@YoshiBignose
Klassiek geval van de visco, je hebt geen rijwind, dus de fan moet alles doen, maar de visco geeft te weinig weerstand, waardoor de fan te langzaam draait. Dat kan hele spannende momenten opleveren (bijv. in de rij bij tolpoorten, waarbij de buitentemperatuur richting de 40 graden gaat... Dan loopt de meter ineens wel heel rap naar het rood...)
Het vervangen van de visco is niet heel moeilijk (technisch gezien), maar wel lastig. Hij zit met een 32mm moer op de as van de waterpomp (uit m'n hoofd), die nauwelijks te blokkeren is. Waar je ook rekening mee moet houden is dat hij tegendraads is (letterlijk, je draait hem rechtsom juist los, ipv vast). De fan zelf zit met 4 of 6 imbus boutjes vast (zitten waarschijnlijk verstopt onder vuil). Het heeft mij een uurtje gekost voordat de moer eindelijk los was (poelly blokkeren met een riem, baco op de moer, en tikken met de hamer op het handvat om hem los te laten schrikken...) Vastzetten is simpel. De reden dat de draad tegendraads is, komt omdat hij zichzelf dan juist vaster trekt door de weerstand op de fan. Hij hoeft dus niet heel strak aangedraait te worden.
@TommyGun
Vooral de combinatie van diesel en coupé kan weleens lastig zijn. In de jaren 90 waren de diesels over het algemeen nog niet heel sportief, en juist in een coupé dan een diesel vinden is moeilijk. Sterker nog, volgens autoweek bestaat er geeneens een E36 (of E46) Coupé met diesel motor. Dus dan kom je sowieso uit op een ander model.
Natuurlijk is er nog die hele leuke 3-deurs, die door het leven gaat als de Compact

Maar motorisch zou ik daarbij ook de E36 links laten liggen als je voor diesel gaat, want de 1.8 TDS is niet echt sterk (90pk en 190nm, ter vergelijk, mijn 316i heeft 102pk en 150nm en staat ook niet bekend als snel of soepel). In de E46 (die qua uiterlijk dan weer iets minder is door z'n rare brilletje en Lexus-look achterlichten

) is ook een 2.0 TD(I) te krijgen, en die is toch wel heel leuk. Een maat van mij heeft die, en die wagen wil echt wel.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier