Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 212 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:41
Aghanim schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:03:
@twowheeler bij mij werken de animated workouts vanaf 20.00 prima.

Overigens referee je meerdere keren aan dat de F6s ‘vrouwelijk’ oogt. Nu voel ik me persoonlijk niet aangesproken als drager maar in de kringen waarin ik me bevindt is geen enkele vrouw die dit horloge dagelijks zou willen dragen hoor :+

De letterlijke woorden van mijn vriendin zijn ‘een lelijk kermis horloge’ :P
Excuus, vrouwelijk is eigenlijk helemaal de verkeerde benaming. Ik vind de 6s een stuk "fijner" ogen waar de 7s naar mijn ogen meer lijkt op een mini-fenix. Ik vindt het geen van alleen echt mooie horloges, daarom past wat mij betreft de wat meer "rugged" look wel. Eigenlijk zou er een soort tussenmaat a la venu moeten komen voor de fenix. Dan past de dikte ook wat beter.

Moet zeggen, nu ik de batterij duur van m'n 6 wat meer "begrijp" en zie dat de 7s daarbij redelijk overeen komt denk ik dat dat ook ooit een mooie overstap wordt. Eigenlijk is het wachten tot ze in dat formaat eindelijk een 1.3 inch scherm stoppen. Zeker met fietsen erg prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:48
Miki schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Voor een normaal analoog uurwerk is 1000euro niet zo heel veel alleen voor een digitaal horloge wat in een kleine 2 jaar tijd al weer wordt ingehaald door nieuwere modellen is het wel aan de gortige kant. Zeker ook omdat Garmin erom bekend staat hun horloges alleen te voorzien van kleine updates en niet van nieuwe software zoals bij een Apple Watch, iPhone en Android toestellen.
Sorry, maar hier moet ik echt even op reageren. Ik heb nu een Forerunner 945 en daar zijn heel veel nieuwe features bijgekomen in de loop der tijd. Alleen mensen met een 645 hebben achteraf veel pech gehad en geen nieuwe features ontvangen.

En het is ook wel iets meer dan een digitaal horloge natuurlijk, er hangt een compleet ecosysteem achter, body metrics, Smartwatch functionaliteit, navigatie, etc., etc. Dat zit niet op een Casiootje van 100 Euro hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:37

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Cloclo100 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Zeg je dat nu om je beter te voelen? :)
Er is een megagroot verschil tussen de 7s en de 5s.
Je hebt gelijk, ik heb de 5s plus blijkbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
PatrickC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:24:
[...]

Wat is de voornaamste reden dat je zou willen upgraden naar een F7X of Epix Gen2? Als ik al een F6Pro zou hebben, dan zou voor mij de stap naar een F7(X) te klein zijn. De Epix Gen2 geeft dan door zijn oled scherm net de doorslag. Maar persoonlijk zou ik nooit upgraden als ik al een F6Pro zou hebben, behalve als ik die zeer goed zou kunnen verkopen.
Eens, voor mij is de 7 nu een update van de 6. Gewoon een verbetering van wat er al was. Ik denk dat het voor veel fenix gebruikers heel gebruikelijk is elke keer een generatie over te slaan (of de vorige generatie op tijd met korting te kopen) :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:47
[...]

Voor een normaal analoog uurwerk is 1000euro niet zo heel veel alleen voor een digitaal horloge wat in een kleine 2 jaar tijd al weer wordt ingehaald door nieuwere modellen is het wel aan de gortige kant. Zeker ook omdat Garmin erom bekend staat hun horloges alleen te voorzien van kleine updates en niet van nieuwe software zoals bij een Apple Watch, iPhone en Android toestellen.
Opvallende opmerking, omdat Garmin juist erom bekend staat nog behoorlijk lang software updates en nieuwe features toe toe voegen aan oudere modellen

Een voorbeeld van enkele dagen geleden:

https://www.wareable.com/...res-and-improvements-8689
Garmin has rolled out a massive update to the Fenix 6, adding new sports modes and improving the accuracy of its flagship watch.

All eyes are on the launch of a new Fenix 7 – but it seems that Garmin is still putting its efforts into its existing Fenix device. Software version 20.30 (also rolling out to Garmin Marq) has a huge list of fixes – and is an essential upgrade for any Fenix user.

Back in August 2021, Garmin released a major update for the Fenix 6, which added the Rate of Perceived Exhaustion (RPE) features, and fitness age metrics – but this is arguably bigger.

Garmin Fenix 6 review
Most interestingly, the new update adds some new sports to track – adding to the mindboggling array of Fenix activities. The company has added an array of support for biking, with eBike, eMTB, Cyclocross, Gravel Bike, Bike Commute, Bike Tour, and Road Bike.

But Garmin has also added HIIT (about time), show shoeing, tennis, padel and pickleball – to the delight of pickleballers everywhere…whoever they are.

Aside from new sports, the Fenix 6 tracking algorithms have also been given a good service.

The lactate threshold feature, which estimates your endurance performance, has been improved, as has the acclimatization feature.

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 21-01-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
Michels82 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:59:
Ik behoor ook tot de groep die twijfelt tussen de Epix 2 en Fenix 7.
Op dit moment nog een Suunto Ambit 2 in gebruik, alleen de accu houdt het nog maar twee uur vol, dus de hoogste tijd voor een nieuw sporthorloge.
Het scherm van de Epix 2 is prachtig, de accuduur lang genoeg. Alleen de verhalen over de zgn. burn-in baart me zorgen. Het horloge wil ik gebruiken voor hardlopen en hiken en ik zal het ook regelmatig gebruiken als fietscomputer (op het stuur), waardoor het scherm zeker twee x p/w 2-3uur op maximale helderheid zal aanstaan. Dat laatste vormt volgens mij een serieus risico voor een burn-in?!
Kan iemand hier nog iets zinnigs over zeggen (allicht Venu 2 gebruikers)? En nee, ik ben niet voornemens om nog eens apart een fietscomputer aan te schaffen.
Dit vindt ik wel een interessant scenario! Want daarin lijkt het me inderdaad wel een probleem. Bij wandelen gaat het scherm automatisch aan als je beweegt, bij fietsen werkt dat niet en wil je ook gewoon kunnen kijken als je wil. Zeker voor zo'n multisport horloge (ik heb mijn 6pro aangeschaft als hike horloge en vervanging voor m'n edge705) is dit wel echt een scenario dat mogelijk voorkomt. Ze zouden daarbij het lettertype kunnen veranderen (letters en cijfers niet inkleuren) maar dat komt de leesbaarheid weer niet ten goede.

Het scherm is mooi, maar blijft dat z'n meerwaarde houden als het nieuwe eraf is. Dit soort horloges zijn toch vooral gewoon tools.

[ Voor 4% gewijzigd door twowheeler op 21-01-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
[...]

Dat ook, en ik heb nu een Vivoactive 3 music, die net binnen de garantie kapot ging. Voor rond de 1000 euro hoop ik er toch zeker een jaar of 4 mee te doen. Het is ook de vraag hoe het dan met bijvoorbeeld de accu zit. Ondersteuning na 4 jaar maak ik me niet echt zorgen om bij Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZlM01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-09 07:53
[...]

Kleine updates omdat het al zo volledig is...
Als je - op sportvlak - de Apple Watch met Garmin Fenix zou vergelijken, dan is het normaal dat ze grotere updates bij een Apple Watch kunnen doen want die is echt enorm minderwaardig qua - sport - functionaliteit.

Wil je een 45 mm kast met deftig materiaal (dus body in roestvrij staal), ben je voor een Apple Watch 829 euro kwijt. Dus je argument dat prijs gortig is, gaat ook niet echt op.
Edit: en bij Garmin krijg je nog eens Sapphire glas voor die prijs, welke je ook niet op een horloge van 100 euro gaat vinden (of denk ik zelfs geen enkel Apple / Android horloge).

Daarnaast "ingehaald door nieuwere modellen": denk dat mensen met een Fenix 6 of zelf 5 dit kunnen tegen spreken. Die horloges (en de functionaliteit) verjaart niet zo slecht als jij aangeeft.

Dus met andere woorden, ben ik op geen enkel vlak met jou akkoord.

En dit komt van iemand zonder Garmin horloge. Ik baseer me uitsluitend op de mening van gebruikers en reviewers.

[ Voor 6% gewijzigd door ZlM01 op 21-01-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
twowheeler schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Dit vindt ik wel een interessant scenario! Want daarin lijkt het me inderdaad wel een probleem. Bij wandelen gaat het scherm automatisch aan als je beweegt, bij fietsen werkt dat niet en wil je ook gewoon kunnen kijken als je wil. Zeker voor zo'n multisport horloge (ik heb mijn 6pro aangeschaft als hike horloge en vervanging voor m'n edge705) is dit wel echt een scenario dat mogelijk voorkomt. Ze zouden daarbij het lettertype kunnen veranderen (letters en cijfers niet inkleuren) maar dat komt de leesbaarheid weer niet ten goede.

Het scherm is mooi, maar blijft dat z'n meerwaarde houden als het nieuwe eraf is. Dit soort horloges zijn toch vooral gewoon tools.
Eens. Je moet je afvragen waar voor jou de nadruk op ligt: rugged (no nonsense) outdoor horloge, of meer de smartwatch elementen?

Als je het echt gebruikt als outdoor horloge: neem de Fenix 7. Betere batterijduur en 0 zorgen over het scherm. Ik heb nu al 4 jaar de Fenix 5X en het scherm is nog even goed als dag 1. Zeker als je zoals @Michels82 je horloge gaat gebruiken voor fietstochten (2-5 uur) en hiken (dag aan), is de Fenix 7 de goede keuze imo. Natuurlijk verleidt dat AMOLED scherm je enorm en brengt dat je aan het twijfelen. Maar bij zulk intens gebruik zou ik gewoon voor KISS gaan.

Ik heb voor het fietsen een Edge (veel fijner, ja echt :P) en gebruik het horloge voor Crossfit workouts, hardlopen en wellicht 3-4x per jaar hiken. Bij mij ligt de nadruk dus ook meer op het health monitoren en het smartwatch gedeelte (alsmede de looks). Voor mij is de Epix daarom de goede keuze (hoop ik).

Kortom, @Michels82 laat je niet gek maken door het glimmende schermpje. De Fenix 7s/x (Sapphire) is voor jou de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:45
Requiem19 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Opvallende opmerking, omdat Garmin juist erom bekend staat nog behoorlijk lang software updates en nieuwe features toe toe voegen aan oudere modellen

Een voorbeeld van enkele dagen geleden:

https://www.wareable.com/...res-and-improvements-8689

[...]
Ik denk dat dat voornamelijk bij de flag-ship modellen is. Ik heb een FR645 en daar zijn bijna geen features aan toegevoegd. Als ik nu een Fenix 7 zou kopen zou ik serieus overwegen om een sapphire te kopen. Niet om het glas, maar om de 32 GB geheugen en de hogere prijs. Ik kan me voorstellen dat die in de toekomst meer features/updates gaan krijgen dan de goedkopere modellen. Helaas is dit soort informatie niet gespecificeerd, en weet je dus pas achteraf of je het juiste model hebt gekocht. Zo had ik voor mijn FR645 achteraf wellicht ook een andere keuze gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Helemaal mee eens. In een ‘normaal’ horloge wat deze prijs kost kun je ook gewoon de batterij laten vervangen. Wat als zo dadelijk na 3-4 jaar de batterij van zo’n Epix stuk gaat of de batterijduur flink terugloopt? Dat risico heb ik nu ook met mijn FR645M van bijna 3 jaar oud, maar ja, die kostte ook maar €330…

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
ZlM01 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Als je - op sportvlak - de Apple Watch met Garmin Fenix zou vergelijken, dan is het normaal dat ze grotere updates bij een Apple Watch kunnen doen want die is echt enorm minderwaardig qua - sport - functionaliteit.

Wil je een 45 mm kast met deftig materiaal (dus body in roestvrij staal), ben je voor een Apple Watch 829 euro kwijt. Dus je argument dat prijs gortig is, gaat ook niet echt op.
Edit: en bij Garmin krijg je nog eens Sapphire glas voor die prijs, welke je ook niet op een horloge van 100 euro gaat vinden (of denk ik zelfs geen enkel Apple / Android horloge).

Daarnaast "ingehaald door nieuwere modellen": denk dat mensen met een Fenix 6 of zelf 5 dit kunnen tegen spreken. Die horloges (en de functionaliteit) verjaart niet zo slecht als jij aangeeft.

En dit komt van iemand zonder Garmin horloge. Ik baseer me uitsluitend op de mening van gebruikers en reviewers.
Eens - Fenix 5x begin 2018 gekocht. En pas nu, na 4 jaar, voel ik de behoefte om een nieuwe versie te nemen. Met name door het scherm. Als er alleen de Fenix 7 was geweest met hetzelfde scherm had ik rustig nog een jaartje doorgegaan met m'n 4 jaar oude horloge.

Wat mij ook echt bevalt is de bouwkwaliteit. Ik heb dit horloge in 2018 om gehad op een reis van 7 maanden met de motor van Amsterdam naar Nepal en ben meerdere keren offroad gevallen, gereden door mega zandige gebieden, veel gehiked etc etc, maar hij ziet er na 4 jaar nog steeds gewoon echt goed uit en alles werkt precies zoals het moet.

Alsof je een Miele wasmachine hebt ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 20:55
[...]

Op het stukje van updates is al genoeg gereageerd, dat hoef ik niet meer te doen. :P
Verder ben ik het wel met je eens. Ik vind op zich 1000 piek voor een horloge geen ramp, maar elektronica veroudert wel heel erg snel. Althans, we beschouwen vooruitgang van techniek en functies als veroudering van wat al bestaat. Wil je dan bij blijven dan wordt het al snel nogal duur.
Aan de andere kant is het net als met telefoons, ze verzinnen altijd wel wat nieuws maar in principe hoef je echt niet mee op die trein. De basis blijft gewoon goed en als je eens in de paar jaar een keer een upgrade doet wanneer het écht nodig is heb je in principe ook niets te klagen. Het is meer de drang om de nieuwe mogelijkheden te willen hebben die ervoor zorgt dat je bepaalde dingen niet meer goed genoeg vindt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Requiem19 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Eens. Je moet je afvragen waar voor jou de nadruk op ligt: rugged (no nonsense) outdoor horloge, of meer de smartwatch elementen?

Als je het echt gebruikt als outdoor horloge: neem de Fenix 7. Betere batterijduur en 0 zorgen over het scherm. Ik heb nu al 4 jaar de Fenix 5X en het scherm is nog even goed als dag 1. Zeker als je zoals @Michels82 je horloge gaat gebruiken voor fietstochten (2-5 uur) en hiken (dag aan), is de Fenix 7 de goede keuze imo. Natuurlijk verleidt dat AMOLED scherm je enorm en brengt dat je aan het twijfelen. Maar bij zulk intens gebruik zou ik gewoon voor KISS gaan.

Ik heb voor het fietsen een Edge (veel fijner, ja echt :P) en gebruik het horloge voor Crossfit workouts, hardlopen en wellicht 3-4x per jaar hiken. Bij mij ligt de nadruk dus ook meer op het health monitoren en het smartwatch gedeelte (alsmede de looks). Voor mij is de Epix daarom de goede keuze (hoop ik).

Kortom, @Michels82 laat je niet gek maken door het glimmende schermpje. De Fenix 7s/x (Sapphire) is voor jou de betere keuze.
Toch vraag ik hiermee me wel eens af of ik het goede toestel heb gekocht. Heb laatst ge mtb't met de fenix en m'n oude edge. En eigenlijk liet de fenix genoeg zien (hs, afstand, tijd). Dat beviel wel. Al was om m'n pols natuurlijk niet ideaal, dus heb ik de quarter bike mount aangeschaft. Nog niet echt goed kunnen testen.

Ik ben vooral een wandelaar (vandaar de fenix met kaarten voor routes) en een fietser, veelal mtb. Ik vraag me soms af of een simpeler garmin horlog en een edge geen betere keuze zou zijn geweest. Maar ja, dan zit je weer met dat een simpeler horloge bepaalde dingen niet kan (barometrische hoogtemeter in de bergen bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Titanicfanatic schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Sorry, maar hier moet ik echt even op reageren. Ik heb nu een Forerunner 945 en daar zijn heel veel nieuwe features bijgekomen in de loop der tijd. Alleen mensen met een 645 hebben achteraf veel pech gehad en geen nieuwe features ontvangen.

En het is ook wel iets meer dan een digitaal horloge natuurlijk, er hangt een compleet ecosysteem achter, body metrics, Smartwatch functionaliteit, navigatie, etc., etc. Dat zit niet op een Casiootje van 100 Euro hoor.
Ik heb ook een FR945 en daarvoor een FR645 en een FR225 gehad, blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt hier. Blijkbaar doet het zeer ;)

Het aantal features wat is toegevoegd is aan de 945 is anders vrij beperkt dus ik ben wel benieuwd waar jij aan refereert. Bij Garmin is de regel dat nieuwere modellen ongeacht of die onderliggend zijn nieuwe features krijgen en dat je mag hopen dat Garmin deze met terugwerkende kracht toevoegt aan je horloge. Dat is iets wat je zoals in mijn voorbeelden meegaf veel minder ziet gebeuren. Advanced sleep tracking op de 945 heeft eeuwen geduurd, daily workouts idem.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 21-01-2022 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
twowheeler schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:39:
[...]

Toch vraag ik hiermee me wel eens af of ik het goede toestel heb gekocht. Heb laatst ge mtb't met de fenix en m'n oude edge. En eigenlijk liet de fenix genoeg zien (hs, afstand, tijd). Dat beviel wel. Al was om m'n pols natuurlijk niet ideaal, dus heb ik de quarter bike mount aangeschaft. Nog niet echt goed kunnen testen.

Ik ben vooral een wandelaar (vandaar de fenix met kaarten voor routes) en een fietser, veelal mtb. Ik vraag me soms af of een simpeler garmin horlog en een edge geen betere keuze zou zijn geweest. Maar ja, dan zit je weer met dat een simpeler horloge bepaalde dingen niet kan (barometrische hoogtemeter in de bergen bijvoorbeeld)
Qua mountainbiken heb ik geen idee wat de meerwaarde is van een echte fietscomputer. Voor een racefiets is een Edge / Wahoo / Hammerhead voor mij wel een enorme meerwaarde. Vooral qua navigatie op een groot scherm en bediening.

Wellicht dat dat anders is op een mountainbike? En ja, ws het rationeler geweest om een simpel horloge te kopen. Maar uiteindelijk is een Fenix 7 / Epix 2 ook geen rationele keuze, maar vooral eentje waar je gewoon blij van wordt toch?

Dit is nou niet zo'n aankoop die je kunt verantwoorden door in een Excel sheet de plussen en de minnen te vergelijken ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:08
Hier om de pols zit nog een Polar Vantage M (een toch wat ondergewaardeerd apparaat als je het mij vraagt). Prijs kwaliteit echt mega goed. Bij introductie gelijk gekocht, dus ook alweer 3 jaar oud voor een "mid range" sport horloge.

Ik wil jullie bedanken voor het uitlichten van een aantal zaken om de keuze tussen de Epix en de Fenix 7 voor mezelf te verhelderen.

Het always on AMOLED display durf ik niet aan. Hoe sexy dat ook is, hoe graag ik het ook wil, ik wil non stop op mijn scherm kunnen kijken zonder het gevoel te hebben dat ik het scherm over belast. Ongetwijfeld dat Garmin het beste van het beste erin heeft gestopt, maar het gevoel dat er een burn-in mogelijk is, en ik continue actie onderneem (of het nu nodig is of niet, ik doe het toch) om de burn in tot een minimum te beperken is voor mij een beperkende factor op het horloge.

Al is het dus ook alleen maar een psychische beperking van de EPIX, het is voor mij een beperking. Met een sport horloge wil ik daar never nooit niet over na hoeven denken. Er gaan dagen voorbij dat ik 12+ uur aan het sporten ben en ieder moment wil kunnen terug vinden of ik mezelf niet over belast. (2 hartslagen meer of minder kan al giga impact hebben op mij).

Thnx dus allen met de overwegingen. Ik heb er mijn besluit op kunnen maken. Fenix, here i come.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Razr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:04:
[...]

Via de Garmin-site? Ik heb dinsdagavond een bestelling geplaatst (7X Sapphire Solar) waarbij 1-2 weken levertijd stond. Woensdagochtend kreeg ik een "verzendnotificatie" en als ik nu de tracking informatie bekijk heb ik stiekem hoop dat ik 'm vandaag krijg :9~
Netjes! Dat is snel. Ja, ik heb ook via de Garmin site besteld. Maar voor de "normale" Fenix Sapphire stond het op 3-5 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Snuitebolletje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:47:
Hier om de pols zit nog een Polar Vantage M (een toch wat ondergewaardeerd apparaat als je het mij vraagt). Prijs kwaliteit echt mega goed. Bij introductie gelijk gekocht, dus ook alweer 3 jaar oud voor een "mid range" sport horloge.

Ik wil jullie bedanken voor het uitlichten van een aantal zaken om de keuze tussen de Epix en de Fenix 7 voor mezelf te verhelderen.

Het always on AMOLED display durf ik niet aan. Hoe sexy dat ook is, hoe graag ik het ook wil, ik wil non stop op mijn scherm kunnen kijken zonder het gevoel te hebben dat ik het scherm over belast. Ongetwijfeld dat Garmin het beste van het beste erin heeft gestopt, maar het gevoel dat er een burn-in mogelijk is, en ik continue actie onderneem (of het nu nodig is of niet, ik doe het toch) om de burn in tot een minimum te beperken is voor mij een beperkende factor op het horloge.

Al is het dus ook alleen maar een psychische beperking van de EPIX, het is voor mij een beperking. Met een sport horloge wil ik daar never nooit niet over na hoeven denken. Er gaan dagen voorbij dat ik 12+ uur aan het sporten ben en ieder moment wil kunnen terug vinden of ik mezelf niet over belast. (2 hartslagen meer of minder kan al giga impact hebben op mij).

Thnx dus allen met de overwegingen. Ik heb er mijn besluit op kunnen maken. Fenix, here i come.
Goede keuze! Het moet ook gewoon qua gemoedsrust goed voelen.

Ik ben wel even nieuwsgierig: hoe kan het zou zijn dat 2 hartslagen meer of minder al impact hebben op jou? Is dat een medische conditie of iets dergelijks? Ik denk dat voor de meeste mensen geldt dat de impact marge qua HR iets hoger is en dat de meeste mensen meer kijken naar de 'zones' ipv 1 of 2 hartslagen meer of minder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivan797
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:12
Jay-v schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Netjes! Dat is snel. Ja, ik heb ook via de Garmin site besteld. Maar voor de "normale" Fenix Sapphire stond het op 3-5 weken.
Ik heb de normale fenix 7 Sapphire besteld, eerst ook via garmin, maar daar mijn bestelling geannuleerd en toen runningxpert komt vanmiddag binnen

Artificial Intelligence usually beats real stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
twowheeler schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:39:
Maar ja, dan zit je weer met dat een simpeler horloge bepaalde dingen niet kan (barometrische hoogtemeter in de bergen bijvoorbeeld)
Dat is één van de redenen geweest bij mij om destijds de ‘simpelere’ FR645M te kopen. Die heeft gewoon een barometrische hoogtemeter die ook nog eens prima werkt. :)

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:08
Requiem19 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:49:
[...]

Goede keuze! Het moet ook gewoon qua gemoedsrust goed voelen.

Ik ben wel even nieuwsgierig: hoe kan het zou zijn dat 2 hartslagen meer of minder al impact hebben op jou? Is dat een medische conditie of iets dergelijks? Ik denk dat voor de meeste mensen geldt dat de impact marge qua HR iets hoger is en dat de meeste mensen meer kijken naar de 'zones' ipv 1 of 2 hartslagen meer of minder?
Niets medisch hoor, en ik het is inderdaad in de hartslag zones. Echter kijk ik wel naar de max in de zones. Daar wil ik dus 1 a 2 bpm onder blijven. Ga ik er overheen, dan merk ik dat misschien niet gelijk, maar wel binnen 10 minuten qua lood in de benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Requiem19 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:47:
Maar uiteindelijk is een Fenix 7 / Epix 2 ook geen rationele keuze, maar vooral eentje waar je gewoon blij van wordt toch?

Dit is nou niet zo'n aankoop die je kunt verantwoorden door in een Excel sheet de plussen en de minnen te vergelijken ;).
Waarom is dat niet rationeel dan? Als je het geld kunt missen, het heeft praktisch nut en het draag bij aan je plezier, dan is het toch een duidelijk lijstje plussen? Dat is juist het voordeel van welvaart, dan kan je wat makkelijker kijken naar het absolute plezier in plaats van je laten leiden door kosten/batenverhouding.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Gonadan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Waarom is dat niet rationeel dan? Als je het geld kunt missen, het heeft praktisch nut en het draag bij aan je plezier, dan is het toch een duidelijk lijstje plussen? Dat is juist het voordeel van welvaart, dan kan je wat makkelijker kijken naar het absolute plezier in plaats van je laten leiden door kosten/batenverhouding.
Zo kan je het ook bekijken.

Maar puur rationeel (wat doorgaans inhoudt 'zonder emoties') kun je zeer ws een horloge vinden dat 98% doet van wat jij nodig hebt voor een fractie van de prijs. Als je alleen de ratio gebruikt en niet de emotie, is dat een betere keuze.

Jij fietst 'emotie' er nu in als een weegfactor voor de ratio, kom je op hetzelfde eindpunt uit als wanneer ik zeg dat het een keuze is die je maakt met ratio+emotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Requiem19 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:59:
Zo kan je het ook bekijken.

Maar puur rationeel (wat doorgaans inhoudt 'zonder emoties') kun je zeer ws een horloge vinden dat 98% doet van wat jij nodig hebt voor een fractie van de prijs. Als je alleen de ratio gebruikt en niet de emotie, is dat een betere keuze.

Jij fietst 'emotie' er nu in als een weegfactor voor de ratio, kom je op hetzelfde eindpunt uit als wanneer ik zeg dat het een keuze is die je maakt met ratio+emotie.
Waarom is prijs zo'n belangrijk rationeel argument dan? Als je het geld kunt missen vind ik een oordeel als 'duur' júist handelen op emotie. Ik zie niet waarom 98% van je wensen halen beter is dan 100% van je wensen halen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Gonadan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Waarom is prijs zo'n belangrijk rationeel argument dan? Als je het geld kunt missen vind ik een oordeel als 'duur' júist handelen op emotie. Ik zie niet waarom 98% van je wensen halen beter is dan 100% van je wensen halen.
Omdat het rationeel is om zo efficient mogelijk om te gaan met je middelen door een kosten/baten analyse te maken.

Maar ik zie het al, die Fenix 7 of Epix 2 komt er bij jou in ieder geval wel _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Requiem19 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:02:
Omdat het rationeel is om zo efficient mogelijk om te gaan met je middelen door een kosten/baten analyse te maken.
Niet als middelen niet schaars zijn, dit is gewoon OerHollandsche ZuunigheidTM waar jij het over hebt. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 21-01-2022 11:04 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Gonadan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Niet als middelen niet schaars zijn, dit is gewoon OerHollandsche ZuunigheidTM waar jij het over hebt. :D
Nee, het is een uitleg van begrippen ratio en emotie.

Als jij 10 miljard hebt en je hebt een auto nodig om boodschappen te doen voor een ritje van 5km, is het dan rationeel om een Mercede G Klasse te kopen van 1 miljoen?

Natuurlijk niet, ook al kun je het makkelijk betalen en ook al kan deze auto prima boodschappen doen.

Rationaliteit gaat uit van efficientie van middelen, functies en benodigdheden.

Maar volgens mij is het gewoon vrijdag bij jou en heb je zin om lekker te discussieren ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
@Requiem19 haha ja het is zeker vrijdag en ik heb geen zin om te werken, maar ik ben het ook gewoon niet met je eens. Jij linkt dingen aan elkaar die geen direct verband hebben. Het is juist niet rationeel om middelen op te potten als het niet nodig is, dat wordt meer gevoed door emotie/instinct of cultuur.
Maar dit is wellicht meer een discussie voor in een ander topic, al zou ik zo niet weten waar. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nou de 7X Sapphire solar is binnen (via Garmin);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00-g_wBCge2kQDyYwjoPzn3c374=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rj1E1lXwKZnNM6ifF6ANYBOb.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je goed (naast mijn "daily driver" de 5X Sapphire) dat het scherm toch wel groter is/oogt. Dit is ook het eerste wat mij opviel. Daarnaast is het gewicht ook voelbaar lager, of dat moet door het andere bandje komen :P. De rand m.b.t. het solar gebeuren stoort me overigens totaal niet, maar dat zou wel persoonlijk zijn.

Het synchroniseren gaat echt vlekkeloos via de Garmin-app als je reeds in hun eco-systeem zit, top. Verder voelt het echt als een upgrade, al is het gewoon omdat de hele software net wat mooier/slicker oogt en anders werkt.

(je ziet bij mijn 5X ook dat er krassen op de behuizing zitten, maar het scherm nog puntgaaf is - en ik doe er echt alles mee - Sapphire is het voor mij dik waard!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pttH3CP8bkZdy7WTADZvNttXeCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jcP6XkYEVzAOEAUySvy9j1PN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hadGuUmYUbvcFb9UkNG8s2ncFA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MSUtK4PYKQIdZib7R5EpaXyT.png?f=fotoalbum_large

Quote me vooral als je een vraag hebt over iets met de 5X vs 7X. Ik ga even verder met spelen en mijn hardloopschoenen zo maar eens aantrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Gonadan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:12:
@Requiem19 haha ja het is zeker vrijdag en ik heb geen zin om te werken, maar ik ben het ook gewoon niet met je eens. Jij linkt dingen aan elkaar die geen direct verband hebben. Het is juist niet rationeel om middelen op te potten als het niet nodig is, dat wordt meer gevoed door emotie/instinct of cultuur.
Maar dit is wellicht meer een discussie voor in een ander topic, al zou ik zo niet weten waar. :P
Maar in jouw logica is elke aankoop 'rationeel' als je voldoende geld hebt. Dat kan natuurlijk gewoon niet een logische conclusie zijn.

Je vergelijkt bij elke aankoop ook vergelijkbare producten qua prijs en functionaliteit. Als jij zegt dat je oneindig geld hebt, zou het voor jou rationeel zijn om een Fenix 7 van 100.000 euro te kopen als hij toevallig een kleur geel bandje heeft dat je mooi vindt. Zo werkt rationaliteit simpelweg niet. Neemt niet weg dat het emotioneel een prima keuze kan zijn om het horloge van 100.000 te kopen :).

Maar idd - meer een filosofische discussie (BA en MA in filosofie gedaan in een vorig leven... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Het stropopargument maakt je case niet sterker. ;)

@Razr ik ben erg benieuwd, ook naar de GPS-tracking. Zou je een kaartje o.i.d. kunnen posten als je een rondje gedaan hebt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-09 22:36
Hey,

Ben vandaag met de Garmin Coach begonnen. Heb een benchmark gedaan maar de coach blijft zeggen dat ik een benchmark moet doen. Kortom, hij "herkent" 'm niet. Heb al obv reddit/forums de benchmark handmatig een dag verderop gerescheduled (en weer terug naar vandaag) maar hij "pakt" 'm niet. Heb zonder telefoon gerend dus alleen op horloge vandaag. Gestart, 2 minuutjes rustig, 5 min wat enthousiast en toen uitgewandeld en gestopt en opgeslagen. Hoe maak ik Jeff wijs dat dit echt een benchmarkrun is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPqoOz4qBdIfmZ4qaH1JcsmkJVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBstvZ7YBcbdeMbx0RYUdXLg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
ascent schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:27:
Hey,

Ben vandaag met de Garmin Coach begonnen. Heb een benchmark gedaan maar de coach blijft zeggen dat ik een benchmark moet doen. Kortom, hij "herkent" 'm niet. Heb al obv reddit/forums de benchmark handmatig een dag verderop gerescheduled (en weer terug naar vandaag) maar hij "pakt" 'm niet. Heb zonder telefoon gerend dus alleen op horloge vandaag. Gestart, 2 minuutjes rustig, 5 min wat enthousiast en toen uitgewandeld en gestopt en opgeslagen. Hoe maak ik Jeff wijs dat dit echt een benchmarkrun is?

[Afbeelding]
Volgens mij kan dat niet meer achteraf, weet je zeker dat je de activiteit echt uit de trainingskalender gestart hebt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
[...]

Qua mountainbiken heb ik geen idee wat de meerwaarde is van een echte fietscomputer. Voor een racefiets is een Edge / Wahoo / Hammerhead voor mij wel een enorme meerwaarde. Vooral qua navigatie op een groot scherm en bediening.

Wellicht dat dat anders is op een mountainbike? En ja, ws het rationeler geweest om een simpel horloge te kopen. Maar uiteindelijk is een Fenix 7 / Epix 2 ook geen rationele keuze, maar vooral eentje waar je gewoon blij van wordt toch?

Eens! Al is de fenix wel weer het enige horloge waar je makkelijk een GPX route mee kan lopen (wat ik wel elk weekend doe).

Ik ben wel iemand die graag het rationele afweegt, maar in dit geval moet ik dat denk ik afzweren en gewoon tzt een edge (830?) kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 21:14

wij

Misschien niet zo populaire reactie hier, maar mijn overweging voor de basisversie van Fenix 7 is (vind ik) anders best rationeel. In alle gevallen (behalve de 32GB opslagruimte) hebben de 'upgrades' ten opzichte van de 'normale' Fenix 7 zowel voor- als nadelen.

De standaard (on-gecoate) RVS behuizing, het Gorilla Glass DX en het MIPS scherm hebben op sommige vlakken voordelen ten opzichte van de alternatieven ;). (Krassen op behuizing vallen minder op en zijn te polijsten, het glas is helderder met minder reflectie en het scherm is energiezuinig en heeft geen risico op burn-in.)
Het beschikken over 16GB vs 32GB en (de mogelijkheid tot) multi-band GPS zijn leuke features. Voor mij maken ze in de praktijk weinig uit, omdat ik toch 99,99% van de tijd in dezelfde regio zit. En ik waarschijnlijk voornamelijk de gewone GPS modus zou gebruiken in verband met energiegebruik.
Het AMOLED-scherm van de Epix dan nog het grootste twijfelpunt. Maar dat verschil is mij geen driehonderd euro waard. En een 'echte' always-on met 18 dagen batterijduur spreekt me ook erg aan.

Misschien is het makkelijk omdat dit mijn eerste echte sporthorloge gaat worden, als vervanging voor mijn Amazfit BIP. Ik ga er dus toch wel op vooruit en hoef niet te vergelijken met een Fenix 6 of 5. Maar als ik alle voor- en nadelen overweeg dan voelt de keuze voor de basisversie ergens toch ook wel logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
twowheeler schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Eens! Al is de fenix wel weer het enige horloge waar je makkelijk een GPX route mee kan lopen (wat ik wel elk weekend doe).

Ik ben wel iemand die graag het rationele afweegt, maar in dit geval moet ik dat denk ik afzweren en gewoon tzt een edge (830?) kopen.
Over rationaliteit durf ik niks meer te zeggen ;).

Ik heb een Edge 530. Die is goedkoper dan de 830 en voor een Edge is touchscreen helemaal niet zo nuttig vind ik. De Edge 530 heb je nu voor rond de 200 euro.

Er is een apart fietscomputer topic mocht je eens willen rondkijken: Het grote fietscomputer topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
wij schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:32:
Misschien niet zo populaire reactie hier, maar mijn overweging voor de basisversie van Fenix 7 is (vind ik) anders best rationeel. In alle gevallen (behalve de 32GB opslagruimte) hebben de 'upgrades' ten opzichte van de 'normale' Fenix 7 zowel voor- als nadelen.

De standaard (on-gecoate) RVS behuizing, het Gorilla Glass DX en het MIPS scherm hebben op sommige vlakken voordelen ten opzichte van de alternatieven ;). (Krassen op behuizing vallen minder op en zijn te polijsten, het glas is helderder met minder reflectie en het scherm is energiezuinig en heeft geen risico op burn-in.)
Het beschikken over 16GB vs 32GB en (de mogelijkheid tot) multi-band GPS zijn leuke features. Voor mij maken ze in de praktijk weinig uit, omdat ik toch 99,99% van de tijd in dezelfde regio zit. En ik waarschijnlijk voornamelijk de gewone GPS modus zou gebruiken in verband met energiegebruik.
Het AMOLED-scherm van de Epix dan nog het grootste twijfelpunt. Maar dat verschil is mij geen driehonderd euro waard. En een 'echte' always-on met 18 dagen batterijduur spreekt me ook erg aan.

Misschien is het makkelijk omdat dit mijn eerste echte sporthorloge gaat worden, als vervanging voor mijn Amazfit BIP. Ik ga er dus toch wel op vooruit en hoef niet te vergelijken met een Fenix 6 of 5. Maar als ik alle voor- en nadelen overweeg dan voelt de keuze voor de basisversie ergens toch ook wel logisch.
Waarom ga je niet voor een fenix 6(pro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:44
Razr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:13:

[Afbeelding]

Hier zie je goed (naast mijn "daily driver" de 5X Sapphire) dat het scherm toch wel groter is/oogt. Dit is ook het eerste wat mij opviel. Daarnaast is het gewicht ook voelbaar lager, of dat moet door het andere bandje komen :P. De rand m.b.t. het solar gebeuren stoort me overigens totaal niet, maar dat zou wel persoonlijk zijn.

Het synchroniseren gaat echt vlekkeloos via de Garmin-app als je reeds in hun eco-systeem zit, top. Verder voelt het echt als een upgrade, al is het gewoon omdat de hele software net wat mooier/slicker oogt en anders werkt.

(je ziet bij mijn 5X ook dat er krassen op de behuizing zitten, maar het scherm nog puntgaaf is - en ik doe er echt alles mee - Sapphire is het voor mij dik waard!)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Quote me vooral als je een vraag hebt over iets met de 5X vs 7X. Ik ga even verder met spelen en mijn hardloopschoenen zo maar eens aantrekken.
Wat kan je me vertellen over de kwaliteit van het scherm? Ik bedoel dan witwaarden, (eventueel blauw-achtige) backlight of gewoon normale heldere backlight?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
wij schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:32:

Waarom zou dit geen populaire reactie zijn? Je kijkt goed naar je eigen usecase en je beoordeelt volgens mij voor jezelf wat voor jou meer of minder waarde heeft.

Enige punt is dat zowel het Sapphire glas als Gorilla glas beiden geen risico hebben op 'burn in', dit geldt alleen voor de Epix. Het Gorilla glas is idd wel een ietsjepietsje helderder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Requiem19 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Ik heb een Edge 530. Die is goedkoper dan de 830 en voor een Edge is touchscreen helemaal niet zo nuttig vind ik. De Edge 530 heb je nu voor rond de 200 euro.

Er is een apart fietscomputer topic mocht je eens willen rondkijken: Het grote fietscomputer topic
Perfect, die had ik ook op het oog. Begreep dat die alleen niet naar een adres kan navigeren (al heb ik dat nooit gedaan en maak ik dan gewoon via expres een route).

Zo'n 530, inclusief sensoren zou dan dus ook perfect zijn. Fenix voor het wandelen en trainen en dagelijkse wellness (en wanneer ik gewoon een rondje parcours ga rijden). Edge voor het meer serieuze fietswerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
twowheeler schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Perfect, die had ik ook op het oog. Begreep dat die alleen niet naar een adres kan navigeren (al heb ik dat nooit gedaan en maak ik dan gewoon via expres een route).

Zo'n 530, inclusief sensoren zou dan dus ook perfect zijn. Fenix voor het wandelen en trainen en dagelijkse wellness (en wanneer ik gewoon een rondje parcours ga rijden). Edge voor het meer serieuze fietswerk.
Offtopic (hierna gedraag ik me weer): met Komoot heb je binnen 2 minuten een route die ook gelijk in je Edge staat. De Edge heeft namelijk een Komoot IQ app. In de Edge klikken op de Komoot app en je kunt gelijk je Komoot route laden.

Dus stel je bent verdwaald en je moet snel naar huis navigeren, dan kost dat je letterlijk 2 minuten met je telefoon. Moet je wel je telefoon mee hebben ^^.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
[...]

Ik mbt bijna uitsluitend op navigatie en varieer dus veel in mijn routes, ik zou zelfs zeggen dat een fietscomputer veel meer toevoegt bij mtb-en dan wielrennen. In de bos heb je ontelbaar veel kruisingen en vertakkingen, ideaal om dan te kunnen kijken waar je juist moet afslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Requiem19 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:34:

Is touch bij een Edge niet handig als je lekker met kaarten wilt pielen? Tijdens het fietsen lijkt mij niet ideaal werken inderdaad. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-09 22:36
Gonadan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Volgens mij kan dat niet meer achteraf, weet je zeker dat je de activiteit echt uit de trainingskalender gestart hebt?
Het heette wel "benchmark", maar ik kreeg 'm niet direct in beeld, moest 'm bij de trainingen opzoeken. Komt vast omdat ik recent van coach ben geswitcht (hence the benchmark). Heb 'm via een hacky hacky manier alsnog gesync.

Dit hielp:
https://forums.garmin.com...d-workout/1162474#1162474

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 21:14

wij

twowheeler schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Waarom ga je niet voor een fenix 6(pro)?
Misschien was de Fenix 6 Pro nog wel een rationelere keuze inderdaad!.

De voornaamste reden om überhaupt voor een Fenix te kiezen zijn voor mij de kaarten. Ik wandel nogal veel, ook in de bergen en over moeilijke paden. Het lijkt me enorm chill om dan niet meer steeds op mijn telefoon te hoeven kijken om te zien of ik nog op de route zit. Het touch screen van de Fenix 7 lijkt me nuttig in combinatie met kaarten!.

En gevoelsmatig koop ik liever het ~twee jaar nieuwere apparaat. Omdat ik denk dat het dan ook ~twee jaar langer ondersteund zal worden. En ik er daardoor langer mee kan / wil doen. Maar goed, dat is natuurlijk een grote aanname.

Ik heb 671 euro betaald voor de Fenix 7 bij uhrcenter (met voucher). De Fenix 6 Pro kost nu 505 euro in de pricewatch. Dus ik betaal in feite 162 euro meer voor een touch screen, betere hartslagsensor en mogelijk langere support.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
Even off topic qua fietscomputers:
Durf het hier haast niet meer te zeggen :) , maar kijk is naar een karoo 2 die heeft touch en knoppen en in supersnel met rerouten als ik weer is eigenwijs ben en een andere weg kies :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Gonadan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Is touch bij een Edge niet handig als je lekker met kaarten wilt pielen? Tijdens het fietsen lijkt mij niet ideaal werken inderdaad. :D
Ik heb bij het mtb-package zo een afstandsbediening met 3 knoppen bijgekregen. (Start/stop, scrollen tussen schermen en de derde ontgaat me even omdat ik die niet gebruik). Ikzelf heb de 830 en touch gebruiken bij mtb is best gevaarlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tinusvolkel schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:44:
Even off topic qua fietscomputers:
Durf het hier haast niet meer te zeggen :) , maar kijk is naar een karoo 2 die heeft touch en knoppen en in supersnel met rerouten als ik weer is eigenwijs ben en een andere weg kies :)
2 vrienden van mij hebben de Hammerhead 2 ook en die is stuk mooier dan de Edge series.

Nadeel, om het weer even terug te brengen naar de horloges: als je een Garmin horloge hebt neemt deze ook je belasting van je Edge mee dmv Fysio True UP.

Het is best wat waard om al je apparaten in hetzelfde ecosysteem te hebben en Garmin is wel redelijk goed bezig om hun fietscomputers te laten samenwerken met de horloges etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
[...]

Ben toch altijd benieuwd wat ik dan mis met met Apple watch qua sport functionaliteit.
Ik denk dat het vooral dat ik weinig mis maar dat het bij Garmin op sportgebied allemaal net wat makkelijker geïntegreerd is.
De RVS Apple Watch modellen hadden (want krijg het zo snel bij de 7 niet gevonden) Sapphire glas schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Mijn Fenix zojuist geupdatet van 19.30 naar 20.30. Animated workouts werken nog steeds niet. Dit vind ik wel een vieze tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Zowel de behuizing als scherm van F6pro en F7solar zijn volgens de specificaties even groot. Echter, moet ik daar die solar ring nog bijtellen of aftrekken?

Obv deze vergelijking kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de solarring mee als scherm wordt aanzien.. misschien dat de bezel toch wat dunner is maar ik durf er me niet over uitspreken. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
Cloclo100 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:16:
Zowel de behuizing als scherm van F6pro en F7solar zijn volgens de specificaties even groot. Echter, moet ik daar die solar ring nog bijtellen of aftrekken?

Obv deze vergelijking kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de solarring mee als scherm wordt aanzien.. misschien dat de bezel toch wat dunner is maar ik durf er me niet over uitspreken. Iemand een idee?
De F6 en 6Solar was bij de solar het glas ietsje groter en de stalen bezel ietsje kleiner. Scherm bleef gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ik ben vooral benieuwd of de Garmin Pay ervaring beter is nu er een touchscreen op zit. Naar de wallet navigeren en mijn pincode invoeren via de up/down/accept buttons vond ik zo vervelend dat ik het eigenlijk nooit meer gebruikt heb (sinds begin 2019 denk ik?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

Zucht, ik snap niet zo goed waarom je er zo specifiek een Apple Watch bitch fight van wilt maken terwijl het mij daar totaal niet om te doen was. Volgens mij ben ik in het verleden er al vrij duidelijk in geweest dat Apple de beste smart watch maakt en dat Garmin de beste Sports watch maakt. Je ziet echter wel dat door de jaren heen dat beide uitersten elkaar wel aan het naderen zijn in het midden wat voor de meeste sporters een mooie ontwikkeling is.

Waar het mij om ging was het software punt, is dat andere merken daar niet hun differentiatie uit willen halen hetgeen Garmin wel heel stellig doorvoert in haar modellen en updates op nieuwere modellen. Ik heb genoeg meegemaakt in de lessen die ik geleerd heb uit de FR225, FR645 en nu mijn huidige FR945. De bestaande functionaliteit veranderd inderdaad niet maar waarom zou je op de oudere modellen geen nieuw menustructuur en watchface kunnen krijgen? Even los van dat de FR945 wel een nieuwe widget scherm heeft gekregen, zou de FR935 dat net zo goed mogen krijgen. Idem geldt voor kleine features zoals daily work out suggestie, sleep tracking, etc. etc. wel op de nieuwe modellen en vorige lichting topmodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Miki schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Zucht, ik snap niet zo goed waarom je er zo specifiek een Apple Watch bitch fight van wilt maken terwijl het mij daar totaal niet om te doen was. Volgens mij ben ik in het verleden er al vrij duidelijk in geweest dat Apple de beste smart watch maakt en dat Garmin de beste Sports watch maakt. Je ziet echter wel dat door de jaren heen dat beide uitersten elkaar wel aan het naderen zijn in het midden wat voor de meeste sporters een mooie ontwikkeling is.

Waar het mij om ging was het software punt, is dat andere merken daar niet hun differentiatie uit willen halen hetgeen Garmin wel heel stellig doorvoert in haar modellen en updates op nieuwere modellen. Ik heb genoeg meegemaakt in de lessen die ik geleerd heb uit de FR225, FR645 en nu mijn huidige FR945. De bestaande functionaliteit veranderd inderdaad niet maar waarom zou je op de oudere modellen geen nieuw menustructuur en watchface kunnen krijgen? Even los van dat de FR945 wel een nieuwe widget scherm heeft gekregen, zou de FR935 dat net zo goed mogen krijgen. Idem geldt voor kleine features zoals daily work out suggestie, sleep tracking, etc. etc. wel op de nieuwe modellen en vorige lichting topmodellen.
Kan natuurlijk ook te maken hebben met hardware beperkingen. Het werkgeheugen van oudere modellen is vele malen kleiner dan nu als ik enkele hobby-matige ontwikkelaars in dit topic goed begrijp.

Daarnaast zie je toch juist dat Garmin wel vette nieuwe features brengt naar de iets oudere modellen, in ieder geval de vorige generatie?

Ik kan mij ook niet voorstellen dat elke update voor de nieuwste Apple Watch werkt op de allereerste Apple Watch... of onderschat ik dan de Apple Watch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-v schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of de Garmin Pay ervaring beter is nu er een touchscreen op zit. Naar de wallet navigeren en mijn pincode invoeren via de up/down/accept buttons vond ik zo vervelend dat ik het eigenlijk nooit meer gebruikt heb (sinds begin 2019 denk ik?).
Ik gebruik het nog steeds overal, maar ben het wel met je eens… het invoeren van die pincode via buttons is een crime… wat ik van DCR begrepen heb kun je nu gewoon ook de cijfers via touch invoeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Requiem19 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Ik kan mij ook niet voorstellen dat elke update voor de nieuwste Apple Watch werkt op de allereerste Apple Watch... of onderschat ik dan de Apple Watch? ;)
Niet de allereerste maar de nieuwste versie draait nog steeds op de series 3 van 2017 en dit zal denk ik voorlopig nog wel zo blijven aangezien ze de series 3 nog steeds verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
wij schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Misschien was de Fenix 6 Pro nog wel een rationelere keuze inderdaad!.

De voornaamste reden om überhaupt voor een Fenix te kiezen zijn voor mij de kaarten. Ik wandel nogal veel, ook in de bergen en over moeilijke paden. Het lijkt me enorm chill om dan niet meer steeds op mijn telefoon te hoeven kijken om te zien of ik nog op de route zit. Het touch screen van de Fenix 7 lijkt me nuttig in combinatie met kaarten!.

En gevoelsmatig koop ik liever het ~twee jaar nieuwere apparaat. Omdat ik denk dat het dan ook ~twee jaar langer ondersteund zal worden. En ik er daardoor langer mee kan / wil doen. Maar goed, dat is natuurlijk een grote aanname.

Ik heb 671 euro betaald voor de Fenix 7 bij uhrcenter (met voucher). De Fenix 6 Pro kost nu 505 euro in de pricewatch. Dus ik betaal in feite 162 euro meer voor een touch screen, betere hartslagsensor en mogelijk langere support.
Ik denk dat je niet teveel moet verwachten van maps als in kijken op de kaart, maar meer als hulpmiddel bij het volgen van routes (waar de kaart als het goed is sowieso al op de juiste plek zit). Voor echt orienteren kan je beter een offline oplossing op je telefoon downloaden. Maar wellicht denken anderen daar heel anders over hoor! Ik gebruik het horloge voor snelle checks, of even een weg kijken waar ik voor sta. Voor echt een route kiezen of maken gebruik ik gewoon m'n telefoon icm osmand+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZlM01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-09 07:53
Miki schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Ik wil helemaal geen Apple Watch bitch fight. Ik reageer enkel op een post hier, waar men beide horloges naast elkaar wilt leggen om één of andere reden. Beide zijn voor andere doelgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Cloclo100 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:45:
[...]

Ik heb bij het mtb-package zo een afstandsbediening met 3 knoppen bijgekregen. (Start/stop, scrollen tussen schermen en de derde ontgaat me even omdat ik die niet gebruik). Ikzelf heb de 830 en touch gebruiken bij mtb is best gevaarlijk >:)
Tandjes tuffen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Requiem19 @Gonadan Interessante afweging tussen rationeel, efficiënt en emotie. Toevallig dacht ik hier vanochtend aan. Ik heb een Venu SQ voor heel weinig op de kop kunnen tikken (als je geen Epix koopt neem je gewoon een Venu + F6Pro en kom je in de buurt :P ).

Vanmorgen een rondje hardlopen met de F6s Pro + H9 borstband en de Venu SQ op de andere pols met OHR. Na 8km was de afstand 10m verschil en de average hartslag 1 slag verschil. Zeer prima dus.

Eigenlijk kan de Venu SQ alles wat ik nodig heb (maps/pay gebruik ik niet) behalve dat deze geen Firstbeat features heeft. Het prijsverschil met de Fenix is ongeveer 350-400 euro. Het is budget vs flagship waarbij de budget stiekem niet heel veel onder doet voor mijn gebruik.

Rationeel gaat de F6 in de verkoop maar toch voelt dat niet helemaal juist :)

@twowheeler heb je al een factory reset gedaan? Bij Yoga werken de animaties bij mij prima.
@Jay-v herken de irritatie met Pay. Wel kun je een snelkoppeling maken dat je 1 toets lang inhoudt en Pay opent, misschien helpt dat voor je. De implementatie kan echter wel beter inderdaad.
@ZlM01 laten we er geen Apple Watch fight van maken (er is geen nieuw model dus veel minder interessant deze week ;) ) maar dat het een compleet andere doelgroep is deel ik niet met je. Volgens mij zitten zowel Garmin als Apple in het segment 'mensen die een horloge willen om dagdagelijks te dragen en daar ook mee willen sporten'. Je komt pas in een andere doelgroep als je specifieke features (sport of smartwatch) wilt gebruiken in mijn ogen.

[ Voor 25% gewijzigd door Aghanim op 21-01-2022 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:25

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jammer dat je er standaard niet een VO2max van 54 bij krijgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spokje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Jammer dat je er standaard niet een VO2max van 54 bij krijgt :P
Ik heb met mezelf afgesproken toch een gokje te wagen met een Epix als ik een VO2max van 60 haal :+
In je profiel kun je volgens mij trouwens zelf een waarde naar wens invoeren. 54 is dan geen probleem :)

[ Voor 15% gewijzigd door Aghanim op 21-01-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Wist dat de vo2max van Garmin altijd al optimistisch was. >:)
Maar dus jullie willen eigenlijk een "pay to win" principe, hoe duurder de watch hoe hoger de vo2max :+

Jeuj door al de "gezever" hier eindelijk m'n zelf aangemaakte Stryd badge binnen *O*

[ Voor 20% gewijzigd door Tinusvolkel op 21-01-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Aghanim schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:15:
@Requiem19 @Gonadan Interessante afweging tussen rationeel, efficiënt en emotie. Toevallig dacht ik hier vanochtend aan. Ik heb een Venu SQ voor heel weinig op de kop kunnen tikken (als je geen Epix koopt neem je gewoon een Venu + F6Pro en kom je in de buurt :P ).

Vanmorgen een rondje hardlopen met de F6s Pro + H9 borstband en de Venu SQ op de andere pols met OHR. Na 8km was de afstand 10m verschil en de average hartslag 1 slag verschil. Zeer prima dus.

Eigenlijk kan de Venu SQ alles wat ik nodig heb (maps/pay gebruik ik niet) behalve dat deze geen Firstbeat features heeft. Het prijsverschil met de Fenix is ongeveer 350-400 euro. Het is budget vs flagship waarbij de budget stiekem niet heel veel onder doet voor mijn gebruik.

Rationeel gaat de F6 in de verkoop maar toch voelt dat niet helemaal juist :)

@twowheeler heb je al een factory reset gedaan? Bij Yoga werken de animaties bij mij prima.
@Jay-v herken de irritatie met Pay. Wel kun je een snelkoppeling maken dat je 1 toets lang inhoudt en Pay opent, misschien helpt dat voor je. De implementatie kan echter wel beter inderdaad.
@ZlM01 laten we er geen Apple Watch fight van maken (er is geen nieuw model dus veel minder interessant deze week ;) ) maar dat het een compleet andere doelgroep is deel ik niet met je. Volgens mij zitten zowel Garmin als Apple in het segment 'mensen die een horloge willen om dagdagelijks te dragen en daar ook mee willen sporten'. Je komt pas in een andere doelgroep als je specifieke features (sport of smartwatch) wilt gebruiken in mijn ogen.
Absoluut interessant! Ik denk dat heel veel hier prima toe kunnen met een simpeler horloge, maar ergens is het wel rationeel om iets kopen voor een functie ook als je deze maar 1 keer in het jaar gebruikt. Ik heb nu een F6Pro ook als probeersel aangezien ik nog nooit een dergelijk horloge heb gehad. Mijn hoofdreden was routes lopen met wandelen. Hij heeft z'n nut op de thuistrainer ook al bewezen (al kan dit inderdaad ook met een simpelere klok). Ik zie mezelf in de toekomst alsnog een edge kopen. Is de Fenix daarmee een slechte koop? Dat weet ik zo niet omdat ik niet weet wat ik mis als ik een ander horloge zou hebben gekocht.

Reset heb ik vorige keer al gedaan, ik denk niet dat dat nu nog iets gaat uitmaken helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Gonadan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:37:
[...]
Ik vind op zich 1000 piek voor een horloge geen ramp, maar elektronica veroudert wel heel erg snel. Althans, we beschouwen vooruitgang van techniek en functies als veroudering van wat al bestaat.
Ach, dat is voor iedereen persoonlijk denk ik. Het is een apparaat wat ik 24x7 draag, ten minste 5x per week gebruik tijdens het sporten. De data is prettig en het siert Garmin ook wel dat ze geen abonnementskosten vragen voor Garmin Connect, Garmin Coach etc (want dat lijkt wel de standaard tegenwoordig).

Daarnaast vind ik het zelf ook een mooi horloge. Het motiveert me om veel te sporten, ik zou niet snel een run overslaan in een Garmin Coach programma... 1 keer in de 4 jaar een nieuwe Fenix komt neer op zo'n 20 piek per maand, dat trekt mijn sport budget wel :-).

Zou ik hetzelfde geld uitgeven aan een smartwatch?... Nee, zeker niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Jay-v op 21-01-2022 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36
Uiteraard heel persoonlijk, maar voor een 24/7 apparaat om je pols vind ik looks ook belangrijk en dat alleen was voor mij de meerprijs van een 6pro Sapphire met dlc bezel waard. Voor een ander hoogstwaarschijnlijk niet, maar dat mag gelukkig in Nederland.
Ik heb em nu ruim 1 jaar en nog geen seconde spijt van

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:47
Ook mooi hoe cognitieve dissonantie op vele manieren door de discussies heen lopen.

De redenatie van @Jay-v hang ik ook wel een beetje aan, het gebruik van het gekochte item (in de breedste zin van het woord) relateren aan de kosten per maand of gebruikte kilometer en/of uur. In dat kader moest ik denken aan de km-prijs van de Alfafly (of next x% of hoe die dingen van €250+ ook heten), die kwam op ca. €1/km en daar rijd je toch een aardige middenklasser voor 8) .

Uiteindelijk gaat het maar om 2 dingen: heb ik het in de knip en heb ik voor mezelf valide argumenten om het uit te geven. Of die argumenten nou rationeel of emotioneel zijn (veelal semantische discussie).

* Frenz64 mompelt nog iets over duurzaamheid en onnodig gebruik van grondstoffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Moet zeggen dat ik dat zelf ook heb meegenomen in mijn beslissing ooit. Met de keuze tussen een fenix of een FR was een belangrijk argument dat ik de Fenix 24/7 zou gaan dragen maar een FR alleen voor sporten gebruikt zou worden. Dat maakte het voor mij wel makkelijker om voor de fenix te gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:32
Ik ben in de markt voor een Garmin Fenix en was stiekem aan het wachten op de 7 om te kijken wat de prijzen doen. Nu zie ik dat de 6 Pro voor redelijke prijzen (rond de 500) worden aangeboden wil ik graag deze gaan aanschaffen. Ik zit te twijfelen over de size qua 'regular 6' of '6X'.

Als ik onderstaande aanbevelingen lees dan zie ik eigenlijk dat het niet echt qua polsomtrek gaat, maar misschien meer om grootte (wil je een groot of kleiner klokje) en om de grotere batterylife. Klopt dat? Zijn er nog andere aspecten die ik moet meenemen tussen deze twee?

Mijn polsomtrek is ± 180mm
The appropriate Fenix 6 for you depends on your wrist size. The smallest 6S will fit wrists from 108-182mm in circumference, the standard Fenix 6 132-210mm, and the largest 6X 135-213mm. The larger devices also have larger watch faces, so keep that in mind when choosing.

toettoett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:25
Thecola schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:45:
Ik ben in de markt voor een Garmin Fenix en was stiekem aan het wachten op de 7 om te kijken wat de prijzen doen. Nu zie ik dat de 6 Pro voor redelijke prijzen (rond de 500) worden aangeboden wil ik graag deze gaan aanschaffen. Ik zit te twijfelen over de size qua 'regular 6' of '6X'.

Als ik onderstaande aanbevelingen lees dan zie ik eigenlijk dat het niet echt qua polsomtrek gaat, maar misschien meer om grootte (wil je een groot of kleiner klokje) en om de grotere batterylife. Klopt dat? Zijn er nog andere aspecten die ik moet meenemen tussen deze twee?

[...]
Mijn pols is ook 180mm en de 6X past prima :) is natuurlijk wel een vrij lomp ding, maar ik vind dat wel tof. Misstaat iig niet, en past prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

[...]
Ik zou hem gewoon even gaan passen. o.a. Bever heeft volgens mij demo modellen. Het is persoonlijk, moet comfortabel zitten en er wellicht ook nog goed uitzien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler

[...]
Ik zit op 16.5cm en heb een 6 pro aangeschaft. Mijn redenering, na lange twijfel:
Voor mij is een Fenix in eerste instantie vooral een tool en als tweede een mooi horloge. Als het me om het laatste ging had ik immers wel wat anders gekocht. (niet dat de fenix lelijk is).
Met die gedachte wil ik eigenlijk zoveel mogelijk horloge om m'n pols dat comfortabel mogelijk is. Het grootst mogelijke scherm, en de meeste batterij duur. Leidraad is dat de "lugs" niet voorbij m'n pols komen. Je kan wellicht dus beter je pols breedte meten en deze met de lug to lug afstand vergelijken.

Ik heb ook een 6s geprobeerd, maar zeker na de 6pro vond ik die enorm klein overkomen op m'n pols en maakte hij m'n polsen juist kleiner. Het probleem qua dikte bleef, alleen nu meer in het midden van m'n pols in plaats van verspreidt. Ik heb vrij lange armen en grote handen dus past de 6pro daar best bij. Ik was het iets grotere scherm ook gaan waarderen.

Wat mij betreft is het vooral de dikte en niet de breedte die tegenstaat bij dit soort horloge. En daarin verschillen de maten niet veel. Vooral comfort zou ik proberen dus, waarbij ik zelf altijd zo groot mogelijk zou gaan gezien de functie van het horloge.

[ Voor 3% gewijzigd door twowheeler op 21-01-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
twowheeler schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:56:
Mijn Fenix zojuist geupdatet van 19.30 naar 20.30. Animated workouts werken nog steeds niet. Dit vind ik wel een vieze tegenvaller.
Contact over gehad met Garmin. Ze zijn er echt mee bezig, maar de oplossing komt hoogstwaarschijnlijk eerst in een Beta en dan in een normale update. Heb zelf niet zo zin om met beta's te kloten, dus geduld wordt het helaas.

Overigens heb ik de update via connect nooit binnen gekregen, enkel via express (wat zo te zien niet meer doet dan het bestand naar de watch sturen, het daadwerkelijke opstarten van de update heb ik vanaf het horloge moeten doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tinusvolkel schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:29:
Wist dat de vo2max van Garmin altijd al optimistisch was. >:)
Maar dus jullie willen eigenlijk een "pay to win" principe, hoe duurder de watch hoe hoger de vo2max :+

Jeuj door al de "gezever" hier eindelijk m'n zelf aangemaakte Stryd badge binnen *O*
Het enige dat jij hier de laatste tijd over Stryd zegt is dat je er eentje in gebruik hebt. En dan zelf deze batch aangemaakt. ....Als dat geen pay to win is :9

@twowheeler ik heb trouwens inderdaad de beta firmware op de Fenix.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 21-01-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Aghanim schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Het enige dat jij hier de laatste tijd over Stryd zegt is dat je er eentje in gebruik hebt. En dan zelf deze batch aangemaakt. ....Als dat geen pay to win is :9

In het hardloopforum ben ik actiever met mensen bekeren tot een stryd meer uitleg geven over de Stryd. :)

Maar volgens mij hebben de meeste in het badge lijstje van de Stryd niet eens een Stryd, dus het tweakers algoritme doet het nog niet zo lekker....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:22:
Het stropopargument maakt je case niet sterker. ;)

@Razr ik ben erg benieuwd, ook naar de GPS-tracking. Zou je een kaartje o.i.d. kunnen posten als je een rondje gedaan hebt?
Ik ben geen DC Rainmaker, maar ik heb wat 5x vs 7x materiaal voor je :P

Hier zie je eigenlijk niet heel veel verschil, ook de hoogte-meters lijken niet echt af te wijken.

Rood is de Fenix 7x, blauw een (oude) activiteit door mijn Fenix 5x
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAosVPkSbqmL6lgqntX5gzwi_7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZSHMFp4ogYCMUPMMdrxaQdcL.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je wel wat verschillen. De Fenix 7x (rood) toont een strakkere lijn die een stuk precieser de route lijkt aan te geven die ik ook heb gelopen. Met name de bocht rechts is opvallend. Het kan ook zo zijn dat de 7x meer datapunten opslaat, maar hoe dan ook, het resultaat is beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5RziEDa_2uru7JCggh6Ngq9sYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OJpdqjrtRnZ0fJ7E8AyagZuN.png?f=fotoalbum_large

Beetje mierenneuken maar hier nog een bocht waar de 5x aannames gedaan lijkt te hebben en de 7x het beter heeft geregistreerd (of hij doet beter aannames :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HV7ABQRmcU6fcMr_74HaNEnR93E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2VWKyDGHCOBS4kWmrl5vBZjI.png?f=user_large

Dit was trouwens in een polderomgeving, vrijwel geen bomen. Misschien is het verschil in bossen of ander moeilijk gebied nog wel groter. Dat kan ik niet zo makkelijk testen.

Edit: na een uurtje hardlopen op een vrijwel volle accu nog 26 dagen batterij over volgens de UI :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Aghanim schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Thanks, maar volgens Garmin is het in de laatste Beta nog niet gefixt. Het gaat vooral om de toestellen die van 19.30 naar 20.30 zijn gegaan. De laatste fenix 6'en eigenlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 00:13
Razr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:58:
[...]

Hier zie je eigenlijk niet heel veel verschil, ook de hoogte-meters lijken niet echt af te wijken.
Mooie vergelijking. Even de kanttekening erbij: omdat de twee activiteiten op verschillende momenten zijn gemaakt zijn ze niet helemaal eerlijk te vergelijken. De satellieten staan anders (mogelijk meer of juist minder voor de activiteit) en het weer (bewolking) kan ook variëren. Beide hebben wat invloed op de nauwkeurigheid.

Verder verwacht ik dat de nauwkeurigheid van de 7 serie nog omhoog zal gaan bij firmware updates. Dat is bij alle modellen min of meer het geval geweest.

@Tinusvolkel Ik heb nog nooit een stryd vastgehad of ervaring mee. Daarnaast heb ik heel sporadisch het eens genoemd. Waarom ben ik dan de karmakeizer van stryd? 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door rockhopper op 21-01-2022 17:04 . Reden: stukje voor tinus erbij ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Razr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:58:
[...]

Rood is de Fenix 7x, blauw een (oude) activiteit door mijn Fenix 5x
[Afbeelding]

Hier zie je wel wat verschillen. De Fenix 7x (rood) toont een strakkere lijn die een stuk precieser de route lijkt aan te geven die ik ook heb gelopen. Met name de bocht rechts is opvallend. Het kan ook zo zijn dat de 7x meer datapunten opslaat, maar hoe dan ook, het resultaat is beter.

[Afbeelding]

Beetje mierenneuken maar hier nog een bocht waar de 5x aannames gedaan lijkt te hebben en de 7x het beter heeft geregistreerd (of hij doet beter aannames :+ )

[Afbeelding]

Dit was trouwens in een polderomgeving, vrijwel geen bomen. Misschien is het verschil in bossen of ander moeilijk gebied nog wel groter. Dat kan ik niet zo makkelijk testen.

Edit: na een uurtje hardlopen op een vrijwel volle accu nog 26 dagen batterij over volgens de UI :+
Heb je ook een update ivm mijn vraag over het scherm😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerBier
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-01 15:23
Wat is het belang van 16gb of 32gb opslag? Daar lees ik nergens iets over. Dus vraag ik me af of de volgende conclusies hout snijden:

32GB opslag biedt:
  • meer ruimte voor historie/activiteitenopslag (mijn huidige forerunner 245 klaagt 1x/jaar dat er geen ruimte meer is) - maar bij fenix bezitters lees ik dit nooit terug, dus kennelijk niet echt een issue.
  • meer ruimte voor kaartmateriaal ==> als ik van continent wissel heb ik dat wel door en vervang ik de kaart van EU gewoon.
  • ruimte voor extra apps - die gebruik ik op de huidige forerunner ook nauwelijks tot nooit.
  • meer ruimte voor spotify caching ==> geen idee of dit praktisch en snel werkt. Ik stel me voor dat je dan je playlist in spotify moet managen én op je horloge. Ben ik daar weer druk mee. Ook voor noodituaties is er een telefoon mee in de meeste gevallen. Podcasts luister ik liever via pocket casts en die hebben toch geen garmin app
Kortom: er is voor mij geen enkele reden een versie met 32GB te willen. En toch vraag ik me af wat ik over het hoofd zie?

terzijde: Over de combinatie Edge 530 met horloge: dat heb ik de afgelopen 2 jaar gedaan. Voordeel: 40+ dus een groter scherm op de fiets voor navigatie is denk ik fijn. Nadeel: de edge 530 voelt en interacteert wel best erg als techniek uit de jaren '90: interactie net iets te traag en veel op en neer navigeren door de submenu's. Neig er nu (dus) toch naar een duurder horloge te nemen. En misschien de edge te verkopen,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Cloclo100 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Heb je ook een update ivm mijn vraag over het scherm😇
De backlight (of andere techniek) lijkt zeker wel anders op de 7x. Vooral op de onderste foto kun je goed zien dat het zwart "meer zwart is" ook bij de hoogste brightness. Bij de 5x (die overigens wel een jaar of 3 oud/veel gebruikt is) is dat duidelijk anders.

Beide vertonen overigens meer een wit/blauwe goed en zeker geen wit/gele gloed.

Overigens heb ik nog even de verschillen 't scherm opgezocht omdat ik daar zelf benieuwd naar was (en ik dacht eigenlijk dat de schermen gelijk zouden zijn).

Fenix 5X Plus heeft een 240x240 pixels scherm van 1,2 inch; ~282 PPI
Fenix 7x heeft een een 280x280 pixels scherm van 1,4 inch; ~282 PPI

Wel iets groter dus, niet scherper. Ik kan verder niet iets vinden over verbeteringen in de paneel/MIP technologie, het scherm lijkt wel iets mooier op de 7X. Maar dat kan goed komen omdat-ie nieuw is (lees: tussen mijn oren zit) :P .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbchpJ0VsFCMPj9hdLt8kVjdT0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3qZKNu1bjPsihnUrdgRrVUTJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fda4OYzublLG6AUvh51kRPT3QbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZpjMBvncBMLtAT3PY9uWa1p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mgjlg_gq2A5TWZVNAGi6riGO97s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a27zDYWf4RSrRGu4AjltRqPU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
BoerBier schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:39:
Wat is het belang van 16gb of 32gb opslag? Daar lees ik nergens iets over. Dus vraag ik me af of de volgende conclusies hout snijden:

32GB opslag biedt:
  • meer ruimte voor historie/activiteitenopslag (mijn huidige forerunner 245 klaagt 1x/jaar dat er geen ruimte meer is) - maar bij fenix bezitters lees ik dit nooit terug, dus kennelijk niet echt een issue.
  • meer ruimte voor kaartmateriaal ==> als ik van continent wissel heb ik dat wel door en vervang ik de kaart van EU gewoon.
  • ruimte voor extra apps - die gebruik ik op de huidige forerunner ook nauwelijks tot nooit.
  • meer ruimte voor spotify caching ==> geen idee of dit praktisch en snel werkt. Ik stel me voor dat je dan je playlist in spotify moet managen én op je horloge. Ben ik daar weer druk mee. Ook voor noodituaties is er een telefoon mee in de meeste gevallen. Podcasts luister ik liever via pocket casts en die hebben toch geen garmin app
Kortom: er is voor mij geen enkele reden een versie met 32GB te willen. En toch vraag ik me af wat ik over het hoofd zie?

terzijde: Over de combinatie Edge 530 met horloge: dat heb ik de afgelopen 2 jaar gedaan. Voordeel: 40+ dus een groter scherm op de fiets voor navigatie is denk ik fijn. Nadeel: de edge 530 voelt en interacteert wel best erg als techniek uit de jaren '90: interactie net iets te traag en veel op en neer navigeren door de submenu's. Neig er nu (dus) toch naar een duurder horloge te nemen. En misschien de edge te verkopen,
Het voordeel van 32gb tov 16gb lijkt me met name dat je meer kaarten kunt laden en meer muziek (podcasts etc).

Maar belangrijker is dat als je voor 32gb gaat, je ook Multiband GPS krijgt + Sapphire glas. Voor een 'kleine' meerprijs krijg je dus 3 upgrades.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@BoerBier Volgens mij wordt die 16GB extra opslag alleen gebruikt voor topo kaarten. Op andere vlakken zijn de horloges gelijk qua opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:45
Mijn FR645 klaagt soms ook dat er geen ruimte meer is voor activiteiten of een software update terwijl er dan nog een paar GB aan ruimte over is. Maar die ruimte is geallocceerd aan muziek (en wellicht andere zaken). Dus een grote hoeveelheid geheugen hoeft denk ik niet per se te betekenen dat al je activiteiten er altijd op kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad… ook als ik kijk naar apps op mijn FR645M.. 11 geïnstalleerd… 21 over… beschikbare ruimte 6 MB! Terwijl het horloge 3,5GB geheugen heeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerBier
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-01 15:23
slow whoop schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:11:
Mijn FR645 klaagt soms ook dat er geen ruimte meer is voor activiteiten of een software update terwijl er dan nog een paar GB aan ruimte over is. Maar die ruimte is geallocceerd aan muziek (en wellicht andere zaken). Dus een grote hoeveelheid geheugen hoeft denk ik niet per se te betekenen dat al je activiteiten er altijd op kwijt kunt.
Het zou dus kunnen dat de opslag deels geoormerkt is voor gebruik door spotify of externe apps. Maar hoewel ik hier en daar lees dat de kleinere fenix 6 modellen weinig opslag hebben, lees ik nergens dat mensen daar in het gebruik tegenaan lopen, zoals kennelijk wel bij FR645.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
ErikKam schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:29:
[...]

Klopt het kan ook gewoon via de pc via USB. Dan zal het zeker wat sneller gaan.
Voor hardlopers lijkt me de fietsmap minder geschikt 😅
Ik gebruik de Openfietsmap zowel op mijn Edge voor het fietsen als ook op mijn Fenix voor hardlopen en trails. Omdat het gewoon Openstreetmap is en alle objecten (paden etc) meegenomen worden is het net zo functioneel als de kaart die Garmin meelevert
Jay-v schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Ik gebruik Garmin pay op zowel mijn Vivoactive 4 (touch) als Fenix 6 pro en inderdaad is touch wel echt een voordeel. Voor mij zou touch ook het argument zijn om van de Fenix 6 pro (titanium-sapphire) naar de Fenix 7 titanium-sapphire over te stappen; zowel voor sporten als daarbuiten één licht horloge. Maar om 1000 euro uit te geven aan een horloge, nee dat niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Frij5fd op 21-01-2022 21:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Frij5fd schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:10:
Ik gebruik Garmin pay op zowel mijn Vivoactive 4 (touch) als Fenix 6 pro en inderdaad is touch wel echt een voordeel. Voor mij zou touch ook het argument zijn om van de Fenix 6 pro (titanium-sapphire) naar de Fenix 7 titanium-sapphire over te stappen; zowel voor sporten als daarbuiten één licht horloge. Maar om 1000 euro uit te geven aan een horloge, nee dat niet.
Het klinkt wel als een voordeel, maar het is ook weer vrij simpel blind te doen. Hoeft maar één keer per dag, wanneer het het horloge om doet. Is het verschil uiteindelijk echt zo groot?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 00:34:
Hoeft maar één keer per dag, wanneer het het horloge om doet.
Was dat maar waar! Ik reken bijvoorbeeld altijd af met Garmin Pay in de supermarkt en toets dan vantevoren altijd thuis even de pincode al in zodat ik bij de kassa niet hoef te staan ‘prutsen’. Maar regelmatig vraagt het horloge toch weer opnieuw de pincode bij het afrekenen. Ik denk dat dit te maken heeft met dat ondertussen de hartslagmeting een keertje kort onderbroken is geweest (horloge is dan echter niet van mijn pols geweest). En even de pincode opnieuw intoetsen op mijn FR645M… dat zijn 20 button presses! Dan lijkt mij een touchscreen met 4 touches toch wel flink handiger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gebeurde bij mij ook wel eens en dan duurt het bij de kassa te lang vind ik. Heb er speciaal een ABN rekening voor aangemaakt maar gebruik het niet doordat het omslachtig is zonder touchscreen. Gebruik nu Apple Pay op mijn iPhone (2x stand-by button en klaar) omdat dit in 2 sec werkt. First world problem maar toch.

Het zijn dit soort voorbeelden waaruit je op maakt dat Garmin beter is in sport en minder in every day usecases. Apple en Samsung hebben dit soort kleine puntjes weer aan de sport kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Aghanim schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:09:
Het zijn dit soort voorbeelden waaruit je op maakt dat Garmin beter is in sport en minder in every day usecases.
Voor mij een reden om het niet te nemen en aangezien ik bij het boodschappen doen altijd mijn mobiel (en ook bij het hardlopen) mee heb en in het hoesje ervan prima zo'n dunne bankpas past, voegt een pols feature voor mij niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Als dat je zo vaak overkomt snap ik het wel inderdaad. Bij mij is het echt één keer per dag, het aantal keer dat ik hem opnieuw moest doen is op één hand te tellen. En dan kan ik het alsnog blind binnen een paar seconden dus ben sneller dan dat de caissière de pin aangezwengeld heeft.
Maar ik zou touch daarvoor ook echt wel makkelijker vinden hoor. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 09:52
Kan er iemand bevestigen met een Fenix 7 of de solar boord zoveel zichtbaar is zoals op de reviews? Ik vindt dit nogal lelijk op deze manier.

thx

[ Voor 21% gewijzigd door aaronito op 23-01-2022 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gonadan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:02:
Als dat je zo vaak overkomt snap ik het wel inderdaad. Bij mij is het echt één keer per dag, het aantal keer dat ik hem opnieuw moest doen is op één hand te tellen. En dan kan ik het alsnog blind binnen een paar seconden dus ben sneller dan dat de caissière de pin aangezwengeld heeft.
Maar ik zou touch daarvoor ook echt wel makkelijker vinden hoor. :P
Je pincode is te eenvoudig :+

Het aantal mensen dat 0000 1111 of 9999 heeft zal groot zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:06:Je pincode is te eenvoudig :+

Het aantal mensen dat 0000 1111 of 9999 heeft zal groot zijn :)
Oh dat geloof ik, maar nee ik heb gewoon een serieuze code. Alleen ben ik zo'n autistische Tweakers die het ritme gewoon blind in kan ratelen in een seconde of drie à vier. :+

Wat ik wel jammer vind is dat de portemonnee niet achter een sneltoets kan. Je kunt wel naar het snelmenu via een sneltoets en dan in één klik door, maar niet direct. Terwijl de rest van het snelmenu wel direct kan. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:09
Gonadan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Oh dat geloof ik, maar nee ik heb gewoon een serieuze code. Alleen ben ik zo'n autistische Tweakers die het ritme gewoon blind in kan ratelen in een seconde of drie à vier. :+

Wat ik wel jammer vind is dat de portemonnee niet achter een sneltoets kan. Je kunt wel naar het snelmenu via een sneltoets en dan in één klik door, maar niet direct. Terwijl de rest van het snelmenu wel direct kan. :D
Bij mijn Fenix 6 zit Garmin Pay gewoon onder een sneltoets. Knop rechtsonder even ingedrukt houden en ik kan betalen. Als je een toetsel hebt met fysieke knoppen, dan moet je dat volgens mij kunnen instellen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:14
Over Garmin Pay gesproken, ik volg het nu al een tijdje, maar echt uitbreiden met Nederlandse banken gebeurd al een tijdje niet. Zelf vind ik het onbegrijpelijk dat de meest op jongeren gerichte bank (ING) nog steeds niet meedoet.

Edit:
Zojuist gechat met de ING, ze geven aan er wel aan te werken, maar dat het niet bijna klaar is.

[ Voor 18% gewijzigd door jopie op 22-01-2022 14:27 . Reden: contact chat ING ]

Pagina: 1 ... 212 ... 324 Laatste