Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 210 ... 317 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 22:47
Uit de review van de Fenix 7(s/x) van Ray Maker: "Also, I’m going to add more sets today and over the following days. Some comparison sets are not included here for devices not yet released, whereby the secondary device was still unreleased. Hang tight!"
Oftewel binnen een aantal weken komt er nòg een nieuw horloge. Hoeft niet van Garmin te zijn natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Aghanim schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:47:
[...]

Dat klopt wel. Het zijn 2 uitersten Apple vs Garmin qua batterij vs scherm/smoothness. Alleen vind ik bij Garmin maps irritant traag op mijn F6
Hah, toen ik voor de eerste keer een hardloopsessie had gestart op mijn F6S met en koers heb ik in het begin echt 30 minuten lopen scrollen door al m'n schermpjes omdat ik het kaartje telkens niet kon vinden. Uiteindelijk bleek dat ik gewoon wat meer geduld moest hebben, want dan was het kaartje nog gewoon niet ingeladen 8)7

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:24
m0ridin schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:42:
@Aghanim Tja, maar die gaat weer maar een dag mee ;) Mo power mo drainage...

Het zijn allemaal keuzes.
Haha idd, no power no drainage >:) , rare keuze van Garmin functies lekker traag te maken zodat je ze niet fatsoenlijk kan gebruiken en dus de accu nog langer mee gaat. :+
m0ridin schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:57:
En daarbij heeft Garmin complete kaarten van 2GB er op staan waar Apple watch volgens mij a la Google maps alleen en bepaald gebied download?
Je download alleen het gedeelte van de route maar je kan er zelf heel makkelijk een stuk bij zetten, en als je je telefoon bij hebt dan hoef je sowieso niks te downloaden.
Maar de map komt dacht ik van OSM af en is helemaal te customizen in de app.
Hoe dan ook, zou willen dat het zo v vloeiend was :) misschien ook scherm redraw/ververs snelheid ofzo? Maar denk ook simpelweg de voorkeur voor zuinig vs snel
Ow bij Apple heb ik ook nog genoeg irritaties :) maar voor de meeste heb ik inmiddels wel een workaround.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:05
Ah, dus hij kan níet zonder telefoon. Ik vind het toch wel prettig om de kaart echt compleet op het horloge te hebben.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Gonadan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:34:
Ah, dus hij kan níet zonder telefoon. Ik vind het toch wel prettig om de kaart echt compleet op het horloge te hebben.
Jawel, met telefoon heb je gewoon de hele wereld en zonder telefoon het stuk wat je zelf geselecteerd en geüpload hebt.

Zie hieronder, het donkere stuk staat offline op de watch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmLRxq-eU2Jw_EkaUTQ9gnJREik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ae3FuW6AMsLN0dJR3EWwxXZ1.jpg?f=fotoalbum_large

En met even een stuk selecteren op de kaart heb ik zo weer een stuk toegevoegd en geüpload.

Maar genieten jullie nu maar van de nieuwe Garmins, dan zal ik verder m'n mond maar even dichthouden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 18-01-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, alleen bij kaarten merk ik de beperking en zelfs die zijn fatsoenlijk te gebruiken hoor...

En dus idd, je zet dus een deel van de kaarten op je horloge bij de AW dus dat zal ook in snelheid schelen (of ok, met telefoon erbij heb je alles maar ik wil geen telefoon erbij en dan alsnog scheelt dat natuurlijk voor de AW zelf aangezien het alleen om dat stukje gaat waar de AW zelf mee bezig hoeft te zijn).

Hoe dan ook, voor de een heeft de een de voorkeur en voor de ander de ander. Voor mij lijkt de AW me 'niks' en kies ik voor een minder vlotte (maar voor mij nog steeds prima te gebruiken) ervaring in ruil voor meer batterijduur en onafhankelijkheid van telefoon. Kn me prima voorstellen dat voor ander andersom zal zijn.

Uiteindelijk alleen maar mooi dat dit eindelijk verbeterd wordt op de garmins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Cloclo100 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Wait what? 😅
Epix 2? Als coolblue of bol.com die nog niet heeft, laat staan Amazon.. Dan lijkt met het wel straf dat de lokale juwelenboer em op voorraad heeft.
Amazon.nl heeft hem gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 11:17
Cloclo100 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Wait what? 😅
Epix 2? Als coolblue of bol.com die nog niet heeft, laat staan Amazon.. Dan lijkt met het wel straf dat de lokale juwelenboer em op voorraad heeft.
Yep epix 2, artikelnummer 010-02582-11. Op de Garmin site geklikt op “winkel zoeken”, gebeld en apart laten zetten. Wellicht dat sommige kleinere ondernemers voorrang krijgen. Een andere juwelier zou ze morgen binnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 07:46

trithemis

Dragonfly

Frij5fd schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:23:
Uit de review van de Fenix 7(s/x) van Ray Maker: "Also, I’m going to add more sets today and over the following days. Some comparison sets are not included here for devices not yet released, whereby the secondary device was still unreleased. Hang tight!"
Oftewel binnen een aantal weken komt er nòg een nieuw horloge. Hoeft niet van Garmin te zijn natuurlijk
Kan goed zijn dat dit de nieuwe versie van de Instinct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-06 06:44
Ik heb het wel degelijk over de titanium sapphire he.. Die is nergens te vinden op Amazon..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danielvn
Cloclo100 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:17:
Ik heb het wel degelijk over de titanium sapphire he.. Die is nergens te vinden op Amazon..
Ik ook, we gaan het morgen zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
danielvn schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Ik ook, we gaan het morgen zien…
En welke winkel heb jij het over, wie weet is het nog in de buurt 😜. En aan adviesprijs of duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvn
Cloclo100 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:23:
[...]

En welke winkel heb jij het over, wie weet is het nog in de buurt 😜. En aan adviesprijs of duurder?
Ik zou morgen gewoon even bellen bij wat juweliers in de buurt, ik heb er twee gebeld (genoemd op Garmin site) een kreeg ze binnen een ander had ze.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ObserveSecurity
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Heb zojuist de Garmin Epix 2 Zwart titanium besteld in Duitsland voor 861 euro.

https://www.uhrcenter.de/de/search/?f_keyword=Epix+2

Coupon code: BELQ4P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 11:58
Zoals ook vermeld in de commentaren van de Epix 2 review van DCR hebben de amoled schermen van Garmin eerder soms last gehad van burn-in:
Afbeeldingslocatie: https://media.dcrainmaker.com/wp-content/cache/comment-plus/3997745-1600x1200.jpg?1642512024
Ik ben benieuwd of de Epix 2 wat dat betreft verbeterd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Tinusvolkel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:40:
Jawel, met telefoon heb je gewoon de hele wereld en zonder telefoon het stuk wat je zelf geselecteerd en geüpload hebt.
Dus kan hij niet zonder telefoon, tenzij je dat heel specifiek voorbereid, dus onverwachts niet. Dat is voor mij gewoon niet goed genoeg. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
slow whoop schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:55:
Zoals ook vermeld in de commentaren van de Epix 2 review van DCR hebben de amoled schermen van Garmin eerder soms last gehad van burn-in:
[Afbeelding]
Ja dat zou wel dramatisch zijn.. Maar die 2j garantie is dan wel handig. Ik verwacht niet dat zoiets pas na 2j zou opduiken. Ze hebben de release van deze modellen redelijk opgeschoven.. Misschien heeft het daarmee te maken? Alleszins, een toestel van 1000 euro.. Better be good!

[ Voor 3% gewijzigd door Cloclo100 op 18-01-2022 22:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jch88
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-05 12:51
De Garmin Fenix 7X Solar (adviesprijs €899,99) is voor €699,00 (!) te pre-orderen bij FNAC.com (verstuurt ook naar Nederland, leverdatum 18 februari). Inc verzending en belastingen kom je dan op €710,86.

Extra bespaartip: Via de website Widilo kun je met 6% cashback tegoedkaarten kopen voor Fnac, wat een extra korting is van €42. Daarnaast krijg je als nieuwe Widilo-gebruiker €5 bij aanmelding, dus €47 in totaal.

Ik heb mijn order zojuist geplaatst (en cashback laten uitbetalen via IBAN :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5Bp3m2EZvnYyQoWY-4NHk8hHd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TNBq6Lg9h1ab71uon5C2Us24.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5rphmRwh0IVefHGD53dGeGREkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vJ4jhYKMz8d5tfM3dxoBtHrK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]
Dat vraag ik me dus ook af. Ja, je hebt 2 jaar garantie, maar een horloge voor dit bedrag koop ik niet voor 2 jaar, maar voor 5+ jaar.

Één van de voordelen van het amoled scherm is wat mij betreft de hogere resolutie. Ik vraag me af waarom de transflective (MIP) scherm technologie die Garmin in de meeste horloges gebruikt, zo achter blijft op dat vlak. Worden de dots dan te klein om licht te reflecteren misschien?

Wat verder opvalt als je het vergelijkt met de meest recente andere horloges die Garmin heeft uitgebracht of andere ontbrekende fearures:
- Geen LTE? Dus dan hebben ze iets voor een komende Plus/Pro/ LTE versie?
- Geen running power zonder accessoire.
- Geen speaker/microfoon zoals op de Venu 2 Plus (had op de Epix wel gepast vind ik).

Verder vind ik de kleuren jammer. Ik vind voor zowel de F7 als Epix de kleuren van de Sapphire/Titanium versies minder mooi dan die (Leigrijs) van de ‘basis’ modellen. Maar hopelijk komt hier in de toekomst nog verandering in.

[ Voor 23% gewijzigd door PatrickC op 19-01-2022 07:51 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
De video van ome Ray over de Epix staat nu ook online: YouTube: Garmin EPIX In-Depth Review: 15 New Things to Know!

Geeft wel een betere indruk van het scherm, iets minder schreeuwerig. Hopelijk ziet het er in het echt nog wat beter uit en is het robuuster tegen inbranden, dan kan het wel een mooie stap zijn.

Het klikken naar widgets via de wijzerplaat is ook zoiets simpels maar kan zo fijn zijn, dat zijn mooie features.

[ Voor 47% gewijzigd door Gonadan op 19-01-2022 08:49 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:32
[Afbeelding]
Zo zag mijn Venu er inderdaad ook uit na anderhalf jaar. Bij mijn vrouw minder - maar die sportte ook minder. Wat echter gek was, is dat ik het eerste jaar nergens last van had. Toen leek opeens de "levensduur op": elk scherm wat ik langere tijd aan had brandde gelijk in. Dus ik hoop van harte dat de kwaliteit van het scherm veel beter is, want voor een horloge van 350 euro vond ik het al niet kunnen maar de Epix 2 doet daar nog flink wat duiten bovenop.

Wel een gaaf horloge, gelukkig voor mijn relatie portemonnee is er geen Epix 2S uitgebracht :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi scherm op die epix, dat zeker... maar burnin blijft wel een dingetje. Oh, en ook dat de entry Fenx7 700 euro is en de epix 1000 900. Is gewoon 50% 30% extra bijna.

Ik vind het zo jammer dat de 945LTE er bijna hetzelfde uitziet als de 945, scherm is een grote reden voor mij om te upgraden. Alle internals zijn geupdate geloof ik (ook elevate v4 OHR sensor, snellere cpu, etc) maar de grote bezels blijven een doorn in het oog voor me. Relatief dan...

Wie weet als er echt een enorm goede aanbieding is dat ik het de moeite waard vind, maar nu nog even niet.

Als ze er een 1.2" scherm in een 42mm case van hadden gemaakt ala Fenix 6s/7s, prima... Maar liever 1.3" in de oorspronkelijke 47mm case a la Fenix6/7. Nu zit het er precies tussenin, 1.2" in 44.5mm.

*Edit*
Zag dat ze ook een 900 euro model hebben... gecorrigeerd. Ik had het hier vooral over 'het goedkoopste' model wat er beschikbaar was, niet zozeer de specs zelf an sich

[ Voor 76% gewijzigd door m0ridin op 19-01-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:37
m0ridin schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:50:
Mooi scherm op die epix, dat zeker... maar burnin blijft wel een dingetje. Oh, en ook dat de entry Fenx7 700 euro is en de epix 1000. Is gewoon 50% extra bijna.
De Fenix 7 Sapphire is 899. De vergelijkbare Epix is 999. Eigenlijk scheelt het juist verrassend weinig.

Je moet Sapphire met Sapphire vergelijken want:

- Hetzelfde glas
- 32GB opslag ipv 16
- Multiband GPS ipv niet-multiband GPS

Enige verschil tussen de Fenix 7 Sapphire en de Epix 2 Sapphire is het solar gedeelte dat de Fenix 7 wel heeft en de Epix niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Requiem19

Deels mee eens, ik bedoel meer dat je een fenix vanaf 699 hebt en een epix 2 vanaf 999. Zullen zat mensen die sapphire, 32 ipv 16 en multiband gps niet bepaald de moeite waard vinden om 300 euro aan uit te geven.

*Edit*
Hmmm, zie nu ook dat ze een 899 model hebben. Mi scusa.

Bij de fenix lijnen geven ze dat duidelijk aan icm features, hier leken het verschillende kleurtjes maar toch andere modellen. (En dan dus geen sapphire, geen multiband gps en ook weer 16GB)

[ Voor 36% gewijzigd door m0ridin op 19-01-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Nee oké, maar als je verwacht dat voor alle Fenix modellen ook een gelijkwaardig Epix model te krijgen is voor niet heel veel meer dan verwacht je feitelijk ook dat Garmin de Fenix series onverkoopbaar maakt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
m0ridin schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:58:
@Requiem19

Deels mee eens, ik bedoel meer dat je een fenix vanaf 699 hebt en een epix 2 vanaf 999. Zullen zat mensen die sapphire, 32 ipv 16 en multiband gps niet bepaald de moeite waard vinden om 300 euro aan uit te geven.

*Edit*
Hmmm, zie nu ook dat ze een 899 model hebben. Mi scusa.

Bij de fenix lijnen geven ze dat duidelijk aan icm features, hier leken het verschillende kleurtjes maar toch andere modellen. (En dan dus geen sapphire, geen multiband gps en ook weer 16GB)
Ze hebben inderdaad geen Epix 2S (dus met kleiner uurwerk dan de normale Epix). Als ze die zouden hebben zou die logischerwijs 799 zijn.

De 'extra' die je op dit moment betaalt voor het AMOLED scherm is dus 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gonadan

Hehe, is ook... Maar was meer een beetje als reactie op de review van DCR. De epix kan er wel veel mooier uit zien maar kan me goed voorstellen dat de fenix7 op 699 al een rib uit het lijf is en wellicht NET te verantwoorden voor mensen, om dan nog eens 200 (of 300) extra uit te geven voor de epix.

Hoe dan ook, raak een beetje in de war met al die modellen dus nevermind... Nu zie ik de F7 sapphire solar voor 999 (*edit* waar dus weer een leren band extra bij zit, zal ook weer 100e in de verkoopprijs schelen), conclusie blijft dat die dingen heul duur kostuh! ;)

Ik hou erover op want ik verwar me zelf ook alleen maar :) Ik sla deze modellen voorlopig in ieder geval nog even over.

[ Voor 18% gewijzigd door m0ridin op 19-01-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZlM01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-06 14:04
Door reviews voor Epix gegaan, terwijl ik tijdens de geruchtenronde steenvast voor Fenix 7 Sapphire zou gaan. Hopelijk dus geen spijt van mijn - dure - keuze.
6 dagen batterij met 1 uur sporten per week valt zeer goed mee en je krijgt er mooier scherm voor terug.

Zitten twijfelen voor Sapphire en niet-sapphire, maar als je in die price range zit, moet je toch het meest robuuste model hebben niet?
Nu 3 tot 5 weken wachten.

Met al die modellen is de goede keuze maken toch niet zo simpel... En twijfel nog altijd of ik de juiste keuze gemaakt heb.

Qua uitzicht is de Fenix 7 Sapphire Solar Titanium met Chestnut leren band toch wel de mooiste, donkergrijze band straalt klasse uit. Zwart is soms iets te, zwart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slow whoop
PatrickC schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:13:
[...]
Verder vind ik de kleuren jammer. Ik vind voor zowel de F7 als Epix de kleuren van de Sapphire/Titanium versies minder mooi dan die (Leigrijs) van de ‘basis’ modellen. Maar hopelijk komt hier in de toekomst nog verandering in.
Ha, ha, ja zo sta ik er ook in. Vast niet toevallig dat we eerder beide voor de FR645M gekozen hebben. :) Ik denk dat onze smaak redelijk overeen komt.

Ik had ook liever een Sapphire versie van de "leigrijs" modellen gezien. Ik verwacht overigens ook niet dat die nog gaan komen (maar ik hoop het wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ZlM01 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:12:
Door reviews voor Epix gegaan, terwijl ik tijdens de geruchtenronde steenvast voor Fenix 7 Sapphire zou gaan. Hopelijk dus geen spijt van mijn - dure - keuze.
6 dagen batterij met 1 uur sporten per week valt zeer goed mee en je krijgt er mooier scherm voor terug.

Zitten twijfelen voor Sapphire en niet-sapphire, maar als je in die price range zit, moet je toch het meest robuuste model hebben niet?

Met al die modellen is de goede keuze maken toch niet zo simpel... En twijfel nog altijd of ik de juiste keuze gemaakt heb.

Qua uitzicht is de Fenix 7 Sapphire Solar Titanium met Chestnut leren band toch wel de mooiste, donkergrijze band straalt klasse uit. Zwart is soms iets te, zwart.
De Epix Sapphire biedt dus aanvullend het voordeel van 32GB en Multi Band GPS. Met name die 32GB lijkt mij wel handig ivm kaarten / muziek.

Die leren band zou ik lekker apart aanschaffen. Garmin vraagt daar eigenlijk 100 euro voor en dat is veel te duur. Je kunt zo'n leren bandje straks prima van een ander merk kopen voor 30 euro bijv.

Ik heb ook besloten om voor de Epix Sapphire te gaan en heb al wat gebeld, maar nog nergens op voorraad :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZlM01
Requiem19 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:18:
[...]

De Epix Sapphire biedt dus aanvullend het voordeel van 32GB en Multi Band GPS. Met name die 32GB lijkt mij wel handig ivm kaarten / muziek.

Die leren band zou ik lekker apart aanschaffen. Garmin vraagt daar eigenlijk 100 euro voor en dat is veel te duur. Je kunt zo'n leren bandje straks prima van een ander merk kopen voor 30 euro bijv.

Ik heb ook besloten om voor de Epix Sapphire te gaan en heb al wat gebeld, maar nog nergens op voorraad :).
Heb het leren bandje wel bij besteld, die quick release lijkt me wel handig. Zeker als je telkens wil wisselen tussen plastiek / leer bij het sporten. Vroeger standaard 22 mm bandjes gehad op mijn Vivoactive, en dat was toch prutsen om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ZlM01 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:25:
[...]

Heb het leren bandje wel bij besteld, die quick release lijkt me wel handig. Zeker als je telkens wil wisselen tussen plastiek / leer bij het sporten. Vroeger standaard 22 mm bandjes gehad op mijn Vivoactive, en dat was toch prutsen om te wisselen.
Waar heb jij de Epix besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
m0ridin schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:08:
@Gonadan

Hehe, is ook... Maar was meer een beetje als reactie op de review van DCR. De epix kan er wel veel mooier uit zien maar kan me goed voorstellen dat de fenix7 op 699 al een rib uit het lijf is en wellicht NET te verantwoorden voor mensen, om dan nog eens 200 (of 300) extra uit te geven voor de epix.

Hoe dan ook, raak een beetje in de war met al die modellen dus nevermind... Nu zie ik de F7 sapphire solar voor 999 (*edit* waar dus weer een leren band extra bij zit, zal ook weer 100e in de verkoopprijs schelen), conclusie blijft dat die dingen heul duur kostuh! ;)

Ik hou erover op want ik verwar me zelf ook alleen maar :) Ik sla deze modellen voorlopig in ieder geval nog even over.
Eerlijk gezegd denk ik dat mensen die op deze telefoons zaten te wachten ook de hoofdprijs kunnen en/of willen betalen. Je hebt mensen die elke jaar een rib aan kleren kopen of die een exuberant reisbudget hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZlM01
Requiem19 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Waar heb jij de Epix besteld?
Op de site van Garmin zelf. Is enigste plaats waar ik kon bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouT007007
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-03 09:52
ObserveSecurity schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:53:

Ik heb hier besteld. Bedankt voor de tip. Hopelijk loopt het vlot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5_gI_rpvZ0O27OIEQu65fRmdVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raPaHGOnKrxfRIY5FjtXkHni.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 11:05
Net de EPIX 2 Sapphire besteld bij Bever.nl. Wordt voor 28 januari geleverd volgens hun website

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gonadan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Dus kan hij niet zonder telefoon, tenzij je dat heel specifiek voorbereid, dus onverwachts niet. Dat is voor mij gewoon niet goed genoeg. :)
Uit nieuwsgierigheid: in welke casus behalve time warpen kom jij onverwacht op een locatie die dusdanig ver uit jouw normale leefomgeving ligt dat dit een issue is :+

Ik heb zo ongeveer mijn provincie (normale leefomgeving) geüpload op de Apple Watch. Als ik daar een keer buiten ben neem ik altijd mijn telefoon mee naar een vakantie huisje of iets dergelijks en upload ik terplekke deze regio om vervolgens mijn telefoon thuis te laten en te navigeren.

Als jij een onbekend gebied gaat wandelen of hardlopen neem ik aan dat je ook even op je telefoon of laptop de omgeving en routes raadpleegt. Lijkt me dus onderdeel van dezelfde voorbereiding en is daarmee voor mij geen probleem.

(Ik probeer je niet te overtuigen maar ben wel benieuwd of dit nu werkelijk een issue is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:16

wij

WouT007007 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Ik heb hier besteld. Bedankt voor de tip. Hopelijk loopt het vlot.
[Afbeelding]
Ondertussen is de prijs aangepast naar 999 euro. De voucher werkt denk ik nog wel. Ik gok een prijsfout bij het invoeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
ZlM01 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:12:

Dat heb ik ook een beetje met dat soort dingen. Als je dan toch al belachelijk veel geld erop stuk slaat ga ik ook niet meer miepen over extra stappen. Dan ook maar saffier en een origineel lederen bandje. :P

@Cloclo100 telefoons?

@Aghanim uit je toon proef ik toch een vorm van niet serieus nemen en willen overtuige. Geloof mij nu maar dat het voor mij wel een issue is. Wel voor edge (niet het apparaat) cases, maar dat is ook de reden dat ik het wilde. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 11:05
wij schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:01:
[...]

Ondertussen is de prijs aangepast naar 999 euro. De voucher werkt denk ik nog wel. Ik gok een prijsfout bij het invoeren?
Ik heb hem nu maar bij Bever besteld. Zit in mijn woonplaats dus bij problemen wat makkelijker schakelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Garmin doet goede zaken deze periode zo te zien :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:33:
Het klikken naar widgets via de wijzerplaat is ook zoiets simpels maar kan zo fijn zijn, dat zijn mooie features.
Precies dit! Garmin heeft precies gedaan wat ik wenste voor een nieuwe Fenix of Forerunner (955), een touchscreen die de bediening van het horloge simpeler en meer intuïtiever maakt, maar wat je op de plekken waar je het juist niet wilt hebben simpel kunt uitschakelen. En de batterijduur is nog steeds prima. De Epix was hierbij onverwacht… ze hadden ‘m ook gewoon Fenix 7 amoled kunnen noemen, maar dan waren er te veel Fenix 7 modellen geweest. :+

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 15:44
Mag ik @Aghanim bijstaan @Gonadan ? Volgens mij neemt hij j expliciet wel serieus, maar vraag ik me dan ook af welke edge cases je bedoelt

Zo zou ik ook bij de Fenix liever hebben dat je standaard een (snellere) beperkte kaart op je horloge hebt en die aanpast als je naar een gebied gaat waar op bezoek bent (zegt diegene die gisteren prima de route op de fiets kon volgen op z'n antieke F5, 5 tiles erbij yeuyy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Arjan90 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:40:
[...]

Zo zag mijn Venu er inderdaad ook uit na anderhalf jaar. Bij mijn vrouw minder - maar die sportte ook minder. Wat echter gek was, is dat ik het eerste jaar nergens last van had. Toen leek opeens de "levensduur op": elk scherm wat ik langere tijd aan had brandde gelijk in. Dus ik hoop van harte dat de kwaliteit van het scherm veel beter is, want voor een horloge van 350 euro vond ik het al niet kunnen maar de Epix 2 doet daar nog flink wat duiten bovenop.

Wel een gaaf horloge, gelukkig voor mijn relatie portemonnee is er geen Epix 2S uitgebracht :+
In de handleiding van de Epix staat ook gewoon een statement dat inbranden bij AMOLED normaal is. Ze zeggen dat er functies inzitten die het inbranden minimaliseren (ipv voorkomen). Dus je loopt gewoon een reeel risico dat je mooie schermpje niet meer zo mooi is naar een paar jaar:

https://www8.garmin.com/m...E9-BB09-778836BBF700.html

Ik wacht wel even de eerste gebruikservaringen af.... :P

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Frenz64 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:19:
Mag ik @Aghanim bijstaan @Gonadan ? Volgens mij neemt hij j expliciet wel serieus, maar vraag ik me dan ook af welke edge cases je bedoelt

Zo zou ik ook bij de Fenix liever hebben dat je standaard een (snellere) beperkte kaart op je horloge hebt en die aanpast als je naar een gebied gaat waar op bezoek bent (zegt diegene die gisteren prima de route op de fiets kon volgen op z'n antieke F5, 5 tiles erbij yeuyy)
Ik snap beide posities wel.

Het is wel heel makkelijk om totaal niet na hoeven te denken over welke kaarten je op je horloge laadt en altijd die beschikbaarheid te hebben. Maar voor je reguliere dagelijkse gebruik is het voor 95% van de mensen geen belemmering.

Wie zit er immers nou meerdere keren per week in het buitenland? Klein groepje. Dus voor 5% belangrijk, voor 95% niet. Maar alsnog kun je het gewoon prettig vinden om heel EU altijd volledig op je horloge te hebben natuurlijk.

Er zijn altijd wel N=1 situaties. Wellicht vinden mensen de bescherming bij de 'start knop' die nu op de Fenix 7 zit ook irritant omdat ze dikke vingers hebben oid. Zou kunnen, maar uiteindelijk maakt Garmin natuurlijk een product wat voor zoveel mogelijk mensen goed werkt en is het geen individueel aanpasbaar product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:10
Moet zeggen dat ik ook wel iemand ben die het fijn vind om er niet over na te denken. Heb dan een 5X+ en weet dat ik ieg Europa altijd klaar heb staan, daarbuiten moet ik inderdaad wel even nadenken, maar dat komt niet heel vaak voor. Maar inderdaad, de een vind het een probleem, de ander niet.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Zeker, beide standpiunten zijn te verdedigen, maar @Gonadan noemde ook het trage in en uitzoomen eerder. Volgens mij zit daar wel een relatie met de grootte van de geladen kaart (en zou hij de optie "laad een kleinere kaart" minimaal willen hebben als we toch een wishlist mogen maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
BastiaanN schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:22:
[...]

In de handleiding van de Epix staat ook gewoon een statement dat inbranden bij AMOLED normaal is. Ze zeggen dat er functies inzitten die het inbranden minimaliseren (ipv voorkomen). Dus je loopt gewoon een reeel risico dat je mooie schermpje niet meer zo mooi is naar een paar jaar:

Ik verwacht dat je er bij de eerste gebruikerservaringen nog niets over gaat lezen. DCR zegt er (volgens mij) ook niks over, en die heeft hem al een tijdje gebruikt. Waarschijnlijk druppelen de eerste klachten binnen als de garantie termijn is verlopen. ;)

Als je de Epix niet in de Always-On mode gebruikt zal het waarschijnlijk wel meevallen. Mijn OLED telefoon heeft ook nergens last van met (ongeveer) 1.5 uur schermtijd per dag. Zelfde voor m'n LED TV. Maar als ik die 24/7 aanzet op een bijna statisch scherm (zoals de tijd), dan kan ik daar denk ik ook problemen mee verwachten na verloop van tijd.

Edit:
Eerder hebben mensen met een Fenix 6 pro sapphire wel eens geklaagd over een blauwe waas, en gezegd dat het horloge met "gewoon glas" makkelijker leesbaar zou zijn. Ik ben benieuwd of dat "probleem" met de Fenix 7/Epix 2 nog steeds speelt. DC Rainmaker zegt er volgens mij niks over.

[ Voor 15% gewijzigd door slow whoop op 19-01-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Dat heb ik ook een beetje met dat soort dingen. Als je dan toch al belachelijk veel geld erop stuk slaat ga ik ook niet meer miepen over extra stappen. Dan ook maar saffier en een origineel lederen bandje. :P

@Cloclo100 telefoons?

@Aghanim uit je toon proef ik toch een vorm van niet serieus nemen en willen overtuige. Geloof mij nu maar dat het voor mij wel een issue is. Wel voor edge (niet het apparaat) cases, maar dat is ook de reden dat ik het wilde. ;)
Telefoons? Als in de zin van, sommige mensen kopen elk jaar een nieuwe? Ja je hebt tal van voorbeelden..
Ik gebruik mijn horloge alleszins zeer intensief, dat kan je van sommigen niet zeggen die de duurste iPhone kopen om alleen maar wat te instagrammen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
slow whoop schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Ik verwacht dat je er bij de eerste gebruikerservaringen nog niets over gaat lezen. DCR zegt er (volgens mij) ook niks over, en die heeft hem al een tijdje gebruikt. Waarschijnlijk druppelen de eerste klachten binnen als de garantie termijn is verlopen. ;)

Als je de Epix niet in de Always-On mode gebruikt zal het waarschijnlijk wel meevallen. Mijn OLED telefoon heeft ook nergens last van met (ongeveer) 1.5 uur schermtijd per dag. Zelfde voor m'n LED TV. Maar als ik die 24/7 aanzet op een bijna statisch scherm (zoals de tijd), dan kan ik daar denk ik ook problemen mee verwachten na verloop van tijd.

Edit:
Eerder hebben mensen met een Fenix 6 pro sapphire wel eens geklaagd over een blauwe waas, en gezegd dat het horloge met "gewoon glas" makkelijker leesbaar zou zijn. Ik ben benieuwd of dat "probleem" met de Fenix 7/Epix 2 nog steeds speelt. DC Rainmaker zegt er volgens mij niks over.
Ik zou ook nooit of te nooit de Always On functie aanzetten, dat is inderdaad om problemen vragen. Langs de andere kant mag je wel een bepaalde standaard verwachten voor deze premiumprijs. Die foto van die Venu na anderhalf jaar is gewoon not done..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Nee. :+
Volgens mij neemt hij j expliciet wel serieus, maar vraag ik me dan ook af welke edge cases je bedoelt
Time-warp serieus?
Een snellere kaart wil ik ook wel, dat vind ik echt een voordeel van de nieuwere series. Dat hangt echter niet af van de grootte maar van zoom- en detailniveau.
Requiem19 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:22:
Ik snap beide posities wel.

Het is wel heel makkelijk om totaal niet na hoeven te denken over welke kaarten je op je horloge laadt en altijd die beschikbaarheid te hebben. Maar voor je reguliere dagelijkse gebruik is het voor 95% van de mensen geen belemmering.

Wie zit er immers nou meerdere keren per week in het buitenland? Klein groepje. Dus voor 5% belangrijk, voor 95% niet. Maar alsnog kun je het gewoon prettig vinden om heel EU altijd volledig op je horloge te hebben natuurlijk.
95% van de tijd gebruik ik de kaart überhaupt niet, maar dat is inderdaad wel de reden.. Ik vind het ook een beetje een non-discussie (niet per se van jou hoor), laat mensen lekker zelf bepalen of ze iets nodig vinden of niet. Al is dat iets wat je wel vaker ziet bij discussies op GoT, dat men zelf een behoefte niet ervaart en dan wil beredeneren of dat wel nodig is. ;)

De reden dat ik voor de F5+ mét kaart gegaan ben is omdat ik dan te allen tijde altijd GPS met kaart om mijn arm heb, ook als ik geen telefoon bij me heb of ik die om de één of andere reden niet kan gebruiken. De noodzaak om de telefoon bij je te hebben of vooraf kaarten in te moeten laden staat haaks op die wens.
Er zijn altijd wel N=1 situaties. Wellicht vinden mensen de bescherming bij de 'start knop' die nu op de Fenix 7 zit ook irritant omdat ze dikke vingers hebben oid. Zou kunnen, maar uiteindelijk maakt Garmin natuurlijk een product wat voor zoveel mogelijk mensen goed werkt en is het geen individueel aanpasbaar product.
De F5 had die bescherming ook al dus ik snap niet dat ze het nu een verbetering noemen, in die zin was de F6 blijkbaar gewoon een stap achteruit op dat vlak. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:25
Zo, de Epix gen 2 besteld. Ik ben ook gegaan voor de Sapphire variant. Effe 1000 eurootjes aftikken is toch wel pijnlijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Cloclo100 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:09:
[...]
Ik zou ook nooit of te nooit de Always On functie aanzetten, dat is inderdaad om problemen vragen. Langs de andere kant mag je wel een bepaalde standaard verwachten voor deze premiumprijs. Die foto van die Venu na anderhalf jaar is gewoon not done..
Ik merk dat ik nu vaak op m'n horloge (FR645) kijk zonder m'n pols te bewegen, dus gewoon onder een schuine hoek, bijvoorbeeld tijdens het typen van dit bericht als m'n pols op m'n bureau ligt. Ik denk dat ik dat wel zou missen bij een scherm dat niet "Always On" is. Dat zou voor mij dan toch weer een reden kunnen zijn om de Fenix 7 te verkiezen boven de Epix, als ik geen risico op inbranden wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Cloclo100 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:07:
Telefoons? Als in de zin van, sommige mensen kopen elk jaar een nieuwe? Ja je hebt tal van voorbeelden..
Ik gebruik mijn horloge alleszins zeer intensief, dat kan je van sommigen niet zeggen die de duurste iPhone kopen om alleen maar wat te instagrammen :)
Je had het hier over telefoons, ik snapte niet waarom. :P
Cloclo100 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:29:
Eerlijk gezegd denk ik dat mensen die op deze telefoons zaten te wachten ook de hoofdprijs kunnen en/of willen betalen. Je hebt mensen die elke jaar een rib aan kleren kopen of die een exuberant reisbudget hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Eindelijk de nieuwe serie! :D

Ik heb gisteren eigenlijk redelijk "blind" de fēnix® 7X Sapphire Solar besteld. Nu heb ik nog een 5X en ik had al met mijzelf besproken dat ik de 6-serie zou overslaan om te wachten op de 7-serie.

Echter, nu is er natuurlijk de Epix (gen 2) bijgekomen. Als ik even een lijstje maak van (voor mij) voordelen en nadelen denk ik dat ik toch mijn huidige bestelling voor de 7x laat staan.

fēnix® 7X Sapphire Solar
+ Batterijduur. Ik vind het heerlijk dat ik weken met mijn horloge kan doen zonder deze vaak te hoeven opladen.
+ Grotere behuizing (51mm vs 47mm) (vind ik persoonlijk mooi)
+ Ik heb mijn QuickFit bandje van 99 EUR (van de 5X) die ik kan gebruiken op de 7X
+ Zaklampje/LED (geen dealbreaker, ga het wel gebruiken)
+ Solar (gimmick)
- Scherm

epix™ (Gen 2)
+ AMOLED, beter scherm; hogere resolutie/helderheid en kleuren weergave
- Na een kleine week toch wel opladen
- Inbranden op termijn?
- Kleinere behuizing
- Niet compatibel met mijn QuickFit 26mm bandje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Je had het hier over telefoons, ik snapte niet waarom. :P

[...]
Tijd voor een nieuwe koffie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:57

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Tweakers heeft er ook wat tijd ingestoken en een preview online gezet.
Wat me opvalt is dat Tweakers toch behoorlijk wat enthousiaster is omtrent de resultaten gemeten met
multiband dat dus op de sapphire edities zit.

reviews: Garmin epix Gen 2 en fēnix 7 - De beste sporthorloges nog beter?

Ray vond het minder 'schokkend'.. wat vinden jullie?

[ Voor 0% gewijzigd door dreameater op 19-01-2022 11:53 . Reden: Verkeerde naam ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Het valt mij op dat @Eric van Ballegoie meteen over van smart afhalen heeft, daar ben ik ook groot voorstander van want dat maakt zeker verschil. Ik weet niet of ome Ray dat ook gedaan heeft.

Los daarvan zie ik wel teksten als dit:
Waar de meeste horloges, ook met assisted gps, vaak tot een halve minuut nodig hebben om een gps-fix te krijgen, is dit bij de epix secondenwerk.
Waar ik mij niet in kan vinden, het is nu ook al seconden werk over het algemeen. We zullen langere termijn praktijk resultaten moeten afwachten om echt te kunnen zien waar het verschil is denk ik.

Ik vind de resultaten uit de Tweakers review best wel hoopgevend.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 19-01-2022 11:42 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22

Roozzz

Plus ultra

Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:41:
Het valt mij op dat @Eric van Ballegoie meteen over van smart afhalen heeft, daar ben ik ook groot voorstander van want dat maakt zeker verschil. Ik weet niet of ome Ray dat ook gedaan heeft.
Dat is toch de setting die iedereen met een Garmin als allereerste aanpast? :+ Ik kan me niet voorstellen dat Ray dat niet gedaan heeft. Vroeger benoemde hij het standaard in ieder geval.

Van dat scherm van die Epix word ik wel vrolijk na het zien van wat filmpjes. Een stuk vrolijker dan ik verwacht had eigenlijk :P
Voorlopig kan ik het nog niet helemaal verantwoorden. Dus ik kijk de kat nog wel even uit de boom.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZlM01
Ben nu door dit forum te lezen bang geworden dat bij mijn Epix het scherm gaat inbranden :(
Als je 1000 euro neertelt wil je dat natuurlijk niet. Ben wel sowieso van plan om de always on display aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:57

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

ZlM01 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:52:
Ben nu door dit forum te lezen bang geworden dat bij mijn Epix het scherm gaat inbranden :(
Als je 1000 euro neertelt wil je dat natuurlijk niet. Ben wel sowieso van plan om de always on display aan te zetten.
Time will tell.. het leven van een early adopter gaat niet over rozen :(:)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Roozzz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:46:
Dat is toch de setting die iedereen met een Garmin als allereerste aanpast? :+ Ik kan me niet voorstellen dat Ray dat niet gedaan heeft. Vroeger benoemde hij het standaard in ieder geval.
Het zal je verbazen hoeveel mensen ik dat advies al heb moeten geven omdat ze klachten hadden over de nauwkeurigheid of verschillen in afstand met Strava, en niet alleen buiten tweakers. ;)

Van ome Ray verwacht ik persoonlijk ook wel dat hij dat aanpast inderdaad. Laten we ook eerlijk zijn, hij baseert zijn mening nu met name op één loop waarin hij geen voordelen zag met wat tests waarin de voordelen minimaal waren. Dan is de conclusie al snel dat het weinig voordeel biedt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZlM01
dreameater schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Time will tell.. het leven van een early adopter gaat niet over rozen :(:)
Of ik kan mijn bestelling omzetten naar een Fenix 7 en het is ook opgelost natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
ZlM01 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:52:
Als je hem 's nachts niet meer op always on zet zal het risico op inbranden allicht kleiner worden. Voor mij heeft de always on functie op de Garmin horloges wel altijd meerwaarde gehad t.o.v. de klokjes die altijd op zwart staan en alleen iets laten zien als je een polsbeweging maakt of er op tikt. Ik vind zo'n zwart scherm om iemands pols er ook nooit mooi uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Het feit dat ze dat zonder schroom in hun handleiding zetten, doet me toch ook twijfelen. Garmin is nogal erg stug in communicatie en fouten toegeven, ik zie het alweer voor mijn ogen gebeuren. Kan zijn dat ik mijn bestelling annuleer en binnen een paar weken eens eerst naar de kwaliteit van de schermen van de 7 sapphire ga kijken bij een Fnac of AS Adventure winkel. Als dit weer zo matig is van kleuren en backlight, kan ik dan alsnog de keuze voor Epix maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Als ik even dit screenshot uit de review pak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4U8yd3WRpXAXYm6cqrN4ZkHfks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2004882246.jpeg?f=imagegallery

Dan zie ik gelijk wat ik heel veel meerwaarde zou vinden aan de multiband-gnss. Als het daadwerkelijk zo'n verbetering is onder bomen dan zou ik daar heel blij van worden en gaat er zeker op termijn een horloge met die techniek in mijn bezit komen. Ik loop heel veel in gebied met bomen en merk dat Garmin daar op sommige dagen echt last mee heeft. Voor je gewone rondjes maakt dat niet zo heel veel uit maar als je tempowerk doet met bepaalde doelen dan heb je echt helemaal niets meer aan indicatie en waarschuwingen voor je tempo en moet je het maar op gevoel doen. Als dat anders kan zou ik dacht echt heel fijn vinden.

Overigens bedacht ik mij ook dat ome Ray een ander soort scenario getest had. Normaal loopt hij rondjes in Amsterdam maar nu zat hij in de bergen. Dat is ook voor locatietechnieken wel wat anders. Ben benieuwd of hij nog met nieuwe tests komt als hij weer thuis is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Dat ziet er idd wel serieus nauwkeuriger uit. Maar de 7 heeft toch ook een andere gps chip, geen Sony meer (Araiho oid) die wel in de andere twee zitten? Ik meen gelezen te hebben dat de 7 dezelfde chip heeft als de Coros Vertix 2
In the case of COROS, they’re using the MediaTek/Airoha chipset (AG3335M), and Garmin confirmed they are also using Airoha as their supplier.
Aldus DCR idd, zat bijna goed met Araiho :+

[ Voor 31% gewijzigd door Frenz64 op 19-01-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Frenz64 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:29:
Dat ziet er idd wel serieus nauwkeuriger uit. Maar de 7 heeft toch ook een andere gps chip, geen Sony meer (Araiho oid) die wel in de andere twee zitten? Ik meen gelezen te hebben dat de 7 dezelfde chip heeft als de Coros Vertix 2
Geen idee, dat zou kunnen. Sowieso is het nu natuurlijk wachten op de genoemde roundup en de echte vergelijkingen die gaan komen tussen de verschillende versies (mutlband of niet) ten opzichte van oudere modellen.
Toch leuk dat er meer te ouwehoeren is over zo'n nieuw model dan we vooraf dachten. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Zekers, vind het ook wle grappig dat er al twee twijfelen over hun epische bestelling na de burn in plaatjes hiero. Ook hier las ik dat het hetzelfde scherm is als in de Venu 2, dus tja.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-06 17:47

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Ray heeft meer tests gedaan dan ik en ik ga er vanuit dat hij zijn horloges uiteraard ook op 1-seconde logging heeft gezet. Ik heb zijn tracks niet bestudeerd, maar ik gok dat een deel van zijn tests sowieso met een oudere firmware is gedaan. Ik heb allen de afgelopen week al twee nieuwe softwareversies geïnstalleerd.

Afgaand op wat ik tot nu toe heb gezien biedt multiband écht veel meerwaarde. De tracks kloppen beter, ook tussen hoogbouw en onder bomen (al is het nu winter en is de bedekking dus beperkt).

Zoals ik in de preview al schreef vind ik vooral het feit dat de (live) pace veel nauwkeuriger is wellicht nog een groter voordeel. Als je (interval) trainingen op tempo doet, biedt de Epix écht meerwaarde.

[ Voor 16% gewijzigd door Eric van Ballegoie op 19-01-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Of de "gewone" Sapphire, die heeft het ook @Eric van Ballegoie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Laatst online: 13-06 11:57
Ik ben al een tijdje aan het denken om mijn polar ignite te vervangen door een garmin venue 2.
Is dat inbranden echt een issue?
Mijn ignite staat ook niet op always on en ik was ook niet van plan dat op de venue 2 in te stellen.
Ben nog altijd aan het twijfelen of ik er goed aan doe om de switch naar Garmin te maken.

Ik loop regelmatig en doe ook wat fitness. Slaap en stappen vind ik ook belangrijk om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Frenz64 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:36:
Of de "gewone" Sapphire, die heeft het ook @Eric van Ballegoie
Klopt, de Fenix 7 Sappire en Epix Sapphire hebben beiden multiband, de non-sapphire modellen niet. Die zou ik sowieso niet kopen, want ze hebben ook maar 16GB geheugen, wat voor een groot deel vol zit zodra je de TopoActive kaart voor Europa erin laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

BastiaanN schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:22:
[...]

In de comments van DCRM https://www.dcrainmaker.c...nt-page-1#comment-3998618 stond deze foto..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gedWhUjckrB1lDtsFKn_ATS6YMI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZKNkKGRSBsIWPKlWyw6aDPyd.png?f=user_large

Wel van een ander/ouder model (venu?), maar toch wel zorg wekkend :X

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Bij dat soort foto's vraag ik mij altijd af wat je dan in de praktijk daadwerkelijk merkt. Dat soort foto's vind ik veel interessanter.
Zo doen sommigen hetzelfde met hun TV en gaan dan klagen, terwijl je het misschien anders niet had geweten. Zelf heb ik geen idee, ik ga klachten niet opzoeken, ignorance is bliss. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Razr schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:21:
Eindelijk de nieuwe serie! :D

Ik heb gisteren eigenlijk redelijk "blind" de fēnix® 7X Sapphire Solar besteld. Nu heb ik nog een 5X en ik had al met mijzelf besproken dat ik de 6-serie zou overslaan om te wachten op de 7-serie.

Echter, nu is er natuurlijk de Epix (gen 2) bijgekomen. Als ik even een lijstje maak van (voor mij) voordelen en nadelen denk ik dat ik toch mijn huidige bestelling voor de 7x laat staan.

fēnix® 7X Sapphire Solar
+ Batterijduur. Ik vind het heerlijk dat ik weken met mijn horloge kan doen zonder deze vaak te hoeven opladen.
+ Grotere behuizing (51mm vs 47mm) (vind ik persoonlijk mooi)
+ Ik heb mijn QuickFit bandje van 99 EUR (van de 5X) die ik kan gebruiken op de 7X
+ Zaklampje/LED (geen dealbreaker, ga het wel gebruiken)
+ Solar (gimmick)
- Scherm

epix™ (Gen 2)
+ AMOLED, beter scherm; hogere resolutie/helderheid en kleuren weergave
- Na een kleine week toch wel opladen
- Inbranden op termijn?
- Kleinere behuizing
- Niet compatibel met mijn QuickFit 26mm bandje
Ik heb ook een 5X en gisteravond bij een nachtwandeling moest ik even scrollen op de kaart en toen wensde ik toch wel dat ik al touchscreen had..
Die Epix ziet er geweldig uit, maar dat inbranden is wel een dingetje -O-

Ik denk dat ik nog even wacht maar als de 7X in de aanbieding is denk ik dat ik wel in de verleiding kom..
Net als jou heb ik de regel om minstens 1 generatie over te slaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:46:
Bij dat soort foto's vraag ik mij altijd af wat je dan in de praktijk daadwerkelijk merkt. Dat soort foto's vind ik veel interessanter.
Zo doen sommigen hetzelfde met hun TV en gaan dan klagen, terwijl je het misschien anders niet had geweten. Zelf heb ik geen idee, ik ga klachten niet opzoeken, ignorance is bliss. ;)
true.. maar voor een apparaat van £1000 verwacht ik wel dat het minstens 5 jaar mee gaat zonder issues..
Mijn 5X is vandaag de dag nog zo goed als op dag1.. en dat is wel wat ik verwacht bij een premium product..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:15
ToolkiT schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:49:
[...]

true.. maar voor een apparaat van £1000 verwacht ik wel dat het minstens 5 jaar mee gaat zonder issues..
Mijn 5X is vandaag de dag nog zo goed als op dag1.. en dat is wel wat ik verwacht bij een premium product..
Verwacht dat diegene die *NU deze kopen, er geen 5 jaar mee gaan doen, maar over ± 1/2/3 jaar deze doorverkopen etc en voor een opvolger gaan .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZlM01
Cloclo100 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:16:
Het feit dat ze dat zonder schroom in hun handleiding zetten, doet me toch ook twijfelen. Garmin is nogal erg stug in communicatie en fouten toegeven, ik zie het alweer voor mijn ogen gebeuren. Kan zijn dat ik mijn bestelling annuleer en binnen een paar weken eens eerst naar de kwaliteit van de schermen van de 7 sapphire ga kijken bij een Fnac of AS Adventure winkel. Als dit weer zo matig is van kleuren en backlight, kan ik dan alsnog de keuze voor Epix maken..
Ja dit, ik ga ook eens in de winkel kijken. Is momenteel toch 3 tot 5 weken levertermijn.
Straks wil ik het terugsturen na 1,5 jaar en zeggen ze: staat toch in handleiding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Gonadan ik neem je wel degelijk serieus, daarom dat ik ook meerdere keren energie steek in het toelichten dat op de Apple Watch het kaartgebruik veel soepeler is dan bij Garmin. Dat was namelijk de kern van de discussie: de implementatie van maps op de F5 en F6 (en misschien ook wel op de 7) is qua snelheid matig en moet, gezien het feit dat andere oude horloges het wel snel kunnen, ook zeker soepeler kunnen zijn.

Daar reageer jij dan op met secundaire argumenten (je moet een extra app kopen, je moet je telefoon meenemen) die niet relevant zijn voor het punt dat ik wilde maken: op de F5 en F6 is het werken met kaarten een niet-soepele ervaring en dat kan beter.

Je maakt er zelf ook grappen over van het niveau 'time warpen':
Gonadan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:50:
Maakt gebruik van vectoren zie ik, dus in feite lijkt dat een andere techniek.
Wel beetje jammer dat je dus een extra app moet kopen voor soepele kaarten. :P
Daarna betrek je het op je eigen persoonlijke situatie. Waarvan ik al lang weet dat een AW jou voorlopig (never say never :9 ) niet kan bekoren, en terecht.
Gonadan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:08:
[...]
Vervolgens stel je na 3x uitleg door mij en @Tinusvolkel wederom dat de AW niet zonder telefoon kan als het onverwachts is. Dat klopt maar voor mij bestaat die usecase niet en daarom dus ook oprecht nieuwsgierig wanneer jij in zo'n situatie terecht komt dat je met een AW verdwaald zou zijn en met een F5/F6/F7 niet. Time warpen is voor mij de situatie: ik wist niet dat ik op plek x buiten mijn regio/provincie zou komen, heb geen telefoon bij me en heb echt harde noodzaak om te kunnen navigeren. Volgens mij komt die situatie nooit voor, hence 'time warpen'.

Dat jij het prettig vindt om niet na te hoeven denken of je een kaartdeel wel op je horloge hebt als je bijvoorbeeld in het buitenland bent kan ik mij prima voorstellen. Het doet echter niks af aan de stellingen:
- op de F5 en F6 is het kaartgebruik niet bepaald optimaal qua snelheid
- de AW is hier veel soepeler in (en kent hele andere beperkingen maar niet relevant voor dit punt)
- de AW-pre load toepassing is in 99% van de gevallen prima werkbaar

No hard feelings wat mij betreft, ik kan de lol er ook van inzien als je mij aanspreekt op mijn drang naar 100% betrouwbare gegevens of kruistocht naar het perfecte horloge dus blijf dat vooral doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roozzz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Van dat scherm van die Epix word ik wel vrolijk na het zien van wat filmpjes. Een stuk vrolijker dan ik verwacht had eigenlijk :P
Voorlopig kan ik het nog niet helemaal verantwoorden. Dus ik kijk de kat nog wel even uit de boom.
Nope :+

Heeft alleen effect op de opgeslagen punten en daarmee de routes die je in garmin/strava in detail napluist maar verder geen enkele invloed op alle info/statistieken (iig niet tijdens het lopen) en voglens mij ook niet achteraf. Tenzij strava bijv echt de opgeslagen fit pakt om alles te berekenen, maar echt significant verschil tussen strava en garminconnect heb ik ook nooit echt kunnen ontdekken volgens mij.

In het begin speelde ik hier ook nog wel mee, maar eigenlijk maakte het allemaal geen flaus aus en nu heb ik hem gewoon altijd op smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Anarchist
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:40
Polar heeft de 2.0 update voor de Grit X uitgebracht:

https://support.polar.com...are-update?product=Grit+X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 23:32
Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:46:
Kan ik beantwoorden. Overal zichtbaar in je watchface, trainingsschermen en bijv. je overzichten. Wit was niet meer wit. Voor de Photoshop kenners: net alsof er een wolken "laag" overheen zit.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Arjan90 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Kan ik beantwoorden. Overal zichtbaar in je watchface, trainingsschermen en bijv. je overzichten. Wit was niet meer wit. Voor de Photoshop kenners: net alsof er een wolken "laag" overheen zit.
Dat noem ik inderdaad wel merkbaar bij gewoon gebruik inderdaad, dat wil je niet. :N

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
ToolkiT schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:49:
[...]

Uhmm, wat dacht je van de early adapters van een Oled TV, daar hebben we het over een veelvoud daarvan en die waren ook niet geheel burn in proof (nog los van vroege Galaxy modellen met Amoled, die werden ook niet echt weggegeven).

De meeste early adapters boeit dat overigens niet zo, die hebben het jaar erop meestal weer de laatste versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:25
Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:41:

Los daarvan zie ik wel teksten als dit:

[...]

Waar ik mij niet in kan vinden, het is nu ook al seconden werk over het algemeen. We zullen langere termijn praktijk resultaten moeten afwachten om echt te kunnen zien waar het verschil is denk ik.

Ik vind de resultaten uit de Tweakers review best wel hoopgevend.
De snelle GPS (heb ik wel eens gelezen) komt door de koppeling tussen de watch en de telefoon. Doordat je telefoon zijn locatie al weet, heeft de watch veel sneller een GPS locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Frenz64 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:47:
[...]
Uhmm, wat dacht je van de early adapters van een Oled TV, daar hebben we het over een veelvoud daarvan en die waren ook niet geheel burn in proof (nog los van vroege Galaxy modellen met Amoled, die werden ook niet echt weggegeven).

De meeste early adapters boeit dat overigens niet zo, die hebben het jaar erop meestal weer de laatste versie
Met een TV is het beeld (voor thuisgebruik) typisch wel wat dynamischer dan op een horloge. Bij de OLED TV's waren het volgens mij voornamelijk de zender logo's die inbrandden als te TV (te) lang aan stond op dezelfde zender. Mijn OLED TV staat hooguit 10% van de tijd aan, en in die tijd wissel ik ook nog regelmatig van zender/content.

Maar voor een horloge dat always on is kan ik me voorstellen dat OLED fundamenteel niet de beste keuze is, omdat het 90% van de tijd ongeveer hetzelfde weergeeft: de tijd. Dat zal mensen als DC Rainmaker weinig boeien. Hij test de horloges te kort om het probleem te zien, en tegen de tijd dat het zou optreden heeft hij al lang weer iets anders om z'n pols. Maar mensen die het kopen met de bedoeling om het de komende 3-5 jaar 24/7 te dragen kunnen er wellicht last van gaan krijgen. Dat Garmin er zoals vermeld zelfs al een statement over maakt in de handleiding van de Epix modellen vergroot het vertrouwen op een eventuele goede garantieafhandeling ook niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
tlpeter schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:51:
De snelle GPS (heb ik wel eens gelezen) komt door de koppeling tussen de watch en de telefoon. Doordat je telefoon zijn locatie al weet, heeft de watch veel sneller een GPS locatie.
Dat klopt, als je horloge recent met connect verbonden is geweest zit hij al meer in de buurt. Daarnaast is het erg van belang dat je EPO-gegevens up to date zijn, daarmee kan het horloge voorspellen waar hij de satellieten zou moeten kunnen vinden. Die combinatie zorgt ervoor dat ook een niet-multiband-gnss horloge binnen een paar seconden een fix heeft normaal gesproken. Vandaar dat ik mij wat minder kan vinden in de opmerking dat het een halve minuut zou duren, als dat zo is dan klopt er eigenlijk iets niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Gonadan op 19-01-2022 14:35 . Reden: geen ILO maar EPO ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Eric van Ballegoie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:34:
Ray heeft meer tests gedaan dan ik en ik ga er vanuit dat hij zijn horloges uiteraard ook op 1-seconde logging heeft gezet. Ik heb zijn tracks niet bestudeerd, maar ik gok dat een deel van zijn tests sowieso met een oudere firmware is gedaan. Ik heb allen de afgelopen week al twee nieuwe softwareversies geïnstalleerd.
Grote kans inderdaad. Ray gaf in zijn video ook al aan veel te verwachten van software updates.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

[...]

Ongeveer, ik denk dat je doelt op de "EPO.BIN". Dat is een file waar die je watch verteld waar de satellieten (gaan) zijn. Die synced inderdaad via Garmin connect. TomTom noemt die QuickGPSfix, maar het werkt allemaal het zelfde.

Het is een soort cache die via OTA updates gedownload wordt. Wanneer je langduring niet synced, zal je zien dat het langer duurt voordat je een GPS fix hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:10:
@Gonadan ik neem je wel degelijk serieus, daarom dat ik ook meerdere keren energie steek in het toelichten dat op de Apple Watch het kaartgebruik veel soepeler is dan bij Garmin. Dat was namelijk de kern van de discussie: de implementatie van maps op de F5 en F6 (en misschien ook wel op de 7) is qua snelheid matig en moet, gezien het feit dat andere oude horloges het wel snel kunnen, ook zeker soepeler kunnen zijn.

Daar reageer jij dan op met secundaire argumenten (je moet een extra app kopen, je moet je telefoon meenemen) die niet relevant zijn voor het punt dat ik wilde maken: op de F5 en F6 is het werken met kaarten een niet-soepele ervaring en dat kan beter.

Je maakt er zelf ook grappen over van het niveau 'time warpen':
Dat was geen grap, ik vind het echt jammer als je extra apps moet kopen voor functionaliteit die ik graag als basis zou willen beschouwen.
De zijstap over de telefoon mee nemen kwam voort uit dat ik las dat de AW ook de kracht van de telefoon juist gebruikt. In die zin is het meer een hybridesysteem en met vectoren kan het dan aardig soepel werken hebben we gezien. Gaat dus meer over technische achtergrond dan dat ik er een waardeoordeel mee wil geven. Ik krijg het idee dat jij het gevoel hebt dat ik de AW wilde aanvallen maar dat was niet mijn intentie.
Daarna betrek je het op je eigen persoonlijke situatie. Waarvan ik al lang weet dat een AW jou voorlopig (never say never :9 ) niet kan bekoren, en terecht.
In ieder geval sowieso niet zolang ik nog geen iPhone heb, want een AW met android is pas echt zonde volgens mij. :P
Vervolgens stel je na 3x uitleg door mij en @Tinusvolkel wederom dat de AW niet zonder telefoon kan als het onverwachts is. Dat klopt maar voor mij bestaat die usecase niet en daarom dus ook oprecht nieuwsgierig wanneer jij in zo'n situatie terecht komt dat je met een AW verdwaald zou zijn en met een F5/F6/F7 niet. Time warpen is voor mij de situatie: ik wist niet dat ik op plek x buiten mijn regio/provincie zou komen, heb geen telefoon bij me en heb echt harde noodzaak om te kunnen navigeren. Volgens mij komt die situatie nooit voor, hence 'time warpen'.

Dat jij het prettig vindt om niet na te hoeven denken of je een kaartdeel wel op je horloge hebt als je bijvoorbeeld in het buitenland bent kan ik mij prima voorstellen. Het doet echter niks af aan de stellingen:
- op de F5 en F6 is het kaartgebruik niet bepaald optimaal qua snelheid
- de AW is hier veel soepeler in (en kent hele andere beperkingen maar niet relevant voor dit punt)
- de AW-pre load toepassing is in 99% van de gevallen prima werkbaar

No hard feelings wat mij betreft, ik kan de lol er ook van inzien als je mij aanspreekt op mijn drang naar 100% betrouwbare gegevens of kruistocht naar het perfecte horloge dus blijf dat vooral doen :+
De discussie kan toch ook breder zijn dan jouw stellingen? Mijn zijstap over de noodzaak van de telefoon werd op doorgegaan, dat doet niets af aan het feit dat de AW gewoon soepeler is.
De stelling dat hij wel zonder telefoon kan is voor mij echter gelijk aan stellen dat Google Maps zonder internet kan, simpelweg onwaar. Natuurlijk heb je tegenwoordig nog maar zelden dat je Maps niet gecached is en je geen internet kan vinden, maar het blijft een vereiste die je hooguit tijdelijk kunt omzeilen.
Ik besef mij heel goed dat het voor bijna niemand een issue is, voor mij meestal ook niet. Toch is het voor mij ook een outdoortool om altijd voorbereid te zijn. In die zin is het kompas ook zinloos want ik kan prima op natuurlijke elementen mijn oriëntatie bepalen, toch vind ik het tof als hij er gewoon in zit. :+

Ga trouwens vooral door met je kruistocht want ik volg hem met plezier. Ik ken niemand met zoveel praktijkervaring in zoveel verschillende merken en modellen, dat is alleen maar leerzaam. Ik gooi er soms graag wat realisme tegenaan, maar dat is ook alleen maar om je op te vrolijken als je weer teleurgesteld bent. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Jay-v schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:21:
Ongeveer, ik denk dat je doelt op de "EPO.BIN". Dat is een file waar die je watch verteld waar de satellieten (gaan) zijn. Die synced inderdaad via Garmin connect. TomTom noemt die QuickGPSfix, maar het werkt allemaal het zelfde.

Het is een soort cache die via OTA updates gedownload wordt. Wanneer je langduring niet synced, zal je zien dat het langer duurt voordat je een GPS fix hebt.
Klopt, maar dan nog helpt het als hij via je telefoon weet waar hij ongeveer is. Verplaats je namelijk honderden kilometers dan zit hij gewoon de verkeerde EPO-gegevens te gebruiken en werkt het een stuk minder goed. (vandaar dat hij nieuw uit doos of na een lange reis soms even wat meer moeite heeft)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:35:
[...]

Dat was geen grap, ik vind het echt jammer als je extra apps moet kopen voor functionaliteit die ik graag als basis zou willen beschouwen.
Voor een sporthorloge wel maar voor een smartwatch dan weer niet vind ik :)
Maar goede apps kopen heb ik iig geen problemen mee, neem aan dat jij je foto's (aangezien je daar mod van bent :) ) ook niet bewerkt met paint maar daar ook een betere tool voor hebt gekocht
De zijstap over de telefoon mee nemen kwam voort uit dat ik las dat de AW ook de kracht van de telefoon juist gebruikt. In die zin is het meer een hybridesysteem en met vectoren kan het dan aardig soepel werken hebben we gezien. Gaat dus meer over technische achtergrond dan dat ik er een waardeoordeel mee wil geven.
Naar mijn weten heeft de apple watch alleen data nodig en geen power van de iphone.
Als je bijvoorbeeld de LTE koopt dan hoef je niet eens iets offline te zetten.
Maar zie het meer als een andere manier van selecteren.
Bij Garmin selecteer je bijvoorbeeld heel Europa en bij deze app selecteer je een vierkant van de kaart met wat je nodig hebt.
Ik krijg het idee dat jij het gevoel hebt dat ik de AW wilde aanvallen maar dat was niet mijn intentie.
Ik krijg het idee dat jij het gevoel hebt dat ik de Garmin wilde aanvallen maar dat was niet mijn intentie. :+
Ik heb pakweg een jaar geleden de keuze gemaakt om met apple door te gaan en niet in het ecosysteem van Garmin te duiken omdat ik er meer mee doe dan alleen sporten. Verder heb ik er toen een Stryd bij gekocht voor meer en betere data.

Verder lees ik hier graag mee om te kijken of ik nog leuke Garmin features met een apple watch kan evenaren.
[...]

In ieder geval sowieso niet zolang ik nog geen iPhone heb, want een AW met android is pas echt zonde volgens mij. :P

[...]

De discussie kan toch ook breder zijn dan jouw stellingen? Mijn zijstap over de noodzaak van de telefoon werd op doorgegaan, dat doet niets af aan het feit dat de AW gewoon soepeler is.
De stelling dat hij wel zonder telefoon kan is voor mij echter gelijk aan stellen dat Google Maps zonder internet kan, simpelweg onwaar. Natuurlijk heb je tegenwoordig nog maar zelden dat je Maps niet gecached is en je geen internet kan vinden, maar het blijft een vereiste die je hooguit tijdelijk kunt omzeilen.
Ik besef mij heel goed dat het voor bijna niemand een issue is, voor mij meestal ook niet. Toch is het voor mij ook een outdoortool om altijd voorbereid te zijn. In die zin is het kompas ook zinloos want ik kan prima op natuurlijke elementen mijn oriëntatie bepalen, toch vind ik het tof als hij er gewoon in zit. :+

Ga trouwens vooral door met je kruistocht want ik volg hem met plezier. Ik ken niemand met zoveel praktijkervaring in zoveel verschillende merken en modellen, dat is alleen maar leerzaam. Ik gooi er soms graag wat realisme tegenaan, maar dat is ook alleen maar om je op te vrolijken als je weer teleurgesteld bent. :)
En zo iemand als @Aghanim is wel makkelijk hier om het overzicht te bewaren d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ToolkiT schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:41:
[...]

In de comments van DCRM https://www.dcrainmaker.c...nt-page-1#comment-3998618 stond deze foto..
[Afbeelding]

Wel van een ander/ouder model (venu?), maar toch wel zorg wekkend :X
LOL degene die dat poste is een tweaker: @MatthiasDS :)

MatthiasDS in "Het grote sporthorloge met GPS topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Ja, waar blijft die site @Aghanim ? De Nederlandse DCR O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Frenz64 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:11:
Ja, waar blijft die site @Aghanim ? De Nederlandse DCR O-)
Ik heb een maand geleden Garmin gebeld of ik vast een Epix kon krijgen om een review for Tweakers te maken.

Wat kreeg ik:

Afbeeldingslocatie: https://www.pricerunner.se/product/640x640/1554121232/Garmin-Epix.jpg?c=0.7

:+

Er komt trouwens wel iets aan hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 19-01-2022 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Ghe ghe ghe, het weeskind met een Fenix vader en een AW mammie

In dat opzicht reigenlijk aar dat Garmin de naam van een mislukt horloge gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 22:47
Eric van Ballegoie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:34:

Afgaand op wat ik tot nu toe heb gezien biedt multiband écht veel meerwaarde. De tracks kloppen beter, ook tussen hoogbouw en onder bomen (al is het nu winter en is de bedekking dus beperkt).

Zoals ik in de preview al schreef vind ik vooral het feit dat de (live) pace veel nauwkeuriger is wellicht nog een groter voordeel. Als je (interval) trainingen op tempo doet, biedt de Epix écht meerwaarde.
Voor intervallen op de 400 meter baan is elk horloge bruikbaar, omdat je alleen het aantal seconden per 100 meter hoeft bij te houden; zo doen we dat bij onze atletiekvereniging. Bij intervallen op straat is het natuurlijk wel uitermate handig om het goede tempo te hebben, maar dat kan met de Garmin footpod of de Stryd footpod dan altijd nog beter. Footpods kosten ook geld, maar de Garmin footpod is nog niet zo duur. Zie ook https://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy.

De aanwezigheid van touch vind ik de grootste meerwaarde. Voor het dagelijks leven heb ik een Vivoactive 4, voor het sporten een Fenix 6 pro titanium/sapphire. Dat zou nu tot één horloge teruggebracht kunnen worden. De Forerunner 630 had ook touch en knoppen, wat ik prima vond werken.

Ik ga voorlopig echter nog niets kopen, daar het eerste half jaar er soms vreemde kinderziektes zich voordoen. In het verleden was je soms dan iemand die betaalde om beta testen te mogen doen

[ Voor 1% gewijzigd door Frij5fd op 19-01-2022 15:38 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:16

wij

ObserveSecurity schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:53:

Ik heb uiteindelijk de 'gewone' Garmin fenix 7 Smartwatch Graphit/Silber besteld bij uhrcenter.de. Hier krijg ik 35 euro korting met de BELQ4P5 voucher. Wel komen er 6,50 euro verzendkosten naar NL bij. Dus uiteindelijk 671,40 euro. Lijkt me wel een mooie deal ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
[...]

De snelle fix staat los van koppeling met Connect. De eerste periode van mijn test kon ik het horloge niet koppelen met Connect omdat mijn account niet de juiste rechten had. Ook zonder assisted GPS is de fix vrijwel instant. Uiteraard duurde het de eerste keer dat ik een activiteit startte wél aanzienlijk langer, maar bij elke opvolgende activiteit was het een kwestie van maximaal een seconden en dat in eerste instantie dus zonder dat het horloge met de telefoon gekoppeld was.
Pagina: 1 ... 210 ... 317 Laatste