Maar wel 1099 euro. JeezPatrickC schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:18:
Garmin heeft de Enduro 2 uitgebracht. s://youtu.be/qdjnuaGGSpE"]YouTube: Garmin Enduro 2 In-Depth Review: Tested to the Limit![/URL]]
Tja hoop geld maar als je echt zo'n outdoorfreak bent wel tof.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb een probleem met mijn GPS op mijn Vivomove Luxe (die via mijn Xperia telefoon loopt). Ik heb lang gewoon hardlooprondjes kunnen registreren zonder afwijkingen, maar sinds een half jaar ongeveer krijg ik dit soort artefacten:
/f/image/75HaUNPUvhzVOkC51LIihIkm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AQJuOA4DtzTY9J2BTmssouK2.png?f=fotoalbum_large)
Wat resulteert in dat mijn stats nergens meer op slaan:
/f/image/75Baaxb3hs6G6qxM0wCdsN5y.png?f=fotoalbum_large)
(Zou een rondje van ong. 5km moeten zijn, en ik een zeg 5min/km).
Iemand die ook problemen ondervindt? Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
/f/image/75HaUNPUvhzVOkC51LIihIkm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AQJuOA4DtzTY9J2BTmssouK2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/75Baaxb3hs6G6qxM0wCdsN5y.png?f=fotoalbum_large)
@eswa Tja, ziet eruit alsof hij de GPS verbinding kwijt raakt... Of dat je telefoon is die je GPS verbinding verliest, of de verbinding tussen telefoon en vivomove verbreekt is de vraag.
Als je eens alleen met je telefoon trackt, gebeurt het dan ook? Gebeurt dit bij elke activiteit of is het sporadisch. Evt eens met een andere telefoon gekoppeld aan je vivomove proberen?
Beetje trial and error om uit te vogelen waar het probleem ligt.
Als je eens alleen met je telefoon trackt, gebeurt het dan ook? Gebeurt dit bij elke activiteit of is het sporadisch. Evt eens met een andere telefoon gekoppeld aan je vivomove proberen?
Beetje trial and error om uit te vogelen waar het probleem ligt.
Het lijkt de reflectie en afleesbaarheid geen goed te doen?Santee schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:28:
Screenprotector van ‘brotect’ (kuch) binnen voor mn forerunner 955. Geen schoonmaakdoekjes ofzo zaken erbij helaas. Blijft ook klein randje achter. Vlak na plakken zat ik in de zon en leek de protector gelijk weer los te laten… zal over een weekje nog eens mn mening geven. Gaat om deze.
[Afbeelding]
Wel redelijk, lijkt wel iets verminderd alleen heb het plastic eraf gehaald en deze erop dus ik weet het niet zo goed!spokje schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:30:
[...]
Het lijkt de reflectie en afleesbaarheid geen goed te doen?
Ik ben mezelf aan het oriënteren op een sporthorloge met GPS. Recent ben ik het sporten weer een beetje gaan oppakken en heb de behoefte wat meer data te verzamelen om zicht te krijgen op prestaties en voortgang. Concreet wil ik de horloge gebruiken voor de volgende activiteiten:
Aangezien mijn polsen vrij smal zijn, schrikt de omvang van de meeste horloges me af. Ik ben qua shortlist uitgekomen op de volgende opties:
- Dagelijks monitoren van beweging (veelal tijdens wandeling met hond)
- Wekelijks monitoren spinning sessie (hartslag/recovery/verbranding)
- Wekelijks op de golfbaan (afstand tot green etc.)
- Hiking op vakantie (afstanden, hoogtes, kompas, evt. route)
Aangezien mijn polsen vrij smal zijn, schrikt de omvang van de meeste horloges me af. Ik ben qua shortlist uitgekomen op de volgende opties:
- Garmin Instinct 2S
- Garmin Fenix 6S Pro
@hutch De vivoactive 4(S) of Venu 2(S) zou je ook nog kunnen overwegen? Als je ook TopoActive maps wilt dan zou je de Forerunner 945 nog kunnen overwegen en zelfs nog de Fenix 5S Plus.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
@hutch ik ben bewust voor de fenix 6pro gegaan en nog geen moment spijt van. Inderdaad overkill, tot je een functie een keer nodig hebt. Zoals bv op vakantie een hike door de bergen, dan zijn de kaarten ineens super waardevol ( zie Strava link voor de hike van vandaag in Spanje.. zonder Garmin had ik elke paar 100 meter mijn telefoon moeten pakken, ook een optie maar een Garmin met kaarten is echt heel fijn op zulke tripjes).
Daarnaast vind ik persoonlijk de fenix serie erg mooi, wat ook wel wat mag kosten als je het dagelijks draagt
Daarnaast vind ik persoonlijk de fenix serie erg mooi, wat ook wel wat mag kosten als je het dagelijks draagt
Let op dat je met spinning altijd zit met het feit dat het veel interval is en dit qua hartslagmeting om de pols verre van ideaal is. Als je op die momenten accuraat je hartslag wilt weten kun je het beste even een hartslag borstband (Zoals de Polar H10) aanschaffen. Verder voor langere duur (sporten) is het prima. Maar interval gaat niet goed (is het te traag voor).hutch schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:55:
Ik ben mezelf aan het oriënteren op een sporthorloge met GPS. Recent ben ik het sporten weer een beetje gaan oppakken en heb de behoefte wat meer data te verzamelen om zicht te krijgen op prestaties en voortgang. Concreet wil ik de horloge gebruiken voor de volgende activiteiten:Ik realiseer me dat veel Garmin watches een beetje een overkill zijn voor zo'n beperkt lijstje aan gebruiksdoelen, maar ben zelf ook wel een liefhebber van gadgets.
- Dagelijks monitoren van beweging (veelal tijdens wandeling met hond)
- Wekelijks monitoren spinning sessie (hartslag/recovery/verbranding)
- Wekelijks op de golfbaan (afstand tot green etc.)
- Hiking op vakantie (afstanden, hoogtes, kompas, evt. route)
Aangezien mijn polsen vrij smal zijn, schrikt de omvang van de meeste horloges me af. Ik ben qua shortlist uitgekomen op de volgende opties:Prijstechnisch is de Instinct de meest interessante optie, maar het kleurenscherm met kaarten van de Fenix is ook verleidelijk. Zijn er nog andere opties die ik zou moeten overwegen op de shortlist? Een heel andere route zou kunnen zijn om te wachten op de Pixel Watch. Afhankelijk van de functionaliteiten zal die mogelijk ook kunnen volstaan.
- Garmin Instinct 2S
- Garmin Fenix 6S Pro
Verder zou ik voor de Fenix gaan

@hutch Klinkt alsof de Venu2 voor jouw ideaal gaat zijn. Al zal je natuurlijk met die F6S geen miskoop doen hoor. Bij die laatste heb je wel kaarten, die heeft de Venu2 niet. De instinct lijkt me meer voor een specifiek publiek te zijn.
Prijstechnisch zou ik voor een horloge niet al te hard in overweging nemen, dit is vaak een toestel dat je 24/7 draagt.
Prijstechnisch zou ik voor een horloge niet al te hard in overweging nemen, dit is vaak een toestel dat je 24/7 draagt.
Je bedoelt dan denk ik de 6S pro? Voor de zekerheid / even om verwarring of teleurstelling te voorkomen: de Fenix 6 en 6S hebben géén kaarten. De 6 pro en 6S pro wel 🙃.Firestorm666 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:02:
@hutch Klinkt alsof de Venu2 voor jouw ideaal gaat zijn. Al zal je natuurlijk met die F6S geen miskoop doen hoor. Bij die laatste heb je wel kaarten, die heeft de Venu2 niet. De instinct lijkt me meer voor een specifiek publiek te zijn.
Dank voor de suggesties. Ik zal de Venu 2 eens nader bekijken en ook in overweging nemen. Waarschijnlijk zal de optie wel/geen navigatie en formfactor de doorslag gaan geven.
Vooralsnog neig ik naar de Fenix 6S Pro.
route99 in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
Bijna 1 jaar verder na mijn ingrijpende reparatie van mijn 735XT, zie link hierboven, een nieuw protectie glas was noodzakelijk agv "draagschade" (heb hem bijna altijd om, behalve bij klussen).
Zeker met dit weer nog steeds een super snelle GPS fix.
Voorlopig houd ik hem nog oa ivm mijn eigen duurzaamheidskeuzes. Als er functies weg zouden vallen die ik nu veel gebruik dan wordt het mogelijk een andere verhaal, maar dat speelt nu gelukkig nog niet en wat mij betreft heb ik nu (nog) geen behoefte aan een andere.
Bijna 1 jaar verder na mijn ingrijpende reparatie van mijn 735XT, zie link hierboven, een nieuw protectie glas was noodzakelijk agv "draagschade" (heb hem bijna altijd om, behalve bij klussen).
Zeker met dit weer nog steeds een super snelle GPS fix.
Voorlopig houd ik hem nog oa ivm mijn eigen duurzaamheidskeuzes. Als er functies weg zouden vallen die ik nu veel gebruik dan wordt het mogelijk een andere verhaal, maar dat speelt nu gelukkig nog niet en wat mij betreft heb ik nu (nog) geen behoefte aan een andere.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Pn1nEyEeY800XfQK94IWPgva.png?f=user_large)
Dan zou ik eerder voor de 7s gaan, als je goed zoekt kan je die voor bijna net zoveel vinden als de 6Shutch schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:42:
Dank voor de suggesties. Ik zal de Venu 2 eens nader bekijken en ook in overweging nemen. Waarschijnlijk zal de optie wel/geen navigatie en formfactor de doorslag gaan geven.
Dank voor de tip van de week besteld, zitten top.lredev schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
Ik heb nu deze van Yaspark:
[Afbeelding] [Afbeelding]
En die bevalt erg goed, 2 voor 17 euro.
5 ATM geeft aan dat het horloge een druk van 5 bar kan weerstaan, wat 'voor het gemak' wordt vertaald naar 50 meter waterdiepte. Daar zou de druk ongeveer zo groot moeten zijn. Echter, de druk die het horloge moet kunnen weerstaan kan door allerlei omstandigheden al snel een stuk groter zijn. Over het algemeen wordt door de fabrikanten met 3ATM druppeldicht bedoeld, met 5ATM douche-dicht, etc. Zie plaatjes hieronder. Wat wel interessant is, is dat net dat zwemmen in de gevonden plaatjes verschilt. Check dus de leverancier voordat je op garantie vertrouwt.LarsV schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:19:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een Garmin vivoactive 4 of Garmin vivoactive 4s tijdens het zwemmen in de zee? Kan het toestel een half uur tot een uur aan zout water worden blootgesteld? Garming adverteert dat je met het toestel kan zwemmen maar niet voor hoe lang. Ik kan hier verder online ook niet iets duidelijk over vinden.
Hieronder volgen de (snel gevonden) tabellen:
https://www.realmenrealst...atch-water-resistance.jpg
https://qph.fs.quoracdn.n...d5874e0a8d85c718c9c91cfc9
Als ik veel zou zwemmen of surfen, zou ik voor >=10ATM kiezen.
Ik was vergeten dat idd niet alle modellen kaarten hebben. Goed opgemerkt!Valorian schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:46:
[...]
Je bedoelt dan denk ik de 6S pro? Voor de zekerheid / even om verwarring of teleurstelling te voorkomen: de Fenix 6 en 6S hebben géén kaarten. De 6 pro en 6S pro wel 🙃.
Na nog wat extra research & considerations toch gekozen voor de Fenix. Bij Bever loopt momenteel een aanbieding voor de Fenix 6S Sapphire welke zeer scherp geprijsd is. Ga er dit weekend eens mee spelen 🙂
Ga je ongetwijfeld plezier van hebben!hutch schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:52:
Na nog wat extra research & considerations toch gekozen voor de Fenix. Bij Bever loopt momenteel een aanbieding voor de Fenix 6S Sapphire welke zeer scherp geprijsd is. Ga er dit weekend eens mee spelen 🙂
Iemand ooit al eens gaan hardlopen met de sensoren only van zo'n watch bijvoorbeeld met de polar pacer pro of de garmin 255, die hebben immers een hoogtemeter (barometer). Ik wil graag weten hoe accuraat de sensoren werken, zijn de stats (bijvoorbeeld vo2max) gelijk als met de gps ingeschakeld, of krijg je totaal andere stats te zien? Iemand die screenshots kan laten zien en zijn mening erover kan geven?
wat wil je exact meten? Volgens mij heeft je VO2 max meting niets te maken met de GPS of de hoogte meter (barometer). En de GPS sensor is natuurlijk ook een sensor... Dus wat bedoel je met sensor only?mobie2 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:52:
Iemand ooit al eens gaan hardlopen met de sensoren only van zo'n watch bijvoorbeeld met de polar pacer pro of de garmin 255, die hebben immers een hoogtemeter (barometer). Ik wil graag weten hoe accuraat de sensoren werken, zijn de stats (bijvoorbeeld vo2max) gelijk als met de gps ingeschakeld, of krijg je totaal andere stats te zien? Iemand die screenshots kan laten zien en zijn mening erover kan geven?
Hi Ha Hopjesvla
@mobie2 Ik heb je vraag een paar keer gelezen, maar begrijp niet precies wat je bedoelt. Wat heeft vo2max met de gps te maken bijvoorbeeld? Wat betreft de barometrische hoogtesensor.. op mijn FR645M is deze best wel acccuraat, maar precies op de meter nauwkeurig zijn ze nooit. Ik zit nu bijvoorbeeld in Zwitzerland tussen 1400-2000m en dan wijkt het wel eens zo’n 20 to 30 meter af. Thuis geeft deze meestal tussen 20-30 meter aan, wat ook wel ‘correct’ is (werkelijke hoogte is 23m NAP).
Bijvoorbeeld een recente run op mijn vakantieadres, 3 rondjes.
Bijvoorbeeld een recente run op mijn vakantieadres, 3 rondjes.
/f/image/ioQfEJZiEj5BjpMoqGOFu0VP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door PatrickC op 12-08-2022 18:14 ]
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
@Hopjesvla79 @PatrickC Hallo, dat klopt, gps heeft niets met vo2max te maken, maar wel de km, hoogte, hartslag, snelheid, power en daar heb je allemaal de GPS voor nodig, behalve de hartslag... In elk geval berekend runalyze.com de vo2max door al deze dingen te gebruiken en hoogte dus ook. Dus daarom dus de vraag of alle andere sensoren, buiten de gps, wel een beetje goed werken.
@PatrickC Om die hoogtemeting te krijgen van de barometer, moest je daar gps voor uitschakelen of kan je kiezen via de watch of dat de hoogte via barometer of gps gemeten moet worden of wordt de hoogtemeter als standaard gemeten door de barometer? Ik zie dat je daarvoor stryd hebt gebruikt, klopt dat? Misschien is dat beetje anders als bij de garmin/polar watches. Maar misschien kan ik overwegen een stryd te kopen, die zou heel accuraat zijn zonder dat je moet callibreren?
Ik zal ff bijzeggen waarom ik dat vraag, om 2 redenen eigenlijk:
1. Om de batterijduur te verlengen door de gps uit te schakelen
2. Voor privacy: je route kan niet meer worden geupload naar polar/garmin/stryd/etc. service
Misschien moet ik maar een ja/nee vraag stellen:
Kan een garmin watch met alle beschikbare sensoren dezelfde data geven als je de gps uitschakeld?
@PatrickC Om die hoogtemeting te krijgen van de barometer, moest je daar gps voor uitschakelen of kan je kiezen via de watch of dat de hoogte via barometer of gps gemeten moet worden of wordt de hoogtemeter als standaard gemeten door de barometer? Ik zie dat je daarvoor stryd hebt gebruikt, klopt dat? Misschien is dat beetje anders als bij de garmin/polar watches. Maar misschien kan ik overwegen een stryd te kopen, die zou heel accuraat zijn zonder dat je moet callibreren?
2. Voor privacy: je route kan niet meer worden geupload naar polar/garmin/stryd/etc. service
Misschien moet ik maar een ja/nee vraag stellen:
Kan een garmin watch met alle beschikbare sensoren dezelfde data geven als je de gps uitschakeld?
[ Voor 12% gewijzigd door mobie2 op 12-08-2022 18:48 ]
Even kort door de bocht, maar als je het echt om privacy te maken heeft moet je gewoon niet zo'n horloge gebruiken (of andere third-party apps voor je andere metingen. Locatie vind je blijkbaar belangrijk, maar alle andere metingen die je opload niet?).. En voor accugebruik... misschien een powerbank je mee?mobie2 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:39:
@Hopjesvla79 @PatrickC Hallo, dat klopt, gps heeft niets met vo2max te maken, maar wel de km, hoogte, hartslag, snelheid, power en daar heb je allemaal de GPS voor nodig, behalve de hartslag... In elk geval berekend runalyze.com de vo2max door al deze dingen te gebruiken en hoogte dus ook. Dus daarom dus de vraag of alle andere sensoren, buiten de gps, wel een beetje goed werken.
@PatrickC Om die hoogtemeting te krijgen van de barometer, moest je daar gps voor uitschakelen of kan je kiezen via de watch of dat de hoogte via barometer of gps gemeten moet worden of wordt de hoogtemeter als standaard gemeten door de barometer? Ik zie dat je daarvoor stryd hebt gebruikt, klopt dat? Misschien is dat beetje anders als bij de garmin/polar watches.
Hoe wil je afstand meten, op basis van stappen? Die meet dat wel goed, de vraag is alleen hoe consistent jij je stappen maakt? Op een sintelbaan zal dat nog wel erg kloppen, in de bergen met ongelijke stappen ga je denk ik al snel de mis in.
[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 12-08-2022 18:51 ]
Hi Ha Hopjesvla
@mobie2 Ik heb altijd gps aan staan. De barometrische hoogtesensor kun je volgens mij niet eens uitschakelen. Het horloge gebruikt gps niet voor de hoogte. Dat kan pas als je de activiteit hierna op Garmin Connect bekijkt. Dan kun je de hoogte obv gps gebruiken. Ik gebruik geen stryd trouwens, heb ‘m niet eens. De nieuwere horloges van Garmin houden trouwens ook rekening met de hoogte waarop je je bevindt, gemaakte hoogtemeters en temperatuur bij de vo2max berekening.
Qua batterijduur hoef je de gps niet uit te schakelen, of je moet wel erg lange runs gaan doen. En qua privacy, je hoeft je gegevens toch niet te delen met anderen op Garmin Connect of b.v. Strava?
Qua batterijduur hoef je de gps niet uit te schakelen, of je moet wel erg lange runs gaan doen. En qua privacy, je hoeft je gegevens toch niet te delen met anderen op Garmin Connect of b.v. Strava?
[ Voor 12% gewijzigd door PatrickC op 12-08-2022 18:52 ]
Even out of the box: Als het je om privacy te doen is is het dan niet een optie om gewoon je Garmin horloge niet te laten sync'en met je telefoon? Dan zie je na elke activiteit wel alle data overzichtelijk in je horloge, maar wordt het niet gedeeld met Garmin. Gezien de opslagcapaciteit van de huidige high-end Garmins (die vaak xx GB hebben ivm ook muziek kunnen opslaan) kun je dat best een tijd volhouden. Of je de data er ook af kan halen zonder de app om het bijvoorbeeld te back-uppen naar je computer weet ik overigens niet. Er zal een moment komen dat je een update wilt draaien en dan gaat alsnog de data naar telefoon óf je moet dan eerst je activiteiten deleten van je horloge.mobie2 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:39:
Is het ook niet zo dat als je ( bijna) nooit synct, je GPS fix langer zal duren omdat er af en toe gps info gesynct wordt?
Als je een footpod aanschaft voor bepalen van de afstand en het tempo kan dat volgens mij. Moet je wel een horloge hebben die afstand èn tempo van een footpod kan overnemen.mobie2 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:39:
NB: voor hoogte ben je bij barometrische bepaling verplicht om een calibratie te doen. Bij langere tochten kunnen de weersomstandigheden veranderen en ook de luchtdruk. Hierdoor wordt de hoogtebepaling van de barometer onnauwkeurig
Wat calibratie van de barometrische hoogtemeter is er volgens mij bij Garmin ook nog eens een verschil tussen toestellen met mogelijkheid om kaarten op te slaan (en weer te geven) en toestellen die het niet hebben. Bij horloges met kaarten zitten de DEM-hoogtedata mee opgeslagen. Je kan je toestel dan ook zo instellen dat die telkens automatisch een calibratie doet naar DEM bij het starten van een activity (zo doe ik het ook eigenlijk, op m'n Fenix 5+)). Dacht dat je kan kiezen om dat tijdens de activiteit zelf ook nog automatisch te laten doen, maar ik weet dan niet aan welke frequentie dat die dat doet.
Ik heb even gekeken, maar op b.v. een Epix 2 kalibreert de hoogtemeter standaard dmv GPS signaal bij het GPS beginpunt, maar je kunt ‘m ook instellen op DEM. Wat zou dan het nauwkeurigste zijn, gezien Garmin standaard voor GPS kiest?
Dat hangt van het detailniveau van zo'n kaart af. GPS niet heel nauwkeurig voor hoogte maar kaarten zijn over het algemeen ook niet tot op de meter nauwkeurig. Persoonlijk zou ik denken dat een goed GPS signaal beter is. Dat heb je toch al nodig anders klopt je locatie op de kaart sowieso niet goed.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Primair omdat mensen niet goed kaart meer kunnen lezen. Hoogte is primair van belang in de bergen. En dan merk ik vaak dat GPS (zoals horloge als diverse GPS'en (etrex, legend en GPSmap) toch (fors) achter loopt en minder nauwkeurig is al een hoogtemeter op basis van barometer. Dan dit is niet zo lastig te checken omdat je just in de bergen zeer regelmatig vaste punten hebt waar je echt de hoogte weet (zadels, toppen, hutten, bergruggen, etc).Gonadan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:49:
Dat hangt van het detailniveau van zo'n kaart af. GPS niet heel nauwkeurig voor hoogte maar kaarten zijn over het algemeen ook niet tot op de meter nauwkeurig. Persoonlijk zou ik denken dat een goed GPS signaal beter is. Dat heb je toch al nodig anders klopt je locatie op de kaart sowieso niet goed.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dan zou je hem handmatig moeten kalibreren, dat is uiteraard nog nauwkeuriger maar dat was niet de vraagstelling.Cyberpope schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:11:
Primair omdat mensen niet goed kaart meer kunnen lezen. Hoogte is primair van belang in de bergen. En dan merk ik vaak dat GPS (zoals horloge als diverse GPS'en (etrex, legend en GPSmap) toch (fors) achter loopt en minder nauwkeurig is al een hoogtemeter op basis van barometer. Dan dit is niet zo lastig te checken omdat je just in de bergen zeer regelmatig vaste punten hebt waar je echt de hoogte weet (zadels, toppen, hutten, bergruggen, etc).
Sowieso snap ik doe focus op de hoogte van een hardlooprondje niet zo. Boeiend dat het een paar meter verschilt, hoogte wordt pas interessant bij tientallen tot honderden meters hoogteverschil.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kan het nirt vinden maar kan je in de garmin connect app op je mobiel je activiteit exporteren als gpx zodat je hem in strava kan laden? Of doen jullie dat op een andere manier? Dat default uploaden van de activiteit vind ik maar niks
Burp
Dat kan via de Garmin Connect website. In de GC app zit die optie volgens mij niet. Maar je kunt Garmin ook aan Strava koppelen en dan gebeurt het automatisch.Wii4all schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:52:
Ik kan het nirt vinden maar kan je in de garmin connect app op je mobiel je activiteit exporteren als gpx zodat je hem in strava kan laden? Of doen jullie dat op een andere manier? Dat default uploaden van de activiteit vind ik maar niks
[ Voor 7% gewijzigd door PatrickC op 13-08-2022 11:44 ]
Voor een hardlooprondje in NL is het ook totaal niet boeiend.Gonadan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:37:
[...]
Dan zou je hem handmatig moeten kalibreren, dat is uiteraard nog nauwkeuriger maar dat was niet de vraagstelling.
Sowieso snap ik doe focus op de hoogte van een hardlooprondje niet zo. Boeiend dat het een paar meter verschilt, hoogte wordt pas interessant bij tientallen tot honderden meters hoogteverschil.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Klopt!! Tijdens hike door de Ardennen, 1 etappe van op de klok 25,5km. Na inlezen in connect, waar de hoogtemeters in meegerekend worden, werd het goed 29km...Gonadan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:37:
[...]
Dan zou je hem handmatig moeten kalibreren, dat is uiteraard nog nauwkeuriger maar dat was niet de vraagstelling.
Hier in Friesland daarentegen scheelt het, eh, zeg maar helemaal niks..
Uit interesse: Waarom vind je het default uploaden geen fijne optie? Als je met oog op privacy niet alle activiteiten wilt laten zien op strava zou je er voor kunnen kiezen om op strava de default op privé te zetten, dan komt alles er wel op maar kan je daarna op je eigen tijdstip en naar eigen wens op strava de juiste activiteiten op publiek zetten.Wii4all schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:52:
Wat ik persoonlijk irritant vind is dat je niet gewoon per type kunt kiezen wat er gebeurt. Niet alles wat ik via Garmin registreer is geschikt voor Strava en dan zit je meteen op handwerk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bedankt voor de reacties
Ik had mijn horloge zo staan dat hij automatisch een activiteit start en daarna upload maar een krachttraining hoef ik niet op strava te hebben. Op strava wil ik fietsen hardlopen wandelen meer GPS gerelateerde zaken.
Dat op privé zetten en dan op publiek gooien is wel een idee
Ik wilde eigenlijk gewoon vanuit garmin connect naar strava uploaden alleen dat lijkt niet te gaan
Dan kom je op de gpx methode uploaden uit maar op je mobiel werkt dat niet lekker
Ik had mijn horloge zo staan dat hij automatisch een activiteit start en daarna upload maar een krachttraining hoef ik niet op strava te hebben. Op strava wil ik fietsen hardlopen wandelen meer GPS gerelateerde zaken.
Ik wilde eigenlijk gewoon vanuit garmin connect naar strava uploaden alleen dat lijkt niet te gaan
Dan kom je op de gpx methode uploaden uit maar op je mobiel werkt dat niet lekker
Burp
Het exporteren van een gpx vanaf mobiel is sowieso lastig. Dat merk ik ook als ik bijv ga fietsen en ter plekke nog een route van iemand wil overnemen en op mobiel wil zetten. Of zoals op vakantie om een gpx te downloaden met mobiel om daarna aan een blogpost toe te voegen.Wii4all schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:19:
Bedankt voor de reacties
Met iphone lukte het mij overigens wel om via de website van garmin connect naar Dashboard te gaan en daar alsnog de gpx te downloaden. Maar handig is anders. En ook op strava is het matig: daar kun je via website iedereen zijn routes downloaden, maar via de app lijkt dat onmogelijk. Ongeacht of je premium variant hebt.
Heb gister een zelfde rondje gelopen maar dan zonder Vivomove en de tracking via Runkeeper laten gaan, en geen enkel probleem.eswa schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:02:
Ik heb een probleem met mijn GPS op mijn Vivomove Luxe (die via mijn Xperia telefoon loopt). Ik heb lang gewoon hardlooprondjes kunnen registreren zonder afwijkingen, maar sinds een half jaar ongeveer krijg ik dit soort artefacten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/ZIUDNGSajqBQVsh0lpmqWW1d.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt idd of mijn Vivomove zo nu en dan de verbinding verliest en bij het reconnecten op hol slaat ofzo.
Was sowieso al van plan om een hardloophorloge erbij te nemen, dus heb een forerunner 255 gevonden waar ik mee zal gaan rennen (ja de gps-chip die daarin zit was wel een sellingpoint). :-)
Hoe simpel kan het zijn…lredev schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
Deze Nylon van Garmin, staat op mijn verlanglijstje, bij amazon 99,99, maar vind ik nog steeds wat te kostbaar:
[Afbeelding]
Ik heb nu deze van Yaspark:
[Afbeelding] [Afbeelding]
En die bevalt erg goed, 2 voor 17 euro.
Het titanium bandje van m’n Fenix 5+ vond ik al een tijdje niet fijn meer zitten. Deze zit a) perfect en b) past ook op m’n SKX007
Ik vraag me wel af hoe lang ze meegaan, maar voor die €17 per paar kan ik me er geen buil aan vallen.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Heeft iemand al meer informatie over de beschikbaarheid van de Forerunner 255? We zitten inmiddels vele weken na de aankondiging en er zijn reviews te over, maar in Nederland (en in ieder geval ook Duitsland) is de beschikbaarheid verschrikkelijk. Retailers als Coolblue en Mediamarkt hebben het nog niet eens in het assortiment...
het is een beetje zoeken maar wel te vinden, chiptekorten,covid bla bladeejaylethal schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:16:
Heeft iemand al meer informatie over de beschikbaarheid van de Forerunner 255? We zitten inmiddels vele weken na de aankondiging en er zijn reviews te over, maar in Nederland (en in ieder geval ook Duitsland) is de beschikbaarheid verschrikkelijk. Retailers als Coolblue en Mediamarkt hebben het nog niet eens in het assortiment...
https://all4running.nl/ga...music-unisex-010-02641-30
amazon.de ook
Ja, klopt. Maar ik wil het eigenlijk een keertje uitproberen in een winkel om ook te kijken hoe snel het werkt met de knopjes (heb nu een 645) en hoe groot hij is. En dat valt dus tegen.Lagune schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:59:
[...]
het is een beetje zoeken maar wel te vinden, chiptekorten,covid bla bla
https://all4running.nl/ga...music-unisex-010-02641-30
amazon.de ook
Iemand ervaring met een Fenix 6(s) gebruiken voor MTB routes? Ik gebruik hem naar tevredenheid met wandelen.
We gaan binnenkort op vakantie, neem de Fenix sowieso mee en een edge705. Nou kan ik op die laatste wel routes laden dmv een kabeltje. En de fenix gebruiken om de route op te nemen. Maar vroeg me af of deze ook gewoon prima is voor het volgen van een route. Heb wel al een mount voor het stuur.
Ik ga wel een nieuwe Edge kopen, maar heb geen zin dat vlak voor m'n vakantie te gaan doen. Mogelijk ook een mooie black friday aankoop.
We gaan binnenkort op vakantie, neem de Fenix sowieso mee en een edge705. Nou kan ik op die laatste wel routes laden dmv een kabeltje. En de fenix gebruiken om de route op te nemen. Maar vroeg me af of deze ook gewoon prima is voor het volgen van een route. Heb wel al een mount voor het stuur.
Ik ga wel een nieuwe Edge kopen, maar heb geen zin dat vlak voor m'n vakantie te gaan doen. Mogelijk ook een mooie black friday aankoop.
Heb een hele tijd een 935 om de pols gebruikt om routes mee te rijden en dat gaat in principe prima. Maar het is naar mijn mening gewoon veel praktischer dat je het voor je neus ziet, dus als je hem kunt mounten op je stuur dan zou ik dat zeker doen.
ik gebruik mijn 5X+ hem icm een bikemount voor mijn gravelritjes, dat gaat in het algemeen meer dan prima, de behoefte om een Edge te halen heb ik in ieder geval nog niet. Soms ga je net te snel (kan ook aan miijn 5X+ liggen) en mis je een afslag, maar dat zou ook kunnen door gebrekkige ontvangst onder het bladerdak van het bos icm hoge snelheid. Maar als je af en toe kijkt op het display weet je vaak al genoeg wanneer er een afslag aan zit te komen. Gewoon proberen dus, uitbreiden kan altijd.twowheeler schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:59:
Iemand ervaring met een Fenix 6(s) gebruiken voor MTB routes? Ik gebruik hem naar tevredenheid met wandelen.
Hi Ha Hopjesvla
Ik ben een redelijk tevreden gebruiker van de VA4(s), maar begin me toch licht te ergeren aan het feit dat een activiteit niet op pauize gezet kan worden, om later verder te gaan. Er is wel auto pauze, maar ik heb m'n eten niet op voordat ie de activiteit afsluit. Het liefst zie ik een wandeling/hike van een paar uur als één activiteit terug in mijn historie.
Naast het tracken van wandelingen/hikes/indoor roeitrainer ben ik ook blij met het kunnen lezen van appjes en zien wie er belt, want minder vaak de telefoon in mijn hand.
Op zich ben ik ook wel in voor het kunnen navigeren tijdens het lopen via mijn horloge, ik merk dat ik nu eigenlijk dezelfde drie rondjes loop, omdat ik geen zin heb mijn telefoon steeds vast te hebben. De telefoon is wel altijd mee (want bereikbaarheid als er iets gebeurt), het is een gemaksding.
Op deze manier kom ik snel uit bij de Fenix 7S (al dan niet solar/sapphire). Die zijn echter behoorlijk aan de prijs. Een 6S staat ook op de shortlist, maar ik vraag me af of daar nog support voor zal zijn na het uitkomen van de 7 serie.
Zijn er alternatieven die dit alles ook kunnen?
Naast het tracken van wandelingen/hikes/indoor roeitrainer ben ik ook blij met het kunnen lezen van appjes en zien wie er belt, want minder vaak de telefoon in mijn hand.
Op zich ben ik ook wel in voor het kunnen navigeren tijdens het lopen via mijn horloge, ik merk dat ik nu eigenlijk dezelfde drie rondjes loop, omdat ik geen zin heb mijn telefoon steeds vast te hebben. De telefoon is wel altijd mee (want bereikbaarheid als er iets gebeurt), het is een gemaksding.
Op deze manier kom ik snel uit bij de Fenix 7S (al dan niet solar/sapphire). Die zijn echter behoorlijk aan de prijs. Een 6S staat ook op de shortlist, maar ik vraag me af of daar nog support voor zal zijn na het uitkomen van de 7 serie.
[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 15-08-2022 12:13 ]
Wellicht dat het op een Forerunner anders is dan op een Vivoactive, maar je kunt toch gewoon een activiteit pauzeren door op de start/stop knop te drukken?
Nope, knop drukken is stoppen, de VA4 heeft geen 'resume later' optie. Blijkbaar is er een workaround: stoppen, niet aangeven of je wil opslaan of niet, dan back als je verder wil. Dit zal ik straks eens testen, maar het is alsnog meer gedoe dan ik eigenlijk wil.pjlgt schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:18:
Wellicht dat het op een Forerunner anders is dan op een Vivoactive, maar je kunt toch gewoon een activiteit pauzeren door op de start/stop knop te drukken?
YES! Zojuist Garmin Epix™ (Gen 2) Sapphire gescoord bij ING voor €689! 
Waren er 3 op voorraad.. nu nog eentje zie ik.

[ Voor 23% gewijzigd door PatrickC op 15-08-2022 15:00 ]
Probeerde hem te bestellen maar de ing site laade niet na winkelwagen knop. Nu uitverkocht 😐
@Thoraxx Balen! Maar gewoon blijven proberen en checken… doe ik nu al weken lang meermaals per dag… zelfs vanaf de camping nu in Zwitzerland.😁
Haha bedankt makker! Jij heel veel plezier ermee!PatrickC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:16:
@Thoraxx Balen! Maar gewoon blijven proberen en checken… doe ik nu al weken lang meermaals per dag… zelfs vanaf de camping nu in Zwitzerland.😁
Ik zag het ook ruim op tijd, alleen heb geen ING dus moest een vriend inschakelen en dat zorgde voor wat vertraging waardoor die gelijk weg was denk ik.
Komt vast wel weer op voorraad.
Twijfelde tussen de 955 en Epix. Maar denk dat het sws de Epix wordt hoor! Mooier scherm, steviger, kan alles wel van 955 en minder bugs!
Edit: fijne vakantie
@PatrickC Dan hoop ik voor je dat er iemand thuis is, want het pakket mag niet bij de buren worden afgeleverd en er moet worden afgetekend.
Er is aan alles gedacht! Mijn broer heeft ‘m besteld (want rekening bij ING met een hoop punten) en hij wordt afgeleverd bij het adres van mijn ouders.EdwinW schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:36:
@PatrickC Dan hoop ik voor je dat er iemand thuis is, want het pakket mag niet bij de buren worden afgeleverd en er moet worden afgetekend.
Dat is dan toch een soort van pauze? Zo doe ik het op mijn Forerunner ook geregeldBundin schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:30:
[...]
Nope, knop drukken is stoppen, de VA4 heeft geen 'resume later' optie. Blijkbaar is er een workaround: stoppen, niet aangeven of je wil opslaan of niet, dan back als je verder wil. Dit zal ik straks eens testen, maar het is alsnog meer gedoe dan ik eigenlijk wil.
Je zou kunnen kijken bij je lokale Bever of er voorraad is. Op de website staat dat ze alleen de 255S in sommige winkels op voorraad hebben liggen maar dan krijg je ook al een goede indruk behalve het formaat. Ik heb de 255 music en de bediening gaat erg vlot, zeker in vergelijking met de 645.deejaylethal schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:44:
[...]
Ja, klopt. Maar ik wil het eigenlijk een keertje uitproberen in een winkel om ook te kijken hoe snel het werkt met de knopjes (heb nu een 645) en hoe groot hij is. En dat valt dus tegen.
DC heeft weer een interessante video geplaatst!
YouTube: Samsung Watch5 Series: The Specs Are Wrong (Not Clickbait)
Is wel een behoorlijk verschil van de Pro zeg!
YouTube: Samsung Watch5 Series: The Specs Are Wrong (Not Clickbait)
Is wel een behoorlijk verschil van de Pro zeg!
Lumia 800 > 820 > 950 | Surface Pro 3 | Windows 10 Mobile Insider
Dat klinkt niet echt als een fijne workaround. Jammer dat de VA4 dan niet gewoon de resume later optie heeft. Een voordeel daarvan is namelijk dat je tussendoor gewoon bij alle features van je horloge kan. Tijdens dat “resume / save / etc”-scherm kan je nagenoeg niets. En als je het niet juist instelt gaat ie ook nog op auto-save na een paar minuten.Bundin schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:30:
[...]
Nope, knop drukken is stoppen, de VA4 heeft geen 'resume later' optie. Blijkbaar is er een workaround: stoppen, niet aangeven of je wil opslaan of niet, dan back als je verder wil. Dit zal ik straks eens testen, maar het is alsnog meer gedoe dan ik eigenlijk wil.
de fenix heeft ook resume later, maar die hoef je niet te gebruiken om bij andere horloge functies te komen, dat kan ook gewoon door de back toets ingedrukt te houden tijdens een activiteitValorian schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:33:
[...]
Dat klinkt niet echt als een fijne workaround. Jammer dat de VA4 dan niet gewoon de resume later optie heeft. Een voordeel daarvan is namelijk dat je tussendoor gewoon bij alle features van je horloge kan. Tijdens dat “resume / save / etc”-scherm kan je nagenoeg niets. En als je het niet juist instelt gaat ie ook nog op auto-save na een paar minuten.
Ah, apart. Bij de Forerunner (in ieder geval bij de 945) werkt de 'back' knop als 'lap' functie om intervallen mee te loggen. Is die knop bij de Fenix programmeerbaar, of heb je daar een andere optie voor 'laps'?Prulleman schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:39:
[...]
de fenix heeft ook resume later, maar die hoef je niet te gebruiken om bij andere horloge functies te komen, dat kan ook gewoon door de back toets ingedrukt te houden tijdens een activiteit
Je moet em wel langer indrukken.Valorian schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:03:
[...]
Ah, apart. Bij de Forerunner (in ieder geval bij de 945) werkt de 'back' knop als 'lap' functie om intervallen mee te loggen. Is die knop bij de Fenix programmeerbaar, of heb je daar een andere optie voor 'laps'?
/Edit
Ik heb "hold back key" op watchface staan
[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 15-08-2022 22:08 ]
Thx! Ga ik eens proberen.Prulleman schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:07:
[...]
Je moet em wel langer indrukken.
/Edit
Ik heb "hold back key" op watchface staan
Je kan die "Lap Key" in een aantal Activities (Run,Trail Run,Cardio,HIIT misschien nog een aantal) ook uitzetten.Valorian schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:03:
[...]
Ah, apart. Bij de Forerunner (in ieder geval bij de 945) werkt de 'back' knop als 'lap' functie om intervallen mee te loggen. Is die knop bij de Fenix programmeerbaar, of heb je daar een andere optie voor 'laps'?
PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E350 1P
Ik ga het gewoon proberen, echt een zwitsers zakmes die fenix. Thanks!Hopjesvla79 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:13:
[...]
ik gebruik mijn 5X+ hem icm een bikemount voor mijn gravelritjes, dat gaat in het algemeen meer dan prima, de behoefte om een Edge te halen heb ik in ieder geval nog niet. Soms ga je net te snel (kan ook aan miijn 5X+ liggen) en mis je een afslag, maar dat zou ook kunnen door gebrekkige ontvangst onder het bladerdak van het bos icm hoge snelheid. Maar als je af en toe kijkt op het display weet je vaak al genoeg wanneer er een afslag aan zit te komen. Gewoon proberen dus, uitbreiden kan altijd.
Qua support moet je je geen zorgen maken. Je hebt gewoon 2 jaar garantie, al koop je een F5. Je kan het ook zo zien, de F6 is al volwassen en dus veilig om aan te nemen dat ie blijft functioneren zoals ie nu doet, de F7 niet en kan via updates nog "veel" veranderen. 1 generatie ouder is nog prima, zeker als ie een stuk goedkoper is als de nieuwste. 2 generaties ouder kan ook nog, maar dan moet het al een heel goede prijs hebben en mee kunnen leven dat tov de nieuwste de verschillen wel groter zijn.Bundin schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:13:
Ik ben een redelijk tevreden gebruiker van de VA4(s), maar begin me toch licht te ergeren aan het feit dat een activiteit niet op pauize gezet kan worden, om later verder te gaan. Er is wel auto pauze, maar ik heb m'n eten niet op voordat ie de activiteit afsluit. Het liefst zie ik een wandeling/hike van een paar uur als één activiteit terug in mijn historie.
Voor het wandelen zou je eventueel Locusmaps voor Garmin kunnen gebruiken die doet wat je zou willen. Al vindt ik het zelf ook wel onnozel dat je niet zelf kan kiezen.
Ik doe hetzelfde met mijn 945. Werkt prima inderdaad! Soms even turen want klein schermpje (vooral bij schaduw en zonnebril combi). Verder vind ik het ideaal om één device te hebben voor alles en niet ook nog een edge te moeten managen/laden/etc. Wie weet ga ik nog wel een keer overstag, maar vooralsnog mis ik niet echt iets wat die edge mij wel geeft.Hopjesvla79 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:13:
[...]
ik gebruik mijn 5X+ hem icm een bikemount voor mijn gravelritjes, dat gaat in het algemeen meer dan prima, de behoefte om een Edge te halen heb ik in ieder geval nog niet. Soms ga je net te snel (kan ook aan miijn 5X+ liggen) en mis je een afslag, maar dat zou ook kunnen door gebrekkige ontvangst onder het bladerdak van het bos icm hoge snelheid. Maar als je af en toe kijkt op het display weet je vaak al genoeg wanneer er een afslag aan zit te komen. Gewoon proberen dus, uitbreiden kan altijd.
Ik bedoel met support vooral bugfixes/firmware updates. Maar de 6 is inderdaad een volwassen platform, dat is een terecht positief punt.Firestorm666 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:56:
[...]
Qua support moet je je geen zorgen maken. Je hebt gewoon 2 jaar garantie, al koop je een F5. Je kan het ook zo zien, de F6 is al volwassen en dus veilig om aan te nemen dat ie blijft functioneren zoals ie nu doet, de F7 niet en kan via updates nog "veel" veranderen. 1 generatie ouder is nog prima, zeker als ie een stuk goedkoper is als de nieuwste. 2 generaties ouder kan ook nog, maar dan moet het al een heel goede prijs hebben en mee kunnen leven dat tov de nieuwste de verschillen wel groter zijn.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "niet zelf kan kiezen".Voor het wandelen zou je eventueel Locusmaps voor Garmin kunnen gebruiken die doet wat je zou willen. Al vindt ik het zelf ook wel onnozel dat je niet zelf kan kiezen.
Locusmaps is wel een mooie tool, ga ik me vanavond eens in verdiepen. Thanks!
De 6(pro) versies worden gewoon nog geupdated hoor, afgelopen week nog een firmware update gedraaid.
Maar hoe lang dat nog doorgaat is natuurlijk de vraag, dat is natuurlijk koffiedik kijken.
Maar hoe lang dat nog doorgaat is natuurlijk de vraag, dat is natuurlijk koffiedik kijken.
Gewoon spullen
Als het goed is komt er nog een redelijk grote update die hrv metingen toevoegt! (Voor een soort whoop achtige functies)Soepie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:52:
De 6(pro) versies worden gewoon nog geupdated hoor, afgelopen week nog een firmware update gedraaid.
Je hebt het lang volgehouden met de 645PatrickC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:00:
YES! Zojuist Garmin Epix™ (Gen 2) Sapphire gescoord bij ING voor €689!
Dit wordt een hele mooie upgrade, veel plezier ermee!
The5kRunner heeft een review op de nieuwe Firstbeat stats gedaan van de Epix en F7. Ik herken zijn argumenten wel in mijn eigen struggle met de F6 en betrouwbaarheid van data.
[ Voor 28% gewijzigd door Aghanim op 16-08-2022 17:19 ]
Voor mountainbiken, hoe belangrijk is multiband GPS eigenlijk? Zie op strava dat de lijnen van afdalingen en tijden van korte tracks bij een Iphone 8 z'n GPS toch wel wat afwijken af en toe.
Daarnaast wil ik graag een alti/barometer om live hoogte te zien. helaas valt hierdoor de Forerunner 245 af en wordt het snel duur. Denk nu aan de Garmin Instinct om toch nog een beetje in de buurt van de 200 euro te blijven.
Iemand nog andere tips anders? Het moet vooral ook een beetje degelijk zijn gezien ik ook wel eens van de mountainbike afstuiter.
Daarnaast wil ik graag een alti/barometer om live hoogte te zien. helaas valt hierdoor de Forerunner 245 af en wordt het snel duur. Denk nu aan de Garmin Instinct om toch nog een beetje in de buurt van de 200 euro te blijven.
Iemand nog andere tips anders? Het moet vooral ook een beetje degelijk zijn gezien ik ook wel eens van de mountainbike afstuiter.
Ik heb jarenlang mijn MTB rotten met Fenix/FR getracked. Dat ging prima. Strava segmenten werden bijvoorbeeld herkend. Ik zie dus geen noodzaak voor multiband gps. Misschien om beter de actuele snelheid te meten en de fluctuaties daarin. Maar als je tijd hebt om tijdens het fietsen op je schermpje te kijken ga je niet hard genoeg
Dankjewel.Aghanim schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:15:
Je hebt het lang volgehouden met de 645![]()
Dit wordt een hele mooie upgrade, veel plezier ermee!
Wordt morgen al geleverd, maar ik zit nog dik 1,5 week in Zwitserland, dus moet nog even geduld hebben. Ik had eigenlijk gehoopt het horloge te scoren vóór mijn vakantie, maar dat is helaas niet gelukt.
Met de keuze bedoelde ik dat het autopauze is of niks. In die locusmaps app wordt dan weer wel gewoon de optie gegeven voor pause & resume. Dus het kan wel, maar Garmin heeft ergens een vinkje niet aangezet ofzoBundin schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:08:
[...]
Ik bedoel met support vooral bugfixes/firmware updates. Maar de 6 is inderdaad een volwassen platform, dat is een terecht positief punt.
[...]
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "niet zelf kan kiezen".
Locusmaps is wel een mooie tool, ga ik me vanavond eens in verdiepen. Thanks!
Multiband is leuk voor nog een reden: snelle fix van sattelieten. Die minuut of iets meer dat ik moet wachten op een fix lijkt nietsbeduidend, maar toch irritant. Ben je helemaal klaar om te vertrekken, ben je aan het wachten op.......GPSGoldenSample schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:23:
Voor mountainbiken, hoe belangrijk is multiband GPS eigenlijk? Zie op strava dat de lijnen van afdalingen en tijden van korte tracks bij een Iphone 8 z'n GPS toch wel wat afwijken af en toe.
Yup, kunstmatige verschillen zijn goed voor de verkoop van duurdere modellen. Begrijpelijk maar in dit geval wel matig omdat ik dit wel een basisfunctie vind.Firestorm666 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:04:
[...]
Met de keuze bedoelde ik dat het autopauze is of niks. In die locusmaps app wordt dan weer wel gewoon de optie gegeven voor pause & resume. Dus het kan wel, maar Garmin heeft ergens een vinkje niet aangezet ofzo.
misschien een beetje spuit 11 deze reactie na 2 weken, maar ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.LarsV schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:19:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een Garmin vivoactive 4 of Garmin vivoactive 4s tijdens het zwemmen in de zee? Kan het toestel een half uur tot een uur aan zout water worden blootgesteld? Garming adverteert dat je met het toestel kan zwemmen maar niet voor hoe lang. Ik kan hier verder online ook niet iets duidelijk over vinden.
ik heb een apple watch, een vriend van me heeft volgens mij een garmin en een familielid weer een ander merk sporthorloge, het registreren van zwemmen gaat bij alledrie niet goed. we zwemmen 500 meter en de horloges registreren max 80 meter.
Waarschijnlijk komt dat door de schoolslag waarbij de polsen en dus horloge onder water blijft. Bij borstcrawl komt je horloge wel boven water. Klinkt dat logisch?
Nope. Het is belangrijk dat je goed afzet vanaf de kant (horizontaal dus) en dan een klein stukje uitdrijft voordat je de zwemslag begint. (dit is voor wat betreft Garmin). Er wordt niet zoiets als GPS gebruikt, dus de bewegingssensor registreert de start van elke baan. Het registreren van het type zwemslag (school of vrije slag) gaat niet 100% foutloos.
[ Voor 34% gewijzigd door EdwinW op 17-08-2022 11:28 ]
Hangt ook sterk af welke Garmin het is, mijn Fenix 5 wil er nog wel eens naast zitten met GPS glitches (ope water & borstcrawl), maar de laatste tijd gaat het goed e is hij redelijk betrouwbaar. Nieuwere Garmins (vanaf 945 & F6) schijnen significant beter te zjn. DCR heeft er veel getest in het water btw.
bij open water (middelandse zee in mijn geval) zit de fenix 6 er ook niet heel goed op..
note, ik kan verder helemaal niet (goed/snel) zwemmen en ik zwem hier ook met mijn zoontje van 9, dus lig ook wel eens stil e.d.
https://www.strava.com/activities/7555227455
https://www.strava.com/activities/7560821717
https://www.strava.com/activities/7583023818
start en einde slaat helemaal nergens op, gps lijkt niks te doen. Afstand zou 3 x gelijk moeten zijn , maar varieert tussen de 500 en 900 meter..
note, ik kan verder helemaal niet (goed/snel) zwemmen en ik zwem hier ook met mijn zoontje van 9, dus lig ook wel eens stil e.d.
https://www.strava.com/activities/7555227455
https://www.strava.com/activities/7560821717
https://www.strava.com/activities/7583023818
start en einde slaat helemaal nergens op, gps lijkt niks te doen. Afstand zou 3 x gelijk moeten zijn , maar varieert tussen de 500 en 900 meter..
Ik ben bezig om naar het Samsung ecosysteem te gaan (mobiel: check, tablet: check).
De Galaxy Watch 4 is nu erg goedkoop op te pikken.
Nu heb ik een Garmin Vivoactive 4S waar ik erg tevreden over ben. Met name de batterijduur is fijn, 1x per 4-5 dagen opladen. Dit schijnt bij de Watch 4 elke dag te moeten. Het lijkt mij vervelend als je 's avonds laat nog snel een rondje wilt hardlopen dat je niet genoeg batterijpercentage hebt voor de sessie.
Aan de andere kant lijkt het mij wel prettig dat het goed integreert qua meldingen.
Meer Tweakers die voor dezelfde keuze hebben gestaan?
Nu heb ik een Garmin Vivoactive 4S waar ik erg tevreden over ben. Met name de batterijduur is fijn, 1x per 4-5 dagen opladen. Dit schijnt bij de Watch 4 elke dag te moeten. Het lijkt mij vervelend als je 's avonds laat nog snel een rondje wilt hardlopen dat je niet genoeg batterijpercentage hebt voor de sessie.
Aan de andere kant lijkt het mij wel prettig dat het goed integreert qua meldingen.
Ik ben juist van een smartwatch (Fossil destijds in mijn geval) naar een Garmin gegaan. Mijn Fossil moest ik inderdaad elke dag opladen. In de praktijk vergat ik dat vaak en droeg ik het ding dus erg weinig. Maximaal wekelijks laden van mijn Garmin was daarna een verademing. Qua notificaties vind ik mijn Garmin ook voldoende en mis ik eigenlijk niks wat ik op mijn Fossil wel kon. De stap terug lijkt me waardeloos, maar ieder moet dat voor zich bepalen natuurlijk.Roodey schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:01:
Ik ben bezig om naar het Samsung ecosysteem te gaan (mobiel: check, tablet: check).
Het horloge is als cadeau gekocht en nog niet aan de persoon gegeven dus ik kan de ervaringen nog niet met je delenBartjoo71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:06:
[...]
misschien een beetje spuit 11 deze reactie na 2 weken, maar ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.
ik heb een apple watch, een vriend van me heeft volgens mij een garmin en een familielid weer een ander merk sporthorloge, het registreren van zwemmen gaat bij alledrie niet goed. we zwemmen 500 meter en de horloges registreren max 80 meter.
Waarschijnlijk komt dat door de schoolslag waarbij de polsen en dus horloge onder water blijft. Bij borstcrawl komt je horloge wel boven water. Klinkt dat logisch?
Ik heb sinds een paar maanden een Vivoactive 4 en sinds eind vorige week heb ik het probleem dat het horloge niet meer goed synchroniseert met de connect app. Horloge is wel verbonden met telefoon (groen stipje) en als ik sync draait icoon ook een rondje, maar dan veel sneller dan normaal. Normaal gesproken gaat de eerste helft langzamer en in "horten en stoten" maar nu draait hij in 1x door.
De live data (bijv. hartslag) krijg ik nog wel te zien in de connect app maar de grafieken worden niet meer geplot.
Het enige wat dit tijdelijk oplost is het horloge rebooten. Al het andere (bluetooth uit/aan, connect herstarten, telefoon horloge opnieuw toevoegen) werkt niet. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Horloge is dus een vivoactive 4 en de telefoon is een iphone mini 12.
De live data (bijv. hartslag) krijg ik nog wel te zien in de connect app maar de grafieken worden niet meer geplot.
Het enige wat dit tijdelijk oplost is het horloge rebooten. Al het andere (bluetooth uit/aan, connect herstarten, telefoon horloge opnieuw toevoegen) werkt niet. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Horloge is dus een vivoactive 4 en de telefoon is een iphone mini 12.
Bedankt voor jouw inhoudelijke reactie. Daar heb ik wat aan. De meldingen op de Garmin vind ik ook prima.Wekko306 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:33:
[...]
Ik ben juist van een smartwatch (Fossil destijds in mijn geval) naar een Garmin gegaan. Mijn Fossil moest ik inderdaad elke dag opladen. In de praktijk vergat ik dat vaak en droeg ik het ding dus erg weinig. Maximaal wekelijks laden van mijn Garmin was daarna een verademing. Qua notificaties vind ik mijn Garmin ook voldoende en mis ik eigenlijk niks wat ik op mijn Fossil wel kon. De stap terug lijkt me waardeloos, maar ieder moet dat voor zich bepalen natuurlijk.
Mis je verder geen functie die de Fossil wel had maar de Garmin niet?
Ik draag mijn horloge niet tijdens het slapen, dus ik vermoed dat ik wel een routine kan ontwikkelen om het horloge voor het slapen aan de lader te leggen.
De betrouwbaarheid van je Samsumg data, vooral hartslag laat nogal te wensen over bij de 4, ook blinkt hij niet echt uit op GPS gebied, sla er maar eens een DCR of Desfit test op na @Roodey
Nee, ik mis niks aan mijn oude Fossil. Eerlijk gezegd gebruikte ik die namelijk vrijwel alleen voor weergave van notificaties (app, mail, inkomende gesprekkenz kalender, etc) en gebruikte ik veel van de andere smart functies dus niet of nauwelijks. En qua notificaties vind ik de Garmin prima. Dat je niet kan reageren op een bericht via het horloge is voor mij een non-issue omdat ik dat toch al nooit deed.Roodey schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
Bedankt voor jouw inhoudelijke reactie. Daar heb ik wat aan. De meldingen op de Garmin vind ik ook prima.
Mis je verder geen functie die de Fossil wel had maar de Garmin niet?
Ik draag mijn horloge niet tijdens het slapen, dus ik vermoed dat ik wel een routine kan ontwikkelen om het horloge voor het slapen aan de lader te leggen.
Mijn vriendin heeft een Samsung Watch 4 en dit ligt vaak aan de lader, bijna dagelijks. Zij doet geen lange GPS activiteiten op een dag. Het is een mooi ding, mijn vriendin is er blij mee. Voor mij zou het niets zijn, mede door de accuduur. Daarnaast heb ik het idee dat Garmin connect meer info geeft over activiteiten, maar ik heb ook niet heel uitgebreid naar de bijbehorende Samsung app gekeken. Daarnaast heb ik een Garmin watch en fietscomputer, dus zit toch een beetje vast in een ecosysteem (maakt mij vast wat bevooroordeeld).Roodey schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:01:
Melding zijn op de Samsung zeker beter, maar ik mis het niet. Gemak alles Samsung is er zeker, als je tablet, mobiel, watch en oortjes van Samsung hebt connect dat goed met elkaar.
De vraag is meer wil je een watch waar de focus meer op sporten of meer op 'leefstijl en sociaal' zit?
Volgens mij kan de Samsung watch wel snel opladen, dus ik vermoed als die bijna leeg is en je besluit 30/45 min te gaan hardlopen dat die snel kan opladen terwijl je spullen etc pakt. Voor een lange duurloop moet je dan misschien even afwachten maar dan heb je ook meer tijd voor voorbereidingen
Heb het op mijn Garmin zelf zo ingesteld dat Ik enkel de telefoon en sms meldingen krijg. De rest kun je dan alsnog wel zien, maar krijg je in ieder geval niet constant een melding van. Heb ook al eens een Apple Watch gehad, maar het hele smartwatch gebeuren kan me gestolen worden. Zeker aangezien je dan als snel elke dag of dagen dat ding aan de lader moet hangen.
Zoals @Frenz64 al aangeeft is de betrouwbaarheid van de sensoren bij Samsung ondermaats (de 5 heeft wederom een betere sensor) en daarmee minder bruikbaar om (serieus) hard te lopen. Volgens mij viel de HR ook regelmatig helemaal weg bij de DCR review. Ik kreeg snachts rusthartslag metingen van 32-36bpm en overdag zittend in een stoel 38-42bpm. Ter referentie: mijn vele Garmins en Apple Watches zitten structureel 10bpm hoger.
Je kunt via een externe app wel een hartslagband koppelen. Ik heb dat met een Galaxy Watch active 2 gedaan en dat werkte redelijk. Helaas liep die app wel eens vast tijdens het hardlopen en was ik alle data kwijt.
Het zijn hele mooie en goede smartwatches die je inderdaad dagelijks moet opladen. Daar word je wel handig in is mijn ervaring. Ik zou ze persoonlijk alleen als smartwatch gebruiken. Je kan kijken of het met hardlopen goed genoeg werkt voor je maar ben gewaarschuwd dat je potentieel een borstband of hardloophorloge moet aanschaffen. Tegelijkertijd mag je misschien ook niet alles verwachten van een horloge met een prijs rond de 150-180€.
Persoonlijk zou ik de VA4 behouden als je meerdere keren per week hardloopt.
Je kunt via een externe app wel een hartslagband koppelen. Ik heb dat met een Galaxy Watch active 2 gedaan en dat werkte redelijk. Helaas liep die app wel eens vast tijdens het hardlopen en was ik alle data kwijt.
Het zijn hele mooie en goede smartwatches die je inderdaad dagelijks moet opladen. Daar word je wel handig in is mijn ervaring. Ik zou ze persoonlijk alleen als smartwatch gebruiken. Je kan kijken of het met hardlopen goed genoeg werkt voor je maar ben gewaarschuwd dat je potentieel een borstband of hardloophorloge moet aanschaffen. Tegelijkertijd mag je misschien ook niet alles verwachten van een horloge met een prijs rond de 150-180€.
Persoonlijk zou ik de VA4 behouden als je meerdere keren per week hardloopt.
[ Voor 11% gewijzigd door Aghanim op 17-08-2022 15:30 ]
Mijn Forerunner 955 maakt sinds vanochtend geen bluetooth connectie meer. Niet met de I-phone en ook niet met bijvoorbeeld een powermeter. Alles geprobeerd, ook het horloge een hard reset gegeven. Net contact gehad met Garmin en ik mag mijn horloge opsturen en zij sturen bij ontvangst een nieuwe op. Wel gaf hij aan dat het mogelijk even kan duren, aangezien het toestel niet op voorraad is.
Nu zie ik op de website van garmin zelf: Forerunner 955: klaar om te versturen in 5-8 weken. Ik mag toch hopen dat ik er niet zo lang op moet wachten.... iemand ervaring mee?
Nu zie ik op de website van garmin zelf: Forerunner 955: klaar om te versturen in 5-8 weken. Ik mag toch hopen dat ik er niet zo lang op moet wachten.... iemand ervaring mee?
Helaas (of gelukkig, maar net hoe je het ziet) geen ervaring met Garmin en service. Vanuit vrienden weet ik wel dat die altijd vlot en goed geholpen werden, maar dat ging nooit om zulke nieuwe modellen en niet in tijdens van voorraad-schaarste. Enige wat ik "out of the box" zou kunnen bedenken is dat je telefonisch kijkt of ze misschien een toezegging kunnen doen om tussentijds (dus in die mogelijke 5-8 weken) een refurbished 945 of Fenix 6 ofzo toe te sturen, zodat je in ieder geval vooruit kan qua sporten. Geen idee of ze daar open voor staan natuurlijk, maar vragen staat vrij.Michels82 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:16:
Mijn Forerunner 955 maakt sinds vanochtend geen bluetooth connectie meer. Niet met de I-phone en ook niet met bijvoorbeeld een powermeter. Alles geprobeerd, ook het horloge een hard reset gegeven. Net contact gehad met Garmin en ik mag mijn horloge opsturen en zij sturen bij ontvangst een nieuwe op. Wel gaf hij aan dat het mogelijk even kan duren, aangezien het toestel niet op voorraad is.
PS: Ik ga er vanuit dat je ergens online besteld hebt en dus niet even 'een winkel inloopt', want in dat laatste geval zou je bij de winkel nog kunnen kijken wat die kunnen betekenen voor je.
Ik merk dat mijn Garmin Tactix 7 bijslapen niet registreert. Als ik bijvoorbeeld om half 9 wakker ben maar vervolgens doorslaap tot 10:00 zie ik dat niet terug in mijn Garmin Connect onder slaap en is ook mijn body battery niet aangevuld, hierdoor lopen de verwachtingen van de body battery en mijn eigen gevoel uit elkaar terwijl deze normaal erg accuraat is bij mij.
Iemand hier al tegenaan gelopen?
Heb zelf de Fenix Solar Sapphire 7 en ik zie het sporadisch teurgkomen. Het lijkt erop dat er toch bepaalde tijdvakken zijn waarin hij meer oplettend is op slaap, waaronder de slaaptijden die je zelf kan instellen. Als ik bijvoorbeeld een nacht moet doorhalen en dan in de middag slaap dan heeft hij dat ook niet door.mr.DJ95 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:05:
Ik merk dat mijn Garmin Tactix 7 bijslapen niet registreert. Als ik bijvoorbeeld om half 9 wakker ben maar vervolgens doorslaap tot 10:00 zie ik dat niet terug in mijn Garmin Connect onder slaap en is ook mijn body battery niet aangevuld, hierdoor lopen de verwachtingen van de body battery en mijn eigen gevoel uit elkaar terwijl deze normaal erg accuraat is bij mij.