Wilbert de Vries schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 10:22:
[...]
Hoewel je blijft benadrukken dat we dit niet als een aanval moeten zien, voelt het wel zo. Door onze objectiviteit in twijfel te trekken, trap je in ieder geval mij op mijn ziel. Er werken op de redactie mensen die 100 procent onafhankelijk over zaken berichten en diezelfde objectiviteit ook in de nieuwskeuze leidend laten zijn. Feit is dat we ook maar mensen zijn en simpelweg niet alles kunnen weten. Heb je de moeite genomen om die Notion Ink, op het moment dat ie actueel was, aan te dragen voor een nieuwssubmit, bijvoorbeeld.
Mijn excuses daarvoor, ik wil nogmaals aangeven dat ik niet weet wat er bij komt kijken om redactioneel goed nieuws te verzorgen, ik wilde alleen maar een discussie 'los' maken over de nieuwswaarde en freqentie van de fabrikant Apple. De link van BNR was alleen maar bedoelt om te delen en aan te geven dat het punt wat ik al langer deel, nu ook schijnbaar bij andere mensen leeft.
Wat betreft je opmerking over de nieuwssubmit, laat ik hier het volgende vertellen, 1,5 jaar geleden heb ik ooit een nieuwsitem gesubmit over een bedrijf Crucial, fabrikant van geheugen die na veel problemen met hun topproduct hun hele productlijn op Hyper-memory terugtrokken, elk gerespecteerd forum qua overclockers stond op het achterste van hun benen, want iedereen had net voor een klein kapitaal dit geheugen gekocht.... wereldnieuws zou je zeggen (vooral omdat ik die repen ook had

) en na drie keer indienen deden jullie daar helemaal niets mee!
Dus ik persoonlijk voel mij niet zo geroepen om daar nog iets mee te doen, althans niet op de manier zoals het nu gaat oftewel eenrichtingsverkeer.
Om te reageren op je statistisch onderzoek: dat is nogal scheef. Wat hierin niet is meegenomen is dat we tot aan eind 2007 amper een zelfstandig functionerende nieuwsredactie hadden en dat die redactie sinds 2008 bovendien fors is uitgebreid. Juist door die uitbreiding zijn we in staat om bepaalde onderwerpen te behandelen, waaronder dus Apple. Dat we over Apple schrijven is met een Mobile-rubriek (die we pas sinds 2008 met een eigen redacteur 'bemannen') niet zo heel vreemd. Door deze aanpak zullen we statistisch nu vaker over Apple schrijven, waardoor bijvoorbeeld de iPad statistische onevenredig veel aandacht heeft gekregen ten opzichte van het verleden.
Al zou je bovenstaand gegeven meenemen, dan zal de uitkomst niet veel verschillen van mijn simpele rekensom. Maar mag ik aangeven dat ik twintig jaar geleden een 1 had voor statistiek, dus ik moet waarschijnlijk nu mijn mond gaan houden.

Dit wil echter niet zeggen dat er sprake is van een onbalans. Tweakers.net schrijft nog steeds over de zaken die ook vroeger werden behandeld. Toegegeven, bepaalde zaken komen minder aan bod waarvoor andere nieuwe zaken terugkomen. Feit is dat we onze redactionele keuzes niet bepalen aan de hand van de waan van de dag of emoties, maar gewoon op het algemene bezoekgedrag op Tweakers.net. Zodoende schrijven we nog steeds over grafische kaarten en processors (en hebben we het aantal reviews op dat gebied fors opgeschroefd), maar schrijven we ook over televisies (die we nu ook zelf testen met speciale apparatuur).
Het zou fijn als mensen die bepaalde onderwerpen moe worden beseffen dat ze niet alles hoeven te lezen en dat het feit dat we er over schrijven niet ten koste gaat van de andere onderwerpen. Dát is immers waarvoor we fors in de redactie hebben geïnvesteerd.
Hier loop je het gevaar je onafhankelijkheid te verliezen, want zoals in het interview werd aanstipt - de relatie tussen pageviews en welk nieuws je brengt is een moeilijke, kwaliteit staat en valt met de balans van het nieuws dat verstrekt wordt. Al zouden de cijfers het tegendeel bewijzen dat de zaken in balans zijn, kom je altijd nog op gegeven: beleving - dit kan het totale tegenovergestelde zijn van wat er daadwerkelijk gebeurd, dit is het enige wat ik wil verworden: een onbalans in bepaalde zaken, of deze gefundeerd zijn of ongefundeerd zijn is niet aan mij. Ik stip het alleen maar aan.
GetaGrip is net een mens.......