Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 239 ... 318 Laatste
Acties:

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-06 15:08

Lagune

Its time for warp

mooie samenvatting van ray idd, ik hoop dat de ultra2 deze features allemaal wel gaat krijgen zodat garmin het spaans benauwd krijgt, perfecte concurrentie zo
(mits ze garmin niet failliet krijgen maar zo'n vaart zal het niet lopen)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:44
SlaadjeBla schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:34:
Apple schijnt er ook een handje van te hebben om onzuivere saffier toe te passen die makkelijker krast. Helaas kun je dus nergens vanuit gaan als er staat dat er saffierglas in zit.
Dat is nogal een bewering, is daar ook bewijs voor? Gezien de positieve ervaringen met saffier zou er voorlopig vanuit gaan dat er iets mis is met een batch of serie, niet dat saffier ineens geen toegevoegde waarde meer heeft.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:26
Gonadan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:42:
[...]

Dat is nogal een bewering, is daar ook bewijs voor? Gezien de positieve ervaringen met saffier zou er voorlopig vanuit gaan dat er iets mis is met een batch of serie, niet dat saffier ineens geen toegevoegde waarde meer heeft.
Mogelijk bedoeld @SlaadjeBla dit?
YouTube: Scratching the $1300 dollar Apple Watch - is it really 'Sapphire'?,

@Firestorm666 Je hebt helemaal gelijk. Ik ben ontzettend gevoelig voor de angst om een verkeerde aankoop te doen. Altijd geweest. Er zit nu een prachtig apparaat met voro mij ongekende mogelijkheden om mn pols. Net ingeschreven voor mn eerst Garmin Coach traject. Ik ga er van genieten.

• Requiem19
  • Laatst online: 23:10
Lagune schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:40:
[...]

mooie samenvatting van ray idd, ik hoop dat de ultra2 deze features allemaal wel gaat krijgen zodat garmin het spaans benauwd krijgt, perfecte concurrentie zo
(mits ze garmin niet failliet krijgen maar zo'n vaart zal het niet lopen)
Als Apple even goed gas geeft blazen ze Garmin natuurlijk zo omver in dit segment met een paar iteraties.

Het enige USP van Garmin blijft dan dat Garmin ook andere sport apparatuur maakt (fietscomputers bijvoorbeeld), zodat je met verschillende Garmin apparaten 1 ecosysteem hebt.

Kun je daarnaast bijvoorbeeld al je AW koppelen met je vermogensmeter van de fiets? Dat soort dingen vindt Apple volgens mij gewoon nog niet zo interessant..

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Requiem19 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:52:
[...]

Als Apple even goed gas geeft blazen ze Garmin natuurlijk zo omver in dit segment met een paar iteraties.

Het enige USP van Garmin blijft dan dat Garmin ook andere sport apparatuur maakt (fietscomputers bijvoorbeeld), zodat je met verschillende Garmin apparaten 1 ecosysteem hebt.

Kun je daarnaast bijvoorbeeld al je AW koppelen met je vermogensmeter van de fiets? Dat soort dingen vindt Apple volgens mij gewoon nog niet zo interessant..
alleen HR koppelen voorlopig op AW had ik begrepen

Garmin heeft nog firstbeat natuurlijk als USP en android compatibility

dat samenwerken van verschillende devices in het garmin ecosysteem is wel ruk trouwens imho (edge met fenix/epix)

• Requiem19
Lagune schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:56:
[...]

alleen HR koppelen voorlopig op AW had ik begrepen

Garmin heeft nog firstbeat natuurlijk als USP

dat samenwerken van verschillende devices in het garmin ecosysteem is wel ruk trouwens imho (edge met fenix/epix)
Voor mij werkt de Edge prima samen met m'n Epix eigenlijk. En Firstbeat... Voor Apple niet heel moeilijk om wat health algoritmes te kopen van andere onderzoekspartijen in de markt denk ik.

Veel data van firstbeat vind ik zelf daarnaast ook niet heel nuttig (wie kijkt er nu echt naar z'n recovery time..? ;)).

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Requiem19 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:59:
[...]

Voor mij werkt de Edge prima samen met m'n Epix eigenlijk. En Firstbeat... Voor Apple niet heel moeilijk om wat health algoritmes te kopen van andere onderzoekspartijen in de markt denk ik.

Veel data van firstbeat vind ik zelf daarnaast ook niet heel nuttig (wie kijkt er nu echt naar z'n recovery time..? ;)).
hoe werkt het dan prima samen, in mijn ideale wereld start ik een activiteit op de edge en die synct naar mn epix waar ik precies dezelfde data kan zien en de activiteit kan ik dan stoppen op de epix of de edge, of beide

recovery time, zeker nuttig maar geen heilig nummer
dan heb je nog training load focus, training effect, ground contact time balance (enkel blessures), suggested workouts
voor de een totale nonsense, voor mij wel nuttig

• Requiem19
Lagune schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:04:
[...]

hoe werkt het dan prima samen, in mijn ideale wereld start ik een activiteit op de edge en die synct naar mn epix waar ik precies dezelfde data kan zien en de activiteit kan ik dan stoppen op de epix of de edge, of beide
Dat is wel een interessant idee inderdaad. Ik doelde meer op PhysioTrueUp, waardoor de activiteiten van de Edge meewegen in de je totale trainingsload bijv.
recovery time, zeker nuttig maar geen heilig nummer
dan heb je nog training load focus, training effect, ground contact time balance (enkel blessures), suggested workouts
voor de een totale nonsense, voor mij wel nuttig
Training load, training effect etc, lijken me allemaal niet heel ingewikkeld om te berekenen. Voor fietsen is het zelfs als uitgekristalliseerd in vaste formules:
It’s also used to draw up your performance management chart; which I’ll cover in my second article. It’s calculated with the following formula: TSS = (s x W x IF)/(FTP x 3,600).
https://www.cycling-infor...IF)%2F(FTP%20x%203%2C600).

Tell je trainingsstress bij elkaar op en je hebt je training load... voor hardlopen / andere sporten zonder vermogensdata gebruikt Garmin afgeleides op basis van HR zones om dit te meten. Dat is vrij straightforward toch?

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Requiem19 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:12:
[...]

Dat is wel een interessant idee inderdaad. Ik doelde meer op PhysioTrueUp, waardoor de activiteiten van de Edge meewegen in de je totale trainingsload bijv.

[...]

Training load, training effect etc, lijken me allemaal niet heel ingewikkeld om te berekenen. Voor fietsen is het zelfs als uitgekristalliseerd in vaste formules:

[...]

https://www.cycling-infor...IF)%2F(FTP%20x%203%2C600).

Tell je trainingsstress bij elkaar op en je hebt je training load... voor hardlopen / andere sporten zonder vermogensdata gebruikt Garmin afgeleides op basis van HR zones om dit te meten. Dat is vrij straightforward toch?
lijkt mij een erge simplificatie (anders zou firstbeat ook geen bestaansrecht hebben), bij fietsen meet je vermogen op pedalen en is het 'simpeler'

anyways niet dat apple niet die algoritmes kan bedenken zoals firstbeat die heeft, genoeg geld in pompen en klaar

• Gonadan
Mogelijk. Ik heb dat filmpje niet gezien maar het ziet er uit als een klikbeettitel.
Stel dat daar een punt is zit, is dat dan meteen bewijs dat het ook voor Garmin geldt een dat je nergens meer van op aan kunt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Welnee dat redden ze nooit. De AW is nu al behoorlijk aan de prijs, als ze even goed gas moeten geven krijg je horloges van 2K. Dat koopt alleen een fanboy nog. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Requiem19
Gonadan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:54:
[...]

Welnee dat redden ze nooit. De AW is nu al behoorlijk aan de prijs, als ze even goed gas moeten geven krijg je horloges van 2K. Dat koopt alleen een fanboy nog. ;)
Dat is waar.

Maar Garmin heeft z'n topmodellen ook best snel veel steviger geprijsd afgelopen jaren en ze lopen alsnog vrij lekker lijkt het.

Daarnaast; zoveel scheelt een AW ultra nu niet met een Garmin Epix toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Gonadan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:54:
[...]

Haha, Apple kennende krijg je straks in volgorde van oplopende prijs:
- AW Ultra SE (instap / overjarig model)
- AW Ultra (geschikt voor de mensen)
- AW Ultra Pro (geschikt voor de echte (duur)sporters)
- AW Ultra Pro Max (voor de fanboys :) )

• Gonadan
Requiem19 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:08:
[...]

Dat is waar.

Maar Garmin heeft z'n topmodellen ook best snel veel steviger geprijsd afgelopen jaren en ze lopen alsnog vrij lekker lijkt het.

Nu niet, maar dat is voorafgaand aan het gas geven. Dat zal iets doen met de kostprijs. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:08:
[...]

Dat is waar.

Het horloge zelf misschien niet (geen idee, niet gecontroleerd), maar als de potentiële klant geen iPhone heeft, dan moet ook daar een overstap gemaakt worden. In zo'n geval gaat het wel in de papieren lopen.

• tiab7
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:52
[...]

Ik gebruik de app WorkOutDoors op een oudere Apple Watch. Vermogensmeter werkt daarin prima!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Forerunner 245]

Ik zit nu te kijken in Connect…..bij mijn middagloop ontbreekt de kaart 8)7

https://connect.garmin.com/modern/activity/9691103427

Ik denk dat er iets niet goed is gegaan met de GPSfix……ik snapte er al geen snars van waarom het eindpunt van deze 5k een rotstuk verder lag dan het eindpunt van de vorige 5k loopjes, met hetzelfde startpunt :?

En dan snap ik ook nog steeds niet hoe mijn forerunner de afstand uberhaupt heeft weten te bepalen…..en ook mijn snelheid :?

Ik heb bij mijn instellingen gekeken en mijn CPE staat op “huidig”, dus dat is goed.

Ook heb ik geen indoor activiteit gepakt, ik heb altijd dezelfde (door mij aangemaakte) workout in mijn 245, nooit eerder issues.

Iemand een idee? Stoort Putin de ruski Glonas satellietski’s? :P

Edit:

Net even een wandeling buiten gemaakt, GPS fix vrij snel en ook liet de (inmiddels gewiste workout) netjes een kaart zien :)

[/Forerunner 245]

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 28-09-2022 22:25 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:30

Roozzz

Plus ultra

@Fraggert er zit een bewegingssensor (accelerometer) in je horloge waarmee men afstand en snelheid schat indien er geen GPS is. Precies hetzelfde wat gebruikt wordt bij indoor activiteiten. In mijn ervaring op de loopband is die inschatting helemaal niet zo slecht :p

Waarom je geen GPS had is een tweede. Daar heb ik geen antwoord op.

If you can see, look. If you can look, observe

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:59:
@Fraggert er zit een bewegingssensor (accelerometer) in je horloge waarmee men afstand en snelheid schat indien er geen GPS is. Precies hetzelfde wat gebruikt wordt bij indoor activiteiten. In mijn ervaring op de loopband is die inschatting helemaal niet zo slecht :p

Waarom je geen GPS had is een tweede. Daar heb ik geen antwoord op.
Ik had liever gehoord dat je er mijlenver naast zat :P

Net even een wandeling buiten gemaakt, GPS fix vrij snel en ook liet de (inmiddels gewiste workout) netjes een kaart zien :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39

Magic666

No one's neighbour!

Totaal geen Apple fan dus gegaan voor de Huawei GT3 Titanium Pro.
Gisteren binnen gehad ,vandaag eens mee gaan spelen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Magic666 op 29-09-2022 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
Mole schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:50:
[...]

Mogelijk bedoeld @SlaadjeBla dit?
YouTube: Scratching the $1300 dollar Apple Watch - is it really 'Sapphire'?,

@Firestorm666 Je hebt helemaal gelijk. Ik ben ontzettend gevoelig voor de angst om een verkeerde aankoop te doen. Altijd geweest. Er zit nu een prachtig apparaat met voro mij ongekende mogelijkheden om mn pols. Net ingeschreven voor mn eerst Garmin Coach traject. Ik ga er van genieten.
Ik snap die angst hoor, vooraleer ik iets (duur) koop heb ik duizend reviews gelezen, youtube filmpjes gekeken, userreviews gelezen, etc... Grappige bij mij is wel eens de aankoop gedaan is, het me geen zier meer kan schelen en overtuigd ben dat ik de juiste keuze gemaakt heb.
En vooral... genieten van je aankoop!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 12:24
maar is 'r dan nog helemaal niemand die zo'n saffiermeter op 't glas heeft gedrukt en dat op youtube zet of kan ik gewoon niet goed zoeken en vind ik 't daarom niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:30:

Wel een grappige discussie met een vriend van mij over de AW.

Hij: 'AW is echt wel even goed als Garmin'
Ik: 'Ja, wel stuk beter, maar met een normale AW is healthtracking toch nog wel minder'
Hij: 'Hoezo'
Ik: 'Garmin doet nu ook HRV metingen enzo'
Hij: Ja, dat doet m'n AW ook
Ik: 'Ja, maar meet hij dat dan elke nacht netjes, of ligt hij 's nachts aan de oplader?'
Hij: 'Ehh... '.

_/-\o_
Als je 's ochtends 20min oplaadt tijdens het douchen/ontbijten gaat elke Apple Watch gewoon 24+uur mee incl sleep tracking. ;)

Verder eens met de samenvatting van DC Rainmaker - als je 3rd party-apps niet meeneemt. Ik ben echt super benieuwd wat er de komende weken/maanden aan serieuze sportapps beschikbaar gaat komen!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

voor degene die een Fenix6 zoeken, garmin UK heeft een sale https://www.garmin.com/en-GB/c/promotions/fenix-6-promotion/
en met de huidige koers van de £ pak je extra voordeel mee..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Leuk om voortaan een wekelijkse Apple vs Garmin discussie te zien. Blijkbaar heeft Apple toch wat serieuze stappen gemaakt :)

Zo voelt het voor mij persoonlijk ook. Sinds watchOS 9 heb ik veel minder de behoefte om nog een Garmin te kopen voor het hardlopen. De Ultra lost het batterij probleem ook deels op. Jammer dat hij zo lomp groot is (voor mij).

Hier een mooie durability test van het saffierglas van de ultra. De gewone 8 is non saffier. Ik vind de durability van dit saffierglas echt insane. Nog steeds zou ik een screen protector gebruiken overigens :)

https://youtu.be/A72Ckh990j0

[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 29-09-2022 17:41 ]

• pdavie2311
  • Laatst online: 22:53

pdavie2311

Live life to the fullest..

Blij met de Ultra en dat ik uit dat afgrijselijke Connect van Garmin vandaan ben..Sorry, maar vind dat helemaal niks. Integratie Apple en Watch is subliem. Voor mijn doel, hardlopen, wandelen, licht fitness echt een meer dan goede sportwatch.

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• ascent
Voor de Garmin-gebruikers: Is 'r iemand die me kan vertellen hoe ik een PacePro workout start maar begin met een warming up? Ik heb 't idee dat ik een PacePro alleen kan starten bij het beginnen met lopen maar idealiter wil ik eerste een stukje warmlopen en na button press m'n PacePro starten. Ik kan uiteraard een custom workout maken met het gewenste tempo erin, maar dan krijg je geen PacePro.. Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door ascent op 29-09-2022 19:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Firestorm666
@pdavie2311 Ben nu wel benieuwd wat je zo stoort aan connect, werkt toch ook allemaal naadloos? Allez, om 1 of andere reden heb je een apparte app nodig voor add-ons te installeren, het is wel dom, maar hoe vaak gebruik je dat ook? Verder kan ik niet dadelijk iets verzinnen wat er zo afgrijselijk aan is.

Je geeft ook tevens aan waarom de Watch niet voor iedereen is. Apple werkt vooral met Apple. Toegegeven, zolang je in het eco systeem blijft is het inderdaad subliem. Daarin loopt Apple wel in voor.

Nu, de Apple Watch is een prima product hoor, tis niet m'n bedoeling om een Apple vs Garmin oorlog te starten. Dat doen we traditioneel wel verder met Apple vs Android & Apple vs Windows :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
@ascent Kan je niet. Hiervoor moet je zelf een (gewone) workout voor maken. Wat je wel zou kunnen doen is de pacepro strategie wijzigen waarbij je voor de eerste entry het tempo aanpast op warmingup temp.

Maar ik denk dat je beter jezelf de moeite bespaard en dat je voor je warmup een gewone run start. Zodra je aan het tempowerk begint dat je, dan pas de pacepro workout aanzet.

Ik heb nu wel geen horloge dat pacepro ondersteund, maar kan wel de workouts aanmaken in connect. Als ik zo op het eerste zicht kijk zie ik de grote meerwaarde niet in. In princiepe zou ik gewoon de pacepro strategie kunnen copieren en zelf een workout aanmaken met die informatie. Iets omslachtiger, maar het spaart me een aankoop voor een horloge met ondersteuning hiervoor uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Firestorm666 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:46:
@ascent Kan je niet. Hiervoor moet je zelf een (gewone) workout voor maken. Wat je wel zou kunnen doen is de pacepro strategie wijzigen waarbij je voor de eerste entry het tempo aanpast op warmingup temp.

Maar ik denk dat je beter jezelf de moeite bespaard en dat je voor je warmup een gewone run start. Zodra je aan het tempowerk begint dat je, dan pas de pacepro workout aanzet.

Ik heb nu wel geen horloge dat pacepro ondersteund, maar kan wel de workouts aanmaken in connect. Als ik zo op het eerste zicht kijk zie ik de grote meerwaarde niet in. In princiepe zou ik gewoon de pacepro strategie kunnen copieren en zelf een workout aanmaken met die informatie. Iets omslachtiger, maar het spaart me een aankoop voor een horloge met ondersteuning hiervoor uit :P
workouts aanmaken in connect kan idd, maar pacepro biedt wel meer, positieve/negatieve splits, rekening houdend met gradient als je er een GPX bij voert (minder hard rennen als je flink stijgt) en een totale tijd die je voor- of achterloopt op je eindtijd voegen voor mij wel wat zinnigs toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ToolkiT schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:51:
voor degene die een Fenix6 zoeken, garmin UK heeft een sale https://www.garmin.com/en-GB/c/promotions/fenix-6-promotion/
en met de huidige koers van de £ pak je extra voordeel mee..
deze kun je helaas niet bestellen vanuit NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Sethro schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:51:
[...]

deze kun je helaas niet bestellen vanuit NL.
ah jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
ascent schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:20:
[...]

workouts aanmaken in connect kan idd, maar pacepro biedt wel meer, positieve/negatieve splits, rekening houdend met gradient als je er een GPX bij voert (minder hard rennen als je flink stijgt) en een totale tijd die je voor- of achterloopt op je eindtijd voegen voor mij wel wat zinnigs toe.
Ik heb het intussen ook ontdekt, Ik zie wel de meerwaarde in vooral het geval van de GPX. Ik ga voor mezelf wel gewoon de pacepro workouts schaamteloos copieren naar de workouts. Jammer genoeg werkt mijn Venu nog goed en moet ik nog even geduld hebben op de Epix2.. of 3? Wie weet 4 :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-07 14:38
Ik ben erg blij met m'n Fenix 7s, maar toch klaagde het een beetje. Vrij snel nadat het model uit kwam heb ik hem gekocht, en heb toen bewust voor de "basis" versie gekozen. Dus zonder Solar en zonder Sapphire. Ik vond de basis versie met roestvrij stalen bezel het mooiste, en Solar als Sapphire hadden voor mij geen meerwaarde. Op een ding na: de dual-band GPS. Dat had ik toch wel graag gezien op mijn horloge (zeker voor die prijs, maar dat is een andere discussie). Onder dichte bomen merk ik soms dat mijn horloge veranderingen aangeeft in mijn pace, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is (lap-time is na afloop ongeveer gelijk). Met dual-band GPS zou dat beter moeten werken.

Om het klagende gevoel de kop in te drukken heb ik daarom de ING website in de gaten gehouden en een Fenix 7s Sapphire Solar besteld. Zou ik RVS willen opgeven voor een donkere DLC bezel maar wel met dual-band GPS?

Maar ik had er nooit zo bij stil gestaan dat het Sapphire Solar scherm een stuk slechter afleesbaar is dan een gewoon Gorilla glas scherm. Dat lijkt misschien wat subjectief, en misschien is het ook zo, maar ik heb geprobeerd dit te illustreren met wat foto's.

Gorilla glas = RVS bezel en grijze band.
Solar Sapphire = (donkere) DLC bezel en zwarte band (ook te herkennen aan de solar ring).
Fenix 7s
Gorilla glas vs Solar Sapphire
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pN7CilT9YDCSGxzjv2JwNRIT8HA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8S8kIylkemWoomCMzSqqt6tu.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spVMURPbdf6XcyPjRdW7E-3EfgY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZEDaV3CxGUngk2DdmYN229h.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lz7v7_ToVHhjNVg7D69BZ_Wj65Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWgAs0bDCzD3Y1geWsD2WZ0W.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACVz5OdKGflCohf-yvhxP2Q1buw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NJ2R3pd23rH8FfWkdUQN9bf.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EoHTRQpHgDkWCDGB7pJNqb9nZs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsuWnpjvyI78o37hgBu759NP.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DW1rbw2Loex9j5k0egp3WANkDnA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJcqN8QFPAL2OiMR3HqQSHGo.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7ij7bXkYboHXwM4OygHecGzRAw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKBeYGl31llL1NNWNzOSU7NX.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msIFrG2utsgKWk1PfBwgPMzahnk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07JaQvlGkPYBROaJrhviF0xN.jpg?f=fotoalbum_small

Ik vind het verschil in afleesbaarheid best fors. Zeker nu ik al een half jaar met m'n Gorilla glas Fenix 7s loop. Ik vond het zelfs zo veel slechter met Sapphire Solar dat ik hem weer terug heb gestuurd. Ik neem het gebrek aan dual-band GPS graag voor lief ten gunste van beter afleesbaarheid van het scherm.

Met de achtergrond verlichting aan speelt dit probleem niet. Maar ik heb "wrist gesture" uit staan, dus in de praktijk zijn de foto's ook zoals ik de horloges gebruik. Ik ben nog geen enkele review tegen gekomen waarin dit verschil wordt aangekaart, terwijl ik het best significant vind.

Ik heb een video gezien van DC Rainmaker waarin hij zegt dat het Solar glas ongeveer 7% licht absorbeert. Het MIPS scherm dat in de horloges zit reflecteert het binnenkomende licht, en dat licht moet dus 2x door het glas. Dat levert dan dus een verlies op van 1-(0.93)^2 = 13.5%. En daar komt dan ook nog de zichtbare grotere reflectiviteit van het Sapphire glas bij.

De enige optie voor dual-band GPS met Gorilla glas (en maps) is denk ik de Forerunner 955. Maar die vind ik denk ik te groot voor mijn polsen (17 cm). Ik hou het maar bij mijn Fenix 7s "basis". Eigenlijk ben ik er gewoon dik tevreden mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
@slow whoop
Een andere optie is de Epix2 (al is ie misschien ook wel te groot voor je), maar aangezien je dik content bent met je F7s basis zou ik hem ook gewoon houden. Krasvrij houden is toch vooral interessant bij een doorverkoop, ben je van plan m te houden tot ie stuk is of niet meer voldoet... who cares? Ik heb een Venu met ook gewoon gorilla glass en na 3 jaar zitten er wat krasjes op, maar geen waarvan ik dood ga.

Ik zou me eerder dood ergeren aan het scherm, het verschil is toch wel significant slechter voor de solar editie.Ik heb wel eens gelezen dat het een dingetje was met solar schermpjes, maar niet dat het ZO erg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Heeft iemand ook de Venu 2 icm de Garmin Bike mount? Uitdaging is niet eens specifiek Venu 2 maar gewoon Garmin breed denk ik: als ik de Venu 2 op de bike mount doe en een training activiteit start dan gaat het scherm na 6 seconden op zwart. Dit terwijl ik gedurende activiteiten always on heb aan staan.
Zal liggen aan dat het horloge niet om mijn pols zit maar dan begrijp ik niet waarom Garmin zo’n Bike Mount verkoopt. Het heeft zo weinig toegevoegde waarde voor mij.
Edit: ah de heart rate sensor uitzetten zorgt voor een continue always on

[ Voor 7% gewijzigd door Palthe op 30-09-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waarschijnlijk (ook) een gevalletje 'what has been seen cannot be unseen'...

Het is idd bekend dat zowel sapphire als solar wat aan zichtbaarheid ontnemen, heb zelf de FR955 solar en ik zie het niet (meer). Nu ik eraan denk geloof ik dat ik wel iets van verschil zag tov de 945 maar niet enorm en ondertussen zie ik het dus helemaal niet meer.

MAar het is wel iets waar je heel regelmatig tegenaan kijkt dus als het stoort houdt het op... En als ik die plaatjes zie is het verschil wel erg groot idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-07 14:38
Firestorm666 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:16:
@slow whoop
Een andere optie is de Epix2 (al is ie misschien ook wel te groot voor je), maar aangezien je dik content bent met je F7s basis zou ik hem ook gewoon houden. Krasvrij houden is toch vooral interessant bij een doorverkoop, ben je van plan m te houden tot ie stuk is of niet meer voldoet... who cares? Ik heb een Venu met ook gewoon gorilla glass en na 3 jaar zitten er wat krasjes op, maar geen waarvan ik dood ga.

Ik zou me eerder dood ergeren aan het scherm, het verschil is toch wel significant slechter voor de solar editie.Ik heb wel eens gelezen dat het een dingetje was met solar schermpjes, maar niet dat het ZO erg was.
Ik ben niet bang voor krassen. In de eerste plaats omdat ik bijna vier jaar lang met een Forerunner 645 heb gelopen waar ik bijna alles mee gedaan heb. Getuige ook de vele krasjes op de bezel, maar geen enkele op het Gorilla glas. Voor mij is het Gorilla glas kras-vrij genoeg. En in de tweede plaats omdat een krasje op het scherm me (denk ik) ook niet zo veel zou uitmaken. Ik zie m'n horloge als een gebruiksvoorwerp, ik ben er niet (overdreven) voorzichtig mee.

Epix 2 vind ik denk ik ook te groot. Ik heb ook (een paar keer) een Fenix 7 om m'n pols gehad. Het kan wel, ik zie mensen met dunnere polsen dan ik die er ook een dragen. Maar ik vind het niet mooi staan. Ik heb liever een ingetogener model. Daar past een MIPS scherm ook beter bij dan een Amoled scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
slow whoop schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:46:
[...]

Ik ben niet bang voor krassen. In de eerste plaats omdat ik bijna vier jaar lang met een Forerunner 645 heb gelopen waar ik bijna alles mee gedaan heb. Getuige ook de vele krasjes op de bezel, maar geen enkele op het Gorilla glas. Voor mij is het Gorilla glas kras-vrij genoeg. En in de tweede plaats omdat een krasje op het scherm me (denk ik) ook niet zo veel zou uitmaken. Ik zie m'n horloge als een gebruiksvoorwerp, ik ben er niet (overdreven) voorzichtig mee.

Epix 2 vind ik denk ik ook te groot. Ik heb ook (een paar keer) een Fenix 7 om m'n pols gehad. Het kan wel, ik zie mensen met dunnere polsen dan ik die er ook een dragen. Maar ik vind het niet mooi staan. Ik heb liever een ingetogener model. Daar past een MIPS scherm ook beter bij dan een Amoled scherm.
Maar met een Epix 2 zou je exact hetzelfde hebben. Multi-band GPS zit alleen op de Sapphire versie. Wat mij zelf direct opviel aan mijn Epix 2 Sapphire toen ik ‘m de eerste keer in het volle zonlicht droeg, was dat deze slechter leesbaar was dan mijn oude FR645M. Door het reflecterende sapphire scherm icm een zwarte achtergrond (vanwege amoled is de achtergrond zwart en de tekst wit), is het onder bepaalde hoeken één groot spiegel. :+ Maar onder normale omstandigheden is het prima te doen en is juist het contrast en resolutie van het scherm prachtig.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
@PatrickC Dat is eigen aan het amoled scherm, in volle zon zijn mips schermen meer geschikter., Gorilla glas spiegelt nu ook wel. Waarbij ik me nu wel iets anders afvraag of er ook zo groot verschil is tussen safierglas en gorillaglas kwestie afleesbaarheid/kleuren/..

Iemand hier die een Venu serie heeft gehad en nu over is op een Epix2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Magic666 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:59:
Totaal geen Apple fan dus gegaan voor de Huawei GT3 Titanium Pro.
Gisteren binnen gehad ,vandaag eens mee gaan spelen :)
Ik zat te twijfelen tussen de Garmin Venu 2 en GT3 Pro maar na een tip van @Aghanim om eens wat filmpjes van de Quantified Scientist te kijken dus voor de GT3 gegaan vanwege de vele male betere HR tracking. Voor wie het leuk vind zet ik mijn eerste indrukken, na 4 dagen gebruik, neer:

Het uiterlijk en de feel van het horloge: top!
De titanium versie heeft een lekker gewicht en ronde horloges vind ik sowieso mooier dan die rechthoekige. Ik heb voor de versie gekozen met zwarte siliconen band omdat het verschil met de titanium band een kleine 108 Euro was... aangezien het klokje ansich exact hetzelfde is koop ik voor dat verschil wel wat 3rd party bandjes.

Na een aantal updates en volle lading, uit de doos toch nog een % of 50 aan batterij, dus aan de slag. Het is mijn eerste (sport) smartwatch dus genoeg om te ontdekken en mee te spelen.
Via QR code de health app van Huawei downloaden op mijn Xiaomi was geen probleem en ook het koppelen van het horloge loopt vlotjes, id aanmaken met alle noodzakelijke (lichaams) instellingen gaat ook zonder problemen.

Dan het scherm: mooi, helder en de touch bediening werkt verder soepel en zonder problemen.
Keuze uit genoeg, al dan niet betaalde, watchfaces! Nadeel blijft natuurlijk wel dat een hoop WF's zoveel meuk erop zetten dat je bijna een loep nodig hebt om het allemaal te bekijken.....
Ik heb een vrij simpele WF met alleen de tijd, HR, cal, aantal stappen en snelstart naar workouts.
Maar het blijft leuk dat je kan wisselen zodat je voor elke gelegenheid een passende WF hebt.

Qua workouts ook meer dan genoeg keuze, wat wel een minpuntje is: de auto-detect werkt maar voor een beperkt aantal workouts, daar heeft een Garmin meer keus uit. Of het ook werkt moet ik nog testen.
De snelstart naar workouts werkt prima en na 3 tikjes loopt de meting al.
Na afloop syncen naar de app en alle data staat ter beschikking. Leuk om door heen te gaan en te volgen.
Qua HR tracking behoort dit horloge iig bij de top (zie de video's van TQS) dus geen twijfel aan de waardes.
Ook de andere tracking opties werken prima al blijft sleeptracking altijd wel een "oh?" ding.
Al schijnt het wel aardig te kloppen: ik ben een lichte slaper en dat zie je wel terug in de data.

Dan de batterijduur: tot nu toe, na 4 dagen dus, nog 62%
Ondertussen een keer gefietst (met GPS), aantal keer in de sportschool geweest en continu slaap, HR, Stress tracking aan, AOD staat uit en "wake on rise" staat aan. Ik sync eigenlijk ook maar 1x per dag.
Berichten ontvangen staat uit, dat vind ik vrij zinloos. Batterijduur dus meer dan prima en een week moet ik wel halen denk ik zo.

Nog echte minpunten te melden? Als ik eerlijk ben niet echt... misschien de app integratie maar tot nu toe mis ik dat niet echt.

Al met al zeer tevreden met dit horloge!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
slow whoop schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:54:
Ik ben erg blij met m'n Fenix 7s, maar toch klaagde het een beetje. Vrij snel nadat het model uit kwam heb ik hem gekocht, en heb toen bewust voor de "basis" versie gekozen. Dus zonder Solar en zonder Sapphire. Ik vond de basis versie met roestvrij stalen bezel het mooiste, en Solar als Sapphire hadden voor mij geen meerwaarde. Op een ding na: de dual-band GPS. Dat had ik toch wel graag gezien op mijn horloge (zeker voor die prijs, maar dat is een andere discussie). Onder dichte bomen merk ik soms dat mijn horloge veranderingen aangeeft in mijn pace, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is (lap-time is na afloop ongeveer gelijk). Met dual-band GPS zou dat beter moeten werken.

Om het klagende gevoel de kop in te drukken heb ik daarom de ING website in de gaten gehouden en een Fenix 7s Sapphire Solar besteld. Zou ik RVS willen opgeven voor een donkere DLC bezel maar wel met dual-band GPS?

Maar ik had er nooit zo bij stil gestaan dat het Sapphire Solar scherm een stuk slechter afleesbaar is dan een gewoon Gorilla glas scherm. Dat lijkt misschien wat subjectief, en misschien is het ook zo, maar ik heb geprobeerd dit te illustreren met wat foto's.

Gorilla glas = RVS bezel en grijze band.
Solar Sapphire = (donkere) DLC bezel en zwarte band (ook te herkennen aan de solar ring).
Fenix 7s
Gorilla glas vs Solar Sapphire
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik vind het verschil in afleesbaarheid best fors. Zeker nu ik al een half jaar met m'n Gorilla glas Fenix 7s loop. Ik vond het zelfs zo veel slechter met Sapphire Solar dat ik hem weer terug heb gestuurd. Ik neem het gebrek aan dual-band GPS graag voor lief ten gunste van beter afleesbaarheid van het scherm.

Met de achtergrond verlichting aan speelt dit probleem niet. Maar ik heb "wrist gesture" uit staan, dus in de praktijk zijn de foto's ook zoals ik de horloges gebruik. Ik ben nog geen enkele review tegen gekomen waarin dit verschil wordt aangekaart, terwijl ik het best significant vind.

Ik heb een video gezien van DC Rainmaker waarin hij zegt dat het Solar glas ongeveer 7% licht absorbeert. Het MIPS scherm dat in de horloges zit reflecteert het binnenkomende licht, en dat licht moet dus 2x door het glas. Dat levert dan dus een verlies op van 1-(0.93)^2 = 13.5%. En daar komt dan ook nog de zichtbare grotere reflectiviteit van het Sapphire glas bij.

De enige optie voor dual-band GPS met Gorilla glas (en maps) is denk ik de Forerunner 955. Maar die vind ik denk ik te groot voor mijn polsen (17 cm). Ik hou het maar bij mijn Fenix 7s "basis". Eigenlijk ben ik er gewoon dik tevreden mee. :)
De kans dat je met dual band GPS een perfecte pace hebt is niet heel groot dus als dat je doel is kan je beter zo'n footpod halen. Heb je toch je mooie scherm en een betrouwbaarder temporegistratie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Firestorm666 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:54:
@PatrickC Dat is eigen aan het amoled scherm, in volle zon zijn mips schermen meer geschikter.
Was geen verrassing voor mij hoor, maar meer een antwoord op een andere post waarin de Epix 2 werd genoemd als alternatief tov een Fenix 7 met Sapphire scherm en dus een ‘waarschuwing’ van mij dat de Epix 2 in fel zonlicht nog slechter leesbaar is.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-07 14:39

Galois

1811 - 1832

Al vaker over gediscussieerd hier: GPS+GLONASS of GPS+GALILEO (of GPS alleen).

Ik heb sinds korte een Fenix 6 pro. Hiervoor had ik een Fenix 5+. Ik weet helaas niet op welke instelling ik de F5+ had staan, maar het lijkt erop dat mijn nieuwe F6pro onnauwkeurigere plaatsbepaling heeft.

Vandaag had ik een hardlooprondje naast een kleine sloot (5 meter) en op de kaart liep ik links van de sloot, terwijl ik echt rechts van de sloot liep. Wellicht dat dit de 'onnauwkeurigheid' is die ik moet accepteren, maar voor mijn gevoel dat mijn F5+ het beter.

Dit horloge staat op GPS+GLONASS en ik zal de eerstvolgende keer eens proberen met GPS+GALILEO of ik verschil merk.

Als ik hier en daar zo lees op dit forum, lijkt er niet veel verschil in te zitten.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJiZ24pFphAhfFCYR5e43KKUNGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3ui7GGaqToLYrkm7GY6jpu1.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds een jaar of iets meer heeft de Garmin Edge deze richtingpijlen. De Fenix (volgens mij geen toch?) nog niet. Superirritant toch? Als je een route maakt die zichzelf kruist, dan zouden deze pijlen echt handig zijn… hopelijk komen ze nog in een software-update (???)

Waarom ze wel op deze Enduro zitten, is deze een raadsel.

[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 02-10-2022 21:08 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:05
Galois schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:08:
[Afbeelding]

Sinds een jaar of iets meer heeft de Garmin Edge deze richtingpijlen. De Fenix (volgens mij geen toch?) nog niet. Superirritant toch? Als je een route maakt die zichzelf kruist, dan zouden deze pijlen echt handig zijn… hopelijk komen ze nog in een software-update (???)

Waarom ze wel op deze Enduro zitten, is deze een raadsel.
De epix2 heeft ook pijlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Megupe schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:41:
[...]

De epix2 heeft ook pijlen
Welke reden zou er dan zijn om de Fenix die niet te geven? Grrr…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-07 18:06
Galois schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Welke reden zou er dan zijn om de Fenix die niet te geven? Grrr…
ik heb de afgelopen weken meerdere wandelingen gedaan met een fenix en kan bevestigen dat die ook richtpijlen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

yulunga schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:53:
[...]

ik heb de afgelopen weken meerdere wandelingen gedaan met een fenix en kan bevestigen dat die ook richtpijlen heeft.
Is dat een instelling dan? Hier niet namelijk. Welke Fenix heb je? Ik de 6 pro en geen pijltjes :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSohdWl01eCBcXCYUvlB4hgYJww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VA9qih4N4vloLGrStoHAiFQL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-07 22:16
Die pijlen vallen mij (op de Epix2) pas sinds kort op, misschien zat het er altijd al in maar ik heb zelf het idee sinds 1 van de laatste updates. Ik ben er blij mee, hoe meer bevestiging dat je op de goede route zit hoe beter.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

cbr600f4i schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:27:
Die pijlen vallen mij (op de Epix2) pas sinds kort op, misschien zat het er altijd al in maar ik heb zelf het idee sinds 1 van de laatste updates. Ik ben er blij mee, hoe meer bevestiging dat je op de goede route zit hoe beter.
pijlen is een feature van de nieuwe firmware (die ook HRV toevoegt) en alleen op de last gen modellen

wat betreft leesbaarheid, ik ben van fenix 7ss naar epix2 gegaan en dat scheelt echt een hoop, imho is het vooral het solar wat het zo donker maakt
epix is in vol zonlicht prima leesbaar met gesture backlight

op de fenix 6 had ik trouwens het beste resultaat in bos: GPS+Glonass, steden: GPS+Galileo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webaccess
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-07 19:59

Webaccess

Garmin Epix 2

correct, is met de laatste updates mee gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mij zijn die pijlen ook nooit opgevallen op de epix2.. ik vermoed dat dat in een recente update is gekomen dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
Galois schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:11:
[...]

Is dat een instelling dan? Hier niet namelijk. Welke Fenix heb je? Ik de 6 pro en geen pijltjes :(

[Afbeelding]
Ik heb een 7 sapphire.
Bij deze de pijltjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKBDkdJf351n4yZAhWXUiBwjtJ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s6VBFhqVVvncE0EUt1dqYpf1.jpg?f=user_large

Ik heb overigens geen idee of dit door de laatste software update komt, zo lang heb ik het horloge nog niet :)
Maar voor het geval dat: ik heb versie 9.36 geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hmmm... Op mijn Fenix 6 pro dus (nog?) niet. De pijltjes.

Hopelijk volgt dat nog? Of is daarvan al gezegd dat het alleen op de Fenix 7 zal zijn? Ik kan daar verder geen informatie over vinden. En nu is Garmin ook niet echt de beste in communiceren, dus dat zegt niets :)

Edit:
in de release notes van de F7 staan de pijltjes er niet bij: https://forums.garmin.com...9767/system-software-9-36

en in die van de F6 ook niet: https://forums.garmin.com...em-software-version-23-10

Maar inderdaad... op de Fenix 7 wel en de Fenix 6 niet (https://forums.garmin.com...ctional-arrows-on-courses).

Grrr... Bij mijn overweging om voor de Fenix 6 pro of 7 te gaan, had ik deze niet meegenomen... :(

[ Voor 56% gewijzigd door Galois op 04-10-2022 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yulunga
ik heb ook even verder gekeken, de pijltjes lijken sinds release 9.33 op de fenix aanwezig te zijn:

release notes 9.33.

feature:
Added course directional arrows to course lines on the map.

[ Voor 8% gewijzigd door yulunga op 04-10-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:21
loop al jaren met een 5X+, en gebruik de kaart veel tijdens het wandelen. Pijltjes zouden voor het bekijken van de route wel gemakkelijker zijn wanneer die kruist, maar bij het volgen van een route gaat die volgens mij niet de fout in door per ongeluk de verkeerde afslag te nemen (hij kijkt naar het volgende punt lijkt me) . Handig, ja. Deal-breaker nee.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:38:
loop al jaren met een 5X+, en gebruik de kaart veel tijdens het wandelen. Pijltjes zouden voor het bekijken van de route wel gemakkelijker zijn wanneer die kruist, maar bij het volgen van een route gaat die volgens mij niet de fout in door per ongeluk de verkeerde afslag te nemen (hij kijkt naar het volgende punt lijkt me) . Handig, ja. Deal-breaker nee.
voornamelijk handig voor de start richting als je een course hebt van een rondje bij hardlopen/wandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Lagune schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

voornamelijk handig voor de start richting als je een course hebt van een rondje bij hardlopen/wandelen
zeker handig, maar als het goed is stuurt de Garmin je bij starten vanzelf de juiste kant op ;) Een enkele keer is het inderdaad niet erg duidelijk, de aantal keren dat ik dat ben tegen gekomen is vrij weinig.. Nogmaals: het is zeker een handige functie, maar ik heb nu niet het gevoel dat ik echt wat mis.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:16
Die pijltjes zijn wel handig, zeker als je op een driesprong uitkomt waarbij elke weg onderdeel (heen of terug) is van je geplande route. Je kunt er op stemmen om het op de Fenix 6 te krijgen:

https://forums.garmin.com...ional-arrows-like-f7-epix

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

zeker handig, maar als het goed is stuurt de Garmin je bij starten vanzelf de juiste kant op ;) Een enkele keer is het inderdaad niet erg duidelijk, de aantal keren dat ik dat ben tegen gekomen is vrij weinig.. Nogmaals: het is zeker een handige functie, maar ik heb nu niet het gevoel dat ik echt wat mis.
heb je routing dan op "use map" staan ofzo? bij mij geeft ie hoogstens een oplopend getal aan (meters)

liep regelmatig fout met mn fenix6, met wandelen geen probleem maar met hardlopen een stuk minder chill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:01
bij de edge *30 series zijn die er vorig jaar bij gekomen (chevrons noemen ze die pijltjes)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Lagune schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:25:
[...]

heb je routing dan op "use map" staan ofzo? bij mij geeft ie hoogstens een oplopend getal aan (meters)

liep regelmatig fout met mn fenix6, met wandelen geen probleem maar met hardlopen een stuk minder chill
nee, ik gebruik gewoon 'volg koers'. Gaat eigenlijk altijd goed qua richting. Die enkele keer niet dan geeft die dat inderdaad wel aan. Misschien heb ik de casus van een start waarbij het absoluut niet duidelijk is welke richting gewoon nog nooit gehad, kan ook. Maar gebruik de kaart en koers optie zeer vaak.. Maar blijft zeker handig, alhoewel ik er goed zonder kan .

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluissie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-06 20:53
Mogelijk dat oude GPX files moeite hebben met met de nieuwe updates die Garmin heeft toegevoegd aan de meest recente update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:32
[...]

Het kan fout gaan.. ik heb eens een koers met een eindpunt dicht bij het startpunt gemaakt. Ik vertrok en was meteen weer aangekomen, met het gevolg dat ie niet meer navigeerde (want al aangekomen), maar kon nog wel de route volgen zonder navigatie. Sindsdien zorg ik er voor dat het eindpunt minimaal 50m van het startpunt ligt om verwarring te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
DeCo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

Het kan fout gaan.. ik heb eens een koers met een eindpunt dicht bij het startpunt gemaakt. Ik vertrok en was meteen weer aangekomen, met het gevolg dat ie niet meer navigeerde (want al aangekomen), maar kon nog wel de route volgen zonder navigatie. Sindsdien zorg ik er voor dat het eindpunt minimaal 50m van het startpunt ligt om verwarring te voorkomen.
de truc is dan om de koers te annuleren (kan gewoon zonder de lopende activiteit te stoppen) en dan weer opnieuw op te starten, heb je meteen je navigatie weer terug.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

nieuwe alpha release uit op de fenix7/epix2 (v10.33)

eindelijk morning report

ook, wrist based run power, RIP stryd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:05
Ik kan (ook na een review van DC) niet helemaal opmaken wat ik met running power kan.
Ik loop zelf op hartslag zones, wat is nou het verschil met running power?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Megupe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:55:
Ik kan (ook na een review van DC) niet helemaal opmaken wat ik met running power kan.
Ik loop zelf op hartslag zones, wat is nou het verschil met running power?
Dit artikel legt het wel goed uit

imho voornamelijk nuttig als je loopt met (flinke) hoogteverschillen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Laatst online: 22:08
Dit is wat Garmin erover zegt:

Hardloopvermogen
Het hardloopvermogen is een real-time maatstaf voor de hoeveelheid werk die u verricht terwijl u hardloopt.

Het hardloopvermogen wordt indirect bepaald door rekening te houden met de belangrijkste onderdelen van het werk dat wordt verricht als u zich bij een hardloopsessie van de grond afzet. Dit wordt berekend op basis van uw tempo, of u nu bergopwaarts of bergafwaarts gaat, en uw hardloopdynamiek, in het bijzonder cadans, verticale oscillatie en grondcontacttijd. Windsnelheid en -richting worden ook in uw hardloopvermogen meegewogen.

Het hardloopvermogen wordt gemeten in watt. Hoe meer watt tijdens een hardloopsessie, hoe meer vermogen u genereert. Als u weet hoeveel vermogen u van minuut tot minuut en van mijl tot mijl produceert, kunt u beter uw tempo bepalen.

Gemiddeld vermogen
Het gemiddelde vermogen geeft uw totale gemiddelde uitgangsvermogen aan voor de duur van de geregistreerde hardloopsessie. U kunt uw gemiddelde rondevermogen ook bekijken in de rondetabel en de rondegrafiek van uw activiteit.

Max. vermogen
Maximaal vermogen geeft het hoogste uitgangsvermogen aan tijdens een geregistreerde hardloopsessie.

Windgegevens
Luchtweerstand en hoeveel vermogen wordt gebruikt om wind te weerstaan, zijn ook van invloed op uw prestaties. Lokale weersomstandigheden en sensorgegevens op de watch zelf worden gebruikt om de windsnelheid en -richting te bepalen, die vervolgens worden gecombineerd met de GPS-richting, kompasrichting waarin u reist, om de luchtweerstand te bepalen. Terwijl u hardloopt, zult u zien dat uw hardloopvermogen hoger is in een bepaald tempo bij tegenwind en lager wanneer u bij rugwind hetzelfde tempo loopt. Windgegevens worden standaard verwerkt bij het berekenen van uw hardloopvermogen tijdens hardloopactiviteiten buitenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
Lagune schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Niet alleen voor hoogteverschillen. Voor zover ik er wat van af weet:
Lopen op power is een andere manier dan hartslag om naar je intensiteit te kijken. Training op basis van powerzones schijnt beter te werken dan trainen op basis van hartslagzones Hoe harder je loopt, hoe meer vermogen je gebruikt (en inderdaad, wind en heuvels hebben daar ook invloed op). In de fietswereld is dit al heel gebruikelijk met vermogensmeters op je trapas/trapper; in de hardlopwereld nog niet zo ver doorgedrongen.
De bekendste vermogensmeter voor hardlopen is die van Stryd (https://stryd.com).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxbax
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-06 13:58
Ik zoek al tijden naar een goede head 2 head vergelijking van stryd Vs garmin running power. Kan iemand die wel vinden? Iets in de zin van hoe dcrainmaker het altijd weet te presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die reviews staan voor zover ik weet op YouTube. Stryd vs ….

Volgens mij is het voordeel van power over hartslag dat je hartslag beïnvloedt wordt door je fitheid en mate van herstel (hoger / lager op sommige dagen) en power niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:58
Lagune schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

èn nuttig als je hartslag door de adrenaline bij de start van een loop hoog is ( bij de marathon mijn probleem in het startvak op de Coolsingel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Belangrijkste nieuwe features lijken mij wrist based running power, next fork data field en het morning report.

https://forums.garmin.com...--w-wrist-based-run-power

[ Voor 88% gewijzigd door PatrickC op 06-10-2022 00:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Even een update over de GT 3 Pro vwb batterijduur:
Nu een week actief mee bezig en ik zit nog op 25%.

Wel wat dingen uitgezet:
Wake on turn (ik druk wel ff op het knopje als dat nodig is, continu het schermpje aan voor niks gaat irriteren..)
Continue huid temp. meten (ga ik pas gebruiken als ik ziek ben ofzo)
Continue SpO2 meten (doe ik s' ochtend handmatig een keer)
Automatische stresstest (geen idee wat ik daar mee zou moeten)

Wat wel aan staat:
Continiue hartslag
Stappen tellen
Continue slaaptracking

In de week 4x 40min gefietst (woon/werk) met GPS aan en een aantal keren wat uren gelogd in de sportschool.
Aan het eind van de dag een keer syncen met de app.

En nog steeds 25% batterij, ik ben dik tevreden met dit klokje! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:31

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

CT schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:06:
[...]
Als 690 voor een Epix 2 Saphire de 'basis' is, dan is een zilveren Epix 2 eigenlijk 550 waard en een gewone fenix 7 zilver rond de 450.. en voor die prijzen zou ik er ook direct 1 kopen eerlijk gezegd.
[...]
Nou, kijk is aan, heb nu een (nieuwe) fenix 7 voor 25euro meer dan m'n "voorspelling" aangeschaft dus het kan wel :+

Mochten er meer mensen nog 'twijfelen' om naar de 7 te upgraden;

Ik wilde graag touch voor de maps, want navigeren met de knoppen op 't toch al vrij trage interface van de 5s+ werkt vaak op m'n zenuwen en daardoor gebruik ik de maps functie veel minder dan ik zou willen. Dat is nu opgelost.

Ander euvel zijn de notificaties zoals ik al eens eerder aantoonde in dit topics, dat de 5s+ bepaalde emoticons niet ondersteund en de 7 wel, bij notificaties alleen maar '???''s krijgen is niet heel handig namelijk.

En last but not least, je kan op de 5s+ geen hotkey instellen voor de garmin pay, dus je moet altijd via het quick-menu.. erg omslachtig waardoor ik deze functie zelden gebruik. De 7 kan wel onder een hotkey.

m'n huidge 5s+ heeft namelijk ook nog een problemen met de contactpunten corrosie van de laad/data-poort, onder een bepaalde hoek met gepruts werkt het wel, maar vooral met muziek kopieren is dat enorm irritant.

Maar hier stopt het niet, ik zie nu pas hoe enorm veel verschil er is op de 7 functies (zelfs maps en apps kan je op de watch zelf beheren etc.), de 5s+ voelt ineens als prehistorisch aan terwijl de basis toch echt gelijk is. Dus al leek de upgrade op papier niet veel uit te maken, in de praktijk lijkt de stap toch groter.

Laten we hopen dat de poort nu wel goed blijft en de 7 langer ondersteuning krijgt van nieuwere functies dan m'n 5s+ kreeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

CT schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Nou, kijk is aan, heb nu een (nieuwe) fenix 7 voor 25euro meer dan m'n "voorspelling" aangeschaft dus het kan wel :+

Mochten er meer mensen nog 'twijfelen' om naar de 7 te upgraden;

Ik wilde graag touch voor de maps, want navigeren met de knoppen op 't toch al vrij trage interface van de 5s+ werkt vaak op m'n zenuwen en daardoor gebruik ik de maps functie veel minder dan ik zou willen. Dat is nu opgelost.

Ander euvel zijn de notificaties zoals ik al eens eerder aantoonde in dit topics, dat de 5s+ bepaalde emoticons niet ondersteund en de 7 wel, bij notificaties alleen maar '???''s krijgen is niet heel handig namelijk.

En last but not least, je kan op de 5s+ geen hotkey instellen voor de garmin pay, dus je moet altijd via het quick-menu.. erg omslachtig waardoor ik deze functie zelden gebruik. De 7 kan wel onder een hotkey.

m'n huidge 5s+ heeft namelijk ook nog een problemen met de contactpunten corrosie van de laad/data-poort, onder een bepaalde hoek met gepruts werkt het wel, maar vooral met muziek kopieren is dat enorm irritant.

Maar hier stopt het niet, ik zie nu pas hoe enorm veel verschil er is op de 7 functies (zelfs maps en apps kan je op de watch zelf beheren etc.), de 5s+ voelt ineens als prehistorisch aan terwijl de basis toch echt gelijk is. Dus al leek de upgrade op papier niet veel uit te maken, in de praktijk lijkt de stap toch groter.

Laten we hopen dat de poort nu wel goed blijft en de 7 langer ondersteuning krijgt van nieuwere functies dan m'n 5s+ kreeg..
je hebt ook van die dopjes voor op de laadport, zelf nog nooit nodig gehad trouwens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
Lagune schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:25:
[...]

je hebt ook van die dopjes voor op de laadport, zelf nog nooit nodig gehad trouwens?
Ik heb ze wel. Perfect, blijven goed zitten, bij Ali 10 gekocht voor paar cent, nu na een jaar nog steeds 1ste in gebruik. Sluiten goed af, blijven goed zitten.
Je moet enkel wel onthouden waar ze liggen als je gaat laden. Bij mij liggen ze altijd op een heel logische plek, maar ik weet nooit waar die plek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
[...]

Nee dat zie je niet. Met name wanneer je een startpunt langs een weg hebt waar je de ene kant op begint en weer van de andere kant terug komt op hetzelfde punt. Dan moet ik echt vooraf goed in Connect kijken naar de kilometermarkeringen welke kant het op is en hem ook goed starten anders heb je gewoon kans dat je de verkeerde kant op gaat en daar kom je dan pas na een stukje achter. Op zich geen ramp maar wel gewoon irritant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DATENCATE
  • Laatst online: 05-11-2022
Goedemiddag,

Sinds enkele maanden het hardlopen weer opgepakt. Ik gebruik de Garmin Fenix met Garmin Coach. Eerst de 10km training gedaan, sinds 2 maanden de halve marathon. In tegenstelling tot bij de 10km loop, wordt bij de Halve marathon training geen snelheden of zones aangegeven. Ik krijg van de coach termen als "Lekker tempo", Gemiddeld tempo", "Hoog tempo" of "Uitdagend tempo". Klopt het dat ik hiervoor resp. de volgende zones gebruik: blauw, groen, oranje en rood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
DATENCATE schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:25:
Goedemiddag,

Sinds enkele maanden het hardlopen weer opgepakt. Ik gebruik de Garmin Fenix met Garmin Coach. Eerst de 10km training gedaan, sinds 2 maanden de halve marathon. In tegenstelling tot bij de 10km loop, wordt bij de Halve marathon training geen snelheden of zones aangegeven. Ik krijg van de coach termen als "Lekker tempo", Gemiddeld tempo", "Hoog tempo" of "Uitdagend tempo". Klopt het dat ik hiervoor resp. de volgende zones gebruik: blauw, groen, oranje en rood?
Daar staat mij niets van bij, maar volgens mij wordt uitgelegd wat er bedoeld wordt als je de begeleidende filmpjes kijkt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DATENCATE
  • Laatst online: 05-11-2022
Dank voor de snelle reactie. In de filmpjes wordt over hetzelfde gesproken, tempo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben mij al een tijdje op een mooie smartwatch aan het oriënteren. Heb nu een fitbit maar sinds het door Google overgenomen is, uiteraard minder enthousiast. Ook de kwaliteit is niet je van het.

Van de fitbit vond ik het erg jammer dat het nu e waste gaat worden. Van de garmin staat mij dit ook tegen, zeker gezien de prijs richting 1000 euro. Waarom maken ze de accu niet vervangbaar van deze apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:52
Okasha schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:46:
Waarom maken ze de accu niet vervangbaar van deze apparaten?
Mijn Fenix 6 heeft schroefjes aan de onderkant, dus verwacht eigenlijk dat de accu te vervangen is door een specialist die het horloge dan ook gelijk weer waterdicht kan afsluiten.
En zoek ik op "batterij vervangen" zie ik daar ook aanbieders voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Ik ben mij al een tijdje op een mooie smartwatch aan het oriënteren. Heb nu een fitbit maar sinds het door Google overgenomen is, uiteraard minder enthousiast. Ook de kwaliteit is niet je van het.

Van de fitbit vond ik het erg jammer dat het nu e waste gaat worden. Van de garmin staat mij dit ook tegen, zeker gezien de prijs richting 1000 euro. Waarom maken ze de accu niet vervangbaar van deze apparaten?
Omdat de accu het over het algemeen langer uit houdt dan dat het horloge zijn gadgetwaarde behoudt. Uiteindelijk wil niemand meer en wat ouder model, ook vanwege beschikbare functies en ondersteuning vanuit de fabrikant.
Mijn 310XT is technisch nog prima in orde, maar wie gaat die nog gebruiken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Fitbits hebben het hier bij de vrouw des huizes ook nooit langer dan een jaar of 2 a 3 volgehouden, is echt kwalitatief heel slecht in mijn ogen. Daarentegen loop ik al dik 5 jaar dagelijks met een FR235 om m'n pols en die doet nog steeds 9+ dagen op een accu en met 2 x in de week rondje hardlopen blijft daar 5 dagen van over. Wat mij betreft dus prima om tegen de tijd dat de accu het begeeft te vervangen voor wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke Garmin had je op het oog dan? Mijn ‘oude’ FR645M kostte €330 en daar heb ik dik 4 jaar mee gedaan en in die tijd is het horloge 1-2 dagen batterijduur kwijtgeraakt (moest eens in de 4 dagen opladen). Met 3,5 uur hardlopen in de week en elke dag een dik half uur wandelen, is dat nog best acceptabel. En de Epix 2 die ik nu heb heeft een veel langere batterijduur dus als die 1-2 dagen kwijtraakt, dan heb je nog steeds een flinke batterijduur over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
PatrickC schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

Welke Garmin had je op het oog dan? Mijn ‘oude’ FR645M kostte €330 en daar heb ik dik 4 jaar mee gedaan en in die tijd is het horloge 1-2 dagen batterijduur kwijtgeraakt (moest eens in de 4 dagen opladen). Met 3,5 uur hardlopen in de week en elke dag een dik half uur wandelen, is dat nog best acceptabel. En de Epix 2 die ik nu heb heeft een veel langere batterijduur dus als die 1-2 dagen kwijtraakt, dan heb je nog steeds een flinke batterijduur over.
Oke interessant! Blijkbaar is batterij vervanging wel een optie, ga ik even nazoeken. Mijn eerste google rondje leverde niets op (was wel een uitspraak op de website van Garmin).

Ik kijk naar de Epix2 of de Fenix7 en dan de sterkste uitvoeringen. Doe zelf vrij actief aan kitesurfen en zeilen, dus het moet wel echt tegen een stootje kunnen. Mijn Fitbit is nu 2.5 jaar oud, maar de verbinders met het bandje kieren vrij ernstig, is weinig meer aan te doen merk ik. Hij springt open wanneer er teveel vuil is verzameld. Er is overigens ook nog een zeil-uitvoering, maar dat heeft geloof ik vooral waarde als je apparatuur hebt die er compatible mee is.

De fitbit draag ik met kitesurfen onder mijn surfpakmouw, dus die gaat nergens heen, maar het scherm kan ik sowieso onmogelijk aflezen dan. Overigens vind ik het scherm van de Charge 4 in vrij veel omstandigheden buiten echt volledig onleesbaar.

De fenix zou zowel de woo als de gopro moeten kunnen aansturen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Okasha Als robuust belangrijk is… heb je de Garmin Instinct 2 niet overwogen? Ik weet verder niet wat een ‘woo’ is maar een gopro aansturen via een Garmin horloge ben ik nog nergens tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
PatrickC schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:22:
@Okasha Als robuust belangrijk is… heb je de Garmin Instinct 2 niet overwogen? Ik weet verder niet wat een ‘woo’ is maar een gopro aansturen via een Garmin horloge ben ik nog nergens tegengekomen.
Ken de instinct nog niet :) Zat net even naar de Quatix 7 te kijken, dat zal hem toch moeten worden, zitten toch wel wat handige functies op voor de watersporter. Ook cool dat de sapphire editie een AMOLED versie is. De zonnecel vind ik erg mooi met de stalen band, maar die kost een whopping 1200 euro.

Een WOO is een accelerometer die een schatting maakt van de hoogte van je sprong. De Quatix staat dan weer net niet in de recommended list.

Er is blijkbaar een ConnectIQ app waarmee je de GoPro kunt bedienen. Krijgt aardige reviews, maar ik zie dat de compatible models allemaal wat oudere Garmin modellen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Heb een vreemd probleem met de afstand cq snelheidsmeter van mijn Garmin Forerunner 945.
Liep afgelopen week het ene pr na het andere. Nu ging het lopen ook wel super, maar mijn wantrouwen werd gevoed toen ik bij Strava de segment tijden zag. Die lagen allemaal veel hoger dan de km tijd die ik daar volgens Garmin liep.
Nu heb ik net de afstand van mijn gelopen route eens nagemeten met afstandmeten.nl en wat blijkt, de 22km van de Garmin is in het echt 19 km! (neem aan dat afstandmeten.nl klopt) Geen wonder dat ik zulke supertijden liep! Maar hoe kan dat in vredesnaam? Had een gpsfix toen ik begon, liep geen vooraf gemaakte route. Waar komt in hemelsnaam dat verschil van 3km vandaan? Iemand een idee? Loop trouwens ook met een Stryd én een garmin HRM Pro + . Die laatste sloeg laatst op hol en heb ik opnieuw laten kalibreren. Daar stond toen ook iets van stappen tellen of zoiets. Krijg je alleen te zien als je hem opnieuw instelt.
Kan het zijn dat Garmin de afstand heeft berekend aan de hand van de HRM Pro +?
Heb wel regelmatig op mijn pace gelet, en die tijden kwamen wel weer overeen met de pr's. Pace volgens Stryd. Iemand enig idee?
Dit is de activiteit op Strava https://www.strava.com/activities/7934363369

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

GPS is niet 100% nauwkeurig.
Zo afwijking vind ik niet raar, vooral als je een route hebt met veel bochten. Heeft ander met de meet interval te maken van de gps als dat de gps zelf bij elke meeting ook een paar meter afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:30

Roozzz

Plus ultra

@Philo Melos dubbelcheck even waardoor je afstand en snelheid laat bepalen. Zit onder sensorinstellingen. Dit kan GPS of Stryd (of misschien ook die hrm) zijn. Dan weet je waar je moet gaan zoeken...

Ik gebruik Stryd voor beide. Zet ook een evt autokalibratie van Stryd uit. Dan gaat ie eindeloos proberen te matchen met de GPS. Die inherent onnauwkeurig is...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-07 21:20
DATENCATE schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:25:
Goedemiddag,

volgens mij krijg je geen tepo te zien als jegeen eindtijd voor een halve marathon opgeeft bij de coaching plans. Ik denk dat de je dan idd de zones kan gebruiken als dit hartslagzones zijn wel zeker weten dat die goed staan en dat je goedmeet tijdens je loop. Een hartslagband is dan aan te raden. Maar je zou ook afhankelijk van je conditie of een recente wedstrijd de tempo's kunnen bepalen en die aanhouden. Of je kan het truukje van kan ik nog zingen/praten/kort antwoord/niks kunnen zeggen gebruiken om je tempo's te bepalen.....

@Philo Melos hoe ziet de GPS track op de kaart in Garmin eruit? GPS is idd niet 100% betrouwbaar 10% afwijking hoor je wel eens maar zoveel afwijking zie ik iig niet/zelden ook niet als ik door de bossen loop met mijn F5plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Roozzz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:05:
@Philo Melos dubbelcheck even waardoor je afstand en snelheid laat bepalen. Zit onder sensorinstellingen. Dit kan GPS of Stryd (of misschien ook die hrm) zijn. Dan weet je waar je moet gaan zoeken...

Ik gebruik Stryd voor beide. Zet ook een evt autokalibratie van Stryd uit. Dan gaat ie eindeloos proberen te matchen met de GPS. Die inherent onnauwkeurig is...
jep, als die stryd op auto calibrate stond ook ff de calibration factor terug naar 100

gok dat de hrm pro plus het is die ingesteld staat als distance?

je kan ook nog data recording checken (bij system, van smart naar 1 sec zetten) maar dat zal niet zo'n enorm verschil in afstand opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-06 18:44
Lagune schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

jep, als die stryd op auto calibrate stond ook ff de calibration factor terug naar 100

gok dat de hrm pro plus het is die ingesteld staat als distance?

je kan ook nog data recording checken (bij system, van smart naar 1 sec zetten) maar dat zal niet zo'n enorm verschil in afstand opleveren
Ik lees inderdaad dat de HRM Pro+ ook staplengte, stapfrequentie en bijgevolg ook de afstand kan meten. Misschien dat het mogelijks dus daaraan ligt. Misschien eens een keertje zonder deze lopen, en enkel met de Stryd (+optische hartslagmeter van het horloge), dan zal je snel merken waar de data van de afstand vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Roozzz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:05:

Stryd autocalibratie staat uit.

Heb de instellingen van de hrm-pro veranderd naar geen tempo en geen afstand. Misschien was dat het wel.
Kan me herinneren dat ik die band laatst verwijderde en weer toevoegde en toen opeens afstand en tempo zag staan. Nadien deed mijn stryd het ook weer goed. Die geeft onder de bomen niet het juiste tempo weer. Daar zit ook iets verkeerd.

Bestand op Strava is handmatig geïmporteerd uit garmin. Afstand is gelijk bij beide. Dus het zit in Garmin.

Net een route van afgelopen vrijdag nagemeten, toen liep ik ook al 2 pr's en die klopt wel. Naar mijn idee liep ik afgelopen zondag nog ietsjes harder, maar weet niet meer wat te geloven. Vind 3 km wel een erg grote afwijking (liep expres 1 km verder om zeker van de afstand te zijn :D)

Afijn, we lopen rustig verder. Benieuwd of hij het nu wel goed doet. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 91634 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:56:
GPS is niet 100% nauwkeurig.
Zo afwijking vind ik niet raar, vooral als je een route hebt met veel bochten. Heeft ander met de meet interval te maken van de gps als dat de gps zelf bij elke meeting ook een paar meter afwijkt.
Nou, 15% is wel enorm veel en zo bochtig ziet de route er ook niet uit. Ik vermoed inderdaad eerder een stryd die wordt gebruikt voor afstand (of de hrm pro als dat überhaupt kan). Track zelf ziet er strak uit ook.

Las toevallig op het garmin forum ook een issue van iemand met een 955 waarbij de hm meting er nogal vanaf zat (was in Roemenië). Track leek ok, maar km markeringen door Garmin zaten er het en der wel naast... Heel vreemd.
Pagina: 1 ... 239 ... 318 Laatste