Reactie op ''iPad gaat in Nederland 420 euro kosten"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 13:26

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Naar aanleiding van mijn reactie op dit artikel zou ik toch graag dit topic openen. De moderaties hiervan waren heel uiteenlopend, gaande van mensen die mijn reactie best konden smaken en een +3 gaven tot enkelen die het maar niets vonden en een 0 voor offtopic en irrelevant meer dan genoeg vonden.

Originele link reactie: Lulukai in 'nieuws: 'iPad gaat in Nederland 420 euro kosten en komt in september''
Originele link artikel: nieuws: 'iPad gaat in Nederland 420 euro kosten en komt in september'
Ik denk dat dit nieuwsbericht het absolute dieptepunt is in een lange tijd dat ik hier al op Tweakers.net rondhang.

Harde woorden, maar laat mij even verklaren wat er allemaal schort aan dit artikel.

Op Hyves heeft de zuivelgigant FrieslandCampina een Flashgame geplaatst waarmee diverse prijzen zijn te winnen, waaronder vier iPads, zo schrijft MobileCowboys.
Het loopt eigenlijk al mis na de eerste 2 woorden, 'Op Hyves'. Ongeacht het onderwerp, als Hyves je enige bron is, dan is het eigenlijk al zo goed als niet meer geschikt om hier, een website voor de bovengemiddelde techneut, te verschijnen.
Het enige waar dit artikel over gaat is over een simpel Flashgame van een zuivelbedrijf dat als prijs een viertal iPads weggeeft. Dit is geen nationale campagne die gesponsord wordt door Apple, dus ik ben redelijk zeker dat FrieslandCampina de geschenken zelf ook gewoon maar aankoopt, al dan niet geïmporteerd uit de VS.
Wie even de tijd neemt om na te denken, beseft dat FrieslandCampina wel een van de laatste bedrijven zal zijn aan wie Apple vertelt wanneer de iPad hier uitkomt en hoeveel die dan precies zal moeten kosten.
Dan verder over de prijschatting van 420 euro. Dit lijkt mij gewoon ruw geschat door een vage medewerker die ergens in een boekje gelezen heeft dat de iPad 499 dollar kost in de VS, dat eventjes omrekent naar euro en er dan nog 19% BTW bovenop kletst.

Dit artikel vindt ik dan ook zonde, overbodig en vooral beschamend. Bij het lezen van de kop 'iPad gaat in Nederland 420 euro kosten en komt in september' dacht ik dat het om een aankonding van Apple zou gaan, of toch minstens van een officiële partner. Groot was mijn teleurstelling toen de enige bron een spelletje was van een zuivelfabrikant.
Ten eerste vond ik het wel een terechte opmerking als reactie bij het artikel en niet in een topic bij GR. Het was naar mijn mening immers niet duidelijk genoeg dat dit om pure speculaties ging en zeker niet om een vaststaand gegeven! Deze opmerking van een andere user vatte het perfect samen:
Ik ben het niet vaak eens met mensen die zeuren over de nieuwswaarde, maar de kans dat dit klopt is zo klein dat ik net zo goed het nieuws kan submitten dat de ipad 450 euro gaat worden omdat mijn oma dat aan haar grote teen voelde toen ze naar de wereld draait door keek waar de ipad werd besproken.
Ten tweede wil ik hierbij een oproep doen aan alle nieuwsredacteurs om toch minder van deze speculatieberichten te publiceren. Ik was er oprecht van overtuigd, uitgaande van de titel, dat dit om een officiële aankondiging zou gaan.

Tenslotte ben ik het ook niet eens met de ontvangen moderaties. Ik ben bewust dat er ergens in de moderatie-FAQ staat:
Reacties die de nieuwswaardigheid in twijfel trekken, blijven ongewenst.
Ik trek helemaal niet de nieuwswaardigheid in twijfel. Als het echt bekend gemaakt zou zijn dat de iPad 420 euro moet kosten en in september komt, dan is dit héél belangrijk nieuws, nieuws dat ik zo snel mogelijk wil weten en waarvoor ik naar Tweakers.net kom.
Ik trek wél de geloofwaardigheid van het artikel in twijfel, want de gebruikte bronnen stellen absoluut niets voor.
Ik hoop dat je even de tijd neemt om het verschil tussen beide goed te begrijpen!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Een redactie met een beetje kennis van zaken had dit niet gepubliceerd. Ik vind dit artikel het dieptepunt wat betreft iPad-nieuws.

De geschatte prijs is onrealistisch laag, bovendien kan íedereen een gokje naar deze informatie doen en het is ook niet raar dat een dergelijke gok in de actievoorwaarden wordt opgenomen. Daarnaast is er nul, maar dan ook echt nul, reden om aan te nemen dat Friesland Campina informatie toe zou krijgen gespeeld van Apple.

Maarja, het levert wel weer 39k views op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wat mij betreft sowieso een +2 waard, voor de redactie een 0 omdat dit inderdaad wel héél erg koffiedik kijken is zonder dat er melding wordt gemaakt van een journalistiek verantwoorde en werkbare controle van bronnen.

Als de leden nog iets willen toelichten, dan is dat meer dan welkom.

[ Voor 14% gewijzigd door Jejking op 19-04-2010 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:57

Herman

FP ProMod
Ik ben blij dat je hier een topic hebt gemaakt. Dit is m.i. inderdaad de juiste plek voor je reactie.

Toch zie ik dat je het nog niet helemaal hebt begrepen:
ruyckske schreef op maandag 19 april 2010 @ 21:03:
(...) De moderaties hiervan waren heel uiteenlopend, gaande van mensen die mijn reactie best konden smaken en een +3 gaven tot enkelen die het maar niets vonden en een 0 voor offtopic en irrelevant meer dan genoeg vonden.
Dat iemand jou reactie met een '0' mod, betekent nog niet dat ze het er niet mee eens zijn of dat de reactie geen waarde heeft, maar enkel dat ie niet op de juiste plek is. Dat is in het kleine-mismoderatietopic al duidelijk aangegeven. De FAQ is duidelijk dat een discussie over de nieuwswaardigheid van items niet op de FP maar bij GR hoort.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-06 00:01

arnoudwokke

Redacteur
Hoewel ik een reactie graag overlaat aan de redacteur, wil ik - als degene die dit nieuws heeft aangedragen bij de redacteur van dienst - hier toch even iets over zeggen.

Als redacteur krijg je veel geruchten tot je - en de een nog ongeloofwaardiger dan de ander. Je moet me op mijn woord geloven dat we van al die geruchten 90 procent sowieso de prullenbak in gooien wegen ongeloofwaardigheid en ook van de rest de krenten uit de pap pakken wat betreft nieuwswaarde. Op de geloofwaardigheid van dit gerucht kom ik zo terug.

Ten eerste je constatering dat je dacht dat het om een aankondiging gaat. Ik weet dat er mensen zijn die het over het hoofd zien, maar het is common practice in de journalistiek om zaken die je niet voor eigen rekening neemt - waaronder geruchten waarvan je de waarheid niet kan vaststellen - in de kop tussen enkele aanhalingstekens te zetten. Dat zie je bij kranten van NRC totaan Telegraaf en Metro en dus ook bij een journalistieke redactie als Tweakers.net. Je had dus aan de kop kunnen zien dat het geen aankondiging betrof: hij staat immers tussen quotes.

Dan de geloofwaardigheid: Algemene Voorwaarden zijn niet zomaar verhaaltjes - hoewel het copy/paste-gedrag van veel AV's op internet soms anders doen vermoeden. Een multinational als Friesland/Campina (het bedrijf achter Chocomel) neemt dat zéér serieus: het moet immers juridisch kloppen, want anders heb je geen verweer tegen een eventuele klacht.

Ze hadden daar simpelweg neer kunnen zetten: wij keren de prijs (iPad) uit in september. End of story, had je er nergens iets over gelezen. Maar er staat dat wegens de verkrijgbaarheid van het product in Nederland de iPad wordt uitgedeeld in september. En dat maakt de zaak heel anders.

Dan de vraag of Campina dit kan weten. Zou Campina overleg kunnen hebben gehad met Apple omdat ze iPads wilden weggeven? Niet onwaarschijnlijk of ongeloofwaardig, toch? Het zou minder voor de hand liggen dat een dergelijk groot bedrijf dat níet zou overleggen met Apple, met de mogelijkheid op de vingers getikt te worden.

Daar komt bij dat september geen onlogische datum is en dat 420 euro niet een heel gekke prijs is: veel mensen weten het niet meer, maar de eerste iPhone ging ook héél snel, in het najaar, in prijs omlaag in de VS: en als de 16GB in september omlaag gaat van 499 naar 399 dollar, is een prijs van 420 euro inclusief btw in Nederland geen gekke gedachte, lijkt me.

Kortom: zekerheid hebben we niet, maar dit gerucht is helemaal niet zo far fetched als veel mensen in de reacties wel denken ('al het nieuws van Hyves is ongeloofwaardig'). Ik zeg niet dat het waar is, maar een dieptepunt in de redactionele historie van Tweakers.net - nee, dat lijkt me toch niet :)

ps. Al hoef je het niet met me eens te zijn, dit was de gedachtegang die ik volgde toen ik dit gerucht onder ogen kreeg en besloot het aan te dragen bij de redacteur van dienst - die uiteindelijk beslist of hij iets nieuwswaardig genoeg vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Maar zelfs de grote baas heeft weinig vertrouwen in de aanname:
Daniel schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:22:
[...]

420 euro lijkt me een lage schatting en niet meer dan een omrekening van de huidige prijs in dollars (bij gebrek aan meer informatie). Ik zou inzetten op 499 euro voor de 16GB maar als het goed is weten we over een paar weken meer als de Duitse prijzen bekend worden.
:+

Zal verder niet al te veel ingaan op de nieuwspost, op zich vind ik de post zelf voorzichtig genoeg, maar de titel is wel te voorbarig imo, zelfs al staan er quotes omheen.

Iets als 'Hyves flashgame vermeldt Nederlandse prijs iPad' had waarschijnlijk een stuk minder bombarie opgeleverd (maar is daardoor misschien ook minder interessant om te gebruiken :P).

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 19-04-2010 23:51 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 15:53
arnoudwokke schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:18:
Dan de geloofwaardigheid: Algemene Voorwaarden zijn niet zomaar verhaaltjes - hoewel het copy/paste-gedrag van veel AV's op internet soms anders doen vermoeden. Een multinational als Friesland/Campina (het bedrijf achter Chocomel) neemt dat zéér serieus: het moet immers juridisch kloppen, want anders heb je geen verweer tegen een eventuele klacht.

Ze hadden daar simpelweg neer kunnen zetten: wij keren de prijs (iPad) uit in september. End of story, had je er nergens iets over gelezen. Maar er staat dat wegens de verkrijgbaarheid van het product in Nederland de iPad wordt uitgedeeld in september. En dat maakt de zaak heel anders.
Letterlijk staat er volgens het screenshot I-pad niet iPad. Klopt dus juridisch niet, weg geloofwaardigheid? Of hebben we hier te maken met een nieuw product van Apple. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mute schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:49:
Iets als 'Hyves flashgame vermeldt Nederlandse prijs iPad' had waarschijnlijk een stuk minder bombarie opgeleverd (maar is daardoor misschien ook minder interessant om te gebruiken :P).
Les 1 voor een interessant nieuwsbericht is dat de inhoud zelf interessant moet zijn. Welke titel je ook kiest, het is een verloren strijd ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:19

ManiacsHouse

Scheisse!

Wat zitten daar voor een knakkers nieuws te bedenken en te schrijven?!?!?!? Het ergste is dat men de eigen nieuwberichten niet eens goed citeert... En het nog gekker maakt dan het als is...

nieuws: Apple iPad 3G komt op 30 april uit in Amerika
Apple heeft nog niet bekendgemaakt wanneer de iPad 3G in Nederland uitkomt. Eerder kwam via de actievoorwaarden van een spelletje op het sociale netwerk Hyves naar buiten dat dat mogelijk in september zal zijn.

http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1271580933.png

En wat leest men daar? Apple I-pad ZONDER 3G er bij. Dus waar jullie het vandaan halen dat de 3G dan in NL uitkomt... Voortborduren op een al slechte bron... Oei oei oei...

Sorry maar het word nu wel een beetje te dol. En het lijkt er heel erg op dat Apple en iPad gerelateerde items er doorheen gesjeest worden om ze maar zo snel mogelijk te plaatsen...

[ Voor 3% gewijzigd door ManiacsHouse op 20-04-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Leest niemand van de redactie mijn laatste post? Of zitten jullie je in een hoekje te schamen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:10

WoutF

Hoofdredacteur
ManiacsHouse schreef op donderdag 22 april 2010 @ 09:33:
Leest niemand van de redactie mijn laatste post? Of zitten jullie je in een hoekje te schamen? :+
Nee hoor :)

Als de iPad in september in Nederland uitkomt, heeft Apple een aantal maanden gehad om een voorraad hardware aan te leggen. Er is op dat vlak geen enkele reden om de non-3g en 3g versies niet gelijktijdig uit te brengen. Steve Jobs heeft ook al aangegeven dat ze in juni/juli de internationale deals voor de 3g-abonnementen rond willen hebben.

Hoewel dit allemaal aannemelijk is, heb je gelijk dat er ook een element van speculatie in zit. Het artikel is daarom enigszins aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Kijk daar hebben we wat aan. Dat het een aanname is lijkt me duidelijk. Maar zoals ik al aangaf is de daadwerkelijke bron al een beetje plausibel en om dan zelf ook daar nog aannames bovenop te gooien. We willen niet telegraaf.tweakers.net worden lijkt mij. :9
Pagina: 1