Requiem19 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:47:
[...]
Soms voelt het lopen echt klote, maar is de HR keurig en vice versa. Het punt is dat 'je gevoel' niet altijd precies correleert met je hartslag. Om dan te stellen dat het een apparaat incorrecte waardes geeft omdat het zo 'voelt' is imo niet de juiste weg

.
Nou daar wil ik me dan wel bij aansluiten! Ik heb in de afgelopen week al zo veel geleerd over m'n hartslag en hoe mijn lijf reageert op vermoeidheid, warmte en zelfs voedsel... Geen dag is hetzelfde, en ik denk wel dat daarop je training wat moet aanpassen. Voel je je goed is je hart sterk en kun je een tandje meer. Heb je de deadline die dag niet gehaald, kun je die avond beter even wat rustiger aan doen.
Zoals aangegeven ben ik wat gaan testen en hierbij een update op mijn eerdere tirade. Ik ben gaan lopen met 2 verschillende Hartslagmeters:
1. De Garmin Forerunner 225.
2. Een Polar Bluetooth hartslagband + Smartphone met Endomondo.
Dit waren puntsgewijs mijn bevindingen:
-
Het horloge moet echt strak.
Dat komt de meting ten goede, hoe strakker de band hoe minder "verspringingen" in de grafieken. Als de FR225 strak zit moet hij nog 1 a 2 gaatjes strakker. (geen geintje) En gek genoeg went dat vrij snel en ervoer ik het na een paar minuten al als comfortabel (en ja, er zat nog bloed in mijn hand

). Uiteraard is de betere meting te wijten aan het feit dat de meter dichter op de huid zit en er geen ander licht meer bij kan. Dit zal ook per persoon en huidtype verschillen denk ik.
- Geen grove verschillen in grafieken van borstband en FR225.
(zie afbeelding) Sterker nog de Garmin lijkt zelfs wat minder gekke sprongen te maken in de grafiek.. (ben er nog niet over uit of dit positief of negatief is?) Beide HR's vergelijkende lijkt de hartslag meting op een paar slagen na echt te kloppen. Ik denk wel dat de Bluetooth borstband nauwkeuriger zal zijn op de lange termijn, maar de FR225 is accuraat genoeg om globaal van uit te mogen gaan.
-
Ik moet echt veel rustiger lopen.
Waar ik eerder klaagde over een veelste hoge hartslag kan ik nu constateren dat ik daadwerkelijk te veel vroeg/vraag van mijn lijf. De metingen (HR van 180-190 bpm) waren correct. De hoogte van mijn hartslag tijdens mijn wedstrijdloopje afgelopen zaterdag is voor niemand gezond, een enorm belangrijke les! Afbraak ipv opbouw.
-
Lopen met een hoogte en ondergrens qua tijd (tussen 5:00 en 5:30 per km) is een prachtige stimulans.
Dat had ik wel eens eerder gedaan via Endomondo, maar op het horloge werkt dit veel prettiger en ik heb echt prachtig constante tijden kunnen lopen! Heerlijk! Ik wil dit ook nog eens gaan testen op een hartslagzone, maar ik vermoed dat ik me liever fixeer op tijd per kilometer.
-
Ik heb geen last van GPS verlies gehad, geen eens een dipje.
Ik heb mijn route zo aangepast dat ik onder 3 tunnels en 1 brug door moest. Ik heb geen fouten/problemen kunnen ontdekken. En dit geeft me wat meer moed over de GPS van het horloge. Hoewel ik hem strak in de gaten blijf houden want het blijft gek dat hij wel signaal verloor afgelopen zaterdag. Ironisch genoeg heeft mijn telefoon mij in de steek gelaten en heeft het geen route geregistreerd.
-
Een borstband zakt echt echt echt af bij mij... GRMBL!!
Ik bleef plukken aan dat rotding. Het zit strak en belemmerd me qua gevoel van vrijheid in het lopen.
Met bovenstaande puntjes heb ik in korte tijd een hele boel geleerd. Ik beschouw mezelf als een ervaren hardloper maar ik ben dus vaak niet goed bezig. Door vaak in de hoogste zone te gaan lopen (voor mij een hartslag tussen 175-190) ben ik altijd bezig geweest mijn spieren stuk te maken. Hersteltijden waren daardoor zo hoog dat ik bij mijn volgende loopje waarschijnlijk nog niet eens hersteld was van de vorige. Erg slecht en ik zou beter hebben moeten weten. Nogmaals, afbraak ipv opbouw.
Om mijn analyse wat kracht bij te zetten hierbij een afbeelding van beide hartslag metingen:
(Even over elkaar heen gelegd met Photoshop)
Donkerrood: De Garmin Forerunner 225
Lichterrood: Polar Bluetooth borstband + Smartphone en Endomondo
Hierbij de volledige meting van mijn loopje (hartslag van de Garmin FR225):
Opvallend vind ik zelf dat aan het eind van mijn training de Garmin een wat lagere hartslag registreerd dan de borstband. Ik stond op dat moment stil bij een stoplicht (groene pace grafiek dipt). De borstband schiet meteen omhoog en de Garmin stijgt langzamer. Mijn gevoel zegt dat de FR225 hier dichter bij de waarheid zit qua hartslag.
De tweede dip in de groene pace grafiek is te wijten aan een trappetje van een viaduct af. Het tempo is er uit, maar de afdaling is toch best nog pittig. Daar is ook meteen mijn maximale hartslag van deze loop geregistreerd, 181 bpm.
Mijn gemiddelde looptijd was 5:17 min per kilometer. Met een gemiddelde hartslag van 166 bpm met de Garmin en 165 bpm met de Borstband. Mijn maximale hartslag met de Garmin was 181 bpm, en met de borstband was dit 180 bpm. De verschillen daarin zijn dus echt minimaal, en volgens mij meer dan acceptabel.
Conclusie:
Ik wil deze test nog eens doen en dan met een werkende telefoon GPS om ook de GPS eens goed onder de loep te nemen. Maar de twijfel over hartslag meting van de Garmin FR225 is weg en hij mag voorlopig blijven

Ik moet duidelijk rustiger gaan lopen...
Sorry for the long post, helaas heb ik geen aardappel voorhanden..
[
Voor 7% gewijzigd door
Druss op 19-08-2015 13:13
]