Scirocco schreef op zondag 13 februari 2011 @ 23:49:
Thanks jongens

@neevedr: Jahoor, niet zo bijzonder.
Ik gebruik een 1000D met Sigma 400mm APO HSM die niet kan diafragmeren (vast op 5.6) en t maakt me niet zoveel uit als ik vies word ofso, als ik maar die foto krijg die ik wil

Tips en tricks? hmm vrij standaard: laag stanpunt, zachte achtergrond, oogcontact met je onderwerp, van te voren bekijken welke achtergrond je wilt, welk standpunt, welke houding van onderwerp, kijken wat mogelijk is qua zitposities en wat je ermee kunt doen, bij deze laatste 2 ook letten op waar het licht vandaan komt. Let ook op het gedrag van je onderwerp. Altijd leuk om bepaald gedrag te fotograferen, denk aan jagen, veren op orde maken, zingen, vleugels uitslaan whatever.
Als je een vogel beeldvullend in je zoeker krijgt, zorg er dan voor dat je altijd snel kan verwisselen van focuspunt. Je moet altijd focussen op het oog en als een vogel beeldvullend in je zoeker is kan je niet recomposen

Dus zorg ervoor dat je een compo in je hoofd hebt en dat je focuspunt op het oog staat.
Als je geluk en tijd genoeg hebt kun je ook iets naar achter gaan zodat je wel kan recomposen na focussen, maar dan moet je weer croppen wat nadelig is voor de kwaliteit. Daarnaast is het focuspunt veranderen heel goed en snel te doen terwijl je aan het fotograferen bent.
Verder kan ik even niks bedenken.
Qua bewerken: eigenlijk ook niks bijzonders. Mn sigma lijkt een niet constante witbalans te geven bij verschillende lichtinvallen. Met slecht licht wat grauwer en minder contrast, met goed licht erg fijne kleuren en een goed contrast. Ik pas meestal de kleuren aan, crop een betere compo if needed en verscherp vaak nog. Maar dat verscherpen is eigenlijk alleen voor foto's op BP waar je foto 800pix breed moet zijn. Bij zoveel verkleinen moet je wel wat verscherpen. Soms best veel als de scherpte niet top is.
Maar voor flickr heb ik eigenlijk geen verscherping nodig. Ik heb alleen geen zin om voor elke site mn foto opnieuw te bewerken, dus vaak pak ik gewoon de BP versie en zet die dan op flickr
Ohja, soms gebruik ik nog 'Soften Skin' om de achtergrond iets zachter te maken. Dus niet echt blurren, maar gewoon wat verzachten. Soms werkt het heel goed en is het mooi, soms komt het wat minder goed uit. Heeft puur te maken met de bokeh in je foto. (bij de laatste foto's van de waterspreeuw niet gedaan want daar was de scherptediepte gewoon heel dun wat voor een zachte achtergrond zorgde)
Hoewel ik geen held ben met clonen, wil een grasprietje ofso altijd wel lukken.
Gister lightroom 3.3 gekregen en ik vind het een heel goed programma in vergelijking met LR2. Nog een beetje wennen aan het andere (en betere) verscherpings systeem, maar de resultaten zijn erg goed. Andere uitbreidingen vind ik ook top zoals lenscorrectie's etc

Bij mn vogelfoto's heb ik geen lenscorrectie nodig, maar bij landschappen @18mm met wat vervorming en vignettering wel erg lekker.
Ohja, ik was gister op de pixperience van birdpix en nederpix. Was wel een leuke dag. Veel goede en intressante lezingen gehad en bij de canon stand is mn sensor ff schoongemaakt. Helaas hebben die boys van techrepair wel mn matglas verpest zag ik achteraf

Er zitten nu een paar vegen op, een kras (nee, geen haar) en een stofje... Hij kwam er nog slechter uit dan voor de schoonmaak. Mja ik heb me er daarvoor ook eigenlijk nooit aan geergerd en mn sensor is iig schoon. Was wel leuk om ff met een MKIII te spelen icm 800/5.6L, 500/4L en 70-200/2.8ISII.
Maar daar sprak ik ook weer een paar mensen die zeiden: 'Ja ik heb wel IS, maar ik krijg alsnog bewogen fotos'.
Bleek dat ze te lange sluitertijden gebruikten waardoor door het bewegen van het onderwerp de foto niet scherp was....
Dus de laatste
Top Gear Top Tip: Snelle sluitertijden en goede stabilisatie.
IS is prima, maar ik heb het helaas niet. Ik druk de zoeker goed tegen mn oog aan en omdat ik toch een laag standpunt heb steunen mn armen op de grond of op een steen/boom/vulmaarin. Je adem inhouden of uitblazen werkt ook nog erg goed. Bij mij werkt adem inhouden het best.
Maar in de tijd dat ik vogels fotografeer heb ik wel gemerkt dat het heel weinig uitmaakt wat voor apparatuur je gebruikt. Als je maar minimaal 400mm hebt en een spiegelreflex kom je er wel.
EDIT:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens. De volgende keer dat ik ga (volgende week?) wil ik ongeveer zo'n zelfde foto maar dan zonder grasprieten ervoor, de voetjes beter zichtbaar en misschien een mooi zonnetje.
Ik vind je foto best geslaagd. De achtergrond is helaas wat druk maar de steenloper staat er goed op. Mooi lichtje in het oog.
Bij een lager standpunt word het perspectief al wat mooier, maar vooral je achtergrond word een stuk beter. Als je lager zit, zit je achtergrond veel verder weg = veel schonere, zachtere bokeh. Want ipv dat je nu de stenen direct achter de steenloper als achtergrond hebt, kan je dan stenen van 20m verderop als achtergrond hebben die veel verder uit de DoF liggen. Dan zijn ze veel meer out of focus -> mooie fijne bokeh