen, maar voor een extreme sports achtig horloge slaat dit natuurlijk nergens op.. hoe gaar kan zo'n systeem zijn dat het zo makkelijk los kan schieten (met name als ik meerlaags kleren draag en dus veel 'druk' op een kant zit van opgestapelde mouwen) dit was op de Fenix 5 iig geen enkel probleem. En nooit verwacht dat zoiets uberhaupt een probleem kon worden...
Ik heb het probleem ook nooit voorbij zien komen, maar dacht bij de upgrade van mijn Fenix 3 (met geschroefde bandpennen) naar de Fenix 6X (met verende bandpennen) ook al 'goh, is dat stevig genoeg?CT schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:25:
Ik heb het eigenlijk nog nooit voorbij zien komen, maar op m'n Fenix 7 is er ten aanzien van hoe de bandjes vast zitten een verschil met m'n Fenix 5 Plus, daar zat het palletje met een schroef vast, nu kan je het 'indrukken' en zo verwijderen.. en niet meer -echt- vast zetten.
Bij mij gaat het gelukkig al heel lang goed. Ook tijdens wintersport wanneer ik de oude duikband van de eerste serie Quatix gebruik en dus af en toe de pennen los moet wippen. Dat gaat eigenlijk gemakkelijker dan met de schroefjes.
Maar dat het spul losschiet, dat lees ik nu in jouw post voor het eerst.
Ik heb nog schroefpennnen van een 3/5X liggen. Als je een X hebt (26mm) en het aandurft om gaatjes in je case te boren, kun je die er wel in zetten. Maar dat zou mij persoonlijk weer net iets te ver gaan...
Punctuality is the politeness of kings
Hoe dan ook, als ik bijv zelf trok en duwde aan het bandje kon ik het gewoon los laten schieten, dus als dit al door niemand anders te reproduceren is kan ik gewoon pech hebben gehad.
Overigens ook getest met wat andere bandjes met Quickfit, en 't zwakste schakeltje was altijd het pinnetje.
Wat mij opvalt is dat diverse modellen (ook die dicht bij elkaar liggen) totaal andere data laten zien op Strava bij de workout rechtsboven (op desktop).
De meest luxe interfaces geven naast de usual suspects datavelden weer als bijvoorbeeld: in rood vergelijkbare pogingen, het weer, gevoelstemperatuur en nog zo wat.
Is dit 1op1 wat Garmin Connect danwel Polar Flow doorgeeft? Of zijn er zaken die bij de een lost in translation zijn en bij de ander niet? Ik snap dat ene device ook meer meet dan de andere (sensoren) maar viel me op.
officieel heeft de fenix7 (net als de epix2) geen removable springsCT schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:04:
Ja ik kan er ook niet echt iets over vinden, nu kan ik toevallig een maandag modelletje van een pin hebben, we zullen zien of (hopelijk) Garmin wat nieuwe pins opstuurt en het ineens nooit meer voorkomt.. laten we het hopen![]()
Hoe dan ook, als ik bijv zelf trok en duwde aan het bandje kon ik het gewoon los laten schieten, dus als dit al door niemand anders te reproduceren is kan ik gewoon pech hebben gehad.
Overigens ook getest met wat andere bandjes met Quickfit, en 't zwakste schakeltje was altijd het pinnetje.
wel knap dat het je gelukt is trouwens, had een keer verkeerde bandje besteld maar kreeg die pins met geen mogelijkheid (zonder flink gereedschap) los
Dat is apart, ik heb nog 1 zo'n pinnetje over en deze kan je gewoon aan beide kanten 'indrukken' zodat hij wat korter wordt.Lagune schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:42:
[...]
officieel heeft de fenix7 (net als de epix2) geen removable springs
wel knap dat het je gelukt is trouwens, had een keer verkeerde bandje besteld maar kreeg die pins met geen mogelijkheid (zonder flink gereedschap) los
Dit indrukken gebeurd dus ook, door de 'ronding' van de uiteinden, als er teveel kracht aan trekt en beetje een kant op drukt en de bandjes (soliconen/rubber) kunnen natuurlijk ook iets 'indrukken' dan ontstaat er genoeg speling dat het hele handeltje los schiet.
Dus als je bandje eraf is zou je gewoon met je vingers het pinnetje 1 kant op kunnen duwen en dan is die al los.. (bij mij althans) heb geen speciaal gereedschap nodig.
sinds fenix 7 geen removable meer afaikCT schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:01:
[...]
Dat is apart, ik heb nog 1 zo'n pinnetje over en deze kan je gewoon aan beide kanten 'indrukken' zodat hij wat korter wordt.
Dit indrukken gebeurd dus ook, door de 'ronding' van de uiteinden, als er teveel kracht aan trekt en beetje een kant op drukt en de bandjes (soliconen/rubber) kunnen natuurlijk ook iets 'indrukken' dan ontstaat er genoeg speling dat het hele handeltje los schiet.
Dus als je bandje eraf is zou je gewoon met je vingers het pinnetje 1 kant op kunnen duwen en dan is die al los.. (bij mij althans) heb geen speciaal gereedschap nodig.