Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 211 ... 318 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:49
Eric van Ballegoie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:01:
[...]

De snelle fix staat los van koppeling met Connect. De eerste periode van mij test kon ik het horloge niet koppelen met Connect omdat mijn account niet de juiste rechten had. Ook zonder assisted GPS is de fix vrijwel instant. Uiteraard duurde het de eerste keer dat ik een activiteit startte wél aanzienlijk langer, maar bij elke opvolgende activiteit was het een kwestie van maximaal een seconden en dat in eerste instantie dus zonder dat het horloge met de telefoon gekoppeld was.
Vraagje had de apple watch bij de test een connectie met een iPhone?
Want dan pakt hij de GPS van de iPhone ipv de watch, dus dit zou ook een ander resultaat kunnen opleveren.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-07 13:06

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Tinusvolkel schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:05:
[...]

Vraagje had de apple watch bij de test een connectie met een iPhone?
Want dan pakt hij de GPS van de iPhone ipv de watch, dus dit zou ook een ander resultaat kunnen opleveren.
Nee, ik heb nooit een iPhone bij me tijdens het sporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:08
wij schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Ik heb uiteindelijk de 'gewone' Garmin fenix 7 Smartwatch Graphit/Silber besteld bij uhrcenter.de. Hier krijg ik 35 euro korting met de BELQ4P5 voucher. Wel komen er 6,50 euro verzendkosten naar NL bij. Dus uiteindelijk 671,40 euro. Lijkt me wel een mooie deal ;)
Mooi! All4running heeft hem (en andere nieuwe modellen) ook op voorraad. Wel voor de normale prijs van € 699, dus zonder korting. Maar dan heb je hem wel van een Nederlandse verkoper, en de volgende dag in huis, zeggen ze.

Bij mij kriebelt het ook wel, na alle berichten en reviews gezien te hebben, maar ik hoop dat ik me nog even kan inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-07 22:09
Ik zit even te kijken met de laatste software development kit hoeveel de Fenix 7 aan geheugen beschikbaar heeft voor datavelden. Dat is nu 256kB geworden, in plaats van 128kB voor de Fenix 5 plus en 6 pro.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel heel veel vind; mijn datavelden met de meeste functionaliteit gebruiken iets meer dan 100 kB en op gegeven moment gaan het stroomverbruik en CPU-belasting mogelijk ook een keer een niet meer te verwaarlozen impact hebben als ik de hoeveelheid gebruikte programmacode nog een keer verdubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aan de ene kant, beter te veel dan te weinig (en ze borduren natuurlijk weer voort op de toekomst, waarin meer mogelijk zal zijn).

Maar mijn lol in developen is een beetje verloren gegaan met alle verschillende specs en dan vooral fonts die werken op model 1 maar niet goed uitpakken op model 2, resoluties, finetunen per horloge, etc.

(Toegegeven, gaat vooral om watchfaces die ik zo efficient mogelijk probeerde te maken maar zeer regelmatig bij een nieuw model moest weer van alles aangepast worden om het daarop goed te laten uitzien en werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:24
Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:35:
[...]

Dat was geen grap, ik vind het echt jammer als je extra apps moet kopen voor functionaliteit die ik graag als basis zou willen beschouwen.
De zijstap over de telefoon mee nemen kwam voort uit dat ik las dat de AW ook de kracht van de telefoon juist gebruikt. In die zin is het meer een hybridesysteem en met vectoren kan het dan aardig soepel werken hebben we gezien. Gaat dus meer over technische achtergrond dan dat ik er een waardeoordeel mee wil geven. Ik krijg het idee dat jij het gevoel hebt dat ik de AW wilde aanvallen maar dat was niet mijn intentie.

[...]

In ieder geval sowieso niet zolang ik nog geen iPhone heb, want een AW met android is pas echt zonde volgens mij. :P

[...]

De discussie kan toch ook breder zijn dan jouw stellingen? Mijn zijstap over de noodzaak van de telefoon werd op doorgegaan, dat doet niets af aan het feit dat de AW gewoon soepeler is.
De stelling dat hij wel zonder telefoon kan is voor mij echter gelijk aan stellen dat Google Maps zonder internet kan, simpelweg onwaar. Natuurlijk heb je tegenwoordig nog maar zelden dat je Maps niet gecached is en je geen internet kan vinden, maar het blijft een vereiste die je hooguit tijdelijk kunt omzeilen.
Ik besef mij heel goed dat het voor bijna niemand een issue is, voor mij meestal ook niet. Toch is het voor mij ook een outdoortool om altijd voorbereid te zijn. In die zin is het kompas ook zinloos want ik kan prima op natuurlijke elementen mijn oriëntatie bepalen, toch vind ik het tof als hij er gewoon in zit. :+

Ga trouwens vooral door met je kruistocht want ik volg hem met plezier. Ik ken niemand met zoveel praktijkervaring in zoveel verschillende merken en modellen, dat is alleen maar leerzaam. Ik gooi er soms graag wat realisme tegenaan, maar dat is ook alleen maar om je op te vrolijken als je weer teleurgesteld bent. :)
toon volledige bericht
In ga niet in op de hele discussie, maar wil wel even vragen in hoe verre je die maps gebruikt voor te scrollen. Ik heb de voorbije 2j heel veel gehiked/fietst/mountainbiked op mijn f6pro en ik maak bijna altijd een nieuwe route of zet bestaande door van komoot. Ik volg dan uiteraard gewoon de navigatie.. Ik kan me niet voor de geest halen wanneer ik eens heb moeten pannen of zoomen, en daarnaast werkt die map zeer vlot, dus geen hakkelend of vertraagd beeld. Je zit toch niet de hele tijd te scrollen of te zoomen? In dat opzicht vind ik dus dat Gonadan gelijk heeft, het ecosysteem van garmin laat toe dat je out of the box meteen heel Europa op je toestel hebt, elk bospadje staat erin.

Trouwens je hebt toch al filmpjes van pannen/zoomen op f7 gezien en hoe vlot dat wel niet gaat? (omdat je insinueert dat mss dit op de f7 ook moeizaam zou gaan) Werkt uitstekend via touch screen. Ik vind het overigens ook twee onvergelijkbare toestellen. Het ene is een echt Apple product.. Afgelikt, klasse, sierraad voor sommigen, maar beperkt als rugged outdoor watch vanwege bouwkwaliteit en batterij. Daarnaast kan je er prima mee sporten. Het andere is een rugged outdoor watch wat uitblinkt in robuustheid(militaire standaarden) en batterijduur en wat serieuze stappen zet als smartwatch. Vorig weekend hebben we een partijtje gevoetbald en iemand met een AW ging een onschuldig duel aan, heel het scherm naar de Filistijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatthiasDS
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 16:12
Hoi 🙂

Ik wou inderdaad ook even m'n bezorgdheid daar aangeven. Goed mogelijk dat het met nieuwe AMOLED toestellen geen issue meer is of dat er zelfs nooit een structureel issue is geweest, maar ik durf het alleszins nog niet aan om een Epix van €1000 te kopen.

Voor mij wordt het een 7X Sapphire. Hoe schitterend dat scherm ook is 🙂

[ Voor 3% gewijzigd door MatthiasDS op 19-01-2022 18:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
Ray heeft zelf nog even gereageerd in de comments;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dsSreHJPF-OB5lmy9e73HKjsBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiU43pWBwgTwc17SIkrowj95.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trithemis
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-06 22:08

trithemis

Dragonfly

Ik snap dat hier op Tweakers veel mensen gaan voor de mooie kleurtjes. Voor mij draait het om de stand-by tijd en ik gebruik al 25 jaar transreflectieve schermen op Garmin producten. Als Apple een iPhone SE zou maken met een transreflectief scherm zou ik ‘m bijna blind kopen. Misschien komen we ooit nog eens bij de stand-by tijd van mijn Philips xenium telefoon, dat was iets van zes weken.

Ik probeer rustig te wachten tot de eerste aanbieding op een 7s sapphire solar. 100 euro eraf moet toch kunnen ergens het eerste half jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthiasDS
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 16:12
Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:46:
Bij dat soort foto's vraag ik mij altijd af wat je dan in de praktijk daadwerkelijk merkt.
Ik kan je wel vertellen dat het ook op m'n dagelijkse watchfaces heel merkbaar en storend begon te worden. Natuurlijk valt het met een zwarte achtergrond en weinig widgets minder op, maar het werd storend genoeg om eens een witte achtergrond te proberen om het volledig effect te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door MatthiasDS op 19-01-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:08
Cloclo100 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:03:
Ray heeft zelf nog even gereageerd in de comments;[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp wordt bij de Epix 2 het "always on" scherm na bepaalde tijd uitgeschakeld om inbranden te voorkomen. Daarmee is het voor mij dus geen always on scherm meer. Zoals gezegd kijk ik ook regelmatig onder een rare hoek op m'n horloge om even te zien hoe laat het is. Bij de Epix zou dat dan niet meer werken en moet ik eerst een polsbeweging maken.

Bovendien (maar dat is een andere discussie) denk ik dat ik een amoled scherm in de meeste gevallen te fel vind als horloge. Een beetje zoals Nook het zegt in de comments op DCR. Een transreflectief scherm is subtieler, en ik denk dat dat beter bij mij zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
danielvn schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:24:
[...]

Juwelier hier in de stad gebeld, deze had de Epix binnengekregen, morgen ophalen dus. Steun ik gelijk de lokale middenstand
En, had ie em? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:30

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ik heb vandaag op tips van jullie ook wat lokale shops gebeld en die zeiden allemaal dat er veel vraag was. Op dag 2 ... Ze hebben de marketing machine IDD goed aan het draaien. 1 Winkelier was oprecht een beetje klaar met deze manier van launchen omdat hij de ervaring heeft dat ze er nu veel tijd mee kwijt zijn en als het puntje bij paaltje komt Garmin zelf(of de grote webshops) nog altijd zo'n beetje het snelst kan leveren.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danielvn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 11:17
Ja zeker :9~,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:05:
Voor een sporthorloge wel maar voor een smartwatch dan weer niet vind ik :)
Maar goede apps kopen heb ik iig geen problemen mee, neem aan dat jij je foto's (aangezien je daar mod van bent :) ) ook niet bewerkt met paint maar daar ook een betere tool voor hebt gekocht
Daar heb je op zich wel een punt, maar dan heb je het wel over extra's of het standaardniveau ontstijgen. Dan ben ik wel benieuwd waarom de standaard kaarten niet voldoen, of is dat gewoon een kwestie van smaak?
Zo weet ik bijvoorbeeld van een medetweaker dat hij TopoGPS gebruikt, maar dat is dan primair voor de telefoon en dat de AW het ook kan is dan een hele fijne extra.
In die zin is er wel een verschil met Garmin, daar koop je een app echt alleen voor je horloge en dat is al snel een veel kleinere use case.

offtopic:
Overigens heeft Nikon bijvoorbeeld bedacht dat je tegen betaling extra mogelijkheden op je camera kunt krijgen. Dat vind ik een betere vergelijking en zou ik niet echt tof vinden. :P
Naar mijn weten heeft de apple watch alleen data nodig en geen power van de iphone.
Als je bijvoorbeeld de LTE koopt dan hoef je niet eens iets offline te zetten.
Maar zie het meer als een andere manier van selecteren.
Bij Garmin selecteer je bijvoorbeeld heel Europa en bij deze app selecteer je een vierkant van de kaart met wat je nodig hebt.
Dan moet ik het artikel nog eens opzoeken. Ik kreeg de indruk dat hij bijvoorbeeld in het geval van die kaarten dan dingen voorbereid zodat het horloge er efficiënt mee kan, beetje transcoding idee? En het vooraf inladen is dan eigenlijk hetzelfde maar dan alvast het resultaat opgeslagen. Maar wellicht zit ik er helemaal naast hoor.
Maakt verder ook niet uit, maar het is technische achtergrond en dat vind ik sowieso interessant. :P

LTE is wel een leuke optie, maar mijn autistische use case is 0 afhankelijkheden (oké, af en toe opladen mag nog). Ik denk dat ook zoiets juist meer wat voor een smartwatch is, je ziet het ook niet meer terug komen bij Garmin. Al had ik dat ergens nog wel verwacht, zeker nu er weer zoveel nieuwe modellen bij gekomen zijn de laatste tijd.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online
Cloclo100 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:29:
[...]

In ga niet in op de hele discussie, maar wil wel even vragen in hoe verre je die maps gebruikt voor te scrollen. Ik heb de voorbije 2j heel veel gehiked/fietst/mountainbiked op mijn f6pro en ik maak bijna altijd een nieuwe route of zet bestaande door van komoot. Ik volg dan uiteraard gewoon de navigatie.. Ik kan me niet voor de geest halen wanneer ik eens heb moeten pannen of zoomen, en daarnaast werkt die map zeer vlot, dus geen hakkelend of vertraagd beeld. Je zit toch niet de hele tijd te scrollen of te zoomen? In dat opzicht vind ik dus dat Gonadan gelijk heeft, het ecosysteem van garmin laat toe dat je out of the box meteen heel Europa op je toestel hebt, elk bospadje staat erin.

Trouwens je hebt toch al filmpjes van pannen/zoomen op f7 gezien en hoe vlot dat wel niet gaat? (omdat je insinueert dat mss dit op de f7 ook moeizaam zou gaan) Werkt uitstekend via touch screen. Ik vind het overigens ook twee onvergelijkbare toestellen. Het ene is een echt Apple product.. Afgelikt, klasse, sierraad voor sommigen, maar beperkt als rugged outdoor watch vanwege bouwkwaliteit en batterij. Daarnaast kan je er prima mee sporten. Het andere is een rugged outdoor watch wat uitblinkt in robuustheid(militaire standaarden) en batterijduur en wat serieuze stappen zet als smartwatch. Vorig weekend hebben we een partijtje gevoetbald en iemand met een AW ging een onschuldig duel aan, heel het scherm naar de Filistijnen.
toon volledige bericht
Soms heb ik dat wel hoor, als ik ergens in onbekend gebied loop en even verderop wil kijken of flink uit wil zoomen voor het overzicht. Dat laatste wil ik ook wel eens als ik in onbekend gebied een koers wil ga lopen en ik even wil zien welke kant ik op moet beginnen.
Dat hoeft voor mij echt niet megavloeiend te zijn, de F7 in de filmpjes zou ik prima vinden. De F5+ vind ik in de praktijk toch best wel heel erg traag en ik heb ook het gevoel dat het niet meer zo vlot was als in het begin. In die zin ben ik ook wel benieuwd hoe die F7 zich op langere termijn houdt op dat vlak. Voor mij zou wat ik nu van de F7 zie lekker werken, de F5+ noem ik dan werkbaar maar frustrerend, en die AW ziet er gewoon echt lekker soepel uit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:15:
[...]

Soms heb ik dat wel hoor, als ik ergens in onbekend gebied loop en even verderop wil kijken of flink uit wil zoomen voor het overzicht. Dat laatste wil ik ook wel eens als ik in onbekend gebied een koers wil ga lopen en ik even wil zien welke kant ik op moet beginnen.
Dat hoeft voor mij echt niet megavloeiend te zijn, de F7 in de filmpjes zou ik prima vinden. De F5+ vind ik in de praktijk toch best wel heel erg traag en ik heb ook het gevoel dat het niet meer zo vlot was als in het begin. In die zin ben ik ook wel benieuwd hoe die F7 zich op langere termijn houdt op dat vlak. Voor mij zou wat ik nu van de F7 zie lekker werken, de F5+ noem ik dan werkbaar maar frustrerend, en die AW ziet er gewoon echt lekker soepel uit.
F5+ is dan ook al een eeuwigheid uit in Tech termen 😉. Maar zoals eerder vermeld, ik vind het compleet verschillende toestellen en op een bepaalde manier onvergelijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
m0ridin schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:05:
Aan de ene kant, beter te veel dan te weinig (en ze borduren natuurlijk weer voort op de toekomst, waarin meer mogelijk zal zijn).

Maar mijn lol in developen is een beetje verloren gegaan met alle verschillende specs en dan vooral fonts die werken op model 1 maar niet goed uitpakken op model 2, resoluties, finetunen per horloge, etc.

(Toegegeven, gaat vooral om watchfaces die ik zo efficient mogelijk probeerde te maken maar zeer regelmatig bij een nieuw model moest weer van alles aangepast worden om het daarop goed te laten uitzien en werken)
Daar werd ik in het begin ook flauw van, totdat ik met custom fonts ging werken. Dan is een nieuwe resolutie, zoals nu met de epix 2 met 416x416 pixels, even alles qua geometrie omrekenen in een spreadsheet en nieuwe fonts aanmaken, daarna is het weer geregeld. Maar heel efficiënt met geheugen omgaan is er dan niet meer bij natuurlijk.

Ik zie in het developer forum bij Garmin weinig vragen meer over geheugenoptimalisatie, de laatste 2 jaar. Ooit, met de Fenix 3, was het met 16 Kb echt sappelen en ook met de 32 kB van de Fenix 5 hield het niet over. Sinds de 128 kB van de Fenix 5 plus en 6 pro is er ruim voldoende geheugen voor datavelden.

[ Voor 13% gewijzigd door Frij5fd op 19-01-2022 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gonadan het zijn 2 losse toepassingen op de AW:
- Workoutdoors App = €5.99 en geeft je de sport features vergelijkbaar met Garmin (data screen customizen, workouts maken en routes volgen op de kaart. Geen turn by turn). Met deze app maak je van basic sport horloge een waardig sport horloge. Deze app biedt de mogelijkheid om kaarten op je iPhone te selecteren en die te uploaden naar je AW. Je kunt vervolgens routes volgen God import etc.) en de kaart gebruiken zonder telefoon. Is geloof ik op basis van OSM.
- Apple Maps. Kan wel turn by turn maar heeft (geloof ik) wel data verbinding nodig. Of van iPhone of met een AW LTE.

Andere apps ken ik niet. Voor hardlopen gebruikte ik dus altijd WorkOutDoors.

Waar blijven de real life foto’s van de Epix hier? :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:21

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
Zo, dat was even bijlezen hier 8)

Voor de 100km ultratrail (met 3200 hoogtemeters) die ik in het Lake District gepland heb staan moet ik een nieuw horloge aanschaffen want mijn FR935 gaat het vermoedelijk die afstand met navigatie aan het niet redden op één lading.

Dus ik dacht tot voor kort over een paar maanden die F7(+) te gaan kopen maar ineens zie ik die Epix met een mooi scherm en dat is vooral op navigatie ook wel ubermooi. Maar ja, dat is weer inleveren op batterijduur. Ook omdat die 47mm is en niet 51mm.

Ik ben zo blij dat ik toch pas in april/mei dat nieuwe toestel wil hebben, kan ik nog mooi de kat uit de boom kijken. (en weet ik of ik nog steeds op plan lig voor die ultra)

Daarnaast, ik zag dat ik nog mede-auteur ben in dit topic. In een lang verleden was dat prima. Tegenwoordig consumeer ik vooral op GoT. Aangezien de oude TS nogal stoffig is, ik geef graag mijn stokje aan een enthousiast iemand(en) door die daar mee aan de slag wil. Haal ik mezelf uit dat lijstje.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis

trithemis

Dragonfly

DCR heeft weer wat nieuwe video’s geplaatst zie ik op Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Damnit, hoe meer ik aan het kijken ben hoe meer ik denk "Die fenix7 en epix 2 zijn eignelijk best alternatieven voor de FR945..."

Grootte is gelijk aan de 945 (wel iets dikker en relatief best wat zwaarder), maar dan met groter scherm.
Batterijduur epix2 komt ook best in de buurt van de 945, wat minde rmet altijd aan en wat meer met wakeup...

Maar ja, die prijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Garmin gaat doen met een FR955… gaan ze daar ook overstappen naar een touchscreen en misschien zelfs een oled optie? Mijn eerste Garmin horloge, een FR610, had namelijk toen al een touchscreen, dus touch op een Forerunner is niet nieuw voor Garmin. Ik kijk de kat nog even uit de boom… 8)

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
m0ridin schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:54:
Damnit, hoe meer ik aan het kijken ben hoe meer ik denk "Die fenix7 en epix 2 zijn eignelijk best alternatieven voor de FR945..."

Grootte is gelijk aan de 945 (wel iets dikker en relatief best wat zwaarder), maar dan met groter scherm.
Batterijduur epix2 komt ook best in de buurt van de 945, wat minde rmet altijd aan en wat meer met wakeup...

Maar ja, die prijs :P
Ik heb een Epix besteld. Voor de 945 had ik een Fenix5, maar dat horloge had wat problemen dus onder garantie terug gebracht. Ik hoop hem volgende week te hebben. De 945 blijf ik gebruiken voor de survivalruns en verder gebruik ik dan de Epix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
trithemis schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:06:
Ik snap dat hier op Tweakers veel mensen gaan voor de mooie kleurtjes. Voor mij draait het om de stand-by tijd en ik gebruik al 25 jaar transreflectieve schermen op Garmin producten. Als Apple een iPhone SE zou maken met een transreflectief scherm zou ik ‘m bijna blind kopen. Misschien komen we ooit nog eens bij de stand-by tijd van mijn Philips xenium telefoon, dat was iets van zes weken.

Ik probeer rustig te wachten tot de eerste aanbieding op een 7s sapphire solar. 100 euro eraf moet toch kunnen ergens het eerste half jaar?
Waarom is een enorm lange standby tijd voor jou zo belangrijk? Oprechte vraag, ik vind een werktijd van minder dan twee dagen zoals bij de Apple Watches en de Samsung Galaxy Watch4 echt vervelend, maar vijf of meer dagen is toch prima?

PS: Als je écht ultiem lange accuduur wilt in een Garmin horloge, kijk dan eens naar de Enduro, die heeft echt bizar lange accuduur (ik heb er afgelopen zomer ruim twee weken mee gedaan, met dagelijks meerdere uren GPS-activiteit). Mist alleen wel kaartfunctionaliteit en muziek, wat het een raar product maakt binnen de line-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickC schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:02:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Garmin gaat doen met een FR955… gaan ze daar ook overstappen naar een touchscreen en misschien zelfs een oled optie? Mijn eerste Garmin horloge, een FR610, had namelijk toen al een touchscreen, dus touch op een Forerunner is niet nieuw voor Garmin. Ik kijk de kat nog even uit de boom… 8)
Daar probeer ik nog op te wachten ook ja, ben echt fan van de FR9x5 lijn... Had kort een Fenix5 toen deze uit kwam maar was er geen fan van, destijds dus geswitcht naar de FR935 eng een spijt.

Vermoed dat ook daar wel een touchscreen in gaat komen, wellicht geen oled (want meer gericht op triathlon atheten en meer echt sporthorloge).

Het is trouwens niet alleen de helderheid/kleuren van de epix2 die ik wel erg aantrekkelijk vind, ook de resolutie is natuurlijk een stuk hoger vergeleken met de fenix/forerunner en dat maakt de maps ervaring ook weer prettiger (en alle andere gfx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Eric van Ballegoie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:38:
[...]

Waarom is een enorm lange standby tijd voor jou zo belangrijk? Oprechte vraag, ik vind een werktijd van minder dan twee dagen zoals bij de Apple Watches en de Samsung Galaxy Watch4 echt vervelend, maar vijf of meer dagen is toch prima?

PS: Als je écht ultiem lange accuduur wilt in een Garmin horloge, kijk dan eens naar de Enduro, die heeft echt bizar lange accuduur (ik heb er afgelopen zomer ruim twee weken mee gedaan, met dagelijks meerdere uren GPS-activiteit). Mist alleen wel kaartfunctionaliteit en muziek, wat het een raar product maakt binnen de line-up.
Eric, wat is jouw mening over de OLED schermen en de potentiële inbranding? Ik heb de indruk dat nogal veel mensen op dit forum bezorgd zijn over de kans dat dit gebeurt, plus dan een het feit dat dit buiten garantie zou gebeuren met de nodige bijhorend frustraties. Vind je de zorgen overdreven, of deel je de mening? Uiteindelijk gaat het hier over het vlaggenschip van € 1.000 ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Wat ik erover kan zeggen is dat ik er zelf geen negatieve ervaring mee heb, maar dat ik wellicht ook niet de juiste persoon ben om dit te ervaren, omdat ik mijn secondaire horloge vaak wissel en mijn primaire klokje een mip-scherm heeft.

Ik heb bij mijn tests van oledhorloges zoals die van Samsung, Apple, Huawei en ook de Garmin Venu zelf nooit iets van retentie of inbranden gemerkt. Ik krijg de Venu 2 Plus deze week binnen en zal er bij dat horloge extra op letten en hem ook flink belasten met een high-contrast watchface. Als jullie andere suggesties hebben voor schermtests, let me know!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 15:22
[...]

Andersom kan je stellen of mooie kleurtjes zo belangrijk zijn voor een sporthorloge (oké resolutie zeker). Zowel Desfit als DCR zeggen te kiezen voor de Epix, maar beiden vergelijken ze hem dragend aan de linker- en rechterpols. Da's niet echt een use case voor de meesten hier. Wat ik wil zeggen, ik heb nul, nada problemen met de functionele zichtbaarheid van mijn F5 en langere accuduur is altijd prettig, Nog minder omkijken naar. Komt daarbij de niet geheel onterechte zorg om inbranden en mijn keuze zou weer doorslaan naar de 7 (maar doe dan het flaslight ook op de gewone, diewilikookmaargeenX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
ZlM01 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:52:
Ben nu door dit forum te lezen bang geworden dat bij mijn Epix het scherm gaat inbranden :(
Als je 1000 euro neertelt wil je dat natuurlijk niet. Ben wel sowieso van plan om de always on display aan te zetten.
Als het een kleine troost voor je mag wezen, mijn Venu 1 heeft ook last van inbranding (wel niet zoals de foto in een eerdere post). Echter heb ik er in de praktijk geen last van, ik merk het enkel met maps (CIQ app) en functioneel hindert het me ook niet. Het enige wat ik zuur vindt is dat het voorkwam na ~3 jaar en het was toch ~350€ hé, laat staan met een ding van 1000€. Al moet ik er voor de eerlijk bij zegen, dat is tenminste toen het me opviel toen ik een map opende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-06 09:50
Eigelijk heeft garmin dit goed bekeken.
90% heeft eigelijk genoeg aan de standaard 7 die 699e kost.
Maar we willen allemaal het mooie schermpje of mulit band gps en dan ben je 2a 300e meer kwijt

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
ToolkiT schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:41:
[...]

In de comments van DCRM https://www.dcrainmaker.c...nt-page-1#comment-3998618 stond deze foto..
[Afbeelding]

Wel van een ander/ouder model (venu?), maar toch wel zorg wekkend :X
Komt idd van een Venu 1, heb ook een ingebrand scherm, maar niet zoals op de foto. In de praktijk heb ik er geen last van en zie het enkel bij een app met een lichte achtergrond, doet niks af aan de functionaliteit. En dit komt van iemand die een mooi scherm belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online
Frenz64 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:14:
Andersom kan je stellen of mooie kleurtjes zo belangrijk zijn voor een sporthorloge (oké resolutie zeker). Zowel Desfit als DCR zeggen te kiezen voor de Epix, maar beiden vergelijken ze hem dragend aan de linker- en rechterpols. Da's niet echt een use case voor de meesten hier. Wat ik wil zeggen, ik heb nul, nada problemen met de functionele zichtbaarheid van mijn F5 en langere accuduur is altijd prettig, Nog minder omkijken naar. Komt daarbij de niet geheel onterechte zorg om inbranden en mijn keuze zou weer doorslaan naar de 7 (maar doe dan het flaslight ook op de gewone, diewilikookmaargeenX).
Los van de accuduur is het scherm feitelijk gewoon een kwestie van smaak. De één wil graag sprankelende kleuren, de ander liever low-profile. Extra resolutie en breder kleurenpalet kan een voordeel zijn, maar hoeft niet voor iedereen te gelden. Ome Ray vindt de sprekende kleuren duidelijk mooier, maar benoemt dat ook niet per se in relatie tot sporten maar gewoon het gevoel wat het scherm hem geeft.
Denk dat dit zo'n onderwerp gaat zijn waar iedereen een mening over heeft en veel discussie over gaat zijn, maar waar nooit consensus bereikt gaat worden (hoeft ook niet). :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:30
Ergens vind ik dat MIP scherm juist fijn omdat het niet zo schreeuwerig is eigenlijk. Amoled is absoluut mooier als je puur naar het scherm kijkt. Maar om je pols is zo'n MIP wel aantrekkelijk.

Wat betreft kaarten. Ik vraag me toch af hoe mensen dit daadwerkelijk denken te gaan gebruiken. Ik gebruik voor overzicht op een kaart altijd OSMand+ op m'n telfoon. Die heb ik altijd bij me, je maakt immers ook soms een foto. Dit is snel, alles staat erop en offline gedownload. In mijn summiere ervaring gebruik ik dan de kaart van de fenix als daar een koers op staat of om even snel de omgeving te checken. Voor een grote overzichts check is het gewoonweg ongeschikt. Het kan je wel uit de flow halen, en daarin komt zo'n fenix wel echt tot z'n recht (niet om de zoveel tijd op je telefoon kijken)

Enige nadeel wat ik heb ondervonden: de Fenix kan niet zoals een Edge navigeren en me over een andere route sturen. Dit is wel jammer, wellicht moet ik dan toch aan een nieuwe edge voor het volgen van MTB tracks in het buitenland. Iemand daarmee ervaring op een fenix?

Wel interessant dat de F7S veel mannelijker is dan de 6s qua design. Toch ben ik wel blij met dat iets grotere scherm van de F6

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Het is alleen niet alleen een sporthorloge meer, voor mij is het mijn 24/7 horloge, dus dan wordt een mooi display toch weer wat belangrijker.

Alsnog een afweging natuurlijk, wel eens dat ~ een week gebruik kunnen maken van het horloge (DCR had het zelfs over 6 dagen met een uur workouts per dag?!) is an sich prima. Voor mij geldt hoe minder ik me met de batterij bezig hoef te houden hoe beter, dus 2 weken is nog beter, maar een klein weekje is wel prima bruikbaar.

Maar datavelden met meer info/details, maps met meer info/details, watchfaces die er goed scherp en levendig uitzien... Sign me up.

Zijn denk ik ook van die dingen, als je alleen een fenix7 zal hebben mis je oled niet maar als je eenmaal oled hebt gebruikt valt een fenix scherm daarna wellicht tegen?

Weet ook niet hoe de transflective schermen nu zijn, kan me voorstellen dat die kwaliteit ook aardig is verbeterd tov 2-3 jaar terug (en dus mijn FR945). Zelfde natuurlijk met OLED, die techniek zal ook verbeterd zijn waardoor zaken als burnin hopelijk echt geminimaliseerd/uitgebannen kunnen worden.

@twowheeler

Ik gebruik maps op mijn forerunner nu vooral als (vooraf ingestelde) navigatie te voet en op de fiets. Even een route naar een locatie bepalen en volgen maar... Ook op vakanties, danwel een route laten bepalen danwel vooraf laden en daarop navigeren.

Inderdaad, scrollen en zoomen is echt wel ruk op de FR945 door knoppen en responsiviteit maar dat is dus met de snellere hardware en touch ook iets uit het verleden. Dan kan je dus snel om je heen kijken, zien wat waar is, orienteren, etc.

Waar mogelijk gebruik ik navigatie dus ipv mijn telefoon, helemaal rennend/lopend/fietsend (vaak wel telefoon actief in de jaszak als ik snel moet aanpassen vanwege hierboven genoemde redenen maar stel dat die ook ogpelost worden of zijn... ideaal)

[ Voor 17% gewijzigd door m0ridin op 20-01-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb Garmin nog nooit horen vertellen over verbeterde schermen die MIP gebruiken. In de loop van de jaren zijn de schermen iets groter geworden en daarmee ook de resolutie. Maar de ppi is nog steeds hetzelfde volgens mij. Waarom is deze ppi nooit hoger geworden? Is dat een beperking van de MIP techniek misschien? En het aantal kleuren is ook beperkt en gelijk gebleven volgens mij. Het hoge contrast van oled boeit me eigenlijk niet zo veel, maar wel de hogere resolutie en betere kleurweergave.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:38
Het mij nog niet duidelijk geworden, maar kun je bij de Epix de helderheid van het scherm verlagen? Ik kan mij voorstellen dat je op sommige momenten minder behoefte hebt aan een helder scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EdwinW schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:40:
Het mij nog niet duidelijk geworden, maar kun je bij de Epix de helderheid van het scherm verlagen? Ik kan mij voorstellen dat je op sommige momenten minder behoefte hebt aan een helder scherm.
Ik dacht dat Ray ergens noemde in z’n YT review dat b.v. tijdens slaap de helderheid veel lager was en je dat ook kon instellen. Want in het donker wordt je ‘s nachts natuurlijk verblind door zo’n oled als daar de helderheid niet flink van is verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:38
Dat was iets dat de watchface een minimaal uiterlijk krijgt en dat je tussen bepaalde tijdstippen (slaap) de allways on kan uitzetten. Het scherm overdag (mooi duidelijk) zou wat mij betreft ook overdag wat meer gedimd moeten kunnen worden, minder opvallend, besparing energie, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Always on betekent volgens mij dat de Epix wel aan is, maar niet zo fel. Als je het scherm activeert door hem op te heffen, wordt hij feller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens mij kwam in zijn video review voorbij dat je het scherm in 3 stappen kunt dimmen.
Er zijn hier mensen die hem al binnen hebben gezien de reacties. Wellicht kan iemand het voor je bevestigen.

[ Voor 33% gewijzigd door Farmerwood op 20-01-2022 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 11:34
Dat kan volgens mij zeker, uit de Epix 2 manual:
Select an option:
Select Always On Display to keep the watch face data visible and turn down the background. This option impacts the battery and display life (About the AMOLED Display).

Select Brightness to set the brightness level of the screen.

Select Alerts to turn on the screen for alerts.

Select Wrist Gesture to turn on the screen by raising and turning your arm to look at your wrist.

Select Timeout to set the length of time before the screen turns off.
https://www8.garmin.com/m...D0-8087-F6E2EAC625D6.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

twowheeler schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:04:
Ergens vind ik dat MIP scherm juist fijn omdat het niet zo schreeuwerig is eigenlijk. Amoled is absoluut mooier als je puur naar het scherm kijkt. Maar om je pols is zo'n MIP wel aantrekkelijk.

Wat betreft kaarten. Ik vraag me toch af hoe mensen dit daadwerkelijk denken te gaan gebruiken. Ik gebruik voor overzicht op een kaart altijd OSMand+ op m'n telfoon. Die heb ik altijd bij me, je maakt immers ook soms een foto. Dit is snel, alles staat erop en offline gedownload. In mijn summiere ervaring gebruik ik dan de kaart van de fenix als daar een koers op staat of om even snel de omgeving te checken. Voor een grote overzichts check is het gewoonweg ongeschikt. Het kan je wel uit de flow halen, en daarin komt zo'n fenix wel echt tot z'n recht (niet om de zoveel tijd op je telefoon kijken)

Enige nadeel wat ik heb ondervonden: de Fenix kan niet zoals een Edge navigeren en me over een andere route sturen. Dit is wel jammer, wellicht moet ik dan toch aan een nieuwe edge voor het volgen van MTB tracks in het buitenland. Iemand daarmee ervaring op een fenix?

Wel interessant dat de F7S veel mannelijker is dan de 6s qua design. Toch ben ik wel blij met dat iets grotere scherm van de F6
Ik navigeer regelmatig met mijn 5X, en het werkt goed maar het kleine scherm en de knopbediening is wel een beperking..
Met name voor het overzicht is het lastig.. vaak heb ik een gedetailleerde OS kaart bij me als backup/overzicht/routeplanning. Maar op een papieren kaart weet je natuurlijk niet waar je precies bent, dus horloge helpt dan om even snel te checken of je nog niet langs een footpath gelopen bent etc.
Dus een F7X/Epix zijn daar echt wel een stap voorwaards in, en touchscreen geeft daar voor mij echt wel functioneel voordeel.
Kaart op telefoon gebruik ik ook wel eens.. maar telefoon zit vaak in binnenzak of tas dus dat is lastiger om de hele tijd te gebruiken dan even snel op de pols..
Maar laatst heb ik het wel gedaan want de kaart die een vriend van me bij zich had was net niet gedetailleerd genoeg en we moesen even kijken hoe we weer terug zouden kunnen gaan (deels van de paden af O-) )
Maar bij google maps ben je afhankelijk van telefoon signaal (en dat is in de regio waar ik woon niet altijd even goed), en bij maps.me (aanrader trouwens), moet je er wel aan denken dat je van te voren de offline kaarten ingeladen hebt..

[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 20-01-2022 10:55 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100

Ik heb ook een Edge voor mtb-en, maar als ik fout rij dan is de herberekening toch heel traag en vaak niet performant? Of mis ik een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Trouwens, vraagje over de kaarten in de F7/epix.. kan je die alleen laden per continent of ook kleinere regios?
Bij mijn oude garmin etrex (inmiddels antiek ;) ) kon je ongeveer per regio de kaart uploaden (waarschijnlijk doordat geheugen erg beperkt was en de data via een serial cable geupload moest worden).

In mijn 5X heb ik een custom map (met topo en wegen) geupload, maar ik weet niet meer precies hoe ik dat gedaan heb..

Maar ik kan me voorstellen dat je in de F7 de kaarten van europa standaard wil hebben en als je buiten europa op reis gaat dan 1 land wil toevoegen (zeker als je de 16GB versie hebt)..
kan dat of als je wereld reiziger bent heb je dan de 32GB versie nodig?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZlM01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-06 14:46
Firestorm666 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Als het een kleine troost voor je mag wezen, mijn Venu 1 heeft ook last van inbranding (wel niet zoals de foto in een eerdere post). Echter heb ik er in de praktijk geen last van, ik merk het enkel met maps (CIQ app) en functioneel hindert het me ook niet. Het enige wat ik zuur vindt is dat het voorkwam na ~3 jaar en het was toch ~350€ hé, laat staan met een ding van 1000€. Al moet ik er voor de eerlijk bij zegen, dat is tenminste toen het me opviel toen ik een map opende.
Met always on display aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wat ik een beetje begreep uit de review van DCR is dat ze vanaf de Venu 2 (En dus ook op de Epix) wel een heel ander algoritme gebruiken om het scherm te sparen. Zo doen ze nu aan pixel shifting en mag een pixel maximaal 3 minuten achter elkaar aanstaan (dat limiet geldt nu blijkbaar sowieso voor 3th party watchfaces).

Zie ook https://developer.garmin....face-for-amoled-products/

[ Voor 15% gewijzigd door BastiaanN op 20-01-2022 11:32 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
ZlM01 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Met always on display aan?
Nee, dat heb ik altijd zo gehad, vanwege het inbrandgevaar. Ik weet dat oled hiervoor gevoelig is, dus ik had wel verwacht dat het uiteindelijk ging voorkomen, maar niet zo snel al.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Firestorm666
Omwille van het angstzweet voor ingebrande OLED schermen, heb ik wat foto's gemaakt van mijn Venu 1 en dat het niet persé het einde van de wereld hoeft te zijn. Al blijft het natuurlijk zuur dat een horloge van 350€ er zo "snel" last van heeft (Ik heb m ongeveer 3 jaar en t viel me recent pas op). Langs de andere kant, het was Garmin's eerste met een AMOLED schermpje, ze zullen er vast wel uit geleerd hebben.

Edit: De vlekken op de menu foto's komen door de lichtinval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLsdtgdbm2oYnV-f2-YspVnZ5Ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fsepwJGeucfuebVOyMV4kpn0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQIT_mDCZTezG5UtDmK376uboL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJ6I6od0pmfUYGr410jlAqTC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQ_-sXSRBii4_ZVjHXuIkw3II6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vy6oT1TJrGWw5tiCI6BWYVPM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3I1c2s3b6EbOaQUn3Jg3EyHYo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVdK450JOrYP931h99Yo1Axp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppRLPTXywhlbASvgCmUm33H4W3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H8y7L8CJbiBuyUf1w03Mf9fZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-Fz1aouJxW6yLrU9vt63Zn4AwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/94DL62CMhr7peCftdmIJfCtJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Vriendelijk bedankt voor de uitgebreide info. Zo weinig mogelijk wit gebruiken dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Dat is ook de reden dat alle standaard menu's van de Epix en ook de watchfaces bijna allemaal een zwarte achtergrond hebben denk ik.

Ik zou gewoon 1x per week wisselen van watchface en sws de functie aanzetten dat het scherm uit gaat wanneer je slaapt.

En als het ECHT een groot probleem wordt binnen x jaar, zal Garmin wel iets moeten doen om slechte publiciteit voor het ultra high end horloge te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZlM01
Het is gedaan met twijfelen over burn-in en of ik beter een Fenix 7 zou kopen.
Verzendbevestiging ontvangen. Dacht dat ik nog wel even 3 tot 5 weken bedenktijd ging hebben, is blijkbaar 3-5 dagen geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ZlM01 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:14:
Verzendbevestiging ontvangen. Dacht dat ik nog wel even 3 tot 5 weken bedenktijd ging hebben, is blijkbaar 3-5 dagen geworden.
Dat is snel! Wie is deze partij die zo snel kan leveren? :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24
Fenix 7 of de Epix?
En zelfde vraag als hierboven, welke partij inderdaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZlM01
Megupe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Fenix 7 of de Epix?
En zelfde vraag als hierboven, welke partij inderdaad?
De Epix Sapphire en gewoon via de site van Garmin. Had het ook niet verwacht. Fysieke winkels in België hebben ze zelf nog niet eens geleverd gekregen bij diegene die ik nagevraagd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
ZlM01 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:39:
[...]

De Epix Sapphire en gewoon via de site van Garmin. Had het ook niet verwacht. Fysieke winkels in België hebben ze zelf nog niet eens geleverd gekregen bij diegene die ik nagevraagd heb.
Dus jij hebt ook pakweg eergisteren een Epix op de Belgische website besteld, en die wordt nu al geleverd? Want dat heb ik ook gedaan EN IK HEB NOG GEEN MAIL! :'( (nee hoor, geen FOMO hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZlM01
Cloclo100 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Dus jij hebt ook pakweg eergisteren een Epix op de Belgische website besteld, en die wordt nu al geleverd? Want dat heb ik ook gedaan EN IK HEB NOG GEEN MAIL! :'( (nee hoor, geen FOMO hier)
Eergisteren besteld eigenlijk.

Voor Belgische mensjes: in de AS Adventure gaan ze beide toestellen binnen krijgen, maar enkel voor de Fenix krijgen ze toonzaalmodellen. Zou dat ook te maken hebben met zichtbare burn-in omdat het constant op zelfde scherm gaat staan? Ik gok van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online
Bedoel je dan een alternatieve route zoeken naar dezelfde bestemming? Of gewoon het volgen van een route?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online
PatrickC schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:39:
Ik heb Garmin nog nooit horen vertellen over verbeterde schermen die MIP gebruiken. In de loop van de jaren zijn de schermen iets groter geworden en daarmee ook de resolutie. Maar de ppi is nog steeds hetzelfde volgens mij. Waarom is deze ppi nooit hoger geworden? Is dat een beperking van de MIP techniek misschien? En het aantal kleuren is ook beperkt en gelijk gebleven volgens mij. Het hoge contrast van oled boeit me eigenlijk niet zo veel, maar wel de hogere resolutie en betere kleurweergave.
Boerenlogica: de techniek leunt op het weerkaatsen van licht. Ik kan mij zo voorstellen dat er wel een ondergrens is waarop je nog enigszins effectief een kleur kunt laten zien door reflecteren en wat wanneer lijntjes te dun worden het dan gewoon weg gaat vallen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Dat is positief. Hier dinsdag in de ochtend een F7 Sapphire besteld maar nog niks ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:30
Gonadan schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Bedoel je dan een alternatieve route zoeken naar dezelfde bestemming? Of gewoon het volgen van een route?
IK bedoel als je een track volgt en je wijkt daar van af. Dus je rijdt voorbij een afslag, dan stuurt hij je terug, of via een andere weg terug op de track (dit is vooral in het buitenland en op de racefiets handig. En ik gok enkel op de edge beschikbaar

Edit: wat betreft maat kiezen wil ik mensen wel aanraden echt te passen of in ieder geval de breedte van je pols te meten. Ik heb bijvoorbeeld een omtrek van 16cm ongeveer, maar de 6s staat bij mij kleiner dan ik uit vergelijkbare foto's kan halen.

Iemand die van 19.30 naar 20.30 is gegaan en kan bevestigen dat animated workouts nu wel werkt?

[ Voor 26% gewijzigd door twowheeler op 20-01-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
ZlM01 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:49:
[...]

Eergisteren besteld eigenlijk.

Voor Belgische mensjes: in de AS Adventure gaan ze beide toestellen binnen krijgen, maar enkel voor de Fenix krijgen ze toonzaalmodellen. Zou dat ook te maken hebben met zichtbare burn-in omdat het constant op zelfde scherm gaat staan? Ik gok van wel.
Aaarggg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 02-07 22:55

Roozzz

Plus ultra

AS Adventure is toch gewoon Bever in Nederland?

Je kan er eens een belletje aan wagen. Het zou me verbazen als zij ze niet zeer binnenkort binnenkrijgen :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Roozzz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:59:
[...]

AS Adventure is toch gewoon Bever in Nederland?

Je kan er eens een belletje aan wagen. Het zou me verbazen als zij ze niet zeer binnenkort binnenkrijgen :P
Ging me eerder over de eergisteren besteld en al verzonden 😜. Maar komt goed, first world problems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 02-07 22:55

Roozzz

Plus ultra

Cloclo100 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Ging me eerder over de eergisteren besteld en al verzonden 😜. Maar komt goed, first world problems.
Ah zo. Sterkte :>

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis

trithemis

Dragonfly

[...]

Hey Eric, tof dat je meedenkt. Ik ben geen enorme duursporter ofzo, het is meer het gevoel dat een horloge niet vaak hoeft worden opgeladen. Mijn normale horloge was een Citizen ecodrive, die loopt altijd op zonne-energie, maar sinds ik een Garmin Vivomove HR heb (het oog wil ook wat) vind ik de 4-5 dagen dat die het uit houd erg kort. Bovendien hou ik bij zo’n enorme uitgave graag rekening met achteruitgang batterij na aantal jaar + winterse temperaturen. Bij elektrische auto’s kijk je (als je slim bent) ook naar bereik in winter met 80% van de accu.

De enduro heb ik inderdaad serieus naar gekeken, maar afwezigheid van maps samen met de enorme omvang van dat ding maken het niet interessant. Qua prijs is de instinct solar dan nog beter, maar die heeft dan weer geen turn-by-turn navigatie en erger nog ziet er uit als een kermis horloge. Er schijnt een nieuwe versie van aan te komen binnenkort, maar vrees dat die niet ineens stylish wordt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online
twowheeler schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:53:
IK bedoel als je een track volgt en je wijkt daar van af. Dus je rijdt voorbij een afslag, dan stuurt hij je terug, of via een andere weg terug op de track (dit is vooral in het buitenland en op de racefiets handig. En ik gok enkel op de edge beschikbaar
Bij mijn weten werkt dat gewoon. Ik krijg een koersfout melding als ik van een koers af wijk. Doe je echt turn by turn dan probeert hij je alsnog naar de bestemming te krijgen.
Als ik jou was zou ik even goede filmpjes daarvan opzoeken, want het kan op een Fenix meer dan je denkt volgens mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 23:46
Qua levering was het altijd zo (pre corona) dat winkels voorgingen ten opzichte van de site van garmin zelf. Met andere woorden de dealers krijgen voorrang omdat zij de ondersteuning en tekst en uitleg geven voor veel mensen. Daarbij is er bij sommige modellen een afspraak gemaakt met winkels, een soort van exclusiviteit en/of voorrang regeling. Dat wil zeggen dat deze winkelketen (want het zijn meestal de winkels die veel garmin verkopen) wat meer en sneller geleverd krijgt. Verder krijgen alle dealers meestal wel één exemplaar waarna het weer achteraan in de rij aansluiten wordt.

Tot slot rolt garmin meestal langzaam uit. Dit houdt in dat er mondjesmaat gestart wordt en daarbij scherp gekeken wordt naar of er productie problemen zijn zodat uitrol tijdig gestaakt kan worden om zo problemen op te lossen. Naar mate een toestel langer uit is wordt ook de productie en daarmee leveringen opgeschroefd.

@twowheeler @Gonadan Bij de 5+ laat hij min of meer zien hoe ver je van de track afzit en waar deze ligt ten opzichte van je huidige positie (pijl naar track). Als je nog / weer in de buurt bent is dat met geluid, maar is het verder dan is er geloof ik geen geluid meer (zodat je niet gestoord wordt van al het gepiep). Echt terugsturen gaat alleen via turb-by-turn (verschil route en track dus)

[ Voor 18% gewijzigd door rockhopper op 20-01-2022 14:28 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]
Andersom kan je stellen of mooie kleurtjes zo belangrijk zijn voor een sporthorloge (oké resolutie zeker).
Als je de 7X in de vergelijking betrekt, verandert dat de zaak - maar omdat ik die te groot vind gaat het voor mij tussen de 7 en epix. Aangezien ik wel waarde hecht aan detail van de kaarten, en de accuduur van mijn huidige 6pro meer dan zat is - is de epix de logische keuze.

Inbranden is niet echt een probleem - de epix een heeft een aantal maatregelen om burn in te voorkomen. (o.a. pixel shift)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Als je de F7solar en de Epix vergelijkt, hebben ze een even groot scherm zijnde 1,3” en dezelfde behuizing. Moet ik daar dan nog de solar-ring aftrekken of is de bezel van de Epix gewoon dunner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@twowheeler bij mij werken de animated workouts vanaf 20.00 prima.

Overigens referee je meerdere keren aan dat de F6s ‘vrouwelijk’ oogt. Nu voel ik me persoonlijk niet aangesproken als drager maar in de kringen waarin ik me bevindt is geen enkele vrouw die dit horloge dagelijks zou willen dragen hoor :+

De letterlijke woorden van mijn vriendin zijn ‘een lelijk kermis horloge’ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Mooi, mooi, een Fenix is ook lastig te kwalificeren als mooi. Wel functioneel, rugged, stoer, oké dat wel

Ik heb nog een Longines liggen en een oude Omega Seamaster van m'n pa, die zijn mooi. Daarmee vergeleken is mijn F5 nogal lomp idd. Een F6s i s iig minder lomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:51
Staan de kaarten voor Europa standaard al op de Fenix 7/Epix?

Of moet je die zelf nog via GarminExpress downloaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
Smok3yNL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:35:

Alleen de X heeft de kaarten standaard geïnstalleerd staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online
Dat hangt van de versie af. 32GB heeft het standaard staan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:51
Aah ok Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKam
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 12:50
Smok3yNL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:35:

Alle modellen met 32gb hebben de maps standaard erop staan. (Sapphire modellen) de andere moet je ze downloaden via wifi. Europa downloaden duurt +-4 a 5 uur en het horloge moet aan de voeding liggen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
ErikKam schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:32:
[...]

Alle modellen met 32gb hebben de maps standaard erop staan. (Sapphire modellen) de andere moet je ze downloaden via wifi. Europa downloaden duurt +-4 a 5 uur en het horloge moet aan de voeding liggen daarvoor.
Ik neem aan dat het downloaden van kaarten nog steeds ook via Garmin Express op PC/Mac kan, dan is het een uur of 3.
Overigens vind ik zelf het kleurgebruik van de Topoactive kaarten maar zo-zo en installeer ik altijd de Openfietsmap. Dat is een kwestie van een gmapsupp-bestand downloaden, Openfietsmap aan de naam van het bestand toevoegen en via PC/Mac kopieren naar de map /Garmin op het horloge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKam
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 12:50
Frij5fd schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Ik neem aan dat het downloaden van kaarten nog steeds ook via Garmin Express op PC/Mac kan, dan is het een uur of 3.
Overigens vind ik zelf het kleurgebruik van de Topoactive kaarten maar zo-zo en installeer ik altijd de Openfietsmap. Dat is een kwestie van een gmapsupp-bestand downloaden, Openfietsmap aan de naam van het bestand toevoegen en via PC/Mac kopieren naar de map /Garmin op het horloge
Klopt het kan ook gewoon via de pc via USB. Dan zal het zeker wat sneller gaan.
Voor hardlopers lijkt me de fietsmap minder geschikt 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-06 22:24
DesFit heeft net een vergelijking video geplaatst:

https://www.youtube.com/watch?v=Cw9kjn9COdw

Pffffff ik ben er nog steeds niet over uit welke ik nu moet nemen... 7X met dikke batterij duur of de Epix met het dikke scherm.

Komend van een F6Pro zijn beide (Epix in niet always-on) geen geen stap terug.

Lumia 800 > 820 > 950 | Surface Pro 3 | Windows 10 Mobile Insider

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
tlpeter schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:43:
[...]

Alleen de X heeft de kaarten standaard geïnstalleerd staan.
Nope, op alle Sapphire modellen.. dus ook op de Epix Sapphire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
Cloclo100 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:49:
[...]

Nope, op alle Sapphire modellen.. dus ook op de Epix Sapphire
Thanks, dat was hem. In ieder geval maar één type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sc0tTy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:11:
DesFit heeft net een vergelijking video geplaatst:

https://www.youtube.com/watch?v=Cw9kjn9COdw

Pffffff ik ben er nog steeds niet over uit welke ik nu moet nemen... 7X met dikke batterij duur of de Epix met het dikke scherm.

Komend van een F6Pro zijn beide (Epix in niet always-on) geen geen stap terug.
Wat is de voornaamste reden dat je zou willen upgraden naar een F7X of Epix Gen2? Als ik al een F6Pro zou hebben, dan zou voor mij de stap naar een F7(X) te klein zijn. De Epix Gen2 geeft dan door zijn oled scherm net de doorslag. Maar persoonlijk zou ik nooit upgraden als ik al een F6Pro zou hebben, behalve als ik die zeer goed zou kunnen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
PatrickC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:24:
[...]

Wat is de voornaamste reden dat je zou willen upgraden naar een F7X of Epix Gen2? Als ik al een F6Pro zou hebben, dan zou voor mij de stap naar een F7(X) te klein zijn. De Epix Gen2 geeft dan door zijn oled scherm net de doorslag. Maar persoonlijk zou ik nooit upgraden als ik al een F6Pro zou hebben, behalve als ik die zeer goed zou kunnen verkopen.
Om maar even Dcr te quoten, de 7-serie is op alle vlakken (veel) beter dan de 6.
- door touch screen worden widgets/maps scrollen veel intuïtiever
- de gps is beter, zeker als je een sapphire-editie koopt dmv multi-gnss. Voor mij persoonlijk al een belangrijk punt daar ik veel in de bos zit en me toch vaak ergerde aan de slechte tracking-resultaten
- significant betere batterij-duur. Zelfs de Epix doet het even goed als de 6-reeks, ondanks amoled.
- mogelijkheid om toestel + datavelden volledig in tr stellen via smartphone. (eindelijk zou de gemiddelde tweaker zeggen, maar toch. Veel handiger dan op dat kleine schermpje)
- lichter, wat dan de ohr-meting ten goede komt
- flashlight op 7X (voor mij eerder een gimmick)
- amoled is wel een dingetje. Bijna iedere reviewer heeft het erover en is doorslaggevend in hun persoonlijke keuze. Eindelijk een rugged smartwatch met alle toeters en bellen én met een mooi scherm zonder in te boeten aan autonomie tov de Fenix 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cloclo100 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:43:
[...]

Om maar even Dcr te quoten, de 7-serie is op alle vlakken (veel) beter dan de 6.
- door touch screen worden widgets/maps scrollen veel intuïtiever
- de gps is beter, zeker als je een sapphire-editie koopt dmv multi-gnss. Voor mij persoonlijk al een belangrijk punt daar ik veel in de bos zit en me toch vaak ergerde aan de slechte tracking-resultaten
- significant betere batterij-duur. Zelfs de Epix doet het even goed als de 6-reeks, ondanks amoled.
- mogelijkheid om toestel + datavelden volledig in tr stellen via smartphone. (eindelijk zou de gemiddelde tweaker zeggen, maar toch. Veel handiger dan op dat kleine schermpje)
- lichter, wat dan de ohr-meting ten goede komt
- flashlight op 7X (voor mij eerder een gimmick)
- amoled is wel een dingetje. Bijna iedere reviewer heeft het erover en is doorslaggevend in hun persoonlijke keuze. Eindelijk een rugged smartwatch met alle toeters en bellen én met een mooi scherm zonder in te boeten aan autonomie tov de Fenix 6.
De vraag was niet welke verbeteringen de F7 en Epix allemaal hebben, die weet ik echt wel na het lezen van alle reviews en bekijken van YT filmpjes van DCR en Desfit! ;) Mijn vraag was wat de voornaamste reden was voor @Sc0tTy om over te stappen, als je al een F6Pro hebt, om daarmee te sturen in de keuze voor een F7X of Epix. En dat kan inderdaad één of meerdere van de punten door jou genoemd zijn. Batterijduur van de F6 is trouwens al extreem lang (ervaringen van mijn broer met een F6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online
tlpeter schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 06:57:
[...]

Thanks, dat was hem. In ieder geval maar één type.
Wat noem jij dan een type? De serie, het model of de editie? Want je hebt twee series, waarbinnen heel veel modellen kleuren in verschillende edities. Je hebt de Garmin site vaak wel nodig om er overzicht in te krijgen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michels82
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-01 09:19
Ik behoor ook tot de groep die twijfelt tussen de Epix 2 en Fenix 7.
Op dit moment nog een Suunto Ambit 2 in gebruik, alleen de accu houdt het nog maar twee uur vol, dus de hoogste tijd voor een nieuw sporthorloge.
Het scherm van de Epix 2 is prachtig, de accuduur lang genoeg. Alleen de verhalen over de zgn. burn-in baart me zorgen. Het horloge wil ik gebruiken voor hardlopen en hiken en ik zal het ook regelmatig gebruiken als fietscomputer (op het stuur), waardoor het scherm zeker twee x p/w 2-3uur op maximale helderheid zal aanstaan. Dat laatste vormt volgens mij een serieus risico voor een burn-in?!
Kan iemand hier nog iets zinnigs over zeggen (allicht Venu 2 gebruikers)? En nee, ik ben niet voornemens om nog eens apart een fietscomputer aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 19:15
Ben ik de enige die de F7 solar editions niet om aan te gluren vindt met die lelijke 'dode' rand om het scherm? (ik weet dat dit de solar ring is). Maar je gooit het design van het horloge wel meteen 5 jaar terug. Nu zag ik dat ze het allemaal hebben (solar versies van vorige modellen) maar het valt me echt op sinds ik een tijd de F6X aan het vergelijken was met de FR945 (die ongeveer de grootste dode ring om het scherm heeft ooit (zonder solar).

Ik trek dat zo slecht, koop je zo'n prijzig horloge en dan ziet je scherm er 2016 uit. Blij dat ik de 6X heb gekocht waar het scherm strak tegen de rand aanzit met de cijfertjes. (ja ik weet dat het op de normale F7 nauwelijks zit, maar ook die heeft meer dode ring om het scherm dan de 6X vanwege de 1,3" ipv 1,4").
Persoonlijk vind ik het ook belangrijk hoe strak het ding eruit ziet en die solar dingen zien er imo niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online
Ik vind het sowieso wel zonde hoe weinig oppervlak van het horloge daadwerkelijk scherm is. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Jay-v schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Dat is positief. Hier dinsdag in de ochtend een F7 Sapphire besteld maar nog niks ontvangen.
Via de Garmin-site? Ik heb dinsdagavond een bestelling geplaatst (7X Sapphire Solar) waarbij 1-2 weken levertijd stond. Woensdagochtend kreeg ik een "verzendnotificatie" en als ik nu de tracking informatie bekijk heb ik stiekem hoop dat ik 'm vandaag krijg :9~
21.01.2022 01:00 Veenendaal (NL) Op het depot.
20.01.2022 19:16 Veenendaal (NL) Onderweg.
19.01.2022 13:20 DPD Data centrum Order informatie is doorgegeven aan DPD
Na mij vorige post over mijn persoonlijke voor/nadelen van de 7X vs de Epix 2 blijf ik toch waarschijnlijk bij de 7X. Als ik meerdere dagen in het veld zou zijn, of met sporten bezig ben dan voegt zo'n AMOLED toch weinig toe. Sterker nog, misschien is het wel té opvallend juist. Dan toch nog steeds (flink) liever de lange accuduur!
spokje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:59:
Ben ik de enige die de F7 solar editions niet om aan te gluren vindt met die lelijke 'dode' rand om het scherm? (ik weet dat dit de solar ring is). Maar je gooit het design van het horloge wel meteen 5 jaar terug. Nu zag ik dat ze het allemaal hebben (solar versies van vorige modellen) maar het valt me echt op sinds ik een tijd de F6X aan het vergelijken was met de FR945 (die ongeveer de grootste dode ring om het scherm heeft ooit (zonder solar).

Ik trek dat zo slecht, koop je zo'n prijzig horloge en dan ziet je scherm er 2016 uit. Blij dat ik de 6X heb gekocht waar het scherm strak tegen de rand aanzit met de cijfertjes. (ja ik weet dat het op de normale F7 nauwelijks zit, maar ook die heeft meer dode ring om het scherm dan de 6X vanwege de 1,3" ipv 1,4").
Persoonlijk vind ik het ook belangrijk hoe strak het ding eruit ziet en die solar dingen zien er imo niet uit.
Er wordt denk ik ook gewoon een afweging gemaakt tussen mooi en functioneel. Die twee gaan niet altijd samen helaas. Bij een Apple Watch o.i.d. zou die balans meer naar mooi neigen, bij Garmin wat meer naar functioneel (anders kun je i.p.v. de 7X Solor beter voor de Epix of Venu gaan oid).

[ Voor 38% gewijzigd door Razr op 21-01-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Michels82 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:59:
Ik behoor ook tot de groep die twijfelt tussen de Epix 2 en Fenix 7.
Op dit moment nog een Suunto Ambit 2 in gebruik, alleen de accu houdt het nog maar twee uur vol, dus de hoogste tijd voor een nieuw sporthorloge.
Het scherm van de Epix 2 is prachtig, de accuduur lang genoeg. Alleen de verhalen over de zgn. burn-in baart me zorgen. Het horloge wil ik gebruiken voor hardlopen en hiken en ik zal het ook regelmatig gebruiken als fietscomputer (op het stuur), waardoor het scherm zeker twee x p/w 2-3uur op maximale helderheid zal aanstaan. Dat laatste vormt volgens mij een serieus risico voor een burn-in?!
Kan iemand hier nog iets zinnigs over zeggen (allicht Venu 2 gebruikers)? En nee, ik ben niet voornemens om nog eens apart een fietscomputer aan te schaffen.
Ik denk eerlijk gezegd dat je je dan geen zorgen moet maken, omdat tijdens de activiteit het scherm constant verandert en ververst. Het is eerder bij always on, bij statische beelden dus, dat dit zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ik heb nog steeds geen haast, en vind bijna 1000 euro voor een horloge wel erg veel. Ik hoop dat over een paar mensen de Forerunner 955 beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Razr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:04:
[...]

Via de Garmin-site? Ik heb dinsdagavond een bestelling geplaatst (7X Sapphire Solar) waarbij 1-2 weken levertijd stond. Woensdagochtend kreeg ik een "verzendnotificatie" en als ik nu de tracking informatie bekijk heb ik stiekem hoop dat ik 'm vandaag krijg :9~

[...]

Na mij vorige post over mijn persoonlijke voor/nadelen van de 7X vs de Epix 2 blijf ik toch waarschijnlijk bij de 7X. Als ik meerdere dagen in het veld zou zijn, of met sporten bezig ben dan voegt zo'n AMOLED toch weinig toe. Sterker nog, misschien is het wel té opvallend juist. Dan toch nog steeds (flink) liever de lange accuduur!

[...]

Er wordt denk ik ook gewoon een afweging gemaakt tussen mooi en functioneel. Die twee gaan niet altijd samen helaas. Bij een Apple Watch o.i.d. zou die balans meer naar mooi neigen, bij Garmin wat meer naar functioneel (anders kun je i.p.v. de 7X Solor beter voor de Epix of Venu gaan oid).
toon volledige bericht
Aaarghh ik dinsdagmiddag en nog niets gezien |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
PatrickC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:56:
[...]

De vraag was niet welke verbeteringen de F7 en Epix allemaal hebben, die weet ik echt wel na het lezen van alle reviews en bekijken van YT filmpjes van DCR en Desfit! ;) Mijn vraag was wat de voornaamste reden was voor @Sc0tTy om over te stappen, als je al een F6Pro hebt, om daarmee te sturen in de keuze voor een F7X of Epix. En dat kan inderdaad één of meerdere van de punten door jou genoemd zijn. Batterijduur van de F6 is trouwens al extreem lang (ervaringen van mijn broer met een F6).
Hé-Lu-moal langs gelezen, sorry. Maar dan krijgen nieuwe lezers meteen een mooi overzichtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Diablow schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:39:
Ik heb nog steeds geen haast, en vind bijna 1000 euro voor een horloge wel erg veel. Ik hoop dat over een paar mensen de Forerunner 955 beschikbaar komt.
Ja ik schrik ook een beetje van de prijs, ik "twijfel" al heel lang over de luxere range van garmin, en met name de Descent™ Mk2S bijv. die in principe gewoon een Fenix (6?) is kwa funcionaliteit, maar handig als je ook wel is op vakantie gaat duiken. En met het oog (wilt ook wat) op dat dit een beetje de tussen weg is van een luxe horloge wat niks kan en een smartwatch dat alles kan.

Dus nu de 'gewone' Fenix/Epix ineens ook in de 999 range is gekomen :X en iedereen naar mijn gevoel hier makkelijk over gaat tot aanschaf ben ik een beetje in de war :+

Waarom zou je een fenix 7 kopen als je ook de luxe range kan kopen voor het zelfde geld? Waarom is de fenix 7 zo duur? Hoe werkt de prijs verdeling überhaupt bij Garmin? etc.etc.

Ik hou het gewoon nog bij m'n Fenix 5s Music, flashlight + lte is wel wat ik altijd al gemist heb maar dat zit ook niet op de 7s, sowieso verschilt de 5s, 6s en 7s amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
CT schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:51:
[...]

sowieso verschilt de 5s, 6s en 7s amper.
Zeg je dat nu om je beter te voelen? :)
Er is een megagroot verschil tussen de 7s en de 5s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 10:18
PatrickC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:56:
[...]

Ik ga zelf van een 6 Sapphire naar de Epix 2 vanwege het amoled scherm, de hogere resolutie, touchscreen en andere kleine verbeteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:50
Diablow schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:39:
Voor een normaal analoog uurwerk is 1000euro niet zo heel veel alleen voor een digitaal horloge wat in een kleine 2 jaar tijd al weer wordt ingehaald door nieuwere modellen is het wel aan de gortige kant. Zeker ook omdat Garmin erom bekend staat hun horloges alleen te voorzien van kleine updates en niet van nieuwe software zoals bij een Apple Watch, iPhone en Android toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 10:18
CT schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Ja ik schrik ook een beetje van de prijs, ik "twijfel" al heel lang over de luxere range van garmin, en met name de Descent™ Mk2S bijv. die in principe gewoon een Fenix (6?) is kwa funcionaliteit, maar handig als je ook wel is op vakantie gaat duiken. En met het oog (wilt ook wat) op dat dit een beetje de tussen weg is van een luxe horloge wat niks kan en een smartwatch dat alles kan.

Dus nu de 'gewone' Fenix/Epix ineens ook in de 999 range is gekomen :X en iedereen naar mijn gevoel hier makkelijk over gaat tot aanschaf ben ik een beetje in de war :+

Waarom zou je een fenix 7 kopen als je ook de luxe range kan kopen voor het zelfde geld? Waarom is de fenix 7 zo duur? Hoe werkt de prijs verdeling überhaupt bij Garmin? etc.etc.

Ik hou het gewoon nog bij m'n Fenix 5s Music, flashlight + lte is wel wat ik altijd al gemist heb maar dat zit ook niet op de 7s, sowieso verschilt de 5s, 6s en 7s amper.
toon volledige bericht
Fenix 7 en Epix 2 bevatte de nieuwste tech. De luxe modellen zullen ook wel een update krijgen en een prijsverhoging. Verder zitten er voor mij genoeg verbeteringen in om de Epix 2 te kopen. De 6 Sapphire had ik vanaf het begin en verkoop ik nu door naar een collega
Pagina: 1 ... 211 ... 318 Laatste