Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:23

Polariteit

Fietsende fotografeur

zijn er hier ook natuurfotografen actief die wel eens in weer en wind op pad gaan en dan bedoel ik dus in volle plensbuien en keiharde sneeuw?

ik ben benieuwd wat voor bescherming jullie gebruiken voor de camera... ik zie diverse 'hoezen' voorbij komen bij shops, varierend in de prijs van 11 euro tot 100 euro.

gewooon doorzichtige plastic zak volgens mij: http://www.kamera-express...icaties#ProductTabsAnchor

iets duurder: http://www.fotokonijnenbe...ife-all-in-one-cover.html

en nog iets duurder: http://www.fotokonijnenbe...-black-size-xl-zwart.html

Nu gaat het mij er vooral om dat:
1 - de camera moet bruikbaar blijven
2 - de camera+lens moet droog blijven
3 - ik wil een hoes kunnen gebruik voor AL mijn lenscombi's...

iemand die ervaring heeft met 1 van de hiervoor genoemde, of een andere?

ps. zelf iets in elkaar fabriceren van vuilniszak en elastiek heb ik zin in dus het heeft geen zin dat te opperen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Ik heb die optech rainsleeve. Lekker goedkoop dus wat heb je te verliezen?

- De camera blijft prima bruikbaar. (er zit een gaatje in voor je viewfinder)
- Blijft ook absoluut droog.

- Het is voornamelijk voor lange telelenzen. Met een korte lens heb je wel een grote lange plastic zak die je om je lens heen moet frommelen, en daardoor kun je je lens wat minder makkelijk bedienen.

Maar met een 100-400 of 70-200 2.8 werkt het prima. Je kunt de zoom en focus nog prima bedienen.

Het enige wat wel lastiger word is het bekijken van je fotos op het scherm achterop je camera. Dat lijkt mij het voordeel van die duurdere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

tnx mjtdevries. hoe is de kwaliteit van dit plastic? overleeft het als je door de bosjes heen gaat struinen en het komt langs takken etc?

is het ook mogelijk om je afstandsbediening evt. te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ik heb het tot nu toe twee keer gebruikt bij een concour hippique. Dus daar hoefde ik niet door bosjes heen te struinen.
Maar het voelt aardig stevig aan. Ik heb niet het gevoel dat het heel snel kapot zal gaan.

Wat voor soort afstandbediening had je in gedachten?
Er zit een "knik" in de hoes, dus die afstandbediening met het kabeltje kun je gewoon naar beneden laten hangen in die hoes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

ja gewoon zoals jij zegt, aan een kabeltje :P

ben eigenlijk wel benieuwd of een 7D+grip erin past? op die plaatjes zie je nu ook weer niet zo heel veel ruimte onder de camera in de hoes, dus als dat een 1000D oid is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Moet geen probleem zijn. Ik gebruik een 50D met grip
Op dit videootje zie je die rainsleeve wat beter dan op de fotootjes:
http://www.youtube.com/watch?v=yWgXbNvH4kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

erg duidelijk filmpje, bedankt! ziet er goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ik heb een Matin M-6399, kostte niet zoveel en ik vind het prettiger dan zo'n plastic hoes.. LCD schermpje is afleesbaar, je moet wel je knoppen een beetje blind kunnen vinden :P
Ik vind het ook wel ideaal dat er makkelijk een korte en lange lens in past doordat de lenscover deels opvouwbaar is (100-400 volledig uitgeschoven past er nog in).
Ik heb er een 7D in zonder grip, met grip moet ook makkelijk gaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.cameranu.nl/fotos/Rainsleeves/1276765766_571/Matin-M-6399-Regenhoes-voor-Digitale-SLR-Camera.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

ziet er ook niet verkeerd uit. dit is van stof ofzo? ziet er wel degelijk uit.

ik begrijp dat je wel bij de knoppen kan, maar dat je ze niet ziet? kan je deze ook gebruiken op statief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Beetje hetzelfde spul als waar regenjassen van gemaakt zijn. Knoppen achterop zie je wel, maar de knoppen bovenop je camera uiteraard niet. Er zit alleen aan de rechterkant een ingang voor je hand dus de knopjes links moet je door het doorzichtig plastic op de achterkant indrukken of je moet de onderkant open maken, niet echt handig, maar het werkt wel.

Hij kan op een statief, de onderkant zit met klittenband dicht, zie ook hier:
http://www.ramaidea.it/im...6ecc926a6c3_3964826_2.jpg
Achterkant: http://www.ramaidea.it/im...dc4c0f99de1_3964826_1.jpg

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

ok tnx voor de uitleg Radiant!

Even wat anders: ik kwam van de week deze (engelstalige) website tegen. Er staan allerhande tips & truuks over vogelfotografie op beschreven. Heel erg uitgebreid, en ik denk best handig voor zowel beginnend als wat meer gevorderd vogelfotograaf.

Misschien kan deze in de startpost opgenomen worden?

link: http://www.digitalbirdphotography.com/windows/contents.html

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 22:15
Van de week was ik aan het wandelen in de buurt van Dieren (what's in a name). Vanuit de trein had ik al vaak reeën en wilde zwijnen gezien, ze lijken zich niets van het lawaai aan te trekken. Het levert wel een mooi contrast op:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6153/6185583018_8b8dc32ced_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Zie 'm nou pas. Wel erg leuk!

Anyway, vraagje.
Voor een klus moet ik tegenwoordig regelmatig in Apeldoorn zijn. Nou ben ik wel 's redelijk op tijd klaar en het wordt alweer langer licht. Als ik in Den Haag/Rotterdam moet zijn stop ik dan wel 's bij de Starrevaart voor mijn pauze.

Iemand nog tips voor de regio Amersfoort/Apeldoorn? Plekjes waar je makkelijk even een lange lunchpauze aangenaam kan besteden?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-05 11:35
Qua natuurfotografie? Je kan naar park berg en bos, zit naast de apenheul, je moet erdoor lopen om bij de apenheul te komen. Daar heb je een mooi bos, en stukken met tamme zwijnen, maar als je een eind verder loopt ook wilduitkijkpunten met kans op reeën en wilde zwijnen, maar die ga je in een lunchpauze wssn niet treffen daar. Alleen s' ochtends vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
OK, klinkt goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-05 22:27
Eventueel doe je mij een DMtje met je nummer! Woon 100m naast Berg en Bos, en werk veel samen met natuurbeheer hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Lijkt me handiger als ik iets meer tijd heb dan een uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gisterenmiddag even de Kampina in geweest. Het was er erg stil, qua vogels, maar wat is het landschap toch prachtig met een laagje sneeuw :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xsXLigXo1EHeKeaRg1xfEEZe/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FxFOUyFi4dmqqT8VP1OITWqv/full.jpg

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Die eerste is erg gaaf zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Was erg mooi om ze zo door de sneeuw en het gras te zien springen. Ze kwamen eerst van links naar rechts langs (zoals op de foto), een groepje van 6 dieren. Daarna werden ze rechts ook weer door iets of iemand verstoord, waardoor ze nog een keer terug kwamen rennen met de karakteristieke hoge sprongen.

Helaas wel op een redelijke afstand, de foto is sterk gecropt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Toch niet slecht hoor. Ik heb al een hele tijd geen reeen meer gezien.

Merkte zondag wel dat de gele kwikstaarten nu iets makkelijker worden. Helaas veel te weinig licht om echt nette foto's te schieten.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7009/6823980425_5a19270715_z.jpg
DSC_8330 by j_wijnands, on Flickr

[ Voor 75% gewijzigd door Wijnands op 06-02-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zit ik daar discreet in m'n auto. Rijstzak over de deur te proberen om een paar kuifeendjes te schieten. Komen er opeens 60 meerkoetjes kijken of ik soms m'n lunch zit op te eten.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7177/6891500693_d0c4f8ef6c.jpg
What are you doing in that car Mister? by j_wijnands, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Laatst online: 08-05 13:21
Ik ben voor de tweede keer in een paar weken tijd bijna aangevallen door loslopende honden in het natuurgebied Achter Schoonhoven in Langdorp/Aarschot.

De meeste honden die ik zie, lopen gewoon los en worden aangelijnd of vastgehouden bij het kruisen van andere mensen. Als de hond goed luistert naar de baasjes, is dit niet onmiddellijk een probleem, hoewel het verboden is, er staat namelijk een bord aan de ingang waarop vermeld wordt dat het de honden aan de leiband moeten! Nu ben ik twee weken geleden bijna aangevallen door een pitbull en een Duitse scheper. Deze liepen ook gewoon los en de baasjes deden niet de moeite om ze even vast te houden/aan te lijnen. Ik heb mijn fiets tussen mij en de honden kunnen houden waardoor ik niet gebeten ben en er met de schrik vanaf gekomen ben. Toen ik een opmerking maakte over het feit dat aan het begin van het gebied een bord staat waarop vermeld is dat het verboden is om de honden los te laten lopen, werd dit weggelachen door de eigenaars. De woorden waren `Ge moet gene schrik hebbe, hij doe niks zelle' in het typische dialect van de streek. Een paar seconden eerder waren ze wel alletwee aan het serieus grommen naar mij...

Vanmidag had ik opnieuw hetzelfde probleem. Ik liep langs de rivier op zoek naar mooie vogels om te fotograferen. Ik kruis een koppel met twee honden, een Jack Russel en een Deense/Duitse dog. Ze waren alletwee aan de lijn, alleszins toch op het moment dat ik ze passeerde. De Deense/Duitse dog keek mij al vies aan en begon te trekken aan de lijn om tot bij mij te komen. Hij zag er niet zo vriendelijk uit dus ik zorgde ervoor dat ik op een veilige afstand bleef. Een paar minuten later, ik was verder gewandeld door een drassig veld richting een weide met paarden, hoor ik de eigenaars naar de hond roepen. Ik draai mij om en zie de Deense/Duitse dog in volle vaart op mij aflopen. Normaal gezien heb ik geen schrik van honden, maar zo'n grote hond die er aggressief uitzag en naar mij toe liep in volle vaart, jaagde mij toch een beetje de stuipen op het lijf. Hij was ongeveer 300m van mij verwijderd. Ik heb zo snel als ik kon naar de weide met paarden gelopen en over het hek gesprongen. Het was maar net op tijd, want toen ik er net over gesprongen was, was de hond nog maar zo'n 15 meter van mij verwijderd. Toen hij zag dat hij waarschijnlijk niet over dat hek ging geraken, liep hij terug naar zijn eigenaars. Die zijn dan gewoon verder gewandeld en hem waarschijnlijk terug aan de leiband vast gemaakt. Ik ben er dus opnieuw met de schrik vanaf gekomen, maar ik vind dit echt niet kunnen. Ik wil mij op mijn gemak voelen als ik rondwandel in het natuurgebied en niet aangevallen worden door grote, gevaarlijke honden.

Mijn vraag is dus, wie van jullie heeft dit al meegemaakt en wat doe je ertegen? Ik heb niets tegen honden en als ze vriendelijk zijn, mogen ze van mij eigenlijk zelfs los lopen. Maar aggressieve honden zoals die 3 die ik genoemd heb, moeten van mij gewoon aan de leiband. Hebben jullie tips om ze op afstand te houden/tegen te gaan om aangevallen te worden? Ik weet dat ik normaal gezien best niet ga lopen, ik heb dit in deze situatie gedaan omdat `veiligheid' dichtbij genoeg was om naar te gaan voordat de hond mij kon bereiken. In andere situaties zal dit wss niet altijd het geval zijn. Zaken zoals neem een baseballbat mee en klop hem dood moet je hier niet geven als tips, ik ben een dierenvriend en wil dus ook de dieren geen blijvende schade berokkenen.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik zou dit sowiso 's aangeven bij de plaatselijke veldwachterij, kan via 0900-8844.

Daarnaast.. nee, nooit mee gemaakt. Zou het mij overkomen dan zou ik toch mijn eenpoot hanteren. Niet om dood te slaan, wel om mezelf te verdedigen.
Om eerlijk te zijn, ik ben niet snel bang van honden maar dat kan komen omdat we altijd honden hadden thuis en mijn vader ook veel in hondentraining deed. Ik kan ze dus aardig lezen en weet dat er best wel wat honden zijn die agressief overkomen maar er maar heel weinig zijn die een mens echt zullen bijten. Vrijwel altijd is het domste wat je kan doen gaan wegrennen. Honden kunnen sneller rennen dan jij en je bent in een keer gedegradeerd naar of prooi of een mens die zeer laag in de roedel rangorde staat.
Bij veel honden die aggressief doen werkt blijven staan het beste. Niet glimlachen of grijnzen, wel duidelijk en beslist NEE of FOEI! roepen als ze vlakbij zijn.

Meeste "problemen" die ik met honden heb is met de springende beesten en de honden die graag toch even aan de voorkant van m'n telelens willen snuffelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Wijnands op 20-02-2012 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Wijnands schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:12:
Ik zou dit sowiso 's aangeven bij de plaatselijke veldwachterij, kan via 0900-8844.

Daarnaast.. nee, nooit mee gemaakt. Zou het mij overkomen dan zou ik toch mijn eenpoot hanteren. Niet om dood te slaan, wel om mezelf te verdedigen.
Om eerlijk te zijn, ik ben niet snel bang van honden maar dat kan komen omdat we altijd honden hadden thuis en mijn vader ook veel in hondentraining deed. Ik kan ze dus aardig lezen en weet dat er best wel wat honden zijn die agressief overkomen maar er maar heel weinig zijn die een mens echt zullen bijten. Vrijwel altijd is het domste wat je kan doen gaan wegrennen. Honden kunnen sneller rennen dan jij en je bent in een keer gedegradeerd naar of prooi of een mens die zeer laag in de roedel rangorde staat.
Bij veel honden die aggressief doen werkt blijven staan het beste. Niet glimlachen of grijnzen, wel duidelijk en beslist NEE of FOEI! roepen als ze vlakbij zijn.

Meeste "problemen" die ik met honden heb is met de springende beesten en de honden die graag toch even aan de voorkant van m'n telelens willen snuffelen.
Ik heb het gemeld bij het Agentschap voor Natuur- en Bosbeheer, bij Natuurpunt en bij de verantwoordelijken voor het gebied elk apart. Ik heb ook foto's van de hond en de mensen die ermee aan het wandelen waren.

Ik ben het helemaal eens met jou dat rennen een slecht idee is in de meeste gevallen. De eerste keer met die Duitse Scheper en pitbull ben ik ook blijven staan, omdat ik wist dat het nutteloos was om te gaan rennen.

Nu heb ik dit wel gedaan omdat ik vrijwel zeker was dat ik de omheining wel ging halen. Ik moest 60 meter doen en de hond over de 300m. Toch was het nog vrij nipt :p

Nee oid roepen werkt idd goed bij kleinere honden, maar bvb bij een deense dog heb ik toch mijn twijfels. Ik had niet zo enkel schrik om gebeten te worden, ik had ook helemaal geen zin om omver gelopen te worden door zo'n gigantische hond. Die wil ik niet naar mijn 400mm laten springen :p

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Meld dit nou ook bij de plaatselijke politie. Als die meer meldingen krijgen gaan ze echt wel kijken.

Sorry maar ik denk toch dat je in dit geval een inschattingsfout hebt gemaakt. Begrijpelijk maar toch.

Voor andere tweakers die hier ook wel 's tegenaan lopen, kijk 's een paar aflevering dog whisperer. Je kan best wat leren over lichaamstaal van honden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubencs
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 14:51
Wijnands schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:42:
Voor andere tweakers die hier ook wel 's tegenaan lopen, kijk 's een paar aflevering dog whisperer. Je kan best wat leren over lichaamstaal van honden.
Kreeg hetzelfde idee.
Kijk niet naar ze, zeg niks, raak niet aan.
Zeker het eerst vind ik nog lastig.

En toch is mijn ervaring met de bovenstaande methode beter dan het vroeger was tussen mij en honden.
Zeker van mij kant af. :)
Resultaat is vaak dat ze even snuffelen(Lens heeftt ook altijd aantrekkingkracht, fijn zo grote zonnekap :) ) en lopen dan door.

Merk alleen dat de baasjes er nerveus van worden. :+ Maar dat kunnen we ook nog wel aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Rubencs op 20-02-2012 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Rubencs schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:42:
[...]

Kreeg hetzelfde idee.
Kijk niet naar ze, zeg niks, raak niet aan.
Zeker het eerst vind ik nog lastig.

En toch is mijn ervaring met de bovenstaande methode beter dan het vroeger was tussen mij en honden.
Zeker van mij kant af. :)
Resultaat is vaak dat ze even snuffelen(Lens heeftt ook altijd aantrekkingkracht, fijn zo grote zonnekap :) ) en lopen dan door.

Merk alleen dat de baasjes er nerveus van worden. :+ Maar dat kunnen we ook nog wel aan.
Ik heb normaal ook geen problemen met honden. Ik heb er in normale omstandigheden ook totaal geen angst voor oid. Maar als een Deense dog op je af komt stormen is het toch andere koek.

Wijnands, je hebt hoogstwaarschijnlijk gelijk dat ik in de meeste situaties beter gewoon blijf staan. Maar je moet maar net op die ene agressieve hond vallen die bijt of je alleszins bespringt.Het eerste zijn er niet zo veel, maar er zijn er veel die springen omdat ze niet goed opgevoed zijn.

Hij liep het hele veld door in mijn richting. Dus eerst liepen ze mij voorbij en probeerde de hond al tot bij mij te geraken. En dan een beetje later loopt hij 300m op volle snelheid door een drassig veld waar je in wegzakt mijn richting uit hoewel zijn baas hem meermaals luid en duidelijk terugroept? Ik was het enige levende wezen in dat veld buiten de hond en de eigenaars en hij liep echt recht op mij af. Ik had dus niet veel zin om te wachten tot een hond van 70 kg tot bij mij was ;) Ik vond het vooral verontrustend dat hij helemaal niet luisterde naar zijn baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mocht 't ooit echt fout gaan, beet opvangen met linker onderarm en met rechts een echt harde slag tegen de neus. Schop tussen de achterpoten wil ook wel goed helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 16:30

Toff

FP ProMod
Behalve een enkele gestoorde kettinghond ben ik nog nooit een hond tegengekomen die zonder reden aanvalt. Angstig gedrag en weglopen/rennen zijn wel goede redenen voor een hond.... PROOI! Straal negeren is meestal het beste en indien een hond te dichtbij komt, is een kort geluid en een gelijktijdig handgebaar normaal gesproken voldoende om een hond te corrigeren. Straal uit dat je boven de hond staat, zodat deze zijn plaats weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Toff schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:43:
Behalve een enkele gestoorde kettinghond ben ik nog nooit een hond tegengekomen die zonder reden aanvalt. Angstig gedrag en weglopen/rennen zijn wel goede redenen voor een hond.... PROOI! Straal negeren is meestal het beste en indien een hond te dichtbij komt, is een kort geluid en een gelijktijdig handgebaar normaal gesproken voldoende om een hond te corrigeren. Straal uit dat je boven de hond staat, zodat deze zijn plaats weet.
Klopt helemaal maar hij liep al naar mij toe in volle vaart voordat ik wegliep ;)

Ik zal volgende keer idd eens gewoon blijven staan en negeren, ik ben benieuwd. Hopelijk beland ik niet in het ziekenhuis met bijtwonden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubencs
LaurentS schreef op maandag 20 februari 2012 @ 23:09:
[...]

Klopt helemaal maar hij liep al naar mij toe in volle vaart voordat ik wegliep ;)

Ik zal volgende keer idd eens gewoon blijven staan en negeren, ik ben benieuwd. Hopelijk beland ik niet in het ziekenhuis met bijtwonden :P
Kom ik je zeker opzoeken, als ik het weet waar je ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Erg herkenbaar probleem. Ik heb in de afgelopen paar jaar al een paar keer een woeste hond op me af zien komen tijdens het fotograferen. Ik ben dan ook absoluut niet te beroerd om mijn statief te gebruiken. Ik ben er absoluut niet van gediend als mensen hun beest niet onder controle hebben; en al helemaal niet in gebieden waar honden al helemaal verboden zijn.

Ik krijg dan ook nog eens extra 'jeuk' als ze aankomen met 'hij wil alleen maar spelen' :O

In één geval was een vent zelfs verontwaardigd dat ik zijn oogappeltje een klap op zijn kop gaf met mijn eenpoot. Nee ik laat me voor de lol mijn broek verscheuren :')

Ook een keer gehad dat een hond teveel rond mijn statief liep te snuffelen en het statief omstootte. Gelukkig was er niks kapot, maar die eigenaar schrok wel even toen hij hoorde hoe duur die apparatuur kon zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
marceltuit schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:28:
Erg herkenbaar probleem. Ik heb in de afgelopen paar jaar al een paar keer een woeste hond op me af zien komen tijdens het fotograferen. Ik ben dan ook absoluut niet te beroerd om mijn statief te gebruiken. Ik ben er absoluut niet van gediend als mensen hun beest niet onder controle hebben; en al helemaal niet in gebieden waar honden al helemaal verboden zijn.

Ik krijg dan ook nog eens extra 'jeuk' als ze aankomen met 'hij wil alleen maar spelen' :O

In één geval was een vent zelfs verontwaardigd dat ik zijn oogappeltje een klap op zijn kop gaf met mijn eenpoot. Nee ik laat me voor de lol mijn broek verscheuren :')

Ook een keer gehad dat een hond teveel rond mijn statief liep te snuffelen en het statief omstootte. Gelukkig was er niks kapot, maar die eigenaar schrok wel even toen hij hoorde hoe duur die apparatuur kon zijn...
Klopt een statief is behoorlijk handig in zo'n situaties. Ik had het ook mee, maar ik heb nog een oud statief met dunne pootjes, ik had niet de indruk dat ik daar veel mee kon beginnen tegen een Deense dog, of ik moest hem gaan slaan met mijn camera en lens die erop stonden :p Mss toch maar eens monopod aanschaffen, handig in gebruik en als zelfverdediging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Een busje pepperspray werkt ook heel goed tegen honden. Wel zorgen dat je er gemakkelijk bij kan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
kdbruin schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:21:
Een busje pepperspray werkt ook heel goed tegen honden. Wel zorgen dat je er gemakkelijk bij kan :-)
1 pepper spray is verboden in België (in Nederland ook trouwens). Dan kan de eigenaar zo klacht tegen je neer leggen en dan ben jij nog diegene die mag betalen...

2 Ik ben een dierenvriend en wil ze zo vredelievend mogelijk behandelen. Al moet ik toegeven dat als ik een busje meegehad had op dat moment dat die Deense dog een douche pepperspray had gekregen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb een nest van koolmeesjes in mijn brievenbus. Er zit al heel wat mos en gras in maar nog geen eieren. Ik wil er graag mooie foto's van maken maar ik heb een beetje schrik dat als ik te vroeg begin (voor dat er dus eitjes zijn) dat ze gaan vertrekken of dat ze hun nest gaan achterlaten. Enige tips hoe er mooie foto's van te maken zonder de vogels te verstoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
LaurentS schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:20:
Enige tips hoe er mooie foto's van te maken zonder de vogels te verstoren?
Ik denk niet dat dit een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
LaurentS schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:20:
Ik heb een nest van koolmeesjes in mijn brievenbus. Er zit al heel wat mos en gras in maar nog geen eieren. Ik wil er graag mooie foto's van maken maar ik heb een beetje schrik dat als ik te vroeg begin (voor dat er dus eitjes zijn) dat ze gaan vertrekken of dat ze hun nest gaan achterlaten. Enige tips hoe er mooie foto's van te maken zonder de vogels te verstoren?
Voordat je ze gaat verstoren, probeer eerst zoiets: Sibylle in "Het grote "behind the scenes" topic"

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zelf was ik dol op mijn whiterock hoed. Fijn ding en ook nog 's in mijn maat te krijgen. Ding heb ik eind vorige vakantie echter op de auto laten liggen en zodoende kwijt geraakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.whiterockoutdoor.co.uk/products/image/out_kha-2.jpg

In diverse kleuren leverbaar.
Nou moet die hoed toch wel via brievenbus post verstuurd kunnen worden. Zelfs al moet het als pakje dan nog kunnen we iets onder de prijs van de bever uitkomen.

[ Voor 30% gewijzigd door Moby op 02-05-2012 16:31 . Reden: selectief knippen en plakken, zie hieronder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Sorry, inkoopacties zijn niet toegestaan op GoT, zie voor een uitleg hier: Inkoopacties niet toegestaan

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Die had ik ff gemist. Excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 22:14

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Voor de fotografen van hemellichamen:

http://www.telegraaf.nl/b...n_weer_in_aantocht__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

cool, tnx voor de tip. moet ik eens in de gaten houden; biedt mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 11:23
Dit is wel iets wat ik als amateur graag wil fotograferen.
Ik heb een Canon EOS 400D met de standaard 18-55 kit lens.

Heeft iemand tips m.b.t. instellingen om van deze maan (indien zichtbaar uiteraard) écht goede foto's te kunnen nemen.

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-03 15:41
Oe, das wel awesome inderdaad! goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05 22:24
@Xessive

Ik heb het alsvolgt gedaan, met een Canon telelens 70-300 IS USM

1. Regel (koop / leen / huur) een telelens. Hoe meer mm's des te beter. Denk aan 300 mm minimaal.
2. Zet de camera op de M stand.
3. Heb je IS op de telelens: ISO 100, anders hogere ISO's of een statief.
4. Diafragma zo groot mogelijke opening. Met een standaard zoomlens zit je dan op F5.6
5. Sluitertijd zo instellen dat je een goed belichte maan hebt. Een 400D heeft geen spotmeting, dus begin op 1/100, en bekijk of de maan goed is belicht. Bijstellen totdat je een goed resultaat hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Diafragma zo groot mogelijke opening. Met een standaard zoomlens zit je dan op F5.6
Ik zou een wat kleiner diafragma nemen. Wijdopen is een lens meestal wat softer. De kans is vrij groot dat je nog flink moet kroppen, dus je kan alle scherpte gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Polariteit op 03-05-2012 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 11:23
@107mb & marceltuit,

Thanx. Kan helaas geen 70-200 / 300 lens lenen. Zal het moeten doen met de standaard 18-55 lens die ik heb.
Ik ga er gewoon even de tijd voor nemen en zoveel mogelijk foto's nemen met verschillende instellingen. Dan zal er altijd wel een goeie tussen zitten (hoop ik). hahaha

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Xessive schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:31:
@107mb & marceltuit,

Thanx. Kan helaas geen 70-200 / 300 lens lenen. Zal het moeten doen met de standaard 18-55 lens die ik heb.
Ik ga er gewoon even de tijd voor nemen en zoveel mogelijk foto's nemen met verschillende instellingen. Dan zal er altijd wel een goeie tussen zitten (hoop ik). hahaha
Tja je maan zal dan wel erg klein in beeld zijn ;) Mss als je er een nachtlandschap oid van maakt dat het nog een interessante foto kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Met zo'n maan kun je ook teveel mm's hebben ;)
Bij de vorige "supermaan" was mn 400mm op crop precies goed, je ziet hm dan al door je beeld bewegen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gutteguttegut schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:55:
Met zo'n maan kun je ook teveel mm's hebben ;)
Bij de vorige "supermaan" was mn 400mm op crop precies goed, je ziet hm dan al door je beeld bewegen.
Interessant... ben benieuwd wat dat wordt met mijn 100-400 straks : De vorige maan was ik 3 uur te laat voor |:(

Hoe laat is deze precies en op welke dag ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-03 15:41
Hoop dat er uberhaupt wat te zien zal zijn met de huidige weersvoorspellingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeltevm
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-05 14:33
Ik ben van plan om morgenochtend een timelapse te gaan maken van de supermaan als het niet te bewolkt is (anders snel weer me bedje in).
Hiervoor staat de volgende apparatuur tot mijn beschikking:
Nikon d90, 70-300VR, 16-85vr, intervallometer. manfrotto statief (drieweg).
wat betreft de aanpak ben ik nog niet helemaal zeker maar het idee is het volgende:
- het kiezen van de positie: hoe weet ik of de maan in het oosten of westen te zien is, als ik bijvoorbeeld een timelapse met groothoek wil maken zodat er weerspiegelingen in het water te zien zijn.
- interval: ik dacht aan 1 beeld per 5 seconden gedurende 2 uur.
- belichting: de maan fotograferen is nog redelijk lastig heb ik eerder gemerkt. ik ga in eerste instantie uit van iso:100, VR uit, diafragma: F8 (of ga ik de extra scherpte niet nodig hebben in een timelapse?), sluitertijd laten kiezen door diafragmavoorkeur. Is het dan handig om spotmeting te kiezen? of moet ik de handmatige correctie met het +- knopje toepassen?
alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Zou zelf niet voor groothoek gaan, maan is sowieso toch nog relatief klein, met groothoek al helemaal. Als je niet veel gaat croppen heeft de extra scherpte van F8 weinig voordeel imho. Kijk gewoon op welke sluitertijd je uitkomt, de maan beweegt nog redelijk vlot, zou t zeker onder de 10s per foto proberen te houden. Op 30s zie ik bij sterrenfoto's iig al beweging.

Ik heb ergens gelezen dat voor sterrenfotografie je niet iso100 moet pakken, eerder iso400-800, dan pikt ie meer sterren op. <-- wacht even op confirmatie van iemand anders, ben niet de grootste expert op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart.O
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-05 19:32
Het is toch bewolkt as fuck, teminste hier in het oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 29-05 14:45
Is er morgen überhaupt nog een supermaan? Ik dacht dat het alleen vannacht ofzo supermaan zou zijn.

Maar wat betreft lens: je hebt flinke zoom nodig om de maan enigszins groot in beeld te krijgen, dus in weerspiegeling met water klinkt leuk, maar ik denk dat je dan een klein wit stipje te zien krijgt en meer niet. Het wordt weliswaar een 'supermaan' genoemd, maar hij is zo'n 15% groter dan gemiddeld, wat dus alsnog niet heel groot is.

Sowieso zou ik op het moment zelf kijken wat het beste resultaat oplevert, door zelf met de sluitertijd te spelen (dus lekker op Manual schieten).

Maar een hogere ISO dan 100 zou ik sowieso wel nemen, omdat de maan (en de aarde) ook bewegen. 10 sec op ISO100 zal minder licht opleveren dan 2,5 sec op ISO400 (ook al wordt de 2 stops verlies van kortere tijd precies gecompenseerd door de 2 stops hogere ISO), omdat de maan in 2,5 sec minder verplaatst is dan in 10 sec tijd.

[ Voor 26% gewijzigd door Hahn op 06-05-2012 16:21 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik heb ergens gelezen dat voor sterrenfotografie je niet iso100 moet pakken, eerder iso400-800, dan pikt ie meer sterren op. <-- wacht even op confirmatie van iemand anders, ben niet de grootste expert op dit vlak.
Als je camera het aankan, liefst nog hoger. Onderstaande plaat heb ik op ISO4000 genomen:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6008/6017379478_047b8b4cfb_z.jpg
The milky way by Marcel Tuit, on Flickr

Ik heb toen verschillende instellingen getest, en bij bijv. iso 1600 was de hoeveelheid sterren al een stuk minder. (foto was overigens ook aanzienlijk donkerder, omdat ik sluitertijd kort moest houden om geen star trails te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Prachtig marcel, ik ga dit zelf echt nog vaker doen. Met het blote oog zie je lang niet zoveel sterren. Ook die nevels erin zijn mooi, is dit in nederland? Of zou je dit ook kunnen kieken in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Snuurtje schreef op maandag 07 mei 2012 @ 18:58:
Prachtig marcel, ik ga dit zelf echt nog vaker doen. Met het blote oog zie je lang niet zoveel sterren. Ook die nevels erin zijn mooi, is dit in nederland? Of zou je dit ook kunnen kieken in NL?
Lijkt me niet. In nederland hebben we hier veel te veel luchtvervuiling cq strooilicht van het licht uit de steden, van de planten kassen etc.
Misschien in het noorden des lands in een groot natuurgebied.

EDIT:
Inderdaad een hele vette plaat trouwens, wil ik ook nog eens doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Scirocco op 07-05-2012 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Nee, deze foto is in de VS genomen, in Death Valley.

Dit ga je volgens mij niet vinden in Nederland, zelfs een groot deel van europa niet. Is er niet teveel lichtvervuiling, dan is er wel te veel vochtdamp in de lucht.

Ik geef je de meeste kans in afgelegen woestijnen / berggebieden.

Ik baalde hier overigens wel een beetje dat de maan niet scheen, dan had ik ook nog wat op de voorgrond kunnen belichten :)

edit: ik kan me overigens ook herinneren dat je het ook nog wel van belang is waar tov de evenaar je zit oid om kans te krijgne op dit soort nevels; maar daarvan weet ik niet zo goed of het waar is.

[ Voor 37% gewijzigd door Polariteit op 07-05-2012 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Love it in ieder geval! Zo gigantisch veel sterren, dat t bijna nep is :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Is toch echt echt :P

Even iets anders, voor de vogelliefhebbers: ik kwam er achter dat waarneming.nl ook een app heeft voor android-telefoons. Hier kan je ter plaatse je waarnemingen invoeren, maar ook ter plaatse waarnemingen in de buurt van waar je bent bekijken. Vind ik best handig moet ik zeggen!

De app heet ObsMapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

marceltuit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:32:
Nee, deze foto is in de VS genomen, in Death Valley.

Dit ga je volgens mij niet vinden in Nederland, zelfs een groot deel van europa niet. Is er niet teveel lichtvervuiling, dan is er wel te veel vochtdamp in de lucht.
Alles ter hoogte van Spanje/Italië/Croatië/enz... is geschikt voor zulke foto's ;)
Scandinavië ook denk ik ??

Moet je het alleen niet vergeten, zoals ik vorig jaar :F Oops!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

zie je dan ook de melkweg zoals in mijn foto?

In scandinavie moet je hopen op noorderlicht, dat is nog veel mooier :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 22:18
marceltuit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:32:
ik kan me overigens ook herinneren dat je het ook nog wel van belang is waar tov de evenaar je zit oid om kans te krijgne op dit soort nevels; maar daarvan weet ik niet zo goed of het waar is.
nero355 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:26:
Alles ter hoogte van Spanje/Italië/Croatië/enz... is geschikt voor zulke foto's ;)
Scandinavië ook denk ik ??
Oh ja joh? Genomen in zuid-Duitsland:
Afbeeldingslocatie: http://jarno.smugmug.com/Other/Eichenbach/i-gR5kh7K/0/S/DSC2219-2-S.jpg
Het kán dus wel. Ik had geen statief bij me dus de camera gewoon op de grond gelegd, opgepropte handschoen eronder en op timer gezet. Ik heb er ca. 30 seconden aan besteed, langer kon ik mijn handschoen niet missen want het was daar -12°C. Melkweg, twee drie satellieten, Coathanger cluster Collinder 399 en M31 Andromeda melkwegstelsel. Niet slecht al zeg ik het zelf. :)

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Hoe gaan jullie hierbij te werk? Hoe maak je de compositie, want met het blote oog zie je de melkweg niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jawel hoor, als het maar donker genoeg is in je omgeving en mooi helder, dan zie je met het blote oog ook wel dat er ergens in de hemel een lichtere band loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Kurgan: gave plaat, tof! Alleen jammer van die streep van die sateliet, maar verder erg nice :) Wat voor instellingen heb je gebruikt?

@scirocco: wat Orion zegt, als het helder genoeg is zie je hem vanzelf wel. En wat betreft compo op de voogrond: ook daar zie je vanzelf wel wat als je aan het donker gewend bent ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Polariteit op 09-05-2012 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kurgan schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 21:19:
Oh ja joh? Genomen in zuid-Duitsland:
[afbeelding]
Het kán dus wel. Ik had geen statief bij me dus de camera gewoon op de grond gelegd, opgepropte handschoen eronder en op timer gezet. Ik heb er ca. 30 seconden aan besteed, langer kon ik mijn handschoen niet missen want het was daar -12°C. Melkweg, twee drie satellieten, Coathanger cluster Collinder 399 en M31 Andromeda melkwegstelsel. Niet slecht al zeg ik het zelf. :)
Ter info => Dat bedoelde ik dus ook met mijn post : Er zijn meer plekken waar het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
@marceltuit: alles op handmatig, scherpgesteld via liveview, 4 sec f/2.8 ISO 12800, zelfontspanner en een dosis geluk. ;)

@nero355: snap ik maar dit was een stuk noordelijker dan Spanje/Italië/Croatië en een stuk zuidelijker dan Scandinavië. Ik hanteer zelf een andere vuistregel: hoe hoger en meer afgelegen, hoe beter; ongeacht waar op Aarde. Optimaal is natuurlijk om helemaal niet op Aarde te zijn maar tenzij je André Kuipers heet wordt dat tamelijk lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

ah kijk, ik denk dat die hoge iso ook al scheelt vergeleken met de iso4000 van mijn foto. Ik vond het al zo apart dat jij die andere stelsels wel te pakken kreeg en ik niet.

Hoe heb jij de nabewerking aangepakt? Dat vond ik ook nog best een moeilijke klus; de aanwezige ruis moest weg maar niet ten kost van de sterren haha

Toch tof, ik krijg gelijk zin om het aanstaande vakantie weer te gaan proberen :D

[ Voor 22% gewijzigd door Polariteit op 09-05-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Als je een extra foto met dezelfde instellingen maakt met de lensdop erop, kan je misschien de valse sterren verwijderen, door de foto's van elkaar af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Toff schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:53:
Als je een extra foto met dezelfde instellingen maakt met de lensdop erop, kan je misschien de valse sterren verwijderen, door de foto's van elkaar af te trekken.
Oftewel: long exposure noise reduction aanzetten. dat doet exact wat jij beschrijft: na de foto nog een foto nemen met dezelfde settings, maar met gesloten sluiter en die info vervolgens gebruiken om ruis en hot pixels te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
En dan na elke foto lekker lang moeten wachten omdat 'ie de ruis aan het filteren is. Nee dat is fijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
De allerbeste manier om ruis weg te krijgen is het maken van meerdere foto's, die over elkaar leggen en het gemiddelde nemen, op die manier verminder je ook de effecten van turbulentie in de lucht. Er is software die dat automagisch voor je kan doen en zelfs de foto's met elkaar uitlijnt maar die is meestal niet erg gebruiksvriendelijk.

De één na beste manier is een tikkeltje overbelichten en in de nabewerking weer corrigeren, dat scheelt al een hoop. Verder heb ik in Photoshop de afbeelding omgezet naar Lab color en in het Luminance-kanaal de curve aangepast. Dat heeft tot gevolg dat alles beneden een bepaalde helderheid wordt afgekapt naar zwart, alles boven een bepaalde helderheid wordt 100% wit en daar tussenin loopt het steil op. Dat werkt uitstekend bij foto's die maar een paar, ver uit elkaar liggende helderheidswaarden hebben - zoals sterren op een zwarte achtergrond, kijk maar naar het verschil:

Afbeeldingslocatie: http://jarno.smugmug.com/Other/misc/i-2tZGJ9k/1/M/DSC2219-curves-M.jpg

Een derde manier is om alleen zwart en bijna-zwart te selecteren en daar ruisreductie op los te laten maar dat werkt meestal niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hahn schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:03:
En dan na elke foto lekker lang moeten wachten omdat 'ie de ruis aan het filteren is. Nee dat is fijn :P
Gaat sneller dan zelf steeds een extra foto maken met lensdop er op en in de nabewerking verwerken wat toff voorstelt ;)

Je wilt die functie niet permanent aan hebben staan bij elke vorm van long exposure inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369769

Tussen Almere en Lelystad is volgens mij ook een populaire donkere plek waar mensen uit de wijde omgeving op af komen. Dat is dacht ik de Knardijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubencs
Anoniem: 369769 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 19:29:
Tussen Almere en Lelystad is volgens mij ook een populaire donkere plek waar mensen uit de wijde omgeving op af komen. Dat is dacht ik de Knardijk.
Daar is het zowel overdag als 's nachts dan druk. :)
Maar er staan zo ver ik weet inderdaad geen lantarenpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Orion84 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:02:
[...]

Oftewel: long exposure noise reduction aanzetten. dat doet exact wat jij beschrijft: na de foto nog een foto nemen met dezelfde settings, maar met gesloten sluiter en die info vervolgens gebruiken om ruis en hot pixels te filteren.
* a: Hebben alle camera's die functie?
* b: Als je een serie maakt, is 1 foto-met-dop voldoende voor de hele serie toch?
* c: Bij jouw methode gaat het origineel verloren.

[ Voor 5% gewijzigd door Toff op 09-05-2012 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Toff schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 23:39:
[...]

* a: Hebben alle camera's die functie?
Bij Nikon is dat iig vanaf het simpelste model dSLR al jaren beschikbaar.
* b: Als je een serie maakt, is 1 foto-met-dop voldoende voor de hele serie toch?
Als het allemaal met dezelfde settings is wellicht wel ja.
* c: Bij jouw methode gaat het origineel verloren.
True.

Nadelen van jouw methode:

1. je moet er in post nog mee aan de slag en de vraag is of dat een beter resultaat geeft dan een specifieke methode in de camera.

2. Risico op licht lekken. Dichte sluiter is een stuk betrouwbaarder dan dichte lens.

Voor beide methodes is wat te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Zowel de opties die Toff als Orion aangeven zijn goede opties volgens mij, ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar die van Orion. Heb namelijk ook wel eens gehoord dat je instelling precies hetzelfde moet zijn als de originele foto om echt goed resultaat te krijgen.
De allerbeste manier om ruis weg te krijgen is het maken van meerdere foto's, die over elkaar leggen en het gemiddelde nemen, op die manier verminder je ook de effecten van turbulentie in de lucht. Er is software die dat automagisch voor je kan doen en zelfs de foto's met elkaar uitlijnt maar die is meestal niet erg gebruiksvriendelijk.
Hier moet je denk ik heel erg mee oppassen, voor je het weet heb je star trails ipv sterretjes?
De één na beste manier is een tikkeltje overbelichten en in de nabewerking weer corrigeren, dat scheelt al een hoop. Verder heb ik in Photoshop de afbeelding omgezet naar Lab color en in het Luminance-kanaal de curve aangepast. Dat heeft tot gevolg dat alles beneden een bepaalde helderheid wordt afgekapt naar zwart, alles boven een bepaalde helderheid wordt 100% wit en daar tussenin loopt het steil op. Dat werkt uitstekend bij foto's die maar een paar, ver uit elkaar liggende helderheidswaarden hebben - zoals sterren op een zwarte achtergrond, kijk maar naar het verschil:
Dat ziet er ook al goed uit. Hier ga ik eens mee stoeien met het origineel van mijn geplaatste foto.
Ik ken ook zat donkere plaatsen in NLD waar geen lantaarnpalen zijn, maar daar ga je denk ik geen sterrenstelsels en de melkweg zien aangezien je dan nog steeds grote kans hebt op lichtvervuiling van steden achter de horizon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Met het "stacken" van meerdere foto's zul je geen star trails krijgen mits je die op de individuele foto's niet hebt. Er gaat wel een stukje van het beeld verloren omdat je de foto's moet verschuiven om te compenseren voor de rotatie van de Aarde. Je kunt de camera natuurlijk wel op een gemotoriseerd statief zetten maar dan kun je net zo goed weer met langere belichtingen gaan werken. Dat ga ik misschien nog wel eens doen met zo'n Astrotrac ding maar voorlopig vind ik dat een beetje te duur voor iets wat ik zelden zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Orion84 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 18:46:
[...]

Gaat sneller dan zelf steeds een extra foto maken met lensdop er op en in de nabewerking verwerken wat toff voorstelt ;)
Steeds? 1 foto lijkt me genoeg, als je de instellingen hetzelfde laat. En het kost in de nabewerking meer tijd, maar tijd tijdens het schieten is belangrijker vind ik, want nabewerking kan altijd, schieten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369769

Rubencs schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 21:23:
[...]

Daar is het zowel overdag als 's nachts dan druk. :)
Maar er staan zo ver ik weet inderdaad geen lantarenpalen.
Let wel dat de knardijk niet de dijk is waarmee je van Almere naar Lelystad kan rijden. Ik heb het over de dijk die zuidelijk en oostelijk Flevoland van elkaar scheid in geval van een dijkdoorbraak. Hier is bijna geen verkeer aangezien dit een ventweg is midden in de polder waar je als normaal mens 's avonds niks te zoeken hebt.
Schijnt erg populair te zijn voor sterrenspotters.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 369769 op 11-05-2012 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubencs
Anoniem: 369769 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:30:
[...]

Let wel dat de knardijk niet de dijk is waarmee je van Almere naar Lelystad kan rijden. Ik heb het over de dijk die zuidelijk en oostelijk Flevoland van elkaar scheid in geval van een dijkdoorbraak. Hier is bijna geen verkeer aangezien dit een ventweg is midden in de polder waar je als normaal mens 's avonds niks te zoeken hebt.
Schijnt erg populair te zijn voor sterrenspotters.
Dat is ook de dijk die ik bedoel. Zit namelijk 1 van de informatiecentra van de oostvaardersplassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Even een tip. Ik heb voor m'n verjaardag het volgende boek gekregen:

Handboek natuurfotografie Nederland & Belgie geschreven door Edwin Giesbers.

Dit boek is ingedeeld volgens de 12 maanden: erg praktisch! Elke maand komen er enkele onderwerpen aan bod die je dan kan fotograferen.
Er staan hele mooie (aparte/creatieve) foto's in het boek, inspirerend!

Het eerste natuurfotografie boek die mij echt aanspreekt.
Meestal zijn ze namelijk erg technisch en haal je er niet veel inspiratie uit.

http://www.bol.com/nl/p/h...-belgie/1001004011529347/

[ Voor 7% gewijzigd door leendertv op 12-06-2012 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Interessante tip, zoveel goede boeken verschijnen er ook weer niet over, zeker niet voor de Nederlandse natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Interessante tip Leendert. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Hoewel ik gezegd had dat ik nog even zou wachten met het kopen van een Astrotrac ben ik toch overstag gegaan - en ik ben reuze blij dat ik dat gedaan heb. Mijn ervaringen en eerste resultaten met de Astrotrac zijn te vinden in deze testcase. Er is letterlijk een universum voor me opengegaan. ;)

• leendertv
Jullie De Nieuwe Wildernis al gezien?

Ik heb hem vandaag gezien... spectaculaire Nederlandse natuur prachtig in beeld gezet!
Weer genoeg inspiratie opgedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik ga hem morgen gaan kijken normaal gezien, hij speelt ook in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
LaurentS schreef op zondag 29 september 2013 @ 18:55:
Ik ga hem morgen gaan kijken normaal gezien, hij speelt ook in België.
Volgens mij was dit geen Nederlands :X :+

Ik wist niet dat 'ie al draaide, maar wil 'm ook wel graag zien, de trailer ervan was erg cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Staat bij mij ook nog wel op het lijstje om te gaan bekijken. Al is "wildernis" wel een tikkeltje twijfelachtig natuurlijk. Met name voor de grote grazers is het gewoon een uit de hand gelopen hertenparkje, maar er zullen ongetwijfeld fantastische beelden in zitten en voor voldoende soorten is het ook wel echt gewoon een redelijk natuurlijke wildernis te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:07

epic_gram

undercover moderator

Orion84 schreef op maandag 30 september 2013 @ 14:27:
Staat bij mij ook nog wel op het lijstje om te gaan bekijken. Al is "wildernis" wel een tikkeltje twijfelachtig natuurlijk. Met name voor de grote grazers is het gewoon een uit de hand gelopen hertenparkje, maar er zullen ongetwijfeld fantastische beelden in zitten en voor voldoende soorten is het ook wel echt gewoon een redelijk natuurlijke wildernis te noemen.
Ik denk dat je nog verbaast zult zijn hoeveel natuur er in Nederland te vinden is. Of dat ook allemaal in de film te zien is weet ik niet, ik heb hem nog niet gezien. Maar ik ben wel eens op de locatie geweest, en er is best wel het een en ander te zien daar :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

epic_gram schreef op maandag 30 september 2013 @ 17:15:
[...]

Ik denk dat je nog verbaast zult zijn hoeveel natuur er in Nederland te vinden is. Of dat ook allemaal in de film te zien is weet ik niet, ik heb hem nog niet gezien. Maar ik ben wel eens op de locatie geweest, en er is best wel het een en ander te zien daar :)
De film is (voor zover ik weet) volledig geschoten in de Oostvaardersplassen. En inderdaad, dat is zeker een prachtig gebied en zoals ik al zeg: voor veel soorten is het best wel als echte natuur / wildernis te beschouwen. Maar uiteindelijk is het een tamelijk afgesloten en sterk beheerd gebied, waarbij met name de grote grazers geen natuurlijke vijanden hebben -> oftewel, eigenlijk geen sprake van wildernis.

Maar ik ben los daarvan ook absoluut benieuwd naar de beelden. Ik ga er zelf ook graag heen om te fotograferen (en spotten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Het is zeker een heel bijzonder gebied en ook heel belangrijk voor Noord West Europa.

Denk aan de kolonies Grote Zilverreigers, lepelaars en aalscholvers. Die zijn erg belangrijk.
De zeearendt broed er ook!

Over de grote grazers bestaan inderdaad wel vraagtekens. Maar ze zijn ook erg belangrijk voor het gebied.
Grootste probleem is dat het een gesloten gebied is. Bij voedseltekort of als ze beschutting nodig hebben kunnen ze dus ook geen kant op (migratie). Er zijn dan ook verbindingen nodig met andere natuurgebieden.
Er zou een verbinding komen met het Horsterwold maar het toenmalige CDA + VVD kabinet was daarop tegen.
Ik weet niet of het een probleem is dat de grote grazers geen natuurlijke vijanden hebben (de wolf zou trouwens een goede optie zijn!). Je zou zeggen dat zo'n kudde dieren zich na een aantal jaar gaat aanpassen op het aanwezige voedsel.

Film is echt mooi! Hele mooie opnames van de ijsvogels, vossen, maar ook prachtige onderwaterbeelden.
De gesproken tekst vind ik wel wat minder. Beetje geforceerd er een verhaal van proberen te maken. Wel leuk voor het grote publiek natuurlijk.
Wat dat betreft zal de tv serie interessanter zijn voor de natuurliefhebber.

[ Voor 15% gewijzigd door leendertv op 30-09-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Hahn schreef op zondag 29 september 2013 @ 18:56:
[...]

Volgens mij was dit geen Nederlands :X :+

Ik wist niet dat 'ie al draaide, maar wil 'm ook wel graag zien, de trailer ervan was erg cool.
Ben dan ook geen Nederlander maar een Belg ;)

Ik ben gisteren de film gaan bekijken met een vriendin, was tevreden, leuk om te zien. Het is natuurlijk niet het niveau van bvb David Attenborough, maar zeker leuk om naar te kijken. Mooie beelden van bekende soorten van bij ons. De beelden bij opgaande en ondergaande zon vond ik erg mooi, alsook de beelden van de vossen.
Soms vond ik de kadrering van de film wel erg vreemd, precies alsof het gefilmd was in een minder breed formaat dan dat van het grote scherm de cinema. Halfafgesneden hoofden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Topicstarter
Afgelopen zondag heb ik bijna 6 uur in de WOP (wild observatie plaats) gezeten van het Aardhuis bij Apeldoorn. Door de bronst kwamen de dieren dus niet echt naar de voederplaats. Enkel 1 spitsertje kwam heel schichtig wat eten. Maar man man, wat was het koud. Gelukkig had ik me goed aangekleed en nog handschoenen in de rugtas zitten. In de schaduw onder de grond met de koude wind precies op de kijkopening.
Wel veel geburl van het mannelijke edelhert dat de kudde in z'n macht had. Het blijft een mooi verschijnsel om te observeren.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zojuist terug uit de bios, De Nieuwe Wildernis wezen bekijken. Fraaie beelden en best wel een aardig verhaal ook (al vond ik het een enkele keer een tikje kinderachtig aangezet). Ze hebben er behoorlijk wat close-ups inzitten en dat vond ik de ene keer wat meer geslaagd dan de andere. Soms was het wel erg kort er op en miste ik bovendien ook wat scherpte, waardoor het wat minder prettig keek. Zeker op zo'n groot doek (waarbij het niet hielp dat ik wel een aantal rijen onder het midden van de zaal zat).

Ook jammer dat de Zeearend (en andere roofvogels) niet of nauwelijks aan bod komen. Maar al met al wel een mooie blik op een bekend gebied (sommige stukken zijn ook letterlijk herkenbaar, zoals het uitzicht vanaf de Oostvaarder, het bezoekerscentrum aan de Almere kant). Zeker de moeite waard om te gaan zien.

Vandaag na weken weinig tijd gehad te hebben ook weer eens de kans gepakt om zelf de natuur in te gaan. Qua foto's weinig bijzonders, maar wel weer verschillende buizerden (van hoogblond, tot diep-donkerbruin) gespot, vrouwtje van zowel blauwe als bruine kiekendief en het seizoen breekt weer aan waarin hele hordes ganzen afgespeurd kunnen worden naar bijzondere soorten of geringde exemplaren. Dat leverde vandaag in elk geval wat Toendra rietganzen op tussen de kolganzen.

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 19-10-2013 22:48 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:
Als je foto's plaats, zorg er dan voor dat ze maximaal 640 px breed zijn.