OMX2000 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 21:15:
Maar technische (ICT) boeken zijn snel 30-40 euro. In mijn ogen is ca. 20 euro een betere prijs. En zou ik al snel meer boeken kopen. Zeker ook omdat bij de meeste technische boeken je maar 30-40% echt leest.
Ik zie van vrij dicht bij wat er komt kijken bij het maken van een medisch technisch boek.
Daar worden er dus veel minder van verkocht. En een redacteur kost altijd even veel per uur. Of er nu 400 miljoen worden verkocht zoals bij Harry Potter of maar 600 bij een handbook over de middenoor chirurgie.
Sterker nog, in principe kan iedereen met het juiste taalgevoel een roman redrigeren/corrigeren, maar bij technische boeken moet je ook op zijn minst wat van het onderwerp af weten. Of je krijgt een team van redacteuren waarbij de een kijkt of het technisch klopt, de ander de taal corrigeert, waarna de eerste weer moet kijken of het daarna nog steeds klopt, waarna de corrector...nu ja je begrijpt het wel. Dan wordt het plotseling ook van het grootste belang dat eventuele tekeningen of grafieken de juiste maat hebben en ook echt leesbaar zijn en op de juist plek staan. Je kan bv niet de beschrijving van een plaatje op de rechter pagina hebben en het plaatje zelf op de volgende linker pagina. Je kan het wel verplaatsen, maar dan klopt vaak de andere opmaak niet meer. ze zijn dus echt met een man of 6 bezig om te zorgen dat het door de schrijver aangeleverde materiaal ook gedrukt kan worden op de manier die de schrijver bedoelde. En dat proces kan tot meer dan een jaar oplopen
Kortom: vaktechnische boeken hebben veel hogere opstart kosten dan een roman en vaak een veel kleinere oplage.
Bij een roman zie je op dit moment een stroming die zegt: Laat die uitgever maar, ik publiceer zelf wel. En dat gaat prima. Ik heb zelf ook kort meegewerkt aan een klein projectje waarbij ik een schrijver hielp om zijn oude werken online te krijgen. Een spellingschecker doet al wonderen al vangt die lang niet alles. Daarna heb je de mogelijkheid om desnoods per dag de versie van je boek aan te passen als de lezers fouten boven water halen. Dat gebeurt dus ook.
De betaling kan heel eenvoudig:
Een methode is je vraagt een dollar/euro voor een boek te betalen met paypal of zo. Voor dat bedrag doen mensen niet moeilijk
Een andere is: download maar en betaal me wat het je waard is als je het uit hebt. De schrijver waar ik contact mee had doet dat. Hij zei na een maandje dat hij zo meer geld binnen kreeg dan toen hij een uitgever had.
Zijn motto is ook: Beter dat ze mijn werk kopieren dan dat ze nooti van me gehoord hebben.