Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Vandaag tweemaal achter elkaar mijn Stelvio 451 op mijn M5 lekgereden, en ook nog een Marathon Plus op mijn Flevobike! Ik houd zo geen fietsen over...

Gezien de zijwand van mijn stelvio al begint te scheuren heb ik maar besloten een Durano te bestellen ter vervanging. 28 euro, nu hopen dat die wat minder vaak lek gaat... De stelvio heeft het maar 2000km oid uitgehouden (maw 1ct/km)...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-09 11:39

Metro2002

Memento mori

Hoe krijg je het voor elkaar :P ik heb vandaag gewoon 2 keer glas meegepakt maar even afvegen en niks aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb gisteren maar eens een fors aantal spaken vervangen van het rechter voorwiel van m'n Quest. Ik heb echt om de haverklap last van spaakbreuk. Gelukkig altijd 'dezelfde' soort (lees: op dezelfde manier gemonteerd, er zijn per gespaakt wiel 4 soorten). Na het linker wiel telkens een spaak te hebben vervangen en sporadisch bij de rechter, was ik na 9 spaken bij het linker wiel klaar. Nu is dus het rechter wiel telkens met de spaakbreuk. Bij spaakbreuk 5 heb ik besloten om direct ook 6 t/m 9 te vervangen. Hopen dat ik er nu vanaf ben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je weet zeker dat ze hard genoeg ingespannen zijn, en correct gevlochten? Dit klinkt wel heel extreem eerlijk gezegd, zelfs voor die schuin staande wieltjes in een Q...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
De wielen zijn gemaakt door VM.nl. Ik denk dat zij wel weten hoe ze een wieltje moeten spaken en hoe strak. Daarbij komt dat ook m'n Versatile aan het euvel onderhevig was en ook m'n Alleweder daarvoor. Alleen de eerste is door een zelfbouwer gespaakt, de andere twee door ervaren fietsenbouwers. De oorzaak moet dus gezocht worden bij mij en niet bij de fietsen en/of wielbouwers.

Ik heb gisteren maar eens een mailtje gestuurd naar twee andere Questrijders waarvan ik weet dat die ook niet op z'n 'oudewijventempo' de bocht door gaan. Van de ene heb ik al een reactie terug:
nou ja ik heb geregeld gebroken spaken, een doosje van 100 is er met een jaar of 2 hooguit 3 wel door.
Lijkt me duidelijk :+

Maar goed, ik heb de nieuwe spaken voorzien van ringetjes achter de kop. Ik denk dat dat mijn probleem wel (grotendeels) zal oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45
Ik heb werkelijk nooit last van kapotte spaken, met 23Mm met de Alleweder niet en met 13Mm met de Quest niet. Ben dus bang dat er maar een conclusie mogelijk is: ik ben een oud wijf in de bochten :+
(en dat klopt wel denk ik, heb bijna nooit een wieltje van de grond, behalve als ik weer eens een lekke band heb)

Deze week hebben we een Flevobike Greenmachine van de wisse dood gered. Er stond al een jaar of twee een Greenmachine met een kapot stuur in de stalling. Een paar weken terug zat er op allerlei wrakken, maar ook op de Greenmachine een briefje dat ze de fietsen gingen ruimen om ruimte te maken in de stalling. We hebben er een ware speurtocht van gemaakt:
- bij Tempelman gevraagd, die adviseerde het framenummer door te sturen naar flevobike.nl
- dit gedaan en een naam doorgekregen
- deze naam stond niet bij ons in de telefooncentrale, dus misschien niet meer in dienst?
- bij de Telegraaf zelf (waar ik dus werk) eens rondgevraagd, maar hij was niet bekend
- ondertussen had de Ligfietswinkel in Amsterdam het verhaal gehoord en werd bekend dat de fiets door hun geleverd was
- zij hebben nog rond gebeld naar de klant, maar geen reactie, toen de buren en later ook naar de Telegraaf, uiteindelijk werd bekend dat ie op de drukkerij werkte
- vanmiddag ben ik dus met mijn ligfiets collega naar de overkant gegaan op zoek naar deze collega en net toen we het wilden opgeven werden we geroepen en daar was ie dan: de eigenaar!

Hij vertelde dat ie normaal in de andere stalling stond, maar hij was hem een beetje vergeten nadat het stuur voor de tweede keer alweer stuk was gegaan. Uiteraard werkt ie ook vaak 's nachts, dus dan is het lastig om 's morgens vroeg nog met de fiets langs de winkel te gaan, dan is ie nog niet open.

In elk geval een voldaan gevoel dat we zo'n mooie en dure fiets van een wisse dood hebben kunnen redden :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Goed bezig! Altijd zonde om iets wat nog goed te repareren is weg te gooien.

Over die spaken: is toch vaak overbelasting. Ik heb nog niet heel veel kapotte spaken gehad en op mijn ligfiets nog nooit. De kapotte spaken die ik heb gehad waren toevallig (?) allemaal tijdens fietsvakanties met een fiets vol geladen met zware kampeerspullen.

Gisteravond kwam ik nóg een ligfietser tegen in Schiedam trouwens :P een zwarte met onderstuur en met vlaggetje, ik reed in de auto dus kon niet echt goed zien wat het precies was. Wel dat ie met een slakkegangetje reed :+

Zijn ligfietsers van die luie wezens dat ze alleen bij mooi weer tevoorschijn komen ofzo :+ ?ik zie er de laatste tijd wel héél veel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 07:27:
Over die spaken: is toch vaak overbelasting. Ik heb nog niet heel veel kapotte spaken gehad en op mijn ligfiets nog nooit. De kapotte spaken die ik heb gehad waren toevallig (?) allemaal tijdens fietsvakanties met een fiets vol geladen met zware kampeerspullen.
Bij driewielers heb je dat de wielen ook zijdelingse krachten te verwerken krijgen. En dat tikt een heel stuk meer aan dan de standaard belasting op tweewielers.

Maar mijn Quemo is verminkt ;( Aanrijding gehad met een brommer.

Gast kwam nogal vlotjes (hij reed zeker geen 30 km/h) wat fietsers inhalen, reed daarbij uiteraard links maar keek ook nog eens achterom.

Gevolg is kosmetische schade maar financiëel vrij heftig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:17:
[...]

Bij driewielers heb je dat de wielen ook zijdelingse krachten te verwerken krijgen. En dat tikt een heel stuk meer aan dan de standaard belasting op tweewielers.

Maar mijn Quemo is verminkt ;( Aanrijding gehad met een brommer.

Gast kwam nogal vlotjes (hij reed zeker geen 30 km/h) wat fietsers inhalen, reed daarbij uiteraard links maar keek ook nog eens achterom.

Gevolg is kosmetische schade maar financiëel vrij heftig
:X ai, dat is vervelend. Gaat neem ik aan via de verzekering van de brommerrijder maar het blijft wel erg rot zoiets, zeker met zo'n gave paintjob erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:47
Auw WFvN dat moet een rot gevoel geven. Aan de andere kant het is en blijft verkeer en ongelukken gebeuren, het had immers stukken slechter af kunnen lopen. Hoop voor jouw dat het vooral snel en zonder al te veel gekke hoofdbrekens weer netjes "strak" komt.

Ik kwam gisteren op een blog een tip tegen over ventisit materiaal. Iemand toevallig al meer ervaring met dit spul? Als ik op de site kijk lijkt het heel sterk op het verhaal van ventisit. Ik denk dat als er geen verkeerde reacties op komen dat ik binnenkort eens ga kijken Obelink in Winterswijk het spul op voorraad heeft. Ik "moet" immers nog een mooi matje voor de grotere challenge stoel hebben en in verband met de zomer temparaturen is een dergelijk kussentje op mijn burostoel ook geen gek ik idee denk ik.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Jahoor, ventisits zijn gewoon gemaakt van dikke anticondensmatten voor onder je matras in een camper. Daar doen ze ook niet geheimzinnig over, ze zetten er precies hetzelfde plaatje bij als de fabrikant. Je kunt heel gemakkelijk zelf een ventisit maken, sterker nog, dat hebben meerdere mensen (onder wie ik) vóór jou al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:19
Heerlijk rondje gemaakt vandaag zeg! Precies tussen alle buien door en als afsluiter langs de zee de volle zon en wind van zee. 62KM, tijdje geleden dat ik er zoveel achter elkaar deed. Toch wennen.
Route: http://tinyurl.com/2ugro89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Vandaag bar weinig gefietst maar ben wel bezig geweest met het verkondigen van het velomobielevangelie (en ook ligfietsevangelie) voor diegenen die er zelf om vroegen.

Ik ben vandaag met Quemo en nog 3 andere liggers naar Vianen geweest naar de Oldtimerdag Vianen. Het thema was vervoer dus waren verschillende vormen van vervoer uitgenodigd, waar aparte ligfietsen (lees: velomobielen) ook gewenst waren.

Los van het weer ('s morgens een forse plensbui gehad en later nog een keer een buitje en verder nog wat gespetter, verder afwisselend warm/koud door verschijnen/verdwijnen van de zon) was het erg leuk. Wel betrekkelijk rustig in vergelijking met andere jaren naar het schijnt, maar dat zal te maken hebben met Nederland-Japan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb het idee dat er iets los zit aan mijn fiets. Hij is veel wiebeliger en instabieler voor mijn gevoel, net alsof ik met een zachte voorband rij zeg maar. Vanavond maar eens kijken wat het nu weer is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Altijd vervelend, gewoon even alles nalopen, ook je snelspanners etc. :)

Ik heb een voorwiel geleend v/e maatje en dat bleek mijn instabiliteit op te lossen. Ik kan niks aan mijn voorwiel zien, maar er zit toch een onbalans in, morgen maar eens wegbrengen. Ben wel blij dat ik er nu eindelijk achter ben.

En gister nog 75km gefietst, beetje miezer zo nu en dan, maar op zich prima weer :)

[ Voor 12% gewijzigd door Aikon op 21-06-2010 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Pff, na mijn rondje van eergister toch wel heel erg last van m´n knieën.
Ligt het eraan dat ik ontzettende tinteltenen krijg van m'n klikschoentjes? Dat hoort toch niet? Ik krijg het altijd na een bepaalde tijd... Iets aan te doen?

En hoever moet je eigenlijk uit kunnen trappen. Dus wat voor buiging moet je nog hebben met je knie? Misschien moet ik mn ligfiets beter afstellen op mijn lengte..? Maar weet dus niet wat de vuistregel is..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb ook tinteltenen hoor, gewoon om de zoveel tijd 1 been los halen. En last van m'n knieen heb ik ook, wat helpt is de spieren rond je knie sterker maken, bijv. op 1 been staan als oefening en fitness.

Je been moet licht gebogen zijn bij maximale uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Instabiliteit heb ik meermalen gemerkt toen mijn zitjes loszaten: op mijn M5 toen ik m'n achterbak er net op had gemonteerd (en even vergeten was om de bouten daadwerkelijk vast te draaien) en op mijn Flevobike toen de mount was afgebroken.

Is het echt een dag-nachtverschil of is het subtiel? Een los zitje is echt dag-nacht, je hebt het gevoel dat je heel makkelijk kan vallen als je wat fout doet. Andere oorzaken... tsja, gebroken asje, losse/gescheurde achterbrug, loszittende veer/demper, losgedraaid balhoofd.

Ik heb ook nog eens het gevoel gehad alsof mn fiets van rubber was gemaakt tijdens het trappen, dat bleken 2 of 3 kapotte kettingschakels te zijn die doorbogen wanneer ik kracht zette....

150 meter later brak mn ketting en lag ik op de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tis een subtiel verschil, net of de voorband niet helemaal op druk is. Heb de band uiteraard even gevoeld om te kijken of die niet echt zacht was en ook de snelspanners zitten nog stevig op het plekkie. Vanavond zal ik de boel eens aan een uitgebreide inspectie onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gister alles nagelopen maar niks te vinden. Alleen 2 spaken die naar mijn idee niet helemaal goed op spanning waren, ik weet niet of dat hoort ( :? :X ) en dat de achterband wat zachter was dan ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
als ze niet kraken en/of breken is het goed :P het lijkt soms alsof spaken voor het gevoel best wat verschillen, maar in werkelijkheid is het verschil niet zo groot. Vooral bij radiaal gespaakte wielen heb je dat gevoel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Ik heb wel eens een gebroken achteras in mn bukfiets gehad, en dat gaf ook een subtiele zwabber bij het rijden. Dus misschien de as eens controleren? Of kan dat niet bij voorwielen?

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Weet je zeker dat er niet 'iets anders' dan water in je bidon zat? ;)
iets alcoholisch

Niet zo erg als WFvN, maar ik heb gisteren ook mijn eerste Quest aanrijding gehad. Er kwam iemand uit een hoekje en zat met haar voorwiel tegen me aan bij het voorbij rijden. Gelukkig is ie vrij flexibel daar en deed het alleen even whop en geen krak, geen schade dus ook, niets van te zien in elk geval, wel wat rubber. Het ging ook niet zo hard dat ze viel gelukkig. Ben nog even uitgestapt om te vragen of het ging, dat was het geval gelukkig.

Heb de Quest nu 1 jaar en er staat 13.000 km op de teller, daarnaast heb ik sinds de aanschaf ook nog 2000 km vreemd gedaan: gereden op/in andere fietsen die in mijn schuur leven. Ben dus goed verslaafd, Ymte raadde me aan gewoon boterhammen te blijven eten. :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik vraag me af: zijn er ook versnellingsnaven met snelspanners/anderszins gemakkelijk los te maken versnellingsnaven? Die 3x7/8/9-naafjes zijn zeker ook gewoon gebout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:44:
Weet je zeker dat er niet 'iets anders' dan water in je bidon zat? ;)
iets alcoholisch

Niet zo erg als WFvN, maar ik heb gisteren ook mijn eerste Quest aanrijding gehad. Er kwam iemand uit een hoekje en zat met haar voorwiel tegen me aan bij het voorbij rijden. Gelukkig is ie vrij flexibel daar en deed het alleen even whop en geen krak, geen schade dus ook, niets van te zien in elk geval, wel wat rubber. Het ging ook niet zo hard dat ze viel gelukkig. Ben nog even uitgestapt om te vragen of het ging, dat was het geval gelukkig.
Iets vergelijkbaars heb ik ook een keer gehad. Ook wat afzetten van rubber op mijn fiets. Maar dat viel gewoon goed weg te poetsen.

Ik ben gisteren en vandaag maar eens naar de bestickeraar, de spuiter en Velomobiel.nl geweest. Ik heb een lichte schade aan de body: klein scheurtje aan de onderkant van de fiets en een klein krakje in de linker wielkast onder het dashboardkastje. Daarvan zijn de kosten niet zo gek hoog. De schadekosten voor de lak en de bestickering is een ander geval..... gaat zijn verzekering echt niet leuk vinden. Het lijkt erop dat hij van mijn schadebedrag een hééééél leuk nieuw bromscootertje kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:51:
Ik vraag me af: zijn er ook versnellingsnaven met snelspanners/anderszins gemakkelijk los te maken versnellingsnaven? Die 3x7/8/9-naafjes zijn zeker ook gewoon gebout...
Wat er allemaal is, weet ik niet. Maar inderdaad, die 3x 7/8/9 SRAM Dual Drive gevallen zijn allemaal met normale bouten vastgezet.

Ik betwijfel of ze uberhaupt met iets uitvalnaverigs te krijgen zijn om de dood eenvoudige reden dat aan de ene kan toch de bediening via de as naarbinnen moet gaan terwijl snelspannaven altijd beide kanten van de as nodig hebben.

[edit]
|:( Dat had natuurlijk ook samen met het vorige bericht in één bericht gekund

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 22-06-2010 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nou, lang niet alle naven werken met iets in de as: Shimano 7/8/11V werkt met een soort ring/schuifgedoe om de as heen, daar zou prima een snelspanas in kunnen worden gegooid.

Ik kwam er laatst weer eens achter waarom die asjes zo handig waren: ik kon gewoon mijn wiel incl. lekke band meenemen in de tram en thuis plakken, en later weer terugklikken. Mijn vriendin heeft tot ik een leuke versnellingsnaaf vind nog een knappe uitvalnaaf achter, en dat maakt het fiksen van haar - zojuist ook al lek gegane - achterwiel (ja, alles komt in één keer) wel supermakkelijk. En juist vanwege het gebruiksgemak wil ik bij haar een versnellingsnaaf inbouwen, maar daarbij gaat wel mooi het bandenplakken naar zijn moer.

Maargoed, bijkomend probleem voor de naaf die ik voor ogen heb (Nexus 8V) is dat die ook een 5mm bredere inbouwmaat heeft, en dus klem zal zitten in haar vork. Zelfs als er een constructie mogelijk is waarbij de naaf gemakkelijk eruit kan worden gehaald, is het erin stoppen iets dat nog steeds een vorkspreider nodig heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mijn Sram 3 speed interne versnellingsnaaf zit ook met bouten vast inderdaad. Soms wat lastig maarja.

Het instabiele gedrag heb ik volgens mij opgelost, de remkabel van de voorrem zat omgedraaid in de rem waardoor ik bij sturen de rem een klein beetje aantrok. Nu de kabel omgedraaid (zoals die zat) en hij voelt nu weer goed. :)

Tevens de fiets eens goed gewassen, jammer genoeg zijn de velgen wat geoxideerd en dat doet wel een beetje afbreuk aan het uiterlijk. Tevens is de neusbuis een beetje vies van al het vet en andere rommel maar dat is niet meer schoon te krijgen haast omdat het geen glad oppervlak is :(

Gister kreeg ik nog acuut last van BIS (brommer inhaal syndroom). Snorscooter die tegen de 40 aan reed, aangezien ik hem al een tijdje voor bleef maar hij me na een rood verkeerslicht voorbij ging moest ik natuurlijk even revenge hebben. >:) En gekregen 8)

Dat gezicht van die man was onbetaalbaar :+

Nog een vraag: vriendin en ik willen een keer een fietsvakantie samen doen, ik op de ligfiets uiteraard. Nu had ik het idee om bv de tent aan de zijkant van het zitje te bevestigen maar is dat niet te zwaar? Ik weet niet hoeveel kracht er op zo'n zitje mag komen te staan :? Zou een mooie oplossing zijn :)

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 23-06-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tram inhaal syndroom, vrijwel hetzelfde: continu boven de 40 rijden (zelfs nog iets harder, mijn fietscomputer is niet zo precies) om de tram voor te blijven. Helaas houd ik dat maar een kilometertje of anderhalf vol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Boven de 40 hou ik ook maar heel kort vol, het kost echt zóveel meer moeite dan bv 35km/u fietsen, dat hou ik nog best een tijdje vol maar > 40 en ik ben echt na een kilometer of 2 echt afgemat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 12:56:
Nog een vraag: vriendin en ik willen een keer een fietsvakantie samen doen, ik op de ligfiets uiteraard. Nu had ik het idee om bv de tent aan de zijkant van het zitje te bevestigen maar is dat niet te zwaar? Ik weet niet hoeveel kracht er op zo'n zitje mag komen te staan :? Zou een mooie oplossing zijn :)
Kan makkelijk, je kan in pricipe alles wat je nodig hebt voor een vakantie op je fiets hangen zonder problemen. Let wel op met velgen met weinig spaken.
ssj3gohan schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 13:07:
Tram inhaal syndroom, vrijwel hetzelfde: continu boven de 40 rijden (zelfs nog iets harder, mijn fietscomputer is niet zo precies) om de tram voor te blijven. Helaas houd ik dat maar een kilometertje of anderhalf vol...
Max. snelheid v/e tram is 40?

Laatst had ik ook zoiets in Den Haag, daar rijden de trams toch net wat anders als in R'dam. Ik fiets naast een tram, en wordt er langzaam door ingehaald, en blijf er dus gewoon naast rijden. Vervolgens komt er een bocht naar rechts en de ruimte tussen stoep en tram wordt steeds maar smaller, dat soort dingen gebeuren niet in R'dam hoor! Maar ja, stoppen zou dom zijn, dan ga je immers langzamer, dus bleef er toch maar naast rijden, er was nog precies genoeg ruimte met een cm of 20 speling totaal.
Inmiddels is de bocht voorbij en rijden we langs een ononderbroken rij geparkeerde auto's, waarvan in de verte 1 zo'n dikke 4x4 is die een cm of 20 uitsteekt. Flink bijgetrapt en een paar meter voor die auto schiet ik de tram voorbij met 45 oid, vervolgens een straat met eenrichtingsverkeer in gevuld met auto's die 20km/h rijden en allemaal in baksteenpatroon rijden, met de nodige fietsers ertussendoor. Nou, ik weet niet hoe, maar ik ben die hele straat in 1x door geknald met 45, dan weer rechts, dan weer links om die auto's heen, tegemoetkomende fietsers ontwijkend. Ging zeker 500meter zo door, echt geweldig, net een achtbaan. Levensgevaarlijk ook, maar zo tof. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ja, zodra je lol begint te krijgen op de fiets ga je soms wel heel gevaarlijke dingen doen... Veruit het leukste blijft toch het eens in de zoveel maanden met mijn audio-installatie op de ligfiets samen met een vriend met 30 km/h over de Grote Marktstraat denderen. Omdraaien, binnenhof over...

Althans, de bedoeling was om dit eens in de zoveel tijd te doen, tot nu toe slechts 1x gedaan, en toen ging ik op het eind ook nog lafjes afremmen omdat er een brommer aankwam. Maar de intentie was goed :D

Ik weet trouwens heel goed waarom ik niet harder kan fietsen, ik heb geen klikpedalen en stamp gewoonlijk gewoon op mijn fiets. Het was ook eigenlijk heel heilzaam om eens een tram op een lang stuk bij te willen houden/in te halen, want dan ga je erop letten dat je én goed ademt, én goed uitkijkt, én je beentjes netjes 'optilt' als het andere been kracht aan het zetten is. Waarschijnlijk houd ik met klikpedaaltjes de 40 nog wel wat langer vol.

Trouwens, ik heb er nog niet veel mee gefietst maar de Schwalbe Durano bevalt fietstechnisch wel. Hij lijkt net iets meer grip te hebben dan mijn (oude maar niet afgesleten) Stelvio had. Over de Marathon Plus-bandjes ben ik weer wat minder te spreken de laatste tijd, ik merk toch echt een flink verschil in weerstand met mijn racebanden-fiets. Ik dacht eerst dat het aan een combinatie van vering, niet al te geweldig draaiende lagers en naafversnelling lag maar nu dat ik dat de laatste tijd allemaal heb gefikst/verbeterd en de wielen nu echt een halfuur blijven doordraaien als ik er een zwieper aan geef, is hij nog steeds flink langzamer dan m'n M5. Nu wordt het dus zoeken naar vervangers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Toch zijn de marathon plusjes wel weer fantastisch omdat je ze amper lek krijgt. Als je weet wat die banden al te verduren hebben gehad bij mij :X glas, steentjes, stoepjes, gaten in de weg (zelfs al een keer mijn voorwiel tussen 2 stoeptegels in gehad :X ) takjes, doornstruiken op de weg etc. En gewoon nog altijd geen enkel lek :D Ze rijden imho wel zwaar en zijn ook qua comfort niet echt denderend.

Al heb ik sowieso best geluk met het niet-lek rijden van banden, op mijn hybride fiets zitten vredesteins meen ik en die hebben er al dik 9.000km op zitten met nog altijd 0 lekken. Daarvoor op mijn oude batavus fiets gewoon 10 jaar lang gefietst met slechts 1 keer een lek, geen idee wat daar onder lag.

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 23-06-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ssj3gohan schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 13:58:
Ik weet trouwens heel goed waarom ik niet harder kan fietsen, ik heb geen klikpedalen en stamp gewoonlijk gewoon op mijn fiets.
Dat strookt niet echt met je ondertitel. ;) Ongelooflijk dat je nog geen klikpedalen hebt, dat is zo veel beter.

Gevaarlijk rijden heb ik sowieso wel een handje van hoor, ik vind het geweldig om snoeihard door een stad te knallen, tussen de auto's door bij het stoplicht etc. Vooral in buitenlandse (hoofd)steden kan het soms echt geweldig zijn, niemand ziet je of houdt uberhaupt rekening met fietsers, en dat maakt het gevaarlijk maar automobilisten doen ook geen onvoorspelbare acties daardoor. En als het wat heuvelig is, kan je soms even hard als de auto's (50~60) voor kilometers. Een auto inhalen met 60 blijft gewoon kicken, en dan vlak langs de bestuurderskant. Na een uur snoeihard fietsen, stoppen en accelereren ben je helemaal kapot en sta je stijf van de adrenaline :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Aikon schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:38:
[...]

Dat strookt niet echt met je ondertitel. ;) Ongelooflijk dat je nog geen klikpedalen hebt, dat is zo veel beter.
Tsja, aan de ene kant gemakzucht (ik stap liefst met willekeurig schoeisel op mijn fiets), aan de andere kant gierigheid (kost toch weer ~100 euro voor een setje combipedalen en schoenen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:36

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Aikon schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 13:43:

Inmiddels is de bocht voorbij en rijden we langs een ononderbroken rij geparkeerde auto's, waarvan in de verte 1 zo'n dikke 4x4 is die een cm of 20 uitsteekt.
[...]
Levensgevaarlijk ook, maar zo tof. :)
Gruwel! Gelukkig weet je het zelf. _/-\o_

Jaren geleden eens een auto z'n deur zien opengooien, zo *hop* de wielkast van een passerende vrachtwagen in. Auto werd een paar meter meegesleept totdat de vrachtwagen (die amper 20 km/u reed) stopte. Eigen schuld, hele dikke bult. Gooi die auto maar weg en je rijbewijs erachteraan. Maar goed..

Ik ben wel benieuwd hoe dood je precies bent als zo'n eikel je de keus geeft tussen "nu onder de tram" of "via mijn deur onder de tram".

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mwah, op zich had ik alle tijd om te stoppen hoor maar dat is meestal wel het laatste wat ik doe. :P

Echt onder de tram komen lukt vaak niet, zit zo'n soort sneeuwschuiver onder, maar echt blij wordt je er ook weer niet van gok ik.

Maar ik heb inmiddels ook de nodige openslaande deuren mogen ontwijken... en dan zijn mensen nog verontwaardigd ook als je boos wordt, want ja, dan had ik daar maar niet moeten fietsen, of beter zichtbaar moeten zijn. Het is dat je moet stoppen om iemand z'n tanden eruit te slaan, maar anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 15:14:
Echt onder de tram komen lukt vaak niet, zit zo'n soort sneeuwschuiver onder, maar echt blij wordt je er ook weer niet van gok ik.
Oooooh, daar kan je mooi onderdoor schuiven en zo als een klodder pindakaas uitgesmeerd worden >:)
Maar ik heb inmiddels ook de nodige openslaande deuren mogen ontwijken... en dan zijn mensen nog verontwaardigd ook als je boos wordt, want ja, dan had ik daar maar niet moeten fietsen, of beter zichtbaar moeten zijn. Het is dat je moet stoppen om iemand z'n tanden eruit te slaan, maar anders...
Zonde van je energie ja om te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 15:35:
[...]

Oooooh, daar kan je mooi onderdoor schuiven en zo als een klodder pindakaas uitgesmeerd worden >:)
* Dames en heren, Vandaag hebben we last van vierkante wielen door een uitgesmeerde ligfietser, wij vragen uw begrip voor de vertraging. :o

Gister nam ik ook wel wat risico's maar op een gegeven moment ben je zó zat van al dat oponthoud overal (drempels, dinosauriers die met 10km/u rijden, groepjes jeugd etc) dat je wel eens wat overhaast jezelf een bocht ingooit of iets te enthousiast over een slecht wegdek sjeest en je benen zo ongeveer van je pedalen vliegen :X

Nam gister ook een bocht een béétje enthousiast :X :X :X reed ruim over de 30 en gooide mijn fiets bijna dwars de bocht om, ik hoorde bandjes al zo'n SGKKKK-ik-verlies-alle-grip-binnenkort geluid maken en toen ik de bocht doorkwam zat mijn hart ook ongeveer in mijn keel 8)7 dat ging echt maar net goed :P en dan kijk je eens naar je kleding (broek, tshirt) en dan denk je: ik had best wel open kunnen liggen als ik net gevallen was :P :+

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 23-06-2010 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Tsjonge, wat zijn jullie allemaal wilde beesten! Ik heb dat allemaal werkelijk vrijwel nooit, maar ja, ben dan natuurlijk ook al oud (en misschien ook wijs ;) ).

Mijn instelling is eigenlijk wel: racen doe je in de polder/buiten de bebouwde kom en in de stad doe je je interval training en/of oefen je met hard optrekken. Met mijn Alleweder vooral had ik in Amsterdam nog wel eens dat ik de neiging moest onderdrukken om achter wielrenners aan te gaan. Met de Quest heb ik dat probleem gelukkig niet meer, dan ben ik zowiezo sneller, tenzij ze het wel heel bont maken met alle verkeerslichten negeren, nou dan gaan ze maar lekker voorbij, sta ik op de eerste rang als ze aangereden worden, toch eens een camera gaan monteren :)

Zo, genoeg de moraalridder uitgehangen, kom maar weer op met jullie stoere verhalen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

budi schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:14:
Tsjonge, wat zijn jullie allemaal wilde beesten! Ik heb dat allemaal werkelijk vrijwel nooit, maar ja, ben dan natuurlijk ook al oud (en misschien ook wijs ;) ).

Mijn instelling is eigenlijk wel: racen doe je in de polder/buiten de bebouwde kom en in de stad doe je je interval training en/of oefen je met hard optrekken. Met mijn Alleweder vooral had ik in Amsterdam nog wel eens dat ik de neiging moest onderdrukken om achter wielrenners aan te gaan. Met de Quest heb ik dat probleem gelukkig niet meer, dan ben ik zowiezo sneller, tenzij ze het wel heel bont maken met alle verkeerslichten negeren, nou dan gaan ze maar lekker voorbij, sta ik op de eerste rang als ze aangereden worden, toch eens een camera gaan monteren :)

Zo, genoeg de moraalridder uitgehangen, kom maar weer op met jullie stoere verhalen.....
Ik woon in Schiedam, weinig polder te bekennen op de routes die ik normaal moet rijden, dat is 95% stad. Alleen als ik echt even zin heb om de polder in te duiken wil ik wel eens midden delfland pakken maar daar rijden weer volop auto's en bejaarden |:(

Reed gister naar Barendrecht over de A15 en toen bedacht ik me eigenlijk dat auto's toch nog steeds best bevoordeeld worden in NL. Mooie recht toe recht aan asfalt wegen terwijl fietsen nog altijd met een omweg over stoeptegels en klinkers moeten rijden.

Maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Via twitter wat berichtjes gelezen van heren op roeifietsen. Aangezien ik ook Roei ben ik er echt reuze benieuwd naar. Binnenkort in Middelburg uitproberen. Tweakers die mee willen fietsen naar Middelburg? :) En dan een roeifiets uit te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Metro2002 schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:23:
[...]

Reed gister naar Barendrecht over de A15 en toen bedacht ik me eigenlijk dat auto's toch nog steeds best bevoordeeld worden in NL. Mooie recht toe recht aan asfalt wegen terwijl fietsen nog altijd met een omweg over stoeptegels en klinkers moeten rijden.

Maarja.
<rant>
Inderdaad, het is eigenlijk best iets om verdrietig van te worden. Leuk voorbeeld: bij de Maxis langs de A1 nabij Amsterdam heb je een heel mooi fietspad. Net bij de brug over het amsterdams-rijnkanaal hebben ze een mooie fietsbrug ernaast gebouwd. Fietsers hebben daar voorrang op het verkeer uit de richting van de Maxis, ondanks duidelijke borden moest ik toch altijd flink in de ankers, want ze letten gewoon niet op, ook niet op de 'gewone' fietsers, vaak genoeg gezien.
Het zal geen verrassing zijn dat men nu deze week er een krul aan het aanleggen zijn zodat de fietsers er waarschijnlijk uit de voorrang gehaald kunnen worden. Hoe dan ook, je mag er dus nog eens extra af gaan remmen. Zo werkt dat in Nederland, in plaats van dat we de oorzaak aanpakken, doen we wel symptoombestrijding, zoals zo vaak met alles eigenlijk in de politiek.
Misschien mag ik al blij zijn dat ze het even geprobeerd hebben....
</rant>

edit: overigens over het wegdek hier in de omgeving ben ik wel redelijk te spreken, dat valt me in elk geval nog wel mee. Dat moet ik er dan wel eerlijk bijzeggen vind ik. Toen ik in 2005 naar mijn werk begon te fietsen was het pad langs de A1 een van de slechtste van Nederland en nu is het een van de mooiste.

[ Voor 10% gewijzigd door budi op 23-06-2010 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Metro2002 schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:23:
[plug]www.intercityfietser.nl[/plug]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tomino schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:35:
Via twitter wat berichtjes gelezen van heren op roeifietsen. Aangezien ik ook Roei ben ik er echt reuze benieuwd naar. Binnenkort in Middelburg uitproberen. Tweakers die mee willen fietsen naar Middelburg? :) En dan een roeifiets uit te proberen?
Ik en een medeligfietser wilden nog eens een rit van ~100km op een dag doen, zeer binnenkort. We hadden totnogtoe geen vaste plannen voor een doel. Nu wel? Was je ook van plan terug te fietsen :S? Dat trek ik namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Wat betreft het wild fietsen. Doorgaans rijd ik best netjes en rustig, maar sommige situaties zijn gewoon dusdanig aangelegd dat je wel wat grover / brutaler moet rijden. Maargoed dan heel duidelijk aangeven wat je van plan bent te gaan doen, en het ook gewoon doen gaat doorgaans gewoon goed. (Klopt even af op een stukje blank hout)

@ssj3gohan
Bij mijn weten heeft alleen rohloff een versnellingsnaaf met een snelspanner (optie). Nexus naven zouden inderdaad zonder gekke aanpassingen ook tot snelspan versie gemaakt moeten kunnen worden, maar je zult ergens iemand moeten vinden met een kolomboor en een lange boor om de as uit te hollen. Wel zou ik voor de nexus 7 speed gaan met anti rotatie ringen aan beide zijden, de naaf met alleen aan de linkerzijde een anti rotatie ring kon weleens onvoldoende weerstand hebben om mee te schakelen.

[veroudert]
Wat betreft dat ventisit materiaal, wist niet dat het echt hetzelfde materiaal was als wat ventisit gebruikt.Maar goed om te weten dat er anderen mij zijn voorgegaan in het zelf maken van een ventisit look a like kussen.
[/veroudert]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De Nexus 8 in mijn flevo en SRAM S7 in mijn M5 hadden origineel ook maar één antirotatiering, maar daar heb ik er gewoon lekker twee op gezet. Standard practice voor mij. Het probleem met het uithollen van de as is niet zozeer het materiaal (ik kan het zelf ook!) maar het feit dat assen van fietsen volgens mij van gehard staal zijn gemaakt (klopt dat?) Dat is naar... Daar draai je elke vorm van frees of boor op kapot. Maar dit weet ik niet zeker.

Ohja, en ik vind zelf de nexus 7 geen optie. Ik ga nog wel een blogpost produceren met mijn redenen om voor de ene of andere naaf te kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door mux op 23-06-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Of nexus8 altijd aan beide zijden een antirotatiering kan toepassen weet ik niet, maar shimano zou er verstandig aan doen om dat wel mogelijk te maken. Ik weet van de nexus 7 dat bij de oudere serie alleen aan de linkerzijde een antirotatiering gemonteerd kan worden, het rechtereinde is immers rond.

Of assen altijd gehard staal zijn zou ik niet weten. Ook niet direct een goed idee hoe ik dat kan zien anders dan door er een zaag / boor in te zetten.
Een blogpost over de verschillende eigenschappen van de diverse versnellingsnaven zal ik met belangstelling tegemoet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:24
vandaag de fietscomputer weer aan de praat gekregen... tijdens een eerdere rit deze week viel de registratie van kadans, hartslag en snelheid weg (na reeds 10 km feilloos gewerkt te hebben).

tja.. ik dacht misschien een knoopcel die leeg is geraakt, bv van de borstband. Dus vervangen, getest en nog steeds niets
Handleiding: niets, behalve, stuur naar de Polar dealer voor reparatie.

Google: de 3-vinger reset uitgevoerd en hij werk weer als een speer...vandaag weer 40 km kunnen vastleggen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mijn vriendin heeft twee nieuwe dingen op haar fiets:

nieuw rekje+band (thumbnail)

Een aangepast rekje (bij metaalwinkel.nl eraan laten lassen) zodat ze twee draag-fietstassen mee kan nemen achterop, en een nieuwe achterband, een Kojak! Nu ben ik eigenlijk heel teleurgesteld dat mijn Vredestein Monte Carlo het zo lang uithoudt, want ik zou die kojak ook wel willen testrijden...

Verder vandaag nog regelmatig met 35+ door Den Haag gejakkerd. Wat een ge-wel-dig fietsweer. Als je genoeg doorrijdt heb je lekkere droge rijwind die elke vorm van zweet meteen wegblaast. En het is warm en windstil, dus in elke richting 30+ zonder moeite, en zonder te hoeven opwarmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-08 16:25

mark de man

Wij zullen doorgaan...

M5 houdt zo te zien een flinke opruiming van hun overtollige onderdelen:

M5 Ligfietsen ruimt overtollige onderdelen op
Breed assortiment aan componenten spectaculair laag geprijsd
Incourante, maar splinternieuwe componenten in de uitverkoop

Door de jaren heen is ons magazijn gevuld met onderdelen die inmiddels niet langer meer worden gebruikt op onze fietsen. Zonde om niets te doen met al deze hoogwaardige en geheel nieuwe componenten en daarom bieden we ze aan voor extreem lage prijzen!
Met diverse innovatieve projecten in het verschiet willen we ruimte maken in onze magazijnstellingen, dus sla uw slag en maak uw keuze uit onderstaande prijslijst.

Bestellen is eenvoudig: stuur een e-mail met uw wensen naar info@m5-ligfietsen.com. Geef de bestelnummers van de gewenste artikelen en hoeveel exemplaren u wilt ontvangen. Vermeld uw adresgegevens en telefoonnummer. U ontvangt de rekening via e-mail, na betaling wordt alles direct opgestuurd. Verzendkosten zijn altijd 10 euro, ongeachte de grootte van uw bestelling!

Bron: http://www.m5-ligfietsen.com/

Misschien zitten er nog interessante dingen bij voor de ligfietsers, vorken zijn een prikkie zo te zien..

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Misschien eens kijken voor een goed spatbord voor mijn fiets.

Heb vandaag met vriendin samen door de loonse en drunense duinen gefietst en na 30km hoorde ik ineens: Krak en rammelde de fiets alsof zijn leven ervan afhing. Uiteraard het achterspatbord wat het weer eens begeven had op een klinkerweg. 8)7 Helaas dit keer bij de laatste schroef dus het wiel moest eraf. Dat heb ik thuis maar gedaan. Was wel even pielen want ik had nog nooit het achterwiel eraf gehad en ik heb ook nog een interne versnellingsnaaf achter maar het is uiteindelijk gelukt :) spatbord heeft een mooi nieuw gaatje erin gekregen en zit weer netjes op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben ook aan het klooien geweest vandaag. Gisteren had ik een lekke achterband met m'n Fujin. Dus vandaag maar even vervangen. Tenminste.... 'even'......

Met de Quest en Versatile was het simpel. Gewoon even snel met de blote handjes het bandje eraf wippen en later er weer om leggen zonder problemen. Met de velgen van de Fujin gaat dat heel wat lastiger. Ik heb notabene bandenlichters nodig :X
Heeft bij m'n eerste poging een bandenlichter ook nog eens m'n gepoedercoate velg beschadigd op de plek waar hij op de velg rust :X Dus maar wat rubbertjes tussen bandenlichter en velg gedaan om verdere beschadigingen te voorkomen.
Eenmaal de band van de velg bleek dat het rubber om de hieldraad op een plek dramatisch door was en de band dus beter vervangen kan worden. Dus heb ik de werkeloze dikke Perfect Moiree gepakt.
Na veel martelen zat die eindelijk om de velg. Het leggen gaat niet veel gemakkelijker dan het lichten. Met veel masseren en kneden kreeg ik hem op z'n plek. Vervolgens kon het wiel weer op z'n plek gedrukt worden. Correctie, dat kon dus niet. Band te dik voor de achtervork. Dus mocht ik weer martelen om de PM van de velg te krijgen.

Gelukkig had ik in m'n Quest ook nog een 'pechband/thuiskomer' liggen in de vorm van een hagelnieuwe S-Lick. Omdat ik toch ook altijd een opgerolde Kojak in de Quest heb liggen, kon de S-Lick er wel uit en die heb ik dus, wederom met veel moeite, gemonteerd om de velg van de Fujin.

Maar goed, klus geklaard, de fiets rijdt weer. Ik heb alleen zelden zoveel tijd nodig om een band te verwisselen, laat staan 3 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Fijn banden vervangen. Gelukkig nog geen 1 keer hoeven doen tot nu toe. Spatbord heeft het vandaag prima gehouden bij een toch van een kleine 40km.
Was wel érg warm vandaag zeg. Op een gegeven moment mijn shirt maar uitgedaan en toen kwam ik erachter dat zo'n ventisit niet zo fijn licht met je blote bovenlichaam :X erg prikkelig. Verder is het achterwiel blijven zitten vandaag :+ dus dat was ook weer fijn.

Wat niet zo fijn was was dat ik op een gegeven moment iets in mijn broek voelde rondkruipen :o , bleek een wesp te zijn :X dus na een paar tellen: PRIK, zo in mijn knie ;( ik uit schrikreactie mijn hand naar mijn knie waardoor ik bijna op mijn b*k ging maar kon gelukkig op tijd uitrollen in het gras :o zo wat een PIJN deed dat zeg tjeez 8)7 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oh, ik vond het vandaag wel weer lekker hoor. 27 graden is niet zo erg als het zo droog is, alles droogt direct in de rijwind. Je bent ook meteen warm, dus ik kan gewoon 30+ aanhouden, en 25+ met tegenwind. Ik ben overigens heel erg te spreken over mijn rollerbrakes op de flevobike; vroegâh had ik een rollerbrake achter en trommelrem voor, maar die trommelrem had de nare eigenschap om een klein beetje te remmen als je hem een beetje inkneep, en als je dan iets verder kneep blokkeerde hij gelijk. In combinatie met de vering op een flevobike zorgt dat voor een hele nare remkarakteristiek.

Doordat de rollerbrakes zo goed te doseren zijn kan ik echt precies tot het punt waar mn wielen blokkeren remmen, en zo heb ik vandaag gemeten dat mijn remweg vanaf 28 km/h slechts ongeveer 6,5-7 meter is. Op marathon plusjes (niet geweldig gripperig) toch heel aardig. Nu nog een keertje bergaf testen of ze niet heel erg oververhitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

toevallig heb ik vandaag ook 2x mijn remweg getest, 1 keer expres en 1 keer omdat het nodig was, in beide keren stond ik vanaf een 26km/u stil binnen 2 keer de lengte van de fiets, best netjes :) Metertje of 4-5 denk ik zo. Vanaf 28 zal het ook wel ongeveer dezelfde remafstand zijn. Ik heb v-brakes trouwens en ook marathon plus.

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 27-06-2010 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
ssj3gohan schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 19:17:
[...]

Ik en een medeligfietser wilden nog eens een rit van ~100km op een dag doen, zeer binnenkort. We hadden totnogtoe geen vaste plannen voor een doel. Nu wel? Was je ook van plan terug te fietsen :S? Dat trek ik namelijk niet.
Nop, terug doe ik ook niet aan! Heen wel heel graag, of terug ofc. Even over DM contact houden, lijkt me leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag had mijn fiets er echt zin in :9 Het opnieuw vastzetten van het achterspatbord had blijkbaar best wel effect op een groot deel van de rammels van de fiets (je hoort nu vooral nog het rammelen van de ketting in de buizen) en het iets zachter oppompen van het achterwiel heeft ook een groot effect op het comfort over klinkerwegen. Moet eens een goede fietspomp hebben met drukmeter, heb echt geen idee hoeveel bar er nu in zit. Gelukkig binnenkort jarig :+

Al met al toch een vrij nette kruissnelheid van tussen de 32km/u en 34km/u kunnen aanhouden op de rechte asfalt stukken. Ook mooi om langs de file op de A20 te rijden vanochtend }) *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Iets zachter oppompen? Ben je gek geworden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 10:16:
Iets zachter oppompen? Ben je gek geworden? ;)
Nja, hij gaat nu soepeler én sneller over de klinkerwegen. Hij was ook wel érg hard opgepompt hoor :P kon hem niet eens meer indrukken dus vering was ook 0,0. 8)7 er staat op de banden zelf dat ze tot 6 bar moeten worden opgepompt maar had zelf het idee dat er 'iets' meer in zat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2648.jpg

Even mijn woon-werk verkeer route getimed, hij had helaas pas na 300 meter GPS verbinding dus er mist een klein stukje van de route maar ok, tis maar 4,1 km in totaal :+ Toch nog best vlot gefietst gezien het feit dat het alleen maar stadsverkeer is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Pff wat een hitte vandaag. Merkte vanochtend vroeg al dat mijn benen niet echt wilden en had een zeiknatte rug toen ik op het werk aankwam :r

Wel lekker dat er weinig wind staat, kostte me vandaag bijzonder weinig moeite om de fiets vooruit te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Inderdaad belachelijk heet vandaag. Ik heb vanmorgen m'n dakje in de fiets gemikt voor de zekerheid. Toen ik vanmiddag naar huis wilde, heb ik hem mooi gemonteerd. Scheel toch wat direct zonlicht op m'n hoofd, juist dat deel waarmee een mens fors af kan koelen (voor zover mogelijk met deze hitte...)

En tot m'n stomme verbazing hebben we hier in Zwolle een verkeerslicht met knopje op ligfietshoogte :D Vanuit m'n Quest zit hij ongeveer op ooghoogte, ONDER de bekende gele sticker in plaats van erboven dus zo'n 30 centmeter onder de bovenkant van het paaltje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Iets om je hoofd tegen de hitte te beschermen helpt inderdaad, ik hou het bij een petje maar dat doet al wonderen. Dit jaar toch maar eens goed op zoek gegaan naar een goed petje want ik verbrand altijd mijn hoofdhuid, dat wil ik dit jaar voorkomen. Maar het scheelt aanzienlijk in de warmte :)

Knopjes op ligfiets hoogte ben ik ook al vaker tegengekomen, alleen jammer dat die stoplichten nog altijd op mensen berekend zijn met dit soort fietsen:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/162388357_1e253f8f85.jpg

8)7 nooit gesnapt waarom die dingen zo hoog moeten hangen. Op de bukfiets zijn ze al hoog laat staan op een ligger. Maargoed :P

Trouwens nog gelijk een vraag, heb je met zo'n velomobiel er nou geen last van dat je mensen niet voorbij kan op een smal fietspad omdat je relatief breed bent of valt dat in de praktijk wel mee?

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 02-07-2010 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 20:05:
Iets om je hoofd tegen de hitte te beschermen helpt inderdaad, ik hou het bij een petje maar dat doet al wonderen. Dit jaar toch maar eens goed op zoek gegaan naar een goed petje want ik verbrand altijd mijn hoofdhuid, dat wil ik dit jaar voorkomen. Maar het scheelt aanzienlijk in de warmte :)
Petje ontvangt warmte die ook weer deels wordt overgedragen aan het hoofd. Maar deels overgedragen betekent dat het isoleert en dat is juist ook niet wat je wil hebben wat betreft afvoeren van de warmte.

Maar goed, ik draag ook petje als ik niet met dakje rijd. Mede ook om m'n 'dak' niet te verbranden want veel dakbedekking heb ik vanboven niet meer.

Grootste nadeel van m'n petje vind ik nog wel dat dat gru-we-lijk stinkt. Maakt niet uit hoe vaak je hem wast, hij blijft ruften of doet het binnen de kortst mogelijke keren weer. Ik heb het hier trouwens over een katoenen baseball petje.
Misschien maar eens een keer een kunststoffen exemplaar proberen. Ik weet dat er outdoorgevallen zijn die ook nog eens gemaakt zijn om nat te maken voor meer verkoeling op dagen als deze.
Knopjes op ligfiets hoogte ben ik ook al vaker tegengekomen, alleen jammer dat die stoplichten nog altijd op mensen berekend zijn met dit soort fietsen:

[afbeelding]

8)7 nooit gesnapt waarom die dingen zo hoog moeten hangen. Op de bukfiets zijn ze al hoog laat staan op een ligger. Maargoed :P
Nagenoeg het enige moment dat ik nog wel eens gebruik maak van m'n hoofdsteuntje.
Trouwens nog gelijk een vraag, heb je met zo'n velomobiel er nou geen last van dat je mensen niet voorbij kan op een smal fietspad omdat je relatief breed bent of valt dat in de praktijk wel mee?
Ik heb er doorgaans geen problemen mee. Er zijn natuurlijk best situaties maar dan heb je het bijvoorbeeld over mensen die breeduit rijden (lees: bijna 2x zoveel ruimte innemen als een velomobiel door links van het midden te fietsen), mensen die met meer naast elkaar rijden, etc.

Ik ga soms over Kampen naar het werk of naar huis. Daarbij kom ik over een smal fietspad waarbij ik ook nogal eens flinke hordes tegenliggers heb. Ook daar is het geen probleem (mede door de scholieren die zich bij tegenliggers (in ieder geval bij mij) gewoon nagenoeg voorbeeldig gedragen en netjes achter elkaar gaan rijden.

Soms als ik via de dijk naar Zwolle Zuid ga, kom ik over van die betonnen fietspaden
Dat is ook niet breed. Eigenlijk heb ik daar alleen wel eens last van mensen die voor me rijden met 2 naast elkaar en niet tijdig reageren op geluidssignalen die ik al forse tijd vantevoren laat horen. Maarja, dan is het dus snelheid aanpassen, wachten tot er ruimte is gemaakt en dan er voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
YouTube: Quest high speed downhill riding

84 in een Quest. Wordt en passant nog genoemd dat zijn teller daarboven ermee stopt, iets waar we het eerder al eens over hadden gehad. Of eigenlijk, daar kwam ik mee geloof ik :)

Euhh.. had eigenlijk deze moeten plaatsen hier, veel actueler :)

YouTube: TDF-Alleweder.avi

Alleweder in de tour, ook genoemd op de ligfiets mailing lijst.

[ Voor 28% gewijzigd door budi op 04-07-2010 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grappig van die alleweder :D hij blijft er nog goed naast. Heb gister de tour ook gezien , ben in SPijkenisse wezen kijken en daarna verder op TV gekeken maar pff die gasten knallen echt hard en dan ook nog zo lang en dan OOK nog op van die oncomfortabele fietsjes :r , echt diep respect voor die lui! _/-\o_ Wat hun gemiddeld rijden hou ik net 2 seconden vol :+

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 05-07-2010 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Gister fietste is vanuit Spijkenisse richting Rotterdam langs de maas en halverwege werd ik langzaam maar zeker ingehaald door een peloton van een man of 8. Ik natuurlijk steeds wat harder fietsen tot ze me rond de 38km/u toch inhaalden, maar ik sloot aan. Man, wat ging dat hard, 38 was een beetje het minimum maar ook regelmatig richting de 48 per uur. Maar kon prima meekomen voor een kilomter of 10 ofzo. Je wordt ook zo lekker meegezogen in zo'n groep.

Tour bij het 0km punt gekeken, wel leuk om te zien hoor, maar dat mensen voor die 12 sec. een paar uur wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tja het gaat ook om de sfeer natuurlijk. Die renners zijn in een paar seconden voorbij inderdaad.

Ik had vanochtend echt lood in mijn benen, kwam echt niet vooruit. Alleen met windje mee tikte ik de 33km/u een tijdje aan als kruissnelheid maar verder was het niet veel meer dan 22-23km/u :(

Wel bijna mijn 2e mijlpaal gehaald op de ligger: nog 60km en dan zit ik op 2000km gereden op deze fiets :D En dit jaar al meer km op de fiets gedaan dan met de auto, ook wel een vermelding waard natuurlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik word de laatste tijd in de omgeving van Den Haag steeds vaker (lijkt wel) aangesproken over mijn ligfiets, meestal samen met m'n vriendin. Een paar weken geleden in Leidschenveen door een andere fietsengek met een fiets met hele lange bagagedrager (om meerdere kinderen mee te nemen), die een Hurricane had. Eergisteren nog door iemand in Oud-Rijswijk die een flevoracer en normale flevobike had (dat is de derde en vierde flevobike in een straal van 500 meter om mijn huis!). Elke keer toch weer heel leuke verhalen hoe die mensen ook zo'n plezier beleven van hun fietshobby...

Trouwens, best knap dat die alleweder ze zo goed bij kan blijven... Dat is toch niet dat je zegt de meest aerodynamische/weerstandsloze velomobiel... Menig tweewieler is sneller :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Klopt, ik fiets, ligfiets en coach vaak langs de fiets op de vliet van den haag naar delft. Zijn dagen dat ik 3 ligfietsers tegen kom. Vaak wel een praatje, inderdaad erg leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als je dat in augustus en september nou ook blijft doen, kom je me zeker nog een paar keer tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op maandag 05 juli 2010 @ 10:46:
Ik word de laatste tijd in de omgeving van Den Haag steeds vaker (lijkt wel) aangesproken over mijn ligfiets, meestal samen met m'n vriendin. Een paar weken geleden in Leidschenveen door een andere fietsengek met een fiets met hele lange bagagedrager (om meerdere kinderen mee te nemen), die een Hurricane had. Eergisteren nog door iemand in Oud-Rijswijk die een flevoracer en normale flevobike had (dat is de derde en vierde flevobike in een straal van 500 meter om mijn huis!). Elke keer toch weer heel leuke verhalen hoe die mensen ook zo'n plezier beleven van hun fietshobby...

Trouwens, best knap dat die alleweder ze zo goed bij kan blijven... Dat is toch niet dat je zegt de meest aerodynamische/weerstandsloze velomobiel... Menig tweewieler is sneller :P
Dat zei ik ook al tegen mijn vriendin inderdaad over die alleweder.

Ik kreeg tijdens het kijken naar de tour ook al veel opmerkingen naar mijn hoofd inderdaad :P (was op de ligger erheen gegaan) en na afloop ook best veel opmerkingen. Die van kinderen zijn nog het leukst (gave fiets / hoe hard kan die / kijk nou papa een coole fiets :+ etc..). Ook zie ik steeds vaker aparte fietsen zoals bakfietsen, tandems ed opduiken. Toch ook wat afwijkend van de 'norm' zeg maar :) en de blikken als je voorbij komt of langsrijdt zijn ook nog steeds onbetaalbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

:( Krijg net een uitbrander van Youtube dat ik copyrighted material heb geplaatst en dat ze het in opdracht van de ASO (een of andere franse sport-organisatie) hebben verwijderd. Ik kan een tegenclaim (met NAW-gegevens) indienen waarmee youtube wordt gedwongen hem weer terug te plaatsen, maar dan riskeer ik legal action van de ASO. Geen idee of zij een poot hebben om op te staan (citaatrecht en zo) maar het sop en de kool...

Mocht iemand die Alleweder nog willen bekijken, het zat rond de 181 kilometer van de finish. Het filmpje hou ik wel voor privégebruik op mijn mythbuntu-doosje. Volgens mij mag dat zowiezo. En anders zet ik het op VHS.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dat is behoorlijk ehm.. ASO :P

Dat gezeik altijd over copyright ed. Het werd toch al uitgezonden, wat boeit het dan dat er een kort fragment van op youtube staat. 8)7 als je nou complete speelfilms erop zou zetten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zo, eindelijk heb ik dan de eerste 10.000 kilometer gereden met m'n Quest. *O*
Vandaag op het werk moest ik nog 26 kilometer. Gezien m'n woon-werk-route maar 12 kilometer is, ben ik met een omweggetje van 14 kilometer extra over Kampen naar huis gereden en heb vlak bij huis ook nog een hééél klein stukje de route verlegd om thuis aan te komen met de 10.000 km op de teller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Gefeliciteert WFvN :)
Altijd leuke standen die kilometer tellers. Even een stukje extra fietsen om de stand op iets moois te laten komen herken ik wel, mijn vriendin snapt het alleen nog niet echt :( rijd je verdorie 96km op een dag samen en wil ze niet nog even 4km door rijden om er netjes 100km van te maken.

Wat betreft dat fragment van de tour :( tjah men wil overal maar rechten om mogen claimen zucht, het was toch gewoon openbare weg of niet dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gefeli WFvN :) Kom ik aan met mijn miezerige 2000km op de ligger en bijna 500 op de hybride fiets dit jaar. :P :+

En over die rechten. TJa tis niet alsof ze er inkomsten mee mislopen ofzo als er een fragment van een minuut op youtube staat.

Voor de liefhebbers heb ik hem nog even online gezet op foto emmer :P :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/th_TDF-Allewederavi.jpg

(klikken voor filmpje)

Ik heb sinds het weekend echt enorm slappe benen voor mijn gevoel. Dacht eerst dat het aan mijn ligfiets lag maar ben op mijn gewone fiets ook niet vooruit te branden heb ik vandaag gemerkt :( bovenbeenspieren zijn ook een beetje pijnlijk, denk dat ik maar eens heel even de spieren wat rustiger aan laat doen :X Ben vanochtend niet boven de 28km/u uitgekomen op de gewone fiets :/ en gister had ik op de ligger nog wel een aardige kruissnelheid van rond de 30km/u maar ik had na 17km het gevoel alsof ik de tour had gereden, ik was kapot. 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Metro2002 op 06-07-2010 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

offtopic:
Jij hebt dit op tijd van Youtube gesaved?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wie hier op het forum weet niet wat voorsorteren is?

Ik heb zowel gisteren als vandaag te maken gehad met automobilisten die het overduidelijk niet weten. De ene haalde me links in, de ander kwam luid toeterend achter me rijden toen ik linksaf wilde slaan en daarvoor m'n richtingaanwijzer naar links had staan en langs de wegas reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Dat is een variant op de Homo Sapiens die bekend staat onder de noemer Automobilus Retardicus, ook wel Rijdende Eikels genoemd. Een subsoort die helaas zeer onvoorspelbaar en gevaarlijk kan zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door TwOkkie op 06-07-2010 18:20 . Reden: edit? ik? ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

TwOkkie schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 17:19:
offtopic:
Jij hebt dit op tijd van Youtube gesaved?
offtopic:
jep ;)
WFvN schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 17:58:
Wie hier op het forum weet niet wat voorsorteren is?

Ik heb zowel gisteren als vandaag te maken gehad met automobilisten die het overduidelijk niet weten. De ene haalde me links in, de ander kwam luid toeterend achter me rijden toen ik linksaf wilde slaan en daarvoor m'n richtingaanwijzer naar links had staan en langs de wegas reed.
Moesten zeker op tijd thuis zijn voor het WK ofzo. Stomme sukkels af en toe op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

stil hier :P

Wat scheelt het toch veel of de banden knalhard zijn opgepompt of wanneer ze op de juiste (vrij zachte) druk opgepompt worden. Zowel in snelheid als in comfort. Zijn ze op de juiste druk (5 bar) dan zijn ze retecomfortabel maar heb je het gevoel alsof je constant met de rem erop rijdt en pomp je ze tot bloedens toe op dan hoef je nauwelijks te trappen maar rammelen je vullingen eruit :P
Ga hierna denk ik voor de marathon racer banden. Lijkt me een mooi compromis bandje.

[ Voor 31% gewijzigd door Metro2002 op 08-07-2010 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Gister ook een voorbandje daarvan ingeslagen. Volgens de fietsenmaker (hij wist dat nog :P) ben ik daarmee door Australië gefietst, dus dan is het een prima bandje, weinig lekken gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Pff, ik ben strontverkouden en daar komt direct weer een voordeel van de ligfiets om de hoek kijken :P al je snot loopt niet naar beneden je neus uit maar een beetje naar achteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
We zullen het opnemen in de TS.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

gisteren gaf de odometer aan dat ik op de 2000 km gekomen ben met de ligfiets :*) op naar de 3000km 8)

Nog een leuk filmpje gevonden over wat je kan doen op een flevobike:

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 10-07-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ben even aan het kijken voor andere banden. Binnenbanden heb ik al gevonden maar ik heb even een vraag over de buitenbanden: ik heb zowel voor als achter 35mm brede banden. Kan ik daar ongestraft minder brede banden op zetten of juist wat dikker? bv 28mm of dikker dan 40?

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 10-07-2010 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ssj3gohan schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 08:13:
We zullen het opnemen in de TS.............
:D

30 Juli zou ik naar Praag fietsen, normaal doen we nooit echt iets van planning, maar omdat mijn reisgenoot een weekend Duitsland moest laten schieten omdat de trein vol zat, heb ik toch de NS maar gebeld. En er bleek geen plek meer te zijn voor 2 fietsen vanuit Praag, ook niet vanuit Kopenhagen, maar wel vanuit Zurich. Dus nu wordt het Zurich, wel een stukkie verder, als je de Rijn volgt zo'n 1200km, dat wordt dus flink doortrappen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ah, thnx :) kan wel maar wordt afgeraden, dan hou ik het mooi bij de maat die erop zit.
Ik ga denk ik voor 2 reservebinnenbandjes van Schwalbe en voor een 20" schwalbe marathon racer en achter twijfel ik nog of ik een schwalbe kojak zal nemen of een Vredestein Perfect Moiree. Wil er wel het hele jaar mee kunnen rijden en of dat op een slick achterband zo goed gaat :P ?

en nog een vraag , ik zag bij het voorband bij de binnenband dat je een 36mm of een 40mm ventiellengte had. Nu ben ik uiteraard te lui om even de oude binnenband eruit te tillen maar boeit het als ik gewoon de 40mm bestel?
Aikon schreef op zondag 11 juli 2010 @ 10:32:
[...]

:D

30 Juli zou ik naar Praag fietsen, normaal doen we nooit echt iets van planning, maar omdat mijn reisgenoot een weekend Duitsland moest laten schieten omdat de trein vol zat, heb ik toch de NS maar gebeld. En er bleek geen plek meer te zijn voor 2 fietsen vanuit Praag, ook niet vanuit Kopenhagen, maar wel vanuit Zurich. Dus nu wordt het Zurich, wel een stukkie verder, als je de Rijn volgt zo'n 1200km, dat wordt dus flink doortrappen. :)
Dat is wel een fors stuk meer fietsen inderdaad :o nja, dat is nooit een straf natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Voor de mensen met een enorm hippe telefoon:

http://nl.androlib.com/an...roid-buienalarm-npCA.aspx

Buienradar gekoppeld aan je GPS positie, je krijgt een melding als je bijna de bui in fietst. Kwam het tegen op het motorforum. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op zondag 11 juli 2010 @ 11:07:

Ah, thnx :) kan wel maar wordt afgeraden, dan hou ik het mooi bij de maat die erop zit.
Ik ga denk ik voor 2 reservebinnenbandjes van Schwalbe en voor een 20" schwalbe marathon racer en achter twijfel ik nog of ik een schwalbe kojak zal nemen of een Vredestein Perfect Moiree. Wil er wel het hele jaar mee kunnen rijden en of dat op een slick achterband zo goed gaat :P ?

en nog een vraag , ik zag bij het voorband bij de binnenband dat je een 36mm of een 40mm ventiellengte had. Nu ben ik uiteraard te lui om even de oude binnenband eruit te tillen maar boeit het als ik gewoon de 40mm bestel?
Voordat ik hierop reageer, even:

Aikon, damn, 1200km :S In wat voor hapjes ga je dat fietsen? En ehm, je ligfietste toch nog niet zo lang? Niet dat ik daarmee iets wil zeggen hoor, maar poehé.

Anyway, over die bandjes: Fietsen krijgen nooit last van aquaplaning. Je grip wordt niet bepaald door het profiel, althans, behalve als je met 70 km/h in een bocht gaat hangen (dan schiet een stelvio écht tekort, die heeft geen materiaal aan de zijkant). Je kunt dus gerust een slick kopen en sterker nog, die ballon-slicks zoals de kojak zijn eigenlijk een geweldige mix van performance, duurzaamheid en comfort. Weerstand is vrijwel hetzelfde als de beste bandjes op de markt, ze gaan zeer lang mee en kunnen tegen veelvuldige shear (scherpe bochtjes door enzo) en hebben een hoop lucht om als kussentje te werken. De compound op de kojak is naar mijn gevoel iets harder dan de perfect moiree, dus hij zal iets minder grip hebben (maar wel langer meegaan). Je zou ze eigenlijk eens moeten testen in de regen ofzo.

En een te lang ventiel mag altijd, te kort is lullig als je aerovelgen hebt. Dan loop je het risico dat je hem te hard moet aandraaien en de plakker op de band rondom het ventiel stukmaakt (onreparabel lek wat pas na 100km oid tevoorschijn komt, erg lullig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik ligfiets al een tijdje hoor, toch al weer 20K km inmiddels schat ik. ;) Maar idd, het is wel veel. De vorige keer hebben we 741km in 8 dagen gedaan (naar Parijs), we hebben nu 18 dagen de tijd, waarvan ik er 1 moet werken ('s avonds vertrekken dus) en 1 voor de terugreis. 16 Dagen blijven over, dus we mikken op 12x 100km en 4 rustdaagjes.

Normaal doen we 2 dagen fietsen, 1 dag rust, en gem. rond de 80km/dag maar dat zal nu niet gaan. Ja, echt heel goed hebben we het ook allemaal niet doorgedacht, maar we zullen wel moeten. Maar misschien dat we de trein iets eerder kunnen pakken, paar honderd km. voor Zurich.

Ik zie nu dat Google 818km aangeeft als route, dus misschien is 1200 wel erg overdreven en komt het op 1000km uit, of als we erg strak fietsen inderdaad rond die 800. Ach, we zien het wel, kan alleen maar goed gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Klinkt in ieder geval als een erg leuke vakantie. Hoe doe je het met bepakking? Pak je licht (wassen en koken op gelegenheden) of ga je kamperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou het niet kunnen? Een beetje wereldfietser fietst 100+ km. per dag. Je bent echt niet de eerste die dit soort afstanden aflegt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nooit gezegd dat het niet kan, maar het blijft pittig. Ik heb geen slechte conditie maar eerder dit jaar vielen 230 kilometers in 5 dagen mij ook niet echt licht - dat is maar iets meer dan de helft van wat aikon hier gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is je conditie dan toch niet zo goed als gedacht. ;) Iemand van jouw leeftijd zou geen moeite moeten hebben met die afstand. Wel, tenzij je voluit aan het sprinten gaat, maar daar ga ik niet vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb afgelopen weekend een eindje op de M5 28/20 van een collega van me gereden. Rijdt best lekker, maar deze manier van onderstuur zou niks voor mij zijn. Ik heb vrij lange benen en opstappen was redelijk wankel. Je wordt er handig in, maar ik zou niet weten waar ik een spiegeltje zou moeten bevestigen, ik had nml echt het gevoel dat ik het overzicht over het verkeer kwijt was.

Wat ik ook niet erg fijn vond was de beperkte stuuruitslag (stuur kwam tegen het stoeltje aan) en het gebrek aan grip van het voorwiel. Zelfs met de zeer beperkte stuuruitslag kon je onderstuur krijgen bij snelheden > 25km/u :o Is dat normaal of ligt het aan de no-name voorband die erop ligt?

Het verbaasde me in ieder geval hoe snel ik vertrouwd was met de fiets. Na 100m fietsen was het helemaal niet eng meer en ik denk dat ik nu toch wel zeker weet dat ik er ook een wil hebben, ongeveer dezelfde hoogte/houding, eventueel wat lager.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
@Fire_Fly: Ik weet niet precies wat je nu probeert te bewijzen, maar het is gewoon niet iets wat je even vanuit het werk doet. 50 km allà, dat fiets ik ook in dit weer met gemak (zolang ik eraan denk om drinken mee te nemen :@ ), maar vanaf de ~75km moet je wel een beetje gaan plannen en heb je je rust nodig, zeker als je dat elke dag wilt gaan doen. Nou heb ik het ook in iets minder fietsvriendelijke omstandigheden gefietst (het vroor telkens bij het wegfietsen, en kwam maar nauwelijks boven de 10 graden overdag) maar ook in de beste omstandigheden is twee weekjes lang elke dag 100k fietsen pittig. Dat doe je niet even.

Grrrrrr(...)rrene: De M5 28/20 onderstuur is ehm, een oudje. Hij is niet superstijf, best hoog en heeft onderstuur en dat bij elkaar geeft een instabiel gevoel. Beginners voelen zich ook een heel stuk blijer op een bovenstuurfiets wat dat betreft. Het verschil is: als je eenmaal lekker rijdt op onderstuur heb je geen zin meer om al die moeite te doen om je handen omhoog te tillen (pfff) en het stuur vast te grijpen. Dan is onderstuur juist relaxt. Ligfietsen en spiegels zijn een bijzonder goede combinatie en op onderstuurfietsen worden soms wel mtb-spiegeltjes gebruikt, en anders bril- of helmspiegels.

Slechte grip, dat kan aan het bandje liggen ja. Ik weet dat op 451-wielen (een 20" maat) vaak IRC bandjes worden gelegd, heb er zelf ook een gehad en ik kan je vertellen dat dat inderdaad weinig grip geeft tov een wat modernere band (primo, stelvio, durano). Kan ook zijn dat je veel wiebelt ofzo. Ik kan dat niet van een afstand beoordelen.

Wil je serieus geld gaan uitgeven aan een ligfiets of weet je het nog niet zó zeker? Tweedehands zit je een beetje vast aan M5 Blue Glide/Challenge Focus/prutsfietsen van de bekende fietsmerken of een flevobike. Als je een tandje meer wilt uitgeven (500-600 euro) kun je al een hoop meer tweedehands (en nieuw) kopen.

[ Voor 50% gewijzigd door mux op 13-07-2010 15:41 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 44 Laatste