Hier denk ik? https://www.run2day.nl/ga...n-sapphire-white-titaniumjeroenqui schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:38:
Iemand nog een tip waar de Epix Gen 2 Sapphire Titanium op voorraad is in NL ? Lijkt overal uitverkocht en pas over een paar weken leverbaar.
Als je nu pas kijkt voor ene te kopen, dan denk ik dat je gewoon paar weken wacht. Bestellen op site Garmin en geduld hebben.jeroenqui schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:38:
Iemand nog een tip waar de Epix Gen 2 Sapphire Titanium op voorraad is in NL ? Lijkt overal uitverkocht en pas over een paar weken leverbaar.
De 3 tot 5 weken lijkt niet altijd te kloppen, ik had mijne na 24 uur. Hoewel ik nu hier en daar lees dat levertermijn wel opgeschoven is.
Wil je hem zo snel mogelijk, had je hem bij release moeten bestellen hé
ben van fenix 6 pro naar 7 sapphire solar gegaan afgelopen vrijdag, damn het is wel wennen
- sapphire glas is veel donkerder
- door de solar ring mis je scherm, met name de gauges zijn nu echt minimaal, loop ik nu in groen of rood ?!?
- heb al een crash gehad tijdens hardlopen
- initial setup ging pas na 5x proberen en rebooten, nog nooit eerder gehad
+ die gps tracks zijn zo mooi dat maakt alles goed
+ paar procentjes opladen via solar, ook leuk
hopelijk komt er nog een 7 pro zonder solar&sapphire met multi-band gps in de toekomst
- door de solar ring mis je scherm, met name de gauges zijn nu echt minimaal, loop ik nu in groen of rood ?!?
+ die gps tracks zijn zo mooi dat maakt alles goed
hopelijk komt er nog een 7 pro zonder solar&sapphire met multi-band gps in de toekomst
[ Voor 7% gewijzigd door Lagune op 31-01-2022 09:53 ]
Vorige week nog liet mijn broer dit zien op zijn Fenix 6… geen officieel bandje en met een beetje kracht zetten op het bandje trok je ‘m zo los. Dat was bij het officiële Garmin bandje wel anders. Alleen daar vragen ze dan ook de hoofdprijs voor.seez schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:56:
Ik las een horror verhaal van een persoon die zijn brand spanking nieuwe F6X verloor nadat de quick release sluiting van z'n bandje het begaf. Dit was uiteraard niet een officiële garmin strap maar een amazon / chinese knock-off.
Ik ben zelf alleen bekend met de Quickfit sluiting op de VA3 en 4 maar ik zoek dus een degelijke leren strap voor mijn nieuwe F7. Ik durf dus alleen niet voor z'n goedkope te gaan, maar misschien heeft hier iemand ervaring met onofficiële straps die wel van degelijke kwaliteit zijn, maar niet hoofdprijs betaal van €100 of meer.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ivm scherm.. dat zal dan toch gezichtsbedrog zijn daar ze beide een scherm van 1,3” hebben.Lagune schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:49:
ben van fenix 6 pro naar 7 sapphire solar gegaan afgelopen vrijdag, damn het is wel wennen
+ die gps tracks zijn zo mooi dat maakt alles goed![]()
Uitgaande van opties in de line up en reviews is de 7 base de ‘pro’ (WiFi/pay/ maps) . Maar als je stelt de base + multi band, dan idd een soort pro :-)Lagune schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:49:
+ die gps tracks zijn zo mooi dat maakt alles goed![]()
Hoopte zelf juist op een base +sapphire…heb je anders een foto van je display?
Ik heb het met mijn Venu 1. Ik heb alles graag origineel, maar voor de bandjes was het me echt te zot voor woorden. Zou wel eens willen weten wat het volgens Garmin gerechtvaardigd is voor die gekke prijzen. Al zou ik een volgende keer toch wel overwegen voor het orginele. Ik heb nu 3 bandjes en ze voldoen wel voorlopig, maar je merkt dat het geen origineel bandje is.PatrickC schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:06:
[...]
Vorige week nog liet mijn broer dit zien op zijn Fenix 6… geen officieel bandje en met een beetje kracht zetten op het bandje trok je ‘m zo los. Dat was bij het officiële Garmin bandje wel anders. Alleen daar vragen ze dan ook de hoofdprijs voor.
Ik ben zelf ook aan het twijfelen tussen een solar optie of niet voor de 7s. Op basis van de foto's zie ik toch wel een verschil in schermgrootte. Zie onderstaande afbeeldingCloclo100 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:10:
[...]
Ivm scherm.. dat zal dan toch gezichtsbedrog zijn daar ze beide een scherm van 1,3” hebben.
- Bij de solar variant lijkt de bezel ring (met de minuten) verschoven om ruimte te maken
- Er lijkt op de foto's wat informatie minder op het scherm te passen (zie rode cirkels). Nu weet ik niet of dat aan de render ligt of dat het in werkelijkheid ook zo is.
:strip_exif()/f/image/KPvzVfC4h8w3PctX072y42vQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er mensen die beide varianten naast elkaar hebben gezien?
Scherp gezien. Idd interessant. 1,3 scherm of 1,3 power glass (effectief display -/- solar?)De Ingenieur schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:29:
[...]
Ik ben zelf ook aan het twijfelen tussen een solar optie of niet voor de 7s. Op basis van de foto's zie ik toch wel een verschil in schermgrootte. Zie onderstaande afbeelding
- Bij de solar variant lijkt de bezel ring (met de minuten) verschoven om ruimte te maken
- Er lijkt op de foto's wat informatie minder op het scherm te passen (zie rode cirkels). Nu weet ik niet of dat aan de render ligt of dat het in werkelijkheid ook zo is.
[Afbeelding]
Ik denk dat deze verschillen grotendeels door de renders komen. Op het non-solar model (middelste klokkie) zie je meer van zowel de Tranining status widget (boven) als de Sleep widget (onder). Dat zou suggereren dat het scherm van de non-solar versie groter is. Misschien scheelt het iets, maar ik verwacht niet dat het verschil zo groot is als de renders nu suggereren.De Ingenieur schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:29:
[...]
Ik ben zelf ook aan het twijfelen tussen een solar optie of niet voor de 7s. Op basis van de foto's zie ik toch wel een verschil in schermgrootte. Zie onderstaande afbeelding
[Afbeelding]
Het zou natuurlijk best kunnen dat het scherm op alle (7s) modellen precies even groot is, maar dat je op de solar modellen een klein deel daarvan gebruikt wordt door de solar ring. Jammer dat in alle (Youtube) reviews aan dit soort details totaal geen aandacht wordt geschonken.
Afgezien daarvan vind ik de grijze solar ring ook niet zo mooi staan.
De Ingenieur schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:29:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/hLu62SMsNkIhC97wuo0DekkE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q5L7f8DsriOGAkJQ5RnK9m5X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZPmelcUyZsekXsvm18Pclnyx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AMr2NDtZ9oeO9yW6rMUxkkVL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Lagune op 31-01-2022 10:58 ]
Sinds een paar dagen de Fenix 7 Sapphire Solar in gebruik, Mijn vorige horloge was een Huawei Watch GT welke meer vergelijkbaar met de Epix is (prachtig AMOLED scherm dat zelfs nog een slagje groter is dan de Epix) en ik moet zeggen dat voor mij persoonlijk de stap naar MIP echt een grote upgrade is, wat een geweldige schermtechniek! Verdere puntjes die met opvallen:
- Qua formaat zijn beide horloge even groot (Watch GT had wel een 1.4 inch scherm tegenover de 1.3 van de Fenix) en terwijl op papier de Watch GT wat dunner en een stuk lichter was, merk ik er in de praktijk niks van.
- Ik heb het scherm op de Fenix zo ingestelt dat het backlight na zonsondergang met 5% aangaat wanneer ik mijn pols beweeg. Rest van de dag blijft het uit. Het is zeer fijn om een scherm te hebben dat zo mooi rustig en duidelijk oogt in z'n beetje elke lichtomstandigheid. Het is leuk om te zien dat in slechte lichtomstandigheden (donkere kamer met alleen 1 gedimde lamp) het scherm alsnog erg goed afleesbaar is zonder backlight wanneer je je pols soms net even een paar graden draait. Ik heb de achtergrond van mijn watchface ook op wit gezet, wie weet dat dat helpt.
- Vergeleken met het always on scherm van de Watch GT (dat automatisch dimde door de lichtsensor) vind ik het fijn dat ik het scherm van de Fenix zo beetje altijd goed kan lezen zonder dat het scherm zelf storend licht geeft (ook al was ik daar na +2 jaar wel aan gewend). Waar de Watch GT ook alleen maar een simpele klok weer gaf (tegen inbranden) en je het scherm moest aanraken om alle info te zien, is het heel fijn om alle datafields op de Fenix altijd zichtbaar te hebben.
- Solar is ook een erg leuke toevoeging. Het is gaaf om in de grafieken terug te zien wanneer je buiten was en niet. Wie weet voegt het qua batterij in deze Nederlandse winterzon nog niet zo veel toe, maar het werkt voor mij ook fijn om een indicatie te krijgen hoeveel zonlicht ik zelf ontvang op een dag (vitiamine D en zo). Ik ben nu al erg nieuwschierig hoe solar gaat zijn van het zomer in de alpen, een snelle rekensom zegt mij dat "forever battery" op smartwatch modus dan zeker haalbaar moet zijn.
- Wat een features en aanpassing mogelijkheden heeft Garmin! De Watch GT zag er erg mooi uit en had ondanks het always on AMOLED scherm een accuduur van weken, maar die had dan ook heel weining aanpassingsmogelijkheden en miste een hoop features (GPS naar Strava, muziek opslaan etc). Op de Fenix kan je werkelijk alles aanpassen. Datafields zo ver het oog rijkt en ontelbare sporten welke allemaal ook weer compleet aangepast kunnen worden qua datafields en opties. Geweldig!
- De accuduur is tot nu toe ook onwerkelijk. De Watch GT verloor na een uur hardlopen toch echt wel meerdere 10 tallen procenten accu na meer dan 2 jaar gebruik, maar de Fenix heeft na 3 dagen intensief gebruik (en meer dan een uur GPS plus muziek) nog steeds 15 dagen batterij over (75%, begon op bijna 90%).
Sommige videos gaan wel op dit punt in, zoals deze. Ik herinner me zelfs een te hebben gezien waar iemand het scherm daadwerkelijk meette.slow whoop schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:44:
[...]
Ik denk dat deze verschillen grotendeels door de renders komen. Op het non-solar model (middelste klokkie) zie je meer van zowel de Tranining status widget (boven) als de Sleep widget (onder). Dat zou suggereren dat het scherm van de non-solar versie groter is. Misschien scheelt het iets, maar ik verwacht niet dat het verschil zo groot is als de renders nu suggereren.
Het zou natuurlijk best kunnen dat het scherm op alle (7s) modellen precies even groot is, maar dat je op de solar modellen een klein deel daarvan gebruikt wordt door de solar ring. Jammer dat in alle (Youtube) reviews aan dit soort details totaal geen aandacht wordt geschonken.
Afgezien daarvan vind ik de grijze solar ring ook niet zo mooi staan.
Conclusie, de bezel is wat kleiner geworden maar het scherm is precies even groot gebleven. De solar ring neemt dus geen bruikbare ruimte in beslag ten opzichte van de non solar.
De titanium heeft toch wel een aardig lichte rand? Of wil je echt een zilverkleur, want dat is dan lichter dan titanium zelf is volgens mij.PatrickC schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:22:
[...]
Voorlopig houd ik het nog even op de 645M. Verder ben ik het wel grotendeels met je eens. Bepaalde modellen van de Fenix 7 en Epix gen2 hebben de zilverkleurige bezel, welke ik ook de mooiste vind.En dan heb je niet de optie om voor sapphire en titanium te gaan. Maar ook hier… na 3 jaar nog geen krasje op mijn FR645M scherm. 32GB en multi-band GPS vind ik verder ook niet zo interessant. Op die 16GB past genoeg kaartmateriaal en GPS nauwkeurigheid op mijn huidige horloge vind ik voldoende. Maar… ik neig dan wel weer naar de Epix gen2. Over een jaartje weten we hoe het met eventuele burn-in gaat en zal de te hoge prijs bij introductie ook wel wat gezakt zijn.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb een 5X met zowel officielle Garmin bandjes als aftermarktet bandjes.. en het verschilt per model..PatrickC schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:06:
[...]
Vorige week nog liet mijn broer dit zien op zijn Fenix 6… geen officieel bandje en met een beetje kracht zetten op het bandje trok je ‘m zo los. Dat was bij het officiële Garmin bandje wel anders. Alleen daar vragen ze dan ook de hoofdprijs voor.
Ik heb goedkope rubber bandjes die heel goed zijn..
Maar ook een stoffen die echt bagger is en zonde van het geld (ook al was het goedkoop ivm Garmin)..
Dus ik vrees dat het trial and error is.. of gewoon voor zeker gaan en garmin bandjes kopen, die zijn immers prima..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
De titanium versie is toch bijna zwart? Behalve de witte versie, want die is lichter grijs. Mijn broer heeft b.v. de Fenix 6 Sapphire Titanium (met het oranje bandje) en die is ook veel lichter grijs.Gonadan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:15:
[...]
De titanium heeft toch wel een aardig lichte rand? Of wil je echt een zilverkleur, want dat is dan lichter dan titanium zelf is volgens mij.
:strip_exif()/f/image/DNOAYPIO3KDbo24ZdIh8nJlW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door PatrickC op 31-01-2022 12:14 ]
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Hij is er wel, maar dan moet je weer 100 euro extra betalen voor het bandje wat erbij zit...PatrickC schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:12:
[...]
De titanium versie is toch bijna zwart? Behalve de witte versie, want die is lichter grijs. Mijn broer heeft b.v. de Fenix 6 Sapphire Titanium (met het oranje bandje) en die is ook veel lichter grijs.[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cm6q2ZGrxPpWRGBiPYkwMQbr.jpg?f=user_large)
iemand iets leuks?
Interessante review van de fenix 7, vooral gefocust op hartslag, slaap, health features en wat meer 'wetenschappelijk onderbouwd' dmv correlatieplots...
YouTube: Garmin Fenix 7: A Scientist’s Review
(Ik sta vooral te kijken van de (nauwkeurigheid van de) AW6 vergelijking die hij er ook kort in benoemt).
Nu denk ik dat een deel te verklaren is door gewicht en door nog door te ontwikkelen software, maar vond het wel een vernieuwende manier van reviewen.
YouTube: Garmin Fenix 7: A Scientist’s Review
(Ik sta vooral te kijken van de (nauwkeurigheid van de) AW6 vergelijking die hij er ook kort in benoemt).
Nu denk ik dat een deel te verklaren is door gewicht en door nog door te ontwikkelen software, maar vond het wel een vernieuwende manier van reviewen.
Hij probeert iig nog sneller te praten dan DCR
Maar wel een goede review met duidelijke conclusies. AW is beter bij OHR dat was wel bekend, maar dat de Venu2 de Fenix outperformed vind ik wel verrassend.
En laten we eerijk zijn, een Fenix is ook lichtelijke overkill aan je pols.
* Frenz64 takes cover
Als de AW te syncen zou zijn met een Android telefoon, dan zou ik mss met de battery life kunnen leven

Maar wel een goede review met duidelijke conclusies. AW is beter bij OHR dat was wel bekend, maar dat de Venu2 de Fenix outperformed vind ik wel verrassend.
* Frenz64 takes cover
Als de AW te syncen zou zijn met een Android telefoon, dan zou ik mss met de battery life kunnen leven
Ja, alleen voor de Fenix 7, maar bij de Epix Gen2 is die versie gewoon zwart titanium.thealterego1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:33:
[...]
Hij is er wel, maar dan moet je weer 100 euro extra betalen voor het bandje wat erbij zit... [Afbeelding]
venu 2 & fenix 7 hebben dezelfde OHR sensorFrenz64 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:42:
Hij probeert iig nog sneller te praten dan DCR![]()
* Frenz64 takes cover
Dat maakt het des te vreemder @Lagune dat die resultaten van de Venu2 significant beter waren. Dat betekent of a) de metingen niet goed uitgevoerd zijn of b) dat verschillend gewicht en formaat van het horloge het verschil maken.
Ik denk dat het met de fysieke eigenschappen (gewicht, licht wat bij de sensor kan) van de Fenix te maken heeft. Toen mijn broer overstapte van een vivoactive HR naar de Fenix 6, kreeg hij ineens problemen met de OHR… alleen maar cadence locks op de Fenix, terwijl deze een veel nieuwere generatie OHR sensor bevat. Dus heb ik hem vorig jaar maart maar een Polar Verity Sense cadeau gedaan met zijn verjaardag… en probleem was opgelost!
Voor de zaken waarvan je zelf redelijk snel kan zien of Garmin een beetje in de buurt zit (navigeren, track vastleggen, hartslag) werkt het prima tot best redelijk.
Alle andere gezondsheidsmetingen lijken een slag in de lucht, haal ik uit het artikel dat @Aghanim deelde over [HRV] en The Quantified Scientist. PulseOx is gewoon een stuk slordiger dan met een dedicated metertje van een paar tientjes.
Als je een beetje mazzel hebt, helpt het je om te reflecteren (oh ja, ik heb slecht geslapen) - maar als je pech hebt verstoort het vooral je eigen waarneming. Ik geloof dat bio-feedback je helpt om signalen van je lichaam te herkennen en beter waar te nemen. Maar dat vereist wel goede metingen.
Een deel van je apparaat is dan een kermis van sensoren, meetwaarden en visualisaties. Daardoor ga ik aan meer claims over precisie en betrouwbaarheid twijfelen. Bij andere merken weet je dat het zo werkt. Maar ik had bij Garmin iets stevigers verwacht.
Anyway: navigeren zonder batterij-stress is wat ik graag wil, dus ik blijf zoeken naar voorraad...
Alle andere gezondsheidsmetingen lijken een slag in de lucht, haal ik uit het artikel dat @Aghanim deelde over [HRV] en The Quantified Scientist. PulseOx is gewoon een stuk slordiger dan met een dedicated metertje van een paar tientjes.
Als je een beetje mazzel hebt, helpt het je om te reflecteren (oh ja, ik heb slecht geslapen) - maar als je pech hebt verstoort het vooral je eigen waarneming. Ik geloof dat bio-feedback je helpt om signalen van je lichaam te herkennen en beter waar te nemen. Maar dat vereist wel goede metingen.
Een deel van je apparaat is dan een kermis van sensoren, meetwaarden en visualisaties. Daardoor ga ik aan meer claims over precisie en betrouwbaarheid twijfelen. Bij andere merken weet je dat het zo werkt. Maar ik had bij Garmin iets stevigers verwacht.
Anyway: navigeren zonder batterij-stress is wat ik graag wil, dus ik blijf zoeken naar voorraad...
Ik moet het filmpje nog kijken, maar 100% accuracy is voor mij niet van belang. Wat wel belangrijk voor mij is, is 90% consistentie in de cijfers.BoerBier schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:29:
Voor de zaken waarvan je zelf redelijk snel kan zien of Garmin een beetje in de buurt zit (navigeren, track vastleggen, hartslag) werkt het prima tot best redelijk.
Dan kun je trendata gaan gebruiken.
@BoerBier helemaal eens. Ik heb hier al meerdere keren mijn irritatie geuit dat als je sensoren in een apparaat stopt de meetwaarden ook moeten kloppen en je ze anders beter weg kunt laten. Dan word je apparaat goedkoper en neemt het vertrouwen dat de data van andere sensoren wel klopt ook toe.Soms kun je een trend afleiden en is dat voldoende, maar in het geval van bijvoorbeeld temperatuur heb je daar niet zoveel aan. Mijn OCD heeft er dan moeite mee dat er iets in zit dat niet klopt 
Ik wil overigens niet blind varen dat wat Marco Altini (HRV4Training) zegt per definitie klopt hoor. Uiteindelijk vraagt hij ook gewoon € 10 voor zijn app dus heeft hij ook belangen. Maar aan de andere kant heeft hij ook meerdere PHDs en wetenschappelijke papers geschreven nog voordat hij deze app heeft ontwikkeld.
Zelf vind ik het fijn als je de formules en algoritmen kent die gebruikt worden in de berekening omdat op die manier redelijk onafhankelijk getoetst kan worden of dit juist is. Bij Garmin (en veel merken) is dit niet duidelijk. Zo is er een onderzoek (volgens mij ooit door @route99 gelinked) wat verklaart waarom de Race predictor van Garmin te optimistische tijden geeft, volgens mij als reden een te optimistische VO2Max berekening maar ik ben niet zeker.
@m0ridin Ik kwam toevallig dit weekend ook zijn YouTube kanaal tegen. Erg interessante vergelijkingen en voelt toch een stuk meer onderbouwd met betrouwbare meet instrumenten. Wilde het toen ook al delen maar als ik wederom ga zeggen hoe ontzettend goed de OHR van Apple is wordt het ook een beetje wij van wc eend
Ik denk dat het gewicht en misschien ook het feit dat de Venu 2 al een aantal updates heeft gehad beide van invloed kunnen zijn op een meer betrouwbare meting dan de F7.
Ik wil overigens niet blind varen dat wat Marco Altini (HRV4Training) zegt per definitie klopt hoor. Uiteindelijk vraagt hij ook gewoon € 10 voor zijn app dus heeft hij ook belangen. Maar aan de andere kant heeft hij ook meerdere PHDs en wetenschappelijke papers geschreven nog voordat hij deze app heeft ontwikkeld.
Zelf vind ik het fijn als je de formules en algoritmen kent die gebruikt worden in de berekening omdat op die manier redelijk onafhankelijk getoetst kan worden of dit juist is. Bij Garmin (en veel merken) is dit niet duidelijk. Zo is er een onderzoek (volgens mij ooit door @route99 gelinked) wat verklaart waarom de Race predictor van Garmin te optimistische tijden geeft, volgens mij als reden een te optimistische VO2Max berekening maar ik ben niet zeker.
@m0ridin Ik kwam toevallig dit weekend ook zijn YouTube kanaal tegen. Erg interessante vergelijkingen en voelt toch een stuk meer onderbouwd met betrouwbare meet instrumenten. Wilde het toen ook al delen maar als ik wederom ga zeggen hoe ontzettend goed de OHR van Apple is wordt het ook een beetje wij van wc eend
Ik denk dat het gewicht en misschien ook het feit dat de Venu 2 al een aantal updates heeft gehad beide van invloed kunnen zijn op een meer betrouwbare meting dan de F7.
Ah, dank!De_Bastaard schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:07:
[...]
Galeria in Duitsland.
https://www.galeria.de/Ga...10-02159-01/57367403.html
Uiteindelijk komen Garmin's algoritmes allemaal van Firstbeat en daar zit ook een legertje wetenschappers met PhD's en onderzoeken, whitepapers etc achter.
Wat 1 iemand die toevallig een PhD heeft over z'n eigen product zegt is dan niet zo heel spannend wmb.
Ik heb al eens eerder verschillende onderzoeken gequote waaruit bleek dat Apple's OHR het beste is (maar nog steeds beperkend voor accurate metingen tijdens inspanning.
Uit hetzelfde onderzoek kwam naar voren dat de OHR van Apple en Garmin wel behoorlijk goed is in 24/7 (Rust) data en analyse. Zo gebruik ik de Garmin ook: health watch met OHR en sportwatch met band.
Wat 1 iemand die toevallig een PhD heeft over z'n eigen product zegt is dan niet zo heel spannend wmb.
Ik heb al eens eerder verschillende onderzoeken gequote waaruit bleek dat Apple's OHR het beste is (maar nog steeds beperkend voor accurate metingen tijdens inspanning.
Uit hetzelfde onderzoek kwam naar voren dat de OHR van Apple en Garmin wel behoorlijk goed is in 24/7 (Rust) data en analyse. Zo gebruik ik de Garmin ook: health watch met OHR en sportwatch met band.
@Requiem19
Mwah, als ik die correlaties van de AW met een hartslagband zie dan is dat echt dikke prima (ok, misschien niet 100% maar 99 is ook best ok
)
En verder idd, ik gebruik al die dingen ook meer als 'globaal in de gaten houden'. Ik hou van statistieken en heb dan liever wat extra dingen die ik in de gaten kan houden en, al zijn ze niet 100% nauwkeurig, als indicatie kan gebruiken dan helemaal niks.
Vaak is het met die topmodellen ook niet perse dat je al die dingen nodig hebt nee (pulseox?) maar ja. Je wil bepaalde features en die zitten dan net in die modellen waar je de rest ook mee krijgt. (In mijn geval wil ik voor mijn volgende horloge toch echt maps en touch, specifiek voor die maps).
@Aghanim
Heh, tja... goed is goed en matig is matig. Zo objectief ben ik gelukkig ook wel weer
Wou dat de garmins de OHR van de AW hadden, want verder trekt de AW me compleet niet.
Denk idd ook een kwestie van verder finetunen en ontwikkelen maar ook zeker een gevolg van formaat/gewicht.
Mwah, als ik die correlaties van de AW met een hartslagband zie dan is dat echt dikke prima (ok, misschien niet 100% maar 99 is ook best ok
En verder idd, ik gebruik al die dingen ook meer als 'globaal in de gaten houden'. Ik hou van statistieken en heb dan liever wat extra dingen die ik in de gaten kan houden en, al zijn ze niet 100% nauwkeurig, als indicatie kan gebruiken dan helemaal niks.
Vaak is het met die topmodellen ook niet perse dat je al die dingen nodig hebt nee (pulseox?) maar ja. Je wil bepaalde features en die zitten dan net in die modellen waar je de rest ook mee krijgt. (In mijn geval wil ik voor mijn volgende horloge toch echt maps en touch, specifiek voor die maps).
@Aghanim
Heh, tja... goed is goed en matig is matig. Zo objectief ben ik gelukkig ook wel weer
Denk idd ook een kwestie van verder finetunen en ontwikkelen maar ook zeker een gevolg van formaat/gewicht.
[ Voor 17% gewijzigd door m0ridin op 31-01-2022 17:27 ]
@BoerBier Ik kan niks zeggen over het nieuwe model, maar de pulse ox van mijn 5x plus is eigenlijk altijd spot on. Ik vergelijk het regelmatig als ik weer eens ergens in het ziekenhuis ben en komt altijd overeen of zit er max 1% vanaf. Dit is ook een vrij simpele meting, dus als je hier al veel afwijkingen bij krijgt mag je op zijn minst vraagtekens zetten bij de tester zelf.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Maar je betaalt er wel voor, dat vind ik zelf moeilijk te verklaren. Een kennis had een Amazfit GTS 3 gekocht voor de activity en health metrics. Mooi horloge en met 150€ relatief goedkoop. Toen zag ik dus Mr. Scientist op YouTube een review over de GTR3 (zelfde horloge andere behuizing) doen. Metrics kloppen totaal niet. Je hebt er, vanuit dat oogpunt, dus eigenlijk helemaal niks aan.
Interessante vraag is dan: is de F7 nu goed genoeg qua meetwaarden of kun je net zo goed een Amazfit kopen die evengoed niet betrouwbaar genoeg is maar wel 5x goedkoper?
@Requiem19 ik heb zeker vertrouwen in Firstbeat. Zullen meer slimme mensen werken dan meneer Marco alleen. Tegelijkertijd komt de Race Predictor er ook vandaan en die zit 3(!) minuten onder mijn huidige PR. In de laatste 4 jaar is het mij gelukt om in totaal 4 min van mijn 10KM PR te lopen. Fysiologisch kan het misschien maar 18 seconden per kilometer sneller dan mijn huidige PR red ik echt niet. Dus praktisch gezien heb ik een twijfel bij de voorspelling (en het algoritme?).
Persoonlijk vind ik het gewoon niet goed genoeg. Niet specifiek naar de F7 toe (al mag je voor dat bedrag echt wel kritisch zijn) maar in algemene zin. Als er een barometer in een horloge zit en je alsnog 30% minder trappen op een dag registreert dan werkelijk geklommen gaat er toch iets mis.
Disclaimer: voor sporten vind ik Garmin by far het beste/fijnste horloges bieden. Voor mij mogen alleen alle features die qua data niet kloppen achterwege blijven met een mooie prijsreductie tot gevolg
@m0ridin helemaal eens. Verklaart ook waarom ik blijf switchen tussen Apple en Garmin. Als die nu eens een horloge baby maakten samen…….
Interessante vraag is dan: is de F7 nu goed genoeg qua meetwaarden of kun je net zo goed een Amazfit kopen die evengoed niet betrouwbaar genoeg is maar wel 5x goedkoper?
@Requiem19 ik heb zeker vertrouwen in Firstbeat. Zullen meer slimme mensen werken dan meneer Marco alleen. Tegelijkertijd komt de Race Predictor er ook vandaan en die zit 3(!) minuten onder mijn huidige PR. In de laatste 4 jaar is het mij gelukt om in totaal 4 min van mijn 10KM PR te lopen. Fysiologisch kan het misschien maar 18 seconden per kilometer sneller dan mijn huidige PR red ik echt niet. Dus praktisch gezien heb ik een twijfel bij de voorspelling (en het algoritme?).
Persoonlijk vind ik het gewoon niet goed genoeg. Niet specifiek naar de F7 toe (al mag je voor dat bedrag echt wel kritisch zijn) maar in algemene zin. Als er een barometer in een horloge zit en je alsnog 30% minder trappen op een dag registreert dan werkelijk geklommen gaat er toch iets mis.
Disclaimer: voor sporten vind ik Garmin by far het beste/fijnste horloges bieden. Voor mij mogen alleen alle features die qua data niet kloppen achterwege blijven met een mooie prijsreductie tot gevolg
@m0ridin helemaal eens. Verklaart ook waarom ik blijf switchen tussen Apple en Garmin. Als die nu eens een horloge baby maakten samen…….
[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 31-01-2022 17:58 ]
Net toch maar de epix Sapphire besteld.
Na veel twijfelen tss de standaard en deze met toch een groot prijs verschil.
Was voorradig in as adventure hier in Lochristi.
Morgen mag ik er achter.🥳
De 745 mag de verkoop in
Na veel twijfelen tss de standaard en deze met toch een groot prijs verschil.
Was voorradig in as adventure hier in Lochristi.
Morgen mag ik er achter.🥳
De 745 mag de verkoop in
iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|
Is het ook niet een beetje dat de F7 / Epix goed is in alles, maar nergens in uitblinkt? Er zit een hoop tech in zo een klein kastje.. En je kan er werkelijk alles mee qua sport, insane battery life & ongeëvenaarde Navi/maps ervaring. Laten we ook maar eens even afwachten tot er het 1 en ander finetunen op gebied van firmware/software...Aghanim schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:57:toon volledige bericht
Maar je betaalt er wel voor, dat vind ik zelf moeilijk te verklaren. Een kennis had een Amazfit GTS 3 gekocht voor de activity en health metrics. Mooi horloge en met 150€ relatief goedkoop. Toen zag ik dus Mr. Scientist op YouTube een review over de GTR3 (zelfde horloge andere behuizing) doen. Metrics kloppen totaal niet. Je hebt er, vanuit dat oogpunt, dus eigenlijk helemaal niks aan.
@Cloclo100 als een deel van je meetwaarden niet kloppen schaar ik dat niet onder ‘goed in alles’ maar onder ‘matig’. Van Amazfit verwacht ik dat maar je betaalt wel serieus veel geld voor een Fenix.
Ik hoop dat de F7 software matig nog updates krijgt die zaken verbeteren maar mijn F6S Pro telt nog steeds een aantal trappen per dag niet en denkt dat het nu lente is en die is wel redelijk uitontwikkeld.
De dual GPS van de F7 lijkt in een aantal reviews echt heel goed en beter dan de non-dual. Daar zou ik dan ook prima geld voor over hebben aangezien het goed werkt.
Ik hoop dat de F7 software matig nog updates krijgt die zaken verbeteren maar mijn F6S Pro telt nog steeds een aantal trappen per dag niet en denkt dat het nu lente is en die is wel redelijk uitontwikkeld.
De dual GPS van de F7 lijkt in een aantal reviews echt heel goed en beter dan de non-dual. Daar zou ik dan ook prima geld voor over hebben aangezien het goed werkt.
Ow dus iedereen vind de OHR van Apple geweldig maar ik gebruik het nooit bij sporten
Heb bij m'n series 4 te vaak gehad (vooral in de kou) dat hij het niet goed deed dus heb het nu bij m'n series 7 niet eens een kans gegeven, want ik doe gewoon standaard een band om.
Maar wel mooi om te lezen dat er steeds meer wederzijdse waardering is voor elkaar
@Aghanim bedoelde je dit artikel over de vo2max?
Ik vind dat rynalyze iig beste goede aannames doet qua vo2max en wedstrijdtijden, en die kunnen beide kampen gebruiken
Heb bij m'n series 4 te vaak gehad (vooral in de kou) dat hij het niet goed deed dus heb het nu bij m'n series 7 niet eens een kans gegeven, want ik doe gewoon standaard een band om.
Maar wel mooi om te lezen dat er steeds meer wederzijdse waardering is voor elkaar

@Aghanim bedoelde je dit artikel over de vo2max?
Ik vind dat rynalyze iig beste goede aannames doet qua vo2max en wedstrijdtijden, en die kunnen beide kampen gebruiken
@Tinusvolkel die inderdaad ja.
Vanaf de AW6 zit er een andere sensor in waardoor de OHR heel goed is. Of dat op de 5 en ouder ook zo is weet ik ook niet. Zelf gebruik ik overigens altijd een Polar H9 dus voor mij is het ook niet zo relevant tijdens sporten.
Runalyze is inderdaad goed qua voorspellen. Garmin is wel beter voor mijn zelfvertrouwen;)
Heb jij toevallig wel eens de pro versie van Athlytic geprobeerd? Volgens reviews vergelijkbaar met Whoop.
Vanaf de AW6 zit er een andere sensor in waardoor de OHR heel goed is. Of dat op de 5 en ouder ook zo is weet ik ook niet. Zelf gebruik ik overigens altijd een Polar H9 dus voor mij is het ook niet zo relevant tijdens sporten.
Runalyze is inderdaad goed qua voorspellen. Garmin is wel beter voor mijn zelfvertrouwen;)
Heb jij toevallig wel eens de pro versie van Athlytic geprobeerd? Volgens reviews vergelijkbaar met Whoop.
[ Voor 19% gewijzigd door Aghanim op 31-01-2022 19:50 ]
Ja oké, maar in je eerdere post had je het nog over Epix 2 én Fenix 7. Daarom was ik even gaan kijken en kwam inderdaad die F7 titanium tegen, die is zo op het eerste gezicht vergelijkbaar met het plaatje wat je daarboven linkt. Dat lijkt ook wel op mijn F5+ sapphire titanium met oranje bandje (dat oude bandje was mooierPatrickC schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:58:
[...]
Ja, alleen voor de Fenix 7, maar bij de Epix Gen2 is die versie gewoon zwart titanium.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar wel terecht dus, ik betaal het dan ook met liefde. Gaan jaren lang mee zonder gedoe.PatrickC schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:06:
[...]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij de paar keer dat ik in het ziekenhuis een saturatiemeter in het ziekenhuis om mijn vinger had was het verschil met mijn Vivoactive en Fenix horloges steeds aanzienlijk; steevast 98% volgens de saturatiemeter en 92% volgens het Garmin horloge wat ik op dat moment om had. Ik heb saturatiemetingen dus maar uitgezet. Net zoals OHR kan ik me echter voorstellen dat het bij een ander wel werkt; men probeert bij Garmin met het laagst mogelijke energieverbruik en sensor omvang voor een zo groot mogelijke groep gebruikers een meetmethode toe te passen die goed genoeg is. Dan kan het best zijn dat bij sommige mensen het niet goed genoeg werktrockhopper schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:51:
@BoerBier Ik kan niks zeggen over het nieuwe model, maar de pulse ox van mijn 5x plus is eigenlijk altijd spot on. Ik vergelijk het regelmatig als ik weer eens ergens in het ziekenhuis ben en komt altijd overeen of zit er max 1% vanaf. Dit is ook een vrij simpele meting, dus als je hier al veel afwijkingen bij krijgt mag je op zijn minst vraagtekens zetten bij de tester zelf.
Heb net de gratis test week van die app aangezet dus wil je iets specifiek weten? Zit iig wel veel data inAghanim schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:35:
@Tinusvolkel die inderdaad ja.
Maar als je een hoge waarde en onmogelijk race doel wil hebben dan moet je bij Garmin zijn
Het zou redelijk vergelijkbaar zijn met Whoop. Ik moet de gratis week nog aanzetten maar zit met een kleine blessure dus wacht even tot ik weer flink kan sporten. Was vooral benieuwd of je er langer ervaring mee hebt omdat Apple geen Firstbeat achtige data heeft.Tinusvolkel schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:43:
[...]
Heb net de gratis test week van die app aangezet dus wil je iets specifiek weten? Zit iig wel veel data inmaar zie al dat ie qua vo2max berekening wel wat pessimistischer is dan runalyze.
Maar als je een hoge waarde en onmogelijk race doel wil hebben dan moet je bij Garmin zijn
Nou ik ben er ook uit. De realiteitszin heeft gewonnen dus ik heb een Venu 2 Plus gekocht en geen Epix. Meer dan 2x zoveel uitgeven voor dingen die ik niet of nauwelijks nodig heb, vond ik toch te gortig. Alleen jammer van de accuduur.
Maar die Venu 2 Plus is wel een erg strak ding
Alleen nog een leren bandje voor dagelijks gebruik.
Maar die Venu 2 Plus is wel een erg strak ding
:strip_exif()/f/image/M9fViMvEshFGkqPXThvvVO6k.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind OHR niet zo nuttig normaal gesproken. We zitten niet in de bergen. Ik heb het een paar keer gebruikt rondom corona en dus in het ziekenhuis. Het is een gimmick in mijn ogen die voor mijn doeleinden niets toevoegt, zeker niet voor de hoeveelheid accu dat het gebruikt. Dus ook bij mij altijd uit en mag als het de prijs omlaag zou brengen ook weggelaten worden.Frij5fd schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:31:
[...]
Bij de paar keer dat ik in het ziekenhuis een saturatiemeter in het ziekenhuis om mijn vinger had was het verschil met mijn Vivoactive en Fenix horloges steeds aanzienlijk; steevast 98% volgens de saturatiemeter en 92% volgens het Garmin horloge wat ik op dat moment om had. Ik heb saturatiemetingen dus maar uitgezet. Net zoals OHR kan ik me echter voorstellen dat het bij een ander wel werkt; men probeert bij Garmin met het laagst mogelijke energieverbruik en sensor omvang voor een zo groot mogelijke groep gebruikers een meetmethode toe te passen die goed genoeg is. Dan kan het best zijn dat bij sommige mensen het niet goed genoeg werkt
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik heb de Venu 2 ook sinds vorige week. Erg blij mee, en accuduur valt mij nog mee, alleen de always on vreet meer dan dat ik gehoopt had.RoD schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:57:
Nou ik ben er ook uit. De realiteitszin heeft gewonnen dus ik heb een Venu 2 Plus gekocht en geen Epix. Meer dan 2x zoveel uitgeven voor dingen die ik niet of nauwelijks nodig heb, vond ik toch te gortig. Alleen jammer van de accuduur.
Maar die Venu 2 Plus is wel een erg strak dingAlleen nog een leren bandje voor dagelijks gebruik.
[Afbeelding]
Welke watchface is dat? Kan hem bij mij zo niet terug vinden, en ik vind um wel wat
...
Dit is de standaard watchface bij de Plus, dus ik vermoed dat het een exclusieve is. Misschien dat iemand hem nog na gaat maken.jvbijleveld schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:50:
[...]
Ik heb de Venu 2 ook sinds vorige week. Erg blij mee, en accuduur valt mij nog mee, alleen de always on vreet meer dan dat ik gehoopt had.
Welke watchface is dat? Kan hem bij mij zo niet terug vinden, en ik vind um wel wat
Ik vind hem ook erg mooi. Ik heb verschillende geprobeerd, maar ik kom terug bij degene die Garmin al voor mij heeft uitgekozen
Bedoel je niet de saturatiemeter aangezien je over de bergen begint?rockhopper schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:57:
[...]
Ik vind OHR niet zo nuttig normaal gesproken. We zitten niet in de bergen. Ik heb het een paar keer gebruikt rondom corona en dus in het ziekenhuis. Het is een gimmick in mijn ogen die voor mijn doeleinden niets toevoegt, zeker niet voor de hoeveelheid accu dat het gebruikt. Dus ook bij mij altijd uit en mag als het de prijs omlaag zou brengen ook weggelaten worden.
OHR: Optical heart rate
spo2: Saturatiemeter
Ik vind het een erg mooi horloge in deze combinatie van bandje - horloge - watchface. Erg mooi! Ik ben heel benieuwd of de watchface 'Infocal' ook beschikbaar is op de Venu 2. Zou je daar eens een screenshot van willen posten als dat het geval is? Heb je al ervaring met de speaker/assistent? Ben benieuwd naar de interactie en integratie met de telefoon.RoD schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:23:
[...]
Dit is de standaard watchface bij de Plus, dus ik vermoed dat het een exclusieve is. Misschien dat iemand hem nog na gaat maken.
Ik vind hem ook erg mooi. Ik heb verschillende geprobeerd, maar ik kom terug bij degene die Garmin al voor mij heeft uitgekozen
Ik kende woop ook (nog) nietAghanim schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:51:
[...]
Het zou redelijk vergelijkbaar zijn met Whoop. Ik moet de gratis week nog aanzetten maar zit met een kleine blessure dus wacht even tot ik weer flink kan sporten. Was vooral benieuwd of je er langer ervaring mee hebt omdat Apple geen Firstbeat achtige data heeft.
Maar heb nog niet het idee dat ik Firstbeat achtige data mis, doe nu vooral veel op gevoel en kijk wel een beetje wat de weekbelasting is in Strava.
Whoop-gebruiker sinds een jaar hier (naast m'n Garmin producten).
In het begin erg waardevol, maar nu heb ik er wel voldoende van geleerd.
Volgens https://www8.garmin.com/m...0B-8EA5-EFF3B32C3B0D.html kan ik vanaf m'n horloge syncen vanaf 't menu (fenix 6x). Op m'n FR245 was dat er ook maar dat icoon is 'r nu niet. Mis ik iets?
Even gecheckt, maar die is niet beschikbaar. Wel voor de originele Venu, zie ik.Aghanim schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:25:
[...]
Ik vind het een erg mooi horloge in deze combinatie van bandje - horloge - watchface. Erg mooi! Ik ben heel benieuwd of de watchface 'Infocal' ook beschikbaar is op de Venu 2. Zou je daar eens een screenshot van willen posten als dat het geval is? Heb je al ervaring met de speaker/assistent? Ben benieuwd naar de interactie en integratie met de telefoon.
De assistent werkt prima. Maakt vlot verbinding en het resultaat is met de speaker goed te horen,en tegelijkertijd ook op je smartphone te zien. Als er veel lawaai om je heen is wordt het wel lastig te horen, maar je zou het horloge altijd nog bij je oor kunnen houden.
Misschien simpelweg nog even toevoegen?ascent schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:43:
Volgens https://www8.garmin.com/m...0B-8EA5-EFF3B32C3B0D.html kan ik vanaf m'n horloge syncen vanaf 't menu (fenix 6x). Op m'n FR245 was dat er ook maar dat icoon is 'r nu niet. Mis ik iets?
Settings -> controls -> add new
Het kan zo simpel zijn. Op de FR was ie er default al, vandaar dat ik in de war wasm0ridin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:04:
[...]
Misschien simpelweg nog even toevoegen?
Settings -> controls -> add new
Ik leer elke dag wat nieuws, dank!
Ben wel benieuwd naar jouw ervaring als je het over langere tijd gebruikt inderdaad. Is het dan erg voorspelbaar geworden zoals bijvoorbeeld ‘dag na inspanning = readiness -30 van dagscore zonder activiteit’?Requiem19 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:42:
Whoop-gebruiker sinds een jaar hier (naast m'n Garmin producten).
Bij Garmin kan ik mijn TE ondertussen ook wel redelijk voorspellen op basis van het type training. Zit een verschil van 0.2-0.3 in afhankelijk van licht verschil in hartslag.
Voor de F7 en Epix gebruikers: waar blijven die reviews? En hoe nuttig is 'real time stamina' tijdens het hardlopen?
[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 01-02-2022 10:58 ]
Ja, toen ik het schreef bedoelde ik saturatie maar zat ik te denken aan het (bij mij) extra lichtje van de OHR sensor. Dus inderdaad saturatie.Tinusvolkel schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:24:
[...]
Bedoel je niet de saturatiemeter aangezien je over de bergen begint?
OHR: Optical heart rate
spo2: Saturatiemeter
Wat Whoop heel goed doet is de focus simpel houden op herstel. Iedere ochtend krijg je je herstel score en moet je ook een gestandaardiseerd dagboek invullen. Je kunt zelf kiezen of je dit doet en hoe uitgebreid je dit maakt. Dit zijn o.a. vragen als 'heb je gisteren alcohol gedronken ja/nee'.Aghanim schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:55:
[...]
Ben wel benieuwd naar jouw ervaring als je het over langere tijd gebruikt inderdaad. Is het dan erg voorspelbaar geworden zoals bijvoorbeeld ‘dag na inspanning = readiness -30 van dagscore zonder activiteit’?
Bij Garmin kan ik mijn TE ondertussen ook wel redelijk voorspellen op basis van het type training. Zit een verschil van 0.2-0.3 in afhankelijk van licht verschil in hartslag.
Voor de F7 en Epix gebruikers: waar blijven die reviews? En hoe nuttig is 'real time stamina' tijdens het hardlopen?
Whoop koppelt dan op basis van lange termijn data je leefgedrag en gewoontes aan je herstel. Een inkoppertje is dat alcohol gebruik, zelfs in kleine hoeveelheden, bij mijn zorgt voor -12% herstel. Maar een inzichtelijker iets dat ik niet wist, is dat een late mael ook voor -5% herstel zorgt. Dat is dus een gewoonte die ik heb aangepast.
Daarnaast kun je in Whoop mooi lange termijn HRV data zien. Ik haal hier zelf behoorlijk wat conclusies uit qua trenddata. De impact van veel uren steken in sport (in de zomer) en minder (in de winter) is heel duidelijk te zien.
Maar de Whoop lessen heb ik nu ongeveer wel geleerd. Dus zodra het abonnement afloopt (heb een jaar genomen onlangs zodat ik Whoop 4.0 kreeg
Gelukkig nog een plekje kunnen vinden waar de 7 Sapphire op voorraad was.
[ Voor 50% gewijzigd door Snuitebolletje op 01-02-2022 13:40 ]
Waar was dat? en welke kleur?Snuitebolletje schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:39:
Gelukkig nog een plekje kunnen vinden waar de 7 Sapphire op voorraad was.

Ter info, ik had de "Black DLC Titanium with Black Band" Sapphire binnen een week binnen via Garmin (geadverteerd als 3-5 weken levertijd).
Er zijn nog meerdere juweliers te vinden die er op voorraad hebben. Heb je een DM gestuurd.
Hebben ze daar toevallig ook de Epix Gen 2 Sapphire Black? :-)Snuitebolletje schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:32:
[...]
Er zijn nog meerdere juweliers te vinden die er op voorraad hebben. Heb je een DM gestuurd.
Eerste HIIT workout gedaan met de Epix.
OHR nog steeds volkomen onbruikbaar voor mij bij dit soort trainingen :-).
Bij de F5X was het nog slechter en gaf de OHR rustig 105 aan terwijl ik met 185 HR bezig was. Nu zag ik grootste deel v/d workout 140-145.
Bij de volgende Epix hopelijk 160 en bij versie 3 zijn we vast zover dat de OHR bruikbaar wordt.
Bij de F5X was het nog slechter en gaf de OHR rustig 105 aan terwijl ik met 185 HR bezig was. Nu zag ik grootste deel v/d workout 140-145.
Bij de volgende Epix hopelijk 160 en bij versie 3 zijn we vast zover dat de OHR bruikbaar wordt.
Zonde. Weer gewoon de band dus…..hoe is je indruk van de stamina feature? Die is denk ik ook gebaseerd op HR?Requiem19 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:13:
Is op VO2max gebaseerd staat er bij.. Heb in de week een mtb-rit gedaan, samen met de vrouw en had nog 70% over op het einde.. wat min of meer klopte want dan rijden we 3-4 km/u gemiddeld trager en had nog veel in de tank.Aghanim schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:35:
[...]
Zonde. Weer gewoon de band dus…..hoe is je indruk van de stamina feature? Die is denk ik ook gebaseerd op HR?
Geen tijd om daarnaar te kijken omdat ik elke minuut 6 burpee box jumps moest doen en de rest van de tijd 30kg snatches tot ik bij 60 was :-).Aghanim schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:35:
[...]
Zonde. Weer gewoon de band dus…..hoe is je indruk van de stamina feature? Die is denk ik ook gebaseerd op HR?
Ik zal bij volgende fiets of hardloopsessie (met band) deze functie eens bekijken.
Succes met lopen morgenRequiem19 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:46:
[...]
Geen tijd om daarnaar te kijken omdat ik elke minuut 6 burpee box jumps moest doen en de rest van de tijd 30kg snatches tot ik bij 60 was :-).
Ik zal bij volgende fiets of hardloopsessie (met band) deze functie eens bekijken.
OHR gaat nooit werken bij kortdurig intensief/interval vanwege de arm bewegingen en vertraging in bloed rondpompenRequiem19 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:13:
Je hart is toch sowieso wat trager, in het onderstaande plaatje zie je dat de rode lijn (hartslag gemeten met band) mooi wat achterloopt op de pace (blauw) en de power (geel)Lagune schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:05:
[...]
OHR gaat nooit werken bij kortdurig intensief/interval vanwege de arm bewegingen en vertraging in bloed rondpompen
:strip_exif()/f/image/vCJ40IG8P2YLBCv7Fy9wk7Va.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ben wel benieuwd hoe er een 100m interval bij een Garmin horloge (zonder Stryd) eruit ziet, aangezien die toch gedeeltelijk op GPS gaat, want dat zou toch ook te traag moeten zijn? Waar dat weer menig OCD besmette tweaker dan toch wakker van zal liggen aangezien ze dit ook al doen van een niet nauwkeurig genoeg GPS pad
Ik heb meerdere metingen gedaan met een F6 met borstband en een Apple Watch 6 op OHR ernaast. Apple haalt de pieken en daalt heel snel. Het is niet 100% maar heel erg close. Ik zie een borstband niet als noodzaak in dat geval.Lagune schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:05:
[...]
OHR gaat nooit werken bij kortdurig intensief/interval vanwege de arm bewegingen en vertraging in bloed rondpompen
:strip_exif()/f/image/kFfogVD4JoFKU7qnbDBZFVbI.jpg?f=fotoalbum_medium)
Disclaimer: 3 verschillende trainingen maar wel identieke workout qua oefeningen.
De elevate 4 sensor in Venu 2 en F7 is beter dan de F6.
[ Voor 39% gewijzigd door Aghanim op 02-02-2022 10:43 ]
Misschien ligt het aan mij, maar waarom kan ik op de Fenix 7 de schermverlichting niet volledig uitzetten?
Het gaat tot 5% (zowel in activiteit, algemeen gebruik en slaapstand)
Los van de polsgebaar instellingen, wil ik de optie om vanuit snelkoppelingen schermverlichting volledig uit te zetten. Dit is bij de VA3 en VA4 in ieder geval mogelijk. Is er een instelling die ik mis of is dit Fenix gebruikelijk?
NB. zit op V7.20
Los van de polsgebaar instellingen, wil ik de optie om vanuit snelkoppelingen schermverlichting volledig uit te zetten. Dit is bij de VA3 en VA4 in ieder geval mogelijk. Is er een instelling die ik mis of is dit Fenix gebruikelijk?
NB. zit op V7.20
als je alle 3 op Off zet (keys,alerts,wrist gesture) == uit ?seez schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:48:
Misschien ligt het aan mij, maar waarom kan ik op de Fenix 7 de schermverlichting niet volledig uitzetten?
NB. zit op V7.20
Dat zou kunnen, maar is omslachtig als ik dat weer even niet wil. Daarom is een snelkoppeling handig voor als je even om wat voor reden dan ook uit wilt zetten. Mogelijk werkt als ik niet-storen op aan heb?
Niet eens, sowieso heb ik nu een OHR armband (polar oh1) welke prima werkt (ok, misschien minder geschikt voor 100m intervallen maar die zijn zo snel voorbij dat je hartslag uberhaupt nog op tijd niet op niveau is) maar in het verleden ook echt prima ervaringen met tomtom (en de eerste garmins) gehad. Pas bij de 945 werkt het echt slecht voor me.Lagune schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:05:
[...]
Het is wel veel gevoeliger, en de balans batterij/efficientie vs precisie etc is erg lastig. Maar onmogelijk/nooit werken is niet waar. (Zie idd ook de recente AW reviews).
Maar dat is dus vanuit hardloop perspectief.m0ridin schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:12:
[...]
Niet eens, sowieso heb ik nu een OHR armband (polar oh1) welke prima werkt (ok, misschien minder geschikt voor 100m intervallen maar die zijn zo snel voorbij dat je hartslag uberhaupt nog op tijd niet op niveau is) maar in het verleden ook echt prima ervaringen met tomtom (en de eerste garmins) gehad. Pas bij de 945 werkt het echt slecht voor me.
Het is wel veel gevoeliger, en de balans batterij/efficientie vs precisie etc is erg lastig. Maar onmogelijk/nooit werken is niet waar. (Zie idd ook de recente AW reviews).
Een 100meter interval duurt alsnog 10 - 20 seconden denk ik? Ik moest bijvoorbeeld gisteren burpees doen, box jumps. Dan is er nog geen OHR die goed genoeg geweest is voor dat type training.
Ben nu wel heel benieuwd om de Apple Watch eens te proberen om te zien hoe dichtbij die komt in zo'n scenario.
Je hebt toch gewoon het 'light' knopje nog?seez schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:01:
Dat zou kunnen, maar is omslachtig als ik dat weer even niet wil. Daarom is een snelkoppeling handig voor als je even om wat voor reden dan ook uit wilt zetten. Mogelijk werkt als ik niet-storen op aan heb?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik loop mijn gemiddelde 100m niet onder de 10 seconden neeRequiem19 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:19:
[...]
Maar dat is dus vanuit hardloop perspectief.
Een 100meter interval duurt alsnog 10 - 20 seconden denk ik? Ik moest bijvoorbeeld gisteren burpees doen, box jumps. Dan is er nog geen OHR die goed genoeg geweest is voor dat type training.
Ben nu wel heel benieuwd om de Apple Watch eens te proberen om te zien hoe dichtbij die komt in zo'n scenario.
Maar fair enough, ging uit van hardlopen hier maar zitten niet in het hardlooptopic natuurlijk.
Ha ja, maar en dit klinkt mogelijk pietlullig, dat vind ik dan weer niet handig.Gonadan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:35:
[...]
Je hebt toch gewoon het 'light' knopje nog?
95% van de tijd overdag heb ik geen verlichting nodig en mag dit uit blijven.
Om profielen te hebben wanneer schermverlichting en onder welke condities of activiteiten aan mag of uit mag is ietwat overdreven, maar een optie om vanuit snelkoppeling helemaal uit te zetten zou handig zijn.
Ik vind het ook gek omdat dit op andere modellen met minder functies wel kan.
Voor nu leg ik mij er maar bij neer
Maak me meer zorgen dat ik vanochtend na een cardio training van een uur in Z4 een herstel indicatie kreeg van 41 uur haha... nou tot vrijdag dan
[ Voor 12% gewijzigd door seez op 02-02-2022 12:46 ]
Ik ken je gewenste gebruiksscenario niet goed, maar mijn eerste gevoel is dat je het om moet draaien. Het licht is standaard uit, tenzij jij wil dat het aan is. Daar moet je de instellingen op baseren.seez schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:45:
Ha ja, maar en dit klinkt mogelijk pietlullig, dat vind ik dan weer niet handig.
Om profielen te hebben wanneer schermverlichting en onder welke condities of activiteiten aan mag of uit mag is ietwat overdreven, maar een optie om vanuit snelkoppeling helemaal uit te zetten zou handig zijn.
Maak me meer zorgen dat ik vanochtend na een cardio training van een uur in Z4 een herstel indicatie kreeg van 41 uur haha... nou tot vrijdag dan
Zo heb ik buiten activiteiten licht uit en alleen bij knopgebruik op 5%, tijdens activiteiten op 20% en aan bij meldingen, knoppen en beweging.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kreeg zojuist een belletje van een lokale retailer hier dat morgen m'n 7x Sapphire Solar binnenkomt in carbon grey. Hij was (wederom) flink pissig en teleurgesteld dat de Garmin webshop al zoveel uitleveringen heeft gedaan en ze de retailers achter stellen. Best wel terecht imo. Ik ben blij dat ik hem daar lokaal koop, gun het ze wel.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Goeie vraag, ik loop met de standaard settings regelmatig door gebouwen dus ik zit te kijken of een wissel hierin verbetering brengt.Cranzai schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:17:
Garmin-gebruikers;
Welke GPS modus gebruiken jullie eigenlijk op jullie horloges, alleen GPS of ook Glonass/Galileo?
Verbetert dit bij jullie ook de respons op tempowisselingen tijdens bijvoorbeeld hardlopen?
Ik zie ook nog niet direct hoe ik de GPS setting voor *alle* activiteiten kan aanpassen; per activiteit aanpassen is nogal.. suf..
[ Voor 12% gewijzigd door ascent op 02-02-2022 16:21 ]
Hij gebruikt toch gewoon je 'algemene' instellingen tenzij je daar voor een activiteit type bewust van afwijkt?ascent schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:56:
[...]
Goeie vraag, ik loop met de standaard settings regelmatig door gebouwen dus ik zit te kijken of een wissel hierin verbetering brengt.
Ik zie ook nog niet direct hoe ik de GPS setting voor *alle* activiteiten kan aanpassen; per activiteit aanpassen is nogal.. suf..
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bedenk dat dat niet zo is dat je nu 41 uur niks mag doen, maar meer dat ze aanraden niet een soortgelijke inspanning te doen. Een andere inspanning kan je herstel zelfs versnellen.seez schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:45:
[...]
Ha ja, maar en dit klinkt mogelijk pietlullig, dat vind ik dan weer niet handig.
Ik begrijp jouw use cases, die van mij zijn anders. Daarnaast ben ik het gedrag van de vivoactive 3 en 4 gewend. 96% van de tijd heb ik geen schermverlichting nodig, dus zet ik het standaard uit en wanneer ik het nodig heb zet ik aan en dat werkt met knoppen, touch en polsgebaar.Gonadan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:05:
[...]
Ik ken je gewenste gebruiksscenario niet goed, maar mijn eerste gevoel is dat je het om moet draaien. Het licht is standaard uit, tenzij jij wil dat het aan is. Daar moet je de instellingen op baseren.
Zo heb ik buiten activiteiten licht uit en alleen bij knopgebruik op 5%, tijdens activiteiten op 20% en aan bij meldingen, knoppen en beweging.
Ik heb nu ingesteld bij algemeen gebruik het licht standaard uit tenzij touch of knoppen.
Tijdens activiteiten heb ik hetzelfde als wat jij hebt ingesteld. Toch is dit niet zaligmakend, want mijn routine is dat ik elke dag train omstreeks 0600. De ene dag indoor met kunstmatige verlichting en andere dag outdoor.
Ik heb nog steeds de behoefte om de optie te hebben het compleet uit te zetten
@seez volgens mij heb jij juist exact dezelfde instellingen als ik het zo lees.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Na af en toe proberen toch besloten de F6Pro te retourneren.
Als een sporthorloge was hij perfect, en zeer comfortabel ondanks m'n smallere pols.
Qua draagvermogen zat hij me echter in de weg bij het dragen van "zakelijke" kleding. Hij was te aanwezig voor me, en dat irriteerde.
Wat is wel erg fijn vondt:
Nu baal ik natuurlijk dat ik de 6S actie gemist heb bij de Mediamarkt. Dus even de winkels in de gaten houden. Maar mogelijk volstaat een "minder" horloge ook.
Ergens is het wel fijn het maximale te kopen zodat je zeker weet dat het toestel nooit tekort komt, maar ik vraag me af of een vivoactive of venu2 ook niet gewoon volstaat (deze mist wel wat training gegevens).
Als een sporthorloge was hij perfect, en zeer comfortabel ondanks m'n smallere pols.
Qua draagvermogen zat hij me echter in de weg bij het dragen van "zakelijke" kleding. Hij was te aanwezig voor me, en dat irriteerde.
Wat is wel erg fijn vondt:
- De gegevens die het horloge doorgaf.
- Dingen als training effect enzo, ik heb horloge ook tijdens fietsen getest. Dit gaf veel inzicht. ALs je ziet dat je in een nuttige verdeling zit qua trainingsbelasting is dat aanmoedigend. Ik fiets in de zomer weer meer op de racer en gebruik dan graag GPS routes. Dan zal er dus een edge komen, deze geeft ook deze gegevens.
- Hij moedigt aan te sporten, als je iets kan tracken voelt het als vooruitgang?
- Ik ben zowaar een rondje gaan hardlopen, toch weer opgepakt.
- Het wandelen was de wegwijzering wel makkelijk, maar wellicht dat breadcrumb volstaat voor groot overzicht gewoon offline kaart op telefoon gepakt
Nu baal ik natuurlijk dat ik de 6S actie gemist heb bij de Mediamarkt. Dus even de winkels in de gaten houden. Maar mogelijk volstaat een "minder" horloge ook.
Ergens is het wel fijn het maximale te kopen zodat je zeker weet dat het toestel nooit tekort komt, maar ik vraag me af of een vivoactive of venu2 ook niet gewoon volstaat (deze mist wel wat training gegevens).
Haha. Ik gaf je ook een +1, want ik heb het 'algemeen gebruik' instelling van jouw gekopieerd.Gonadan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:31:
@seez volgens mij heb jij juist exact dezelfde instellingen als ik het zo lees.
Even aankijken of dit het middenweg is. Voor het geval het nooit mogelijk wordt om in de snelkoppeling schermverlichting uit te zetten
Inderdaad, ze adviseren het gewoon niet net zo zwaar te doen. Tot 24 uur resterend overigens, dan 'mag' het al wel weer.twowheeler schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:16:
Bedenk dat dat niet zo is dat je nu 41 uur niks mag doen, maar meer dat ze aanraden niet een soortgelijke inspanning te doen. Een andere inspanning kan je herstel zelfs versnellen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat hangt er toch helemaal vanaf wat je nodig hebt. Ik heb ook een tijdje getwijfeld, maar ben uiteindelijk voor de Venu 2 Plus gegaan omdat ik die extra trainingsgegevens toch niet echt nodig heb. En bovendien vangt Runalyze ook een hoop op, als ik meer cijfertjes wil zien.twowheeler schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:31:
Aangezien je zegt "Ik ben zowaar een rondje gaan hardlopen, toch weer opgepakt.", ben je dan echt bezig met al die trainingsgevens? Zo klinkt het in ieder geval niet
Ha ja, het was ook niet super serieus. Ik train elke dag. Vandaag had ik een cardiotraining in Z4. Iets wat ik vaker doe en het voelde niet out of the ordinary. Morgenochtend krachttraining in Z2. Vrijdag heb ik een hoge intensiteit interval cardio .. Lang verhaal kort, mijn benen krijgen pas weer over 48 uur zware inspanning. Dus wie weet klopt het wel, al voelen mijn benen nu al OK genoeg om morgen weer cardio te doen. Ach ja het is een indicatie. Wie weet wilt de F7 mij van overtrainen behoedentwowheeler schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:16:
[...]
Bedenk dat dat niet zo is dat je nu 41 uur niks mag doen, maar meer dat ze aanraden niet een soortgelijke inspanning te doen. Een andere inspanning kan je herstel zelfs versnellen.
Ben benieuwd de horloge doet na de kracht inspanning van morgen. Stapelen de uren op? Of is het slim genoeg om te berekenen dat het een ander soort inspanning is. Mogelijk is Z2 zodanig lage inspanning dat het niet eens herstel vereist... Ik ben benieuwd. Al die berekeningen, vo2max, LTHR, herstel, stamina, TE, etcetc zijn leuken hopelijk consistent maar ik twijfel hoe accuraat ze zijn. Wat mij betreft allemaal secundair, primair is multisport gps, maps en batterijduur en dat zit wel snor (en als de 6X touch had, was daar voor gegaan)
Ik merkte dat de training gegevens interessant werden toen ik ze ging combineren door te fietsen (Tacx of MTB) en de lange wandelingen in het weekend. Dan worden de traininggegevens opeens interessant omdat ik zag dat die wandeling de perfecte balans was. Ik moest enkel maandag nog een harde training doen om progressie te maken, en dat was vervolgens motivatie om een workout op de Tacx te doen. Ik ben benieuwd of een Venu dat ook doet als ik die gebruik voor de wandeling, maar een edge voor het fietsen.RoD schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:37:
[...]
Dat hangt er toch helemaal vanaf wat je nodig hebt. Ik heb ook een tijdje getwijfeld, maar ben uiteindelijk voor de Venu 2 Plus gegaan omdat ik die extra trainingsgegevens toch niet echt nodig heb. En bovendien vangt Runalyze ook een hoop op, als ik meer cijfertjes wil zien.
Aangezien je zegt "Ik ben zowaar een rondje gaan hardlopen, toch weer opgepakt.", ben je dan echt bezig met al die trainingsgevens? Zo klinkt het in ieder geval niet
Ik ben geen hardloper meer vanwege een blessure lang lang geleden. Een sporthorloge werkt me blijkbaar wel weer terug in het hardloopzadel. Alleen gezien de blessures zou het nooit m'n hoofdsport worden. Ik zou het wel graag als aanvulling hebben om in vorm te blijven.
Voor mijn hardlooprondjes ben ik op zoek naar een nieuw sporthorloge (de TomTom Runner 3 is echt aan vervanging toe
). Nu zijn de nieuwe Fenix en Epix waarschijnlijk fantastische horloges, maar voor mij echt absolute overkill.
Wat ik zoek? De 'standaard' tracking, OHR en (offline) muziek. De Garmin Forerunner 55 valt daardoor af en eigenlijk voldoet de Forerunner 245 Music aan mijn wensen. Maar die is inmiddels al weer > 3 jaar oud. Nu had ik gehoopt dat Garmin afgelopen maand niet alleen de high end had vernieuwd, maar ook met een Forerunner 255 (o.i.d.) was gekomen. Vooralsnog niet helaas. Volgens mij, maar ik kan iets gemist hebben, is er verder ook geen zicht op een datum waarop Garmin met nog meer nieuws komt...
Mijn vraag, benieuwd naar jullie meningen, is de Garmin Forerunner 245 Music desondanks nog steeds een goede koop? Of is er beter alternatief voorhanden?
Wat ik zoek? De 'standaard' tracking, OHR en (offline) muziek. De Garmin Forerunner 55 valt daardoor af en eigenlijk voldoet de Forerunner 245 Music aan mijn wensen. Maar die is inmiddels al weer > 3 jaar oud. Nu had ik gehoopt dat Garmin afgelopen maand niet alleen de high end had vernieuwd, maar ook met een Forerunner 255 (o.i.d.) was gekomen. Vooralsnog niet helaas. Volgens mij, maar ik kan iets gemist hebben, is er verder ook geen zicht op een datum waarop Garmin met nog meer nieuws komt...
Mijn vraag, benieuwd naar jullie meningen, is de Garmin Forerunner 245 Music desondanks nog steeds een goede koop? Of is er beter alternatief voorhanden?
de 245 music is een low/mid-range, de wat nieuwere (firstbeat) features zitten in de high-endDarkFly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:32:
Voor mijn hardlooprondjes ben ik op zoek naar een nieuw sporthorloge (de TomTom Runner 3 is echt aan vervanging toe). Nu zijn de nieuwe Fenix en Epix waarschijnlijk fantastische horloges, maar voor mij echt absolute overkill.
in de compare kan je verschil zien:
https://buy.garmin.com/nl...690&compareProduct=735520
In de Bever Outlet Store in Utrecht zag ik een TomTom Runner 3 staan met 70% korting.DarkFly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:32:
Voor mijn hardlooprondjes ben ik op zoek naar een nieuw sporthorloge (de TomTom Runner 3 is echt aan vervanging toe).
Ook andere modellen van Polar, Garmin en Suunto met korting.
Hoewel het TomTom horloge wel beviel, lijkt het mij niet echt een goed idee om weer een TomTom Runner 3 te kopen. Het is ondertussen echt wel een verouderd horloge en TomTom is al jaren geleden gestopt met de ondersteuning. Het is m.i. wachten tot ze de stekker uit hun Sports platform trekken (en daarmee de horloges zo goed als onbruikbaar maken).nogeeninlog schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:31:
[...]
In de Bever Outlet Store in Utrecht zag ik een TomTom Runner 3 staan met 70% korting.![]()
Ook andere modellen van Polar, Garmin en Suunto met korting.
Denk dat het toch een Forerunner 245 Music gaat worden, met het risico dat later dit jaar een 255 Music op de markt komt...
*knip * iets verkopen op het forum is niet de bedoeling.
[ Voor 71% gewijzigd door RoD op 03-02-2022 13:01 ]
iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|
Met de standaard F 245 ben ik eigenlijk heel tevreden (muziek etc vind ik fijner via de telefoon). Je kunt alles prima wat jij noemt en zelfs vooraf geplande route lopen door een lijntje te volgen. De interactie in menu’s en met app op telefoon zijn ook goed en snel, regelmatig updates gehad. De edge 530 (fiets) bijv. is een beetje clumsy en traag, maar het horloge heeft dat niet. Die gebruik ik veel minder maar is al wel 2 keer spontaan uitgevallen.DarkFly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:32:
Voor mijn hardlooprondjes ben ik op zoek naar een nieuw sporthorloge (de TomTom Runner 3 is echt aan vervanging toe). Nu zijn de nieuwe Fenix en Epix waarschijnlijk fantastische horloges, maar voor mij echt absolute overkill.
Met 3-4 keer in de week lopen en wat korte trainingen laad ik hem hoogstens één keer in het weekend op
De enige reden voor mij om naar een fenix te kijken is dat de kaarten me handig lijken, vooral in het buitenland (navigeren op broodkruimel in Alpen werkt niet zo). Er zijn apps die je op de 245 kan zetten die dat ook een beetje kunnen maar dat werkt niet serieus.
Kleine update. Juist Fenix 7 Sapphire Solar ontvangen door Garmin. Ben direct zoveel meer fan dan de Epix. Gewoon subtiel klok tonen zonder te veel licht, totaal niet storend. Jah scherm minder mooi, maar het moet toch hoofdzakelijk sport registeren en niet alles in fancy kleurtjes weergeven.
Morgen loopje doen met een kaart, daar vrees ik wel dat ik het verschil zal merken, maar komende van een Polar Vantage die niet eens een kaart had (behalve een lijntje die de route moet weergeven), zal het toch een verbetering zijn.
Voor mij is de solar ring en de reflectering van sapphire glas totaal niet storend, maar heb hem nog maar paar uur om. Update later.
Ik krijg op dit moment veel gebruikers van mijn Datarun datavelden aan mijn digitale deur en het valt me op dat een meerderheid die nu een licentie wil dat voor een nieuw horloge een Epix 2 wil. Duidelijk meer dan horloges uit de Fenix 7 serie. Van die horloges is de Fenix 7x het popularst. Omdat deze datavelden gericht zijn op het gebruik van de Stryd footpod, die niet goedkoop is, kan het zijn dat ik geen aselecte steekproef te zien krijg en gebruikers van mijn datavelden niet op een paar euro's kijken. Maar ik heb het sterke vermoeden dat heel veel mensen voor de Epix 2 kiezenZlM01 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:58:
[...]
Kleine update. Juist Fenix 7 Sapphire Solar ontvangen door Garmin. Ben direct zoveel meer fan dan de Epix. Gewoon subtiel klok tonen zonder te veel licht, totaal niet storend. Jah scherm minder mooi, maar het moet toch hoofdzakelijk sport registeren en niet alles in fancy kleurtjes weergeven.
Morgen loopje doen met een kaart, daar vrees ik wel dat ik het verschil zal merken, maar komende van een Polar Vantage die niet eens een kaart had (behalve een lijntje die de route moet weergeven), zal het toch een verbetering zijn.
Voor mij is de solar ring en de reflectering van sapphire glas totaal niet storend, maar heb hem nog maar paar uur om. Update later.
[ Voor 1% gewijzigd door Frij5fd op 03-02-2022 23:13 . Reden: Taalfout ]
De optie op een Epix om het scherm nog veel verder te kunnen dimmen, is m.i. een optie die ze in een toekomstige firmware versie makkelijk kunnen inbouwen. Op alle schermen van smartphones kan dat ook, dus waarom niet op een Epix? Gewoon via een schuifbalkje inregelen vanuit Garmin Connect. Wellicht dat de ontwikkeling meer tijd kost en hebben ze dat voor de release nog niet toegevoegd.ZlM01 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:58:
[...]