Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Yeaaaah. En nu maar hopen dat 't wat is, zo niet, haal ik snel een i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01
Goed nieuws :D

Overigens zet ik wel mijn twijfels bij het gedeelte over het "magic trackpad", zoveel nieuws ineens is wel erg veel in één keer.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Ja je zou bijna zeggen dat er een event vandaag is... Maar je weet uiteraard niet wat die magic trackpad gaat doen, misschien wel standaard bij de iMac én apart te koop. Net als de Magic Mouse, vanavond hopen we het te weten. :)

Weet iemand trouwens wat er nu met de oude modellen bij de Apple Resellers gebeurd, dumpen ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Als de nieuwe modellen er eenmaal zijn gaan die prijzen wel naar beneden ja. Maarja op = op.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Hopla, de store is offline. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Ben blij dat ik nog even gewacht heb met m'n aankoop. Hoop zo dat het een iMac refresh is en niet alleen de Mac Pro oid. Ben de eerste die een vernieuwde 21,5" zal bestellen dan. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Mac Pro's komen dus in augustus tot 12 cores, http://www.apple.com/macpro/.

Magic Trackpad en nieuwe iMacs zijn wel een feit. Alleen nog even wachten tot de NL-store weer up is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

Exirion

Gadgetfetisjist

De iMac 27" is wel een stuk duurder geworden wat instapmodel betreft :{ Apple is toch stiekem bezig alles een beetje duurder te maken, wat bij de Mini echt buitensporig is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
€ 1.099 -> € 1.199,00
€ 1.349 -> € 1.499,00
€ 1.499 -> € 1.699,00
€ 1.799 -> € 1.999,00

Hmm...

Nouja, ik wil em nog steeds ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanitas schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 15:08:
€ 1.099 -> € 1.199,00
€ 1.349 -> € 1.499,00
€ 1.499 -> € 1.699,00
€ 1.799 -> € 1.999,00

Hmm...

Ik vind het echt absurpt. Dit zal ook wel te maken hebben met de koersen.
Maar gewoon 200 euro duurder worden, zonder dat er grote verschillen zit in hardware.
Mij niet gezien, ik wacht nog wel een ronde.

Als je er een i7 inzet plus fatsoenlijk geheugen ben je echt veel meer kwijt, vergelijken eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zo, dat is pas een cosmetische speedbump van de iMac i5 :P
Van 2.66 GHz naar 2.8 GHz en de 4850 naar de 5750. Da's zowaar alles. Maar dan is íe ook 200 euro duurder.

Ik ben blij dat ik de mijne vorige jaar november besteld heb, zo vaak heb je geen Mac die na een jaar nog steeds goed meekomt en niet afgewaardeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Mja, het was al wel een beetje te verwachten met de lijn die ze in hebben gezet met de Mac Mini. Toch wel jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
Vanitas schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 15:08:
€ 1.099 -> € 1.199,00
€ 1.349 -> € 1.499,00
€ 1.499 -> € 1.699,00
€ 1.799 -> € 1.999,00

Hmm...

Hmm, toch net weer even duurder. Maarja zat twee week geleden nog te twijfelen om een 21,5" met ATI 4670 te halen. Die was toen nog € 1.349 en nu dus € 150 goedkoper.
Probleem is echter dan weer dat ik nu weer graag de 21,5" met ATI 5670 zou willen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:41
Nu nog een i3 mini en mbp en we kunnen de c2ds eindelijk achter ons laten :P

Ben iig niet minder blij met mijn huidige i7 imac. Grafische kaart gebruik ik toch eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
Mooie update:) dat magic trackpad lijkt me fantastisch!
De prijsstijging was te verwachten nadat dit al gebeurd was bij de Mac Mini (gelukkig hier niet zo extreem).

Ben bang dat alle anderen apple producten die nieuw worden geïntroduceerd ook een iets hogere prijs zullen krijgen.

Ook wel mooi dat er een 27" Led cinema display komt http://www.apple.com/nl/displays/

[ Voor 80% gewijzigd door SquareOne op 27-07-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik wacht nog lekker een jaartje of wat. Heb een eind 2007 model 24" en die voldoet nog prima. Op m'n werk zit ik met een iMac 27" maar ik kan niet zeggen dat ik echt wat mis thuis. Snel zat ook, dus ik wacht wel tot dat ding 4 jaar oud is :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:13
Oh gelukkig dat het slechts dit is, nu voel ik me tenminste niet bekocht met mijn 3 maanden oude iMac. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
Je betaalt nu evenveel dollars als euro's :S? Dan ben je in America dus weldegelijk een stuk goedkoper uit nogsteeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 21:38
Waarom betaal je nu dan €200,- meer voor de iMac 27"?

Ik zie niet welke verbeteringen hij heeft gekregen...

Of ondersteunt de minidisplayport nu wel audio, zoals dat ook 't geval is bij de nieuwste macbook pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb heel even een Kanex XD gehad en die stuurde gewoon netjes geluid door via de Mini DP poort (iMac 27")

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Delerium schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 15:14:
Zo, dat is pas een cosmetische speedbump van de iMac i5 :P
Van 2.66 GHz naar 2.8 GHz en de 4850 naar de 5750. Da's zowaar alles. Maar dan is íe ook 200 euro duurder.
Ik wil dus zo'n i5, raad iedereen mij nu aan om nu snel naar de winkels te rennen of wachten tot in augustus ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ow wat ben ik blij ow wat ben ik blij! pfff dacht echt straks komen ze met hele grote verschillen en dan baal ik wel als ik hem 2 weken eerder heb gekocht maar hij is nu 100euro duurder en maar weinig verschillen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nu bedenk ik mij wel dat winkels die van oude voorraden afwillen meestal korting geven. Ik denk dat je op zoek moet gaan naar een dealer die van z'n oude spullen afwil en die korting mooi kan meenemen.

Een nieuw oud model als de iMac i5 voor een reclame-prijs is zo'n beetje de beste deal die je kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 14:15

RoyK

Hobby tekenaar

Wel jammer dat de update betekend dat de systemen 200 euro duurder zijn geworden. En (zover ik begreep) de videokaarten niet bepaald mid-range zijn, maar in de budgetlijn vallen (corrigeer me als ik fout zit svp)

Ik vind het design echt geweldig, maar eerlijk begin ik nu wel te twijfelen. Ik betaal graag een beetje extra voor iets moois.. het oog wil ook wat. Maar het moet niet tegen mijn borstkas gaan stuiten, en dat doet het nu wel.

:(

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
aramdin schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 16:38:
Ik heb heel even een Kanex XD gehad en die stuurde gewoon netjes geluid door via de Mini DP poort (iMac 27")
Ja, maar de Kanex XD blijft een extern apparaat waar je een powercable voor nodig hebt.

Bij de nieuwe MBP heb je alleen maar een adapter nodig, want de displayport verstuurt vanaf de 2010 versie standaard audio.

Ik was benieuwd of dit laatste ook geldt voor de nieuwe iMac 27" 2010

[ Voor 27% gewijzigd door Djerique op 27-07-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Delerium schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 16:56:

Een nieuw oud model als de iMac i5 voor een reclame-prijs is zo'n beetje de beste deal die je kan maken.
Zo ver ik weet worden Apple producten maar op 1 dag in het jaar voor reclameprijzen verkocht.

De Media Markt en consorten bieden de "kortingen" altijd voor dezelfde prijs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Djerique schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:01:
[...]
Zo ver ik weet worden Apple producten maar op 1 dag in het jaar voor reclameprijzen verkocht.

De Media Markt en consorten bieden de "kortingen" altijd voor dezelfde prijs aan.
Ik snap niet wat je bedoeld. Bedoel je dat MM doet alsof ze kortingen geven maar uiteindelijk niks korting geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Robberto schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:14:
[...]

Ik snap niet wat je bedoeld. Bedoel je dat MM doet alsof ze kortingen geven maar uiteindelijk niks korting geven.
Exact. Dan hadden ze vaak schreeuwerig groot in een folder staan: "ACTIE!!!!!1!1 NU EEN IMAC VOOR 1099 EURO!", terwijl dat gewoon de Apple prijs was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Oke en wat is die reclameprijzen van apple dan, die dag bestaat zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
RoyK schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 16:58:
Wel jammer dat de update betekend dat de systemen 200 euro duurder zijn geworden. En (zover ik begreep) de videokaarten niet bepaald mid-range zijn, maar in de budgetlijn vallen (corrigeer me als ik fout zit svp)

Ik vind het design echt geweldig, maar eerlijk begin ik nu wel te twijfelen. Ik betaal graag een beetje extra voor iets moois.. het oog wil ook wat. Maar het moet niet tegen mijn borstkas gaan stuiten, en dat doet het nu wel.

IDD snap niet dat apple beseft dat ze op die manier toch een boel klanten verliest een niet to bijna niet upgradebare computer waar je nieuw games amper op kan spelen zonder de resolutie drastisch omlaag te brengen is echt niet de beste manier van werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
k995 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:33:
[...]

IDD snap niet dat apple beseft dat ze op die manier toch een boel klanten verliest een niet to bijna niet upgradebare computer waar je nieuw games amper op kan spelen zonder de resolutie drastisch omlaag te brengen is echt niet de beste manier van werken.
Mijn nichtje wilde haar Power Mac G5 vernieuwen, een iMac 27', maar ze wilt toch ook wel gamen dus ga ik nu voor haar een hackintosh met een wat beter vid kaartje in een Fractal behuizing maken.
Blijf het jammer vinden dat Apple niet eens een optie bied voor een kaart die wat hoger in het segment zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
Is het niet zo dat de nieuwe i3's (en i5/i7's) een IGP mee krijgen van Intel? Maakt dit niet dat de performance beter wordt als je ook een dedicated GPU hebt? Of betekent dat SLI (nVidia) of Crossfire (ATI) dat ie alleen schakelt tussen 2 kaarten?
k995 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:33:
[...]

Opzich is dit nog wel te begrijpen, de gamers markt voor de Mac is momenteel nog erg klein en is pas gaan groeien met de komst van eerst Bootcamp en nu helemaal met Steam. Daarvoor was een GPU mijns inziens minder belangrijk in een Mac. Daarbij, zijn gamers wel de markt voor Apple moet je je afvragen? Verliezen ze daar wel een boel klanten mee? :?

[ Voor 59% gewijzigd door Beanie op 27-07-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

@Beanie,

De kaarten zijn toch beschikbaar, waarom maakt Apple hier dan geen gebruik van, maar gaan de prijzen over de hele linie 200 euro omhoog. Dan raak je klanten kwijt. Zie mij. Een potentiële klant, die nu twijfelt en de kans is aanwezig dat ik verder ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Apple is nu eenmaal een merk wat hoger in de markt staat. Veel mensen klagen in mijn ogen onterecht over de prijzen. Een beetje hetzelfde als zeiken op Audi/Mercedes omdat één of andere koreaans merk goedkoper is. Die meerprijs zie je terug in o.a. bouwkwaliteit en design. Maar toch, deze prijsstijging snap ik ook niet helemaal. Het zal wel met de dollarkoers te maken hebben, maar 200 euro omhoog vind ik vrij fors. Als ik in de markt was voor een iMac ging ik ook snel het huidige model i5 scoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:45
RoyK schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 16:58:

5750 budgetlijn? Vind ik niet hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Hmm.. staat Apple hoger in de markt of is dat een positie die ze zichzelf toe eigenen door hun producten geforceerd duurder in de markt te zetten (lees als geen concurrerende winkels) De vergelijken Audi/Mercedes vs een dinkitoi slaat natuurlijk kant nog wal, want daarmee suggereer je dat Apple met kop en schouders boven de rest uit moet steken, terwijl de hardware heel gewoontjes is met een knap jasje. Laten we nu niet gaan overdrijven. Apple is een prachtig merk en ik ben in de planning om er één aan te schaffen. Maar deze verhoging doet mij enorm twijfelen. Wat krijg ik voor deze 200 euro meer dan hiervoor? Enkel dat het systeem weer een beetje bij de tijd is? Design is hetzelfde gebleven.. de imac was al niet de goedkoopste.. daar had ik vrede mee. Nu ga ik mijn opties verder bekijken. Jammer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Ligt het nou aan mij of stond er vanmiddag nog dat de ATI 5750 512MB had? Het valt me nu ineens op dat het 1GB is.

Kan ook prima zijn dat ik een beetje kippig was/ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Giant87 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 20:40:
[...]

Deze info heb ik vernomen uit reacties op de frontpage.. waarmee vind jij dit te vergelijken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
RoyK schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 20:46:
[...]

Deze info heb ik vernomen uit reacties op de frontpage.. waarmee vind jij dit te vergelijken dan?
Benchmark/review/comparison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Dat is mij allemaal te technisch. Ik heb ook geen gevoel / idee bij de vergelijking met andere kaarten. Ik bedoelde de vraag meer in de zin van.. dit is een low budget kaart, of een lage mid range... etc. Waar kan ik de kaart in plaatsen? (hokjes denken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrymt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
RoyK schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 20:00:
@Beanie,

De kaarten zijn toch beschikbaar, waarom maakt Apple hier dan geen gebruik van, maar gaan de prijzen over de hele linie 200 euro omhoog. Dan raak je klanten kwijt. Zie mij. Een potentiële klant, die nu twijfelt en de kans is aanwezig dat ik verder ga kijken.
Helemaal mee eens. Ik vind dit een erg trieste "update" vwb de 27" modellen. DIt is voor het eerst dat het me spijt dat ik heb gewacht :-(

Het is dat er niet zo heel veel opties zijn qua all-in-ones, maar ik overweeg toch ook serieus weer richting PC te gaan. Uiteindelijk zal het wel een end-of-life i5 model worden. Als die tenminste niet in 2 dagen weg zijn (alhoewel...... de echte fanboy zal de hogere prijs wel als feature zal zien en braaf het nieuwe model kopen)

Niet praktiserend werkschuw tuig - Autist op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrymt
RoyK schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:38:
Dat is mij allemaal te technisch. Ik heb ook geen gevoel / idee bij de vergelijking met andere kaarten. Ik bedoelde de vraag meer in de zin van.. dit is een low budget kaart, of een lage mid range... etc. Waar kan ik de kaart in plaatsen? (hokjes denken)
valt wel mee, voor mij is het middenklasse, casual gamer etc: http://www.videocardbench...up.php?cpu=Radeon+HD+5750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
RoyK schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 20:00:
@Beanie,

Begrijp inderdaad wel dat een hoop mensen de prijzen van Apple niet snappen, begreep het eerst ook niet. En om meteen maar voorop te stellen ik ben absoluut geen fanboy of iets dat er in de buurt komt.

Maar de prijzen gaan niet over de hele linie omhoog. De instap Mac is slechts € 100 duurder geworden en die is nu beter uitgerust dan het voorgaande high-end model van de 21,5". (was € 250 duurder)
Toegegeven, de 27" zijn gewoon erg duur, maar daar kan ik ook niet veel over zeggen. Heb me niet verdiept in die versies.

Wat ik me echter wel voor kan stellen is dat Apple de zwaardere kaarten negeert niet alleen om de prijs maar ook om de hitte die ze genereren in een krappe behuizing zoals dat van een iMac. Ze zouden een risico kunnen nemen om een zware kaart te plaatsen maar weegt dat op tegen eventuele problemen die kan geven als de consument ermee aan de slag gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik denk er aan mijn oude iMac (nou ja oud, begin 2008) in te ruilen voor een nieuwer model.

Mijn huidige model:

20" iMac 2,66 Ghz Core 2 Duo
4GB RAM
ATI Radeon HD 2600 Pro (256MB)

Het model wat ik zou kiezen is de nieuwe instapper van €1199

21,5 " iMac 3,06 Ghz Core I3
4GB RAM
NVIDIA GeForce 9400M

Nou heb ik eens even naar de 2 video kaarten gekeken, maar volgens mij is die NVIDIA GeForce 9400M een stuk minder rap als de kaart die ik op dit moment erin heb zitten.

Nou ben ik geen zware gebruiker (Photoshop, wat video bewerking) maar ik zie het toch als een achteruitgang of klopt dat niet?

Wat me verder niet helemaal duidelijk is, is dat op de plaatjes van de iMac bij "Bestel nu" de instapper genoemd wordt met een 9400M.

Als je bij de Tech Specs gaat kijken staan alleen deze 2 er bij voor de 21,5". Foutje (die 9400M denk ik dan)? Als het een fout is in de specs op de site gaat mijn hele vraag eigenlijk niet op...De nieuwsberichten laten overigens ook de ATI zien..

Dit staat er dus in de store:

Afbeeldingslocatie: http://img340.imageshack.us/img340/5217/screencaptureji.png

En dit als je hem kiest:

Afbeeldingslocatie: http://img839.imageshack.us/img839/1485/screencapture1z.png

ATI Radeon HD 4670 256MB GDDR3 SDRAM
ATI Radeon HD 5670 512MB GDDR3 SDRAM

[ Voor 21% gewijzigd door ViNyL op 27-07-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

De vergelijken Audi/Mercedes vs een dinkitoi slaat natuurlijk kant nog wal, want daarmee suggereer je dat Apple met kop en schouders boven de rest uit moet steken, terwijl de hardware heel gewoontjes is met een knap jasje.
De hardware an sich is heel gewoon, maar het totaalplaatje vind ik van een ander niveau. Afwerking, design, probleemloze werking en compatibiliteit onderling tussen Apple spul. Ga je voor de specs, dan kun je inderdaad beter een PC kopen, is meer waar voor je geld, period.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
wat is er nou exact geupdate aan het i7 27"model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrymt
@ViNyL lijkt me ook een foutje, Apple is volgens mij helemaal over op ATI, check ook de US site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Ja, voor een echte Tweaker is alles onder de 5870 troep en low-end, in werkelijkheid is de 5700 serie een prima mid range kaartje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Djerique schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:38:
wat is er nou exact geupdate aan het i7 27"model?
Het i5 model is van 2,63 naar 2,8 Ghz gegaan, een stijging van wel 6 %, haha. Heeft die i7 hetzelfde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrymt
@robberto i7 ging vlgs mij van 2,80 naar 2,93 :-) amazing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Beanie schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:04:
[...]

Wat ik me echter wel voor kan stellen is dat Apple de zwaardere kaarten negeert niet alleen om de prijs maar ook om de hitte die ze genereren in een krappe behuizing zoals dat van een iMac. Ze zouden een risico kunnen nemen om een zware kaart te plaatsen maar weegt dat op tegen eventuele problemen die kan geven als de consument ermee aan de slag gaat?
hmm, zo had ik het nog niet bekeken. Daar heb je natuurlijk een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Tom schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 20:35:
Apple is nu eenmaal een merk wat hoger in de markt staat. Veel mensen klagen in mijn ogen onterecht over de prijzen. Een beetje hetzelfde als zeiken op Audi/Mercedes omdat één of andere koreaans merk goedkoper is. Die meerprijs zie je terug in o.a. bouwkwaliteit en design. Maar toch, deze prijsstijging snap ik ook niet helemaal. Het zal wel met de dollarkoers te maken hebben, maar 200 euro omhoog vind ik vrij fors. Als ik in de markt was voor een iMac ging ik ook snel het huidige model i5 scoren :)
Ik zie die redenering overal terugkomen maar dat klopt toch echt niet hoor .

De vergelijking gaat niet op omdat hyundai NIET dezelfde motor/ophanging/electronica/zetels/... heeft echter er zijn genoeg PC's moet eenzelfde CPU,scherm, geheugen,HDD dan wat er in apple pc's zitten en die wel stukken goedkoper zijn.

Moest hyundai met al hetzelfde komen en enkel een iet of wat ander chasis en buitenkant hebben maar wel 100 a 200% duurder zijn, ik denk toch echt dat men dezelfde opmerkingen zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Ik ben van plan de 27" bijna maxed te halen maar ik wil graag mijn eigen SSD als tweede drive laten inbouwen door Authorized Apple Service Providers. Ik ben benieuwd of dit mogelijk is, het is allemaal nog maar speculatie wat er in de machines zit (op moment van schrijven is er nog geen teardown beschikbaar).

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Laatst online: 11-09 19:16
ViNyL schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:26:
Ik denk er aan mijn oude iMac (nou ja oud, begin 2008) in te ruilen voor een nieuwer model.
Sorry maar kan je oude Mac inruilen bij een service point of waar wou je dat doen? Wil het graag weten want ik wil van mijn MacBook af en een iMac aanschaffen!

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Giant87 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 20:40:
[...]

Euh crysis warhead bijvoorbeeld een spel van 1.5 jaar geleden kan dat op 10fps spelen op zijn native resolutie

op 1280*xxx zit je op 20+ fps

"The XFX HD 5750 performed admirably and the results shouldn't be confused for poor performance when compared to the titans it sat next to - the card did great and came within a stone's throw of the GTX 260. For a low power and low cost solution this card did very decently in most of the benchmarks"

http://www.overclockersclub.com/reviews/xfx5750/16.htm

Low cost solution klint toch echt als budget hoor en dat in een PC die 2000€ kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

@k995 dat klinkt inderdaad niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
RoyK schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:38:
@k995 dat klinkt inderdaad niet goed.
Tja dit is echt een budget kaartje, 120€ los te koop . Dus echt voor de heel casual gamer waar je rekening mee moet houden dat je waarschijnlijk nooit de native resolutie van je scherm zal hebben en op iets van 16xx of 12xx moet gamen om voor de huidige spellen aanvaardbaar framerate te hebben , toekomstgericht is dit zeker niet.

Vind ik wel spijtig van apple waarom komen ze daar nu een keer niet met iets vernieuwend, upgradebare GPU, touchscreen, USB3 , lighpeak,... daarmee moet apple afkomen, daarmee rechtvaardigen (voor mij) hun prijzen, niet paar % upgrade van CPU snelheid .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Persoonlijk snap ik die hele discussie om de videokaart niet echt. Als je een hele dikke computer wilt om op te gamen dan ben je toch op Windows aangewezen. De iMac is daar gewoon niet voor gemaakt. En afgezien hiervan vind ik het nog super knap van Apple wat ze (en hoe ze) er allemaal in hebben weten te stoppen.
Step schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:30:
Ik ben van plan de 27" bijna maxed te halen maar ik wil graag mijn eigen SSD als tweede drive laten inbouwen door Authorized Apple Service Providers. Ik ben benieuwd of dit mogelijk is, het is allemaal nog maar speculatie wat er in de machines zit (op moment van schrijven is er nog geen teardown beschikbaar).
Het zou wel mooi zijn als je dat dat zelf, relatief, eenvoudig kan doen. Maar als ik zo kijk naar dit dan zal dat niet echt het geval zijn.
k995 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:45:
[...]

Tja dit is echt een budget kaartje, 120€ los te koop . Dus echt voor de heel casual gamer waar je rekening mee moet houden dat je waarschijnlijk nooit de native resolutie van je scherm zal hebben en op iets van 16xx of 12xx moet gamen om voor de huidige spellen aanvaardbaar framerate te hebben , toekomstgericht is dit zeker niet.

Vind ik wel spijtig van apple waarom komen ze daar nu een keer niet met iets vernieuwend, upgradebare GPU, touchscreen, USB3 , lighpeak,... daarmee moet apple afkomen, daarmee rechtvaardigen (voor mij) hun prijzen, niet paar % upgrade van CPU snelheid .
Dat soort verwachtingen zijn toch onrealistisch. Hoe had je het in gedachten om een upgradebare GPU in de iMac te verwerken? Het is niet een normale formaat kaart, het is helemaal custom aangepast zodat er optimaal gebruik gemaakt wordt van de ruimte die er is. Als je dan een nieuwe wilt kopen ben je alsnog toegewezen op Apple, en dat zal ook echt niet goedkoop zijn. Dit naast de kosten van het inzetten, of je doet het zelf met alle risico's van dien. Of als ze het makkelijk benaderbaar willen maken moeten ze er een klepje inbouwen aan de achterkant... Als je dit wilt dan wordt de iMac dus groter/dikker en zal het strakke design verbroken worden. En als het dan toch zover is dan is dat weer niet goed.

Touchscreen, ik zou zeggen houd je armen maar eens 5 minuten in de lucht voor je en ga dan na hoe het zal voelen als je er een uur op deze manier mee moet werken. Daarnaast zal het hele OS aangepast moeten worden en dan krijg je zoiets als iOS op de iPad. En nee, gewoon een OS gebruiken wat gemaakt is voor een muis werkt totaal niet. Ik weet niet of je wel eens in de MM (of waar dan ook) gespeeld hebt met touchscreen monitor met Windows 7, maar dit is echt niet te doen imo. Je moet veel te precies mikken wil je je werk doen en dit werkt uitermate irriterend als je moeite moet gaan doen voor iets simpels als een scherm verslepen.

USB3 is nog lang niet doorgedrongen tot de massa. Dus om nou voor die 0,1% van de bevolking die al een USB3 apparaat heeft de rest op te gaan zadelen met de kosten ervan lijkt me ook niet een goede keuze. Light Peak is nog lang niet afgerond dus dat lijkt me duidelijk.

Afgezien hiervan ben ik het wel met je eens dat deze prijsverhoging niet helemaal te verantwoorden is, het had hetzelfde moeten blijven.

[ Voor 56% gewijzigd door Vanitas op 28-07-2010 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Vanitas schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:53:

Dat soort verwachtingen zijn toch onrealistisch. Hoe had je het in gedachten om een upgradebare GPU in de iMac te verwerken? Het is niet een normale formaat kaart, het is helemaal custom aangepast zodat er optimaal gebruik gemaakt wordt van de ruimte die er is. Als je dan een nieuwe wilt kopen ben je alsnog toegewezen op Apple, en dat zal ook echt niet goedkoop zijn. Dit naast de kosten van het inzetten, of je doet het zelf met alle risico's van dien. Of als ze het makkelijk benaderbaar willen maken moeten ze er een klepje inbouwen aan de achterkant... Als je dit wilt dan wordt de iMac dus groter/dikker en zal het strakke design verbroken worden. En als het dan toch zover is dan is dat weer niet goed.
Ik ben geen Apple engineering hè ? Maakt mij niet uit hoe ze het doen maar tot ze een deftige gpu aanbieden is een iMac voor mij ongeschikt en ik ben een casual gamer .
Touchscreen, ik zou zeggen houd je armen maar eens 5 minuten in de lucht voor je en ga dan na hoe het zal voelen als je er een uur op deze manier mee moet werken. Daarnaast zal het hele OS aangepast moeten worden en dan krijg je zoiets als iOS op de iPad. En nee, gewoon een OS gebruiken wat gemaakt is voor een muis werkt totaal niet. Ik weet niet of je wel eens in de MM (of waar dan ook) gespeeld hebt met touchscreen monitor met Windows 7, maar dit is echt niet te doen imo. Je moet veel te precies mikken wil je je werk doen en dit werkt uitermate irriterend als je moeite moet gaan doen voor iets simpels als een scherm verslepen.
we hebben hier op het werk in de fabriek een 70 tal hp all in ones touchsreens staan mensen zijn daar absoluut gek van , als test thuis 1 gehad als media center moest ik geen 21,5 iMac hebben had ik er zo 1 gekocht en is stukken goedkoper .

En nee je moet er geen boeken op typen met het on screen toetsenbord maar het is verrekt handig voor bepaalde zaken .
USB3 is nog lang niet doorgedrongen tot de massa. Dus om nou voor die 0,1% van de bevolking die al een USB3 apparaat heeft de rest op te gaan zadelen met de kosten ervan lijkt me ook niet een goede keuze. Light Peak is nog lang niet afgerond dus dat lijkt me duidelijk.

Afgezien hiervan ben ik het wel met je eens dat deze prijsverhoging niet helemaal te verantwoorden is, het had hetzelfde moeten blijven.
men zegt altijd dat die imacs lang meegaan lijkt me toch logisch dat je er dan zoiets opzet over een jaartje is dat echt ingeburgerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob87
  • Niet online
[message=,noline]Riiccardo schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:35[/message]:
[...]

Sorry maar kan je oude Mac inruilen bij een service point of waar wou je dat doen? Wil het graag weten want ik wil van mijn MacBook af en een iMac aanschaffen!

Bedankt
Ik heb dit laatst (naar volle tevredenheid en tegen een mooie inruilprijs) gedaan bij ProWarehouse, maar bijvoorbeeld ook MacBizz doet aan inruil en zo zullen er nog wel meer zijn.

PSN: Bravia87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 16:37

cutter

Wannabe i7 fanboy

Een 10% duurdere dollar in euro's betekent 10% duurdere macs... kan me dus niet onttrekken aan de conclusie dat deze update ook is ingegeven om vooral winst te blijven maken in de eurolanden. Want de prijs in dollars lijkt hetzelfde te zijn gebleven. Ergo: blij dat ik een half jaar geleden mijn imac heb gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
s1ck schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:35:
[...]

Bedankt
Nee ik bedoelde het niet zo letterlijk, mijn huidige verkoop ik :)

Het kan overigens wel bij bv: http://macbizz.com/nl/inruil.php

[ Voor 8% gewijzigd door ViNyL op 28-07-2010 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:01
Bij MediaMarkt zag ik een Imac 27" MB952 staan met een geheugen upgrade naar 8GB voor 1498,-. Nu is dit type zover ik nu kan nagaan een "verouderd" model. Maar hoe oud is dit model nu eigenlijk? Mijn vader wil namelijk een Imac en dit leek hem wel een mooi model.

Wat is overigens de software wat bij zo'n Imac geleverd wordt? iWorks zit hier wel of niet bij? Zo niet dan is het nog geen ramp maar wel handig om te weten voor de aanschaf.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Betreft dat een C2D of een i5 ? iWorks zit er niet bij, welk een Magic Mouse, Keyboard, Mac OSX Snow Leopard en iLife (en een stekker en een doekje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Het betreft een C2D 3,06Ghz. iWorks dan erbij bestellen, lijkt me wel handig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Ja of de Microsoft Office for Mac als je dat handiger vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Robberto schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 09:24:
Ja of de Microsoft Office for Mac als je dat handiger vind.
Ja die zag ik toevallig ook net voorbij komen. Is misschien voor hem iets handiger om te doen. Is het iets meer herkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

k995 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:26:
[...]

Ik zie die redenering overal terugkomen maar dat klopt toch echt niet hoor .

De vergelijking gaat niet op omdat hyundai NIET dezelfde motor/ophanging/electronica/zetels/... heeft echter er zijn genoeg PC's moet eenzelfde CPU,scherm, geheugen,HDD dan wat er in apple pc's zitten en die wel stukken goedkoper zijn.

Moest hyundai met al hetzelfde komen en enkel een iet of wat ander chasis en buitenkant hebben maar wel 100 a 200% duurder zijn, ik denk toch echt dat men dezelfde opmerkingen zou maken.
Audi is toch echt duurder als Volkswagen en Skoda terwijl ze tig onderdelen delen. Maargoed, als jij je niet in die vergelijking kan vinden is dat prima. Feit is dat Apple duurder is; veel mensen zien die meerwaarde wel (een computer is meer dan een cpu en wat printplaatjes) en hebben er meer geld voor over. Als jij het geld er niet voor over hebt omdat je hetzelfde kan vinden in een PC met dezelfde hardware, waarom dan klagen over het prijsbeleid van Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

@Tom, Er zijn genoeg mensen als ik, die best wat meer willen betalen omdat het design ook telt. Maar dat de prijs 200 euro stijgt terwijl de systemen al niet bepaald goedkoop waren.. zet ik toch echt vraagtekens. Het verbaasd me dat veel mensen die blijkbaar gewoon pikken / voor lief nemen. Apple heeft de boel goed voor elkaar. Ze kunnen ervoor vragen wat ze willen, de mensen staan er toch wel voor in de rij. Mij een raadsel.

Zoals ik al aangaf, moet ik het nog maar zien. 200+ euro betekend dat ik nog langer moet sparen. De vraag spookt door mijn gedachte of de 200 euro het echt waard is, voor een machine die al duurder was als de concurrent. Het riekt toch een beetje naar extra euro's uit de consument zijn zak kloppen.

Ik baal er echt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Zoals ik eerder al zei vind ik deze prijsstijging ook raar. Ik zou die 200 euro extra er ook niet voor over hebben en (als ik in de markt was) nog even snel het huidige model scoren, dat is dan een veel betere deal. Zeker als ze die in de aanbieding gooien om van die voorraad af te komen.
Kortom, ook ik pik niet alles, maar ik leef niet in de illusie dat Apple moet concurreren met normale PC-boeren. Het zal altijd duurder zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Tom op 28-07-2010 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Het is dat ik 20% korting krijg anders had ik nooit een iMac voor mijn pa gekocht. Nu was het gewoon lucratief en onweerstaanbaar geworden. Anderzijds de nieuwe prijsstelling is wel apart te noemen. Of het plaatje nog waard is is altijd de vraag...

Toch blijft apple verkopen en zolang ze dat doen is het goed toch? En wat hier al word aangehaald is het nu beter om een "verouderd" model te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyK schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 09:59:
@Tom, Er zijn genoeg mensen als ik, die best wat meer willen betalen omdat het design ook telt. Maar dat de prijs 200 euro stijgt terwijl de systemen al niet bepaald goedkoop waren.. zet ik toch echt vraagtekens. Het verbaasd me dat veel mensen die blijkbaar gewoon pikken / voor lief nemen. Apple heeft de boel goed voor elkaar. Ze kunnen ervoor vragen wat ze willen, de mensen staan er toch wel voor in de rij. Mij een raadsel.
Hoezo raadsel? De prijzen worden nou eenmaal af en toe gecorrigeerd i.v.m. wisselkoersen. Zoals je wellicht opmerkt is de waarde van euro ten opzichte van de dollar teruggevallen. Afgelopen december was een euro nog 1,5 dollar waard en nu slechts 1,3 dollar. 2000 euro in december was dus 3000 dollar waard, terwijl die 2000 euro nu 'slechts' 2600 dollar waard is. Verschilletje van 400 dollar dat omgerekend overeen komt met zo'n 300 euro.
Kom je met een 200 euro prijs verhoging nog erg goed weg... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de vraag is natuurlijk ; hoe draait starcraft 2 op de nieuwe iMac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7 --> Lekker nauurlijk >:)

[ Voor 180% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2010 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Tom schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 09:41:
[...]

Audi is toch echt duurder als Volkswagen en Skoda terwijl ze tig onderdelen delen. Maargoed, als jij je niet in die vergelijking kan vinden is dat prima.
Omdat de vergelijking NIET klopt, neem nu je voorbeeld van audi vs vw

Ok een A1 audi heeft hetzelfde platform als een VW polo, met dezelfde motor (1.6 TDI 105PK) kost die A1 Ambition 20 500, die polo 1.6TDI 105pk highline 17360 echter komt die audi met meer opties, waar je nog een 1000 euro bij de vw moet bijtellen . Prestaties, garantie ed is grotendeels gelijk voor een verschil van een 2000 euro of een 10% van de prijs.

Dus nee die audi is niet zoveel duurder .
Feit is dat Apple duurder is; veel mensen zien die meerwaarde wel (een computer is meer dan een cpu en wat printplaatjes) en hebben er meer geld voor over. Als jij het geld er niet voor over hebt omdat je hetzelfde kan vinden in een PC met dezelfde hardware, waarom dan klagen over het prijsbeleid van Apple?
Dus je mag hier niks zeggen buiten hoe goed en mooi een apple wel is? Toch een ervaring en discussie forum? Ik vond de vorige imac 21.5 al duur voor wat ik ermee ervaren heb, nu die nog duurder geworden is voor amper verbetering ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de updates ook wel vindt tegenvallen en ben blij met mijn aankoop (27" i7). De Mac Pro daartegen ontvangt bijvoorbeeld ook USB3.0 en de Mac Mini een HDMI poort, kijk dat zijn noemenswaardige updates aan je systeem...

Desondanks blijven het mooie machines :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:11

Grin

Ride si sapis.

Ben ook blij dat ik in april de i7 heb gekocht.
200 Euro duurder is m.i niet terecht voor deze wijziging van de hardware.

"Het riekt toch een beetje naar extra euro's uit de consument zijn zak kloppen."
Helemaal mee eensch @ RoyK 28 juli 2010 09:59!
Je moet er niet teveel bij stilstaan. Geef je bankpas/CC af bij de APR, koop de spullen die je wilt en je ziet op je rekeningafschrift wel wat de schade was....Heerlijk toch?

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
Aangezien het veel over vergelijkingen gaat even dit:

pricewatch: HP All-in-one 200-5130 NL (WZ950EA)

HP AIO, soortgelijke specs als de instap iMac behalve het grafische gedeelte. Tel er dus nog eens € 80 bij op om het soort van grafisch of eenzelfde peil te krijgen. Dan zit je dus op € 940 voor een HP machine die van plastic is in tegenstelling tot alumininium die Win7 heeft tegenover OSX.

Er zit dus een goede € 160 verschil tussen een HP AIO en de iMac. Daar krijg je dan wel een beter design voor (lees betere materialen) en een mooier beeldscherm. Daarbij is naar mijn idee een iMac meer bewezen dan een HP AIO.
Dus om nu te zeggen dat een iMac ontzettend duur is, dat is te nuanceren.

Nog even verder gezocht en de 200t versie (ouder type blijkbaar met nog C2D's) van HP is te customizen naar een E7500 C2D ofwel oude iMac specs en nVidia G210 dan kost die 1000 DOLLAR. Dan heb je nog geen geintegreerde speakers.

Dat er touchscreen AIO's zijn die goedkoper zijn heeft misschien niet alleen te maken met dat het de som van de onderdelen is maar misschien ook wel dat de fabrikanten ervan het graag pushen naar de consument. En misschien wel met een beetje incentives vanuit Redmond (MS).

Uiteraard blijft de iMac experience gewoon duur, maar alle 'rants' die hier de laatste posts staan zijn naar mijn idee wat ongefundeerd.

En natuurlijk geldt ook; Vind je het te duur, koop je het toch niet. Het is niet alsof je verplicht wordt. :+

(Deze post is alleen gebaseerd op de prijzen van de 21,5" en vergelijkbaar materiaal, de 27" kan ik weinig over zeggen ligt niet binnen mijn interesse gebied)

Fanboy Disclaimer: Ik heb geen enkel Apple product in mijn bezit, ben alleen van plan een iMac aan te schaffen. De iOS spullen zijn wat dat aangaat niet aan mij besteed. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Beanie op 28-07-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Nou de iMac is besteld :D Via m'n werk gedaan, dus geen btw en aangezien ik nog veel vakantiedagen over had heb ik daar ook een gedeelte van gebruikt. Uiteindelijk moet ik €620 betalen voor de 27" i5.

Nu wachten totdat hij binnen is ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Volgens de speurneuzen op Mac Rumors is de Radeon HD 5750 een rebranded Mobility Radeon HD 5850. Die is niet bijzonder veel sneller dan de Mobility 4850 in de vorige iMac.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=978676

[ Voor 13% gewijzigd door Frietsaus op 28-07-2010 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:42
Ik zit te twijfelen welk model ik het best kan kopen. De basic 21.5" is nu er een ATI kaart in zit eigenlijk prima, ik vind de prijs zelfs niet eens zo slecht. Probleem is dat ik echt een 1TB hdd wil hebben, en die is dus niet te upgraden!

Zou hem natuurlijk in een winkel kunnen kopen en vragen of ze er een andere hdd in willen zetten, maar dan mis ik een hoop studentenkorting. En zelf openschroeven heb ik heb ik niet zo'n zin in. Weet iemand of je bij bestellen over de telefoon misschien wel de harde schijf kan upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Laatst online: 12-09 20:26
Gewoon eens proberen.. Ben je er snel genoeg achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
sheepdog schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 18:41:
Ik zit te twijfelen welk model ik het best kan kopen. De basic 21.5" is nu er een ATI kaart in zit eigenlijk prima, ik vind de prijs zelfs niet eens zo slecht. Probleem is dat ik echt een 1TB hdd wil hebben, en die is dus niet te upgraden!

Zou hem natuurlijk in een winkel kunnen kopen en vragen of ze er een andere hdd in willen zetten, maar dan mis ik een hoop studentenkorting. En zelf openschroeven heb ik heb ik niet zo'n zin in. Weet iemand of je bij bestellen over de telefoon misschien wel de harde schijf kan upgraden?
Los het zelf op door een externe HDD te gebruiken, heb op het moment een HDD van slechts 250GB dus af en toe is het wel nodig. Maar is 500GB niet genoeg dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:42
Ik heb nu ook 500GB in m'n macbook en met alle HD films, muziek en foto's loopt dat ding toch echt snel vol. Maar een externe HDD is inderdaad wel een goeie oplossing, kan ik die gelijk voor time machine gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Of Spotify ipv muziek downloaden, scheelt ook een hoop ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Armada. schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 20:19:
Of Spotify ipv muziek downloaden, scheelt ook een hoop ruimte.
Spotify is leuk maar ik kan er lang niet al mijn muziek op vinden. Ik vind dit wel een goede oplossing/alternatief ervoor. Maar ja dan moet je maar net een Time Capsule hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik verbaas me een beetje dat sommigen de update aan de iMacs mager vinden. Natuurlijk moet je altijd hopen. ;-) Maar de vorige update was behoorlijk en je kon er natuurlijk de donder opzeggen dat men alleen met een CPU en GPU update zouden komen. Ik zou mij juist verbaasd hebben als het een grote update was geworden, want het 2009/2010 model is nog jong. Volgend jaar zal er ongetwijfeld meer verassingen inzitten.

Van de GPU kan je veel zeggen, maar de 5750 is toch een nette mid-range kaart. Het is geen game beest, maar erg beroerd is het nou ook weer niet. een logische update en iets sneller dan de 4850.
Prijs stelling is natuurlijk erg jammer, maar je ziet het momenteel bij alle merken. recentelijk hebben alle fabrikanten de prijzen fors bijgesteld, tja en Apple gaat hier natuurlijk graag in mee. (terecht of onterecht)
De prijsverhoging van alle fabrikanten is wel 1 die je niet snel even uitlegt. het gaat om forse verhogingen.
Tja en Apple zal er echt niet minder om verkopen. Prijsverschil met anderen wordt niet echt groter.

Mooiste update the Magic Trackpad... die komt toch echt wel naast mijn imac te staan.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Beanie schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:45:
Aangezien het veel over vergelijkingen gaat even dit:

pricewatch: HP All-in-one 200-5130 NL (WZ950EA)

HP AIO, soortgelijke specs als de instap iMac behalve het grafische gedeelte. Tel er dus nog eens € 80 bij op om het soort van grafisch of eenzelfde peil te krijgen. Dan zit je dus op € 940 voor een HP machine die van plastic is in tegenstelling tot alumininium die Win7 heeft tegenover OSX.

Er zit dus een goede € 160 verschil tussen een HP AIO en de iMac. Daar krijg je dan wel een beter design voor (lees betere materialen) en een mooier beeldscherm. Daarbij is naar mijn idee een iMac meer bewezen dan een HP AIO.
Dus om nu te zeggen dat een iMac ontzettend duur is, dat is te nuanceren.
Er zijn weinig prijzen in de pricewatch te vinden van all in ones, omdat dit nog relatief nieuw is voor de massa's. De prijzen zijn daar dus redelijk hoog in je vind diezelfde voor een 800€ tel er 100 bij voor een HD pgrade en je zit aan 900 vs de 1230 voor het instapmodel imac van 21.5" . Is toch 330 € verschil of 25+%

Er zijn er ook andere :

Packard Bell oneTwo L X9755

Quad core Q8200/TB HD/Radeon Mobility HD4570/23"full HD touchscreen ...

950€ en is dus eerder vergelijkbaar met de 1500 21.5" imac, die extra prijsverhoging zorgt er dus wel echt voor dat de imacs een stuk duurder geworden zijn tov de concurentie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 07:41
Dat gedoe over geld weten we nou wel. Iedereen kan van die sommetjes maken. Wat voor mij vast staat is dat een imac wel een mooi jasje heeft en al die HP klonen niet. Ik koop een bankstel omdat ik mooi vind, hetzelfde geld voor dat schilderij of de kleren die ik draag. Van alles is een goedkoper model wat precies hetzelfde doet maar niet 1 die ik mooi vind.

Echter gelden daar die regels niet en moet je bij de koop van een computer altijd een soort verantwoording gaan afleggen bij wat mensen op een forum. Hou toch op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De prijsvergelijkingen die gedaan worden hier gelden alleen voor de 21.5 inch iMacs.

Voor de 27 inch iMac geldt nog steeds dat die gewoon goedkoop is (ondanks de prijsstijging).
Probeer maar eens een 27 inch monitor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Laatst online: 21:15
Wie doet er aan serieus fotobewerken? Ikzelf ben serieus hobbyfotograaf en ben op dit moment in dubio of ik voor een duur wide-gamut scherm ga (bc NEC PA271w) of een iMac 27" i7.

Nu weet ik dat de iMac sRGB is en dat je weinig hw controls hebt om het scherm bij te regelen. Wat ik ook weet is dat de iMac een glossy scherm heeft, wat nadelig kan zijn voor serieus fotobewerken.

Waarom dan toch twijfelen? De iMac is compleet en heeft OSX (wat mij erg prettig lijkt om mee te werken). Uiteraard heb ik ontzettend veel fora's en posts gelezen over de geschiktheid van iMac voor fotobewerken. Helaas zijn de meningen wel wat verdeeld. De een wil perse een mat scherm en/of wide-gamut, de ander vind glossy geen probleem en narrow-gamut (sRGB) voldoende.

Wat is jullie mening? Heeft iemand ervaring met het fotobewerken en color-profiling op een iMac? Hoe is de ervaring van narrow gamut? Het glossy scherm (wat de perceptie van contrast verhoogd waardoor je het risico loopt dat de foto's flets worden als je ze afdrukt)? Is de helderheid van het scherm nu wel lager te zetten dan 110 a 120cd? Hoe matched een afdruk met de foto op het scherm (gelet op details in de schaduw- en highlightpartijen)?

Een wide-gamut scherm zoals de NEC heeft natuurlijk de voorkeur voor fotobewerken. Maar voor 700e extra heb ik een complete computer en dat trekt me ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik bewerk serieus foto's op mijn 27" (met een 24 ACD ernaast) en heb er een Datacolor Spyder 3 Elite op lopen, wat erg veel goedmaakt. Uit mijn hoofd gezegd was mijn scherm te koel van kleur. Ik heb consumentenklanten die niet professioneel printen (gewoon bij "huis tuin en keuken" online printoplossingen) en foto's veelal bekijken op normale schermen/laptops. Dan is de iMac volgens mij nog overkill, voor professionele toepassingen durf ik er niets over te vertellen, daar heb jij volgens mij al meer uitzoekwerk over verricht dan ik ;)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Ik gebruik de iMac 27" voor serieuze foto retouchering. Heb het scherm nog niet gekalibreerd, maar de foto's die ik laat afdrukken bij Profotonet zijn identiek aan wat ik op het scherm zie (geluk?).

Van het glossy kun je last hebben, maar ik heb een witte muur achter mij en heb er geen problemen mee. De purist zal een mat scherm willen, maar ik ben uitermate tevreden.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

k995 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:44:
[...]

Dus je mag hier niks zeggen buiten hoe goed en mooi een apple wel is? Toch een ervaring en discussie forum? Ik vond de vorige imac 21.5 al duur voor wat ik ermee ervaren heb, nu die nog duurder geworden is voor amper verbetering ...
Tuurlijk prima, alleen lijken sommige mensen het niet te accepteren dat Apple hoger in de markt gepositioneerd staat en daarom hogere prijzen kan vragen. Daar kun je eindeloos over blijven discussieren of het niet mee eens zijn, maar daar schiet je niks mee op. Behalve door het niet te kopen, dat is je eigen keuze. Ieder kan voor zich de afweging maken of het het geld waard is.
Anteros schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:25:

Een wide-gamut scherm zoals de NEC heeft natuurlijk de voorkeur voor fotobewerken. Maar voor 700e extra heb ik een complete computer en dat trekt me ook wel.
Ik werk als grafisch vormgever en wil juist geen wide-gamut. Het is (voorlopig) onzin, alleen mensen die zich er niet in verdiepen en alleen het grotere kleurendiagram zien kopen zoiets. Ik heb er al vaker over geschreven, ga niet nogmaals m'n hele verhaal doen. Het komt erop neer dat je monitor wel meer kleuren kan weergeven, maar de bottleneck is de rest. Dus de DVI aansluiting, je videokaart en je software. Dat alles is 8 bit per kanaal en niet genoeg om al die kleuren te onderscheiden. Bij wide-gamut heb je daarom een breder kleurenpalet, maar de tussenstapjes zijn groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@tom: Ik ben daar helemaal van op de hoogte (heb ervaring met colormanagement en heb er ook ontzettend veel over gelezen). En ik deel deels je mening. Maar niet dat wide-gamut onzin is. Je krijgt idd banding omdat je het groter gamut bereik van bv rood moet verdelen over 256 stappen. Dat geeft banding. Maar ondanks dat kan een grotere kleurenruimte nog steeds gewenst zijn.

Bepaalde kleuren kan je niet weergeven op een narrow-gamut. Zaken zoals bv zons op-/ondergangen, bepaalde kleuren groen en blauw, neons, verschillende kleuren bloemen, enz. Deze kan je niet zien en dus ook niet goed bewerken/corrigeren.

Een printer/drukker dan bepaalde kleuren wel afdrukken die je op een narrow-gamut niet kan zien. Dat geldt ook voor sommige kleuren die zelfs niet te zien ziin op een wide-gamut. Ik weet het, colormanagement is een hele discussie en er zijn vele voors en tegens tov wide-gamut. Ikzelf ben van mening dat het wel iets toe kan voegen maar het heeft ook zo zijn beperkingen.

Datzelfde geldt ook voor narrow-gamut schermen en daarom wil ik graag van ervaren mensen weten of ze daar bv tegenaan gelopen zijn. Hoe gaat men bv om met het gemis van bepaalde hues die niet zichtbaar zijn, maar wel gewenst? Dat foto's van bv bloemen niet overeen komen met de werkelijkheid of juist niet correct zijn op het scherm (denk bv aan die hele dieppaarse bloemen). Enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:45
New 27-Inch iMac Disassembled, Aftermarket SSD Install Deemed Difficult

Yesterday, we noted that Apple's new 27" iMac for the first time allows users to configure their machines with a second hard drive, offering a 256 GB solid state drive as an option for the second bay.

Afbeeldingslocatie: http://images.macrumors.com/article/2010/07/28/215433-2010_27_inch_imac_open.jpg
Location of second hard drive bay in new 27" iMac

A number of consumers have wondered about the possibility of aftermarket installation of drives into this bay, should they choose to go with the single-drive option at purchase and perhaps add a second drive later as prices drop and/or capacities increase. To answer that question, Other World Computing has opened up one of the new iMacs and unfortunately found that the task would not be a simple one unless the machine originally shipped with dual drives.
The good news is that the SSD bay available in the new iMacs holds a standard 2.5" form factor drive, which means you can install a high-performance OWC Mercury Extreme SSD for the speed advantage over Apple's SSDs.

The bad news is that, unless your Mid 2010 iMac originally came with an Apple SSD, there's no graceful way to install an OWC one. The appropriate mounting bracket and connector cables are nowhere to be found on the non-SSD models.

The report goes on to detail one somewhat inelegant method in which a user of a single-drive iMac could add a second drive, but the solution is certainly not ideal.
Bron - MacRumors
Originele bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[quote]Tom schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:52:

Tuurlijk prima, alleen lijken sommige mensen het niet te accepteren dat Apple hoger in de markt gepositioneerd staat en daarom hogere prijzen kan vragen. Daar kun je eindeloos over blijven discussieren of het niet mee eens zijn, maar daar schiet je niks mee op. Behalve door het niet te kopen, dat is je eigen keuze. Ieder kan voor zich de afweging maken of het het geld waard is.[/idd]
Ik werk als grafisch vormgever en wil juist geen wide-gamut. Het is (voorlopig) onzin, alleen mensen die zich er niet in verdiepen en alleen het grotere kleurendiagram zien kopen zoiets. Ik heb er al vaker over geschreven, ga niet nogmaals m'n hele verhaal doen. Het komt erop neer dat je monitor wel meer kleuren kan weergeven, maar de bottleneck is de rest. Dus de DVI aansluiting, je videokaart en je software. Dat alles is 8 bit per kanaal en niet genoeg om al die kleuren te onderscheiden. Bij wide-gamut heb je daarom een breder kleurenpalet, maar de tussenstapjes zijn groter.
Nee hoor er is wel al wat meer in de markt dan DVI. HDMI en Displayport ondersteunen beide 10bit ook al genoeg betaalbare videokaarten (zoals de 4870 ) die dit ondersteunen . Denk zelfs dat dual link DVI ook 10bit ondersteund .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Anteros schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 12:47:
@tom: Ik ben daar helemaal van op de hoogte (heb ervaring met colormanagement en heb er ook ontzettend veel over gelezen). En ik deel deels je mening. Maar niet dat wide-gamut onzin is. Je krijgt idd banding omdat je het groter gamut bereik van bv rood moet verdelen over 256 stappen. Dat geeft banding. Maar ondanks dat kan een grotere kleurenruimte nog steeds gewenst zijn.
Goed dat je er in ieder geval veel over gelezen hebt! Ik zie regelmatig bij dergelijke vragen weer een groter kleurenpalet opdeuken waarbij men denkt dat het daarom per definitie beter is :)
Wanneer je kan leven met een groter kleurbereik met minder stapjes, dan moet je het doen. Ik zou het een rare ('net niet') keuze vinden voor mensen die kritisch werk doen met kleuren, wel meer kleuren maar minder kleurdetail. Maargoed, zo denk ik er erover.
k995 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:55:

Nee hoor er is wel al wat meer in de markt dan DVI. HDMI en Displayport ondersteunen beide 10bit ook al genoeg betaalbare videokaarten (zoals de 4870 ) die dit ondersteunen . Denk zelfs dat dual link DVI ook 10bit ondersteund .
True. Maar het staat allemaal wel erg in de kinderschoenen, ook aan de software en OS kant :)
Ik blijf vinden dat mensen die nu een wide-gamut monitor kopen zichzelf voor de gek houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Ik heb de keuze gemaakt en heb de NEC PA271w-BK besteld. Deze heeft ook een displayPort dus zodra er videokaarten en OS/apps komen die 10-bits ondersteunen, dan heb ik nog meer voordeel van wide-gamut :).
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.