Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:42

Polariteit

Fietsende fotografeur

aar omdat brouwersdam voor mij ongeveer een uur rijden is wil ik wel een kleine zekerheid hebben op goed weer. Heb geen zin om na een uur vervolgens vol in de regen te zitten
Kan ik me heel goed voorstellen, vind het zelf ook balen als ik daar aankom na een uur rijden en het regent ;)
k heb eindelijk ontdekt waarom men waarneming.nl zo briljant vind. Normaal kon ik altijd wel vinden in welk gebied een bepaald soort te vinden was, maar nooit precies waar. Tja dan kan je zoeken naar een speld in een hooiberg.
Maar net dacht ik opeens: er moet ergens een 'knopje' zijn die meer nauwkeurige info geeft. En jawel...het blauwe 'info' knopje links naast de soortnaam. 7(8)7
Komt goed uit, want ik wil dit jaar wat meer specifiek naar soorten zoeken
Je bedoelt die google maps kaartjes, die zijn idd erg handig :)
In de winter is het qua vogels KIJKEN beter dan vogels fotograferen. Zo heb ik deze winter al verschillende groepen kleine en wilde zwanen gezien, de kuifduiker, dodaars, duizenden smienten, wintertalingen, nonnetjes, waterrallen en ook roerdompen zijn er weer. Brilduikers en tafeleenden komen er ook veel voor. Dit allemaal op plas broekvelden die heel goed bereikbaar is met de auto. De brilduikers, kuifeenden en tafeleenden zijn opzich prima te fotograferen. Maar nonnetjes, wilde zwanen etc word een stuk lastiger omdat die bijna nooit vlak bij de kant komen. Waterrallen en roerdompen is meer geluk hebben. Soms zie ik nog een buizerd over vliegen en regelmatig een sperwer of havik (ben nog niet zeker welke van de 2 het nou is)
Dit geldt bijna 100% ook voor de Alblasserwaard in de buurt van de boezems van Kinderdijk...

Iig nuttige info over de Reeuwijkse plassen, al heb ik het vermoeden dat het qua soortenrijkdom niet zo heel veel verschilt tov Kinderdijk. En daar kan ik lopend naartoe ;) Iig duidelijk kaartje dat je neerzet.
Vooral er veel zijn, misschien is het 9 van de 10 keer niet bijzonder, maar die ene keer is dan wel helemaal geweldig.
Denk dat je hier toch wel de spijker op de kop slaat :) Dan leer je ook kennen waar alles een beetje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Zoals ik laatst al tegen een collega zei. Bij natuurfotografie kan je vrijwel niks zelf beinvloeden. Je kunt weinig tot niets aan licht doen en je modellen zijn niet te sturen. Ergste geval kom je thuis met een halve koolmees maar heb je wel wat lichaamsbeweging en een frisse neus gehad.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Waar ik benieuwd naar ben:
Gebruiken jullie bij vogel fotografie vaak een statief, en wanneer wel of niet?
Ik wil zelf het liefst een zo'n laag mogelijk standpunt, een statief vind ik dan niet echt handig.
Liever zorg ik gewoon dat mijn armen wat steun hebben.
Mijn statief is ook best een goedkoop dingetje, echt heel laag kan deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik niet. Heb het wel een aantal keer geprobeerd, maar vind het niet handig met een tripod (voor vogels wel te verstaan). Ik kan er niet snel genoeg mee draaien enzo.

Steun voor de armen probeer ik ook altijd wel ergens te zoeken, al is het maar door op mn knieen te leunen (scheelt al een hoop!)

Men zegt dat je met een monopod wel goed overweg kan voor vogelfotografie, maar ook dat zie ik niet zitten. 1 statief vind ik meer als zat (die ik overigens voor aldnschap praktisch altijd gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik gebruik regelmatig een monopod. Driepoot zie ik wel veel mensen mee maar ik vind 't zelf te omslachtig. Monopod, zeker icm een quick release kopje, geeft je net wat extra steun en het is toch flexibel. Bovendien komt 'ie ook van pas als wandelstok.

[ Voor 10% gewijzigd door Wijnands op 12-01-2011 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Nee statief vind ik heel onhandig. Daarnaast is het voor een laag standpunt toch echt veel beter als je op de grond ligt ipv je statief op de laagste stand. (ook als is dat 20cm)
Monopod lijkt me ook niks.
Uit de hand is gewoon het beste en dan het liefst nog een lens met IS/OS. Heb ik helaas niet. Maar uit de hand kan je net altijd nog een paar centimeter naar recht, links, boven of beneden om bijvoorbeeld op die manier een takje uit de achtergrond te krijgen ;)
Dit laatste brengt me op hetgeen waar wijnands het over had:
Bij natuurfotografie kan je vrijwel niks zelf beinvloeden.
Ben ik het niet mee eens. Ik denk ook vaak als ik dit soort dingen lees dat sommigen zich al snel 'overgeven' aan de natuur.

Ik fotografeer soms met een andere jongen (niet hier actief) en ook bij hem merkte ik zoiets. Het zit hem in de kleine dingen waarin ik denk dat hij (en anderen) zich te snel neerleggen bij de omstandigheden.
Je kan bijna altijd een andere positie in nemen zodat je een betere achtergrond krijgt en ook een betere lichtinval. En dat zijn toch vaak de belangrijkste omstandigheden.
Daarnaast moet je ook goed bepalen wanneer je waar gaat fotograferen. De rietzangers bij mij in de buurt zitten op een plek waar je vanaf 12 uur veel te hard licht hebt, maar ook nog eens tegen licht. In de ochtend echter, werd de rietkraag perfect belicht. Dus op die manier kon ik wel degelijk inspelen op de omstandigheden. Ik ben ook een keer naar hoek van holland gereden en toen bleek het vloed te zijn....heel de pier onder water...0 vogels... Was gewoon dom van me. Maar ik wist dat de pier van scheveningen een stuk hoger was dus toen ben ik daar heen gereden. Daar vervolgens een leuke serie van wat steen- en paarse strandlopers kunnen maken. Ook hier gewoon ingespeeld op de omstandigheden.

Maar ok, face it, bij klein grut moet je vaak snel zijn en kun je niet alles beinvloeden. Je kan natuurlijk aan de kant van de struik staan waar de zon goed op valt, maar alsnog heb je die kleine vogeltjes tussen 482 takjes :/
Ik sla ze liever over.

Maar ik vind dus dat je best veel invloed op je uiteindelijke foto kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Je hebt een goed punt. Mijn punt kwam uit een gesprek met een collega die heel fanatiek (en op een heel aardig niveau) met studio fotografie bezig is.

Wat jij zegt vind ik niet beinvloeden, dat vind ik gewoon zo goed mogelijk rekening houden met de omstandigheden. Timing is inderdaad cruciaal en ook een kleine verplaatsing of zelfs beweging kan een hoop invloed hebben maar het is alsnog zo goed mogelijk gebruik maken van wat je krijgt.
Je kan niet even een extra lamp of flits bij zetten, je kan niet je model vragen de andere kant op te krijgen of even te wachten terwijl je lens wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:55

franssie

Save the albatross

http://www.geabylden.nl./index.php/fotos.html - in Friesland is ook eea te vinden

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
[url="http://www.geabylden.nl./index.php/fotos.html?func=viewcategory&catid=31"]Roofvogels[/url] schieten in Friesland vind ik knap, ze zijn daar nog steeds heel druk met het stelselmatig uitroeien van die dieren. Da's voor mij ook de reden om de provincie te mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ja de roofvogeljacht is bizar. Schijnt veel gedaan te worden in Friesland. Toch zag ik laatst ook een docu waarin ze vertelden dat ze een aantal daders voor de rechter hadden gekregen. En helaas een geval waarvan de boswachter en iemand uit de buurt zeker wisten wie de dader was, maar ze hadden geen bewijs..

Nog even iets anders, ik kwam net dit filmpje tegen. Echt prachtig wat en hoe deze man de natuur filmt.
Landschappen en sfeertjes waar je u tegen zegt en verder komen er nog wat vogels, konijnen etc aan bod.

PS. morgen een dagje ijmuiden (mn moeder moet daar in de buurt zijn dus kan ik ondertussen ff fotograferen :9) dus misschien kan ik nog wat leuke vogel plaatjes laten zien morgen.
Als iemand in de buurt is om te fotograferen, give me a call.

[ Voor 16% gewijzigd door Scirocco op 19-01-2011 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Succes Scirocco! Ik moet nog een paar dagen geduld hebben. Dan heb ik lekker een weekje vrij. Nu nog hopen dat het weer mee werkt.

Ik vond nog deze links over vogelgebieden hier in de omgeving (Zuid - Zuid Holland):

Goeree Overflaklee: http://users.skynet.be/norbert/vogelgeb/zhol02.htm
Hoekse Waard: http://users.skynet.be/norbert/vogelgeb/zhol03.htm
En hier ook nog Zeeland: http://users.skynet.be/norbert/vogelgeb/zeel01.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Interessante links Gimpy!

Van de link van de Flakkee ken ik de Hellegatsplaten nog wel. Mooi gebied, maar redelijk ontoegankelijk. Ik denk voor vogelfotografie niet echt ideaal. Al moet ik bekennen dat ik er toendertijd vooral voor landschapsfotografie was en niet voor vogeltjes.

Trouwens een idee om een aantal linkjes toe te voegen in de startpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
marceltuit schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 09:11:
Interessante links Gimpy!

Trouwens een idee om een aantal linkjes toe te voegen in de startpost?
Zat ik over te denken, aan de andere kant, ik wil de zelfdzame rustige plekken niet te druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

lol :D

Ik kreeg van birdpix een spammail dat er blijkbaar een soort van Pixperience gaat plaatsvinden. Iemand hier die daar wel eens geweest is en of het de moeite waard is? Of is het meer een geitewollensokken gebeuren en zonde van de tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Klinkt interessant. URL of forward?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

hier een pdf van het programma: http://dl.dropbox.com/u/2168203/PiXperience_folder_A5.pdf

en nog een linkje: http://www.birdpix.nl/pixperience.php

[ Voor 25% gewijzigd door Polariteit op 23-01-2011 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ik wilde er misschien heen gaan, maar degene waar ik vaker mee fotografeer kan dan niet en weet niet of ik daar in mn eentje heen zou gaan.
Misschien een idee om gelijk een soort mini meeting te doen?

EDIT: @marcel: Het is volgens mij de eerste pixperience die ze houden en het programma is heel uitgebreid heb ik gezien.
Leek me best intressant.

[ Voor 27% gewijzigd door Scirocco op 23-01-2011 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik zie nu dat de prijs 20 euro is als je geen birdpix-abonnee bent, dat vind ik een beetje veel van het goede dus ik ben er iig niet bij.

Nog tip uit de categorie 'stom stom stom': als je in de hitte van de strijd om een mooie foto van een strandvogel op het gedeelte komt waar tijdens hoog water gewoon water is, blijf dan niet veels te lang op de zelfde plek zitten. Ik was afgelopen zaterdag bij Kwade Hoek tot mijn enkels in het slib weggezakt :X 8)7

OVerigens niet een enkele bruikbare foto aan overgehouden aangezien de vogels veel schuwer waren dan een poosje terug en veels te ver weg zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik was, mede door de inspirerende foto's van jullie, gisteren even in Zandvoort gaan kijken maar daar zat helaas niks interessants.
Als ik doelbewust naar 't strand ga draag ik wel laarzen, dan kan wat water me niet echt deren.

Programma van die pixexperience ziet er best aardig uit en de prijs valt me op zich nog mee als je bedenkt dat je ook toegang tot naturalis hebt. Waar ik meer mee zit is dat ik de mensen op birdpix veelal niet zo prettig vind. Dat heb ik ook met behoorlijk wat vogelliefhebbers die ik in de natuur ontmoet, zijn vaak van die norse types.

[ Voor 42% gewijzigd door Wijnands op 24-01-2011 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47
Op zich zou ik er niet zomaar heen gaan, om dezelfde reden als Wijnlands al aangeeft. Aan de andere kant ben ik ook vogelliefhebber en zover ik weet ben ik niet nors (zover je dat van jezelf kan zeggen).

Is er animo om een soort meet en greet te hebben op de pixexperience?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Van de vogelbescherming een soort brochure/kaartje opgestuurd gekregen met wat gebiedjes die interessant zijn voor kustvogels. Ik dacht van laat ik het lijstje maar ff met jullie delen. Geen idee of het toegestaan is, zo niet dan hoor ik het graag van een moderator dan haal ik het wel weer weg.

1 - Polder Breebaart (Groningen)
2 - Oosterkwelder (schiermonnikoog)
3 - Lange duinen (ameland)
4 - Noordvaarder en Kroonpolders (Terschelling)
5 - Kroon's polders (Vlieland)
6 - Mokbaai (Texel)
7 - Lauwersmeer (Friesland)
8 - Zwanenwater (Noord-Holland)
9 - Schoorlse duinen (Noord-Holland)
10 - Nationaalpark Zuid Kennemerland en de pier van IJmuiden (noord-holland)
11 - Meijendel (zuid-holland)
12 - Voornes duin (zuid-holland)
13 - Prunjepolder en inlagen (Schouwen-Duiveland)
14 - Duinen van Walcheren (Walcheren)
15 - 't Zwin (Zeeuws Vlaanderen)

Verder is het kaartje qua informatie vrij summier, en staat er niet echt beschreven welke specifieke soorten er voor een bepaald gebied nou kenmerkend zijn. Maar naar mijn idee geeft het wel een leuk idee welke gebieden er misschien wel in de buurt zijn die een keer de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Wijnands schreef op maandag 24 januari 2011 @ 11:30:
Ik was, mede door de inspirerende foto's van jullie, gisteren even in Zandvoort gaan kijken maar daar zat helaas niks interessants.
Als ik doelbewust naar 't strand ga draag ik wel laarzen, dan kan wat water me niet echt deren.

Programma van die pixexperience ziet er best aardig uit en de prijs valt me op zich nog mee als je bedenkt dat je ook toegang tot naturalis hebt. Waar ik meer mee zit is dat ik de mensen op birdpix veelal niet zo prettig vind. Dat heb ik ook met behoorlijk wat vogelliefhebbers die ik in de natuur ontmoet, zijn vaak van die norse types.
Ik kom nooit norse mensen tegen in de natuur... hooguit mensen die verwonderd zijn over het formaat van mijn lens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ja ik vind het publiek ook een beetje 'vervelend'. Veelal norse personen die denken dat ze fotografie hebben uitgevonden, maar technisch helemaal niks begrijpen.
Komt een beetje omdat er veel vogelkijkers zijn die later ook maar zijn gaan fotograferen. (maar eigenlijk niet de intresse hebben in het 'hoe en wat' van een camera, nabewerking etc)

Soms hoor je ze zeggen dat ze maar niet begrijpen waarom veel mensen het een elitaire site vinden. Laatst las ik nog ergens of iemand niet het woord 'spotten' wilde gebruiken, maar de woorden kijken of zien.
"spotten doe je met vliegtuigen of treinen" word er gezegd. Kortom ze vinden het te min om vogels te 'spotten', ofwel uit respect voor de vogels, ofwel omdat ze hun taalniveau niet willen verlagen..
Belachelijk zulke dingen.. Als je spotten wilt zeggen, zeg je dat gewoon.
Verder een ongelofelijk vriendensite.
Er zijn er zelfs die bijhouden hoeveel bepaalde individuen nomineren en commentaren schrijven. Als zij dan weten dat iemand hun nog nooit een nominatie gegeven heeft, geven ze diegene ook geen nominatie. :+
Echt, zulke dingen komen af en toe voorbij in de vele schaamtelijke topics. Elke maand zijn er wel een paar topics waarin geklaagd word. Bijv. over dat er zo weinig commentaren worden geschreven etc...
Maareh...genoeg negatief over BP.
Ik moet zeggen dat er ook wel leuke en goede platen voorbij komen, alleen kan je je stuk ergeren aan sommige mensen en aan de gigantische fight om nominatie's en commentaren :9

Maar de pixperience heeft best een leuk programma vond ik, mja weet nog niet of ik ga. Lijkt me prima om met een paar van hier te gaan. Kunnen we meteen inschieten als het ergens over techniek gaat, want die kennis ontbreekt nogal eens daar :X had ik al gezegd

EDIT: @marcel: Thanks voor dat lijstje, ik ga die plaatsen in de gaten houden.
Ik heb ook best vaak dat ik wandelaars tegenkom die zeggen: je hebt wel een lange lens! haha :9

[ Voor 4% gewijzigd door Scirocco op 25-01-2011 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

lol how sad :P

ik twijfel nog ff, en blijf nog ff twijfelen denk ik. had even niet door dat je dan ook naturalis in mag (goed lezen is een vak). Mocht ik vd partij zijn dan lijkt een minimeet mij wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
breadje schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:54:
Op zich zou ik er niet zomaar heen gaan, om dezelfde reden als Wijnlands al aangeeft. Aan de andere kant ben ik ook vogelliefhebber en zover ik weet ben ik niet nors (zover je dat van jezelf kan zeggen).
Daarom zeg ik ook dat een aantal dat zijn. Er zijn er ook genoeg bij waar je wel een "en wat heb jij gezien" praatje mee kan maken.
marceltuit schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:04:
Van de vogelbescherming een soort brochure/kaartje opgestuurd gekregen met wat gebiedjes die interessant zijn voor kustvogels. Ik dacht van laat ik het lijstje maar ff met jullie delen. Geen idee of het toegestaan is, zo niet dan hoor ik het graag van een moderator dan haal ik het wel weer weg.
Marcel, waarom zou dat niet mogen? Dit topic is toch bedoeld voor het delen van kennis. Zolang jij niet een scan plaatst van een brochure waar copyright op zit kan ik me niet voorstellen dat iemand problemen heeft.

[ Voor 41% gewijzigd door Wijnands op 25-01-2011 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sterker nog, je kan ze "gratis" aanvragen (in ruil voor je NAW gegevens):
http://www.vogelbeschermi...n_en_kust/kustvogelkaart_

en

http://www.vogelbescherming.nl/nl/vogels_kijken/vogelkaart_

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

De enige keer dat ik in Hoek van Holland was, was de pier slechts maar voor een deel open. Gaat deze ook wel eens in zijn geheel open? Er stonden namelijk best hoge golven die er ook overeen kwamen zetten. Kan me best voorstellen dat hij open gaat als er niet zulke hoge golven zijn?

Iemand die hier iets meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 16:30

Toff

FP ProMod
Al jaren niet meer geweest, maar ik kan me niet herinneren dat de pier kon worden afgesloten? Misschien een slagboom tegen auto's, maar lopend of fietsend ben ik nog nooit tegengehouden iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Het is ook alleen maar het einde van de pier. Daar zit een hek zodat je niet verder kan lopen. Die gaat alleen dicht als er te harde wind staat, volgens mij bij windkracht 5 of 6.
Je moet bij hoek van holland wel goed letten op de waterstand. Bij vloed is het water gewoon veel en veel te hoog. Er is dan geen vogel te bekennen en je krijgt natte voeten. Bij eb kan het heel leuk zijn.
In scheveningen is altijd wel wat te zien qua vogels, die pier is veel hoger en daar kan je gewoon over heen lopen. Dan zitten er ook gewoon nog steenlopers, paarse strandlopers etc. Dus daar maakt eb of vloed minder uit.

EDIT: leuke ontwikkeling op birdpix. Je kan vanaf nu ook filmpjes van youtube plaatsen. (alleen zelfgemaakte)
Er staan al een paar mooie bij.
Video's op BP

[ Voor 15% gewijzigd door Scirocco op 27-01-2011 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

JA dat van vloed was ik inmiddels ook al achter. Geldt overigens ook voor de brouwersdam.

Scheveningen bewaar ik voor als het 's avonds weer wat langer licht is, dan pak het door de weeks een keer mee na het werk. is hier hooguit 1,5 km vandaan JA dat van vloed was ik inmiddels ook al achter. Geldt overigens ook voor de brouwersdam.

Scheveningen bewaar ik voor als het 's avonds weer wat langer licht is, dan pak het door de weeks een keer mee na het werk. is hier hooguit 1,5 km vandaan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390961

Op Texel heel wat jaartjes (17 jaar ongeveer) trug in de zomer bij de carvan. Het is wel te zien denk ik dat het met zo'n slim
klein hand cameratje is gemaakt. Maar in die tijd wel veel plezier van gehad. Voor mij persoonljk vind ik dit een goede foto'voor zo'n camera.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/27/1296106356-960.jpg

Momenteel doe ik het met de Olympus SP590UZ maar stap zeer snel over op een spiegelreflex
want daar mee maak je gewoon vele scherere natuurfoto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Complimenten voor je gemaakte foto van die meeuwen. d:)b Ik had het niet beter gedaan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390961

Meen je dat echt?
Ik was nog wel een noob zoals nu, maar ik maak gewoon graag leuke foto's en meestal gebeurd dat helemaal niet. Kan wel honderden foto's maken terwel er nix speciaals tussen zit. Maar deze vind ik gewoon leuk ook omdat ik toen klein was en dat het leuke herrinderingen op haald (vakantie).
Ik kan het me nog herrinderen dat die wolken regen wolken waren en dat ik die meeuwen met brood heb gelokt lolzz. Texel de koog, camping kogerveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik vind het ook wel een gave foto, vooral doordat ze zo mooi tegen die dreigende lucht afsteken.

enige minpuntje vind ik dat er bij de voorste meeuw precies nog eentje achter staat waar je nog net de snavel van ziet. dit ziet er een beetje gek uit.

Overigens is je foto wellicht beter hier op zijn plek: [verzamel] Vogels

[ Voor 6% gewijzigd door Polariteit op 28-01-2011 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Anoniem: 390961 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 10:42:
Op Texel heel wat jaartjes (17 jaar ongeveer) trug in de zomer bij de carvan. Het is wel te zien denk ik dat het met zo'n slim
klein hand cameratje is gemaakt. Maar in die tijd wel veel plezier van gehad. Voor mij persoonljk vind ik dit een goede foto'voor zo'n camera.
[afbeelding]
Behalve de dubbelsnavelige meeuw is er eigenlijk weinig mis mee, zeker voor een compact camera op film. Hoef je je niet voor te schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Vanwege m'n gloednieuwe android toestel ben ik 's gaan kijken wat er aan handige software is.

http://gpslogger.codeplex.com/
http://bluebill.tidalwave.it/mobile/

Zijn de twee die ik gevonden heb. Iemand anders nmog wat handigs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Andro DOF ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Niet echt specifiek voor natuurfotografie: Exposure Calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hm,

's kijken.

Dit vind ik leuk als ik ergens naartoe ben geweest.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5178/5395919907_b1ee5ace04_z.jpg
DSC_6190_stitch by j_wijnands, on Flickr

Een panorama als reminder.

[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 31-01-2011 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:01

Sjaak_Afhaak

Bleh!

wat? een pano maken, of het lekker weer, blauwe lucht en een sporadisch wolkje?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Sjaak_Afhaak schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:20:
wat? een pano maken, of het lekker weer, blauwe lucht en een sporadisch wolkje?
Alletwee wel eigenlijk. De pano kwam ik niet voor maar het is een leuke herinnering zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nu ik ook een grote lens heb wordt camouflage meer een aandachtspunt. Daarnet nog een aantal eenden schrik aangejaagd met dat grote zwarte ding wat ik op ze richtte.

Een optie om daar wat aan te doen is een lens coat. In mijn geval komt dat op $80. En tja..

Afbeeldingslocatie: http://www.lenscoat.com/images/150-500fg.jpg

Ik heb mijn vrouw van een restje stof wat ze voor een paar euro wist te vinden en een post elastiek iets laten maken wat naar mijn mening eigenlijk ook best werkt. Is dit iets wat interessant genoeg is om een paar foto's te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Wijnands schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:01:
Nu ik ook een grote lens heb wordt camouflage meer een aandachtspunt. Daarnet nog een aantal eenden schrik aangejaagd met dat grote zwarte ding wat ik op ze richtte.

Een optie om daar wat aan te doen is een lens coat. In mijn geval komt dat op $80. En tja..

[afbeelding]

Ik heb mijn vrouw van een restje stof wat ze voor een paar euro wist te vinden en een post elastiek iets laten maken wat naar mijn mening eigenlijk ook best werkt. Is dit iets wat interessant genoeg is om een paar foto's te plaatsen?
Misschien is dit wel een idee:
klik of klik.
Elastisch dus alleen even op maat knippen ;)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ja... alleen dat spul laddert nogal makkelijk en je moet behoorlijk prutsen om je lens nog te kunnen bedienen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Zou het werkelijk zo zijn dat de eenden niet zouden schrikken als je een leger patroontje om je lens hebt zitten? Om heel eerlijk te zijn heb ik daar nooit zo in geloofd. Bovendien is het echt enge gedeelte, het 'grote oog' aan de voorkant van je lens dan nog steeds niet gecamoufleerd. Heeft iemand daar ervaring mee, dat er echt een verschil was met en zonder kleurtjes? Als er al effect is kan ik me dat eerder voorstellen bij een canon lens dan bij een zwarte lens van sigma/nikon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 08:30

Milo.

klik

Is dit misschien iets?.. Lijkt mij wel handig.

edit:
en dan deze om het af te maken hehe.. /flauw.

[ Voor 43% gewijzigd door Milo. op 08-02-2011 20:00 ]

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 13:58
Milo. schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 19:56:
en dan deze om het af te maken hehe.. /flauw.
Haha wat nou flauw? Ik zie echt een fotograaf die beroepsmatig bezig is (En veel geld verdient) daar echt wel mee in de bosjes liggen. :+ Maar dan niet een random bosje in een drukke stad :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Servertje schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:28:
Maar dan niet een random bosje in een drukke stad :9
Hehe, ik zie het al voor me :o Om de duifjes op de markt mee te fotograferen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
Hahaha ja! En dan echt met zoon heel pak en dan ook nog iemand met een verrekijker er naast en brood op de lens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
breadje schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 17:38:
Zou het werkelijk zo zijn dat de eenden niet zouden schrikken als je een leger patroontje om je lens hebt zitten? Om heel eerlijk te zijn heb ik daar nooit zo in geloofd. Bovendien is het echt enge gedeelte, het 'grote oog' aan de voorkant van je lens dan nog steeds niet gecamoufleerd. Heeft iemand daar ervaring mee, dat er echt een verschil was met en zonder kleurtjes? Als er al effect is kan ik me dat eerder voorstellen bij een canon lens dan bij een zwarte lens van sigma/nikon
Ik heb het toch echt wel gemerkt. De mini bigma jaagt ze de stuipen op het lijf, met de hoes erom staan ze zich af te vragen wat ik aan het doen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
Haha, echt grappig hoe je die vogels ziet denken.

Maar ik denk zeker dat het helpt, ook zeker bij de witte lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Op zich wel een goed idee. Maar schrikken de vogels niet eerder van de beweging van het omhooghalen van de lens ipv van de lens zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 08:30

Milo.

klik

Het lijkt mij ook dat beesten schrikken van bewegingen in het algemeen, of je er nu een woodland print op hebt of gewoon mat zwart.. lijkt me niet heel veel uitmaken. Volgensmij werkt camouflage alleen als je voor langere tijd ergens zit en bijv vogels komen aanvliegen en je daardoor niet zo snel opmerken. Maar als je gewoon in het bos oid rond loopt om beesten te zoeken dnek ik niet dat een print erg veel nut heeft.. darentegen staat het natuurlijk wel stoer hehe.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Ik denk wel dat hoe groter het contrast in kleuren met de omgeving, hoe sneller dieren een beweging zien.
Als je met een fel witte jas door een natuurgebied loopt die al het licht weerkaats val je gewoon sneller op dan in een donker groene jas.

Maar dieren zijn zo alert dat ze je toch meestal eerder zien dan jij hun. Dus ik denk dat het vooral belangrijk is hoe je ze benader: Zo rustig mogelijk.
denk niet dat je met camouflage kleding elk dier makkelijk kan besluipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
marceltuit schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 07:16:
Op zich wel een goed idee. Maar schrikken de vogels niet eerder van de beweging van het omhooghalen van de lens ipv van de lens zelf?
Natuurlijk is beweging belangrijk, al heb je een 600mm met een ghillie net eromheen, als je die in een snelle beweging omhoog gooit schrikt alles zich een ongeluk. Vloeiende, langzame bewegingen en het vermijden van oogcontact zijn nog steeds het allerbelangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Vanmiddag tussen 2 afspraken door even bij de Starrevaart een blik geworpen in de vogelkijkhut. Vervolgens mezelf een aantal keer voor de kop geslagen dat ik alleen m'n kijker en niet m'n camera bij me had, helemaal toen ik bij het parkeerterein even met een man sprak die net daarvoor een paar prachtplaten had gemaakt van een torenvalk met verse prooi, gewoon met een 300mm lens.

Gebied zelf staat op vogelkijkhut goed aangegeven. Hut zelf is mooi en netjes en vol met serieuze vogelaars. 300mm kan je wel het e.e.a. mee maar langer glas is wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Klopt, daar heb ik al veel brilduiker foto's etc vandaan zien komen op BP.
Er waren laatst ook een paar pijlstaarten, ik denk de mooiste eendensoort die er is. Moet ik ook nog eens heen ja.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zag er ook een winter taling zitten, die is toch ook wel erg mooi hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Starrevaart kende ik niet, dus even gegoogled. Kwam toen deze site tegen: http://www.vogeldagboek.nl/vogeldagboeken

Staan best aardige plaatjes tussen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Komend weekend eens met nieuw speelgoed op pad: Orion84 in "Mijn nieuwe apparatuur [deel 4]"

Ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen. Eerste indruk is in elk geval dat het een boel meer detail oplevert dan de 70-300VR. Ben wel benieuwd in hoeverre ik de VR ga missen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:23
marceltuit schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 20:38:
Starrevaart kende ik niet, dus even gegoogled. Kwam toen deze site tegen: http://www.vogeldagboek.nl/vogeldagboeken

Staan best aardige plaatjes tussen :9
Adri de Groot maakt zeker mooie foto's. Ik ontvang al een tijdje zijn vogeldagboek per mail (via de site kan je je aanmelden). Ik verbaas mij er elke keer weer over hoe hij in staat is om een aantal keer per week een mooi serie foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Orion84 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 21:21:
Komend weekend eens met nieuw speelgoed op pad: Orion84 in "Mijn nieuwe apparatuur [deel 4]"

Ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen. Eerste indruk is in elk geval dat het een boel meer detail oplevert dan de 70-300VR. Ben wel benieuwd in hoeverre ik de VR ga missen.
Ik dacht dat de site van Arie wel algemeen bekend was.

300mm + 1.4x TC, tja... menig vogelaar maakt er heel nette platen mee. Eenpoot of driepoot ontkom je niet aan denk ik. Heb er zelf ook nog over nagedacht maar kon nergens in de benelux een nette occasion vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Misschien leuk voor wie rondom Haarlem woont? http://www.haarlemsdagbla...e-wildcamera-van-de-krant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Moet je wel een beetje een tuin hebben, om dit ding nou in een natuurgebied te plaatsen.. risico dat je ;m kwijt bent is dan wel aanwezig. http://www.bushnell.com/products/trail-cameras/trophy-cam/

Afbeeldingslocatie: http://www.gamecamerasreviews.com/images/cameras/bushnell-trophy-cam-300.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kievit... ik ben al blij als ik er bij mij in de buurt een dozijn in een weiland zie.....

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5058/5451224611_f7be2e9106_z.jpg
Pick a peewit! by j_wijnands, on Flickr

Was vanmiddag even een afslag eerder de snelweg af gegaan en hier wezen kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Wijnands op 16-02-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is een mooie vogelaarsplek idd. Ik heb ze bij mij (tussen Muiden en Weesp) in de weilanden nog niet gehoord. Maar goed, 1 kieviet maakt nog geen lente maar als ik je foto zie is het wel goed nieuws :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
:) Denk dat ik hooguit 1/10 van de aanwezige vogels op deze foto had.

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Dat zijn er een flink aantal zeg!

• breadje
Heh, de volgende keer dat je op starrevaart moet je het maar even melden, ik woon op 5 minuten fietsen ;).

Leuke plaat die kieviten, ik vind het zelf erg lastig om zo'n vlucht vogels een beetje interesant op de foto te krijgen. Het wordt al snel een beetje een flets geheel heb ik altijd het gevoel.

• Wijnands
Kom je nou mee. ;) Was er vanmiddag even. Heb regelmatig afspraken in Zoetermeer waarna ik doorga naar Amstelveen, dan neem ik daar m'n lunchpauze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

In Het Bossche Broek kwam ik vanochtend ook een vlucht kieviten tegen. Helaas op wat grotere afstand en met bij lange na niet zo'n mooi licht. Maar toch mooi om zo'n groep te zien zwermen.

Wel nog een mooie show van twee baltsende futen mogen aanschouwen: foto.orion84.nl/futen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Orion84 schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 16:39:
Wel nog een mooie show van twee baltsende futen mogen aanschouwen: foto.orion84.nl/futen :)
Ja dat is echt vet! Ook hele mooie platen van geschoten trouwens.
Ik zag t laatst ook toen ik de hond aan t uitlaten was, natuurlijk geen camera bij me. Maar toch bijzonder om te zien vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Inderdaad een prachtig gezicht. Voor mij de eerste keer dat ik dit zag. Het tegenover elkaar zitten en de koppen draaien kende ik wel, maar dat ze vervolgens wat plantjes opdoken en helemaal omhoog uit het water kwamen, schitterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Keurige platen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Op verzoek deze crosspost uit het vogel topic.

Er werd gevraagd naar hoe ik vogels fotografeer en waar ik op let etc. Dit was mijn antwoord.
Scirocco schreef op zondag 13 februari 2011 @ 23:49:
Thanks jongens :)
@neevedr: Jahoor, niet zo bijzonder.
Ik gebruik een 1000D met Sigma 400mm APO HSM die niet kan diafragmeren (vast op 5.6) en t maakt me niet zoveel uit als ik vies word ofso, als ik maar die foto krijg die ik wil :9
Tips en tricks? hmm vrij standaard: laag stanpunt, zachte achtergrond, oogcontact met je onderwerp, van te voren bekijken welke achtergrond je wilt, welk standpunt, welke houding van onderwerp, kijken wat mogelijk is qua zitposities en wat je ermee kunt doen, bij deze laatste 2 ook letten op waar het licht vandaan komt. Let ook op het gedrag van je onderwerp. Altijd leuk om bepaald gedrag te fotograferen, denk aan jagen, veren op orde maken, zingen, vleugels uitslaan whatever.
Als je een vogel beeldvullend in je zoeker krijgt, zorg er dan voor dat je altijd snel kan verwisselen van focuspunt. Je moet altijd focussen op het oog en als een vogel beeldvullend in je zoeker is kan je niet recomposen ;) Dus zorg ervoor dat je een compo in je hoofd hebt en dat je focuspunt op het oog staat.
Als je geluk en tijd genoeg hebt kun je ook iets naar achter gaan zodat je wel kan recomposen na focussen, maar dan moet je weer croppen wat nadelig is voor de kwaliteit. Daarnaast is het focuspunt veranderen heel goed en snel te doen terwijl je aan het fotograferen bent.
Verder kan ik even niks bedenken.

Qua bewerken: eigenlijk ook niks bijzonders. Mn sigma lijkt een niet constante witbalans te geven bij verschillende lichtinvallen. Met slecht licht wat grauwer en minder contrast, met goed licht erg fijne kleuren en een goed contrast. Ik pas meestal de kleuren aan, crop een betere compo if needed en verscherp vaak nog. Maar dat verscherpen is eigenlijk alleen voor foto's op BP waar je foto 800pix breed moet zijn. Bij zoveel verkleinen moet je wel wat verscherpen. Soms best veel als de scherpte niet top is.
Maar voor flickr heb ik eigenlijk geen verscherping nodig. Ik heb alleen geen zin om voor elke site mn foto opnieuw te bewerken, dus vaak pak ik gewoon de BP versie en zet die dan op flickr
Ohja, soms gebruik ik nog 'Soften Skin' om de achtergrond iets zachter te maken. Dus niet echt blurren, maar gewoon wat verzachten. Soms werkt het heel goed en is het mooi, soms komt het wat minder goed uit. Heeft puur te maken met de bokeh in je foto. (bij de laatste foto's van de waterspreeuw niet gedaan want daar was de scherptediepte gewoon heel dun wat voor een zachte achtergrond zorgde)

Hoewel ik geen held ben met clonen, wil een grasprietje ofso altijd wel lukken.
Gister lightroom 3.3 gekregen en ik vind het een heel goed programma in vergelijking met LR2. Nog een beetje wennen aan het andere (en betere) verscherpings systeem, maar de resultaten zijn erg goed. Andere uitbreidingen vind ik ook top zoals lenscorrectie's etc :9~ Bij mn vogelfoto's heb ik geen lenscorrectie nodig, maar bij landschappen @18mm met wat vervorming en vignettering wel erg lekker.

Ohja, ik was gister op de pixperience van birdpix en nederpix. Was wel een leuke dag. Veel goede en intressante lezingen gehad en bij de canon stand is mn sensor ff schoongemaakt. Helaas hebben die boys van techrepair wel mn matglas verpest zag ik achteraf :( Er zitten nu een paar vegen op, een kras (nee, geen haar) en een stofje... Hij kwam er nog slechter uit dan voor de schoonmaak. Mja ik heb me er daarvoor ook eigenlijk nooit aan geergerd en mn sensor is iig schoon. Was wel leuk om ff met een MKIII te spelen icm 800/5.6L, 500/4L en 70-200/2.8ISII. :>

Maar daar sprak ik ook weer een paar mensen die zeiden: 'Ja ik heb wel IS, maar ik krijg alsnog bewogen fotos'.
Bleek dat ze te lange sluitertijden gebruikten waardoor door het bewegen van het onderwerp de foto niet scherp was....
Dus de laatste Top Gear Top Tip: Snelle sluitertijden en goede stabilisatie.
IS is prima, maar ik heb het helaas niet. Ik druk de zoeker goed tegen mn oog aan en omdat ik toch een laag standpunt heb steunen mn armen op de grond of op een steen/boom/vulmaarin. Je adem inhouden of uitblazen werkt ook nog erg goed. Bij mij werkt adem inhouden het best.

Maar in de tijd dat ik vogels fotografeer heb ik wel gemerkt dat het heel weinig uitmaakt wat voor apparatuur je gebruikt. Als je maar minimaal 400mm hebt en een spiegelreflex kom je er wel.

EDIT:

[...]

Ik ben het helemaal met je eens. De volgende keer dat ik ga (volgende week?) wil ik ongeveer zo'n zelfde foto maar dan zonder grasprieten ervoor, de voetjes beter zichtbaar en misschien een mooi zonnetje.

Ik vind je foto best geslaagd. De achtergrond is helaas wat druk maar de steenloper staat er goed op. Mooi lichtje in het oog.
Bij een lager standpunt word het perspectief al wat mooier, maar vooral je achtergrond word een stuk beter. Als je lager zit, zit je achtergrond veel verder weg = veel schonere, zachtere bokeh. Want ipv dat je nu de stenen direct achter de steenloper als achtergrond hebt, kan je dan stenen van 20m verderop als achtergrond hebben die veel verder uit de DoF liggen. Dan zijn ze veel meer out of focus -> mooie fijne bokeh 8)

• Wijnands
En om hier om in te haken. Scirocco ligt regelmatig echt op ooghoogte met een vogel. Ik heb nu een paar keer een vogelkijkhut bezocht. Probleem daar is dat je goede kans maakt om veel moois te zien, nadeel is dat ooghoogte onmogelijk is.

Deze kuifeend was er een van een groepje wat echt heel dicht bij de hut dobberde en langzaam wakker werd. Mooie kans om 's wat plaatjes te schieten van een cameraschuwe soort, nadeel is dat je er toch al snel van een aardige hoek op kijkt.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5180/5468821645_8f64b397a8_z.jpg
tufted duck preening by j_wijnands, on Flickr

Laagvliegers daarintegen gaan wel weer iets beter.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5134/5453804101_a8c1d95d18_z.jpg
DSC_7226 by j_wijnands, on Flickr

[ Voor 18% gewijzigd door Wijnands op 24-02-2011 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Het was zondagochtend nogal druk bij de waterspreeuw:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5256/5503208569_b45eaa4f11_z.jpg
white throated dipper madness by j_wijnands, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Haha 3 man, valt nog wel mee. Heb al een foto voorbij zien komen met een stuk of 6 man :P

wel bizar hoeveel aandacht 1 klein vogeltje kan trekken. Schijnt in zeeland nog zo'n aandachtstrekker(geelpootruiter) te zitten, die veel vogelaars en fotografen trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
haha mooi om weer van die fotografen te zien die staan te hanessen met kilo's aan lenzen en statieven. Ik lag met mn lens vlak boven t water waar de waterspreeuw op mooie plekjes zat, stuk makkelijker en leverde betere resultaten (denk ik) dan zij daar aangezien er geen licht is en hij zit op alleen maar beton :9

In zeeland zit indd een grote geelpootruiter, op de colijnsplaat ofso. Maar is voor mij te ver weg.
k wacht nu eigenlijk op alle steltlopers die langzaamaan t land weer binnen stromen. Ik heb al een mooi plekje doorgekregen waar ik misschien wat leuke platen kan maken.

Hebben jullie nog speciale plannen of ideeen qua vogels fotograferen? Soorten, gebieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik was er zondagochtend toch en liep even langs, hoopte de waterspreeuw lekker in de zon te zien zitten maar helaas. Zat overigens nog 3 man bij maar die heb ik op de foto weggelaten.

Plannen... eh, wil sowiso vossen op de foto krijgen. Ik heb al een nest lokatie voor grote bonte specht in het oog en eente voor halsband parkieten. Had me voor genomen om 's achter pestvogels aan te gaan maar dat is niet gelukt en die zijn alweer bijna weg. Vogels op het strand staat nog op de lijst en verder zien we wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

De komende tijd ga ik mij vooral richten op hetzelfde als jij Scirocco: stelt/weidevogels. Er schijnt in de Alblasserwaard een redelijke toplocatie te zijn wat dat betreft dus wil wel eens gaan checken of het echt waar is. Zitten nu echter vooral nog maar ganzen, dus nog even geduld hebben.

Ook wil ik eens kijken of ik baardmannetjes te pakken kan krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wijnands schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:12:
Het was zondagochtend nogal druk bij de waterspreeuw:

[afbeelding]
white throated dipper madness by j_wijnands, on Flickr
Enig idee welke lenzen dat waren ?? Gisteren kwam ik constant mm's te kort : Zelfs voor een klein vogeltje op grofweg 10 meter of zo :/
Gelukkig kwamen er nog wat schepen langs :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Die vent met z'n rug naar me toe had een nikon 500mm op een Dx body. Die canon gebruiker had, dacht ik, een 300mm met een TC ertussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 07-03-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Topicstarter
De rechtse lijkt een Canon 500 f/4 + 1,4 extender + 1Dmkx.

[ Voor 5% gewijzigd door ajhaverkamp op 07-03-2011 15:43 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 16:30

Toff

FP ProMod
Wijnands schreef op maandag 07 maart 2011 @ 15:02:
Plannen... eh, wil sowiso vossen op de foto krijgen.
Ik hoop ze hier te kunnen zien (via webcam): http://www.staatsbosbeheer.nl/volgdevos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Laatst online: 29-05 15:26
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5136/5504239446_9147ccf1df_z.jpg

Anders staan ze gewoon even te poseren.. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Weiman op 08-03-2011 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Heeft iemand dit filmpje al gezien van de waterspreeuw?

YouTube: Dipper visiting Holland / Waterspreeuw in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:09
verplaatst maar de Dieren topic.
Volgens mij komt hij daar beter tot zijn recht.

[ Voor 93% gewijzigd door stimpyrulez op 10-03-2011 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wijnands schreef op maandag 07 maart 2011 @ 15:02:
... Had me voor genomen om 's achter pestvogels aan te gaan maar dat is niet gelukt en die zijn alweer bijna weg. Vogels op het strand staat nog op de lijst en verder zien we wel.
* Orion84 is net terug van vakantie uit Oostenrijk en zag vanochtend een melding langskomen dat er hier in de buurt 5 stuks gespot waren. Samen met m'n pa snel de laatste restjes skimateriaal opgeruimd en die kant uit gegaan, gewapend met fieldscope en camera gear.

Ze zaten vooral in boomtoppen, wat voor foto's niet echt ideaal was. Maar af en toe vielen ze omlaag in een paar struiken met bessen. Het was er niet zo druk als bij die waterspreeuw hierboven (die ik in Oostenrijk trouwens ook nog ben tegengekomen, helaas te schuw voor fatsoenlijke foto's), maar we waren niet de enige vogelaar die op deze 5 Pestvogels was afgekomen.

Leverde het volgende resultaat op:
http://foto.orion84.nl/pestvogels/
Afbeeldingslocatie: http://foto.orion84.nl/pestvogels/content/images/large/DSC_5858.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
marceltuit schreef op zondag 09 januari 2011 @ 10:09:
Ondanks dat ik er notabene woon ben ik ook wel benieuwd Gimpy :)

Op birdpix zie ik de Geerweg(bleskensgraaf) voorbij komen. Ben er nog niet geweest, dus weet niet of het echt de moeite is.

Op vogelkijkhut.nl zie ik ook de volgende plek: Polder Langenbroek. Is als ik zo kijk op het kaartje wel redelijk in de buurt van de Geerweg.

Mocht je mooie plekken tegenkomen dan hoor ik het graag ;)
Ik ben vanmorgen in de omgeving van de geerweg geweest.
De geerweg zelf uitgereden met de auto. Vooral veel zwanen, meerkoeten, eenden...helaas geen buizerd of torenvalk op een paaltje...
De berm is breed, dus je kunt zo overal stoppen.
Polder Langenbroek is volgens mij niet echt toegankelijk (tenminste op het hek zat een slot). Het zat vol vogels, vooral ganzen. Maar dus allemaal verder weg.

Maar iets ten noorden van de geerweg kun je wel lekker wandelen. Op de dijkjes aan beide kanten van de boezem, je loopt hier gewoon over gras, dus geen last van fietsers en auto's....en nog iets noordelijker over fietspad..de achterdijk (wat straks met lente en zomerweer wel drukker zal worden).
Ik heb veel kleine vogeltjes gezien, 3 grutto's (helaas wel ver weg), heel veel ganzen, een paar kievieten, een zilverreiger, paar hazen...

Is dus best de moeite waard, maar niet in vakanties en weekend denk ik.

kaartje:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4d876d77132cd/4d876d7712ee5-oud-alblas.PNG

Je kan de auto heel goed op het doodlopende stukje van de zijdeweg kwijt.
rood kun je lopen, groen is de geerweg die je dus goed met de auto kunt doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hey tnx voor de kaart, dat rode stukje route kende ik nog niet. Het groene stukje heb ik pasgeleden ook met de auto afgelegd, en inderdaad wat je zegt vooral ganzen eenden en koeten. Maar van de beruchte grutto's op paaltjes niks gezien :P

Dat doodlopende stuk bij de rode route ken ik wel, dacht altijd dat dat verboden toegang was :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ben gisteravond ook even naar de Geerweg geweest, en aardig wat grutto's gezien. Ook nog een aantal foto's gemaakt, maar die moet ik nog even uitzoeken.

Dat hek ben ik gewoon overheen gestapt, en dan gewoon proberen naar de grutto's te sluipen. Lukt niet altijd even goed als er vervolgens op de weg een groep motoren van > 20 stuks voorbij komt scheuren :o

Ik begreep overigens van een andere fotograaf die daar ook vaak komt dat ze pas in de broedtijd op de paaltjes zitten, dus vanaf eind april oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
ja toen ik ging zaten de grutto's ook ver weg in de weilanden.

Hier nog even info uit het andere topic, over het gebied Rietputten tussen vlaardingen en maassluis:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/34npsut.jpg

De parkeerplaats vind je heel eenvoudig door de bordjes naar het restaurant te volgen.

De Rietputten is een klein rustig gebiedje met heel veel riet.
Paar paadjes door het riet waardoor je de kleine vogeltjes heel goed kunt fotograferen.
Iets van twee vierkante kilometer dus goed te doen in een half dagje.

Je kan fotograferen: blauwborst, fitis, tjiftjaf, rietgors, ik heb een roerdomp gehoord, er vliegen meerdere roofvogels rond...volgens waarneming.nl zitten er ook baardmannetjes en roodborsttapuiten....etc.
In de bosjes zitten meerdere bonte spechten (ook in de lickebaert, aan de kant van de parkeerplaats) die je goed kan vinden door op het geluid af te gaan.

waarneming.nl geeft een goed beeld:
http://waarneming.nl/gebi...03-30&sp=0&z=0&u=0&page=1

Hier kun je ook wat info uithalen over welke soorten en waar in het gebied: http://webcache.googleuse...TF-8&source=www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ik wil morgen/zaterdag/vandaag ook naar de rietputten gaan, ziet er mooi uit!
Weet jij het adres van de parkeerplaats voor mn navigatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[small]
Scirocco schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 01:05:
Weet jij het adres van de parkeerplaats voor mn navigatie? [/small]
De parkeerplaats vind je heel eenvoudig door de bordjes naar het restaurant te volgen.
google op rietputten+restaurant
http://www.restaurantoeverbos.nl/index4.html ?

wel leuk om te lezen dat zo'n dumpplek toch weer weet mooie natuur te ontwikkelen.
Eind jaren '90 is hier bagger gestort in een baggerdepot. Hierdoor ligt het gebied hoger dan de omgeving. Op het baggerdepot heeft zich natte rietnatuur ontwikkelt.

[ Voor 83% gewijzigd door franssie op 02-04-2011 01:44 . Reden: [/small] en [quote] lusten elkaar niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-03 20:02
Scirocco schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 01:05:
Weet jij het adres van de parkeerplaats voor mn navigatie?
Gister heb ik de wagen gezet tegenover het volksbos, langs het weggetje wat daar loopt naar de maas toe. het heet binnenbospad, hier:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=Vlaardingen,+Zuid-Holland&aq=&sll=52.469397,5.509644&sspn=5.98516,10.17334&ie=UTF8&geocode=FW8NGAMd7ipCAA&split=0&hq=&hnear=Vlaardingen,+Zuid-Holland&ll=51.901944,4.291997&spn=0.00074,0.001242&t=h&z=20

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
@scirocco of gutteguttegut (of eventueel anderen):
Ik zit er aan te denken om mijn E520 en Sigma 50-500mm weg te doen (nu je er nog iets voor kan krijgen).
En dan een Canon 400mm F5.6 te kopen (Scherpte is zoveel beter dan de bigma).
Nu neem ik meestal geen statief mee. Hebben jullie er veel last van dat jullie Sigma 400mm geen stabilisatie heeft?
Tot welke sluitertijden kunnen jullie nog uit de hand fotograferen?

De 300mm F4 heeft wel IS maar met een 1.4x teleconverter verlies je IQ en AF snelheid. Voor die optie ga ik dus liever niet.

Ik zit ook te denken aan de Sony 70-400mm (dan heb je dus ook IS). Uit de testen die ik gelezen hebt blijkt dat deze lens sowieso scherper is dan alle zoomlenzen in dit bereik (ook een heel stuk beter dan de Canon 100-400mm). De scherpte lijkt erg indrukwekkend te zijn.
Als IS echt een hele grote toegevoegde waarde heeft is deze lens denk ik zelfs een betere keus dan de Canon 300mm F4 met 1.4x teleconverter,
Zie bijvoorbeeld deze foto's waarvan de meeste gemaakt zijn met deze lens: http://www.birdpix.nl/alb..._username&search=martijn7
En zie bijvoorbeeld deze foto, gemaakt met de Sony A550 op ISO 1600: http://www.pohrani.com/f/3J/l1/2rbrdeIq/bird.jpg
Ik vindt het indrukwekkend (helemaal als je een Olympus e520 met de bigma gewend ben ;) )
Voordeel is dan dat je de lens ook voor meer kan gebruiken. Bijvoorbeeld grotere wildlife of in de dierentuin.
En wat beeldkwaliteit betreft zit je bij Sony ook wel goed, de huidige sensors doen het beter dan die van Canon, ook Nikon gebruikt ze. Bij beide merken heb je ook nog een eventuele upgrade pad in de vorm van de Sigma 500mm F4.5.

Ik twijfel dus vooral tussen een Canon 550D of 60D met de Canon 400mm F5.6 (beste beeldkwaliteit + hele goede AF maar geen IS) Sony A580 met de 70-400mm (Wel IS, beeldkwaliteit best ok, minder geschikt voor BIF)

Maar dat hangt dus helemaal af of ik IS ga missen of niet...wat denken jullie?

[ Voor 10% gewijzigd door leendertv op 07-04-2011 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ik gebruikte eerst een 55-250 met IS. Toen ik de sigma 400mm kocht moest ik heel erg wennen aan de ontbrekende stabilisatie icm de veel langere focal length. In het begin kreeg ik er amper een scherpe plaat mee, maar toen ik meer op stabilasatie technieken ging letten en mn sluitertijd boven de 1/1000 hield (uit de hand) kreeg ik al veel betere resultaten. Als ik ergens op de grond lig of ik leun op een steen, boom of paaltje kan de sluitertijd weer lager. Maar vergeet niet dat vogels snel bewegen en die beweging moet ook frozen zijn. (uitzonderingen daar gelaten)
Belangrijkste vind ik: sluitertijden hoog houden, niet bang zijn de ISO hoger te zetten en zoek altijd een manier om ergens tegen te kunnen steunen. (bij de waterspreeuw had ik sluitertijden van 1/125, maar die waren perfect scherp)
Let op je ademhaling (adem in houden helpt bij mij) en let op hoe je je camera en lens vasthoud. Hou je ellebogen zodicht mogelijk tegen je lichaam aan. Je armen vrij in de lucht geeft gewoon veel trillingen, zeker bij een combi van 2kg.
Nu fotografeer ik een jaar met de sigma en hoef ik niet perse meer de sluitertijd boven de 1/1000 te houden voor een scherpe plaat. Het is ook een kwestie van oefenen/wennen.

Ik wacht eigenlijk nog op een nieuwe 300 f4 die niet zo veel CA produceert en die met 1.4tc nog scherp is.
De huidige is wel scherper dan mn sigma, maar mn sigma heeft (wide open) geen last van CA en dat wil ik eigenlijk niet inleveren... Ohja... En het geld is ff op sinds k een 7D heb gekocht :p (komt vandaag aan als t goed is :9~ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-03 20:02
gimpy schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:46:
......
Ik twijfel dus vooral tussen een Canon 550D of 60D met de Canon 400mm F5.6 (beste beeldkwaliteit + hele goede AF maar geen IS) Sony A580 met de 70-400mm (Wel IS, beeldkwaliteit best ok, minder geschikt voor BIF)

Mocht je voor sony gaan, hier is de 5.6/400 TELEMACRO!

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:35
gimpy schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:46:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de in body stabilisatie van Sony niet zo effectief meer is op 400 mm omdat de sensor niet zulke grote uitslagen kan maken om de beweging op te heffen.
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Let op:
Als je foto's plaats, zorg er dan voor dat ze maximaal 640 px breed zijn.